TABIIY FANLAR TIZIMINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISH
TARIXI MAVZUSIDA TAYYORLAGAN
KURS ISHI
REJA
I.KIRISH
II. ASOSIY QISM:
1.
Tabiiy fanlar tizimining shakllanish tarixi
2.
Tabiiy fanlar tizimining rivojlanishi va yuzaga kelishi
3.
Tabiatshunoslik fanining taraqqiyotida Markaziy Osiyo
mutafakkir olimlarining xizmatlari
III. XULOSA.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR .
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi : Tabiiy fanlarning zamonaviy konsepsiyasi fani
hozirgi kunga kelib asosiy xalqaro sintetik fanlarning biriga aylandi. Chunki
tabiat qonuniyatlarni bilish genetika, evolyusion ta’limot, matematika, fizika,
kimyo, o’simlik va hayvonot olami sistematikasi, antropologiya, geologiya,
geofizika singari fanlar oldiga qo’yilgan muammolar tirik va o’lik tabiatni
o’zaro munosabati masalalarini yechishda muhim ahamiyat kasb etadi. Tabiat
bilan inson o’rtasidagi munosabat eng og’ir, yechimi mushkul muammo. Inson
faoliyati ta’sirida qurg’oqchilikning kuchaya borayotganligi, cho’llanish, suv
zahiralari kamayib, tabiiy muhitni ifloslanishi kuchayib, suv, havo va ayniqsa
oziq-ovqatning tansiqligi, yer yuzi aholisini to’rtdan bir bo’lagida ocharchilik
mavjudligi va uni oldini olish hozirgi zamonning dolzarb muammolaridan
ekanligi ko’pchilikka ma’lum. Mazkur fan hozirgi zamon taraqqiyotining eng
yuqori pog’onasiga ko’tarilgan biologiya, fizika, ximiya, geologiya, biofizika
singari fanlar va miqdoriy analiz uslublaridan foydalanib, ilmiy texnik
taraqqiyotning barcha sohalarini o’z manfaatlarini amalga oshirish uchun
safarbar qildi va uning oldingi qatoriga o’tishga erishdi. Tabiat qonunlarini har
tomonlama o’rganishni hayotni o’zi taqozo qilayotir. Tirik materiya
integrasiyasining eng yuksak darajasini o’rganish jarayonida tabiiy fanlar
konsepsiyasi uni bir butun yaxlit holda ko’radi va biologlar, ekologlar,
mikrobiologiya, genetika va neodarvin nazariyasini uning haqiqiy tabiiy
holatida, evolyusion jarayon doirasida ko’radilar. Bu fanning kelgusi rivoji
uning kelgusida quyidagi muhim, global vazifalarni yechishi lozimligida
ko’radi: 1. Yer qurrasida sodir bo’layotgan demografik muammolar, aholini son
jihatidan ko’payishidagi sifat o’zgarish va ularni jamiyat strukturasi tuzilishi
bilan bog’liqligi. 2. Yadro energiyasini energetik zahira sifatida halq xo’jaligida
qo’llash muammosi va ayniqsa idora qilish imkoni bo’lgan termoyadro
sistemasini bunyodga keltirish. 3. Tabiat zahiralarini yopiq zanjir sikllari va
ayniqsa agrotexnikaning zanjir sikllarini yaratish. 4. Tabiiy muhitning beqiyos
darajada ifloslanayotganligi tufayli yer qurrasining issiqlik balansini o’rganish
muammolari. 5. Yer qurrasida sodir bo’lishi kutilayotgan falokat (inson naslini
buzilayotganligi)ni oldini olish va hokazo. Bu muammolarni yechish uchun
yuksak intellektual kuchlar va juda katta mablag’ talab qilinadi. Buning uchun
ilmiy tadqiqot ishlari halqaro masshtabda olib borilishi lozim bo’ladi.
Mazkur fanning asl maqsadi tabiatshunoslik ilmi, uning predmeti, maqsadi,
vazifasi o’qitish uslublari, tabiat va tabiiy muhitda mavjud tirik
Tirik mavjudotlarining o’zaro uyg’unlik qonuniyatlari, koinotning planetar
shaklda ko’rinishi, quyosh, oy va yer sayyorasi, ularning umumiy tavsifi; yer
qurrasining fizikaviy, kimyoviy tuzilishi, unda sodir bo’lgan va bo’layotgan
global o’zgarishlar; yerda hayotning paydo bo’lishi; yer qurrasi tirik va o’lik
qismini o’zaro uyg’unligi; modda va energiya almashinuvi qonuni; ularning
tuzilishidagi uyg’unlik, unda sodir bo’ladigan fiziologik jarayon, moslanish
(adaptasiya) va o’zgaruvchanlik; yer qurrasi tirik mavjudotlari, ularning o’zaro
munosabati va bir butunligi (o’simliklar, hayvonot olami va
mikroorganizmlarning o’zaro uyg’unligi); O’simliklar va hayvonot olamining
eng sodda turlaridan tortib, eng yuksak taraqqiy etgan turlariga qadar
tuzilishidagi umumiylik qonuniyatlari; viruslar, bakteriyalar, suvo’tlari va
quruqlikda tarqalgan o’simliklar va hayvonot olami; hozirgi zamon
antropologiya, paleantologiya, biorganik ximiya, molekulyar biologiya, biosfera
haqidagi ta’limot; insonning tarixiy taraqqiyoti jarayonida tabiat va jamiyatning
o’zaro almashinuvida sodir bo’lgan va bo’layotgan o’zgarishlar; antropogen
ta’sir tufayli sodir bo’layotgan global o’zgarishlar va hokazolarni o’zida
mujassamlantiradi.
Kurs ishining predmeti: Boshlangʻich sinflarda tabiiy fanlar tizimining
shakllanishi va rivojlanishi tizimini oʻrganish.
Kurs ishining obyekti: Boshlangʻich sinflarda tabiiy fanlar tizimining
shakllanishi va rivojlanishining bosqichlari.
Kurs ishining maqsadi: kurs ishini yozishdan asosiy ustuvorlik qiladigan
maqsadlardan biri, tabiiy fanlar tizimining shakllanishi va rivojlanishi tarixini
oʻrganish va oʻquvchilarga uning kelib chiqish tarixini oʻrgatish.talabalarga
tabiatshunoslikning nazariy asoslarini, tabiatshunoslikning asosiy tushunchalari
va kategoriyalarini, tabiatshunoslik qonuniyatylari va tamoyillarini o`rgatish
hamda ularni amaliyotda tatbiq etish ko`nikmasini hosil qilishdan iborat.
1.
Tabiiy fanlar tizimining shakllanish tarixi
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 12.08.2020 yildagi 4805-son
“Biologiya yo‘nalishlarida uzluksiz ta’lim sifatini va ilm-fan natijadorligini
oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi qaroriga muvofiq maktablarda tabiiy
fanlarga yoʻnaltirilgan variativ oʻquv rejalari joriy etilishi belgilandi. Yaʼni
maktablarda asosiy oʻquv rejasidan tashqari, kimyo va biologiyaga qiziqqan
yigit-qizlar bitta sinfga jamlanib, ularga ushbu fanlarni koʻproq oʻqitishga
maktablarga imkoniyat berildi. Ikkinchisi, maktablarda kimyo-biologiya
fanlarini oʻqitish dasturi koʻrib chiqildi. Lekin birinchi bosqichdagi eng asosiy
ish bu — birinchi va oltinchi sinflarda tabiiy fanlarni oʻqitishning yoʻlga
qoʻyilganidir. Tabiiy fanlar yagona bir jamlanmaga olinadi, yagona science yoki
“tabiiy fan” degan fan doirasida umumlashtiriladi, mantiqiy ketma-ketlik
taʼminlanadi. Tabiiy fanlar 6-sinfgacha yagona, yaʼni bitta fan doirasida
oʻqitiladi. 7 sinfdan keyin esa biologiya, kimyo, fizika, geografiya fanlari
alohida ajratilib oʻqitiladi. Qarorda koʻzda tutilgan ikki asosiy jihatdan biri —
maktablarda tabiiy fanlarga yoʻnaltirilgan variativ oʻquv rejalari joriy etilishi
belgilandi. Yangi fan oʻquvchilarni kichik yoshidan tabiiy fanlarni oʻqishga
ragʻbatlantirish, ularda olam haqida yaxlit tasavvur paydo qilishga yordam
beradi. Buning bilan bola fizika-kimyo qiyin emas, qiziq fan ekanini anglaydi
va uni oʻrganishga oʻzida ragʻbat sezadi. SCIENCE fani (tabiiy fanlar) qaysidir
fandan voz kechish yoki qaysidir fanning oʻrniga joriy etilayotgani yoʻq.
Aksincha, taʼlim sifatini oshirish uchun mavjud fanlarning integratsion tarzda
oʻqitilishini taʼminlaydi. Masalan, hashoratlar haqida oʻrganish jarayonida bola
hayvonot olamida bu sinfni qiziq bir usulda tasavvur qilib oʻrganadiki bunda
mavzuni o’zlashtirmaslikni iloji yo’q. SCIENCE fani 1-2-sinfda “Atrofimizdagi
olam”, 3-4 sinfda “Tabiatshunoslik”, yuqori sinflarda esa 4ta alohida fan,
geografiya, biologiya, fizika (6-sinfdan boshlab), kimyo (7 sinfdan boshlab)
fanlarini oʻzida birlashtiradi.
Tabiiy fanlarning o’rni bugungi ilm-fanning yuragi desak mubolag’a
bo’lmaydi. Chunki tabiat qonuniyatlarni bilish genetika, evolyusion ta’limot,
matematika, fizika, kimyo, o’simlik va hayvonot olami sistematikasi,
antropologiya, geologiya, geofizika singari fanlar oldiga qo’yilgan muammolar
tirik va o’lik tabiatni o’zaro munosabati masalalarini yechishda muhim
ahamiyat kasb etadi.
Tabiat bilan inson o’rtasidagi munosabat eng og’ir, yechimi mushkul
muammo. Inson faoliyati ta’sirida qurg’oqchilikning kuchaya borayotganligi,
cho’llanish, suv zahiralari kamayib, tabiiy muhitni ifloslanishi kuchayib, suv,
havo va ayniqsa oziq-ovqatning tansiqligi, yer yuzi aholisini to’rtdan bir
bo’lagida ocharchilik mavjudligi va uni oldini olish hozirgi zamonning dolzarb
muammolaridan ekanligi ko’pchilikka ma’lum. Mazkur fan hozirgi zamon
taraqqiyotining eng yuqori pog’onasiga ko’tarilgan biologiya, fizika, ximiya,
geologiya, biofizika singari fanlar va miqdoriy analiz uslublaridan foydalanib,
ilmiy texnik taraqqiyotning barcha sohalarini o’z Manfaatlarini amalga oshirish
uchun safarbar qildi va uning oldingi qatoriga o’tishga erishdi. Bu fanning
kelgusi rivoji uning kelgusida quyidagi muhim, global vazifalarni yechishi
lozimligida ko’radi:
1. Yer kurrasida sodir bo’layotgan demografik muammolar, aholini son
jihatidan ko’payishidagi sifat o’zgarish va ularni jamiyat strukturasi tuzilishi
bilan bog’liqligi.
2. Yadro energiyasini energetik zahira sifatida xalq xo’jaligida qo’llash
muammosi va ayniqsa idora qilish imkoni bo’lgan Termoyadro sistemasini
bunyodga keltirish.
3. Tabiat zahiralarini yopiq zanjir sikllari va ayniqsa agrotexnikaning
zanjir sikllarini yaratish.
4. Tabiiy muhitning beqiyos darajada ifloslanayotganligi tufayli yer
kurrasining issiqlik balansini o’rganish muammolari.
5. Yer kurrasida sodir bo’lishi kutilayotgan falokat (inson naslini
buzilayotganligi)ni oldini olish va hokazo.
Bu muammolarni yechish uchun yuksak intellektual kuchlar va juda katta
mablag’ talab qilinadi. Buning uchun ilmiy tadqiqot ishlari halqaro masshtabda
olib borilishi lozim bo’ladi. Mazkur fanning asl maqsadi tabiatshunoslik ilmi,
uning predmeti, maqsadi, vazifasi o’qitish uslublari, tabiat va tabiiy muhitda
mavjud tirik mavjudotlarining o’zaro uyg’unlik qonuniyatlari, koinotning
planetar shaklda ko’rinishi, quyosh, oy va Yer sayyorasi, ularning umumiy
tavsifi; yer kurrasining fizikaviy, kimyoviy tuzilishi, unda sodir bo’lgan va
bo’layotgan global o’zgarishlar; yerda hayotning paydo bo’lishi; yer kurrasi
tirik va o’lik qismini o’zaro uyg’unligi; modda va energiya almashinuvi qonuni;
ularning tuzilishidagi uyg’unlik, unda sodir bo’ladigan fiziologik jarayon,
moslanish (adaptasiya) va o’zgaruvchanlik; yer kurrasi tirik mavjudotlari,
ularning o’zaro munosabati va bir butunligi (o’simliklar, hayvonot olami va
mikroorganizmlarning o’zaro uyg’unligi); O’simliklar va hayvonot Olamining
eng sodda turlaridan tortib, eng yuksak taraqqiy etgan turlariga qadar
tuzilishidagi umumiylik qonuniyatlari; viruslar, bakteriyalar, suvo’tlari va
quruqlikda tarqalgan o’simliklar va hayvonot olami; hozirgi zamon
antropologiya, paleantologiya, biorganik ximiya, molekulyar biologiya, biosfera
haqidagi ta’limot; insonning tarixiy taraqqiyoti jarayonida tabiat va jamiyatning
o’zaro almashinuvida sodir bo’lgan va bo’layotgan o’zgarishlar; antropogen
ta’sir tufayli sodir bo’layotgan global o’zgarishlar va hokazolarni o’zida
mujassamlantiradi.
Tabiiy fanlarning zamonaviy kosepsiyasi fani o’z xususiyatiga ko’ra
kompleks bilimlar majmuidan iborat. U organizmlarning tuzilishi, o’sish va
rivojlanish qonuniyatlari, ularning ekologiyasi, genetika, biofizika, ximiya,
evolyusion taraqqiyot tarixi mikrobiologiya va immunologiya fanlarini o’zida
mujassamlantiradi. Yer kurrasining o’lik qismi haqidagi fanlar tuproqshunoslik,
gidrologiya, geologiya, gidrosfera uning tirik qismi haqidagi ma’lumotlarga
tayangan va u bilan uzviy bog’liq holda ish ko’radi. Evolyusion ta’limot tarixi
esa chog’ishtirma morfologiya, paleontologiya va barcha tirik mavjudotlarning
tuzilishi, tarqalishi va rivoj topishi haqidagi fanlarga tayangan holda ish
ko’radi.Insonlar qadim zamondan tabiatga, undagi hodisalarga qiziqish bilan
qarashgan. Tarixiy manablarning guvohlik berishicha ibtidoiy jamoa davrida
ham ular oddiy tabiiy hodisalarni yaxshi anglashgan (1-rasm). 2000 yillik
rivojlanish tarixiga ega bo’lgan bu fan elementlari qadimiy Misr, Xitoy,
Movarounnahr, Hindiston singari mamlakatlarda vujudga kelgan bo’lsada, u o’z
xususiyatiga ko’ra keskin qarama-qarshiliklarga uchragan va uning taraqqiy
topishi uchun bir butun mifologik sistemalarni parchalanishiga sabab bo’lgan.
Tabiiy fanlarning o’rni bugungi ilm-fanning yuragi desak mubolag’a
bo’lmaydi. Chunki tabiat qonuniyatlarni bilish genetika, evolyusion ta’limot,
matematika, fizika, kimyo, o’simlik va hayvonot olami sistematikasi,
antropologiya, geologiya, geofizika singari fanlar oldiga qo’yilgan muammolar
tirik va o’lik tabiatni o’zaro munosabati masalalarini yechishda muhim
ahamiyat kasb etadi.
Tabiat bilan inson o’rtasidagi munosabat eng og’ir, yechimi mushkul
muammo. Inson faoliyati ta’sirida qurg’oqchilikning kuchaya borayotganligi,
cho’llanish, suv zahiralari kamayib, tabiiy muhitni ifloslanishi kuchayib, suv,
havo va ayniqsa oziq-ovqatning tansiqligi, yer yuzi aholisini to’rtdan bir
bo’lagida ocharchil ik mavjudligi va uni oldini olish hozirgi zamonning dolzarb
muammolaridan ekanligi ko’pchilikka ma’lum.
Mazkur fan hozirgi zamon taraqqiyotining eng yuqori pog’onasiga
ko’tarilgan biologiya, fizika, ximiya, geologiya, biofizika singari fanlar va
miqdoriy analiz uslublaridan foydalanib, ilmiy texnik taraqqiyotning barcha
sohalarini o’z manfaatlarini amalga oshirish uchun safarbar qildi va uning
oldingi qatoriga o’tishga erishdi.
Bu fanning kelgusi rivoji uning kelgusida quyidagi muhim, global
vazifalarni yechishi lozimligida ko’radi: 1. Yer kurrasida sodir bo’layotgan
demografik muammolar, aholini son jihatidan ko’payishidagi sifat o’zgarish va
ularni jamiyat strukturasi tuzilishi bilan bog’liqligi. 2. Yadro energiyasini
energetik zahira sifatida halq xo’jaligida qo’llash muammosi va ayniqsa idora
qilish imkoni bo’lgan termoyadro sistemasini bunyodga keltirish. 3. Tabiat
zahiralarini yopiq zanjir sikllari va ayniqsa agrotexnikaning zanjir sikllarini
yaratish. 4. Tabiiy muhitning beqiyos darajada ifloslanayotganligi tufayli yer
kurrasining issiqlik balansini o’rganish muammolari. 5. Yer kurrasida sodir
bo’lishi kutilayotgan falokat (inson naslini buzilayotganligi)ni oldini olish va
hokazo. Bu muammolarni yechish uchun yuksak intellektual kuchlar va juda
katta mablag’ talab qilinadi. Buning uchun ilmiy tadqiqot ishlari halqaro
masshtabda olib borilishi lozim bo’ladi.
Mazkur fanning asl maqsadi tabiatshunoslik ilmi, uning predmeti, maqsadi,
vazifasi o’qitish uslublari, tabiat va tabiiy muhitda mavjud tirik
mavjudotlarining o’zaro uyg’unlik qonuniyatlari, koinotning planetar shaklda
ko’rinishi, quyosh, oy va yer sayyorasi, ularning umumiy tavsifi; yer
kurrasining fizikaviy, kimyoviy tuzilishi, unda sodir bo’lgan va bo’layotgan
global o’zgarishlar; yerda hayotning paydo bo’lishi; yer kurrasi tirik va o’lik
qismini o’zaro uyg’unligi; modda va energiya almashinuvi qonuni; ularning
tuzilishidagi uyg’unlik, unda sodir bo’ladigan fiziologik jarayon, moslanish
(adaptasiya) va o’zgaruvchanlik; yer kurrasi tirik mavjudotlari, ularning o’zaro
munosabati va bir butunligi (o’simliklar, hayvonot olami va
mikroorganizmlarning o’zaro uyg’unligi); O’simliklar va hayvonot olamining
eng sodda turlaridan tortib, eng yuksak taraqqiy etgan turlariga qadar
tuzilishidagi umumiylik qonuniyatlari; viruslar, bakteriyalar, suvo’tlari va
quruqlikda tarqalgan o’simliklar va hayvonot olami; hozirgi zamon
antropologiya, paleantologiya, biorganik ximiya, molekulyar biologiya, biosfera
haqidagi ta’limot; insonning tarixiy taraqqiyoti jarayonida tabiat va jamiyatning
o’zaro almashinuvida sodir bo’lgan va bo’layotgan o’zgarishlar; antropogen
ta’sir tufayli sodir bo’layotgan global o’zgarishlar va hokazolarni o’zida
mujassamlantiradi.
Tabiiy fanlarning zamonaviy konsepsiyasi fani o’z xususiyatiga ko’ra
kompleks bilimlar majmuidan iborat. U organizmlarning tuzilishi, o’sish va
rivojlanish qonuniyatlari, ularning ekologiyasi, genetika, biofizika, ximiya,
evolyusion taraqqiyot tarixi mikrobiologiya va immunologiya fanlarini o’zida
mujassamlantiradi. Yer kurrasining o’lik qismi haqidagi fanlar tuproqshunoslik,
gidrologiya, geologiya, gidrosfera uning tirik qismi haqidagi ma’lumotlarga
tayangan va u bilan uzviy bog’liq holda ish ko’radi. Evolyusion ta’limot tarixi
esa chog’ishtirma morfologiya, paleontologiya va barcha tirik mavjudotlarning
tuzilishi, tarqalishi va rivoj topishi haqidagi fanlarga tayangan holda ish ko’radi.
Insonlar qadim zamondan tabiatga, undagi hodisalarga qiziqish bilan qarashgan.
Tarixiy manablarning guvohlik berishicha ibtidoiy jamoa davrida ham ular
oddiy tabiiy hodisalarni yaxshi anglashgan (1-rasm). 2000 yillik rivojlanish
tarixiga ega bo’lgan bu fan elementlari qadimiy Misr, Xitoy, Movarounnahr,
Hindiston singari mamlakatlarda vujudga kelgan bo’lsada, u o’z xususiyatiga
ko’ra keskin qarama-qarshiliklarga uchragan va uning taraqqiy topishi uchun bir
butun mifologik sistemalarni parchalanishiga sabab bo’lgan.
Tabiiy fanlarning zamonaviy konsepsiyasi” kursi talabalarda haqiqiy ilmiy
dunyoqarashni shakllantiradi, jonli va jonsiz tabiatni tushuntirishda,
fundamental qonunlar asosida mikro – makroolamdan to megaolamgacha
mulohazalar yuritiladi. Bu kurs awalam bor bir necha fanlar sohasida: fizika,
biologiya, kimyo, astronomiya, ekologiya va boshqa tabiiy fanlardagi asosiy
ta’limotlar, m a’lumotlar, konsepsiyalar haqida talabalarga tushuncha beradi.
Shuning bilan birga keyingi yillardagi dolzarb masalalar hamda yagona moddiy
dunyo haqidagi tabiiy-ilmiy paradigmalarini ko‘rsatib beradi. Tabiatda ro‘y
berayotgan hozirgi zamon fizikasidagi o’zgarishlami chuqurroq va soddaroq
maksimal darajada zarur boTgan matematik ifodalarini yoritib bersa, ikkinchi
tomondan hozirgi davrda fundamental fanlarning asosiy yo‘nalishlari rivojlanib
borayotganligini ifodalab beradi.
Tabiatshunoslik— insoniyat m a’naviy madaniyatining eng muhim va
ajralmas qismidir. Uning hozirgi zamon asosiy ilmiy qoidalari, dunyoqarash va
metodologik xulosalari haqida bilimga ega boTish, har qanday sohada
umummadaniy tayyorgarlikka ega boigan mutaxassislami tayyorlashning
zaruriy ehtiyoji sanaladi. Bilimning turli sohalarini tashkil etuvchi
tabiatshunoslik, texnikaviy, ijtimoiy va gumanitar fanlar bir-biri bilan uzviy
bogMiq holdagina tabiat, jamiyat va inson to‘g‘risida yaxlit bilim berishi
mumkin. Falsafa ham maxsus bilimga suyanmasdan turib xususan,
tabiatshunoslikka asoslanmay bu vazifani bajara olmasligi aniq. Binobarin,
falsafiy dunyoqarash oʻzida tabiat to‘g‘risidagi fan yutuqlari va uning muhim
qoidalarini dam ning tabiiy-ilmiy manzarasi asosida konkretlashadi. Ilmiy bilish
taraqqiyotning qonuniy va zaruriy yo‘nalishi fanlar differensiatsayasida ham,
integratsiyasida ham namoyon bo‘ladi.
O’quvchilarning bolajak kasbiy sifatlarini shakllantirishda nazariy bilimlar
bilan bir qatorda amaliyot ham muhim orin egallaydi. Tabiiy ilmiy bilimlar
uzoq yillar davomida amaliy faoliyat tufayli qo’lga kiritilgan. Atrof muhitni
bilishda, anglashda ilmiy tajriba, amaliy bilimlar muhim rol o’ynab kelgan va
kelmoqda. Ma’lumki, tabiatshunoslik keng qamrovli moddiy dunyoni rang-
barang xususiyatlari, tabiatning har xil voqea hodisalarini o rganuvchi fan bolib,
ilmiy tajriba asosida shakllanadi, amaliyot esa mazkur fanning poydevori
hisoblanadi. Insoniyatni tabiat qonunlari haqidagi bilimga asoslangan amaliy
faoliyati bilish jarayonini, ilm-fan taraqqiyotini belgilaydi. Amaliyot – haqiqat
mezonidir. Bilimlarga ehtiyoj amaliyotda tug’iladi va ularning to’g’riligi
amaliyot orqali tekshiriladi hamda tasdiqlanadi.
Bilim odamlar miyasida oz-ozidan paydo bolmasdan, balki muayyan ish
faoliyatida shakllanadi. Amaliyot insonni tabiat bilan munosabatida asosiy omil
bolib, bu oz navbatida, odamlarning o’zaro munosabnatlari tizimida, ijtimoiy
ishlab chiqarishda muhim rol oynaydi
Fan asosi qadimda Gretsiyada natural filosofiya formasida keng rivojlandi.
Shu bois u natural filosofiya deb ham yuritiladi. Antik davrdagi fanda inson va
tabiatni bir butun deb qarab, bitta qonunga bo‘ysunadi deyishgan. Keyinchalik
esa u tabiiy va gumanitar fanlarga bo‘lindi. Tabiiy fanlar tabiatni, gumanitar
fanlar esa jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy muammolari bilan shug‘ullanadi.
Tabiatshunoslikning izchilligi, uning olg‘a rivojlanishida qaytmas
(takrorlanmaydigan) tasnifga olib keladi. Har bir tarixiy bosqichda ilmiy bilish
fundamental kategoriyalar va tushunchalar, metodlar, tamoyillar, ya’ni
tafakkumi tushuncha bilan birlashtiradigan bilish shakllarining ma’lum
yig‘indisidan foydalanadi. Masalan, kuzatish antik tafakkur uslubi uchun bilim
olishning asosiy usulidir. Yangi zamon fani eksperimental va oddiy, kelgusida
tadqiqotning ajralmaydigan birinchi elementlarini izlashga yo‘naltirilgan
tafakkur, analitik yondashuv boshqaruviga tayanadi. Zamonaviy fan
o‘rganilayotgan obyektlami yaxlit va ko‘p tomonlama qamrab olishga intilishi
bilan tavsiflanadi. Tabiatshunoslikning butun tarixida differensiatsiya va
integratsiyaning murakkab dialektik birikmasini qoplaydi. Ilmiy bilishda
differensiatsiyalash ko‘p asrlik tarixga ega. Astronomiya va matematika birinchi
fanlardandir. Qadimgi tabiat falsafasidagi “fanlarning fani” – astronomiya va
matematika sanaladi.
XIX asr fanining rivojlanish tendensiyasi fanni bir-biridan ajratib,
ixtisoslashtirish bo‘ldi. Biroq, tabiatshunoslikning rivojlanishi bilan turli tabiiy
fanlarning imkoniyatlari, usullari va metodlarini jalb etishni talab qilgan yangi
murakkab ilmiy muammolar paydo bo‘ldi [4]. Olamda mavjud bo‘lgan va
o‘zaro bog‘liq barcha hodisa va jarayonlar tabiatshunoslik rivojlanishining
ma’lum bosqichida integratsiya tendensiyasi uchun sharoit yaratdi.
Tabiatshunoslik rivoj lanishining barcha bosqichlarida tabiiy va texnikaviy yoki
amaliy deb ataladigan fanlar shunchalik matematika, fizika va kimyo bilan
bog‘liq
Bo‘lganligi sababli ularni bir-biridan ajratish qiyin bo‘Igan, ana shu
holatda integratsiya namoyon boiadi. Dastlab, tabiatshunoslikning yangi
tarmoqlari predmetlik belgisiga ko‘ra shakllanadi.Zamonaviy tabiatshunoslik
uchun predmetlikdan muammolik yo‘nalishiga o‘tish xosdir. Bunda ma’lum
yirik nazariy yoki amaliy muammo ilgari surilishi munosabati bilan bilishning
yangi sohalari paydo bo‘ladi. Shunday qilib, biofizika, biokimyo va
elektrokimyo kabi birikkan fanlar vujudga keldi. Ularning vujudga kelishi
tabiatshunoslik differensiatsiyasining yangi shakllarida davom etdi. Biroq, shu
bilan birga, avval ajralgan fanlar integratsiyasi uchun yangi asos bo‘ldi. K
o‘proq darajada tez rivojlangan yangi fanlardan biri radioastronomiyadir.
Zamonaviy, mukammal tuyulgan teleskoplar cheklangan imkoniyatga ega.
Radioastronomiyada kuzatish radio To‘lqinlari yordami bilan olib boriladi.
Xususan, radioteleskop yordami bilan Koinotning eng katta obyekti o‘lchami
2><107 yorug‘lik yiliga teng bo‘lgan galaktika aniqlandi. Nazariy-mantiqiy
qat’iylik, mukammallik, yuqori matematikalashtirish tabiiy fanlar blokining
muhim xususiyati hisoblanadi. Tabiatshunoslikda eksperimentning o‘ylangan va
tabiiy fizik tipi shakllandi, so‘ng ular nazariy-amaliy imkoniyatlari bilan ilmiy
ishlab chiqarish darajasigacha o ‘sdi, hozirgi vaqtda esa u mashinali yoki
matematikdir.
Hozirgi zamon tabiatshunoslik fani oldida turgan eng murakkab va ayni
paytda eng qiziqarli masala – bu hayotning vujudga kelish masalasidir. Xo‘sh,
tiriklik nima va tirikmas tizimdan qanday farq qiladi? Ashyoviy, strukturaviy va
funksionallik nuqtayi nazaridan bir necha fundamental farqlar bor:
• Ashyoviy unsurlar sifatida solishtirilsa, tirik tabiat tarkibiga albatta
yuqori darajada tartiblangan makromolekulali organik birikmalar, ya’ni
biopolimerlar deb ataluvchi oqsil va nuklein kislota (DNK va RNK)lar kiradi.
• Strukturaviylik bo’yicha taqqoslansa, tirikmaslardan hujayraviy tuzilishi
bilan farq qiladi.
• Funksionallik bo’yicha taqqoslansa, tirik tanalarda o‘zo‘zidan ko’payish
qobiliyati mavjudligi ma’lum boiadi. Barqarorlik va ko’payish tirikmas tabiatga
ham xos. Lekin tirik tanalarda o‘zo‘zini ko‘paytirish jarayoni bor. Ya’ni ularni
nimadir ko‘paytirmaydi, balki ularning o‘zlari bu vazifani erkin bajaradilar. Bu
mutlaqo yangi prinsipial holat hisoblanadi. Shuningdek, tirik tizimlarda modda
almashinuvi, o‘sish va rivojlanish xususiyati, o‘zining tarkibini, bajaradigan
funksiyalarini faol boshqarish va takomillashtirish qobiliyati, harakat qilish
imkoniyati, ta’sirlanish muhitga moslashish xususiyatlari mavjud bo’ladi. Biroq,
tirik va tirikmasni ilmiy jihatdan aniq chegara bilan ajratish mushkul ish
hisoblanadi. Masalan, boshqa organizmning hujayradan tashqarida mavjud
boMgan viruslari hech qanday tiriklik xususiyatiga ega emas. Ularda meros
sifatida o‘tuvchi apparat bor, lekin modda almashinuvini amalga oshiruvchi –
fermentlar mavjud emas. Shu sababli ular boshqa organizmdagi fermentlar
tizimidan parazitlarcha foydalanib o’sishlari va ko‘payishlari mumkin. Shularni
e ’tiborga olgan holda viruslami tirik yoki tirikmas deyish muammoli ko‘rinadi.
Ularni oraliq tizim deb olish mumkin.
XX asrning ikkinchi yarmida tibbiyot nazariyasi aholining salomatligiga
erishish uchun amalda sog’lom kishining sog’lig’ini muhofaza qilishga
e’tiborini qaratish lozimligi holatiga duch keldi.XX asrning 60-yillari oxirida
S.M. Pavlenko (Rostov shahri) va S.F. Oleynik (Lvov shahri) «sanologiya» deb
nom olgan ilmiy yo’nalishga asos soldilar. Sanologiya «organizmning
kasallikka qarshi turishi to’g’risidagi umumiy ta’limot» deb ta’riflangan. Ushbu
qarshi turishning negizida «sanogenez», ya’ni favqulodda qo’zg’atuvchining
ta’sirida yuzaga keladigan moslashuv mexanizmlarining dinamik majmui
yotadi. Sanogenezning kontsep-tsiyasi tibbiy jamoatchilik tomonidan
tegishlicha baholanmagan va deyarli 20 yilga unutilgan edi.Favqulodda,
ekstremal sharoitlarda ishlaydigan shaxslarning (g’avvoslar, kosmonavtlar)
tibbiy ta’minoti bilan shug’ullanuvchi harbiy tibbiyot vakillari sanogenezning
muammosi rivojlanishiga muhim hissa kiritganlar. Ilk bora bevosita
ko’rsatkichlari bo’yicha miqdoriy baholanishiga ega bo’lgan muayyan
kategoriya sifatida sog’liqni N.M. Amosov ko’rsatgan edi. O’zining
«Salomatlik haqidagi fikrlar» (1978 yil) asarida u organizmning zaxira
imkoniyatlari bilan belgilanishi mumkin bo’lgan «sog’liqning miqdori» degan
atamani taklif qildi. Metodologik yondashuvi qanchalik to’g’riligiga qaramay,
uning muayyan uslubiyotda (barcha a’zolar va tizimlarning funktsional
zaxiralarini baholashda) amalga oshirilishi haqiqatdan uzoq.Zamonaviy
tushunchasida insonning salomatligi to’g’risidagi fanning yaratuvchisi deb haqli
ravishda Vladivostok shahrida ishlagan I.I. Brexman hisoblanadi, u ilk bora
(1982 yil) amalda sog’lom bo’lgan kishilarning salomatligini saqlash va
mustahkamlashning metodologik asoslarini shakllantirgan. Brexman individ
sog’lig’ining sifatini va miqdorini diagnostika qilish, etiologiyasini o’rganish
yo’li bilan butun sog’liqni saqlash strategiyasini o’zgartirish zarurligi haqidagi
fikrga keldi. O’zi asoslab bergan yangi ilmiy yo’nalishni «valeologiya» deb
nomlab (lotinchadan «valeo» – sog’lom bo’lish), u 1987 yilda ushbu muammo
yuzasidan birinchi monografik asarni nashr etdi. Ushbu asar «Valeologiya –
sog’liq haqidagi fanga kirish» bo’lib, unda muallif sog’liq to’g’risidagi fan
yagona tibbiyot bilan cheklanmasdan, balki bir necha fanlarni jamlab,
shuningdek ekologiya, biologiya, psixologiya va boshqa fanlarning asosida
shakl lanishi lozim, deb ta’kidlagan. Valeologiyaning asoschisi shuningdek V.P.
Kaznacheev (1977) bo’lib, uning fikricha, tibbiyot kasallikning sabablari,
kasalliklarning mohiyati, ularning profilaktikasi va davolanishi haqidagi
masalani qo’yadigan bo’lsa, u yoki bu dardlarga olib kelishi mumkin bo’lgan
sabablarning oldini olishga qaratilgan bo’lsa, valeologiya esa sog’liq
mohiyatining vazifalarini (valeologiya), salomatlik sabablari, omillari va
mexanizmlarining vazifalarini qo’yadi, deb hisoblagan edi.Prof.
V.P.Kulikovning ko’pchilik nashrlari shaxsiy salomatlikning turli jihatlariga
bag’ishlangan. Uning tomonidan ilk bora shaxsiy salomatlikning uch o’lchovli
modeli taklif etilgan.XX asrning oxirida valeologiya, ya’ni o’z ilmiy
qiziqishlarining markaziga shaxsiy salomatlikni qo’ygan ilmiy yo’nalish 20
yilga to’ldi.Tibbiyotda paydo bo’lgan yo’nalishdan boshlangan valeologiya tez
orada tibbiy fanlarning doirasidan chiqib ketib, jamlanma fanga aylandi va
o’zining maxsus tadqiqot fanlari bo’lgan bir nechta ilmiy yo’nalishlarni
shakllantirdi. Tibbiyotda bu shaxsiy salomatlikning mexanizmlari, ushbu
mexanizmlarni boshqarish imkoniyatlari bo’lsa, pedagogikada – shaxs-ning o’z
salomatligini qo’rish jarayoniga jalb etilishining qonuniyatlaridir. Aynan ushbu
holat, ya’ni o’z tadqiqot predmetining mavjudligi tibbiy va pedagogik
valeologiyaning mustaqil ilmiy fanlar sifatida ajralib chiqishiga sabab bo’ldi.
Oxirgi nashrlardan biz valeologiya «norma» to’g’risidagi ta’limot
shakllantirilganda, yuzaga kelganligini bilib oldik. Bunda ma’lum bo’li-shicha,
I.I. Brexmanga faqat «valeologiya» atamasining o’zigina tegishli ekan.
Valeologiya – bu shaxsiy salomatlikning mohiyatini, mexanizmlari va namoyon
bo’lishini, uning diagnostikasi va bashoratlanishining uslublarini, shuningdek
sog’liqning darajasini oshirish, individning hayoti va ijtimoiy moslashuvining
sifatini yaxshilash maqsadida sog’liq mexanizmlarini optimallashtirish yo’li
bilan sog’liqni tuzatish uslublarini o’rganadigan fandir.V.N.Vaynerning fikricha
(2001), valeologiya predmeti insonning shaxsiy salomatligi hamda sog’lig’ining
zaxiralari, shuningdek sog’lom turmush tarzidir.
Tavsiyalari asosan, kasalliklarning oldini olishga qaratilgan profilaktik
tibbiy fanlardan valeologiyaning eng muhim farqlaridan biri ham shunda.Yosh
paytidanoq salomatlikni mustahkamlashga qaratilgan davlatimizning siyosati
faqat sog’lom kishigina to’laqonli mehnat qilib, oilasiga va jamiyatga eng katta
foyda berishga layoqatli ekanligi tufayli alohida ahamiyat kasb etadi. Bizning
mamlakatimizda hozircha valeologiya muammolari bilan faqat O’zbekiston
Davlat jismoniy tarbiya institutining ilmiy-uslubiy laboratoriyasi negizida
faoliyat yuritadigan professor F.A.Kerimov rahbarlik qilayotgan Sport
yutuqlarining ilmiy Markazi shug’ullanadi. Barcha taraqqiy etgan
mamlakatlarda salomatlik insonning eng muhim boyligi hisoblanadi. Sog’lom
inson istalgan jamiyatda katta kuchga ega yaratuvchilik vazifasini bajaradi,
quvonch, intel-lektual va jismoniy qobiliyatning manbasi hisoblanadi. Shu
munosabat bilan inson ehtiyoji bo’lmish salomatlikni mustahkamlash dolzarb
muammo bo’lib qolmoqda. Bundan jamiyatning har bir a’zosida inson hayotida
eng muhim bo’lgan salomatlikka bo’lgan munosabatni tarbiyalash masalasi
paydo bo’ladi. Buning uchun sog’lom inson modelini, pedagogik nazorat
tizimini va jismoniy kamolotga erishishning effektiv usul va uslublari-ni ishlab
chiqish lozim. Jismoniy rivojlanish, jismoniy tayyorgarlik, jismoniy holat va
funktsional tayyorgarlikning son ko’rsatkichlari yosh inson salomatligi darajasi
haqida nisbatan ma’lumot beradi.Ushbu dastur oliy ta’limning ekstensiv-
axborot tizimidan intensiv – fundamental tizimiga o’tishga asoslangan yangi
kontseptsiyasini tadbiq etishga yo’naltirilgan. Oliy ta’lim istiqbol
taraqqiyotining asosiy muammolarini hal etish yoshlarni jismonan tarbiya
qilish, pedagogik sog’lomlashtirish tizimini takomillashtirishni talab
etadi.Shuning uchun oliy o’quv yurtla-rida jismoniy tarbiya tizimini qayta
qurish dolzarb muammolardan biri hisoblanadi, chunki tadqiqotlarimiz
natijalariga ko’ra o’qish davomida talabalar salomatligi darajasi yildan-yilga
pasayib bormoqda. Hozirgi vaqtga qadar oliy o’quv yurtini bitirayotgan yosh
mutaxassislar ko’pincha to’liq sog’lomlashgan emas, bu esa ularning
kelgusidagi ishlab chiqarish va ijtimoiy foydali faoliyatini cheklab qo’yadi,
natijada rivojlanayotgan davlatga iqtisodiy va intellektual zarar etkazadi.Shu
munosabat bilan pedagogikada yoshlar valeologiyasi salomatlikni saqlash va
yaxshilashga, sog’lomlashtiruvchi jismoniy tarbiya turlari, uslub va usullariga,
sog’lom turmush tarzi ko’nik-malarini shakllantirishga yo’naltirilgan,
sog’lomlashtirish tizi-mi sifatida ko’rib chiqiladi.Valeologiya talabalarda
jismoniy tarbiyaning nazariy, amaliy va mustaqil mashg’ulotlariga ongli,
barqaror va pozitiv munosabatlarni shakllantirishga yo’naltirilgan bo’lib,
salomatlikni yaxshilaydi, o’quv jarayonlarining unumdorligini oshiradi,
jismoniy madaniyat elementlarini shakllantiradi.Ayni paytda ushbu dastur
O’zbekiston Respublikasining «Jismoniy tarbiya va sport to’g’risida»gi qonuni
va «Sog’lom avlod uchun» nodavlat xalqaro jamg’armasi belgilagan vazifalar
bajari-lishini ta’minlaydi. «Sihat-salomatlik yili» dasturini baja-rish bo’yicha
Vazirlar Mahkamasining 2005 yil 25 yanvardagi qarorida jismoniy tarbiya
institutida, universitet va institut-larning jismoniy tarbiya kafedralarida
«Valeologiya asoslari» fanining kiritilishi haqida so’z boradi.Jismoniy
barkamollik salomatlik garovi bo’lib, u shaxsni har tomonlama rivojlantirish va
yoshlarni tarbiyalashga yordam beradi. Tarbiya jarayonining bosh vazifasi –
tarbiyaviy faoliyat-ning dinamizmi va barqarorligini kuchaytirish, tarbiyaning
yuqori natijalarini kafolatlash. Bu esa o’quvchining individual xususi-yatlarini
hisobga oluvchi pedagog shaxsiyatiga asoslanadi.Salomatlik inson hayotida,
ayniqsa yoshligida, muhim ahamiyatga ega. Salomatlik darajasi insonning
kasbiy etukligi va ijodiy o’sishiga sabab bo’ladi.Mutaxassislarning fikricha
aholi salomatligi 20% irsiy omillariga, 20-30% atrof muhit ta’siriga, 40-50%
turmush tarziga va 10% sog’liqni saqlash xizmati faoliyatiga bog’liq ekan.
Hayot tarzi salomatlikning muhim omili hisoblanadi. Shuning uchun sog’lom
hayot tarziga o’rgatishning pedagogik tizimini ishlab chiqish lozim.Yoshlar
hayotda o’z o’rinlarini endi topayotgan, mustaqilliklari rivojlanayotgan bir
paytda sog’lom hayot tarzini shakllanti-rish muhim ahamiyat kasb etadi. Chunki
yoshlik paytida orttirilgan ko’nikmalar butun umrga mustahkam asos
bo’ladi.Shuni ham qayd etish kerakki, salomatlik va sog’lom hayot tarzi
ijtimoiy ongning muhim qadriyatlari sirasiga kirmagan. Jamiyatda yoshlarning
sog’lom hayot tarzini olib borishi, o’z salo-matligi haqida qayg’urishi deyarli
qo’llab-quvvtlanmagan. Bu esa yoshlarning jismoniy mashqlar bilan faol
shug’ullanmasligiga sabab bo’lgan.Shuningdek, yoshlarni jismonan tarbiya
qilishning mavjud holatiga sog’lomlashtirish tizimi sifatida qaralmaydi.
Shuning uchun u sog’lom hayot tarzi ko’nikmalarini shakllantirmaydi va
salomatlikni saqlash va yaxshilash usullarini o’rgatmaydi. Pedago-gik jarayon
jismoniy tarbiya mashg’ulotlariga bo’lgan ehtiyojni etarlicha faollashtirmaydi,
bu esa jismoniy rivojlanishi va gavda tuzilishini yaxshilamaydi.
O’quvchilar kuz davrida daraxt, buta va o’simliklar bilan, ular barglari va
gullari shakllari hamda ranglarining xilma-xilligi va chiroyliligi bilan, qo’l bilan
ishlatiladigan asboblar (xaskash, zambil) va ular bilan ishlash uslublari bilan
tanishadilar. Bahorda birinchi sinf o’quvchilari bilan o’quv tajriba
maydonchasida amaliy ishlar o’tkaziladi. Ularni urug’larni ekish va ularni
parvarish qilish, sug’orish, o’toq qilish, tayanch qoziqlarini qoqish qoidalarini
bilib oladilar. Birinchi sinf o’quvchilari urug’larni ekishga tayyorlaydilar va
yerga ekadilar, o’simliklarni parvarish qiladilar. O’quvchilar kuzda o’quv-
tajriba maydonchasidagi ishlar vaqtida amal qilinishi kerak bo lgan mehnat
haftaligi va shaxsiy gigiena qoidalari bilan, urug’larni yig’ ish va saqlash
qoidalari bilan tanishadilar, kuzda tuproqqa ishlov berishga tayyorlaydilar,
to’kilgan barg va shoxlarni yigib oladilar, o’simlik qoldiqlari va axlatlarni
chiqarib tashlaydilar. Katta yoshdagi o’quvchilar eski tuproqni chopib beradilar.
Bahorda o’quvchilar gul manzarali hamda dukkakli o’simliklarning urug’larini
ekishga tayyorlaydilar, buning uchun yirik va sog’lom urug larni tanglab
oladilar ularni ivitadilar va undiradilar (uruglarni tuproqqa ekish) o’ simliklarni
o’ stiradilar. Keyin materialni xaskash bilan tekislaydilar. Yerga urug’lar ekish
bilan ustini bir yo’la ko’madilar, o’ simliklarni keyingi parvarishini olib
boradilar.
O’quvchilar kuzda xaskash va belkurak bilan ishlashda mehnat xavfsizligi
va shaxsiy gigiena qoidalari bilan tanishadilar, maydonchada o’stirilgan
o’simliklarning urug’larini yig’adilar maydonchani o’simlik qoldiqlaridan
tozalaydilar, o’g’it soladilar, tuproqni ag’darib chopadilar, ikkinchi sinfdagi
o’qish davrida maktab oldi o’quv-tajriba maydonchasidagi ishlar yakunini
chiqaradilar, maktab ko’rgazmasi uchun materiallar tayyorlaydilar. O’quvchilar
ildizmeva (rediska, lavlagi, sabzi) va bir yillik gul manzarali o’simliklarning
(kosmeya, astra, itog’iz, gultojixo’roz) urug’larini ekishga tayyorlaydilar.
Ko’chat qalinligini ildiz mevalar ekishga tayyorlaydilar, o’g’itlarning ildiz
mevalar hosiliga va gul manzarali o’simliklarning o’sishi va rivojlanishiga
ta’sirini aniqlash bo’yicha tajriba va kuzatishlar olib boradilar. Ildiz meva va gul
manzarali o’ simliklar urug’larini yerga ekadilar, tajribalar qo’yadilar va
ekinlarga qaraydilar. Sug’oradilar, o’toq va yagona qiladilar ko’chat
o’tkazadilar.
O’quvchilar kuz davrida hosilni yig’adilar va hisobga oladilar, ularni
saqlash qoidalari bilan tanishadilar, urug’lar yig’adilar, tuproqqa ishlov
beradilar, rezavor, buta va mevali daratlarni qishga tayyorlaydilar. Bundan
tashqari o ‘quvchilar mevali daraxtlarning tanasi hamda asosiy poyasidagi eski
po’stloqlarini olib tashlaydilar, tana atrofiga tuproq tashlaydilar, unga o’git
soladilar va manzarali butalar o’tkazadilar.
Boshlang’ich sinflarda bolalarni o’qitishning qulay sharoitlaridan
foydalanib, fanlararo bog’lanishni to’la darajada amalga oshirish zarur. Atrof
olam bilan tanishtirish bo’yicha mashg’ulotlarda shakllantiriladigan aniq
tasavvurlar boshqa predmetlar bo’yicha vazifalarni hal qilishga yordam beradi
va aksincha. Fanlararo aloqa nutqni rivojlantirish kabi vazifalarni hal qilishda
amalga oshiriladi. “Atrof olam bilan tanishtirish” kursi o’quv materialining o’zi,
foydalaniladigan ish uslublari va metodlari bola nutqini rivojlantirish uchun
qulay sharoitlar yaratadi. Bu mashg’ulotlarda bolalar bir – birlari bilan bevosita
muloqotda bo’ladilar, taassurotlari bilan o’rtoqlashadilar, o’zlarining sevgan
ishqibozliklari haqida hikoya qiladilar va hokazo. Syujetlirolli o’yinlarda
bolalar tasavvurlar qilib, o’z qahramonlari uchun matn yaratadilar. Mehnat
ta‘limi, o’qish, atrof olam bilan tanishish kabi fanlar bilan bog’lanish tabiatga
va ishlab chiqarishga kompleks ekskursiyalar o’tkazishda amalga oshirilishi
mumkin.
2.
Tabiiy fanlar tizimining rivojlanishi va yuzaga kelishi
Shiddat bilan rivojlanayotgan zamonamizda tabiiy fanlarning o ‘rni va
yutuqlari beqiyosdir. Inson hayoti tabiat bilan uzviy bog’liq va bu bog’liqlik
sayyorada muvozanat bo’lishini ta’minlaydi. Ushbu maqolada tabiiy fanlar,
uning rivojlanish tarixi, maqsadi, vazifalari, bugungi kundagi oliy ta’limda va
xalq ta’limidagi o’rni, bog’liqligi va fanning kelajak istiqbollari haqida
ma’limot berilgan. Maqolada science fani va uning bo ‘lajak boshlang’ich ta
‘lim o ‘qituvchilari egallashi lozim bo ‘lgan ko ‘nikma va malakalari haqida
ham ma ‘limotlar keltirilgan. Qarorda ko’zda tutilgan ikki asosiy jihatdan biri
— maktablarda tabiiy fanlarga yo’naltirilgan variativ o’quv rejalari joriy etilishi
belgilandi. Yangi fan o’quvchilarni kichik yoshidan tabiiy fanlarni o’qishga
rag’batlantirish, ularda olam haqida yaxlit tasavvur paydo qilishga yordam
beradi. Buning bilan bola fizika-kimyo qiyin emas, qiziq fan ekanini anglaydi
va uni o’rganishga o’zida rag’bat sezadi. SCIENCE fani (tabiiy fanlar) qaysidir
fandan voz kechish yoki qaysidir fanning o’rniga joriy etilayotgani yo’q.
Aksincha, ta’lim sifatini oshirish uchun mavjud fanlarning integratsion tarzda
o’qitilishini ta’minlaydi. Masalan, hashoratlar haqida o’rganish jarayonida bola
hayvonot olamida bu sinfni qiziq bir usulda tasavvur qilib o’rganadiki bunda
mavzuni o’zlashtirmaslikni iloji yo’q. SCIENCE fani 1-2-sinfda “Atrofimizdagi
olam”, 3-4 sinfda “Tabiatshunoslik”, yuqori sinflarda esa 4ta alohida fan,
geografiya, biologiya, fizika (6-sinfdan boshlab), kimyo (7 sinfdan boshlab)
fanlarini o’zida birlashtiradi.
Tabiiy fanlarning o’rni bugungi ilm-fanning yuragi desak mubolag’a
bo’lmaydi. Chunki tabiat qonuniyatlarni bilish genetika, evolyusion ta’limot,
matematika, fizika, kimyo, o’simlik va hayvonot olami sistematikasi,
antropologiya, geologiya, geofizika singari fanlar oldiga qo’yilgan muammolar
tirik va o’lik tabiatni o’zaro munosabati masalalarini yechishda muhim
ahamiyat kasb etadi.
Tabiat bilan inson o’rtasidagi munosabat eng og’ir, yechimi mushkul
muammo. Inson faoliyati ta’sirida qurg’oqchilikning kuchaya borayotganligi,
cho’llanish, suv zahiralari kamayib, tabiiy muhitni ifloslanishi kuchayib, suv,
havo va ayniqsa oziq-ovqatning tansiqligi, yer yuzi aholisini to’rtdan bir
bo’lagida ocharchil ik mavjudligi va uni oldini olish hozirgi zamonning dolzarb
muammolaridan ekanligi ko’pchilikka ma’lum.
Mazkur fan hozirgi zamon taraqqiyotining eng yuqori pog’onasiga
ko’tarilgan biologiya, fizika, ximiya, geologiya, biofizika singari fanlar va
miqdoriy analiz uslublaridan foydalanib, ilmiy texnik taraqqiyotning barcha
sohalarini o’z manfaatlarini amalga oshirish uchun safarbar qildi va uning
oldingi qatoriga o’tishga erishdi.
Bu fanning kelgusi rivoji uning kelgusida quyidagi muhim, global
vazifalarni yechishi lozimligida ko’radi: 1. Yer kurrasida sodir bo’layotgan
demografik muammolar, aholini son jihatidan ko’payishidagi sifat o’zgarish va
ularni jamiyat strukturasi tuzilishi bilan bog’liqligi. 2. Yadro energiyasini
energetik zahira sifatida halq xo’jaligida qo’llash muammosi va ayniqsa idora
qilish imkoni bo’lgan termoyadro sistemasini bunyodga keltirish. 3. Tabiat
zahiralarini yopiq zanjir sikllari va ayniqsa agrotexnikaning zanjir sikllarini
yaratish. 4. Tabiiy muhitning beqiyos darajada ifloslanayotganligi tufayli yer
kurrasining issiqlik balansini o’rganish muammolari. 5. Yer kurrasida sodir
bo’lishi kutilayotgan falokat (inson naslini buzilayotganligi)ni oldini olish va
hokazo. Bu muammolarni yechish uchun yuksak intellektual kuchlar va juda
katta mablag’ talab qilinadi. Buning uchun ilmiy tadqiqot ishlari halqaro
masshtabda olib borilishi lozim bo’ladi.
Mazkur fanning asl maqsadi tabiatshunoslik ilmi, uning predmeti, maqsadi,
vazifasi o’qitish uslublari, tabiat va tabiiy muhitda mavjud tirik
mavjudotlarining o’zaro uyg’unlik qonuniyatlari, koinotning planetar shaklda
ko’rinishi, quyosh, oy va yer sayyorasi, ularning umumiy tavsifi; yer
kurrasining fizikaviy, kimyoviy tuzilishi, unda sodir bo’lgan va bo’layotgan
global o’zgarishlar; yerda hayotning paydo bo’lishi; yer kurrasi tirik va o’lik
qismini o’zaro uyg’unligi; modda va energiya almashinuvi qonuni; ularning
tuzilishidagi uyg’unlik, unda sodir bo’ladigan fiziologik jarayon, moslanish
(adaptasiya) va o’zgaruvchanlik; yer kurrasi tirik mavjudotlari, ularning o’zaro
munosabati va bir butunligi (o’simliklar, hayvonot olami va
mikroorganizmlarning o’zaro uyg’unligi); O’simliklar va hayvonot olamining
eng sodda turlaridan tortib, eng yuksak taraqqiy etgan turlariga qadar
tuzilishidagi umumiylik qonuniyatlari; viruslar, bakteriyalar, suvo’tlari va
quruqlikda tarqalgan o’simliklar va hayvonot olami; hozirgi zamon
antropologiya, paleantologiya, biorganik ximiya, molekulyar biologiya, biosfera
haqidagi ta’limot; insonning tarixiy taraqqiyoti jarayonida tabiat va jamiyatning
o’zaro almashinuvida sodir bo’lgan va bo’layotgan o’zgarishlar; antropogen
ta’sir tufayli sodir bo’layotgan global o’zgarishlar va hokazolarni o’zida
mujassamlantiradi.
Tabiiy fanlarning zamonaviy kosepsiyasi fani o’z xususiyatiga ko’ra
kompleks bilimlar majmuidan iborat. U organizmlarning tuzilishi, o’sish va
rivojlanish qonuniyatlari, ularning ekologiyasi, genetika, biofizika, ximiya,
evolyusion taraqqiyot tarixi mikrobiologiya va immunologiya fanlarini o’zida
mujassamlantiradi. Yer kurrasining o’lik qismi haqidagi fanlar tuproqshunoslik,
gidrologiya, geologiya, gidrosfera uning tirik qismi haqidagi ma’lumotlarga
tayangan va u bilan uzviy bog’liq holda ish ko’radi.
Evolyusion ta’limot tarixi esa chog’ishtirma morfologiya, paleontologiya
va barcha tirik mavjudotlarning tuzilishi, tarqalishi va rivoj topishi haqidagi
fanlarga tayangan holda ish ko’radi. Insonlar qadim zamondan tabiatga, undagi
hodisalarga qiziqish bilan qarashgan. Tarixiy manablarning guvohlik berishicha
ibtidoiy jamoa davrida ham ular oddiy tabiiy hodisalarni yaxshi anglashgan (1-
rasm). 2000 yillik rivojlanish tarixiga ega bo’lgan bu fan elementlari qadimiy
Misr, Xitoy, Movarounnahr, Hindiston singari mamlakatlarda vujudga kelgan
bo’lsada, u o’z xususiyatiga ko’ra keskin qarama-qarshiliklarga uchragan va
uning taraqqiy topishi uchun bir butun mifologik sistemalarni parchalanishiga
sabab bo’lgan. Botanika fanining rivojlanish tarixi jamiyatning rivojlanish tarixi
bilan bog’liq. Ibtidoiy odamlar hayotining dastlabki davrlaridan boshlab foydali
va zararli o’simliklarni ajrata bilganlar.
Insoniyat ehtiyojini qondirish maqsadida atrofini o’rab olgan tabiatdan
oziqovqat uchun har xil o’simliklarning urug’, meva, don va tugunaklaridan
foydalangan. Ularni qayerda va qachon o’sishini o’rganib, madaniylashtirib
asta-sekinlik bilan dehqonchilikka asos slogan. Natijada dhqonchilik usullari
takomillashib, xalq botanikasi paydo bo’lgan. Har qanday tabiiy fanlar qatori
botanika fani ham jamiyatning talablari bilan bog’liq holda rivojlangan.
Shuning uchun o’simliklarni o’rganish tarixi uzoq o’tmishga borib taqaladi.
Dastlab o’simlaiklar faqatgina ozuqa sifatida ishlatilgan. Botanika fanining
rivojlanishida dorishunoslarning o’rni benihoya katta bo’lagan. O’simliklar
haqidagi dastlabki yozma ma’lumotlar qadimgi Xitoy, Hindiston, Misr, Yaqin
Sharq mamlakatlari xalqlari orasida bo’lgan, lekin o’sha qo’lyozmalar bizgacha
yetib kelmagan. Mashhur olim, yunon faylausfi va tabiatshunosi Aristotel
o’simlliklar haqida ancha ma’lumotlar to’plagan. Aristotelning shogirdi
Teofrast botanika tarixida birinchi bo’lib, “O’simliklarning tabiiy tarixi”
kitobida o’simliklarni tashqi qiyofasiga asoslanib 4 guruhga: daraxt, buta yarim
buta va o’tlarga ajratgan. Teofrastning asarlari botanika rivojlanishida katta
ahamiyatga ega bo’lagan. Shuning uchun Karl Linney uni “botanika fanining
otasi” deb atagan. IX – X arslarda islom mamlakatlarida tabiatshunoslar
ko’paydi. Biroq o’rta asr feodalizmi zulmi ostida hamma sohalardagi kabi
botanika fanining rivoji ham vaqtincha to’xtadi. Shunga qaramasdan mashhur
olim Abu Ali Ibn Sino (980 -1037) asarlari botanika faninig rivojida katta turtki
bo’ldi. Uning “Al qonuni fit tib” ya’ni “Tib qonunlari” asari O’rta Osiyo Yaqin
Sharq va Yevropa mamlakatlarida XV – XVII asrlar davomida bir necha marta
nashr etildi va botanika fanining rivojlanishiga salmoqli ta’sir ko’rsatdi.
Botanikaning rivojlanishi XV asrga, ya’ni uyg’onish davriga to’g’ri keldi.
Bu davr buyuk geografik kashfiyotlar bilan xarakterlanadi. XV asrning oxiri
XVI asrning boshida yashagan mashhur o’zbek olimi, Z.M.Bobur tabiat
sohasidagi kuzatishlari bilan botanikaga slmoqli hissa qo’shga’. XVII asrlarda
juda ko’p xilma – xil o’simliklarni aniqlab ma’lum bir sistemaga solishdi.
Mashhur Shved tabiatshunosi Karl Linney “Botanika falsafasi” kitobida mingga
yaqin atamalarni tuzadi, gul va barg tuzilishini tasvirlaydi. XVII asrning
o’rtalarida R.Guk tomonidan hujayraning kashf etilishi o’simliklarning ichki
tuzilishini o’rganishga qo’shilgan katta hissa bo’ldi. Botaniklarning e’tibori
o’simlik turlarini o’rganishga va ularning tizimini ishlab chiqishga qaratiladi.
XIX asrda o’simlik anatomiyasi va sitologiyasining taraqqiy etishida
mikroskop texnikasining rivojlanishi kop’dan –ko’p ma’lumotlarni aniqlashga
imkon berdi. 1959- yili ingliz olimi Charlz Darvinning “tabiiy tanlanish yo’li
bilan turlarning paydo bo’lishi” degan mashhur asari biologiya fanida, shu
jumladan o’simliklar morfologiyasida va anatomiyasida ham yirik tadqiqotlarga
sabab bo’ldi. XIX asrning oxirida morfologiyada eksperimental tajriba asosida
o’imiklarda hosil bo’ladigan ma’lum shakl hamda tuzilishlarning sababini,
yangi paydo bo’lgan belgilarning irsiy emasligini aniqlash imkoni yaratildi.
Eksperimental usuldan o’simliklarda murtakning hosil bo’lishi va taraqqqiy
e’tishi, urug’lanish kabi masalalar ham yechildi. Bu soxada Kiyev
Dorilfununing professori Sergey Gabrilovich Navashin (1857-1930) ning
xizmatlari salmoqlidir .A.N. Beketov o’simliklar morfologiyasini “Oliy
botanika” deb ta’riflaydi. U o’simliklar vegetativ organlarining tuzilishi
qonuniyatlari masalalari bilan shug’ullangan.
XX asrning boshlarida N.I. Kuznetsovning tashabbusi bilan SSSR Evropa
qismini geobatanika nuqtai nazaridan rayonlashtirish va kartaga tushurish
masalalari ishlab Chiqildi. XX asrning o’rtalariga kelib biologiya fanining
ko’pgina yangi tarmoqlari: fiziologiya, bioximiya, mikrobiologiya, genetika,
molekulyar biologiya, ekologik anatomiya va bir qancha yangi fanlar rivojlandi.
Sobiq sovet davrida o’simliklar morfologiyasi sohasida bir qancha yirik
tadqiqotchilar yetishdi. Serebryakov- ekologik morfologiya Kaden –
karpologiya, taxtadjyan – yuksak o’simliklarning evolutsion morfologiyasi,
Aleksandrov – yopiq urug’li o’simliklarning genertiv organlari ilmiy ishlari
bilan namoyon bo’ldilar. Aleksandrov va uning shogirdlari madaniy
o’simliklarning anatomiyasi, Baranov, Radkevich, Vasilevskaya ekologik
anatomiya sohasida ishlab amaliy masalalarni hal qilishga erishdilar.
Amaliy ish boshlanishi oldidan qo’yilgan savol, muammo, masalaga
o’quvchilar uning natijalari bilan javob berishlari kerak.
Tabiatshunoslik darslari tanib olish va aniqlash amaliy metodlarining bir
turi bo’lib, tarqalgan o’simliklarni yoki ularning qismlarini farqiga borib, tanib
olish xususiyatlarini o’rgatadi. Taqqoslashdagi farqga borish o’quvchining
aniqlash qobiliyatini rivojlantiradi. Farq qilish va aniqlash bo’yicha ishlar
darslardagina olib borilmaydi, o’qituvchi tabiatga uyushtiriladigan
ekskursiyalarda ham o’simliklarni topish va to’plashni, namunalar yig’ishni,
ularning yoshi, vegetativ usullari, tuproq kesmalari, moslashishlarini,
o’zgaruvchanlikni o’quvchilarning o’zlashtira olish qobiliyatlariga qarab tanlab
berishi kerak. Osimliklar, ular qismlarining shaklini bilib olish bo’yicha ishlarni
o’quvchilar uy vazifasi sifatida bajaradilar. Osimliklarni yoshini tabiatda
nafaqat yillik halqalardan balki osimliklarni yillik shoxlanishiga qarab aniqlash
mumkin. Osimlik bahordan kuzgacha o’sish davriga ega, kuzdan bahorgacha
tinim davri boladi.
Bu oʻsimlikning bir yoshi demakdir, ikkinchi yilda yana o sish, shoxlanish
sodir bo ladi. Shoxlanish orasidagi masofa o simlikning bir yoshi hisoblanadi,
buni o quvchilarga tabiatda tushuntirish talab etiladi. O’quvchilar amaliy
bilimga ega bo’ladilar, daraxtlar yoshini kesmasdan turib ham aniqlash
mumkinligini bilib oladilar. Bu ekologik, hamda ilmiy tushunchalarni
shakllantiradi.
Tabiatshunoslikni o’qitish metodlarida amaliy ishlar tabiat haqidagi
bilimlarni oʻzlashtirishda katta rol o’ynaydi. Amaliy ishlar o’quvchilarni ular
faoliyati jarayonida har xil mehnat operatsiyalariga o’rgatish metodidir. Amaliy
ishlarga o’quvchilarning ekskursiya vaqtida tabiiy materiallar yig’ish, maktab
oldi yer maydonidagi va tirik tabiat burchagidagi o’simliklarni parvarish qilish,
gerbariy va kolleksiyalar tuzish, mulyaj, maket, ko’rgazmali qurollar tayyorlash
kabi faoliyat turlari kiradi. Birinchi sinfdan boshlab o’quvchilar “Atrofimizdagi
olam” darsligini o’qish jarayonida bevosita kuzatishlar yo’li bilan o’rganadilar.
Bu mashg’ulotlarda oquvchilarning fikrlash faoliyatini tashkil qilishga yordam