156
TADBIRKORLIK FAOLIYATIDA SARF – XARAJATLAR
Reja:
1. Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi.
2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining
o‘zgarish tamoyillari.
3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi.
Korxonalarning bozorga mahsulot yetkazib berishga bo‘lgan layoqatini
aniqlab beruvchi muhim omil sarf-xarajatlar darajasi hisoblanadi. Har qanday
tovarni ishlab chiqarish iqtisodiy resurs sarflarini taqozo qiladi, ular ham ma’lum
narxga ega bo‘ladi. Korxona bozorga taklif qiladigan tovar miqdori iqtisodiy
xarajatlar (resurs narxlari) darajasiga, resurslardan foydalanish samaradorligi va
tovarlar bozorida sotiladigan narxlarga bog‘liq. Bu mavzuda biz sarf-xarajatlarning
umumiy tabiati va tarkibiga to‘xtalamiz hamda foydaning tashkil topishini tahlil
qilamiz.
Shu bilan bir qatorda, kishilarning hayot kechirishi va turmush darajasini
aniqlab beruvchi daromadlarning asosiy turi bo‘lgan ish haqini tahlil qilish muhim
ahamiyat kasb etadi. Mavzuda ish haqining iqtisodiy tabiati bilan bog‘liq
muammolar va uning shakllari hamda bozor munosabatlari sharoitida ish haqi
darajasiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar ko‘rib chiqiladi.
1. Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi.
157
Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari deganda tovar va xizmatlarni
ishlab chiqarish va iste’molchilarga yetkazib berishga qilinadigan barcha
sarflar tushuniladi. Ishlab chiqarish sarf-xarajatlari tarkibiga xom ashyo, asosiy
va yordamchi materiallar, yonilg‘i va energiya uchun qilingan xarajatlar, asosiy
kapital amortizatsiyasi, ish haqi va ijtimoiy sug‘urtaga ajratmalari, foiz to‘lovlari
va boshqa xarajatlar kiradi. Ishlab chiqarishga qilingan barcha sarf-
xarajatlarning puldagi ifodasi mahsulot tannarxini tashkil qiladi.
Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari ikkiga bo‘lib o‘rganish mumkin:
bevosita ishlab chiqarish xarajatlari va muomala xarajatlari (1-chizma). Tovar
birligining qiymatida ishlab chiqarish xarajatlari faqat uning bir qismini tashkil
qiladi. Ishlab chiqarish xarajatlari tovar qiymatidan foyda miqdoriga kam bo‘ladi.
Muomala xarajatlari tushunchasi tovarlarni sotish jarayoni bilan bog‘liq
bo‘lib,
shu
tovarlarni
ishlab
chiqaruvchidan
olib,
iste’molchiga
yetkazilguncha ketadigan sarflarga aytiladi. Ular ikki guruhga bo‘linadi:
qo‘shimcha muomala xarajatlari va sof muomala xarajatlari. Tovarlarni o‘rash,
qadoqlash, saralash, transportga ortish, tashish va saqlash xarajatlari
qo‘shimcha muomala xarajatlari hisoblanadi. Muomala xarajatlarining bu
turlari ishlab chiqarish xarajatlarining davomi hisoblanib, tovar qiymatiga kiradi va
uning qiymatini oshiradi. Xarajatlar tovarlar sotilgandan keyin olingan pul tushumi
summasidan qoplanadi.
УМУМИЙ
ХАРАЖАТЛАР
Ишлаб чиқариш харажатлари
Муомала харажатлари
Иш ҳақи
Хом ашё
харажатлари
Ёнилғи ва мойлаш
материалларига
харажатлар
Амортизация ва ҳ.к.
Қўшимча муомала
харажатлари
Соф муомала
харажатлари
158
1-chizma. Xarajatlarning namoyon bo‘lish sohasiga ko‘ra turkumlanishi.
Cof muomala xarajatlari sotuvchi maoshi, marketing (iste’molchilar
talabini o‘rganish), reklama va shu kabi xarajatlardan iborat bo‘ladi. Sof
muomala xarajatlari tovar qiymatini oshirmaydi va ishlab chiqarish jarayonida
yaratilgan tovarni sotgandan keyin olingan foyda hisobidan qoplanadi.
Ishlab
chiqarish
xarajatlarining
ikkinchi
yo‘nalishdagi
konsepsiyalari
marjinalistlar va neoklassiklar tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, ular bu boradagi
klassik nazariyalarni ham mu’lum darajada hisobga oladilar. Biroq, bu
konsepsiyalarning o‘ziga xos tomoni shundaki, ular ishlab chiqarish xarajatlarini
tushuntirishda resurslarning cheklanganligi va ulardan muqobil foydalanish
imkoniyatlaridan kelib chiqadilar.
Ma’lumki, muayyan bir resursni ishlab chiqarishning biron-bir yo‘nalishi
bo‘yicha sarflanishi endilikda bu resursdan boshqa yo‘nalishlarda foydalanish
imkoniyatini cheklab qo‘yadi. Shunga ko‘ra, tadbirkor (yoki resurs egasi) mazkur
resursni eng yuqori darajada naf keltiruvchi yo‘nalishga sarflashga harakat qiladi.
Iqtisodiy resurslarni eng yuqori naf olish maqsadida boshqa muqobil
yo‘nalishlarda ishlatilishiga yo‘l qo‘ymay o‘ziga jalb etish uchun to‘lov iqtisodiy
yoki zimmasiga tushuvchi xarajat deb ataladi.
Iqtisodiy xarajatlar mikrodarajadagi iqtisodiy ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib,
korxona (firma) miqyosida muayyan turdagi mahsulot ishlab chiqarish yoki xizmat
ko‘rsatishning samaradorlik darajasini ifodalashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Marjinalistik sarf-xarajatlar nazariyasi bo‘yicha korxona ishlab chiqarish
jarayonida foydalaniladigan resurslar o‘z resurslari yoki jalb qilingan resurslar
bo‘lishi mumkin. Shunga ko‘ra xarajatlar ichki yoki tashqi xarajatlarga bo‘linadi
(2-chizma). Tashqi xarajatlar korxona tomonidan uchun zarur resurs va
xizmatlarni tashqaridan to‘lov asosida jalb etishi natijasida vujudga
keladigan xarajatlardir. Bunday xarajatlarga yollanma ishchilar ish haqi, xom-
ashyo va materiallar uchun to‘lovlar, kredit uchun foiz to‘lovlari, ijaraga olingan
yer uchun renta, transport xizmati va boshqa har xil xizmatlar uchun to‘lovlar
159
kiradi. Tashqi xarajatlar to‘lov hujjatlari bilan rasmiylashtiriladi, shu sababli
buxgalteriya xarajatlari deb ham ataladi.
Korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan foydalanishi bilan
bog‘liq xarajatlar ichki xarajatlar deyiladi. Bunday xarajatlar pul to‘lovlari
shaklida chiqmaydi. Shu sababli ichki xarajatlar darajasini baholash o‘z resurslari
qiymatini shunga o‘xshash resurslarning bozordagi narxlariga taqqoslash orqali
amalga oshiriladi.
2- chizma. Xarajatlarning jalb etilish manbaiga ko‘ra turkumlanishi.
Shu bilan birga tadbirkorlik faoliyatini ushlab turish uchun zarur bo‘lgan
to‘lov – normal (me’yordagi) foyda ham renta va ish haqi bilan birga
xarajatlarning tarkibiy qismi hisoblanadi.
Normal foyda iqtisodiy foydadan farq qiladi. Normal foyda – bu iqtisodiy
resurs sifatidagi tadbirkorlik qobiliyatini rag‘batlantirib turish uchun
УМУМИЙ
ХАРАЖАТЛАР
Ташқи харажатлар
Ички харажатлар
Ишчи кучига сарфлар
Хом ашё харажатлари
Ёнилғи энергияга
харажатлар
Транспорт-алоқа
хизматларига
харажатлар
Бино-иншоот
амортизацияси
Машина-ускуна
амортизацияси
Ижара ҳақи
Қарз пул маблағлари ва
унинг учун фоизлар
Банк хизматлари учун
сарф-харажатлар
Меъёрдаги фойда
160
to‘lanadigan haq hisoblanadi. Agar biron-bir faoliyat turi normal foyda
keltirmasa, tadbirkor bu faoliyat turi bilan shug‘ullanishdan to‘xtaydi va o‘zining
kuch-quvvatini boshqa faoliyatga sarflaydi.
Sarf-xarajatlarni ichki va tashqi xarajatlarga ajratish, korxona iqtisodiy
faoliyati samaradorligini oshirish yo‘llarini qiyosiy tahlil qilish imkoniyatini
beradi.
Ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir qilish yoki qilmasligiga qarab
xarajatlar doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlarga bo‘linadi (3-chizma).
UMUMIY XARAJATLAR
Doimiy xarajatlar
O‘zgaruvchi xarajatlar
Korxona to‘lov majburiyatlari
Xom-ashyo
Soliqlar
Material
Amortizatsiya ajratmalari
Yonilg‘i
Ijara haqi
Transport xizmati
Qo‘riqlash xizmati xarajatlari
Ishchilar ish haqi va shu kabilar
uchun xarajatlar
Boshqaruv xodimlar maoshi va h.k.
3- chizma. Tadbirkorlikda ishlab chikarish hajmining o‘zgarishiga
ta’siriga qarab xarajatlarni turkumlash.
Tadbirkorlikda ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga (qisqarishi yoki
ortishiga) ta’sir qilmaydigan xarajatlar doimiy xarajatlar deyiladi.
Doimiy xarajatlar (FC) ishlab chiqarish hajmining o‘sishiga bevosita ta’sir
etmaydi va ishlab chiqarishning har qanday, hatto nolinchi hajmida ham mavjud
bo‘ladi. Bunga korxonaning to‘lov majburiyatlari (zayomlar bo‘yicha foiz va
161
boshqa), soliqlar (ishlab chiqarish hajmiga bog‘liq bo‘lmagan turlari), amortizatsiya
ajratmalari, ijara haqi, qo‘riqlash xizmatiga to‘lov, uskunalarga xizmat ko‘rsatish
sarflari, boshqaruv xodimlari maoshi va shu kabilar kiradi.
O‘zgaruvchi xarajatlar (VC) deb ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga
ta’sir qiladigan xarajatlarga aytiladi. Unga xom ashyo, material, yonilg‘i-
transport xizmati, ishchilar ish haqi va shu kabilarga qilinadigan sarflar
kiradi.
Ishlab chiqarishning har bir darajasida doimiy va o‘zgaruvchan
xarajatlar yig‘indisi umumiy yoki yalpi xarajatlar (TS)ni tashkil qiladi.
Doimiy (FC), o‘zgaruvchi (VC) va yalpi (TS) xarajatlarning grafikdagi
ifodasini 4-chizma orqali ko‘rishimiz mumkin.
S
TS
VC
FC
0 Q
4–chizma. Doimiy, o‘zgaruvchi va umumiy (yalpi) xarajatlarning grafikdagi
tasviri
Mahsulot birligini ishlab chiqarishga qilinadigan sarf-xarajatlarni hisoblash
uchun o‘rtacha umumiy, o‘rtacha doimiy va o‘rtacha o‘zgaruvchi xarajatlar
162
tushunchalaridan foydalaniladi. O‘rtacha umumiy xarajatlar yalpi (umumiy)
xarajatlarning ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori nisbatiga teng:
Q
AC TC
;
bu yerda: AC – o‘rtacha umumiy xarajatlar;
TS – yalpi (umumiy) xarajatlar;
Q – ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori.
Bu o‘rtacha umumiy, doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlarning egri chiziqlari
quyidagi ko‘rinishda bo‘ladi (5-chizma):
S
AS
AVC
M
AFC
0
Q
5–chizma. O‘rtacha xarajatlarning egri chiziqlari.
Eng yuqori darajada foyda olishga erishish uchun tovar ishlab chiqarishning
zarur miqdorini aniqlash zarur. Bunda iqtisodiy tahlil vositasi bo‘lib so‘nggi
qo‘shilgan xarajat tushunchasi xizmat qiladi. Avvalo so‘nggi qo‘shilgan xarajat
deb, mahsulotning navbatdagi birligini ishlab chiqarish bilan bog‘liq
qo‘shimcha xarajatlarga aytiladi:
163
Q
TC
MC
;
bu yerda: MS – so‘nggi qo‘shilgan xarajat;
∆TS – umumiy xarajatlarning o‘zgarishi;
∆Q - mahsulot miqdorining o‘zgarishi.
Qo‘shilgan xarajatlarni har bir navbatdagi qo‘shilgan mahsulot birligi uchun
aniqlash mumkin. Tovar yoki xizmatlarning qo‘shilgan birligini ishlab
chiqarishga to‘g‘ri keladigan xarajatlar o‘rtacha qo‘shilgan xarajatlar
deyiladi.
2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish
xarajatlarining o‘zgarish tamoyillari.
Ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga olishda vaqt omili, ya’ni xarajat
qilingandan pirovard natija olinguncha o‘tgan davr sezilarli ta’sir ko‘rsatadi. Shu
sababli vaqt omilidan kelib chiqib, ishlab chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq
muddatli davrda alohida tahlil qilinadi.
Korxona ishlab chiqarish hajmini o‘stirish uchun qisqa davrda faqat o‘zining
o‘zgaruvchi xarajatlari miqdorini o‘zgartirishi mumkin. Bu qisqa muddatli
xarajatlardir. Ishlab chiqarish quvvatlari esa (ishlab chiqarish bino va inshootlari
maydoni, mashina va uskunalar miqdori) doimiy bo‘lib qoladi, hamda bu davr
faqat ulardan foydalanish darajasini o‘zgartirish uchun yetarli bo‘lishi mumkin.
Uzoq muddatli davr – bu korxonaning ishlab chiqarish quvvatlarini va
barcha band bo‘lgan resurslari miqdorini o‘zgartirish uchun yetarli bo‘lgan
davrdir.
Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarish quvvatlarining o‘zgarishini
taqozo qiladigan davr davomiyligi ayrim tarmoq va korxona xususiyatidan kelib
chiqib farqlanishi mumkin.
Qisqa muddatli vaqt davomida korxona o‘zining doimiy (qayd qilingan)
quvvatlariga o‘zgaruvchi resurslar miqdorini qo‘shib borish yo‘li bilan ishlab
164
chiqarish hajmini o‘zgartirishi mumkin. Biroq, ishlab chiqarish quvvatlariga
(doimiy resurslarga) qo‘shilgan o‘zgaruvchi resurslar ma’lum vaqtdan so‘ng
kamayib boruvchi natija (mahsulot) beradi.
Bu holat marjinalistlar tomonidan ishlab chiqilgan samaraning kamayib
borishi qonuni orqali izohlab beriladi. Unga ko‘ra, ma’lum davrdan boshlab
korxonaning ishlab chiqarish quvvatlariga (masalan kapital yoki yerga)
o‘zgaruvchi resurslar birligi (masalan, jonli mehnat)ni ketma-ket qo‘shib borish,
har bir keyingi o‘zgaruvchi resurs birligi qiymatiga kamayib boruvchi qo‘shimcha
mahsulot beradi.
Bu yerda shuni ta’kidlab o‘tish lozimki, samaraning kamayib borish qonuni,
o‘zgaruvchi resurslarning barcha birligi (masalan barcha ishchilar) sifat jihatidan
bir xil degan farazga asoslanadi. Ya’ni, har bir qo‘shimcha ravishda jalb qilingan
ishchi bir xil aqliy layoqatga, bilimga, malakaga, harakat tezligi va shu kabilarga
ega deb hisoblanadi.
Demak, qo‘shilgan mahsulot keyingi jalb qilingan ishchi kam malakaga ega
bo‘lgani uchun emas, balki kapital (fondlar)ning mavjud miqdoriga nisbatan ko‘p
miqdorda ishchilarni band qilish sababli kamayib boradi. Bu yerda ishlab chiqarish
omillari o‘rtasidagi nisbat, mutanosiblik buzilishi sodir bo‘ladi.
Bundan ko‘rinib turibdiki, samaraning pasayib borishi degan qonun tabiiy
ravishda o‘zidan o‘zi emas, balki omillarning boshqasi o‘zgarmagani holda
ayrimlarini ko‘r-ko‘rona ko‘paytirib, ular o‘rtasidagi mutanosiblik buzilganda
sodir bo‘ladi.
Qulay iqtisodiy muhit tufayli, ishlab chiqarish quvvatlarining to‘xtovsiz
kengayib borishi natijasida korxona o‘rtacha umumiy (yalpi) xarajatlarida qanday
o‘zgarish ro‘y beradi? Dastlab qandaydir vaqt oralig‘ida ishlab chiqarish
quvvatlarining kengayishi o‘rtacha umumiy xarajatlarning pasayishi bilan birga
boradi. Ammo oxir oqibatda ko‘proq va yanada ko‘proq quvvatlarni ishga tushirish
o‘rtacha umumiy xarajatlarning o‘sishiga olib keladi. Bunday hollarni samaraning
kamayib borish qonuni tushuntirib berolmaydi, chunki uning amal qilish shart-
sharoiti ishlab chiqarishda foydalanadigan resurslardan bittasi miqdorining
165
o‘zgarmasligi hisoblanadi. Uzoq muddatli davrda barcha resurslar miqdori
o‘zgaradi. Bundan tashqari biz tahlilda barcha resurslar narxini doimiy deb faraz
qilamiz. Shu sababli uzoq muddatli davrda o‘rtacha xarajatlarning o‘zgarishi
tamoyilini ishlab chiqarish miqyosi o‘sishining ijobiy va salbiy samarasi
yordamida tushuntirish mumkin.
Ishlab chiqarish miqyosining ijobiy samarasi shunda namoyon bo‘ladiki,
korxonada ishlab chiqarish hajmi o‘sib borishi bilan, bir qator omillar ishlab
chiqarish o‘rtacha xarajatlarining pasayishiga ta’sir ko‘rsata boshlaydi. Bu
omillar quyidagilar: 1) mehnatning ixtisoslashuvi; 2) boshqaruv xodimlarining
ixtisoslashuvi; 3) kapitaldan samarali foydalanish; 4) qo‘shimcha turdagi
mahsulotlarning ishlab chiqarilishi.
Vaqt o‘tishi bilan firmaning kengaytirilishi salbiy iqtisodiy oqibatlarga,
va shundan kelib chiqqan holda, mahsulot birligi ishlab chiqarish
xarajatlarining o‘sishiga olib kelishi mumkin.
Salbiy miqyos samarasi ro‘y berishining asosiy sababi yirik miqyosdagi
ishlab chiqaruvchiga aylangan firmaning faoliyatini samarali nazorat qilish va
muvofiqlashtirishga harakat qilish chog‘ida vujudga keluvchi ma’lum boshqaruv
qiyinchiliklari bilan bog‘liq. Uncha katta bo‘lmagan korxonada bitta-yagona
boshqaruvchi uning faoliyatiga doir barcha muhim qarorlarni shaxsan o‘zi qabul
qilishi mumkin. Firma hajmining uncha katta bo‘lmaganligi tufayli mazkur
boshqaruvchi barcha ishlab chiqarish jarayonini yaxshi tasavvur qila oladi hamda
firma faoliyatining barcha yo‘nalishlarini tezlik bilan o‘zlashtira olishi, o‘z qo‘l
ostidagilaridan olayotgan axborotlarni osonlik bilan tahlil qilishi, ular asosida aniq
va samarali qaror chiqara olishi mumkin bo‘ladi.
Biroq bunday qulay holat firma miqyosining kengayishi bilan o‘zgaradi.
Ma’muriy xodimlar va ishlab chiqarish jarayonini alohidalashtiruvchi boshqaruv
qatlamlari ko‘payib boradi; yuqori rahbariyat korxonadagi haqiqiy ishlab chiqarish
jarayonidan alohidalashib qoladi. Yirik korxona miqyosida oqilona qaror qabul
qilish uchun zarur bo‘lgan barcha ma’lumotlarni yig‘ish, tushunish va qayta ishlash
bir kishi uchun imkon darajasidan tashqarida bo‘ladi. Boshqaruv apparatining
166
chuqurlashuvi
va
kengayishi
esa
axborot
almashinuvi,
qarorlarni
muvofiqlashtirishdagi muammolarni hamda byurokratik holatni keltirib chiqaradi,
boshqaruvning turli bo‘g‘inlari tomonidan qabul qilingan qarorlar bir-biriga zid
kelish ehtimoli kuchayadi. Natijada samaradorlikka putur yetib, ishlab
chiqarishning o‘rtacha xarajatlari oshadi. Boshqacha aytganda, barcha resurslar
miqdorining 10%ga o‘sishi ishlab chiqarish hajmining nomuvofiq ravishda,
aytaylik 5%ga o‘sishiga olib keladi.
Ishlab chiqarish miqyosining o‘sishidan doimiy ravishda olinuvchi
samara. Ba’zi hollarda ijobiy miqyos samarasi ta’siri barham topuvchi ishlab
chiqarish hajmi bilan salbiy miqyos samarasi kuchga kiruvchi ishlab chiqarish
hajmi o‘rtasidagi tafovut juda ahamiyatli bo‘lishi mumkin. Bu ikkala chegara
orasidagi maydonda barcha resurslarning 10%ga o‘sishi ishlab chiqarish hajmining
ham mutanosib ravishda 10%ga ko‘payishiga olib keladi.
Ishlab chiqarish miqyosining kengayib borishi chuqur ixtisoslashuv tufayli
boshqarish bo‘yicha mutaxassislar mehnatidan ancha yaxshi foydalanish
imkoniyatini beradi. Bu oxir oqibatda samaradorlikning oshishi va mahsulot
birligiga ishlab chiqarish xarajatlarining kamayishiga olib keladi.
3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi.
Korxonalarning faoliyatiga baho berishda sotilgan mahsulotlarning hajmi,
ularga qilingan sarf-xarajatlar va foyda tushunchalaridan keng foydalaniladi.
Korxonalarda tovar va xizmatlarni sotishdan olingan mablag‘lar ularning pul
tushumlari yoki pul daromadlari deyiladi. Korxona, pul daromadlaridan
sarflangan barcha xarajatlar chiqarib tashlangandan keyin qolgan qismi foyda
deb yuritiladi. Ayrim adabiyotlarda bu iqtisodiy foyda deb ham yuritiladi.
Foydaning tarkib topishi ikki bosqichdan o‘tadi:
birinchi bosqichda foyda ishlab chiqarish jarayonida yangi qiymatning
yaratilish chog‘ida vujudga keladi. Yangidan yaratilgan qiymat tarkibidagi
167
qo‘shimcha qiymat foydaning asosiy manbai hisoblanadi, biroq u hali aniq foyda
shaklida namoyon bo‘lmaydi;
ikkinchi bosqichda ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan foyda tovarlarni
sotilgandan so‘ng olingan pul daromadi bilan xarajatlarning farqi ko‘rinishida
to‘liq namoyon bo‘ladi.
Demak, tovar va xizmatlar sotilganda ularning umumiy qiymati pul
daromadlariga, undagi qo‘shimcha qiymat esa foydaga aylanadi. Bundan ko‘rinib
turibdiki, foydaning haqiqiy manbai qo‘shimcha mahsulot yoki qo‘shimcha
qiymatdir.
Odatda ishlab chiqarish sohasidagi yirik korxonalar tovarlarni katta hajmda
ishlab chiqarib, ularni savdo vositachilariga ulgurji narxlarda sotadilar. Shunga
ko‘ra, ular tovarning ulgurji narxi uning tannarxidan yuqori bo‘lgan taqdirda foyda
oladilar. Demak, ishlab chiqaruvchi foydasi (Fich) – bu mahsulot tannarxi (T)
va ulgurji narxi (Nu) o‘rtasidagi farqdan iborat:
Т
Н
Ф
у
ич
.
Bundan ko‘rinadiki, mahsulot birligidan olinadigan foyda ikkita asosiy omilga
bog‘liq bo‘ladi: 1) mahsulot tannarxi darajasi; 2) ulgurji narxlar darajasi.
Tannarx
–
bu
mahsulotni
ishlab
chiqarish
uchun
sarflangan
xarajatlarning puldagi ifodasidir. Bu o‘rinda mahsulot tannarxini uning
qiymatidan farqlash lozim. Ma’lumki, mahsulot qiymati (Q) o‘z ichiga sarflangan
ishlab chiqarish vositalari qiymati (QIV) hamda yangidan yaratilgan qiymat (QYa)ni
to‘liq oladi. O‘z navbatida yangidan yaratilgan qiymat ish haqi (IH) va yalpi
foydaga (Fya) ajraladi. Bu holatni 6-chizma orqali ko‘rish mumkin.
Sarflangan ishlab
chiqarish vositalari
qiymati (QIV)
Ish haqi (IH)
Yalpi foyda (Fya)
Mahsulot tannarxi (T)
168
Mahsulot qiymati (Q)
6-chizma. Mahsulot qiymati tarkibi.
Foyda miqdoriga ta’sir ko‘rsatuvchi ikkinchi omil – korxona o‘z
mahsulotlarini sotuvchi narx darajasi bo‘lib, bu o‘rinda mahsulot narxi, qiymati va
tannarxi o‘rtasidagi nisbatning beshta asosiy holatini ajratib ko‘rsatish mumkin (7-
chizma).
N5
N4
Qiymat N3
N2
N1
7-chizma. Tovar qiymati va narxining nisbati
Chizmadan ko‘rinadiki, birinchi holatda narx mahsulotlar tannarxidan past
darajada o‘rnatilib (N1 daraja), buning natijasida ular zarariga sotilishi mumkin.
Ikkinchi holatda narxning N2 darajada o‘rnatilishi mahsulotni sotishdan olingan pul
tushumining korxona xarajatlariga teng kelishi, ya’ni ishlab chiqarishning faqat
o‘zini-o‘zi qoplashi ta’minlanishi mumkin. Uchinchi holatdagi N3 narx darajasi
tannarxdan yuqori, biroq qiymatdan past bo‘lib, bunda korxona foydasi tovarda
mujassamlashgan foyda miqdoridan kam bo‘ladi. To‘rtinchi holatdagi N4 narx
darajasi qiymat miqdoriga teng bo‘lib, korxona tovarda mujassamlashgan barcha
foydani oladi. Va nihoyat, beshinchi holatdagi N5 narx darajasini o‘rnatish
korxonaga tovar qiymatidan ko‘proq pul daromadi olish imkonini beradi.
Korxona yalpi foydasining taqsimlanishi ham muhim ahamiyat kasb etadi (3-
chizma).
Фойда
Таннарх
169
Chizmadan ko‘rinadiki, eng avvalo yalpi foydadan boshqa iqtisodiy
sub’ektlarga turli to‘lovlar amalga oshiriladi. Bu to‘lovlarga boshqalarning yer va
binolaridan foydalanganlik uchun ijara haqi, qarzga olingan pul mablag‘lari uchun
to‘lanadigan foizni kiritish mumkin. Bundan tashqari, korxonalar davlat va
mahalliy hokimiyat organlari byudjetiga soliqlar to‘laydilar, turli hayriya va
boshqa fondlarga mablag‘lar kiritadilar. Mablag‘larning qolgan qismi korxona sof
foydasini tashkil etadi. U korxonaning ishlab chiqarish va ijtimoiy ehtiyojlariga,
shuningdek
jamg‘arish
(ishlab
chiqarishni
kengaytirish)ga,
atrof-muhit
muhofazasi, xodimlarni tayyorlash va qayta tayyorlash va boshqa maqsadlarga
sarflanadi.
8-chizma. Yalpi foydaning taqsimlanishi.
Buxgalteriya foydasi sotilgan mahsulot uchun tushgan umumiy pul
summasidan ishlab chiqarishning tashqi xarajatlari chiqarib tashlash yo‘li
bilan aniqlanadi. Shu sababli buxgalteriya foydasi iqtisodiy foydadan ichki
xarajatlar miqdoriga ko‘proqdir. Bunda ichki xarajatlar har doim o‘z ichiga normal
foydani ham oladi. Korxona umumiy pul tushumi tarkibidagi umumiy va
Ялпи фойда
Солиқлар
Ҳайрия ва
бошқа
фондлар
Соф фойда
Кредит учун
фоиз
Ижара ҳақи
Тадбиркор-
лик даромади
Ижтимоий
фондлар
Кадрларни
тайёрлаш
Атроф-муҳит
муҳофазаси
Жамғариш
170
buxgalteriya xarajatlari hamda foydasining farqlanishini quyidagi tasvir orqali
yaqqolroq tasavvur etish mumkin (9-chizma).
+ + + +
9-chizma. Korxona umumiy pul tushumi tarkibidagi iqtisodiy va buxgalteriya
foydasining farqlanishi.
Korxona foydasining mutloq miqdori uning massasini tashkil qiladi. Foyda
massasining ishlab chiqarish xarajatlariga nisbati va uning foizda ifodalanishi
foyda normasi deyiladi.
Foyda normasi ishlab chiqarilayotgan mahsulot hajmiga to‘g‘ri mutanosib
hamda ishlab chiqarish xarajatlari yoki avanslangan mablag‘lar qiymatiga teskari
mutanosibdir. Shu tufayli foyda normasi korxona ish samaradorligining integral
ko‘rsatkichi hisoblanadi.
Foydaning o‘sishiga, chiqarilayotgan mahsulot umumiy hajmi o‘zgarmagan
holda ikki yo‘l bilan: yoki ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirish hisobiga, yoki
narxni oshirish hisobiga erishish mumkin.
Asosiy tayanch tushunchalar:
Бухгалтерия
харажатлари
Бухгалтерия фойдаси
Ташқи
харажатлар
Ички харажатлар
Даромад
Ишлаб чиқариш харажатлари
Иқтисодий
фойда
Нормал фойда
Бухгалтерия
атамаси
бўйича
Умумий тушум
таркиби
Иқтисодчилар
атамаси
бўйича
171
Ishlab chiqarish xarajatlari – tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish va
iste’molchilarga yetkazib berishga qilinadigan barcha sarflardir.
Ichki xarajatlar – korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan
foydalanish natijasida vujudga keladigan xarajatlar.
Tashqi xarajatlar – tashqaridan jalb qilingan resurslarga to‘lovlarni amalga
oshirishga ketgan xarajatlar.
Doimiy xarajat – ishlab chiqarish hajmiga ta’sir etmaydigan, u o‘zgarganda
ham miqdorini o‘zgartirmaydigan xarajatlar.
O‘zgaruvchi xarajat – ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir etadigan
xarajatlar.
O‘rtacha xarajatlar – mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlar.
Qo‘shimcha xarajatlar – mahsulotning navbatdagi qo‘shimcha birligini ishlab
chiqarishga qilinadigan xarajatlar.
To‘g‘ri xarajatlar – mahsulot tannarxiga bevosita qo‘shilib, uning tarkibiga
kiradigan xarajatlar.
Egri xarajat – mahsulot tannarxiga ustama bo‘lib, narxda aks etadigan
xarajatlar.
Iqtisodiy yoki sof foyda – yalpi pul tushumidan barcha xarajatlar chiqarib
tashlangandan keyin qolgan qismi.
Foyda normasi – foyda massasining ishlab chiqarish xarajatlariga bo‘lgan
nisbatining foizdagi ifodasi.
Ish haqi – ishchi va xizmatchilarning mehnatining miqdori, sifati va
unumdorligiga qarab milliy mahsulotdan oladigan ulushining puldagi ifodasi.
Vaqtbay ish haqi – ishchining ishlagan vaqti (kun, hafta, oy) hisobga olinib,
to‘lanadigan ish haqidir.
Ishbay ish haqi – ishlab chiqargan mahsuloti miqdoriga yoki bajargan ishi
hajmiga qarab to‘lanadigan ish haqidir.
Nominal ish haqi – pul shaklida olingan ish haqi summasi.
Real ish haqi – nominal ish haqi summasiga sotib olish mumkin bo‘lgan
tovarlar va xizmatlar miqdori yoki nominal ish haqining sotib olish layoqati.
172
Ishbay-mukofot tizimi – bajarilgan ish uchun haq to‘lashni erishilgan turli
natija ko‘rsatkichlariga qarab mukofot berish bilan qo‘shib olib borilishini nazarda
tutuvchi tizim.
Ishbay-progressiv haq to‘lash tizimi - ishchining belgilab qo‘yilgan me’yor
doirasida ishlab chiqargan mahsulotiga uning birligi uchun belgilangan tarif
bo‘yicha, me’yordan yuqori qismiga esa oshirilgan haq (tarif) bo‘yicha ish haqi
to‘lanishini ko‘zda tutvchi tizim.
Tarif tizimi - ishchi va xizmatchilarning ish haqi darajasini tarmoqlar va
mamlakat mintaqasi bo‘yicha, ular ichida esa ishlab chiqarish turlari, turli toifadagi
xodimlar malakasi va mehnat sharoitlariga qarab tartibga solib turuvchi me’yorlar
tizimi.
Tarif-malaka ma’lumotnomalari - ayrim kasblar va mehnat turlarining batafsil
ta’rifi, ishchi va mutaxassislarning bilim va ko‘nikmalariga qo‘yiladigan talablar,
turli tavsifdagi ishlarni tariflash uchun qo‘yiladigan razryadlar majmui.
Tarif setkasi – turli razryadlar va tarif koeffitsientlari majmui bo‘lib, ular
birinchi razryadli ishchiga haq to‘lash bilan keyingi razryadli ishchilar mehnatiga
haq to‘lashning o‘zaro nisbatini ko‘rsatadi (birinchi razryadning tarif koeffitsienti
hamma vaqt birga teng bo‘ladi).
Tarif stavkalari - tegishli ravishda belgilab berilgan turli razryadga ega
bo‘lgan ishchilarning mehnatiga to‘lanadigan haq miqdori majmui.
173