TADBIRKORLIK FAOLIYATIDA SARF – XARAJATLAR

Yuklangan vaqt

2024-08-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

146,5 KB


 
 
156 
 
 
 
 
TADBIRKORLIK FAOLIYATIDA SARF – XARAJATLAR 
 
 
 
Reja: 
1. Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi. 
2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining 
o‘zgarish tamoyillari. 
3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi. 
 
Korxonalarning bozorga mahsulot yetkazib berishga bo‘lgan layoqatini 
aniqlab beruvchi muhim omil sarf-xarajatlar darajasi hisoblanadi. Har qanday 
tovarni ishlab chiqarish iqtisodiy resurs sarflarini taqozo qiladi, ular ham ma’lum 
narxga ega bo‘ladi. Korxona bozorga taklif qiladigan tovar miqdori iqtisodiy 
xarajatlar (resurs narxlari) darajasiga, resurslardan foydalanish samaradorligi va 
tovarlar bozorida sotiladigan narxlarga bog‘liq. Bu mavzuda biz sarf-xarajatlarning 
umumiy tabiati va tarkibiga to‘xtalamiz hamda foydaning tashkil topishini tahlil 
qilamiz. 
Shu bilan bir qatorda, kishilarning hayot kechirishi va turmush darajasini 
aniqlab beruvchi daromadlarning asosiy turi bo‘lgan ish haqini tahlil qilish muhim 
ahamiyat kasb etadi. Mavzuda ish haqining iqtisodiy tabiati bilan bog‘liq 
muammolar va uning shakllari hamda bozor munosabatlari sharoitida ish haqi 
darajasiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar ko‘rib chiqiladi.  
 
1. Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi. 
 
156 TADBIRKORLIK FAOLIYATIDA SARF – XARAJATLAR Reja: 1. Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi. 2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining o‘zgarish tamoyillari. 3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi. Korxonalarning bozorga mahsulot yetkazib berishga bo‘lgan layoqatini aniqlab beruvchi muhim omil sarf-xarajatlar darajasi hisoblanadi. Har qanday tovarni ishlab chiqarish iqtisodiy resurs sarflarini taqozo qiladi, ular ham ma’lum narxga ega bo‘ladi. Korxona bozorga taklif qiladigan tovar miqdori iqtisodiy xarajatlar (resurs narxlari) darajasiga, resurslardan foydalanish samaradorligi va tovarlar bozorida sotiladigan narxlarga bog‘liq. Bu mavzuda biz sarf-xarajatlarning umumiy tabiati va tarkibiga to‘xtalamiz hamda foydaning tashkil topishini tahlil qilamiz. Shu bilan bir qatorda, kishilarning hayot kechirishi va turmush darajasini aniqlab beruvchi daromadlarning asosiy turi bo‘lgan ish haqini tahlil qilish muhim ahamiyat kasb etadi. Mavzuda ish haqining iqtisodiy tabiati bilan bog‘liq muammolar va uning shakllari hamda bozor munosabatlari sharoitida ish haqi darajasiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar ko‘rib chiqiladi. 1. Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi.  
 
157 
Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari deganda tovar va xizmatlarni 
ishlab chiqarish va iste’molchilarga yetkazib berishga qilinadigan barcha 
sarflar tushuniladi. Ishlab chiqarish sarf-xarajatlari tarkibiga xom ashyo, asosiy 
va yordamchi materiallar, yonilg‘i va energiya uchun qilingan xarajatlar, asosiy 
kapital amortizatsiyasi, ish haqi va ijtimoiy sug‘urtaga ajratmalari, foiz to‘lovlari 
va boshqa xarajatlar kiradi. Ishlab chiqarishga qilingan barcha sarf-
xarajatlarning puldagi ifodasi mahsulot tannarxini tashkil qiladi. 
Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari ikkiga bo‘lib o‘rganish mumkin: 
bevosita ishlab chiqarish xarajatlari va muomala xarajatlari (1-chizma). Tovar 
birligining qiymatida ishlab chiqarish xarajatlari faqat uning bir qismini tashkil 
qiladi. Ishlab chiqarish xarajatlari tovar qiymatidan foyda miqdoriga kam bo‘ladi. 
Muomala xarajatlari tushunchasi tovarlarni sotish jarayoni bilan bog‘liq 
bo‘lib, 
shu 
tovarlarni 
ishlab 
chiqaruvchidan 
olib, 
iste’molchiga 
yetkazilguncha ketadigan sarflarga aytiladi. Ular ikki guruhga bo‘linadi: 
qo‘shimcha muomala xarajatlari va sof muomala xarajatlari. Tovarlarni o‘rash, 
qadoqlash, saralash, transportga ortish, tashish va saqlash xarajatlari 
qo‘shimcha muomala xarajatlari hisoblanadi. Muomala xarajatlarining bu 
turlari ishlab chiqarish xarajatlarining davomi hisoblanib, tovar qiymatiga kiradi va 
uning qiymatini oshiradi. Xarajatlar tovarlar sotilgandan keyin olingan pul tushumi 
summasidan qoplanadi. 
 
УМУМИЙ 
ХАРАЖАТЛАР  
Ишлаб чиқариш харажатлари 
Муомала харажатлари 
 
Иш ҳақи 
 
Хом ашё 
харажатлари 
 
Ёнилғи ва мойлаш 
материалларига 
харажатлар 
 
Амортизация ва ҳ.к. 
 
Қўшимча муомала 
харажатлари 
 
Соф муомала 
харажатлари 
 
157 Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari deganda tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish va iste’molchilarga yetkazib berishga qilinadigan barcha sarflar tushuniladi. Ishlab chiqarish sarf-xarajatlari tarkibiga xom ashyo, asosiy va yordamchi materiallar, yonilg‘i va energiya uchun qilingan xarajatlar, asosiy kapital amortizatsiyasi, ish haqi va ijtimoiy sug‘urtaga ajratmalari, foiz to‘lovlari va boshqa xarajatlar kiradi. Ishlab chiqarishga qilingan barcha sarf- xarajatlarning puldagi ifodasi mahsulot tannarxini tashkil qiladi. Tadbirkorlik faoliyati sarf-xarajatlari ikkiga bo‘lib o‘rganish mumkin: bevosita ishlab chiqarish xarajatlari va muomala xarajatlari (1-chizma). Tovar birligining qiymatida ishlab chiqarish xarajatlari faqat uning bir qismini tashkil qiladi. Ishlab chiqarish xarajatlari tovar qiymatidan foyda miqdoriga kam bo‘ladi. Muomala xarajatlari tushunchasi tovarlarni sotish jarayoni bilan bog‘liq bo‘lib, shu tovarlarni ishlab chiqaruvchidan olib, iste’molchiga yetkazilguncha ketadigan sarflarga aytiladi. Ular ikki guruhga bo‘linadi: qo‘shimcha muomala xarajatlari va sof muomala xarajatlari. Tovarlarni o‘rash, qadoqlash, saralash, transportga ortish, tashish va saqlash xarajatlari qo‘shimcha muomala xarajatlari hisoblanadi. Muomala xarajatlarining bu turlari ishlab chiqarish xarajatlarining davomi hisoblanib, tovar qiymatiga kiradi va uning qiymatini oshiradi. Xarajatlar tovarlar sotilgandan keyin olingan pul tushumi summasidan qoplanadi. УМУМИЙ ХАРАЖАТЛАР Ишлаб чиқариш харажатлари Муомала харажатлари Иш ҳақи Хом ашё харажатлари Ёнилғи ва мойлаш материалларига харажатлар Амортизация ва ҳ.к. Қўшимча муомала харажатлари Соф муомала харажатлари  
 
158 
1-chizma. Xarajatlarning namoyon bo‘lish sohasiga ko‘ra turkumlanishi. 
 
Cof muomala xarajatlari sotuvchi maoshi, marketing (iste’molchilar 
talabini o‘rganish), reklama va shu kabi xarajatlardan iborat bo‘ladi. Sof 
muomala xarajatlari tovar qiymatini oshirmaydi va ishlab chiqarish jarayonida 
yaratilgan tovarni sotgandan keyin olingan foyda hisobidan qoplanadi. 
Ishlab 
chiqarish 
xarajatlarining 
ikkinchi 
yo‘nalishdagi 
konsepsiyalari 
marjinalistlar va neoklassiklar tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, ular bu boradagi 
klassik nazariyalarni ham mu’lum darajada hisobga oladilar. Biroq, bu 
konsepsiyalarning o‘ziga xos tomoni shundaki, ular ishlab chiqarish xarajatlarini 
tushuntirishda resurslarning cheklanganligi va ulardan muqobil foydalanish 
imkoniyatlaridan kelib chiqadilar. 
Ma’lumki, muayyan bir resursni ishlab chiqarishning biron-bir yo‘nalishi 
bo‘yicha sarflanishi endilikda bu resursdan boshqa yo‘nalishlarda foydalanish 
imkoniyatini cheklab qo‘yadi. Shunga ko‘ra, tadbirkor (yoki resurs egasi) mazkur 
resursni eng yuqori darajada naf keltiruvchi yo‘nalishga sarflashga harakat qiladi. 
Iqtisodiy resurslarni eng yuqori naf olish maqsadida boshqa muqobil 
yo‘nalishlarda ishlatilishiga yo‘l qo‘ymay o‘ziga jalb etish uchun to‘lov iqtisodiy 
yoki zimmasiga tushuvchi xarajat deb ataladi. 
Iqtisodiy xarajatlar mikrodarajadagi iqtisodiy ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib, 
korxona (firma) miqyosida muayyan turdagi mahsulot ishlab chiqarish yoki xizmat 
ko‘rsatishning samaradorlik darajasini ifodalashda muhim ahamiyat kasb etadi. 
Marjinalistik sarf-xarajatlar nazariyasi bo‘yicha korxona ishlab chiqarish 
jarayonida foydalaniladigan resurslar o‘z resurslari yoki jalb qilingan resurslar 
bo‘lishi mumkin. Shunga ko‘ra xarajatlar ichki yoki tashqi xarajatlarga bo‘linadi 
(2-chizma). Tashqi xarajatlar korxona tomonidan uchun zarur resurs va 
xizmatlarni tashqaridan to‘lov asosida jalb etishi natijasida vujudga 
keladigan xarajatlardir. Bunday xarajatlarga yollanma ishchilar ish haqi, xom-
ashyo va materiallar uchun to‘lovlar, kredit uchun foiz to‘lovlari, ijaraga olingan 
yer uchun renta, transport xizmati va boshqa har xil xizmatlar uchun to‘lovlar 
158 1-chizma. Xarajatlarning namoyon bo‘lish sohasiga ko‘ra turkumlanishi. Cof muomala xarajatlari sotuvchi maoshi, marketing (iste’molchilar talabini o‘rganish), reklama va shu kabi xarajatlardan iborat bo‘ladi. Sof muomala xarajatlari tovar qiymatini oshirmaydi va ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan tovarni sotgandan keyin olingan foyda hisobidan qoplanadi. Ishlab chiqarish xarajatlarining ikkinchi yo‘nalishdagi konsepsiyalari marjinalistlar va neoklassiklar tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, ular bu boradagi klassik nazariyalarni ham mu’lum darajada hisobga oladilar. Biroq, bu konsepsiyalarning o‘ziga xos tomoni shundaki, ular ishlab chiqarish xarajatlarini tushuntirishda resurslarning cheklanganligi va ulardan muqobil foydalanish imkoniyatlaridan kelib chiqadilar. Ma’lumki, muayyan bir resursni ishlab chiqarishning biron-bir yo‘nalishi bo‘yicha sarflanishi endilikda bu resursdan boshqa yo‘nalishlarda foydalanish imkoniyatini cheklab qo‘yadi. Shunga ko‘ra, tadbirkor (yoki resurs egasi) mazkur resursni eng yuqori darajada naf keltiruvchi yo‘nalishga sarflashga harakat qiladi. Iqtisodiy resurslarni eng yuqori naf olish maqsadida boshqa muqobil yo‘nalishlarda ishlatilishiga yo‘l qo‘ymay o‘ziga jalb etish uchun to‘lov iqtisodiy yoki zimmasiga tushuvchi xarajat deb ataladi. Iqtisodiy xarajatlar mikrodarajadagi iqtisodiy ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib, korxona (firma) miqyosida muayyan turdagi mahsulot ishlab chiqarish yoki xizmat ko‘rsatishning samaradorlik darajasini ifodalashda muhim ahamiyat kasb etadi. Marjinalistik sarf-xarajatlar nazariyasi bo‘yicha korxona ishlab chiqarish jarayonida foydalaniladigan resurslar o‘z resurslari yoki jalb qilingan resurslar bo‘lishi mumkin. Shunga ko‘ra xarajatlar ichki yoki tashqi xarajatlarga bo‘linadi (2-chizma). Tashqi xarajatlar korxona tomonidan uchun zarur resurs va xizmatlarni tashqaridan to‘lov asosida jalb etishi natijasida vujudga keladigan xarajatlardir. Bunday xarajatlarga yollanma ishchilar ish haqi, xom- ashyo va materiallar uchun to‘lovlar, kredit uchun foiz to‘lovlari, ijaraga olingan yer uchun renta, transport xizmati va boshqa har xil xizmatlar uchun to‘lovlar  
 
159 
kiradi. Tashqi xarajatlar to‘lov hujjatlari bilan rasmiylashtiriladi, shu sababli 
buxgalteriya xarajatlari deb ham ataladi. 
Korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan foydalanishi bilan 
bog‘liq xarajatlar ichki xarajatlar deyiladi. Bunday xarajatlar pul to‘lovlari 
shaklida chiqmaydi. Shu sababli ichki xarajatlar darajasini baholash o‘z resurslari 
qiymatini shunga o‘xshash resurslarning bozordagi narxlariga taqqoslash orqali 
amalga oshiriladi. 
 
 
 
2- chizma. Xarajatlarning jalb etilish manbaiga ko‘ra turkumlanishi. 
 
Shu bilan birga tadbirkorlik faoliyatini ushlab turish uchun zarur bo‘lgan 
to‘lov – normal (me’yordagi) foyda ham renta va ish haqi bilan birga 
xarajatlarning tarkibiy qismi hisoblanadi. 
Normal foyda iqtisodiy foydadan farq qiladi. Normal foyda – bu iqtisodiy 
resurs sifatidagi tadbirkorlik qobiliyatini rag‘batlantirib turish uchun 
УМУМИЙ 
ХАРАЖАТЛАР 
 
Ташқи харажатлар 
 
Ички харажатлар 
 
Ишчи кучига сарфлар 
 
Хом ашё харажатлари 
 
Ёнилғи энергияга 
харажатлар 
Транспорт-алоқа 
хизматларига 
харажатлар 
Бино-иншоот 
амортизацияси 
 
Машина-ускуна 
амортизацияси 
 
Ижара ҳақи 
 
Қарз пул маблағлари ва 
унинг учун фоизлар 
Банк хизматлари учун 
сарф-харажатлар 
 
Меъёрдаги фойда 
 
159 kiradi. Tashqi xarajatlar to‘lov hujjatlari bilan rasmiylashtiriladi, shu sababli buxgalteriya xarajatlari deb ham ataladi. Korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan foydalanishi bilan bog‘liq xarajatlar ichki xarajatlar deyiladi. Bunday xarajatlar pul to‘lovlari shaklida chiqmaydi. Shu sababli ichki xarajatlar darajasini baholash o‘z resurslari qiymatini shunga o‘xshash resurslarning bozordagi narxlariga taqqoslash orqali amalga oshiriladi. 2- chizma. Xarajatlarning jalb etilish manbaiga ko‘ra turkumlanishi. Shu bilan birga tadbirkorlik faoliyatini ushlab turish uchun zarur bo‘lgan to‘lov – normal (me’yordagi) foyda ham renta va ish haqi bilan birga xarajatlarning tarkibiy qismi hisoblanadi. Normal foyda iqtisodiy foydadan farq qiladi. Normal foyda – bu iqtisodiy resurs sifatidagi tadbirkorlik qobiliyatini rag‘batlantirib turish uchun УМУМИЙ ХАРАЖАТЛАР Ташқи харажатлар Ички харажатлар Ишчи кучига сарфлар Хом ашё харажатлари Ёнилғи энергияга харажатлар Транспорт-алоқа хизматларига харажатлар Бино-иншоот амортизацияси Машина-ускуна амортизацияси Ижара ҳақи Қарз пул маблағлари ва унинг учун фоизлар Банк хизматлари учун сарф-харажатлар Меъёрдаги фойда  
 
160 
to‘lanadigan haq hisoblanadi. Agar biron-bir faoliyat turi normal foyda 
keltirmasa, tadbirkor bu faoliyat turi bilan shug‘ullanishdan to‘xtaydi va o‘zining 
kuch-quvvatini boshqa faoliyatga sarflaydi. 
Sarf-xarajatlarni ichki va tashqi xarajatlarga ajratish, korxona iqtisodiy 
faoliyati samaradorligini oshirish yo‘llarini qiyosiy tahlil qilish imkoniyatini 
beradi. 
Ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir qilish yoki qilmasligiga qarab 
xarajatlar doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlarga bo‘linadi (3-chizma). 
 
 
UMUMIY XARAJATLAR 
 
 
 
 
Doimiy xarajatlar 
 
O‘zgaruvchi xarajatlar 
 
 
 
Korxona to‘lov majburiyatlari 
 
Xom-ashyo 
Soliqlar 
 
Material 
Amortizatsiya ajratmalari 
 
Yonilg‘i 
Ijara haqi 
 
Transport xizmati 
Qo‘riqlash xizmati xarajatlari 
 
Ishchilar ish haqi va shu kabilar 
uchun xarajatlar 
Boshqaruv xodimlar maoshi va h.k. 
 
 
 
3- chizma. Tadbirkorlikda ishlab chikarish hajmining o‘zgarishiga 
ta’siriga qarab xarajatlarni turkumlash. 
 
Tadbirkorlikda ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga (qisqarishi yoki 
ortishiga) ta’sir qilmaydigan xarajatlar doimiy xarajatlar deyiladi. 
Doimiy xarajatlar (FC) ishlab chiqarish hajmining o‘sishiga bevosita ta’sir 
etmaydi va ishlab chiqarishning har qanday, hatto nolinchi hajmida ham mavjud 
bo‘ladi. Bunga korxonaning to‘lov majburiyatlari (zayomlar bo‘yicha foiz va 
160 to‘lanadigan haq hisoblanadi. Agar biron-bir faoliyat turi normal foyda keltirmasa, tadbirkor bu faoliyat turi bilan shug‘ullanishdan to‘xtaydi va o‘zining kuch-quvvatini boshqa faoliyatga sarflaydi. Sarf-xarajatlarni ichki va tashqi xarajatlarga ajratish, korxona iqtisodiy faoliyati samaradorligini oshirish yo‘llarini qiyosiy tahlil qilish imkoniyatini beradi. Ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir qilish yoki qilmasligiga qarab xarajatlar doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlarga bo‘linadi (3-chizma). UMUMIY XARAJATLAR Doimiy xarajatlar O‘zgaruvchi xarajatlar Korxona to‘lov majburiyatlari Xom-ashyo Soliqlar Material Amortizatsiya ajratmalari Yonilg‘i Ijara haqi Transport xizmati Qo‘riqlash xizmati xarajatlari Ishchilar ish haqi va shu kabilar uchun xarajatlar Boshqaruv xodimlar maoshi va h.k. 3- chizma. Tadbirkorlikda ishlab chikarish hajmining o‘zgarishiga ta’siriga qarab xarajatlarni turkumlash. Tadbirkorlikda ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga (qisqarishi yoki ortishiga) ta’sir qilmaydigan xarajatlar doimiy xarajatlar deyiladi. Doimiy xarajatlar (FC) ishlab chiqarish hajmining o‘sishiga bevosita ta’sir etmaydi va ishlab chiqarishning har qanday, hatto nolinchi hajmida ham mavjud bo‘ladi. Bunga korxonaning to‘lov majburiyatlari (zayomlar bo‘yicha foiz va  
 
161 
boshqa), soliqlar (ishlab chiqarish hajmiga bog‘liq bo‘lmagan turlari), amortizatsiya 
ajratmalari, ijara haqi, qo‘riqlash xizmatiga to‘lov, uskunalarga xizmat ko‘rsatish 
sarflari, boshqaruv xodimlari maoshi va shu kabilar kiradi. 
O‘zgaruvchi xarajatlar (VC) deb ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga 
ta’sir qiladigan xarajatlarga aytiladi. Unga xom ashyo, material, yonilg‘i-
transport xizmati, ishchilar ish haqi va shu kabilarga qilinadigan sarflar 
kiradi. 
Ishlab chiqarishning har bir darajasida doimiy va o‘zgaruvchan 
xarajatlar yig‘indisi umumiy yoki yalpi xarajatlar (TS)ni tashkil qiladi. 
Doimiy (FC), o‘zgaruvchi (VC) va yalpi (TS) xarajatlarning grafikdagi 
ifodasini 4-chizma orqali ko‘rishimiz mumkin. 
 
     
    S       
 
                 TS 
 
 
                VC 
                 FC 
 
 
 
    0             Q 
 
4–chizma. Doimiy, o‘zgaruvchi va umumiy (yalpi) xarajatlarning grafikdagi 
tasviri 
 
Mahsulot birligini ishlab chiqarishga qilinadigan sarf-xarajatlarni hisoblash 
uchun o‘rtacha umumiy, o‘rtacha doimiy va o‘rtacha o‘zgaruvchi xarajatlar 
161 boshqa), soliqlar (ishlab chiqarish hajmiga bog‘liq bo‘lmagan turlari), amortizatsiya ajratmalari, ijara haqi, qo‘riqlash xizmatiga to‘lov, uskunalarga xizmat ko‘rsatish sarflari, boshqaruv xodimlari maoshi va shu kabilar kiradi. O‘zgaruvchi xarajatlar (VC) deb ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir qiladigan xarajatlarga aytiladi. Unga xom ashyo, material, yonilg‘i- transport xizmati, ishchilar ish haqi va shu kabilarga qilinadigan sarflar kiradi. Ishlab chiqarishning har bir darajasida doimiy va o‘zgaruvchan xarajatlar yig‘indisi umumiy yoki yalpi xarajatlar (TS)ni tashkil qiladi. Doimiy (FC), o‘zgaruvchi (VC) va yalpi (TS) xarajatlarning grafikdagi ifodasini 4-chizma orqali ko‘rishimiz mumkin. S TS VC FC 0 Q 4–chizma. Doimiy, o‘zgaruvchi va umumiy (yalpi) xarajatlarning grafikdagi tasviri Mahsulot birligini ishlab chiqarishga qilinadigan sarf-xarajatlarni hisoblash uchun o‘rtacha umumiy, o‘rtacha doimiy va o‘rtacha o‘zgaruvchi xarajatlar  
 
162 
tushunchalaridan foydalaniladi. O‘rtacha umumiy xarajatlar yalpi (umumiy) 
xarajatlarning ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori nisbatiga teng: 
Q
AC  TC
; 
bu yerda: AC – o‘rtacha umumiy xarajatlar; 
   TS – yalpi (umumiy) xarajatlar; 
    Q – ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori. 
Bu o‘rtacha umumiy, doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlarning egri chiziqlari 
quyidagi ko‘rinishda bo‘ladi (5-chizma): 
   S 
                   AS   
 
                     AVC 
 
              M 
 
 
 
                      AFC 
 
   0                
               Q 
5–chizma. O‘rtacha xarajatlarning egri chiziqlari. 
 
Eng yuqori darajada foyda olishga erishish uchun tovar ishlab chiqarishning 
zarur miqdorini aniqlash zarur. Bunda iqtisodiy tahlil vositasi bo‘lib so‘nggi 
qo‘shilgan xarajat tushunchasi xizmat qiladi. Avvalo so‘nggi qo‘shilgan xarajat 
deb, mahsulotning navbatdagi birligini ishlab chiqarish bilan bog‘liq 
qo‘shimcha xarajatlarga aytiladi: 
162 tushunchalaridan foydalaniladi. O‘rtacha umumiy xarajatlar yalpi (umumiy) xarajatlarning ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori nisbatiga teng: Q AC  TC ; bu yerda: AC – o‘rtacha umumiy xarajatlar; TS – yalpi (umumiy) xarajatlar; Q – ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori. Bu o‘rtacha umumiy, doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlarning egri chiziqlari quyidagi ko‘rinishda bo‘ladi (5-chizma): S AS AVC M AFC 0 Q 5–chizma. O‘rtacha xarajatlarning egri chiziqlari. Eng yuqori darajada foyda olishga erishish uchun tovar ishlab chiqarishning zarur miqdorini aniqlash zarur. Bunda iqtisodiy tahlil vositasi bo‘lib so‘nggi qo‘shilgan xarajat tushunchasi xizmat qiladi. Avvalo so‘nggi qo‘shilgan xarajat deb, mahsulotning navbatdagi birligini ishlab chiqarish bilan bog‘liq qo‘shimcha xarajatlarga aytiladi:  
 
163 
Q
TC
MC

 
; 
bu yerda: MS – so‘nggi qo‘shilgan xarajat; 
   ∆TS – umumiy xarajatlarning o‘zgarishi; 
   ∆Q - mahsulot miqdorining o‘zgarishi. 
 Qo‘shilgan xarajatlarni har bir navbatdagi qo‘shilgan mahsulot birligi uchun 
aniqlash mumkin. Tovar yoki xizmatlarning qo‘shilgan birligini ishlab 
chiqarishga to‘g‘ri keladigan xarajatlar o‘rtacha qo‘shilgan xarajatlar 
deyiladi. 
 
2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish 
xarajatlarining o‘zgarish tamoyillari. 
 
Ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga olishda vaqt omili, ya’ni xarajat 
qilingandan pirovard natija olinguncha o‘tgan davr sezilarli ta’sir ko‘rsatadi. Shu 
sababli vaqt omilidan kelib chiqib, ishlab chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq 
muddatli davrda alohida tahlil qilinadi. 
Korxona ishlab chiqarish hajmini o‘stirish uchun qisqa davrda faqat o‘zining 
o‘zgaruvchi xarajatlari miqdorini o‘zgartirishi mumkin. Bu qisqa muddatli 
xarajatlardir. Ishlab chiqarish quvvatlari esa (ishlab chiqarish bino va inshootlari 
maydoni, mashina va uskunalar miqdori) doimiy bo‘lib qoladi, hamda bu davr 
faqat ulardan foydalanish darajasini o‘zgartirish uchun yetarli bo‘lishi mumkin. 
Uzoq muddatli davr – bu korxonaning ishlab chiqarish quvvatlarini va 
barcha band bo‘lgan resurslari miqdorini o‘zgartirish uchun yetarli bo‘lgan 
davrdir.  
Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarish quvvatlarining o‘zgarishini 
taqozo qiladigan davr davomiyligi ayrim tarmoq va korxona xususiyatidan kelib 
chiqib farqlanishi mumkin.  
Qisqa muddatli vaqt davomida korxona o‘zining doimiy (qayd qilingan) 
quvvatlariga o‘zgaruvchi resurslar miqdorini qo‘shib borish yo‘li bilan ishlab 
163 Q TC MC    ; bu yerda: MS – so‘nggi qo‘shilgan xarajat; ∆TS – umumiy xarajatlarning o‘zgarishi; ∆Q - mahsulot miqdorining o‘zgarishi. Qo‘shilgan xarajatlarni har bir navbatdagi qo‘shilgan mahsulot birligi uchun aniqlash mumkin. Tovar yoki xizmatlarning qo‘shilgan birligini ishlab chiqarishga to‘g‘ri keladigan xarajatlar o‘rtacha qo‘shilgan xarajatlar deyiladi. 2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining o‘zgarish tamoyillari. Ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga olishda vaqt omili, ya’ni xarajat qilingandan pirovard natija olinguncha o‘tgan davr sezilarli ta’sir ko‘rsatadi. Shu sababli vaqt omilidan kelib chiqib, ishlab chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq muddatli davrda alohida tahlil qilinadi. Korxona ishlab chiqarish hajmini o‘stirish uchun qisqa davrda faqat o‘zining o‘zgaruvchi xarajatlari miqdorini o‘zgartirishi mumkin. Bu qisqa muddatli xarajatlardir. Ishlab chiqarish quvvatlari esa (ishlab chiqarish bino va inshootlari maydoni, mashina va uskunalar miqdori) doimiy bo‘lib qoladi, hamda bu davr faqat ulardan foydalanish darajasini o‘zgartirish uchun yetarli bo‘lishi mumkin. Uzoq muddatli davr – bu korxonaning ishlab chiqarish quvvatlarini va barcha band bo‘lgan resurslari miqdorini o‘zgartirish uchun yetarli bo‘lgan davrdir. Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarish quvvatlarining o‘zgarishini taqozo qiladigan davr davomiyligi ayrim tarmoq va korxona xususiyatidan kelib chiqib farqlanishi mumkin. Qisqa muddatli vaqt davomida korxona o‘zining doimiy (qayd qilingan) quvvatlariga o‘zgaruvchi resurslar miqdorini qo‘shib borish yo‘li bilan ishlab  
 
164 
chiqarish hajmini o‘zgartirishi mumkin. Biroq, ishlab chiqarish quvvatlariga 
(doimiy resurslarga) qo‘shilgan o‘zgaruvchi resurslar ma’lum vaqtdan so‘ng 
kamayib boruvchi natija (mahsulot) beradi. 
Bu holat marjinalistlar tomonidan ishlab chiqilgan samaraning kamayib 
borishi qonuni orqali izohlab beriladi. Unga ko‘ra, ma’lum davrdan boshlab 
korxonaning ishlab chiqarish quvvatlariga (masalan kapital yoki yerga) 
o‘zgaruvchi resurslar birligi (masalan, jonli mehnat)ni ketma-ket qo‘shib borish, 
har bir keyingi o‘zgaruvchi resurs birligi qiymatiga kamayib boruvchi qo‘shimcha 
mahsulot beradi.  
Bu yerda shuni ta’kidlab o‘tish lozimki, samaraning kamayib borish qonuni, 
o‘zgaruvchi resurslarning barcha birligi (masalan barcha ishchilar) sifat jihatidan 
bir xil degan farazga asoslanadi. Ya’ni, har bir qo‘shimcha ravishda jalb qilingan 
ishchi bir xil aqliy layoqatga, bilimga, malakaga, harakat tezligi va shu kabilarga 
ega deb hisoblanadi. 
Demak, qo‘shilgan mahsulot keyingi jalb qilingan ishchi kam malakaga ega 
bo‘lgani uchun emas, balki kapital (fondlar)ning mavjud miqdoriga nisbatan ko‘p 
miqdorda ishchilarni band qilish sababli kamayib boradi. Bu yerda ishlab chiqarish 
omillari o‘rtasidagi nisbat, mutanosiblik buzilishi sodir bo‘ladi. 
Bundan ko‘rinib turibdiki, samaraning pasayib borishi degan qonun tabiiy 
ravishda o‘zidan o‘zi emas, balki omillarning boshqasi o‘zgarmagani holda 
ayrimlarini ko‘r-ko‘rona ko‘paytirib, ular o‘rtasidagi mutanosiblik buzilganda 
sodir bo‘ladi. 
Qulay iqtisodiy muhit tufayli, ishlab chiqarish quvvatlarining to‘xtovsiz 
kengayib borishi natijasida korxona o‘rtacha umumiy (yalpi) xarajatlarida qanday 
o‘zgarish ro‘y beradi? Dastlab qandaydir vaqt oralig‘ida ishlab chiqarish 
quvvatlarining kengayishi o‘rtacha umumiy xarajatlarning pasayishi bilan birga 
boradi. Ammo oxir oqibatda ko‘proq va yanada ko‘proq quvvatlarni ishga tushirish 
o‘rtacha umumiy xarajatlarning o‘sishiga olib keladi. Bunday hollarni samaraning 
kamayib borish qonuni tushuntirib berolmaydi, chunki uning amal qilish shart-
sharoiti ishlab chiqarishda foydalanadigan resurslardan bittasi miqdorining 
164 chiqarish hajmini o‘zgartirishi mumkin. Biroq, ishlab chiqarish quvvatlariga (doimiy resurslarga) qo‘shilgan o‘zgaruvchi resurslar ma’lum vaqtdan so‘ng kamayib boruvchi natija (mahsulot) beradi. Bu holat marjinalistlar tomonidan ishlab chiqilgan samaraning kamayib borishi qonuni orqali izohlab beriladi. Unga ko‘ra, ma’lum davrdan boshlab korxonaning ishlab chiqarish quvvatlariga (masalan kapital yoki yerga) o‘zgaruvchi resurslar birligi (masalan, jonli mehnat)ni ketma-ket qo‘shib borish, har bir keyingi o‘zgaruvchi resurs birligi qiymatiga kamayib boruvchi qo‘shimcha mahsulot beradi. Bu yerda shuni ta’kidlab o‘tish lozimki, samaraning kamayib borish qonuni, o‘zgaruvchi resurslarning barcha birligi (masalan barcha ishchilar) sifat jihatidan bir xil degan farazga asoslanadi. Ya’ni, har bir qo‘shimcha ravishda jalb qilingan ishchi bir xil aqliy layoqatga, bilimga, malakaga, harakat tezligi va shu kabilarga ega deb hisoblanadi. Demak, qo‘shilgan mahsulot keyingi jalb qilingan ishchi kam malakaga ega bo‘lgani uchun emas, balki kapital (fondlar)ning mavjud miqdoriga nisbatan ko‘p miqdorda ishchilarni band qilish sababli kamayib boradi. Bu yerda ishlab chiqarish omillari o‘rtasidagi nisbat, mutanosiblik buzilishi sodir bo‘ladi. Bundan ko‘rinib turibdiki, samaraning pasayib borishi degan qonun tabiiy ravishda o‘zidan o‘zi emas, balki omillarning boshqasi o‘zgarmagani holda ayrimlarini ko‘r-ko‘rona ko‘paytirib, ular o‘rtasidagi mutanosiblik buzilganda sodir bo‘ladi. Qulay iqtisodiy muhit tufayli, ishlab chiqarish quvvatlarining to‘xtovsiz kengayib borishi natijasida korxona o‘rtacha umumiy (yalpi) xarajatlarida qanday o‘zgarish ro‘y beradi? Dastlab qandaydir vaqt oralig‘ida ishlab chiqarish quvvatlarining kengayishi o‘rtacha umumiy xarajatlarning pasayishi bilan birga boradi. Ammo oxir oqibatda ko‘proq va yanada ko‘proq quvvatlarni ishga tushirish o‘rtacha umumiy xarajatlarning o‘sishiga olib keladi. Bunday hollarni samaraning kamayib borish qonuni tushuntirib berolmaydi, chunki uning amal qilish shart- sharoiti ishlab chiqarishda foydalanadigan resurslardan bittasi miqdorining  
 
165 
o‘zgarmasligi hisoblanadi. Uzoq muddatli davrda barcha resurslar miqdori 
o‘zgaradi. Bundan tashqari biz tahlilda barcha resurslar narxini doimiy deb faraz 
qilamiz. Shu sababli uzoq muddatli davrda o‘rtacha xarajatlarning o‘zgarishi 
tamoyilini ishlab chiqarish miqyosi o‘sishining ijobiy va salbiy samarasi 
yordamida tushuntirish mumkin. 
Ishlab chiqarish miqyosining ijobiy samarasi shunda namoyon bo‘ladiki, 
korxonada ishlab chiqarish hajmi o‘sib borishi bilan, bir qator omillar ishlab 
chiqarish o‘rtacha xarajatlarining pasayishiga ta’sir ko‘rsata boshlaydi. Bu 
omillar quyidagilar: 1) mehnatning ixtisoslashuvi; 2) boshqaruv xodimlarining 
ixtisoslashuvi; 3) kapitaldan samarali foydalanish; 4) qo‘shimcha turdagi 
mahsulotlarning ishlab chiqarilishi.  
Vaqt o‘tishi bilan firmaning kengaytirilishi salbiy iqtisodiy oqibatlarga, 
va shundan kelib chiqqan holda, mahsulot birligi ishlab chiqarish 
xarajatlarining o‘sishiga olib kelishi mumkin. 
Salbiy miqyos samarasi ro‘y berishining asosiy sababi yirik miqyosdagi 
ishlab chiqaruvchiga aylangan firmaning faoliyatini samarali nazorat qilish va 
muvofiqlashtirishga harakat qilish chog‘ida vujudga keluvchi ma’lum boshqaruv 
qiyinchiliklari bilan bog‘liq. Uncha katta bo‘lmagan korxonada bitta-yagona 
boshqaruvchi uning faoliyatiga doir barcha muhim qarorlarni shaxsan o‘zi qabul 
qilishi mumkin. Firma hajmining uncha katta bo‘lmaganligi tufayli mazkur 
boshqaruvchi barcha ishlab chiqarish jarayonini yaxshi tasavvur qila oladi hamda 
firma faoliyatining barcha yo‘nalishlarini tezlik bilan o‘zlashtira olishi, o‘z qo‘l 
ostidagilaridan olayotgan axborotlarni osonlik bilan tahlil qilishi, ular asosida aniq 
va samarali qaror chiqara olishi mumkin bo‘ladi. 
Biroq bunday qulay holat firma miqyosining kengayishi bilan o‘zgaradi. 
Ma’muriy xodimlar va ishlab chiqarish jarayonini alohidalashtiruvchi boshqaruv 
qatlamlari ko‘payib boradi; yuqori rahbariyat korxonadagi haqiqiy ishlab chiqarish 
jarayonidan alohidalashib qoladi. Yirik korxona miqyosida oqilona qaror qabul 
qilish uchun zarur bo‘lgan barcha ma’lumotlarni yig‘ish, tushunish va qayta ishlash 
bir kishi uchun imkon darajasidan tashqarida bo‘ladi. Boshqaruv apparatining 
165 o‘zgarmasligi hisoblanadi. Uzoq muddatli davrda barcha resurslar miqdori o‘zgaradi. Bundan tashqari biz tahlilda barcha resurslar narxini doimiy deb faraz qilamiz. Shu sababli uzoq muddatli davrda o‘rtacha xarajatlarning o‘zgarishi tamoyilini ishlab chiqarish miqyosi o‘sishining ijobiy va salbiy samarasi yordamida tushuntirish mumkin. Ishlab chiqarish miqyosining ijobiy samarasi shunda namoyon bo‘ladiki, korxonada ishlab chiqarish hajmi o‘sib borishi bilan, bir qator omillar ishlab chiqarish o‘rtacha xarajatlarining pasayishiga ta’sir ko‘rsata boshlaydi. Bu omillar quyidagilar: 1) mehnatning ixtisoslashuvi; 2) boshqaruv xodimlarining ixtisoslashuvi; 3) kapitaldan samarali foydalanish; 4) qo‘shimcha turdagi mahsulotlarning ishlab chiqarilishi. Vaqt o‘tishi bilan firmaning kengaytirilishi salbiy iqtisodiy oqibatlarga, va shundan kelib chiqqan holda, mahsulot birligi ishlab chiqarish xarajatlarining o‘sishiga olib kelishi mumkin. Salbiy miqyos samarasi ro‘y berishining asosiy sababi yirik miqyosdagi ishlab chiqaruvchiga aylangan firmaning faoliyatini samarali nazorat qilish va muvofiqlashtirishga harakat qilish chog‘ida vujudga keluvchi ma’lum boshqaruv qiyinchiliklari bilan bog‘liq. Uncha katta bo‘lmagan korxonada bitta-yagona boshqaruvchi uning faoliyatiga doir barcha muhim qarorlarni shaxsan o‘zi qabul qilishi mumkin. Firma hajmining uncha katta bo‘lmaganligi tufayli mazkur boshqaruvchi barcha ishlab chiqarish jarayonini yaxshi tasavvur qila oladi hamda firma faoliyatining barcha yo‘nalishlarini tezlik bilan o‘zlashtira olishi, o‘z qo‘l ostidagilaridan olayotgan axborotlarni osonlik bilan tahlil qilishi, ular asosida aniq va samarali qaror chiqara olishi mumkin bo‘ladi. Biroq bunday qulay holat firma miqyosining kengayishi bilan o‘zgaradi. Ma’muriy xodimlar va ishlab chiqarish jarayonini alohidalashtiruvchi boshqaruv qatlamlari ko‘payib boradi; yuqori rahbariyat korxonadagi haqiqiy ishlab chiqarish jarayonidan alohidalashib qoladi. Yirik korxona miqyosida oqilona qaror qabul qilish uchun zarur bo‘lgan barcha ma’lumotlarni yig‘ish, tushunish va qayta ishlash bir kishi uchun imkon darajasidan tashqarida bo‘ladi. Boshqaruv apparatining  
 
166 
chuqurlashuvi 
va 
kengayishi 
esa 
axborot 
almashinuvi, 
qarorlarni 
muvofiqlashtirishdagi muammolarni hamda byurokratik holatni keltirib chiqaradi, 
boshqaruvning turli bo‘g‘inlari tomonidan qabul qilingan qarorlar bir-biriga zid 
kelish ehtimoli kuchayadi. Natijada samaradorlikka putur yetib, ishlab 
chiqarishning o‘rtacha xarajatlari oshadi. Boshqacha aytganda, barcha resurslar 
miqdorining 10%ga o‘sishi ishlab chiqarish hajmining nomuvofiq ravishda, 
aytaylik 5%ga o‘sishiga olib keladi. 
Ishlab chiqarish miqyosining o‘sishidan doimiy ravishda olinuvchi 
samara. Ba’zi hollarda ijobiy miqyos samarasi ta’siri barham topuvchi ishlab 
chiqarish hajmi bilan salbiy miqyos samarasi kuchga kiruvchi ishlab chiqarish 
hajmi o‘rtasidagi tafovut juda ahamiyatli bo‘lishi mumkin. Bu ikkala chegara 
orasidagi maydonda barcha resurslarning 10%ga o‘sishi ishlab chiqarish hajmining 
ham mutanosib ravishda 10%ga ko‘payishiga olib keladi. 
Ishlab chiqarish miqyosining kengayib borishi chuqur ixtisoslashuv tufayli 
boshqarish bo‘yicha mutaxassislar mehnatidan ancha yaxshi foydalanish 
imkoniyatini beradi. Bu oxir oqibatda samaradorlikning oshishi va mahsulot 
birligiga ishlab chiqarish xarajatlarining kamayishiga olib keladi. 
 
3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi. 
 
Korxonalarning faoliyatiga baho berishda sotilgan mahsulotlarning hajmi, 
ularga qilingan sarf-xarajatlar va foyda tushunchalaridan keng foydalaniladi. 
Korxonalarda tovar va xizmatlarni sotishdan olingan mablag‘lar ularning pul 
tushumlari yoki pul daromadlari deyiladi. Korxona, pul daromadlaridan 
sarflangan barcha xarajatlar chiqarib tashlangandan keyin qolgan qismi foyda 
deb yuritiladi. Ayrim adabiyotlarda bu iqtisodiy foyda deb ham yuritiladi. 
Foydaning tarkib topishi ikki bosqichdan o‘tadi: 
birinchi bosqichda foyda ishlab chiqarish jarayonida yangi qiymatning 
yaratilish chog‘ida vujudga keladi. Yangidan yaratilgan qiymat tarkibidagi 
166 chuqurlashuvi va kengayishi esa axborot almashinuvi, qarorlarni muvofiqlashtirishdagi muammolarni hamda byurokratik holatni keltirib chiqaradi, boshqaruvning turli bo‘g‘inlari tomonidan qabul qilingan qarorlar bir-biriga zid kelish ehtimoli kuchayadi. Natijada samaradorlikka putur yetib, ishlab chiqarishning o‘rtacha xarajatlari oshadi. Boshqacha aytganda, barcha resurslar miqdorining 10%ga o‘sishi ishlab chiqarish hajmining nomuvofiq ravishda, aytaylik 5%ga o‘sishiga olib keladi. Ishlab chiqarish miqyosining o‘sishidan doimiy ravishda olinuvchi samara. Ba’zi hollarda ijobiy miqyos samarasi ta’siri barham topuvchi ishlab chiqarish hajmi bilan salbiy miqyos samarasi kuchga kiruvchi ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi tafovut juda ahamiyatli bo‘lishi mumkin. Bu ikkala chegara orasidagi maydonda barcha resurslarning 10%ga o‘sishi ishlab chiqarish hajmining ham mutanosib ravishda 10%ga ko‘payishiga olib keladi. Ishlab chiqarish miqyosining kengayib borishi chuqur ixtisoslashuv tufayli boshqarish bo‘yicha mutaxassislar mehnatidan ancha yaxshi foydalanish imkoniyatini beradi. Bu oxir oqibatda samaradorlikning oshishi va mahsulot birligiga ishlab chiqarish xarajatlarining kamayishiga olib keladi. 3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi. Korxonalarning faoliyatiga baho berishda sotilgan mahsulotlarning hajmi, ularga qilingan sarf-xarajatlar va foyda tushunchalaridan keng foydalaniladi. Korxonalarda tovar va xizmatlarni sotishdan olingan mablag‘lar ularning pul tushumlari yoki pul daromadlari deyiladi. Korxona, pul daromadlaridan sarflangan barcha xarajatlar chiqarib tashlangandan keyin qolgan qismi foyda deb yuritiladi. Ayrim adabiyotlarda bu iqtisodiy foyda deb ham yuritiladi. Foydaning tarkib topishi ikki bosqichdan o‘tadi: birinchi bosqichda foyda ishlab chiqarish jarayonida yangi qiymatning yaratilish chog‘ida vujudga keladi. Yangidan yaratilgan qiymat tarkibidagi  
 
167 
qo‘shimcha qiymat foydaning asosiy manbai hisoblanadi, biroq u hali aniq foyda 
shaklida namoyon bo‘lmaydi; 
ikkinchi bosqichda ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan foyda tovarlarni 
sotilgandan so‘ng olingan pul daromadi bilan xarajatlarning farqi ko‘rinishida 
to‘liq namoyon bo‘ladi.  
Demak, tovar va xizmatlar sotilganda ularning umumiy qiymati pul 
daromadlariga, undagi qo‘shimcha qiymat esa foydaga aylanadi. Bundan ko‘rinib 
turibdiki, foydaning haqiqiy manbai qo‘shimcha mahsulot yoki qo‘shimcha 
qiymatdir.  
Odatda ishlab chiqarish sohasidagi yirik korxonalar tovarlarni katta hajmda 
ishlab chiqarib, ularni savdo vositachilariga ulgurji narxlarda sotadilar. Shunga 
ko‘ra, ular tovarning ulgurji narxi uning tannarxidan yuqori bo‘lgan taqdirda foyda 
oladilar. Demak, ishlab chiqaruvchi foydasi (Fich) – bu mahsulot tannarxi (T) 
va ulgurji narxi (Nu) o‘rtasidagi farqdan iborat: 
Т
Н
Ф
у
ич


. 
Bundan ko‘rinadiki, mahsulot birligidan olinadigan foyda ikkita asosiy omilga 
bog‘liq bo‘ladi: 1) mahsulot tannarxi darajasi; 2) ulgurji narxlar darajasi. 
Tannarx 
– 
bu 
mahsulotni 
ishlab 
chiqarish 
uchun 
sarflangan 
xarajatlarning puldagi ifodasidir. Bu o‘rinda mahsulot tannarxini uning 
qiymatidan farqlash lozim. Ma’lumki, mahsulot qiymati (Q) o‘z ichiga sarflangan 
ishlab chiqarish vositalari qiymati (QIV) hamda yangidan yaratilgan qiymat (QYa)ni 
to‘liq oladi. O‘z navbatida yangidan yaratilgan qiymat ish haqi (IH) va yalpi 
foydaga (Fya) ajraladi. Bu holatni 6-chizma orqali ko‘rish mumkin. 
  
Sarflangan ishlab 
chiqarish vositalari 
qiymati (QIV) 
 
Ish haqi (IH) 
 
Yalpi foyda (Fya) 
 
Mahsulot tannarxi (T) 
 
 
167 qo‘shimcha qiymat foydaning asosiy manbai hisoblanadi, biroq u hali aniq foyda shaklida namoyon bo‘lmaydi; ikkinchi bosqichda ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan foyda tovarlarni sotilgandan so‘ng olingan pul daromadi bilan xarajatlarning farqi ko‘rinishida to‘liq namoyon bo‘ladi. Demak, tovar va xizmatlar sotilganda ularning umumiy qiymati pul daromadlariga, undagi qo‘shimcha qiymat esa foydaga aylanadi. Bundan ko‘rinib turibdiki, foydaning haqiqiy manbai qo‘shimcha mahsulot yoki qo‘shimcha qiymatdir. Odatda ishlab chiqarish sohasidagi yirik korxonalar tovarlarni katta hajmda ishlab chiqarib, ularni savdo vositachilariga ulgurji narxlarda sotadilar. Shunga ko‘ra, ular tovarning ulgurji narxi uning tannarxidan yuqori bo‘lgan taqdirda foyda oladilar. Demak, ishlab chiqaruvchi foydasi (Fich) – bu mahsulot tannarxi (T) va ulgurji narxi (Nu) o‘rtasidagi farqdan iborat: Т Н Ф у ич   . Bundan ko‘rinadiki, mahsulot birligidan olinadigan foyda ikkita asosiy omilga bog‘liq bo‘ladi: 1) mahsulot tannarxi darajasi; 2) ulgurji narxlar darajasi. Tannarx – bu mahsulotni ishlab chiqarish uchun sarflangan xarajatlarning puldagi ifodasidir. Bu o‘rinda mahsulot tannarxini uning qiymatidan farqlash lozim. Ma’lumki, mahsulot qiymati (Q) o‘z ichiga sarflangan ishlab chiqarish vositalari qiymati (QIV) hamda yangidan yaratilgan qiymat (QYa)ni to‘liq oladi. O‘z navbatida yangidan yaratilgan qiymat ish haqi (IH) va yalpi foydaga (Fya) ajraladi. Bu holatni 6-chizma orqali ko‘rish mumkin. Sarflangan ishlab chiqarish vositalari qiymati (QIV) Ish haqi (IH) Yalpi foyda (Fya) Mahsulot tannarxi (T)  
 
168 
 
Mahsulot qiymati (Q) 
 
6-chizma. Mahsulot qiymati tarkibi. 
Foyda miqdoriga ta’sir ko‘rsatuvchi ikkinchi omil – korxona o‘z 
mahsulotlarini sotuvchi narx darajasi bo‘lib, bu o‘rinda mahsulot narxi, qiymati va 
tannarxi o‘rtasidagi nisbatning beshta asosiy holatini ajratib ko‘rsatish mumkin (7-
chizma). 
 
 
                     N5 
                    N4 
   Qiymat               N3     
                    N2 
                  N1 
 
7-chizma. Tovar qiymati va narxining nisbati 
Chizmadan ko‘rinadiki, birinchi holatda narx mahsulotlar tannarxidan past 
darajada o‘rnatilib (N1 daraja), buning natijasida ular zarariga sotilishi mumkin. 
Ikkinchi holatda narxning N2 darajada o‘rnatilishi mahsulotni sotishdan olingan pul 
tushumining korxona xarajatlariga teng kelishi, ya’ni ishlab chiqarishning faqat 
o‘zini-o‘zi qoplashi ta’minlanishi mumkin. Uchinchi holatdagi N3 narx darajasi 
tannarxdan yuqori, biroq qiymatdan past bo‘lib, bunda korxona foydasi tovarda 
mujassamlashgan foyda miqdoridan kam bo‘ladi. To‘rtinchi holatdagi N4 narx 
darajasi qiymat miqdoriga teng bo‘lib, korxona tovarda mujassamlashgan barcha 
foydani oladi. Va nihoyat, beshinchi holatdagi N5 narx darajasini o‘rnatish 
korxonaga tovar qiymatidan ko‘proq pul daromadi olish imkonini beradi.  
Korxona yalpi foydasining taqsimlanishi ham muhim ahamiyat kasb etadi (3-
chizma).  
Фойда 
 
 
Таннарх 
168 Mahsulot qiymati (Q) 6-chizma. Mahsulot qiymati tarkibi. Foyda miqdoriga ta’sir ko‘rsatuvchi ikkinchi omil – korxona o‘z mahsulotlarini sotuvchi narx darajasi bo‘lib, bu o‘rinda mahsulot narxi, qiymati va tannarxi o‘rtasidagi nisbatning beshta asosiy holatini ajratib ko‘rsatish mumkin (7- chizma). N5 N4 Qiymat N3 N2 N1 7-chizma. Tovar qiymati va narxining nisbati Chizmadan ko‘rinadiki, birinchi holatda narx mahsulotlar tannarxidan past darajada o‘rnatilib (N1 daraja), buning natijasida ular zarariga sotilishi mumkin. Ikkinchi holatda narxning N2 darajada o‘rnatilishi mahsulotni sotishdan olingan pul tushumining korxona xarajatlariga teng kelishi, ya’ni ishlab chiqarishning faqat o‘zini-o‘zi qoplashi ta’minlanishi mumkin. Uchinchi holatdagi N3 narx darajasi tannarxdan yuqori, biroq qiymatdan past bo‘lib, bunda korxona foydasi tovarda mujassamlashgan foyda miqdoridan kam bo‘ladi. To‘rtinchi holatdagi N4 narx darajasi qiymat miqdoriga teng bo‘lib, korxona tovarda mujassamlashgan barcha foydani oladi. Va nihoyat, beshinchi holatdagi N5 narx darajasini o‘rnatish korxonaga tovar qiymatidan ko‘proq pul daromadi olish imkonini beradi. Korxona yalpi foydasining taqsimlanishi ham muhim ahamiyat kasb etadi (3- chizma). Фойда Таннарх  
 
169 
Chizmadan ko‘rinadiki, eng avvalo yalpi foydadan boshqa iqtisodiy 
sub’ektlarga turli to‘lovlar amalga oshiriladi. Bu to‘lovlarga boshqalarning yer va 
binolaridan foydalanganlik uchun ijara haqi, qarzga olingan pul mablag‘lari uchun 
to‘lanadigan foizni kiritish mumkin. Bundan tashqari, korxonalar davlat va 
mahalliy hokimiyat organlari byudjetiga soliqlar to‘laydilar, turli hayriya va 
boshqa fondlarga mablag‘lar kiritadilar. Mablag‘larning qolgan qismi korxona sof 
foydasini tashkil etadi. U korxonaning ishlab chiqarish va ijtimoiy ehtiyojlariga, 
shuningdek 
jamg‘arish 
(ishlab 
chiqarishni 
kengaytirish)ga, 
atrof-muhit 
muhofazasi, xodimlarni tayyorlash va qayta tayyorlash va boshqa maqsadlarga 
sarflanadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8-chizma. Yalpi foydaning taqsimlanishi. 
Buxgalteriya foydasi sotilgan mahsulot uchun tushgan umumiy pul 
summasidan ishlab chiqarishning tashqi xarajatlari chiqarib tashlash yo‘li 
bilan aniqlanadi. Shu sababli buxgalteriya foydasi iqtisodiy foydadan ichki 
xarajatlar miqdoriga ko‘proqdir. Bunda ichki xarajatlar har doim o‘z ichiga normal 
foydani ham oladi. Korxona umumiy pul tushumi tarkibidagi umumiy va 
Ялпи фойда 
 
Солиқлар 
Ҳайрия ва 
бошқа 
фондлар 
 
Соф фойда 
Кредит учун 
фоиз 
 
Ижара ҳақи 
Тадбиркор-
лик даромади 
 
Ижтимоий 
фондлар 
Кадрларни 
тайёрлаш 
Атроф-муҳит 
муҳофазаси 
 
Жамғариш 
169 Chizmadan ko‘rinadiki, eng avvalo yalpi foydadan boshqa iqtisodiy sub’ektlarga turli to‘lovlar amalga oshiriladi. Bu to‘lovlarga boshqalarning yer va binolaridan foydalanganlik uchun ijara haqi, qarzga olingan pul mablag‘lari uchun to‘lanadigan foizni kiritish mumkin. Bundan tashqari, korxonalar davlat va mahalliy hokimiyat organlari byudjetiga soliqlar to‘laydilar, turli hayriya va boshqa fondlarga mablag‘lar kiritadilar. Mablag‘larning qolgan qismi korxona sof foydasini tashkil etadi. U korxonaning ishlab chiqarish va ijtimoiy ehtiyojlariga, shuningdek jamg‘arish (ishlab chiqarishni kengaytirish)ga, atrof-muhit muhofazasi, xodimlarni tayyorlash va qayta tayyorlash va boshqa maqsadlarga sarflanadi. 8-chizma. Yalpi foydaning taqsimlanishi. Buxgalteriya foydasi sotilgan mahsulot uchun tushgan umumiy pul summasidan ishlab chiqarishning tashqi xarajatlari chiqarib tashlash yo‘li bilan aniqlanadi. Shu sababli buxgalteriya foydasi iqtisodiy foydadan ichki xarajatlar miqdoriga ko‘proqdir. Bunda ichki xarajatlar har doim o‘z ichiga normal foydani ham oladi. Korxona umumiy pul tushumi tarkibidagi umumiy va Ялпи фойда Солиқлар Ҳайрия ва бошқа фондлар Соф фойда Кредит учун фоиз Ижара ҳақи Тадбиркор- лик даромади Ижтимоий фондлар Кадрларни тайёрлаш Атроф-муҳит муҳофазаси Жамғариш  
 
170 
buxgalteriya xarajatlari hamda foydasining farqlanishini quyidagi tasvir orqali 
yaqqolroq tasavvur etish mumkin (9-chizma). 
 
 
 
 
              
            +   +   +      + 
 
 
 
 
 
 
9-chizma. Korxona umumiy pul tushumi tarkibidagi iqtisodiy va buxgalteriya 
foydasining farqlanishi. 
 
Korxona foydasining mutloq miqdori uning massasini tashkil qiladi. Foyda 
massasining ishlab chiqarish xarajatlariga nisbati va uning foizda ifodalanishi 
foyda normasi deyiladi.  
Foyda normasi ishlab chiqarilayotgan mahsulot hajmiga to‘g‘ri mutanosib 
hamda ishlab chiqarish xarajatlari yoki avanslangan mablag‘lar qiymatiga teskari 
mutanosibdir. Shu tufayli foyda normasi korxona ish samaradorligining integral 
ko‘rsatkichi hisoblanadi. 
Foydaning o‘sishiga, chiqarilayotgan mahsulot umumiy hajmi o‘zgarmagan 
holda ikki yo‘l bilan: yoki ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirish hisobiga, yoki 
narxni oshirish hisobiga erishish mumkin.  
 
 
Asosiy tayanch tushunchalar: 
Бухгалтерия 
харажатлари 
Бухгалтерия фойдаси 
Ташқи 
харажатлар 
Ички харажатлар 
Даромад 
Ишлаб чиқариш харажатлари 
Иқтисодий 
фойда 
Нормал фойда 
Бухгалтерия 
атамаси 
бўйича 
Умумий тушум 
таркиби 
Иқтисодчилар 
атамаси 
бўйича 
170 buxgalteriya xarajatlari hamda foydasining farqlanishini quyidagi tasvir orqali yaqqolroq tasavvur etish mumkin (9-chizma). + + + + 9-chizma. Korxona umumiy pul tushumi tarkibidagi iqtisodiy va buxgalteriya foydasining farqlanishi. Korxona foydasining mutloq miqdori uning massasini tashkil qiladi. Foyda massasining ishlab chiqarish xarajatlariga nisbati va uning foizda ifodalanishi foyda normasi deyiladi. Foyda normasi ishlab chiqarilayotgan mahsulot hajmiga to‘g‘ri mutanosib hamda ishlab chiqarish xarajatlari yoki avanslangan mablag‘lar qiymatiga teskari mutanosibdir. Shu tufayli foyda normasi korxona ish samaradorligining integral ko‘rsatkichi hisoblanadi. Foydaning o‘sishiga, chiqarilayotgan mahsulot umumiy hajmi o‘zgarmagan holda ikki yo‘l bilan: yoki ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirish hisobiga, yoki narxni oshirish hisobiga erishish mumkin. Asosiy tayanch tushunchalar: Бухгалтерия харажатлари Бухгалтерия фойдаси Ташқи харажатлар Ички харажатлар Даромад Ишлаб чиқариш харажатлари Иқтисодий фойда Нормал фойда Бухгалтерия атамаси бўйича Умумий тушум таркиби Иқтисодчилар атамаси бўйича  
 
171 
Ishlab chiqarish xarajatlari – tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish va 
iste’molchilarga yetkazib berishga qilinadigan barcha sarflardir. 
Ichki xarajatlar – korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan 
foydalanish natijasida vujudga keladigan xarajatlar. 
Tashqi xarajatlar – tashqaridan jalb qilingan resurslarga to‘lovlarni amalga 
oshirishga ketgan xarajatlar. 
Doimiy xarajat – ishlab chiqarish hajmiga ta’sir etmaydigan, u o‘zgarganda 
ham miqdorini o‘zgartirmaydigan xarajatlar. 
O‘zgaruvchi xarajat – ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir etadigan 
xarajatlar. 
O‘rtacha xarajatlar – mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlar. 
Qo‘shimcha xarajatlar – mahsulotning navbatdagi qo‘shimcha birligini ishlab 
chiqarishga qilinadigan xarajatlar. 
To‘g‘ri xarajatlar – mahsulot tannarxiga bevosita qo‘shilib, uning tarkibiga 
kiradigan xarajatlar. 
Egri xarajat – mahsulot tannarxiga ustama bo‘lib, narxda aks etadigan 
xarajatlar. 
Iqtisodiy yoki sof foyda – yalpi pul tushumidan barcha xarajatlar chiqarib 
tashlangandan keyin qolgan qismi. 
Foyda normasi – foyda massasining ishlab chiqarish xarajatlariga bo‘lgan 
nisbatining foizdagi ifodasi. 
Ish haqi – ishchi va xizmatchilarning mehnatining miqdori, sifati va 
unumdorligiga qarab milliy mahsulotdan oladigan ulushining puldagi ifodasi. 
Vaqtbay ish haqi – ishchining ishlagan vaqti (kun, hafta, oy) hisobga olinib, 
to‘lanadigan ish haqidir. 
Ishbay ish haqi – ishlab chiqargan mahsuloti miqdoriga yoki bajargan ishi 
hajmiga qarab to‘lanadigan ish haqidir. 
Nominal ish haqi – pul shaklida olingan ish haqi summasi. 
Real ish haqi – nominal ish haqi summasiga sotib olish mumkin bo‘lgan 
tovarlar va xizmatlar miqdori yoki nominal ish haqining sotib olish layoqati. 
171 Ishlab chiqarish xarajatlari – tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish va iste’molchilarga yetkazib berishga qilinadigan barcha sarflardir. Ichki xarajatlar – korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan foydalanish natijasida vujudga keladigan xarajatlar. Tashqi xarajatlar – tashqaridan jalb qilingan resurslarga to‘lovlarni amalga oshirishga ketgan xarajatlar. Doimiy xarajat – ishlab chiqarish hajmiga ta’sir etmaydigan, u o‘zgarganda ham miqdorini o‘zgartirmaydigan xarajatlar. O‘zgaruvchi xarajat – ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir etadigan xarajatlar. O‘rtacha xarajatlar – mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlar. Qo‘shimcha xarajatlar – mahsulotning navbatdagi qo‘shimcha birligini ishlab chiqarishga qilinadigan xarajatlar. To‘g‘ri xarajatlar – mahsulot tannarxiga bevosita qo‘shilib, uning tarkibiga kiradigan xarajatlar. Egri xarajat – mahsulot tannarxiga ustama bo‘lib, narxda aks etadigan xarajatlar. Iqtisodiy yoki sof foyda – yalpi pul tushumidan barcha xarajatlar chiqarib tashlangandan keyin qolgan qismi. Foyda normasi – foyda massasining ishlab chiqarish xarajatlariga bo‘lgan nisbatining foizdagi ifodasi. Ish haqi – ishchi va xizmatchilarning mehnatining miqdori, sifati va unumdorligiga qarab milliy mahsulotdan oladigan ulushining puldagi ifodasi. Vaqtbay ish haqi – ishchining ishlagan vaqti (kun, hafta, oy) hisobga olinib, to‘lanadigan ish haqidir. Ishbay ish haqi – ishlab chiqargan mahsuloti miqdoriga yoki bajargan ishi hajmiga qarab to‘lanadigan ish haqidir. Nominal ish haqi – pul shaklida olingan ish haqi summasi. Real ish haqi – nominal ish haqi summasiga sotib olish mumkin bo‘lgan tovarlar va xizmatlar miqdori yoki nominal ish haqining sotib olish layoqati.  
 
172 
Ishbay-mukofot tizimi – bajarilgan ish uchun haq to‘lashni erishilgan turli 
natija ko‘rsatkichlariga qarab mukofot berish bilan qo‘shib olib borilishini nazarda 
tutuvchi tizim.  
Ishbay-progressiv haq to‘lash tizimi - ishchining belgilab qo‘yilgan me’yor 
doirasida ishlab chiqargan mahsulotiga uning birligi uchun belgilangan tarif 
bo‘yicha, me’yordan yuqori qismiga esa oshirilgan haq (tarif) bo‘yicha ish haqi 
to‘lanishini ko‘zda tutvchi tizim.  
Tarif tizimi - ishchi va xizmatchilarning ish haqi darajasini tarmoqlar va 
mamlakat mintaqasi bo‘yicha, ular ichida esa ishlab chiqarish turlari, turli toifadagi 
xodimlar malakasi va mehnat sharoitlariga qarab tartibga solib turuvchi me’yorlar 
tizimi. 
Tarif-malaka ma’lumotnomalari - ayrim kasblar va mehnat turlarining batafsil 
ta’rifi, ishchi va mutaxassislarning bilim va ko‘nikmalariga qo‘yiladigan talablar, 
turli tavsifdagi ishlarni tariflash uchun qo‘yiladigan razryadlar majmui.  
Tarif setkasi – turli razryadlar va tarif koeffitsientlari majmui bo‘lib, ular 
birinchi razryadli ishchiga haq to‘lash bilan keyingi razryadli ishchilar mehnatiga 
haq to‘lashning o‘zaro nisbatini ko‘rsatadi (birinchi razryadning tarif koeffitsienti 
hamma vaqt birga teng bo‘ladi). 
Tarif stavkalari - tegishli ravishda belgilab berilgan turli razryadga ega 
bo‘lgan ishchilarning mehnatiga to‘lanadigan haq miqdori majmui. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
172 Ishbay-mukofot tizimi – bajarilgan ish uchun haq to‘lashni erishilgan turli natija ko‘rsatkichlariga qarab mukofot berish bilan qo‘shib olib borilishini nazarda tutuvchi tizim. Ishbay-progressiv haq to‘lash tizimi - ishchining belgilab qo‘yilgan me’yor doirasida ishlab chiqargan mahsulotiga uning birligi uchun belgilangan tarif bo‘yicha, me’yordan yuqori qismiga esa oshirilgan haq (tarif) bo‘yicha ish haqi to‘lanishini ko‘zda tutvchi tizim. Tarif tizimi - ishchi va xizmatchilarning ish haqi darajasini tarmoqlar va mamlakat mintaqasi bo‘yicha, ular ichida esa ishlab chiqarish turlari, turli toifadagi xodimlar malakasi va mehnat sharoitlariga qarab tartibga solib turuvchi me’yorlar tizimi. Tarif-malaka ma’lumotnomalari - ayrim kasblar va mehnat turlarining batafsil ta’rifi, ishchi va mutaxassislarning bilim va ko‘nikmalariga qo‘yiladigan talablar, turli tavsifdagi ishlarni tariflash uchun qo‘yiladigan razryadlar majmui. Tarif setkasi – turli razryadlar va tarif koeffitsientlari majmui bo‘lib, ular birinchi razryadli ishchiga haq to‘lash bilan keyingi razryadli ishchilar mehnatiga haq to‘lashning o‘zaro nisbatini ko‘rsatadi (birinchi razryadning tarif koeffitsienti hamma vaqt birga teng bo‘ladi). Tarif stavkalari - tegishli ravishda belgilab berilgan turli razryadga ega bo‘lgan ishchilarning mehnatiga to‘lanadigan haq miqdori majmui.  
 
173 
 
173