Tadqiqot matnini yaratish.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

21,5 KB


Tadqiqot matnini yaratish.
Ilmiy tadqiqot - yangi bilimlarni ishlab chiqish jarayoni, bilish faoliyati
turlaridan biri. Unga obʼyektivlik, ishonchlilik, aniklik xos. Ilmiy tadqiqot hamma
shartlarga  amal  qilib  takrorlanganda  hamisha  birdek  natija  beri-shi,  bahs
etilayotgan masalani isbotlashi lozim. Ilmiy tadqiqot bir-biri bilan boglangan ikki
kiyem — tajriba va na-zariyadan iborat. Ilmiy tadqiqotning asosiy komponentlari:
mavzuni  belgilash,  mavjud  axborotni,  tadqiqot  sohasidagi  shartsharoit  va
metodlarni,  ilmiy  farazlarni  oldindan  taxlil  etish,  tajriba  oʻtkazish,  olingan
natijalarni taxlil etish va umumlashtirish, kelib chiqqan farazlarni olingan dalillar
asosida  tekshirish,  yangi  fakt  va  qonunlarni  ifodalab  berish,  ilmiy  bashorat
yuritish. Ilmiy tadqiqotlarni fundamen-tal va amaliy, miqdoriy va sifatiy, noyob va
kompleks tadqiqotlarga aj-ratish keng tarqalgan. Ilmiy tadqiqotlarning metod va
tajribalari  fanning  oʻzidagina  emas,  balki  koʻpgina  iqtisodiy  va  ijtimoiy
masalalarni qal qilishda ham keng qoʻllaniladi
Ilmiy  tadqiqotlarning  turlari  (klassifikatsiyalanishi),  strukturasi  va
bosqichlari
Ilmiy tadqiqot (izlanish) uchta tarkibiy qism: insonning maqsadli faoliyati, ilmiy
mehnat predmeti va ilmiy mehnat vositalaridan iboratdir. Insonning maqsadli ilmiy
faoliyati tadqiqot obyekti haqida (bo‘yicha) yangi bilimlarga yoki obyekt haqidagi
(bo‘yicha) mavjud bilimlarni to‘ldirishga erishishda anglab yetishni bilishning aniq
usullaridan  va  ilmiy  uskunalardan  (o‘lchov,  hisoblash  texnikalari)  mehnat
vositalaridan  foydalanishga  tayanadi.  Ilmiy  mehnat  predmeti  tadqiqotining
faoliyati  yo‘naltirilgan  tadqiqot  obyekti  va  u  haqidagi  (oldingi)  bugungacha
bo‘lgan bilimlar.
Logotip
Tadqiqot matnini yaratish. Ilmiy tadqiqot - yangi bilimlarni ishlab chiqish jarayoni, bilish faoliyati turlaridan biri. Unga obʼyektivlik, ishonchlilik, aniklik xos. Ilmiy tadqiqot hamma shartlarga amal qilib takrorlanganda hamisha birdek natija beri-shi, bahs etilayotgan masalani isbotlashi lozim. Ilmiy tadqiqot bir-biri bilan boglangan ikki kiyem — tajriba va na-zariyadan iborat. Ilmiy tadqiqotning asosiy komponentlari: mavzuni belgilash, mavjud axborotni, tadqiqot sohasidagi shartsharoit va metodlarni, ilmiy farazlarni oldindan taxlil etish, tajriba oʻtkazish, olingan natijalarni taxlil etish va umumlashtirish, kelib chiqqan farazlarni olingan dalillar asosida tekshirish, yangi fakt va qonunlarni ifodalab berish, ilmiy bashorat yuritish. Ilmiy tadqiqotlarni fundamen-tal va amaliy, miqdoriy va sifatiy, noyob va kompleks tadqiqotlarga aj-ratish keng tarqalgan. Ilmiy tadqiqotlarning metod va tajribalari fanning oʻzidagina emas, balki koʻpgina iqtisodiy va ijtimoiy masalalarni qal qilishda ham keng qoʻllaniladi Ilmiy tadqiqotlarning turlari (klassifikatsiyalanishi), strukturasi va bosqichlari Ilmiy tadqiqot (izlanish) uchta tarkibiy qism: insonning maqsadli faoliyati, ilmiy mehnat predmeti va ilmiy mehnat vositalaridan iboratdir. Insonning maqsadli ilmiy faoliyati tadqiqot obyekti haqida (bo‘yicha) yangi bilimlarga yoki obyekt haqidagi (bo‘yicha) mavjud bilimlarni to‘ldirishga erishishda anglab yetishni bilishning aniq usullaridan va ilmiy uskunalardan (o‘lchov, hisoblash texnikalari) mehnat vositalaridan foydalanishga tayanadi. Ilmiy mehnat predmeti tadqiqotining faoliyati yo‘naltirilgan tadqiqot obyekti va u haqidagi (oldingi) bugungacha bo‘lgan bilimlar.
Tadqiqot  obyektiga  moddiy  dunyoning  har  qanday  materiali  (elektrotexnik
uskunalar,  elektrlashtirilgan  qurilmalar,  mashina  va  mexanizmlar),  jarayonlar
(texnologik, energetik, agrotexnik, elektromagnit, moddiy materiallar elementlari
va  h.k.lar)  kiradi.  Ilmiy  tadqiqotlar,  ko‘zlangan  maqsadi,  tabiat  yoki  ishlab
chiqarish  bilan  bog‘liqlik  darajasi,  ilmiy  ishning  xarakteri  va  chuqurligiga
(qamroviga) qarab fundamental, amaliy va ishlanmalarga bo‘linadi.
Fundamental tadqiqotlar prinsipial yangi bilimlarni (yaratish) barpo etish va
oldinda mavjud bilimlar sistemasini rivojlantirishga qaratiladi va undan maqsad
tabiatning  yangi  qonunlarini  yaratish  (kashf  etish)  voqeliklar  orasidagi
bog‘liqliklarni  ochib  berish  va  yangi  nazoratlar  yaratishdir.  (Masalan,
elektromagnit maydon nazariyasi agroinjeneriyada resurslar tejamkorligi ilmiy –
metodologiyasini yaratish, energiyani muhitda harakatlanishi qonunini va h.k.lar).
Amaliy tadqiqotlar texnika sohasida yangi ishlab chiqarish vositalarini, iste’mol
mahsulotlarini  va  h.k.larni  yaratish  yoki  mavjudlarini  takomillashtirishga
yo‘naltirilgan  bo‘lib,  uni  maqsadi  fundamental  tadqiqotlarda  to‘plangan  ilmiy
omillarni amaliy tadqiqotlar orqali o‘z o‘rniga qo‘yishdir.
(Masalan, urug‘lik mahsulotlarni saralash elektrotexnologiyasi va texikasini
yaratish, energiya tejamkor meva quritish texnikasini yaratish, asinxron motorlarni
quvvat koeffitsiyentini (cos ö) oshirish teznik vositasini ishlab chiqish va h.k.lar).
Ishlanmalar yoki loyiha-konstruktorlik ishlari (LKI) amaliy tadqiqotlar natijalarini
(masalan  texnika  sohasida)  texnik  yechimlarni  (mashina,  qurilma,  material,
mahsulot) ishlab chiqarish texnologiyalarini tajriba nusxalarini yaratish va sinab
ko‘rish,  yangiliklarni  takomillashtirishda  foydalanishga  qaratilgan  ilmiy
tadqiqotning  yakuniy  qismidir.  (Masalan,  elektr  maydoni  yordamida  urug‘lik
donlarni saralash texnologiyasini amalga oshiriuvchi texnik qurilmani yaratish,
dielektrik don quritish usulni amalga oshirish texnik qurilmasini ishlab chiqish,
ichimlik suvga impulsli ishlov berish elektr qurilmani tajriba nusxasini ishlab
chiqish va h.k.).
Yuqoridagi  ilmiy-tadqiqotlar  klassifikatsiyasi  va  ularni  chegaralanishi
ko‘pchilik  hollarda  shartli  bo‘lsada,  ularni  fanning  muayyan  bir  sohasiga
Logotip
Tadqiqot obyektiga moddiy dunyoning har qanday materiali (elektrotexnik uskunalar, elektrlashtirilgan qurilmalar, mashina va mexanizmlar), jarayonlar (texnologik, energetik, agrotexnik, elektromagnit, moddiy materiallar elementlari va h.k.lar) kiradi. Ilmiy tadqiqotlar, ko‘zlangan maqsadi, tabiat yoki ishlab chiqarish bilan bog‘liqlik darajasi, ilmiy ishning xarakteri va chuqurligiga (qamroviga) qarab fundamental, amaliy va ishlanmalarga bo‘linadi. Fundamental tadqiqotlar prinsipial yangi bilimlarni (yaratish) barpo etish va oldinda mavjud bilimlar sistemasini rivojlantirishga qaratiladi va undan maqsad tabiatning yangi qonunlarini yaratish (kashf etish) voqeliklar orasidagi bog‘liqliklarni ochib berish va yangi nazoratlar yaratishdir. (Masalan, elektromagnit maydon nazariyasi agroinjeneriyada resurslar tejamkorligi ilmiy – metodologiyasini yaratish, energiyani muhitda harakatlanishi qonunini va h.k.lar). Amaliy tadqiqotlar texnika sohasida yangi ishlab chiqarish vositalarini, iste’mol mahsulotlarini va h.k.larni yaratish yoki mavjudlarini takomillashtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, uni maqsadi fundamental tadqiqotlarda to‘plangan ilmiy omillarni amaliy tadqiqotlar orqali o‘z o‘rniga qo‘yishdir. (Masalan, urug‘lik mahsulotlarni saralash elektrotexnologiyasi va texikasini yaratish, energiya tejamkor meva quritish texnikasini yaratish, asinxron motorlarni quvvat koeffitsiyentini (cos ö) oshirish teznik vositasini ishlab chiqish va h.k.lar). Ishlanmalar yoki loyiha-konstruktorlik ishlari (LKI) amaliy tadqiqotlar natijalarini (masalan texnika sohasida) texnik yechimlarni (mashina, qurilma, material, mahsulot) ishlab chiqarish texnologiyalarini tajriba nusxalarini yaratish va sinab ko‘rish, yangiliklarni takomillashtirishda foydalanishga qaratilgan ilmiy tadqiqotning yakuniy qismidir. (Masalan, elektr maydoni yordamida urug‘lik donlarni saralash texnologiyasini amalga oshiriuvchi texnik qurilmani yaratish, dielektrik don quritish usulni amalga oshirish texnik qurilmasini ishlab chiqish, ichimlik suvga impulsli ishlov berish elektr qurilmani tajriba nusxasini ishlab chiqish va h.k.). Yuqoridagi ilmiy-tadqiqotlar klassifikatsiyasi va ularni chegaralanishi ko‘pchilik hollarda shartli bo‘lsada, ularni fanning muayyan bir sohasiga
tegishliligi  birlashtirib  turadi.  Keltirilgan  sxemada  loyihalash  va  o‘zlashtirish
bosqichlari bir vaqtning o‘zida fan va texnika sohalariga tegishli hisoblanadi.
Shuningdek,  fundamental  tadqiqotlar  va  ishlab  chiqarish  oralig‘ida  o‘zaro
bog‘langan bosqichlar: amaliy tadqiqotlar – ishlanma – loyiha joylashgan. Ilmiy
tadqiqotlar  strukturasi.  Ilmiy  izlanishlar  (tadqiqotlar)  –  obyektiv  borliqni,
qonuniyatlar va real dunyo voqeliklari orasida bog‘liqlikni anglab yetish – bilish
jarayonidir.
Bilish  –  ilmiy  izlanishlar  (tadqiqotlar)  yordamida  amalga  oshiriladigan
bilmaslikdan bilimga, chala yoki noaniq bilimlardan to‘laroq va aniq bilimlarga
inson onggi va tafakkuri yo‘naltirilgan murakkab jarayondir. Ilmiy tadqiqotlar
bosqichma-bosqich amalga oshiriladi va texnika yo‘nalishida ko‘pgina holatlarda
keltirilgan strukturaga monand ketmaketlikda tashkil etiladi.
Ilmiy  tadqiqotlar  olib  borishni  har  bir  bosqichida  ilmiy  muammoni
(masalani) umumiy yechimi bilan bog‘liq ilmiy izlanishlar olib boriladi. Ilmiy
tadqiqotning birinchi bosqichida nafaqat tadqiqot olib boriladigan muammo yoki
masala  shakllantiriladi,  balki  ishning  muvaffaqiyatli  yakuni  ko‘p  tomonlama
bog‘liq  bo‘lgan  ilmiy  tadqiqot  vazifalari  ham  aniq  shakllantiriladi.  Ilmiy
muammoni (masalani) shakllantirishga tadqiqot olib borilayotgan muammo yoki
masalaga  o‘xshash  masalalarning  yechimlarini  texnik  va  nazariy  usullari  va
vositalari,  hamda  turdosh  sohalardagi  tadqiqot  natijalari  haqida  ma’lumotlar
yig‘ish  va  tahlil  etish  kabi  muhim  ilmlar  kiradi.  Shuni  ta’kidlash  lozimki,
ma’lumotlar yig‘ish va ulardan masalani yechishda foydalanish tadqiqot ishlari
tugagungacha ham davom etishi mumkin.
Eksperimental  tadqiqotlar  –  ilmiy  asosida  qo‘yilgan  tajribadir.
Eksperimental  tadqiqotlardan  ko‘zlangan  maqsad  ilmiy  muammo  (masala)
yechimining to‘g‘riligini tekshirib ko‘rish bo‘lib, uning natijasini tasdiqlashi yoki
inkor etishi mumkin. Tadqiqot olib borilayotgan obyekt (muammo yoki masala)
bo‘yicha fundamental izlanishlar  olib borilmagan yoki nazariy asoslari  yetarli
bo‘lmagan  hollarda  eksperimental  tadqiqotlar  natijalari  muammoni  nazariy
yechimlarini  shakllantirishga  (topishga)  asos  yaratadi.  Ilmiy  tadqiqotning
Logotip
tegishliligi birlashtirib turadi. Keltirilgan sxemada loyihalash va o‘zlashtirish bosqichlari bir vaqtning o‘zida fan va texnika sohalariga tegishli hisoblanadi. Shuningdek, fundamental tadqiqotlar va ishlab chiqarish oralig‘ida o‘zaro bog‘langan bosqichlar: amaliy tadqiqotlar – ishlanma – loyiha joylashgan. Ilmiy tadqiqotlar strukturasi. Ilmiy izlanishlar (tadqiqotlar) – obyektiv borliqni, qonuniyatlar va real dunyo voqeliklari orasida bog‘liqlikni anglab yetish – bilish jarayonidir. Bilish – ilmiy izlanishlar (tadqiqotlar) yordamida amalga oshiriladigan bilmaslikdan bilimga, chala yoki noaniq bilimlardan to‘laroq va aniq bilimlarga inson onggi va tafakkuri yo‘naltirilgan murakkab jarayondir. Ilmiy tadqiqotlar bosqichma-bosqich amalga oshiriladi va texnika yo‘nalishida ko‘pgina holatlarda keltirilgan strukturaga monand ketmaketlikda tashkil etiladi. Ilmiy tadqiqotlar olib borishni har bir bosqichida ilmiy muammoni (masalani) umumiy yechimi bilan bog‘liq ilmiy izlanishlar olib boriladi. Ilmiy tadqiqotning birinchi bosqichida nafaqat tadqiqot olib boriladigan muammo yoki masala shakllantiriladi, balki ishning muvaffaqiyatli yakuni ko‘p tomonlama bog‘liq bo‘lgan ilmiy tadqiqot vazifalari ham aniq shakllantiriladi. Ilmiy muammoni (masalani) shakllantirishga tadqiqot olib borilayotgan muammo yoki masalaga o‘xshash masalalarning yechimlarini texnik va nazariy usullari va vositalari, hamda turdosh sohalardagi tadqiqot natijalari haqida ma’lumotlar yig‘ish va tahlil etish kabi muhim ilmlar kiradi. Shuni ta’kidlash lozimki, ma’lumotlar yig‘ish va ulardan masalani yechishda foydalanish tadqiqot ishlari tugagungacha ham davom etishi mumkin. Eksperimental tadqiqotlar – ilmiy asosida qo‘yilgan tajribadir. Eksperimental tadqiqotlardan ko‘zlangan maqsad ilmiy muammo (masala) yechimining to‘g‘riligini tekshirib ko‘rish bo‘lib, uning natijasini tasdiqlashi yoki inkor etishi mumkin. Tadqiqot olib borilayotgan obyekt (muammo yoki masala) bo‘yicha fundamental izlanishlar olib borilmagan yoki nazariy asoslari yetarli bo‘lmagan hollarda eksperimental tadqiqotlar natijalari muammoni nazariy yechimlarini shakllantirishga (topishga) asos yaratadi. Ilmiy tadqiqotning
navbatdagi bosqichi eksperimental va nazariy tadqiqotlar natijalarini solishtirib
(taqqoslab) ko‘rib ularni bir biriga mos kelishi (to‘g‘ri kelishi) haqida, hamda ilgari
surilgan ilmiy gipotezani tasdiqlashi haqida uzul-kesil xulosa qilinadi.
Ayrim hollarda natijalar bir biridan ancha farq qilsa yoki umuman to‘g‘ri
kelmasa ilmiy gipotezaga o‘zgartirish kiritish yoki gipotezani inkor etishga to‘g‘ri
keladi. Tadqiqot natijalariga yakun yasash, olingan natijalar tadqiqot maqsadi va
vazifalariga  to‘la  javob  berishi  hamda  umumiy  xulosa  va  tavsiyalarni
shakllantirishi ilmiy izlanishning yakuniy bosqich vazifalariga kiradi.
Texnika  sohasida,  jumladan,  energetika  sohasida  tadqiqotlar  natijalarini
o‘zlashtirish (amalda tadbiq etish) bosqichi ham ko‘zda tutiladi. Bunda tadqiqot
natijalarini  yoki  texnologik  va  konstruktorlik  ishlanmalarini  iste’-  molchiga
yetkazish ishlari amalga oshiriladi. Ilmiy tadqiqot turlari muayyan bir ketma-
ketlikda bosqichma-bosqich amalga oshiriladi.Amaliy blok:
Vazifa 1.

Matnni o‘qing. 

Matnning qaysi turiga tegishli ekanligini aniqlang.

faktlarni taqdim etish, 

ob’ektlarning tasviri,

jarayonlarni ifodalash, 

usullarni ifodalash, 

topilmalar taqdimoti.
Matn 1. Kompyuter o‘ylashga harakat qiladi
Kompyuter hech qachon odamlar kabi fikr yuritadimi? Bugungi kunda bu
savolga ijobiy javob berish uchun hech kim ishonchli tarzda bahslasha olmaydi.
Shunga  qaramay,  elektronikaning  rivojlanishi  mashina  va  aqlli  mavjudot
o‘rtasidagi masofa asta-sekin kamayib borayotganini ko‘rsatadi. Kompyuter ixtiro
qilinganidan keyingi dastlabki o‘n yilliklarda uning vazifasi faqat hisoblash ishi
edi. XX asrning 70-yillaridan boshlab. tegishli  texnika raqamli  ma’lumotlarni
qayta  ishlashdan  turli  xil  belgilar  tizimlariga,  shu  jumladan  matnlarga  qayta
Logotip
navbatdagi bosqichi eksperimental va nazariy tadqiqotlar natijalarini solishtirib (taqqoslab) ko‘rib ularni bir biriga mos kelishi (to‘g‘ri kelishi) haqida, hamda ilgari surilgan ilmiy gipotezani tasdiqlashi haqida uzul-kesil xulosa qilinadi. Ayrim hollarda natijalar bir biridan ancha farq qilsa yoki umuman to‘g‘ri kelmasa ilmiy gipotezaga o‘zgartirish kiritish yoki gipotezani inkor etishga to‘g‘ri keladi. Tadqiqot natijalariga yakun yasash, olingan natijalar tadqiqot maqsadi va vazifalariga to‘la javob berishi hamda umumiy xulosa va tavsiyalarni shakllantirishi ilmiy izlanishning yakuniy bosqich vazifalariga kiradi. Texnika sohasida, jumladan, energetika sohasida tadqiqotlar natijalarini o‘zlashtirish (amalda tadbiq etish) bosqichi ham ko‘zda tutiladi. Bunda tadqiqot natijalarini yoki texnologik va konstruktorlik ishlanmalarini iste’- molchiga yetkazish ishlari amalga oshiriladi. Ilmiy tadqiqot turlari muayyan bir ketma- ketlikda bosqichma-bosqich amalga oshiriladi.Amaliy blok: Vazifa 1.  Matnni o‘qing.  Matnning qaysi turiga tegishli ekanligini aniqlang.  faktlarni taqdim etish,  ob’ektlarning tasviri,  jarayonlarni ifodalash,  usullarni ifodalash,  topilmalar taqdimoti. Matn 1. Kompyuter o‘ylashga harakat qiladi Kompyuter hech qachon odamlar kabi fikr yuritadimi? Bugungi kunda bu savolga ijobiy javob berish uchun hech kim ishonchli tarzda bahslasha olmaydi. Shunga qaramay, elektronikaning rivojlanishi mashina va aqlli mavjudot o‘rtasidagi masofa asta-sekin kamayib borayotganini ko‘rsatadi. Kompyuter ixtiro qilinganidan keyingi dastlabki o‘n yilliklarda uning vazifasi faqat hisoblash ishi edi. XX asrning 70-yillaridan boshlab. tegishli texnika raqamli ma’lumotlarni qayta ishlashdan turli xil belgilar tizimlariga, shu jumladan matnlarga qayta
yo‘naltirila boshlandi. Keyingi bosqich (90-yillar) - naqshni aniqlashni o‘z ichiga
olgan ishga o‘tish. Kompyuter miyasi ma’lumotni siqish, odamning assotsiativ
xotirasini, uning hissiy holatini modellashtirishni "o‘rgandi". Bu kelajakda aqlli
qurilmalar  yoki  robotlarning  "aqliy"  xususiyatlariga  ko‘ra,  hech  bo‘lmaganda
fikrlash  yoki  faoliyatning  ayrim  sohalarida  odamlar  bilan  taqqoslanadigan
yaratilishiga umid beradi. Sun'iy homunculus yaratish bilan shug’ullanadigan fan
sohasi  neyrokompyuter  deb  ataladi.  Hozir  dunyoda  neyrokompyuterlar  ishlab
chiqarish o‘sib bormoqda. Bir necha yil avval ularni sotishdan tushgan tushum 1
milliard dollardan oshgan edi.Bu katta ko‘rsatkich. 1982 yilda Amerikaning IBM
kompaniyasi shaxsiy kompyuterlarni sotishning ushbu hajmi bilan bozorga chiqdi.
Keyinchalik ma’lum - shaxsiy kompyuter inson faoliyatining barcha sohalarida
ajralmas bo‘lib qoldi. Neyrokompyuter texnologiyalari va ular yaratgan virtual
haqiqat inson hayotiga va butun tsivilizatsiyaga ta’sir qilishi mumkinmi? Bu savol
bugungi kunda ko‘pchilikni tashvishga solmoqda. Zamonaviy nevrologiya ikki
guruhga bo‘linadi. Ulardan ba’zilari turli xil intellektual muammolarni hal qilish
uchun inson psixikasini modellashtiradi. Biz, masalan, neyrokibernetika haqida
gapiramiz. Boshqalar, xususan, neyrokompyuterlar, shuningdek, odamlarga duch
keladigan muammolarni hal qilishda yordam berish uchun mo‘ljallangan, buni
miyamizda sodir bo‘layotgan jarayonlarni hisobga olmasdan amalga oshiradilar.
Neyrokompyuter  zamonaviy  kompyuter  texnologiyalaridan  tubdan  farq  qiladi.
Ikkinchisida, dasturchi eng maqbul yo‘lni tanlab, ma’lum bir muammoni hal qilish
uchun oldindan tuzilgan algoritmni mashinaga qo‘yadi va faqat tegishli hisob-
kitoblarni  amalga  oshirish  uchun  qoladi.  Boshqacha  qilib  aytganda,  oddiy
kompyuterlar  cheklangan  bo‘lsa-da,  ko‘p  sonli  vazifalarni  bajarishi  mumkin.
Shunga asoslanib, ularni qo‘llash doirasi aniqlanadi. Ular dasturchi allaqachon
ishlab  chiqilgan  nazariyaga  tayangan  holda  va  nima  istayotgani  haqida  aniq
tasavvurga ega bo‘lgan holda, mavjud bilimlardan yangi ma’lumotlarni  olishi
mumkin bo‘lgan joylarda samarali bo‘ladi. Keyin axborotni qayta ishlash jarayoni
bir  qator  ketma-ket  bog’langan  algoritmlarga  bo‘linadi.  Gidrodinamikadagi
matematik fizika tenglamalarini yechish bunday harakatning tipik misolidir. Biroq,
Logotip
yo‘naltirila boshlandi. Keyingi bosqich (90-yillar) - naqshni aniqlashni o‘z ichiga olgan ishga o‘tish. Kompyuter miyasi ma’lumotni siqish, odamning assotsiativ xotirasini, uning hissiy holatini modellashtirishni "o‘rgandi". Bu kelajakda aqlli qurilmalar yoki robotlarning "aqliy" xususiyatlariga ko‘ra, hech bo‘lmaganda fikrlash yoki faoliyatning ayrim sohalarida odamlar bilan taqqoslanadigan yaratilishiga umid beradi. Sun'iy homunculus yaratish bilan shug’ullanadigan fan sohasi neyrokompyuter deb ataladi. Hozir dunyoda neyrokompyuterlar ishlab chiqarish o‘sib bormoqda. Bir necha yil avval ularni sotishdan tushgan tushum 1 milliard dollardan oshgan edi.Bu katta ko‘rsatkich. 1982 yilda Amerikaning IBM kompaniyasi shaxsiy kompyuterlarni sotishning ushbu hajmi bilan bozorga chiqdi. Keyinchalik ma’lum - shaxsiy kompyuter inson faoliyatining barcha sohalarida ajralmas bo‘lib qoldi. Neyrokompyuter texnologiyalari va ular yaratgan virtual haqiqat inson hayotiga va butun tsivilizatsiyaga ta’sir qilishi mumkinmi? Bu savol bugungi kunda ko‘pchilikni tashvishga solmoqda. Zamonaviy nevrologiya ikki guruhga bo‘linadi. Ulardan ba’zilari turli xil intellektual muammolarni hal qilish uchun inson psixikasini modellashtiradi. Biz, masalan, neyrokibernetika haqida gapiramiz. Boshqalar, xususan, neyrokompyuterlar, shuningdek, odamlarga duch keladigan muammolarni hal qilishda yordam berish uchun mo‘ljallangan, buni miyamizda sodir bo‘layotgan jarayonlarni hisobga olmasdan amalga oshiradilar. Neyrokompyuter zamonaviy kompyuter texnologiyalaridan tubdan farq qiladi. Ikkinchisida, dasturchi eng maqbul yo‘lni tanlab, ma’lum bir muammoni hal qilish uchun oldindan tuzilgan algoritmni mashinaga qo‘yadi va faqat tegishli hisob- kitoblarni amalga oshirish uchun qoladi. Boshqacha qilib aytganda, oddiy kompyuterlar cheklangan bo‘lsa-da, ko‘p sonli vazifalarni bajarishi mumkin. Shunga asoslanib, ularni qo‘llash doirasi aniqlanadi. Ular dasturchi allaqachon ishlab chiqilgan nazariyaga tayangan holda va nima istayotgani haqida aniq tasavvurga ega bo‘lgan holda, mavjud bilimlardan yangi ma’lumotlarni olishi mumkin bo‘lgan joylarda samarali bo‘ladi. Keyin axborotni qayta ishlash jarayoni bir qator ketma-ket bog’langan algoritmlarga bo‘linadi. Gidrodinamikadagi matematik fizika tenglamalarini yechish bunday harakatning tipik misolidir. Biroq,
real hayotda inson duch keladigan muammolarning aksariyatini rasmiylashtirish
mumkin emas, chunki ularni hal qilish uchun hali zarur nazariya mavjud emas yoki
uni  yaratish  mumkin  emas.  Va  bu  erda  neyrokompyuter  yordamga  keladi  -
retseptorlardan markaziy asab tizimiga va undan ijro etuvchi  organlarga nerv
impulslarini  o‘tkazadigan  tabiiy  hujayralarga  o‘xshash  sun'iy  neyronlarga
asoslangan  elektron  qurilma.  Birinchisi,  ikkinchisi  kabi,  axborot  almashinuvi
amalga oshiriladigan tuzilmada birlashtirilgan. Bunday sun'iy tarmoq o‘zi uchun
maxsus  tanlangan  misollarni  o‘z-o‘zidan  o‘rganishga  qodir  (katta  miqdordagi
statistik ma’lumotlarni qayta ishlash tufayli) va keyin unga kiritilgan namunalarga
o‘xshash  muammolarni etarli darajada hal qiladi. Aytaylik, neyrokompyuterga
qizning jozibadorligini aniqlash vazifasi yuklangan. Biz hech qanday go‘zallik
mezonlarini o‘rnatolmasligimiz aniq - tegishli algoritmni tuzib bo‘lmaydi. Lekin
siz  neyrokompyuterni  chinakam  go‘zal  ayollarning  ko‘plab  misollari  bilan
ta’minlay olasiz. Va analogiya bo‘yicha ishlaydigan mashina ma’lum bir qizning
go‘zalligi  haqida  o‘z  xulosasini  chiqarishga  qodir.  Neyrokompyuter
texnologiyalaridan  foydalanganda  biz  dastlabki  ma’lumotlarni  qanday  qayta
ishlashni bilmaymiz. Biroq, bizda yetarlicha misollar bor. Ularga asoslanib va
assotsiatsiya bo‘yicha harakat qiladigan mashina nafaqat to‘g’ri, balki optimal
echimni ham topadi. Bu, asosan, muhim ma’lumotlarning dastlabki ma’lumotlarda
yashiringanligi  bilan  bog’liq  bo‘lib,  u  o‘rganilayotgan  voqelikka  xos  bo‘lgan
qonuniyatlarni  ochib  berishga  va  ular  asosida  o‘rganilayotgan  ob’ekt  yoki
hodisaning  xatti-harakatlarini  bashorat  qilishga  imkon  beradi.  Shunday  qilib,
neyrokompyuter  qanday  harakat  qilish  kerakligi  aniq  bo‘lmagan  holatlarda
samarali bo‘ladi. Bunday hollarda bizga oddiy kompyuterlardagi kabi "qattiq"
emas,  balki  "moslashuvchan",  o‘z-o‘zini  o‘rganish  va  o‘z-o‘zini
takomillashtirishga qodir dasturlar kerak, bu esa neyrokompyuter va an'anaviy
dasturlash  o‘rtasidagi  asosiy  farq,  uning  inqilobiy  ustunligidir.  Neyron
tarmoqlarning naqshni aniqlash, ma’lumotni siqish, assotsiativ xotira va boshqalar
kabi funktsiyalari sun'iy intellektga ega turli xil qurilmalarni - tasvirlarni tanib
olish va tasvirni qayta ishlashni amalga oshirishga qodir bo‘lgan barcha turdagi
Logotip
real hayotda inson duch keladigan muammolarning aksariyatini rasmiylashtirish mumkin emas, chunki ularni hal qilish uchun hali zarur nazariya mavjud emas yoki uni yaratish mumkin emas. Va bu erda neyrokompyuter yordamga keladi - retseptorlardan markaziy asab tizimiga va undan ijro etuvchi organlarga nerv impulslarini o‘tkazadigan tabiiy hujayralarga o‘xshash sun'iy neyronlarga asoslangan elektron qurilma. Birinchisi, ikkinchisi kabi, axborot almashinuvi amalga oshiriladigan tuzilmada birlashtirilgan. Bunday sun'iy tarmoq o‘zi uchun maxsus tanlangan misollarni o‘z-o‘zidan o‘rganishga qodir (katta miqdordagi statistik ma’lumotlarni qayta ishlash tufayli) va keyin unga kiritilgan namunalarga o‘xshash muammolarni etarli darajada hal qiladi. Aytaylik, neyrokompyuterga qizning jozibadorligini aniqlash vazifasi yuklangan. Biz hech qanday go‘zallik mezonlarini o‘rnatolmasligimiz aniq - tegishli algoritmni tuzib bo‘lmaydi. Lekin siz neyrokompyuterni chinakam go‘zal ayollarning ko‘plab misollari bilan ta’minlay olasiz. Va analogiya bo‘yicha ishlaydigan mashina ma’lum bir qizning go‘zalligi haqida o‘z xulosasini chiqarishga qodir. Neyrokompyuter texnologiyalaridan foydalanganda biz dastlabki ma’lumotlarni qanday qayta ishlashni bilmaymiz. Biroq, bizda yetarlicha misollar bor. Ularga asoslanib va assotsiatsiya bo‘yicha harakat qiladigan mashina nafaqat to‘g’ri, balki optimal echimni ham topadi. Bu, asosan, muhim ma’lumotlarning dastlabki ma’lumotlarda yashiringanligi bilan bog’liq bo‘lib, u o‘rganilayotgan voqelikka xos bo‘lgan qonuniyatlarni ochib berishga va ular asosida o‘rganilayotgan ob’ekt yoki hodisaning xatti-harakatlarini bashorat qilishga imkon beradi. Shunday qilib, neyrokompyuter qanday harakat qilish kerakligi aniq bo‘lmagan holatlarda samarali bo‘ladi. Bunday hollarda bizga oddiy kompyuterlardagi kabi "qattiq" emas, balki "moslashuvchan", o‘z-o‘zini o‘rganish va o‘z-o‘zini takomillashtirishga qodir dasturlar kerak, bu esa neyrokompyuter va an'anaviy dasturlash o‘rtasidagi asosiy farq, uning inqilobiy ustunligidir. Neyron tarmoqlarning naqshni aniqlash, ma’lumotni siqish, assotsiativ xotira va boshqalar kabi funktsiyalari sun'iy intellektga ega turli xil qurilmalarni - tasvirlarni tanib olish va tasvirni qayta ishlashni amalga oshirishga qodir bo‘lgan barcha turdagi
robotlarni yaratish uchun asosdir (bajarilgan eng muhim funktsiyalardan biri).
shaxs tomonidan). Bu insoniyat jamiyatini tashkil etishda tub o‘zgarishlarga olib
keladi. Odamlar, xususan, robotlar va manipulyatorlarning sensor tizimlarining
nomukammalligi tufayli ularning ko‘pchiligining faoliyati ulkan, ammo "ahmoq"
mexanizmlarga xizmat ko‘rsatishgacha bo‘lgan zavod va fabrikalarda zerikarli va
qiziq bo‘lmagan ishlardan xalos bo‘ladi. kerakli aniqlik bilan ishlov berish uchun
kerakli shakldagi raqamli dastur tomonidan boshqariladigan blankaga ega bo‘lgan
mashinani  topib,  unga  joylashtira  olmaydiganlar.  Kelajakda,  neyrokompyuter
texnologiyasini ishlab chiquvchilar naqshni aniqlash va sun'iy ko‘rish tizimlari
sohasida  ma’lum  bir  chegarani kesib o‘tganlarida, robotlar  hech bo‘lmaganda
odamlar  tomonidan  bajariladigan  funktsiyalarning  bir  qismini  o‘z  zimmasiga
oladigan haqiqatga aylanadi, ayniqsa ular harakatlansa va kosmosda navigatsiya
qilish. Ijodiy bo‘lmagan mehnat odamlar hayotidan yo‘qoladi va bu jamiyatdagi
bandlik tarkibiga ta’sir qiladi, ta’lim tizimida ma’lum tuzatishlar talab qilinadi - u
chinakam insoniy funktsiyalarni bajarishga qodir bo‘lgan shaxslarni tayyorlashga
qaratilgan bo‘lishi kerak (birinchi navbatda). , qutidan tashqarida fikr yurita olish).
Biroq, aqlli robotlarni yaratish hali uzoqda. Bundan ancha oldinroq, insoniyat
tsivilizatsiyasining rivojlanishiga tubdan ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan yana bir
voqea sodir bo‘ladi - sun'iy, aniqrog’i, virtual shaxsning paydo bo‘lishi. Gap
shaxsiy elektron kotib haqida bormoqda - yaqin 10-15 yil ichida elektron axborot
makonida ishlaydigan har bir mutaxassis unga ega bo‘ladi. Shaxsiy virtual kotibga
elektron  ma’lumotlarni  qayta  ishlash  bilan  bog’liq  barcha  muntazam  ishlarni
ishonchli tarzda topshirish mumkin. Bundan tashqari, u ish joyidagi hamkasblar
suhbatiga yaqin bo‘lgan dialogga qodir bo‘ladi, chunki ishbilarmonlik aloqalari
mavzularining  aksariyati  osongina  rasmiylashtirilishi  mumkin.  Hozirgi  vaqtda
bunday virtual shaxslarni yaratishda intellektual orqada qolish mavjud. Xususan,
kompyuterlar uchun turli lingvistik ilovalarni ishlab chiqish sohasida faol ish olib
borayotgan  “NeurOK”  kompaniyasi  ana  shunday  elektron  homunculusni
yaratishga yaqin turibdi. U allaqachon so‘zlarning ma’nosini tushunadigan qidiruv
dasturlarini  chiqaradi,  ya’ni.  "mashina"  va  "mashina"  so‘zlarining  ma’nolari
Logotip
robotlarni yaratish uchun asosdir (bajarilgan eng muhim funktsiyalardan biri). shaxs tomonidan). Bu insoniyat jamiyatini tashkil etishda tub o‘zgarishlarga olib keladi. Odamlar, xususan, robotlar va manipulyatorlarning sensor tizimlarining nomukammalligi tufayli ularning ko‘pchiligining faoliyati ulkan, ammo "ahmoq" mexanizmlarga xizmat ko‘rsatishgacha bo‘lgan zavod va fabrikalarda zerikarli va qiziq bo‘lmagan ishlardan xalos bo‘ladi. kerakli aniqlik bilan ishlov berish uchun kerakli shakldagi raqamli dastur tomonidan boshqariladigan blankaga ega bo‘lgan mashinani topib, unga joylashtira olmaydiganlar. Kelajakda, neyrokompyuter texnologiyasini ishlab chiquvchilar naqshni aniqlash va sun'iy ko‘rish tizimlari sohasida ma’lum bir chegarani kesib o‘tganlarida, robotlar hech bo‘lmaganda odamlar tomonidan bajariladigan funktsiyalarning bir qismini o‘z zimmasiga oladigan haqiqatga aylanadi, ayniqsa ular harakatlansa va kosmosda navigatsiya qilish. Ijodiy bo‘lmagan mehnat odamlar hayotidan yo‘qoladi va bu jamiyatdagi bandlik tarkibiga ta’sir qiladi, ta’lim tizimida ma’lum tuzatishlar talab qilinadi - u chinakam insoniy funktsiyalarni bajarishga qodir bo‘lgan shaxslarni tayyorlashga qaratilgan bo‘lishi kerak (birinchi navbatda). , qutidan tashqarida fikr yurita olish). Biroq, aqlli robotlarni yaratish hali uzoqda. Bundan ancha oldinroq, insoniyat tsivilizatsiyasining rivojlanishiga tubdan ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan yana bir voqea sodir bo‘ladi - sun'iy, aniqrog’i, virtual shaxsning paydo bo‘lishi. Gap shaxsiy elektron kotib haqida bormoqda - yaqin 10-15 yil ichida elektron axborot makonida ishlaydigan har bir mutaxassis unga ega bo‘ladi. Shaxsiy virtual kotibga elektron ma’lumotlarni qayta ishlash bilan bog’liq barcha muntazam ishlarni ishonchli tarzda topshirish mumkin. Bundan tashqari, u ish joyidagi hamkasblar suhbatiga yaqin bo‘lgan dialogga qodir bo‘ladi, chunki ishbilarmonlik aloqalari mavzularining aksariyati osongina rasmiylashtirilishi mumkin. Hozirgi vaqtda bunday virtual shaxslarni yaratishda intellektual orqada qolish mavjud. Xususan, kompyuterlar uchun turli lingvistik ilovalarni ishlab chiqish sohasida faol ish olib borayotgan “NeurOK” kompaniyasi ana shunday elektron homunculusni yaratishga yaqin turibdi. U allaqachon so‘zlarning ma’nosini tushunadigan qidiruv dasturlarini chiqaradi, ya’ni. "mashina" va "mashina" so‘zlarining ma’nolari