Taklif tushunchasi. Taklif qonuni. Talab va taklif nazariyasi. Bozor muvozanati
Yuklangan vaqt
2024-07-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
369,4 KB
Taklif tushunchasi. Taklif qonuni. Talab va taklif nazariyasi. Bozor
muvozanati
Reja
1. Taklif tushunchasi. Taklif qonuni. Taklif egri chizigʻi.
2. Taklif miqdoriga taʼsir ko’rsatuvchi omillar: resurslar narxi, ishlab chiqarish
texnologiyasi, soliqlar va subsidiyalar, boshqa tovarlar narxi, narx o’zgarishining
kutilishi, ishlab chiqaruvchilar soni.
3. Iqtisodiy resurslarga talab va taklifning xususiyatlari. Talab va taklif
miqdorlarining mos kelishi.
4. Bozor muvozanati. Xususiy va umumiy muvozanatlik. Talab va taklif
egiluvchanligi va ularni belgilab beruvchi omillar. Isteʼmolchi xatti-harakati
nazariyasi.
Taklif tushunchasi. Taklif qonuni. Taklif egri chizigʻi.
Bozor holatining o’zgarishiga iste’molchi yoki xaridorning munosabati
ularning talabi orqali namoyon bolsa, ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchining
munosabati taklif orqali namoyon boladi.
Ma’lum vaqt oralig’idagi narxlarning muayyan darajasida ishlab
chiqaruvchi yoki sotuvchilar tomonidan ma’lum turdagi tovar va
xizmatlarning bozorga chiqarilgan miqdori taklif deyiladi. Narx o’zgarishi bilan
sotishga chiqariladigan mahsulot miqdori ham o’zgarishi sababli talab kabi
taklifning ham bir qator muqobil variantlari mavjud bo’ladi. Alohida ishlab
chiqaruvchi hamda bozor taklifini ifodalovchi misol 1-jadvalda ko’rsatilgan.
1-jadval.
Jadval ma’lumotlaridan ko’rinadiki, kartoshka narxining 700 so’m darajasida
yakka taklif (masalan, bitta sotuvchi taklifi) eng yuqori miqdor - 60 kg ni tashkil
etgan. Narx pasayib borishi bilan esa taklif miqdori ham pasayib bormoqda: 600
so’mda - 50 kg, 500 so’mda - 30 kg va h.k.
Jadvalning navbatdagi ustunida esa kartoshkaning bozor taklifi (ya’ni, jami
sotuvchilar tomonidan sotilishi mumkin bo’lgan) miqdori ifodalanib, u ham o’z
tavsifiga ko’ra yakka taklifga mos tushadi. Demak, narxning oshishi bilan shunga
mos ravishda sotishga chiqariladigan tovarlar taklifi miqdori ham ortadi, narxning
tushishi bilan taklif hajmi qisqaradi. Narxning o’zgarishi bilan taklif etilayotgan
tovar miqdorining to’g’ri bog’liqlikdagi o’zgarishi taklif qonuni deyiladi.
Iste’molchi uchun narxning oshishi to’siq rolini o’ynasa, ishlab chiqaruvchi uchun
rag’batlantirish vazifasini bajaradi.
Narx darajasi va taklif miqdori o’rtasidagi to’g’ridan-to’g’ri bog’liqlikni
ko’rsatuvchi ma’lumotlarni grafikda ifodalab, taklif egri chizig’ini tasvirlash
mumkin (1-rasm).
1-rasm.Taklif egri chizig’i
Bozorda taklif qilinadigan tovar hajmiga narxdan tashqari bir qa- tor
omillar ham ta’sir qiladi. Bu omillarning asosiylari quyidagilar:
1) resurslar narxi;
2) ishlab chiqarish texnologiyasi;
3) soliq va subsidiyalar;
4) boshqa tovarlar narxi;
5) narx o’zgarishining kutilishi;
6) bozordagi sotuvchilar soni.
Mazkur omillardan bir yoki bir nechtasining o’zgarishi taklif hajmining
o’zgarishini taqozo qiladi.
Taklifga ta’sir qiluvchi omillarni alohida-alohida qarab chiqamiz.
1. Resurslar narxi. Ishlab chiqarish xarajatlari va taklif o’rtasid mustahkam
o’zaro bog’liqlik mavjud. Resurs narxlarining pasayishi ishlab chiqarish
xarajatlarini kamaytiradi va taklifni oshiradi. Aksincha, resurslarga narxning
oshishi ishlab chiqarish xarajatlarini oshiradi va taklifni qisqartiradi. Masalan,
mineral o’g’itlar narxining pasayishi bug’doy taklifini oshiradi, qurilish materiallari
narxlarining oshishi uy-joy va ishlab chiqarish binolari taklifini qisqartiradi.
2. Ishlab chiqarish texnologiyasi. Texnologiyalarning takomillashuvi
mahsulot ishlab chiqarish samaradorligini oshirish imkonini beradi. Resurslarning
mavjud narxida ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi va taklif ко‘payadi. Masalan,
paxta zararkunandalariga qarshi ancha samarali biologik usullarning yaratilishi
paxta tolasining miqdori va sifatini, binobarin taklifini oshiradi.
3. Soliqlar va subsidiyalar darajasi. Soliqlarning aksariyat turlari
ishlab chiqarish xarajatlari tarkibiga kiradi. Shu sababli soliqlarning oshishi ishlab
chiqarish xarajatlarini oshiradi va taklifni qisqartiradi. Masalan, import tovarlarga
boj to’lovlarining oshishi uning taklifini qisqartiradi. Aksincha, davlat qandaydir
tovar ishlab chiqarish yoki biror sohaga subsidiya (subsidiya-davlat tomonidan aholi
yoki korxonalarga o’z zararlarini qoplash
yoki
boshqa maqsadlar uchun
qaytarilmaslik sharti bilan beriluvchi mablag’) bersa, bu amalda xarajatlarni
kamaytiradi va uning taklifini oshiradi.
4. Boshqa tovarlar narxi. Boshqa tovarlar narxlarining o’zgarishi ham
mazkur tovar taklifini o’zgartiradi. Masalan, boshqa o’zgarmas sharoitlarda qo’y
go’shti narxining pasayishi natijasida undan olinadigan foyda darajasi ham pasayib,
qassoblar tomonidan mol go’shti taklifining oshirilishiga olib keladi.
5. Narx o’zgarishining kutilishi. Kelgusida mahsulot narxi o’zgarishining
kutilishi ham ishlab chiqaruvchining bugungi kundagi bozorga mahsulot yetkazib
berish xohishiga ta’sir ko’rsatishi mumkin. Masalan, kelajakda neft narxining keskin
pasayishining kutilishi neftning taklifini pasaytiradi.
6. Ishlab chiqaruvchilar yoki sotuvchilar soni. Tovar ishlab chiqaruvchilar
qanchalik ko’p bolsa, taklif qilinadigan mahsulot miqdori shunchalik ko’p boladi.
Tarmoqdagi ishlab chiqaruvchilar soni ortib borishi taklifni ko’paytiradi, chunki
tovar ishlab chiqarish ko’payadi.
Taklif miqdoriga taʼsir ko’rsatuvchi omillar: resurslar narxi, ishlab chiqarish
texnologiyasi, soliqlar va subsidiyalar, boshqa tovarlar narxi, narx
o’zgarishining kutilishi, ishlab chiqaruvchilar soni.
Taklif hajmining o’zgarishiga tovarning saqlanish
xususiyati, saqlash
xarajatlari va transporttashish imkoniyatlari ham ta’sir ko’rsatadi. Masalan, uzoq
vaqt saqlab bolmaydigan qishloq xo’jalik va oziq-ovqat mahsulotlari uchun taklif
kamdan-kam o’zgaruvchan bo’ladi. Ishlab chiqarish jarayonining xususiyati, tabiiy
resurslarning mavjud darajasi ham taklifga ta’sir ko’rsatadi. Masalan, narxning
o’zgarishiga javoban ishlab chiqarishni kengaytirish yoki boshqa xil mahsulot ishlab
chiqarishga o’tish imkoniyati mavjud bo’lsa taklif o’zgaradi. Qishloq xo’jaligiga
yaroqli bo’lgan yerlar cheklangan bo’lsa, uning narxi (renta) qanchalik oshmasin,
yer taklifini oshirib bo’lmaydi.
Ijodiy kasb soha xodimlarining (masalan, olimlar, shoirlar, yozuvchilar,
musavvirlar va boshqalar) mehnat mahsuli va noyob san’at asarlarining taklifi ham
noo’zgaruvchan boladi.
Biz yuqorida turli omillar ta’sirida talab va taklif miqdorining o’zgarib turishini
ko’rdik. Lekin talab bilan taklif miqdorlari bir-birlari bilan doimo ma’lum nisbatda
bo’ladi, bu nisbatlar o’zgarib turadi. Ba’zan talab taklif miqdoridan oshib ketib, narx
ko’tirilsa, ayrim paytda taklif talab miqdoridan oshib ketib, narx pasayib ketadi.
Talab miqdori bilan taklif miqdori bir-biriga teng bo’lgan holat bozor
muvozanati deyiladi. Bozor muvozanati vujudga kelgan holda shakllangan
narx bozor narxi deyiladi. Ba’zan uni muvozanatlashgan narx deb ham
yuritiladi. Bozor muvozanati va muvozanatlashgan narx doimo mavjud bolmaydi,
ularga ta’sir qiluvchi ko’plab omillar muvozanatning buzilishiga sabab bo’ladi.
Ammo iqtisodiyotda bozor muvozanatiga intilish doimo mavjud bo’ladi.
Talab va taklif tushunchalari tahlili bizga sotuvchi va xaridorlar manfaatining
muvofiq kelishini qarab chiqish imkonini beradi. Bunday muvofiqlik o’z ifodasini
muvozanatlashgan narxda topadi.
Oldingi bandlarda ко‘rib chiqilgan bozor talabi va taklifi egri chiziqlarini bitta
grafikka joylashtirib, bozorning muvozanatlashgan nuqtasini hosil qilarniz (2-
rasm).
2-rasm. Bozor muvozanati.
Grafikda E nuqtaga muvozanatlashgan narx (N) va mahsulotning
muvozanatlashgan miqdori (Mm) mos keladi. Ya’ni, kartoshka narxi 500 so’m
bo’lganda, xaridorlar 30 tonna kartoshkani sotib olishga, sotuvchilar esa 30 tonna
kartoshkani bozorga chiqarishga tayyor va bunday imkoniyatga egadirlar. Narxning
400 so’m darajasida sotuvchilar va xaridorlar ahvoli butunlay o’zgaradi: sotuvchilar
faqat 20 tonna kartoshkani sotishga, xaridorlar esa 50 tonna sotib olishga tayyor
bo’ladilar va hokazo.
Grafikda narxning 700 so’m darajasidagi bozor holati tovarlar ortiqcha ishlab
chiqarilishini ko’rsatadi va to’yingan bozomi ifodalaydi. Aksincha, 300 so’m
darajasidagi bozor holatida tovar taqchilligi (defitsit) vujudga keladi va taqchil tovar
bozorini tavsiflaydi.
Bozor muvozanatini o’ziga xos matematik tenglik sifatida ham ifodalash
mumkin:
Tb=Tf=Nm=Mm
bu yerda: Tb-talab, Tf-taklif,
Nm-muvozanatlashgan narx,
Mm-tovarning muvozanatli miqdori.
Muvozanatlashgan narxning mohiyatini tushunish uchun vaqt omili katta
ahamiyatga ega bo’ladi. Shu sababli bozordagi bir zumlik, qisqa davrli va uzoq
davrli muvozanat holatlarini farqlash zarur. Bir zumlik muvozanat uchun taqdim
qilinadigan tovarlarning o’zgarmas yoki doimiy miqdori xos.
Bu
ishlab
chiqarishning bozor vaziyatiga tez, birdaniga moslasha olmasligi bilan bog’liq.
Qisqa davrli muvozanat vaqtinchalik amal qiluvchi omillardan foydalanish orqali
ishlab chiqarish va taklifni ko’paytirish imkoniyatini taqozo qiladi. Bunday
vaqtinchalik omillarga ish vaqtidan tashqari (masalan, dam olish va bayram kunlari)
ishlash, ish smenasini ko’paytirish kabi tadbirlar kiradi. Uzoq davrli muvozanatni
ta’minlash uzoq muddatli davrda amal qiluvchi omillardan foydalanishni taqozo
qiladi. Bunda ishlab chiqarishni qayta qurollantirish, yangilash va qo’shimcha
quvvatlarni vujudga keltirish bilan bogliq investitsiyalar haqida gap boradi. Bu
davrda yangi korxonalarni qurish ham mumkin boladi.
Iste’molchining tovar
narxlarining
o’zgarishiga sezgirlik
darajasini
aniqlashda narx bo’yicha egiluvchanlik tushunchasidan foydalaniladi. Ayrim
mahsulotlar narxidagi uncha sezilarli bolmagan o’zgarishlar sotib olinadigan
mahsulot miqdorida katta o’zgarishlar bolishiga olib kelishi mumkin. Bunday
mahsulotlarga talab nisbatan egiluvchan deyiladi. Boshqa xil mahsulotlar narxidagi
sezilarli o’zgarish xarid miqdorida faqat katta boimagan o’zgarishlarga olib kelishi
mumkin.
Talab hajmiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar o’zgarmay qolgan sharoitda
narxning bir foizga o’zgarishi talabning necha foizga o’zgarishini ifodalovchi
ko’rsatkicl, talabning narx bo’yicha egiluvchanligi ko’rsatkichi deyiladi. Bu
ko’rsatkich ko’pincha oddiy qilib talabning egiluvchanligi deb ataladi. Talabning
narx bo’yicha egiluvchanligi (Et) darajasi quyidagi formula bo’yicha hisoblanadi:
Bu yerda:
- talab miqdorining foizli o’zgarishi;
-narxlarning foizli
o’zgarishi.
Talabning narx bo’yicha egiluvchanligi tovarning muayyan narx darajasi
uchun alohida hisoblanadi. Masalan, 1-jadval asosida kartoshkaga talabning narx
bo’yicha egiluvchanligini ko’rib chiqaylik. Ma’lumotlardan ko’rinadiki, 1 kg
kartoshka narxi 700 so’mdan 600 so’mga tushganda bozor talabi miqdori 10
tonnadan 20 tonnaga qadar ortgan. Bunday holda talab elastikligi:
ga teng.
Ya’ni, kartoshka narxining 1 foizga pasayishi unga bo’lgan talab
miqdorining 7 foizga o’sishiga olib kelgan. Yuqorida ta’kidlaganimizdek, tovarning
har bir muayyan narx darajasi uchun talabning narx bo’yicha egiluvchanligi
ko’rsatkichlari farqlanadi. Jumladan, jadvaldagi ma’lumotlar bo’yicha, kartoshka
narxi 600 so’mdan 500 so’mga pasayganda talab egiluvchanligi ko’rsatkichi 3% ni,
500 so’mdan 400 so’mga pasayganda 3,3% ni tashkil etadi va h.k.
Iqtisodiy resurslarga talab va taklifning xususiyatlari. Talab va taklif
miqdorlarining mos kelishi.
Talab egiluvchanligini belgilab beruvchi bir qator omillar mavjud.
Ularning asosiylari quyidagilar:
1. O’rinbosar tovarlarning mavjudligi. Odatda muayyan turdagi ehtiyojni bir
qator tovarlar bilan qondirish imkoniyati mavjud bo’ladi. Masalan, qishda sovuqdan
saqlanish uchun palto bilan bir qatorda kurtka, plashch va boshqa issiq kiyimlardan
foydalanish mumkin. Yoki biror joyga sayohatga borish uchun samolyot bilan
bir qatorda tezyurar poezd, avtomobildan foydalanish mumkin. Bu o’rinda kurtka,
plashch va boshqa issiq kiyimlar paltoning, tezyurar poezd, avtomobil samolyotning
o’rinbosar tovarlari hisoblanadi. Agar biror tovarning boshqa o ‘rinbosar tovarlari
qanchalik ko’p bo’lsa, unga bo’lgan talab shunchalik ko’p egiluvchan boladi.
Jumladan, sof raqobatli bozorda taklif qilinadigan tovarlarning o ‘rinbosar tovarlari
juda ko’p bolib, shu sababli har bir alohida sotuvchi mahsulotlariga talab butunlay
egiluvchan hisoblanadi.
2. Tovar qiymatining iste’molchi daromadidagi salmog’i. Iste’molchi
daromadida tovar qiymati qanchalik katta o’rinni egallasa, unga talab shunchalik
yuqori egiluvchan bo’ladi. Masalan, daftar yoki qalam narxining 10 foizga o’sishi
bir necha so’mni tashkil qiladi va bu talab qilinayotgan tovar miqdorida juda kam
o’zgarish bo’lishiga olib keladi. Shu bilan birga, avtomobil yoki uy narxining 10
foizga o’sishi bir necha million so’mni tashkil qilishi mumkin. Narxlarning bunday
oshishi juda ko’p oilalar bir necha yillik daromadining katta qismini tashkil qiladi
va aytish mumkinki, bu sotib olinadigan mahsulot miqdorini sezilarli ravishda
kamaytiradi.
2. Mahsulotlarning iste’mol xususiyatlari. Zeb-ziynat buyumlariga talab
odatda egiluvchan, hayotiy zarur buyumlarga esa talab noegiluvchan hisoblanadi.
Masalan, non va elektr energiyasi zaruriy iste’mol buyumlari hisoblanadi, shu
sababli ular narxining oshishi non yoki elektr energiyasini iste’mol qilishning
keskin kamayishiga olib kelmaydi. Boshqa tomondan, zeb-ziynat buyumlariga
narxlar oshganda ularni osonlik bilan iste’moldan chiqarib tashlash mumkin.
3. Vaqt omili. Qaror qabul qilish uchun vaqt oralig’i qancha uzoq bo’lsa,
mahsulotga talab shuncha egiluvchan bo’ladi. Masalan, agar mol go’shtining narxi
10%ga ko’tarilsa, iste’molchi uni xarid qilishni birdaniga qisqartirmasligi mumkin.
Lekin bir qancha vaqt o’tishi bilan u o’zining moyilligini tovuq go’shti yoki baliqqa
o’tkazishi mumkin. Shuningdek, daromad bo’yicha talab egiluvchanligi ham
mavjud. Daromadlar ko’payishi bilan tovar va xizmatlarga boigan talab ham
oshadi. Bundan ko’rinadiki, daromad talabga ta’sir ko’rsatadi. Bu ta’sir darajasini
aniqlash uchun
daromad bo’yicha talab
egiluvchanligi ko’rsatkichidan
foydalaniladi.
Iste’molchi daromadining bir foizga o’zgarishi talabning necha foizga
o’zgarishini ifodalovchi ko’rsatkich talabning daromad bo’yicha egiluvchanligi
ko’rsatkichi deyiladi va quyidagi formula yordamida aniqlanadi:
Bu yerda:
- talab miqdorining foizli o’zgarishi;
- daromadning foizli
o’zgarishi.
Misol uchun, iste’molchi daromadi oyiga 100 rning so’m boMganida 5 kg
go’sht mahsulotlari iste’mol qilib, daromadi 150 rning so’mga qadar oshganda,
uning go’sht mahsulotlari iste’moli hajmi oyiga 7 kg
ga etdi, deb faraz qilaylik. Iste’molchining go’sht mahsulotlariga tala- bining
daromad bo’yicha egiluvchanligi ko’rsatkichini hisoblaymiz:
Ya’ni, iste’molchi daromadining 1% ga ortishi o’z navbatida uning go’sht
mahsulotlariga bo’lgan talabi miqdorining 0,8% ga ortishiga olib kelmoqda. Xuddi
talabning narx bo’yicha egiluvchanligi ko’rsatkichi singari taklifning narx bo’yicha
egiluvchanligi ko’rsatkichini ham aniqlash mumkin.
Taklif hajmiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar o’zgarmay qolgan sharoitda,
narxning bir foizga o’zgarishi taklifning necha foizga o’zgarishini ifodalovchi
ko’rsatkich taklifning narx bo’yicha egiluvchanligi ko’rsatkichi deyiladi. Bu
ko’rsatkich ko’pincha oddiy qilib taklifning egiluvchanligi deb ham ataladi.
Taklifning narx bo’yicha egiluvchanligi (Etf) darajasi quyidagi formula
bo’yicha hisoblanadi:
Bu yerda:
-taklif miqdorining foizli o’zgarishi;
- narxlarning foizli
o’zgarishi.
Yuqoridagi 1-jadval ma’lumotlaridan foydalanib, kartoshka narxining turli
darajalaridagi o’zgarishga muvofiq keluvchi taklif egiluvchanligi ko’rsatkichlarini
aniqlash mumkin. Masalan, 1 kg kartoshkaning dastlabki narxi 700 so’mdan 600
so’mga pasayishi sotuvchilar tomonidan taklif miqdorini 60 tonnadan 50 tonnaga
qadar qisqartirilishiga olib kelgan. Bu holda, kartoshka taklifining narx bo’yicha
egiluvchanligi ko’rsatkichi:
ga teng.
Ya’ni, kartoshka narxining 1% ga pasayishi uni bozor taklifining 1,2% ga
qisqarishiga olib kelgan. Ta’kidlash lozimki, talabning narx bo’yicha egiluvchanligi
singari taklifning narx bo’yicha egiluvchanligi ko’rsatkichlari ham tovarning har bir
muayyan narx darajasi
uchun farqlanadi. Jumladan, jadvaldagi maiumotlar bo’yicha kartoshka narxi
600 so’mdan 500 so’mga pasayganda taklif egiluvchanligi ko’rsatkichi 2,4% ni,
500 so’mdan 400 so’mga pasayganda 1,7% ni tashkil etadi va h.k.
Taklif egiluvchanligiga ta’sir ko’rsatuvchi muhim omil, mahsulotga narxning
mavjud o’zgarishini hisobga olish uchun zarur bo’lgan vaqt oralig’i hisoblanadi.
Ishlab chiqaruvchi narxning mavjud o’zgarishiga moslashish uchun qanchalik
uzoqroq vaqtga ega bo’Isa, ishlab chiqarish hajmi shunchalik katta o’zgaradi va
shunga mos ravishda taklifhing egiluvchanligi ham yuqori boladi. Biz yuqorida
vaqt omilining juda qisqa, qisqaroq va uzoq muddatli davrlaridagi taklifning o
‘zgarishiga ta’sirini tahlil qilib bergan edik. Bu ta’sir taklifning egiluvchanligi da
ham o’z ahamiyatini saqlab qoladi. Shu o ‘rinda, talab va taklif egiluvchanligi
ko’rsatkichlarini aniqlashda ularning turli darajalarini umumiy holda baholash
muhim o’rin tutadi. Bunda asosan, quyidagi uchta holatni ajratib ko’rsatish
mumkin:
1) talab yoki taklif egiluvchanligi koeffitsienti 1 dan katta (ET,ETf> l). Bunday
talab yoki taklif «egiluvchan» yoki «nisbatan egiluvchari» deb ataladi. U talab yoki
taklif etilayotgan tovar miqdorining foizdagi o’zgarishi narxning foizdagi
o’zgarishiga qaraganda ahamiyatli darajada ro’y berishini anglatadi;
2) talab yoki taklif egiluvchanligi koeffitsienti 1 ga teng (ET,ETf = l). Bunday
talab yoki taklif «birga teng egiluvchan» deb ataladi. U talab yoki taklif etilayotgan
tovar miqdorining foizdagi o’zgarishi narxning foizdagi o’zgarishi bilan teng
borishini anglatadi;
3) talab yoki taklif egiluvchanligi koeffitsienti 1 dan kichik (ET,ETf< l). Bunday
talab yoki taklif «noegiluvchan» yoki «nisbatan no egiluvchan» deb ataladi. U talab
yoki taklif etilayotgan tovar miqdorining foizdagi o’zgarishi narxning foizdagi
o’zgarishiga qaraganda ahamiyatsiz darajada ro’y berishini anglatadi.
Tovarlarning talab yoki taklif bo’yicha egiluvchanlik darajasini bilish real
hayotda ularning narx strategiyasini ishlab chiqish hamda tovar sotishdan olinadigan
yalpi daromadni eng yuqori hajmiga yetkazishda ham muhim rol o’ynaydi.
Bozor muvozanati. Xususiy va umumiy muvozanatlik. Talab va taklif
egiluvchanligi va ularni belgilab beruvchi omillar. Isteʼmolchi xatti-
harakati nazariyasi
Hozirda iqtisodiyot nazariyasiga oid ko’plab darslik va o’quv qo’llanmalarda
bozor talabining shakllanishi va namoyon bo’lishini iste’molchining xatti-harakati
orqali tushuntirishga harakat qilinmoqda. Bunda oldindan g’arb adabiyotlarida
mavjud bo’lib kelgan turli nazariyalardan foydalanib, iste’molchi hatti-harakati
nazariyasi alohida yo’nalish sifatida bayon etilmoqda. Talabalarni mazkur nazari-
yaning mohiyati bilan tanishtirish maqsadida uning asosiy tushunchalarini ko’rib
chiqamiz.
Iste’molchining bozordagi xatti-harakati so’nggi qo’shilgan naflilik nazariyasi
hamda iste’molchi tanlovi nazariyasi orqali izohlanadi. So’nggi qo’shilgan naflilik
nazariyasining mazmuni bilan IV bobda batafsil tanishib chiqqan edik. Bu nazariya
yordamida iste’molchining manfaati nuqtai nazaridan uning afzal ko’rishi qoidalari
bayon etiladi. Agar naflilikka iste’molchi o’lchami bilan qaralsa, u iste’molchining
biron-bir ne’matni iste’mol qilishidan olinadigan qoniqishni anglatadi. Iste’molchi
tomonidan o’zi uchun turli tovarlarning naflilik darajasining baholanishi
iste’molchining afzal ko’rishi deyiladi.
Naflilik funksiyasi ma’lum miqdordagi tovarlarga boshqa bir miqdordagi
tovarlarni taqqoslashni bildiradi. Naflilikni mutlaq ko’rsatkichlarda olchashning
ahamiyati bo’lmay, iste’molchi tanlovini naflilik darajasining ketma-ket joylashuvi
bilan izohlash mumkin. Bir to’plamdagi tovarlar nafliligi boshqasidan qay darajada
afzalligini ko’rsatib berish mumkin emas.
Naflilik funksiyasi iste’mol qilinayotgan tovarlar(X,Y)dan olinayotgan
naflilikning hosilasini ifodalaydi:
U( X, Y) = XY
So’nggi qo’shilgan naflilik - muayyan ne’matning navbatdagi birligini
iste’mol qilishdan olingan qo’shimcha naflilikdir. So’nggi qo’shilgan naflilik
umumiy naflilikning o’sgan qismidan iborat ekan, u naflilik funksiyasining hosilasi
hisoblanadi. Muayyan ehtiyojni qondiruvchi har bir navbatdagi ne’mat oldingisiga
qara- ganda kamroq naflilikka ega boladi. Ne’matlarning cheklangan miqdori
sharoitida esa doimo ehtiyojni eng kam darajada qondiruvchi «so’nggi nusxasi»
mavjud boladi.
So’nggi qo’shilgan naflilik pasayib borish tendensiyasiga ega bolib, bu
iqtisodiy tamoyil sifatida ifoda etiladi. Mazkur tamoyilning mohiyati shundan
iboratki, agar alohida olingan yakka iste’molchining holatidan kelib chiqilsa,
ne’matlarni iste’mol qilish hajmining ko’payib borishi bilan m aium vaqtdan
boshlab, muayyan ne’matning navbatdagi birligini iste’mol qilishdan olingan
qo’shimcha naflilik oldingisiga nisbatan kamayib boradi.
Kishi qanchalik ko’p miqdordagi tovami iste’mol qilsa, u shunchalik ko’p
yalpi naflilikka ega boladi. Yalpi (umumiy) naflilik so’nggi qo’shilgan naflilik
ko’rsatkichlarini jamlash orqali aniqlanadi. Agar iste’molchi manfiy so’nggi
qo’shilgan naflilikka ega bolsa, u holda yalpi naflilik kamayadi. So’nggi qo’shilgan
naflilikning pasayib borish qonunini iste’mol qilingan muzqaymoq misolida 2-
jadval orqali ifodalash mumkin.
2-jadval.
Jadvaldan ko’rinadiki, musbat ishorali so’nggi qo’shilgan naflilikning oshib
borishi bilan, yalpi naflilik miqdori o’sib bormoqda. Biroq, bu o’sish sur’ati
muzqaymoqlarning navbatdagi soni qo’shilishi bilan pasayib bormoqda. Manfiy
ishorali so’nggi qo’shilgan naflilik yalpi naflilikning qisqarishiga olib kelmoqda.
Iste’molchi tovarlarning turli to’plarnini xarid qilishda doimo naflilikni
maksimallashtirish qoidasiga amal qiladi. Bu qoidaning mazmuni quyidagicha
bayon etiladi: iste’molchi o’zining daroma- dini shunday sarflashi kerakki,
daromad toiiq sarflangan holat- da tovarni xarid qilishdan olingan so’nggi
qo’shilgan naflilikning tovar narxiga nisbati barcha tovarlar uchun bir xil
qiymatga ega bo’lishi lozim, ya’ni:
bu yerda: M U - X v a Y tovarlarning so’nggi qo’shilgan nafliligi; P ularning
narxi. Bu qoida iste’molchining muvozanatli holatini ifodalaydi. Iste’molchi
o’zining didi va ruhiyatiga ko’ra turli xil tovarlar to’plarnini ma’qul ko’rishi
mumkin. Bunda u tovarlarning ma’lum bir
to’plarnini
boshqa
biriga
taqqoslab
ko’radi.
Iste’molchi
tanlovini
tushuntirishda befarqlik egri chizig’i muhim rol o’ynaydi.
Befarqlik egri chizig’i ehtiyojlarni bir xil darajada qondirilishini
ta’minlovchi
iste’mol
to’plamlari
yig’indisini
namoyon
etadi. Ya’ni,
iste’molchi uchun befarqlik egri chizig’ida joylashgan tovarlar to’plarnini tanlashda
farq mavjud bo’lmaydi. Befarqlik egri chizig’i pasayib boruvchi ko’rinishda bo’ladi.
Befarqlik egri chizig’ining pasayib borishi shu bilan izohlanadiki, tanlanishi lozim
bo’lgan har ikkala tovar ham iste’molchi uchun nafli hisoblanadi. Shunga ko’ra, bir
tovarlar to’plarni (masalan, A)dan boshqa bir tovarlar to’plarni (masalan, V ga)
tomon harakat qilib, iste’molchi naflilik miqdorini oshiradi. Biroq, ayni paytda
xuddi shuncha miqdordagi naflilikka ega bo’lgan A tovardan voz kechadi. Qisqasi,
V tovar qanchalik ko’p bo’lsa, A tovar shunehalik oz bo’ladi, chunki A va V tovarlar
o’rtasida teskari aloqa mavjud. O’zgaruvchilari o’rtasida teskari aloqa mavjud
bo’lgan har qanday egri chiziq esa pasayib boruvchi ko’rinishda bo’ladi.
3-rasm. Befarqlik kartasi
Agar iste’molchining A va V tovarlarning barcha to’plamlari bo’yicha afzal
ko’rishlarini egri chiziqlar orqali tasvirlansa, befarqlik kartasi hosil bo’ladi. Har
bir befarqlik egri chizig’i kishi har bi riga bir xilda qaraydigan tovarlar to ‘plarnini
ifodalaydi. 3-rasmda befarqlik kartasining bir qismini aks ettiruvchi uchta befarqlik
egri chizig’i tasvirlangan. I3 befarqlik egri chizig’i ehtiyojlarni qondirilishining eng
yuqori darajasini aks ettiradi.
Ehtiyojlarning har bir darajasiga ko’ra cheksiz befarqlik egri chizig’i mavjud
boiishi mumkin. Biz sodda ko’rinishda faqat uchta egri chiziqni ifodaladik. Bu
uch egri chiziq tovarlar to’plarnining ranjirovkasi (tartibini) ta’minlaydi. Ranjirlash
to’plamlarni afzallikning eng yuqori darajasidan eng kam tomonga yo’naltirilgan
tartibda qo’yib chiqadi. Biroq, bu tartib bir to’plamning boshqa biridan nechogiiq
afzalligini ko’rsatib bera olmaydi.
Iste’molchi
hatti-harakatini
tushunishda
iste’molchi
byudjetining
cheklanganligi
muhim
ahamiyat
kasb
etadi.
Byudjet
cheklanganligi
iste’molchining muayyan pul daromadlari mavjudligi sharoitida narxlarning
muayyan darajasida u yoki bu turdagi tovarlarning m aium cheklangan miqdorini
sotib olish imkoniyati orqali ifodalanadi. Iste’molchi byudjetining cheklanganligini
grafikda ikki turdagi tovami sotib olishning turli kombinatsiyalarini ko’rsatuvchi
byudjet chizig’i shaklida ham aks ettirish mumkin. Iste’molchi byudjeti
chizigining holatiga uning daromadlari va tovarlar narxining o’zgarishi ta’sir
ko’rsatishi mumkin. Misol uchun, iste’molchi daromadining muayyan miqdorida 20
birlik A tovar yoki 10 birlik V tovar sotib olish mumkin boisin. Birdaniga sotib
olinishi mumkin boigan har ikkala tovarning turli kombinatsiyalari G byudjet
chizig’ida joylashadi. Agar iste’molchining daromadi 2 baravar oshsa, u holda uning
byudjet chizig’i ham tegishli ravishda G1holatiga siljiydi. Aksincha, daromadning
kamayishi, byudjet chizigining ham qisqarishiga va G2 holatiga siljishiga olib keladi
(4-rasm).
4-rasm. Daromad o’zgarishining byudjet chizig’iga ta’siri.
O’z navbatida narxning o’zgarishi ham byudjet chizig’idagi turli o’zgarishlarni
keltirib chiqaradi (5-rasm).
5-rasm. Narx o’zgarishining byudjet chizig’iga ta’siri.
Jumladan:
1) V tovar narxining pasayishi byudjet chizig’i burchagining o’zgargan holda
yangi chiziq hosil bo’lishiga olib keladi (M chiziq);
2) В tovar narxining oshishi byudjet chizig’i burchagining o’zgargan holda
yangi chiziq hosil bo’lishiga olib keladi (N chiziq);
3) A va V tovarlar narxi ilgarigi nisbat saqlangan holda oshsa, u holda eski
chiziqqa parallel bo'lgan yangi chiziq hosil bo’ladi (L chiziq).
Iqtisodiyot nazariyasida iste’molchi tanlovini o’rganishda maz kur tanlov
oqilona ravishda amalga oshiriladi va quyidagi shartlar ta’minlanadi deb faraz
qilinadi:
1) mavjud va cheklangan byudjetdan to’liq foydalaniladi;
2) ehtiyojlar maksimal darajada qondiriladi.
Optimal tanlov ham quyidagi shartlarni keltirib chiqaradi:
birinchidan, tanlov nuqtasining byudjet chizig’ida yotishi. Iste’molchi amalda
barcha daromadini iste’molga sarflamay, ma’lum qismini kelgusidagi iste’molga
qoldirsada, nazariy jihatdan biz uning barchasi sarflanadi, deb faraz qilarniz. Agar
nuqta byudjet chizig’idan chapda yotsa-uning to’liq sarflanmaganligini, o’ngda
yotsa-imkoniyat darajasidan chetda ekanligini tushunamiz;
ikkinchidan, tanlangan iste’mol tovarlari to’plarni eng ma’qul ko’rilgan
kombinatsiyada bo’lishi lozim (6-rasm). Bunda uchta befarqlik egri chizig’i
ifodalangan bo’lib, ular iste’molchiga turli darajadagi qoniqish beradi: I3 - eng
yuqori darajadagi qoniqish; I2- o’rtacha qoniqish; I1- eng kam qoniqish. Har bir
egri chiziqda iste’molchi tanlovini ifodalovchi bittadan nuqta joylashgan: I1 da-C;
I2 da-D; I3 da-F nuqtalar. Iste’molchining С nuqtani tanlashi oqilona emas, chunki D
nuqta unga nisbatan ko’proq ehtiyojni qondiradi; F nuqta eng ko’p ehtiyojni
qondirishi mumkin, biroq u byudjet imkoniyatidan tashqarida hisoblanadi.
6-rasm. Iste ’molchining optimal tanlovi
D nuqtada iste’molchi ehtiyojlarining qondirilishi maksimumlashadi, chunki
bu nuqta ehtiyojlarning maksimal qondirilishini ta’minlovchi tovar va xizmatlar
to’plarni eng ko’p qoniqish beruvchi befarqlik egri chizig’ining byudjet chizig’i
bilan kesishgan joyida yotadi.