Talab tushunchasi. Talab va taklif nazariyasi. Bozor muvozanati
Yuklangan vaqt
2024-07-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
106,7 KB
Talab tushunchasi. Talab va taklif nazariyasi. Bozor muvozanati
Reja
1. Talab tushunchasi. Individual talab va bozor talabi. Talab qonuni. Talab egri
chizig’i.
2. Talab miqdoriga taʼsir qiluvchi omillar: isteʼmolchi didi, bozordagi
isteʼmolchilar soni, ularning pul daromadi, o’rnini bosuvchi tovarlar narxi, kelajakda
narx va daromadlarning o’zgarishi ehtimoli.
3. Oliy va past toifali tovarlar. Engel qonuni. Engel egri chizig’i.
Talab tushunchasi. Individual talab va bozor talabi. Talab qonuni. Talab egri
chizig’i.
Biz ushbu darslikning birinchi bobida ehtiyoj kategoriyasining mazmuni,
turlari va unga ta’sir etuvchi omillarni, shuningdek, ikkinchi bobda ishlab
chiqarishning mazmuni omillari kabi masalalarni кo’rib chiqdik. Bu bobda shu
kategoriyalarning bozor iqtisodiyoti davridagi ko’rinishi va amal qilish
mexanizmlarini ko’rib chiqamiz.
Bozor mexanizmining amal qilishida talab va taklif kategoriyalari va ularning
amal qilish qonunlari muhim o’rin tutadi. Talab va taklif nisbatining o’zgarishi narx
shakllanishi hamda darajasi sezilarli ta’sir qiladi. Bu bobda dastlab talab va taklif
tushunchalari, talab va taklif ta’sirida muvozanatlashgan narxning o’matilishi
tushuntirib beriladi. Shu o'rinda talab va taklif qonunlari, ularning miqdoriga ta’sir
etuvchi omillar, ular o’rtasidagi muvozanatlikni bayon etishga alohida e’tibor
beriladi. Shuningdek, talabning shakllanishi va amal qilishi, unga ta’sir etuvchi
omillarni o’rganishda iqtisodiyot nazariyasida muhim yo’nalishlardan biriga
aylangan iste’molchi xatti-harakati nazariyasi bilan ham tanishib chiqamiz.
Ehtiyoj kishilarning hayotiy vositalarga bolgan zaruriyatini ifodalovchi ilmiy
kategoriya sifatida insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlari uchun umumiy va
doimiydir. Lekin u taraqqiyotning turli davrlarida o’z shaklini o’zgartirib turishi
mumkin. Xususan, uning bozor iqtisodiyoti sharoitidagi tarixiy ko’rinishi talab
tushunchasidir. Talab ehtiyoj dan farq qilib, mustaqil iqtisodiy kategoriya (ilmiy tu
shuncha) sifatida amal qiladi.
Ehtiyojning faqat pul bilan ta’minlangan qismi talabga aylanadi. Demak, talab-
bu pul bilan ta’minlangan ehtiyojdir. Ehtiyoj zarur miqdordagi pul bilan
ta’minlanmasa, u «xohish», «istak» bolib qolaveradi. Masalan, talaba yangi
rusumdagi qo’l telefonini xarid qilish maqsadida do’konga kirdi. Qol telefonining
narxi 300 ming so’m bolib, talabada faqat 200 ming so’m mavjud, deb faraz
qilaylik. Bu holda talabaning yangi rusumdagi telefonga nisbatan ehtiyoji talab-
ga aylanmaydi va binobarin, qondirilmaydi. Bu o’rinda talaba yana 100 ming so’m
miqdorida pul qidirib topishi yoki narxi 200 ming so’mgacha bo’lgan telefon xarid
qilishi mumkin. Shu holdagina uning qol telefoniga nisbatan ehtiyoji talabga
aylanadi.
Talabning bir qator muqobil variantlari mavjud boladi, chunki narx
o’zgarishi bilan tovarning sotib olinadigan miqdori ham o’zgaradi. Shu
bogliqlikdan kelib chiqib, talabga quyidagicha ta’rif berish mumkin: ma’lum vaqt
oralig’ida, narxlarning mavjud darajasida iste’molchilarning tovar va
xizmatlar ma’lum turlarini sotib olishga qodir bo’lgan ehtiyoji talab deyiladi.
Talab miqdoriga taʼsir qiluvchi omillar: isteʼmolchi didi, bozordagi
isteʼmolchilar soni, ularning pul daromadi, o’rnini bosuvchi tovarlar narxi,
kelajakda narx va daromadlarning o’zgarishi ehtimoli.
Talablar turlicha bo’lib, odatda bir xil tovar yoki xizmatlarga bolgan talabning
ikki turi farqlanadi: yakka talab va bozor talabi. Har bir iste’molchining, ya’ni
alohida shaxs, oila, korxona, firmaning tovarning shu turiga boigan talabi
yakka talab deyiladi. Bir qancha (ko’pchilik) iste’molchilarning shu turdagi
tovar yoki xizmatga boigan talablari yigindisi bozor talabi deyiladi.
Yakka talab ham bozor talabi ham miqdor jihatdan aniqlanadi. Lekin bu miqdor
har doim ham bir xil bolib turmaydi, balki o’zgaruvchan boladi. Talab miqdorining
o’zgarishiga bir qancha omillar ta’sir qiladi. Ularning ichida eng ko’p ta’sir
qiladigan omil narx omilidir.
Narx va sotib olinadigan tovarlar miqdori o’rtasidagi boladigan bogliqlikni
quyidagi jadval maiumotlari asosida qarab chiqamiz.
1-rasm. Talab egri chizig’i
Jadvaldagi misolda kartoshkaning 300 so’mdan 700 so’mgacha bo’lgan narx
darajalarida ularga bo’lgan talab miqdorlari ifodalangan. Ma’lumotlar tovar
narxining pasayishi sotib olinadigan tovar miqdorining o’sishiga va aksincha,
narxning o’sishi talab miqdorining kamayishiga olib kelishini ko’rsatadi.
Narxning eng yuqori-700 so’m darajasida yakka talab (masalan, o’rtacha bir
oilaning talabi) eng oz miqdor-10 kg ni tashkil etgan bo’lsa, narx pasayishi bilan
talab miqdori ko’payib bormoqda: 600 so’mda-20 kg, 500 so’mda - 30 kg va h.k.
Narxning eng past darajasi-300 so’mga talabning eng yuqori miqdori - 60 kg to’g’ri
kelmoqda. Jadvalning fiavbatdagi ustunida kartoshkaga bo’lgan bozor talabi
miqdori ifodalangan. Bunda muayyan hududda taxminan 1000 ta oila istiqomat
qiladi va ular kartoshka narxining o’zgarishiga nisbatan deyarli bir xil xatti-harakat,
munosabatda bo’ladilar, degan shartga asoslanildi. Misoldan ko’rinadiki, bozor
talabi miqdorining narxga nisbatan o’zgarishi ham yakka talabning o’zgarishiga
mutanosib ravishda ro’y bermoqda.
Tovar narxi va sotib olinadigan tovar miqdori o’zgarishi o’rtasida
bo’ladigan teskari yoki qarama-qarshi bog’liqlik talab qonuni deyiladi. Real
iqtisodiy hayotda ba’zan bu qoidaga zid bo’lgan, ya’ni ayrim tovar narxining o’sishi
bilan unga bo'lgan talab miqdorining yanada ortishi holati ham uchraydi. Bu holat
Giffen samarasi deb (ingliz iqtisodchisi R.Giffen nomi bilan) ataladi. Giffen
kambag’al ishchi oilalari kartoshka qimmatlashishiga qaramasdan uni iste’mol
qilishlari kengayishini kuzatib, bu samarani tasvirlab ko’rsatgan. Tushuntirish
shunga asoslanadiki, kartoshka kambag’al oila ovqatida mahsulotlarning asosiy
qismini egallaydi. Agar kartoshka narxining o’sishi ro’y bersa, bunda kambag’al oila
go’sht sotib olishdan umuman voz kechishga majbur bo’ladi, o’zining ko’p
bo’lmagan daromadining barchasini kartoshka sotib olishga sarflaydi. Demak,
bunday vaziyatda narxlarning oshishi zarur tovarlarga talab miqdorining
kamaymasdan, aksincha ko’payishiga olib kelishi mumkin.
Tovar narxi va uning xarid qilinadigan miqdori (talabning) o’rtasidagi teskari
bog’liqlikni oddiy ikki o’lchamli grafikda ham tasvirlash mumkin: yotiq chiziq
bozor talabi miqdorini, tik chiziq narxni ko’rsatadi.
Grafikdagi DD chiziq narx va talab hajmi o’rtasidagi teskari bog’liqlikni
tasviriy aks ettiradi. Undagi har bir nuqta tovaming aniq narxi va iste’molchi shu
narxda sotib olishi mumkin bo’lgan tovar miqdorini ko’rsatadi.
Narx va talab hajmining o’zgarishi o’rtasidagi teskari bogiiqlikni ko’rsatuvchi
bu chiziq talab egri chizig’i deyiladi.
Talab miqdoriga narxdan tashqari ta’sir qiluvchi omillar. Talab hajmining
o’zgarishi faqat tovar narxiga emas, balki boshqa bir qator omillarga ham bogliq
boladi. Bu omillar talabning narxdan tashqari omillari deyiladi.
Talabga narxdan tashqari quyidagi asosiy omillar ta’sir ko’rsatadi:
1) iste’molchining didi;
2) bozordagi iste’molchilar soni;
3) iste’molchining daromadlari;
4) bir-biriga bogiiq tovarlarning narxi;
5) kelajakda narx va daromadlarning o’zgarishi ehtimoli.
Bu omillarning o’zgarishi talab hajmining o’zgarishiga qanday ta’sir
ko’rsatishini qarab chiqamiz.
1. Biror mahsulotga iste’molchi dididagi ijobiy o’zgarish ro’y bersa, narxning
tegishli darajasida unga bo’lgan talab ortadi. Bu o’rinda real hayotda iste’molchilar
«moda», ya’ni biron-bir tovarning keng rusum bo’lgan turini sotib olishga harakat
qilishlarini misol keltirish mumkin. Iste’molchi didiga salbiy ta’sir ko’rsatadigan
holatlar talabning qisqarishiga olib keladi.
2. O’z-o’zidan aniqki, bozorda iste’molchilar soni ko’paysa, talab ortadi,
iste’molchilarning soni kamaysa, talab qisqaradi. Masalan, aloqa vositalarining
takomillashuvi xalqaro moliyaviy bozor doirasini, undagi qimmatli qog’ozlarning
oldi-sotdi jarayonlarida ishtirok etuvchilar sonini mislsiz kengaytiradi hamda aksiya
va obligatsiya kabi moliyaviy aktivlarga bo’lgan talabning o’sishiga olib keladi.
Tug’ilish darajasining pasayishi bolalar bog’chasi va maktabga bo’lgan talabni
kamaytiradi.
3. Pul daromadi o’zgarishining talab hajmiga ta’siri boshqa omillarga
qaraganda ancha murakkab. Pul daromadining ortishi juda ko’p tovarlarga talabni
nisbatan oshiradi, daromadning kamayishi esa bunday tovarlarga talabni
kamaytiradi. Daromad oshsa, uning o’sishiga qarab iste’molchilar aksariyat hollarda
narxi yuqori bo’lsada, ko’proq sifatli tovarlarni xarid qilishga harakat qilishadi.
Bunda ular non, kartoshka, karam kabi mahsulotlarni kamroq sotib olishlari
mumkin. Chunki ortiqcha daromad ularga ancha yuqori oqsil tarkibiga ega bo’lgan
oziq-ovqat mahsulotlari, masalan, go’sht va sut mahsulotlari xarid qilish imkonini
beradi. Daromadning o’zgarishi bilan talab miqdori to’g’ri bog’liqlikda
o’zgaradigan tovarlar oliy toifali tovarlar deyiladi.
Daromadning o’zgarishi bilan talab miqdori teskari bog’liqlikda o'zgaradigan
tovarlar past toifali tovarlar deyiladi.
Oliy va past toifali tovarlar. Engel qonuni. Engel egri chizig’i.
Iste’molchilar daromadi va ular tomonidan sotib olinadigan tovarlar miqdori
o’rtasidagi bog’liqlik nemis iqtisodchisi va statisti Ernest Engel (1821-1896)
tomonidan chuqurtadqiq etilgan. Shungako’ra, iste’molchi daromadi bilan u
tomonidan sotib olinishi mumkin bo’lgan tovarlar miqdori o’rtasidagi o’zaro
bog’liqlik Engel qonuni deyiladi.
Bu qonunning amal qilishini Engel egri chizig’i orqali ifodalash mumkin. Oliy
toifali yoki normal tovarlar uchun Engel egri chizig’i o’suvchan ko’rinishida
bo’ladi. Haqiqatan ham, aholi daromadlari o’sib borishi bilan bu turdagi tovarlar
ko’proq xarid qilinadi. Past toifali tovarlar uchun Engel egri chizig’i pasayuvchan
ko’rinishda boiib, daromadlar oshib borishi bilan iste’molchilar ularni kamroq
miqdorda sotib oladilar. Agar tovarning iste’moli daromad darajasiga bog’liq
bo’lmasa, u holda Engel egri chizig’i tik holda bo’ladi. Rasmdan ko’rinadiki,
iste’molchining bir oylik daromadi 10 ming so’mdan 20 ming so’mga oshganda, u
sotib olgan mahsulot miqdori 1 donadan 2 donaga, 20 ming so’mdan 30 ming
so’mga oshganda 2 donadan 4 donaga oshmoqda. Daromadlarning keyingi o’sishi
bilan tovarlar sotib olish hajmining o’sishi sekinlamoqda: 30 ming so’mdan 40 ming
so’mgacha - 4 donadan 6 donagacha, 40 ming so’mdan 50 ming so’mgacha - 6
donadan 7 donagacha.
2-rasm. Engel egri chizig’i
Daromadning bundan yuqori darajalarida esa sotib olish hajmining o’sishi
butunlay to’xtagan (daromadning 60 ming so’m va undan yuqori darajalarida
mazkur tovaming 7 donasi sotib olinmoqda). Engel egri chizig’i iste’molchilar pul
daromadlari o’zgarishining talabga qanday ta’sir qilishi to’g’risida axborot beradi.
Bu axborot tovar ishlab chiqaruvchilar uchun o’z tovarlarining mumkin boigan
sotish hajmi va bozor kon’yunkturasini baholashda muhim ahamiyat kasb etadi.
O’zaro bogliq tovarlar narxi o’zgarishining talabga ta’sirini o’rganishda ularni
ikki guruhga ajratish maqsadga muvofiq boiadi:
1) o’zaro bir-birini almashtimvchi yoki o’rinbosar tovarlar;
2) o’zaro bir-birini toldiruvchi tovarlar.
O’zaro bir-birini almashtiruvchi tovarlardan birining narxi o’zgarishi bilan
boshqasiga bolgan talabning o’zgarishi to’g’ri bogliqlikda boladi. Masalan,
sariyog’ narxining oshishi margaringa bolgan talabning ortishiga olib keladi.
Sariyog’ narxining pasayishi esa margaringa bolgan talabni kamaytiradi.
O’zaro bir-birini toldiruvchi tovarlardan birining narxi o’zgarishi bilan
boshqasiga bolgan talabning o’zgarishi teskari bogliqlikda boiadi. Masalan, agar
avtomobilning narxi oshsa, benzinga bolgan talab qisqaradi.
Aksincha,
avtomobilning narxi tushsa, benzinga bolgan talab oshadi.
Kelgusida iste’molchi daromadlari, tovar narxi o’zgarishining kutilishi va
tovarlar miqdorining yetarli bolishi yoki bolmasligi kabi omillar talab hajmini
o’zgartirishi mumkin. Kelgusida narxning nisbatan oshishining kutilishi iste’molchi
joriy talabining oshishiga olib keladi. Aksincha, narxning pasayishi va daromadning
ko’payishining kutilishi tovarlarga bolgan joriy talab hajmining qisqarishiga sabab
boladi. Shu o’rinda, global moliyaviy-iqtisodiy inqiroz ham jahon va milliy
bozorlardagi talab hajmiga salbiy ta’sir ko’rsatib, aksariyat hollarda uning
qisqarishiga olib kelayotganligini ta’kidlash o’rinlidir.