TALAB VA TAKLIF NAZARIYASI. BOZOR MUVOZANATI (Talab tushunchasi va uning miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Talab qonuni, Taklif tushunchasi. Taklif miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Taklif qonuni)

Yuklangan vaqt

2024-05-06

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

19

Faytl hajmi

86,1 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
TALAB VA TAKLIF NAZARIYASI. BOZOR MUVOZANATI 
 
 
 
REJA: 
1. Talab tushunchasi va uning miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Talab qonuni. 
2. Taklif tushunchasi. Taklif miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Taklif qonuni. 
3. Talab miqdori va taklif miqdori o‘rtasidagi nisbatning o‘zgarishi. Bozor 
muvozanati. 
4. Iste’molchi hatti-harakati nazariyasi. 
 
 
Tayanch iboralar: talab tushunchasi, talab qonuni, narx, talab egri chizig‘i, engel 
qonuni, engel egri chizig‘i, taklif tushunchasi, taklif egri chizig‘i, vaqt omili, naflilik 
funksiyasi, so‘nggi qo‘shilgan naflilik, befarqlik kartasi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz TALAB VA TAKLIF NAZARIYASI. BOZOR MUVOZANATI REJA: 1. Talab tushunchasi va uning miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Talab qonuni. 2. Taklif tushunchasi. Taklif miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Taklif qonuni. 3. Talab miqdori va taklif miqdori o‘rtasidagi nisbatning o‘zgarishi. Bozor muvozanati. 4. Iste’molchi hatti-harakati nazariyasi. Tayanch iboralar: talab tushunchasi, talab qonuni, narx, talab egri chizig‘i, engel qonuni, engel egri chizig‘i, taklif tushunchasi, taklif egri chizig‘i, vaqt omili, naflilik funksiyasi, so‘nggi qo‘shilgan naflilik, befarqlik kartasi. Ilmiybaza.uz 
 
 
 
Bozor iqtisodiyotining amal qilishida talab va taklif qonunlari muhim o‘rin 
tutadi. Talab va taklif narxni shakllantiradi, shu bilan birga narx talab va taklif 
o‘rtasidagi nisbatni aniqlab beradi. Bu mavzuda avvalo talab va taklifning har 
qaysisiga narx ta’sirini alohida-alohida qarab chiqamiz. Keyin talab va taklif 
ta’sirida muvozanatli narxning o‘rnatilishi tushuntirib beriladi. Bu yerda talab va 
taklif qonunlari, ularning miqdoriga ta’sir etuvchi omillarni, ular o‘rtasidagi 
mutanosiblikni tushuntirishga alohida e’tibor beriladi.  
Shuningdek, mavzuning yakunida talabning shakllanishi va amal qilishi, unga 
ta’sir etuvchi omillarni o‘rganishda iqtisodiyot nazariyasida muhim yo‘nalishlardan 
biriga aylangan iste’molchi hatti-harakati nazariyasi bilan tanishib chiqamiz. 
 
1. Talab tushunchasi va uning miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar.  
Talab qonuni 
Ehtiyoj kishilarning hayotiy vositalariga bo‘lgan zaruriyatini ifodalovchi ilmiy 
kategoriya sifatida taraqqiyotning hamma bosqichlari uchun umumiy va doimiydir. 
Uning bozor iqtisodiyoti sharoitidagi tarixiy ko‘rinishi talab tushunchasidir. Talab 
ehtiyojdan farq qilib, mustaqil iqtisodiy kategoriya (ilmiy tushuncha) sifatida amal 
qiladi. 
Ehtiyojning faqat pul bilan ta’minlangan qismi talabga aylanadi. Demak, talab 
– bu pul bilan ta’minlangan ehtiyojdir. Ehtiyoj zarur miqdordagi pul bilan 
ta’minlanmasa, u «xohish», «istak» bo‘lib qolaveradi. Talabning bir qator muqobil 
variantlari mavjud bo‘ladi, chunki narx o‘zgarishi bilan tovarning sotib olinadigan 
miqdori ham o‘zgaradi. Shu bog‘liqlikdan kelib chiqib, talabga quyidagicha ta’rif 
berish mumkin: ma’lum vaqt oralig‘ida, narxlarning mavjud darajasida 
iste’molchilarning tovar va xizmatlar ma’lum turlarini sotib olishga qodir bo‘lgan 
ehtiyoji talab deyiladi.  
Talablar turlicha bo‘lib, odatda bir xil tovar yoki xizmatlarga bo‘lgan talabning 
ikki turi farq qilinadi: yakka talab va bozor talabi. Har bir iste’molchining, ya’ni 
Ilmiybaza.uz Bozor iqtisodiyotining amal qilishida talab va taklif qonunlari muhim o‘rin tutadi. Talab va taklif narxni shakllantiradi, shu bilan birga narx talab va taklif o‘rtasidagi nisbatni aniqlab beradi. Bu mavzuda avvalo talab va taklifning har qaysisiga narx ta’sirini alohida-alohida qarab chiqamiz. Keyin talab va taklif ta’sirida muvozanatli narxning o‘rnatilishi tushuntirib beriladi. Bu yerda talab va taklif qonunlari, ularning miqdoriga ta’sir etuvchi omillarni, ular o‘rtasidagi mutanosiblikni tushuntirishga alohida e’tibor beriladi. Shuningdek, mavzuning yakunida talabning shakllanishi va amal qilishi, unga ta’sir etuvchi omillarni o‘rganishda iqtisodiyot nazariyasida muhim yo‘nalishlardan biriga aylangan iste’molchi hatti-harakati nazariyasi bilan tanishib chiqamiz. 1. Talab tushunchasi va uning miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Talab qonuni Ehtiyoj kishilarning hayotiy vositalariga bo‘lgan zaruriyatini ifodalovchi ilmiy kategoriya sifatida taraqqiyotning hamma bosqichlari uchun umumiy va doimiydir. Uning bozor iqtisodiyoti sharoitidagi tarixiy ko‘rinishi talab tushunchasidir. Talab ehtiyojdan farq qilib, mustaqil iqtisodiy kategoriya (ilmiy tushuncha) sifatida amal qiladi. Ehtiyojning faqat pul bilan ta’minlangan qismi talabga aylanadi. Demak, talab – bu pul bilan ta’minlangan ehtiyojdir. Ehtiyoj zarur miqdordagi pul bilan ta’minlanmasa, u «xohish», «istak» bo‘lib qolaveradi. Talabning bir qator muqobil variantlari mavjud bo‘ladi, chunki narx o‘zgarishi bilan tovarning sotib olinadigan miqdori ham o‘zgaradi. Shu bog‘liqlikdan kelib chiqib, talabga quyidagicha ta’rif berish mumkin: ma’lum vaqt oralig‘ida, narxlarning mavjud darajasida iste’molchilarning tovar va xizmatlar ma’lum turlarini sotib olishga qodir bo‘lgan ehtiyoji talab deyiladi. Talablar turlicha bo‘lib, odatda bir xil tovar yoki xizmatlarga bo‘lgan talabning ikki turi farq qilinadi: yakka talab va bozor talabi. Har bir iste’molchining, ya’ni Ilmiybaza.uz 
 
alohida shaxs, oila, korxona, firmaning tovarning shu turiga bo‘lgan talabi 
yakka talab deyiladi. Bir qancha (ko‘pchilik) iste’molchilarning shu turdagi 
tovar yoki xizmatga bo‘lgan talablari yig‘indisi bozor talabi deyiladi. 
Yakka talab ham, bozor talabi ham miqdor jihatdan aniqlanadi. Lekin bu 
miqdor har doim ham bir xil bo‘lib turmaydi, balki o‘zgaruvchan bo‘ladi. Talab 
miqdorining o‘zgarishiga bir qancha omillar ta’sir qiladi. Ularning ichida eng ko‘p 
ta’sir qiladigan omil narx omilidir. 
Narx va sotib olinadigan tovarlar miqdori o‘rtasidagi bo‘ladigan bog‘liqlikni 
quyidagi 2-jadval ma’lumotlari asosida qarab chiqamiz. 
2-jadval. Narx va sotib olinadigan tovar miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlik 
Bir kilogramm kartoshka 
narxi (so‘m) 
Kartoshkaga bo‘lgan yakka 
talab miqdori (bir oyda 
kilogramm) 
Kartoshkaga bo‘lgan bozor 
talabi miqdori (bir oyda 
tonna) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jadval ma’lumotlari tovar narxining pasayishi sotib olinadigan tovar 
miqdorining o‘sishiga va aksincha, narxning o‘sishi talab miqdorining kamayishiga 
olib kelishini ko‘rsatadi. Mahsulot narxi va sotib olinadigan tovar miqdori 
o‘zgarishi o‘rtasida bo‘ladigan teskari yoki qarama-qarshi bog‘liqlik talab 
Tovar narxi va uning xarid qilinadigan miqdori (talabning) o‘rtasidagi teskari 
bog‘liqlikni oddiy ikki o‘lchamli grafikda ham tasvirlash mumkin: yotiq chiziq talab 
miqdorini, tik chiziq narxni ko‘rsatadi (3-chizma). 
Ilmiybaza.uz alohida shaxs, oila, korxona, firmaning tovarning shu turiga bo‘lgan talabi yakka talab deyiladi. Bir qancha (ko‘pchilik) iste’molchilarning shu turdagi tovar yoki xizmatga bo‘lgan talablari yig‘indisi bozor talabi deyiladi. Yakka talab ham, bozor talabi ham miqdor jihatdan aniqlanadi. Lekin bu miqdor har doim ham bir xil bo‘lib turmaydi, balki o‘zgaruvchan bo‘ladi. Talab miqdorining o‘zgarishiga bir qancha omillar ta’sir qiladi. Ularning ichida eng ko‘p ta’sir qiladigan omil narx omilidir. Narx va sotib olinadigan tovarlar miqdori o‘rtasidagi bo‘ladigan bog‘liqlikni quyidagi 2-jadval ma’lumotlari asosida qarab chiqamiz. 2-jadval. Narx va sotib olinadigan tovar miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlik Bir kilogramm kartoshka narxi (so‘m) Kartoshkaga bo‘lgan yakka talab miqdori (bir oyda kilogramm) Kartoshkaga bo‘lgan bozor talabi miqdori (bir oyda tonna) Jadval ma’lumotlari tovar narxining pasayishi sotib olinadigan tovar miqdorining o‘sishiga va aksincha, narxning o‘sishi talab miqdorining kamayishiga olib kelishini ko‘rsatadi. Mahsulot narxi va sotib olinadigan tovar miqdori o‘zgarishi o‘rtasida bo‘ladigan teskari yoki qarama-qarshi bog‘liqlik talab Tovar narxi va uning xarid qilinadigan miqdori (talabning) o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni oddiy ikki o‘lchamli grafikda ham tasvirlash mumkin: yotiq chiziq talab miqdorini, tik chiziq narxni ko‘rsatadi (3-chizma). Ilmiybaza.uz 
 
so‘m 
 
700 
600 
500 
400 
300 
200 
 100 
  0 
 
P  
 D           
 
 
 
                     
                            D 
 
 
 
 10   20   30   40   50   60  Q, tonna 
3-chizma. Talab egri chizig‘i. 
Grafikdagi DD chiziq narx va talab hajmi o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni 
tasviriy aks ettiradi. 
Grafikdagi har bir nuqta tovarning aniq narxi va iste’molchi shu narxda sotib 
olishi mumkin bo‘lgan tovar miqdorini ko‘rsatadi.  
Narx va talab hajmining o‘zgarishi o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni 
ko‘rsatuvchi bu chiziq talab egri chizig‘i deyiladi. 
1.  Talab miqdoriga narxdan tashqari ta’sir qiluvchi omillar. Talab 
hajmining o‘zgarishi faqat tovar narxiga emas, balki boshqa bir qator omillarga ham 
bog‘liq bo‘ladi. Bu omillar talabning narxdan tashqari omillari deyiladi. 
2.  Talabga narxdan tashqari quyidagi asosiy omillar ta’sir ko‘rsatadi:  
1) iste’molchining didi;  
      2) bozordagi iste’molchilar soni;  
      3) iste’molchining daromadlari;  
      4) bir-biriga bog‘liq tovarlarning narxi;  
      5) kelajakda narx va daromadlarning o‘zgarishi ehtimoli. 
3.  Bu omillarning o‘zgarishi talab hajmining o‘zgarishiga qanday ta’sir 
ko‘rsatishini qarab chiqamiz. 
Ilmiybaza.uz so‘m 700 600 500 400 300 200 100 0 P D D 10 20 30 40 50 60 Q, tonna 3-chizma. Talab egri chizig‘i. Grafikdagi DD chiziq narx va talab hajmi o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni tasviriy aks ettiradi. Grafikdagi har bir nuqta tovarning aniq narxi va iste’molchi shu narxda sotib olishi mumkin bo‘lgan tovar miqdorini ko‘rsatadi. Narx va talab hajmining o‘zgarishi o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni ko‘rsatuvchi bu chiziq talab egri chizig‘i deyiladi. 1. Talab miqdoriga narxdan tashqari ta’sir qiluvchi omillar. Talab hajmining o‘zgarishi faqat tovar narxiga emas, balki boshqa bir qator omillarga ham bog‘liq bo‘ladi. Bu omillar talabning narxdan tashqari omillari deyiladi. 2. Talabga narxdan tashqari quyidagi asosiy omillar ta’sir ko‘rsatadi: 1) iste’molchining didi; 2) bozordagi iste’molchilar soni; 3) iste’molchining daromadlari; 4) bir-biriga bog‘liq tovarlarning narxi; 5) kelajakda narx va daromadlarning o‘zgarishi ehtimoli. 3. Bu omillarning o‘zgarishi talab hajmining o‘zgarishiga qanday ta’sir ko‘rsatishini qarab chiqamiz. Ilmiybaza.uz 
 
4.  Biror mahsulotga iste’molchi dididagi ijobiy o‘zgarish ro‘y bersa, narxning 
tegishli darajasida unga bo‘lgan talab ortadi. Iste’molchi didiga salbiy ta’sir 
ko‘rsatadigan holatlar talabning qisqarishiga olib keladi.  
5.  O‘z-o‘zidan aniqki, bozorda iste’molchilar soni ko‘paysa, talab ortadi, 
iste’molchilarning soni kamaysa, talab qisqaradi. Masalan, aloqa vositalarining 
takomillashuvi xalqaro moliyaviy bozor doirasini, undagi qimmatli qog‘ozlarning 
oldi-sotdi jarayonlarida ishtirok etuvchilar sonini mislsiz kengaytiradi hamda aksiya 
va obligatsiya kabi moliyaviy aktivlarga bo‘lgan talabning o‘sishiga olib keladi. 
Tug‘ilish darajasining pasayishi bolalar bog‘chasi va maktabga bo‘lgan talabni 
kamaytiradi. 
Pul daromadi o‘zgarishining talab hajmiga ta’siri boshqa omillarga qaraganda 
ancha murakkab. Pul daromadining ortishi juda ko‘p tovarlarga talabni nisbatan 
oshiradi, daromadning kamayishi esa bunday tovarlarga talabni kamaytiradi. 
Daromad oshsa, uning o‘sishiga qarab iste’molchilar aksariyat hollarda narxi yuqori 
bo‘lsada, ko‘proq sifatli tovarlarni xarid qilishga harakat qilishadi. Bunda ular non, 
kartoshka, karam kabi mahsulotlarni kamroq sotib olishlari mumkin. Chunki 
ortiqcha daromad ularga ancha yuqori oqsil tarkibiga ega bo‘lgan oziq-ovqat 
mahsulotlari, masalan, go‘sht va sut mahsulotlari xarid qilish imkonini beradi. 
Daromadning o‘zgarishi bilan talab miqdori to‘g‘ri bog‘liqlikda o‘zgaradigan 
tovarlar oliy toifali tovarlar deyiladi.  
Daromadlar o‘zgarishi bilan talab miqdori teskari bog‘liqlikda 
o‘zgaradigan tovarlar past toifali tovarlar deyiladi. 
Iste’molchilar daromadi va ular tomonidan sotib olinadigan tovarlar miqdori 
o‘rtasidagi bog‘liqlik nemis iqtisodchisi va statisti Ernst Engel (1821-1896) 
tomonidan chuqur tadqiq etilgan. Shunga ko‘ra, iste’molchi daromadi bilan u 
tomonidan sotib olinishi mumkin bo‘lgan tovarlar miqdori o‘rtasidagi o‘zaro 
bog‘liqlik Engel qonuni deyiladi.  
Bu qonnunning amal qilishini Engel egri chizig‘i orqali ifodalash mumkin (4-
chizma). Oliy toifali yoki normal tovarlar uchun Engel egri chizig‘i o‘suvchan 
ko‘rinishida bo‘ladi. Haqiqatan ham, aholi daromadlari o‘sib borishi bilan bu turdagi 
Ilmiybaza.uz 4. Biror mahsulotga iste’molchi dididagi ijobiy o‘zgarish ro‘y bersa, narxning tegishli darajasida unga bo‘lgan talab ortadi. Iste’molchi didiga salbiy ta’sir ko‘rsatadigan holatlar talabning qisqarishiga olib keladi. 5. O‘z-o‘zidan aniqki, bozorda iste’molchilar soni ko‘paysa, talab ortadi, iste’molchilarning soni kamaysa, talab qisqaradi. Masalan, aloqa vositalarining takomillashuvi xalqaro moliyaviy bozor doirasini, undagi qimmatli qog‘ozlarning oldi-sotdi jarayonlarida ishtirok etuvchilar sonini mislsiz kengaytiradi hamda aksiya va obligatsiya kabi moliyaviy aktivlarga bo‘lgan talabning o‘sishiga olib keladi. Tug‘ilish darajasining pasayishi bolalar bog‘chasi va maktabga bo‘lgan talabni kamaytiradi. Pul daromadi o‘zgarishining talab hajmiga ta’siri boshqa omillarga qaraganda ancha murakkab. Pul daromadining ortishi juda ko‘p tovarlarga talabni nisbatan oshiradi, daromadning kamayishi esa bunday tovarlarga talabni kamaytiradi. Daromad oshsa, uning o‘sishiga qarab iste’molchilar aksariyat hollarda narxi yuqori bo‘lsada, ko‘proq sifatli tovarlarni xarid qilishga harakat qilishadi. Bunda ular non, kartoshka, karam kabi mahsulotlarni kamroq sotib olishlari mumkin. Chunki ortiqcha daromad ularga ancha yuqori oqsil tarkibiga ega bo‘lgan oziq-ovqat mahsulotlari, masalan, go‘sht va sut mahsulotlari xarid qilish imkonini beradi. Daromadning o‘zgarishi bilan talab miqdori to‘g‘ri bog‘liqlikda o‘zgaradigan tovarlar oliy toifali tovarlar deyiladi. Daromadlar o‘zgarishi bilan talab miqdori teskari bog‘liqlikda o‘zgaradigan tovarlar past toifali tovarlar deyiladi. Iste’molchilar daromadi va ular tomonidan sotib olinadigan tovarlar miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlik nemis iqtisodchisi va statisti Ernst Engel (1821-1896) tomonidan chuqur tadqiq etilgan. Shunga ko‘ra, iste’molchi daromadi bilan u tomonidan sotib olinishi mumkin bo‘lgan tovarlar miqdori o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik Engel qonuni deyiladi. Bu qonnunning amal qilishini Engel egri chizig‘i orqali ifodalash mumkin (4- chizma). Oliy toifali yoki normal tovarlar uchun Engel egri chizig‘i o‘suvchan ko‘rinishida bo‘ladi. Haqiqatan ham, aholi daromadlari o‘sib borishi bilan bu turdagi Ilmiybaza.uz 
 
tovarlar ko‘proq xarid qilinadi. Past toifali tovarlar uchun Engel egri chizig‘i 
pasayuvchan ko‘rinishda bo‘lib, daromadlar oshib borishi bilan iste’molchilar ularni 
kamroq miqdorda sotib oladilar. Agar tovarning iste’moli daromad darajasiga 
bog‘liq bo‘lmasa, u holda Engel egri chizig‘i tik holda bo‘ladi. 
Chizmadan ko‘rinadiki, iste’molchining bir oylik daromadi 10 ming so‘mdan 20 
ming so‘mga oshganda, u sotib olgan mahsulot miqdori 1 donadan 2 donaga, 20 
ming so‘mdan 30 ming so‘mga oshganda 2 donadan 4 donaga oshmoqda. 
Daromadlarning keyingi o‘sishi bilan tovarlar sotib olish hajmining o‘sishi 
sekinlamoqda: 30 ming so‘mdan 40 ming so‘mgacha – 4 donadan 6 donagacha, 40 
ming so‘mdan 50 ming so‘mgacha – 6 donadan 7 donagacha. Daromadning bundan 
yuqori darajalarida esa sotib olish hajmining o‘sishi butunlay to‘xtagan 
(daromadning 60 ming so‘m va undan yuqori darajalarida mazkur tovarning 7 donasi 
sotib olinmoqda).      
Daromad, ming so‘m 
 100 
 90 
 80  
 70 
 60 
 50  
 40  
 30 
 20 
 10 
      0   1   2    3   4   5   6    7   8  Tovar miqdori, dona 
4-chizma. Engel egri chizig‘i. 
6.  Engel egri chizig‘i iste’molchilar pul daromadlari o‘zgarishining talabga 
qanday ta’sir qilishi to‘g‘risida axborot beradi. Bu axborot tovar ishlab 
chiqaruvchilar uchun o‘z tovarlarining mumkin bo‘lgan sotish hajmi va bozor 
konyunkturasini baholashda muhim ahamiyat kasb etadi.  
Ilmiybaza.uz tovarlar ko‘proq xarid qilinadi. Past toifali tovarlar uchun Engel egri chizig‘i pasayuvchan ko‘rinishda bo‘lib, daromadlar oshib borishi bilan iste’molchilar ularni kamroq miqdorda sotib oladilar. Agar tovarning iste’moli daromad darajasiga bog‘liq bo‘lmasa, u holda Engel egri chizig‘i tik holda bo‘ladi. Chizmadan ko‘rinadiki, iste’molchining bir oylik daromadi 10 ming so‘mdan 20 ming so‘mga oshganda, u sotib olgan mahsulot miqdori 1 donadan 2 donaga, 20 ming so‘mdan 30 ming so‘mga oshganda 2 donadan 4 donaga oshmoqda. Daromadlarning keyingi o‘sishi bilan tovarlar sotib olish hajmining o‘sishi sekinlamoqda: 30 ming so‘mdan 40 ming so‘mgacha – 4 donadan 6 donagacha, 40 ming so‘mdan 50 ming so‘mgacha – 6 donadan 7 donagacha. Daromadning bundan yuqori darajalarida esa sotib olish hajmining o‘sishi butunlay to‘xtagan (daromadning 60 ming so‘m va undan yuqori darajalarida mazkur tovarning 7 donasi sotib olinmoqda). Daromad, ming so‘m 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 1 2 3 4 5 6 7 8 Tovar miqdori, dona 4-chizma. Engel egri chizig‘i. 6. Engel egri chizig‘i iste’molchilar pul daromadlari o‘zgarishining talabga qanday ta’sir qilishi to‘g‘risida axborot beradi. Bu axborot tovar ishlab chiqaruvchilar uchun o‘z tovarlarining mumkin bo‘lgan sotish hajmi va bozor konyunkturasini baholashda muhim ahamiyat kasb etadi. Ilmiybaza.uz 
 
7.  O‘zaro bog‘liq tovarlar narxi o‘zgarishining talabga ta’sirini o‘rganishda 
ularni ikki guruhga ajratish maqsadga muvofiq bo‘ladi: 1) o‘zaro bir-birini 
almashtiruvchi yoki o‘rinbosar tovarlar; 2) o‘zaro bir-birini to‘ldiruvchi tovarlar. 
O‘zaro bir-birini almashtiruvchi tovarlardan birining narxini o‘zgarishi 
bilan boshqasiga bo‘lgan talabning o‘zgarishi to‘g‘ri bog‘liqlikda bo‘ladi. 
Masalan, sariyog‘ narxining oshishi margaringa bo‘lgan talabning ortishiga olib 
keladi. Sariyog‘ narxining pasayishi esa margaringa bo‘lgan talabni kamaytiradi.  
O‘zaro bir-birini to‘ldiruvchi tovarlardan birining narxini o‘zgarishi 
bilan boshqasiga bo‘lgan talabning o‘zgarishi teskari bog‘liqlikda bo‘ladi. 
Masalan, agar avtomobilning narxi oshsa, benzinga bo‘lgan talab qisqaradi. 
Aksincha, avtomobilning narxi tushsa, benzinga bo‘lgan talab oshadi.  
5. Kelgusida iste’molchi daromadlari, tovar narxi o‘zgarishining kutilishi va 
tovarlar miqdorining yetarli bo‘lishi yoki bo‘lmasligi kabi omillar talab hajmini 
o‘zgartirishi mumkin. Kelgusida narxning nisbatan oshishining kutilishi, iste’molchi 
joriy talabining oshishiga olib keladi. Aksincha, narxning pasayishi va daromadning 
ko‘payishining kutilishi tovarlarga bo‘lgan joriy talab hajmining qisqarishiga sabab 
bo‘ladi. 
2. Taklif tushunchasi. Taklif miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Taklif 
qonuni 
Ma’lum vaqt oralig‘idagi narxlarning muayyan darajasida ishlab 
chiqaruvchi yoki sotuvchilar tomonidan ma’lum turdagi tovar va 
xizmatlarning bozorga chiqarilgan miqdori taklif deyiladi. Narx o‘zgarishi bilan 
sotishga chiqariladigan mahsulot miqdori ham o‘zgarishi sababli talab kabi 
taklifning ham bir qator muqobil variantlari mavjud bo‘ladi. Alohida ishlab 
chiqaruvchi hamda bozor taklifini ifodalovchi misol 5-jadvalda ko‘rsatilgan. 
Taklif narxlarning turli darajasida qancha miqdordagi mahsulotning sotishga 
chiqarilishini ko‘rsatadi. 
Narxning oshishi bilan shunga mos ravishda sotishga chiqariladigan tovarlar 
taklifi miqdori ham ortadi, narxning tushishi bilan taklif hajmi qisqaradi. Narxning 
Ilmiybaza.uz 7. O‘zaro bog‘liq tovarlar narxi o‘zgarishining talabga ta’sirini o‘rganishda ularni ikki guruhga ajratish maqsadga muvofiq bo‘ladi: 1) o‘zaro bir-birini almashtiruvchi yoki o‘rinbosar tovarlar; 2) o‘zaro bir-birini to‘ldiruvchi tovarlar. O‘zaro bir-birini almashtiruvchi tovarlardan birining narxini o‘zgarishi bilan boshqasiga bo‘lgan talabning o‘zgarishi to‘g‘ri bog‘liqlikda bo‘ladi. Masalan, sariyog‘ narxining oshishi margaringa bo‘lgan talabning ortishiga olib keladi. Sariyog‘ narxining pasayishi esa margaringa bo‘lgan talabni kamaytiradi. O‘zaro bir-birini to‘ldiruvchi tovarlardan birining narxini o‘zgarishi bilan boshqasiga bo‘lgan talabning o‘zgarishi teskari bog‘liqlikda bo‘ladi. Masalan, agar avtomobilning narxi oshsa, benzinga bo‘lgan talab qisqaradi. Aksincha, avtomobilning narxi tushsa, benzinga bo‘lgan talab oshadi. 5. Kelgusida iste’molchi daromadlari, tovar narxi o‘zgarishining kutilishi va tovarlar miqdorining yetarli bo‘lishi yoki bo‘lmasligi kabi omillar talab hajmini o‘zgartirishi mumkin. Kelgusida narxning nisbatan oshishining kutilishi, iste’molchi joriy talabining oshishiga olib keladi. Aksincha, narxning pasayishi va daromadning ko‘payishining kutilishi tovarlarga bo‘lgan joriy talab hajmining qisqarishiga sabab bo‘ladi. 2. Taklif tushunchasi. Taklif miqdoriga ta’sir qiluvchi omillar. Taklif qonuni Ma’lum vaqt oralig‘idagi narxlarning muayyan darajasida ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar tomonidan ma’lum turdagi tovar va xizmatlarning bozorga chiqarilgan miqdori taklif deyiladi. Narx o‘zgarishi bilan sotishga chiqariladigan mahsulot miqdori ham o‘zgarishi sababli talab kabi taklifning ham bir qator muqobil variantlari mavjud bo‘ladi. Alohida ishlab chiqaruvchi hamda bozor taklifini ifodalovchi misol 5-jadvalda ko‘rsatilgan. Taklif narxlarning turli darajasida qancha miqdordagi mahsulotning sotishga chiqarilishini ko‘rsatadi. Narxning oshishi bilan shunga mos ravishda sotishga chiqariladigan tovarlar taklifi miqdori ham ortadi, narxning tushishi bilan taklif hajmi qisqaradi. Narxning Ilmiybaza.uz 
 
o‘zgarishi bilan taklif etilayotgan tovar miqdorining to‘g‘ri bog‘liqlikdagi 
o‘zgarishi taklif qonuni deyiladi.  
5-jadval. Narx va taklif miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlik 
Bir kilogramm kartoshka 
narxi (so‘m) 
Kartoshkaning 
yakka 
taklifi miqdori (bir oyda 
kilogramm) 
Kartoshkaning 
bozor 
taklifi miqdori (bir oyda 
tonna) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Iste’molchi uchun narxning oshishi to‘siq rolini o‘ynasa, ishlab chiqaruvchi 
uchun rag‘batlantirish vazifasini bajaradi. 
Narx darajasi va taklif miqdori o‘rtasidagi to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liqlikni 
ko‘rsatuvchi ma’lumotlarni grafikda ifodalab, taklif egri chizig‘ini tasvirlash 
mumkin (6-chizma). 
Р, so‘m 
                               S 
700                             
600 
500              
400   
300  S 
200 
100 
  0  10 20 30 40 50  60    Q, tonna 
6-chizma. Taklif egri chizig‘i. 
 ham ta’sir qiladi. Bu omillarning asosiylari quyidagilar: 
 
 
Ilmiybaza.uz o‘zgarishi bilan taklif etilayotgan tovar miqdorining to‘g‘ri bog‘liqlikdagi o‘zgarishi taklif qonuni deyiladi. 5-jadval. Narx va taklif miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlik Bir kilogramm kartoshka narxi (so‘m) Kartoshkaning yakka taklifi miqdori (bir oyda kilogramm) Kartoshkaning bozor taklifi miqdori (bir oyda tonna) Iste’molchi uchun narxning oshishi to‘siq rolini o‘ynasa, ishlab chiqaruvchi uchun rag‘batlantirish vazifasini bajaradi. Narx darajasi va taklif miqdori o‘rtasidagi to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liqlikni ko‘rsatuvchi ma’lumotlarni grafikda ifodalab, taklif egri chizig‘ini tasvirlash mumkin (6-chizma). Р, so‘m S 700 600 500 400 300 S 200 100 0 10 20 30 40 50 60 Q, tonna 6-chizma. Taklif egri chizig‘i. ham ta’sir qiladi. Bu omillarning asosiylari quyidagilar: Ilmiybaza.uz 
 
 
 
rx o‘zgarishining kutilishi;  
 
Mazkur omillardan bir yoki bir nechtasining o‘zgarishi taklif hajmining 
o‘zgarishini taqozo qiladi. 
Taklifga ta’sir qiluvchi omillarni alohida-alohida qarab chiqamiz. 
chiqarish xarajatlari va taklif o‘rtasida mustahkam o‘zaro bog‘liqlik mavjud. Resurs 
narxlarining pasayishi ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytiradi va taklifni oshiradi. 
Aksincha, resurslarga narxning oshishi ishlab chiqarish xarajatlarini oshiradi va 
taklifni qisqartiradi. Masalan, mineral o‘g‘itlar narxining pasayishi bug‘doy taklifini 
oshiradi, yomg‘irlatib sug‘orish xarajatlarining oshishi makkajo‘xori doni taklifini 
qisqartiradi. 
2. Ishlab chiqarish texnologiyasi. Texnologiyalarning takomillashuvi 
mahsulot birligini ancha samarali ishlab chiqarishga imkon beradi. Resurslarning 
mavjud narxida ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi va taklif ko‘payadi. Masalan, 
paxta zararkunandalariga qarshi ancha samarali biologik usullarning yaratilishi 
paxta tolasining miqdorini va sifatini, binobarin taklifini oshiradi. 
3. Soliqlar va subsidiyalar darajasi. Ko‘pchilik soliqlar ishlab chiqarish 
xarajatlari tarkibiga kiradi. Shu sababli soliqlarning oshishi ishlab chiqarish 
xarajatlarini oshiradi va taklifni qisqartiradi. Masalan, import tovarlarga boj 
to‘lovlarining oshishi uning taklifini qisqartiradi. Aksincha, davlat qandaydir tovar 
ishlab chiqarish yoki biror sohaga subsidiya bersa, bu amalda xarajatlarni 
kamaytiradi va uning taklifini oshiradi. 
4. Boshqa tovar narxi. Boshqa tovarlar narxlarining o‘zgarishi ham mazkur 
tovar taklifini o‘zgartiradi. Masalan, qo‘y go‘shti narxining pasayishi mol go‘shti 
taklifini oshiradi. Aksincha, mol go‘shti narxining tushishi qo‘y go‘shti taklifini 
oshiradi. 
5. Narx 
o‘zgarishining 
kutilishi. 
Kelgusida 
mahsulot 
narxining 
o‘zgarishining kutilishi ham ishlab chiqaruvchining bugungi kundagi bozorga 
Ilmiybaza.uz rx o‘zgarishining kutilishi; Mazkur omillardan bir yoki bir nechtasining o‘zgarishi taklif hajmining o‘zgarishini taqozo qiladi. Taklifga ta’sir qiluvchi omillarni alohida-alohida qarab chiqamiz. chiqarish xarajatlari va taklif o‘rtasida mustahkam o‘zaro bog‘liqlik mavjud. Resurs narxlarining pasayishi ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytiradi va taklifni oshiradi. Aksincha, resurslarga narxning oshishi ishlab chiqarish xarajatlarini oshiradi va taklifni qisqartiradi. Masalan, mineral o‘g‘itlar narxining pasayishi bug‘doy taklifini oshiradi, yomg‘irlatib sug‘orish xarajatlarining oshishi makkajo‘xori doni taklifini qisqartiradi. 2. Ishlab chiqarish texnologiyasi. Texnologiyalarning takomillashuvi mahsulot birligini ancha samarali ishlab chiqarishga imkon beradi. Resurslarning mavjud narxida ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi va taklif ko‘payadi. Masalan, paxta zararkunandalariga qarshi ancha samarali biologik usullarning yaratilishi paxta tolasining miqdorini va sifatini, binobarin taklifini oshiradi. 3. Soliqlar va subsidiyalar darajasi. Ko‘pchilik soliqlar ishlab chiqarish xarajatlari tarkibiga kiradi. Shu sababli soliqlarning oshishi ishlab chiqarish xarajatlarini oshiradi va taklifni qisqartiradi. Masalan, import tovarlarga boj to‘lovlarining oshishi uning taklifini qisqartiradi. Aksincha, davlat qandaydir tovar ishlab chiqarish yoki biror sohaga subsidiya bersa, bu amalda xarajatlarni kamaytiradi va uning taklifini oshiradi. 4. Boshqa tovar narxi. Boshqa tovarlar narxlarining o‘zgarishi ham mazkur tovar taklifini o‘zgartiradi. Masalan, qo‘y go‘shti narxining pasayishi mol go‘shti taklifini oshiradi. Aksincha, mol go‘shti narxining tushishi qo‘y go‘shti taklifini oshiradi. 5. Narx o‘zgarishining kutilishi. Kelgusida mahsulot narxining o‘zgarishining kutilishi ham ishlab chiqaruvchining bugungi kundagi bozorga Ilmiybaza.uz 
 
mahsulot yetkazib berish xohishiga ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Masalan, kelajakda 
neft narxining keskin pasayishining kutilishi neftning taklifini pasaytiradi. 
Ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) soni. Tovar ishlab chiqaruvchilar 
qanchalik ko‘p bo‘lsa, taklif qilinadigan mahsulot miqdori shunchalik ko‘p bo‘ladi. 
Tarmoqdagi ishlab chiqaruvchilar soni ortib borishi taklifni ko‘paytiradi, chunki 
tovar ishlab chiqarish ko‘payadi. 
Taklif hajmining o‘zgarishiga tovarning saqlanish xususiyati, saqlash 
xarajatlari va transport-tashish imkoniyatlari ham ta’sir ko‘rsatadi. Masalan, uzoq 
vaqt saqlab bo‘lmaydigan qishloq xo‘jalik va oziq-ovqat mahsulotlari uchun taklif 
kamdan-kam o‘zgaruvchan bo‘ladi. 
Ishlab chiqarish jarayonining xususiyati, tabiiy resurslarning mavjud darajasi 
ham taklifga ta’sir ko‘rsatadi. Masalan, narxning o‘zgarishiga javoban ishlab 
chiqarishni kengaytirish yoki boshqa xil mahsulot ishlab chiqarishga o‘tish 
imkoniyati mavjud bo‘lsa taklif o‘zgaradi. Qishloq xo‘jaligiga yaroqli bo‘lgan yerlar 
cheklangan bo‘lsa, uning narxi (renta) qanchalik oshmasin, yer taklifini oshirib 
bo‘lmaydi. 
Ijodiy kasb soha xodimlarining (masalan, olimlar, shoirlar, yozuvchilar, 
musavvirlar va boshqalar) mehnat mahsuli va noyob san’at asarlarining taklifi ham 
noo‘zgaruvchan bo‘ladi. 
 
3. Talab miqdori va taklif miqdori o‘rtasidagi nisbatning o‘zgarishi. Bozor 
muvozanati. 
Biz yuqorida turli omillar ta’sirida talab va taklif miqdorining o‘zgarib turishini 
ko‘rdik. Lekin talab bilan taklif miqdorlari bir-birlari bilan doimo ma’lum nisbatda 
bo‘ladi, bu nisbatlar o‘zgarib turadi. Ba’zan talab miqdori taklif miqdoridan oshib 
ketib, narx ko‘tirilsa, ayrim paytda taklif miqdori talab miqdoridan oshib ketib, narx 
pasayib qoladi. Talab miqdori bilan taklif miqdori o‘rtasidagi nisbat bir-biriga 
teng bo‘lgan holat bozor muvozanati deyiladi. Bozor muvozanati vujudga 
kelgan holda shakllangan narx bozor narxi deyiladi. Ba’zan uni 
muvozanatlashgan narx ham deb yuritiladi. Bozor muvozanati va muvozanatli 
Ilmiybaza.uz mahsulot yetkazib berish xohishiga ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Masalan, kelajakda neft narxining keskin pasayishining kutilishi neftning taklifini pasaytiradi. Ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) soni. Tovar ishlab chiqaruvchilar qanchalik ko‘p bo‘lsa, taklif qilinadigan mahsulot miqdori shunchalik ko‘p bo‘ladi. Tarmoqdagi ishlab chiqaruvchilar soni ortib borishi taklifni ko‘paytiradi, chunki tovar ishlab chiqarish ko‘payadi. Taklif hajmining o‘zgarishiga tovarning saqlanish xususiyati, saqlash xarajatlari va transport-tashish imkoniyatlari ham ta’sir ko‘rsatadi. Masalan, uzoq vaqt saqlab bo‘lmaydigan qishloq xo‘jalik va oziq-ovqat mahsulotlari uchun taklif kamdan-kam o‘zgaruvchan bo‘ladi. Ishlab chiqarish jarayonining xususiyati, tabiiy resurslarning mavjud darajasi ham taklifga ta’sir ko‘rsatadi. Masalan, narxning o‘zgarishiga javoban ishlab chiqarishni kengaytirish yoki boshqa xil mahsulot ishlab chiqarishga o‘tish imkoniyati mavjud bo‘lsa taklif o‘zgaradi. Qishloq xo‘jaligiga yaroqli bo‘lgan yerlar cheklangan bo‘lsa, uning narxi (renta) qanchalik oshmasin, yer taklifini oshirib bo‘lmaydi. Ijodiy kasb soha xodimlarining (masalan, olimlar, shoirlar, yozuvchilar, musavvirlar va boshqalar) mehnat mahsuli va noyob san’at asarlarining taklifi ham noo‘zgaruvchan bo‘ladi. 3. Talab miqdori va taklif miqdori o‘rtasidagi nisbatning o‘zgarishi. Bozor muvozanati. Biz yuqorida turli omillar ta’sirida talab va taklif miqdorining o‘zgarib turishini ko‘rdik. Lekin talab bilan taklif miqdorlari bir-birlari bilan doimo ma’lum nisbatda bo‘ladi, bu nisbatlar o‘zgarib turadi. Ba’zan talab miqdori taklif miqdoridan oshib ketib, narx ko‘tirilsa, ayrim paytda taklif miqdori talab miqdoridan oshib ketib, narx pasayib qoladi. Talab miqdori bilan taklif miqdori o‘rtasidagi nisbat bir-biriga teng bo‘lgan holat bozor muvozanati deyiladi. Bozor muvozanati vujudga kelgan holda shakllangan narx bozor narxi deyiladi. Ba’zan uni muvozanatlashgan narx ham deb yuritiladi. Bozor muvozanati va muvozanatli Ilmiybaza.uz 
 
narx har doim mavjud bo‘lib turmaydi, ularga ta’sir qiluvchi ko‘plab omillar 
muvozanatlikning buzilishiga sabab bo‘ladi. Ammo iqtisodiyotda ushbu 
muvozanatga doimo intilish mavjud bo‘ladi. 
Talab va taklif tushunchalari tahlili, bizga sotuvchi va xaridorlar manfaatlari 
mos kelishini qarab chiqishga o‘tish imkonini beradi. Mos kelishlik o‘z ifodasini 
muvozanatli narxda topadi.  
Oldingi bandlarda ko‘rib chiqilgan talab va taklif egri chiziqlarini bitta grafikka 
joylashtirib bozor muvozanatli nuqtasini hosil qilamiz (7-chizma):  
Tb=Tf=Nm=Mm, bu yerda: Tb - talab, Tf - taklif, Nm - muvozanatli narx, Mm 
– tovarning muvozanatli miqdori. 
 
       P,    
    700 
600  
500 
400 
300 
200 
 100 
  0 
 
so‘m 
 D   ortiqcha ishlab chiqarish     S           
 
         E          
                 
                          
 S         taqchillik            D 
 10   20   30   40   50   60    Q, tonna 
7-chizma. Muvozanatli narx. 
Grafikda YE nuqtaga muvozanatlashgan narx (Nm) va mahsulotning 
muvozanatlashgan miqdori (Mm) mos keladi. YA’ni, kartoshka narxi 500 so‘m 
bo‘lganda, xaridorlar 30 tonna kartoshkani sotib olishga, sotuvchilar esa 30 tonna 
kartoshkani bozorga chiqarishga tayyor va bunday imkoniyatga egadirlar. Narxning 
400 so‘m darajasida sotuvchilar va xaridorlar ahvoli butunlay o‘zgaradi: sotuvchilar 
faqat 20 tonna kartoshkani sotishga, xaridorlar esa 50 tonna sotib olishga tayyor 
bo‘ladilar va hokazo. 
Ilmiybaza.uz narx har doim mavjud bo‘lib turmaydi, ularga ta’sir qiluvchi ko‘plab omillar muvozanatlikning buzilishiga sabab bo‘ladi. Ammo iqtisodiyotda ushbu muvozanatga doimo intilish mavjud bo‘ladi. Talab va taklif tushunchalari tahlili, bizga sotuvchi va xaridorlar manfaatlari mos kelishini qarab chiqishga o‘tish imkonini beradi. Mos kelishlik o‘z ifodasini muvozanatli narxda topadi. Oldingi bandlarda ko‘rib chiqilgan talab va taklif egri chiziqlarini bitta grafikka joylashtirib bozor muvozanatli nuqtasini hosil qilamiz (7-chizma): Tb=Tf=Nm=Mm, bu yerda: Tb - talab, Tf - taklif, Nm - muvozanatli narx, Mm – tovarning muvozanatli miqdori. P, 700 600 500 400 300 200 100 0 so‘m D ortiqcha ishlab chiqarish S E S taqchillik D 10 20 30 40 50 60 Q, tonna 7-chizma. Muvozanatli narx. Grafikda YE nuqtaga muvozanatlashgan narx (Nm) va mahsulotning muvozanatlashgan miqdori (Mm) mos keladi. YA’ni, kartoshka narxi 500 so‘m bo‘lganda, xaridorlar 30 tonna kartoshkani sotib olishga, sotuvchilar esa 30 tonna kartoshkani bozorga chiqarishga tayyor va bunday imkoniyatga egadirlar. Narxning 400 so‘m darajasida sotuvchilar va xaridorlar ahvoli butunlay o‘zgaradi: sotuvchilar faqat 20 tonna kartoshkani sotishga, xaridorlar esa 50 tonna sotib olishga tayyor bo‘ladilar va hokazo. Ilmiybaza.uz 
 
Grafikda narxning 700 so‘m darajasidagi bozor holati tovarlar ortiqcha ishlab 
chiqarilishini ko‘rsatadi va to‘yingan bozorni ifodalaydi. Aksincha, 300 so‘m 
darajasidagi bozor holatida tovar taqchilligi (defitsit) vujudga keladi va taqchil tovar 
bozorini tavsiflaydi. 
Muvozanatli narxni tushunib olish uchun vaqt omili katta ahamiyatga ega 
bo‘ladi. Shu sababli bozordagi bir zumlik, qisqa davrli va uzoq davrli muvozanatlik 
holatni farqlash zarur. 
Bir zumlik muvozanat uchun taqdim qilinadigan tovarlarning o‘zgarmas yoki 
doimiy miqdori xos. Bu ishlab chiqarishning bozor vaziyatiga tez, birdaniga 
moslasha olmasligi bilan bog‘liq. 
Qisqa davrli muvozanatlikni, ishlab chiqarish va taklifni vaqtinchalik amal 
qiluvchi omillardan foydalanish asosida ko‘paytirish imkoniyatini taqozo qiladi.  
Bunday vaqtinchalik omillarga ish vaqtidan tashqari, dam olish va bayram 
kunlari ishlash, ish smenasini ko‘paytirishlar kiradi. 
Uzoq davrli muvozanatlik o‘zgarishi uzoq muddatli davrdagi omillardan 
foydalanishni taqozo qiladi. Bunda ishlab chiqarishni qayta qurollantirish, yangilash 
va qo‘shimcha quvvatlarni vujudga keltirish bilan bog‘liq investitsiyalar haqida gap 
boradi. Bu davrda yangi korxonalarni qurish hamda mazkur bozorda yangi 
korxonalarning paydo bo‘lishi ham mumkin bo‘ladi. 
Iste’molchining tovar narxlarining o‘zgarishiga sezgirlik darajasini aniqlashda 
narxli egiluvchanlik tushunchasidan foydalaniladi. Ayrim mahsulotlar narxidagi 
uncha sezilarli bo‘lmagan o‘zgarishlar sotib olinadigan mahsulot miqdorida katta 
o‘zgarishlar bo‘lishiga olib kelishi mumkin. Bunday mahsulotlarga talab nisbatan 
egiluvchan deyiladi. Boshqa xil mahsulotlar narxidagi sezilarli o‘zgarish xarid 
miqdorida faqat katta bo‘lmagan o‘zgarishlarga olib kelishi mumkin. 
Talab hajmiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar o‘zgarmay qolgan sharoitda 
narxning 1% ga o‘zgarishi talabning necha foizga o‘zgarishini ifodalovchi 
ko‘rsatkich talabning narx bo‘yicha egiluvchanligi ko‘rsatkichi deyiladi. Bu 
ko‘rsatkich ko‘pincha oddiy qilib talabning egiluvchanligi deb ataladi.  
Ilmiybaza.uz Grafikda narxning 700 so‘m darajasidagi bozor holati tovarlar ortiqcha ishlab chiqarilishini ko‘rsatadi va to‘yingan bozorni ifodalaydi. Aksincha, 300 so‘m darajasidagi bozor holatida tovar taqchilligi (defitsit) vujudga keladi va taqchil tovar bozorini tavsiflaydi. Muvozanatli narxni tushunib olish uchun vaqt omili katta ahamiyatga ega bo‘ladi. Shu sababli bozordagi bir zumlik, qisqa davrli va uzoq davrli muvozanatlik holatni farqlash zarur. Bir zumlik muvozanat uchun taqdim qilinadigan tovarlarning o‘zgarmas yoki doimiy miqdori xos. Bu ishlab chiqarishning bozor vaziyatiga tez, birdaniga moslasha olmasligi bilan bog‘liq. Qisqa davrli muvozanatlikni, ishlab chiqarish va taklifni vaqtinchalik amal qiluvchi omillardan foydalanish asosida ko‘paytirish imkoniyatini taqozo qiladi. Bunday vaqtinchalik omillarga ish vaqtidan tashqari, dam olish va bayram kunlari ishlash, ish smenasini ko‘paytirishlar kiradi. Uzoq davrli muvozanatlik o‘zgarishi uzoq muddatli davrdagi omillardan foydalanishni taqozo qiladi. Bunda ishlab chiqarishni qayta qurollantirish, yangilash va qo‘shimcha quvvatlarni vujudga keltirish bilan bog‘liq investitsiyalar haqida gap boradi. Bu davrda yangi korxonalarni qurish hamda mazkur bozorda yangi korxonalarning paydo bo‘lishi ham mumkin bo‘ladi. Iste’molchining tovar narxlarining o‘zgarishiga sezgirlik darajasini aniqlashda narxli egiluvchanlik tushunchasidan foydalaniladi. Ayrim mahsulotlar narxidagi uncha sezilarli bo‘lmagan o‘zgarishlar sotib olinadigan mahsulot miqdorida katta o‘zgarishlar bo‘lishiga olib kelishi mumkin. Bunday mahsulotlarga talab nisbatan egiluvchan deyiladi. Boshqa xil mahsulotlar narxidagi sezilarli o‘zgarish xarid miqdorida faqat katta bo‘lmagan o‘zgarishlarga olib kelishi mumkin. Talab hajmiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar o‘zgarmay qolgan sharoitda narxning 1% ga o‘zgarishi talabning necha foizga o‘zgarishini ifodalovchi ko‘rsatkich talabning narx bo‘yicha egiluvchanligi ko‘rsatkichi deyiladi. Bu ko‘rsatkich ko‘pincha oddiy qilib talabning egiluvchanligi deb ataladi. Ilmiybaza.uz 
 
Talabning narx bo‘yicha egiluvchanligi (Et) darajasi quyidagi formula bo‘yicha 
hisoblanadi: 
P
Q
ЭТ

 
, 
Bu yerda:  
Q – talab miqdorining foizli o‘zgarishi; 
           Р – narxlarning foizli o‘zgarishi. 
Talab egiluvchanligini belgilab beruvchi bir qator omillar mavjud bo‘ladi. 
Ularning asosiylari quyidagilar: 
1. Mahsulotlarning o‘rnini bosuvchanligi. Iste’molchiga biror mahsulotning 
o‘rnini bosuvchi boshqa mahsulotlar ko‘proq tavsiya qilinsa, unga talab shuncha 
egiluvchan 
bo‘ladi. 
Masalan, 
sof 
raqobatli 
bozorda 
taklif 
qilinadigan 
mahsulotlarning juda ko‘p o‘rnini bosuvchilari mavjud bo‘ladi, shu sababli har bir 
alohida sotuvchi mahsulotlariga talab butunlay egiluvchan bo‘ladi.  
2. Mahsulot qiymati (narxi)ning iste’molchi daromadidagi salmog‘i. 
Iste’molchi daromadida mahsulotlar narxi qanchalik kata o‘rinni egallasa, unga talab 
shuncha yuqori egiluvchan bo‘ladi. Masalan, daftar yoki qalam narxining 10 foizga 
o‘sishi bir necha so‘mni tashkil qiladi va bu talab bildirgan mahsulot miqdorida juda 
kam o‘zgarish bo‘lishiga olib keladi. Shu bilan birga, avtomobil yoki uy narxining 
10 foizga o‘sishi mos ravishda 0,5 yoki 1,5 mln. so‘mni tashkil qiladi. Narxlarning 
bunday oshishi juda ko‘p oilalar bir necha yillik daromadining kata qismini tashkil 
qiladi va, aytish mumkinki, bu sotib olinadigan mahsulot miqdorini sezilarli 
ravishda kamaytiradi. 
3. Mahsulotlarning iste’mol xususiyatlari. Zeb-ziynat buyumlariga talab 
odatda egiluvchan, hayotiy zarur buyumlarga esa talab noegiluvchan hisoblanadi. 
Masalan, non va elektr energiyasi zaruriy iste’mol buyumlari hisoblanadi, shu 
sababli ular narxining oshishi non yoki elektr energiyasini iste’mol qilishning keskin 
kamayishiga olib kelmaydi. Boshqa tomondan zeb-ziynat buyumlariga narxlar 
oshganda ularni osonlik bilan iste’moldan chiqarib tashlash mumkin. 
4. Vaqt omili. Qaror qabul qilish uchun vaqt oralig‘i qancha uzoq bo‘lsa, 
mahsulotga talab shuncha egiluvchan bo‘ladi. Masalan, agar mol go‘shtining narxi 
Ilmiybaza.uz Talabning narx bo‘yicha egiluvchanligi (Et) darajasi quyidagi formula bo‘yicha hisoblanadi: P Q ЭТ    , Bu yerda: Q – talab miqdorining foizli o‘zgarishi; Р – narxlarning foizli o‘zgarishi. Talab egiluvchanligini belgilab beruvchi bir qator omillar mavjud bo‘ladi. Ularning asosiylari quyidagilar: 1. Mahsulotlarning o‘rnini bosuvchanligi. Iste’molchiga biror mahsulotning o‘rnini bosuvchi boshqa mahsulotlar ko‘proq tavsiya qilinsa, unga talab shuncha egiluvchan bo‘ladi. Masalan, sof raqobatli bozorda taklif qilinadigan mahsulotlarning juda ko‘p o‘rnini bosuvchilari mavjud bo‘ladi, shu sababli har bir alohida sotuvchi mahsulotlariga talab butunlay egiluvchan bo‘ladi. 2. Mahsulot qiymati (narxi)ning iste’molchi daromadidagi salmog‘i. Iste’molchi daromadida mahsulotlar narxi qanchalik kata o‘rinni egallasa, unga talab shuncha yuqori egiluvchan bo‘ladi. Masalan, daftar yoki qalam narxining 10 foizga o‘sishi bir necha so‘mni tashkil qiladi va bu talab bildirgan mahsulot miqdorida juda kam o‘zgarish bo‘lishiga olib keladi. Shu bilan birga, avtomobil yoki uy narxining 10 foizga o‘sishi mos ravishda 0,5 yoki 1,5 mln. so‘mni tashkil qiladi. Narxlarning bunday oshishi juda ko‘p oilalar bir necha yillik daromadining kata qismini tashkil qiladi va, aytish mumkinki, bu sotib olinadigan mahsulot miqdorini sezilarli ravishda kamaytiradi. 3. Mahsulotlarning iste’mol xususiyatlari. Zeb-ziynat buyumlariga talab odatda egiluvchan, hayotiy zarur buyumlarga esa talab noegiluvchan hisoblanadi. Masalan, non va elektr energiyasi zaruriy iste’mol buyumlari hisoblanadi, shu sababli ular narxining oshishi non yoki elektr energiyasini iste’mol qilishning keskin kamayishiga olib kelmaydi. Boshqa tomondan zeb-ziynat buyumlariga narxlar oshganda ularni osonlik bilan iste’moldan chiqarib tashlash mumkin. 4. Vaqt omili. Qaror qabul qilish uchun vaqt oralig‘i qancha uzoq bo‘lsa, mahsulotga talab shuncha egiluvchan bo‘ladi. Masalan, agar mol go‘shtining narxi Ilmiybaza.uz 
 
10%ga ko‘tarilsa, iste’molchi uni xarid qilishni birdaniga qisqartirmasligi mumkin. 
Lekin bir qancha vaqt o‘tishi bilan u o‘zining moyilligini tovuq go‘shti yoki baliqqa 
o‘tkazishi mumkin.  
Shuningdek, daromad bo‘yicha talab egiluvchanligi ham mavjud. Daromadlar 
ko‘payishi bilan tovar va xizmatlarga bo‘lgan talab ham oshadi. Bundan ko‘rinadiki, 
daromad talabga ta’sir ko‘rsatadi. Bu ta’sir darajasini aniqlash uchun daromad 
bo‘yicha talab egiluvchanligi ko‘rsatkichidan foydalaniladi. 
Iste’molchi daromadining 1% ga o‘zgarishi talabning necha foizga 
o‘zgarishini ifodalovchi ko‘rsatkich talabning daromad bo‘yicha egiluvchanligi 
ko‘rsatkichi deyiladi va quyidagi formula yordamida aniqlanadi: 
Д
Q
ЭТ



, 
Bu yerda:  
(Q – talab miqdorining foizli o‘zgarishi; 
           (D – daromadning foizli o‘zgarishi. 
Taklif hajmiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar o‘zgarmay qolgan sharoitda, 
narxning 1%ga o‘zgarishi taklifning necha foizga o‘zgarishini ifodalovchi 
ko‘rsatkich taklifning narx bo‘yicha egiluvchanligi ko‘rsatkichi deyiladi. Bu 
ko‘rsatkich ko‘pincha oddiy qilib taklifning egiluvchanligi deb ham ataladi.  
Taklifning narx bo‘yicha egiluvchanligi (Etf) darajasi quyidagi formula 
bo‘yicha hisoblanadi: 
P
Q
ЭТф

 
, 
Бу ерда:  
Q – taklif miqdorining foizli o‘zgarishi; 
P – narxlarning foizli o‘zgarishi. 
Taklif egiluvchanligiga ta’sir ko‘rsatuvchi muhim omil, mahsulotga narxning 
mavjud o‘zgarishini hisobga olish uchun zarur bo‘lgan vaqt oralig‘i hisoblanadi. 
Ishlab chiqaruvchi narxning mavjud o‘zgarishiga moslashish uchun qanchalik 
uzoqroq vaqtga ega bo‘lsa, ishlab chiqarish hajmi shunchalik katta o‘zgaradi va 
shunga mos ravishda taklifning egiluvchanligi ham yuqori bo‘ladi. Biz yuqorida 
vaqt omilining juda qisqa, qisqaroq va uzoq muddatli davrlaridagi taklifning 
Ilmiybaza.uz 10%ga ko‘tarilsa, iste’molchi uni xarid qilishni birdaniga qisqartirmasligi mumkin. Lekin bir qancha vaqt o‘tishi bilan u o‘zining moyilligini tovuq go‘shti yoki baliqqa o‘tkazishi mumkin. Shuningdek, daromad bo‘yicha talab egiluvchanligi ham mavjud. Daromadlar ko‘payishi bilan tovar va xizmatlarga bo‘lgan talab ham oshadi. Bundan ko‘rinadiki, daromad talabga ta’sir ko‘rsatadi. Bu ta’sir darajasini aniqlash uchun daromad bo‘yicha talab egiluvchanligi ko‘rsatkichidan foydalaniladi. Iste’molchi daromadining 1% ga o‘zgarishi talabning necha foizga o‘zgarishini ifodalovchi ko‘rsatkich talabning daromad bo‘yicha egiluvchanligi ko‘rsatkichi deyiladi va quyidagi formula yordamida aniqlanadi: Д Q ЭТ    , Bu yerda: (Q – talab miqdorining foizli o‘zgarishi; (D – daromadning foizli o‘zgarishi. Taklif hajmiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar o‘zgarmay qolgan sharoitda, narxning 1%ga o‘zgarishi taklifning necha foizga o‘zgarishini ifodalovchi ko‘rsatkich taklifning narx bo‘yicha egiluvchanligi ko‘rsatkichi deyiladi. Bu ko‘rsatkich ko‘pincha oddiy qilib taklifning egiluvchanligi deb ham ataladi. Taklifning narx bo‘yicha egiluvchanligi (Etf) darajasi quyidagi formula bo‘yicha hisoblanadi: P Q ЭТф    , Бу ерда: Q – taklif miqdorining foizli o‘zgarishi; P – narxlarning foizli o‘zgarishi. Taklif egiluvchanligiga ta’sir ko‘rsatuvchi muhim omil, mahsulotga narxning mavjud o‘zgarishini hisobga olish uchun zarur bo‘lgan vaqt oralig‘i hisoblanadi. Ishlab chiqaruvchi narxning mavjud o‘zgarishiga moslashish uchun qanchalik uzoqroq vaqtga ega bo‘lsa, ishlab chiqarish hajmi shunchalik katta o‘zgaradi va shunga mos ravishda taklifning egiluvchanligi ham yuqori bo‘ladi. Biz yuqorida vaqt omilining juda qisqa, qisqaroq va uzoq muddatli davrlaridagi taklifning Ilmiybaza.uz 
 
o‘zgarishiga ta’sirini tahlil qilib bergan edik. Bu ta’sir taklifning egiluvchanligida 
ham o‘z ahamiyatini saqlab qoladi. 
 
ste’molchi hatti-harakati nazariyasi. 
Hozirda iqtisodiyot nazariyasiga oid ko‘plab darslik va o‘quv qo‘llanmalarda 
bozor talabining shakllanishi va namoyon bo‘lishini iste’molchining hatti-harakati 
orqali tushuntirishga harakat qilinmoqda. Bunda oldindan g‘arb adabiyotlarida 
mavjud bo‘lib kelgan turli nazariyalardan foydalanib, iste’molchi hatti-harakati 
nazariyasi alohida yo‘nalish sifatida bayon etilmoqda. Talabalarni mazkur 
nazariyaning mohiyati bilan tanishtirish maqsadida uning asosiy tushunchalarini 
ko‘rib chiqamiz.  
Iste’molchining bozordagi hatti-harakati so‘nggi qo‘shilgan naflilik nazariyasi 
hamda iste’molchi tanlovi nazariyasi orqali izohlanadi. Co‘nggi qo‘shilgan naflilik 
nazariyasining mazmuni bilan 4-mavzuda batafsil tanishib chiqqan edik. Bu 
nazariya yordamida iste’molchining manfaati nuqtai-nazaridan uning afzal ko‘rishi 
qoidalari bayon etiladi. 
Agar naflilikka iste’molchi o‘lchami bilan qaralsa, u iste’molchining biron-bir 
ne’matni iste’mol qilishidan olinadigan qoniqishni anglatadi. Iste’molchi 
tomonidan o‘zi uchun turli tovarlarning naflilik darajasining baholanishi 
iste’molchining afzal ko‘rishi deyiladi.  
Naflilik funksiyasi ma’lum miqdordagi tovarlarga boshqa bir miqdordagi 
taqqoslashni bildiradi. Naflilikni mutloq ko‘rsatkichlarda o‘lchashning ahamiyati 
bo‘lmay, iste’molchi tanlovini naflilik darajasining ketma-ket joylashuvi bilan 
izohlash mumkin. Bir to‘plamdagi tovarlar nafliligi boshqasidan qay darajada 
afzalligini ko‘rsatib berish mumkin emas. 
Naflilik funksiyasi iste’mol qilinayotgan tovarlar(X,Y)dan olinayotgan 
naflilikning hosilasini ifodalaydi: 
XY
U X Y
, ) 
(
. 
So‘nggi qo‘shilgan naflilik – muayyan ne’matning navbatdagi birligini 
iste’mol qilishdan olingan qo‘shimcha naflilikdir. So‘nggi qo‘shilgan naflilik 
Ilmiybaza.uz o‘zgarishiga ta’sirini tahlil qilib bergan edik. Bu ta’sir taklifning egiluvchanligida ham o‘z ahamiyatini saqlab qoladi. ste’molchi hatti-harakati nazariyasi. Hozirda iqtisodiyot nazariyasiga oid ko‘plab darslik va o‘quv qo‘llanmalarda bozor talabining shakllanishi va namoyon bo‘lishini iste’molchining hatti-harakati orqali tushuntirishga harakat qilinmoqda. Bunda oldindan g‘arb adabiyotlarida mavjud bo‘lib kelgan turli nazariyalardan foydalanib, iste’molchi hatti-harakati nazariyasi alohida yo‘nalish sifatida bayon etilmoqda. Talabalarni mazkur nazariyaning mohiyati bilan tanishtirish maqsadida uning asosiy tushunchalarini ko‘rib chiqamiz. Iste’molchining bozordagi hatti-harakati so‘nggi qo‘shilgan naflilik nazariyasi hamda iste’molchi tanlovi nazariyasi orqali izohlanadi. Co‘nggi qo‘shilgan naflilik nazariyasining mazmuni bilan 4-mavzuda batafsil tanishib chiqqan edik. Bu nazariya yordamida iste’molchining manfaati nuqtai-nazaridan uning afzal ko‘rishi qoidalari bayon etiladi. Agar naflilikka iste’molchi o‘lchami bilan qaralsa, u iste’molchining biron-bir ne’matni iste’mol qilishidan olinadigan qoniqishni anglatadi. Iste’molchi tomonidan o‘zi uchun turli tovarlarning naflilik darajasining baholanishi iste’molchining afzal ko‘rishi deyiladi. Naflilik funksiyasi ma’lum miqdordagi tovarlarga boshqa bir miqdordagi taqqoslashni bildiradi. Naflilikni mutloq ko‘rsatkichlarda o‘lchashning ahamiyati bo‘lmay, iste’molchi tanlovini naflilik darajasining ketma-ket joylashuvi bilan izohlash mumkin. Bir to‘plamdagi tovarlar nafliligi boshqasidan qay darajada afzalligini ko‘rsatib berish mumkin emas. Naflilik funksiyasi iste’mol qilinayotgan tovarlar(X,Y)dan olinayotgan naflilikning hosilasini ifodalaydi: XY U X Y , )  ( . So‘nggi qo‘shilgan naflilik – muayyan ne’matning navbatdagi birligini iste’mol qilishdan olingan qo‘shimcha naflilikdir. So‘nggi qo‘shilgan naflilik Ilmiybaza.uz 
 
umumiy naflilikning o‘sgan qismidan iborat ekan, u naflilik funksiyasining hosilasi 
hisoblanadi. Muayyan ehtiyojni qondiruvchi har bir navbatdagi ne’mat oldingisiga 
qaraganda kamroq naflilikka ega bo‘ladi. Ne’matlarning cheklangan miqdori 
sharoitida esa doimo ehtiyojni eng kam darajada qondiruvchi «so‘nggi nusxasi» 
mavjud bo‘ladi. 
So‘nggi qo‘shilgan naflilik pasayib borish tendensiyasiga ega bo‘lib, bu 
iqtisodiy tamoyil sifatida ifoda etiladi. Mazkur tamoyilning mohiyati shundan 
iboratki, agar alohida olingan yakka iste’molchining holatidan kelib chiqilsa, 
ne’matlarni iste’mol qilish hajmining ko‘payib borishi bilan, ma’lum vaqtdan 
boshlab, muayyan ne’matning navbatdagi birligini iste’mol qilishdan olingan 
qo‘shimcha naflilik oldingisiga nisbatan kamayib boradi. 
Kishi qanchalik ko‘p miqdordagi tovarni iste’mol qilsa, u shunchalik ko‘p yalpi 
naflilikka ega bo‘ladi. Yalpi (umumiy) naflilik so‘nggi qo‘shilgan naflilik 
ko‘rsatkichlarini jamlash orqali aniqlanadi. Agar iste’molchi manfiy so‘nggi 
qo‘shilgan naflilikka ega bo‘lsa, u holda yalpi naflilik kamayadi. 
So‘nggi qo‘shilgan naflilikning pasayib borish qonunini iste’mol qilingan 
muzqaymoq misolida 11-jadval orqali ifodalash mumkin. 
11-jadval. Muzqaymoq iste’mol qilishdan olingan so‘nggi qo‘shilgan va 
yalpi naflilik 
Iste’mol 
qilingan 
muzqaymoqlar soni 
So‘nggi 
qo‘shilgan 
naflilik (MU) 
Yalpi naflilik (U) 
0 
1 
2 
3 
4 
5 
6 
- 
4 
3 
2 
1 
0 
-3 
0 
4 
7 
9 
10 
10 
7 
Jadvaldan ko‘rinadiki, musbat ishorali so‘nggi qo‘shilgan naflilikning oshib 
borishi bilan, yalpi naflilik miqdori o‘sib bormoqda. Biroq, bu o‘sish sur’ati 
Ilmiybaza.uz umumiy naflilikning o‘sgan qismidan iborat ekan, u naflilik funksiyasining hosilasi hisoblanadi. Muayyan ehtiyojni qondiruvchi har bir navbatdagi ne’mat oldingisiga qaraganda kamroq naflilikka ega bo‘ladi. Ne’matlarning cheklangan miqdori sharoitida esa doimo ehtiyojni eng kam darajada qondiruvchi «so‘nggi nusxasi» mavjud bo‘ladi. So‘nggi qo‘shilgan naflilik pasayib borish tendensiyasiga ega bo‘lib, bu iqtisodiy tamoyil sifatida ifoda etiladi. Mazkur tamoyilning mohiyati shundan iboratki, agar alohida olingan yakka iste’molchining holatidan kelib chiqilsa, ne’matlarni iste’mol qilish hajmining ko‘payib borishi bilan, ma’lum vaqtdan boshlab, muayyan ne’matning navbatdagi birligini iste’mol qilishdan olingan qo‘shimcha naflilik oldingisiga nisbatan kamayib boradi. Kishi qanchalik ko‘p miqdordagi tovarni iste’mol qilsa, u shunchalik ko‘p yalpi naflilikka ega bo‘ladi. Yalpi (umumiy) naflilik so‘nggi qo‘shilgan naflilik ko‘rsatkichlarini jamlash orqali aniqlanadi. Agar iste’molchi manfiy so‘nggi qo‘shilgan naflilikka ega bo‘lsa, u holda yalpi naflilik kamayadi. So‘nggi qo‘shilgan naflilikning pasayib borish qonunini iste’mol qilingan muzqaymoq misolida 11-jadval orqali ifodalash mumkin. 11-jadval. Muzqaymoq iste’mol qilishdan olingan so‘nggi qo‘shilgan va yalpi naflilik Iste’mol qilingan muzqaymoqlar soni So‘nggi qo‘shilgan naflilik (MU) Yalpi naflilik (U) 0 1 2 3 4 5 6 - 4 3 2 1 0 -3 0 4 7 9 10 10 7 Jadvaldan ko‘rinadiki, musbat ishorali so‘nggi qo‘shilgan naflilikning oshib borishi bilan, yalpi naflilik miqdori o‘sib bormoqda. Biroq, bu o‘sish sur’ati Ilmiybaza.uz 
 
muzqaymoqlarning navbatdagi soni qo‘shilishi bilan pasayib bormoqda. Manfiy 
ishorali so‘nggi qo‘shilgan naflilik yalpi naflilikning qisqarishiga olib kelmoqda. 
Iste’molchi tovarlarning turli to‘plamini xarid qilishda doimo naflilikni 
maksimallashtirish qoidasiga amal qiladi. Bu qoidaning mazmuni quyidagicha 
bayon etiladi: iste’molchi o‘zining daromadini shunday sarflashi kerakki, 
daromad to‘liq sarflangan holatda tovarni xarid qilishdan olingan so‘nggi 
qo‘shilgan naflilikning tovar narxiga nisbati barcha tovarlar uchun bir xil 
qiymatga ega bo‘lishi lozim, ya’ni: 
y
y
x
x
P
MU
P
MU 
, 
bu yerda: MU – X va Y tovarlarning so‘nggi qo‘shilgan nafliligi; P – ularning 
narxi. 
Bu qoida iste’molchining muvozanatli holatini ifodalaydi. 
Iste’molchi o‘zining o‘z didi va ruhiyatiga ko‘ra turli xil tovarlar to‘plamini 
ma’qul ko‘rishi mumkin. Bunda u tovarlarning ma’lum bir to‘plamini boshqa biriga 
taqqoslab ko‘radi. Iste’molchi tanlovini tushuntirishda befarqlik egri chizig‘i muhim 
rol o‘ynaydi.  
Befarqlik egri chizig‘i ehtiyojlarni bir xil darajada qondirilishini 
ta’minlovchi iste’mol to‘plamlari yig‘indisini namoyon etadi. Ya’ni, iste’molchi 
uchun befarqlik egri chizig‘ida joylashgan tovarlar to‘plamini tanlashda farq mavjud 
bo‘lmaydi.  
Befarqlik egri chizig‘i pasayib boruvchi ko‘rinishda bo‘ladi. Befarqlik egri 
chizig‘ining pasayib borishi shu bilan izohlanadiki, tanlanishi lozim bo‘lgan har 
ikkala tovar ham iste’molchi uchun nafli hisoblanadi. Shunga ko‘ra, bir tovarlar 
to‘plami (masalan, A)dan boshqa bir tovarlar to‘plami (masalan, V ga) tomon 
harakat qilib, iste’molchi naflilik miqdorini oshiradi. Biroq, ayni paytda xuddi 
shuncha miqdordagi naflilikka ega bo‘lgan A tovardan voz kechadi. Qisqasi, V tovar 
qanchalik ko‘p bo‘lsa, A tovar shunchalik oz bo‘ladi, chunki A va V tovarlar 
o‘rtasida teskari aloqa mavjud. O‘zgaruvchilari o‘rtasida teskari aloqa mavjud 
bo‘lgan har qanday egri chiziq esa pasayib boruvchi ko‘rinishda bo‘ladi. 
Ilmiybaza.uz muzqaymoqlarning navbatdagi soni qo‘shilishi bilan pasayib bormoqda. Manfiy ishorali so‘nggi qo‘shilgan naflilik yalpi naflilikning qisqarishiga olib kelmoqda. Iste’molchi tovarlarning turli to‘plamini xarid qilishda doimo naflilikni maksimallashtirish qoidasiga amal qiladi. Bu qoidaning mazmuni quyidagicha bayon etiladi: iste’molchi o‘zining daromadini shunday sarflashi kerakki, daromad to‘liq sarflangan holatda tovarni xarid qilishdan olingan so‘nggi qo‘shilgan naflilikning tovar narxiga nisbati barcha tovarlar uchun bir xil qiymatga ega bo‘lishi lozim, ya’ni: y y x x P MU P MU  , bu yerda: MU – X va Y tovarlarning so‘nggi qo‘shilgan nafliligi; P – ularning narxi. Bu qoida iste’molchining muvozanatli holatini ifodalaydi. Iste’molchi o‘zining o‘z didi va ruhiyatiga ko‘ra turli xil tovarlar to‘plamini ma’qul ko‘rishi mumkin. Bunda u tovarlarning ma’lum bir to‘plamini boshqa biriga taqqoslab ko‘radi. Iste’molchi tanlovini tushuntirishda befarqlik egri chizig‘i muhim rol o‘ynaydi. Befarqlik egri chizig‘i ehtiyojlarni bir xil darajada qondirilishini ta’minlovchi iste’mol to‘plamlari yig‘indisini namoyon etadi. Ya’ni, iste’molchi uchun befarqlik egri chizig‘ida joylashgan tovarlar to‘plamini tanlashda farq mavjud bo‘lmaydi. Befarqlik egri chizig‘i pasayib boruvchi ko‘rinishda bo‘ladi. Befarqlik egri chizig‘ining pasayib borishi shu bilan izohlanadiki, tanlanishi lozim bo‘lgan har ikkala tovar ham iste’molchi uchun nafli hisoblanadi. Shunga ko‘ra, bir tovarlar to‘plami (masalan, A)dan boshqa bir tovarlar to‘plami (masalan, V ga) tomon harakat qilib, iste’molchi naflilik miqdorini oshiradi. Biroq, ayni paytda xuddi shuncha miqdordagi naflilikka ega bo‘lgan A tovardan voz kechadi. Qisqasi, V tovar qanchalik ko‘p bo‘lsa, A tovar shunchalik oz bo‘ladi, chunki A va V tovarlar o‘rtasida teskari aloqa mavjud. O‘zgaruvchilari o‘rtasida teskari aloqa mavjud bo‘lgan har qanday egri chiziq esa pasayib boruvchi ko‘rinishda bo‘ladi. Ilmiybaza.uz 
 
Agar iste’molchining A va V tovarlarning barcha to‘plamlari bo‘yicha afzal 
ko‘rishlarini egri chiziqlar orqali tasvirlansa, befarqlik kartasi hosil bo‘ladi. Har 
bir befarqlik egri chizig‘i kishi har biriga bir xilda qaraydigan tovarlar to‘plamini 
ifodalaydi. 12-chizmada befarqlik kartasining bir qismini aks ettiruvchi uchta 
befarqlik egri chizig‘i tasvirlangan. I3 befarqlik egri chizig‘i ehtiyojlarni 
qondirilishining eng yuqori darajasini aks ettiradi. 
 
 
       В 
        
 
           С 
 
                 В          
                                А  I3 
                                  I2  
                                I1 
        0                               А          
 
12-chizma. Befarqlik kartasi. 
Ehtiyojlarning har bir darajasiga ko‘ra cheksiz befarqlik egri chizig‘i mavjud 
bo‘lishi mumkin. Biz sodda ko‘rinishda faqat uchta egri chiziqni ifodaladik. Bu uch 
egri chiziq tovarlar to‘plamining ranjirovkasi (tartibini) ta’minlaydi. Ranjirlash 
to‘plamlarni afzallikning eng yuqori darajasidan eng kam tomonga yo‘naltirilgan 
tartibda qo‘yib chiqadi. Biroq, bu tartib bir to‘plamning boshqa biridan nechog‘liq 
afzalligini ko‘rsatib bera olmaydi.  
Iste’molchi 
hatti-harakatini 
tushunishda 
iste’molchi 
budjetining 
cheklanganligi muhim ahamiyat kasb etadi. Budjet cheklanganligi iste’molchining 
muayyan pul daromadlari mavjudligi sharoitida narxlarning muayyan darajasida u 
yoki bu turdagi tovarlarning ma’lum cheklangan miqdorini sotib olish imkoniyati 
Ilmiybaza.uz Agar iste’molchining A va V tovarlarning barcha to‘plamlari bo‘yicha afzal ko‘rishlarini egri chiziqlar orqali tasvirlansa, befarqlik kartasi hosil bo‘ladi. Har bir befarqlik egri chizig‘i kishi har biriga bir xilda qaraydigan tovarlar to‘plamini ifodalaydi. 12-chizmada befarqlik kartasining bir qismini aks ettiruvchi uchta befarqlik egri chizig‘i tasvirlangan. I3 befarqlik egri chizig‘i ehtiyojlarni qondirilishining eng yuqori darajasini aks ettiradi. В С В  А I3 I2 I1 0 А 12-chizma. Befarqlik kartasi. Ehtiyojlarning har bir darajasiga ko‘ra cheksiz befarqlik egri chizig‘i mavjud bo‘lishi mumkin. Biz sodda ko‘rinishda faqat uchta egri chiziqni ifodaladik. Bu uch egri chiziq tovarlar to‘plamining ranjirovkasi (tartibini) ta’minlaydi. Ranjirlash to‘plamlarni afzallikning eng yuqori darajasidan eng kam tomonga yo‘naltirilgan tartibda qo‘yib chiqadi. Biroq, bu tartib bir to‘plamning boshqa biridan nechog‘liq afzalligini ko‘rsatib bera olmaydi. Iste’molchi hatti-harakatini tushunishda iste’molchi budjetining cheklanganligi muhim ahamiyat kasb etadi. Budjet cheklanganligi iste’molchining muayyan pul daromadlari mavjudligi sharoitida narxlarning muayyan darajasida u yoki bu turdagi tovarlarning ma’lum cheklangan miqdorini sotib olish imkoniyati Ilmiybaza.uz 
 
orqali ifodalanadi. Iste’molchi budjetining cheklanganligini grafikda ikki turdagi 
tovarni sotib olishning turli kombinatsiyalarini ko‘rsatuvchi budjet chizig‘i shaklida 
ham aks ettirish mumkin. 
Iste’molchi budjeti chizig‘ining holatiga uning daromadlari va tovarlar narxining 
o‘zgarishi ta’sir ko‘rsatishi mumkin. 
Takrorlash uchun savol va topshiriqlar. 
1. Talab qonunini tushuntiring. Talabga qanday omillar ta’sir qiladi? Bu          omil-
lardan har biri o‘zgarsa, talab egri chizig‘ida qanday o‘zgarish ro‘y beradi? 
2. Taklif qonunini tushuntiring. Taklifga qanday omillar ta’sir qiladi? Bu 
 omillardan har biri o‘zgarsa, talab egri chizig‘ida qanday o‘zgarish ro‘y 
beradi? 
3. Engel qonunining mohiyatini tushuntirib bering? 
4. Iste’molchi xatti-harakati nazariyasining asosida nimalar yotadi? Bu 
nazariyaning asosiy qonun-qoidalarini izohlang? 
5. Iste’molchining afzal ko‘rishi nima? U iste’molchi tanloviga qanday ta’sir 
ko‘rsatadi? 
6. Befarqlik egri chizig‘i nimani ifodalaydi? Befarqlik kartasichi? Ularning 
iste’molchi xatti-harakatini tushuntirishdagi ahamiyatini izohlang? 
7. Iste’molchi budjeti chizig‘iga narx va daromaddagi o‘zgarishlar qanday ta’sir 
ko‘rsatadi? 
Adabiyotlar ro‘yxati: 
1. N. Gregory Mankiw. Essentials of Economics. 8th Edition. Cengage Learning; 
8. Edition (January 1, 2017). ISBN-13: 978-1337091992   67-105 bet 
2. Ш. Шодмонов, М. Рахматов. Иқтисодиёт назарияси: Дарслик. – Т.:«Замин 
нашр», 2021. – 856 б   233-264 bet 
3. John Sloman, Dean Garrat. Economics. Pearson. 10th edition. UK. 2018. 34-75 
bet    
4. Sh.E. Sherkulov. Iqtisodiyot nazariyasi: O‘quv qo‘llanma 2022   131-145 bet  
5. Экономическая теория: учебник / С.С. Носова. - 4-е изд., стер. - Москва: 
КНОРУС, 2017. - 792. c.   89-97 bet 
Ilmiybaza.uz orqali ifodalanadi. Iste’molchi budjetining cheklanganligini grafikda ikki turdagi tovarni sotib olishning turli kombinatsiyalarini ko‘rsatuvchi budjet chizig‘i shaklida ham aks ettirish mumkin. Iste’molchi budjeti chizig‘ining holatiga uning daromadlari va tovarlar narxining o‘zgarishi ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Takrorlash uchun savol va topshiriqlar. 1. Talab qonunini tushuntiring. Talabga qanday omillar ta’sir qiladi? Bu omil- lardan har biri o‘zgarsa, talab egri chizig‘ida qanday o‘zgarish ro‘y beradi? 2. Taklif qonunini tushuntiring. Taklifga qanday omillar ta’sir qiladi? Bu omillardan har biri o‘zgarsa, talab egri chizig‘ida qanday o‘zgarish ro‘y beradi? 3. Engel qonunining mohiyatini tushuntirib bering? 4. Iste’molchi xatti-harakati nazariyasining asosida nimalar yotadi? Bu nazariyaning asosiy qonun-qoidalarini izohlang? 5. Iste’molchining afzal ko‘rishi nima? U iste’molchi tanloviga qanday ta’sir ko‘rsatadi? 6. Befarqlik egri chizig‘i nimani ifodalaydi? Befarqlik kartasichi? Ularning iste’molchi xatti-harakatini tushuntirishdagi ahamiyatini izohlang? 7. Iste’molchi budjeti chizig‘iga narx va daromaddagi o‘zgarishlar qanday ta’sir ko‘rsatadi? Adabiyotlar ro‘yxati: 1. N. Gregory Mankiw. Essentials of Economics. 8th Edition. Cengage Learning; 8. Edition (January 1, 2017). ISBN-13: 978-1337091992 67-105 bet 2. Ш. Шодмонов, М. Рахматов. Иқтисодиёт назарияси: Дарслик. – Т.:«Замин нашр», 2021. – 856 б 233-264 bet 3. John Sloman, Dean Garrat. Economics. Pearson. 10th edition. UK. 2018. 34-75 bet 4. Sh.E. Sherkulov. Iqtisodiyot nazariyasi: O‘quv qo‘llanma 2022 131-145 bet 5. Экономическая теория: учебник / С.С. Носова. - 4-е изд., стер. - Москва: КНОРУС, 2017. - 792. c. 89-97 bet