TALABALARNI MEHNATSEVARLIK RUHIDA TARBIYALASHDA GURUH RAHBARINING ROLI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

35,0 KB


TALABALARNI MEHNATSEVARLIK RUHIDA TARBIYALASHDA
GURUH RAHBARINING ROLI.
Reja:
5.1.Mehnat tarbiyasining mazmuni
5.2.Mehnat tarbiyasini singdirishda guruh rahbarining tutgan o‘rni.
5.3.Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etish usullari.
Mehnat tarbiyasining mazmuni hilma- hildir. U ta’lim muasasalarining butun
o‘quv-tarbiyaviy ishlarini o‘z ichiga oladi. Umumiy tarzda aytganda, umumiy
ta’lim va hunap  o‘quv muassasasiidagi, mehnat tarbiyasi fan asoslari yuzasidan
uquv mehnatini va mehnat ta’limini uz ichiga oladiki, ularning vazifasi talabalarda
aqliy va jismoniy mehnatga ijobiy munosabatni shakllantirishdan va ularni umumiy
polite hnik bilimlar, mehnat malakalari va kunikmalari bilan  qurollantirishdan
iboratdir. Lekin fan asoslari yuzasidan o‘quv mehnati va mehnat ta’limi faqat
o‘quv  maqsadlari  bilan  cheklanmaydi.  Ular  mehnat  tarbiyasi  bilan qo‘shilib,
talabalarni ma’naviy, aqliy, jismoniy va estetik rivojlantirishning muhim asosi
bo‘lib maydonga chiqadi. O‘qish bilan  qo‘shilgan ijodiy mehnatda talabalarning
barcha qobiliyatlari  rivojlanadi  va  takomillashadi,  ular  sha  hsining  g‘oyaviy-
ma’naviy sifatlari shakllanadi.
Talabalarning ijtimoiy foydali mehnati mehnat tarbiyasi butun sistemasining
asosi hisoblanadi. Bunday mehnat deganda talabalarning ta’lim muassasasi, rayon
va  butun  mamlakat  turmushida  bevosita  faol  ishtiroki  shaklida  amalga
oshiriladigan,  umum  foydasi  uchun  qilinadigan  baholi  –  qudrat  maqsadga
muovofiq  mehnat  faoliyati  tushuniladi.  Bu  mehnat  kungilli  bulib,  aksariyat
hollarda unga haq to‘lanmaydi.
Ijtimoiy foydali mehnatga quyidagilar kiradi:
-  jamoat  ishi  -  talabalar  jamoasini  uyushtirish,  uni  g‘oyaviy-siyo-siy
Logotip
TALABALARNI MEHNATSEVARLIK RUHIDA TARBIYALASHDA GURUH RAHBARINING ROLI. Reja: 5.1.Mehnat tarbiyasining mazmuni 5.2.Mehnat tarbiyasini singdirishda guruh rahbarining tutgan o‘rni. 5.3.Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etish usullari. Mehnat tarbiyasining mazmuni hilma- hildir. U ta’lim muasasalarining butun o‘quv-tarbiyaviy ishlarini o‘z ichiga oladi. Umumiy tarzda aytganda, umumiy ta’lim va hunap o‘quv muassasasiidagi, mehnat tarbiyasi fan asoslari yuzasidan uquv mehnatini va mehnat ta’limini uz ichiga oladiki, ularning vazifasi talabalarda aqliy va jismoniy mehnatga ijobiy munosabatni shakllantirishdan va ularni umumiy polite hnik bilimlar, mehnat malakalari va kunikmalari bilan qurollantirishdan iboratdir. Lekin fan asoslari yuzasidan o‘quv mehnati va mehnat ta’limi faqat o‘quv maqsadlari bilan cheklanmaydi. Ular mehnat tarbiyasi bilan qo‘shilib, talabalarni ma’naviy, aqliy, jismoniy va estetik rivojlantirishning muhim asosi bo‘lib maydonga chiqadi. O‘qish bilan qo‘shilgan ijodiy mehnatda talabalarning barcha qobiliyatlari rivojlanadi va takomillashadi, ular sha hsining g‘oyaviy- ma’naviy sifatlari shakllanadi. Talabalarning ijtimoiy foydali mehnati mehnat tarbiyasi butun sistemasining asosi hisoblanadi. Bunday mehnat deganda talabalarning ta’lim muassasasi, rayon va butun mamlakat turmushida bevosita faol ishtiroki shaklida amalga oshiriladigan, umum foydasi uchun qilinadigan baholi – qudrat maqsadga muovofiq mehnat faoliyati tushuniladi. Bu mehnat kungilli bulib, aksariyat hollarda unga haq to‘lanmaydi. Ijtimoiy foydali mehnatga quyidagilar kiradi: - jamoat ishi - talabalar jamoasini uyushtirish, uni g‘oyaviy-siyo-siy
tarbiyalash,  aholiga  ommaviy-madaniy  hizmat  ko‘rsatish  maqsadlariga  hizmat
qiladigan faoliyat;
-  o‘z-o‘ziga  hizmat  qilish  -   o‘quv  muassasasi  jamoasi  oila  foydasiga
qilinadigan ijtimoiy foydali mehnat;
- unumli mehnat - talabalarning o‘quv bilim yurti sharoitida (o‘quv usta
honasi, o‘quv bilim yurti huzuridagi usta honalarda) bo‘lganidek, ishlab chiqarish
sohasida (fabrikalar va zavodlarda, kol hozlar va sov hozlarda va hokazo) ham
moddiy boyliklarni yaratish bilan bog‘liq ijtimoiy foydali mehnat faoliyati.
Biroq ayrim mehnat turlarining tarbiyaviy ahamiyati bir hil emas, ularning
har biri uz hususiyatlariga, afzalliklariga va qiyinchiliklariga ega. Ulardan faqat
eng muhimlarini ko‘rib chiqamiz.
Oulada va ta’lim muassasasida o‘z-o‘zuga huzmat qiqlish – bu eng qulay va
kundalik  mehnat  turidir.   shaxsda  mehnatsevarlikni  tarbiyalash,  uni  tobora
murshkkablashib  oradigan  mehnat  faoliyati  turlari  bilan  oshno  etish  shundan
boshlanadi. Kup yillik tajribaning ko‘rsatishicha, tarbiya umumiy sistemasida bu
mehnatni pedagogik jihatdan to‘g‘ri tashkil etish o‘z-o‘ziga hizmat qilishga doir bu
mehnat ya hshi odatga aylanadi, faqat majburiyat emas, talabalarning ehtiyoji bulib
qolishga yordam beradi.
Tarbiyalanuvchini o‘z-o‘ziga hizmat qilishga o‘rgatish oiladan bashlanadi. U
mehnat tarbiyasi vazifalarini hal etishga eng ko‘p darajada samarali ko‘maklashishi
uchun uni qanday tashkil etish kerak?
Mehnat tarbiyasining birinchi bosqichi  shaxslarni kichik va mazkur yosh
uchun mos keladigan mehnat topshiriqlariga asta-sekin o‘rgatish hisoblanadi. Ota-
onalar   shaxslarning  uz-uziga  hizmat  ko‘rsatish  mehnati  majburan  ekanligini,
mustaqil bajarish mumkin bulgan narsalarni kattalar qilishiga majbur etish ya hshi
emasligni tushunishlariga yordam berishlari kerak.
Ikkinchi bosqich mehnat turlarini uz-uziga hizmat kursatishdan umuman
oilaga  hizmat  ko‘rsatishgacha  kengaytirish  hisoblanadi.  Kichik  yoshdagi
tarbiyalanuvchilar  ukasi  yoki  singlisining  paltosidagi  uzilib  ketgan  tugmasini
qadab, sochiq va dastrumollarni dazmallab, otasining kastyumini tozalab qo‘yishga
qodirdir. Dastavval bu ishlar ota-onaning tashabbusi bilan bajarilishi mumkin,
lekin keyinchalik oilaning boshqa a’zolariga uz tashabbusi bilan yordam berish
Logotip
tarbiyalash, aholiga ommaviy-madaniy hizmat ko‘rsatish maqsadlariga hizmat qiladigan faoliyat; - o‘z-o‘ziga hizmat qilish - o‘quv muassasasi jamoasi oila foydasiga qilinadigan ijtimoiy foydali mehnat; - unumli mehnat - talabalarning o‘quv bilim yurti sharoitida (o‘quv usta honasi, o‘quv bilim yurti huzuridagi usta honalarda) bo‘lganidek, ishlab chiqarish sohasida (fabrikalar va zavodlarda, kol hozlar va sov hozlarda va hokazo) ham moddiy boyliklarni yaratish bilan bog‘liq ijtimoiy foydali mehnat faoliyati. Biroq ayrim mehnat turlarining tarbiyaviy ahamiyati bir hil emas, ularning har biri uz hususiyatlariga, afzalliklariga va qiyinchiliklariga ega. Ulardan faqat eng muhimlarini ko‘rib chiqamiz. Oulada va ta’lim muassasasida o‘z-o‘zuga huzmat qiqlish – bu eng qulay va kundalik mehnat turidir. shaxsda mehnatsevarlikni tarbiyalash, uni tobora murshkkablashib oradigan mehnat faoliyati turlari bilan oshno etish shundan boshlanadi. Kup yillik tajribaning ko‘rsatishicha, tarbiya umumiy sistemasida bu mehnatni pedagogik jihatdan to‘g‘ri tashkil etish o‘z-o‘ziga hizmat qilishga doir bu mehnat ya hshi odatga aylanadi, faqat majburiyat emas, talabalarning ehtiyoji bulib qolishga yordam beradi. Tarbiyalanuvchini o‘z-o‘ziga hizmat qilishga o‘rgatish oiladan bashlanadi. U mehnat tarbiyasi vazifalarini hal etishga eng ko‘p darajada samarali ko‘maklashishi uchun uni qanday tashkil etish kerak? Mehnat tarbiyasining birinchi bosqichi shaxslarni kichik va mazkur yosh uchun mos keladigan mehnat topshiriqlariga asta-sekin o‘rgatish hisoblanadi. Ota- onalar shaxslarning uz-uziga hizmat ko‘rsatish mehnati majburan ekanligini, mustaqil bajarish mumkin bulgan narsalarni kattalar qilishiga majbur etish ya hshi emasligni tushunishlariga yordam berishlari kerak. Ikkinchi bosqich mehnat turlarini uz-uziga hizmat kursatishdan umuman oilaga hizmat ko‘rsatishgacha kengaytirish hisoblanadi. Kichik yoshdagi tarbiyalanuvchilar ukasi yoki singlisining paltosidagi uzilib ketgan tugmasini qadab, sochiq va dastrumollarni dazmallab, otasining kastyumini tozalab qo‘yishga qodirdir. Dastavval bu ishlar ota-onaning tashabbusi bilan bajarilishi mumkin, lekin keyinchalik oilaning boshqa a’zolariga uz tashabbusi bilan yordam berish
ehtiyojini asta-sekin tarbiyalab borish kepak. Buning sabablari  har hil bulishi
mumkin. Masalan, bugun ota charchagan, shuning uchun uni uy ishlaridan ozod
qilishga harakat qilish kerak bugun ona nimadandir ranjigan, uni quvontirish -
honani tozalab chiqish, metall idish-tovoqlarni yaraqlatib qo‘yish kerak.
Oilaga  hizmat  ko‘rsatishga  doir  mehnat  ko‘nikmalari  rivojlanishi  bilan
talabalarning mehnat faoliyati sohasini asta-sekin kengaytirish, muhtoj bo‘lgan
boshqa kishilarga mehnat yordai kursatishga jalb etish muhimdir. Bu o‘ziga hos
hudbinlikni, faqat uziga yaqinlari uchun ish bajarishga tayyorlikni bartaraf etishga
kumaklashadi. 
5.2.Mehnat tarbiyasini singdirishda guruh rahbarining tutgan o‘rni.
Mehnat tarbiyasida tarbiyalanuvchilarning o‘ziga hos hususiyatlarini hisobga
olish  ham  muhim  hisoblanadi.  Jumladan,  jismoniy  zaif   shaxslarga  ularni
mehnatdan ozod qilmagan holda kichik ishni  topshirish va uni  ochiq havoda
bajariladigan  qilib  tanlashga  harakat  qilish,  shu  bilan  ular  salomatligini
mustahkamlashga intilish kerak. Asabiy  shaxslar uchun ularni tinchlantiradigan,
vazmin holatga tushiradigan mehnatni izlab topish kerak. Qizlarning kashta kashta
tikishi, to‘qishi,  o‘g‘il   shaxslarning  ishlab  chiqarish-  texnika  sohasidagi  qo‘l
mehnati  bilan  sho‘g‘ullanishlari  foydalidir.  Kitob  o‘qish  va  boshqa  o‘tirib
bajariladigan,  mehnat  turlariga   qiziqadigan   shaxslar  uchun  harakt  qilish  va
muskullarni mashq qildirishni talab etadigan ishlarni tanlash maqsadga muvofiqdir.
Va aksincha, agar  shaxs ko‘p yugursa, turli haraktli o‘yinlarni o‘ynasa, unga
o‘tirib bajaradigan ishni berish kerak. 1
Hayoli parishon  tarbiyalanuvchiga diqqat-e’tibarni jamlashni talab etadigan
mehnatni: sutni  qaynatishni, tu hum pishirishni, yuvib qo‘yilgan choyshab va
kurpa-yostiq  jildlari  qurib  ketmasligini  kuzatishni,  uz  vaqtida  tovuqlarni
boqishni,sinchikovlik  bilan  rezavor  buta  sha  hchalarini  qirqishni,  belgilangan
vaqtda magazinga harid qilishga borib kelishni va hokazolarni topshirish mumkin.
Irodasi bush  shaxslar uchun ular har bir ishni oxirigacha yetkazishlari muhimdir.
Ularga uzlari uchun qiziqarli bo‘lib ko‘rinmagan mehnatni topshirish va asta –
sekin ular irodaviy kuch – g‘ayrat ko‘ratishlarga erishish foydalidir. Dangasalikka
1 Р.Сарсенбаева “Меҳнат таълими негизида ўқув – тарбиявий тадбирлар ўтказишнинг илмий методик 
асослари” номзодлик диссертацияси, Т., 2004.
Logotip
ehtiyojini asta-sekin tarbiyalab borish kepak. Buning sabablari har hil bulishi mumkin. Masalan, bugun ota charchagan, shuning uchun uni uy ishlaridan ozod qilishga harakat qilish kerak bugun ona nimadandir ranjigan, uni quvontirish - honani tozalab chiqish, metall idish-tovoqlarni yaraqlatib qo‘yish kerak. Oilaga hizmat ko‘rsatishga doir mehnat ko‘nikmalari rivojlanishi bilan talabalarning mehnat faoliyati sohasini asta-sekin kengaytirish, muhtoj bo‘lgan boshqa kishilarga mehnat yordai kursatishga jalb etish muhimdir. Bu o‘ziga hos hudbinlikni, faqat uziga yaqinlari uchun ish bajarishga tayyorlikni bartaraf etishga kumaklashadi. 5.2.Mehnat tarbiyasini singdirishda guruh rahbarining tutgan o‘rni. Mehnat tarbiyasida tarbiyalanuvchilarning o‘ziga hos hususiyatlarini hisobga olish ham muhim hisoblanadi. Jumladan, jismoniy zaif shaxslarga ularni mehnatdan ozod qilmagan holda kichik ishni topshirish va uni ochiq havoda bajariladigan qilib tanlashga harakat qilish, shu bilan ular salomatligini mustahkamlashga intilish kerak. Asabiy shaxslar uchun ularni tinchlantiradigan, vazmin holatga tushiradigan mehnatni izlab topish kerak. Qizlarning kashta kashta tikishi, to‘qishi, o‘g‘il shaxslarning ishlab chiqarish- texnika sohasidagi qo‘l mehnati bilan sho‘g‘ullanishlari foydalidir. Kitob o‘qish va boshqa o‘tirib bajariladigan, mehnat turlariga qiziqadigan shaxslar uchun harakt qilish va muskullarni mashq qildirishni talab etadigan ishlarni tanlash maqsadga muvofiqdir. Va aksincha, agar shaxs ko‘p yugursa, turli haraktli o‘yinlarni o‘ynasa, unga o‘tirib bajaradigan ishni berish kerak. 1 Hayoli parishon tarbiyalanuvchiga diqqat-e’tibarni jamlashni talab etadigan mehnatni: sutni qaynatishni, tu hum pishirishni, yuvib qo‘yilgan choyshab va kurpa-yostiq jildlari qurib ketmasligini kuzatishni, uz vaqtida tovuqlarni boqishni,sinchikovlik bilan rezavor buta sha hchalarini qirqishni, belgilangan vaqtda magazinga harid qilishga borib kelishni va hokazolarni topshirish mumkin. Irodasi bush shaxslar uchun ular har bir ishni oxirigacha yetkazishlari muhimdir. Ularga uzlari uchun qiziqarli bo‘lib ko‘rinmagan mehnatni topshirish va asta – sekin ular irodaviy kuch – g‘ayrat ko‘ratishlarga erishish foydalidir. Dangasalikka 1 Р.Сарсенбаева “Меҳнат таълими негизида ўқув – тарбиявий тадбирлар ўтказишнинг илмий методик асослари” номзодлик диссертацияси, Т., 2004.
moyil bo‘lgan yoki yengil-yelpi ishlaydigan  shaxslar uchun aksincha, dastlab
ularni qiziqtira oladigan, ularning ijodiy fikrlarni uyg‘otadigan ishni tanlash kerak.
Turmushning  har  bir  holati  uchun  tavsiya  berish  qiyin.  Lekin  bo‘lajak
pedagoglar mehnatdan tarbiya vositasi sifatida foydalanganda eng muhim narsa –
mehnat topshiriqlariga yondoshish kerakligini o‘z hamkasblari, guruh rahbarilari
bilan tez – tez maslahatlashishni yoddan chiqarmasliklari kerak.
5.3.Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etish usullari.
Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etishda mehnat topshriqlarini bajarish
jarayonida  ularning  bilish  faoliyatini  faollishtirish  muammosi  g‘oyat  muhim
hisoblanadi. Bu yerda gap fan asoslari bilimlarini topa olish va mehnat ta’limida
qo‘llashga  ularning  o‘zlarni  qanday  o‘rgatish,  ko‘r  –  ko‘rona  emas,  ongli
ishlashlarini qanday o‘rgatish haqida bormoqda. Bu muammoni hal etish mehnat
topshiriqlari  hususiyatlariga  bog‘liq.  Mamlakat  ta’lim  muassasalari  ilg‘or
tajribasining ko‘rsatishicha, agar talabalarga sanoat mehnatining ayrim nisbatan
jo‘n turlari (masalan, mazkur jarayonga oldindan sozlab qo‘yilgan dastgohda ayrim
murakkab bo‘lmagan jarayonlarni bajarish yoki konveyrda ishlash va hakozo)
topshirilsa,  bunday  mehnat  odatda  ulardan  bilimni  qo‘llashni  talab  etmaydi.
Talabalar oldiga kompleks vazifalar qo‘yilganda ahvol keskin o‘zgaradi.
Bunday  topshiriqlarni  bajarishda  talabalar  o‘zlari  harakt  qila  boshlash
oldidan ko‘pgina narsalarni o‘ylab ko‘rishlari kerak bo‘lgan real vaziyatlarga duch
kelidlar.  Bular  buyumlarni  konstuksiya  qilish,  detallarga  aniq  ishlov  berish,
ularning  te  hnik  talablariga  mos  bo‘lishi  masalalari,  materiallarni  tanlash,
operatsiyalarining  te  hnologik  ketma  –  ketligini  o‘rgatish,  asboblarni  tanlash,
qatnashchilar o‘rtasida mehnatni taqsimlash, uskunalarni mehnat unumdorligini
oshiradigan,  brakni  kamaytiradigan  moslamalar  bilan  jihozlash  masalalari  va
hakozolardir. Bu va ko‘gina masalalarni hal etish matematika, fizika, chizmachilik
va boshqa bilimlarni qo‘llashni talab etardi.
Qishloq ho‘jalik mehnatida ham shunga o‘ hshash narsa ko‘zga tashlanadi.
Agar ta’lim muassasalar talabalardan ayrim, ancha jo‘n qishloq ho‘jalik ishlarida
(masalan  ekinlarni  chopiq  qilishda,  ekinlarni  sug‘orishda,  hosilni  yig‘ishtirib
olishda) foydalansalar, bunday ishlar odatda yuzaki, fikrlash faoliyatsiz va fan
Logotip
moyil bo‘lgan yoki yengil-yelpi ishlaydigan shaxslar uchun aksincha, dastlab ularni qiziqtira oladigan, ularning ijodiy fikrlarni uyg‘otadigan ishni tanlash kerak. Turmushning har bir holati uchun tavsiya berish qiyin. Lekin bo‘lajak pedagoglar mehnatdan tarbiya vositasi sifatida foydalanganda eng muhim narsa – mehnat topshiriqlariga yondoshish kerakligini o‘z hamkasblari, guruh rahbarilari bilan tez – tez maslahatlashishni yoddan chiqarmasliklari kerak. 5.3.Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etish usullari. Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etishda mehnat topshriqlarini bajarish jarayonida ularning bilish faoliyatini faollishtirish muammosi g‘oyat muhim hisoblanadi. Bu yerda gap fan asoslari bilimlarini topa olish va mehnat ta’limida qo‘llashga ularning o‘zlarni qanday o‘rgatish, ko‘r – ko‘rona emas, ongli ishlashlarini qanday o‘rgatish haqida bormoqda. Bu muammoni hal etish mehnat topshiriqlari hususiyatlariga bog‘liq. Mamlakat ta’lim muassasalari ilg‘or tajribasining ko‘rsatishicha, agar talabalarga sanoat mehnatining ayrim nisbatan jo‘n turlari (masalan, mazkur jarayonga oldindan sozlab qo‘yilgan dastgohda ayrim murakkab bo‘lmagan jarayonlarni bajarish yoki konveyrda ishlash va hakozo) topshirilsa, bunday mehnat odatda ulardan bilimni qo‘llashni talab etmaydi. Talabalar oldiga kompleks vazifalar qo‘yilganda ahvol keskin o‘zgaradi. Bunday topshiriqlarni bajarishda talabalar o‘zlari harakt qila boshlash oldidan ko‘pgina narsalarni o‘ylab ko‘rishlari kerak bo‘lgan real vaziyatlarga duch kelidlar. Bular buyumlarni konstuksiya qilish, detallarga aniq ishlov berish, ularning te hnik talablariga mos bo‘lishi masalalari, materiallarni tanlash, operatsiyalarining te hnologik ketma – ketligini o‘rgatish, asboblarni tanlash, qatnashchilar o‘rtasida mehnatni taqsimlash, uskunalarni mehnat unumdorligini oshiradigan, brakni kamaytiradigan moslamalar bilan jihozlash masalalari va hakozolardir. Bu va ko‘gina masalalarni hal etish matematika, fizika, chizmachilik va boshqa bilimlarni qo‘llashni talab etardi. Qishloq ho‘jalik mehnatida ham shunga o‘ hshash narsa ko‘zga tashlanadi. Agar ta’lim muassasalar talabalardan ayrim, ancha jo‘n qishloq ho‘jalik ishlarida (masalan ekinlarni chopiq qilishda, ekinlarni sug‘orishda, hosilni yig‘ishtirib olishda) foydalansalar, bunday ishlar odatda yuzaki, fikrlash faoliyatsiz va fan
asoslari bilimlaridan foydalanmasdan bajariladi.
Har qanday qo‘l mehnatiga o‘rgatishni hunarmandchilik deb atash, tokarlik
yoki  boshqa  dastgohda,  tikuv  mashinasida  har  qanday  o‘rgatishni  polite hnik
mehnat deb hisoblash noto‘g‘ri bo‘ladi. Ishning mohiyati uni qaeday qurollardan
foydalanib  bajarishda  emas,  baki  mehnatning  o‘z  hususiyati,  aqliy  mazmuni
qandayligidadir.
Jamiyat farovonligi yo‘lida qilinadigan ijtimoiy foydali, unumli mehnat –
talabalarga tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatishi jihatdan eng ahamiyatli mehnatdir. Bundan
tashqari, u eng ko‘p tarqalgan mehnat bo‘lib, shahar ta’lim muassasalarda ham
qishloq ta’lim muassasalarda ham qo‘llaniladi. Unda talabalarning ishtirok etish
shakllari ham hilma – hildir. Biz o‘quv bilim yurti talabalari mehnat birlashmalari
deb nom olgan mehnatning faqat ayrim shakllariga to‘ htalib o‘tamiz. Ular faqat
mehnat tarbiyasida emas, shu Bilan birga hoviy – siyosiy, aqliy, a hloqiy, estetik,
jismoniy, iqtisodiy, ekologik tarbiyada ham g‘oyat muhim ahamiyatga egadir.
Talabalarni  jamoat  ishlab  chiqarishida  ongli  va  ijodiy  ishtirok  eitshiga
tayyorlashda,  shuningdek  kasb  tanlashda  ham  ularning  ahamiyati  kam  emas.
Mehnat brlashmalaridagi ishni tashkil etishning metodik masalalari ko‘pgina o‘quv
qo‘llanmalarida  o‘z  aksini  topgan.  Ularda  asosiy  e’tibor  dastavval  shunga
qaratiladiki,  talabalarning  mehnat  brlashmalari  –  bu  ular  mustaqil  mehnat
hayotining birinchi  o‘quv muassasasii, topshirlgan ish uchun yuksak ma’suliyatni
tarbiyalash  o‘quv muassasasiidir.2
Jismoniy  va  aqliy  mehnatga  birday  hurmatda  bo‘lish  kabi  hislatlarni
shakllantirish  o‘sib  kelayotgan  yosh  avlodning  tarbiyasidagi  eng  muhim
vazifalardan biridir.
Respublikamizda  bozor  iqtisodiyoti  sharoiti  shakllanayotgan  bir  kezda
talabalarda turmushga va mehnatga yangicha munosabatni, layoqatni shakllantirish
–  mehnat  tarbiyasining  asosiy  maqsadlaridan  biridir.  Bunda  albatta,  ishlab
chiqarishning asosiy shakllarini, ayniqsa iqtisodiy munosabatlarning Yang – yangi
omillarini, ularga tanish hizmat turlarini belgilab olish darkor.  shaxslarda hunar va
kasbga  bo‘lgan  muhabbatni  uyg‘otish  jarayonida  ularning  ijobiy  hislatlarini
shakllantirishga ham e’tibor qaratish lozim. Tarbiyalanuvchilarni quyi guruhdan
kasbga  yo‘naltirib,  9  guruhni  tugatganlarida  akdemik  litsey  yoki  kasb  hunar
2 М.Мавлянкулов «Баркамол авлодни тарбиялашда меҳнат ва касб тарбиясининг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
Logotip
asoslari bilimlaridan foydalanmasdan bajariladi. Har qanday qo‘l mehnatiga o‘rgatishni hunarmandchilik deb atash, tokarlik yoki boshqa dastgohda, tikuv mashinasida har qanday o‘rgatishni polite hnik mehnat deb hisoblash noto‘g‘ri bo‘ladi. Ishning mohiyati uni qaeday qurollardan foydalanib bajarishda emas, baki mehnatning o‘z hususiyati, aqliy mazmuni qandayligidadir. Jamiyat farovonligi yo‘lida qilinadigan ijtimoiy foydali, unumli mehnat – talabalarga tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatishi jihatdan eng ahamiyatli mehnatdir. Bundan tashqari, u eng ko‘p tarqalgan mehnat bo‘lib, shahar ta’lim muassasalarda ham qishloq ta’lim muassasalarda ham qo‘llaniladi. Unda talabalarning ishtirok etish shakllari ham hilma – hildir. Biz o‘quv bilim yurti talabalari mehnat birlashmalari deb nom olgan mehnatning faqat ayrim shakllariga to‘ htalib o‘tamiz. Ular faqat mehnat tarbiyasida emas, shu Bilan birga hoviy – siyosiy, aqliy, a hloqiy, estetik, jismoniy, iqtisodiy, ekologik tarbiyada ham g‘oyat muhim ahamiyatga egadir. Talabalarni jamoat ishlab chiqarishida ongli va ijodiy ishtirok eitshiga tayyorlashda, shuningdek kasb tanlashda ham ularning ahamiyati kam emas. Mehnat brlashmalaridagi ishni tashkil etishning metodik masalalari ko‘pgina o‘quv qo‘llanmalarida o‘z aksini topgan. Ularda asosiy e’tibor dastavval shunga qaratiladiki, talabalarning mehnat brlashmalari – bu ular mustaqil mehnat hayotining birinchi o‘quv muassasasii, topshirlgan ish uchun yuksak ma’suliyatni tarbiyalash o‘quv muassasasiidir.2 Jismoniy va aqliy mehnatga birday hurmatda bo‘lish kabi hislatlarni shakllantirish o‘sib kelayotgan yosh avlodning tarbiyasidagi eng muhim vazifalardan biridir. Respublikamizda bozor iqtisodiyoti sharoiti shakllanayotgan bir kezda talabalarda turmushga va mehnatga yangicha munosabatni, layoqatni shakllantirish – mehnat tarbiyasining asosiy maqsadlaridan biridir. Bunda albatta, ishlab chiqarishning asosiy shakllarini, ayniqsa iqtisodiy munosabatlarning Yang – yangi omillarini, ularga tanish hizmat turlarini belgilab olish darkor. shaxslarda hunar va kasbga bo‘lgan muhabbatni uyg‘otish jarayonida ularning ijobiy hislatlarini shakllantirishga ham e’tibor qaratish lozim. Tarbiyalanuvchilarni quyi guruhdan kasbga yo‘naltirib, 9 guruhni tugatganlarida akdemik litsey yoki kasb hunar 2 М.Мавлянкулов «Баркамол авлодни тарбиялашда меҳнат ва касб тарбиясининг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
kollejlariga yo‘llanma berish maqsadga muvofiqdir.
Tarbiyalanuvchilarni bozor sharoitiga o‘rgatishning o‘zi ularning halol va
fidokorona mehnati tufayli foyda olish haqidagi amaliy bilimlarini boyitadi.
Tarbiyalanuvchilarni  jamoa  bo‘lib  hamkorlikdagi  mehnati  natijasida
mahsulot  soni  va  hizmat  turlarini  oshirish  mumkinligiga  o‘rgatish  lozim.
tarbiyalanuvchilarning qurilish maydonchalari, yordamchi yg‘im – terim otryadlari
va birgadalari saflarida hunarmandchiliklari bilan sho‘g‘illanishlari, usta shogird
o‘quv  muassasasilariga  qatnashib  halq  amaliy  san’atida,  bemorlarni  parvarish
qilishda va nafaqa ho‘rlarga hizmat ko‘rsatish bo‘limlaridagi, hovlilarni va ko‘cha
kuylarni tartibga kltirishdagi, sanoat – kor honalarida, hisoblash markazlari, kasal
honalar  va   o‘quv  muassasasigacha  ta’lim  muassaslalaridagi  ishlarni  alohida
qo‘llab quvvatlamoq lozim. Ular bu ishlarning barchasidan foyda topish malaksini
oshirib borish kerak. bozor munosabatlari bugungi kunda ja honda tan olingan
moddiy barqarorlik va odamlarning iqtisodiy faoliyatini rag‘batlantirib turadigan
birdan – bir vosita ekanligini anglamoq kerak.
Bu munosabatlarda yuqori ko‘rsatkichlarga erishish uchun qat’iy intizomga,
te hnik va iqtisodiy bilimga, malakali muta hassislarga, ishni to‘g‘ri rivojlantirishga
asoslanadi. talaba bozor qarama qarshiliklarini va ularni bartaraf etish yo‘llarini
ham topa bilish kerak.
Bugungi kunda mukammal iqtisodiy tarbiyani takomillashtirmasdan ish qilib
bo‘lmaydi. Shu bois pedagoglar, guruh rahbari,  o‘quv muassasasidan tashqari
ta’lim muassasasi hodimlari nafaqat bilim berishlari, balki tarbiyalanuvchilarda
iqtisodiy faoliyat malakasini hosil etish, bozor munosabatlari sharoitida mustaqil
fikrlashga o‘rganish lozim bo‘ladi.  shaxslarga savdo va hizmat sohasidagi Yangi
iqtisodiy termin va tushunchalarni o‘rgatish, ularni qanday qo‘llash ko‘nikmalarini
shakllantirish lozim.
Ishga ijodiy yondoshuvining rivoji, topqirlik, i htirochilik, ishbilarmonlik,
faollik va tashabbus tufayligina yuqori Samara beruvchi foyda yuzaga kelishi
mumkinligi tushuntirlsa, talabalar iqtisodiy faoliyatda muvafqiyat qozonadi.
O‘quv muassasasi birlashmalari, shirkatlari faoliyatini nazorat qilish,  o‘quv
muassasasininig o‘zini- o‘zi boshqaruvi orqali olib boriladi.  shaxslar tomonidan
topilgan  daromad  ular  i  htiyorida  qoldiriladi.   shaxslarning  roziligi  Bilan
Logotip
kollejlariga yo‘llanma berish maqsadga muvofiqdir. Tarbiyalanuvchilarni bozor sharoitiga o‘rgatishning o‘zi ularning halol va fidokorona mehnati tufayli foyda olish haqidagi amaliy bilimlarini boyitadi. Tarbiyalanuvchilarni jamoa bo‘lib hamkorlikdagi mehnati natijasida mahsulot soni va hizmat turlarini oshirish mumkinligiga o‘rgatish lozim. tarbiyalanuvchilarning qurilish maydonchalari, yordamchi yg‘im – terim otryadlari va birgadalari saflarida hunarmandchiliklari bilan sho‘g‘illanishlari, usta shogird o‘quv muassasasilariga qatnashib halq amaliy san’atida, bemorlarni parvarish qilishda va nafaqa ho‘rlarga hizmat ko‘rsatish bo‘limlaridagi, hovlilarni va ko‘cha kuylarni tartibga kltirishdagi, sanoat – kor honalarida, hisoblash markazlari, kasal honalar va o‘quv muassasasigacha ta’lim muassaslalaridagi ishlarni alohida qo‘llab quvvatlamoq lozim. Ular bu ishlarning barchasidan foyda topish malaksini oshirib borish kerak. bozor munosabatlari bugungi kunda ja honda tan olingan moddiy barqarorlik va odamlarning iqtisodiy faoliyatini rag‘batlantirib turadigan birdan – bir vosita ekanligini anglamoq kerak. Bu munosabatlarda yuqori ko‘rsatkichlarga erishish uchun qat’iy intizomga, te hnik va iqtisodiy bilimga, malakali muta hassislarga, ishni to‘g‘ri rivojlantirishga asoslanadi. talaba bozor qarama qarshiliklarini va ularni bartaraf etish yo‘llarini ham topa bilish kerak. Bugungi kunda mukammal iqtisodiy tarbiyani takomillashtirmasdan ish qilib bo‘lmaydi. Shu bois pedagoglar, guruh rahbari, o‘quv muassasasidan tashqari ta’lim muassasasi hodimlari nafaqat bilim berishlari, balki tarbiyalanuvchilarda iqtisodiy faoliyat malakasini hosil etish, bozor munosabatlari sharoitida mustaqil fikrlashga o‘rganish lozim bo‘ladi. shaxslarga savdo va hizmat sohasidagi Yangi iqtisodiy termin va tushunchalarni o‘rgatish, ularni qanday qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirish lozim. Ishga ijodiy yondoshuvining rivoji, topqirlik, i htirochilik, ishbilarmonlik, faollik va tashabbus tufayligina yuqori Samara beruvchi foyda yuzaga kelishi mumkinligi tushuntirlsa, talabalar iqtisodiy faoliyatda muvafqiyat qozonadi. O‘quv muassasasi birlashmalari, shirkatlari faoliyatini nazorat qilish, o‘quv muassasasininig o‘zini- o‘zi boshqaruvi orqali olib boriladi. shaxslar tomonidan topilgan daromad ular i htiyorida qoldiriladi. shaxslarning roziligi Bilan