TALABALARNI MEHNATSEVARLIK RUHIDA TARBIYALASHDA
GURUH RAHBARINING ROLI.
Reja:
5.1.Mehnat tarbiyasining mazmuni
5.2.Mehnat tarbiyasini singdirishda guruh rahbarining tutgan o‘rni.
5.3.Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etish usullari.
Mehnat tarbiyasining mazmuni hilma- hildir. U ta’lim muasasalarining butun
o‘quv-tarbiyaviy ishlarini o‘z ichiga oladi. Umumiy tarzda aytganda, umumiy
ta’lim va hunap o‘quv muassasasiidagi, mehnat tarbiyasi fan asoslari yuzasidan
uquv mehnatini va mehnat ta’limini uz ichiga oladiki, ularning vazifasi talabalarda
aqliy va jismoniy mehnatga ijobiy munosabatni shakllantirishdan va ularni umumiy
polite hnik bilimlar, mehnat malakalari va kunikmalari bilan qurollantirishdan
iboratdir. Lekin fan asoslari yuzasidan o‘quv mehnati va mehnat ta’limi faqat
o‘quv maqsadlari bilan cheklanmaydi. Ular mehnat tarbiyasi bilan qo‘shilib,
talabalarni ma’naviy, aqliy, jismoniy va estetik rivojlantirishning muhim asosi
bo‘lib maydonga chiqadi. O‘qish bilan qo‘shilgan ijodiy mehnatda talabalarning
barcha qobiliyatlari rivojlanadi va takomillashadi, ular sha hsining g‘oyaviy-
ma’naviy sifatlari shakllanadi.
Talabalarning ijtimoiy foydali mehnati mehnat tarbiyasi butun sistemasining
asosi hisoblanadi. Bunday mehnat deganda talabalarning ta’lim muassasasi, rayon
va butun mamlakat turmushida bevosita faol ishtiroki shaklida amalga
oshiriladigan, umum foydasi uchun qilinadigan baholi – qudrat maqsadga
muovofiq mehnat faoliyati tushuniladi. Bu mehnat kungilli bulib, aksariyat
hollarda unga haq to‘lanmaydi.
Ijtimoiy foydali mehnatga quyidagilar kiradi:
- jamoat ishi - talabalar jamoasini uyushtirish, uni g‘oyaviy-siyo-siy
tarbiyalash, aholiga ommaviy-madaniy hizmat ko‘rsatish maqsadlariga hizmat
qiladigan faoliyat;
- o‘z-o‘ziga hizmat qilish - o‘quv muassasasi jamoasi oila foydasiga
qilinadigan ijtimoiy foydali mehnat;
- unumli mehnat - talabalarning o‘quv bilim yurti sharoitida (o‘quv usta
honasi, o‘quv bilim yurti huzuridagi usta honalarda) bo‘lganidek, ishlab chiqarish
sohasida (fabrikalar va zavodlarda, kol hozlar va sov hozlarda va hokazo) ham
moddiy boyliklarni yaratish bilan bog‘liq ijtimoiy foydali mehnat faoliyati.
Biroq ayrim mehnat turlarining tarbiyaviy ahamiyati bir hil emas, ularning
har biri uz hususiyatlariga, afzalliklariga va qiyinchiliklariga ega. Ulardan faqat
eng muhimlarini ko‘rib chiqamiz.
Oulada va ta’lim muassasasida o‘z-o‘zuga huzmat qiqlish – bu eng qulay va
kundalik mehnat turidir. shaxsda mehnatsevarlikni tarbiyalash, uni tobora
murshkkablashib oradigan mehnat faoliyati turlari bilan oshno etish shundan
boshlanadi. Kup yillik tajribaning ko‘rsatishicha, tarbiya umumiy sistemasida bu
mehnatni pedagogik jihatdan to‘g‘ri tashkil etish o‘z-o‘ziga hizmat qilishga doir bu
mehnat ya hshi odatga aylanadi, faqat majburiyat emas, talabalarning ehtiyoji bulib
qolishga yordam beradi.
Tarbiyalanuvchini o‘z-o‘ziga hizmat qilishga o‘rgatish oiladan bashlanadi. U
mehnat tarbiyasi vazifalarini hal etishga eng ko‘p darajada samarali ko‘maklashishi
uchun uni qanday tashkil etish kerak?
Mehnat tarbiyasining birinchi bosqichi shaxslarni kichik va mazkur yosh
uchun mos keladigan mehnat topshiriqlariga asta-sekin o‘rgatish hisoblanadi. Ota-
onalar shaxslarning uz-uziga hizmat ko‘rsatish mehnati majburan ekanligini,
mustaqil bajarish mumkin bulgan narsalarni kattalar qilishiga majbur etish ya hshi
emasligni tushunishlariga yordam berishlari kerak.
Ikkinchi bosqich mehnat turlarini uz-uziga hizmat kursatishdan umuman
oilaga hizmat ko‘rsatishgacha kengaytirish hisoblanadi. Kichik yoshdagi
tarbiyalanuvchilar ukasi yoki singlisining paltosidagi uzilib ketgan tugmasini
qadab, sochiq va dastrumollarni dazmallab, otasining kastyumini tozalab qo‘yishga
qodirdir. Dastavval bu ishlar ota-onaning tashabbusi bilan bajarilishi mumkin,
lekin keyinchalik oilaning boshqa a’zolariga uz tashabbusi bilan yordam berish
ehtiyojini asta-sekin tarbiyalab borish kepak. Buning sabablari har hil bulishi
mumkin. Masalan, bugun ota charchagan, shuning uchun uni uy ishlaridan ozod
qilishga harakat qilish kerak bugun ona nimadandir ranjigan, uni quvontirish -
honani tozalab chiqish, metall idish-tovoqlarni yaraqlatib qo‘yish kerak.
Oilaga hizmat ko‘rsatishga doir mehnat ko‘nikmalari rivojlanishi bilan
talabalarning mehnat faoliyati sohasini asta-sekin kengaytirish, muhtoj bo‘lgan
boshqa kishilarga mehnat yordai kursatishga jalb etish muhimdir. Bu o‘ziga hos
hudbinlikni, faqat uziga yaqinlari uchun ish bajarishga tayyorlikni bartaraf etishga
kumaklashadi.
5.2.Mehnat tarbiyasini singdirishda guruh rahbarining tutgan o‘rni.
Mehnat tarbiyasida tarbiyalanuvchilarning o‘ziga hos hususiyatlarini hisobga
olish ham muhim hisoblanadi. Jumladan, jismoniy zaif shaxslarga ularni
mehnatdan ozod qilmagan holda kichik ishni topshirish va uni ochiq havoda
bajariladigan qilib tanlashga harakat qilish, shu bilan ular salomatligini
mustahkamlashga intilish kerak. Asabiy shaxslar uchun ularni tinchlantiradigan,
vazmin holatga tushiradigan mehnatni izlab topish kerak. Qizlarning kashta kashta
tikishi, to‘qishi, o‘g‘il shaxslarning ishlab chiqarish- texnika sohasidagi qo‘l
mehnati bilan sho‘g‘ullanishlari foydalidir. Kitob o‘qish va boshqa o‘tirib
bajariladigan, mehnat turlariga qiziqadigan shaxslar uchun harakt qilish va
muskullarni mashq qildirishni talab etadigan ishlarni tanlash maqsadga muvofiqdir.
Va aksincha, agar shaxs ko‘p yugursa, turli haraktli o‘yinlarni o‘ynasa, unga
o‘tirib bajaradigan ishni berish kerak. 1
Hayoli parishon tarbiyalanuvchiga diqqat-e’tibarni jamlashni talab etadigan
mehnatni: sutni qaynatishni, tu hum pishirishni, yuvib qo‘yilgan choyshab va
kurpa-yostiq jildlari qurib ketmasligini kuzatishni, uz vaqtida tovuqlarni
boqishni,sinchikovlik bilan rezavor buta sha hchalarini qirqishni, belgilangan
vaqtda magazinga harid qilishga borib kelishni va hokazolarni topshirish mumkin.
Irodasi bush shaxslar uchun ular har bir ishni oxirigacha yetkazishlari muhimdir.
Ularga uzlari uchun qiziqarli bo‘lib ko‘rinmagan mehnatni topshirish va asta –
sekin ular irodaviy kuch – g‘ayrat ko‘ratishlarga erishish foydalidir. Dangasalikka
1 Р.Сарсенбаева “Меҳнат таълими негизида ўқув – тарбиявий тадбирлар ўтказишнинг илмий методик
асослари” номзодлик диссертацияси, Т., 2004.
moyil bo‘lgan yoki yengil-yelpi ishlaydigan shaxslar uchun aksincha, dastlab
ularni qiziqtira oladigan, ularning ijodiy fikrlarni uyg‘otadigan ishni tanlash kerak.
Turmushning har bir holati uchun tavsiya berish qiyin. Lekin bo‘lajak
pedagoglar mehnatdan tarbiya vositasi sifatida foydalanganda eng muhim narsa –
mehnat topshiriqlariga yondoshish kerakligini o‘z hamkasblari, guruh rahbarilari
bilan tez – tez maslahatlashishni yoddan chiqarmasliklari kerak.
5.3.Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etish usullari.
Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etishda mehnat topshriqlarini bajarish
jarayonida ularning bilish faoliyatini faollishtirish muammosi g‘oyat muhim
hisoblanadi. Bu yerda gap fan asoslari bilimlarini topa olish va mehnat ta’limida
qo‘llashga ularning o‘zlarni qanday o‘rgatish, ko‘r – ko‘rona emas, ongli
ishlashlarini qanday o‘rgatish haqida bormoqda. Bu muammoni hal etish mehnat
topshiriqlari hususiyatlariga bog‘liq. Mamlakat ta’lim muassasalari ilg‘or
tajribasining ko‘rsatishicha, agar talabalarga sanoat mehnatining ayrim nisbatan
jo‘n turlari (masalan, mazkur jarayonga oldindan sozlab qo‘yilgan dastgohda ayrim
murakkab bo‘lmagan jarayonlarni bajarish yoki konveyrda ishlash va hakozo)
topshirilsa, bunday mehnat odatda ulardan bilimni qo‘llashni talab etmaydi.
Talabalar oldiga kompleks vazifalar qo‘yilganda ahvol keskin o‘zgaradi.
Bunday topshiriqlarni bajarishda talabalar o‘zlari harakt qila boshlash
oldidan ko‘pgina narsalarni o‘ylab ko‘rishlari kerak bo‘lgan real vaziyatlarga duch
kelidlar. Bular buyumlarni konstuksiya qilish, detallarga aniq ishlov berish,
ularning te hnik talablariga mos bo‘lishi masalalari, materiallarni tanlash,
operatsiyalarining te hnologik ketma – ketligini o‘rgatish, asboblarni tanlash,
qatnashchilar o‘rtasida mehnatni taqsimlash, uskunalarni mehnat unumdorligini
oshiradigan, brakni kamaytiradigan moslamalar bilan jihozlash masalalari va
hakozolardir. Bu va ko‘gina masalalarni hal etish matematika, fizika, chizmachilik
va boshqa bilimlarni qo‘llashni talab etardi.
Qishloq ho‘jalik mehnatida ham shunga o‘ hshash narsa ko‘zga tashlanadi.
Agar ta’lim muassasalar talabalardan ayrim, ancha jo‘n qishloq ho‘jalik ishlarida
(masalan ekinlarni chopiq qilishda, ekinlarni sug‘orishda, hosilni yig‘ishtirib
olishda) foydalansalar, bunday ishlar odatda yuzaki, fikrlash faoliyatsiz va fan
asoslari bilimlaridan foydalanmasdan bajariladi.
Har qanday qo‘l mehnatiga o‘rgatishni hunarmandchilik deb atash, tokarlik
yoki boshqa dastgohda, tikuv mashinasida har qanday o‘rgatishni polite hnik
mehnat deb hisoblash noto‘g‘ri bo‘ladi. Ishning mohiyati uni qaeday qurollardan
foydalanib bajarishda emas, baki mehnatning o‘z hususiyati, aqliy mazmuni
qandayligidadir.
Jamiyat farovonligi yo‘lida qilinadigan ijtimoiy foydali, unumli mehnat –
talabalarga tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatishi jihatdan eng ahamiyatli mehnatdir. Bundan
tashqari, u eng ko‘p tarqalgan mehnat bo‘lib, shahar ta’lim muassasalarda ham
qishloq ta’lim muassasalarda ham qo‘llaniladi. Unda talabalarning ishtirok etish
shakllari ham hilma – hildir. Biz o‘quv bilim yurti talabalari mehnat birlashmalari
deb nom olgan mehnatning faqat ayrim shakllariga to‘ htalib o‘tamiz. Ular faqat
mehnat tarbiyasida emas, shu Bilan birga hoviy – siyosiy, aqliy, a hloqiy, estetik,
jismoniy, iqtisodiy, ekologik tarbiyada ham g‘oyat muhim ahamiyatga egadir.
Talabalarni jamoat ishlab chiqarishida ongli va ijodiy ishtirok eitshiga
tayyorlashda, shuningdek kasb tanlashda ham ularning ahamiyati kam emas.
Mehnat brlashmalaridagi ishni tashkil etishning metodik masalalari ko‘pgina o‘quv
qo‘llanmalarida o‘z aksini topgan. Ularda asosiy e’tibor dastavval shunga
qaratiladiki, talabalarning mehnat brlashmalari – bu ular mustaqil mehnat
hayotining birinchi o‘quv muassasasii, topshirlgan ish uchun yuksak ma’suliyatni
tarbiyalash o‘quv muassasasiidir.2
Jismoniy va aqliy mehnatga birday hurmatda bo‘lish kabi hislatlarni
shakllantirish o‘sib kelayotgan yosh avlodning tarbiyasidagi eng muhim
vazifalardan biridir.
Respublikamizda bozor iqtisodiyoti sharoiti shakllanayotgan bir kezda
talabalarda turmushga va mehnatga yangicha munosabatni, layoqatni shakllantirish
– mehnat tarbiyasining asosiy maqsadlaridan biridir. Bunda albatta, ishlab
chiqarishning asosiy shakllarini, ayniqsa iqtisodiy munosabatlarning Yang – yangi
omillarini, ularga tanish hizmat turlarini belgilab olish darkor. shaxslarda hunar va
kasbga bo‘lgan muhabbatni uyg‘otish jarayonida ularning ijobiy hislatlarini
shakllantirishga ham e’tibor qaratish lozim. Tarbiyalanuvchilarni quyi guruhdan
kasbga yo‘naltirib, 9 guruhni tugatganlarida akdemik litsey yoki kasb hunar
2 М.Мавлянкулов «Баркамол авлодни тарбиялашда меҳнат ва касб тарбиясининг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
kollejlariga yo‘llanma berish maqsadga muvofiqdir.
Tarbiyalanuvchilarni bozor sharoitiga o‘rgatishning o‘zi ularning halol va
fidokorona mehnati tufayli foyda olish haqidagi amaliy bilimlarini boyitadi.
Tarbiyalanuvchilarni jamoa bo‘lib hamkorlikdagi mehnati natijasida
mahsulot soni va hizmat turlarini oshirish mumkinligiga o‘rgatish lozim.
tarbiyalanuvchilarning qurilish maydonchalari, yordamchi yg‘im – terim otryadlari
va birgadalari saflarida hunarmandchiliklari bilan sho‘g‘illanishlari, usta shogird
o‘quv muassasasilariga qatnashib halq amaliy san’atida, bemorlarni parvarish
qilishda va nafaqa ho‘rlarga hizmat ko‘rsatish bo‘limlaridagi, hovlilarni va ko‘cha
kuylarni tartibga kltirishdagi, sanoat – kor honalarida, hisoblash markazlari, kasal
honalar va o‘quv muassasasigacha ta’lim muassaslalaridagi ishlarni alohida
qo‘llab quvvatlamoq lozim. Ular bu ishlarning barchasidan foyda topish malaksini
oshirib borish kerak. bozor munosabatlari bugungi kunda ja honda tan olingan
moddiy barqarorlik va odamlarning iqtisodiy faoliyatini rag‘batlantirib turadigan
birdan – bir vosita ekanligini anglamoq kerak.
Bu munosabatlarda yuqori ko‘rsatkichlarga erishish uchun qat’iy intizomga,
te hnik va iqtisodiy bilimga, malakali muta hassislarga, ishni to‘g‘ri rivojlantirishga
asoslanadi. talaba bozor qarama qarshiliklarini va ularni bartaraf etish yo‘llarini
ham topa bilish kerak.
Bugungi kunda mukammal iqtisodiy tarbiyani takomillashtirmasdan ish qilib
bo‘lmaydi. Shu bois pedagoglar, guruh rahbari, o‘quv muassasasidan tashqari
ta’lim muassasasi hodimlari nafaqat bilim berishlari, balki tarbiyalanuvchilarda
iqtisodiy faoliyat malakasini hosil etish, bozor munosabatlari sharoitida mustaqil
fikrlashga o‘rganish lozim bo‘ladi. shaxslarga savdo va hizmat sohasidagi Yangi
iqtisodiy termin va tushunchalarni o‘rgatish, ularni qanday qo‘llash ko‘nikmalarini
shakllantirish lozim.
Ishga ijodiy yondoshuvining rivoji, topqirlik, i htirochilik, ishbilarmonlik,
faollik va tashabbus tufayligina yuqori Samara beruvchi foyda yuzaga kelishi
mumkinligi tushuntirlsa, talabalar iqtisodiy faoliyatda muvafqiyat qozonadi.
O‘quv muassasasi birlashmalari, shirkatlari faoliyatini nazorat qilish, o‘quv
muassasasininig o‘zini- o‘zi boshqaruvi orqali olib boriladi. shaxslar tomonidan
topilgan daromad ular i htiyorida qoldiriladi. shaxslarning roziligi Bilan