Ta’lim elementlarini o‘zlashtirish natijalarini baholash

Yuklangan vaqt

2024-07-22

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

19,3 KB


 
 
 
 
 
 
Ta’lim elementlarini o‘zlashtirish natijalarini baholash 
 
 
Rеjа: 
1. Baholash turlari va mezonlari. 
2. Qayta topshirish va qayta o‘qish 
3. Apellyasiya shartlari 
 
 
Pedagogika-psixologiya fani bilimlarni o‘z vaqtida nazorat qilish va 
baholashning uchta vazifasi borligini alohida uqtiradi:  
1. O’zlashtirishni nazorat qilish va baholash natijalariga harab davlat ta’lim 
standartlari qanday bajarilayotganligi nazorat qilinadi va vazifalar belgilanadi.  
2. Bilimlarni nazorat qilish va baholash natijasida o‘quvchilarda bilimlar 
yanada kengayadi. Bu bilan ta’lim muassasalari oldida turgan ta’limiy maqsad 
bajariladi.  
3. Ta’lim sohasida yaxshi natijalar yoshlar tarbiyasiga ham ta’sir ko‘rsatadi, 
ularda ko‘tarinki ruh, o‘z kuchiga bo‘lgan ishonch va qiziqish paydo bo‘ladi. 
SHuning uchun ham ta’lim natijalarini nazorat qilish va baholash ta’lim tizimining 
ajralmas qismidir. Ana shu vazifalardan kelib chiqib o‘quvchilar o‘quv faoliyatini 
hisobga olishning bir qator shakl va metodlari asoslangan. Har bir fan bo‘yicha 
o‘quvchining o‘quv faoliyatini nazorat qilish va baholash chorak yoki yarim yillik 
davomida muntazam ravishda olib boriladi va quyidagi nazorat turlari orqali 
baholanadi:  
 joriy nazorat;  
 oraliq nazorat;  
Ta’lim elementlarini o‘zlashtirish natijalarini baholash Rеjа: 1. Baholash turlari va mezonlari. 2. Qayta topshirish va qayta o‘qish 3. Apellyasiya shartlari Pedagogika-psixologiya fani bilimlarni o‘z vaqtida nazorat qilish va baholashning uchta vazifasi borligini alohida uqtiradi: 1. O’zlashtirishni nazorat qilish va baholash natijalariga harab davlat ta’lim standartlari qanday bajarilayotganligi nazorat qilinadi va vazifalar belgilanadi. 2. Bilimlarni nazorat qilish va baholash natijasida o‘quvchilarda bilimlar yanada kengayadi. Bu bilan ta’lim muassasalari oldida turgan ta’limiy maqsad bajariladi. 3. Ta’lim sohasida yaxshi natijalar yoshlar tarbiyasiga ham ta’sir ko‘rsatadi, ularda ko‘tarinki ruh, o‘z kuchiga bo‘lgan ishonch va qiziqish paydo bo‘ladi. SHuning uchun ham ta’lim natijalarini nazorat qilish va baholash ta’lim tizimining ajralmas qismidir. Ana shu vazifalardan kelib chiqib o‘quvchilar o‘quv faoliyatini hisobga olishning bir qator shakl va metodlari asoslangan. Har bir fan bo‘yicha o‘quvchining o‘quv faoliyatini nazorat qilish va baholash chorak yoki yarim yillik davomida muntazam ravishda olib boriladi va quyidagi nazorat turlari orqali baholanadi:  joriy nazorat;  oraliq nazorat;  
 
 yakuniy nazorat.  
Joriy nazorat – bu ta’lim jarayonida o‘quvchilar tomonidan o‘quv dasturida 
belgilangan muayyan mavzularni o‘zlashtirilish bo‘yicha bilim, ko‘nikma va 
malakalari darajasini aniqlash, baholash shakli. Bu nazorat o‘qituvchi tomonidan 
o‘tkazilib, o‘quvchilarning bilim darajasini aniqlash fanning har bir mavzusi 
bo‘yicha kundalik ballar qo‘yib borishni nazarda tutadi.  
Oraliq nazorat o‘quvchilar tomonidan o‘quv materialining muayyan bob yoki 
bo‘limlari bo‘yicha o‘zlashtirilgan bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini 
aniqlash, baholash shakli.  
Yakuniy nazorat – ta’lim oluvchilarning chorak yoki yarim yillik uchun 
belgilangan o‘quv materiallari bo‘yicha o‘zlashtirilgan bilim, ko‘nikma va 
malakalari darajasini aniqlash, baholash shakli bo‘lib, o‘rganilgan mavzular 
bo‘yicha yozma, og‘zaki, test shaklida o‘tkaziladi.  
O’quvchilarning faoliyatini hisobga olish metodlari og‘zaki, yozma, test hamda 
amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan bo‘lishi mumkin.  
Og‘zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha 
keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir. Og‘zaki tekshirishning mohiyati 
shunda ko‘rinadiki, o‘qituvchi o‘quvchilarga o‘rganilgan mavzuning mazmunidan 
kelib chiqib, ularning o‘zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og‘zaki tekshirish 
o‘quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. 
Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham atashadi. Og‘zaki tekshirishda 
o‘qituvchi o‘rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan 
o‘quvchilarga savollar beradi. Biroq, o‘quvchilarning nutqini o‘stirish hamda 
ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo‘lishlari uchun ulardan shu yoki 
oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Ko‘pgina fanlarda 
og‘zaki tekshirish o‘quvchilarning javoblarini yozma mashqlarni tashkil etish 
asosida to‘ldirib boriladi. Masalan, o‘quvchilarning «Qo‘shma gaplar» mavzusini 
qanday o‘zlashtirganliklarini tekshirishda ana shunday yo‘l tutish mumkin. Ular o‘z 
javoblarini isbotlash uchun misol keltiradilar. Bu misollarni doskaga yozib, sintaktik 
va grammatik jihatdan tahlil qiladilar. Matematika, fizika va ximiyadan og‘zaki 
 yakuniy nazorat. Joriy nazorat – bu ta’lim jarayonida o‘quvchilar tomonidan o‘quv dasturida belgilangan muayyan mavzularni o‘zlashtirilish bo‘yicha bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash, baholash shakli. Bu nazorat o‘qituvchi tomonidan o‘tkazilib, o‘quvchilarning bilim darajasini aniqlash fanning har bir mavzusi bo‘yicha kundalik ballar qo‘yib borishni nazarda tutadi. Oraliq nazorat o‘quvchilar tomonidan o‘quv materialining muayyan bob yoki bo‘limlari bo‘yicha o‘zlashtirilgan bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash, baholash shakli. Yakuniy nazorat – ta’lim oluvchilarning chorak yoki yarim yillik uchun belgilangan o‘quv materiallari bo‘yicha o‘zlashtirilgan bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash, baholash shakli bo‘lib, o‘rganilgan mavzular bo‘yicha yozma, og‘zaki, test shaklida o‘tkaziladi. O’quvchilarning faoliyatini hisobga olish metodlari og‘zaki, yozma, test hamda amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan bo‘lishi mumkin. Og‘zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir. Og‘zaki tekshirishning mohiyati shunda ko‘rinadiki, o‘qituvchi o‘quvchilarga o‘rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, ularning o‘zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og‘zaki tekshirish o‘quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham atashadi. Og‘zaki tekshirishda o‘qituvchi o‘rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan o‘quvchilarga savollar beradi. Biroq, o‘quvchilarning nutqini o‘stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo‘lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Ko‘pgina fanlarda og‘zaki tekshirish o‘quvchilarning javoblarini yozma mashqlarni tashkil etish asosida to‘ldirib boriladi. Masalan, o‘quvchilarning «Qo‘shma gaplar» mavzusini qanday o‘zlashtirganliklarini tekshirishda ana shunday yo‘l tutish mumkin. Ular o‘z javoblarini isbotlash uchun misol keltiradilar. Bu misollarni doskaga yozib, sintaktik va grammatik jihatdan tahlil qiladilar. Matematika, fizika va ximiyadan og‘zaki  
 
tekshirish qoidaga muvofiq misol va toptiriqlarni amaliy ko‘nikma va malakalar 
baholash maqsadidan kelib chiqib hal etiladi. Keng tarqalganligi va samarali 
ekanligiga haramay o‘quvchilarning bilimlarini nazorat qilish va baholashda og‘zaki 
tekshirish ayrim kamchiliklarga ham ega. CHunonchi, uni qo‘llash jarayonida:  
 nisbatan ko‘p mehnat sarflanadi;  
 dars mobaynida 3-4 nafar o‘quvchinigina bilimini tekshirish mumkin. SHu 
bois o‘quvchilarning bilimlarini nazorat qilish va baholashning muvaffaqiyatini 
ta’minlash uchun turli shakllardan foydalaniladi. Og‘zaki ommaviy tekshirish 
o‘quvchilardan og‘zaki so‘rash bo‘lib, ular guruhga haratilgan savollarga javob 
beradilar. Bunday tekshirishda javoblar qisqa bo‘ladi. Mazkur so‘rash ko‘pchilik 
o‘quvchilarni nazorat qilishni ta’minlaydi va butun guruhni faollashtiradi, ammo 
o‘quvchilarning nutqini o‘stirmaydi. Bunday nuqsonlar individual so‘rashda ko‘zga 
tashlanmaydi. Ammo so‘rashning bu shaklida guruhdagi boshqa o‘quvchilarning 
to‘laqonli ishlashlariga erishish juda qiyin.   
Kombinatsiyalangan (tezlashtirilgan) tekshirishda o‘qituvchi bir necha 
o‘quvchini bir vaqtda doskaga chaqiradi, biri og‘zaki javob beradi, 3-4 nafar 
o‘quvchi esa kartochkalar bo‘yicha yozma ishni bajarishadi va hokazolar. Bu 
tekshirishning murakkab usuli bo‘lib, o‘qituvchidan yetarlicha tajriba va diqqatlarini 
guruhdagi hamma o‘quvchilarga taqsimlay bilishni talab qiladi.  
YOzma tekshirish – o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat 
qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo‘lib, ularning ijodiy 
qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, 
o‘qituvchi alohida mavzu yoki o‘quv dasturining ma’lum bo‘limini o‘tib 
bo‘lganidan so‘ng o‘quvchilarning bilimlarini nazorat qilish va baholashni tashkil 
etadi. YOzma tekshirish topshiriq, ya’ni, insho yozish hamda turli nazorat va 
mustaqil ishlarni bajarishni uyda ham amalga oshirishga imkon beradi. Ushbu 
jarayonda o‘qituvchining bajarilgan ish bilan tanishib chiqishi, uning sifatini 
tekshirishi uchun ko‘p mehnat va vaqt sarflanadi. Amaliy topshiriqlarni bajarishga 
asoslangan 
tekshirish. 
Bajarilayotgan 
amaliy 
harakatlar 
(sport, 
mehnat 
harakatlari)ning to‘g‘riligini kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat 
tekshirish qoidaga muvofiq misol va toptiriqlarni amaliy ko‘nikma va malakalar baholash maqsadidan kelib chiqib hal etiladi. Keng tarqalganligi va samarali ekanligiga haramay o‘quvchilarning bilimlarini nazorat qilish va baholashda og‘zaki tekshirish ayrim kamchiliklarga ham ega. CHunonchi, uni qo‘llash jarayonida:  nisbatan ko‘p mehnat sarflanadi;  dars mobaynida 3-4 nafar o‘quvchinigina bilimini tekshirish mumkin. SHu bois o‘quvchilarning bilimlarini nazorat qilish va baholashning muvaffaqiyatini ta’minlash uchun turli shakllardan foydalaniladi. Og‘zaki ommaviy tekshirish o‘quvchilardan og‘zaki so‘rash bo‘lib, ular guruhga haratilgan savollarga javob beradilar. Bunday tekshirishda javoblar qisqa bo‘ladi. Mazkur so‘rash ko‘pchilik o‘quvchilarni nazorat qilishni ta’minlaydi va butun guruhni faollashtiradi, ammo o‘quvchilarning nutqini o‘stirmaydi. Bunday nuqsonlar individual so‘rashda ko‘zga tashlanmaydi. Ammo so‘rashning bu shaklida guruhdagi boshqa o‘quvchilarning to‘laqonli ishlashlariga erishish juda qiyin. Kombinatsiyalangan (tezlashtirilgan) tekshirishda o‘qituvchi bir necha o‘quvchini bir vaqtda doskaga chaqiradi, biri og‘zaki javob beradi, 3-4 nafar o‘quvchi esa kartochkalar bo‘yicha yozma ishni bajarishadi va hokazolar. Bu tekshirishning murakkab usuli bo‘lib, o‘qituvchidan yetarlicha tajriba va diqqatlarini guruhdagi hamma o‘quvchilarga taqsimlay bilishni talab qiladi. YOzma tekshirish – o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo‘lib, ularning ijodiy qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o‘qituvchi alohida mavzu yoki o‘quv dasturining ma’lum bo‘limini o‘tib bo‘lganidan so‘ng o‘quvchilarning bilimlarini nazorat qilish va baholashni tashkil etadi. YOzma tekshirish topshiriq, ya’ni, insho yozish hamda turli nazorat va mustaqil ishlarni bajarishni uyda ham amalga oshirishga imkon beradi. Ushbu jarayonda o‘qituvchining bajarilgan ish bilan tanishib chiqishi, uning sifatini tekshirishi uchun ko‘p mehnat va vaqt sarflanadi. Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to‘g‘riligini kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat  
 
bo‘lishi mumkin. O’quvchining butun dars davomidagi barcha faoliyatlarini nazorat 
qilish tekshirishning maxsus turi bo‘lib, u o‘quvchining darsdagi ishtiroki uchun ball 
qo‘yish bilan yakunlanadi. Bu o‘quvchini doimo harakat qilishga va faollikka 
undaydi. 
Ma’lumki, 
bugun 
ta’lim 
tizimida 
reyting 
nazoratidan 
keng 
foydalanilmoqda. Reyting deganda baholash, tartibga keltirish, klassifikatsiyalash, 
bironta hodisani oldindan belgilangan shkala bo‘yicha baholash tushuniladi.             
SHkalalash – aniq jarayonlarni raqamlar tizimi yordamida modellashtirish. Uning 
turli uslublari sifat tavsiflarini miqdoriy o‘zgarishlarga aylantirishga yordam beradi. 
Reyting nazorati asosida o‘quvchilarning o‘quv faoliyatini hisobga olishning 
yuqorida keltirilgan metodlari bilan birga test usulidan ham samarali 
foydalanilmoqda. Test so‘rovidan nafaqat o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va 
malakalari darajasini aniqlash, balki 1993 yildan boshlab O’zbekiston 
Respublikasida abituriyentlarni oliy o‘quv yurtlariga tanlov asosida qabul qilish 
jarayonida ham samarali foydalanib kelinmoqda. Test – aniq maqsad asosida 
muayyan holat darajasini sifat va miqdoriy ko‘rsatkichlarda belgilashga imkon 
beruvchi sinov vositasi. Pedagogik amaliyotda testning bir qator afzalliklari ko‘zga 
tashlanadi.  
Ular quyidagilardir: 1) nazorat uchun vaqtning kam sarflanishi;  
 2) nazariy va amaliy bilim darajasini ob’ektiv sharoitda aniqlash imkonining 
mavjudligi;  
3) bir vaqtning o‘zida ko‘p sonli o‘quvchilar bilan nazoratni tashkil etish 
mumkinligi;  
4) bilim natijalarining o‘qituvchi tomonidan qisqa muddatda tekshirilishi;  
5) barcha o‘quvchilarga bir xil murakkablikdagi savollar berilib, ular uchun bir 
xil sharoitning yaratilishi.  
Ta’lim tizimi uzluksiz ravishda islohotlarni amalga oshirishni talab etadigan 
sohadir. Ta’lim tizimida islohotlarni amalga oshirish jarayonida o‘quvchilarning 
bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish va baholash ham yangicha mazmun 
kasb etdi. Davlat ta’lim standartlarining ishlab chiqilganligi, yangi o‘quv dasturining 
amaliyotga joriy etilganligi, erkin va mustaqil fikrlovchi shaxsni tarbiyalashga 
bo‘lishi mumkin. O’quvchining butun dars davomidagi barcha faoliyatlarini nazorat qilish tekshirishning maxsus turi bo‘lib, u o‘quvchining darsdagi ishtiroki uchun ball qo‘yish bilan yakunlanadi. Bu o‘quvchini doimo harakat qilishga va faollikka undaydi. Ma’lumki, bugun ta’lim tizimida reyting nazoratidan keng foydalanilmoqda. Reyting deganda baholash, tartibga keltirish, klassifikatsiyalash, bironta hodisani oldindan belgilangan shkala bo‘yicha baholash tushuniladi. SHkalalash – aniq jarayonlarni raqamlar tizimi yordamida modellashtirish. Uning turli uslublari sifat tavsiflarini miqdoriy o‘zgarishlarga aylantirishga yordam beradi. Reyting nazorati asosida o‘quvchilarning o‘quv faoliyatini hisobga olishning yuqorida keltirilgan metodlari bilan birga test usulidan ham samarali foydalanilmoqda. Test so‘rovidan nafaqat o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash, balki 1993 yildan boshlab O’zbekiston Respublikasida abituriyentlarni oliy o‘quv yurtlariga tanlov asosida qabul qilish jarayonida ham samarali foydalanib kelinmoqda. Test – aniq maqsad asosida muayyan holat darajasini sifat va miqdoriy ko‘rsatkichlarda belgilashga imkon beruvchi sinov vositasi. Pedagogik amaliyotda testning bir qator afzalliklari ko‘zga tashlanadi. Ular quyidagilardir: 1) nazorat uchun vaqtning kam sarflanishi; 2) nazariy va amaliy bilim darajasini ob’ektiv sharoitda aniqlash imkonining mavjudligi; 3) bir vaqtning o‘zida ko‘p sonli o‘quvchilar bilan nazoratni tashkil etish mumkinligi; 4) bilim natijalarining o‘qituvchi tomonidan qisqa muddatda tekshirilishi; 5) barcha o‘quvchilarga bir xil murakkablikdagi savollar berilib, ular uchun bir xil sharoitning yaratilishi. Ta’lim tizimi uzluksiz ravishda islohotlarni amalga oshirishni talab etadigan sohadir. Ta’lim tizimida islohotlarni amalga oshirish jarayonida o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish va baholash ham yangicha mazmun kasb etdi. Davlat ta’lim standartlarining ishlab chiqilganligi, yangi o‘quv dasturining amaliyotga joriy etilganligi, erkin va mustaqil fikrlovchi shaxsni tarbiyalashga  
 
nisbatan yuqori talabning qo‘yilayotganligi, ta’lim amaliyotiga pedagogik 
texnologiyalar olib kirilayotganligi, o‘quvchilarni kasbga muvaffaqiyatli yo‘llash 
maqsadida psixologik va pedagogik diagnostika barcha turdagi ta’lim 
muassasalarida keng ko‘lamda amalga oshirilayotganligi kabi holatlar ko‘zga 
tashlanayotgan bir vaqtda o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini eng 
samarali shakl, metod va vositalar yordamida nazorat qilish hamda baholash muhim 
ahamiyatga ega. O’quvchilar bilimini baholashning besh balli tizimining 
eskirganligi, zamon talablariga javob bera olmagani uni reyting tizimi asosida 
baholash uslubi bilan almashtirishni taqozo etdi. Besh balli baholash tizimi 
qattiqqo‘llik, o‘qituvchining mustabidligi hamda uning ta’lim jarayonida yakka 
hukmronligini ta’minlashga xizmat qilib kelgan. Demak, ushbu jarayonda talab va 
amaldagi holat bir-biriga muvofiq kelmaydi. Ikkinchidan, baholash mezoni 
o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasida ixtiloflarni keltirib chiharishga emas, aksincha, 
o‘zaro faol hamkorlik, bir-birini tushuna olishlari uchun xizmat qilishi lozim. 
Uchinchidan, baholash mezoni faqatgina o‘quvchilar tomonidan bilim, ko‘nikma va 
malakalarning o‘zlashtirilish darajasini nazorat qilish uchungina emas, balki ta’limni 
tashhis etishning faol ko‘makchisiga aylanishi zarur. Baholashning besh balli tizimi 
birdan beshgacha farqlanuvchi dastlabki baholar qo‘yish tartibini bildirib, 
mohiyatan baholar o‘rtasida yig‘indisining o‘rtacha arifmetik qiymati asosida 
choraklik (yillik) bahoni belgilashdan iborat. Masalan, o‘quvchi biror o‘quv fanidan 
uchta nazorat ishini 3, 4 va 5 ga bajargan, joriy nazorat bo‘yicha ham shunday 
natijalarni qayd etgan bo‘lsa, unga chorak uchun «4» baho qo‘yiladi. Bu esa 
o‘quvchi joriy, oraliq va yakuniy nazorat paytida yaxshi tayyorgarlik ko‘rib, ijobiy 
baholanishiga, chorak oxirida muayyan mavzudan olgan «5» bahoga berilgan 
javoblarining mutlaqo inobatga olmasligiga sharoit yaratadi. «Reyting» (inglizcha 
baholash, tartibga keltirish, klassifikatsiyalash) muayyan hodisani oldindan 
belgilangan shkala bo‘yicha baholash. Reyting tizimi o‘quvchilarning bilim sifatini 
nazorat qilish turi, metodi va shakli sifatida e’tirof etilib, uning yordamida 
o‘quvchilarning o‘quv fanlari bo‘yicha ta’lim standartida belgilangan barcha 
talablar bo‘yicha o‘zlashtirilgan bilimlari sifati baholanadi. Reyting tizimida 
nisbatan yuqori talabning qo‘yilayotganligi, ta’lim amaliyotiga pedagogik texnologiyalar olib kirilayotganligi, o‘quvchilarni kasbga muvaffaqiyatli yo‘llash maqsadida psixologik va pedagogik diagnostika barcha turdagi ta’lim muassasalarida keng ko‘lamda amalga oshirilayotganligi kabi holatlar ko‘zga tashlanayotgan bir vaqtda o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini eng samarali shakl, metod va vositalar yordamida nazorat qilish hamda baholash muhim ahamiyatga ega. O’quvchilar bilimini baholashning besh balli tizimining eskirganligi, zamon talablariga javob bera olmagani uni reyting tizimi asosida baholash uslubi bilan almashtirishni taqozo etdi. Besh balli baholash tizimi qattiqqo‘llik, o‘qituvchining mustabidligi hamda uning ta’lim jarayonida yakka hukmronligini ta’minlashga xizmat qilib kelgan. Demak, ushbu jarayonda talab va amaldagi holat bir-biriga muvofiq kelmaydi. Ikkinchidan, baholash mezoni o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasida ixtiloflarni keltirib chiharishga emas, aksincha, o‘zaro faol hamkorlik, bir-birini tushuna olishlari uchun xizmat qilishi lozim. Uchinchidan, baholash mezoni faqatgina o‘quvchilar tomonidan bilim, ko‘nikma va malakalarning o‘zlashtirilish darajasini nazorat qilish uchungina emas, balki ta’limni tashhis etishning faol ko‘makchisiga aylanishi zarur. Baholashning besh balli tizimi birdan beshgacha farqlanuvchi dastlabki baholar qo‘yish tartibini bildirib, mohiyatan baholar o‘rtasida yig‘indisining o‘rtacha arifmetik qiymati asosida choraklik (yillik) bahoni belgilashdan iborat. Masalan, o‘quvchi biror o‘quv fanidan uchta nazorat ishini 3, 4 va 5 ga bajargan, joriy nazorat bo‘yicha ham shunday natijalarni qayd etgan bo‘lsa, unga chorak uchun «4» baho qo‘yiladi. Bu esa o‘quvchi joriy, oraliq va yakuniy nazorat paytida yaxshi tayyorgarlik ko‘rib, ijobiy baholanishiga, chorak oxirida muayyan mavzudan olgan «5» bahoga berilgan javoblarining mutlaqo inobatga olmasligiga sharoit yaratadi. «Reyting» (inglizcha baholash, tartibga keltirish, klassifikatsiyalash) muayyan hodisani oldindan belgilangan shkala bo‘yicha baholash. Reyting tizimi o‘quvchilarning bilim sifatini nazorat qilish turi, metodi va shakli sifatida e’tirof etilib, uning yordamida o‘quvchilarning o‘quv fanlari bo‘yicha ta’lim standartida belgilangan barcha talablar bo‘yicha o‘zlashtirilgan bilimlari sifati baholanadi. Reyting tizimida  
 
o‘zlashtirish natijasi nazoratning ko‘rsatilgan barcha shakllardan o‘tish jarayonida 
to‘plangan ballarni qo‘shish yo‘li bilan aniqlanadi. Har bir nazorat turi uchun 10 
balldan taqsimlanganda (o‘quv fani uchun 100 ball hisobida) unga 7, 5, 8, 7 ball 
qo‘yilsa, o‘quvchining chorak yoki yarim yillik uchun to‘plagan bali 27 ballni 
tashkil etadi, bu esa 55 foizdan kam, shuning uchun u yetarlicha reyting ballini 
to‘plamaguncha va barcha nazorat shaklidan o‘tmagancha attestatsiya qilinmaydi. 
Demak, reyting tizimi olingan baho bilan egallangan bilim o‘rtasida tafovut kelib 
chiqishining oldini oladi.  
Reyting tizimi yana bir qator afzalliklarga ega, chunonchi:  
ta’lim jarayonida baholash tizimi imkoniyatlarini kengaytirish;  
o‘quvchi bilimini eng adolatli mezonlar yordamida aniqlash;  
ta’limni standartlashtirish jarayoni uchun zarur imkoniyatlarni ochib berish;         
ta’lim standartlarida ko‘zda tutilgan o‘quv dasturiga kirgan majburiy ixtiyoriy 
mavzularning to‘laligicha o‘zlashtirilishi;  
o‘quvchilarda o‘z ustida mustaqil ishlash intilish, erkin fikr yuritish, bilimlarni 
egallashga nisbatan izchil yondashuv yuzaga keladi;  
o‘quvchilarda yomon baho olishga bo‘lgan qo‘rquv yo‘qolib, uning o‘rniga 
bilimlarni ixtiyoriy o‘zlashtirish, mavjud kamchilik va nuqsonlarni bartaraf etish 
yo‘lida mustaqil ishlash imkoniyati yaratiladi.  
Boshqacha aytganda, qo‘rquv o‘rniga intilish, rejalashtirish, harakat qilishga 
ehtiyoj tug‘iladi, o‘rganishga nisbatan qiziqish ortadi. Biroq, bugungi kunda ham 
maktab amaliyotida besh balli baholash tizimidan foydalanilayotganligi bois 
pedagoglar mazkur tizimning rag‘batlantiruvchi rolini oshirish yo‘llarini 
izlamoqdalar. Bu borada bir necha usullardan foydalanishmoqda.  
Xususan: -baholarni qo‘shish va ayrish alomatlari bilan ifodalash. Sinf 
jurnallarini yuritishning amaldagi qoidalari ifodaviy belgili baholarni qo‘llashga 
imkon bermaydi. SHu bois pedagog murosa qilib, sinf jurnaliga aniq baholarni 
qo‘yadi, plyus-minuslarni esa shaxsiy yon daftarchasida qayd etib boradi; - raqamni 
balli baho (qo‘shimcha baho) bilan to‘ldirishi. Bu usul instruktiv ta’qiqlarga ega 
emas, biroq pedagoglar tomonidan kam qo‘llaniladi, zero, bu usul dars davomida 
o‘zlashtirish natijasi nazoratning ko‘rsatilgan barcha shakllardan o‘tish jarayonida to‘plangan ballarni qo‘shish yo‘li bilan aniqlanadi. Har bir nazorat turi uchun 10 balldan taqsimlanganda (o‘quv fani uchun 100 ball hisobida) unga 7, 5, 8, 7 ball qo‘yilsa, o‘quvchining chorak yoki yarim yillik uchun to‘plagan bali 27 ballni tashkil etadi, bu esa 55 foizdan kam, shuning uchun u yetarlicha reyting ballini to‘plamaguncha va barcha nazorat shaklidan o‘tmagancha attestatsiya qilinmaydi. Demak, reyting tizimi olingan baho bilan egallangan bilim o‘rtasida tafovut kelib chiqishining oldini oladi. Reyting tizimi yana bir qator afzalliklarga ega, chunonchi: ta’lim jarayonida baholash tizimi imkoniyatlarini kengaytirish; o‘quvchi bilimini eng adolatli mezonlar yordamida aniqlash; ta’limni standartlashtirish jarayoni uchun zarur imkoniyatlarni ochib berish; ta’lim standartlarida ko‘zda tutilgan o‘quv dasturiga kirgan majburiy ixtiyoriy mavzularning to‘laligicha o‘zlashtirilishi; o‘quvchilarda o‘z ustida mustaqil ishlash intilish, erkin fikr yuritish, bilimlarni egallashga nisbatan izchil yondashuv yuzaga keladi; o‘quvchilarda yomon baho olishga bo‘lgan qo‘rquv yo‘qolib, uning o‘rniga bilimlarni ixtiyoriy o‘zlashtirish, mavjud kamchilik va nuqsonlarni bartaraf etish yo‘lida mustaqil ishlash imkoniyati yaratiladi. Boshqacha aytganda, qo‘rquv o‘rniga intilish, rejalashtirish, harakat qilishga ehtiyoj tug‘iladi, o‘rganishga nisbatan qiziqish ortadi. Biroq, bugungi kunda ham maktab amaliyotida besh balli baholash tizimidan foydalanilayotganligi bois pedagoglar mazkur tizimning rag‘batlantiruvchi rolini oshirish yo‘llarini izlamoqdalar. Bu borada bir necha usullardan foydalanishmoqda. Xususan: -baholarni qo‘shish va ayrish alomatlari bilan ifodalash. Sinf jurnallarini yuritishning amaldagi qoidalari ifodaviy belgili baholarni qo‘llashga imkon bermaydi. SHu bois pedagog murosa qilib, sinf jurnaliga aniq baholarni qo‘yadi, plyus-minuslarni esa shaxsiy yon daftarchasida qayd etib boradi; - raqamni balli baho (qo‘shimcha baho) bilan to‘ldirishi. Bu usul instruktiv ta’qiqlarga ega emas, biroq pedagoglar tomonidan kam qo‘llaniladi, zero, bu usul dars davomida  
 
shusiz ham tanqisligi seziladigan vaqtni ko‘proq sarflashni talab etadi; - 
o‘qituvchining kundalik daftarga baho qo‘yish bilan birga ota-onalar uchun 
qaydlarni yozishi. Bu usul o‘quvchining oila oldidagi mas’uliyatini kuchaytirishga 
asoslanadi. Quyidagi holat inobatga olinmasa, bunda biror g‘ayri oddiylik yo‘q. 
Kundalikda qayd etilgan yozuvlar mazmuni bilan tanishish ularning asosan salbiy 
mazmunda ekanligini ko‘rsatadi. Ma’lumki, salbiy fikrlar o‘quvchilarda ta’lim 
olishga bo‘lgan rag‘batni barbod qiladi. Tadqiqot natijalarining ko‘rsatishicha, 5-6-
sinf o‘quvchilarida ta’lim olishga bo‘lgan rag‘batning pasayishini ta’minlovchi omil 
– aynan kundalikdagi salbiy mazmundagi qaydlardir. Kommunikativ motiv – 
tengdoshlarining munosabati, fikri. O’quvchilar tengdoshlarining munosabati, 
fikrlariga nisbatan e’tiborsiz bo‘la olmaydilar. Pedagog ana omildan foydalana 
olishi zarur, biroq uni suiste’mol qilish yaramaydi, zero, bunday yondashuv ham 
o‘quvchilarda ta’lim olishga bo‘lgan rag‘batni susaytiradi. XIX-XX asr boshlarida 
gimnaziyalarda shunday qoida ustun bo‘lgan: o‘quvchini jamoa oldida maqtash 
mumkin, lekin koyish mumkin emas.  
Bugun ham ta’lim amaliyotida ana shu qoidaga amal qilish foydadan holi emas. 
1. kommunikativ ta’sirni kuchaytirish, bu o‘rinda o‘quvchilarni o‘z sinfdoshlarining 
muvaffaqiyatlari va muvaffaqiyatsizliklarini his qilish, unga yordam ko‘rsatishga 
o‘rgatishdan iborat;  
2. o‘zlashtirish ekranlaridan foydalanish. Sinfda ekran osib qo‘yilib, unda 
o‘quvchilarning barcha baho ko‘rsatkichlari qayd etib boriladi. Buning kamchiligi 
a’lochilarda kibrlanish, past o‘zlashtiruvchilarda esa befarqlik yuzaga keladi. 
Bunday holatning oldini olish uchun o‘quvchilarni axborotni to‘g‘ri qabul qilishga 
o‘rgatib borish zarur.  
3. o‘z-o‘zi bilan musobaqa tashkil etish, har hafta oxirida o‘quvchi o‘z faolitini 
tahlil etadi. YAkunlangan haftada o‘zlashtirish pasaysa, garchi u a’lochi bo‘lib 
qolaversa ham o‘quvchi musobaqada boy beradi. Aksincha, kuchsiz o‘quvchi 
yakunlangan haftada samarali ishlasa, g‘olib chiqqan hisoblanadi. O’zo‘zi bilan 
musobaqada barcha o‘quvchilar teng sharoitda bo‘ladilar, ya’ni, past 30 
o‘zlashtiruvchi o‘quvchi bitta past bahoni kam olsa, yutgan, a’lochi o‘quvchi esa 
shusiz ham tanqisligi seziladigan vaqtni ko‘proq sarflashni talab etadi; - o‘qituvchining kundalik daftarga baho qo‘yish bilan birga ota-onalar uchun qaydlarni yozishi. Bu usul o‘quvchining oila oldidagi mas’uliyatini kuchaytirishga asoslanadi. Quyidagi holat inobatga olinmasa, bunda biror g‘ayri oddiylik yo‘q. Kundalikda qayd etilgan yozuvlar mazmuni bilan tanishish ularning asosan salbiy mazmunda ekanligini ko‘rsatadi. Ma’lumki, salbiy fikrlar o‘quvchilarda ta’lim olishga bo‘lgan rag‘batni barbod qiladi. Tadqiqot natijalarining ko‘rsatishicha, 5-6- sinf o‘quvchilarida ta’lim olishga bo‘lgan rag‘batning pasayishini ta’minlovchi omil – aynan kundalikdagi salbiy mazmundagi qaydlardir. Kommunikativ motiv – tengdoshlarining munosabati, fikri. O’quvchilar tengdoshlarining munosabati, fikrlariga nisbatan e’tiborsiz bo‘la olmaydilar. Pedagog ana omildan foydalana olishi zarur, biroq uni suiste’mol qilish yaramaydi, zero, bunday yondashuv ham o‘quvchilarda ta’lim olishga bo‘lgan rag‘batni susaytiradi. XIX-XX asr boshlarida gimnaziyalarda shunday qoida ustun bo‘lgan: o‘quvchini jamoa oldida maqtash mumkin, lekin koyish mumkin emas. Bugun ham ta’lim amaliyotida ana shu qoidaga amal qilish foydadan holi emas. 1. kommunikativ ta’sirni kuchaytirish, bu o‘rinda o‘quvchilarni o‘z sinfdoshlarining muvaffaqiyatlari va muvaffaqiyatsizliklarini his qilish, unga yordam ko‘rsatishga o‘rgatishdan iborat; 2. o‘zlashtirish ekranlaridan foydalanish. Sinfda ekran osib qo‘yilib, unda o‘quvchilarning barcha baho ko‘rsatkichlari qayd etib boriladi. Buning kamchiligi a’lochilarda kibrlanish, past o‘zlashtiruvchilarda esa befarqlik yuzaga keladi. Bunday holatning oldini olish uchun o‘quvchilarni axborotni to‘g‘ri qabul qilishga o‘rgatib borish zarur. 3. o‘z-o‘zi bilan musobaqa tashkil etish, har hafta oxirida o‘quvchi o‘z faolitini tahlil etadi. YAkunlangan haftada o‘zlashtirish pasaysa, garchi u a’lochi bo‘lib qolaversa ham o‘quvchi musobaqada boy beradi. Aksincha, kuchsiz o‘quvchi yakunlangan haftada samarali ishlasa, g‘olib chiqqan hisoblanadi. O’zo‘zi bilan musobaqada barcha o‘quvchilar teng sharoitda bo‘ladilar, ya’ni, past 30 o‘zlashtiruvchi o‘quvchi bitta past bahoni kam olsa, yutgan, a’lochi o‘quvchi esa  
 
bitta a’lo bahoni kam olgan bo‘lsa yutqazadi. Anglanganidek, bu usul o‘zlashtirish 
uchun emas, balki o‘zlashtirishni yaxshilash uchun xizmat qiladi. 
 
Talabalarning ta’lim natijalarini baholash mezonlari va ECTSga 
konvertatsiya qilish: 
Daraja 
“5” 
ballik 
tizim 
(baho) 
O’zlashtirish 
% da 
An’anaviy
da 
Baholash mezonlari 
O’quv 
boshqarma 
uchun 
Professor-o’qituvchi uchun 
    A+ 
 4,75 – 
5 
  91 – 100 
A’lo 
Talaba 
materialni 
mustaqil 
ravishda 
tez 
o’zlashtiradi: 
xatolarga 
yo’l 
qo’ymaydi; 
mashg’ulotlarda faol ishtirok 
etadi; savollarga to’liq va aniq 
javob beradi. 
    A 
 4,46 – 
4,74 
  90 – 95 
Talaba materiallarni mustaqil 
ravishda o’zlashtiradi: xatolarga 
yo’l 
qo’ymaydi; 
savollarga 
to’liq va aniq javob beradi. 
    B+ 
 4,05 – 
4,45 
  81 – 90 
Yaxshi 
Talaba 
materiallarni 
yaxshi 
o’zlashtiradi, uni mantiqiy ifoda 
eta oladi; mashg’ulotlarda faol 
ishtirok etadi; savollarga to’liq 
va aniq javob beradi, biroq 
uncha 
jiddiy 
bo’lmagan 
xatolarga yo’l qo’yadi. 
    B 
 3,55 –   71 – 80 
Talaba 
materiallarni 
yaxshi 
bitta a’lo bahoni kam olgan bo‘lsa yutqazadi. Anglanganidek, bu usul o‘zlashtirish uchun emas, balki o‘zlashtirishni yaxshilash uchun xizmat qiladi. Talabalarning ta’lim natijalarini baholash mezonlari va ECTSga konvertatsiya qilish: Daraja “5” ballik tizim (baho) O’zlashtirish % da An’anaviy da Baholash mezonlari O’quv boshqarma uchun Professor-o’qituvchi uchun A+ 4,75 – 5 91 – 100 A’lo Talaba materialni mustaqil ravishda tez o’zlashtiradi: xatolarga yo’l qo’ymaydi; mashg’ulotlarda faol ishtirok etadi; savollarga to’liq va aniq javob beradi. A 4,46 – 4,74 90 – 95 Talaba materiallarni mustaqil ravishda o’zlashtiradi: xatolarga yo’l qo’ymaydi; savollarga to’liq va aniq javob beradi. B+ 4,05 – 4,45 81 – 90 Yaxshi Talaba materiallarni yaxshi o’zlashtiradi, uni mantiqiy ifoda eta oladi; mashg’ulotlarda faol ishtirok etadi; savollarga to’liq va aniq javob beradi, biroq uncha jiddiy bo’lmagan xatolarga yo’l qo’yadi. B 3,55 – 71 – 80 Talaba materiallarni yaxshi  
 
4,04 
o’zlashtiradi, savollarga to’liq 
va aniq javob beradi, biroq 
uncha 
jiddiy 
bo’lmagan 
xatolarga yo’l qo’yadi. 
    C+ 
 3,26 – 
3,5 
  66 – 70 
Qoniqarli 
Talaba 
asosiy 
materiallarni 
biladi, biroq aniq ifoda etishga 
qiynaladi; 
savollarga 
javob 
berishda aniqlik va to’liqlik 
etishmaydi; materiallarni taqdim 
etishda ayrim xatoliklarga yo’l 
qo’yadi; 
kommunikasiya 
jarayonida qiyinchilik sezadi. 
    C 
 3,0 
– 
3,25 
  60 – 65 
Talaba 
asosiy 
materiallarni 
biladi, biroq aniq ifoda etishga 
qiynaladi; 
savollarga 
javob 
berishda aniqlik va to’liqlik 
etishmaydi; materiallarni taqdim 
etishda ayrim xatoliklarga yo’l 
qo’yadi. 
    F 
 3,0 dan 
kam 
  59 dan kam 
Qoniqarsiz Talaba 
materialllarni 
o’zlashtirmagan; 
savollarga 
javob 
bera 
olmaydi; 
mashg’ulotlarda 
ishtirok 
etmaydi. 
 
4,04 o’zlashtiradi, savollarga to’liq va aniq javob beradi, biroq uncha jiddiy bo’lmagan xatolarga yo’l qo’yadi. C+ 3,26 – 3,5 66 – 70 Qoniqarli Talaba asosiy materiallarni biladi, biroq aniq ifoda etishga qiynaladi; savollarga javob berishda aniqlik va to’liqlik etishmaydi; materiallarni taqdim etishda ayrim xatoliklarga yo’l qo’yadi; kommunikasiya jarayonida qiyinchilik sezadi. C 3,0 – 3,25 60 – 65 Talaba asosiy materiallarni biladi, biroq aniq ifoda etishga qiynaladi; savollarga javob berishda aniqlik va to’liqlik etishmaydi; materiallarni taqdim etishda ayrim xatoliklarga yo’l qo’yadi. F 3,0 dan kam 59 dan kam Qoniqarsiz Talaba materialllarni o’zlashtirmagan; savollarga javob bera olmaydi; mashg’ulotlarda ishtirok etmaydi.