TA’LIM JARAYONIDA INTERFAOL METODLARNI QO‘LLASH (“Aqliy hujum” metodi, “Kichik guruhlarda ishlash” metodi, “Davra suhbati” metodi, “Ishbop o‘yin” metodi)

Yuklangan vaqt

2024-05-03

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

27

Faytl hajmi

285,0 KB


Ilmiybaza.uz 
 
1 
 
 
TA’LIM JARAYONIDA INTERFAOL METODLARNI  
QO‘LLASH 
 
 
 
 
Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o‘qitishning zamonaviy metodlari keng 
qo‘llanilmoqda. O‘qitishning zamonaviy metodlarini qo‘llash o‘qitish jarayonida 
yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda har bir 
darsning didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq sanaladi. 
An’anaviy dars shaklini saqlab qolgan holda, unga turli-tuman ta’lim 
oluvchilar 
faoliyatini 
faollashtiradigan 
metodlar 
bilan 
boyitish 
ta’lim 
oluvchilarning o‘zlashtirish darajasining ko‘tarilishiga olib keladi. Buning uchun 
dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan ta’lim 
oluvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim jarayonida faolligi muttasil 
rag‘batlantirilib turilishi, o‘quv materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib, 
ularning mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash, bahs-
munozara, muammoli vaziyat, yo‘naltiruvchi matn, loyiha, rolli o‘yinlar kabi 
metodlarni qo‘llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga 
undash talab etiladi.  
Bu metodlarni interfaol yoki interaktiv metodlar deb ham atashadi. Interfaol 
metodlar deganda-ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va mustaqil fikrlashga 
undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo‘lgan metodlar 
tushuniladi. Bu metodlar qo‘llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini faol 
ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida ishtirok etadi. 
Ta’lim oluvchi markazda bo‘lgan yondoshuvning foydali jihatlari quyidagilarda 
namoyon bo‘ladi: 
- ta’lim samarasi yuqoriroq bo‘lgan o‘qish-o‘rganish; 
Ilmiybaza.uz 1 TA’LIM JARAYONIDA INTERFAOL METODLARNI QO‘LLASH Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o‘qitishning zamonaviy metodlari keng qo‘llanilmoqda. O‘qitishning zamonaviy metodlarini qo‘llash o‘qitish jarayonida yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda har bir darsning didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq sanaladi. An’anaviy dars shaklini saqlab qolgan holda, unga turli-tuman ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajasining ko‘tarilishiga olib keladi. Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan ta’lim oluvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim jarayonida faolligi muttasil rag‘batlantirilib turilishi, o‘quv materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib, ularning mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash, bahs- munozara, muammoli vaziyat, yo‘naltiruvchi matn, loyiha, rolli o‘yinlar kabi metodlarni qo‘llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga undash talab etiladi. Bu metodlarni interfaol yoki interaktiv metodlar deb ham atashadi. Interfaol metodlar deganda-ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo‘lgan metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo‘llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida ishtirok etadi. Ta’lim oluvchi markazda bo‘lgan yondoshuvning foydali jihatlari quyidagilarda namoyon bo‘ladi: - ta’lim samarasi yuqoriroq bo‘lgan o‘qish-o‘rganish; Ilmiybaza.uz 
 
2 
- ta’lim oluvchining yuqori darajada rag‘batlantirilishi; 
- ilgari orttirilgan bilimning ham e’tiborga olinishi; 
- o‘qish shiddatini ta’lim oluvchining ehtiyojiga muvofiqlashtirilishi; 
- 
ta’lim 
oluvchining 
tashabbuskorligi 
va 
mas’uliyatining 
qo‘llab-
quvvatlanishi; 
- amalda bajarish orqali o‘rganilishi; 
- ikki taraflama fikr-mulohazalarga sharoit yaratilishi. 
Ilmiybaza.uz 2 - ta’lim oluvchining yuqori darajada rag‘batlantirilishi; - ilgari orttirilgan bilimning ham e’tiborga olinishi; - o‘qish shiddatini ta’lim oluvchining ehtiyojiga muvofiqlashtirilishi; - ta’lim oluvchining tashabbuskorligi va mas’uliyatining qo‘llab- quvvatlanishi; - amalda bajarish orqali o‘rganilishi; - ikki taraflama fikr-mulohazalarga sharoit yaratilishi. Ilmiybaza.uz 
 
3 
 
 
 
 
“Aqliy hujum” metodi - biror muammo bo‘yicha ta’lim oluvchilar 
tomonidan bildirilgan erkin fikr va mulohazalarni to‘plab, ular orqali ma’lum bir 
yechimga kelinadigan metoddir. “Aqliy hujum” metodining yozma va og‘zaki 
shakllari mavjud. Og‘zaki shaklida ta’lim beruvchi tomonidan berilgan savolga 
ta’lim oluvchilarning har biri o‘z fikrini og‘zaki bildiradi. Ta’lim oluvchilar o‘z 
javoblarini aniq va qisqa tarzda bayon etadilar. Yozma shaklida esa berilgan 
savolga ta’lim oluvchilar o‘z javoblarini qog‘oz kartochkalarga qisqa va barchaga 
ko‘rinarli tarzda yozadilar. Javoblar doskaga (magnitlar yordamida) yoki 
«pinbord» doskasiga (ignalar yordamida) mahkamlanadi. “Aqliy hujum” 
metodining yozma shaklida javoblarni ma’lum belgilar bo‘yicha guruhlab chiqish 
imkoniyati mavjuddir.  Ushbu metod to‘g‘ri va ijobiy qo‘llanilganda shaxsni erkin, 
ijodiy va nostandart fikrlashga o‘rgatadi.  
“Aqliy hujum” metodidan foydalanilganda ta’lim oluvchilarning barchasini 
jalb etish imkoniyati bo‘ladi, shu jumladan ta’lim oluvchilarda muloqot qilish va 
munozara olib borish madaniyati shakllanadi. Ta’lim oluvchilar o‘z fikrini faqat 
og‘zaki emas, balki yozma ravishda bayon etish mahorati, mantiqiy va tizimli fikr 
yuritish ko‘nikmasi rivojlanadi. Bildirilgan fikrlar baholanmasligi ta’lim 
oluvchilarda turli g‘oyalar shakllanishiga olib keladi. Bu metod ta’lim oluvchilarda 
ijodiy tafakkurni rivojlantirish uchun xizmat qiladi.  
“Aqliy hujum” metodi ta’lim beruvchi tomonidan qo‘yilgan maqsadga qarab 
amalga oshiriladi: 
1. Ta’lim oluvchilarning boshlang‘ich bilimlarini aniqlash maqsad qilib 
qo‘yilganda, bu metod darsning mavzuga kirish qismida amalga oshiriladi. 
2. Mavzuni takrorlash yoki bir mavzuni keyingi mavzu bilan bog‘lash maqsad qilib 
qo‘yilganda –yangi mavzuga o‘tish qismida amalga oshiriladi. 
 
“АҚЛИЙ ҲУЖУМ” методи 
 
 
Ilmiybaza.uz 3 “Aqliy hujum” metodi - biror muammo bo‘yicha ta’lim oluvchilar tomonidan bildirilgan erkin fikr va mulohazalarni to‘plab, ular orqali ma’lum bir yechimga kelinadigan metoddir. “Aqliy hujum” metodining yozma va og‘zaki shakllari mavjud. Og‘zaki shaklida ta’lim beruvchi tomonidan berilgan savolga ta’lim oluvchilarning har biri o‘z fikrini og‘zaki bildiradi. Ta’lim oluvchilar o‘z javoblarini aniq va qisqa tarzda bayon etadilar. Yozma shaklida esa berilgan savolga ta’lim oluvchilar o‘z javoblarini qog‘oz kartochkalarga qisqa va barchaga ko‘rinarli tarzda yozadilar. Javoblar doskaga (magnitlar yordamida) yoki «pinbord» doskasiga (ignalar yordamida) mahkamlanadi. “Aqliy hujum” metodining yozma shaklida javoblarni ma’lum belgilar bo‘yicha guruhlab chiqish imkoniyati mavjuddir. Ushbu metod to‘g‘ri va ijobiy qo‘llanilganda shaxsni erkin, ijodiy va nostandart fikrlashga o‘rgatadi. “Aqliy hujum” metodidan foydalanilganda ta’lim oluvchilarning barchasini jalb etish imkoniyati bo‘ladi, shu jumladan ta’lim oluvchilarda muloqot qilish va munozara olib borish madaniyati shakllanadi. Ta’lim oluvchilar o‘z fikrini faqat og‘zaki emas, balki yozma ravishda bayon etish mahorati, mantiqiy va tizimli fikr yuritish ko‘nikmasi rivojlanadi. Bildirilgan fikrlar baholanmasligi ta’lim oluvchilarda turli g‘oyalar shakllanishiga olib keladi. Bu metod ta’lim oluvchilarda ijodiy tafakkurni rivojlantirish uchun xizmat qiladi. “Aqliy hujum” metodi ta’lim beruvchi tomonidan qo‘yilgan maqsadga qarab amalga oshiriladi: 1. Ta’lim oluvchilarning boshlang‘ich bilimlarini aniqlash maqsad qilib qo‘yilganda, bu metod darsning mavzuga kirish qismida amalga oshiriladi. 2. Mavzuni takrorlash yoki bir mavzuni keyingi mavzu bilan bog‘lash maqsad qilib qo‘yilganda –yangi mavzuga o‘tish qismida amalga oshiriladi. “АҚЛИЙ ҲУЖУМ” методи Ilmiybaza.uz 
 
4 
Аниқ ва тўғри жавоб танлаб олинади 
3. O‘tilgan mavzuni mustahkamlash maqsad qilib qo‘yilganda-mavzudan so‘ng, 
darsning mustahkamlash qismida amalga oshiriladi. 
 
“Aqliy hujum” metodini qo‘llashdagi asosiy qoidalar: 
1. Bildirilgan fikr-g‘oyalar muhokama qilinmaydi va baholanmaydi. 
2. Bildirilgan har qanday fikr-g‘oyalar, ular hatto to‘g‘ri bo‘lmasa ham  inobatga 
olinadi. 
3. Har bir ta’lim oluvchi qatnashishi shart. 
Quyida (1-chizma) “Aqliy hujum” metodining tuzilmasi keltirilgan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1-chizma. “Aqliy hujum” metodining tuzilmasi 
 
“Aqliy hujum” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 
1. Ta’lim oluvchilarga savol tashlanadi va ularga shu savol bo‘yicha o‘z 
javoblarini (fikr, g‘oya va mulohaza) bildirishlarini so‘raladi; 
Муаммоли савол берилади 
Фикр ва ғоялар эшитилади ва жамлаб 
борилади 
Фикр ва ғоялар гуруҳланади 
Ilmiybaza.uz 4 Аниқ ва тўғри жавоб танлаб олинади 3. O‘tilgan mavzuni mustahkamlash maqsad qilib qo‘yilganda-mavzudan so‘ng, darsning mustahkamlash qismida amalga oshiriladi. “Aqliy hujum” metodini qo‘llashdagi asosiy qoidalar: 1. Bildirilgan fikr-g‘oyalar muhokama qilinmaydi va baholanmaydi. 2. Bildirilgan har qanday fikr-g‘oyalar, ular hatto to‘g‘ri bo‘lmasa ham inobatga olinadi. 3. Har bir ta’lim oluvchi qatnashishi shart. Quyida (1-chizma) “Aqliy hujum” metodining tuzilmasi keltirilgan. 1-chizma. “Aqliy hujum” metodining tuzilmasi “Aqliy hujum” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Ta’lim oluvchilarga savol tashlanadi va ularga shu savol bo‘yicha o‘z javoblarini (fikr, g‘oya va mulohaza) bildirishlarini so‘raladi; Муаммоли савол берилади Фикр ва ғоялар эшитилади ва жамлаб борилади Фикр ва ғоялар гуруҳланади Ilmiybaza.uz 
 
5 
2. Ta’lim oluvchilar savol bo‘yicha o‘z fikr-mulohazalarini bildirishadi; 
3. Ta’lim oluvchilarning fikr-g‘oyalari (magnitafonga, videotasmaga, rangli  
   qog‘ozlarga yoki doskaga) to‘planadi; 
4. Fikr-g‘oyalar ma’lum belgilar bo‘yicha guruhlanadi; 
5. Yuqorida qo‘yilgan savolga aniq va to‘g‘ri javob tanlab olinadi. 
  
“Aqliy hujum” metodining afzalliklari: 
 natijalar 
baholanmasligi 
ta’lim 
oluvchilarda 
turli 
fikr-g‘oyalarning 
shakllanishiga olib keladi; 
 ta’lim oluvchilarning barchasi ishtirok etadi; 
 fikr-g‘oyalar vizuallashtirilib boriladi; 
 ta’lim oluvchilarning boshlang‘ich bilimlarini tekshirib ko‘rish imkoniyati 
mavjud; 
 ta’lim oluvchilarda mavzuga qiziqish uyg‘otadi. 
“Aqliy hujum” metodining kamchiliklari: 
 ta’lim beruvchi tomonidan savolni to‘g‘ri qo‘ya olmaslik; 
 ta’lim beruvchidan yuqori darajada eshitish qobiliyatining talab  etilishi. 
Ilmiybaza.uz 5 2. Ta’lim oluvchilar savol bo‘yicha o‘z fikr-mulohazalarini bildirishadi; 3. Ta’lim oluvchilarning fikr-g‘oyalari (magnitafonga, videotasmaga, rangli qog‘ozlarga yoki doskaga) to‘planadi; 4. Fikr-g‘oyalar ma’lum belgilar bo‘yicha guruhlanadi; 5. Yuqorida qo‘yilgan savolga aniq va to‘g‘ri javob tanlab olinadi. “Aqliy hujum” metodining afzalliklari:  natijalar baholanmasligi ta’lim oluvchilarda turli fikr-g‘oyalarning shakllanishiga olib keladi;  ta’lim oluvchilarning barchasi ishtirok etadi;  fikr-g‘oyalar vizuallashtirilib boriladi;  ta’lim oluvchilarning boshlang‘ich bilimlarini tekshirib ko‘rish imkoniyati mavjud;  ta’lim oluvchilarda mavzuga qiziqish uyg‘otadi. “Aqliy hujum” metodining kamchiliklari:  ta’lim beruvchi tomonidan savolni to‘g‘ri qo‘ya olmaslik;  ta’lim beruvchidan yuqori darajada eshitish qobiliyatining talab etilishi. Ilmiybaza.uz 
 
6 
 
 
 
 
“Kichik guruhlarda ishlash” metodi - ta’lim oluvchilarni faollashtirish 
maqsadida ularni kichik guruhlarga ajratgan holda o‘quv materialini o‘rganish yoki 
berilgan topshiriqni bajarishga qaratilgan darsdagi ijodiy ish.  
Ushbu metod qo‘llanilganda ta’lim oluvchi kichik guruhlarda ishlab, darsda 
faol ishtirok etish huquqiga, boshlovchi rolida bo‘lishga, bir-biridan o‘rganishga va 
turli nuqtai- nazarlarni qadrlash imkoniga ega bo‘ladi. 
 “Kichik guruhlarda ishlash” metodi qo‘llanilganda ta’lim beruvchi boshqa 
interfaol metodlarga qaraganda vaqtni tejash imkoniyatiga ega bo‘ladi. Chunki 
ta’lim beruvchi bir vaqtning o‘zida barcha ta’lim oluvchilarni mavzuga jalb eta 
oladi va baholay oladi. Quyida “Kichik guruhlarda ishlash” metodining tuzilmasi 
keltirilgan (2-chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
“КИЧИК ГУРУҲЛАРДА ИШЛАШ” методи 
 
Кичик гуруҳлар шакллантирилади 
 
Мавзу ёритилади 
 
1-гуруҳга 
топшириқ 
2- гуруҳга 
топшириқ 
3-гуруҳга 
топшириқ 
 
4- гуруҳга 
топшириқ 
Кўрсатма бериш ва йўналтириш 
 
Муҳокама ва таҳлил қилиш 
1- гуруҳ 
тақдимоти 
2- гуруҳ 
тақдимоти 
3-гуруҳ 
тақдимоти 
4- гуруҳ 
тақдимоти 
Баҳолаш 
Ilmiybaza.uz 6 “Kichik guruhlarda ishlash” metodi - ta’lim oluvchilarni faollashtirish maqsadida ularni kichik guruhlarga ajratgan holda o‘quv materialini o‘rganish yoki berilgan topshiriqni bajarishga qaratilgan darsdagi ijodiy ish. Ushbu metod qo‘llanilganda ta’lim oluvchi kichik guruhlarda ishlab, darsda faol ishtirok etish huquqiga, boshlovchi rolida bo‘lishga, bir-biridan o‘rganishga va turli nuqtai- nazarlarni qadrlash imkoniga ega bo‘ladi. “Kichik guruhlarda ishlash” metodi qo‘llanilganda ta’lim beruvchi boshqa interfaol metodlarga qaraganda vaqtni tejash imkoniyatiga ega bo‘ladi. Chunki ta’lim beruvchi bir vaqtning o‘zida barcha ta’lim oluvchilarni mavzuga jalb eta oladi va baholay oladi. Quyida “Kichik guruhlarda ishlash” metodining tuzilmasi keltirilgan (2-chizma). “КИЧИК ГУРУҲЛАРДА ИШЛАШ” методи Кичик гуруҳлар шакллантирилади Мавзу ёритилади 1-гуруҳга топшириқ 2- гуруҳга топшириқ 3-гуруҳга топшириқ 4- гуруҳга топшириқ Кўрсатма бериш ва йўналтириш Муҳокама ва таҳлил қилиш 1- гуруҳ тақдимоти 2- гуруҳ тақдимоти 3-гуруҳ тақдимоти 4- гуруҳ тақдимоти Баҳолаш Ilmiybaza.uz 
 
7 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2-chizma. “Kichik guruhlarda ishlash” metodining tuzilmasi 
 
 
“Kichik guruhlarda ishlash” metodining bosqichlari quyidagilardan 
iborat: 
1. Faoliyat yo‘nalishi aniqlanadi. Mavzu bo‘yicha bir-biriga bog‘liq bo‘lgan 
masalalar belgilanadi. 
2. Kichik guruhlar belgilanadi. Ta’lim oluvchilar guruhlarga 3-6 kishidan 
bo‘linishlari mumkin. 
3. Kichik guruhlar topshiriqni bajarishga kirishadilar. 
4. Ta’lim beruvchi tomonidan aniq ko‘rsatmalar beriladi va yo‘naltirib 
turiladi. 
5. Kichik guruhlar taqdimot qiladilar. 
6. Bajarilgan topshiriqlar muhokama va tahlil qilinadi. 
7. Kichik guruhlar baholanadi. 
 
   «Kichik guruhlarda ishlash» metodining afzalligi: 
 o‘qitish mazmunini yaxshi o‘zlashtirishga olib keladi; 
 muloqotga kirishish ko‘nikmasining takomillashishiga olib keladi; 
 vaqtni tejash imkoniyati mavjud; 
 barcha ta’lim oluvchilar jalb etiladi; 
Ilmiybaza.uz 7 2-chizma. “Kichik guruhlarda ishlash” metodining tuzilmasi “Kichik guruhlarda ishlash” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Faoliyat yo‘nalishi aniqlanadi. Mavzu bo‘yicha bir-biriga bog‘liq bo‘lgan masalalar belgilanadi. 2. Kichik guruhlar belgilanadi. Ta’lim oluvchilar guruhlarga 3-6 kishidan bo‘linishlari mumkin. 3. Kichik guruhlar topshiriqni bajarishga kirishadilar. 4. Ta’lim beruvchi tomonidan aniq ko‘rsatmalar beriladi va yo‘naltirib turiladi. 5. Kichik guruhlar taqdimot qiladilar. 6. Bajarilgan topshiriqlar muhokama va tahlil qilinadi. 7. Kichik guruhlar baholanadi. «Kichik guruhlarda ishlash» metodining afzalligi:  o‘qitish mazmunini yaxshi o‘zlashtirishga olib keladi;  muloqotga kirishish ko‘nikmasining takomillashishiga olib keladi;  vaqtni tejash imkoniyati mavjud;  barcha ta’lim oluvchilar jalb etiladi; Ilmiybaza.uz 
 
8 
 o‘z-o‘zini va guruhlararo baholash imkoniyati mavjud bo‘ladi. 
 
   «Kichik guruhlarda ishlash» metodining kamchiliklari: 
 ba’zi kichik guruhlarda kuchsiz ta’lim oluvchilar bo‘lganligi sababli kuchli 
ta’lim oluvchilarning ham past baho olish ehtimoli bor; 
 barcha ta’lim oluvchilarni nazorat qilish imkoniyati past bo‘ladi;  
 guruhlararo o‘zaro salbiy raqobatlar paydo bo‘lib qolishi mumkin; 
 guruh ichida o‘zaro nizo paydo bo‘lishi mumkin. 
 
Ilmiybaza.uz 8  o‘z-o‘zini va guruhlararo baholash imkoniyati mavjud bo‘ladi. «Kichik guruhlarda ishlash» metodining kamchiliklari:  ba’zi kichik guruhlarda kuchsiz ta’lim oluvchilar bo‘lganligi sababli kuchli ta’lim oluvchilarning ham past baho olish ehtimoli bor;  barcha ta’lim oluvchilarni nazorat qilish imkoniyati past bo‘ladi;  guruhlararo o‘zaro salbiy raqobatlar paydo bo‘lib qolishi mumkin;  guruh ichida o‘zaro nizo paydo bo‘lishi mumkin. Ilmiybaza.uz 
 
9 
 
 
 
 
 
“Davra suhbati” metodi – aylana stol atrofida berilgan muammo yoki 
savollar yuzasidan ta’lim oluvchilar tomonidan o‘z fikr-mulohazalarini bildirish 
orqali olib boriladigan o‘qitish metodidir. 
“Davra suhbati” metodi qo‘llanilganda stol-stullarni doira shaklida 
joylashtirish kerak. Bu har bir ta’lim oluvchining bir-biri bilan “ko‘z aloqasi”ni 
o‘rnatib turishiga yordam beradi. Davra suhbatining og‘zaki va yozma shakllari 
mavjuddir. Og‘zaki davra suhbatida ta’lim beruvchi mavzuni boshlab beradi va 
ta’lim oluvchilardan ushbu savol bo‘yicha o‘z fikr-mulohazalarini bildirishlarini 
so‘raydi va  aylana bo‘ylab har bir ta’lim oluvchi o‘z fikr-mulohazalarini og‘zaki 
bayon etadilar. So‘zlayotgan ta’lim oluvchini barcha diqqat bilan tinglaydi, agar 
muhokama qilish lozim bo‘lsa, barcha fikr-mulohazalar tinglanib bo‘lingandan 
so‘ng muhokama qilinadi. Bu esa ta’lim oluvchilarning mustaqil fikrlashiga va 
nutq madaniyatining rivojlanishiga yordam beradi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
“ДАВРА СУҲБАТИ” методи 
 
 
 
 
1 
2 
Белгилар: 
1-таълим олувчилар 
2-айлана стол 
Ilmiybaza.uz 9 “Davra suhbati” metodi – aylana stol atrofida berilgan muammo yoki savollar yuzasidan ta’lim oluvchilar tomonidan o‘z fikr-mulohazalarini bildirish orqali olib boriladigan o‘qitish metodidir. “Davra suhbati” metodi qo‘llanilganda stol-stullarni doira shaklida joylashtirish kerak. Bu har bir ta’lim oluvchining bir-biri bilan “ko‘z aloqasi”ni o‘rnatib turishiga yordam beradi. Davra suhbatining og‘zaki va yozma shakllari mavjuddir. Og‘zaki davra suhbatida ta’lim beruvchi mavzuni boshlab beradi va ta’lim oluvchilardan ushbu savol bo‘yicha o‘z fikr-mulohazalarini bildirishlarini so‘raydi va aylana bo‘ylab har bir ta’lim oluvchi o‘z fikr-mulohazalarini og‘zaki bayon etadilar. So‘zlayotgan ta’lim oluvchini barcha diqqat bilan tinglaydi, agar muhokama qilish lozim bo‘lsa, barcha fikr-mulohazalar tinglanib bo‘lingandan so‘ng muhokama qilinadi. Bu esa ta’lim oluvchilarning mustaqil fikrlashiga va nutq madaniyatining rivojlanishiga yordam beradi. “ДАВРА СУҲБАТИ” методи 1 2 Белгилар: 1-таълим олувчилар 2-айлана стол Ilmiybaza.uz 
 
10 
 
 
 
 
3-chizma. Davra stolining tuzilmasi 
Yozma davra suhbatida (3-chizma) ham stol-stullar aylana shaklida 
joylashtirilib, har bir ta’lim oluvchiga konvert qog‘ozi beriladi. Har bir ta’lim 
oluvchi konvert ustiga ma’lum bir mavzu bo‘yicha o‘z savolini beradi va “Javob 
varaqasi”ning biriga o‘z javobini yozib, konvert ichiga solib qo‘yadi. Shundan 
so‘ng konvertni soat yo‘nalishi bo‘yicha yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi. 
Konvertni olgan ta’lim oluvchi o‘z javobini “Javoblar varaqasi”ning biriga yozib, 
konvert ichiga solib qo‘yadi va yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi. Barcha 
konvertlar aylana bo‘ylab harakatlanadi. Yakuniy qismda barcha konvertlar yig‘ib 
olinib, tahlil qilinadi. Quyida “Davra suhbati” metodining tuzilmasi keltirilgan (4-
chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Суҳбатни ўтказиш шартлари билан 
таништириш 
 
Конвертлар ва “Жавоблар 
варақалари”ни тарқатиш 
Конвертларга саволлар ёзиш 
 
Саволларга жавоб ёзиш 
 
Баҳолаш ва таҳлил қилиш 
 
Конвертни ёнидаги ўқувчига узатиш 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz 10 3-chizma. Davra stolining tuzilmasi Yozma davra suhbatida (3-chizma) ham stol-stullar aylana shaklida joylashtirilib, har bir ta’lim oluvchiga konvert qog‘ozi beriladi. Har bir ta’lim oluvchi konvert ustiga ma’lum bir mavzu bo‘yicha o‘z savolini beradi va “Javob varaqasi”ning biriga o‘z javobini yozib, konvert ichiga solib qo‘yadi. Shundan so‘ng konvertni soat yo‘nalishi bo‘yicha yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi. Konvertni olgan ta’lim oluvchi o‘z javobini “Javoblar varaqasi”ning biriga yozib, konvert ichiga solib qo‘yadi va yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi. Barcha konvertlar aylana bo‘ylab harakatlanadi. Yakuniy qismda barcha konvertlar yig‘ib olinib, tahlil qilinadi. Quyida “Davra suhbati” metodining tuzilmasi keltirilgan (4- chizma). Суҳбатни ўтказиш шартлари билан таништириш Конвертлар ва “Жавоблар варақалари”ни тарқатиш Конвертларга саволлар ёзиш Саволларга жавоб ёзиш Баҳолаш ва таҳлил қилиш Конвертни ёнидаги ўқувчига узатиш Ilmiybaza.uz 
 
11 
 
 
 
 
 
 
 
4-chizma. “Davra suhbati” metodining tuzilmasi 
 
“Davra suhbati” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 
1. Mashg‘ulot mavzusi e’lon qilinadi. 
2. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarni mashg‘ulotni o‘tkazish tartibi bilan 
tanishtiradi. 
3. Har bir ta’lim oluvchiga bittadan konvert va javoblar yozish uchun guruhda 
necha ta’lim oluvchi bo‘lsa, shunchadan “Javoblar varaqalari”ni tarqatilib, har 
bir javobni yozish uchun ajratilgan vaqt belgilab qo‘yiladi. Ta’lim oluvchi 
konvertga va “Javoblar varaqalari”ga o‘z ismi-sharifini yozadi. 
4. Ta’lim oluvchi konvert ustiga mavzu bo‘yicha o‘z savolini yozadi va 
“Javoblar varaqasi”ga o‘z javobini yozib, konvert ichiga solib qo‘yadi.  
5. Konvertga savol yozgan ta’lim oluvchi konvertni soat yo‘nalishi bo‘yicha 
yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi. 
6. Konvertni olgan ta’lim oluvchi konvert ustidagi savolga “Javoblar 
varaqalari”dan biriga javob yozadi va konvert ichiga solib qo‘yadi hamda 
yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi. 
7. Konvert davra stoli bo‘ylab aylanib, yana savol yozgan ta’lim oluvchining 
o‘ziga qaytib keladi. Savol yozgan ta’lim oluvchi konvertdagi “Javoblar 
varaqalari”ni baholaydi. 
8. Barcha konvertlar yig‘ib olinadi va tahlil qilinadi. 
 
Ilmiybaza.uz 11 4-chizma. “Davra suhbati” metodining tuzilmasi “Davra suhbati” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Mashg‘ulot mavzusi e’lon qilinadi. 2. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarni mashg‘ulotni o‘tkazish tartibi bilan tanishtiradi. 3. Har bir ta’lim oluvchiga bittadan konvert va javoblar yozish uchun guruhda necha ta’lim oluvchi bo‘lsa, shunchadan “Javoblar varaqalari”ni tarqatilib, har bir javobni yozish uchun ajratilgan vaqt belgilab qo‘yiladi. Ta’lim oluvchi konvertga va “Javoblar varaqalari”ga o‘z ismi-sharifini yozadi. 4. Ta’lim oluvchi konvert ustiga mavzu bo‘yicha o‘z savolini yozadi va “Javoblar varaqasi”ga o‘z javobini yozib, konvert ichiga solib qo‘yadi. 5. Konvertga savol yozgan ta’lim oluvchi konvertni soat yo‘nalishi bo‘yicha yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi. 6. Konvertni olgan ta’lim oluvchi konvert ustidagi savolga “Javoblar varaqalari”dan biriga javob yozadi va konvert ichiga solib qo‘yadi hamda yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi. 7. Konvert davra stoli bo‘ylab aylanib, yana savol yozgan ta’lim oluvchining o‘ziga qaytib keladi. Savol yozgan ta’lim oluvchi konvertdagi “Javoblar varaqalari”ni baholaydi. 8. Barcha konvertlar yig‘ib olinadi va tahlil qilinadi. Ilmiybaza.uz 
 
12 
Ushbu metod orqali ta’lim oluvchilar berilgan mavzu bo‘yicha o‘zlarining 
bilimlarini qisqa va aniq ifoda eta oladilar. Bundan tashqari ushbu metod orqali 
ta’lim oluvchilarni muayyan mavzu bo‘yicha baholash imkoniyati yaratiladi. 
Bunda ta’lim oluvchilar o‘zlari bergan savollariga guruhdagi boshqa ta’lim 
oluvchilar bergan javoblarini baholashlari va ta’lim beruvchi ham ta’lim 
oluvchilarni ob’ektiv baholashi mumkin. 
 
“Davra suhbati” metodining afzalliklari: 
 o‘tilgan materialining yaxshi esda qolishiga yordam beradi; 
 barcha ta’lim oluvchilar ishtirok etadilar; 
 har bir ta’lim oluvchi o‘zining baholanishi mas’uliyatini his etadi; 
 o‘z fikrini erkin ifoda etish uchun imkoniyat yaratiladi. 
 
“Davra suhbati” metodining kamchiliklari: 
 ko‘p vaqt talab etiladi; 
 ta’lim beruvchining o‘zi ham rivojlangan fikrlash qobiliyatiga ega bo‘lishi 
talab etiladi; 
 ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos va qiziqarli bo‘lgan mavzu tanlash 
talab etiladi. 
Ilmiybaza.uz 12 Ushbu metod orqali ta’lim oluvchilar berilgan mavzu bo‘yicha o‘zlarining bilimlarini qisqa va aniq ifoda eta oladilar. Bundan tashqari ushbu metod orqali ta’lim oluvchilarni muayyan mavzu bo‘yicha baholash imkoniyati yaratiladi. Bunda ta’lim oluvchilar o‘zlari bergan savollariga guruhdagi boshqa ta’lim oluvchilar bergan javoblarini baholashlari va ta’lim beruvchi ham ta’lim oluvchilarni ob’ektiv baholashi mumkin. “Davra suhbati” metodining afzalliklari:  o‘tilgan materialining yaxshi esda qolishiga yordam beradi;  barcha ta’lim oluvchilar ishtirok etadilar;  har bir ta’lim oluvchi o‘zining baholanishi mas’uliyatini his etadi;  o‘z fikrini erkin ifoda etish uchun imkoniyat yaratiladi. “Davra suhbati” metodining kamchiliklari:  ko‘p vaqt talab etiladi;  ta’lim beruvchining o‘zi ham rivojlangan fikrlash qobiliyatiga ega bo‘lishi talab etiladi;  ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos va qiziqarli bo‘lgan mavzu tanlash talab etiladi. Ilmiybaza.uz 
 
13 
 
“Ishbop o‘yin” metodi - berilgan topshiriqlarga ko‘ra yoki o‘yin 
ishtirokchilari tomonidan tayyorlangan har xil vaziyatdagi boshqaruvchilik 
qarorlarini qabul qilishni imitatsiya qilish (taqlid, aks ettirish) metodi 
hisoblanadi. 
O‘yin faoliyati biron bir tashkilot vakili sifatida ishtirok etayotgan 
ishtirokchining hulq-atvori va ijtimoiy vazifalarini imitatsiya qilish orqali beriladi. 
Bir tomondan o‘yin nazorat qilinsa, ikkinchi tomondan oraliq natijalarga ko‘ra 
ishtirokchilar o‘z faoliyatlarini o‘zgartirish imkoniyatiga ham ega bo‘ladi. Ishbop 
o‘yinda rollar va rollarning maqsadi aralashgan holda bo‘ladi. Ishtirokchilarning 
bir qismi qat’iy belgilangan va o‘yin davomida o‘zgarmas rolni ijro etishlari lozim. 
Bir qism ishtirokchilar rollarini shaxsiy tajribalari va bilimlari asosida o‘z 
maqsadlarini belgilaydilar. Ishbop o‘yinda har bir ishtirokchi alohida rolli 
maqsadni bajarishi kerak. Shuning uchun vazifani bajarish jarayoni individual-
guruhli harakterga ega. Har bir ishtirokchi avval o‘zining vazifasi bo‘yicha qaror 
qabul qiladi, so‘ngra guruh bilan maslahatlashadi. O‘yin yakunida har bir 
ishtirokchi va guruh erishgan natijalariga qarab baholanadi. Quyida “Ishbop o‘yin” 
metodining tuzilmasi keltirilgan (5-chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Вазифаларни тақсимлаш 
 
Вазифалар бўйича иштирокчилар 
қарор қабул қиладилар 
 
Ўйинни амалга ошириш 
 
Муҳокама қилиш 
 
Ўйин шартлари ва баҳолаш 
мезонлари билан таништириш 
 
Баҳолаш 
 
 
“ИШБОП ЎЙИН” методи 
 
 
 
Ilmiybaza.uz 13 “Ishbop o‘yin” metodi - berilgan topshiriqlarga ko‘ra yoki o‘yin ishtirokchilari tomonidan tayyorlangan har xil vaziyatdagi boshqaruvchilik qarorlarini qabul qilishni imitatsiya qilish (taqlid, aks ettirish) metodi hisoblanadi. O‘yin faoliyati biron bir tashkilot vakili sifatida ishtirok etayotgan ishtirokchining hulq-atvori va ijtimoiy vazifalarini imitatsiya qilish orqali beriladi. Bir tomondan o‘yin nazorat qilinsa, ikkinchi tomondan oraliq natijalarga ko‘ra ishtirokchilar o‘z faoliyatlarini o‘zgartirish imkoniyatiga ham ega bo‘ladi. Ishbop o‘yinda rollar va rollarning maqsadi aralashgan holda bo‘ladi. Ishtirokchilarning bir qismi qat’iy belgilangan va o‘yin davomida o‘zgarmas rolni ijro etishlari lozim. Bir qism ishtirokchilar rollarini shaxsiy tajribalari va bilimlari asosida o‘z maqsadlarini belgilaydilar. Ishbop o‘yinda har bir ishtirokchi alohida rolli maqsadni bajarishi kerak. Shuning uchun vazifani bajarish jarayoni individual- guruhli harakterga ega. Har bir ishtirokchi avval o‘zining vazifasi bo‘yicha qaror qabul qiladi, so‘ngra guruh bilan maslahatlashadi. O‘yin yakunida har bir ishtirokchi va guruh erishgan natijalariga qarab baholanadi. Quyida “Ishbop o‘yin” metodining tuzilmasi keltirilgan (5-chizma). Вазифаларни тақсимлаш Вазифалар бўйича иштирокчилар қарор қабул қиладилар Ўйинни амалга ошириш Муҳокама қилиш Ўйин шартлари ва баҳолаш мезонлари билан таништириш Баҳолаш “ИШБОП ЎЙИН” методи Ilmiybaza.uz 
 
14 
 
 
 
 
 
 
 
5-chizma. “Ishbop o‘yin” metodining tuzilmasi 
 
“Ishbop o‘yin” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 
1. Ta’lim beruvchi mavzu tanlaydi, maqsad va natijalarni aniqlaydi. 
Qatnashchilar uchun yo‘riqnomalar va baholash mezonlarini ishlab chiqadi. 
2. Ta’lim oluvchilarni o‘yinning maqsadi, shartlari va natijalarni baholash 
mezonlari bilan tanishtiradi. 
3. Ta’lim oluvchilarga vazifalarni taqsimlaydi, maslahatlar beradi. 
4. Ta’lim oluvchilar o‘z rollari bo‘yicha tayyorgarlik ko‘radilar. 
5. Ta’lim oluvchilar tasdiqlangan shartlarga binoan o‘yinni amalga oshiradilar. 
Ta’lim beruvchi o‘yin jarayoniga aralashmasdan kuzatadi. 
6. O‘yin yakunida ta’lim beruvchi muhokamani tashkil etadi. Ekspertlarning 
xulosalari tinglanadi, fikr-mulohazalar aytiladi. 
7. Ishlab chiqilgan baholash mezonlari asosida natijalar baholanadi. 
 
Har bir rolni ijro etuvchi o‘z vazifasini to‘g‘ri bajarishi, berilgan vaziyatda 
o‘zini qanday tutishi kerakligini namoyish eta olishi, muammoli holatlardan chiqib 
ketish qobiliyatini ko‘rsata olishi kerak. 
 
“Ishbop o‘yin” metodining afzalliklari: 
 ta’lim oluvchilarning bilimlarini va tajribalarini o‘z qarashlari va hulqlari 
orqali ifoda etishga yordam beradi; 
Ilmiybaza.uz 14 5-chizma. “Ishbop o‘yin” metodining tuzilmasi “Ishbop o‘yin” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Ta’lim beruvchi mavzu tanlaydi, maqsad va natijalarni aniqlaydi. Qatnashchilar uchun yo‘riqnomalar va baholash mezonlarini ishlab chiqadi. 2. Ta’lim oluvchilarni o‘yinning maqsadi, shartlari va natijalarni baholash mezonlari bilan tanishtiradi. 3. Ta’lim oluvchilarga vazifalarni taqsimlaydi, maslahatlar beradi. 4. Ta’lim oluvchilar o‘z rollari bo‘yicha tayyorgarlik ko‘radilar. 5. Ta’lim oluvchilar tasdiqlangan shartlarga binoan o‘yinni amalga oshiradilar. Ta’lim beruvchi o‘yin jarayoniga aralashmasdan kuzatadi. 6. O‘yin yakunida ta’lim beruvchi muhokamani tashkil etadi. Ekspertlarning xulosalari tinglanadi, fikr-mulohazalar aytiladi. 7. Ishlab chiqilgan baholash mezonlari asosida natijalar baholanadi. Har bir rolni ijro etuvchi o‘z vazifasini to‘g‘ri bajarishi, berilgan vaziyatda o‘zini qanday tutishi kerakligini namoyish eta olishi, muammoli holatlardan chiqib ketish qobiliyatini ko‘rsata olishi kerak. “Ishbop o‘yin” metodining afzalliklari:  ta’lim oluvchilarning bilimlarini va tajribalarini o‘z qarashlari va hulqlari orqali ifoda etishga yordam beradi; Ilmiybaza.uz 
 
15 
 ta’lim oluvchining boshlang‘ich bilimlari va tajribalarini safarbar etish uchun 
yaxshi imkoniyat yaratiladi; 
 ta’lim oluvchilar o‘z bilimlari doirasidan kelib chiqqan holda imkoniyatlarini 
namoyish etishlari uchun sharoit yaratiladi. 
 
“Ishbop o‘yin” metodining kamchiliklari: 
 ta’lim beruvchidan katta tayyorgarlikni talab etadi; 
 vaqt ko‘p sarflanadi; 
 tanlangan mavzu ta’lim oluvchining bilim darajasiga mos kelishi talab etiladi; 
 ta’lim oluvchining his-hayajoni to‘g‘ri qaror qabul qilishga halaqit berishi 
mumkin. 
Ilmiybaza.uz 15  ta’lim oluvchining boshlang‘ich bilimlari va tajribalarini safarbar etish uchun yaxshi imkoniyat yaratiladi;  ta’lim oluvchilar o‘z bilimlari doirasidan kelib chiqqan holda imkoniyatlarini namoyish etishlari uchun sharoit yaratiladi. “Ishbop o‘yin” metodining kamchiliklari:  ta’lim beruvchidan katta tayyorgarlikni talab etadi;  vaqt ko‘p sarflanadi;  tanlangan mavzu ta’lim oluvchining bilim darajasiga mos kelishi talab etiladi;  ta’lim oluvchining his-hayajoni to‘g‘ri qaror qabul qilishga halaqit berishi mumkin. Ilmiybaza.uz 
 
16 
Сценарий ишлаб чиқилади 
 
Ўйиннинг мақсади ва вазифалари 
тушунтирилади 
 
Роллар тақсимланади 
Роллар ижро этилади 
Якуний хулосага келинади 
 
“РОЛЛИ  ЎЙИН” методи 
 
 
 
 
 
 
 
 
“Rolli o‘yin” metodi - ta’lim oluvchilar tomonidan hayotiy vaziyatning har 
xil shart-sharoitlarini sahnalashtirish orqali ko‘rsatib beruvchi metoddir. 
Rolli o‘yinlarning ishbop o‘yinlardan farqli tomoni baholashning olib 
borilmasligidadir. Shu bilan birga “Rolli o‘yin” metodida ta’lim oluvchilar ta’lim 
beruvchi tomonidan ishlab chiqilgan ssenariydagi rollarni ijro etish bilan 
kifoyalanishsa, “Ishbop o‘yin” metodida rol ijro etuvchilar ma’lum vaziyatda 
qanday vazifalarni bajarish lozimligini mustaqil ravishda o‘zlari hal etadilar. 
Rolli o‘yinda ham ishbop o‘yin kabi muammoni yechish bo‘yicha 
ishtirokchilarning birgalikda faol ish olib borishlari yo‘lga qo‘yilgan. Rolli 
o‘yinlar ta’lim oluvchilarda shaxslararo muomala malakasini shakllantiradi. 
 “Rolli o‘yin” metodida ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilar haqida oldindan 
ma’lumotga ega bo‘lishi lozim. Chunki rollarni o‘ynashda har bir ta’lim 
oluvchining individual xarakteri, xulq-atvori muhim ahamiyat kasb etadi. 
Tanlangan mavzular ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajasiga mos kelishi 
kerak. Rolli o‘yinlar o‘quv jarayonida ta’lim oluvchilarda motivatsiyani 
shakllantirishga yordam beradi. Quyida “Rolli o‘yin” metodining tuzilmasi 
keltirilgan (6-chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz 16 Сценарий ишлаб чиқилади Ўйиннинг мақсади ва вазифалари тушунтирилади Роллар тақсимланади Роллар ижро этилади Якуний хулосага келинади “РОЛЛИ ЎЙИН” методи “Rolli o‘yin” metodi - ta’lim oluvchilar tomonidan hayotiy vaziyatning har xil shart-sharoitlarini sahnalashtirish orqali ko‘rsatib beruvchi metoddir. Rolli o‘yinlarning ishbop o‘yinlardan farqli tomoni baholashning olib borilmasligidadir. Shu bilan birga “Rolli o‘yin” metodida ta’lim oluvchilar ta’lim beruvchi tomonidan ishlab chiqilgan ssenariydagi rollarni ijro etish bilan kifoyalanishsa, “Ishbop o‘yin” metodida rol ijro etuvchilar ma’lum vaziyatda qanday vazifalarni bajarish lozimligini mustaqil ravishda o‘zlari hal etadilar. Rolli o‘yinda ham ishbop o‘yin kabi muammoni yechish bo‘yicha ishtirokchilarning birgalikda faol ish olib borishlari yo‘lga qo‘yilgan. Rolli o‘yinlar ta’lim oluvchilarda shaxslararo muomala malakasini shakllantiradi. “Rolli o‘yin” metodida ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilar haqida oldindan ma’lumotga ega bo‘lishi lozim. Chunki rollarni o‘ynashda har bir ta’lim oluvchining individual xarakteri, xulq-atvori muhim ahamiyat kasb etadi. Tanlangan mavzular ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajasiga mos kelishi kerak. Rolli o‘yinlar o‘quv jarayonida ta’lim oluvchilarda motivatsiyani shakllantirishga yordam beradi. Quyida “Rolli o‘yin” metodining tuzilmasi keltirilgan (6-chizma). Ilmiybaza.uz 
 
17 
 
 
 
 
 
 
 
6-chizma. “Rolli o‘yin” metodining tuzilmasi 
 
 
“Rolli o‘yin” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:  
1. Ta’lim beruvchi mavzu bo‘yicha o‘yinning maqsad va natijalarini belgilaydi 
hamda rolli o‘yin ssenariysini ishlab chiqadi. 
2. O‘yinning maqsad va vazifalari tushuntiriladi. 
3. O‘yinning maqsadidan kelib chiqib, rollarni taqsimlaydi. 
4. Ta’lim oluvchilar o‘z rollarini ijro etadilar. Boshqa ta’lim oluvchilar ularni 
kuzatib turadilar. 
5. O‘yin yakunida ta’lim oluvchilardan ular ijro etgan rolni yana qanday ijro 
etish mumkinligini izohlashga imkoniyat beriladi. Kuzatuvchi bo‘lgan 
ta’lim oluvchilar o‘z yakuniy mulohazalarini bildiradilar va o‘yinga xulosa 
qilinadi. 
 
 
 
 Ushbu metodni qo‘llash uchun ssenariy t’lim beruvchi tomonidan ishlab 
chiqiladi. Ba’zi hollarda ta’lim oluvchilarni ham ssenariy ishlab chiqishga jalb 
etish mumkin. Bu ta’lim oluvchilarning motivatsiyasini va ijodiy izlanuvchanligini 
oshirishga yordam beradi. Ssenariy maxsus fan bo‘yicha o‘tilayotgan mavzuga 
mos ravishda, hayotda yuz beradigan ba’zi bir holatlarni yoritishi kerak. Ta’lim 
oluvchilar ushbu rolli o‘yin ko‘rinishidan so‘ng o‘z fikr-mulohazalarini bildirib, 
kerakli xulosa chiqarishlari lozim.  
 
 
Ilmiybaza.uz 17 6-chizma. “Rolli o‘yin” metodining tuzilmasi “Rolli o‘yin” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Ta’lim beruvchi mavzu bo‘yicha o‘yinning maqsad va natijalarini belgilaydi hamda rolli o‘yin ssenariysini ishlab chiqadi. 2. O‘yinning maqsad va vazifalari tushuntiriladi. 3. O‘yinning maqsadidan kelib chiqib, rollarni taqsimlaydi. 4. Ta’lim oluvchilar o‘z rollarini ijro etadilar. Boshqa ta’lim oluvchilar ularni kuzatib turadilar. 5. O‘yin yakunida ta’lim oluvchilardan ular ijro etgan rolni yana qanday ijro etish mumkinligini izohlashga imkoniyat beriladi. Kuzatuvchi bo‘lgan ta’lim oluvchilar o‘z yakuniy mulohazalarini bildiradilar va o‘yinga xulosa qilinadi. Ushbu metodni qo‘llash uchun ssenariy t’lim beruvchi tomonidan ishlab chiqiladi. Ba’zi hollarda ta’lim oluvchilarni ham ssenariy ishlab chiqishga jalb etish mumkin. Bu ta’lim oluvchilarning motivatsiyasini va ijodiy izlanuvchanligini oshirishga yordam beradi. Ssenariy maxsus fan bo‘yicha o‘tilayotgan mavzuga mos ravishda, hayotda yuz beradigan ba’zi bir holatlarni yoritishi kerak. Ta’lim oluvchilar ushbu rolli o‘yin ko‘rinishidan so‘ng o‘z fikr-mulohazalarini bildirib, kerakli xulosa chiqarishlari lozim. Ilmiybaza.uz 
 
18 
 
“Rolli o‘yin” metodining afzallik tomonlari: 
 o‘quv jarayonida ta’lim oluvchilarda motivatsiya (qiziqish)ni shakllantirishga 
yordam beradi; 
 ta’lim oluvchilarda shaxslararo muomala malakasini shakllantiradi; 
 nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llay olishni o‘rgatadi; 
 ta’lim oluvchilarda berilgan vaziyatni tahlil qilish malakasi shakllanadi. 
    
“Rolli o‘yin” metodining kamchilik tomonlari: 
 ko‘p vaqt talab etiladi; 
 ta’lim beruvchidan katta tayyorgarlikni talab etadi; 
 ta’lim oluvchilarning o‘yinga tayyorgarligi turlicha bo‘lishi mumkin; 
 barcha ta’lim oluvchilarga rollar taqsimlanmay qolishi mumkin. 
 
Ilmiybaza.uz 18 “Rolli o‘yin” metodining afzallik tomonlari:  o‘quv jarayonida ta’lim oluvchilarda motivatsiya (qiziqish)ni shakllantirishga yordam beradi;  ta’lim oluvchilarda shaxslararo muomala malakasini shakllantiradi;  nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llay olishni o‘rgatadi;  ta’lim oluvchilarda berilgan vaziyatni tahlil qilish malakasi shakllanadi. “Rolli o‘yin” metodining kamchilik tomonlari:  ko‘p vaqt talab etiladi;  ta’lim beruvchidan katta tayyorgarlikni talab etadi;  ta’lim oluvchilarning o‘yinga tayyorgarligi turlicha bo‘lishi mumkin;  barcha ta’lim oluvchilarga rollar taqsimlanmay qolishi mumkin. Ilmiybaza.uz 
 
19 
 
 
 
“Bahs-munozara” metodi - biror mavzu bo‘yicha ta’lim oluvchilar bilan 
o‘zaro bahs, fikr almashinuv tarzida o‘tkaziladigan o‘qitish metodidir. 
 Har qanday mavzu va muammolar mavjud bilimlar va tajribalar asosida 
muhokama qilinishi nazarda tutilgan holda ushbu metod qo‘llaniladi. Bahs-
munozarani boshqarib borish vazifasini ta’lim oluvchilarning biriga topshirishi 
yoki ta’lim beruvchining o‘zi olib borishi mumkin. Bahs-munozarani erkin holatda 
olib borish va har bir ta’lim oluvchini munozaraga jalb etishga harakat qilish 
lozim. Ushbu metod olib borilayotganda ta’lim oluvchilar orasida paydo 
bo‘ladigan nizolarni darhol bartaraf etishga harakat qilish kerak.  
 “Bahs-munozara” metodini o‘tkazishda quyidagi qoidalarga amal qilish kerak: 
 barcha ta’lim oluvchilar ishtirok etishi uchun imkoniyat yaratish; 
 “o‘ng qo‘l” qoidasi (qo‘lini ko‘tarib, ruhsat olgandan so‘ng so‘zlash)ga rioya 
qilish; 
 fikr-g‘oyalarni tinglash madaniyati; 
 bildirilgan fikr-g‘oyalarning takrorlanmasligi; 
 bir-birlariga o‘zaro hurmat. 
 Quyida (7-chizma) “Bahs-munozara” metodini o‘tkazish tuzilmasi berilgan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
“БАҲС-МУНОЗАРА” методи 
 
Муаммоли савол ташланади 
Турли фикрлар тингланади 
Фикр-ғоялар тўпланади 
Таҳлил қилинади 
Аниқ ва мақбул ечимни топиш 
Ilmiybaza.uz 19 “Bahs-munozara” metodi - biror mavzu bo‘yicha ta’lim oluvchilar bilan o‘zaro bahs, fikr almashinuv tarzida o‘tkaziladigan o‘qitish metodidir. Har qanday mavzu va muammolar mavjud bilimlar va tajribalar asosida muhokama qilinishi nazarda tutilgan holda ushbu metod qo‘llaniladi. Bahs- munozarani boshqarib borish vazifasini ta’lim oluvchilarning biriga topshirishi yoki ta’lim beruvchining o‘zi olib borishi mumkin. Bahs-munozarani erkin holatda olib borish va har bir ta’lim oluvchini munozaraga jalb etishga harakat qilish lozim. Ushbu metod olib borilayotganda ta’lim oluvchilar orasida paydo bo‘ladigan nizolarni darhol bartaraf etishga harakat qilish kerak. “Bahs-munozara” metodini o‘tkazishda quyidagi qoidalarga amal qilish kerak:  barcha ta’lim oluvchilar ishtirok etishi uchun imkoniyat yaratish;  “o‘ng qo‘l” qoidasi (qo‘lini ko‘tarib, ruhsat olgandan so‘ng so‘zlash)ga rioya qilish;  fikr-g‘oyalarni tinglash madaniyati;  bildirilgan fikr-g‘oyalarning takrorlanmasligi;  bir-birlariga o‘zaro hurmat. Quyida (7-chizma) “Bahs-munozara” metodini o‘tkazish tuzilmasi berilgan. “БАҲС-МУНОЗАРА” методи Муаммоли савол ташланади Турли фикрлар тингланади Фикр-ғоялар тўпланади Таҳлил қилинади Аниқ ва мақбул ечимни топиш Ilmiybaza.uz 
 
20 
 
 
 
 
 
7-chizma. “Bahs-munozara” metodining tuzilmasi 
                                                                                                                                             
 
    “Bahs-munozara” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 
1. Ta’lim beruvchi munozara mavzusini tanlaydi va shunga doir savollar ishlab 
chiqadi.  
2. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarga muammo bo‘yicha savol beradi va 
ularni munozaraga taklif etadi.  
3. Ta’lim beruvchi berilgan savolga bildirilgan javoblarni, ya’ni turli g‘oya va 
fikrlarni yozib boradi yoki bu vazifani bajarish uchun ta’lim oluvchilardan 
birini kotib etib tayinlaydi. Bu bosqichda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarga 
o‘z fikrlarini erkin bildirishlariga sharoit yaratib beradi.  
4. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilar bilan birgalikda bildirilgan fikr va 
g‘oyalarni guruhlarga ajratadi, umumlashtiradi va tahlil qiladi.  
5. Tahlil natijasida qo‘yilgan muammoning eng maqbul yechimi tanlanadi.  
  
“Bahs-munozara” metodining afzalliklari:  
 ta’lim oluvchilarni mustaqil fikrlashga undaydi;  
 ta’lim oluvchilar o‘z fikrining to‘g‘riligini isbotlashga harakat qilishiga 
imkoniyat yaratiladi;  
 ta’lim oluvchilarda tinglash va tahlil qilish qobiliyatining rivojlanishiga 
yordam beradi. 
 
 “Bahs-munozara” metodining kamchiliklari:  
 ta’lim beruvchidan yuksak boshqarish mahoratini talab etadi; 
Ilmiybaza.uz 20 7-chizma. “Bahs-munozara” metodining tuzilmasi “Bahs-munozara” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Ta’lim beruvchi munozara mavzusini tanlaydi va shunga doir savollar ishlab chiqadi. 2. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarga muammo bo‘yicha savol beradi va ularni munozaraga taklif etadi. 3. Ta’lim beruvchi berilgan savolga bildirilgan javoblarni, ya’ni turli g‘oya va fikrlarni yozib boradi yoki bu vazifani bajarish uchun ta’lim oluvchilardan birini kotib etib tayinlaydi. Bu bosqichda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarga o‘z fikrlarini erkin bildirishlariga sharoit yaratib beradi. 4. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilar bilan birgalikda bildirilgan fikr va g‘oyalarni guruhlarga ajratadi, umumlashtiradi va tahlil qiladi. 5. Tahlil natijasida qo‘yilgan muammoning eng maqbul yechimi tanlanadi. “Bahs-munozara” metodining afzalliklari:  ta’lim oluvchilarni mustaqil fikrlashga undaydi;  ta’lim oluvchilar o‘z fikrining to‘g‘riligini isbotlashga harakat qilishiga imkoniyat yaratiladi;  ta’lim oluvchilarda tinglash va tahlil qilish qobiliyatining rivojlanishiga yordam beradi. “Bahs-munozara” metodining kamchiliklari:  ta’lim beruvchidan yuksak boshqarish mahoratini talab etadi; Ilmiybaza.uz 
 
21 
 ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos va qiziqarli bo‘lgan mavzu 
tanlash   
      talab etiladi. 
 
Ilmiybaza.uz 21  ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos va qiziqarli bo‘lgan mavzu tanlash talab etiladi. Ilmiybaza.uz 
 
22 
 
 
 
 
 
“Muammoli 
vaziyat” 
metodi 
- 
ta’lim 
oluvchilarda 
muammoli 
vaziyatlarning sabab va oqibatlarini tahlil qilish hamda ularning yechimini topish 
bo‘yicha ko‘nikmalarini shakllantirishga qaratilgan metoddir. 
 “Muammoli vaziyat” metodi uchun tanlangan muammoning murakkabligi 
ta’lim oluvchilarning bilim darajalariga mos kelishi kerak. Ular qo‘yilgan 
muammoning yechimini topishga qodir bo‘lishlari kerak, aks holda yechimni topa 
olmagach, ta’lim oluvchilarning qiziqishlari so‘nishiga, o‘zlariga bo‘lgan 
ishonchlarining yo‘qolishiga  olib keladi. «Muammoli vaziyat» metodi 
qo‘llanilganda ta’lim oluvchilar mustaqil fikr yuritishni, muammoning sabab va 
oqibatlarini tahlil qilishni, uning yechimini topishni o‘rganadilar. Quyida 
“Muammoli vaziyat” metodining tuzilmasi keltirilgan (8-chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Гуруҳларнинг муаммоли вазиятнинг 
ечимини ишлаб чиқиши 
Муаммоли вазият тавсифини келтириш 
Гуруҳларга бўлиш 
Гуруҳларнинг муаммоли вазиятнинг келиб 
чиқиш сабабларини аниқлаши 
Гуруҳларнинг муаммоли вазиятнинг оқибатлари 
тўғрисида фикр юритиши 
Тўғри ечимларни танлаш 
 
“МУАММОЛИ ВАЗИЯТ” методи 
 
Ilmiybaza.uz 22 “Muammoli vaziyat” metodi - ta’lim oluvchilarda muammoli vaziyatlarning sabab va oqibatlarini tahlil qilish hamda ularning yechimini topish bo‘yicha ko‘nikmalarini shakllantirishga qaratilgan metoddir. “Muammoli vaziyat” metodi uchun tanlangan muammoning murakkabligi ta’lim oluvchilarning bilim darajalariga mos kelishi kerak. Ular qo‘yilgan muammoning yechimini topishga qodir bo‘lishlari kerak, aks holda yechimni topa olmagach, ta’lim oluvchilarning qiziqishlari so‘nishiga, o‘zlariga bo‘lgan ishonchlarining yo‘qolishiga olib keladi. «Muammoli vaziyat» metodi qo‘llanilganda ta’lim oluvchilar mustaqil fikr yuritishni, muammoning sabab va oqibatlarini tahlil qilishni, uning yechimini topishni o‘rganadilar. Quyida “Muammoli vaziyat” metodining tuzilmasi keltirilgan (8-chizma). Гуруҳларнинг муаммоли вазиятнинг ечимини ишлаб чиқиши Муаммоли вазият тавсифини келтириш Гуруҳларга бўлиш Гуруҳларнинг муаммоли вазиятнинг келиб чиқиш сабабларини аниқлаши Гуруҳларнинг муаммоли вазиятнинг оқибатлари тўғрисида фикр юритиши Тўғри ечимларни танлаш “МУАММОЛИ ВАЗИЯТ” методи Ilmiybaza.uz 
 
23 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8-chizma. “Muammoli vaziyat” metodining tuzilmasi 
 
 
“Muammoli vaziyat” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:  
1. Ta’lim beruvchi mavzu bo‘yicha muammoli vaziyatni tanlaydi, maqsad va 
vazifalarni aniqlaydi. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarga muammoni bayon 
qiladi. 
2. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarni topshiriqning maqsad, vazifalari va shartlari 
bilan tanishtiradi. 
3. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarni kichik guruhlarga ajratadi. 
4. Kichik guruhlar berilgan muammoli vaziyatni o‘rganadilar. Muammoning kelib 
chiqish sabablarini aniqlaydilar va har bir guruh taqdimot qiladi. Barcha 
taqdimotdan so‘ng bir xil fikrlar jamlanadi. 
5. Bu bosqichda berilgan vaqt mobaynida muammoning oqibatlari to‘g‘risida fikr-
mulohazalarini taqdimot qiladilar. Taqdimotdan so‘ng bir xil fikrlar jamlanadi. 
6. Muammoni yechishning turli imkoniyatlarini muhokama qiladilar, ularni tahlil 
qiladilar. Muammoli vaziyatni yechish yo‘llarini ishlab chiqadilar.  
7. Kichik guruhlar muammoli vaziyatning yechimi bo‘yicha taqdimot qiladilar va 
o‘z variantlarini taklif etadilar. 
Ilmiybaza.uz 23 8-chizma. “Muammoli vaziyat” metodining tuzilmasi “Muammoli vaziyat” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Ta’lim beruvchi mavzu bo‘yicha muammoli vaziyatni tanlaydi, maqsad va vazifalarni aniqlaydi. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarga muammoni bayon qiladi. 2. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarni topshiriqning maqsad, vazifalari va shartlari bilan tanishtiradi. 3. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarni kichik guruhlarga ajratadi. 4. Kichik guruhlar berilgan muammoli vaziyatni o‘rganadilar. Muammoning kelib chiqish sabablarini aniqlaydilar va har bir guruh taqdimot qiladi. Barcha taqdimotdan so‘ng bir xil fikrlar jamlanadi. 5. Bu bosqichda berilgan vaqt mobaynida muammoning oqibatlari to‘g‘risida fikr- mulohazalarini taqdimot qiladilar. Taqdimotdan so‘ng bir xil fikrlar jamlanadi. 6. Muammoni yechishning turli imkoniyatlarini muhokama qiladilar, ularni tahlil qiladilar. Muammoli vaziyatni yechish yo‘llarini ishlab chiqadilar. 7. Kichik guruhlar muammoli vaziyatning yechimi bo‘yicha taqdimot qiladilar va o‘z variantlarini taklif etadilar. Ilmiybaza.uz 
 
24 
8. Barcha taqdimotdan so‘ng bir xil yechimlar jamlanadi. Guruh ta’lim beruvchi 
bilan birgalikda muammoli vaziyatni yechish yo‘llarining eng maqbul 
variantlarini tanlab oladi. 
 
“Muammoli vaziyat” metodining afzalliklari: 
 ta’lim oluvchilarda mustaqil fikrlash qobiliyatlarini shakllantiradi; 
 ta’lim oluvchilar muammoning sabab, oqibat va yechimlarni topishni 
o‘rganadilar; 
 ta’lim oluvchilarning bilim va qobiliyatlarini baholash uchun yaxshi  imkoniyat 
yaratiladi; 
 ta’lim oluvchilar fikr va natijalarni tahlil qilishni o‘rganadilar. 
 
“Muammoli vaziyat” metodining kamchiliklari: 
 ta’lim oluvchilarda yuqori motivatsiya talab etiladi; 
 qo‘yilgan muammo ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos kelishi kerak; 
 ko‘p vaqt talab etiladi.  
 
 
 
Ilmiybaza.uz 24 8. Barcha taqdimotdan so‘ng bir xil yechimlar jamlanadi. Guruh ta’lim beruvchi bilan birgalikda muammoli vaziyatni yechish yo‘llarining eng maqbul variantlarini tanlab oladi. “Muammoli vaziyat” metodining afzalliklari:  ta’lim oluvchilarda mustaqil fikrlash qobiliyatlarini shakllantiradi;  ta’lim oluvchilar muammoning sabab, oqibat va yechimlarni topishni o‘rganadilar;  ta’lim oluvchilarning bilim va qobiliyatlarini baholash uchun yaxshi imkoniyat yaratiladi;  ta’lim oluvchilar fikr va natijalarni tahlil qilishni o‘rganadilar. “Muammoli vaziyat” metodining kamchiliklari:  ta’lim oluvchilarda yuqori motivatsiya talab etiladi;  qo‘yilgan muammo ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos kelishi kerak;  ko‘p vaqt talab etiladi. Ilmiybaza.uz 
 
25 
 
 
 
 
 
 
 
“Loyiha” metodi - bu ta’lim oluvchilarning individual yoki guruhlarda 
belgilangan vaqt davomida, belgilangan mavzu bo‘yicha axborot yig‘ish, tadqiqot 
o‘tkazish va amalga oshirish ishlarini olib borishidir. Bu metodda ta’lim oluvchilar 
rejalashtirish, qaror qabul qilish, amalga oshirish, tekshirish va xulosa chiqarish va 
natijalarni baholash jarayonlarida ishtirok etadilar. Loyiha ishlab chiqish yakka 
tartibda yoki guruhiy bo‘lishi mumkin, lekin har bir loyiha o‘quv guruhining 
birgalikdagi faoliyatining muvofiqlashtirilgan natijasidir. Bu jarayonda ta’lim 
oluvchining vazifasi belgilangan vaqt ichida yangi mahsulotni ishlab chiqish yoki 
boshqa bir topshiriqning yechimini topishdan iborat. Ta’lim oluvchilar nuqtai-
nazaridan topshiriq murakkab bo‘lishi va u ta’lim oluvchilardan mavjud bilimlarini 
boshqa vaziyatlarda qo‘llay olishni talab qiladigan topshiriq bo‘lishi kerak.  
Loyiha o‘rganishga xizmat qilishi, nazariy bilimlarni amaliyotga tadbiq 
etishi, ta’lim oluvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirish, tashkillashtirish va 
amalga oshirish imkoniyatini yarata oladigan bo‘lishi kerak.  
Quyidagi chizmada “Loyiha” metodining bosqichlari keltirilgan (9-chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
“ЛОЙИҲА” методи 
 
 
 
5. Текшириш 
4. Амалга 
2. Режа тузиш 
6. Хулоса чиқариш 
3. Қарор қабул 
қилиш  
1. Маълумот 
йиғиш 
Ilmiybaza.uz 25 “Loyiha” metodi - bu ta’lim oluvchilarning individual yoki guruhlarda belgilangan vaqt davomida, belgilangan mavzu bo‘yicha axborot yig‘ish, tadqiqot o‘tkazish va amalga oshirish ishlarini olib borishidir. Bu metodda ta’lim oluvchilar rejalashtirish, qaror qabul qilish, amalga oshirish, tekshirish va xulosa chiqarish va natijalarni baholash jarayonlarida ishtirok etadilar. Loyiha ishlab chiqish yakka tartibda yoki guruhiy bo‘lishi mumkin, lekin har bir loyiha o‘quv guruhining birgalikdagi faoliyatining muvofiqlashtirilgan natijasidir. Bu jarayonda ta’lim oluvchining vazifasi belgilangan vaqt ichida yangi mahsulotni ishlab chiqish yoki boshqa bir topshiriqning yechimini topishdan iborat. Ta’lim oluvchilar nuqtai- nazaridan topshiriq murakkab bo‘lishi va u ta’lim oluvchilardan mavjud bilimlarini boshqa vaziyatlarda qo‘llay olishni talab qiladigan topshiriq bo‘lishi kerak. Loyiha o‘rganishga xizmat qilishi, nazariy bilimlarni amaliyotga tadbiq etishi, ta’lim oluvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirish, tashkillashtirish va amalga oshirish imkoniyatini yarata oladigan bo‘lishi kerak. Quyidagi chizmada “Loyiha” metodining bosqichlari keltirilgan (9-chizma). “ЛОЙИҲА” методи 5. Текшириш 4. Амалга 2. Режа тузиш 6. Хулоса чиқариш 3. Қарор қабул қилиш 1. Маълумот йиғиш Ilmiybaza.uz 
 
26 
 
 
 
 
 
 
9-chizma. “Loyiha” metodining bosqichlari 
 
“Loyiha” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:  
1. Muhandis-pedagog loyiha ishi bo‘yicha topshiriqlarni ishlab chiqadi. Ta’lim 
oluvchilar mustaqil ravishda darslik, sxemalar, tarqatma materiallar asosida 
topshiriqqa oid ma’lumotlar yig‘adilar. 
2. Ta’lim oluvchilar mustaqil ravishda ish rejasini ishlab chiqadilar. Ish rejasida 
ta’lim oluvchilar ish bosqichlarini, ularga ajratilgan vaqt va texnologik ketma-
ketligini, material, asbob-uskunalarni rejalashtirishlari lozim.  
3. Kichik guruhlar ish rejalarini taqdimot qiladilar. Ta’lim oluvchilar ish rejasiga 
asosan topshiriqni bajarish bo‘yicha qaror qabul qiladilar. Ta’lim oluvchilar 
muhandis-pedagog bilan birgalikda qabul qilingan qarorlar bo‘yicha 
erishiladigan natijalarni muhokama qilishadi. Bunda har xil qarorlar 
taqqoslanib, eng maqbul variant tanlab olinadi. Muhandis-pedagog ta’lim 
oluvchilar bilan birgalikda “Baholash varaqasi”ni ishlab chiqadi.  
4. Ta’lim oluvchilar topshiriqni ish rejasi asosida mustaqil ravishda amalga 
oshiradilar. Ular individual yoki kichik guruhlarda ishlashlari mumkin. 
5. Ta’lim oluvchilar ish natijalarini o‘zlarini tekshiradilar. Bundan tashqari kichik 
guruhlar bir-birlarining ish natijalarini tekshirishga ham jalb etiladilar. 
Tekshiruv natijalarini “Baholash varaqasi”da qayd etiladi. Ta’lim oluvchi yoki 
kichik guruhlar hisobot beradilar. Ish yakuni quyidagi shakllarning birida 
hisobot qilinadi: og‘zaki hisobot; materiallarni namoyish qilish orqali hisobot; 
loyiha ko‘rinishidagi yozma hisobot. 
Ilmiybaza.uz 26 9-chizma. “Loyiha” metodining bosqichlari “Loyiha” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Muhandis-pedagog loyiha ishi bo‘yicha topshiriqlarni ishlab chiqadi. Ta’lim oluvchilar mustaqil ravishda darslik, sxemalar, tarqatma materiallar asosida topshiriqqa oid ma’lumotlar yig‘adilar. 2. Ta’lim oluvchilar mustaqil ravishda ish rejasini ishlab chiqadilar. Ish rejasida ta’lim oluvchilar ish bosqichlarini, ularga ajratilgan vaqt va texnologik ketma- ketligini, material, asbob-uskunalarni rejalashtirishlari lozim. 3. Kichik guruhlar ish rejalarini taqdimot qiladilar. Ta’lim oluvchilar ish rejasiga asosan topshiriqni bajarish bo‘yicha qaror qabul qiladilar. Ta’lim oluvchilar muhandis-pedagog bilan birgalikda qabul qilingan qarorlar bo‘yicha erishiladigan natijalarni muhokama qilishadi. Bunda har xil qarorlar taqqoslanib, eng maqbul variant tanlab olinadi. Muhandis-pedagog ta’lim oluvchilar bilan birgalikda “Baholash varaqasi”ni ishlab chiqadi. 4. Ta’lim oluvchilar topshiriqni ish rejasi asosida mustaqil ravishda amalga oshiradilar. Ular individual yoki kichik guruhlarda ishlashlari mumkin. 5. Ta’lim oluvchilar ish natijalarini o‘zlarini tekshiradilar. Bundan tashqari kichik guruhlar bir-birlarining ish natijalarini tekshirishga ham jalb etiladilar. Tekshiruv natijalarini “Baholash varaqasi”da qayd etiladi. Ta’lim oluvchi yoki kichik guruhlar hisobot beradilar. Ish yakuni quyidagi shakllarning birida hisobot qilinadi: og‘zaki hisobot; materiallarni namoyish qilish orqali hisobot; loyiha ko‘rinishidagi yozma hisobot. Ilmiybaza.uz 
 
27 
6. Muhandis-pedagog va ta’lim oluvchilar ish jarayonini va natijalarni birgalikda 
yakuniy suhbat davomida tahlil qilishadi. O‘quv amaliyoti mashg‘ulotlarida 
erishilgan ko‘rsatkichlarni me’yoriy ko‘rsatkichlar bilan taqqoslaydi. Agarda 
me’yoriy ko‘rsatkichlarga erisha olinmagan bo‘lsa, uning sabablari aniqlanadi.  
 
Muhandis-pedagog “Loyiha” metodini qo‘llashi uchun topshiriqlarni ishlab 
chiqishi, loyiha ishini dars rejasiga kiritishi, topshiriqni ta’lim oluvchilarning 
imkoniyatlariga moslashtirib, ularni loyiha ishi bilan tanishtirishi, loyihalash 
jarayonini kuzatib turishi va topshiriqni mustaqil bajara olishlarini ta’minlanishi 
lozim. 
“Loyiha” metodini amalga oshirishning uch xil shakli mavjud: 
 yakka tartibdagi ish; 
 kichik guruhiy ish; 
 jamoa ishi. 
Ilmiybaza.uz 27 6. Muhandis-pedagog va ta’lim oluvchilar ish jarayonini va natijalarni birgalikda yakuniy suhbat davomida tahlil qilishadi. O‘quv amaliyoti mashg‘ulotlarida erishilgan ko‘rsatkichlarni me’yoriy ko‘rsatkichlar bilan taqqoslaydi. Agarda me’yoriy ko‘rsatkichlarga erisha olinmagan bo‘lsa, uning sabablari aniqlanadi. Muhandis-pedagog “Loyiha” metodini qo‘llashi uchun topshiriqlarni ishlab chiqishi, loyiha ishini dars rejasiga kiritishi, topshiriqni ta’lim oluvchilarning imkoniyatlariga moslashtirib, ularni loyiha ishi bilan tanishtirishi, loyihalash jarayonini kuzatib turishi va topshiriqni mustaqil bajara olishlarini ta’minlanishi lozim. “Loyiha” metodini amalga oshirishning uch xil shakli mavjud:  yakka tartibdagi ish;  kichik guruhiy ish;  jamoa ishi.