TA’LIM MAZMUNI. TA’LIM METODLARI VA VOSITALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

21

File size

Fayl hajmi

113,0 KB


TA’LIM MAZMUNI. TA’LIM METODLARI VA VOSITALARI
Reja:
1. Ta’lim mazmuni tushunchasining umumiy xususiyatlari.
2. Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari.
3. Ta’lim mazmunini belgilab beruvchi me’yoriy hujjatlar.
4. Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. 
5. Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar.
6. Ta’lim metodlarining mohiyati. Ta’lim metodlarini tanlab olish shartlari.
Ta’lim vositalari va ularning funktsiyalari.
Tayanch  tushunchalar:  ta’lim  mazmuni,  kompetentsiya,  Davlat  ta’lim
standarti, o’quv reja, o’quv dasturi, malaka talablari, o’quv-metodik majmua,
ta’lim,  metod,  motivatsiyali,  izohli-tasvirli,  reproduktiv,  evristik,  amaliy,
illyustratsiya,  ko’rgazmali,  labaratoriya.  Arxaik,  qadimgi,  avestiy,  yunon,
dogmatik,  sxolastik,  tushuntirish,  tushuntirish-namoyish,  muammoli  o'qitish,
dasturlashtirilgan  ta'lim,  komputerli  o'qitish,  innovatsio,masofaviy  ta'lim,
individual,  individual-guruhli,  sinf-dars,  leksion-seminarli,  sinfdan  tashqari,
auditoriyadan tashqari, maktab va maktabdan tashqari, ommaviy, guruhli, asosiy,
qo'shimcha  va  yordamchi  ta'lim,  aralash  (kombinatsiyalashgan),  o'qitish,
tarbiyalash,  rivojlantirish,
 nostandart  darslar,  tashxislash,  bashoratlash,
loyihalashtirish (reallashtirish).
1.Ta’lim mazmuni tushunchasining umumiy xususiyatlari.
Logotip
TA’LIM MAZMUNI. TA’LIM METODLARI VA VOSITALARI Reja: 1. Ta’lim mazmuni tushunchasining umumiy xususiyatlari. 2. Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari. 3. Ta’lim mazmunini belgilab beruvchi me’yoriy hujjatlar. 4. Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. 5. Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. 6. Ta’lim metodlarining mohiyati. Ta’lim metodlarini tanlab olish shartlari. Ta’lim vositalari va ularning funktsiyalari. Tayanch tushunchalar: ta’lim mazmuni, kompetentsiya, Davlat ta’lim standarti, o’quv reja, o’quv dasturi, malaka talablari, o’quv-metodik majmua, ta’lim, metod, motivatsiyali, izohli-tasvirli, reproduktiv, evristik, amaliy, illyustratsiya, ko’rgazmali, labaratoriya. Arxaik, qadimgi, avestiy, yunon, dogmatik, sxolastik, tushuntirish, tushuntirish-namoyish, muammoli o'qitish, dasturlashtirilgan ta'lim, komputerli o'qitish, innovatsio,masofaviy ta'lim, individual, individual-guruhli, sinf-dars, leksion-seminarli, sinfdan tashqari, auditoriyadan tashqari, maktab va maktabdan tashqari, ommaviy, guruhli, asosiy, qo'shimcha va yordamchi ta'lim, aralash (kombinatsiyalashgan), o'qitish, tarbiyalash, rivojlantirish, nostandart darslar, tashxislash, bashoratlash, loyihalashtirish (reallashtirish). 1.Ta’lim mazmuni tushunchasining umumiy xususiyatlari.
Ta’lim mazmuni tushunchasi.  Ta’  lim  mazmuni  deganda o’quvchilarning
egallashi lozim bo’lgan bilim, ko’nikma, malaka va kompetentsiyalarning aniq
belgilangan hajmi va ko’lami tushiniladi.
Ta’lim mazmuni tarkibida quyidagilar aks etadi: olam va inson haqidagi
bilimlar;  faoliyatni  amalga  oshirish  usullari;  ijodiy  faoliyat  tajribasi;  atrof-
muhitga emotsional-faoliyat tajribasi.
Ta’lim mazmuni takomillashib borish tavsifiga ega bo’lib, uni aniqlovchi
asosiy omillarga quyidagilarni kiritish mumkin:
1) jamiyatda fan, texnika va madaniyatning rivojlanganlik darajasi;
2) jamiyat tomonidan qo’yiladigan ijtimoiy buyurtma;
3) ta’limninq maqsad va vazifalari;
4) innovatsion rivojlanish darajasi;
5) axborotlarning hajmi va ko’lami;
6) o’ quvchilarning yosh xususiyatlari.
Kompetent yondashuv o’quvchidan alohida-alohida bilim va ko’nikmalarni
o’zlashtirishni emas, balki ularni yaxlitlikda egallashni talab etadi. Mazkur talab
bilan  bog’liqlikda  o’z  navbatida  o’qitish  metodlarini  tanlash  tizimi  ham
o’zgarishga uchraydi. O’qitish metodlarini tanlash va amaliyotda qo’llash o’z
navbatida  ta’lim  jarayonida  qo’yiladigan  talablarga  muvofiq  keladigan
kompetensiya va funktsiyalarni takomillashtirishni talab etadi.
Yuqorida ta’kidlab o’tilganidek, kompetent yondashuv umumiy o’ rta ta’limni
modernizatsiyalash nuqtai nazaridan yangi pedagogik voqelik hisoblanadi. Mazkur
yondashuv doirasida amaliy faoliyat tajribasi, kompetensiya va kompetentlikni
didaktik birliklar sifatida ko’rib chiqish hamda ta’limning an’anaviy uch elementi
(triada)  -  «Bilim  -  Ko’nikma  -  Malaka»ni  oltita  birlik  (siksten)  -  «Bilim  -
Ko’nikma - Malaka - Amaliy faoliyat tajribasi - Kompetensiya - Kompetentlik»
tarzida tahlil etilishi talab etiladi.
Kompetentsiyaviy 
 
 yondashuvda ta’limning an’anaviy uch elementi (triada) -
 
 
«Bilim - Ko’nikma - Malaka»ni oltita birlik (sikste
 
 n  ) - «Bilim - Ko’nikma - Malaka
 
 
- Amaliy faoliyat tajribasi - Kompetensiya - Kompetentlik» tarzida tahlil etish talab
etiladi.
Logotip
Ta’lim mazmuni tushunchasi. Ta’ lim mazmuni deganda o’quvchilarning egallashi lozim bo’lgan bilim, ko’nikma, malaka va kompetentsiyalarning aniq belgilangan hajmi va ko’lami tushiniladi. Ta’lim mazmuni tarkibida quyidagilar aks etadi: olam va inson haqidagi bilimlar; faoliyatni amalga oshirish usullari; ijodiy faoliyat tajribasi; atrof- muhitga emotsional-faoliyat tajribasi. Ta’lim mazmuni takomillashib borish tavsifiga ega bo’lib, uni aniqlovchi asosiy omillarga quyidagilarni kiritish mumkin: 1) jamiyatda fan, texnika va madaniyatning rivojlanganlik darajasi; 2) jamiyat tomonidan qo’yiladigan ijtimoiy buyurtma; 3) ta’limninq maqsad va vazifalari; 4) innovatsion rivojlanish darajasi; 5) axborotlarning hajmi va ko’lami; 6) o’ quvchilarning yosh xususiyatlari. Kompetent yondashuv o’quvchidan alohida-alohida bilim va ko’nikmalarni o’zlashtirishni emas, balki ularni yaxlitlikda egallashni talab etadi. Mazkur talab bilan bog’liqlikda o’z navbatida o’qitish metodlarini tanlash tizimi ham o’zgarishga uchraydi. O’qitish metodlarini tanlash va amaliyotda qo’llash o’z navbatida ta’lim jarayonida qo’yiladigan talablarga muvofiq keladigan kompetensiya va funktsiyalarni takomillashtirishni talab etadi. Yuqorida ta’kidlab o’tilganidek, kompetent yondashuv umumiy o’ rta ta’limni modernizatsiyalash nuqtai nazaridan yangi pedagogik voqelik hisoblanadi. Mazkur yondashuv doirasida amaliy faoliyat tajribasi, kompetensiya va kompetentlikni didaktik birliklar sifatida ko’rib chiqish hamda ta’limning an’anaviy uch elementi (triada) - «Bilim - Ko’nikma - Malaka»ni oltita birlik (siksten) - «Bilim - Ko’nikma - Malaka - Amaliy faoliyat tajribasi - Kompetensiya - Kompetentlik» tarzida tahlil etilishi talab etiladi. Kompetentsiyaviy yondashuvda ta’limning an’anaviy uch elementi (triada) - «Bilim - Ko’nikma - Malaka»ni oltita birlik (sikste n ) - «Bilim - Ko’nikma - Malaka - Amaliy faoliyat tajribasi - Kompetensiya - Kompetentlik» tarzida tahlil etish talab etiladi.
2.Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari. 
Ta’lim mazmunini loyihalash quyidagi umumiy tamoyillarga muvofiq amalga
oshiriladi: 
-Ta’lim mazmunining barcha elementlarining jamiyat, fan, madaniyat
va shaxs rivojlanishi talablariga mos bo’lishi tamoyili. 
Bu  tamoyil  ta’lim  mazmuniga  an’anaviy  bo’lgan  bilim,  ko’nikma  va
malakalar bilan birga jamiyatning rivojlanganligi, ilmiy bilim, madaniy hayot
darajasi va shaxsning rivojlanish imkoniyatlarini aks ettiruvchi fanlarni kiritishni
talab etadi.
-Ta’lim mazmunining tashkiliy-jarayon bilan aloqadorlik tamoyili. Bu
tamoyil ta’lim mazmunini tanlashda bir tomonlama yondashishni rad etadi. U aniq
bir o’quv jarayonini amalga oshirish bilan bog’liq tashkiliy shart-sharoitni hisobga
olishni  ko’zda  tutadi.  Bu  umumiy  o’rta  ta’lim  mazmunini  loyihalashtirish
jarayonida taqdim etish va o’zlashtirish tamoyillari, texnologiyasi, darajasi va u
bilan bog’liq xatti-harakatlarni hisobga olish kerakligini anglatadi.
-Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish tamoyili. Bu tamoyil birinchi
navbatda  o’quvchilarning  umuminsoniy  va  milliy  madaniyatni  faol  ijodiy  va
amaliy o’zlashtirishlari uchun shart-sharoitlar yaratish bilan bog’liqdir. Buning
uchun insonparvar g’ oyalar umumiy ta’ lim mazmuniga singdirilishi kerak. Bu esa
o’z navbatida ijtimoiy-gumanitar va tabiiy-ilmiy fanlarning o’zaro bog’liqligi va
o’zaro  munosabatlari  tamoyilining  o’zgartirilishini  talab  etadi,  uning  asosini
shaxsga yo’nalganlik tashkil etishi zarur.
-Ta’lim  mazmunini  fundamentallashtirish  tamoyili 
ta’limni
insonparvarlashtirishdagi  to’siqlarni  yo’qotishga  imkon  beradi.  U  ijtimoiy-
gumanitar  va  tabiiy-ilmiy  bilimlarni  birlashtirish,  ketma-ketlikni  o’rnatish  va
fanlararo  aloqalarni  o’quvchilarning  idrok  etishi  va  amaliy  faoliyat
metodologiyasining mohiyatini anglab yetishlariga tayanishni talab etadi.
-Ta’lim  mazmunining  ketma-ketligi  tamoyili. Mazkur  tamoyil  ta’lim
mazmunini o’sib boruvchi yo’nalishda rejalashtirishdan iborat bo’lishini anglatadi,
bunda birinchi navbatda har bir yangi bilim avvalgisiga tayanadi va undan kelib
chiqadi.
Logotip
2.Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari. Ta’lim mazmunini loyihalash quyidagi umumiy tamoyillarga muvofiq amalga oshiriladi: -Ta’lim mazmunining barcha elementlarining jamiyat, fan, madaniyat va shaxs rivojlanishi talablariga mos bo’lishi tamoyili. Bu tamoyil ta’lim mazmuniga an’anaviy bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalar bilan birga jamiyatning rivojlanganligi, ilmiy bilim, madaniy hayot darajasi va shaxsning rivojlanish imkoniyatlarini aks ettiruvchi fanlarni kiritishni talab etadi. -Ta’lim mazmunining tashkiliy-jarayon bilan aloqadorlik tamoyili. Bu tamoyil ta’lim mazmunini tanlashda bir tomonlama yondashishni rad etadi. U aniq bir o’quv jarayonini amalga oshirish bilan bog’liq tashkiliy shart-sharoitni hisobga olishni ko’zda tutadi. Bu umumiy o’rta ta’lim mazmunini loyihalashtirish jarayonida taqdim etish va o’zlashtirish tamoyillari, texnologiyasi, darajasi va u bilan bog’liq xatti-harakatlarni hisobga olish kerakligini anglatadi. -Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish tamoyili. Bu tamoyil birinchi navbatda o’quvchilarning umuminsoniy va milliy madaniyatni faol ijodiy va amaliy o’zlashtirishlari uchun shart-sharoitlar yaratish bilan bog’liqdir. Buning uchun insonparvar g’ oyalar umumiy ta’ lim mazmuniga singdirilishi kerak. Bu esa o’z navbatida ijtimoiy-gumanitar va tabiiy-ilmiy fanlarning o’zaro bog’liqligi va o’zaro munosabatlari tamoyilining o’zgartirilishini talab etadi, uning asosini shaxsga yo’nalganlik tashkil etishi zarur. -Ta’lim mazmunini fundamentallashtirish tamoyili ta’limni insonparvarlashtirishdagi to’siqlarni yo’qotishga imkon beradi. U ijtimoiy- gumanitar va tabiiy-ilmiy bilimlarni birlashtirish, ketma-ketlikni o’rnatish va fanlararo aloqalarni o’quvchilarning idrok etishi va amaliy faoliyat metodologiyasining mohiyatini anglab yetishlariga tayanishni talab etadi. -Ta’lim mazmunining ketma-ketligi tamoyili. Mazkur tamoyil ta’lim mazmunini o’sib boruvchi yo’nalishda rejalashtirishdan iborat bo’lishini anglatadi, bunda birinchi navbatda har bir yangi bilim avvalgisiga tayanadi va undan kelib chiqadi.
-Ta’limning  mazmuni  muntazamligi  tamoyili. 
Ushbu  tamoyil
o’rganilayotgan bilimlar va shakllantirilayotgan malakalar va kompetentsiyalarni
yagona tizimdagi o’rni, umumiy o’rta ta’ lim, barcha o’quv kurslari va yaxlit
mazmunning  bir-biriga  hamda  umuminsoniy,  milliy  madaniyat  tizimi
aloqadorlikda ko’rib chiqishni ko’zda tutadi.
-Ta’lim mazmunining o’quvchilar yosh xususiyatlariga mosligi tamoyili.
Mazkur tamoyil ta’lim mazmunini loyihalashda o’quvchilarning yosh xususiyatlari
va tayyorgarlik darajasini hizobga olishni ko’zda tutadi. Ma’lum bir yosh davriga
mos bilim, ko’nikma, malaka va kompetentsiyalar tizimi ta’lim mazmunida aks
ettiriladi.
Ta’lim mazmunini loyihalashtirishda quyidagi mezonlarga asoslaniladi:
-ta’lim mazmunini mustaqil fikr yuritish va axborot iste’moli madaniyatini
shakllantirish ehtiyojiga muvofiq loyihalashtirish; 
-ta’lim  mazmunining  aniq  ilmiy  va  amaliy  ahamiyat  kasb  etishi;  ta’lim
mazmunining murakkablik darajasini hisobga olish, o’quvchilar imkoniyatlarining
mavjud o’quv dasturlariga mosligi;
-ta’lim  hajmining  uni  o’rganishga  ajratiladigan  vaqtga  mosligi;  ta’lim
muassasalari moddiy-texnik bazasining zamonaviy talablarga javob berishi;
-ta’lim mazmunini loyihalashda ilg’or xorijiy tajribalarni hisobga olish.
3.Ta’lim mazmunini belgilovchi me’yoriy hujjatlar.
Ta’lim mazmunini belgilab beruvchi eng asosiy me’yoriy hujjat Davlat ta’lim
standartidir. O’quv reja, o’quv dasturi, malaka talablari umimg tarkibiy qismiga
kiradi.
«Standart» ingliz tilidan tarjima qilinganda «me’yor», «namuna», «andoza»,
«model» ma’nolarini anglatadi. Standart yordamida, respublika miqyosidagi turli
ta’lim  muassasalarida ta’limning barqarorlik darajasini  ta’minlashga erishiladi,
o’quv ishlari normativlari moslashtiriladi, o’quvchilarning bilimlarini baholash
mezonlari ishlab chiqiladi.
Davlat  ta’lim  standartining  maqsadi
 
  -  umumiy  o’rta  ta’lim  tizimini
 
 
mamlakatda  amalga  oshirilayotgan  ijtimoiy-iqtisodiy  islohotlar,  rivojlangan
xorijiy mamlakatlarning ilg’or tajribalari hamda ilm-fan va zamonaviy axborot-
Logotip
-Ta’limning mazmuni muntazamligi tamoyili. Ushbu tamoyil o’rganilayotgan bilimlar va shakllantirilayotgan malakalar va kompetentsiyalarni yagona tizimdagi o’rni, umumiy o’rta ta’ lim, barcha o’quv kurslari va yaxlit mazmunning bir-biriga hamda umuminsoniy, milliy madaniyat tizimi aloqadorlikda ko’rib chiqishni ko’zda tutadi. -Ta’lim mazmunining o’quvchilar yosh xususiyatlariga mosligi tamoyili. Mazkur tamoyil ta’lim mazmunini loyihalashda o’quvchilarning yosh xususiyatlari va tayyorgarlik darajasini hizobga olishni ko’zda tutadi. Ma’lum bir yosh davriga mos bilim, ko’nikma, malaka va kompetentsiyalar tizimi ta’lim mazmunida aks ettiriladi. Ta’lim mazmunini loyihalashtirishda quyidagi mezonlarga asoslaniladi: -ta’lim mazmunini mustaqil fikr yuritish va axborot iste’moli madaniyatini shakllantirish ehtiyojiga muvofiq loyihalashtirish; -ta’lim mazmunining aniq ilmiy va amaliy ahamiyat kasb etishi; ta’lim mazmunining murakkablik darajasini hisobga olish, o’quvchilar imkoniyatlarining mavjud o’quv dasturlariga mosligi; -ta’lim hajmining uni o’rganishga ajratiladigan vaqtga mosligi; ta’lim muassasalari moddiy-texnik bazasining zamonaviy talablarga javob berishi; -ta’lim mazmunini loyihalashda ilg’or xorijiy tajribalarni hisobga olish. 3.Ta’lim mazmunini belgilovchi me’yoriy hujjatlar. Ta’lim mazmunini belgilab beruvchi eng asosiy me’yoriy hujjat Davlat ta’lim standartidir. O’quv reja, o’quv dasturi, malaka talablari umimg tarkibiy qismiga kiradi. «Standart» ingliz tilidan tarjima qilinganda «me’yor», «namuna», «andoza», «model» ma’nolarini anglatadi. Standart yordamida, respublika miqyosidagi turli ta’lim muassasalarida ta’limning barqarorlik darajasini ta’minlashga erishiladi, o’quv ishlari normativlari moslashtiriladi, o’quvchilarning bilimlarini baholash mezonlari ishlab chiqiladi. Davlat ta’lim standartining maqsadi - umumiy o’rta ta’lim tizimini mamlakatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar, rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ilg’or tajribalari hamda ilm-fan va zamonaviy axborot-
kommunikatsiya  texnologiyalariga  asoslangan  holda  tashkil  etish,  ma’naviy
barkamol va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat.
Davlat ta’lim standartining vazifalari quyidagilardan iborat: 
-umumiy o’rta ta’lim mazmuni va sifatiga qo’yiladigan talablarni belgilash;
-milliy,  umuminsoniy  va  ma’naviy  qadriyatlar  asosida  o’quvchilarni
tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini joriy etish;
-o’quv-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish, umumiy o’rta ta’lim muassasalarining o’quvchilari va
bitiruvchilarining malakasiga qo’yiladigan talablarni belgilash;
-kadrlarni  maqsadli  va  sifatli  tayyorlash  uchun  ta’lim,  fan  va  ishlab
chiqarishning samarali integratsiyasini ta’minlash;
-ta’lim  va  uning  pirovard  natijalari,  o’quvchilarning  malaka  talablarini
egallaganlik  darajasini  tizimli  baholash  tartibini,  shuningdek  ta’lim-tarbiya
faoliyati sifatini nazorat qilishning huquqiy asoslarini takomillashtirish;
-davlat ta’lim standartlari talablarining ta’ lim sifati va kadrlar tayyorlashga
qo’yiladigan xalqaro talablarga muvofiqligini ta’ minlash.
Davlat ta’lim standarti quyidagi asosiy prinsiplarga asoslanadi: o’quvchi
shaxsi, uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi;
-umumiy o’rta ta’lim mazmunining insonparvarligi; 
davlat ta’lim standartining ta’lim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga,
shaxs ehtiyojiga mosligi;
-umumiy  o’rta  ta’limning  boshqa  ta’lim  turlari  va  bosqichlari  bilan
uzluksizligi va ta’lim mazmunining uzviyligi;
-umumiy o’rta ta’lim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda birligi
va yaxlitligi;
-umumiy o’rta ta’limning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini tanlashda
innovatsiya texnologiyalariga asoslanilganligi;
-o’quvchilarda  fanlarni  o’rganish  va  ta’lim  olishni  davom  ettirish  uchun
tayanch  va  fanlarga  oid  umumiy  kompetensiyalarni  rivojlantirishning
ta’minlanganligi;
Logotip
kommunikatsiya texnologiyalariga asoslangan holda tashkil etish, ma’naviy barkamol va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat. Davlat ta’lim standartining vazifalari quyidagilardan iborat: -umumiy o’rta ta’lim mazmuni va sifatiga qo’yiladigan talablarni belgilash; -milliy, umuminsoniy va ma’naviy qadriyatlar asosida o’quvchilarni tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini joriy etish; -o’quv-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish, umumiy o’rta ta’lim muassasalarining o’quvchilari va bitiruvchilarining malakasiga qo’yiladigan talablarni belgilash; -kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta’lim, fan va ishlab chiqarishning samarali integratsiyasini ta’minlash; -ta’lim va uning pirovard natijalari, o’quvchilarning malaka talablarini egallaganlik darajasini tizimli baholash tartibini, shuningdek ta’lim-tarbiya faoliyati sifatini nazorat qilishning huquqiy asoslarini takomillashtirish; -davlat ta’lim standartlari talablarining ta’ lim sifati va kadrlar tayyorlashga qo’yiladigan xalqaro talablarga muvofiqligini ta’ minlash. Davlat ta’lim standarti quyidagi asosiy prinsiplarga asoslanadi: o’quvchi shaxsi, uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi; -umumiy o’rta ta’lim mazmunining insonparvarligi; davlat ta’lim standartining ta’lim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga, shaxs ehtiyojiga mosligi; -umumiy o’rta ta’limning boshqa ta’lim turlari va bosqichlari bilan uzluksizligi va ta’lim mazmunining uzviyligi; -umumiy o’rta ta’lim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda birligi va yaxlitligi; -umumiy o’rta ta’limning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini tanlashda innovatsiya texnologiyalariga asoslanilganligi; -o’quvchilarda fanlarni o’rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun tayanch va fanlarga oid umumiy kompetensiyalarni rivojlantirishning ta’minlanganligi;
-rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ta’lim sohasida me’yorlarni belgilash
tajribasidan milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish.
Davlat ta’lim standarti quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: 
-umumiy o’rta ta’limning tayanch o’quv rejasi; 
-umumiy  o’rta  ta’limning  o’quv  dasturi;  umumiy  o’rta  ta’limning
malaka talablari; baholash tizimi.
Umumiy  o’rta  ta’limning  tayanch  o’quv  rejasi umumiy  o’rta  ta’lim
muassasalarida o’qitiladigan o’quv fanlari nomi, o’quv yuklamasining minimal
hajmi hamda ularning sinflar bo’yicha taqsimoti belgilangan hujjat hisoblanadi.
Tayanch o’quv reja
 
  umumiy o’rta ta’lim muassasalarining dars jadvalini
 
 
ishlab chiqish uchun asos hisoblanadi.
Baholash tizimi - davlat ta’lim standarti bo’yicha umumiy o’rta ta’limning
malaka talablarini o’quvchilar tomonidan o’zlashtirilishi darajasini hamda umumiy
o’rta  ta’lim  muassasasining  faoliyati  samaradorligini  aniqlaydigan  mezonlar
majmuidan iborat.
Ta’lim  mazmuni  va  o’quv  dasturlari  asosida  o’quv  materiallari  o’quv-
metodik majmuada o’z ifodasini topadi.
O’quv-metodik majmua
 
  - darslik, mashq daftari, o’qituvchi uchun metodik
 
 
qo’llanma, darsliklarning multimediali ilovasidan iborat majmua.
4. Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari.
“Metod” so'zining  yunoncha tarjimasi  “tadqiqot, usul, maqsadga erishish
yo'li” kabi ma'nolarni anglatadi. Filosofiya lug'atida ushbu tushuncha umumiy
tarzda “maqsadga erishish usullari*1 deya sharhlangan.
Ayni vaqtda, pedagogik manbalarda “ta'lim metodi” tushunchasiga  berilgan
ta'riflarning xilma-xil ekanligiga guvoh bo'lish mumkin. Mazkur  o'rinda ularning
ayrimlarini keltiramiz:
Ta’lim
metodlari-
zamonaviy
Ta’lim
 
metodlari-
o’quv
 
jarayonining
murakkab
 
tarkibiy
Ta’lim
 
metodlari
deganda
o’qituvchining
Ta’lim
metodi-
belgilangan
Logotip
-rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ta’lim sohasida me’yorlarni belgilash tajribasidan milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish. Davlat ta’lim standarti quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: -umumiy o’rta ta’limning tayanch o’quv rejasi; -umumiy o’rta ta’limning o’quv dasturi; umumiy o’rta ta’limning malaka talablari; baholash tizimi. Umumiy o’rta ta’limning tayanch o’quv rejasi umumiy o’rta ta’lim muassasalarida o’qitiladigan o’quv fanlari nomi, o’quv yuklamasining minimal hajmi hamda ularning sinflar bo’yicha taqsimoti belgilangan hujjat hisoblanadi. Tayanch o’quv reja umumiy o’rta ta’lim muassasalarining dars jadvalini ishlab chiqish uchun asos hisoblanadi. Baholash tizimi - davlat ta’lim standarti bo’yicha umumiy o’rta ta’limning malaka talablarini o’quvchilar tomonidan o’zlashtirilishi darajasini hamda umumiy o’rta ta’lim muassasasining faoliyati samaradorligini aniqlaydigan mezonlar majmuidan iborat. Ta’lim mazmuni va o’quv dasturlari asosida o’quv materiallari o’quv- metodik majmuada o’z ifodasini topadi. O’quv-metodik majmua - darslik, mashq daftari, o’qituvchi uchun metodik qo’llanma, darsliklarning multimediali ilovasidan iborat majmua. 4. Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. “Metod” so'zining yunoncha tarjimasi “tadqiqot, usul, maqsadga erishish yo'li” kabi ma'nolarni anglatadi. Filosofiya lug'atida ushbu tushuncha umumiy tarzda “maqsadga erishish usullari*1 deya sharhlangan. Ayni vaqtda, pedagogik manbalarda “ta'lim metodi” tushunchasiga berilgan ta'riflarning xilma-xil ekanligiga guvoh bo'lish mumkin. Mazkur o'rinda ularning ayrimlarini keltiramiz: Ta’lim metodlari- zamonaviy Ta’lim metodlari- o’quv jarayonining murakkab tarkibiy Ta’lim metodlari deganda o’qituvchining Ta’lim metodi- belgilangan
darajada  o’quv-
tarbiyaviy
maqsadlarga
erishishga
yo’naltirilgan
pedagog
 
va
o’quvchilarning
o’zaro  bog’liq
faoliyat
usullaridir.
(V.I.Zagvyazinsk
iy)
unsuri  (komponenti)
bo’lib,  o’qituvchi  va
o’quvchi  faoliyatining
barcha  yo’nalishlarini
yoritishga
 
xizmat
qiladi,  ular  o’rtasida
ko’p  sonli  aloqa  va
bog’lanishlarni yuzaga
keltiradi. (G.I.Shukina)
o’rgatuvchanligi  va
o’quvchilarning  o’quv
materialini  egallashga
yo’naltirilgan
 
turli
didaktik
 
masalalar
yechimini topishga oid
o’quv-bilish
faoliyatlarini  tashkil
etish
 
usullari
tushuniladi.
(I.F.Xarlamov)
maqsadga
erishishni
ta’minlovchi
algoritmlashtiri
lgan,  muayyan
mazmunga  ega
harakatlar
tizimidir.
(P.I.Podla
siy)
1-rasm. “Ta’lim metodi” tushunchasining mohiyatini yorituvchi qarashlar
Shuningdek,  ta'lim  metodlarining  o'qituvchi  va  o'quvchilarning  o'zaro
hamkorlikdagi  tartibli  faoliyatlari  usullari  ekanligi  to'g'risidagi  fikrlar  ham
mavjud.
“Ta'lim  metodlari  dastlab  pedagog  ongida,  muayyan  yo'nalishdagi
faoliyatning  umumlashma  loyihasi  tarzida  namoyon  bo'ladi.  Mazkur  loyiha
amaliyotga o'qituvchi  va o'quvchilar faoliyatining o'zaro tutashuvi, o'qitish va
o'qishga qaratilgan aniq harakatlar, amallar yoki usullar majmuasi sifatida joriy
etiladi. Metod boshqa shakllarda namoyon bo'lmaydi, buning boisi ta'lim metodi
o'zida, umumiy holda faoliyatning didaktik modelini ifoda etadi”.
Ta'lim metodlari quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi:
Ta’lim metodlari
Motivatsiyali
Tashkiliy
Tarbiyaviy
Ta’limiy
Rivojlantiruvchi
Logotip
darajada o’quv- tarbiyaviy maqsadlarga erishishga yo’naltirilgan pedagog va o’quvchilarning o’zaro bog’liq faoliyat usullaridir. (V.I.Zagvyazinsk iy) unsuri (komponenti) bo’lib, o’qituvchi va o’quvchi faoliyatining barcha yo’nalishlarini yoritishga xizmat qiladi, ular o’rtasida ko’p sonli aloqa va bog’lanishlarni yuzaga keltiradi. (G.I.Shukina) o’rgatuvchanligi va o’quvchilarning o’quv materialini egallashga yo’naltirilgan turli didaktik masalalar yechimini topishga oid o’quv-bilish faoliyatlarini tashkil etish usullari tushuniladi. (I.F.Xarlamov) maqsadga erishishni ta’minlovchi algoritmlashtiri lgan, muayyan mazmunga ega harakatlar tizimidir. (P.I.Podla siy) 1-rasm. “Ta’lim metodi” tushunchasining mohiyatini yorituvchi qarashlar Shuningdek, ta'lim metodlarining o'qituvchi va o'quvchilarning o'zaro hamkorlikdagi tartibli faoliyatlari usullari ekanligi to'g'risidagi fikrlar ham mavjud. “Ta'lim metodlari dastlab pedagog ongida, muayyan yo'nalishdagi faoliyatning umumlashma loyihasi tarzida namoyon bo'ladi. Mazkur loyiha amaliyotga o'qituvchi va o'quvchilar faoliyatining o'zaro tutashuvi, o'qitish va o'qishga qaratilgan aniq harakatlar, amallar yoki usullar majmuasi sifatida joriy etiladi. Metod boshqa shakllarda namoyon bo'lmaydi, buning boisi ta'lim metodi o'zida, umumiy holda faoliyatning didaktik modelini ifoda etadi”. Ta'lim metodlari quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi: Ta’lim metodlari Motivatsiyali Tashkiliy Tarbiyaviy Ta’limiy Rivojlantiruvchi
“Ta'lim metodi” atamasi bilan birga ko'p hollarda “metodik usul” (sinonimlari
- pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi ham Qo'llaniladi. U ta'lim metodining
tarkibiy  qismi,  uning  muhim  unsuri,  metodni  joriy  qilishdagi  alohida  qadam
sifatida ta'riflanadi. Har bir  ta'lim metodi muayyan  ta'lim usullarini chog'ishtirish
orqali  joriy  etiladi.  Metodik  usullarni  xilma-xilligi  ularni  tasniflashga  imkon
bermaydi,  biroq  o'qituvchi  faoliyatida  tez-tez  qo'llaniladigan  usullarni  ajratib
ko'rsatish mumkin:
Har bir metod ma'lum ta'limiy vazifani muvaffaqiyatli hal etish, qolganlari
esa birmuncha samarasiz bo'lishi mumnkin. Universal ta'lim  metodiari mavjud
emas,  shu  bois  darsda  turlita'lim metodlaridan  yoki  ularning  majmuasidan
foydalanish  mumkin.  Ta'lim  metodlarini  tanlash quyidagi  mezonlar  asosida
aniqlanadi:
-didaktik maqsad asosida;
-ta'lim mazmuni asosida;
-o'quvchilarning o'quv ko'nikmalarini egallash va rivojlanish darajasi asosida;
-o'qituvchining tajribasi va kasbiy tayyorgarlik darajasi asosida.
O'qituvchi  tomonidan  qo'llanilayotgan  ta'lim  metodlari  majmuasi
boshlang'ich sinflardan yuqori sinflarga o'tish asosida o'zgarib hamda  murakkab
xususiyat kasb eta boradi. Ushbu jarayonda ayrim metodlarni  qo'llash chastotasi
oshsa, ayrim metodlarni qo'llashga bo'lgan ehtiyoj kamayadi. Ta'lim metodlaridan
Metodik usullar
Namoyish (ko’rgazmali, obektiv-tajriba, amaliy
va aqliy harakatni namoyish etish hakozolar )
Topshiriq berish
Yo’l-yo’riq ko’rsatish
Masalani organish
Logotip
“Ta'lim metodi” atamasi bilan birga ko'p hollarda “metodik usul” (sinonimlari - pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi ham Qo'llaniladi. U ta'lim metodining tarkibiy qismi, uning muhim unsuri, metodni joriy qilishdagi alohida qadam sifatida ta'riflanadi. Har bir ta'lim metodi muayyan ta'lim usullarini chog'ishtirish orqali joriy etiladi. Metodik usullarni xilma-xilligi ularni tasniflashga imkon bermaydi, biroq o'qituvchi faoliyatida tez-tez qo'llaniladigan usullarni ajratib ko'rsatish mumkin: Har bir metod ma'lum ta'limiy vazifani muvaffaqiyatli hal etish, qolganlari esa birmuncha samarasiz bo'lishi mumnkin. Universal ta'lim metodiari mavjud emas, shu bois darsda turlita'lim metodlaridan yoki ularning majmuasidan foydalanish mumkin. Ta'lim metodlarini tanlash quyidagi mezonlar asosida aniqlanadi: -didaktik maqsad asosida; -ta'lim mazmuni asosida; -o'quvchilarning o'quv ko'nikmalarini egallash va rivojlanish darajasi asosida; -o'qituvchining tajribasi va kasbiy tayyorgarlik darajasi asosida. O'qituvchi tomonidan qo'llanilayotgan ta'lim metodlari majmuasi boshlang'ich sinflardan yuqori sinflarga o'tish asosida o'zgarib hamda murakkab xususiyat kasb eta boradi. Ushbu jarayonda ayrim metodlarni qo'llash chastotasi oshsa, ayrim metodlarni qo'llashga bo'lgan ehtiyoj kamayadi. Ta'lim metodlaridan Metodik usullar Namoyish (ko’rgazmali, obektiv-tajriba, amaliy va aqliy harakatni namoyish etish hakozolar ) Topshiriq berish Yo’l-yo’riq ko’rsatish Masalani organish
foydalanish  ko'Iami,  holati  o'qituvchining  kasbiy  tayyorgarligi  va  mahorati
darajasiga bog'liq holda o'zgaradi.
Didaktikada munozaralarga sabab bo'layotgan yana bir muhim obyekt ta'lim
metodlarining tasnifidir. “Ta'lim metodlari tasnifi ularning ma'lum belgilari bo'yicha
tartibini  ifodalovchi  tizimdir. Hozirgi  vaqtda o'nlab ta'lim  metodlari  ma'lum”,
ekanligini ta'kidlagan holda I.P.Podlasiy fikrini quyidagicha davom ettiradi, “Biroq
bugungi kunda yetakchi sanaluvchi didaktik g'oya yagona va o'zgarmas metodlar
majmuini yaratishga intilish samarasiz ekanligini tushunishga yordam beradi. 
Metodlarning quyidagi ko’rinishlari ta’lim jarayoning hamma
bosqichida ishlatiladi:
1.
Materialni  og'zaki  bayon  qilish  (hikoya,  suhbat,  tushuntirish.
 
 
maktab ma'ruzasi). O'quvchilar tomonidan bilimlarni o'zlashtirish o'qituvchining
tushuntirishini  faol  qabul  qilish  va  puxta  o'ylash  evaziga  amalga  oshiriladi.
Bilimlarni uzatish vositasi sifatida o'qituvchi nutqi muhim ahamiyatga ega. Bu
o'rinda o'qituvchining o'quvchilar faoliyatiga rahbarligi mavzuni qo'yish, rejani
e'lon qilish, o'quvchilar faoliyatini boshqarishdan iborat bo'ladi.
2.
Suhbat.
 
  O'quvchilar tomonidan bilimlarni o'zlashtirish jarayoni: ular
e'tiboriga havola etilayotgan savolning mohiyatini anglash, mavjud bilimlar va
tajribani safarbar qilish, savolga oid obyektlarni o'zaro taqqoslash, puxta o'ylash va
savollarga to'g'ri javob tayyorlashdan iborat.
O'qituvchining  rahbarligi:  mavzuni  qo'yish,  savollarni  ifodalash,  berilgan
javoblarni tuzatish, to'ldirish va umumlashtirish kabi holatlarda namoyon bo'ladi.
Suhbat metodi yordamida bilimlarni o'zlashtirishda o'quvchilar mavjud bilimlari va
tajribalariga tayanadilar.
3.  Darslik (umuman, kitob)  bilan ishlash (umumlashma va  xulosalarni
anglash, ularni xotirada saqlashga xizmat qiladi).
Bilimlarni  o'zlashtirish  manbayi  bo'Iib  bosma  matn  xizmat  qiladi.
O'qituvchining rahbarligi esa topshiriqni ifodalash, faoliyat maqsadini belgilash,
o'quvchilarga darslik  bilan ishlashning yangi usullarini o'rgatish, o'zlashtirilgan
bilimlarning tushunilish va mustahkamlik darajasini tekshirish kabi ko'rinishlarda
aks ctadi.
Logotip
foydalanish ko'Iami, holati o'qituvchining kasbiy tayyorgarligi va mahorati darajasiga bog'liq holda o'zgaradi. Didaktikada munozaralarga sabab bo'layotgan yana bir muhim obyekt ta'lim metodlarining tasnifidir. “Ta'lim metodlari tasnifi ularning ma'lum belgilari bo'yicha tartibini ifodalovchi tizimdir. Hozirgi vaqtda o'nlab ta'lim metodlari ma'lum”, ekanligini ta'kidlagan holda I.P.Podlasiy fikrini quyidagicha davom ettiradi, “Biroq bugungi kunda yetakchi sanaluvchi didaktik g'oya yagona va o'zgarmas metodlar majmuini yaratishga intilish samarasiz ekanligini tushunishga yordam beradi. Metodlarning quyidagi ko’rinishlari ta’lim jarayoning hamma bosqichida ishlatiladi: 1. Materialni og'zaki bayon qilish (hikoya, suhbat, tushuntirish. maktab ma'ruzasi). O'quvchilar tomonidan bilimlarni o'zlashtirish o'qituvchining tushuntirishini faol qabul qilish va puxta o'ylash evaziga amalga oshiriladi. Bilimlarni uzatish vositasi sifatida o'qituvchi nutqi muhim ahamiyatga ega. Bu o'rinda o'qituvchining o'quvchilar faoliyatiga rahbarligi mavzuni qo'yish, rejani e'lon qilish, o'quvchilar faoliyatini boshqarishdan iborat bo'ladi. 2. Suhbat. O'quvchilar tomonidan bilimlarni o'zlashtirish jarayoni: ular e'tiboriga havola etilayotgan savolning mohiyatini anglash, mavjud bilimlar va tajribani safarbar qilish, savolga oid obyektlarni o'zaro taqqoslash, puxta o'ylash va savollarga to'g'ri javob tayyorlashdan iborat. O'qituvchining rahbarligi: mavzuni qo'yish, savollarni ifodalash, berilgan javoblarni tuzatish, to'ldirish va umumlashtirish kabi holatlarda namoyon bo'ladi. Suhbat metodi yordamida bilimlarni o'zlashtirishda o'quvchilar mavjud bilimlari va tajribalariga tayanadilar. 3. Darslik (umuman, kitob) bilan ishlash (umumlashma va xulosalarni anglash, ularni xotirada saqlashga xizmat qiladi). Bilimlarni o'zlashtirish manbayi bo'Iib bosma matn xizmat qiladi. O'qituvchining rahbarligi esa topshiriqni ifodalash, faoliyat maqsadini belgilash, o'quvchilarga darslik bilan ishlashning yangi usullarini o'rgatish, o'zlashtirilgan bilimlarning tushunilish va mustahkamlik darajasini tekshirish kabi ko'rinishlarda aks ctadi.
4.  O'qituvchilarning  kuzatuvi (sinfda va sinfdan tashqari (shu  jumladan.
sayohat va ekskursiyalar) jaravonlarda.
O'quvchilarning o'quv predmetlari bo'yicha o'zlashtirish holati va hodisalarni
kuzata borib, turli fan o'qituvchilarining ko'rsatmalari bo'yicha ularni qismlarga
taqsimlab har bir o'quvchining o'ziga xos, o'xshash va muhim jihatlarini aniqlashga
yo'naltiriladi.
Bilimlarni  o'zlashtirish  manbayi  bo'Iib  muayyan  predmet  (yoki  jarayon),
tajriba, model, xaritalar xizmat qiladi. O'qituvchining rahbarligi kuzatish vazifasini
belgilash,  uni  ma’lum  shaxs  zimmasiga  yuklash,  obyektni  belgilash,  umumiy
rahbarlikni  olib  borish,  qismlarga  ajratish,  asosiylarini  aniqlash  va
umumlashtirishdan iboratdir.
5. Laboratoriya ishlari. Mazkur jarayonda aniq vazifa, ya'ni, ma'lum sharoitda
muayyan  hodisalarni  kuzatish  yuklanadi.  O'quvchilar  hodisalarni  kechish
jarayonini kuzatadilar va tahlil qiladilar.
Bilimlar manbayi kuzatilayotgan hodisalar va ularning kechish jarayonidir.
O'qituvchi  vazifa  mohiyatini  ifodalaydi,  o'quvchilarni  nazariy  bilimlar  bilan
qurollantiradi, umumiy jarayon va bosqichlarni kuzatish yo'llari hamda yakuniy
xulosa chiqarishni o'rgatadi.
6.  Mashq (aqliy va faoliyatli mashqlar). O'quvchilar tomonidan bilimlarni
o'zlashtirish  jarayonining o'ziga  xosligi, nazariy asoslar  o'zlashtirilgach, ayrim
materiallardagi o'xshash harakatlarning ko'p bora takrorlanishi kuzatiladi.
Bilimlar  manbayi:  o'zlashtirilgan  bilimlar  va  xususiy  tajriba  sanaladi.
O'qituvchi  mashqni  bajarish  uchun  joy  hamda  vaqtni  belgilaydi,  topshiriqni
ifodalaydi,  uni  bajarish  bosqichlarining  borishini  nazorat  qiladi,  boshqaradi,
shuningdek, yakuniy natijalarni tekshiradi.
7. Ijodiy mashq. Ushbu metod o'ziga xos xususiyatga ega bo'Iib, o'ziga xoslik
masalaning  mohiyatini  chuqur  anglash,  uni  bajarishga  nisbatan  mustaqil
yondashish,  dalillarni saralash  va  o'qituvchi  tomonidan  berilgan  topshiriqni
ijodiy bajarish jarayonida bilimlarni qo'llash va kengaytirish kabi holatlar bilan
tavsiflanadi.
Keltirilgan tasnif «bilimlar manbayi» bo'yicha tizimlashtirilgan metodlar —
Logotip
4. O'qituvchilarning kuzatuvi (sinfda va sinfdan tashqari (shu jumladan. sayohat va ekskursiyalar) jaravonlarda. O'quvchilarning o'quv predmetlari bo'yicha o'zlashtirish holati va hodisalarni kuzata borib, turli fan o'qituvchilarining ko'rsatmalari bo'yicha ularni qismlarga taqsimlab har bir o'quvchining o'ziga xos, o'xshash va muhim jihatlarini aniqlashga yo'naltiriladi. Bilimlarni o'zlashtirish manbayi bo'Iib muayyan predmet (yoki jarayon), tajriba, model, xaritalar xizmat qiladi. O'qituvchining rahbarligi kuzatish vazifasini belgilash, uni ma’lum shaxs zimmasiga yuklash, obyektni belgilash, umumiy rahbarlikni olib borish, qismlarga ajratish, asosiylarini aniqlash va umumlashtirishdan iboratdir. 5. Laboratoriya ishlari. Mazkur jarayonda aniq vazifa, ya'ni, ma'lum sharoitda muayyan hodisalarni kuzatish yuklanadi. O'quvchilar hodisalarni kechish jarayonini kuzatadilar va tahlil qiladilar. Bilimlar manbayi kuzatilayotgan hodisalar va ularning kechish jarayonidir. O'qituvchi vazifa mohiyatini ifodalaydi, o'quvchilarni nazariy bilimlar bilan qurollantiradi, umumiy jarayon va bosqichlarni kuzatish yo'llari hamda yakuniy xulosa chiqarishni o'rgatadi. 6. Mashq (aqliy va faoliyatli mashqlar). O'quvchilar tomonidan bilimlarni o'zlashtirish jarayonining o'ziga xosligi, nazariy asoslar o'zlashtirilgach, ayrim materiallardagi o'xshash harakatlarning ko'p bora takrorlanishi kuzatiladi. Bilimlar manbayi: o'zlashtirilgan bilimlar va xususiy tajriba sanaladi. O'qituvchi mashqni bajarish uchun joy hamda vaqtni belgilaydi, topshiriqni ifodalaydi, uni bajarish bosqichlarining borishini nazorat qiladi, boshqaradi, shuningdek, yakuniy natijalarni tekshiradi. 7. Ijodiy mashq. Ushbu metod o'ziga xos xususiyatga ega bo'Iib, o'ziga xoslik masalaning mohiyatini chuqur anglash, uni bajarishga nisbatan mustaqil yondashish, dalillarni saralash va o'qituvchi tomonidan berilgan topshiriqni ijodiy bajarish jarayonida bilimlarni qo'llash va kengaytirish kabi holatlar bilan tavsiflanadi. Keltirilgan tasnif «bilimlar manbayi» bo'yicha tizimlashtirilgan metodlar —
og'zaki,  ko'rgazmali  va  amaliy  metodlarni  u  yoki  bu  darajada  o'zida
mujassamlashtiradi. Biroq, M.A.Danilov va B.P.Yesipovlar asosiy e'tiborni «ta'lim
metodini to'g'ri tanlash»ga qaratishadi. Gap shundaki, sobiq Sho'ro umumta'lim
maktablarining o'quv jarayonida metodlarning cheksiz ko'pligi, xatto ularni bir
necha tasnif bilan ham qamrab olish mumkin emasligi, shu boisdan ham o'quv-
tarbiyaviy ishlar muvaffaqiyatining bosh omili va eng muhimi to'g'ri, asoslangan
metodni  tanlash  hisoblangan,  Ana  shu  «g'oya»  mohiyat  jihatidan  noto'g'ri
bo'lishiga qaramay, o'n yillar davomida didaktika «rivoji»da muhim o'rin tutib
keldi. Nihoyat, har ikki tasnif bilimlar manbayi bo'yicha ham, didaktik maqsadlar
bo'yicha  aniqlangan  ta'lim  metodlari  tizimi  maktab  amaliyotining  asosiy
muammosini  hal  eta  olmasligiga  tanqidiy  yondashildi,  ularni  qo'llash  ta'lim
sifatining yuqori darajasini ta'minlaganligi anglab yetildi va bu boradagi izlanishlar
davom  ettirildi.  O'tgan  asrning  80-yillaridan  boshlab  o'quvchilarning  bilish
faoliyati xarakteriga mos ta'lim tasnifi yaratildi.
Reproduktiv  ta'lim  metodlari yuqorida  keltirilgan  metodlardan  quyidagi
unsurlarning mavjudligi bilan farqlanadi: o'qituvchining bilimlarni tushuntirishi,
ularni o'quvchilarning yodida saqlanishini  ta'minlashi  va qayta ishlab chiqishi
(reproduksiya).  O'zlashtirilgan  bilimlarning  mustahkam  bo'Iishiga  ularni  ko'p
marta takrorlash evaziga erishiladi. Mazkur metod ta'limning barcha bosqichlari,
asosan,  boshlang'ich  sinflarda o'qish  va yozish,  arifmetik  harakatlarni  amalga
oshirish ko'nikmalarini o'zlashtirishda muhim o'rin tutadi.
Reproduktiv metoddan foydalanishda o'qituvchi va o'quvchilar tomonidan
quyidagi harakatlar tashkil etiladi:
Evristik  ta'lim  metodini qo'llashda  o'qituvchi  tomonidan  turli  vositalar
yordamida yangi bilimlarni izlab topish talab etiladi. O'qituvchi  bilimlarning bir
qismini o'quvchilarga ma'lum qiladi, qolganini esa o'quvchilar bilish topshiriqlarini
yechish  jarayonida  savollarga  javoblar  topish  asosida  o'zlashtiradi,  o'zlari
bilimlarni mustaqil egallashadi. O'qituvchi tomonidan qo'yilgan masalani bir necha
qarashlarga  ajratilishi,  ularni  bajarishda  o'quvchilarning  ketma-ketlikka  rioya
etishlari  muhim  metodik  jihat  sanaladi.  Shu  bois  mazkur  metod  qisman
izlanuvchan metod ham deb ataladi.
Logotip
og'zaki, ko'rgazmali va amaliy metodlarni u yoki bu darajada o'zida mujassamlashtiradi. Biroq, M.A.Danilov va B.P.Yesipovlar asosiy e'tiborni «ta'lim metodini to'g'ri tanlash»ga qaratishadi. Gap shundaki, sobiq Sho'ro umumta'lim maktablarining o'quv jarayonida metodlarning cheksiz ko'pligi, xatto ularni bir necha tasnif bilan ham qamrab olish mumkin emasligi, shu boisdan ham o'quv- tarbiyaviy ishlar muvaffaqiyatining bosh omili va eng muhimi to'g'ri, asoslangan metodni tanlash hisoblangan, Ana shu «g'oya» mohiyat jihatidan noto'g'ri bo'lishiga qaramay, o'n yillar davomida didaktika «rivoji»da muhim o'rin tutib keldi. Nihoyat, har ikki tasnif bilimlar manbayi bo'yicha ham, didaktik maqsadlar bo'yicha aniqlangan ta'lim metodlari tizimi maktab amaliyotining asosiy muammosini hal eta olmasligiga tanqidiy yondashildi, ularni qo'llash ta'lim sifatining yuqori darajasini ta'minlaganligi anglab yetildi va bu boradagi izlanishlar davom ettirildi. O'tgan asrning 80-yillaridan boshlab o'quvchilarning bilish faoliyati xarakteriga mos ta'lim tasnifi yaratildi. Reproduktiv ta'lim metodlari yuqorida keltirilgan metodlardan quyidagi unsurlarning mavjudligi bilan farqlanadi: o'qituvchining bilimlarni tushuntirishi, ularni o'quvchilarning yodida saqlanishini ta'minlashi va qayta ishlab chiqishi (reproduksiya). O'zlashtirilgan bilimlarning mustahkam bo'Iishiga ularni ko'p marta takrorlash evaziga erishiladi. Mazkur metod ta'limning barcha bosqichlari, asosan, boshlang'ich sinflarda o'qish va yozish, arifmetik harakatlarni amalga oshirish ko'nikmalarini o'zlashtirishda muhim o'rin tutadi. Reproduktiv metoddan foydalanishda o'qituvchi va o'quvchilar tomonidan quyidagi harakatlar tashkil etiladi: Evristik ta'lim metodini qo'llashda o'qituvchi tomonidan turli vositalar yordamida yangi bilimlarni izlab topish talab etiladi. O'qituvchi bilimlarning bir qismini o'quvchilarga ma'lum qiladi, qolganini esa o'quvchilar bilish topshiriqlarini yechish jarayonida savollarga javoblar topish asosida o'zlashtiradi, o'zlari bilimlarni mustaqil egallashadi. O'qituvchi tomonidan qo'yilgan masalani bir necha qarashlarga ajratilishi, ularni bajarishda o'quvchilarning ketma-ketlikka rioya etishlari muhim metodik jihat sanaladi. Shu bois mazkur metod qisman izlanuvchan metod ham deb ataladi.
Evristik metodni qo'llashda o'qituvchi  va o'quvchilar tomonidan quyidagi
harakatlar amalga oshiriladi:
Muammoli  metodning mohiyati  mashg'ulotlar  jarayonida  muammoli
vaziyatlarni yaratish va yechishdan iborat bo'lib, uning asosida didaktik ziddiyatlar
yotadi. Ziddiyatlarni bartaraf etish nafaqat ilmiy bilish yo'li balki, shu bilan birga
o'quv yo'li hamdir. Bu metodni quyidagi chizma yordamida ifodalash mumkin:
Muammoli o’qitish metodining tuzilmasi
Muammoli ta'lim konsepsiyasining asosiy tushunchalari «muammoli vaziyat»,
«muammo», «muammoni topish» kabilar hisoblanadi. Chizmadan anglanadiki,
muammoli  vaziyat  bu  metodning  dastlabki  ko'rinishi  hisoblanib,  o'zida
subyektning  aniq  yoki  qisman  tushunib  yetilgan  muammoni  ifodalaydi,  uni
bartaraf  etish  yangi  bilimlar,  usullar  va  harakat  ko'nikmalarini  o'zlashtirishni
taqozo etadi. 
Ta’lim jarayonida muammoli metodni qo’llashga o’qituvchi va o’quvchilar
tomonidan quyidagi harakatlar amalga oshiriladi:
O'qituvchi faoliyatining tuzilmasi
O'quvchi faoliyatining tuzilmasi
o'quv materialiga oid
o'quv materiali mohiyatining
tafovutlarning taklif etilishi;
anglab yetilishi;
muammoli vaziyatlarni tuzish;
muammoli vaziyat yuzasidan
muammoning mavjudligini
fikrlash;
aniqlab berish;
mavjud bilimlar va tajribani
muammoli topshiriqlarni
qayta tiklash;
Loyihalash
muammoli masalaga o'tkazish;
topshiriqni bajarish
Muammoli tizim
usullar
Muammoli vaziyat
Vaziyat
Ziddiyatlar
Logotip
Evristik metodni qo'llashda o'qituvchi va o'quvchilar tomonidan quyidagi harakatlar amalga oshiriladi: Muammoli metodning mohiyati mashg'ulotlar jarayonida muammoli vaziyatlarni yaratish va yechishdan iborat bo'lib, uning asosida didaktik ziddiyatlar yotadi. Ziddiyatlarni bartaraf etish nafaqat ilmiy bilish yo'li balki, shu bilan birga o'quv yo'li hamdir. Bu metodni quyidagi chizma yordamida ifodalash mumkin: Muammoli o’qitish metodining tuzilmasi Muammoli ta'lim konsepsiyasining asosiy tushunchalari «muammoli vaziyat», «muammo», «muammoni topish» kabilar hisoblanadi. Chizmadan anglanadiki, muammoli vaziyat bu metodning dastlabki ko'rinishi hisoblanib, o'zida subyektning aniq yoki qisman tushunib yetilgan muammoni ifodalaydi, uni bartaraf etish yangi bilimlar, usullar va harakat ko'nikmalarini o'zlashtirishni taqozo etadi. Ta’lim jarayonida muammoli metodni qo’llashga o’qituvchi va o’quvchilar tomonidan quyidagi harakatlar amalga oshiriladi: O'qituvchi faoliyatining tuzilmasi O'quvchi faoliyatining tuzilmasi o'quv materialiga oid o'quv materiali mohiyatining tafovutlarning taklif etilishi; anglab yetilishi; muammoli vaziyatlarni tuzish; muammoli vaziyat yuzasidan muammoning mavjudligini fikrlash; aniqlab berish; mavjud bilimlar va tajribani muammoli topshiriqlarni qayta tiklash; Loyihalash muammoli masalaga o'tkazish; topshiriqni bajarish Muammoli tizim usullar Muammoli vaziyat Vaziyat Ziddiyatlar
Ma'lumki,  didaktik  jarayon  har  qanday  pedagogik  texnologiyaning  asosi
sifatida o'zida quyidagi uchta komponentni mujassamlashtiradi:
1) motivatsion bosqich;
2) o'quv faoliyati;
3) boshqaruv.
Demak, didaktik jarayon tuzilmasiga mos holda ta'lim metodlarini
quyidagi uch guruhga ajratish mumkin:
I.
O'qish  va  mehnatga  rag'batlantiruvchi  hamda  motivlashtirish
metodlari.
II.
O'quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari.
III.O'quv-bilish faoliyatini boshqarish metodlari.
O'z navbatida, har bir guruh ilmiy asosda kichik guruhlarga ajratiladi:
Shunday qilib, taqdim  etilayotgan  ta'lim metodlari  tizimi  nazariy-amaliy
jihatdan asoslangan va mazkur tizim yaxlit o'quv-tarbiya jarayonini qamrab oladi.
Ushbu tizim bir qarashda akademik Yu.K.Babanskiy tomonidan asoslangan ta'lim
metodlari  tizimiga  o'xshash.  Biroq,  Yu.K.Babanskiy  tasnifiga  ko'ra  ta'lim
jarayoniga  nisbatan  kibernetik  yondashuv  maqsadga  muvofiq,  unga  ko'ra  har
qanday murakkab faoliyat, shu jumladan, ta'limiy faoliyat ham quyidagi  uchta
tarkibiy qismdan iboratdir:
1)
tashkiliy;
2)
rag'batlantiruvchi;
3)
nazorat.
Ana shu asosida ta'lim metodlari quyidagicha guruhlanadi:
1.
O'quv-bilish faoliyatini tashkil etish va bajarish metodlari.
2.
O'quv-bilish faoliyatini rag'batlantirish va motivlash metodlari.
3.
Nazorat va o'z-o'zini nazorat metodlari.
Didaktik jarayon  nazariyasi  asosida  ko'rilgan  o'qish  metodlarining  tasnifi
kichik guruhlar tarkibi, soni va unga kiritilgan metodlar nomenklaturasi hamda
funksiyalari bilan kibernetik yondashuvli tizimdan tubdan farqlanadi va o'quv-
tarbiya jarayonining metodik jihatdan birmuncha yuqori darajasini ta'minlaydi1.
Ta'lim metodlarining mohiyati va mazmuni.  Qayd etib o'tilganidek,  ta'lim
Logotip
Ma'lumki, didaktik jarayon har qanday pedagogik texnologiyaning asosi sifatida o'zida quyidagi uchta komponentni mujassamlashtiradi: 1) motivatsion bosqich; 2) o'quv faoliyati; 3) boshqaruv. Demak, didaktik jarayon tuzilmasiga mos holda ta'lim metodlarini quyidagi uch guruhga ajratish mumkin: I. O'qish va mehnatga rag'batlantiruvchi hamda motivlashtirish metodlari. II. O'quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari. III.O'quv-bilish faoliyatini boshqarish metodlari. O'z navbatida, har bir guruh ilmiy asosda kichik guruhlarga ajratiladi: Shunday qilib, taqdim etilayotgan ta'lim metodlari tizimi nazariy-amaliy jihatdan asoslangan va mazkur tizim yaxlit o'quv-tarbiya jarayonini qamrab oladi. Ushbu tizim bir qarashda akademik Yu.K.Babanskiy tomonidan asoslangan ta'lim metodlari tizimiga o'xshash. Biroq, Yu.K.Babanskiy tasnifiga ko'ra ta'lim jarayoniga nisbatan kibernetik yondashuv maqsadga muvofiq, unga ko'ra har qanday murakkab faoliyat, shu jumladan, ta'limiy faoliyat ham quyidagi uchta tarkibiy qismdan iboratdir: 1) tashkiliy; 2) rag'batlantiruvchi; 3) nazorat. Ana shu asosida ta'lim metodlari quyidagicha guruhlanadi: 1. O'quv-bilish faoliyatini tashkil etish va bajarish metodlari. 2. O'quv-bilish faoliyatini rag'batlantirish va motivlash metodlari. 3. Nazorat va o'z-o'zini nazorat metodlari. Didaktik jarayon nazariyasi asosida ko'rilgan o'qish metodlarining tasnifi kichik guruhlar tarkibi, soni va unga kiritilgan metodlar nomenklaturasi hamda funksiyalari bilan kibernetik yondashuvli tizimdan tubdan farqlanadi va o'quv- tarbiya jarayonining metodik jihatdan birmuncha yuqori darajasini ta'minlaydi1. Ta'lim metodlarining mohiyati va mazmuni. Qayd etib o'tilganidek, ta'lim
metodlari tizimida og'zaki bayon qilish metodlari muhim o'rin tutadi.
Og’zaki bayon qilish metodlarining turlari
Og’zaki 
mashqlardan  ta’lim  jarayonida  keng  foydalaniladi.  Ular
o’quvchilarning umumiy madaniyati, mantiqiy fikrlashi hamda bilish qobiliyatini
rivojlantirish bilan bog'liqdir. Shuningdek, og'zaki mashqlarning nutq boyligini
oshirish va xorijiy tillarni o'rganishdagi ahamiyati beqiyos.
Hikoya — o'qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning
yaxlit yoki qismlarga bo’lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo'li
bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko'p jihatdan
o'qituvchining  nuqt  mahorati,  so'zlarni  o'z  o'rnida,  ifodali  bayon  qilishi,
shuningdek, o'quvchilarning yoshi, rivojlanish darajasini  inobatga olgan holda
yondashuviga  bog'liq.  Shu  bois  hikoya  mazmuni  o'quvchilarning  mavjud
bilimlariga  tayanishi,  ularni  kengaytirishga  xizmat  qilishi  zarur.  Hikoyaning
axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir.
Suhbat — savol va javob shaklidagi dialogik ta'lim metodi boiib, u fanga
qadimdan ma'lum, xatto undan o'z faoliyatida Suqrot ham mohirona foydalangan.
Suhbat ta'lim jarayonida ko'p funksiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot
madaniyati va boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo asosiysi o'quvchida
faollikni yuzaga keltiradi. Suhbat o'qituvchi fikriga mos harakat qilish, natijada
yangi bilimlarni bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi.
Suhbat — faoliyatni endigina boshlagan o'qituvchi uchun murakkab ta'lim
metodi  hisoblanadi,  binobarin,  savollarni  tayyorlash,  ularning  ketma-ketligini
ta'minlash ko'p vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa barcha o'quvchilarning
diqqatini jalb etish talab qilinadi. O'qituvchi oddiy savollar berishi, o'quvchilarga
ular yuzasidan batafsil o'ylash uchun vaqt ajratishi, o'quvchilarning javoblarini esa
Og’zaki bayon qilish metodlari
Hikoya
Suhbat
Tushuntirish
Ma’ruza
Logotip
metodlari tizimida og'zaki bayon qilish metodlari muhim o'rin tutadi. Og’zaki bayon qilish metodlarining turlari Og’zaki mashqlardan ta’lim jarayonida keng foydalaniladi. Ular o’quvchilarning umumiy madaniyati, mantiqiy fikrlashi hamda bilish qobiliyatini rivojlantirish bilan bog'liqdir. Shuningdek, og'zaki mashqlarning nutq boyligini oshirish va xorijiy tillarni o'rganishdagi ahamiyati beqiyos. Hikoya — o'qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki qismlarga bo’lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo'li bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko'p jihatdan o'qituvchining nuqt mahorati, so'zlarni o'z o'rnida, ifodali bayon qilishi, shuningdek, o'quvchilarning yoshi, rivojlanish darajasini inobatga olgan holda yondashuviga bog'liq. Shu bois hikoya mazmuni o'quvchilarning mavjud bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga xizmat qilishi zarur. Hikoyaning axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir. Suhbat — savol va javob shaklidagi dialogik ta'lim metodi boiib, u fanga qadimdan ma'lum, xatto undan o'z faoliyatida Suqrot ham mohirona foydalangan. Suhbat ta'lim jarayonida ko'p funksiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot madaniyati va boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo asosiysi o'quvchida faollikni yuzaga keltiradi. Suhbat o'qituvchi fikriga mos harakat qilish, natijada yangi bilimlarni bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi. Suhbat — faoliyatni endigina boshlagan o'qituvchi uchun murakkab ta'lim metodi hisoblanadi, binobarin, savollarni tayyorlash, ularning ketma-ketligini ta'minlash ko'p vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa barcha o'quvchilarning diqqatini jalb etish talab qilinadi. O'qituvchi oddiy savollar berishi, o'quvchilarga ular yuzasidan batafsil o'ylash uchun vaqt ajratishi, o'quvchilarning javoblarini esa Og’zaki bayon qilish metodlari Hikoya Suhbat Tushuntirish Ma’ruza