Ta’lim menejmentning tizimli xususiyatlari
Reja:
1. Tizim, pedagogik tizim va didaktik tizim tushunchalari.
2. Ta’lim boshqaruvining tizimli tavsifi.
3. Pedagogik tizimning tarkibiy qismlari.
4. Boshqaruv modellari.
Tizim haqida tushuncha. Tizim (sistema) uni tashkil etuvchi tarkibiy qismlar
birligi bo’lib, uning tuzilishi yaxlitligini ta’minlash bilan birga rivojlanish
yo’nalishini hamda maqsadini belgilaydi. Tizim o’z tarkibiy tuzilishidagi
o’zgarishlar asosida bir holatdan ikkinchi holatga o’tadi va unda yangi xususiyatlar
paydo bo’ladi.
Tizim (sistema) – 1) tartibga solingan, o’zaro bog’langan va ta’sir ko’rsatib
turadigan pedagogik hodisa; 2) tartibga solingan tushunchalar yig’indisi.
Tabiat, jamiyat texnikani o’rganish, tahlil qilishda keyingi vaqtda ilmiy
tafakkurning erishgan yutuqlari asosida tizimli yondashish tobora ko’proq rasm
bo’lmoqda. Tizimli yondashuvning narsa-hodisalarni moddiy olamning turli
tomonlarini o’rganishda oddiy, ya’ni uni alohida, o’z holicha - yakka holda,
atrofdagi muhit bilan bog’lanishlarini inobatga olmay o’rganishdan qator ustunligi
mavjud.
Tabiat, jamiyatdagi jarayonlarni o’z holicha tahlil qilish ularning boshqa
hodisalar, jarayonlar bilan bog’liqligini, kelib chiqishi, rivojlanishi, istiqbolini aniq
ko’rish imkoniyatini bermaydi.
Tizimli yondashuvda narsa-hodisalarning mavjud muhitdagi o’rni, uning boshqa
atrofdagi narsa-hodisalar bilan bog’liqligini ochish ancha osondir. Shu asosda uning
o’tmishini, hozirgi holati va istiqbolini bilib olish mumkin. Buning uchun tizim
tarkibiy qismlari (komponentlari)ning umumiy tizimidagi har birining bajaradigan
vazifasi, ularning o’zaro bog’liqligi va munosabati alohida-alohida va so’ngra
yaxlitligicha tahlil qilinadi.
Tarkibiy qismlarning har birining vazifasi aniqlanib, umumiy maqsad va natija
belgilanadi. Bunda ilmiy tadqiqotning bir necha metodologik tamoyillariga rioya
qilish zarurdir. Chunonchi, oddiydan murakkabga, yakka, alohidalikdan
umumiylikka, tarixiylikdan mantiqiylikka o’tish o’rganilayotgan ob’ekt uchun
muhim bo’lib hisoblanadi.
Bundan tashqari ijtimoiy hodisalarni, ayniqsa inson faoliyati bilan bog’liq
tizimlarni o’rganishda yuqoridagilardan tashqari insoniy sifatlar va faoliyat nuqtai-
nazaridan o’rganish ham tizimli yondashuv uchun ham juda muhimdir.
Bularsiz inson faoliyatining qirralari, ular o’rtasidagi aloqadorlikni to’la ochish
mumkin emas. Tizimli yondashuv metodologik tamoyil sifatida o’rganilayotgan
ob’ektni yaxlitligicha va qismlarga bo’lib o’rganishni to’la amalga oshirish
imkoniyatini beradi.
Tizimlar mavjudligi va bajaradigan vazifasi jihatdan tabiat, texnik, ijtimoiy
tizimlarga bo’linadi. Tizim mavjud bo’lishi yoki faoliyat ko’rsatishi uchun ma’lum
tuzilishga ega bo’lishi va uni ichki barqarorligi, bog’liqligini ta’minlovchi,
munosabatlarni shakllanishi zarur. Uning tuzilishi o’z navbatida tarkibiy qismlar
o’rtasidagi o’zaro bog’liqlikka mazmun hamda tashkiliy tomondan belgilab beradi.
Har qanday tizim ob’ektiv olamda mutlaqo alohida faoliyat ko’rsata olmaydi. U
o’zidan boshqa katta tizimning tarkibiga kiradi.
Tizimli yondashuv pedagogik hodisalarni tadqiq qilishda ular mohiyatini chuqur
anglash, qismlarga bo’lib va yaxlitlgicha tahlil qilish asosida bog’lanishlarni ochish
imkoniyatini beradi. Tizimli yondashuv pedagogik hodisalar va qonuniyatlarni bir
butun va uning tashkil etuvchi qismlar, umumiylikdan xususiylikka qarab tahlil
qilish asosida ular o’rtasidagi o’zaro bog’lanishlarni gnoseologik mohiyatini ochish,
tizimni tashkil etuvchi qismlar umumiy tizimda o’rni, bajaradigan funksional
vazifalarini aniqlash orqali har birini o’ziga xos tomonlarini aniqlash demakdir.
Pedagogik jarayonlarni tizim asosida tadqiq qilishda olimlardan F.F.Korolyov,
N.V.Kuzmina,
N.F.Talizina,
T.A.Ilina,
K.Z.Zaripovlar
shug’ullanganlar.
Tadqiqotlarda tizimli yondashuvni qo’llash eng avvalo «Tizim» tushunchasini
aniqlab olishni taqozo qiladi. Chunki bu tushuncha metodologik ahamiyatga ega
bo’lib, tizimning xususiyatlari u orqali aniqlanadi. «Tizim» tushunchasi
aniqlanmasa, mazkur metodning boshqa metodlardan farqi, uning parametrlari,
tizimli qonuniyatlar va tizimni takomillashtirish masalalarini aniqlash mumkin
bo’lmay qoladi. «Tizim» tushunchasidan keyin uni tashkil etuvchi, yaxlitligini
ta’minlovchi qismlarini aniqlash lozim bo’ladi. «Tizim» to’g’risida biz fikr
yuritganda umuman «tizim» (ijtimoiy, texnik, tabiiy)larni emas, balki faqat
«pedagogik tizim»ni nazarda tutamiz. Hamma tizimlar, jumladan «pedagogik tizim»
uchun ham umumiy ularning turli bir-biriga bog’liq o’zaro aloqadorlik va
bog’lanishlar ega umumlashtiruvchi xususiyat va qonuniyatlarga ega tashkil etuvchi
qismlarni tushunish kerak. Bu tashkil etuvchi qismlar tizimda alohida funksional
vazifalarni bajaradi hamda umumiy tizimni yaxlitligini ta’minlash bilan birga
umumiy vazifa jihatidan o’zaro aloqadorlikda bo’ladi. Tizimni tadqiq qilish
maqsadiga ko’ra uning har bir tarkibiy qismi alohida komponent sifatida qaralishi
va tadqiqot ob’ekti bo’lishi mumkin.
Pedagogik tizim deganda tuzilishi (struktura) va bajaradigan vazifasi jihatidan
bir-biriga o’zaro bog’lanishda bo’lgan ta’lim-tarbiya maqsadlariga xizmat qiluvchi
tizimni tushunishi kerak.
Tuzilishi (struktura) uning muhim tashkil etuvchi komponenti hisoblanadi.
Uning qismlari birligi tizimning o’ziga xosligini, boshqalardan farqini bildiradi.
Pedagogik tizimning tashkiliy tuzilishini tahlil qilishdan oldin, ularni tuzilishi,
paydo bo’lishi va faoliyatini ko’rsatishini bilish kerak. Pedagogik tizimlar jamiyatda
unga ehtiyoj paydo bo’lganda tug’iladi. Masalan: jamiyatda ta’lim-tarbiyaga ehtiyoj
maktab va o’qituvchilarni keltirib chiqardi. Hozirgi kunda mamlakatimiz ta’lim
islohoti umumiy o’rta ta’lim bo’g’inida yangi o’quv yurtlari – professional ta’lim
muassasalarini keltirib chiqardi.
Mustaqil Respublikamiz uzluksiz ta’lim tizimining umumiy maqsadi komil
insonni shakllantirish. Bu umumiy maqsad har bir bo’g’in (ta’lim turlari) da o’ziga
xos maqsadlarga bo’linadi. Hamma bo’g’indagi umumiy maqsadga funksional,
ya’ni bajaradigan vazifasi jihatdan o’zaro bog’lanishda, aloqadorlikda bo’ladi. Bular
uchun
umumiy
tomon
maqsaddir.
Demak,
pedagogik
tizim
uchun
struktura(tuzilish)dan keyin belgilovchi komponent (xususiyat) maqsad hisoblanadi.
Pedagogik tizimlar uchun umumiy vazifa bilimlarni ijtimoiy tajribani avloddan-
avlodga yoki ayni paytda yoshlarga yetkazish. Bilimlar malaka, ko’nikmalar tarzida
yosh avlodga axborot tariqasida beriladi. Pedagogik tizimning yana bir muhim
xususiyati axborot bo’lib, shu maqsadda pedagogik tizim yaratiladi.
Pedagogik tizimni yaratish yana bir muhim masalani hal qilishni taqozo qiladi,
ya’ni qo’yilgan maqsadga erishish yo’l va vositalarni, shakl va metodlarini ma’lum
tarkib, kishilarga mo’ljallangan asosda amalga oshirish. Har qanday pedagogik tizim
o’ziga xos pedagogik ta’sir ko’rsatish vositalariga ega bo’ladi. Pedagogik vositalar
insoniy va texnik tarzda bo’lib, ta’sir etishning kommunikativ vositasi bo’lib
hisoblanadi. O’z navbatida pedagogik tizim uchun bu komponent ham muhim
hisoblanadi.
Pedagogik tizim ma’lum o’quvchilar tarkibi va ularni ta’lim-tarbiyalashga
tayyorlangan pedagoglar bo’lganda tashkil etiladi.
Bular pedagogik tizimning sub’ektlari bo’lib, ular o’zaro sub’ekt-ob’ekt, ob’ekt-
sub’ekt munosabatlarida bo’lib, tizimning maqsadini amalga oshirishda asosiy
komponent hisoblanadilar. Bular pedagogik tizim maqsad va vazifasining
o’zgarishiga olib keladi. Misol uchun ta’lim jarayonida uzoq vaqt o’qituvchi asosiy
belgilovchi bilim manbai, bilim o’rgatuvchi, o’quvchi esa passiv bilim o’rganuvchi
bo’lib keldi. Mustaqillik sharoitida erkin, ozod shaxsni tarbiyalash maqsadi ta’lim
jarayonini yangi metodologik asosda qurishni, uni o’qituvchi hukmronligidan xalos
qilishni taqozo qiladi. O’quvchi mutloq tobelikdan teng, hamkor sifatida insoniy
g’ururi,
shaxsini
poymol
qilmaslik
asosida
o’qitish
jarayonini
insonparvarlashtirishni taqozo qilmoqda.
O’qituvchi va o’quvchi munosabatidagi majburiy itoatkorlik o’rnini ongli
intizom egallashi juda qiyin kechayapti. O’qituvchining bosh vazifasi o’quvchilarda
mustaqil fikr yuritish ko’nikmalarini hosil qilishdan iboratligini ko’pincha yaxshi
tushunamiz, lekin afsuski, amalda tajribalarimizda unga rioya qilmaymiz.
Pedagogik tizimni tahlil yoki tadqiq qilganda yuqorida keltirilgan komponentlar
uning tuzilishi, yaxlitligini ta’minlashini ta’kidladik. Ammo shuni ham aytish
lozimki, pedagogik tizimni ayrim-ayrim komponentlari ham alohida ob’ekt sifatida
qaralishi mumkin. Pedagogik tizimlarni o’ziga xos xususiyatlarini tadqiq qilishda
umumiylikdan xususiylikka va aksincha yondashish mumkin. Tizimli yondashuv
mohiyati shundaki, analitik va sintetik (alohidalik-umumiylik) tarzda tadqiq qilish
orqali tizimni batafsil o’rganish, ochilmagan, foydalanilmagan imkoniyat va
komponentlarni shu asosda ochish mumkin bo’ladi.
Pedagogik tizimlar faqat ularni tashkil etuvchi qismlar jihatidan emas, balki uni
funksional komponentlar jihatidan ham talqin qilish lozim. Bunda uni tashkil etuvchi
qismlar bajaradigan vazifalari, maqsadi jihatidan o’zaro bog’lanishlarda bo’lib,
tizimdagi sub’ektlar o’zaro munosabatlarida namoyon bo’ladi. Bu jarayonda ham
tizimda tashkil etuvchi qismlar tashkiliy va maqsadlarni amalga oshirish funksional
munosabatlar shakllanadi. Tizimda tashkiliy tuzilish va funksional komponentlar
uning faoliyati asosida bo’lib, bir butunligi, yaxlitligini ta’minlaydi. Shuning uchun
ilmiy tadqiqot olib boruvchi o’z maqsadiga ko’ra ularni yo tuzilishi(struktura), yo
bajaradigan vazifasi jihatidan o’rganishi mumkin.
Pedagogik tizim ham ijtimoiy bo’lib, jamiyatning tarkibiy qismi, u bilan bog’liq,
unga xizmat qiladi. O’z navbatida o’zi bir necha nisbatan mustaqil pedagogik
tizimlarni o’z ichiga oladi. Pedagogik tizim mamlakatimiz uzluksiz ta’lim tizimidan
iborat bo’lib, o’z navbatida bir necha bo’g’inlarga, tizimlariga bo’linadi. Bularning
har biri o’z tuzilishiga ega bo’lib, jamiyatda komil insonni shakllantirishning
ma’lum vazifasini bajaradi.
Tizimlarni o’rganish uchun eng avvalo ularni boshqa tizimlardan farq qiluvchi
belgilarini aniqlash lozim. Buning uchun tashkil etuvchi komponentlarini, maqsad
va vazifasini, mazmun va mohiyatini aniqlash lozim. Masalan, Xalq ta’limi tizimi
uchun xarakterli komponentlar uning maqsadi va vazifasi, unda ishtirok etuvchi
sub’ektlar faoliyati, o’quvchi va ularga ta’sir ko’rsatuvchi o’qituvchilar tarkibi
hamda ular faoliyatini va ta’sir ko’rsatish uchun zarur bo’lgan ta’lim-tarbiya
vositalari, ta’lim-tarbiya jarayonida ishtirok etuvchi sub’ektlar muloqoti hamda
ta’lim-tarbiyaning natijasidan iboratdir.
Tizim uchun eng xarakterli xususiyati va uning tuzilishi bilan birga maqsad va
natijadir. Maqsad va natija tizimni tashkil etuvchilarning eng muhimi bo’lib, uni
tashkil etuvchi bosh komponent hisoblanadi. Xalq ta’limi tizimi uchun bosh maqsad
komil insonni shaklllantirishdir. Natija esa komil insonni shakllanganlik darajasi.
Ko’p komponentli xalq ta’limi tizimining har bir bo’g’ini komil insonni
shakllantirishning ma’lum vazifalarini hal qiladi.
Xalq ta’limi tizimi deganda, har bir mamlakatning iqtisodiy-siyosiy, milliy-
tarixiy, madaniy shart-sharoitlari ta’sirida shakllangan ta’lim-tarbiya muassasalari
majmuini tushunish kerak. Aniqroq qilib aytadigan bo’lsak, xalq ta’limi tizimi
mamlakatimizdagi uzluksiz ta’lim tizimidan iboratdir. Mamlakatimizdagi uzluksiz
ta’limning tuzilishi maqsad, vazifalari «Ta’lim to’g’risida»gi Qonunida hamda
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» da belgilab berilgan. «Uzluksiz ta’lim kadrlar
tayyorlash asosiy, O’zbekiston Respublikasining ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini
ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiy-texnikaviy,
madaniy ehtiyojlarini qondiruvchi ustuvor sohadir», - deyiladi Kadrlar tayyorlash
milliy dasturida.
Uzluksiz ta’lim quyidagi tarkibiy qismlardan iborat:
maktabgacha ta’lim;
umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’limi;
professional ta’lim;
oliy ta’lim;
oliy ta’limdan keyingi ta’lim;
kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
maktabdan tashqari ta’lim.
Mamlakatimiz uzluksiz ta’limining bu bo’g’inlari o’zaro bog’liq va jamiyatda
bajaradigan vazifasi jihatidan o’zaro munosabatlarda bo’lib, bir-biriga vorislik
tariqasida faoliyat ko’rsatadi. Ularning har birining o’ziga xos tomonlari, o’z
tuzilishi, maqsad va vazifalari mavjud bo’lib, bir-biriga nisbatan mustaqildir.
Shuning uchun ular faoliyatini boshqarish va rahbarlik qilish o’ziga xos
xususiyatlariga ega. Shu bilan e’tirof etish kerakki, ularni boshqarishda umumiy
qonuniyatlar, tamoyillar, shakl va metodlar mavjudligini ham tan olish zarur.
Pedagogik jarayon muayyan tizim hisoblanadi. Shu jarayonni boshqarish, ya’ni
ta’lim muassasasi ichki boshqaruvi ham murakkab tizim sifatida ikkita tizim :
boshqaruvchi direktor(uning o’rinbosarlari, o’qituvchilar metod birlashma
rahbarlari, jamoat tashkilotlari, o’quvchilar jamoasi rahbarlari) va boshqariluvchi
(pedagoglar jamoasi, o’quvchilar jamoasi) lardan tashkil topadi va ular doimo
mustahkam birlikda va o’zaro aloqadorlikda bo’ladi. Bular o’rtasidagi
bog’lanishlarni chuqur tushunish va ular imkoniyatidan foydalanish ularga tizim
sifatida qarashni taqozo qiladi.
O’quv yurti ichki nazoratiga tizim sifatida yondashish pedagogik jarayon
qonuniyatlarining mohiyatini va uning tarkibiy qismlari o’rtasidagi bog’lanishlarni
tushunish, ular harakatini o’zaro muvofiqlashtirish imkoniyatini beradi. Har bir
tarkibiy qismning umumiy tizimdagi o’rnini alohida aniqlash, shu bilan birga ularni
uyg’unligi, bir butunligini chuqur tasavvur qilish asosida yaxlitligini ta’minlashga
imkon beradi. Bunda pedagogik jarayon har tarkibiy qismning o’z funksiyasini
bajarishi butun tizim maqsadiga erishishini ta’minlovchi mexanizm sifatida qarash
lozim. Shu asosda pedagogik jarayon sub’ektlari rahbarlar, pedagoglar va
o’quvchilar jamoasi harakatlarining maqsadi, mazmuni, vosita va metodlarini umum
maqsadga erishishi uchun yo’naltirish mumkin bo’ladi.
Ta’lim tizimiga bunday yondashish o’z-o’zidan emas, balki rahbarning
boshqarishning nazariy asoslarini bilishi va undan amaliy faoliyatda foydalana olishi
bilan shu asosda boshqarish mafsad va vazifalarining, metodlarining yaxlitligini
ta’minlashini taqozo qiladi.
Ta’lim tizimini boshqarishga tizimli yondashuv ichki nazoratda pedagoglar va
o’qituvchilarning
muvofiqlashtirilgan
samarali
faoliyatini,
tarbiyaga
va
tarbiyalanuvchilar harakatlarining bir-biriga mosligini tashkil etish zaruriyatidan
kelib chiqadi. Axborot to’plash tashkiliy-pedagogik, o’zaro muloqotni jamoa jipslik
darajasiga mos keladigan shaklini belgilash va shu asosda jamoaga ma’muriy,
axloqiy, ijtimoiy-psixologik ta’sir ko’rsatishning qulay shaklini belgilash asosida
o’quvchilar bilan olib boriladigan ta’lim-tarbiyaning samaradorligini oshirishga
imkon beradi.
Olib borilgan tadqiqot ishlari va uzoq vaqt ta’lim muassasalari bilan ishlash
shuni ko’rsatadiki, ular ta’lim muassasasi faoliyatini yaxlit bir pedagogik tizim
sifatida emas, balki har bir tarkibiy qismni alohida-alohida tasavvur qilib ish
ko’riladi. Bunday yondashishga pedagogik jamoa faoliyatini, ta’lim-tarbiya
jarayonini umumiy maqsadga yo’naltirish ancha qiyin bo’ladi. Alohida kishilar
jamoa faoliyatining imkoniyatlarini aniqlash va undan to’liq foydalanish uchun
ta’lim muassasasi rahbari hamda har bir o’qituvchi pedagogik tizim haqida yaxlit
tasavvurga ega bo’lishi lozim.
Buning uchun rahbar muttasil o’z ustida ishlashi, izlanuvchan bo’lishi,
boshqarish va rahbarlikdagi ilg’or tajribalarni o’rganishi va o’z faoliyatida qo’llashi
muhimdir.
Pedagogik tizimni boshqarish jamiyatning boshqa sohalarini boshqarishga
qaraganda juda murakkab va ko’p qirralidir. Buning boisi shuki, bu sohada eng
qimmatli hisoblangan inson shaxsi - insonni o’zi shakllanadi. Inson ta’lim-
tarbiyasida yo’l qo’yilgan xato jamiyat uchun juda ko’p iqtisodiy, axloqiy va
ekologik muammolarni keltirib chiqaradi.
Bir mutafakkir aytgan ediki, oltindan qimmatbaho zebi-ziynat buyumini
yasayotgan zargar xato qilsa, u oltinni qayta eritib, buyumni yangidan yasashi
mumkin. Ammo inson tarbiyasida qilingan xato jamiyat oldida juda katta jinoyatdir.
Shuning uchun har bir pedagogik tizim sohasida ishlaydigan odam va rahbar ta’lim-
tarbiya jarayonining qonuniyatlarini chuqur bilish bilan birga boshqarish ilmini ham
egallashi lozim. Bu ilm unga ta’lim-tarbiya jarayonini, pedagoglar faoliyatini to’g’ri
tashkil etish, yagona maqsadga yo’naltirish kalitini beradi.
Hozirgi zamonda pedagogik tizim mamlakatimizda yaxlit uzluksiz ta’lim tizimi
sifatida Oliy Majlis tomonidan qabul qilingan qonunlar, Prezident farmonlari, xalq
ta’limi vazirligi va Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirliklari, viloyat, shahar, tuman
hokimliklari ko’rsatma, farmon qarorlari asosida boshqariladi. Ammo bevosita
boshqarish va rahbarlik pedagogik tizimga Xalq ta’limi vazirligi va Oliy va o’rta
maxsus ta’lim vazirligi tomonidan amalga oshiriladi. Pedagogik tizimning
maktabgacha ta’lim – Maktabgacha ta’lim vazirligi, umumiy o’rta ta’lim,
maktabdan tashqari ta’lim-tarbiya muassasalari - Xalq ta’limi vazirligi
tasarrufidadir. O’rta maxsus ta’lim, professional ta’lim, Oliy ta’lim, oliy ta’limdan
keyingi ta’lim - Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi tasarrufida. Pedagogik kadrlar
malakasini oshirish va qayta tayyorlash tizimi o’z yo’nalishlari bo’yicha har ikkala
vazirlik tasarrufida bo’ladi.
Ta’lim muassasalari rahbarlari dastlabki ko’nikmalar bilan emas, balki
fundamental, ya’ni ta’limni yaxlit bir tizim sifatida qarab, boshqarish va
rahbarlikning o’z mahoratlarini pedagogik jamoa xususiyatlarini inobatga olib
tashkil etishning maqsad va vazifalari, metodlarini ishlab chiqishlari lozim.
Didaktik tizim – ta’lim mazmuni, uni tashkil etishning shakl, metod,
jarayonlari va o’qitish maqsadlaridan iborat tizim.
Pedagogik tizim – 1) ma’lum pedagogic kontseptsiya, nazariya va
yondashuvlarning mualliflar tomonidan pedagogic amaliyotga joriy etishdagi
izchillik; 2) o’quvchi shaxsining shakllanishiga ta’sir ko’rsatadigan pedagogic
prontsip, vosita, usul va metodlar yig’indisi.
Zamonaviy pedagogik adabiyotlarda ta’lim muassasasi boshqaruv modellarini
yaratish va joriy qilish masalalariga jiddiy о‘rin berilgan. Bu muammoning turli
jihatlari bilan kо‘plab tadqiqotchilar shug‘ullangan (R. Axlidinov, R. Djurayev, U.
Inoyatov, Sh. Kurbanov, U. Nishanaliyev, A. A. Orlov, M. M. Potashnik, X.
Rashidov, E. Seytxalilov va boshqalar).
Istalgan tip va turdagi ta’lim muassasasida boshqarishni tashkil qilish
qо‘llanadigan boshqaruv tizimi (modeli) ga bog‘liq.
Boshqaruvning chiziqli-shtab strukturasi keng tarqalgan. Uning asosini
chiziqli-iyerarxik struktura tashkil qilib, har bir bо‘g‘inda shtablar yaratiladi. Ular
rahbar tomonidan tasdiqlanadigan va quyi “qavat”larga amalga oshirish uchun
uzatiladigan yechim (qaror) variantlarini ishlab chiqadi. Boshqaruvning bu modeli
asosiy kamchiligi vaqt о‘tishi hamda ta’limning maqsad va vazifalari о‘zgarishi
bilan zamonaviy bosqichda bu kabi shtablarning cheksiz ortib ketayotgani, barcha
dolzarb muammolarni qamrab olishga urinib, ulardan uzoqlashib, ta’lim sifati
muammosidan uzilib qolayotgani sanaladi. Ta’lim muassasasida ta’lim sifati bilan
kamida umumta’lim, maxsus, ishlab chiqarish shtablari shug‘ullangani sababli ular
bir-birini takrorlaydi, rahbarlar esa avvalgidek katta yuklama bilan ishlaydi.
Ta’lim muassasasini chiziqli-tezkor boshqaruv modelida boshqarish shtablar
orqali amalga oshadi. Bu kafedra mudirlari va dispetcherlar ham bо‘lishi mumkin.
Bu modelning asosiy afzalligi turli darajada murakkablikdagi boshqaruv
muammolarini tezkor hal qilish imkoni mavjudligidir. Kamchiligi esa bunday
shtabning boshqarilmas a’zolari soni kattaligi, natijada, boshqarish vazifasining bir
ma’murdan boshqasiga qayta-qayta topshirilishi sanaladi. Bunday modelni
realizatsiyalash uchun har bir shtab xodimining vazifasini cheklash, uning lavozim
yо‘riqnomasini belgilash maqsadga muvofiq, biroq bu modelda ta’lim muassasasi
boshqarishning asosiy vazifasi – ta’lim jarayonining demokratlashtirish,
insonparvarlashtirish va ta’lim sifati nuqtayi nazaridan samaradorligi kuzatilmaydi.
Boshqaruvning integral modeli oxirgi mahsulot – mutaxassisga talablar asosida
ishlab chiqilgan. Bunday modelning ishlab chiqilishi ta’lim jarayonining ta’lim
oluvchi shaxsini rivojlantirishga qaratilgan kompleks xarakteri bilan belgilanadi.
Integral mezon sifatida ta’lim muassasasi tayyorlagan mutaxassis shaxsi xizmat
qiladi. Bu kasbiy ta’lim muassasasida nazariy va ishlab chiqarish ta’limining uzviy
aloqadorligi bilan belgilanadi. Aynan shu jarayonda har bir komponent shakllanadi.
Bu modelning boshqalariga nisbatan oshkor ustunligini ta’kidlagan holda, uni
obyektiv deyish qiyin. Bu holatni DTSda bitiruvchi modelini mehnat bozorining
о‘rnatilgan talab va ehtiyojlariga muvofiq ishlab chiqishni kо‘zda tutishi bilan
izohlash mumkin. Bitiruvchi ish topa olganida yoki loaqal mehnat bozoriga
moslasha olganida raqobatbardosh sanaladi. Bitiruvchining ishga joylashishini faqat
ta’lim sifati: mehnat bozorida talab mavjud bо‘lgan bitiruvchining shaxsiy
rivojlanish darajasi, uning qobiliyatlari, kasbiy bilim, malaka va kо‘nikmalari
darajasi kafolatlay oladi.
Ta’lim muassasasini boshqarishning hududiy-avtomatlashtirilgan tizimi
standartning mintaqaviy komponenti ustuvorligiga asoslanadi. Bunday tizimni
qо‘llash uchun ta’lim muassasasida har bir keyingi bosqich talablari oldingisidan
kelib chiqadigan bо‘lishi uchun yetarlicha sharoit yaratish lozim. Bu tizimning
kamchiligi ta’lim sifati hech bir tarzda e’tiborga olinmasligidir.
Boshqaruvning vertikal strukturasi “kengash – direktor – direktor
о‘rinbosari – rahbar va jamoa” vertikalini aks ettiradi. Bunday model boshqarishni
markazlashtirish va bо‘lish (desentralizatsiya) о‘rtasidagi nisbatni о‘zgartiradi,
bо‘linmalar о‘rtasidagi aloqalarni kuchaytiradi, ta’lim dasturlarini boshqarishni
realizatsiyalashni ta’minlaydi. Bu modelda direktor о‘rinbosarlari, bо‘linma
rahbarlari vazifalarining tavsifi mavjud emasligi ta’lim sifatini boshqarishga
qiyinchilik tug‘diradi.
Ta’lim
muassasasini
boshqarishning
chiziqli
modeli
strukturasida
boshqaruvning asosiy bо‘g‘inlari: kengash, direktor, о‘rinbosarlar, bо‘lim
boshliqlari, marketolog belgilangan. Bu modelning asosiy g‘oyasi mehnat bozori va
buyurtmachilar talablaridagi о‘zgarishlarga egiluvchan reaksiya qilish, о‘quv
dasturlari va mutaxassis tayyorlanadigan kasblar rо‘yxatini о‘zgartirishdan iborat.
Ta’lim muassasasini bо‘linma va xizmatlarning gorizontal aloqadagi
hamkorligi prinsipi bо‘yicha boshqarish modeli: bо‘linmalar, strukturalar,
bо‘limlar, fakultetlar, ilmiy birlashmalar va kafedralarga birlashtirilgan.
Ta’lim sifati monitoringi ijtimoiy boshqaruv nazariyasida boshqaruv siklining
eng muhim, nisbatan mustaqil bо‘g‘inlaridan biri sifatida qaraladi. Monitoringni
ta’lim jarayonini boshqarishning mustaqil funksiyasi sifatida qarash shartli bо‘lib,
konseptual va operatsion jihatdan foydali. Real ta’lim jarayonida monitoring
boshqaruvning barcha bо‘g‘in va bosqichlari bilan uzviy bog‘liq, shuning uchun
uning jiddiy tavsiflarini faqat ta’lim muassasasi boshqaruvining boshqa bо‘g‘inlari
bilan nisbatlash orqaligina tо‘liq о‘rganish mumkin.
Kasbiy ta’lim kompleksini boshqarishning bir muncha boshqa modeli A. I.
Rikov tomonidan taklif qilinadi. U uchta asosiy xizmatni о‘z ichiga oladi:
- kasbga yо‘naltirish (psixolog, tarbiyachilar, marketolog);
- kasbiy ta’lim (maxsus va umumta’lim fan о‘qituvchilari, litsenziyalash va
attestatsiya bо‘yicha о‘rinbosar);
- kasbiy moslashish (mehnat monitoringi guruhi, birja).
Bunday model ta’lim sifatini boshqarish funksiyasini litsenziyalash va
attestatsiyalash bо‘yicha direktor о‘rinbosari xizmati zimmasiga yuklashni nazarda
tutadi, biroq bu taxmin, xolos.
Ochiq, о‘zini о‘zi rivojlantiradigan pedagogik tizim boshqaruvning shunday
modeliki, uning yadrosi umumiy ta’lim muassasalari, band bо‘lmagan aholi bilan
bog‘langan fanlararo markaz sanaladi. Bunday model ta’lim oluvchi shaxsiga
maqsadli yо‘naltirilgan, uning о‘zini tо‘liq namoyon qilishi va ijodiy
imkoniyatlarini rivojlantirishi uchun pedagogik sharoitlarni yaratadi.
Nozarat uchun savollar:
1. Tizim, pedagogik tizim va didaktik tizim tushunchalarini tahlil qiling?
2. Ta’lim boshqaruvining tizimli tavsifi haqida tushuncha bering?
3. Pedagogik tizimning tarkibiy qismlari haqida ma’lumot bering?
4. Boshqaruv modellarini ko’rsating?
Mustaqil o’qish uchun adabiyotlar:
1. Xodjaev B. Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti. – T.: Sano-
Standart, 2017.
2. Dilorom Qosimova. Menejment nazariyasi. T.: “Tafakkur bo’stoni” 2011.
3. R.I.Gimush, F.M.Matmurodov, Innovatsion menejment. T.: O‘zbekis-ton
Faylasuflari Milliy jamiyati, 2010.
4. Djuraev R.X., Turg‘unov S.T. Ta’lim menejmenti. – Toshkent., “Voris-
Nashriyot”., 2006.
5. SHarifxo‘jaev M., Abdullaev YO. Menejment. Darslik. –T.: O‘qituvchi,
2001.
Alex Moore. Teaching and Learning: Pedagogy, Curriculum and Culture. USA,
2012 Routledge.