Ta’lim muasasasiga rahbarlik qilishning boshqaruv madaniyati
Yuklangan vaqt
2024-07-22
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
28,0 KB
Ta’lim muasasasiga rahbarlik qilishning boshqaruv madaniyati
Reja:
1. Boshqaruv madaniyatining asosiy tarkibiy qismlari.
2. Ta’lim muassasasi rahbar xodimlarining vazifalari, huquq va majburiyatlari.
«Madaniyat»
tushunchasi
rivojlanishi
darajasining
umumlashtiruvchi
ko‘rsatkichi bo‘lib, bir qancha ma’noni bildiradi. Masalan, jamiyat madaniyati,
ayrim shaxs madaniyati va nihoyat, inson faoliyatining ayrim turi madaniyati xaqida
so‘z yuritish mumkin. Inson faoliyati moddiy va ma’naviy boyliklar yaratuvchi
turlarga bo‘linadi. SHu sababli, moddiy va ma’naviy madaniyat farq qilinadi.
Moddiy madaniyat inson tomonidan tabiatni bo‘ysundirish darajasi
ko‘rsatkichidir. Unga ishlab chiqarish vositalari va mehnat predmetlari kiradi.
Ma’naviy madaniyatga fan, axoli ma’lumot darajasi, meditsina xizmati darajasi,
san’at darajasi, odamlar axloqiy me’yorlari, ma’naviy extiyojlar va manfaatlar
rivojlanishi darajasini kiritish mumkin. SHunday qilib, madaniyat insonning ham
madaniy ishlab chiqarish, ham ma’naviy xayot sohasida rivojlanishi jarayonidagi
yutuqlarini qamrab oladi. U insoniyat bilimlari, uning mehnati mohiyatidan iborat
bo‘lib, kishilarning avvalgi avlodlari tomonidan yaratiladi.
Insoniyat madaniyati o‘suvchan, o‘zgaruvchan, chunki xozirgi avlod avvalgi
avlodlar madaniy qadriyatlaridan ijodiy foydalanish asosidagina yanada rivojlanishi
mumkin.
O‘zbekistonning noyob madaniyati yillar, asrlar davomida shakllanib, uni
saqlash, rivojlantirish ko‘p millatli respublikaning yuqori ma’lumotli insonlari -
fan, adabiyot, san’at arboblari vazifasidir.
Inson xayoti faoliyatining muhim tarkibiy qismi butun insoniyat tomonidan
jamlangan madaniy boylikka ega bo‘lishi, shu jumladan boshqaruv madaniyatini
egallashdir.
Boshqaruv madaniyati. Boshqaruv madaniyati juda muhimdir. Insoniyat o‘z
rivojlanish jarayonida juda katta boshqaruv tajribasini jamlagan. Bozor sharoitida
bu tajriba boshqaruv samaradorligini oshirishga xizmat qilishi kerak. Boshqaruvning
vujudga kelishi va rivojlanishi, avvalo boshqaruv madaniyati darajasi yuksalishi
bilan bog‘liqdir. chunki, boshqaruv yo‘llari, usullari, vosita va uslublariga tanqidiy
baho berish yo‘li bilan, ularning eng yaxshilari jaxon tajribasida qo‘lanishi uchun
ajratib olindi.
Boshqaruv madaniyati inson madaniyatining tarkibiy qismi bo‘lish bilan bir
qatorda o‘ziga xos xususiyatlarga ham ega. Madaniyatga ega bo‘lish menejer uchun
faqat zarur emas, balki shartdir, chunki har bir tashkilotning har bir bo‘linmasi
samarali ishlashi uchun uning xodimlari yuksak madaniyatga ega bo‘lishlari kerak.
Boshqaruv madaniyati darajasi xodimlar, ayniqsa, menejerlar madaniyatini,
menejment jarayoni madaniyati , boshqaruv texnikasi, mehnat sharoitini aks
ettiruvchi ko‘rsatkichlar bo‘yicha baholanadi. menejment madaniyati unsurlarining
turli-tumanligi boshqaruv jarayonida turli-tuman me’yorlarga, jumladan, axloqiy,
xuquqiy, iqtisodiy, tashkiliy, texnikaviy, estetik me’yorlarga rioya qilish zaruriyatini
keltirib chiqaradi.
Axloqiy me’yorlar insonning axloq va odob sohasidagi xulqini tartibga soladi.
Ular jumlasiga ijtimoiy burchni to‘g‘ri tushunish, kishi o‘rtasida insoniy munosabat
va o‘zaro xurmat, vijdonlilik, xaqiqatgo‘ylik, kamtarlik va x.k.lar kiradi. Boshqaruv
jaaryonida axloqiy me’yorlarga rioya qilish uning madaniyati yuqori darajasidan
dalolat beradi.
Menejmentda xuquqiy me’yorlar davlat-xuquqiy va tashkiliy-xuquqiy
me’yoriy hujjatlarda aks etadi. Uning jumlasiga davlat korxonasi to‘g‘risida
qonun, tadbirkorlik xaqida, mulk to‘g‘risida qonunlar kiradi. Lekin qonunlar xar bir
korxonaning o‘ziga xos xususiyatlarini xisobga ololmaydi. SHu sababli, har bir
korxona, qonunga asoslangan xolda, korxonada ishlab chiqarishning o‘ziga xos
xususiyatlarini xisobga oluvchi me’yoriy qoidalar o‘rnatiladi.
Estetik talablar va me’yorlar ham boshqaruv jarayonida qo‘llaniladigan
texnika vositalari va uskunalari, ham boshqaruv xodimlarini o‘rab turuvchi tashqi
muhit uchun belgilanadi.
Rahbar madaniyati. Rahbar madaniyati tarkibiga boshqaruv xodimlari
madaniyati, boshqaruv jarayonlari madaniyati , mehnat sharoiti madaniyati va
hujjatlar
yuritish
madaniyati
kiradi.
Menejment madaniyatining barcha unsurlari o‘zaro bog‘liq va o‘zaro ta’sir
etuvchidir. SHu bilan birga ular orasida boshqaruv xodimlari madaniyati etakchi
axamiyatga ega. Menejer boshqaruv jarayoni madaniyatining yuqori darajasiga
erishish va o‘z mehnatini tashkil etishni takomillashtirib borishi kerak.Buning uchun
Rahbar o‘z faoliyatini doimo tanqidiy taxlil qilib borishi va Rahbarlik madaniyatini
uzluksiz takomillashtirib borishi lozim.
Rahbarlik rahbardan boshqarish madaniyatining qonuniyatlariga bo’ysunishini
talab etadi. Boshqarish madaniyati o’z ichiga axlok, odob qoidalarini olish kerak.
Boshqarish madaniyatini takomillashtirish uning barcha elementlariga e’tiborni
kuchaytirish demakdir. Rahbarning madaniyat darajasi- bu o’ta murakkab
ko’rsatkich hisoblanadi. Hech kim rahbar bo’lib tug’ilmasligi barcha uchun
tushunarli haqiqat. Rahbarning madaniyatli bo’lishi quyidagilarga bog’lik:
- oilaviy kelib chiqishi, ota-onasi, yaqin qarindosh-urug’lariga;
- yoshlikdan o’sib ulg’aygan muhiti ya’ni yaqin kishilardan, do’st-o’rtoqlari;
- ilmga, san’atga, adabiyotga qiziqishi;
- ilm darajasiga
- tabiatga, jonivorlarga munosabati;
- oilasiga, farzandlariga bo’lgan munosabatiga.
Madaniyat boshqaruv uslubining eng muhim majmuasidir. Demak,
boshqarishni madaniyat, odob, axlok normalariga bo’ysungan holda olib bormoq
kerak. Boshqaruv xizmati etikasi haqida rahbar o’z ishida axloq-odob qoidalarining
muloyimlik va o’zaro yordam hamjihatlik, kattalarga hurmat, kichiklarga izzat va
har bir jamoa a’zosiga nisbatan insoniylik, shaxs sifatida munosabat va shu kabi
me’yorlarga tayanadi va shu asosda ish olib borishi zarur bo’ladi. Shu bilan birga
rahbarning ijtimoiy ahvoli uning o’ziga xos axloqini ham belgilaydi. Bu sifat
rahbarning o’ta to’g’riligini ifodalaydi va uni yuqori tashkilot va idoralarga noto’g’ri
axborotlar berishdan, qonun-qoidalarni buzishdan o’zini tiyadi. Yig’ilishlar
o’tkazilayotgan vaqtda ularning qatnashchilariga nisbatan muloyim bo’lish kerak,
chunki odamlar bunday yig’ilishlarga maqbul boshqaruv qarorlarini yaratish uchun
keladilar, bunday qarorlar esa birinchi navbatda, rahbar uchun o’ta muhim
hisoblanadi.
Boshqalarni
sabr-toqat
bilan
eshitishga
odatlanishimiz,
so’zlovchilarning so’zini oxirigacha eshitishga harkat qilishimiz, xodimlarning
faolligini takrorlashimiz kerak. Ko’pchilik oldida oddiy raxmat aytish yoki
minnatdorchilik bildirish ba’zan moddiy taqdirlashdan ham afzal bo’lish
mumkinligini unutmasligimiz kerak. Agar biror xodimni ishdagi nuqsonlari uchun
jazolamoqchi bo’lsangiz, albatta adolat chegarasidan chiqmaslik va qo’pol muomala
qilmaslik kerak. So’z shaklini va jazo turini tanlashda jazolanuvchi xodimlarning
yoshini jinsini va harakatlarini inobatga olish kerak. Tanqid-odamlarga katta va
zarur ta’sir ko’rsatuvchi vositadir. Shuning uchun uni kerakli vaziyatda nihoyatda
extiyotlik bilan ishlatmok kerak.
Boshqaruv etikasi va rahbar fazilatlari. Fazilat – bu ijobiy xislat yaxshi sifat
yoki xususiyatdir. Kishilarda fazilatlarining turlicha bo‘lishi hamda xulq-atvorlar
insonning badanini aylanib yuradigan suyuq moddalariga ko‘p jihatdan bog‘liq
ekanligi
tajribada
kuzatilgan.
Qadimgi
tibbiyotning
yirik
namoyondasi
Gippokratning inson badanida qon asosiy o‘rinni ishg‘ol etsa bunday odam
harakatchan engil bo‘ladi, taassurotlarning almashinishiga tez ko‘nikib keta qoladi,
o‘z atrofida sodir bo‘ladigan voqealarga darhol va ishtiyoq bilan aralashadi degan
fikri bejiz emas. Mana shu kishilarni Gippokrot sangviniklar deb atagan. Bu lotincha
“sangvinik” ya’ni “qon” degan so‘zdan kelib chiqqan. Sangviniklar tuyg‘u
xususiyatlari bilan ajralib turadi.
Ular: yangi kishilar bilan tez til topishadigan; bir ish turidan ikkinchi ish turiga
tezda ko‘nikadigan; bir turda bajaradigan ishlarni yoqtirmaydigan; yangi sharoitga
osonlik bilan o‘rganadigan; xushchaqchaq; harakatlari shiddatli; nutqi tez;
kelajakka ishonch bilan qaraydigan; so‘zini aniq va ma’noli qilib imo – ishoralar
bilan gapiradigan kishilardir.
Ob’ekt: Rahbarning jamoaga nisbatan madaniyatliligi, xalqparvarligi, ya’ni:
- kishilarga e’tibor va hurmat;
- kishilarga xayrixox va iltifotli bo‘lish;
- olijanoblik va beg‘arazlik, xolislik;
- kishilarning qadr-qimmatiga etish kabilar;
- fuqarolik va kasbiy burchini bajarish;
- odamlarga ishonch kishilarning o‘z kuchiga qobiliyatiga bo‘lgan ishonchini
qo‘llab-quvvatlay olish uni shaxsiy kamchiliklarini bartaraf qilishga
yo‘naltira bilish;
- yuqori nutq madaniyatiga ega bo‘lish va tashqi ko‘rinishdagi ozodaligi;
- o‘zaro munosabatdagi quyidagi oddiy e’tiqod qoidalariga rioya qilish;
xushmuomalalik;
sipolik;
kamsuqumlik;
vazminlik;
andishalilik;
mehnat va do‘stlikdagi sherikchilikda o‘zaro yordam va qo‘llab-quvvatlash;
hozirjavoblik va majburiylik so‘zsiz bajarishlik;
prinsipiallik va ishonch;
talabchan. Rahbarning jamiyatga nisbatan madaniyatliligi.
yuqori darajadagi fuqarolik vatanparvarlik va baynalminallik.
jamiyat baxt – saodati yo‘lida halol mehnat qilish jamiyat boyligini
ko‘paytirish haqida g‘amxo‘rlik qilish.
Rahbarga qo‘yiladigan talablar:
- Ma’naviy etuklik;
- Huquqiy etuklik;
- Axloqiy etuklik;
- Yuqori saviya va ong;
- Ma’rifatchilik;
- Madaniyatlilik;
- Xodimlarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashga qodirlik;
- Topshirilgan ish uchun shaxsiy javobgarlikni his qilish halollik;
- Shaxsiy manfaatlarni jamoa manfaatlariga bo‘ysundirishga qodirlik;
- Kishilarga nisbatan mehribon va e’tiborli bo‘lish;
- Tashabbus va ilg‘orlikni qo‘llab – quvvatlash qobiliyati;
- Prinsipiallik;
- Tanqidga chidamli bo‘lish o‘z – o‘zini tadqiq qila bilish.
Intizomga va mehnatga bo‘lgan munosabat:
- Mehnatsevarlik;
- Jamoa o‘rtasida intizomni yo‘lga qo‘ya bilish;
- Atrofdagilarni mehnatsevarlikka tarbiyalashni bilish;
- Bir noshud rahbarning beg‘amligi yuzlab minglab kishilar taqdirining
bedaxl ta’sir etishi mumkin.
Bilim darajasi:
- Iqtisodiyotni bilish;
- Texnika va texnologiyani bilish;
- Istiqbolni ilmni funksiyalari va strukturasini bilish.
Tashkilotchilik qobiliyati:
- Xodimlarni tanlay bilish va ulardan samarali foydalanishni ta’minlay
olish;
- Qo‘l ostidagilarni mehnatga o‘rgatish va tarbiyalashni bilish;
- Jipslashgan jamoani vujudga keltira olish maqsad sari intiluvchanlik;
- “Yomon korxona yoki tashkilot yo‘q, lekin yomon rahbarlar bor”. Bu ibora
shuni bildiradiki yomon ishlab turgan korxonaga jamoani yaxshi
boshqaradigan, tashkilotchilik qobiliyati yuqori mehnatsevar talabchan,
bilimdon u korxonani tezda yaxshi korxonaga qo‘shadi.
Boshqarish samaradorligini ta’minlay olish:
- Boshqarishni kollegial tarzda tashkil qila olish qobiliyati;
- Ish haqida qisqa va aniq gapirish va qobiliyati ishga oid xat, buyruq
farmoyishlar yoza bilish turli manbalardan ish uchun zarur axborotlarni
olish qobiliyati;
- Rahbarlarni va qo‘l ostidagilarni tinglay bilish qobiliyati;
- Asoslangan qarorlarni mustaqil va tez qila bilish qobiliyati;
- Boshqarish strukturasini takomillashtirib borish qobiliyati;
- Rahbarning sifati xislatlarini belgilovchi mezonlar ko‘p. Biroq quyidagi
ijobiy xislatlar ular orasida alohida mavqega ega;
- Dovyuraklik – bunday rahbarda mardonavorlik botirlik dadillik mavjud
bo‘ladi;
- Ular omadsizlikdan qo‘rqmaydi. Qo‘rquv ularni jasoratga chorlaydi va
zafarlarga olib keladi. Har bir yangi harakatni taraqqiyotga va hayotiy
tajribalarga erishtiradi.
Boshqaruv madaniyati va uning tashkilotchilik hamda boshqarish
qobiliyatlarini rivojlantirishdagi o’rni.
Boshqaruv tizimi deyilganda boshqaruv apparati va ular o‘rtasidagi
bog‘lanish tushuniladi. Boshqaruv tizimining tarkibini bir-biri bilan bog‘langan
teng huquqli birliklar va bo‘g‘inlar tashkil qiladi. Har bir bo‘linma o‘z vazifasiga
ega bo‘lib, bo‘linma boshqaradigan vazifalar doirasini, uning faoliyat
chegaralarini, vakolatlari va javobgarligini belgilaydi. Boshqaruv
tizimi
a’zolari rasmiy va norasmiy aloqalarda bo‘ladi. Rasmiy aloqalar bu eng avvolo
rahbarlar bilan bo‘ysunuvchilar o‘rtasidagi aloqalardir (vertikal aloqalar). Ular
rahbarlikning va bo‘ysunuvchilarning turiga qarab farq qiladi. Agar rahbarlik
to‘laqonli bo‘lib quyi bo‘linmalar faoliyatiga doir barcha masalalarga daxldor
bo’lsa, bu xildagi aloqa muntazam aloqa deb aytiladi. Rahbarlik cheklan bo‘lsa, u
holda aloqa funksional bo‘ladi. Bo‘linmalar o‘rtasida, vertikal aloqadan tashqari
gorizontal aloqalar ham mavjud bo‘lib, ular muvofiqlashtirishni va hamkorlik
qilish tarzidagi aloqalardir. Boshqaruv tizimida asosiy o‘rinni rasmiy aloqalar
egallaydi. Lekin norasmiy aloqalar ham muhim, ahamiyatga egaligini unutmaslik
kerak. Bugungi kunda boshqaruvning ilmiy asoslangan va tajribada sinab
ko‘rilgan qoidalariga tayanmay turib, xalq xo‘jaligini hamda korxonalarni samarali
rivojlantirib va boshqarib bo‘lmaydi. Ushbu qoidalar jamoalarni boshqarish va
unga rahbarlik qilishni belgilab beradi. Hozirgi sharoitda jamoani boshqarish
shakllari va usullarini belgilovchi asosiy qoidalar kuyidagilardan iborat:
1. Boshqarishning ilmiylik qoidasi. Bu qoidani amalga oshirish ijtimoiy
taraqqiyot qonunlarini tobora to‘laroq bilib borishini va ulardan kundalik yuritish
amaliyotida borgan sari to‘laroq foydalanishni taqazo etadi.
2. Siyosiy va xo‘jalik rahbarlarining birligi qoidasi. Bu qoida boshqaruvga
siyosat bilan chambarchas bog‘liq holda qarashga asoslanadi va o‘z ichiga
quyidagilarni oladi:
a) umumiy xo‘jalik vazifalari bilan iqtisodiy vazifalarni hal etishga siyosiy
yondashuv;
b) boshqaruv faoliyatini yaxshilash uchun jamoaning barcha a’zolarini jalb qilish;
v) boshqarishni umumdavlat maqsadlariga yo‘naltirish.
3. Tarmoq va xududlar bo‘yicha boshqarishni bog‘lab olib borish qoidasi.
Bunda tarmoq va bo‘linmalar o‘rtasida uzviy bog‘liqlik yaratilishi nazarda tutiladi.
4. Boshqarishni demokratlashtirish qoidasi. Bu qoida ishlab chiqarishni
boshqarish eng muhim qoidalari jumlasiga kiradi. Boshqarishni demokratlashtirish
mexnatkashlar oilasini ishlab chiqarishni boshqarishga keng ko‘lamda jalb qilish
uchun etarli imkoniyat yaratib beradi. Boshqaruv faoliyatida mexnatkashlarning
bevosita qatnashishi aholi o‘rtasida ishonchni uyg‘otadi.
5. Reja asosida xalq xo‘jaligini rivojlantirish qoidasi. Bu rejalashtirish
vazifasining muhimligini va o‘sha boshqarishning markaziy bo‘g‘iniga aylanishini
belgilaydi.
6. Boshqarishning yakka hokimlik qoidasi. Bunda boshqaruv bir shaxs tomonidan
amalga oshiriladi. Yakka xokimlik asosida boshqarish ba’zan yaxshi, ba’zan salbiy
natijalar berishi mumkin. Bu boshqaruvchining layoqatiga, dunyoqarashi,
tashkilotchiligiga, ma’naviy va axloqiy etukligiga bog‘liq bo‘ladi.
Boshqaruv usullari ishchi jamoalari oldiga qo‘yilgan vazifalarning o‘z
vaqtida yuqori sifatli qilib, bajarilishini ta’minlash uchun ularga nisbatan
ko‘riladigan zarur chora tadbirlarni va ta’sirchan usullarning qo‘llanilishini
bildiradi.
Jamoani boshqarishda qo‘llaniladigan barcha usullar o‘zaro uzviy bog‘liq
bo‘lib, ular bir-birligini bildiradi.
Boshqaruv usullari o‘zining tavsifiga ko‘ra :
a) iqtisodiy boshqarish usuli,
b) tashkiliy-ma’muriy,
v) ijtimoiy-psixologik,
g) siyosiy boshqarish,
d) demokratik boshqarish,
e) avtoritar boshqarish usullaridir.
Nazorat uchun savollar:
1. Madaniyat haqida tushuncha bering?
2. Rahbar madaniyati haqida tushuncha bering?
3. Boshqaruv madaniyatining asosiy tarkibiy qismlari haqida ma’lumot bering?
4. Ta’lim muassasasi rahbar xodimlarining vazifalari, huquq va majburiyatlari
haqida ma’lumot bering?
5. Boshqaruv madaniyati va uning tashkilotchilik hamda boshqarish
qobiliyatlarini rivojlantirishdagi o’rni haqida tushuncha bering?
Mustaqil o’qish uchun adabiyotlar:
1. Xodjaev B. Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti. – T.: Sano-
Standart, 2017.
2. Dilorom Qosimova. Menejment nazariyasi. T.: “Tafakkur bo’stoni” 2011.
3. R.I.Gimush, F.M.Matmurodov, Innovatsion menejment. T.: O‘zbekis-ton
Faylasuflari Milliy jamiyati, 2010.
4. Djuraev R.X., Turg‘unov S.T. Ta’lim menejmenti. – Toshkent., “Voris-
Nashriyot”., 2006.
5. SHarifxo‘jaev M., Abdullaev YO. Menejment. Darslik. –T.: O‘qituvchi,
2001.
Alex Moore. Teaching and Learning: Pedagogy, Curriculum and Culture. USA,
2012 Routledge.