Ta’lim muassasasini boshqarishning umumiy asoslari
Yuklangan vaqt
2024-07-22
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
24,9 KB
Ta’lim muassasasini boshqarishning umumiy asoslari
Reja:
1. Ta’lim muassasasini boshqarish tamoyillari.
2. Boshqaruvda motivatsiya va rag‘batning o‘rni.
3. Boshqaruvga doir zamonaviy yondashuvlar.
4. Ta’lim muassasasini boshqarish metodlari.
5. Kvalimetriya metodi asosida ta’lim-tarbiya sifatini boshqarish.
Ta’lim muassasalarini boshqarish va rahbarlik etish O`zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi va O`zbekiston Respublikasining «Ta’lim to`g`risi»dagi
qonuniga asoslanib ish yuritiladi.
Maktabni boshqarish maktab kengashi tomonidan jamoa o`zini-o`zi boshqarish
va to`g`ridan-to`g`ri rahbar tomonidan tasdiqlangan maktab Qonuniga tegishli
amalga oshiriladi. O`quv-tarbiya jarayonini rivojlantirish va tashkillashtirish,
o`qituvchi va tarbiyachilarning kasbiy mahoratini va ijodkorligini rivojlantirish
maqsadida maktab pedagog kengashi, o`qituvchilarni birlashtirib jamoa tuzadi.
Pedagoglar kengashining boshlig`i pedagoglar tomonidan saylanadi. Uning ish
tartibi maktab Qonunida ko`rsatilgan.
Shuni takidlab o`tish joizki, yuqorida ko`rsatilgan qoidalar, yo`l-yo`riq va
talablar asosida maktabni ilmiy asosda boshqarish - maktab boshchilari, maktab
o`qituvchilarning mutaxassisligi bo`yicha tashkillashtirilgan metod birlashmalar
boshliqlari, maktab kengashi va konferentsiya boshliqlari, o`qituvchilar va guruh
boshchilarining maktabni boshqarishning nazariy va pedagogik asoslarini,
boshqarish borasidagi oldingi pedagogik tajribalarni qanchallik darajada egallab
olganligiga bog`liq bo`ladi.
Hozirgi vaqtda boshqarish davlat va xususiy mulkka asoslanadi. Boshqarishning
maqsadi – mehnatkashlarning moddiy va manaviy talablarini to`liq qondirish
uchun ishlab chiqarishni, barcha jamoa munosabatlarini rivojlantirish va
tashkillashtirishdan iborat. Hozirgi kunda boshqarishning birinchi vazifasi
insonlarning iqtisodiy va moddiy holatini, jamoaning faoliyatini, ularni
qadriyatlarimiz ruhida tarbiyalashni nazarda tutadi.
Jamoaning manaviy turmushini boshqarishning oldiga qo`ygan maqsadi -bu
savodli, madaniyatli, har tomonlama rivojlangan, yuqori darajali pok va odobli
insonlarni tarbiyalashdan iborat.
Boshqarishning turlari.
Hozirgi vaqtda respublikaning moddiy- texnik bazasini mustahkamlash va ishlab
chiqarish munosabatlarini shakllantirish iqtisodiy boshqarishning oldida turgan
eng muhim vazifalaridan biri.
Ijtimoiy-siyosiy boshqarish - bu jamoaimiz ichidagi turli qatlamlardagi insonlar
o`rtasida munosabatlarni boshqarishdan iborat. Bu boshqarishning oldiga
qo`ygan maqsad – jamoaimizni yomon illatlardan tozalash, jamoaimizni
iqtisodiy
bir
holatga
keltirib,
davlatni
boshqarishni
shakllantirish.
Umumiylashtirib aytganimizda, ta’lim muassasalarini boshqarish jamoa va
manaviy boshqarishning ajralmas bir bo`lagi hisoblanadi.
Boshqarish tamoyillari
Hozirgi vaqtda boshqarish tamoyillariga asoslangan holda maktab tizimini
boshqarishning ahamiyati O`zbekiston Respublikasida xalq ta’lim tizimi
qonunida va O`zbekiston Respublikasining umumiy o`rta ta’lim maktabi
haqidagi qonunida belgilab ko`rsatilgan.
Demak,
maktabning
ichki
tuzilishini
boshqarish
tamoyillari
asosida
tashkillashtirish hozirgi kundagi eng ahamiyatli davr talabidir. Boshqarish
tamoyillari quyidagilardan iborat:
1. Demokratik tamoyil. Biz yashab turgan jamoaning xalq
xo`jaligining, xalq ta’lim tizimi va maktabni boshqarishning eng ahamiyatli
tamoyillarining biri bo`lib, bu deganimiz xalqning o`z-o`zini boshqarish
degan manoni anglatadi.
2. Boshqarishning ilmiylilik tamoyili. Bu tamoyilni amalga oshirish
davlatning rivojlangan qonuniyatlarini to`liq o`rganishni va ularni
amaliyotda o`z o`rnida qo`llana bilishni, ta’lim muassasalarida va xalq
ta’limini boshqarishda ijodkorlik ishlarini rivojlantirishda foydalana bilishni
talab etadi. Pedagogik mehnatni ilmiy asosda tashkillashtirishning mazmuni
bir qancha kengroq bo`lib, unga birinchidan, pedagoglarning ixtisosligi,
qobiliyati va qiziquvchiligini hisobga olgan holda to`g`ri tanlash va ularni
o`rinlariga joylashtirish, kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini
oshirishda qo`llanilayotgan usullarni o`rgatish, ta’lim-tarbiyaning texnik
usullarni o`rganish va bularning hammasini pedagogik jarayonda foydalana
olish masalalari kiradi.
3. Boshqarishning jamoatchilik tamoyili. Jamoatchilik bilan
birgalikda ish yuritish rahbar shaxsning to`g`ri ish olib borishi bo`lib
hisoblanadi. Shuningdek, muassasalarda barcha boshqarish ishlarini
o`ylashib olib borish va har qanday holatlarda ish olib borayotgan shaxsning
o`z vazifalarini bilib to`g`ri olib borishi yaxshi natija beradi.
Demak, har bir shaxsning o`z javobgarchiligini bo`yniga olishi bu tartib va
mehnat intizomliligini taminlaydi.
4. Boshqarishning ish natijalarini tekshirish tamoyili. Boshqarish
tizimida muassasalarda yuqoridan qabul etilgan qaror va buyruqlarning
bajarilishini nazorat etish katta ahamiyatga ega. To`g`ri yo`lga qo`yilgan
ishning ahvolini tekshirish xalq xo`jaligining hamma sohalarida, xalq ta’lim
tizimi va madaniy qurilish sohalaridagi hamma vazifalarning bajarilishi
hamda tekshirilishi va nazorat etish borasida kamchiliklarning o`rinlanishi
bu nazorat etishning eng ahamiyatli vazifalarining biri bo`lib hisoblanadi.
5. Boshqarishni rejalashtirish tamoyili. Bu tamoyil xalq ta’limiga,
shunigdek, maktabga boshchilik etish va uni boshqarish sohasidagi rejalarni
davlatimiz siyosatini va yuqori organlarning qarorlarining amalga
oshirilishini hisobga olgan holda olib boriladi.
6. Boshqarishning natijalilik tamoyili - bu jamoa oldiga qoygan
maqsadga qisqa muddat ichida kam xorajat va kam ish kuchini ishlatib,
ishning natijaliligini talab etadi.
Shuning uchun ish borasida belgilangan tamoyillarini amalda qo`llash
maktabning ichki boshqarishini tashkillashtirishda katta pedagogik ahamiyatga
ega.
Boshqaruv metodlari
Ta’lim menejmentida boshqaruv metodlari muhim ahamiyat kasb etib, ular
boshqaruv
jarayonida
hodimlar
faoliyatini
tashkil
etish
va
ularni
muvafiqlashtirishda qo’llaniladigan ta’sir etish yo’llari va usullarining yig’indisi
hisoblanadi. Boshqaruv metodlari asosini mazkur ta’sir ko’rsatish usullari
majmui, ya’niy ta’sir ko’rsatish mexanizmi tashkil etadi.
Boshqarish metodi boshqarish faoliyatini amalga usullari va yo’llari
majmuidan,
boshqarish
tizimiga
samarali,
maqsadga
muvafiq
ta’sir
ko’rsatishdan, ya’niy boshqarish funktsiyalarini amalga oshirish mexanizmidan
iboratdir.
Lekin shuni e’tiborga olish lozimki, metod – bu tamomila ob’ektiv, rahbarga
bog’liq bo’lmagan va mustaqil tushunchadir. Uslub, garchi u ham ta’sir
o’tkazish usullari majmuidan iborat bo’lsa-da, metoddan farq qiladi. U yoki bu
rahbarning sub’ektiv, individual xususiyatlari bilan belgilanadi. Qiyoslash
uchun shuni aytish mumkinki, musiqa notasi hamma uchun bir xil bo’lsa-da,
lekin musiqachilarning ijro etish uslub(manera)lari har xildir.
Oldingi vaqtlarda boshqaruv metodlarini tavsiflashda asosiy e’tibor faqat
ijtimoiy-iqtisodiy va ma’muriy metodlarga qaratilar edi. Zamonaviy ijtimoiy-
iqtisodiy shart-sharoitlarda umumiy o’rta ta’lim muassasalarini boshqarishga
ko’p darajada mos keladigan metodlarning to’rtta asosiy guruhlari: iqtisodiy,
tashkiliy-ma’muriy, ijtimoiy-psixologik va axborotlar to’plash metodlarini
ajratib ko’rsatish mumkin.
Boshqaruv metodlari:
1. Iqtisodiy metodlar;
2. Tashkiliy-ma’muriy metodlar;
3. Ijtimoiy-psixologik metodlar;
4. Axborotlar to’plash metodlari.
Iqtisodiy metodlar. Bu metodlar o’zaro bog’liq bo’lgan iqtisodiy
ko’rsatgichlarning yig’indisini tavsiflab, har bir ishchi va butun muassasa uchun
talablar belgilash bilan birgalikda zamonaviy talablar darajasida faoliyat
ko’rsatishlari
uchun
sharoitlar
yaratadi.
Ta’lim
muassasasi
faoliyatini
takomillashtirish, innovatsion jarayonlarni kuchaytirish, ya’niy xodimlarning
innovatsion faoliyatlarini tashkil etish, ta’lim-tarbiya jarayoni ishtirokchilarining
faolliklarini rivojlantirishda iqtisodiy metodlardan foydalaniladi. Rahbarlar
tomonidan boshqaruv jarayonida, xodimlarning faoliyati to'la o'rganilgannan keyin,
faoliyatni takomillashtirish va rivojlantirish uchun bajariladigan vazifalar
rejalashtiriladi. Bunda rahbarlar o’z xodimlarini faoliyatlari natijalariga ko’ra
rag’batlantirish, mukofotlash, jazolash (jarima solish) yaki moddiy yordam
ko’rsatishlarida boshqarishning mazkur metodidan foydalanishlari zarur bo’ladi.
Iqtisodiy qayta tashkil etishlar mazkur metodlarni kuchaytirishga yo’naltiriladi.
Tashkiliy-ma’muriy metodlar. Ushbu metodlar ham iqtisodiy metodlar
bajaradigan vazifalarni bajaradi, faqat ularning ta’sir ko’rsatish usullari va shakllari
o’zaro farq qiladi. Iqtisodiy metodlarda belgilangan masalalarni hal qilish uchun
rahbarlar ta’sir ko’rsatishning turli xil usul va shakllarini tanlash imkoniyatiga ega
bo’ladi. Tashkiliy-ma’muriy metodlar qarorlar, buyriqlar, farmoyishlar va
ko’rsatmalar tayyorlash, ularni o’z vaqtida tegishli shaxslarga etkazish va
bajarilishini nazorat qilish orqali ta’sir ko’rsatishni nazarda tutadi.
Mazkur metod rahbarlar va xodimlar, o’qituvchilar va o’quvchilar, umuman
olganda barcha jamoa a’zolari o’rtasidagi mavjud munosabatlarni inobatga olgan
holda, ularning qiziqishi, manfaatlari, ko’nikma va malakalari, bilimi hamda
qobiliyatlarini o’rganib, jamoadagi mavjud sharoitlarni yaxshilash va boshqa zaruriy
chora-tadbirlarni amalga oshirish orqali jamoa a’zolarining faoliyatlarini
muvofiqlashtirishga xizmat qiladi. Tashkiliy-ma’muriy metoddan foydalanishdan
ko’zlangan maqsad belgilangan maqsadlarga erishishda jamoada mavjud bo’lishi
zarur bo’lgan o’zaro mutanosiblik va kelishuvchanlik, tartiblilik hamda uzluksiz
rivojlanishni huquqiy va ma’yoriy hujjatlarga mos ravishda ta’minlashdan iborat.
Ijtimoiy-psixologik
metodlar.
Jamoa
a’zolari
o’rtasida
shunday
munosabatlarni
vujudga
keltirishni
nazarda
tutadiki,
bunda
rahbar
bo’ysinuvchilarning bemalol, erkin harakat qilishi, o’zini-o’zi namyon qilishi, turli
jarayonlarda erkin ishtirok etishi, fikr bildirishi uchun sharoitni va ijodiy muhitni
yaratishi zarur.
Demak, ijtimoiy-psixologik metodlarning asosiy maqsadi ta’lim muassasasi
jamoasida sog’lom muhitni yaratishdan iborat, deb aytishimiz mumkin.
Mazkur metod ta’lim muassasasi faoliyatining rivojlanishi, xodimlar
faoliyatining takomillashishi, ularning oz faoliyatlaridan qoniqishlar hosil qilishida,
shuningdek, jamoada tarbiyaviy munosabatlarning shakllanishi, rahbar-xodim,
o’qituvchi-o’quvchi munosabatlarining ijobiy taraqqiy etishida muhim ahamiyat
kasb etib, pedagogik xodimlar va o’quvchilarning qiziqishlari, intilishi va
tashabbuslarini rag’batlantirish, ularning dunyoqarashini kengaytirish, madaniy,
ma’naviy va ma’rifiy tushunchalarini rivojlantirish, shuningdek, bilim, ko’nikma va
malakalarining ortib borishini hamda ularda ijodiy qobiliyatlarning shakllanishini
ta’minlaydi.
Bu metod kishilar o’rtasidagi ijtimoiy-psixologik munosabatlarga ta’sir
ko’rsatisha qaratilgan bo’lib, bir necha usullarni o’z ichiga oladi. Mazkur usullarga
quyidagilar kiradi:
1. Ijtimoiy me’yorlash yo’llar:
- ichki tartib-qoidalar;
- jamoat tashkilotlarining nizomi;
- ishchi sharafi kodeksi;
- ishlab chiqarish odob qoidalari;
- ishtirokchiga ta’sir etish shakllari.
2. Ijtimoiy-siyosiy (tarbiyaviy) usullar:
- siyosiy targ’ibot;
- mehnatkashlarni siyosiy tarbiyalash va ishontirish;
- ma’muriy faoliyatni nazorat qilish;
- mehnatkashlarni boshqarishga jalb qilish shakllari.
3. Ijtimoiy tartibga solish usullari:
- Shartnomalar, o’zaro majburiyatlar;
- Manaviy talab va manfaatlarni qondirish navbati (tartibi) va boshqalar.
4. Ma’naviy rag’batlantirish usullari ikki xil bo’ladi:
Jamoaviy va shaxsiy ma’naviy rag’batlantirishlar. Bular:
- “Faxriy yorliqlar” bilan mukofotlashlar;
- faxriy unvonlar berish;
- minnatdorchilik izhor qilish;
- hurmat taxtasiga qo’yish;
- qo’shimcha ijtimoiy imtiyozlar berish va hokazolar.
Psixologik usullarga quyidagilar kiradi:
- kichik guruh va jamoalarni shakllantirish;
- mehnatni insonparvarlashtirish (gumanizatsiya);
- psixologik rag’batlantirish;
- kasb-malaka bo’yicha tanlash va o’qitish;
- kasbga bo’lgan manfaatni ta’minlash (bu xodimlarda mehnat faoliyatiga ichki
qiziqish uyg’otadi);
- xodimlarni bajarayotgan ishiga psixologik mos kelishi bo’yicha tanlash.
Axborotlar to’plash metodlari. Barcha metodlar qatori axborotlar to’plash
metodlari ham ta’lim muassasasining faoliyatini takomillashtirish uchun
rahbarlarning boshqaruv faoliyatini ilmiy asosda tashkil etishda pedagogik
jarayonning holati to’g’risida ishonchli axborotlar to’plash va ta’lim jarayoni
ishtirokchilarining faoliyatini ob’ektiv baholashni amalga oshirishga xizmat qiladi.
Ta’lim muassasasi rahbarlarining boshqaruv faoliyatida qo’llaniladigan
metodlarning ichida muhim ahamiyat kasb etuvchi metodlardan biri hisoblangan
mazkur metod me’yoriy hujjatlarni va ilg’or pedagogik tajribalarni o’rganish,
ta’lim-tarbiya jarayonini tahlil qilish, so’rovnomalar o’tkazish, hodimlarni
attestatsiyadan o’tkazish, tahliliy baholash, umumlashtirish va tizimlashtirish,
statistika va matematik tahlil va boshqa ko’pgina usullarni o’z ichiga oladi.
Axborot to’plash metodlari:
me’yoriy hujjatlarni va ilg’or pedagogik tajribalarni o’rganish;
ta’lim-tarbiya jarayonini tahlil qilish;
so’rovnamalar o’tkazish;
attestatsiya;
tahliliy baholash;
umumlashtirish va tizimlashtirish;
statistik va matematik tahlil.
Ta’lim muassasasining faoliyatini takomillashtirish va zaruriy sharoitlar
yaratish, shuningdek, boshqaruv jarayonini qayta tashkil etishda rahbarlar mavjud
yo’nalishlar bo’yicha ishonchli va asosli axborotlar to’plashda mazkur usullardan
tashkil topgan axborotlar to’plash metodlaridan foydalanadi, ya’niy me’yoriy
hujjatlarni o’rganadi ba ularda belgilangan talablarning bajarilishini tahlil qiladi,
o’quvchilarning bilimini DTS talablari bo’yicha tekshiradi, shuningdek,
o’zlashtirish ko’rsatkichlarining dinamikasini tahlil qiladi, o’qituvchilarning
darslarini kuzatadi, ochiq darslarga qatnashadi va pedagogik xodimlar faoliyatini
o’rganadi, ta’lim muassasasidagi munosabatlar, rahbar-xodim, o’qituvchi-o’quvchi
munosabatlari so’rovnomalar o’tkazish orqali aniqlanadi. To’plangan ma’lumotlar
yillik, yarim yillik, choraklik, oylik, haftalik va kunlik natijalar bo’yicha statistik va
matematik tahlillar asosida solishtiriladi, zamonaviy talablardan kelib chiqqan
holda, mavjud holat oldingi holatga nisbatan taqqoslanadi va kelgusida bajarilishi
zarur bo’lgan vazifalar belgilanadi hamda mazkur vazifalarni amalga oshirish
yo’nalishlarida qarorlar qabul qilinadi.
Boshqarish usullari.
1. Boshqarishning tashkillashtirish-ilmiy usullari.
2. Boshqarishning ijtimoiy-psixologik usullari.
3. Boshqarishning huquqiy usullari.
4. Boshqarishning to`g`ri-ko`rsatma berish usullari.
5. Boshqarishda rag`batlantirishdan foydalanish usullari.
6. Kadrlarni odob-axloq tomondan rivojlantirish usullari.
7. Boshqarishda kuzatish usullari.
8. Boshqarishda suhbat usullari.
9. O`quv muassasalarining hujjatlarini to`g`ri olib borish usullari.
Nazorat uchun savollar:
1. Ta’lim muassasasini boshqarish tamoyillari haqida ma’lumot bering?
2. Boshqaruvda motivatsiya va rag‘batning o‘rni haqida tushuncha bering?
3. Boshqaruvga doir zamonaviy yondashuvlarni ko’rsating?
4. Ta’lim muassasasini boshqarish metodlari?
5. Kvalimetriya metodi asosida ta’lim-tarbiya sifatini boshqarish deganda
nimani tushinasiz?
Mustaqil o’qish uchun adabiyotlar:
1. Xodjaev B. Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti. – T.: Sano-
Standart, 2017.
2. Dilorom Qosimova. Menejment nazariyasi. T.: “Tafakkur bo’stoni” 2011.
3. R.I.Gimush, F.M.Matmurodov, Innovatsion menejment. T.: O‘zbekis-ton
Faylasuflari Milliy jamiyati, 2010.
4. Djuraev R.X., Turg‘unov S.T. Ta’lim menejmenti. – Toshkent., “Voris-
Nashriyot”., 2006.
5. SHarifxo‘jaev M., Abdullaev YO. Menejment. Darslik. –T.: O‘qituvchi,
2001.
Alex Moore. Teaching and Learning: Pedagogy, Curriculum and Culture. USA,
2012 Routledge.