TA’LIM-TARBIYA JARAYONIDA OILA, MAHALLA VA TA’LIM MUASSASASI INTEGRATSIYASI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

23,7 KB


TA’LIM-TARBIYA JARAYONIDA OILA, MAHALLA VA TA’LIM
MUASSASASI INTEGRATSIYASI
Reja
1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda “Oila, mahalla va ta’lim muassasasi
hamkorligi” Konsepsiyasining ahamiyati.
2. Ta’lim muassasasi  faoliyatida oila va oila hamkorligi masalalari.
3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. 
4.  Shaxsni  tarbiyalashda  oila,  mahalla  va  ta’lim  muassasasi  hamkorligini
amalga oshirish tamoyillari va bosqichlari.
Tayanch so’zlar: Oila, mahalla, konsepsiya, hamkorlik, shakl, metod.
1.Tarbiyaviy  ishlarni  amalga  oshirishda  "Oila,  mahalla,  maktab
hamkorligi" Konsepsiyasining o’rni va ahamiyati. 
Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y-harakatlarini birlashtirish maqsadida 1993
yilda ishlab chiqilgan "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" Kontsepsiyasi
yoshlarni  istiqlol  g’oyalariga  sadoqatli,  ma’naviy  barkamol,  vatanparvar  etib
tarbiyalashda  keng  jamoatchilik  faoliyatini  muvofiqlashtirish  borasida  ma’lum
dasturilamal bo’ldi. 
Respublikamizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya to’g’risidagi
qator  me’yoriy  hujjatlar,  jumladan  O’zbekiston  Respublikasining  "Ta’lim
to’g’risida"gi  qonuni,  "Kadrlar  tayyorlash  milliy  dasturi"  bozor  iqtisodiyoti
sharoitlarida  muvaffaqiyatli  ishlay  oladigan,  mustaqil  fikrlovchi  kadrlarni
Logotip
TA’LIM-TARBIYA JARAYONIDA OILA, MAHALLA VA TA’LIM MUASSASASI INTEGRATSIYASI Reja 1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda “Oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligi” Konsepsiyasining ahamiyati. 2. Ta’lim muassasasi faoliyatida oila va oila hamkorligi masalalari. 3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. 4. Shaxsni tarbiyalashda oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligini amalga oshirish tamoyillari va bosqichlari. Tayanch so’zlar: Oila, mahalla, konsepsiya, hamkorlik, shakl, metod. 1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda "Oila, mahalla, maktab hamkorligi" Konsepsiyasining o’rni va ahamiyati. Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y-harakatlarini birlashtirish maqsadida 1993 yilda ishlab chiqilgan "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" Kontsepsiyasi yoshlarni istiqlol g’oyalariga sadoqatli, ma’naviy barkamol, vatanparvar etib tarbiyalashda keng jamoatchilik faoliyatini muvofiqlashtirish borasida ma’lum dasturilamal bo’ldi. Respublikamizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya to’g’risidagi qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O’zbekiston Respublikasining "Ta’lim to’g’risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni
tayyorlashda oila, mahalla va o’quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog’onaga
ko’tarishni taqzo etadi. Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh
islohotchidir,  birinchi  Prezidentimiz  I.A.Karimov  ta’kidlaganlaridek,  birinchidan,
yosh  avlodga  o’zligimizni,  muqaddas  an’analarimizni  anglash  tuyg’ularini,
xalqimizning ko’p asrlar davomida shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga
bugun qo’yilgan oliy maqsad va vazifalarni singdirish; 
ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo’lgan hurfikrlikdan qat’iy nazar
yoshlarni  jipslashtiradigan,  xalqimiz  va  davlatimiz  daxlsizligini  asraydigan,  el-
yurtimizni  eng  yuksak  maqsadlar  sari  chorlaydigan  yagona  g’oya  —  milliy
mafkuraga sadoqat ruhida tarbiyalash; 
uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon hamjamiyatida, xalqaro maydonda
O’zbekistonga munosib hurmat tug’dirish uchun intilish ruhida tarbiyalash; 
to’rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadoqat, yuksak odamiylik
va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash; 
beshinchidan,  yosh  avlodni  ulug’  ajdodlarimizning  munosib  vorislari
ekanliklari, ayni  vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini  egallash
ruhida  tarbiyalash  O’zbekistonda  o’quvchi-yoshlarni  tarbiyalashning  eng  dolzarb
masalasidir. 
Davlatimiz rahbari ko’rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya sohasidagi islohotlar: 
birinchidan,  ijtimoiy-siyosiy  iqlimga  ijobiy  ta’sir  ko’rsatishga,  umuman
mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o’zgartirishga;
ikkinchidan, insonning hayotda o’z o’rnini topishini tezlashtirishga; 
uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirishda;
to’rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to’la ro’yobga chiqarishga; 
beshinchidan,  umumiy  va  maxsus  bilimlarga  ega,  ongli,  tafakkuri  ozod,
zamonaviy dunyoqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo’lgan, kuchli
fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan.
Mazkur Kontsepsiyada taraqiyotimizning ma’naviy-axloqiy negizi milliy va
umuminsoniy qadriyatlar uyg’unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va umuminsoniy
tarbiyaning quyidagi o’zaro aloqalari, uyg’un yo’nalishlari belgilab olindi. Milliy
tarbiya yo’nalishi orqali yoshlarda o’zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy g’urur,
millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy odob, fidoyilik
Logotip
tayyorlashda oila, mahalla va o’quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog’onaga ko’tarishni taqzo etadi. Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh islohotchidir, birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganlaridek, birinchidan, yosh avlodga o’zligimizni, muqaddas an’analarimizni anglash tuyg’ularini, xalqimizning ko’p asrlar davomida shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo’yilgan oliy maqsad va vazifalarni singdirish; ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo’lgan hurfikrlikdan qat’iy nazar yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan, el- yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g’oya — milliy mafkuraga sadoqat ruhida tarbiyalash; uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon hamjamiyatida, xalqaro maydonda O’zbekistonga munosib hurmat tug’dirish uchun intilish ruhida tarbiyalash; to’rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadoqat, yuksak odamiylik va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash; beshinchidan, yosh avlodni ulug’ ajdodlarimizning munosib vorislari ekanliklari, ayni vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash ruhida tarbiyalash O’zbekistonda o’quvchi-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb masalasidir. Davlatimiz rahbari ko’rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya sohasidagi islohotlar: birinchidan, ijtimoiy-siyosiy iqlimga ijobiy ta’sir ko’rsatishga, umuman mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o’zgartirishga; ikkinchidan, insonning hayotda o’z o’rnini topishini tezlashtirishga; uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirishda; to’rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to’la ro’yobga chiqarishga; beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod, zamonaviy dunyoqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo’lgan, kuchli fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan. Mazkur Kontsepsiyada taraqiyotimizning ma’naviy-axloqiy negizi milliy va umuminsoniy qadriyatlar uyg’unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va umuminsoniy tarbiyaning quyidagi o’zaro aloqalari, uyg’un yo’nalishlari belgilab olindi. Milliy tarbiya yo’nalishi orqali yoshlarda o’zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy g’urur, millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy odob, fidoyilik
fazilatlari shakllantiriladi. Umuminsoniy yo’nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy,
aqliy, estetik, ekologik, gigityenik va boshqa tarbiya yo’nalishlari amalga oshiriladi.
Bu  Kontseptsiya  milliy  davlatchilik  va  jamiyat  qurilishi  talablari  asosliligini
ta’minlaydi. 
Kontsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O’zbekistonda 1998 yil "Oila
yili" deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytirdi. Qayd etilgan
masalalar  jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri  va uning dunyo miqyosidagi
syosiy, iqtisodiy, ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g’oyat katta ahamiyatga ega
ekanligiga O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26 martda
qabul  qilingan  "Ijtimoiy-ma’naviy  muhitni  yanada  sog’lomlashtirish,  diniy
aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to’g’risida"gi 130-sonli qarori misol
bo’la  oladi.  SHuningdek,  O’zbekiston  Respublikasining  "Ta’lim  to’g’risida"gi
qonunining 30-moddasida "Voyaga yetmagan shaxslarning ota-onalari yoki qonuniy
vakillari shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari shart hamda
ularning tarbiyasi, o’quv muassasasigacha, umumiy o’rta, o’rta maxsus, kasb-hunar
ta’limi olishlari uchun javobgardirlar", deb belgilab qo’yilgan. 
"Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning
o’qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal
etilishida  jamoatchilik  boshqaruvini  rivojlantirishga  alohida  e’tibor  berilgan.  Bu
"Oila, o’quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy, ma’rifiy,
mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma’naviy-axloqiy
tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an’analariga, urf-odatlariga
hamda  umumbashariy  qadriyatlarga  asoslangan  samarali,  zamonaviy  pedagogik
texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni
har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta’minlash; umumiy hamda milliy
pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy mafkuraviy
tarbiya  ishlarini  takomillashtirish  "Oila,  mahalla,  o’quv  bilim  yurti  hamkorligi"
Kontseptsiyasining asosiy maqsadidir.
O’zbekistonda ruy berayotgan o’zgarishlar "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti
hamkorligi"  yo’nalishidagi  shaxs  tarbiyasida  oila,  ota-ona,  mahalla,  o’quv  bilim
yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo qiladi. 
2. Sinf rahbarining oila va jamoa bilan olib boradigan faoliyati. 
Logotip
fazilatlari shakllantiriladi. Umuminsoniy yo’nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy, aqliy, estetik, ekologik, gigityenik va boshqa tarbiya yo’nalishlari amalga oshiriladi. Bu Kontseptsiya milliy davlatchilik va jamiyat qurilishi talablari asosliligini ta’minlaydi. Kontsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O’zbekistonda 1998 yil "Oila yili" deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytirdi. Qayd etilgan masalalar jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi syosiy, iqtisodiy, ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g’oyat katta ahamiyatga ega ekanligiga O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26 martda qabul qilingan "Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog’lomlashtirish, diniy aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to’g’risida"gi 130-sonli qarori misol bo’la oladi. SHuningdek, O’zbekiston Respublikasining "Ta’lim to’g’risida"gi qonunining 30-moddasida "Voyaga yetmagan shaxslarning ota-onalari yoki qonuniy vakillari shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari shart hamda ularning tarbiyasi, o’quv muassasasigacha, umumiy o’rta, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi olishlari uchun javobgardirlar", deb belgilab qo’yilgan. "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning o’qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan. Bu "Oila, o’quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy, ma’rifiy, mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an’analariga, urf-odatlariga hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, zamonaviy pedagogik texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta’minlash; umumiy hamda milliy pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy mafkuraviy tarbiya ishlarini takomillashtirish "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" Kontseptsiyasining asosiy maqsadidir. O’zbekistonda ruy berayotgan o’zgarishlar "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" yo’nalishidagi shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o’quv bilim yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo qiladi. 2. Sinf rahbarining oila va jamoa bilan olib boradigan faoliyati.
Maktabning  oila  va  keng  jamoatchilik  bilan  aloqasi  sinf  rahbari  orqali  amalga
oshiriladi. Sinf rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi vazifalarni
hal qiladi: 
1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o’rnatadi va aloqani doimo mustahkamlab boradi;
2. O’quvchiga nisbatan maktabning va oilaning yagona talablar qo’yishga erishadi; 
3. Sinf ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning sinfdagi tarbiyaviy ishlariga faol
qatnashishlarini ta’minlaydi;
4.  Ota-onalar  o’rtasida  pedagogik  bilimlarni  tarqatadi  va  ularning  pedagogik
madaniyatini yuqori darajaga ko’taradi; 
5. Sinfga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va maktabga yordam beruvchi tashkilotlar
bilan aloqa o’rnatadi va ularni sinfdagi tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi.
Sinf rahbarining o’quvchini yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan
hamkorligining  muvaffaqiyati  ularning  bola  bilan  qilayotgan  ishlari  haqida  bir-
birlariga qanchalik ko’p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog’liq. Ana shu
maqsadda sinf rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak: 
-  O’quvchining  o’quv  mehnatiga  tavsifnoma,  o’qishdagi  muvaffaqiyati  va
muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari. 
-  O’quvchinnig  ijtimoiy  faolligi  haqida  axborotlar,  o’quvchining  jamoa
hayotidagi ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning
bor-yo’qligi, sababi, ularga o’zining munosabati. 
-  O’quvchining  o’z  o’rtoqlari,  o’qituvchilari  bilan  munosabatida  vujudga
kelgan holatlarning xarakteri, maktabdagi munosabatlarnnig doirasi. 
- O’quvchining ayrim hatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar
berish. Oilaga o’quvchi tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar. 
Oila  ham  o’z  navbatida  farzandi  haqida  o’z  mulohazalari,  kuzatishlari
yuzasidan  sinf  rahbariga  quyidagi  mazmunda  ma’lum  axborotlar  berib  borishi
mumkin:
- Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti,
dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi. 
- Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi. 
-  O’quvchining  maktab  haqidagi  hikoyalari,  taassurotlari,  gaplari,  sinf
hayotidagi turli voqealarga baholari. 
Logotip
Maktabning oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi sinf rahbari orqali amalga oshiriladi. Sinf rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi vazifalarni hal qiladi: 1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o’rnatadi va aloqani doimo mustahkamlab boradi; 2. O’quvchiga nisbatan maktabning va oilaning yagona talablar qo’yishga erishadi; 3. Sinf ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning sinfdagi tarbiyaviy ishlariga faol qatnashishlarini ta’minlaydi; 4. Ota-onalar o’rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik madaniyatini yuqori darajaga ko’taradi; 5. Sinfga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va maktabga yordam beruvchi tashkilotlar bilan aloqa o’rnatadi va ularni sinfdagi tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi. Sinf rahbarining o’quvchini yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir- birlariga qanchalik ko’p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog’liq. Ana shu maqsadda sinf rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak: - O’quvchining o’quv mehnatiga tavsifnoma, o’qishdagi muvaffaqiyati va muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari. - O’quvchinnig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, o’quvchining jamoa hayotidagi ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning bor-yo’qligi, sababi, ularga o’zining munosabati. - O’quvchining o’z o’rtoqlari, o’qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan holatlarning xarakteri, maktabdagi munosabatlarnnig doirasi. - O’quvchining ayrim hatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar berish. Oilaga o’quvchi tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar. Oila ham o’z navbatida farzandi haqida o’z mulohazalari, kuzatishlari yuzasidan sinf rahbariga quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin: - Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti, dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi. - Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi. - O’quvchining maktab haqidagi hikoyalari, taassurotlari, gaplari, sinf hayotidagi turli voqealarga baholari.
- Ota-onaning ayrim o’qituvchilardan, sinf rahbaridan, maktab rahbarlaridan
iltimoslari va takliflari.
Sinf rahbari bilan oila o’rtasidagi bu xildagi o’zaro xabarlashuvlar o’quvchini
to’la o’rganishga, ta’lim va tarbiyada shu o’quvchi uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir
vositasini  topishga  yordam  beradi.  Sinf  rahbari  o’z  kuzatishlari,  oiladan  olgan
axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to’plangan ma’lumotlarni vaqti-
vaqtida o’rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola xulqini va
fazilatlarini yaxshilash yo’llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan darajani hisobga
olib yangi pedagogik talablar qo’yib bo’lsa, tarbiya albatta samarali natija beradi. Sinf
rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy, sinf-sinfli va
ommaviy  kabi  shakllar  keng  tarqalgan.  Ayniqsa,  uning  ota-onalar  bilan  olib
boradigan ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy yo’nalishidir. CHunki bu
barcha ota-onalarni birlashtiradi hamda ularni maktab talablari bilan tanishtirish,
jamiyatning  tarbiyadan  kuzatadigan  maqsadlari,  ota-onaning  vazifalari,  tarbiyani
amalga oshirish yo’llari, uslub  va shakllari  haqida  bilim  berish, sinf  hayotidagi
o’zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun pedagogik ma’ruzalar tashkil etish
ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol-javob kechalari, ota-onalar majlislari
o’tkazish ommaviy ishning turlaridir.Sinf rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari
keng tarqalgan va qaror topgan ish shaklidir. Bu majlislar sinf ota-onalar jamoasining
yuqori organi sifatida o’z qarorlari bilan sinfdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga
oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo’nalishini belgilab beradi. Sinf ota-
onalar majlislarining bir necha xili mavjud: sinfdagi tashkiliy ishlar bilan bog’liq
majlislar,  ota-onalarga  pedagogik  ma’lumot  berishga  bag’ishlangan  majlislar,
munozara shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil yakuniga bag’ishlangan majlislar.
Bu majlislarning har biri o’z maqsadiga tayyorlash va o’tkazish tartibiga ega.
Tashkiliy masalalar bilan bog’liq sinf ota-onalari majlisida odatda ota-onalar
sinfi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o’rtasidagi vazifalar taqsimlanadi.
Ko’pgina  maktabdagi  sinf  rahbarining  ota-onalar  bilan  olib  borayotgan  ishlari
tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga kelmoqda.
Maslahatlar ko’proq shaxsiy ish shakli bo’lib, unga sinf rahbari ota yoki onaga
farzandini  tarbiyalashdagi  qiyinchiliklarni  bartaraf  etish  va  boshqa  masalalar
yuzasidan aniq maslahatlar beradi. Sinf rahbari o’zining shaxsiy suhbatini, oilani
Logotip
- Ota-onaning ayrim o’qituvchilardan, sinf rahbaridan, maktab rahbarlaridan iltimoslari va takliflari. Sinf rahbari bilan oila o’rtasidagi bu xildagi o’zaro xabarlashuvlar o’quvchini to’la o’rganishga, ta’lim va tarbiyada shu o’quvchi uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir vositasini topishga yordam beradi. Sinf rahbari o’z kuzatishlari, oiladan olgan axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to’plangan ma’lumotlarni vaqti- vaqtida o’rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola xulqini va fazilatlarini yaxshilash yo’llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan darajani hisobga olib yangi pedagogik talablar qo’yib bo’lsa, tarbiya albatta samarali natija beradi. Sinf rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy, sinf-sinfli va ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar bilan olib boradigan ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy yo’nalishidir. CHunki bu barcha ota-onalarni birlashtiradi hamda ularni maktab talablari bilan tanishtirish, jamiyatning tarbiyadan kuzatadigan maqsadlari, ota-onaning vazifalari, tarbiyani amalga oshirish yo’llari, uslub va shakllari haqida bilim berish, sinf hayotidagi o’zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun pedagogik ma’ruzalar tashkil etish ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol-javob kechalari, ota-onalar majlislari o’tkazish ommaviy ishning turlaridir.Sinf rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va qaror topgan ish shaklidir. Bu majlislar sinf ota-onalar jamoasining yuqori organi sifatida o’z qarorlari bilan sinfdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo’nalishini belgilab beradi. Sinf ota- onalar majlislarining bir necha xili mavjud: sinfdagi tashkiliy ishlar bilan bog’liq majlislar, ota-onalarga pedagogik ma’lumot berishga bag’ishlangan majlislar, munozara shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil yakuniga bag’ishlangan majlislar. Bu majlislarning har biri o’z maqsadiga tayyorlash va o’tkazish tartibiga ega. Tashkiliy masalalar bilan bog’liq sinf ota-onalari majlisida odatda ota-onalar sinfi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o’rtasidagi vazifalar taqsimlanadi. Ko’pgina maktabdagi sinf rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan ishlari tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga kelmoqda. Maslahatlar ko’proq shaxsiy ish shakli bo’lib, unga sinf rahbari ota yoki onaga farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa masalalar yuzasidan aniq maslahatlar beradi. Sinf rahbari o’zining shaxsiy suhbatini, oilani
o’rganish va kuzatish asosida to’plagan ma’lumotlarni ota-onalar bilan o’tkaziladigan
ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi g’oyatda muhim. Agar
bu xil jurnalni sinf rahbarlari har yili muntazam holda yuritib borsa, u tarbiyaviy
ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi.
3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. 
Sinf rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl va
metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar jamoa
bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo’ladi. Biz quyida ota-onalar bilan
ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz : 
1. O’quvchilarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali
shakllaridan  biridir.  Bunda  sinf  rahbari  o’quvchining  ota-onasi,  uning  yashash
sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi.
2. Ota-onalarni maktabga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina o’quvchilarning
xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish emas, balki shu
bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib, ularga o’quvchini
oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir. 
3.  Ota-onalar  bilan  ishlash.  Bu  esa  o’quvchiga  chaqiriqlar  yoki  maxsus
da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi.
4. Ota-onalar sinf majlisini o’tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi
orqali amalga oshiriladi. 
5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish
maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o’tkaziladi.
6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli sinf o’quvchilarning xususiyati,
xarakterini yaxshiroq o’zlashtirish imkonini beradi. 
7.  Ota-onalarning  tarbiya  borasidagi  ilg’or  tajribalar  bilan  fikr  almashish,
o’rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo’lishi mumkin:
a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin? 
b) o’quvchining kundalik rejimi haqida.
v) “Ota-onalarning obro’si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya berish”
va hokazolar to’g’risida anjumanlar o’tkazish. 
8.  Maktab  qoshida  ota-onalar  universitetlarini  tashkil  etish  va  bu
universitetlardan tizimli ish olib borish:
Logotip
o’rganish va kuzatish asosida to’plagan ma’lumotlarni ota-onalar bilan o’tkaziladigan ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi g’oyatda muhim. Agar bu xil jurnalni sinf rahbarlari har yili muntazam holda yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi. 3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. Sinf rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl va metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar jamoa bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo’ladi. Biz quyida ota-onalar bilan ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz : 1. O’quvchilarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali shakllaridan biridir. Bunda sinf rahbari o’quvchining ota-onasi, uning yashash sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi. 2. Ota-onalarni maktabga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina o’quvchilarning xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish emas, balki shu bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib, ularga o’quvchini oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir. 3. Ota-onalar bilan ishlash. Bu esa o’quvchiga chaqiriqlar yoki maxsus da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi. 4. Ota-onalar sinf majlisini o’tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi orqali amalga oshiriladi. 5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o’tkaziladi. 6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli sinf o’quvchilarning xususiyati, xarakterini yaxshiroq o’zlashtirish imkonini beradi. 7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg’or tajribalar bilan fikr almashish, o’rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo’lishi mumkin: a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin? b) o’quvchining kundalik rejimi haqida. v) “Ota-onalarning obro’si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya berish” va hokazolar to’g’risida anjumanlar o’tkazish. 8. Maktab qoshida ota-onalar universitetlarini tashkil etish va bu universitetlardan tizimli ish olib borish:
a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish. 
b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og’zaki jurnal.
v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa sinf rahbarlarini
tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim. 
Sinf rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g’oyat keng, ko’p qirrali
bo’lib, bu ishlar faqat sinf va maktab miqyosi bilan cheklanmaydi, aksincha turar
joylardagi va o’quvchining ota-onasi ishlab turgan korxonadagi jamoatchilik bilan
ham yaqin aloqada bo’lishni taqozo etadi.Bizning yosh avlod xalqimizniig inqilobiy,
mehnat,  jangovar  an’analarini  o’zlashtirib,  o’ziga  katta  avlodning  eng  yaxshi
fazilatlarini — g’oyaviy e’tiqod va matonatni, Vatanga muhabbatni, uning iqtisodiy,
siyosiy  va  jangovar  qudratini  mustahkamlashda  ishtirok  etishga  intilishni
singdiribgina o’z bobolari va otalari ishini davom ettira va ko’paytira oladi. Bu ishda
ota-onalar ayniqsa muhim o’rin tutishlari kerak.
Buni  barcha  sinf  rahbarlari  nazarda  tutishlari  muhimdir,  Bunda  shaxsning
huquqiy  yetukligi  shaxs  ijtimoiylashuvining  mahsuli  ekanligini  har  bir  oilaga
tushuntirish g’oyat muhimdir. Oila shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jarayoni ro’y
beradigan,  uning  axloqi,  dunyoqarashi  asoslari  va  hokazolar  tarkib  topadigan
dastlabki  va  nihoyatda  muhim  ahamiyatga  ega  bo’lgan  jamoadir.Oila  boshqa
tarbiyaviy muassasalardan farqli pavishda odamning butun hayoti davomida uning
barcha tomonlariga, qirralariga ta’sir ko’rsatishga qodirdir va odatda ta’sir ko’rsatadi.
Oila tarbiya vazifasining bu ulkan miqyosi uning mafkuraviy va psixologik ta’sir
ko’rsatiishning chuqur o’ziga xosligi bilan uyg’unlashib ketadi. Bu esa uni oliy
darajada  ta’sirchan  qilibgina  qolmay,  shu  bilan  birga  shaxsni  shakllanti¬rish
jarayonining zarur bo’g’iniga ham aylantiradi. 
Oilaning yuksak tarbiyaviy imkoniyati shaxslar va ota-onalarning o’ziga xos
xususiyatlari:  qon-qarindoshligi,  muhabbati,  yaqinligi,  ishonchi,  burch  hissi,
obro’liligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. O’z farzandining barcha zaif va kuchli
tomonlarini yurgakdagi chog’idan biladigan, uning qalbidagi eng kichik harakatni
ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni bi¬ladigan onadan va otadan
yaxshiroq  kim  ham  ularni  ezgulikka,  mehnatsevarlikka,  do’stlikka,  muhabbatga
o’rgata oladi!Ma’lumki, xilma- xil faoliyat sharoitida shaxsning qobiliyatlari eng
samarali rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi, shaxsni  oiladan boshqa
Logotip
a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish. b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og’zaki jurnal. v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa sinf rahbarlarini tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim. Sinf rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g’oyat keng, ko’p qirrali bo’lib, bu ishlar faqat sinf va maktab miqyosi bilan cheklanmaydi, aksincha turar joylardagi va o’quvchining ota-onasi ishlab turgan korxonadagi jamoatchilik bilan ham yaqin aloqada bo’lishni taqozo etadi.Bizning yosh avlod xalqimizniig inqilobiy, mehnat, jangovar an’analarini o’zlashtirib, o’ziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini — g’oyaviy e’tiqod va matonatni, Vatanga muhabbatni, uning iqtisodiy, siyosiy va jangovar qudratini mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina o’z bobolari va otalari ishini davom ettira va ko’paytira oladi. Bu ishda ota-onalar ayniqsa muhim o’rin tutishlari kerak. Buni barcha sinf rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda shaxsning huquqiy yetukligi shaxs ijtimoiylashuvining mahsuli ekanligini har bir oilaga tushuntirish g’oyat muhimdir. Oila shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jarayoni ro’y beradigan, uning axloqi, dunyoqarashi asoslari va hokazolar tarkib topadigan dastlabki va nihoyatda muhim ahamiyatga ega bo’lgan jamoadir.Oila boshqa tarbiyaviy muassasalardan farqli pavishda odamning butun hayoti davomida uning barcha tomonlariga, qirralariga ta’sir ko’rsatishga qodirdir va odatda ta’sir ko’rsatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkan miqyosi uning mafkuraviy va psixologik ta’sir ko’rsatiishning chuqur o’ziga xosligi bilan uyg’unlashib ketadi. Bu esa uni oliy darajada ta’sirchan qilibgina qolmay, shu bilan birga shaxsni shakllanti¬rish jarayonining zarur bo’g’iniga ham aylantiradi. Oilaning yuksak tarbiyaviy imkoniyati shaxslar va ota-onalarning o’ziga xos xususiyatlari: qon-qarindoshligi, muhabbati, yaqinligi, ishonchi, burch hissi, obro’liligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. O’z farzandining barcha zaif va kuchli tomonlarini yurgakdagi chog’idan biladigan, uning qalbidagi eng kichik harakatni ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni bi¬ladigan onadan va otadan yaxshiroq kim ham ularni ezgulikka, mehnatsevarlikka, do’stlikka, muhabbatga o’rgata oladi!Ma’lumki, xilma- xil faoliyat sharoitida shaxsning qobiliyatlari eng samarali rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi, shaxsni oiladan boshqa
qaerda ham faoliyatning xilma- xil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyaning
qimmatliligi va ahamiyati yana shundaki, kichik shaxslik paytida oilada egallangan
narsalar bir umr saklanib qoladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning shaxslarni har
tomonlama tarbiyalash majburiyati qonuniy tarzda belgilab qo’yilgan. Sinf rahbarlari
ota-onalar  bilan  birgalikda  tar¬biyaviy  ishni  tashkil  etar  ekanlar,  eng  yangi
psixologik-pedagogik tadqiqotlar ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham muhimdir,
ularga ;muvofiq o’sib kelayotgan kishi shaxsini shakllantirishga oilaning qo’shadigan
hissasi turli yosh bosqichlarida turlicha bo’ladi va to’lqinsimon o’zgaradi. Dastlabki 3
yil  ichida  u  ayniqsa  kuchli  bo’ladi,  shundan  keyin  oilaviy  ta’sirning  muayyan
darajada barqarorlashuvi davri boshlanadi. Uning navbatdagi odatda maktabgacha
yosh tugaydigan paytga to’g’ri keladi, shundan keyin taxminan o’smirlik davrigacha
u zaiflashgandek bo’ladi. Yana ota-onalariing ta’siri ota-ona oilasidan ajralib, o’z
oilasini tuzguncha ancha kuchayadi.
Psixologik-pedagogik  tadqiqotlarning  ma’lumotlari  ba’zan  shaxsning
imkoniyatlari to’grisidagi barqaror tasavvurlarni o’zgartirib yuboradi. Masalan, ych
yillik shaxslar olimlar bir necha yil muqaddam taxmin qilganlariga nisbatan ancha
chuqur idrok etish qobiliyatiga ega, uch yoshli shaxs hozir faqat olti yoshli shaxslar
qilgan va qilmagan narsalarni bilishi va qilishi mumkinligi kichkintoyni yurishdan
oldin  suzishga,  ona  tili  bilan  deyarli  baravar  chet  tilida  gapirishga  o’rganish
mumkinligi va hokazolar ma’lum bo’ldi. Vaholanki, tajribaning ko’rsatishicha, ota-
onalar ko’pincha o’zlarini tarbiyaviy ishga to’la tayyor deb biladilar va maxsus
pedagogik  bilimlarni  egallashni  zarur  deb  hisoblamaydilar.  Ota-onalarning  bu
xusuiyatini taniqli pedagog va psixolog K. D. Ushinskiy o’z davrida ta’kidlagan edi.
«Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, — shunday xususiyatga egaki, deyarli barchaga
tanish va tushunarli, ba’zilarga esa juda oson ish bo’lib tuyuladi — odam bu ish bilan
nazariy  va  amaliy  jihatdan  qanchalik  kam  tanish  bo’lsa,  unga  bu  shunchalik
tushunarli va oson bo’lib ko’rinadi. Deyarli hamma tarbiya sabr-toqatni talab etishini
e’tirof qilishadi, ayrimlar buning uchun tug’ma qobiliyat va malaka, ya’ni ko’nikma
kerak,  deb  o’ylaydilar;  lekin  juda  kam  odam  sabr-toqat,  tug’ma  qobiliyat  va
malakadan tashqari yana maxsus bilimlar kerakligi haqida ishonch hosil qilish.
Bunday bilimlarning yo’qligi oilaviy tarbiyada ko’plab xatolarga olib keladi,
guruh rahbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yo’q. Bu jihatdan
Logotip
qaerda ham faoliyatning xilma- xil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyaning qimmatliligi va ahamiyati yana shundaki, kichik shaxslik paytida oilada egallangan narsalar bir umr saklanib qoladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning shaxslarni har tomonlama tarbiyalash majburiyati qonuniy tarzda belgilab qo’yilgan. Sinf rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tar¬biyaviy ishni tashkil etar ekanlar, eng yangi psixologik-pedagogik tadqiqotlar ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham muhimdir, ularga ;muvofiq o’sib kelayotgan kishi shaxsini shakllantirishga oilaning qo’shadigan hissasi turli yosh bosqichlarida turlicha bo’ladi va to’lqinsimon o’zgaradi. Dastlabki 3 yil ichida u ayniqsa kuchli bo’ladi, shundan keyin oilaviy ta’sirning muayyan darajada barqarorlashuvi davri boshlanadi. Uning navbatdagi odatda maktabgacha yosh tugaydigan paytga to’g’ri keladi, shundan keyin taxminan o’smirlik davrigacha u zaiflashgandek bo’ladi. Yana ota-onalariing ta’siri ota-ona oilasidan ajralib, o’z oilasini tuzguncha ancha kuchayadi. Psixologik-pedagogik tadqiqotlarning ma’lumotlari ba’zan shaxsning imkoniyatlari to’grisidagi barqaror tasavvurlarni o’zgartirib yuboradi. Masalan, ych yillik shaxslar olimlar bir necha yil muqaddam taxmin qilganlariga nisbatan ancha chuqur idrok etish qobiliyatiga ega, uch yoshli shaxs hozir faqat olti yoshli shaxslar qilgan va qilmagan narsalarni bilishi va qilishi mumkinligi kichkintoyni yurishdan oldin suzishga, ona tili bilan deyarli baravar chet tilida gapirishga o’rganish mumkinligi va hokazolar ma’lum bo’ldi. Vaholanki, tajribaning ko’rsatishicha, ota- onalar ko’pincha o’zlarini tarbiyaviy ishga to’la tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik bilimlarni egallashni zarur deb hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu xusuiyatini taniqli pedagog va psixolog K. D. Ushinskiy o’z davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, — shunday xususiyatga egaki, deyarli barchaga tanish va tushunarli, ba’zilarga esa juda oson ish bo’lib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy jihatdan qanchalik kam tanish bo’lsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bo’lib ko’rinadi. Deyarli hamma tarbiya sabr-toqatni talab etishini e’tirof qilishadi, ayrimlar buning uchun tug’ma qobiliyat va malaka, ya’ni ko’nikma kerak, deb o’ylaydilar; lekin juda kam odam sabr-toqat, tug’ma qobiliyat va malakadan tashqari yana maxsus bilimlar kerakligi haqida ishonch hosil qilish. Bunday bilimlarning yo’qligi oilaviy tarbiyada ko’plab xatolarga olib keladi, guruh rahbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yo’q. Bu jihatdan
ota-onalarning shaxslarni tarbiyalashdagi quydagi qiyinchiliklari va xatolarini ajratib
ko’rsatish mumkin: 
1. Ota-onalarning shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular o’zlari,
ishlari  haqida  kam  so’zlab  beradilar,  o’quv  bilim  yurti  o’quvchilar  jamoasining
hayoti, o’z shaxssining qiziqishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va
hokazolar bilan kam qiziqadilar. Muomalaning yetishmasligi shaxslarning ota-onadan
uzoqlashishiga  olib  keladi,  kattalarni  shaxsga  yanada  faolroq  ta’sir  ko’rsatish
imkoniyatidan mahrum etadi.
2. Shaxslarni mehnat jarayonlariga jalb etish orqali ularning mehnat tarbiyasini
tashkil qila bilmaslik ona ishga ko’milib ketgan paytda shaxslar oilaviy ishlardan,
turar  joylardagi  ishlardan  va  hokazolardan  ozod  etiladilar.  Buning  natijasida
mehnatga mensimay munosabatda bo’ladilar. 
3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi o’quv muassasasining
pedagogik kuch-g’ayratini yo’qqa chiqaradi.
4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirining izchil emasligi — onda-sonda o’qishini
tekshirish, biror nojo’ya ish uchun jazolash va hokazolar axloqiy immunitet hosil
bo’lishiga yordam bermaydi. 
5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida taqiqlashlar sistemasi — ijobiy namuna
asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk
kiladigan  tarzda  tashkil  eta  olmaslik  natijasidir.  Bu  sistema  shaxsning  kattalar
xohishiga salbiy munosabatini tug’diradi, mustaqillikning rivojlanishini susaytiradi.
6. Harakatlarning o’quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmaganligi yoki u
bilan  kelishmovchilik.  Tarbiyalanuvchida  pedagogga,  o’quv  bilim  yurtiga
ishonchsizlik paydo bo’ladi va o’sib boradi, bu esa uning kamchiliklarini tuzatishni
qiyilanshtiradi, pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi. 
7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulg’ayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni
susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoqlashuviga, o’quv bilim
yurtiga qiziqishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi.
8. Qarorlar qabul qilishda kechikish. SHaxs katta bo’lgandan keyin aqli kirib,
tuzaladi deb o’ylash odatda o’zini oqlamaydi, ko’pincha qayta tarbiyalashni talab
etadigan pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi. 
Logotip
ota-onalarning shaxslarni tarbiyalashdagi quydagi qiyinchiliklari va xatolarini ajratib ko’rsatish mumkin: 1. Ota-onalarning shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular o’zlari, ishlari haqida kam so’zlab beradilar, o’quv bilim yurti o’quvchilar jamoasining hayoti, o’z shaxssining qiziqishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va hokazolar bilan kam qiziqadilar. Muomalaning yetishmasligi shaxslarning ota-onadan uzoqlashishiga olib keladi, kattalarni shaxsga yanada faolroq ta’sir ko’rsatish imkoniyatidan mahrum etadi. 2. Shaxslarni mehnat jarayonlariga jalb etish orqali ularning mehnat tarbiyasini tashkil qila bilmaslik ona ishga ko’milib ketgan paytda shaxslar oilaviy ishlardan, turar joylardagi ishlardan va hokazolardan ozod etiladilar. Buning natijasida mehnatga mensimay munosabatda bo’ladilar. 3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi o’quv muassasasining pedagogik kuch-g’ayratini yo’qqa chiqaradi. 4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirining izchil emasligi — onda-sonda o’qishini tekshirish, biror nojo’ya ish uchun jazolash va hokazolar axloqiy immunitet hosil bo’lishiga yordam bermaydi. 5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida taqiqlashlar sistemasi — ijobiy namuna asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar xohishiga salbiy munosabatini tug’diradi, mustaqillikning rivojlanishini susaytiradi. 6. Harakatlarning o’quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmaganligi yoki u bilan kelishmovchilik. Tarbiyalanuvchida pedagogga, o’quv bilim yurtiga ishonchsizlik paydo bo’ladi va o’sib boradi, bu esa uning kamchiliklarini tuzatishni qiyilanshtiradi, pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi. 7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulg’ayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoqlashuviga, o’quv bilim yurtiga qiziqishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi. 8. Qarorlar qabul qilishda kechikish. SHaxs katta bo’lgandan keyin aqli kirib, tuzaladi deb o’ylash odatda o’zini oqlamaydi, ko’pincha qayta tarbiyalashni talab etadigan pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi.