Ta’limni tashkil etish haqida tushuncha, uning turlari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

25

File size

Fayl hajmi

78,9 KB


Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil
etishning asosiy shakli sifatida.
Reja:
1. Ta’limni tashkil etish haqida tushuncha, uning turlari.
2. Ta’limni tashkil etish shakllari va ulaming didaktikada rivojianishi.
3. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars.
Ta’lim  metodlari:  tushuncha,  funktsiya,  tasnif.  «Metod»  so‘zining
yunoncha  tarjimasi  «tadqiqot,  usul,  maqsadga  erishish  yo‘li»  kabi  ma’nolarni
anglatadi. Filofosiya lug‘atida ushbu tushuncha umumiy tarzda «maqsadga erishish
usullari» deya sharhlangan.
Ayni vaqtda pedagogik manbalarda «ta’lim metodi» tushunchasiga berilgan
ta’riflarning xilma-xil ekanligiga guvoh bo‘lish mumkin. Mazkur o‘rinda ularning
ayrimlarini keltiramiz:
Ta’lim mеtоdi – 
zamоnaviy darajada 
o`quv-tarbiyaviy 
maqsadlarga 
erishishga 
yыnaltirilgan 
pеdagоg va 
o`quvchilarning 
o`zarо bоg`liq 
faоliyat usullaridir 
(V.I.Zagvyazinskiy)
Ta’lim mеtоdlari – 
o`quv jarayonining 
murakkab tarkibiy 
unsuri (kоmpоnеnti) 
bo`lib, o`qituvchi va 
o`quvchi 
faоliyatining barcha 
yo`nalishlarini 
yoritishga хizmat 
qiladi, ular o`rtasida 
ko`p sоnli alоqa va 
bоg`lanishlarni 
yuzaga kеltiradi 
(G.I.Hukina)
Ta’lim mеtоdlari 
dеganda 
o`qituvchining 
ыrgatuvchanligi va 
o`quvchilarning 
o`quv matеrialini 
egallashga 
yыnaltirilgan turli 
didaktik masalalar 
еchimini tоpishga 
оid o`quv-bilish 
faоliyatlarini tashkil 
etish usullari 
tushuniladi 
(I.F.Хarlamоv)
Ta’lim mеtоdi – 
bеlgilangan 
maqsadga erishishni 
ta’minlоvchi 
algоritm lashtirilgan, 
muayyan 
mazmunga ega 
harakatlar tizimidir 
(P.I.Pоdlasoy)
Logotip
Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil etishning asosiy shakli sifatida. Reja: 1. Ta’limni tashkil etish haqida tushuncha, uning turlari. 2. Ta’limni tashkil etish shakllari va ulaming didaktikada rivojianishi. 3. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars. Ta’lim metodlari: tushuncha, funktsiya, tasnif. «Metod» so‘zining yunoncha tarjimasi «tadqiqot, usul, maqsadga erishish yo‘li» kabi ma’nolarni anglatadi. Filofosiya lug‘atida ushbu tushuncha umumiy tarzda «maqsadga erishish usullari» deya sharhlangan. Ayni vaqtda pedagogik manbalarda «ta’lim metodi» tushunchasiga berilgan ta’riflarning xilma-xil ekanligiga guvoh bo‘lish mumkin. Mazkur o‘rinda ularning ayrimlarini keltiramiz: Ta’lim mеtоdi – zamоnaviy darajada o`quv-tarbiyaviy maqsadlarga erishishga yыnaltirilgan pеdagоg va o`quvchilarning o`zarо bоg`liq faоliyat usullaridir (V.I.Zagvyazinskiy) Ta’lim mеtоdlari – o`quv jarayonining murakkab tarkibiy unsuri (kоmpоnеnti) bo`lib, o`qituvchi va o`quvchi faоliyatining barcha yo`nalishlarini yoritishga хizmat qiladi, ular o`rtasida ko`p sоnli alоqa va bоg`lanishlarni yuzaga kеltiradi (G.I.Hukina) Ta’lim mеtоdlari dеganda o`qituvchining ыrgatuvchanligi va o`quvchilarning o`quv matеrialini egallashga yыnaltirilgan turli didaktik masalalar еchimini tоpishga оid o`quv-bilish faоliyatlarini tashkil etish usullari tushuniladi (I.F.Хarlamоv) Ta’lim mеtоdi – bеlgilangan maqsadga erishishni ta’minlоvchi algоritm lashtirilgan, muayyan mazmunga ega harakatlar tizimidir (P.I.Pоdlasoy)
Shuningdek,  ta’lim  metodlarining  o‘qituvchi  va  o‘quvchilarning  o‘zaro
hamkorlikdagi  tartibli  faoliyatlari  usullari  ekanligi  to‘g‘risidagi  fikrlar  ham
mavjud.
«Ta’lim  metodlari  dastlab  pedagog  ongida  muayyan  yo‘nalishdagi
faoliyatning  umumlashma  loyihasi  tarzida  namoyon  bo‘ladi.  Mazkur  loyiha
amaliyotga o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyatining o‘zaro tutashuvi, o‘qitish va
o‘qishga qaratilgan aniq harakatlar, amallar yoki usullar majmuasi sifatida joriy
etiladi. Metod boshqa shakllarda namoyon bo‘lmaydi, buning boisi ta’lim metodi
o‘zida umumiy holda faoliyatning didaktik modelini ifoda etadi».
1.
Qayd etilayotgan tushuncha mohiyatini to‘laqonli yorituvchi ta’rifni
aniqlashga bo‘lgan urinish bugun ham davom etyapti, yangi-yangi ta’riflar ilgari
surilmoqda. Biroq, «ta’lim metodi» tushunchasi mohiyatini yoritishga nisbatan
turlicha  qarashlarning  mavjudligiga  qaramay,  ularni  o‘zaro  yaqinlashtiruvchi
umumiylik mavjud. Aksariyat mualliflar «ta’lim metodlari o‘quvchilarning o‘quv-
bilish faoliyatini tashkil etish usullari» degan qarashga yon bosadilar. Demak,
ta’lim  metodlari ta’lim  jarayonida  qo‘llanilib,  uning  samarasini  ta’minlovchi
usullar majmuidir. 
Ta’lim metodlari ta’lim maqsadini yoritishga xizmat qiladi, u yordamida
ta’lim mazmunini o‘zlashtirish yo‘llari ifoda etiladi, o‘qituvchi va o‘quvchilarning
o‘zaro harakati, xususiyati aks ettiriladi. 
Metod, bir tomondan, ta’lim maqsadiga erishish vositasi sifatida namoyon
bo‘lsa, boshqa tomondan, boshqariluvchan o‘qish faoliyatini amalga oshirish sharti
hisoblanadi.
5- rasm. «Ta’lim mеtоdi» tushunchasining mощiyatini yorituvchi qarashlar
Logotip
Shuningdek, ta’lim metodlarining o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘zaro hamkorlikdagi tartibli faoliyatlari usullari ekanligi to‘g‘risidagi fikrlar ham mavjud. «Ta’lim metodlari dastlab pedagog ongida muayyan yo‘nalishdagi faoliyatning umumlashma loyihasi tarzida namoyon bo‘ladi. Mazkur loyiha amaliyotga o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyatining o‘zaro tutashuvi, o‘qitish va o‘qishga qaratilgan aniq harakatlar, amallar yoki usullar majmuasi sifatida joriy etiladi. Metod boshqa shakllarda namoyon bo‘lmaydi, buning boisi ta’lim metodi o‘zida umumiy holda faoliyatning didaktik modelini ifoda etadi». 1. Qayd etilayotgan tushuncha mohiyatini to‘laqonli yorituvchi ta’rifni aniqlashga bo‘lgan urinish bugun ham davom etyapti, yangi-yangi ta’riflar ilgari surilmoqda. Biroq, «ta’lim metodi» tushunchasi mohiyatini yoritishga nisbatan turlicha qarashlarning mavjudligiga qaramay, ularni o‘zaro yaqinlashtiruvchi umumiylik mavjud. Aksariyat mualliflar «ta’lim metodlari o‘quvchilarning o‘quv- bilish faoliyatini tashkil etish usullari» degan qarashga yon bosadilar. Demak, ta’lim metodlari ta’lim jarayonida qo‘llanilib, uning samarasini ta’minlovchi usullar majmuidir. Ta’lim metodlari ta’lim maqsadini yoritishga xizmat qiladi, u yordamida ta’lim mazmunini o‘zlashtirish yo‘llari ifoda etiladi, o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘zaro harakati, xususiyati aks ettiriladi. Metod, bir tomondan, ta’lim maqsadiga erishish vositasi sifatida namoyon bo‘lsa, boshqa tomondan, boshqariluvchan o‘qish faoliyatini amalga oshirish sharti hisoblanadi. 5- rasm. «Ta’lim mеtоdi» tushunchasining mощiyatini yorituvchi qarashlar
Ta’lim metodlari doimo u yoki bu o‘qish vositalari yordamida joriy etiladi,
shu bois ularning o‘zaro shartlanganligini ta’kidlash joiz.
Ta’lim  metodi  tuzilmasi  chizmada  quyidagicha  namoyon  bo‘ladi
(M.N.Skatkin qarashlariga ko‘ra):
Chizmadan anglanib turibdiki, ta’lim metodi tuzilmasida quyidagilar ajralib
turadi: maqsadli tarkib; faoliyatli tarkib; ta’lim vositalari.
Tabiiyki, umumiy holda erishilgan natija har doim ham o‘qituvchining dars
boshida belgilagan maqsadiga mos kelavermaydi. Ta’lim maqsadi o‘qituvchi va
o‘quvchilar faoliyati asosida, shuningdek, ta’lim vositalari yordamida natijalanadi,
ushbu jarayonda aniq maqsadga yo‘naltirilgan mexanizm ishga tushadi. Ta’lim
tizimlari  maqsadga  erishish  jarayonida  bosh  xalqa  aynan  qanday  va  qaysi
mexanizm  asosida  hamda  mavjud  tarkibiy  unsurlarni  qanday  ishga  solish
mumkinligini ifodalashga xizmat qiladi.
Ta’lim metodlari quyidagi asosiy funktsiyalarni bajaradi:
O`quv faоliyati
O`quvchi faоliyati
Ta’lim 
maqsadi
Ta’lim 
mеtоdi
Maqsad sari 
harakatlanish 
mехnaizmi
Erishilgan
maqsad
O`qituvchi faоliyati
O`quvchining vоsitali 
faоliyati
6 - rasm. Ta’lim mеtоdi tuzilmasi
Ta’lim mеtоdlari
Mоtivatsiyali
Rivоjlantiruvchi
Logotip
Ta’lim metodlari doimo u yoki bu o‘qish vositalari yordamida joriy etiladi, shu bois ularning o‘zaro shartlanganligini ta’kidlash joiz. Ta’lim metodi tuzilmasi chizmada quyidagicha namoyon bo‘ladi (M.N.Skatkin qarashlariga ko‘ra): Chizmadan anglanib turibdiki, ta’lim metodi tuzilmasida quyidagilar ajralib turadi: maqsadli tarkib; faoliyatli tarkib; ta’lim vositalari. Tabiiyki, umumiy holda erishilgan natija har doim ham o‘qituvchining dars boshida belgilagan maqsadiga mos kelavermaydi. Ta’lim maqsadi o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyati asosida, shuningdek, ta’lim vositalari yordamida natijalanadi, ushbu jarayonda aniq maqsadga yo‘naltirilgan mexanizm ishga tushadi. Ta’lim tizimlari maqsadga erishish jarayonida bosh xalqa aynan qanday va qaysi mexanizm asosida hamda mavjud tarkibiy unsurlarni qanday ishga solish mumkinligini ifodalashga xizmat qiladi. Ta’lim metodlari quyidagi asosiy funktsiyalarni bajaradi: O`quv faоliyati O`quvchi faоliyati Ta’lim maqsadi Ta’lim mеtоdi Maqsad sari harakatlanish mехnaizmi Erishilgan maqsad O`qituvchi faоliyati O`quvchining vоsitali faоliyati 6 - rasm. Ta’lim mеtоdi tuzilmasi Ta’lim mеtоdlari Mоtivatsiyali Rivоjlantiruvchi
Bu funktsiyalar ta’lim metodini qo‘llash jarayonida bir-biridan ajratilgan
holda yoki ketma-ket joriy etilmaydi, aksincha bir-biriga o‘zaro singib ketadi.
Misol  uchun,  tashhisli  funktsiya  o‘qituvchining  bir  qator  metodlardan  yaxlit
foydalanishi evaziga bajariladi.
«Ta’lim  metodi»  atamasi  bilan  birga  ko‘p  hollarda  «metodik  usul»
(sinonimlari – pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi ham qo‘llaniladi. U
ta’lim metodining tarkibiy qismi, uning muhim unsuri, metodni joriy qilishdagi
alohida qadam sifatida ta’riflanadi. Har bir ta’lim metodi muayyan ta’lim usullarini
chog‘ishtirish orqali joriy etiladi. Metodik usullarni xilma-xilligi ularni tasniflashga
imkon  bermaydi,  biroq  o‘qituvchi  faoliyatida  tez-tez  qo‘llaniladigan  usullarni
ajratib ko‘rsatish mumkin:
Har bir metod ma’lum ta’limiy vazifani muvaffaqiyatli hal etish, qolganlari
esa birmuncha samarasiz bo‘lishi mumkin. Universal ta’lim metodlari mavjud
emas,  shu  bois  darsda  turli  ta’lim  metodlaridan  yoki  ularning  majmuasidan
foydalanish mumkin.
Tashkiliy
Tarbiyaviy
Ta’limiy
7 - chizma. Tarbiya mеtоdlarining asоsiy funktsiyalari
Mеtоdik usullar
Masalani o`rganish
Namоyish (ko`rgazmali, оb’еktiv – 
tajriba, amaliy va aqliy щarakatni 
namоyish etish, hоkazоlar)
Yo`l-yo`riq kp`rsatish
Tоpshiriq bеrish
8 - chizma. Mеtоdik usullarning turlari
Logotip
Bu funktsiyalar ta’lim metodini qo‘llash jarayonida bir-biridan ajratilgan holda yoki ketma-ket joriy etilmaydi, aksincha bir-biriga o‘zaro singib ketadi. Misol uchun, tashhisli funktsiya o‘qituvchining bir qator metodlardan yaxlit foydalanishi evaziga bajariladi. «Ta’lim metodi» atamasi bilan birga ko‘p hollarda «metodik usul» (sinonimlari – pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi ham qo‘llaniladi. U ta’lim metodining tarkibiy qismi, uning muhim unsuri, metodni joriy qilishdagi alohida qadam sifatida ta’riflanadi. Har bir ta’lim metodi muayyan ta’lim usullarini chog‘ishtirish orqali joriy etiladi. Metodik usullarni xilma-xilligi ularni tasniflashga imkon bermaydi, biroq o‘qituvchi faoliyatida tez-tez qo‘llaniladigan usullarni ajratib ko‘rsatish mumkin: Har bir metod ma’lum ta’limiy vazifani muvaffaqiyatli hal etish, qolganlari esa birmuncha samarasiz bo‘lishi mumkin. Universal ta’lim metodlari mavjud emas, shu bois darsda turli ta’lim metodlaridan yoki ularning majmuasidan foydalanish mumkin. Tashkiliy Tarbiyaviy Ta’limiy 7 - chizma. Tarbiya mеtоdlarining asоsiy funktsiyalari Mеtоdik usullar Masalani o`rganish Namоyish (ko`rgazmali, оb’еktiv – tajriba, amaliy va aqliy щarakatni namоyish etish, hоkazоlar) Yo`l-yo`riq kp`rsatish Tоpshiriq bеrish 8 - chizma. Mеtоdik usullarning turlari
Ta’lim metodlarini tanlash quyidagi mezonlari asosida aniqlanadi:
-
didaktik maqsad asosida;
-
ta’lim mazmuni asosida;
-
o‘quvchilarning o‘quv ko‘nikmalarini egallash va rivojlanish darajasi
asosida;
-
o‘qituvchining tajribasi va kasbiy tayyorgarlik darajasi asosida.
O‘qituvchi  tomonidan  qo‘llanilayotgan  ta’lim  metodlari  majmuasi
boshlang‘ich sinflardan yuqori sinflarga o‘tish asosida o‘zgarib hamda murakkab
xususiyat kasb eta boradi. Ushbu jarayonda ayrim metodlarni qo‘llash chastotasi
oshsa, ayrim metodlarni qo‘llashga bo‘lgan ehtiyoj kamayadi. Ta’lim metodlaridan
foydalanish  ko‘lami,  holati  o‘qituvchining  kasbiy  tayyorgarligi  va  mahorati
darajasiga bog‘liq holda o‘zgaradi.
Didaktikada  munozaralarga  sabab  bo‘layotgan  yana  bir  muhim  ob’ekt
ta’lim metodlarining tasnifidir. «Ta’lim metodlari tasnifi ularning ma’lum belgilari
bo‘yicha tartibini  ifodalovchi  tizimdir. Hozirgi vaqtda o‘nlab ta’lim  metodlari
ma’lum», - ekanligini ta’kidlagan holda I.P.Podlaso‘y fikrini quyidagicha davom
ettiradi, - «Biroq bugungi kunda yetakchi sanaluvchi didaktik g‘oya yagona va
o‘zgarmas metodlar majmuini yaratishga intilish samarasiz ekanligini tushunishga
yordam beradi. O‘qitish – favqulodda harakatchan, dialektik jarayon. Metodlar
tizimi ham bu harakatlanishni aks ettiradigan darajada jo‘shqin bo‘lishi, metodlarni
qo‘llash amaliyotidagi doimiy o‘zgarishlarni hisobga olishi kerak».  
Ta’lim metodlarini tanlash muammosi uzoq davrdan buyon tadqiq qilib
kelinmoqda. Biroq tadqiqotlar soni ko‘p bo‘lsada, bu borada yagona to‘xtamgan
kelinmagan. Ushbu o‘rinda ta’lim  amaliyotida qo‘llanilib kelayotgan metodlar
tizimi (tasnifi)ga to‘xtalib o‘tamiz.
Ta’lim  metodlarining  tasnifi  asosiy  didaktik  maqsadlar  bo‘yicha
tizimlashtiriladi.
Mualliflar  tavsiya  etilayotgan  metodlarni  quyidagi  chizma  bo‘yicha
qo‘llash maqsadga muvofiqligini ta’kidlaydilar:
1.
Materialni  og‘zaki  bayon  qilish  (hikoya,  tushuntirish,  maktab
 
 
ma’ruzasi).  O‘quvchilar  tomonidan  bilimlarni  o‘zlashtirish  o‘qituvchining
Logotip
Ta’lim metodlarini tanlash quyidagi mezonlari asosida aniqlanadi: - didaktik maqsad asosida; - ta’lim mazmuni asosida; - o‘quvchilarning o‘quv ko‘nikmalarini egallash va rivojlanish darajasi asosida; - o‘qituvchining tajribasi va kasbiy tayyorgarlik darajasi asosida. O‘qituvchi tomonidan qo‘llanilayotgan ta’lim metodlari majmuasi boshlang‘ich sinflardan yuqori sinflarga o‘tish asosida o‘zgarib hamda murakkab xususiyat kasb eta boradi. Ushbu jarayonda ayrim metodlarni qo‘llash chastotasi oshsa, ayrim metodlarni qo‘llashga bo‘lgan ehtiyoj kamayadi. Ta’lim metodlaridan foydalanish ko‘lami, holati o‘qituvchining kasbiy tayyorgarligi va mahorati darajasiga bog‘liq holda o‘zgaradi. Didaktikada munozaralarga sabab bo‘layotgan yana bir muhim ob’ekt ta’lim metodlarining tasnifidir. «Ta’lim metodlari tasnifi ularning ma’lum belgilari bo‘yicha tartibini ifodalovchi tizimdir. Hozirgi vaqtda o‘nlab ta’lim metodlari ma’lum», - ekanligini ta’kidlagan holda I.P.Podlaso‘y fikrini quyidagicha davom ettiradi, - «Biroq bugungi kunda yetakchi sanaluvchi didaktik g‘oya yagona va o‘zgarmas metodlar majmuini yaratishga intilish samarasiz ekanligini tushunishga yordam beradi. O‘qitish – favqulodda harakatchan, dialektik jarayon. Metodlar tizimi ham bu harakatlanishni aks ettiradigan darajada jo‘shqin bo‘lishi, metodlarni qo‘llash amaliyotidagi doimiy o‘zgarishlarni hisobga olishi kerak». Ta’lim metodlarini tanlash muammosi uzoq davrdan buyon tadqiq qilib kelinmoqda. Biroq tadqiqotlar soni ko‘p bo‘lsada, bu borada yagona to‘xtamgan kelinmagan. Ushbu o‘rinda ta’lim amaliyotida qo‘llanilib kelayotgan metodlar tizimi (tasnifi)ga to‘xtalib o‘tamiz. Ta’lim metodlarining tasnifi asosiy didaktik maqsadlar bo‘yicha tizimlashtiriladi. Mualliflar tavsiya etilayotgan metodlarni quyidagi chizma bo‘yicha qo‘llash maqsadga muvofiqligini ta’kidlaydilar: 1. Materialni og‘zaki bayon qilish (hikoya, tushuntirish, maktab ma’ruzasi). O‘quvchilar tomonidan bilimlarni o‘zlashtirish o‘qituvchining
tushuntirishini  faol  qabul  qilish  va  puxta  o‘ylash  evaziga  amalga  oshiriladi.
Bilimlarni uzatish vositasi sifatida o‘qituvchi nutqi muhim ahamiyatga ega. Bu
o‘rinda o‘qituvchining o‘quvchilar faoliyatiga rahbarligi mavzuni qo‘yish, rejani
e’lon qilish, o‘quvchilar faoliyatini boshqarishdan iborat bo‘ladi.
2.
Suhbat.
 
  O‘quvchilar tomonidan bilimlarni o‘zlashtirish jarayoni: ular
e’tiboriga havola etilayotgan savolning mohiyatini anglash, mavjud bilimlar va
tajribani safarbar qilish, savolga oid ob’ektlarni o‘zaro taqqoslash, puxta o‘ylash va
savollarga to‘g‘ri javob tayyorlashdan iborat.
O‘qituvchining  rahbarligi:  mavzuni  qo‘yish,  savollarni  ifodalash,  berilgan
javoblarni  tuzatish,  to‘ldirish  va  umumlashtirish  kabi  holatlarda  namoyon
bo‘ladi.
Suhbat metodi yordamida bilimlarni o‘zlashtirishda o‘quvchilar mavjud bilimlari
va tajribalariga tayanadilar.
3.
Darslik (umuman, kitob) bilan ishlash (umumlashma va xulosalarni
 
 
anglash, ularni xotirada saqlashga xizmat qiladi).
Bilimlarni o‘zlashtirish manbai bo‘lib bosma matn xizmai qiladi. O‘qituvchining
rahbarligi esa topshiriqni ifodalash, faoliyat maqsadini belgilash, o‘quvchilarga
darslik bilan ishlashning yangi usullarini o‘rgatish, o‘zlashtirilgan bilimlarning
tushunilish va mustahkamlik darajasini tekshirish kabi ko‘rinishlarda aks etadi. 
4.
O‘qituvchilarning kuzatuvi (sinfda va sinfdan tashqari (shu jumladan,
 
 
sayohat va ekskursiyalar) jarayonlarda).
O‘quvchilarning  o‘quv  predmetlari  bo‘yicha  o‘zlashtirish  holati  va
hodisalarni kuzata borib, turli fan o‘qituvchilarining ko‘rsatmalari bo‘yicha ularni
qismlarga taqsimlab har bir o‘quvchining o‘ziga xos, o‘xshash va muhim jihatlarini
aniqlashga yo‘naltiriladi. Bilimlarni o‘zlashtirish manbai bo‘lib muayyan predmet
(yoki jarayon), tajriba, model, xaritalar xizmat qiladi. O‘qituvchining rahbarligi
kuzatish  vazifasini  belgilash,  uni  ma’lum  shaxs  zimmasiga  yuklash,  ob’ektni
belgilash, umumiy rahbarlikni olib borish, qismlarga ajratish, asosiylarini aniqlash
va umumlashtirishdan iboratdir.
5.
Laboratoriya ishlari.  
 
 Mazkur jarayonda aniq vazifa, ya’ni, ma’lum
sharoitda muayyan hodisalarni kuzatish yuklanadi. O‘quvchilar hodisalarni kechish
Logotip
tushuntirishini faol qabul qilish va puxta o‘ylash evaziga amalga oshiriladi. Bilimlarni uzatish vositasi sifatida o‘qituvchi nutqi muhim ahamiyatga ega. Bu o‘rinda o‘qituvchining o‘quvchilar faoliyatiga rahbarligi mavzuni qo‘yish, rejani e’lon qilish, o‘quvchilar faoliyatini boshqarishdan iborat bo‘ladi. 2. Suhbat. O‘quvchilar tomonidan bilimlarni o‘zlashtirish jarayoni: ular e’tiboriga havola etilayotgan savolning mohiyatini anglash, mavjud bilimlar va tajribani safarbar qilish, savolga oid ob’ektlarni o‘zaro taqqoslash, puxta o‘ylash va savollarga to‘g‘ri javob tayyorlashdan iborat. O‘qituvchining rahbarligi: mavzuni qo‘yish, savollarni ifodalash, berilgan javoblarni tuzatish, to‘ldirish va umumlashtirish kabi holatlarda namoyon bo‘ladi. Suhbat metodi yordamida bilimlarni o‘zlashtirishda o‘quvchilar mavjud bilimlari va tajribalariga tayanadilar. 3. Darslik (umuman, kitob) bilan ishlash (umumlashma va xulosalarni anglash, ularni xotirada saqlashga xizmat qiladi). Bilimlarni o‘zlashtirish manbai bo‘lib bosma matn xizmai qiladi. O‘qituvchining rahbarligi esa topshiriqni ifodalash, faoliyat maqsadini belgilash, o‘quvchilarga darslik bilan ishlashning yangi usullarini o‘rgatish, o‘zlashtirilgan bilimlarning tushunilish va mustahkamlik darajasini tekshirish kabi ko‘rinishlarda aks etadi. 4. O‘qituvchilarning kuzatuvi (sinfda va sinfdan tashqari (shu jumladan, sayohat va ekskursiyalar) jarayonlarda). O‘quvchilarning o‘quv predmetlari bo‘yicha o‘zlashtirish holati va hodisalarni kuzata borib, turli fan o‘qituvchilarining ko‘rsatmalari bo‘yicha ularni qismlarga taqsimlab har bir o‘quvchining o‘ziga xos, o‘xshash va muhim jihatlarini aniqlashga yo‘naltiriladi. Bilimlarni o‘zlashtirish manbai bo‘lib muayyan predmet (yoki jarayon), tajriba, model, xaritalar xizmat qiladi. O‘qituvchining rahbarligi kuzatish vazifasini belgilash, uni ma’lum shaxs zimmasiga yuklash, ob’ektni belgilash, umumiy rahbarlikni olib borish, qismlarga ajratish, asosiylarini aniqlash va umumlashtirishdan iboratdir. 5. Laboratoriya ishlari. Mazkur jarayonda aniq vazifa, ya’ni, ma’lum sharoitda muayyan hodisalarni kuzatish yuklanadi. O‘quvchilar hodisalarni kechish
jarayonini kuzatadilar va tahlil qiladilar. Bilimlar manbai kuzatilayotgan hodisalar
va  ularning  kechish  jarayonidir.  O‘qituvchi  vazifa  mohiyatini  ifodalaydi,
o‘quvchilarni nazariy bilimlar bilan qurollantiradi, umumiy jarayon va bosqichlarni
kuzatish yo‘llari hamda yakuniy xulosa chiqarishni o‘rgatadi.
6. Mashq (aqliy va faoliyatli mashqlar). O‘quvchilar tomonidan bilimlarni
o‘zlashtirish jarayonining o‘ziga xosligi, nazariy asoslar o‘zlashtirilgach, ayrim
materiallardagi o‘xshash harakatlarning ko‘p bora takrorlanishi kuzatiladi.
Bilimlar manbai: o‘zlashtirilgan bilimlar va xususiy tajriba sanaladi.
O‘qituvchi mashqni bajarish uchun joy hamda vaqtni belgilaydi, topshiriqni
ifodalaydi,  uni  bajarish  bosqichlarining  borishini  nazorat  qiladi,  boshqaradi,
shuningdek, yakuniy natijalarni tekshiradi.
7. Ijodiy mashq. Ushbu metod o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib, o‘ziga
xoslik masalaning mohiyatini chuqur anglash, uni bajarishga nisbatan mustaqil
yondashish, dalillarni saralash va o‘qituvchi tomonidan berilgan topshiriqni ijodiy
bajarish  jarayonida  bilimlarni  qo‘llash  va  kengaytirish  kabi  holatlar  bilan
tavsiflanadi.
Bilimlar  manbai  va  materiali  sifatida  avval  egallangan  ijodiy  ishlar
tajribasi, mavjud bilimlar, kuzatuvlar, shaxsiy tajriba, o‘qilgan hikoya, ijtimoiy-
foydali ishlarni boshqarish kabilar qayd etiladi.
O‘qituvchining  rahbarligi:  nazariy  materiallarni  o‘zlashtirilishini
ta’minlash,  mavzuni  ifodalash,  ijodiy  ishlar  xarakterini  belgilash,  ularning
bajarilishini  nazorat  va  tahlil  qilish,  sintezlash,  xatoni  ko‘rsatish  hamda
to‘g‘rilashdan kabi holatlarda namoyon bo‘ladi.
Keltirilgan tasnif «bilimlar manbai» bo‘yicha tizimlashtirilgan metodlar –
og‘zaki,  ko‘rgazmali  va  amaliy  metodlarni  u  yoki  bu  darajada  o‘zida
mujassamlashtiradi. Biroq, M.A.Danilov va B.P.Esipovlar asosiy e’tiborni «ta’lim
metodini to‘g‘ri tanlash»ga qaratishadi. Gap shundaki, sobiq SHo‘ro umumta’lim
maktablarining o‘quv jarayonida metodlarning cheksiz ko‘pligi, xatto ularni bir
necha tasnif bilan ham qamrab olish mumkin emasligi, shu boisdan ham o‘quv-
tarbiyaviy ishlar muvaffaqiyatining bosh omili va eng muhimi to‘g‘ri, asoslangan
metodni  tanlash  hisoblangan,  Ana  shu  «g‘oya»  mohiyat  jihatidan  noto‘g‘ri
Logotip
jarayonini kuzatadilar va tahlil qiladilar. Bilimlar manbai kuzatilayotgan hodisalar va ularning kechish jarayonidir. O‘qituvchi vazifa mohiyatini ifodalaydi, o‘quvchilarni nazariy bilimlar bilan qurollantiradi, umumiy jarayon va bosqichlarni kuzatish yo‘llari hamda yakuniy xulosa chiqarishni o‘rgatadi. 6. Mashq (aqliy va faoliyatli mashqlar). O‘quvchilar tomonidan bilimlarni o‘zlashtirish jarayonining o‘ziga xosligi, nazariy asoslar o‘zlashtirilgach, ayrim materiallardagi o‘xshash harakatlarning ko‘p bora takrorlanishi kuzatiladi. Bilimlar manbai: o‘zlashtirilgan bilimlar va xususiy tajriba sanaladi. O‘qituvchi mashqni bajarish uchun joy hamda vaqtni belgilaydi, topshiriqni ifodalaydi, uni bajarish bosqichlarining borishini nazorat qiladi, boshqaradi, shuningdek, yakuniy natijalarni tekshiradi. 7. Ijodiy mashq. Ushbu metod o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib, o‘ziga xoslik masalaning mohiyatini chuqur anglash, uni bajarishga nisbatan mustaqil yondashish, dalillarni saralash va o‘qituvchi tomonidan berilgan topshiriqni ijodiy bajarish jarayonida bilimlarni qo‘llash va kengaytirish kabi holatlar bilan tavsiflanadi. Bilimlar manbai va materiali sifatida avval egallangan ijodiy ishlar tajribasi, mavjud bilimlar, kuzatuvlar, shaxsiy tajriba, o‘qilgan hikoya, ijtimoiy- foydali ishlarni boshqarish kabilar qayd etiladi. O‘qituvchining rahbarligi: nazariy materiallarni o‘zlashtirilishini ta’minlash, mavzuni ifodalash, ijodiy ishlar xarakterini belgilash, ularning bajarilishini nazorat va tahlil qilish, sintezlash, xatoni ko‘rsatish hamda to‘g‘rilashdan kabi holatlarda namoyon bo‘ladi. Keltirilgan tasnif «bilimlar manbai» bo‘yicha tizimlashtirilgan metodlar – og‘zaki, ko‘rgazmali va amaliy metodlarni u yoki bu darajada o‘zida mujassamlashtiradi. Biroq, M.A.Danilov va B.P.Esipovlar asosiy e’tiborni «ta’lim metodini to‘g‘ri tanlash»ga qaratishadi. Gap shundaki, sobiq SHo‘ro umumta’lim maktablarining o‘quv jarayonida metodlarning cheksiz ko‘pligi, xatto ularni bir necha tasnif bilan ham qamrab olish mumkin emasligi, shu boisdan ham o‘quv- tarbiyaviy ishlar muvaffaqiyatining bosh omili va eng muhimi to‘g‘ri, asoslangan metodni tanlash hisoblangan, Ana shu «g‘oya» mohiyat jihatidan noto‘g‘ri
bo‘lishiga qaramay, o‘n yillar davomida didaktika «rivoji»da muhim o‘rin tutib
keldi. Nihoyat, har ikki tasnif bilimlar manbai bo‘yicha ham, didaktik maqsadlar
bo‘yicha  aniqlangan  ta’lim  metodlari  tizimi  maktab  amaliyotining  asosiy
muammosini  hal  eta  olmasligiga  tanqidiy  yondashildi,  ularni  qo‘llash  ta’lim
sifatining yuqori darajasini ta’minlaganligi anglab yetildi va bu boradagi izlanishlar
davom  ettirildi.  O‘tgan  asrning  80-yillaridan  boshlab  o‘quvchilarning  bilish
faoliyati xarakteriga mos ta’lim tasnifi yaratildi.
Ushbu  metodlar,  mualliflarning  ta’kidlashlaricha,  bir-biridan
o‘quvchilarning ta’lim mazmuni turlarini o‘zlashtirishda amalga oshadigan bilish
faoliyatlari  xarakteri va o‘quvchilarning xilma-xil  faoliyatlarini  tashkil  etuvchi
o‘qituvchi holati ... bo‘yicha farqlanadi.
Izohli-tasvirli  ta’lim  metodlari  (boshqa  nomlanishi  axborotli-
reptseptsiya)ning  mohiyati:  odatda  nazariy  bilimlar  tayyor  holda  uzatiladi,
o‘quvchilar esa ularni qabul qiladilar (reptseptsiya). Bu yo‘lda turli ta’lim vositalari
(shu jumladan, ko‘rgazmali vositalar)dan foydalaniladi. O‘qituvchi faoliyati bunda
nafaqat axborotlarni uzatish, balki ularning o‘quvchilar tomonidan qabul qilinishini
ham tashkil etishdan iborat bo‘ladi.
Izohli-tasvirli  metoddan  ta’lim  jarayorida  foydalanishda  quyidagi
holatlar yuzaga keladi:
O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi
O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi
-
Tushuntirish;
-
Harakatni ko‘rsatish;
-
Dalillardan xabardor qilish;
-
o‘quvchining
 
materialni
 
anglab
yetishini
 
rag‘batlantirishga
yo‘naltiruvchi usullar;
- axborotlarni qabul qilish;
- o‘quv materialini tushunib olishga
intilish
 
va
 
dastlabki
ma’lumotlarni yodda saqlash;
- o‘quv materialini tushunish
Logotip
bo‘lishiga qaramay, o‘n yillar davomida didaktika «rivoji»da muhim o‘rin tutib keldi. Nihoyat, har ikki tasnif bilimlar manbai bo‘yicha ham, didaktik maqsadlar bo‘yicha aniqlangan ta’lim metodlari tizimi maktab amaliyotining asosiy muammosini hal eta olmasligiga tanqidiy yondashildi, ularni qo‘llash ta’lim sifatining yuqori darajasini ta’minlaganligi anglab yetildi va bu boradagi izlanishlar davom ettirildi. O‘tgan asrning 80-yillaridan boshlab o‘quvchilarning bilish faoliyati xarakteriga mos ta’lim tasnifi yaratildi. Ushbu metodlar, mualliflarning ta’kidlashlaricha, bir-biridan o‘quvchilarning ta’lim mazmuni turlarini o‘zlashtirishda amalga oshadigan bilish faoliyatlari xarakteri va o‘quvchilarning xilma-xil faoliyatlarini tashkil etuvchi o‘qituvchi holati ... bo‘yicha farqlanadi. Izohli-tasvirli ta’lim metodlari (boshqa nomlanishi axborotli- reptseptsiya)ning mohiyati: odatda nazariy bilimlar tayyor holda uzatiladi, o‘quvchilar esa ularni qabul qiladilar (reptseptsiya). Bu yo‘lda turli ta’lim vositalari (shu jumladan, ko‘rgazmali vositalar)dan foydalaniladi. O‘qituvchi faoliyati bunda nafaqat axborotlarni uzatish, balki ularning o‘quvchilar tomonidan qabul qilinishini ham tashkil etishdan iborat bo‘ladi. Izohli-tasvirli metoddan ta’lim jarayorida foydalanishda quyidagi holatlar yuzaga keladi: O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi - Tushuntirish; - Harakatni ko‘rsatish; - Dalillardan xabardor qilish; - o‘quvchining materialni anglab yetishini rag‘batlantirishga yo‘naltiruvchi usullar; - axborotlarni qabul qilish; - o‘quv materialini tushunib olishga intilish va dastlabki ma’lumotlarni yodda saqlash; - o‘quv materialini tushunish
-
turli
 
didaktik
 
materiallardan
foydalanish
 
Reproduktiv ta’lim metodlari yuqorida keltirilgan metodlardan quyidagi
unsurlarning mavjudligi bilan farqlanadi: o‘qituvchining bilimlarni tushuntirishi,
ularni o‘quvchilarning yodida saqlanishini ta’minlashi  va qayta ishlab chiqishi
(reproduktsiya).  O‘zlashtirilgan  bilimlarning  mustahkam  bo‘lishiga  ularni  ko‘a
marta takrorlash evaziga erishiladi. Mazkur metod ta’limning barcha bosqichlari,
asosan, boshlang‘ich sinflarda o‘qish va yozish, arifmetik harakatlarni amalga
oshirish ko‘nikmalarini o‘zlashtirishda muhim o‘rin tutadi.
Reproduktiv metoddan foydalanishda o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan
quyidagi harakatlar tashkil etiladi:
O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi
O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi
-
avval  o‘zlashtirilgan  mavzu,  paragraf
yoki bob bo‘yicha so‘rov;
-
o‘quvchilar  uchun  turli  mashqlarni
saralash va taklif qilish;
-
masalalarni
 
yechishdagi
 
o‘quv
harakatlarining namunasi va algoritmini
namoyish qilish;
-o‘quv  harakatlari  ko‘nikmasi  va
malakasini shakllantirish
- turli konteksda bilimlarni qayta
ishlash;
- namuna  bo‘yicha  topshiriqlarni
bajarish;
- mashqlarni bajarish;
- namunaviy  masalalarni  yechish
usullarini egallash;
- namunaviy  masalalarni  yechish
algortmini egallash
 Evristik ta’lim metodini qo‘llashda o‘qituvchi tomonidan turli vositalar
yordamida yangi bilimlarni izlab topish talab etiladi. O‘qituvchi bilimlarning bir
qismini  o‘quvchilarga  ma’lum  qiladi,  qolganini  esa  o‘quvchilar  bilish
topshiriqlarini yechish jarayonida savollarga javoblar topish asosida o‘zlashtiradi,
o‘zlari bilimlarni mustaqil egallashadi. O‘qituvchi tomonidan qo‘yilgan masalani
bir necha qarashlarga ajratilishi, ularni bajarishda o‘quvchilarning ketma-ketlikka
rioya etishlari muhim metodik jihat sanaladi. SHu bois mazkur metod  qisman
izlanuvchan metod ham deb ataladi.
Logotip
- turli didaktik materiallardan foydalanish Reproduktiv ta’lim metodlari yuqorida keltirilgan metodlardan quyidagi unsurlarning mavjudligi bilan farqlanadi: o‘qituvchining bilimlarni tushuntirishi, ularni o‘quvchilarning yodida saqlanishini ta’minlashi va qayta ishlab chiqishi (reproduktsiya). O‘zlashtirilgan bilimlarning mustahkam bo‘lishiga ularni ko‘a marta takrorlash evaziga erishiladi. Mazkur metod ta’limning barcha bosqichlari, asosan, boshlang‘ich sinflarda o‘qish va yozish, arifmetik harakatlarni amalga oshirish ko‘nikmalarini o‘zlashtirishda muhim o‘rin tutadi. Reproduktiv metoddan foydalanishda o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan quyidagi harakatlar tashkil etiladi: O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi - avval o‘zlashtirilgan mavzu, paragraf yoki bob bo‘yicha so‘rov; - o‘quvchilar uchun turli mashqlarni saralash va taklif qilish; - masalalarni yechishdagi o‘quv harakatlarining namunasi va algoritmini namoyish qilish; -o‘quv harakatlari ko‘nikmasi va malakasini shakllantirish - turli konteksda bilimlarni qayta ishlash; - namuna bo‘yicha topshiriqlarni bajarish; - mashqlarni bajarish; - namunaviy masalalarni yechish usullarini egallash; - namunaviy masalalarni yechish algortmini egallash Evristik ta’lim metodini qo‘llashda o‘qituvchi tomonidan turli vositalar yordamida yangi bilimlarni izlab topish talab etiladi. O‘qituvchi bilimlarning bir qismini o‘quvchilarga ma’lum qiladi, qolganini esa o‘quvchilar bilish topshiriqlarini yechish jarayonida savollarga javoblar topish asosida o‘zlashtiradi, o‘zlari bilimlarni mustaqil egallashadi. O‘qituvchi tomonidan qo‘yilgan masalani bir necha qarashlarga ajratilishi, ularni bajarishda o‘quvchilarning ketma-ketlikka rioya etishlari muhim metodik jihat sanaladi. SHu bois mazkur metod qisman izlanuvchan metod ham deb ataladi.
Evristik metodni qo‘llashda o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan quyidagi
harakatlar amalga oshiriladi: 
O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi
O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi
-
o‘quvchilarni  masalaning  mohiyatini
o‘rganishga jalb etish;
-
echim  rejasini  aniqlashda  mulohaza
yuritish  namunasini ko‘rsatish;
-
masalani bosqichlarga ajratish;
-evristik suhbat
- evristik suhbatda qatnashish;
- masalani  yechish  rejasini  olg‘a
surish;
- izlanuvchan  harakat  usullarini
egallash;
- masalalar  yechish  yo‘llarini
izlab topish
Muammoli  metodning  mohiyati   mashg‘ulotlar  jarayonida  muammoli
vaziyatlarni yaratish va yechishdan iborat bo‘lib, uning asosida didaktik ziddiyatlar
yotadi. Ziddiyatlarni bartaraf etish nafaqat ilmiy bilish yo‘li shu bilan birga o‘quv
yo‘li hamdir. Bu metodni quyidagi chizma yordamida ifodalash mumkin:
Muammoli  ta’lim  kontseptsiyasining  asosiy  tushunchalari  «muammoli
vaziyat»,  «muammo»,  «muammoni  topish»   kabilar  hisoblanadi.  CHizmadan
anglanadiki,  muammoli  vaziyat  bu  metodning  dastlabki  ko‘rinishi  hisoblanib,
o‘zida sub’ektning aniq yoki qisman tushunib yetilgan muammoni ifodalaydi, uni
bartaraf  etish  yangi  bilimlar,  usullar  va  harakat  ko‘nikmalarini  o‘zlashtirishni
taqozo etadi. Agar o‘quvchida qiyinchiliklarni yo‘qotish yo‘llarini izlab topish
uchun  boshlang‘ich  ma’lumotlar  bo‘lmasa,  shubhasiz,  muammoli  vaziyat
Muammоli tizim
Ziddiyatlar
Vaziyat
Usullar
Muammоli vaziyat
11- chizma. Muammоli o`qitish mеtоdining tuzilmasi
Logotip
Evristik metodni qo‘llashda o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan quyidagi harakatlar amalga oshiriladi: O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi - o‘quvchilarni masalaning mohiyatini o‘rganishga jalb etish; - echim rejasini aniqlashda mulohaza yuritish namunasini ko‘rsatish; - masalani bosqichlarga ajratish; -evristik suhbat - evristik suhbatda qatnashish; - masalani yechish rejasini olg‘a surish; - izlanuvchan harakat usullarini egallash; - masalalar yechish yo‘llarini izlab topish Muammoli metodning mohiyati mashg‘ulotlar jarayonida muammoli vaziyatlarni yaratish va yechishdan iborat bo‘lib, uning asosida didaktik ziddiyatlar yotadi. Ziddiyatlarni bartaraf etish nafaqat ilmiy bilish yo‘li shu bilan birga o‘quv yo‘li hamdir. Bu metodni quyidagi chizma yordamida ifodalash mumkin: Muammoli ta’lim kontseptsiyasining asosiy tushunchalari «muammoli vaziyat», «muammo», «muammoni topish» kabilar hisoblanadi. CHizmadan anglanadiki, muammoli vaziyat bu metodning dastlabki ko‘rinishi hisoblanib, o‘zida sub’ektning aniq yoki qisman tushunib yetilgan muammoni ifodalaydi, uni bartaraf etish yangi bilimlar, usullar va harakat ko‘nikmalarini o‘zlashtirishni taqozo etadi. Agar o‘quvchida qiyinchiliklarni yo‘qotish yo‘llarini izlab topish uchun boshlang‘ich ma’lumotlar bo‘lmasa, shubhasiz, muammoli vaziyat Muammоli tizim Ziddiyatlar Vaziyat Usullar Muammоli vaziyat 11- chizma. Muammоli o`qitish mеtоdining tuzilmasi
yechimini  u  qabul  qilmaydi,  ya’ni,  muammoning  yechimi  uning  ongida  aks
etmaydi. Fikrlash muamo mohiyatini tushunib yetilishi, ifodalanishi, mavjud bilim
va ko‘nikmalar majmuasi va izlanish tajribasi asosida muammoli vaziyatni qabul
qilish bilanoq boshlanadi. Bu holda muammoli vaziyat muammoga aylanadi. Har
bir muammo muammoli vaziyatni o‘zida namoyon etadi, biroq, barcha muammoli
vaziyat muammoga aylanavermaydi.
Mazkur  metoddan foydalanish  jarayonida  muammo  yechimini  topishga
yordam beruvchi yo‘nalishlar ko‘rsatilmaydi va chegaralanmaydi. Bu xususiyat
muammoli  masalaga  xosdir.  Muammoda  yechimning  qandaydir  parametrlari
ko‘rsatilsa,  u muammoli masala hisoblanadi. Har  qanday muammoli  topshiriq
ma’lum  muammoni,  demak,  muammoli  vaziyatni  ham  qamrab  oladi.  Biroq,
yuqorida ta’kidlanganidek, barcha muammoli vaziyat muammo bo‘la olmaydi.
Inson har doim muammoli masalalarni hal yetadi. Agar uning oldida muammo
paydo bo‘lsa, uni muammoli masalaga aylantiradi, ya’ni, uning yechimi uchun
o‘zidagi  bilimlar  tizimiga  tayanadi  va  ma’lum  ko‘rsatishlarni  belgilab  oladi.
Muvaffaqiyatsizlikka uchragan taqdirda u boshqa ko‘rsatkichlarni qidiradi va shu
muammo bo‘yicha yangi variantlardagi masalalarni loyihalaydi.
Ta’lim jarayonida muammoli metodni qo‘llashda o‘qituvchi va o‘quvchilar
tomonidan quyidagi harakatlar amalga oshiriladi: 
O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi
O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi
-
o‘quv  materialiga  oid  tafovutlarni
taklif etilishi;
-
muammoli vaziyatlarni tuzish;
-
muammoning  mavjudligini  aniqlab
berish;
- muammoli topshiriqlarni loyihalash
- o‘quv materiali mohiyatining anglab
yetilishi;
- muammoli  vaziyat  yuzasidan
fikrlash;
- mavjud bilimlar va tajribani  qayta
tiklash;
- muammoli masalaga o‘tkazish;
- topshiriqni bajarish
    
Tadqiqotchilik o‘qitish metodini qo‘llashda o‘qituvchi o‘quvchilar bilan
hamkorlikda hal etilishi zarur bo‘lgan masalani aniqlab oladi, o‘quvchilar esa
Logotip
yechimini u qabul qilmaydi, ya’ni, muammoning yechimi uning ongida aks etmaydi. Fikrlash muamo mohiyatini tushunib yetilishi, ifodalanishi, mavjud bilim va ko‘nikmalar majmuasi va izlanish tajribasi asosida muammoli vaziyatni qabul qilish bilanoq boshlanadi. Bu holda muammoli vaziyat muammoga aylanadi. Har bir muammo muammoli vaziyatni o‘zida namoyon etadi, biroq, barcha muammoli vaziyat muammoga aylanavermaydi. Mazkur metoddan foydalanish jarayonida muammo yechimini topishga yordam beruvchi yo‘nalishlar ko‘rsatilmaydi va chegaralanmaydi. Bu xususiyat muammoli masalaga xosdir. Muammoda yechimning qandaydir parametrlari ko‘rsatilsa, u muammoli masala hisoblanadi. Har qanday muammoli topshiriq ma’lum muammoni, demak, muammoli vaziyatni ham qamrab oladi. Biroq, yuqorida ta’kidlanganidek, barcha muammoli vaziyat muammo bo‘la olmaydi. Inson har doim muammoli masalalarni hal yetadi. Agar uning oldida muammo paydo bo‘lsa, uni muammoli masalaga aylantiradi, ya’ni, uning yechimi uchun o‘zidagi bilimlar tizimiga tayanadi va ma’lum ko‘rsatishlarni belgilab oladi. Muvaffaqiyatsizlikka uchragan taqdirda u boshqa ko‘rsatkichlarni qidiradi va shu muammo bo‘yicha yangi variantlardagi masalalarni loyihalaydi. Ta’lim jarayonida muammoli metodni qo‘llashda o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan quyidagi harakatlar amalga oshiriladi: O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi - o‘quv materialiga oid tafovutlarni taklif etilishi; - muammoli vaziyatlarni tuzish; - muammoning mavjudligini aniqlab berish; - muammoli topshiriqlarni loyihalash - o‘quv materiali mohiyatining anglab yetilishi; - muammoli vaziyat yuzasidan fikrlash; - mavjud bilimlar va tajribani qayta tiklash; - muammoli masalaga o‘tkazish; - topshiriqni bajarish Tadqiqotchilik o‘qitish metodini qo‘llashda o‘qituvchi o‘quvchilar bilan hamkorlikda hal etilishi zarur bo‘lgan masalani aniqlab oladi, o‘quvchilar esa
mustaqil ravishda taklif etilgan masalani tadqiq etish jarayonida zaruriy bilimlarni
o‘zlashtirib oladilar va uning yechimi bo‘yicha boshqa vaziyatlar bilan taqqoslaydi.
O‘rnatilgan  masalani  yechish  davomida  o‘quvchilar  ilmiy  bilish  metodlarini
o‘zlashtirib  tadqiqotchilik  faoliyatini  olib  borish  ko‘nikmasi,  tajribasini
egallaydilar.
Ta’lim  jarayonida  tadqiqotchilik  o‘qitish  metodini  qo‘llashda  o‘qituvchi  va
o‘quvchilar tomonidan quyidagi harakatlar amalga oshiriladi: 
O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi
O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi
-
o‘quvchilarga
 
o‘quv
muammosini taklif etish;
-
o‘quvchilar  bilan  hamkorlikda
tadqiqot masalasini o‘rnatish;
-
o‘quvchilarning ilmiy faoliyatini
tashkil etish
- o‘quv  muammolari  mohiyatini  anglab
olish;
- tadqiqot  muammosini  o‘qituvchi  va
o‘quvchilar bilan birgalikda o‘rnatishda
faollik ko‘rsatish;
- ularni yechish usullarini topish;
- tadqiqiy masalalarni yechish usullarini
o‘zlashtirish 
 
Evristik va tadqiqotchilik metodlari o‘quvchilardan ijodiy xususiyat kasb
etuvchi  yuqori  darajadagi  bilish  faoliyatini  tashkil  eta  olish  ko‘nikma  va
malakalariga ega bo‘lishni taqozo etadi. Buning natijasida o‘quvchilar mustaqil
ravishda  yangi  bilimlarni  o‘zlashtira  oladilar.  Ular  odatda  yuqori  sinf
o‘quvchilarining o‘zlashtirish darajalarini hisobga olgan holda ma’lum holatlarda
qo‘llaniladi. Ushbu metodlardan boshlang‘ich sinflarda foydalanish amaliyotchi-
o‘qituvchilarning  fikrlariga  ko‘ra  bir  muncha  murakkab  hisoblanadi.  Biroq
uzluksiz  ta’lim  tizimiga  shaxsga  yo‘naltirilgan  ta’limni  faol  joriy  etishga
yo‘naltirilgan  ijtimoiy  harakat  amalga  oshirilayotgan  mavjud  sharoitda  ushbu
yo‘nalishdagi  loyihalarni tayyorlash o‘ziga xos dolzarb ahamiyatga ega bo‘lib
bormoqda.
Logotip
mustaqil ravishda taklif etilgan masalani tadqiq etish jarayonida zaruriy bilimlarni o‘zlashtirib oladilar va uning yechimi bo‘yicha boshqa vaziyatlar bilan taqqoslaydi. O‘rnatilgan masalani yechish davomida o‘quvchilar ilmiy bilish metodlarini o‘zlashtirib tadqiqotchilik faoliyatini olib borish ko‘nikmasi, tajribasini egallaydilar. Ta’lim jarayonida tadqiqotchilik o‘qitish metodini qo‘llashda o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan quyidagi harakatlar amalga oshiriladi: O‘qituvchi faoliyatining tuzilmasi O‘quvchi faoliyatining tuzilmasi - o‘quvchilarga o‘quv muammosini taklif etish; - o‘quvchilar bilan hamkorlikda tadqiqot masalasini o‘rnatish; - o‘quvchilarning ilmiy faoliyatini tashkil etish - o‘quv muammolari mohiyatini anglab olish; - tadqiqot muammosini o‘qituvchi va o‘quvchilar bilan birgalikda o‘rnatishda faollik ko‘rsatish; - ularni yechish usullarini topish; - tadqiqiy masalalarni yechish usullarini o‘zlashtirish Evristik va tadqiqotchilik metodlari o‘quvchilardan ijodiy xususiyat kasb etuvchi yuqori darajadagi bilish faoliyatini tashkil eta olish ko‘nikma va malakalariga ega bo‘lishni taqozo etadi. Buning natijasida o‘quvchilar mustaqil ravishda yangi bilimlarni o‘zlashtira oladilar. Ular odatda yuqori sinf o‘quvchilarining o‘zlashtirish darajalarini hisobga olgan holda ma’lum holatlarda qo‘llaniladi. Ushbu metodlardan boshlang‘ich sinflarda foydalanish amaliyotchi- o‘qituvchilarning fikrlariga ko‘ra bir muncha murakkab hisoblanadi. Biroq uzluksiz ta’lim tizimiga shaxsga yo‘naltirilgan ta’limni faol joriy etishga yo‘naltirilgan ijtimoiy harakat amalga oshirilayotgan mavjud sharoitda ushbu yo‘nalishdagi loyihalarni tayyorlash o‘ziga xos dolzarb ahamiyatga ega bo‘lib bormoqda.
SHunga  qaramasdan  bu  tasnif  maktab  amaliyotida  birmuncha  keng
tarqalgan va pedagogik hamjamiyat tomonidan e’tirof etilgan. SHuningdek, buyuk
didakt I.YA.Lerner asarlari asosida ilmiy tadqiqot ham amalga oshirilgan. 
Didaktikada ta’lim metodlarining binar (ikki)li va ko‘pbinarli omil asosida
tizimlashtirishga  bo‘lgan  urinishlarni  ham  kuzatish  mumkin.  CHunonchi,
M.I.Maxmutov tomonidan ta’lim metodlari va o‘qish metodlari ajratiladi:
SHunday qilib, juft (binar)li metodlar vujulga keldi:
SHuningdek, V.F.Palamarchuk va V.I.Palamarchuklar ta’lim metodlarining uch
o‘lchovli modelini taklif qilishgan. Unda bilimlar manbai, o‘quvchilarning bilish
faolligi va mustaqillik darajasi hamda o‘quv-bilishning mantiqiy yo‘li yaxlit
tarzda chog‘ishtiriladi.
S.G.SHopavalenko ta’lim metodlari tasnifini to‘rt belgi asosida asoslovchi
quyidagi tetroeddik yondashuvni taklif etadi:
1)
mantiqiy-mazmunli;
2)
manbali;
3)
mazmunli;
4)
tashkiliy boshqaruvchi.
I.P.Podlaso‘y  birmuncha  keng  tarqalgan  ta’lim  metodlari  tasnifiga
yaqinlashar ekan, quyidagi fikrni ta’kidlaydi: «Boshqa bir qator ta’lim metodlari
tasnifi  ham  mavjud.  Masalan,  nemis  didakti  L.Klinberg  ta’lim  jarayonida
metodlarni hamkorlik shakllari bilan uyg‘unlashtirishga alohida urg‘u beradi» va
quyidagi metodlarni ko‘rsatadi:
Monologik metodlar
Hamkorlik shakllari
Diologik metodlar
Ma’ruza
Individual
Suhbatlar
Hikoya
Guruhli
Intervyu
Namoyish
Frontal
-
-
Jamoaviy
-
  
Ta’lim metodlari turli shakllar hamda xilma-xil ta’lim vositalari yordamida
joriy etiladi. Ta’lim shakllari ta’lim jarayonining tashkiliy-tuzilmaviy ko‘rinishidir.
Bugungi  kunda  ta’lim  muassasalarida  quyidagi  ta’lim  shakllaridan  samarali
Logotip
SHunga qaramasdan bu tasnif maktab amaliyotida birmuncha keng tarqalgan va pedagogik hamjamiyat tomonidan e’tirof etilgan. SHuningdek, buyuk didakt I.YA.Lerner asarlari asosida ilmiy tadqiqot ham amalga oshirilgan. Didaktikada ta’lim metodlarining binar (ikki)li va ko‘pbinarli omil asosida tizimlashtirishga bo‘lgan urinishlarni ham kuzatish mumkin. CHunonchi, M.I.Maxmutov tomonidan ta’lim metodlari va o‘qish metodlari ajratiladi: SHunday qilib, juft (binar)li metodlar vujulga keldi: SHuningdek, V.F.Palamarchuk va V.I.Palamarchuklar ta’lim metodlarining uch o‘lchovli modelini taklif qilishgan. Unda bilimlar manbai, o‘quvchilarning bilish faolligi va mustaqillik darajasi hamda o‘quv-bilishning mantiqiy yo‘li yaxlit tarzda chog‘ishtiriladi. S.G.SHopavalenko ta’lim metodlari tasnifini to‘rt belgi asosida asoslovchi quyidagi tetroeddik yondashuvni taklif etadi: 1) mantiqiy-mazmunli; 2) manbali; 3) mazmunli; 4) tashkiliy boshqaruvchi. I.P.Podlaso‘y birmuncha keng tarqalgan ta’lim metodlari tasnifiga yaqinlashar ekan, quyidagi fikrni ta’kidlaydi: «Boshqa bir qator ta’lim metodlari tasnifi ham mavjud. Masalan, nemis didakti L.Klinberg ta’lim jarayonida metodlarni hamkorlik shakllari bilan uyg‘unlashtirishga alohida urg‘u beradi» va quyidagi metodlarni ko‘rsatadi: Monologik metodlar Hamkorlik shakllari Diologik metodlar Ma’ruza Individual Suhbatlar Hikoya Guruhli Intervyu Namoyish Frontal - - Jamoaviy - Ta’lim metodlari turli shakllar hamda xilma-xil ta’lim vositalari yordamida joriy etiladi. Ta’lim shakllari ta’lim jarayonining tashkiliy-tuzilmaviy ko‘rinishidir. Bugungi kunda ta’lim muassasalarida quyidagi ta’lim shakllaridan samarali
foydalanib  kelinmoqda:  ma’ruza,  seminar,  amaliy  mushg‘ulot,  uchrashuv,
taqdimot, sayohat, o‘quv konferentsiyasi va boshqalar. 
Ta’lim  jarayonida  ta’limning  samaradorligini  ta’minlovchi  muhim
elementlardan biri sifatida ta’lim vositalari e’tirof etiladi. Ta’lim vositalari sirasiga
quyidagilar kiradi: texnik hamda axborot qurilmalari (dioproyektor, kinedoskop,
uskunalar,  radio,  televideniye,  kompyuter,  audio  hamda  video  magnitafonlar),
laboratoriya  jihozlari  (kolbalar,  probirkalar,  kimyoviy  reaktivlar,  mikroskop),
xarita, maketalar, diagrammalar, plakatlar, rasmlar, chizmalar va hokazolardan
foydalaniladi. N.S.Sayidahmedov tomonidan asoslangan ta’lim metodlari tasnifi
asosida didaktik jarayon nazariyasi yotadi. 
Ma’lumki, didaktik jarayon har qanday pedagogik texnologiyaning asosi
sifatida o‘zida quyidagi uchta komponentni mujassamlashtiradi: 
1)
motivatsion bosqich;
2)
o‘quv faoliyati;
3)
boshqaruv.
Demak, didaktik jarayon tuzilmasiga mos holda ta’lim metodlarini quyidagi uch
guruhga ajratish mumkin:
I. O‘qish va mehnatga rag‘batlantiruvchi hamda motivlashtirish metodlari.
II. O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari.
III. O‘quv-bilish faoliyatini boshqarish metodlari.
O‘z navbatida har bir guruh ilmiy asosda kichik guruhlarga ajratiladi:
I.  O‘qish  va  mehnatga  rag‘batlantiruvchi  hamda  motivlashtirish
metodlari
I kichik guruh
II kichik guruh
III kichik guruh
O‘qishga  qiziqishni
rag‘batlantiruvchi
metodlar
O‘qish  va  mehnatda
burch
 
hamda
javobgarlikni
rag‘batlantiruvchi
metodlar
Mehnatga va muayyan
kasbga
 
qiziqishni
rag‘batlantiruvchi
metodlar
Logotip
foydalanib kelinmoqda: ma’ruza, seminar, amaliy mushg‘ulot, uchrashuv, taqdimot, sayohat, o‘quv konferentsiyasi va boshqalar. Ta’lim jarayonida ta’limning samaradorligini ta’minlovchi muhim elementlardan biri sifatida ta’lim vositalari e’tirof etiladi. Ta’lim vositalari sirasiga quyidagilar kiradi: texnik hamda axborot qurilmalari (dioproyektor, kinedoskop, uskunalar, radio, televideniye, kompyuter, audio hamda video magnitafonlar), laboratoriya jihozlari (kolbalar, probirkalar, kimyoviy reaktivlar, mikroskop), xarita, maketalar, diagrammalar, plakatlar, rasmlar, chizmalar va hokazolardan foydalaniladi. N.S.Sayidahmedov tomonidan asoslangan ta’lim metodlari tasnifi asosida didaktik jarayon nazariyasi yotadi. Ma’lumki, didaktik jarayon har qanday pedagogik texnologiyaning asosi sifatida o‘zida quyidagi uchta komponentni mujassamlashtiradi: 1) motivatsion bosqich; 2) o‘quv faoliyati; 3) boshqaruv. Demak, didaktik jarayon tuzilmasiga mos holda ta’lim metodlarini quyidagi uch guruhga ajratish mumkin: I. O‘qish va mehnatga rag‘batlantiruvchi hamda motivlashtirish metodlari. II. O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari. III. O‘quv-bilish faoliyatini boshqarish metodlari. O‘z navbatida har bir guruh ilmiy asosda kichik guruhlarga ajratiladi: I. O‘qish va mehnatga rag‘batlantiruvchi hamda motivlashtirish metodlari I kichik guruh II kichik guruh III kichik guruh O‘qishga qiziqishni rag‘batlantiruvchi metodlar O‘qish va mehnatda burch hamda javobgarlikni rag‘batlantiruvchi metodlar Mehnatga va muayyan kasbga qiziqishni rag‘batlantiruvchi metodlar
-
biluv o‘yinlari;
-
o‘quv bahsi;
-
hissiy-axloqiy
kechinmali  vaziyatlar
yaratish;
-
appertseptsiyali
(idrokning  tajribaga
bog‘liqligi)
vaziyatlarni yaratish;
-
biluv
 
yangiliklari
vaziyatlarini yaratish
-
o‘qish  va  mehnatning
muhimligiga
ishontirish;
-
talablarni ifodalash;
-
talablarni
 
bajarish
uchun mashq;
-
o‘qishdagi rag‘bat;
-
o‘qishdagi  kamchilik
uchun tanbeh 
- g‘oliblarni  ma’naviy
va
 
moddiy
rag‘batlantirish;
- o‘quvchilarning ishlab
chiqarish  vositalarini
mustaqil boshqarishga
intilishlarini
rag‘batlantirish;
- ish  joyidagi  xulqini
rag‘batlantirish
 II. O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari
I kichik guruh
II kichik guruh
III kichik guruh
O‘quv-bilish
faoliyatining  mo‘ljal
asoslarini
 
vujudga
keltirish metodlari
O‘quv-bilish faoliyatini
bajarish metodlari
Mehnatda
 
va
mehnatda  nazorat  va
o‘z-o‘zini
 
nazorat
metodlari
Og‘zaki:
-
hikoya;
-
suhbat;
-
tushuntirish;
-
ma’ruza;
-
yo‘riqnoma
Amaliy:
- mashq;
- o‘quv-ishlab  chiqarish
tajribasi;
- o‘quv-unumli mehnat;
- kitob bilan ishlash;
- yozma ish
Og‘zaki:
- individual so‘rov;
- yalpi so‘rov;
- dasturli og‘zaki so‘rov
Ko‘rsatmali:
-
illyustratsiya;
-
namoyish
Izlanuvchi:
-
qisman-izlanuvchi
-
tadqiqotchilik;
-
algoritmlik;
-
tashhisli
YOzma:
- nazorat-yozma ish;
- yozma sinov (test);
- yozma imtihon;
- dasturli  yozma  sinov
(test);
Logotip
- biluv o‘yinlari; - o‘quv bahsi; - hissiy-axloqiy kechinmali vaziyatlar yaratish; - appertseptsiyali (idrokning tajribaga bog‘liqligi) vaziyatlarni yaratish; - biluv yangiliklari vaziyatlarini yaratish - o‘qish va mehnatning muhimligiga ishontirish; - talablarni ifodalash; - talablarni bajarish uchun mashq; - o‘qishdagi rag‘bat; - o‘qishdagi kamchilik uchun tanbeh - g‘oliblarni ma’naviy va moddiy rag‘batlantirish; - o‘quvchilarning ishlab chiqarish vositalarini mustaqil boshqarishga intilishlarini rag‘batlantirish; - ish joyidagi xulqini rag‘batlantirish II. O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari I kichik guruh II kichik guruh III kichik guruh O‘quv-bilish faoliyatining mo‘ljal asoslarini vujudga keltirish metodlari O‘quv-bilish faoliyatini bajarish metodlari Mehnatda va mehnatda nazorat va o‘z-o‘zini nazorat metodlari Og‘zaki: - hikoya; - suhbat; - tushuntirish; - ma’ruza; - yo‘riqnoma Amaliy: - mashq; - o‘quv-ishlab chiqarish tajribasi; - o‘quv-unumli mehnat; - kitob bilan ishlash; - yozma ish Og‘zaki: - individual so‘rov; - yalpi so‘rov; - dasturli og‘zaki so‘rov Ko‘rsatmali: - illyustratsiya; - namoyish Izlanuvchi: - qisman-izlanuvchi - tadqiqotchilik; - algoritmlik; - tashhisli YOzma: - nazorat-yozma ish; - yozma sinov (test); - yozma imtihon; - dasturli yozma sinov (test);
- laborotoriya-amaliy;
- nazorat  laborotoriya
ishi;
- mashinali nazorat;
- unumli  mehnatni  son
va  sifat  jihatdan
baholash
III. O‘quv-bilish faoliyatini boshqarish metodlari
Bilish faoliyatini kuzatish metodlari:
- bevosita;
- bilvosita yo‘riqnoma yordamida;
- o‘z-o‘zini nazorat
Nazorat metodlari:
- o‘qituvchi topshiradi;
- dasturli qo‘llanmadan foydalaniladi;
- ta’limning texnik vositalari yordamida
O‘quv faoliyatini tuzatish (korrektsiya) metodlari:
-
tezkor;
-
yakuniy natija bo‘yicha;
- foiz ko‘rsatkichi bo‘yicha
SHunday qilib, taqdim etilayotgan ta’lim metodlari tizimi nazariy-amaliy
jihatdan asoslangan va mazkur tizim yaxlit o‘quv-tarbiya jarayonini qamrab oladi.
Ushbu tizim bir qarashda akademik YU.K.Babanskiy tomonidan asoslangan ta’lim
metodlari  tizimiga  o‘xshash.  Biroq,  YU.K.Babanskiy  tasnifiga  ko‘ra  ta’lim
jarayoniga  nisbatan  kibernetik  yondashuv  maqsadga  muvofiq,  unga  ko‘ra  har
qanday murakkab faoliyat, shu jumladan, ta’limiy faoliyat ham quyidagi uchta
tarkibiy qismdan iboratdir:
1)
tashkiliy;
2)
rag‘batlantiruvchi;
Logotip
- laborotoriya-amaliy; - nazorat laborotoriya ishi; - mashinali nazorat; - unumli mehnatni son va sifat jihatdan baholash III. O‘quv-bilish faoliyatini boshqarish metodlari Bilish faoliyatini kuzatish metodlari: - bevosita; - bilvosita yo‘riqnoma yordamida; - o‘z-o‘zini nazorat Nazorat metodlari: - o‘qituvchi topshiradi; - dasturli qo‘llanmadan foydalaniladi; - ta’limning texnik vositalari yordamida O‘quv faoliyatini tuzatish (korrektsiya) metodlari: - tezkor; - yakuniy natija bo‘yicha; - foiz ko‘rsatkichi bo‘yicha SHunday qilib, taqdim etilayotgan ta’lim metodlari tizimi nazariy-amaliy jihatdan asoslangan va mazkur tizim yaxlit o‘quv-tarbiya jarayonini qamrab oladi. Ushbu tizim bir qarashda akademik YU.K.Babanskiy tomonidan asoslangan ta’lim metodlari tizimiga o‘xshash. Biroq, YU.K.Babanskiy tasnifiga ko‘ra ta’lim jarayoniga nisbatan kibernetik yondashuv maqsadga muvofiq, unga ko‘ra har qanday murakkab faoliyat, shu jumladan, ta’limiy faoliyat ham quyidagi uchta tarkibiy qismdan iboratdir: 1) tashkiliy; 2) rag‘batlantiruvchi;
3)
nazorat.
Ana shu asosida ta’lim metodlari quyidagicha guruhlanadi:
1.
O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va bajarish metodlari.
2.
O‘quv-bilish faoliyatini rag‘batlantirish va motivlash metodlari.
3.
Nazorat va o‘z-o‘zini nazorat metodlari. 
Didaktik jarayon nazariyasi asosida ko‘rilgan o‘qish metodlarining tasnifi kichik
guruhlar  tarkibi,  soni  va  unga  kiritilgan  metodlar  nomenklaturasi  hamda
funktsiyalari bilan kibernetik yondashuvli tizimdan tubdan farqlanadi va o‘quv-
tarbiya jarayonining metodik jihatdan birmuncha yuqori darajasini ta’minlaydi. 
Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni. 
Qayd etib o‘tilganidek, ta’lim metodlari tizimida  og‘zaki bayon qilish
metodlari muhim o‘rin tutadi. 
Og‘zaki  mashqlardan  ta’lim  jarayonida  keng  foydalaniladi.  Ular
o‘quvchilarning umumiy madaniyati, mantiqiy fikrlashi hamda bilish qobiliyatini
rivojlantirish bilan bog‘liqdir. SHuningdek, og‘zaki mashqlarning nutq boyligini
oshirish va xorijiy tillarni o‘rganishdagi ahamiyati beqiyos.
Hikoya – o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning
yaxlit yoki qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li
bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko‘p jihatdan
o‘qituvchining  nuqt  mahorati,  so‘zlarni  o‘z  o‘rnida,  ifodali  bayon  qilishi,
shuningdek, o‘quvchilarning yoshi, rivojlanish darajasini  inobatga olgan holda
yondashuviga  bog‘liq.  SHu  bois  hikoya  mazmuni  o‘quvchilarning  mavjud
bilimlariga  tayanishi,  ularni  kengaytirishga  xizmat  qilishi  zarur.  Hikoyaning
axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir.
Hikoya qilinayotgan materialni samaralash maxsus reja asosida amalga
oshiriladi. O‘qituvchi har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, undagi
asosiy tushunchalarga alohida urg‘u berishga e’tiborni qaratadi. Hikoya hisha (5-10
daqiqa), shu bilan birga o‘quvchilarda his-hayajon va mavzuga nisbatan qiziqishni
uyg‘otishi kerak. Bu holat hikoyani boshqa ta’lim metodlari (xususan, namoyish
Logotip
3) nazorat. Ana shu asosida ta’lim metodlari quyidagicha guruhlanadi: 1. O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va bajarish metodlari. 2. O‘quv-bilish faoliyatini rag‘batlantirish va motivlash metodlari. 3. Nazorat va o‘z-o‘zini nazorat metodlari. Didaktik jarayon nazariyasi asosida ko‘rilgan o‘qish metodlarining tasnifi kichik guruhlar tarkibi, soni va unga kiritilgan metodlar nomenklaturasi hamda funktsiyalari bilan kibernetik yondashuvli tizimdan tubdan farqlanadi va o‘quv- tarbiya jarayonining metodik jihatdan birmuncha yuqori darajasini ta’minlaydi. Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni. Qayd etib o‘tilganidek, ta’lim metodlari tizimida og‘zaki bayon qilish metodlari muhim o‘rin tutadi. Og‘zaki mashqlardan ta’lim jarayonida keng foydalaniladi. Ular o‘quvchilarning umumiy madaniyati, mantiqiy fikrlashi hamda bilish qobiliyatini rivojlantirish bilan bog‘liqdir. SHuningdek, og‘zaki mashqlarning nutq boyligini oshirish va xorijiy tillarni o‘rganishdagi ahamiyati beqiyos. Hikoya – o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko‘p jihatdan o‘qituvchining nuqt mahorati, so‘zlarni o‘z o‘rnida, ifodali bayon qilishi, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi, rivojlanish darajasini inobatga olgan holda yondashuviga bog‘liq. SHu bois hikoya mazmuni o‘quvchilarning mavjud bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga xizmat qilishi zarur. Hikoyaning axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir. Hikoya qilinayotgan materialni samaralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi. O‘qituvchi har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, undagi asosiy tushunchalarga alohida urg‘u berishga e’tiborni qaratadi. Hikoya hisha (5-10 daqiqa), shu bilan birga o‘quvchilarda his-hayajon va mavzuga nisbatan qiziqishni uyg‘otishi kerak. Bu holat hikoyani boshqa ta’lim metodlari (xususan, namoyish