TA’LIMNI TASHKIL ETISH SAKLLARI VA TURLARI. STEAM ta’lim (STEAM education).

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

34,9 KB


TA’LIMNI TASHKIL ETISH SAKLLARI VA TURLARI. STEAM ta’lim
(STEAM education).
Reja:
1. Ta’limni tashkil etishning shakllari. 
2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli.
3. Darsning turlari va tuzilishi. 
4. Darsga qo’yiladigan talablar.
5. O’qituvchining darsga tayyorlanishi.
6. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari.
Tayanch so’zlar: tashkil etish, shakl, ta’limni tashkil etish shakli, ta’limni
tashkil etish tizimi, dars, darsning turlari, ta’limni tashkil etishning yordamchi
shakllari.
1.Ta’limni tashkil etishning shakllari. Ta’limni tashkil etish shakli - bu
o’qituvchi  va  o’quvchining  belgilangan  tartibda,  muayyan  maqsadga  muvofiq
ma’lum rejimda tashkil etiladigan o’quv-bilish faoliyatining tashqi ifodasidir.
Jahon  pedagogika  fani  va  amaliyotida  ta’limni  tashkil  etishning  turli
shakllari mavjud. Jamiyat rivojining har bir yangi bosqichi ta’limni tashkil etishga
o’z ta’sirini o’tkazadi.
Ayni vaqtda ta’limning quyidagi shakllari ajratib ko’rsatiladi:  individual,
individual-guruhli,  sinf-dars,  leksiya-seminar  va  sinfdan  tashqari,
auditoriyadan tashqari, maktabdan tashqari. Ular o’quvchilarni qamrab olishi,
o’quvchilar  faoliyatini  tashkil  etishi,  jamoaviy  va  individual  shakllarining
nisbatlari, mustaqilligi darajasi va o’qish jarayoniga rahbarlik qilish xususiyatlari
Logotip
TA’LIMNI TASHKIL ETISH SAKLLARI VA TURLARI. STEAM ta’lim (STEAM education). Reja: 1. Ta’limni tashkil etishning shakllari. 2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. 3. Darsning turlari va tuzilishi. 4. Darsga qo’yiladigan talablar. 5. O’qituvchining darsga tayyorlanishi. 6. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. Tayanch so’zlar: tashkil etish, shakl, ta’limni tashkil etish shakli, ta’limni tashkil etish tizimi, dars, darsning turlari, ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. 1.Ta’limni tashkil etishning shakllari. Ta’limni tashkil etish shakli - bu o’qituvchi va o’quvchining belgilangan tartibda, muayyan maqsadga muvofiq ma’lum rejimda tashkil etiladigan o’quv-bilish faoliyatining tashqi ifodasidir. Jahon pedagogika fani va amaliyotida ta’limni tashkil etishning turli shakllari mavjud. Jamiyat rivojining har bir yangi bosqichi ta’limni tashkil etishga o’z ta’sirini o’tkazadi. Ayni vaqtda ta’limning quyidagi shakllari ajratib ko’rsatiladi: individual, individual-guruhli, sinf-dars, leksiya-seminar va sinfdan tashqari, auditoriyadan tashqari, maktabdan tashqari. Ular o’quvchilarni qamrab olishi, o’quvchilar faoliyatini tashkil etishi, jamoaviy va individual shakllarining nisbatlari, mustaqilligi darajasi va o’qish jarayoniga rahbarlik qilish xususiyatlari
kabi belgilariga ko’ra quyidagi uch asosiy turga ajratiladi: individual; sinf-dars;
ma’ruza-seminar.
Qadim  zamonlarda  mavjud  bo’lgan  o’qitishning  eng  qadimgi  shakli
ta’limning individual shakli hisoblanadi. O’qishni tashkil etishning individual
shakli antik davr va o’rta asrlarda yagona usul bo’lgan, undan ba’zi mamlakatlarda
XVIII asrgacha keng foydalanilib kelingan.
Afzalliklari
Kamchiliklari
1) o’quv faoliyati mazmuni,
metodi va sur’atini to’la
individualashtirish
imkoniyatining mavjudligi;
2)
aniq bir masalani hal
etishda ta’lim oluvchining har
bir harakati va
1) vaqtning tejamli emasligi;
2)
o’qituvchi ta’sirining
cheklanganligi (o’qituvchining
vazifasi o’quvchiga topshiriq berish
va uni bajarilishini tekshirishdan
iborat);
XVIII  asrdan  boshlab  individual  o’qitish  shaklining  ahamiyati  pasayib,
uning o’rnini ta’limning individual-guruhli shakli yegallashiga imkon berdi.
Ulardan  biri  bolalarning  guruhli  (jamoali)  ta’limi sanaladi.  U  G’arbiy
Rossiya  (hozirgi  Belorussiya  va  Ukrainaning  g’arbiy  qismlari)  birodarlik
maktablarida ilk bor qo’llanilgan va u sinf- dars shaklining asosi bo’lib qolgan.
Bu tizimlar XVII asrda Yan Amos Komenskiy tomonidan “Buyuk didaktika”
asarida nazariy jhatdan asoslab berildi va ommaviylashtirildi. Olim pedagogikaga
o’quv yili, o’quv kuni, dars, mashg’ulotlar orasidagi tanaffus, o’quv ta’tillari
kabi tushunchalarni kiritdi.
Sinf-dars tizimi garchi 350 yil avval asoslangan bo’lsada, bugungi kunda ham
keng ko’lamda qo’llanilib kelinmoqda.
Afzalliklari
Kamchiliklari
Logotip
kabi belgilariga ko’ra quyidagi uch asosiy turga ajratiladi: individual; sinf-dars; ma’ruza-seminar. Qadim zamonlarda mavjud bo’lgan o’qitishning eng qadimgi shakli ta’limning individual shakli hisoblanadi. O’qishni tashkil etishning individual shakli antik davr va o’rta asrlarda yagona usul bo’lgan, undan ba’zi mamlakatlarda XVIII asrgacha keng foydalanilib kelingan. Afzalliklari Kamchiliklari 1) o’quv faoliyati mazmuni, metodi va sur’atini to’la individualashtirish imkoniyatining mavjudligi; 2) aniq bir masalani hal etishda ta’lim oluvchining har bir harakati va 1) vaqtning tejamli emasligi; 2) o’qituvchi ta’sirining cheklanganligi (o’qituvchining vazifasi o’quvchiga topshiriq berish va uni bajarilishini tekshirishdan iborat); XVIII asrdan boshlab individual o’qitish shaklining ahamiyati pasayib, uning o’rnini ta’limning individual-guruhli shakli yegallashiga imkon berdi. Ulardan biri bolalarning guruhli (jamoali) ta’limi sanaladi. U G’arbiy Rossiya (hozirgi Belorussiya va Ukrainaning g’arbiy qismlari) birodarlik maktablarida ilk bor qo’llanilgan va u sinf- dars shaklining asosi bo’lib qolgan. Bu tizimlar XVII asrda Yan Amos Komenskiy tomonidan “Buyuk didaktika” asarida nazariy jhatdan asoslab berildi va ommaviylashtirildi. Olim pedagogikaga o’quv yili, o’quv kuni, dars, mashg’ulotlar orasidagi tanaffus, o’quv ta’tillari kabi tushunchalarni kiritdi. Sinf-dars tizimi garchi 350 yil avval asoslangan bo’lsada, bugungi kunda ham keng ko’lamda qo’llanilib kelinmoqda. Afzalliklari Kamchiliklari
1)
yaxlit
 
o’quv-tarbiyaviy
jarayonning
 
tartibli
 
ketishini
ta’minlovchi aniq tashkiliy tizim;
2)
jarayonlarning
 
oddiy
boshqarilishi:  muammoning  jamoa
bo’lib muhokama qilinishi, masalaning
yechimini birgalikda izlash jarayonida
bolalar
 
o’rtasida
 
o’zaro
munosabatlarning
 
shakllanish
imkoniyati;
3) o’qituvchining  o’quvchilar  va
1) tizimning  asosan  bilimlarni
o’rtacha darajada o’zlashtiruvchi
o’quvchilar
 
uchun
mo’ljallanganligi;
2)
bo’sh
 
o’zlashtiruvchi
o’quvchilar
 
uchun
qiyinchiliklarning yuzaga kelishi
va
 
kuchli
 
o’zlashtiruvchi
o’quvchilar
 
qobiliyatlarining
rivojlanish  sur’atining  ortga
surilishi;
XIX  asr  oxiri  XX  asr  boshlarida,  aqliy  rivojlanishida  farqi  bo’lgan
o’quvchilarni o’qitishda individuallashtirishga ahamiyat qaratish masalasi ayniqsa
dolzarb xususiyat kasb etdi. Shunga mos ravishda tanlab o’qitish shakli yuzaga
keldi (AQShda Batov, Yevropada Mangeym tizimi).
Yevropa  va  AQShda,  XX  asr  boshida  o’quvchilarning  individual,  faol,
mustaqil  o’quv  ishlarini  ta’minlashga  qaratilgan  ko’plab  ta’lim  tizimlarining
samaradorligi sinab ko’rilgan. 1905 yili  Dalton shahrida (Massachusets shtati)
o’qituvchi  Elena  Park  Xerst  tomonidan  birinchi  bor  qo’llanilgan  ta’limning
individuallashtirilgan  tizimi ular  orasida  eng  radikal  hisoblangan.  Bu  tizim
dalton-reja nomi  bilan  pedagogika  va  maktab  tarixiga  kirdi.  U  ba’zan
laboratoriya yoki ustaxonalar tizimi deb ham ataydilar.
Birinchi universitetlar paydo bo’lishi bilan  ta’limning ma’ruza- seminar
tizimi yuzaga kela boshlaydi. U yaratilgan paytdan beri hali deyarli hech bir katta
o’zgarishlarga  ega  emas.  Ma’ruza,  seminar,  amaliy  va  laboratoriya  ishlari,
konsultatsiya  va tanlagan  kasbi  bo’yicha  amaliyot  hozirgacha  leksiya-seminar
tizim sifatida o’qishning asosiy shakllaridan biri bo’lib kelmoqda. Leksiya-seminar
tizimi o’zining sof ko’rinishida oliy va oliy maktabdan keyingi ta’lim amaliyotida
qo’llaniladi.
2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. Dars bevosita o’qituvchi
rahbarligida aniq belgilangan vaqt davomida muayyan o’quvchilar guruhi bilan
Logotip
1) yaxlit o’quv-tarbiyaviy jarayonning tartibli ketishini ta’minlovchi aniq tashkiliy tizim; 2) jarayonlarning oddiy boshqarilishi: muammoning jamoa bo’lib muhokama qilinishi, masalaning yechimini birgalikda izlash jarayonida bolalar o’rtasida o’zaro munosabatlarning shakllanish imkoniyati; 3) o’qituvchining o’quvchilar va 1) tizimning asosan bilimlarni o’rtacha darajada o’zlashtiruvchi o’quvchilar uchun mo’ljallanganligi; 2) bo’sh o’zlashtiruvchi o’quvchilar uchun qiyinchiliklarning yuzaga kelishi va kuchli o’zlashtiruvchi o’quvchilar qobiliyatlarining rivojlanish sur’atining ortga surilishi; XIX asr oxiri XX asr boshlarida, aqliy rivojlanishida farqi bo’lgan o’quvchilarni o’qitishda individuallashtirishga ahamiyat qaratish masalasi ayniqsa dolzarb xususiyat kasb etdi. Shunga mos ravishda tanlab o’qitish shakli yuzaga keldi (AQShda Batov, Yevropada Mangeym tizimi). Yevropa va AQShda, XX asr boshida o’quvchilarning individual, faol, mustaqil o’quv ishlarini ta’minlashga qaratilgan ko’plab ta’lim tizimlarining samaradorligi sinab ko’rilgan. 1905 yili Dalton shahrida (Massachusets shtati) o’qituvchi Elena Park Xerst tomonidan birinchi bor qo’llanilgan ta’limning individuallashtirilgan tizimi ular orasida eng radikal hisoblangan. Bu tizim dalton-reja nomi bilan pedagogika va maktab tarixiga kirdi. U ba’zan laboratoriya yoki ustaxonalar tizimi deb ham ataydilar. Birinchi universitetlar paydo bo’lishi bilan ta’limning ma’ruza- seminar tizimi yuzaga kela boshlaydi. U yaratilgan paytdan beri hali deyarli hech bir katta o’zgarishlarga ega emas. Ma’ruza, seminar, amaliy va laboratoriya ishlari, konsultatsiya va tanlagan kasbi bo’yicha amaliyot hozirgacha leksiya-seminar tizim sifatida o’qishning asosiy shakllaridan biri bo’lib kelmoqda. Leksiya-seminar tizimi o’zining sof ko’rinishida oliy va oliy maktabdan keyingi ta’lim amaliyotida qo’llaniladi. 2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. Dars bevosita o’qituvchi rahbarligida aniq belgilangan vaqt davomida muayyan o’quvchilar guruhi bilan
olib boriladigan ta’lim jarayonining asosiy shakli sanaladi. Darsda har bir o’quvchi
xususiyatlarini  hisobga  olish,  barcha  o’quvchilarning  mashg’ulot  jarayonida
o’rganilayotgan fan asoslarini egallab olishlari, ularning idrok etish qobiliyatlari va
ma’naviy-axloqiy  sifatlarini  tarbiyalash  hamda  rivojlantirish  uchun  qulay
sharoitlar yaratiladi.
Yangilanayotgan pedagogik tafakkur o’quvchilariga ko’ra zamonaviy dars
o’quv muassasasining mulkiy mansubligidan qat’i nazar quyidagi xususiyatlarga
ega  bo’lishi  lozim:  ta’limning  tarbiyaviy  maqsadlarga  bo’ysundirilganligi,
o’quvchini  komil shaxs  sifatida shakllantirishga  yo’naltirilganligi, ilmiyligi  va
izchilligi,  tarbiyalanuvchining  faolligi  va  mustaqilligini  ta’minlashga
qaratilganligi,  insonparvarlik  yo’nalishiga  egaligi,  tizimliligi,  bilimlarni  ongli
ravishda o’zlashtirishga qaratilganligi, amaliy axa-miyatga egaligi va h.k.1
Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega,
chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har
biri  xususiyatlarini  hisobga  olish  bilan  rahbarlik  qilish,  o’rganilayotgan  fan
asoslarini bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini
emas, balki o’z xususiyatini ham aks ettiradi).
3.Darsning turlari va tuzilishi. Darsning quyidagi turlari mavjud:
• Aralash (kombinatsion dars).
• Yangi bilimlarni bayon qilish darsi.
• O’rganilganlarini takrorlash va mustahkamlash darsi.
• O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish darsi.
• Laboratoriya darslari.
• Amaliy darslar.
Aralash darsning tuzilishi:
a) tashkiliy qism;
b) o’tilgan mavzuni takrorlash (uy vazifasini tekshirish); v) yangi mavzuni
bayon qilish;
g) o’rganilgan materialni mustahkamlash;
d) o’quvchilarni baholash;
1https://en.wikipedia.org/wiki/Lesson
Logotip
olib boriladigan ta’lim jarayonining asosiy shakli sanaladi. Darsda har bir o’quvchi xususiyatlarini hisobga olish, barcha o’quvchilarning mashg’ulot jarayonida o’rganilayotgan fan asoslarini egallab olishlari, ularning idrok etish qobiliyatlari va ma’naviy-axloqiy sifatlarini tarbiyalash hamda rivojlantirish uchun qulay sharoitlar yaratiladi. Yangilanayotgan pedagogik tafakkur o’quvchilariga ko’ra zamonaviy dars o’quv muassasasining mulkiy mansubligidan qat’i nazar quyidagi xususiyatlarga ega bo’lishi lozim: ta’limning tarbiyaviy maqsadlarga bo’ysundirilganligi, o’quvchini komil shaxs sifatida shakllantirishga yo’naltirilganligi, ilmiyligi va izchilligi, tarbiyalanuvchining faolligi va mustaqilligini ta’minlashga qaratilganligi, insonparvarlik yo’nalishiga egaligi, tizimliligi, bilimlarni ongli ravishda o’zlashtirishga qaratilganligi, amaliy axa-miyatga egaligi va h.k.1 Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega, chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o’z xususiyatini ham aks ettiradi). 3.Darsning turlari va tuzilishi. Darsning quyidagi turlari mavjud: • Aralash (kombinatsion dars). • Yangi bilimlarni bayon qilish darsi. • O’rganilganlarini takrorlash va mustahkamlash darsi. • O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish darsi. • Laboratoriya darslari. • Amaliy darslar. Aralash darsning tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) o’tilgan mavzuni takrorlash (uy vazifasini tekshirish); v) yangi mavzuni bayon qilish; g) o’rganilgan materialni mustahkamlash; d) o’quvchilarni baholash; 1https://en.wikipedia.org/wiki/Lesson
e) uy vazifasini berish.
Yangi bilimlarni bayon qilish darsining tuzilishi:
a) tashkiliy qism;
b) yangi mavzuni bayon qilish;
v) o’rganilgan materialni mustahkamlash; 
d) uy vazifasini berish.
O’rganilganlarni takrorlash va mustahkamlash darsining tuzilishi:
a) tashkiliy qism;
b) o’rganilgan mavzularga doir savol-javob o’tkazish;
v) o’rganilgan mavzularga doir amaliy topshiriqlarni bajarish; 
g) o’quvchilarni baholash.
O’quvchilarning  bilim,  ko’nikma  va  malakalarini  nazorat  qilish
darsining tuzilishi:
a) tashkiliy qism;
b) o’rganilganlarni umumiy tarzda takrorlash (yodga tushirish);  
v) nazorat ishini o’tkazish;
g) uy vazifasi (o’rganilganlarni qayta takrorlash maqsadida). Laboratoriya
darslarining tuzilishi:
a) tashkiliy qism;
b) nazariy materiallarni mustahkamlash; 
c) laboratoriya ishini o’tkazish;
g) o’quvchilarni baholash;
d) uy vazifasi.
Amaliy darslarning tuzilishi:
a) tashkiliy qism;
b) nazariy materiallarni mustahkamlash;
v) amaliy ish topshiriqlarini bajarish;
g) o’quvchilarni baholash;
d) uy vazifasi.
Darsga qo’yiladigan talablar. Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga
erishishga yo’naltiriladi: o’qitish, tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga
Logotip
e) uy vazifasini berish. Yangi bilimlarni bayon qilish darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) yangi mavzuni bayon qilish; v) o’rganilgan materialni mustahkamlash; d) uy vazifasini berish. O’rganilganlarni takrorlash va mustahkamlash darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) o’rganilgan mavzularga doir savol-javob o’tkazish; v) o’rganilgan mavzularga doir amaliy topshiriqlarni bajarish; g) o’quvchilarni baholash. O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) o’rganilganlarni umumiy tarzda takrorlash (yodga tushirish); v) nazorat ishini o’tkazish; g) uy vazifasi (o’rganilganlarni qayta takrorlash maqsadida). Laboratoriya darslarining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) nazariy materiallarni mustahkamlash; c) laboratoriya ishini o’tkazish; g) o’quvchilarni baholash; d) uy vazifasi. Amaliy darslarning tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) nazariy materiallarni mustahkamlash; v) amaliy ish topshiriqlarini bajarish; g) o’quvchilarni baholash; d) uy vazifasi. Darsga qo’yiladigan talablar. Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga erishishga yo’naltiriladi: o’qitish, tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga
olib darsga umumiy talablar didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq
ifodalanadi.
4.Darsga qo’yiladigan talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq
belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga
olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini
kiritish,  turli  xildagi  shakli,  metodlari  va  ko’rinishlaridan  mos  ravishda
foydalanish, dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondashish, jamoaviy faoliyat
usullari  bilan birga o’quvchilar  mustaqil  faoliyatlarini  turli  shakllaridan birga
foydalanish, operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshqaruvni
amalga oshirish, ilmiy mo’ljal va darsni mahorat bilan o’tkazishni ta’minlash
kabilar kiradi.
Darsga  nisbatan  qo’yiladigan  tarbiyaviy  talablar o’quv  materialining
tarbiyaviy imkoniyatlarini  aniqlash, darsdagi  faoliyat, aniq erishilishi  mumkin
bo’lgan  tarbiyaviy  maqsadlarni  shakllantirish  va  qo’yish,  faqat  o’quv  ishlari
maqsadlari va mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni
belgilash, o’quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim
sifatlar  (tirishqoqlik,  tartiblilik,  mas’uliyatlilik,  intizomlilik,  mustaqillik,  ish
bajarishga  qobiliyatlilik,  e’tiborlilik,  halollik  va  boshqalar)ni  shakllantirish,
o’quvchilarga  diqqat-e’tiborli  munosabatda  bo’lib,  pedagogik  odob  talablariga
amal  qilish,  o’  quvchilar  bilan  hamkorlik  va  ularning  muvaffaqiyat
qozonishlaridan manfaatdor bo’lishdan iborat.
Barcha  darslarda  doim  amalga  oshirilib  boriladigan  rivojlantiruvchi
talablarga o’quvchilarda o’quv-o’rganish faoliyati ijobiy sifatlari, qiziqish, ijodiy
tashabbuskorlik  va  faollik  shakllantirish  hamda  rivojlantirish,  o’quvchilarning
idrok etish imkoniyatlari darajasini o’rganish, hisobga olish, “rivojlanishning yaqin
zonasini  loyihalashtirish”,  “o’zib  ketish”  darajasidagi  o’quv  mashg’ulotlarini
tashkil etish, rivojlanishidagi yangi o’zgarishlarni rag’batlantirish, o’quvchilarning
intellektual, emotsional, ijtimoiy rivojlanishlaridagi «sakrash»larni oldindan ko’ra
bilish, boshlanayotgan o’zgarishlarni hisobga olish asosida o’quv mashg’ulotlarini
operativ qayta qurish kabilar kiradi.
Logotip
olib darsga umumiy talablar didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq ifodalanadi. 4.Darsga qo’yiladigan talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini kiritish, turli xildagi shakli, metodlari va ko’rinishlaridan mos ravishda foydalanish, dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondashish, jamoaviy faoliyat usullari bilan birga o’quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish, operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshqaruvni amalga oshirish, ilmiy mo’ljal va darsni mahorat bilan o’tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. Darsga nisbatan qo’yiladigan tarbiyaviy talablar o’quv materialining tarbiyaviy imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin bo’lgan tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo’yish, faqat o’quv ishlari maqsadlari va mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni belgilash, o’quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim sifatlar (tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish bajarishga qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, o’quvchilarga diqqat-e’tiborli munosabatda bo’lib, pedagogik odob talablariga amal qilish, o’ quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan manfaatdor bo’lishdan iborat. Barcha darslarda doim amalga oshirilib boriladigan rivojlantiruvchi talablarga o’quvchilarda o’quv-o’rganish faoliyati ijobiy sifatlari, qiziqish, ijodiy tashabbuskorlik va faollik shakllantirish hamda rivojlantirish, o’quvchilarning idrok etish imkoniyatlari darajasini o’rganish, hisobga olish, “rivojlanishning yaqin zonasini loyihalashtirish”, “o’zib ketish” darajasidagi o’quv mashg’ulotlarini tashkil etish, rivojlanishidagi yangi o’zgarishlarni rag’batlantirish, o’quvchilarning intellektual, emotsional, ijtimoiy rivojlanishlaridagi «sakrash»larni oldindan ko’ra bilish, boshlanayotgan o’zgarishlarni hisobga olish asosida o’quv mashg’ulotlarini operativ qayta qurish kabilar kiradi.