Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil
etishning asosiy shakli sifatida
Reja:
1.Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari
1. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars.
Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari
Pedagogikaning maqsadi bir xil maqsad vazifalarga ega bo‘lgan turli
fanlarning element va qismlarini bir butunga birlashtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, u
integratsiyani amalga oshirishda o‘qituvchilarga yordam berishdir. Olib borilgan
tajribalar shuni ko‘rsatadiki, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida, keyinchalik esa
bitiruvchilarida u yoki bu fanlarni o‘rganib, shu bilim, ko‘nikmalarni: boshqa
fanlarni o‘rganishda qo‘lIashga qiynalib, ularga mustaqil fikrlash, olingan
bilimlarga o‘shxash yoki yangi vaziyatlarga ko‘chira bilish ko‘nikmalari
yetishmayapti. Bularning hammasi boshlang‘ich sinflardagi turli fanlar bo‘yicha
mashg‘ulotlarning o‘zaro kelishmovchiligi tufayli sodir bo‘lmoqda. Bu holatda
integratsiya bir predmet bo‘yicha bilimlarni ikkinchisiga ko‘chirish va faoliyatning
almashinishi emas, balki zamonaviy fanlar integratsiyasi yo‘nalishlarini aks
ettiruvchi yangi didaktik ekvivalent (mos bo‘lgan, o‘xshash, keng keladigan
narsa)larni yaratish jarayonidir. Psixolog E.N. Kabanova-Millerning aytishicha,
«O‘qituvchiga hali uchramagan vazifa asosida bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarni
mustaqil ko‘chirilishi aqliy rivojlanishning muhim ko‘rsatkichidir». U o‘zining
«Boshlang‘ich sinflarda ta’limni integratsiyalash tajribasi» ishida maktab ta’limini
integratsiyalashning muhimligiga e'tiborini qaratsa, L.P. Elenko integratsiya darsni
samarali qilish vositasi, predmetlar aloqalarini yangi pog‘onalarga ko‘tarish shakli,
deb hisoblaydi.
Integratsiya - o‘qituvchilarning turli fanlar bo‘yicha kuzatishlari va
xulosalarini tasdiqlab yoki chuqurlashtirib beruvchi yangi dalillarni topib berish
manbayidir. Ular faoliyatning turli shakllari almashib turishi orqali o‘quvchilar
charchashi va asabiylashishining oldini oladi.
Boshlang‘ich maktab ta’lim-tarbiyasini integratsiyalash muammosi
nazariya uchun ham, amaliyot uchun ham muhim va dolzarbdir. Keyingi paytda
boshlang‘ich ta’limni integratsiyalash masalasiga bir qancha yondashishlar bo‘ldi:
darsni ikki fan o‘qituvchisi olib borishi yoki ikki fanni bir darsga birlashtirib, uni
bir o‘qituvchi tomonidan o‘tilishidan to integratsiyalangan kurslar tashkil etish,
boshlang‘ich ta’lim mazmunini tubdan o‘zgartirishgacha. Bunga maktab ham,
didaktika va metodika ham tayyor emas. Hozirgi kunda asosini tabiatshunoslik
bo‘yicha bilimlar tashkil etuvchi integratsiyalangan kurs yaratish muammosi
dolzarb bo‘lib turibdi. Bular boshqa turdagi bilimlarni jipslashtiruvchi asosiy
vazifani o‘z zimmasiga oladi.
Bunday yondashish anchadan beri ma'lum va chet el maktablari tajribasida
hal etilgan. Bundaso‘z faqat sinflarda emas, balki umumiy ta’limning o‘rta va
tugallovchi bo‘g‘inlarida ham bir qator fanlarning mazmunini integratsiyalash
ustida bormoqda. Bu integratsiyalangan fanga tabiat va jamiyatning birligini
tushunish uchun zarur bo‘lgan bir qator ijtimoiy-iqtisodiy, axloqiy-estetik g‘oya va
tushunchalarni kiritish ko‘zda tutilgan. Keyingi paytda maktab ta’limini
integratsiyalash to‘g‘risida ko‘p so‘z yllritilmoqda. Olimlar va amaliyotchi
o‘qituvchilar bolalarda qanday qilib dllnyo to‘g‘risida yaxlit tushuncha hosil qilish
va turli fanlar bo‘yicha bilimlarni yaginlashtirish uchun bir butun dasturni tuzish
to‘g‘risida bosh qotirishyapti. Bir-biriga yaqin bo‘lgan fanlarni birlashtiruvchi
kurslar tashkil etish harakatlari bo‘lmoqda:
Masalan, matematika va konstruksiyalash, tasviriy san'at va badiiy mehnat.
Bu kurslarning samaradorligini xorijlik pedagoglarning ko‘p yillik ishlari natijalari
bo‘yicha baholash mum kin. Zero, integratsiyalangan kurslar chet el maktablari
uchun odatiy holga aylangan. Chet el tajribasi bilan tanishish shuni ko‘rsatdiki,
tabiat va jamiyat haqidagi bilimlarni rivojlantirish uchun asos bo‘luvchi
integratsiyalangan fanlar ko‘pgina mamlakatlarning o‘quv dasturlariga kiritilgan.
Bu ekologik yo‘nalishga ega bo‘lgan integratsiyalangan fanlar jahon
hamjamiyatida o‘guvchilarda atrof-muhitga javobgarlikni shakllantirishning asosiy
vositasi ekanligi to‘g‘risida xabar beradi.
Hozirgi kllnda integratsiyaning bir necha usullari qo·lIaniladi. Birinchisi,
bir nechta fanlarni bir fanga birlashtirish. Shu masaladagi 1988-yilda chop etilgan
xalqaro pedagogik tajriba yakllnlariga bag‘ishlangan tadqiqot - foydali manba
ko‘pgina xorijiy mamlakatlar boshlang‘ich maktablarining o‘ziga xos xususiyati
integratsiyalangan kurslar bo‘yicha ta’lim bo‘lib qoldi. Kursning maqsadi bolani
dunyo bilan suhbatga tortish, inson tabiat, jamiyat, fan, san'at bilan suhbatlashishga
fagat odamlar suhbatlashadigan til bilangina emas. hayvonlar, o‘simliklar tili bilan,
rassomlar, musiqachilar, olimlar foydalanadigan til bilan tanishtirishdir.
Kichik maktab o‘quvchisiga fikr doirasi keng bo‘lgan muloqot san'atining
boshlang‘ich savodini egallashda yordam berish muhimdir. Bu savod o‘zida
odamlar bilan muloqotdan tortib (tengdoshlar, katta yoshdagilar, kichik
yoshdagilar) o‘z-o‘zi bilan muloqotdan to atrof-muhitdagi hodisalar bilan
muloqotni qamrab oldi.
Kursning maqsadi - o‘zi ishlayotgan olam haqida, narsa va hodisalar
orasidagi bog‘liqlik, o‘zaro yordam xususida va eng asosiysi, insonning ichki
(ma'naviy) va ijtimoiy dunyosi, olamda hukm suruvchi qonunlar (tabiiy, ilmiy,
tarixiy, axloqiy) haqida keng tushuncha berish. Asosiy urg‘u faqat ma'lum
bilimlarni egallashga emas, balki tasvirli fikrlashni rivojlantirishga beriladi.
Olamning umumiy ko‘rinishi tovushlar, tasvirlar, ranglar orqali tanishtiriladi, bola
esa ham dunyoni, ham o‘zini o‘rganuvchi, tekshiruvchi o‘ringa qo‘yadi. Bunda
kurs ta’limi kichik maktab o‘quvchilarining parallel ravishda asosiy fanlarni
o‘rganishlari hamda O‘rta maktab ta’limida qulay sharoitlar yaratishga xizmat
qiladi.
Kursning tuzilishi qanday? Kursning integrativligi uning tuzilishiga xos
xususiyatlarni belgilab beradi. Yil uchun umumiy bo‘lgan bir mavzu har
chorakning asosiy mavzusida o‘z rivojini topadi. Shunday qilib, kurs asosiga
qo‘yilgan g‘oyalar (fikrlarning) ning gorizontal harakati am alga oshiriladi. Xuddi
shu yo‘l bilan vertikal harakat ham amalga oshiriladi (sinfdan sinfga), bunda har
bir mavzu bolaning o‘sishiga qarab murakkablashib boradi.
Integrativlik insonning olam bilan o‘zaro aloqalarida aks etuvchi
mavzularga kiritilgan:
- bola idrokida noma'lum bo‘lgan uzoq olam bilan (kosmos, yulduzlar, yer
kurrasi, katta bo‘shliqlar va vaqt qadri), yaqin olam bilan (mikroolam, uy oldidagi
hayvonlar va o‘simlik dunyosi, ona-Vatan tabiati va boshqa mamlakatlar tabiati);
- insonlar olami bilan (turli mamlakatlar va madaniyatlar, sivilizatsiya
markazlari, insonning inson va jamiyat bilan munosabatlari, insonning ichki
dunyosi);
- madaniy dunyosi bilan (xalq ijodi, rassom va olimlar ijodi, ma'naviy
qadriyatlarni saqlovchi odamlarning ishlari). Shu olamlar ichra sayohatning
mavjudlik qonuniyatlari, tillarning o‘ziga xos xususiyatlarini ochish - kurs
tizimining asosiy mantiqidir.
Kurs oddiylikdan murakkablikka, bilishdan ilmga, tartibsizlikdan
uyg‘unlikka va ijodga bo‘lgan harakatni taklif qiladi. Bola dunyo yaralishining
«g‘ishtchalari» bilan tanishadi, olamning boshlanishiga, insonning yerda paydo
bo‘lishiga murQjaat qiladi. So‘zlar, sonlar siri, yashil barg, qadimiy afsonalar
jumboqlarini ochish yuzasida.n fikrlaydi. O‘quvchi makon va zamon bo‘ylab
sayohatga otlanadi. Shunday qilib, bola har kuni ochishi kerak bo‘lgan olamning
go‘zaUigi va turli-tumanligini his qiladi. Murakkab dunyoqarashlar, iimiy, badiiy
g‘oyalar bola tushunishi uchun qulay, tasvirli mavzularda o‘z aksini topgan, ular
yil mundarijasini tuzishga imkon beradi. Bir tartibga solingan tizim shu kursning
o‘ziga xos xususiyatidir. Bunday o‘yinlarga yondashish 6-10 yoshdan boshlanadi.
Bu o‘yinlar murakkab bilim orttirishga, badiiy, axloqiy masaialarni hal qilishga
yordam beradi. Yil va chorak mundarijasiga turli ertak qahramonlari ( “Zumrad va
Qimmat”, “To‘g‘ri va egri”, “Bo‘ri bilan tulki”, “Tulki bilan turna”, “Kichik
shahzoda” va boshqalar)ning kiritilishi ham shu maqsadga xizmat qiladi.
UIar mavzudan mavzuga yetaklab, yangi narsalarni biIib olishga yordam
beradi. Kursda shaxsga moslangan yo‘nalishga ega faqatgina sinf yoki guruhga
emas, har bir bolaga ahamiyat beriladigan qilib ishni tashkil etish nazarda tutiladi.
Bunda uning shaxsiy fazilatlari, qobiliyatlari alohida ko‘rsatiladi, qiziqishlari
hisobga olinadi. Shu maqsadda «O‘z yulduzingni yoq», «Guldastada sening
guling», «Sen sevgan kitob» kabi o‘yinlardan foydalanish mumkin. O‘yin
davomida diqqat-e'tibor birgina bolaga qaratiladi (masalan, tug‘ilgan kun
munosabati bilan osmonda yangi yoritilgan yulduz uning nomi bilan ataladi yoki
katta guldasta bayram egasiga yoqadigan gul bilan boyiydi). Sevimli kitob esa sinf
kutubxonasini to‘ldirish bilan birga egasining imzosiga ega bo‘ladi.
Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning qiziqish va qobiliyatlariga
moslashish ularning badiiy faolligini rivojlantirishni taqozo qiladi. Bilim olish,
badiiy-hayotiy masalalarni hal qilish o‘ziga xoslikni, uddaburonlikni, epchillikni
rag‘batlantirishni nazarda tutyapti. Shu munosabat bilan bolalarning she'r va
hikoyalar yozish, yangi raqs o‘ylab topish, shirin taom pishirish, biron asbob yoki
o‘simliklardan shakllar yaratish kabi mustaqil ijodiyotning turli yo‘llari bilan
rag‘batlantirib borish taqozo etiladi.
Emotsional tomonlarni rivojlantirishga katta ahamiyat beriladi.
Mashg‘ulotlar bolalarda ko‘rish va eshitish qobiliyatlarini, materiallar sifatini
(fakturasini) ushlab ko‘rib, ajrata bilish qobiliyatini, sezish tuyg\liarini (hid va
ta'mni ajrata olish qobiliyatlarini) rivojlantirishga yordam beradi.
«Ovchilam, «Hayvonlan), «Izquvarlan) o‘yinini o‘ynash bolalarga faqat
umumiy bilimlarga ega bo‘lish, masalalarni mantiqan hal eta bilishnigina emas.
insonga berilgan barcha his tuyg‘ular ham muhim ekanligini ko‘rsatib beradi.
Ularni rivojlantirish o‘ta nozik tuyg‘ularning shakllanish yo‘lidir. Bunga yorqin
tasvirlarga. san'at asarlari, tabiat bilan zavqlanishga murojaat qilish orqali erishish
mumkin.
Bolalarda salbiy, xunuk, yomon narsalarga ham emotsional munosabatni
rivojlantirish lozim. Bunga ertaklar o·qish. turli sahna ko‘rinishlari qo‘yish yordam
beradi. Bolaning his-tuyg‘ulari uning jismoniy rivojlanishi bilan bog‘liq harakat
qilishga, o‘z holatini bad an harakatiari, imo-ishoralar, raqs orqali ko‘rsatib
berishga imkon beruvchi mashqlarni kiritish lozim. Kursni tashkil qilish va ish
shakllari haftasiga ikki soatga mo‘ljallangan. Hafta oxirida ikki soatlik dars o‘qish
maqsadga muvofiq. Bunda bolalar, bir tomondan, asosiy darslardan ancha dam
olishadi, ikkinchi tomondan, keyingi hafta darslariga tayyorlanishadi. Bunday ikki
soatlik darsni «Ijod soati», «Xayol (orzu) darsi» deb nom lash mumkin.
Dars o‘tishdagi asosiy shart - sinfda zarur, mos muhitni yaratish: polga
gilam solish, partalar o‘rniga qulay bo‘lgan stol va stullar bilan o‘rnini
almashtirish. Mashg‘ulot jarayonida bolalar o‘z yashash muhitlarini yaratishadi.
Yil va chorak mavzusida “Devordagi suratlan”, “Hayvonot va o‘simliklar dunyosi”
paydo bo‘ladi. Bularni o‘quvchilarning o‘zlari o‘ylab topishadi. Buning uchun turli
badiiy va texnik vositalar, ma'lumot beruvchi nashrlar, ensiklopediyalar.
xaritalardan foydalanish mumkin. Ko‘pincha vaqtni sinfdan va maktabdan
tashqarida o‘tkazish ko‘zda tutiladi. Muzey va kutubxonalarda, xiyobon yoki
ko‘chalarda o‘tiladigan darslar odatiy bo‘lib qoladi.
2.Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars.
Hozirgi kunda boshlang‘ich maktab ta’limini integratsiya qilish haqida ko‘p
gapirilyapti. Bu tushunarli - kichik maktab o‘quvchisi atrofidagi olamni bir
butunligicha qabul qiladi. Uning uchun tabiatshunoslik, rus tiJi, musiqa va boshqa
o‘quv fanlari nomi emas, balki atrofdagi olam obyektlarining tovushlar, ranglar,
hajmlarning turli-tumanligi qiziqarIidir. Bolalarni tabiat va kundalik hayotdagi
barcha narsalarning bog‘liqJigini ko‘rishga o‘rgatish kerakIigini o‘qituvchi sezadi,
biladi.
Shunday ekan ta’lim integratsiyasi hozirgi zamon talabiga javob bo‘ladimi?
Bu masala qanday yechilishi kerak, uning mohiyati nimada?
Ta’limni integratsiyalash fikri xalq ta’limida tabaqalashtirish va
individuallashtirish bilan birga muhokama qilina boshlandi. Agar kichik maktab
ta’limini tabaqalashtirish asosida kitob, darslik va boshqa adabiyotlar bilan
mustaqil ishlashga tayyorgarlik dara,iasi hamda kichik maktab yoshida
qiziqishlarni faol shakllantirishni taqozo etsa, integratsiyaning asosi qilib turli
fanlarni o‘rganish obyektlari bo‘lgan ba'zi umumiy tushunchalarni chuqurlashtirish,
aniqlashtirish va kengaytirish mumkin.
Ta’limni integratsiyalashning asosiy maqsadi boshlang‘ich maktabdayoq
tabiat va jamiyat haqida yaxshi tasavvur asoslarini qo‘yish va ularning rivojlanishi
qonunlariga o‘z munosabatini shakllantirishdir. Mana shuning uchun kichik
maktab o‘quvchisi predmet yoki voqea-hodisalarni bir necha tomondan ko‘rish
muhimdir: mantiqiy va emotsional tomondan. badiiy asarda va ilmiy-ommabop
maqolada, biolog, so‘z ustasi, rassom, musiqachi nuqtayi nazaridan va boshqalar.
Asosiy fanlarni o‘zlashtirish va olamdagi bor narsalar qonuniyatlarini
tushunishda predmetlar ichidagi va predmetlararo aloqalarni o‘rnatish ta’limni
integratsiyalashga yondashuvning metodik asosidir. Bunga turli darslar
tushunchalariga ko‘p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish va boyitish, shu yoshda
tushunarli bo‘lgan muhim belgilarni aniqlash orqali erishish mumkin. Shunday
qilib, yaxshi shakllangan tuzilish va o‘tkazish tartibiga ega bo‘lgan, tarkibiga shu
o‘quv predmetiga tegishli bo‘lgan tushunchalar guruhi kiritilgan har qanday dars
integratsiyaga asos qilib olinishi mumkin. Lekin integratsiyalangan darsga boshqa
fanlar, boshqa o‘quv predmetlari bilan bog‘liq tushunchalar tahlil qilinishining
natijalari kiritiladi.
Masalan. «qish», «sovuq», «bo‘ron» kabi tushunchalar o‘qish, rus tili,
tabiatshunoslik, musiqa, tasviriy san'at darslarida ko‘rib chiqiladi.
Tushunchalarning tahlil qilinishi boshqa o‘quv darslarida o‘zlashtirilgan bilimlarga
murojaat qilinadigan darslar integratsiyalangan hisoblanadi. Dars ijodiy, erkin
bo‘lishi bilan birga. yaxlit, mantiqan ketma-ket, o‘ziga xos o‘tish metodikasiga ega
bo‘ladi. Umumiy ta’limning poydevorini qo‘yadigan boshlang‘ich maktabdagi
ko‘p tushunchalar tabiatshunoslik, rus tili, musiqa, tasviriy san'at va boshqalar
uchun umumiydir.
Hozirgi kunda bir qator o‘quv predmetlari uchun umumiy bo‘lgan
tushunchalar orasidagi aloqalarni o‘rnatish, psixologik va metodik asos bo‘lgan
integratsiyalangan darslar tizimini ish lab chiqish va sinovdan o‘tkazish lozim. Shu
bilan birga predmetlararo aloqalar dars tarkibi darajasida o‘rgatilishi va zarur
o‘qitish vositalari bilan ta'minlanishi kerak. Tekshirish davomida o‘quv
predmetlarini integratsiyalash jarayonida faol aqJiy faoliyatga yordam beruvchi
omillar: integratsiyalash uchun fanlarning ma'qul birlashishi, o‘qituvchi va
o‘quvchi harakatlarining mos kelishi, bolalarning yosh imkoniyatlarini hisobga
olgan holda mazmun, metod, usullarni tanlashdan iborat. lntegratsion pedagogika
o‘quv fanlaridan biri bo‘lib, fanlararo bilimlar (integrativ bilimlar)ni
chuqurlashtirish va oshirish, ularni shakllantirish uchun o‘rganiladi. U har xiI
tur/ar, usullar, uslublar, fanlararo integratsiya obyektlari asosida tuzilgan.
Integratsion pedagogikaning sintlarga bo‘linishini turli asoslarda qilish mumkin:
maqsad va muammolar asosida; maktab tabiiy-ilmiy tizimidagi vazifalari asosida;
qO‘shiluvchi fan tarmoqlari asosida; integratsiya usullari va yo‘llari asosida; o‘quv
rejasidagi o‘rni asosida; kursni o‘rganishga sarflangan vaqt asosida; o‘quvchilar
uchun qiyinlik darajasi asosida va h. k. Shuni e'tiborga olish kerakki, bu
kurslarning mualliflari, odatda, o‘z oldilariga bir necha maqsad va muam-molarni
yechish masalasini qo‘yishadi, shu sababli kurslar ko‘p maqsadli, turli vazifali
bo‘ladi. Ko‘p miqdordagi dasturlar va ularni tatbiq etishga urinishlarni ko‘rib
chiqib, biz bu kurslar qurilishining asosiy yo‘nalishlarini ajratishimiz va ularni
mohiyatiga qarab sinflarga bo‘lishimiz rnumkin. Ularni universal yoki bir necha
asosiy tizim kurslarini almashtiruvchi umumiy, deb ham atash mumkin.
Masalan, o‘qish, tabiat, rasm darslarini bitta urnumiy darsga birlashtirish.
Odatda, bunday kurslarning mualliftari tabiiy fanlar materiallarini birlashtirib,
ularni bir ma'lurn tizimga keltirishadi va o‘z kurslarini integrativ yoki kompleks
(urnumiy), deb ataydilar. Ko‘rinib turibdiki, boshlang‘ich ta’lim tizimidagi tabiiy
fanlar materiallarini berishda to‘g‘ri ketma-ketlikka faqat darslar tuzilishini saqlab
qoJibgina erishish mumkin. Ba'zi e'tiborli olimlar ta'kidlaydilarki, bu an'anaviy
maktablarda ham tabiiy fanlarni ketrna-ket o‘rganish yo‘li bilan ham
hal·qilinmoqda. Bir qator olimlar boshlang‘ich ta'lirnda ham darslarga ajratib
o‘qitish an'analari tarqalgan, deb hisoblashadi.
Tabiiy fanlarni o‘qitishning tizim bo‘yicha davorn ettirishni bekor qilish va
soddalashtirish uchun ko‘pgina mualliftar gumanitar sinftar uchun
umumlashtirilgan kurslar (darslar) taklif qilishadi. Bularga umumiy tushunchalar
beruvchi, bolalarda tabiiy fanlarni o‘rganishga qiziqish uyg‘otish vazifasini
bajaruvchi, tabiat haqida qiziqarli ko‘rinishda hikoya qiluvchi boshlang‘ich tabiiy
fanlar kurslari (masalan, boshlang‘ich sinflardagi «Tabiatshunoslik») kiradi.
Chegaradosh fanlar asosida tuzilgan kurslar Keng integratsiya jarayoni oldingi
ilmiy yo‘nalishlarni bog‘lovchi yangi tabiiy fanlar va ilmiy yo‘nalishlar hosil
bo‘lishiga olib keldi. Boshlang‘ich sinftarda ekologik ta’limni kuzatib, o‘qish,
tabiatshunoslik. mehnat (tabiiy materiallar bilan ishlash), rasm fanlariga ekologik
mavzular kiritilgani ko‘rinadi.
Bir-biriga yaqin chegaradosh fanlarning qatoriga molekular biologiya,
biofizika, geofizika, biokimyo, astrofizika, astrokimyo kiradi. Bu fanlar asosida
maktab integrativ tabiiy fanlari tuziladi.
Asosiy fanlar asosida tuzilgan kurslar Bu kurslar zamonaviy bilimlarning
har bir bo‘limini qamrab oluvchi asosiy fanlar asosida tuziladi. Ular qatoriga
pedagogika, pedagogik texnologiya, pedagogik psixologiya, inson yoshi
psixologiyasi, fan rivojlanishi jarayonini o‘rganuvchi pedagogik psixologiya,
fanning insonning boshqa hayot jarayonlariga bog‘liqligini o‘rganuvchi;
kibernetika - boshqarish, aloqa va informatsiyani qayta ishlash; informatsiyaning
tuzilishi va xususiyatlarini, uning shaxs shakllanishidagi o‘rnini o‘rganuvchi
informatika. Inson hayotining turli jarayonlarida ilmiy Yo‘nalish bo‘lgan
tizimlarning aloqalarini o‘rganuvchi sinergetikaning qo‘llanilishi. Bu sinfdagi
integrativ kurslarning mazmuni shu fanlar ma'nosi va strukturasi asosida tuziladi.
Umumiy ilmiy tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi kurslar Bu
asosda integrativ kurslar yaratish haqidagi fikrlar yaxshi natijalar berdi. Mualliftar
orasida yuqori darajadagi umumiylikni bildiruvchi tushunchalar: «materiya»,
«harakat», «modda», «maydon», «energiya» va boshqalar ko‘p ishlatildi. Qonunlar
orasida sermahsuli - tabiatni saqlash qonuni odamlarning mehnat faoliyati tufayli
rivojlanishi, tabiatga tuyg‘u bilan qarash bo‘ldi.
Nazariyalar orasida integrativ kurs yaratish uchun asos bo‘lib asosiy tabiiy-
ilmiy nazariyalar xizmat qiladi. Shunisi e'tiborga loyiqki, bu asosda integrativ
kurslar yaratishga urinishlar ko‘p bo‘lgan bo‘lsa ham, ular qovishmaganligi va
ma'lum ketma-ketIikka, didaktik maqsadga ega emasligi bilan ajralib turadi. Fan
evolutsiyasi bilan bog‘liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtayi nazardan o‘rganish
uslublarini, olamning ilmiy ko‘rinishini o‘rganish asosidagi kurslar - yuqoridagi
barcha mavzular integrativ mazmunga ega va tatbiq etishga katta imkoniyatlari bor,
afsuski, bunday kurslar maktab faoliyatida qo‘lIaniluvchi material va o‘qitish
uslubining murakkabligi tufayli hali keng tarqalgani yo‘q.