Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil etishning asosiy shakli sifatida

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

763,6 KB


Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil
etishning asosiy shakli sifatida
Reja:
1.Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari
1. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars.
Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari
Pedagogikaning  maqsadi  bir  xil  maqsad  vazifalarga  ega  bo‘lgan  turli
fanlarning element va qismlarini bir butunga birlashtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, u
integratsiyani amalga oshirishda o‘qituvchilarga yordam berishdir. Olib borilgan
tajribalar shuni ko‘rsatadiki, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida, keyinchalik esa
bitiruvchilarida u yoki bu fanlarni o‘rganib, shu bilim, ko‘nikmalarni: boshqa
fanlarni  o‘rganishda  qo‘lIashga  qiynalib,  ularga  mustaqil  fikrlash,  olingan
bilimlarga  o‘shxash  yoki  yangi  vaziyatlarga  ko‘chira  bilish  ko‘nikmalari
yetishmayapti. Bularning hammasi boshlang‘ich sinflardagi turli fanlar bo‘yicha
mashg‘ulotlarning o‘zaro kelishmovchiligi tufayli sodir bo‘lmoqda. Bu holatda
integratsiya bir predmet bo‘yicha bilimlarni ikkinchisiga ko‘chirish va faoliyatning
almashinishi  emas,  balki  zamonaviy  fanlar  integratsiyasi  yo‘nalishlarini  aks
ettiruvchi  yangi  didaktik  ekvivalent  (mos  bo‘lgan,  o‘xshash,  keng  keladigan
narsa)larni yaratish jarayonidir. Psixolog E.N. Kabanova-Millerning aytishicha,
«O‘qituvchiga hali uchramagan vazifa asosida bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarni
mustaqil ko‘chirilishi aqliy rivojlanishning muhim ko‘rsatkichidir». U o‘zining
«Boshlang‘ich sinflarda ta’limni integratsiyalash tajribasi» ishida maktab ta’limini
integratsiyalashning muhimligiga e'tiborini qaratsa, L.P. Elenko integratsiya darsni
samarali qilish vositasi, predmetlar aloqalarini yangi pog‘onalarga ko‘tarish shakli,
deb hisoblaydi. 
Logotip
Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil etishning asosiy shakli sifatida Reja: 1.Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari 1. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars. Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari Pedagogikaning maqsadi bir xil maqsad vazifalarga ega bo‘lgan turli fanlarning element va qismlarini bir butunga birlashtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, u integratsiyani amalga oshirishda o‘qituvchilarga yordam berishdir. Olib borilgan tajribalar shuni ko‘rsatadiki, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida, keyinchalik esa bitiruvchilarida u yoki bu fanlarni o‘rganib, shu bilim, ko‘nikmalarni: boshqa fanlarni o‘rganishda qo‘lIashga qiynalib, ularga mustaqil fikrlash, olingan bilimlarga o‘shxash yoki yangi vaziyatlarga ko‘chira bilish ko‘nikmalari yetishmayapti. Bularning hammasi boshlang‘ich sinflardagi turli fanlar bo‘yicha mashg‘ulotlarning o‘zaro kelishmovchiligi tufayli sodir bo‘lmoqda. Bu holatda integratsiya bir predmet bo‘yicha bilimlarni ikkinchisiga ko‘chirish va faoliyatning almashinishi emas, balki zamonaviy fanlar integratsiyasi yo‘nalishlarini aks ettiruvchi yangi didaktik ekvivalent (mos bo‘lgan, o‘xshash, keng keladigan narsa)larni yaratish jarayonidir. Psixolog E.N. Kabanova-Millerning aytishicha, «O‘qituvchiga hali uchramagan vazifa asosida bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarni mustaqil ko‘chirilishi aqliy rivojlanishning muhim ko‘rsatkichidir». U o‘zining «Boshlang‘ich sinflarda ta’limni integratsiyalash tajribasi» ishida maktab ta’limini integratsiyalashning muhimligiga e'tiborini qaratsa, L.P. Elenko integratsiya darsni samarali qilish vositasi, predmetlar aloqalarini yangi pog‘onalarga ko‘tarish shakli, deb hisoblaydi.
Integratsiya  -  o‘qituvchilarning  turli  fanlar  bo‘yicha  kuzatishlari  va
xulosalarini tasdiqlab yoki chuqurlashtirib beruvchi yangi dalillarni topib berish
manbayidir.  Ular faoliyatning turli shakllari almashib turishi orqali o‘quvchilar
charchashi va asabiylashishining oldini oladi.
Boshlang‘ich  maktab  ta’lim-tarbiyasini  integratsiyalash  muammosi
nazariya uchun ham, amaliyot uchun ham muhim va dolzarbdir. Keyingi paytda
boshlang‘ich ta’limni integratsiyalash masalasiga bir qancha yondashishlar bo‘ldi:
darsni ikki fan o‘qituvchisi olib borishi yoki ikki fanni bir darsga birlashtirib, uni
bir o‘qituvchi tomonidan o‘tilishidan to integratsiyalangan kurslar tashkil etish,
boshlang‘ich  ta’lim  mazmunini  tubdan  o‘zgartirishgacha.  Bunga  maktab  ham,
didaktika va metodika ham tayyor emas. Hozirgi kunda asosini tabiatshunoslik
bo‘yicha  bilimlar  tashkil  etuvchi  integratsiyalangan  kurs  yaratish  muammosi
dolzarb  bo‘lib  turibdi.  Bular  boshqa  turdagi  bilimlarni  jipslashtiruvchi  asosiy
vazifani o‘z zimmasiga oladi.
Bunday yondashish anchadan beri ma'lum va chet el maktablari tajribasida
hal etilgan. Bundaso‘z faqat sinflarda emas, balki umumiy ta’limning o‘rta va
tugallovchi  bo‘g‘inlarida  ham  bir  qator  fanlarning  mazmunini  integratsiyalash
ustida  bormoqda.  Bu  integratsiyalangan  fanga  tabiat  va  jamiyatning  birligini
tushunish uchun zarur bo‘lgan bir qator ijtimoiy-iqtisodiy, axloqiy-estetik g‘oya va
tushunchalarni  kiritish  ko‘zda  tutilgan.  Keyingi  paytda  maktab  ta’limini
integratsiyalash  to‘g‘risida  ko‘p  so‘z  yllritilmoqda.  Olimlar  va  amaliyotchi
o‘qituvchilar bolalarda qanday qilib dllnyo to‘g‘risida yaxlit tushuncha hosil qilish
va turli fanlar bo‘yicha bilimlarni yaginlashtirish uchun bir butun dasturni tuzish
to‘g‘risida  bosh  qotirishyapti.  Bir-biriga  yaqin  bo‘lgan  fanlarni  birlashtiruvchi
kurslar tashkil etish harakatlari bo‘lmoqda: 
Masalan, matematika va konstruksiyalash, tasviriy san'at va badiiy mehnat.
Bu kurslarning samaradorligini xorijlik pedagoglarning ko‘p yillik ishlari natijalari
bo‘yicha baholash mum kin.  Zero, integratsiyalangan kurslar chet el maktablari
uchun odatiy holga aylangan. Chet el tajribasi bilan tanishish shuni ko‘rsatdiki,
tabiat  va  jamiyat  haqidagi  bilimlarni  rivojlantirish  uchun  asos  bo‘luvchi
integratsiyalangan fanlar ko‘pgina mamlakatlarning o‘quv dasturlariga kiritilgan.
Logotip
Integratsiya - o‘qituvchilarning turli fanlar bo‘yicha kuzatishlari va xulosalarini tasdiqlab yoki chuqurlashtirib beruvchi yangi dalillarni topib berish manbayidir. Ular faoliyatning turli shakllari almashib turishi orqali o‘quvchilar charchashi va asabiylashishining oldini oladi. Boshlang‘ich maktab ta’lim-tarbiyasini integratsiyalash muammosi nazariya uchun ham, amaliyot uchun ham muhim va dolzarbdir. Keyingi paytda boshlang‘ich ta’limni integratsiyalash masalasiga bir qancha yondashishlar bo‘ldi: darsni ikki fan o‘qituvchisi olib borishi yoki ikki fanni bir darsga birlashtirib, uni bir o‘qituvchi tomonidan o‘tilishidan to integratsiyalangan kurslar tashkil etish, boshlang‘ich ta’lim mazmunini tubdan o‘zgartirishgacha. Bunga maktab ham, didaktika va metodika ham tayyor emas. Hozirgi kunda asosini tabiatshunoslik bo‘yicha bilimlar tashkil etuvchi integratsiyalangan kurs yaratish muammosi dolzarb bo‘lib turibdi. Bular boshqa turdagi bilimlarni jipslashtiruvchi asosiy vazifani o‘z zimmasiga oladi. Bunday yondashish anchadan beri ma'lum va chet el maktablari tajribasida hal etilgan. Bundaso‘z faqat sinflarda emas, balki umumiy ta’limning o‘rta va tugallovchi bo‘g‘inlarida ham bir qator fanlarning mazmunini integratsiyalash ustida bormoqda. Bu integratsiyalangan fanga tabiat va jamiyatning birligini tushunish uchun zarur bo‘lgan bir qator ijtimoiy-iqtisodiy, axloqiy-estetik g‘oya va tushunchalarni kiritish ko‘zda tutilgan. Keyingi paytda maktab ta’limini integratsiyalash to‘g‘risida ko‘p so‘z yllritilmoqda. Olimlar va amaliyotchi o‘qituvchilar bolalarda qanday qilib dllnyo to‘g‘risida yaxlit tushuncha hosil qilish va turli fanlar bo‘yicha bilimlarni yaginlashtirish uchun bir butun dasturni tuzish to‘g‘risida bosh qotirishyapti. Bir-biriga yaqin bo‘lgan fanlarni birlashtiruvchi kurslar tashkil etish harakatlari bo‘lmoqda: Masalan, matematika va konstruksiyalash, tasviriy san'at va badiiy mehnat. Bu kurslarning samaradorligini xorijlik pedagoglarning ko‘p yillik ishlari natijalari bo‘yicha baholash mum kin. Zero, integratsiyalangan kurslar chet el maktablari uchun odatiy holga aylangan. Chet el tajribasi bilan tanishish shuni ko‘rsatdiki, tabiat va jamiyat haqidagi bilimlarni rivojlantirish uchun asos bo‘luvchi integratsiyalangan fanlar ko‘pgina mamlakatlarning o‘quv dasturlariga kiritilgan.
Bu  ekologik  yo‘nalishga  ega  bo‘lgan  integratsiyalangan  fanlar  jahon
hamjamiyatida o‘guvchilarda atrof-muhitga javobgarlikni shakllantirishning asosiy
vositasi ekanligi to‘g‘risida xabar beradi. 
Hozirgi kllnda integratsiyaning bir necha usullari qo·lIaniladi. Birinchisi,
bir nechta fanlarni bir fanga birlashtirish. Shu masaladagi 1988-yilda chop etilgan
xalqaro pedagogik tajriba yakllnlariga bag‘ishlangan tadqiqot - foydali manba
ko‘pgina xorijiy mamlakatlar boshlang‘ich maktablarining o‘ziga xos xususiyati
integratsiyalangan kurslar bo‘yicha ta’lim bo‘lib qoldi. Kursning maqsadi bolani
dunyo bilan suhbatga tortish, inson tabiat, jamiyat, fan, san'at bilan suhbatlashishga
fagat odamlar suhbatlashadigan til bilangina emas. hayvonlar, o‘simliklar tili bilan,
rassomlar, musiqachilar, olimlar foydalanadigan til bilan tanishtirishdir.
 Kichik maktab o‘quvchisiga fikr doirasi keng bo‘lgan muloqot san'atining
boshlang‘ich  savodini  egallashda  yordam  berish  muhimdir.  Bu  savod  o‘zida
odamlar  bilan  muloqotdan  tortib  (tengdoshlar,  katta  yoshdagilar,  kichik
yoshdagilar)  o‘z-o‘zi  bilan  muloqotdan  to  atrof-muhitdagi  hodisalar  bilan
muloqotni qamrab oldi.
Kursning  maqsadi  -  o‘zi  ishlayotgan  olam  haqida,  narsa  va  hodisalar
orasidagi  bog‘liqlik, o‘zaro yordam xususida va eng asosiysi, insonning ichki
(ma'naviy) va ijtimoiy dunyosi, olamda hukm suruvchi qonunlar (tabiiy, ilmiy,
tarixiy,  axloqiy)  haqida  keng  tushuncha  berish.  Asosiy  urg‘u  faqat  ma'lum
bilimlarni  egallashga  emas,  balki  tasvirli  fikrlashni  rivojlantirishga  beriladi.
Olamning umumiy ko‘rinishi tovushlar, tasvirlar, ranglar orqali tanishtiriladi, bola
esa ham dunyoni, ham o‘zini o‘rganuvchi, tekshiruvchi o‘ringa qo‘yadi. Bunda
kurs  ta’limi  kichik  maktab  o‘quvchilarining  parallel  ravishda  asosiy  fanlarni
o‘rganishlari hamda O‘rta maktab ta’limida qulay sharoitlar yaratishga xizmat
qiladi. 
Kursning tuzilishi qanday? Kursning integrativligi uning tuzilishiga xos
xususiyatlarni  belgilab  beradi.  Yil  uchun  umumiy  bo‘lgan  bir  mavzu  har
chorakning asosiy  mavzusida  o‘z  rivojini  topadi.  Shunday  qilib,  kurs  asosiga
qo‘yilgan g‘oyalar (fikrlarning) ning gorizontal harakati am alga oshiriladi. Xuddi
Logotip
Bu ekologik yo‘nalishga ega bo‘lgan integratsiyalangan fanlar jahon hamjamiyatida o‘guvchilarda atrof-muhitga javobgarlikni shakllantirishning asosiy vositasi ekanligi to‘g‘risida xabar beradi. Hozirgi kllnda integratsiyaning bir necha usullari qo·lIaniladi. Birinchisi, bir nechta fanlarni bir fanga birlashtirish. Shu masaladagi 1988-yilda chop etilgan xalqaro pedagogik tajriba yakllnlariga bag‘ishlangan tadqiqot - foydali manba ko‘pgina xorijiy mamlakatlar boshlang‘ich maktablarining o‘ziga xos xususiyati integratsiyalangan kurslar bo‘yicha ta’lim bo‘lib qoldi. Kursning maqsadi bolani dunyo bilan suhbatga tortish, inson tabiat, jamiyat, fan, san'at bilan suhbatlashishga fagat odamlar suhbatlashadigan til bilangina emas. hayvonlar, o‘simliklar tili bilan, rassomlar, musiqachilar, olimlar foydalanadigan til bilan tanishtirishdir. Kichik maktab o‘quvchisiga fikr doirasi keng bo‘lgan muloqot san'atining boshlang‘ich savodini egallashda yordam berish muhimdir. Bu savod o‘zida odamlar bilan muloqotdan tortib (tengdoshlar, katta yoshdagilar, kichik yoshdagilar) o‘z-o‘zi bilan muloqotdan to atrof-muhitdagi hodisalar bilan muloqotni qamrab oldi. Kursning maqsadi - o‘zi ishlayotgan olam haqida, narsa va hodisalar orasidagi bog‘liqlik, o‘zaro yordam xususida va eng asosiysi, insonning ichki (ma'naviy) va ijtimoiy dunyosi, olamda hukm suruvchi qonunlar (tabiiy, ilmiy, tarixiy, axloqiy) haqida keng tushuncha berish. Asosiy urg‘u faqat ma'lum bilimlarni egallashga emas, balki tasvirli fikrlashni rivojlantirishga beriladi. Olamning umumiy ko‘rinishi tovushlar, tasvirlar, ranglar orqali tanishtiriladi, bola esa ham dunyoni, ham o‘zini o‘rganuvchi, tekshiruvchi o‘ringa qo‘yadi. Bunda kurs ta’limi kichik maktab o‘quvchilarining parallel ravishda asosiy fanlarni o‘rganishlari hamda O‘rta maktab ta’limida qulay sharoitlar yaratishga xizmat qiladi. Kursning tuzilishi qanday? Kursning integrativligi uning tuzilishiga xos xususiyatlarni belgilab beradi. Yil uchun umumiy bo‘lgan bir mavzu har chorakning asosiy mavzusida o‘z rivojini topadi. Shunday qilib, kurs asosiga qo‘yilgan g‘oyalar (fikrlarning) ning gorizontal harakati am alga oshiriladi. Xuddi
shu yo‘l bilan vertikal harakat ham amalga oshiriladi (sinfdan sinfga), bunda har
bir mavzu bolaning o‘sishiga qarab murakkablashib boradi. 
Integrativlik  insonning  olam  bilan  o‘zaro  aloqalarida  aks  etuvchi
mavzularga kiritilgan:
-  bola idrokida noma'lum bo‘lgan uzoq olam bilan (kosmos, yulduzlar, yer
kurrasi, katta bo‘shliqlar va vaqt qadri), yaqin olam bilan (mikroolam, uy oldidagi
hayvonlar va o‘simlik dunyosi, ona-Vatan tabiati va boshqa mamlakatlar tabiati);
-  insonlar  olami  bilan  (turli  mamlakatlar  va  madaniyatlar,  sivilizatsiya
markazlari,  insonning  inson  va  jamiyat  bilan  munosabatlari,  insonning  ichki
dunyosi); 
- madaniy dunyosi bilan (xalq ijodi, rassom va olimlar ijodi, ma'naviy
qadriyatlarni  saqlovchi  odamlarning  ishlari).  Shu  olamlar  ichra  sayohatning
mavjudlik  qonuniyatlari,  tillarning  o‘ziga  xos  xususiyatlarini  ochish  -  kurs
tizimining asosiy mantiqidir. 
Kurs  oddiylikdan  murakkablikka,  bilishdan  ilmga,  tartibsizlikdan
uyg‘unlikka va ijodga bo‘lgan harakatni taklif qiladi. Bola dunyo yaralishining
«g‘ishtchalari» bilan tanishadi, olamning boshlanishiga, insonning yerda paydo
bo‘lishiga murQjaat qiladi. So‘zlar, sonlar siri, yashil barg, qadimiy afsonalar
jumboqlarini  ochish  yuzasida.n  fikrlaydi.  O‘quvchi  makon  va  zamon  bo‘ylab
sayohatga otlanadi. Shunday qilib, bola har kuni ochishi kerak bo‘lgan olamning
go‘zaUigi va turli-tumanligini his qiladi. Murakkab dunyoqarashlar, iimiy, badiiy
g‘oyalar bola tushunishi uchun qulay, tasvirli mavzularda o‘z aksini topgan, ular
yil mundarijasini tuzishga imkon beradi. Bir tartibga solingan tizim shu kursning
o‘ziga xos xususiyatidir. Bunday o‘yinlarga yondashish 6-10 yoshdan boshlanadi.
Bu o‘yinlar murakkab bilim orttirishga, badiiy, axloqiy masaialarni hal qilishga
yordam beradi. Yil va chorak mundarijasiga turli ertak qahramonlari ( “Zumrad va
Qimmat”, “To‘g‘ri va egri”, “Bo‘ri bilan tulki”, “Tulki bilan turna”, “Kichik
shahzoda” va boshqalar)ning kiritilishi ham shu maqsadga xizmat qiladi.
UIar mavzudan mavzuga yetaklab, yangi narsalarni biIib olishga yordam
beradi. Kursda shaxsga moslangan yo‘nalishga ega faqatgina sinf yoki guruhga
emas, har bir bolaga ahamiyat beriladigan qilib ishni tashkil etish nazarda tutiladi.
Logotip
shu yo‘l bilan vertikal harakat ham amalga oshiriladi (sinfdan sinfga), bunda har bir mavzu bolaning o‘sishiga qarab murakkablashib boradi. Integrativlik insonning olam bilan o‘zaro aloqalarida aks etuvchi mavzularga kiritilgan: - bola idrokida noma'lum bo‘lgan uzoq olam bilan (kosmos, yulduzlar, yer kurrasi, katta bo‘shliqlar va vaqt qadri), yaqin olam bilan (mikroolam, uy oldidagi hayvonlar va o‘simlik dunyosi, ona-Vatan tabiati va boshqa mamlakatlar tabiati); - insonlar olami bilan (turli mamlakatlar va madaniyatlar, sivilizatsiya markazlari, insonning inson va jamiyat bilan munosabatlari, insonning ichki dunyosi); - madaniy dunyosi bilan (xalq ijodi, rassom va olimlar ijodi, ma'naviy qadriyatlarni saqlovchi odamlarning ishlari). Shu olamlar ichra sayohatning mavjudlik qonuniyatlari, tillarning o‘ziga xos xususiyatlarini ochish - kurs tizimining asosiy mantiqidir. Kurs oddiylikdan murakkablikka, bilishdan ilmga, tartibsizlikdan uyg‘unlikka va ijodga bo‘lgan harakatni taklif qiladi. Bola dunyo yaralishining «g‘ishtchalari» bilan tanishadi, olamning boshlanishiga, insonning yerda paydo bo‘lishiga murQjaat qiladi. So‘zlar, sonlar siri, yashil barg, qadimiy afsonalar jumboqlarini ochish yuzasida.n fikrlaydi. O‘quvchi makon va zamon bo‘ylab sayohatga otlanadi. Shunday qilib, bola har kuni ochishi kerak bo‘lgan olamning go‘zaUigi va turli-tumanligini his qiladi. Murakkab dunyoqarashlar, iimiy, badiiy g‘oyalar bola tushunishi uchun qulay, tasvirli mavzularda o‘z aksini topgan, ular yil mundarijasini tuzishga imkon beradi. Bir tartibga solingan tizim shu kursning o‘ziga xos xususiyatidir. Bunday o‘yinlarga yondashish 6-10 yoshdan boshlanadi. Bu o‘yinlar murakkab bilim orttirishga, badiiy, axloqiy masaialarni hal qilishga yordam beradi. Yil va chorak mundarijasiga turli ertak qahramonlari ( “Zumrad va Qimmat”, “To‘g‘ri va egri”, “Bo‘ri bilan tulki”, “Tulki bilan turna”, “Kichik shahzoda” va boshqalar)ning kiritilishi ham shu maqsadga xizmat qiladi. UIar mavzudan mavzuga yetaklab, yangi narsalarni biIib olishga yordam beradi. Kursda shaxsga moslangan yo‘nalishga ega faqatgina sinf yoki guruhga emas, har bir bolaga ahamiyat beriladigan qilib ishni tashkil etish nazarda tutiladi.
Bunda  uning  shaxsiy  fazilatlari,  qobiliyatlari  alohida  ko‘rsatiladi,  qiziqishlari
hisobga  olinadi.  Shu  maqsadda  «O‘z  yulduzingni  yoq»,  «Guldastada  sening
guling»,  «Sen  sevgan  kitob»  kabi  o‘yinlardan  foydalanish  mumkin.  O‘yin
davomida  diqqat-e'tibor  birgina  bolaga  qaratiladi  (masalan,  tug‘ilgan  kun
munosabati bilan osmonda yangi yoritilgan yulduz uning nomi bilan ataladi yoki
katta guldasta bayram egasiga yoqadigan gul bilan boyiydi). Sevimli kitob esa sinf
kutubxonasini to‘ldirish bilan birga egasining imzosiga ega bo‘ladi. 
Kichik  maktab  yoshidagi  o‘quvchilarning  qiziqish  va  qobiliyatlariga
moslashish ularning badiiy faolligini rivojlantirishni taqozo qiladi. Bilim olish,
badiiy-hayotiy masalalarni hal qilish o‘ziga xoslikni, uddaburonlikni, epchillikni
rag‘batlantirishni  nazarda  tutyapti.  Shu  munosabat  bilan  bolalarning  she'r  va
hikoyalar yozish, yangi raqs o‘ylab topish, shirin taom pishirish, biron asbob yoki
o‘simliklardan  shakllar  yaratish  kabi  mustaqil  ijodiyotning  turli  yo‘llari  bilan
rag‘batlantirib borish taqozo etiladi. 
Emotsional  tomonlarni  rivojlantirishga  katta  ahamiyat  beriladi.
Mashg‘ulotlar  bolalarda  ko‘rish  va  eshitish  qobiliyatlarini,  materiallar  sifatini
(fakturasini) ushlab ko‘rib, ajrata bilish qobiliyatini, sezish tuyg\liarini (hid va
ta'mni ajrata olish qobiliyatlarini) rivojlantirishga yordam beradi. 
«Ovchilam, «Hayvonlan), «Izquvarlan) o‘yinini o‘ynash bolalarga faqat
umumiy bilimlarga ega bo‘lish, masalalarni mantiqan hal eta bilishnigina emas.
insonga berilgan barcha his tuyg‘ular ham muhim ekanligini ko‘rsatib beradi.
Ularni rivojlantirish o‘ta nozik tuyg‘ularning shakllanish yo‘lidir. Bunga yorqin
tasvirlarga. san'at asarlari, tabiat bilan zavqlanishga murojaat qilish orqali erishish
mumkin.
Bolalarda salbiy, xunuk, yomon narsalarga ham emotsional munosabatni
rivojlantirish lozim. Bunga ertaklar o·qish. turli sahna ko‘rinishlari qo‘yish yordam
beradi. Bolaning his-tuyg‘ulari uning jismoniy rivojlanishi bilan bog‘liq harakat
qilishga,  o‘z  holatini  bad  an  harakatiari,  imo-ishoralar,  raqs  orqali  ko‘rsatib
berishga imkon beruvchi mashqlarni kiritish lozim. Kursni tashkil qilish va ish
shakllari haftasiga ikki soatga mo‘ljallangan. Hafta oxirida ikki soatlik dars o‘qish
maqsadga muvofiq. Bunda bolalar, bir tomondan, asosiy darslardan ancha dam
Logotip
Bunda uning shaxsiy fazilatlari, qobiliyatlari alohida ko‘rsatiladi, qiziqishlari hisobga olinadi. Shu maqsadda «O‘z yulduzingni yoq», «Guldastada sening guling», «Sen sevgan kitob» kabi o‘yinlardan foydalanish mumkin. O‘yin davomida diqqat-e'tibor birgina bolaga qaratiladi (masalan, tug‘ilgan kun munosabati bilan osmonda yangi yoritilgan yulduz uning nomi bilan ataladi yoki katta guldasta bayram egasiga yoqadigan gul bilan boyiydi). Sevimli kitob esa sinf kutubxonasini to‘ldirish bilan birga egasining imzosiga ega bo‘ladi. Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning qiziqish va qobiliyatlariga moslashish ularning badiiy faolligini rivojlantirishni taqozo qiladi. Bilim olish, badiiy-hayotiy masalalarni hal qilish o‘ziga xoslikni, uddaburonlikni, epchillikni rag‘batlantirishni nazarda tutyapti. Shu munosabat bilan bolalarning she'r va hikoyalar yozish, yangi raqs o‘ylab topish, shirin taom pishirish, biron asbob yoki o‘simliklardan shakllar yaratish kabi mustaqil ijodiyotning turli yo‘llari bilan rag‘batlantirib borish taqozo etiladi. Emotsional tomonlarni rivojlantirishga katta ahamiyat beriladi. Mashg‘ulotlar bolalarda ko‘rish va eshitish qobiliyatlarini, materiallar sifatini (fakturasini) ushlab ko‘rib, ajrata bilish qobiliyatini, sezish tuyg\liarini (hid va ta'mni ajrata olish qobiliyatlarini) rivojlantirishga yordam beradi. «Ovchilam, «Hayvonlan), «Izquvarlan) o‘yinini o‘ynash bolalarga faqat umumiy bilimlarga ega bo‘lish, masalalarni mantiqan hal eta bilishnigina emas. insonga berilgan barcha his tuyg‘ular ham muhim ekanligini ko‘rsatib beradi. Ularni rivojlantirish o‘ta nozik tuyg‘ularning shakllanish yo‘lidir. Bunga yorqin tasvirlarga. san'at asarlari, tabiat bilan zavqlanishga murojaat qilish orqali erishish mumkin. Bolalarda salbiy, xunuk, yomon narsalarga ham emotsional munosabatni rivojlantirish lozim. Bunga ertaklar o·qish. turli sahna ko‘rinishlari qo‘yish yordam beradi. Bolaning his-tuyg‘ulari uning jismoniy rivojlanishi bilan bog‘liq harakat qilishga, o‘z holatini bad an harakatiari, imo-ishoralar, raqs orqali ko‘rsatib berishga imkon beruvchi mashqlarni kiritish lozim. Kursni tashkil qilish va ish shakllari haftasiga ikki soatga mo‘ljallangan. Hafta oxirida ikki soatlik dars o‘qish maqsadga muvofiq. Bunda bolalar, bir tomondan, asosiy darslardan ancha dam
olishadi, ikkinchi tomondan, keyingi hafta darslariga tayyorlanishadi. Bunday ikki
soatlik darsni «Ijod soati», «Xayol (orzu) darsi» deb nom lash mumkin. 
Dars o‘tishdagi asosiy shart - sinfda zarur, mos muhitni yaratish: polga
gilam  solish,  partalar  o‘rniga  qulay  bo‘lgan  stol  va  stullar  bilan  o‘rnini
almashtirish. Mashg‘ulot jarayonida bolalar o‘z yashash muhitlarini yaratishadi.
Yil va chorak mavzusida “Devordagi suratlan”, “Hayvonot va o‘simliklar dunyosi”
paydo bo‘ladi. Bularni o‘quvchilarning o‘zlari o‘ylab topishadi. Buning uchun turli
badiiy  va  texnik  vositalar,  ma'lumot  beruvchi  nashrlar,  ensiklopediyalar.
xaritalardan  foydalanish  mumkin.  Ko‘pincha  vaqtni  sinfdan  va  maktabdan
tashqarida  o‘tkazish  ko‘zda  tutiladi.  Muzey  va  kutubxonalarda,  xiyobon  yoki
ko‘chalarda o‘tiladigan darslar odatiy bo‘lib qoladi. 
2.Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars.
Hozirgi kunda boshlang‘ich maktab ta’limini integratsiya qilish haqida ko‘p
gapirilyapti.  Bu  tushunarli  -  kichik  maktab  o‘quvchisi  atrofidagi  olamni  bir
butunligicha qabul qiladi. Uning uchun tabiatshunoslik, rus tiJi, musiqa va boshqa
o‘quv fanlari nomi emas, balki atrofdagi olam obyektlarining tovushlar, ranglar,
hajmlarning turli-tumanligi qiziqarIidir. Bolalarni tabiat va kundalik hayotdagi
barcha narsalarning bog‘liqJigini ko‘rishga o‘rgatish kerakIigini o‘qituvchi sezadi,
biladi. 
Shunday ekan ta’lim integratsiyasi hozirgi zamon talabiga javob bo‘ladimi?
Bu masala qanday yechilishi kerak, uning mohiyati nimada? 
Ta’limni  integratsiyalash  fikri  xalq  ta’limida  tabaqalashtirish  va
individuallashtirish bilan birga muhokama qilina boshlandi. Agar kichik maktab
ta’limini  tabaqalashtirish  asosida  kitob,  darslik  va  boshqa  adabiyotlar  bilan
mustaqil  ishlashga  tayyorgarlik  dara,iasi  hamda  kichik  maktab  yoshida
qiziqishlarni faol shakllantirishni  taqozo etsa, integratsiyaning asosi  qilib turli
fanlarni o‘rganish obyektlari bo‘lgan ba'zi umumiy tushunchalarni chuqurlashtirish,
aniqlashtirish va kengaytirish mumkin. 
Ta’limni integratsiyalashning asosiy maqsadi boshlang‘ich maktabdayoq
tabiat va jamiyat haqida yaxshi tasavvur asoslarini qo‘yish va ularning rivojlanishi
Logotip
olishadi, ikkinchi tomondan, keyingi hafta darslariga tayyorlanishadi. Bunday ikki soatlik darsni «Ijod soati», «Xayol (orzu) darsi» deb nom lash mumkin. Dars o‘tishdagi asosiy shart - sinfda zarur, mos muhitni yaratish: polga gilam solish, partalar o‘rniga qulay bo‘lgan stol va stullar bilan o‘rnini almashtirish. Mashg‘ulot jarayonida bolalar o‘z yashash muhitlarini yaratishadi. Yil va chorak mavzusida “Devordagi suratlan”, “Hayvonot va o‘simliklar dunyosi” paydo bo‘ladi. Bularni o‘quvchilarning o‘zlari o‘ylab topishadi. Buning uchun turli badiiy va texnik vositalar, ma'lumot beruvchi nashrlar, ensiklopediyalar. xaritalardan foydalanish mumkin. Ko‘pincha vaqtni sinfdan va maktabdan tashqarida o‘tkazish ko‘zda tutiladi. Muzey va kutubxonalarda, xiyobon yoki ko‘chalarda o‘tiladigan darslar odatiy bo‘lib qoladi. 2.Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars. Hozirgi kunda boshlang‘ich maktab ta’limini integratsiya qilish haqida ko‘p gapirilyapti. Bu tushunarli - kichik maktab o‘quvchisi atrofidagi olamni bir butunligicha qabul qiladi. Uning uchun tabiatshunoslik, rus tiJi, musiqa va boshqa o‘quv fanlari nomi emas, balki atrofdagi olam obyektlarining tovushlar, ranglar, hajmlarning turli-tumanligi qiziqarIidir. Bolalarni tabiat va kundalik hayotdagi barcha narsalarning bog‘liqJigini ko‘rishga o‘rgatish kerakIigini o‘qituvchi sezadi, biladi. Shunday ekan ta’lim integratsiyasi hozirgi zamon talabiga javob bo‘ladimi? Bu masala qanday yechilishi kerak, uning mohiyati nimada? Ta’limni integratsiyalash fikri xalq ta’limida tabaqalashtirish va individuallashtirish bilan birga muhokama qilina boshlandi. Agar kichik maktab ta’limini tabaqalashtirish asosida kitob, darslik va boshqa adabiyotlar bilan mustaqil ishlashga tayyorgarlik dara,iasi hamda kichik maktab yoshida qiziqishlarni faol shakllantirishni taqozo etsa, integratsiyaning asosi qilib turli fanlarni o‘rganish obyektlari bo‘lgan ba'zi umumiy tushunchalarni chuqurlashtirish, aniqlashtirish va kengaytirish mumkin. Ta’limni integratsiyalashning asosiy maqsadi boshlang‘ich maktabdayoq tabiat va jamiyat haqida yaxshi tasavvur asoslarini qo‘yish va ularning rivojlanishi
qonunlariga  o‘z  munosabatini  shakllantirishdir.  Mana  shuning  uchun  kichik
maktab o‘quvchisi predmet yoki voqea-hodisalarni bir necha tomondan ko‘rish
muhimdir: mantiqiy va emotsional tomondan. badiiy asarda va ilmiy-ommabop
maqolada, biolog, so‘z ustasi, rassom, musiqachi nuqtayi nazaridan va boshqalar. 
Asosiy  fanlarni  o‘zlashtirish  va  olamdagi  bor  narsalar  qonuniyatlarini
tushunishda  predmetlar  ichidagi  va  predmetlararo aloqalarni  o‘rnatish  ta’limni
integratsiyalashga  yondashuvning  metodik  asosidir.  Bunga  turli  darslar
tushunchalariga ko‘p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish va boyitish, shu yoshda
tushunarli bo‘lgan muhim belgilarni aniqlash orqali erishish mumkin. Shunday
qilib, yaxshi shakllangan tuzilish va o‘tkazish tartibiga ega bo‘lgan, tarkibiga shu
o‘quv predmetiga tegishli bo‘lgan tushunchalar guruhi kiritilgan har qanday dars
integratsiyaga asos qilib olinishi mumkin. Lekin integratsiyalangan darsga boshqa
fanlar, boshqa o‘quv predmetlari bilan bog‘liq tushunchalar tahlil qilinishining
natijalari kiritiladi. 
Masalan.  «qish», «sovuq», «bo‘ron» kabi  tushunchalar  o‘qish,  rus tili,
tabiatshunoslik,  musiqa,  tasviriy  san'at  darslarida  ko‘rib  chiqiladi.
Tushunchalarning tahlil qilinishi boshqa o‘quv darslarida o‘zlashtirilgan bilimlarga
murojaat  qilinadigan  darslar  integratsiyalangan  hisoblanadi.  Dars  ijodiy,  erkin
bo‘lishi bilan birga. yaxlit, mantiqan ketma-ket, o‘ziga xos o‘tish metodikasiga ega
bo‘ladi.  Umumiy  ta’limning  poydevorini  qo‘yadigan  boshlang‘ich  maktabdagi
ko‘p tushunchalar tabiatshunoslik, rus tili, musiqa, tasviriy san'at va boshqalar
uchun umumiydir. 
Hozirgi  kunda  bir  qator  o‘quv  predmetlari  uchun  umumiy  bo‘lgan
tushunchalar orasidagi aloqalarni o‘rnatish, psixologik va metodik asos bo‘lgan
integratsiyalangan darslar tizimini ish lab chiqish va sinovdan o‘tkazish lozim. Shu
bilan birga predmetlararo aloqalar  dars tarkibi darajasida o‘rgatilishi  va zarur
o‘qitish  vositalari  bilan  ta'minlanishi  kerak.  Tekshirish  davomida  o‘quv
predmetlarini integratsiyalash jarayonida faol aqJiy faoliyatga yordam beruvchi
omillar:  integratsiyalash  uchun  fanlarning  ma'qul  birlashishi,  o‘qituvchi  va
o‘quvchi harakatlarining mos kelishi, bolalarning yosh imkoniyatlarini hisobga
olgan holda mazmun, metod, usullarni tanlashdan iborat. lntegratsion pedagogika
Logotip
qonunlariga o‘z munosabatini shakllantirishdir. Mana shuning uchun kichik maktab o‘quvchisi predmet yoki voqea-hodisalarni bir necha tomondan ko‘rish muhimdir: mantiqiy va emotsional tomondan. badiiy asarda va ilmiy-ommabop maqolada, biolog, so‘z ustasi, rassom, musiqachi nuqtayi nazaridan va boshqalar. Asosiy fanlarni o‘zlashtirish va olamdagi bor narsalar qonuniyatlarini tushunishda predmetlar ichidagi va predmetlararo aloqalarni o‘rnatish ta’limni integratsiyalashga yondashuvning metodik asosidir. Bunga turli darslar tushunchalariga ko‘p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish va boyitish, shu yoshda tushunarli bo‘lgan muhim belgilarni aniqlash orqali erishish mumkin. Shunday qilib, yaxshi shakllangan tuzilish va o‘tkazish tartibiga ega bo‘lgan, tarkibiga shu o‘quv predmetiga tegishli bo‘lgan tushunchalar guruhi kiritilgan har qanday dars integratsiyaga asos qilib olinishi mumkin. Lekin integratsiyalangan darsga boshqa fanlar, boshqa o‘quv predmetlari bilan bog‘liq tushunchalar tahlil qilinishining natijalari kiritiladi. Masalan. «qish», «sovuq», «bo‘ron» kabi tushunchalar o‘qish, rus tili, tabiatshunoslik, musiqa, tasviriy san'at darslarida ko‘rib chiqiladi. Tushunchalarning tahlil qilinishi boshqa o‘quv darslarida o‘zlashtirilgan bilimlarga murojaat qilinadigan darslar integratsiyalangan hisoblanadi. Dars ijodiy, erkin bo‘lishi bilan birga. yaxlit, mantiqan ketma-ket, o‘ziga xos o‘tish metodikasiga ega bo‘ladi. Umumiy ta’limning poydevorini qo‘yadigan boshlang‘ich maktabdagi ko‘p tushunchalar tabiatshunoslik, rus tili, musiqa, tasviriy san'at va boshqalar uchun umumiydir. Hozirgi kunda bir qator o‘quv predmetlari uchun umumiy bo‘lgan tushunchalar orasidagi aloqalarni o‘rnatish, psixologik va metodik asos bo‘lgan integratsiyalangan darslar tizimini ish lab chiqish va sinovdan o‘tkazish lozim. Shu bilan birga predmetlararo aloqalar dars tarkibi darajasida o‘rgatilishi va zarur o‘qitish vositalari bilan ta'minlanishi kerak. Tekshirish davomida o‘quv predmetlarini integratsiyalash jarayonida faol aqJiy faoliyatga yordam beruvchi omillar: integratsiyalash uchun fanlarning ma'qul birlashishi, o‘qituvchi va o‘quvchi harakatlarining mos kelishi, bolalarning yosh imkoniyatlarini hisobga olgan holda mazmun, metod, usullarni tanlashdan iborat. lntegratsion pedagogika
o‘quv  fanlaridan  biri  bo‘lib,  fanlararo  bilimlar  (integrativ  bilimlar)ni
chuqurlashtirish va oshirish, ularni shakllantirish uchun o‘rganiladi. U har xiI
tur/ar,  usullar,  uslublar,  fanlararo  integratsiya  obyektlari  asosida  tuzilgan.
Integratsion pedagogikaning sintlarga bo‘linishini turli asoslarda qilish mumkin:
maqsad va muammolar asosida; maktab tabiiy-ilmiy tizimidagi vazifalari asosida;
qO‘shiluvchi fan tarmoqlari asosida; integratsiya usullari va yo‘llari asosida; o‘quv
rejasidagi o‘rni asosida; kursni o‘rganishga sarflangan vaqt asosida; o‘quvchilar
uchun  qiyinlik  darajasi  asosida  va  h.  k.  Shuni  e'tiborga  olish  kerakki,  bu
kurslarning mualliflari, odatda, o‘z oldilariga bir necha maqsad va muam-molarni
yechish masalasini qo‘yishadi, shu sababli kurslar ko‘p maqsadli, turli vazifali
bo‘ladi. Ko‘p miqdordagi  dasturlar va ularni tatbiq etishga urinishlarni ko‘rib
chiqib, biz bu kurslar qurilishining asosiy yo‘nalishlarini ajratishimiz va ularni
mohiyatiga qarab sinflarga bo‘lishimiz rnumkin. Ularni universal yoki bir necha
asosiy tizim kurslarini almashtiruvchi umumiy, deb ham atash mumkin. 
Masalan, o‘qish, tabiat, rasm darslarini bitta urnumiy darsga birlashtirish.
Odatda,  bunday  kurslarning  mualliftari  tabiiy  fanlar  materiallarini  birlashtirib,
ularni bir ma'lurn tizimga keltirishadi va o‘z kurslarini integrativ yoki kompleks
(urnumiy), deb ataydilar. Ko‘rinib turibdiki, boshlang‘ich ta’lim tizimidagi tabiiy
fanlar materiallarini berishda to‘g‘ri ketma-ketlikka faqat darslar tuzilishini saqlab
qoJibgina erishish mumkin. Ba'zi e'tiborli olimlar ta'kidlaydilarki, bu an'anaviy
maktablarda  ham  tabiiy  fanlarni  ketrna-ket  o‘rganish  yo‘li  bilan  ham
hal·qilinmoqda.  Bir  qator  olimlar  boshlang‘ich  ta'lirnda  ham  darslarga  ajratib
o‘qitish an'analari tarqalgan, deb hisoblashadi.
 Tabiiy fanlarni o‘qitishning tizim bo‘yicha davorn ettirishni bekor qilish va
soddalashtirish  uchun  ko‘pgina  mualliftar  gumanitar  sinftar  uchun
umumlashtirilgan kurslar (darslar) taklif qilishadi. Bularga umumiy tushunchalar
beruvchi,  bolalarda  tabiiy  fanlarni  o‘rganishga  qiziqish  uyg‘otish  vazifasini
bajaruvchi, tabiat haqida qiziqarli ko‘rinishda hikoya qiluvchi boshlang‘ich tabiiy
fanlar  kurslari  (masalan,  boshlang‘ich  sinflardagi  «Tabiatshunoslik»)  kiradi.
Chegaradosh fanlar asosida tuzilgan kurslar Keng integratsiya jarayoni oldingi
ilmiy yo‘nalishlarni  bog‘lovchi yangi tabiiy fanlar  va ilmiy yo‘nalishlar hosil
Logotip
o‘quv fanlaridan biri bo‘lib, fanlararo bilimlar (integrativ bilimlar)ni chuqurlashtirish va oshirish, ularni shakllantirish uchun o‘rganiladi. U har xiI tur/ar, usullar, uslublar, fanlararo integratsiya obyektlari asosida tuzilgan. Integratsion pedagogikaning sintlarga bo‘linishini turli asoslarda qilish mumkin: maqsad va muammolar asosida; maktab tabiiy-ilmiy tizimidagi vazifalari asosida; qO‘shiluvchi fan tarmoqlari asosida; integratsiya usullari va yo‘llari asosida; o‘quv rejasidagi o‘rni asosida; kursni o‘rganishga sarflangan vaqt asosida; o‘quvchilar uchun qiyinlik darajasi asosida va h. k. Shuni e'tiborga olish kerakki, bu kurslarning mualliflari, odatda, o‘z oldilariga bir necha maqsad va muam-molarni yechish masalasini qo‘yishadi, shu sababli kurslar ko‘p maqsadli, turli vazifali bo‘ladi. Ko‘p miqdordagi dasturlar va ularni tatbiq etishga urinishlarni ko‘rib chiqib, biz bu kurslar qurilishining asosiy yo‘nalishlarini ajratishimiz va ularni mohiyatiga qarab sinflarga bo‘lishimiz rnumkin. Ularni universal yoki bir necha asosiy tizim kurslarini almashtiruvchi umumiy, deb ham atash mumkin. Masalan, o‘qish, tabiat, rasm darslarini bitta urnumiy darsga birlashtirish. Odatda, bunday kurslarning mualliftari tabiiy fanlar materiallarini birlashtirib, ularni bir ma'lurn tizimga keltirishadi va o‘z kurslarini integrativ yoki kompleks (urnumiy), deb ataydilar. Ko‘rinib turibdiki, boshlang‘ich ta’lim tizimidagi tabiiy fanlar materiallarini berishda to‘g‘ri ketma-ketlikka faqat darslar tuzilishini saqlab qoJibgina erishish mumkin. Ba'zi e'tiborli olimlar ta'kidlaydilarki, bu an'anaviy maktablarda ham tabiiy fanlarni ketrna-ket o‘rganish yo‘li bilan ham hal·qilinmoqda. Bir qator olimlar boshlang‘ich ta'lirnda ham darslarga ajratib o‘qitish an'analari tarqalgan, deb hisoblashadi. Tabiiy fanlarni o‘qitishning tizim bo‘yicha davorn ettirishni bekor qilish va soddalashtirish uchun ko‘pgina mualliftar gumanitar sinftar uchun umumlashtirilgan kurslar (darslar) taklif qilishadi. Bularga umumiy tushunchalar beruvchi, bolalarda tabiiy fanlarni o‘rganishga qiziqish uyg‘otish vazifasini bajaruvchi, tabiat haqida qiziqarli ko‘rinishda hikoya qiluvchi boshlang‘ich tabiiy fanlar kurslari (masalan, boshlang‘ich sinflardagi «Tabiatshunoslik») kiradi. Chegaradosh fanlar asosida tuzilgan kurslar Keng integratsiya jarayoni oldingi ilmiy yo‘nalishlarni bog‘lovchi yangi tabiiy fanlar va ilmiy yo‘nalishlar hosil
bo‘lishiga olib keldi. Boshlang‘ich sinftarda ekologik ta’limni kuzatib, o‘qish,
tabiatshunoslik. mehnat (tabiiy materiallar bilan ishlash), rasm fanlariga ekologik
mavzular kiritilgani ko‘rinadi.
Bir-biriga  yaqin  chegaradosh  fanlarning  qatoriga  molekular  biologiya,
biofizika, geofizika, biokimyo, astrofizika, astrokimyo kiradi. Bu fanlar asosida
maktab integrativ tabiiy fanlari tuziladi. 
Asosiy fanlar asosida tuzilgan kurslar Bu kurslar zamonaviy bilimlarning
har bir bo‘limini qamrab oluvchi asosiy fanlar asosida tuziladi. Ular qatoriga
pedagogika,  pedagogik  texnologiya,  pedagogik  psixologiya,  inson  yoshi
psixologiyasi,  fan  rivojlanishi  jarayonini  o‘rganuvchi  pedagogik  psixologiya,
fanning  insonning  boshqa  hayot  jarayonlariga  bog‘liqligini  o‘rganuvchi;
kibernetika - boshqarish, aloqa va informatsiyani qayta ishlash; informatsiyaning
tuzilishi  va  xususiyatlarini,  uning  shaxs  shakllanishidagi  o‘rnini  o‘rganuvchi
informatika.  Inson  hayotining  turli  jarayonlarida  ilmiy  Yo‘nalish  bo‘lgan
tizimlarning  aloqalarini  o‘rganuvchi  sinergetikaning  qo‘llanilishi.  Bu  sinfdagi
integrativ kurslarning mazmuni shu fanlar ma'nosi va strukturasi asosida tuziladi. 
Umumiy ilmiy tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi kurslar Bu
asosda integrativ kurslar yaratish haqidagi fikrlar yaxshi natijalar berdi. Mualliftar
orasida  yuqori  darajadagi  umumiylikni  bildiruvchi  tushunchalar:  «materiya»,
«harakat», «modda», «maydon», «energiya» va boshqalar ko‘p ishlatildi. Qonunlar
orasida sermahsuli - tabiatni saqlash qonuni odamlarning mehnat faoliyati tufayli
rivojlanishi, tabiatga tuyg‘u bilan qarash bo‘ldi. 
Nazariyalar orasida integrativ kurs yaratish uchun asos bo‘lib asosiy tabiiy-
ilmiy nazariyalar xizmat qiladi. Shunisi e'tiborga loyiqki, bu asosda integrativ
kurslar yaratishga urinishlar ko‘p bo‘lgan bo‘lsa ham, ular qovishmaganligi va
ma'lum ketma-ketIikka, didaktik maqsadga ega emasligi bilan ajralib turadi. Fan
evolutsiyasi bilan bog‘liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtayi nazardan o‘rganish
uslublarini, olamning ilmiy ko‘rinishini o‘rganish asosidagi kurslar - yuqoridagi
barcha mavzular integrativ mazmunga ega va tatbiq etishga katta imkoniyatlari bor,
afsuski,  bunday  kurslar  maktab  faoliyatida  qo‘lIaniluvchi  material  va  o‘qitish
uslubining murakkabligi tufayli hali keng tarqalgani yo‘q. 
Logotip
bo‘lishiga olib keldi. Boshlang‘ich sinftarda ekologik ta’limni kuzatib, o‘qish, tabiatshunoslik. mehnat (tabiiy materiallar bilan ishlash), rasm fanlariga ekologik mavzular kiritilgani ko‘rinadi. Bir-biriga yaqin chegaradosh fanlarning qatoriga molekular biologiya, biofizika, geofizika, biokimyo, astrofizika, astrokimyo kiradi. Bu fanlar asosida maktab integrativ tabiiy fanlari tuziladi. Asosiy fanlar asosida tuzilgan kurslar Bu kurslar zamonaviy bilimlarning har bir bo‘limini qamrab oluvchi asosiy fanlar asosida tuziladi. Ular qatoriga pedagogika, pedagogik texnologiya, pedagogik psixologiya, inson yoshi psixologiyasi, fan rivojlanishi jarayonini o‘rganuvchi pedagogik psixologiya, fanning insonning boshqa hayot jarayonlariga bog‘liqligini o‘rganuvchi; kibernetika - boshqarish, aloqa va informatsiyani qayta ishlash; informatsiyaning tuzilishi va xususiyatlarini, uning shaxs shakllanishidagi o‘rnini o‘rganuvchi informatika. Inson hayotining turli jarayonlarida ilmiy Yo‘nalish bo‘lgan tizimlarning aloqalarini o‘rganuvchi sinergetikaning qo‘llanilishi. Bu sinfdagi integrativ kurslarning mazmuni shu fanlar ma'nosi va strukturasi asosida tuziladi. Umumiy ilmiy tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi kurslar Bu asosda integrativ kurslar yaratish haqidagi fikrlar yaxshi natijalar berdi. Mualliftar orasida yuqori darajadagi umumiylikni bildiruvchi tushunchalar: «materiya», «harakat», «modda», «maydon», «energiya» va boshqalar ko‘p ishlatildi. Qonunlar orasida sermahsuli - tabiatni saqlash qonuni odamlarning mehnat faoliyati tufayli rivojlanishi, tabiatga tuyg‘u bilan qarash bo‘ldi. Nazariyalar orasida integrativ kurs yaratish uchun asos bo‘lib asosiy tabiiy- ilmiy nazariyalar xizmat qiladi. Shunisi e'tiborga loyiqki, bu asosda integrativ kurslar yaratishga urinishlar ko‘p bo‘lgan bo‘lsa ham, ular qovishmaganligi va ma'lum ketma-ketIikka, didaktik maqsadga ega emasligi bilan ajralib turadi. Fan evolutsiyasi bilan bog‘liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtayi nazardan o‘rganish uslublarini, olamning ilmiy ko‘rinishini o‘rganish asosidagi kurslar - yuqoridagi barcha mavzular integrativ mazmunga ega va tatbiq etishga katta imkoniyatlari bor, afsuski, bunday kurslar maktab faoliyatida qo‘lIaniluvchi material va o‘qitish uslubining murakkabligi tufayli hali keng tarqalgani yo‘q.