TA’LIMNI TASHKILIY SHAKLLARI O‘QITISH TEXNOLOGIYASI KOMPONENTI

Yuklangan vaqt

2024-06-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

21

Faytl hajmi

264,5 KB


 
 
 
 
TA’LIMNI TASHKILIY SHAKLLARI O‘QITISH TEXNOLOGIYASI 
KOMPONENTI 
 
 
Reja: 
1. Ta’lim shakllari: mohiyati va mazmuni. 
2. Guruxlar shakllanishini aniqlovchi prinsiplar (asosiy qonun-qoidalar).  
3. Guruxlarda xamkorlikda ishlashni tashkillashtirish texnologiyasi.  
4. O‘zaro hamkorlikdagi ta’lim. «Zigzag», («Pila - Arra»), «O‘rganamiz» 
texnikalari.  
 
II. Asosiy turkum va tushunchalar:  
Ta’lim shakli, ta’limni tashkiliy shakli, frontal, kollektiv bilan (jamoa bilan), 
guruxlar bilan va yakka tartibda (individual) ishlash. 
1. Ta’lim shakli: mohiyati va mazmuni   
Ta’lim shakli (lotincha forma – tashqi ko‘rinish, tashqi chiziqlar) – bu o‘quv 
jarayonini mavjudlik tarzini, uning ichki mohiyatini, mantiiqi va mazmuni uchun 
qobiqdir. Bu belgilangan tartibda va aniq rejada sodir bo‘ladigan, ta’lim beruvchi 
va ta’lim oluvchining maxsus tashkil qilingan faoliyatini tashqi ifodasidir.  
Shunday qilib, ta’limning tashkiliy shakli, didaktik kategoriya (turkumlari) 
sifatida, o‘quv jarayonining quyidagi tashqi tomonlarini aks etadi: (1) uning 
mavjudlik tarzi: tartibi va rejasi; (2) o‘quv ishlarni tashkillashtirish shakli: ma’ruza, 
seminar, mustaqil ish va bosh.; (3) ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchining 
hamkorlikdagi faoliyatini tashkillashtirish yo‘llari: frontal, kollektiv bilan, guruxlar 
bilan, individual (yakka tartibda);  
TA’LIMNI TASHKILIY SHAKLLARI O‘QITISH TEXNOLOGIYASI KOMPONENTI Reja: 1. Ta’lim shakllari: mohiyati va mazmuni. 2. Guruxlar shakllanishini aniqlovchi prinsiplar (asosiy qonun-qoidalar). 3. Guruxlarda xamkorlikda ishlashni tashkillashtirish texnologiyasi. 4. O‘zaro hamkorlikdagi ta’lim. «Zigzag», («Pila - Arra»), «O‘rganamiz» texnikalari. II. Asosiy turkum va tushunchalar: Ta’lim shakli, ta’limni tashkiliy shakli, frontal, kollektiv bilan (jamoa bilan), guruxlar bilan va yakka tartibda (individual) ishlash. 1. Ta’lim shakli: mohiyati va mazmuni Ta’lim shakli (lotincha forma – tashqi ko‘rinish, tashqi chiziqlar) – bu o‘quv jarayonini mavjudlik tarzini, uning ichki mohiyatini, mantiiqi va mazmuni uchun qobiqdir. Bu belgilangan tartibda va aniq rejada sodir bo‘ladigan, ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchining maxsus tashkil qilingan faoliyatini tashqi ifodasidir. Shunday qilib, ta’limning tashkiliy shakli, didaktik kategoriya (turkumlari) sifatida, o‘quv jarayonining quyidagi tashqi tomonlarini aks etadi: (1) uning mavjudlik tarzi: tartibi va rejasi; (2) o‘quv ishlarni tashkillashtirish shakli: ma’ruza, seminar, mustaqil ish va bosh.; (3) ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchining hamkorlikdagi faoliyatini tashkillashtirish yo‘llari: frontal, kollektiv bilan, guruxlar bilan, individual (yakka tartibda);  
 
Ta’lim texnologiyasini loyixalashtirishda, muhimi o‘quv jarayon tartibi va 
rejasi emas - bu ikkinchi darajali, ta’lim oluvchilar bilan hamkorlikdagi faoliyatning 
tashqi ifodasi sifatida uning tashkiliy shakli qiziqtiradi.   
 frontal – barcha ta’lim oluvchilar bilan bir vaqtda ishlash;  
 kollektiv (jamoa) bilan ishlash – u frontal va guruxlar bilan ishlashga o‘xshash 
desa ham bo‘ladi: (1) kutilayotgan ish rejasining birgalikdagi muxokamasi → (2) 
vazifalarning taqsimlanishi, hisobot shaklini tanlash → (3) (yakun) xulosalarni 
muxokama qilish (tartib bilan ayrim ta’lim oluvchilarning fikrlari tinglanadi va 
muxokama qilinadi). → (4) ratsional yechimini shakllantirish (asta-sekinlik bilan, 
ko‘pchilikning roziligi bilan);  
 guruxlar bilan ishlash– bitta vazifani birgalikda mini-guruxlarda bajarish; 
 individual ishlash – o‘quv vazifani individual (yakka tartibda) bajarish. 
Xar bir aytib o‘tilgan tashkiliy shakllarning o‘ziga yarasha afzallik va 
kamchilik taraflari, o‘ziga xos xususiyatlari va optimal qo‘llanilish sohalari bor, ular 
ta’lim oluvchilar mustaqilliligining turli darajasini, ta’lim beruvchi tomonidan 
o‘qitish jarayonini boshqarishning turli yo‘llarini ta’riflaydi.   
  O‘qitish texnologiyasini loyixalashtirishda ularning tanlovi nimaga 
asoslangan bo‘lishi lozim? Shubxasiz, bu eng avvalo ular bilan ta’lim maqsadi va 
ta’lim usullarining o‘zaro munosabatlaridan kelib chiqadi.   
1.1. Ta’lim shakllarining o‘ziga xos xususiyatlari  
Ta’lim texnologiyasini loyixalashtirishda, muhimi o‘quv jarayon tartibi va rejasi emas - bu ikkinchi darajali, ta’lim oluvchilar bilan hamkorlikdagi faoliyatning tashqi ifodasi sifatida uning tashkiliy shakli qiziqtiradi.  frontal – barcha ta’lim oluvchilar bilan bir vaqtda ishlash;  kollektiv (jamoa) bilan ishlash – u frontal va guruxlar bilan ishlashga o‘xshash desa ham bo‘ladi: (1) kutilayotgan ish rejasining birgalikdagi muxokamasi → (2) vazifalarning taqsimlanishi, hisobot shaklini tanlash → (3) (yakun) xulosalarni muxokama qilish (tartib bilan ayrim ta’lim oluvchilarning fikrlari tinglanadi va muxokama qilinadi). → (4) ratsional yechimini shakllantirish (asta-sekinlik bilan, ko‘pchilikning roziligi bilan);  guruxlar bilan ishlash– bitta vazifani birgalikda mini-guruxlarda bajarish;  individual ishlash – o‘quv vazifani individual (yakka tartibda) bajarish. Xar bir aytib o‘tilgan tashkiliy shakllarning o‘ziga yarasha afzallik va kamchilik taraflari, o‘ziga xos xususiyatlari va optimal qo‘llanilish sohalari bor, ular ta’lim oluvchilar mustaqilliligining turli darajasini, ta’lim beruvchi tomonidan o‘qitish jarayonini boshqarishning turli yo‘llarini ta’riflaydi. O‘qitish texnologiyasini loyixalashtirishda ularning tanlovi nimaga asoslangan bo‘lishi lozim? Shubxasiz, bu eng avvalo ular bilan ta’lim maqsadi va ta’lim usullarining o‘zaro munosabatlaridan kelib chiqadi. 1.1. Ta’lim shakllarining o‘ziga xos xususiyatlari  
 
 
Индивидуал 
эришилган 
ютуқларнинг якуни; бунда 
кучли қатнашчилар катта 
хажмдаги мураккаб вазифа-
ни бажарадилар 
Ўқув фаолиятнинг бу-
тун таркибини бошқа-
ради 
Шакллар  обу-
чения 
Фронтал 
Коллектив билан 
Гурухларда 
Индивидуал (якка тар-
тибда)   
Алоқа тури 
Белгилари: 
Таълим берувчи ва 
таълим олувчилар 
Таълим берувчи ва 
таълим олувчи 
Таълим 
берувчи– 
микро 
гурухлар-  
таълим олувчилар 
Таълим берувчи – 
ўқув гурухи  
(1)Ўқув вазифалар 
Таълим олувчиларга 
битта  
вазифа 
Ўқув гурухи (синф) 
учун битта вазифа) 
Умумий / ҳар бир 
мини-гурух учун 
ўзига хос   
Индивидуал 
Бир хил вазифани бир 
хил жадалликда инди-
видуал 
(алохида 
-
алохида) бажарадилар  
(4)Олинган натижанинг таснифи 
Коллектив ижодининг 
якуни  
Хар бир гурух аъзоси-
нинг қўшган хиссасига 
асосланган ҳолат гу-
рухлардаги ҳамкорлик-
нинг якуни.  
Индивидуал ижоднинг 
якуни 
Янада фаолроқ ва тай-
ёргарлик 
кўрганларга 
таянган ҳолда таълим 
олувчилар билан ҳам-
корликда иш олиб бо-
ради  
Мини-гурухлар фаоли-
ятини лидерлар ёрда-
мида бошқаради 
Индивидуал (якка тар-
тибдаги) ишни бошқа-
ради 
(2)Таълим олувчилар фаолияти  таснифи, иш жадаллиги 
(3)Таълим берувчи фаолиятининг таснифи 
Бир хил вазифани бир 
хил жадалликда кол-
лектив билан бажара-
дилар 
Гурух вазифасини  
бир хил жадалликда 
олдин 
индивидуал, 
кейин 
ҳамкорликда 
бажарадилар 
 
Шахсий ўқув иконият-
ларига, 
қоби-
лиятларига, 
ўрганган-
лик даражасига  таян-
ган щолда индивидуал 
вазифани 
мустақил 
равишда бажарадилар 
 
Индивидуал эришилган ютуқларнинг якуни; бунда кучли қатнашчилар катта хажмдаги мураккаб вазифа- ни бажарадилар Ўқув фаолиятнинг бу- тун таркибини бошқа- ради Шакллар обу- чения Фронтал Коллектив билан Гурухларда Индивидуал (якка тар- тибда) Алоқа тури Белгилари: Таълим берувчи ва таълим олувчилар Таълим берувчи ва таълим олувчи Таълим берувчи– микро гурухлар- таълим олувчилар Таълим берувчи – ўқув гурухи (1)Ўқув вазифалар Таълим олувчиларга битта вазифа Ўқув гурухи (синф) учун битта вазифа) Умумий / ҳар бир мини-гурух учун ўзига хос Индивидуал Бир хил вазифани бир хил жадалликда инди- видуал (алохида - алохида) бажарадилар (4)Олинган натижанинг таснифи Коллектив ижодининг якуни Хар бир гурух аъзоси- нинг қўшган хиссасига асосланган ҳолат гу- рухлардаги ҳамкорлик- нинг якуни. Индивидуал ижоднинг якуни Янада фаолроқ ва тай- ёргарлик кўрганларга таянган ҳолда таълим олувчилар билан ҳам- корликда иш олиб бо- ради Мини-гурухлар фаоли- ятини лидерлар ёрда- мида бошқаради Индивидуал (якка тар- тибдаги) ишни бошқа- ради (2)Таълим олувчилар фаолияти таснифи, иш жадаллиги (3)Таълим берувчи фаолиятининг таснифи Бир хил вазифани бир хил жадалликда кол- лектив билан бажара- дилар Гурух вазифасини бир хил жадалликда олдин индивидуал, кейин ҳамкорликда бажарадилар Шахсий ўқув иконият- ларига, қоби- лиятларига, ўрганган- лик даражасига таян- ган щолда индивидуал вазифани мустақил равишда бажарадилар  
 
2. Guruxlarning shakllanishini aniqlab beruvchi qonun-qoidalar (prinsiplar) 
[1-bo‘yicha]   
 
 
 
Таълим 
мақсадини, 
натижаларини ва усулларини 
ҳисобга олган ҳолда таълим 
олувчилар гурухларини тузиш  
Гурухларнинг гурухли билим орттиришлик фаолиятини амалга 
ошириш қуйидагиларда шаклланади:  
Педагогик вазифаларнинг қўйилишида; 
Ўқув натижаларнинг режалаштирилганлигида; 
Ўқитиш технологиясини лойихалаштириш жараёнида танланган 
таълим усуллари. 
Таълим 
олувчиларни 
гурухларга 
бириктиришни 
белгиловчи 
белгиларни 
ҳисобга олиш 
Вазифаларнинг 
(қандайлигини) 
таснифини 
щисобга олган ҳолда гурух 
таркибининг сонини аниқлаш 
(1) тасодифий белгилар билан: 
-
Таълим олувчилар 1 дан 5 гача (ёки 6 гача, ёки 8 гача) 
мўлжаллаб, 
кейин 
кичик 
«биринчисидан», 
«иккинчисидан», «учинчисидан» ва в.к. гурухчаларга 
бирлашадилар  
-
ёки ихтиёрий, масалан, аудиторияда жойлашиш 
жойига қараб. 
(2) ўқув ютуқлари даражасини очиб бериш асосида:  
- гурухлар– тўғриланади; 
- мадад гурухлари; 
- ривожланиш гурухлари (Гузеев В.В., 1996 й.). 

Унча катта былмаган вазифаларни бажариш учун энг 
оптимал гурух таркиби – 3 дан 5 кишигача (машқ, ўқув 
турнири, китоб билан ишлаш ва бош.);  

Кўп катта мехнат талаб қилинадиган мураккаб вазифалар 
учун (масалан, вазифаларни лойихалаштириш) 5 дан 7 
кишигача. 

жуфтлик былиб ишлаш масалаларни ечишда яхши натижа 
беради. 
Щар бир гурухга берилган вазифани ечиши учун қанча вақт 
ажратилган былса шунча вақт фаолият кўрсатади: дарс қисмидан 
то бир нечта ўқув машғулотларигача. Лекин вазифа бажарилгач, 
гурух хисобот бергач – ундан кейин гурух бўлиб фаолият 
кўрсатмайди.  
Гурух 
фаолияти 
вақтини 
хисобга олиш (ўзоқ ёки қисқа 
вақт ичида) 
Гурух 
таркибини 
алмаштирилишини 
хисобга 
олиш 
Гурухлардаги иш щамма таълим олувчиларга фаолликни, ҳар бир 
кишининг дифференциал ривожланишини таъминлаб бериши 
шарт, чунки коллектив учун ҳар бир гурух аъзосининг ўқув 
имкониятлари максимал самара билан амалга ошиши лозим 
бўлсин. Шунинг учун гурух таркиби хар доим ўзгариб туради.   
 
Гурухларни 
шакллантириш 
бўйича 
қонун-қоидалар 
2. Guruxlarning shakllanishini aniqlab beruvchi qonun-qoidalar (prinsiplar) [1-bo‘yicha] Таълим мақсадини, натижаларини ва усулларини ҳисобга олган ҳолда таълим олувчилар гурухларини тузиш Гурухларнинг гурухли билим орттиришлик фаолиятини амалга ошириш қуйидагиларда шаклланади: Педагогик вазифаларнинг қўйилишида; Ўқув натижаларнинг режалаштирилганлигида; Ўқитиш технологиясини лойихалаштириш жараёнида танланган таълим усуллари. Таълим олувчиларни гурухларга бириктиришни белгиловчи белгиларни ҳисобга олиш Вазифаларнинг (қандайлигини) таснифини щисобга олган ҳолда гурух таркибининг сонини аниқлаш (1) тасодифий белгилар билан: - Таълим олувчилар 1 дан 5 гача (ёки 6 гача, ёки 8 гача) мўлжаллаб, кейин кичик «биринчисидан», «иккинчисидан», «учинчисидан» ва в.к. гурухчаларга бирлашадилар - ёки ихтиёрий, масалан, аудиторияда жойлашиш жойига қараб. (2) ўқув ютуқлари даражасини очиб бериш асосида: - гурухлар– тўғриланади; - мадад гурухлари; - ривожланиш гурухлари (Гузеев В.В., 1996 й.).  Унча катта былмаган вазифаларни бажариш учун энг оптимал гурух таркиби – 3 дан 5 кишигача (машқ, ўқув турнири, китоб билан ишлаш ва бош.);  Кўп катта мехнат талаб қилинадиган мураккаб вазифалар учун (масалан, вазифаларни лойихалаштириш) 5 дан 7 кишигача.  жуфтлик былиб ишлаш масалаларни ечишда яхши натижа беради. Щар бир гурухга берилган вазифани ечиши учун қанча вақт ажратилган былса шунча вақт фаолият кўрсатади: дарс қисмидан то бир нечта ўқув машғулотларигача. Лекин вазифа бажарилгач, гурух хисобот бергач – ундан кейин гурух бўлиб фаолият кўрсатмайди. Гурух фаолияти вақтини хисобга олиш (ўзоқ ёки қисқа вақт ичида) Гурух таркибини алмаштирилишини хисобга олиш Гурухлардаги иш щамма таълим олувчиларга фаолликни, ҳар бир кишининг дифференциал ривожланишини таъминлаб бериши шарт, чунки коллектив учун ҳар бир гурух аъзосининг ўқув имкониятлари максимал самара билан амалга ошиши лозим бўлсин. Шунинг учун гурух таркиби хар доим ўзгариб туради. Гурухларни шакллантириш бўйича қонун-қоидалар  
 
3. Guruxlarda hamkorlikda ishlashni tashkillashtirish     texnologiyasi [1-
bo‘yicha]   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Технологик 
операциялар 
1. 
Гурухларда 
таълимни 
ташкиллаштириш 
тайёргарлиги 
учун 
рефлексия, 
ызини 
ызи 
бащолаш 
Таълим берувчининг фаолияти 
2. Мақсадлаштириш  
Саволларга жавоб олади: 
 Нима учун мен таълим берувчиларни гурухларда 
ишлашларини хохлайман? Мен бунга тайёрманми? 
 Буни қандай қилишни мен биламанми?  
 Таълим олувчиларнинг ызлари гурухларда ишлашга 
тайёрмилар? 
Улар 
гурухли 
таълим 
шакллари 
шароитида ишлаш қоидаларини биладиларми?  
Талим 
мақсадларини 
қўдилар 
ва 
натижаларни 
режалаштирадилар. 
ўқув режага мувофиқ вақт ўлчами қўйилган мақсадга ва 
режалаштирилган натижаларга эришишни амалга ошириш 
учун зарур былган  вақтга ўзаро мослиги.  Гурухларда 
ишлашни амалга ошириш учун реал (мавжуд) вақтни 
белгилайди.  
4. Ўқув машғулот моделини 
танлаш  
3. Гурухда ишлаш учун зарур 
былган 
ва 
ўқув 
режада 
ажратилган вақт (қирқими) 
нинг ўзаро боғлиқлиги  
Энг яхши модель: (1) щамма ўқув гурухига вазифани 
тушунтириш, 
(2) 
кичик 
мини-гурухларда 
ишлашни 
ташкиллаштириш, олдин индивидуал, кейин эса мулоқот 
билан, (3) гурух ишлари натижалари бўйича презинтация 
қилиш ва коллектив билан якун ясаш. 
I. Тайёрлов босқичи  
3. Guruxlarda hamkorlikda ishlashni tashkillashtirish texnologiyasi [1- bo‘yicha] Технологик операциялар 1. Гурухларда таълимни ташкиллаштириш тайёргарлиги учун рефлексия, ызини ызи бащолаш Таълим берувчининг фаолияти 2. Мақсадлаштириш Саволларга жавоб олади:  Нима учун мен таълим берувчиларни гурухларда ишлашларини хохлайман? Мен бунга тайёрманми?  Буни қандай қилишни мен биламанми?  Таълим олувчиларнинг ызлари гурухларда ишлашга тайёрмилар? Улар гурухли таълим шакллари шароитида ишлаш қоидаларини биладиларми? Талим мақсадларини қўдилар ва натижаларни режалаштирадилар. ўқув режага мувофиқ вақт ўлчами қўйилган мақсадга ва режалаштирилган натижаларга эришишни амалга ошириш учун зарур былган вақтга ўзаро мослиги. Гурухларда ишлашни амалга ошириш учун реал (мавжуд) вақтни белгилайди. 4. Ўқув машғулот моделини танлаш 3. Гурухда ишлаш учун зарур былган ва ўқув режада ажратилган вақт (қирқими) нинг ўзаро боғлиқлиги Энг яхши модель: (1) щамма ўқув гурухига вазифани тушунтириш, (2) кичик мини-гурухларда ишлашни ташкиллаштириш, олдин индивидуал, кейин эса мулоқот билан, (3) гурух ишлари натижалари бўйича презинтация қилиш ва коллектив билан якун ясаш. I. Тайёрлов босқичи  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bir xil turdagi guruxiy ishlar o‘quv guruxlari uchun bir xil vazifalarni bajarishni 
taxmin qiladi.  
Differensial (tabaqalashgan) guruxiy ishlar turli vazifalarni guruxlar bilan 
ishlashni taxmin qiladi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Қўйилган таълим мақсадига мос келадиган бир турдаги / 
дифференциал (табақалашган) вазифаларни танлайди. Уни 
таълим олувчиларнинг хусусиятлари, қобилиятлари ва 
БМК даражаларидан келиб чиққан ҳолда шакллантиради.  
Бу вазифани бажаришда ҳамма гурух аъзолари иштирок 
этишларини таъминлаб беришга имкон яратади.  
Аудитория шундай бўлиши керакки, унда бир-бирларига 
халақит қилмасдан бир нечта гурухлар ишлаши мумкин. 
Полларига винт билан стол ва стуллар маҳкамланган 
аудиториялар тўғри келмайди. 
6. Вазифани танлаш ва унинг 
таърифи 
5. Гурухлар ишлаш жойини 
танлаш  
 тайёрлайди: гурух учун – ёзма равишдаги йўл-
йўриқлар: гурух бу вазифани қандай тушунганлиги ва уни 
бажарилиши 
уларга 
боғлиқ; 
йўл-йўриқларни 
тўғри 
тушуниш бу гурухлар ичидаги ишларнинг самарасини 
таъминлаб беради; 
 таълим олувчилар учун - индивидуал натижалар 
карточкаси. 
7. Ўқув материалларни ва йўл-
йўриқларни тайёрлаш  
Bir xil turdagi guruxiy ishlar o‘quv guruxlari uchun bir xil vazifalarni bajarishni taxmin qiladi. Differensial (tabaqalashgan) guruxiy ishlar turli vazifalarni guruxlar bilan ishlashni taxmin qiladi. Қўйилган таълим мақсадига мос келадиган бир турдаги / дифференциал (табақалашган) вазифаларни танлайди. Уни таълим олувчиларнинг хусусиятлари, қобилиятлари ва БМК даражаларидан келиб чиққан ҳолда шакллантиради. Бу вазифани бажаришда ҳамма гурух аъзолари иштирок этишларини таъминлаб беришга имкон яратади. Аудитория шундай бўлиши керакки, унда бир-бирларига халақит қилмасдан бир нечта гурухлар ишлаши мумкин. Полларига винт билан стол ва стуллар маҳкамланган аудиториялар тўғри келмайди. 6. Вазифани танлаш ва унинг таърифи 5. Гурухлар ишлаш жойини танлаш  тайёрлайди: гурух учун – ёзма равишдаги йўл- йўриқлар: гурух бу вазифани қандай тушунганлиги ва уни бажарилиши уларга боғлиқ; йўл-йўриқларни тўғри тушуниш бу гурухлар ичидаги ишларнинг самарасини таъминлаб беради;  таълим олувчилар учун - индивидуал натижалар карточкаси. 7. Ўқув материалларни ва йўл- йўриқларни тайёрлаш  
 
Instruksiyaga (yo‘l-yo‘riqlarga) talablar: 
Yo‘l-yo‘riqlar bo‘lishi lozim: 
! - vazifaning aniq shakliga ega bo‘lishi; 
- kutiladigan natijalarni aniq belgilash; 
- amaliyotda qo‘llangan bo‘lishi: bu yo‘l-yo‘riqni avval o‘zingiz bajarib 
ko‘ring yoki xamkasbingizdan iltimos qiling; 
- gurux vazifani mustaqil ravishda bajarishi uchun vazifani bajarishning 
batafsil tavsiyanomasiga ega bo‘lish; 
- har bir ta’lim oluvchi tilida tushunarli qilib yozilgan bo‘lishi lozim. 
 
! 
Individual natijalar kartochkasi 
- Vazifani bajarishda nimaga javob berishini har bir ta’lim beruvchi 
tushunishi kerak;  
- Shunday savollarni kirgizish mumkinki, ularga bitta emas bir nechta 
javob olish mumkin. Bu ta’lim oluvchilarning shaxsiy dunyoqarashni 
tasavvur etishga va nimani o‘rganganligiga qarab ma’suliyatni 
tushunishga qiziqtiradi; uning asosiy malakalarining rivojlanishini 
ko‘rsatadi;  
- Har bir ta’lim (beruvchi) oluvchi ishini baholashga imkon beradi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(1) ўқув гурухида дўстона муносабатлар шароитини яратади: 
шундагина улар ҳамкорликдаги вазифани самарали ва 
ижодий хал қилиб бажарадилар;  
(2)таълим олувчилар (берувчилар) гурухларда ишлашга 
йўналтирилган бўлишлари ва қоидаларни билишлари керак.  
8. 
Таълим 
олувчиларни 
ҳамкорликда таълим олишга 
Instruksiyaga (yo‘l-yo‘riqlarga) talablar: Yo‘l-yo‘riqlar bo‘lishi lozim: ! - vazifaning aniq shakliga ega bo‘lishi; - kutiladigan natijalarni aniq belgilash; - amaliyotda qo‘llangan bo‘lishi: bu yo‘l-yo‘riqni avval o‘zingiz bajarib ko‘ring yoki xamkasbingizdan iltimos qiling; - gurux vazifani mustaqil ravishda bajarishi uchun vazifani bajarishning batafsil tavsiyanomasiga ega bo‘lish; - har bir ta’lim oluvchi tilida tushunarli qilib yozilgan bo‘lishi lozim. ! Individual natijalar kartochkasi - Vazifani bajarishda nimaga javob berishini har bir ta’lim beruvchi tushunishi kerak; - Shunday savollarni kirgizish mumkinki, ularga bitta emas bir nechta javob olish mumkin. Bu ta’lim oluvchilarning shaxsiy dunyoqarashni tasavvur etishga va nimani o‘rganganligiga qarab ma’suliyatni tushunishga qiziqtiradi; uning asosiy malakalarining rivojlanishini ko‘rsatadi; - Har bir ta’lim (beruvchi) oluvchi ishini baholashga imkon beradi. (1) ўқув гурухида дўстона муносабатлар шароитини яратади: шундагина улар ҳамкорликдаги вазифани самарали ва ижодий хал қилиб бажарадилар; (2)таълим олувчилар (берувчилар) гурухларда ишлашга йўналтирилган бўлишлари ва қоидаларни билишлари керак. 8. Таълим олувчиларни ҳамкорликда таълим олишга  
 
 
 
 
 
 
Guruxlarda ishlash qoidalari: 
Har bir qatnashchi xushmuomala va ochiq ko‘ngilli bo‘lishi va 
do‘stlarining fikrlarini ham tinglashi (inobatga olishlari) shart;  
Har bir qatnashchi faol, o‘zaro birgalikda ishlashi, berilgan vazifaga 
ma’suliyat bilan qarashi lozim; 
Har bir qatnashchi yordam kerak bo‘lsa, so‘rashi lozim;  
Har bir qatnashchi boshqalar yordam so‘rasa, yordam berishi lozim; 
Har bir qatnashchi gurux ishi natijalarini baholashda qatnashishi lozim; 
har bir qatnashchi tushunishi lozim: 
 
- boshqalarga yordam berib, o‘zimiz o‘rganamiz! 
 
- biz bir kemadamiz: birgalikda suzamiz yoki birgalikda cho‘kamiz! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Guruxlarni joylashtirishning optimal sxemasi  
 
10. 
Гурухларда 
таълим 
олувчилар бажариши лозим 
былган 
ролларини 
11. 
Ишлаш 
жойини 
тайёрлайди 
Таълим 
олувчилар 
бажариши 
лозим 
былган 
ролларни 
аниқлайди: маслахатчи, сардор, докладчи (сўзга чиқувчи), 
баённома юритувчи, расмийлаштирувчи ва бош.  
Бунда таълим олувчининг кучли ва заиф томонлари инобатга 
олинади.  
Столларни 
қандай 
жойлаштириш 
кераклигини 
таъминлайди, улар шундай жойланиши керакки:  
 Таълим 
олувчилар 
аудиторияда 
бемалол 
харакат 
қилишлари лозим;  
 Гурух аъзолари битта жойда жойлашишлари лозим, улар 
бир-бирларини кыриб, эшитиб туришлари лозим; 
 Зарурий 
ўқув 
дастурлардан 
ҳамма 
бемалол 
фойдаланиши лозим. 
Кичик гурухларни тузиш (жойлаштириш) йылларини 
танлайди: 

Белгилари быйича; 

Сони бўйича: 

Вақти бўйича. 
Ким таълим олувчиларни гурухларга ажратишини ани=лайди?  
Агар бажариш учун турли вазифалар берилса улар ўз 
қизиқишларига қараб гурухларни танлашлари мумкин.  
 
9. 
Гурухларга 
бўлиш 
йылларини танлаш 
Guruxlarda ishlash qoidalari: Har bir qatnashchi xushmuomala va ochiq ko‘ngilli bo‘lishi va do‘stlarining fikrlarini ham tinglashi (inobatga olishlari) shart; Har bir qatnashchi faol, o‘zaro birgalikda ishlashi, berilgan vazifaga ma’suliyat bilan qarashi lozim; Har bir qatnashchi yordam kerak bo‘lsa, so‘rashi lozim; Har bir qatnashchi boshqalar yordam so‘rasa, yordam berishi lozim; Har bir qatnashchi gurux ishi natijalarini baholashda qatnashishi lozim; har bir qatnashchi tushunishi lozim: - boshqalarga yordam berib, o‘zimiz o‘rganamiz! - biz bir kemadamiz: birgalikda suzamiz yoki birgalikda cho‘kamiz! Guruxlarni joylashtirishning optimal sxemasi 10. Гурухларда таълим олувчилар бажариши лозим былган ролларини 11. Ишлаш жойини тайёрлайди Таълим олувчилар бажариши лозим былган ролларни аниқлайди: маслахатчи, сардор, докладчи (сўзга чиқувчи), баённома юритувчи, расмийлаштирувчи ва бош. Бунда таълим олувчининг кучли ва заиф томонлари инобатга олинади. Столларни қандай жойлаштириш кераклигини таъминлайди, улар шундай жойланиши керакки:  Таълим олувчилар аудиторияда бемалол харакат қилишлари лозим;  Гурух аъзолари битта жойда жойлашишлари лозим, улар бир-бирларини кыриб, эшитиб туришлари лозим;  Зарурий ўқув дастурлардан ҳамма бемалол фойдаланиши лозим. Кичик гурухларни тузиш (жойлаштириш) йылларини танлайди:  Белгилари быйича;  Сони бўйича:  Вақти бўйича. Ким таълим олувчиларни гурухларга ажратишини ани=лайди? Агар бажариш учун турли вазифалар берилса улар ўз қизиқишларига қараб гурухларни танлашлари мумкин. 9. Гурухларга бўлиш йылларини танлаш  
 
 
 
 
  
Таълим берувчи  
 
 
 
 
 
II bosqich. Gurux bo‘yicha vazifani bajarishga kirishish  
 
 
Faoliyat  
Ta’lim beruvchi  
Ta’lim oluvchilar   
1. Bilish lozim bo‘lgan vazifalarni qo‘yadi (muammoli 
vaziyatni tavsiya etadi), ta’lim oluvchilar bilan 
muammoni 
yechish 
yo‘llari 
va 
ketmaketligini 
muxokama qiladi (amaliyotda qo‘llash).  
2. Ish oxirida qanday natijalar kutilishini tushuntiradi.  
3. Guruxlarda o‘zaro faoliyat natijalarini taqdim etish 
shaklini e’lon qiladi. Har bir qatnashchining va 
guruxlarning baholanish me’zonlarini tushuntirib beradi.  
4. Ta’lim oluvchilarni guruxlarga ajratadi.  
5. Ish bajarish uchun zarur bo‘lgan materiallarni 
Vazifani muhokama 
qiladilar.  
 
 
 
 
 
 
 
 
Таълим берувчи II bosqich. Gurux bo‘yicha vazifani bajarishga kirishish Faoliyat Ta’lim beruvchi Ta’lim oluvchilar 1. Bilish lozim bo‘lgan vazifalarni qo‘yadi (muammoli vaziyatni tavsiya etadi), ta’lim oluvchilar bilan muammoni yechish yo‘llari va ketmaketligini muxokama qiladi (amaliyotda qo‘llash). 2. Ish oxirida qanday natijalar kutilishini tushuntiradi. 3. Guruxlarda o‘zaro faoliyat natijalarini taqdim etish shaklini e’lon qiladi. Har bir qatnashchining va guruxlarning baholanish me’zonlarini tushuntirib beradi. 4. Ta’lim oluvchilarni guruxlarga ajratadi. 5. Ish bajarish uchun zarur bo‘lgan materiallarni Vazifani muhokama qiladilar.  
 
guruxlarga tarqatadi. Vazifani bajarishda qanday 
qo‘shimcha materiallardan foydalanish mumkinligini 
(zaruriy sharoitlarda) tushuntirib beradi.  
6. Guruxli ishlarni doskada bajarish yo‘l-yo‘riqlarini 
tarqatadi yoki yozadi. Bu yo‘l-yo‘riqlarni muxokama 
qilib tushuntirib beradi va hamma tushunganligiga amin 
bo‘ladi.  
7. Individual natijalar kartochkasini tarqatadi.  
 
O‘quv 
materiallari, 
uning yo‘l-yo‘riqlari 
va individual natijalar 
kartochkasi 
bilan 
tanishadilar. 
 
III etap. Gurux bo‘yicha ishlash  
Faoliyat 
Ta’lim beruvchi 
Ta’lim oluvchilar   
Kuzatuvchi sifatida ishtirok etadi. Lekin bunda: 
1) ish olib boruvchi guruxlarni nazorat qiladi, lekin 
ularni boshqarmaydi: ta’lim oluvchilar o‘zlariga 
o‘zlari javob beradilar. Xatto, ular xato qilsalar ham, 
o‘zlari ish olib borishlariga ruxsat beradi; 
2) individual ish bo‘yicha aniq vazifani bajarishda 
zarur bo‘lgan malakani shakllantirishga e’tibor 
beradi; 
3) ta’lim oluvchilarga nimani bajarib bo‘lganliklarini 
aytib turishlarini tavsiya etadi va ochiq savollar berib 
ularga yordam beradi: 
 «Qanday?» – ular xodisalarni taxlil qilishlari uchun;  
 «Nima uchun bu usul yaxshi yoki yomon?» – ular o‘z 
fikrlarni aytishlari uchun; 
 «Nima uchun sen. . . . deb o‘ylaysan?» – o‘z ishlari 
va boshqa ishlarni kuzatish vaqtida ma’lumotlarni 
tanlab olishlari uchun; 
Guruxlarda 
ishlashni 
rejalashtiradilar. Gurux ichida 
vazifalarni 
taqsimlaydilar. 
Vazifalarni 
individual 
bajaradilar. 
Individual 
natijalarni 
muhokama qiladilar.  
Guruxli 
ishning 
umumiy 
natijalarini 
shakllantiradilar 
va 
ularni 
prezintatsiyaga 
tayyorlaydilar.  
guruxlarga tarqatadi. Vazifani bajarishda qanday qo‘shimcha materiallardan foydalanish mumkinligini (zaruriy sharoitlarda) tushuntirib beradi. 6. Guruxli ishlarni doskada bajarish yo‘l-yo‘riqlarini tarqatadi yoki yozadi. Bu yo‘l-yo‘riqlarni muxokama qilib tushuntirib beradi va hamma tushunganligiga amin bo‘ladi. 7. Individual natijalar kartochkasini tarqatadi. O‘quv materiallari, uning yo‘l-yo‘riqlari va individual natijalar kartochkasi bilan tanishadilar. III etap. Gurux bo‘yicha ishlash Faoliyat Ta’lim beruvchi Ta’lim oluvchilar Kuzatuvchi sifatida ishtirok etadi. Lekin bunda: 1) ish olib boruvchi guruxlarni nazorat qiladi, lekin ularni boshqarmaydi: ta’lim oluvchilar o‘zlariga o‘zlari javob beradilar. Xatto, ular xato qilsalar ham, o‘zlari ish olib borishlariga ruxsat beradi; 2) individual ish bo‘yicha aniq vazifani bajarishda zarur bo‘lgan malakani shakllantirishga e’tibor beradi; 3) ta’lim oluvchilarga nimani bajarib bo‘lganliklarini aytib turishlarini tavsiya etadi va ochiq savollar berib ularga yordam beradi:  «Qanday?» – ular xodisalarni taxlil qilishlari uchun;  «Nima uchun bu usul yaxshi yoki yomon?» – ular o‘z fikrlarni aytishlari uchun;  «Nima uchun sen. . . . deb o‘ylaysan?» – o‘z ishlari va boshqa ishlarni kuzatish vaqtida ma’lumotlarni tanlab olishlari uchun; Guruxlarda ishlashni rejalashtiradilar. Gurux ichida vazifalarni taqsimlaydilar. Vazifalarni individual bajaradilar. Individual natijalarni muhokama qiladilar. Guruxli ishning umumiy natijalarini shakllantiradilar va ularni prezintatsiyaga tayyorlaydilar.  
 
 «Agarda . . . . ? Qanday boshqa yo‘llar mavjud? 
Boshqalar . . . .foydalanish mumkin deb 
o‘ylaydilar» – ular tovush chiqarib fikr yuritishlari, 
boshqalarni tinglashlari, olingan axborotlardan 
ma’lumotlarni ajratib olishlari uchun;  
4) ta’lim oluvchilarni ishlash yo‘llarini tushuntirib 
beradi; ular yutuqlarini baholashga aloqador bo‘lgan 
aniq axborotni beradi; tez-tez, aniq va chin dildan 
nasixatlar beradi.  
! 
Guruxlarda ishlarning tashkillashtirilmaganligidan chiqib  
ketish yo‘llari  
Gurux ishlarini doimiy ravishda muvofiqlashtirib turish lozim: mavzudan 
uzoqlashish – bu ta’lim oluvchilarni aldash xisoblanadi.  
Gurux sardorlariga e’tibor berish kerak. 
Hamma ish uchun zarur bo‘lgan bor materiallardan foydalana olishiga 
ishonch xosil qilish kerak.  
Vazifani bajarish uchun yetarlicha vaqt ta’minlanib berilishi lozim.  
Xamma haqqoniy baho olishini nazorat qilish.  
Guruxlarda ish olib borish qoidalarini aniqlash. 
Har bir gurux o‘zining olg‘a siljishini o‘zi rejalashtirishiga ruxsat berish.  
 
 
 
 
 
 
 
IV bosqich. Yakun yasash, taxlil va baho  
 
Faoliyat  
 «Agarda . . . . ? Qanday boshqa yo‘llar mavjud? Boshqalar . . . .foydalanish mumkin deb o‘ylaydilar» – ular tovush chiqarib fikr yuritishlari, boshqalarni tinglashlari, olingan axborotlardan ma’lumotlarni ajratib olishlari uchun; 4) ta’lim oluvchilarni ishlash yo‘llarini tushuntirib beradi; ular yutuqlarini baholashga aloqador bo‘lgan aniq axborotni beradi; tez-tez, aniq va chin dildan nasixatlar beradi. ! Guruxlarda ishlarning tashkillashtirilmaganligidan chiqib ketish yo‘llari Gurux ishlarini doimiy ravishda muvofiqlashtirib turish lozim: mavzudan uzoqlashish – bu ta’lim oluvchilarni aldash xisoblanadi. Gurux sardorlariga e’tibor berish kerak. Hamma ish uchun zarur bo‘lgan bor materiallardan foydalana olishiga ishonch xosil qilish kerak. Vazifani bajarish uchun yetarlicha vaqt ta’minlanib berilishi lozim. Xamma haqqoniy baho olishini nazorat qilish. Guruxlarda ish olib borish qoidalarini aniqlash. Har bir gurux o‘zining olg‘a siljishini o‘zi rejalashtirishiga ruxsat berish. IV bosqich. Yakun yasash, taxlil va baho Faoliyat  
 
Ta’lim beruvchi 
Ta’lim oluvchilar 
1. Ish natijalarini, o‘zaro muxokamani va baxoni e’lon 
qilishlari uchun gurux vakillarini tayinlaydi. Baholash 
ko‘rsatkichlari va mezonlarini eslatib o‘tadi.  
2. Natijalar nazoratini o‘tkazadi: 
 gurux qatnashchilarining har biri bilan suxbatlashadi; 
 yoki uni oldindan tayinlangan nazoratchi qiladi;  
 yoki 
vazifa 
bajarilishi 
jarayonida 
egallangan 
materialga aloqador test o‘tkazadi; 
 yoki har bir gurux, (gurux a’zolari berilgan material 
qismlarini qay darajada egallaganliklarini aniqlash 
uchun), o‘zaro bir-birlarini tekshirishlari uchun o‘zlariga 
savollar tayyorlaydilar va bir-birlariga shu savollarni 
beradilar. Bunda gurux a’zolari testlarga tayyorgarlik 
ko‘rishda (tekshirish uchun) o‘zaro bir-birlariga yordam 
berishlariga ruxsat beriladi.    
3. Guruxlar ishlarini taxlil qiladi, vazifani bajarishda 
yakun yasaydi, xulosalar chiqaradi va oldilariga 
qo‘yilgan maqsadga erishilgan yoki erishilmaganliklari 
yuzasidan xulosalar beradi. 
Gurux vakillari ish 
natijalarini 
e’lon 
qiladilar.   
 
 
 
 
 
 
 
! 
Natijalarni prezintatsiya qilish uchun gurux vakilini aniqlash 
variantlari:  
1) guruxning o‘zi uni tayinlaydi; 
2) ta’lim oluvchilarga tayinlash. 
Jarayonni boshqarish nuqtai nazaridan ikkinchi variantni tanlash 
yaxshiroqdir. «Demokratik» birinchi variantda gurux a’zolari eng kuchli 
qatnashchini tanlaydilar. Bu vakil ish yakunlanib prezintatsiyaga chiqish 
vaqtida tayinlanishi lozim, oldindan vazifani topshirilgan vaqtida emas.  
Ta’lim beruvchi Ta’lim oluvchilar 1. Ish natijalarini, o‘zaro muxokamani va baxoni e’lon qilishlari uchun gurux vakillarini tayinlaydi. Baholash ko‘rsatkichlari va mezonlarini eslatib o‘tadi. 2. Natijalar nazoratini o‘tkazadi:  gurux qatnashchilarining har biri bilan suxbatlashadi;  yoki uni oldindan tayinlangan nazoratchi qiladi;  yoki vazifa bajarilishi jarayonida egallangan materialga aloqador test o‘tkazadi;  yoki har bir gurux, (gurux a’zolari berilgan material qismlarini qay darajada egallaganliklarini aniqlash uchun), o‘zaro bir-birlarini tekshirishlari uchun o‘zlariga savollar tayyorlaydilar va bir-birlariga shu savollarni beradilar. Bunda gurux a’zolari testlarga tayyorgarlik ko‘rishda (tekshirish uchun) o‘zaro bir-birlariga yordam berishlariga ruxsat beriladi. 3. Guruxlar ishlarini taxlil qiladi, vazifani bajarishda yakun yasaydi, xulosalar chiqaradi va oldilariga qo‘yilgan maqsadga erishilgan yoki erishilmaganliklari yuzasidan xulosalar beradi. Gurux vakillari ish natijalarini e’lon qiladilar. ! Natijalarni prezintatsiya qilish uchun gurux vakilini aniqlash variantlari: 1) guruxning o‘zi uni tayinlaydi; 2) ta’lim oluvchilarga tayinlash. Jarayonni boshqarish nuqtai nazaridan ikkinchi variantni tanlash yaxshiroqdir. «Demokratik» birinchi variantda gurux a’zolari eng kuchli qatnashchini tanlaydilar. Bu vakil ish yakunlanib prezintatsiyaga chiqish vaqtida tayinlanishi lozim, oldindan vazifani topshirilgan vaqtida emas.  
 
Agarda ish boshida prezintatsiya qilishga vakilni tayinlab qo‘ysangiz 
unda boshqa gurux a’zolari ishda qatnashmay qo‘yadilar.  
Gurux a’zolarining har biri ishda faol qatnashishlari kerak, ularning 
qay birlari oldindan xisobot berishlarini bilmasliklari lozim.  
 
 
Agarda ish boshida prezintatsiya qilishga vakilni tayinlab qo‘ysangiz unda boshqa gurux a’zolari ishda qatnashmay qo‘yadilar. Gurux a’zolarining har biri ishda faol qatnashishlari kerak, ularning qay birlari oldindan xisobot berishlarini bilmasliklari lozim.  
 
4. O‘zaro / muloqotdagi ta’lim  
4.1. O‘zaro muloqot: «Zigzag» («Pila-Arra») texnikasi 
 
O‘zaro ta’lim umumlashgan qonun-qoidalar bazasiga asoslangan: 
o‘quv guruxlari kichik guruxlarga bo‘linadilar. Har bir gurux a’zosi 
o‘rganilayotgan mavzuning bir bo‘lagiga maslaxatchi bo‘ladi boshqalarga 
o‘rgatadi.  
Xar bir guruxning maqsadi hamma qatnashchilar mavzuni to‘liq egallab 
olishlari lozim.  
 
«Zigzag» («Arra») texnikasidan foydalanilgan holda guruxlarda ishlashni 
tashkillashtirishning protsessual tuzilishi  
 
 
.  
 
 
III
 
 
II
 
 
I
 
 
Самостоятельная работа 
 
4. O‘zaro / muloqotdagi ta’lim 4.1. O‘zaro muloqot: «Zigzag» («Pila-Arra») texnikasi O‘zaro ta’lim umumlashgan qonun-qoidalar bazasiga asoslangan: o‘quv guruxlari kichik guruxlarga bo‘linadilar. Har bir gurux a’zosi o‘rganilayotgan mavzuning bir bo‘lagiga maslaxatchi bo‘ladi boshqalarga o‘rgatadi. Xar bir guruxning maqsadi hamma qatnashchilar mavzuni to‘liq egallab olishlari lozim. «Zigzag» («Arra») texnikasidan foydalanilgan holda guruxlarda ishlashni tashkillashtirishning protsessual tuzilishi . III II I Самостоятельная работа  
 
4.1.1. «Zigzag» («Arra») texnikasining texnologik xaritasi  
 
Bosqic
h 
                                   Faoliyat 
 
Ta’lim beruvchi  
Ta’lim oluvchilar 
1 
O‘quv material ustida ishlash 
uchun guruxlarni 4-6 kishiga 
bo‘lib 
tashlaydi. 
O‘quv 
materiallarni murakkabligi va 
xajmi 
jixatidan 
teng 
fragmentlarga (mantiiqiy va 
ma’noli 
bloklar) 
bo‘lib 
tashlaydi.  
 
2 
Kutilayotgan 
ishning 
xususiyatlarini 
tushuntiradi, 
ekspert varaqalarini tarqatadi 
– har bir gurux a’zosi umumiy 
ishning bir bo‘lagini oladi. 
Shundan so‘ng u o‘zining 
o‘quv 
materiali 
doirasida 
ekspert xisoblanadi.  
2.1. Har bir gurux a’zosi o‘quv 
materiallardan 
ekspert 
varaqasi 
savollariga 
mos 
kelgan 
zaruriy 
axborotni qidirib topadi. 
2.2. «Ekpertlarni kutib olish» – turli 
guruxlarda 
bitta 
materialni 
o‘rganuvchilar 
ekspertlar 
sifatida 
uchrashadilar va  axborotlar bilan 
almashinadilar, 
o‘z 
savollarini 
chuqurroq ishlab chiqadilar va o‘z 
guruxlari a’zolariga bu axborotni qay 
darajada 
samarali 
bayon 
etish 
mumkinligini aytib rejalashtiradilar.    
2.3. «Ekspertlar» dastlabki guruxlariga 
qaytadilar va o‘zlari o‘rgangan hamma 
yangiliklar 
bo‘yicha 
boshqalarni 
o‘qitadilar: xar birlari o‘zlariga tegishli 
4.1.1. «Zigzag» («Arra») texnikasining texnologik xaritasi Bosqic h Faoliyat Ta’lim beruvchi Ta’lim oluvchilar 1 O‘quv material ustida ishlash uchun guruxlarni 4-6 kishiga bo‘lib tashlaydi. O‘quv materiallarni murakkabligi va xajmi jixatidan teng fragmentlarga (mantiiqiy va ma’noli bloklar) bo‘lib tashlaydi. 2 Kutilayotgan ishning xususiyatlarini tushuntiradi, ekspert varaqalarini tarqatadi – har bir gurux a’zosi umumiy ishning bir bo‘lagini oladi. Shundan so‘ng u o‘zining o‘quv materiali doirasida ekspert xisoblanadi. 2.1. Har bir gurux a’zosi o‘quv materiallardan ekspert varaqasi savollariga mos kelgan zaruriy axborotni qidirib topadi. 2.2. «Ekpertlarni kutib olish» – turli guruxlarda bitta materialni o‘rganuvchilar ekspertlar sifatida uchrashadilar va axborotlar bilan almashinadilar, o‘z savollarini chuqurroq ishlab chiqadilar va o‘z guruxlari a’zolariga bu axborotni qay darajada samarali bayon etish mumkinligini aytib rejalashtiradilar. 2.3. «Ekspertlar» dastlabki guruxlariga qaytadilar va o‘zlari o‘rgangan hamma yangiliklar bo‘yicha boshqalarni o‘qitadilar: xar birlari o‘zlariga tegishli  
 
vazifa bo‘lagi (bitta arraning ko‘p 
tishchalariga 
o‘xshab) 
to‘g‘risida 
chiqish qiladilar.  
2.4. Butun mavzu bo‘yicha bir-birlariga 
savollar 
beradilar 
va 
bilimlarini 
baholaydilar, 
yoki 
butun 
mavzu 
bo‘yicha ta’lim beruvchilar tomonidan 
tuzilgan testlarni bajaradilar. 
3 
Gurux ishi yakunlangandan 
so‘ng 
xoxlagan 
ta’lim 
oluvchiga mavzu bo‘yicha 
xoxlagan savollarga javob 
berishini 
tavsiya 
etishi 
mumkin.   
 
 
vazifa bo‘lagi (bitta arraning ko‘p tishchalariga o‘xshab) to‘g‘risida chiqish qiladilar. 2.4. Butun mavzu bo‘yicha bir-birlariga savollar beradilar va bilimlarini baholaydilar, yoki butun mavzu bo‘yicha ta’lim beruvchilar tomonidan tuzilgan testlarni bajaradilar. 3 Gurux ishi yakunlangandan so‘ng xoxlagan ta’lim oluvchiga mavzu bo‘yicha xoxlagan savollarga javob berishini tavsiya etishi mumkin.  
 
4.2. Xamkorlikdagi ta’limni tashkillashtirish  
 
Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim fikrlarini namoyon etadi:  
a. har bir ta’lim oluvchi BMK larni u rivojlanishning individual xusiyatlari 
darajasiga qarab egallashi; 
b. kommunikativ malakalarini shakllantirish: birgalikda ishlashga o‘rganish, 
o‘qish va ijod qilish, har doim bir-birlariga yordamga kelishga tayyor turish, 
muvoffaqiyat xursandchiliklarini yoki omad kelmagan kunlarni birga baxam 
ko‘rishi.   
Xamkorlikda ta’lim oluvchilar uchun asosiy qonun-qoidalar: 
 birgalikda o‘qish, shunchaki vazifani birga bajarish emas;  
 musobaqa emas xamkorlikdir.  
 
Xamkorlikdagi ta’limni tashkillashtirish                   prinsiplari (yo‘l-
yo‘riqlari): 
(1) gurux uchun bitta vazifa; 
(2) bitta rag‘batlantirish: gurux hamma uchun bitta baho oladi. Bu baho sekin-
asta xamkorlikdagi ishni baholash (ya’ni gurux muvoffaqiyati har bir gurux 
a’zosining qo‘shgan xissasiga bog‘liq) va akademik natijalar (umumiy natijaga 
erishish uchun hamma gurux (komanda) a’zolari sarf qilgan xarakat kuchlari 
baholanadi) baholariga  qo‘shilib boriladi;  
(3) shaxsiy muvoffaqiyatlar va boshqa gurux a’zolari muvoffaqiyati uchun har 
bir gurux a’zosining shaxsiy javobgarligi; 
(4) xamkorlikdagi faoliyat: guruxli muzokara, xamkorlik, o‘zaro yordam 
kabilar o‘zaro xarakat yo‘llarida quriladi; 
(5) muvoffaqiyatga erishishning teng imkoniyatlari: har bir ta’lim oluvchini 
o‘zining shaxsiy muvoffaqiyatlariga erishishiga, o‘zining shaxsiy imkoniyat 
kuchlariga qarab o‘qishiga, boshqalar bilan teng baholanadigan qobiliyatiga 
ishontirish (motivatsiya qilish); 
4.2. Xamkorlikdagi ta’limni tashkillashtirish Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim fikrlarini namoyon etadi: a. har bir ta’lim oluvchi BMK larni u rivojlanishning individual xusiyatlari darajasiga qarab egallashi; b. kommunikativ malakalarini shakllantirish: birgalikda ishlashga o‘rganish, o‘qish va ijod qilish, har doim bir-birlariga yordamga kelishga tayyor turish, muvoffaqiyat xursandchiliklarini yoki omad kelmagan kunlarni birga baxam ko‘rishi. Xamkorlikda ta’lim oluvchilar uchun asosiy qonun-qoidalar:  birgalikda o‘qish, shunchaki vazifani birga bajarish emas;  musobaqa emas xamkorlikdir. Xamkorlikdagi ta’limni tashkillashtirish prinsiplari (yo‘l- yo‘riqlari): (1) gurux uchun bitta vazifa; (2) bitta rag‘batlantirish: gurux hamma uchun bitta baho oladi. Bu baho sekin- asta xamkorlikdagi ishni baholash (ya’ni gurux muvoffaqiyati har bir gurux a’zosining qo‘shgan xissasiga bog‘liq) va akademik natijalar (umumiy natijaga erishish uchun hamma gurux (komanda) a’zolari sarf qilgan xarakat kuchlari baholanadi) baholariga qo‘shilib boriladi; (3) shaxsiy muvoffaqiyatlar va boshqa gurux a’zolari muvoffaqiyati uchun har bir gurux a’zosining shaxsiy javobgarligi; (4) xamkorlikdagi faoliyat: guruxli muzokara, xamkorlik, o‘zaro yordam kabilar o‘zaro xarakat yo‘llarida quriladi; (5) muvoffaqiyatga erishishning teng imkoniyatlari: har bir ta’lim oluvchini o‘zining shaxsiy muvoffaqiyatlariga erishishiga, o‘zining shaxsiy imkoniyat kuchlariga qarab o‘qishiga, boshqalar bilan teng baholanadigan qobiliyatiga ishontirish (motivatsiya qilish);  
 
(6) ta’lim beruvchi pozitsiyasini o‘zgartirish: ta’lim oluvchilar bilan yangi 
o‘zaro xarakatga (o‘zaro ishlashga) tayyorligi va qobiliyati.  
 
(6) ta’lim beruvchi pozitsiyasini o‘zgartirish: ta’lim oluvchilar bilan yangi o‘zaro xarakatga (o‘zaro ishlashga) tayyorligi va qobiliyati.  
 
4.2.1. «Birgalikda o‘rganamiz» («Koop-koop») texnikasining texnologik 
xaritasi  
 
Ish 
bosqich
lari  
Faoliyat  
Ta’lim beruvchi  
Ta’lim oluvchilar  
1 
Turli bilimlilik darajasiga ega 3-5 
kishilik guruxlarni shakllantiradi.  
 
2 
Hamma o‘quv guruxlari ish olib 
boruvchi umumiy mavzuning bir 
bo‘lagidan – bitta vazifani har bir 
guruxga bo‘lib beriladi. Tayanch 
ekspert varaqalarini taqdim etadi.  
Har bir gurux ichida umumiy 
vazifa taqsimlanadi.  
3 
Vazifani 
muvoffaqiyatli 
bajarilishini, 
muomala 
madaniyatini nazorat qiladi.  
3.1. Hamma individual vazifani 
bajaradi va butun mavzu bo‘yicha 
mustaqil ishlaydi.  
3.2. Gurux a’zolarining mini-
dokladlarini 
tinglaydilar. 
O‘z 
guruxida spiker o‘qishi uchun 
umumiy 
dokladni 
shakllantiradilar.  
4 
Guruxlarda ish tugatilganligini va 
natijalarni prezintatsiya qilish 
boshlanganligini e’lon qiladi.  
Gurux 
spikerlari 
dokladlar 
prezintatsiyasini o‘tkazadilar.  
5 
Gurux natijalarini taxlil qiladi va 
baxolaydi, 
g‘olib 
komandani 
aniqlaydi. Guruxning yakuniy 
baxosiga doklad uchun umumiy 
balllar ham, mustaqil ish uchun 
individual ballar ham kiritiladi.  
 
4.2.1. «Birgalikda o‘rganamiz» («Koop-koop») texnikasining texnologik xaritasi Ish bosqich lari Faoliyat Ta’lim beruvchi Ta’lim oluvchilar 1 Turli bilimlilik darajasiga ega 3-5 kishilik guruxlarni shakllantiradi. 2 Hamma o‘quv guruxlari ish olib boruvchi umumiy mavzuning bir bo‘lagidan – bitta vazifani har bir guruxga bo‘lib beriladi. Tayanch ekspert varaqalarini taqdim etadi. Har bir gurux ichida umumiy vazifa taqsimlanadi. 3 Vazifani muvoffaqiyatli bajarilishini, muomala madaniyatini nazorat qiladi. 3.1. Hamma individual vazifani bajaradi va butun mavzu bo‘yicha mustaqil ishlaydi. 3.2. Gurux a’zolarining mini- dokladlarini tinglaydilar. O‘z guruxida spiker o‘qishi uchun umumiy dokladni shakllantiradilar. 4 Guruxlarda ish tugatilganligini va natijalarni prezintatsiya qilish boshlanganligini e’lon qiladi. Gurux spikerlari dokladlar prezintatsiyasini o‘tkazadilar. 5 Gurux natijalarini taxlil qiladi va baxolaydi, g‘olib komandani aniqlaydi. Guruxning yakuniy baxosiga doklad uchun umumiy balllar ham, mustaqil ish uchun individual ballar ham kiritiladi.  
 
 
 
III. Mavzuning alohida savollari va ularni chuqurroq o‘rganish uchun 
foydalanilgan va tavsiya etiladigan adabiyotlar ro‘yxati: 
1. Butz M., Faltus R., Soxen E. Rabota v gruppax / Sbornik statey. Varshava: 
Fond obrazovaniya dlya demokratii, 1994. 
2. Guzeev V.V. Obrazovatelnaya texnologiya: ot priema do filosofii. M.: 
Sentyabr, 1996. 
3. Djenni Stil, Kert Meredis, Charlz Pimpl. Obucheniya soobha / Uchebnaya 
programma. Obucheniya soobha: chtenie i pismo dlya razvitiya kriticheskogo 
mo‘shleniya. T.: Fond Soros – Ko‘rgo‘stan. 1999. 
4. Podlaso‘y M.L. Pedagogika. Novo‘y kurs: uchebnik dlya studentov ped. 
vuzov: V 2 kn. K.1.: Obhie osnovo‘ protsessa obucheniya. M.: VLADOS, 1999. 
 
IV. Mustaxkamlash uchun savol va vazifalar:  
1. «Ta’lim shakllari» tushunchasiga batafsil izox keltiring. 
2. Ta’lim beruvchi bilan ta’lim oluvchi o‘rtasidagi o‘zaro xamkorlik 
faoliyatini tashkillashtirishning farqlovchi belgilarini aytib bering 
3. Guruxlarni tuzishning asosiy qonun-qoidalarini aytib bering. 
4. Qanday belgilar bilan guruxlar shakllanadi? Tushuntirib bering. 
6. Guruxlarda ishlashni tashkillashtirish qoidalarini aytib bering. 
7. Guruxlardagi ishlar qanday baholanadi va yakunlanadi?      
8. Keyingi vazifalarni yechish uchun guruxlarda ishni tashkillashtirish 
texnologiyasidan foydalangan holad o‘quv mashg‘ulotni qanday qurish lozim?: 
(8.1) uy vazifasini tekshirish; (8.2) yangi materialni tushuntirish; (8.3) hamma 
ta’lim oluvchilarda uning egallanishini tekshirish; (8.4) ta’lim oluvchilarga 
o‘rganilayotgan materiallarni amaliyotda foydalanish imkoniyatini berish.  
9. Guruxlarni joylashtirishning optimal sxemasini taqdim eting.  
10. O‘T da «Zigzag» va «Birgalikda o‘rganamiz» texnikasining roli va 
o‘rnini tushuntirib bering.  
III. Mavzuning alohida savollari va ularni chuqurroq o‘rganish uchun foydalanilgan va tavsiya etiladigan adabiyotlar ro‘yxati: 1. Butz M., Faltus R., Soxen E. Rabota v gruppax / Sbornik statey. Varshava: Fond obrazovaniya dlya demokratii, 1994. 2. Guzeev V.V. Obrazovatelnaya texnologiya: ot priema do filosofii. M.: Sentyabr, 1996. 3. Djenni Stil, Kert Meredis, Charlz Pimpl. Obucheniya soobha / Uchebnaya programma. Obucheniya soobha: chtenie i pismo dlya razvitiya kriticheskogo mo‘shleniya. T.: Fond Soros – Ko‘rgo‘stan. 1999. 4. Podlaso‘y M.L. Pedagogika. Novo‘y kurs: uchebnik dlya studentov ped. vuzov: V 2 kn. K.1.: Obhie osnovo‘ protsessa obucheniya. M.: VLADOS, 1999. IV. Mustaxkamlash uchun savol va vazifalar: 1. «Ta’lim shakllari» tushunchasiga batafsil izox keltiring. 2. Ta’lim beruvchi bilan ta’lim oluvchi o‘rtasidagi o‘zaro xamkorlik faoliyatini tashkillashtirishning farqlovchi belgilarini aytib bering 3. Guruxlarni tuzishning asosiy qonun-qoidalarini aytib bering. 4. Qanday belgilar bilan guruxlar shakllanadi? Tushuntirib bering. 6. Guruxlarda ishlashni tashkillashtirish qoidalarini aytib bering. 7. Guruxlardagi ishlar qanday baholanadi va yakunlanadi? 8. Keyingi vazifalarni yechish uchun guruxlarda ishni tashkillashtirish texnologiyasidan foydalangan holad o‘quv mashg‘ulotni qanday qurish lozim?: (8.1) uy vazifasini tekshirish; (8.2) yangi materialni tushuntirish; (8.3) hamma ta’lim oluvchilarda uning egallanishini tekshirish; (8.4) ta’lim oluvchilarga o‘rganilayotgan materiallarni amaliyotda foydalanish imkoniyatini berish. 9. Guruxlarni joylashtirishning optimal sxemasini taqdim eting. 10. O‘T da «Zigzag» va «Birgalikda o‘rganamiz» texnikasining roli va o‘rnini tushuntirib bering.