Ta’limni tashxis etish. (O'quvchilar bilimini tashhis etishning mohiyati)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

46,5 KB


Ta’limni tashxis etish.
Reja:
1. O'quvchilar bilimini tashhis etishning mohiyati.
2. Ta'lim jarayonida nazorat va hisobga olishning vazifalari.
3.Ta'lim natijalarini tekshirish va baholashga qo'yiladigan talablar.
4. O'quv faoliyati natijalarini hisobga olish turlari, shakl va metodlari.
5.O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini baholash mezonlari.
1.  O'quvchilar  bilimini  tashhis  etishning  mohiyati1.  Ta'lim  tashhisi
mohiyati  haqida  gapirishdan  oldin  tashhisni  umumiy  yondashuv  hamda
tashhislashni amaliy pedagogik faoliyat jarayoni sifatida qabul qilamiz. Tashhis -
bu  didaktik  jarayon  kechadigan  barcha  sharoitlarni  oydinlashtirish,  uning
natijalarini belgilash demak. Tashhissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish,
mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas.Ta'lim tashhisida
oqibatlar,  erishilgan  natijalar  va  ta'lim  olganlik farqlanadi.  Shuningdek, ta'lim
olganlikni tashhislash vaqtida belgilangan maqsadni amalga oshirishda erishilgan
daraja sifatida ham qaraladi.
Logotip
Ta’limni tashxis etish. Reja: 1. O'quvchilar bilimini tashhis etishning mohiyati. 2. Ta'lim jarayonida nazorat va hisobga olishning vazifalari. 3.Ta'lim natijalarini tekshirish va baholashga qo'yiladigan talablar. 4. O'quv faoliyati natijalarini hisobga olish turlari, shakl va metodlari. 5.O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini baholash mezonlari. 1. O'quvchilar bilimini tashhis etishning mohiyati1. Ta'lim tashhisi mohiyati haqida gapirishdan oldin tashhisni umumiy yondashuv hamda tashhislashni amaliy pedagogik faoliyat jarayoni sifatida qabul qilamiz. Tashhis - bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilash demak. Tashhissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas.Ta'lim tashhisida oqibatlar, erishilgan natijalar va ta'lim olganlik farqlanadi. Shuningdek, ta'lim olganlikni tashhislash vaqtida belgilangan maqsadni amalga oshirishda erishilgan daraja sifatida ham qaraladi.
Didaktik tashhisning maqsadi o'quv jarayonini uning samaradorligi bilan
bog'liq holda aniqlash, baholash va tahlil qilishdan iborat.Yuqoridagilardan ma'lum
bo'ladiki, tashhis ta'lim oluvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini an'anaviy
tekshirishga nisbatan kengroq va chuqurroq ma'no kasb etadi. Ta'limni baholash
yoki  tekshirish  faqat  natijalarni  qayd  etadi,  biroq  ularning  kelib  chiqishini
izohlamaydi. Tashhis natijalarini ularga erishish yo'llari va vositalari, usullari bilan
aloqadorlikda baholaydi, ta'lim samarasini ta'minlovchi jarayon va bosqichlarni
aniqlaydi:
O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash
tashhislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. Ular pedagogik texnologiyaning
ancha qadimiy usullaridir. Nazorat va baholash maktab amaliyoti rivojining doimiy
hamrohi  bo'lib  kelgan.  Shunga  qaramay,  bugun  ham  baholashning  mazmuni,
texnologiyalari haqida qizg'in munozaralar davom etmoqda. Avval bo'lgani kabi
pedagoglar baho nimani qayd etishi lozimligini aniqlashga urinmoqdalar.
 Ularning fikrlaricha, bahoning:
1)  ta'lim  oluvchining  o'zlashtirish  darajasini  qat'iy  belgilovchi  -  sifat
ko'rsatkichi, yoki;
2)  u  yoki  bu  ta'lim  tizimining  ustunligi,  kamchiliklarini  ko'rsatuvchi
ko'rsatkich ekanligi aniq belgilanishi zarur.
Ta'limni  baholashda ziddiyatli  qarashlarning tug'ilishini  buyuk pedagog
Ya.A.Komenskiy ham ta'kidlab o'tgan edi. U pedagoglarni o'zlari ega bo'lgan
baholash  huquqidan  aql  bilan  foydalanishga  chaqirgan.  Ta'lim  oluvchilarga
nisbatan  nazoratning  ob'ektiv  bo'lishiga  erishish  didaktik  tizimlarning  asosida
Logotip
Didaktik tashhisning maqsadi o'quv jarayonini uning samaradorligi bilan bog'liq holda aniqlash, baholash va tahlil qilishdan iborat.Yuqoridagilardan ma'lum bo'ladiki, tashhis ta'lim oluvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini an'anaviy tekshirishga nisbatan kengroq va chuqurroq ma'no kasb etadi. Ta'limni baholash yoki tekshirish faqat natijalarni qayd etadi, biroq ularning kelib chiqishini izohlamaydi. Tashhis natijalarini ularga erishish yo'llari va vositalari, usullari bilan aloqadorlikda baholaydi, ta'lim samarasini ta'minlovchi jarayon va bosqichlarni aniqlaydi: O'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash tashhislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. Ular pedagogik texnologiyaning ancha qadimiy usullaridir. Nazorat va baholash maktab amaliyoti rivojining doimiy hamrohi bo'lib kelgan. Shunga qaramay, bugun ham baholashning mazmuni, texnologiyalari haqida qizg'in munozaralar davom etmoqda. Avval bo'lgani kabi pedagoglar baho nimani qayd etishi lozimligini aniqlashga urinmoqdalar. Ularning fikrlaricha, bahoning: 1) ta'lim oluvchining o'zlashtirish darajasini qat'iy belgilovchi - sifat ko'rsatkichi, yoki; 2) u yoki bu ta'lim tizimining ustunligi, kamchiliklarini ko'rsatuvchi ko'rsatkich ekanligi aniq belgilanishi zarur. Ta'limni baholashda ziddiyatli qarashlarning tug'ilishini buyuk pedagog Ya.A.Komenskiy ham ta'kidlab o'tgan edi. U pedagoglarni o'zlari ega bo'lgan baholash huquqidan aql bilan foydalanishga chaqirgan. Ta'lim oluvchilarga nisbatan nazoratning ob'ektiv bo'lishiga erishish didaktik tizimlarning asosida
yotadi. Olimlarning ta'kidlashicha, demokratlashgan ta'lim tizimida yuzaki (formal)
nazorat bo'lmasligi lozim, Didaktik nazorat ta'limning o'ziga xos metodi sifatida
aniq ifodalangan ta'lim beruvchi, rivojlantiruvchi xususiyatga ega bo'lishi o'z-o'zini
nazorat qilish bilan birlashishi, eng avvalo, ta'lim oluvchining o'zi uchun zarur va
foydali  bo'lishi  lozim.Ta'lim  tizimini  demokratlashtirish  bilim,  ko'nikma  va
malakalarni  nazorat  va  baholashdan  emas,  balki  baho  yordamida  o'qishga
undashning murakkab shakllaridan voz kechishni  talab qiladi. O'quvchilarning
o'quv  mehnatini  rag'batlantirishning  yangi  usullarini  izlash,  ta'lim  va  tarbiya
sohasida kuch to'plab borayotgan shaxsiy foyda tamoyili yangicha yondashuvlarni
belgilab beradi.
Tashhislash  tizimida  baho  rag'batlantirish  vositasi  sifatida  bir  qator
afzalliklarga ega. Birinchi navbatda, baholovchi fikrlar (ballar) qo'llanishi mumkin
bo'lgan  tashhislash  natijalari  shaxsning  yetuklik  darajasini  belgilashga
ko'maklashadi, bu esa raqobatli ta'lim sharoitlarini yaratishda muhim omil sanaladi.
Ta'lim  (shuningdek,  nazorat)ning  ixtiyoriyligi  tamoyili  bilan  boyitilgan  baho
o'tmishda  o'quvchilar  uchun  majburiy  bo'lgan  ta'limning  zaruriy  vositasidan
shaxsiy reyting - shaxsning jamiyatdagi mavqei ko'rsatkichini tadrijiy aniqlash
usuliga aylanadi.
2.  Ta'lim  jarayonida  nazorat  va  hisobga  olishning  vazifalari.  Ta'lim
jarayonining muhim tarkbiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu
tushunchalar  o'ziga  xos mohiyat  va xususiyatlarga  ega. O'qituvchi  nazorat  va
hisobga olishni to'g'ri tashkil etsa, ta'lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning
uchun o'qituvchi o'quvchining o'quv materiallarini o'zlashtirish darajasini aniqlab
berishi  lozim.  Nazorat  tushunchasi  ta'lim  oluvchining  bilim,  ko'nikma  va
malakalarini aniqlash, o'lchash va baholashni anglatadi. Aniqlash va o'lchash esa
tekshirish deb ham ataladi. 
Tekshirish -  nazoratning  tarkibiy  qismi  bo'lib,  uning  asosiy  didaktik
vazifasi  o'qituvchi va o'quvchilar  o'rtasida  teskari aloqani  ta'minlash, pedagog
tomonidan  o'quv  materialini  o'zlashtirish  haqida  ob'ektiv  axborot  olinishi,
bilimlardagi  kamchilik  va  nuqsonlarni  o'z  vaqtida  aniqlashni  ta'minlashdir.
Tekshirishning maqsadi nafaqat o'quvchining bilim darajasi, sifati, shuningdek,
uning o'quv mehnati hajmini ham aniqlashdan iborat.
Logotip
yotadi. Olimlarning ta'kidlashicha, demokratlashgan ta'lim tizimida yuzaki (formal) nazorat bo'lmasligi lozim, Didaktik nazorat ta'limning o'ziga xos metodi sifatida aniq ifodalangan ta'lim beruvchi, rivojlantiruvchi xususiyatga ega bo'lishi o'z-o'zini nazorat qilish bilan birlashishi, eng avvalo, ta'lim oluvchining o'zi uchun zarur va foydali bo'lishi lozim.Ta'lim tizimini demokratlashtirish bilim, ko'nikma va malakalarni nazorat va baholashdan emas, balki baho yordamida o'qishga undashning murakkab shakllaridan voz kechishni talab qiladi. O'quvchilarning o'quv mehnatini rag'batlantirishning yangi usullarini izlash, ta'lim va tarbiya sohasida kuch to'plab borayotgan shaxsiy foyda tamoyili yangicha yondashuvlarni belgilab beradi. Tashhislash tizimida baho rag'batlantirish vositasi sifatida bir qator afzalliklarga ega. Birinchi navbatda, baholovchi fikrlar (ballar) qo'llanishi mumkin bo'lgan tashhislash natijalari shaxsning yetuklik darajasini belgilashga ko'maklashadi, bu esa raqobatli ta'lim sharoitlarini yaratishda muhim omil sanaladi. Ta'lim (shuningdek, nazorat)ning ixtiyoriyligi tamoyili bilan boyitilgan baho o'tmishda o'quvchilar uchun majburiy bo'lgan ta'limning zaruriy vositasidan shaxsiy reyting - shaxsning jamiyatdagi mavqei ko'rsatkichini tadrijiy aniqlash usuliga aylanadi. 2. Ta'lim jarayonida nazorat va hisobga olishning vazifalari. Ta'lim jarayonining muhim tarkbiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu tushunchalar o'ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O'qituvchi nazorat va hisobga olishni to'g'ri tashkil etsa, ta'lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning uchun o'qituvchi o'quvchining o'quv materiallarini o'zlashtirish darajasini aniqlab berishi lozim. Nazorat tushunchasi ta'lim oluvchining bilim, ko'nikma va malakalarini aniqlash, o'lchash va baholashni anglatadi. Aniqlash va o'lchash esa tekshirish deb ham ataladi. Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo'lib, uning asosiy didaktik vazifasi o'qituvchi va o'quvchilar o'rtasida teskari aloqani ta'minlash, pedagog tomonidan o'quv materialini o'zlashtirish haqida ob'ektiv axborot olinishi, bilimlardagi kamchilik va nuqsonlarni o'z vaqtida aniqlashni ta'minlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat o'quvchining bilim darajasi, sifati, shuningdek, uning o'quv mehnati hajmini ham aniqlashdan iborat.
Tekshirish tizimidagi birinchi bosqich ta'lim oluvchilarning bilim darajasini
oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o'quv yili boshida o'quvchilar tomonidan
avvalgi  o'quv  yilida  o'zlashtirilgan  bilimlari  darajasini  aniqlash  maqsadida
o'tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o'quv yilining o'rtasida yangi bo'lim
(kurs)ni o'rganishga kirishilganda ham o'tkazilishi mumkin va o'rinli
Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bosqich har bir mavzuni o'zlashtirish
jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta'lim oluvchilar tomonidan o'quv
dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o'zlashtirish darajasini tashhislash
imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi alohida olingan muayyan
vaziyatni o'rganishdir. Bunday tekshirish shakl va metodlari turlicha bo'lib, ular
o'quv materiali mazmuni, murakkabligi, o'quvchilarning yoshi va tayyorgarligi,
ta'lim  bosqichi  va  maqsadlari,  muayyan  pedagogik  sharoitlarga  muvofiq
belgilanadi.  Takroriy  tekshirish  bilim,  ko'nikma  va  malakalarni  tekshirishning
uchinchi bosqichi sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo'lishi mumkin. Yangi
mavzuni o'rganish bilan birga o'quvchilar avval o'zlashtirilganlarni takrorlaydilar.
Takroriy tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko'maklashadi, biroq o'quv ishlari
bosqichini tavsiflash, bilimlarning mustahkamlik darajasini tashhislash imkonini
bermaydi.
Tashhisning boshqa shakl va metodlari bilan birga qo'llanilsagina ushbu
tekshirish kutilgan samarani beradi. Tizimning to'rtinchi bosqichi -o'quvchilarning
bilim,  ko'nikma  va  malakalarini  yaxlit  bo'lim  yoki  kursning  alohida  mavzusi
bo'yicha davriy tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning
turli qismlarida o'rganilgan o'quv materialining strukturaviy elementlari o'rtasidagi
o'zaro  aloqalarni  o'zlashtirish  sifatini  tashhislash.  Davriy  tekshirishning  asosiy
vazifasi - tizimlashtirish va umumlashtirish. 
Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bosqich ta'lim oluvchilarning ta'lim
jarayonining  barcha  bosqichlarida  egallangan  bilim,  ko'nikma  va  malakalarini
yakuniy tekshirish va hisobga olishdir.
O'zlashtirishning  yakuniy  hisobi  har  bir  chorak  va  o'quv  yili  oxirida
o'tkaziladi. U olingan baholarni qo'shib, o'rtacha arifmetik ballni mexanik tarzda
chiqarishdangina  iborat  bo'lmasligi  lozim.  Bu,  avvalo,  mazkur  bosqichda
Logotip
Tekshirish tizimidagi birinchi bosqich ta'lim oluvchilarning bilim darajasini oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o'quv yili boshida o'quvchilar tomonidan avvalgi o'quv yilida o'zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash maqsadida o'tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o'quv yilining o'rtasida yangi bo'lim (kurs)ni o'rganishga kirishilganda ham o'tkazilishi mumkin va o'rinli Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bosqich har bir mavzuni o'zlashtirish jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta'lim oluvchilar tomonidan o'quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o'zlashtirish darajasini tashhislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi alohida olingan muayyan vaziyatni o'rganishdir. Bunday tekshirish shakl va metodlari turlicha bo'lib, ular o'quv materiali mazmuni, murakkabligi, o'quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta'lim bosqichi va maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga muvofiq belgilanadi. Takroriy tekshirish bilim, ko'nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi bosqichi sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo'lishi mumkin. Yangi mavzuni o'rganish bilan birga o'quvchilar avval o'zlashtirilganlarni takrorlaydilar. Takroriy tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko'maklashadi, biroq o'quv ishlari bosqichini tavsiflash, bilimlarning mustahkamlik darajasini tashhislash imkonini bermaydi. Tashhisning boshqa shakl va metodlari bilan birga qo'llanilsagina ushbu tekshirish kutilgan samarani beradi. Tizimning to'rtinchi bosqichi -o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini yaxlit bo'lim yoki kursning alohida mavzusi bo'yicha davriy tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida o'rganilgan o'quv materialining strukturaviy elementlari o'rtasidagi o'zaro aloqalarni o'zlashtirish sifatini tashhislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi - tizimlashtirish va umumlashtirish. Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bosqich ta'lim oluvchilarning ta'lim jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko'nikma va malakalarini yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O'zlashtirishning yakuniy hisobi har bir chorak va o'quv yili oxirida o'tkaziladi. U olingan baholarni qo'shib, o'rtacha arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo'lmasligi lozim. Bu, avvalo, mazkur bosqichda
belgilangan  maqsadga  muvofiq  tarzda  mavjad  bilim  darajasi  (sifati)ni
tashhislashdir.
Tekshirishdan tashqari nazorat o'z ichiga baholash (jarayon sifatida) va
baho  (natija  sifatida)  ham  oladi.  O'zlashtirish  tabellari,  sinf,  guruh  jurnallari,
reyting  daftarchalari  va  shu  kabilarda  baholar  shartli  belgilar,  kod  signallari,
xotiralash  belgilari  va  hokazolar  baho  ko'rinishida  qayd  etiladi.  O'quvchining
o'zlashtirish darajasini baholash uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo'ladi.
Bunda o'quvchilar ishining ham sifat, ham miqdor ko'rsatkichlari hisobga olinadi. 
Miqdor ko'rsatkichlari ko'proq ballar yoki foizlarda. Sifat ko'rsatkichlari esa
a'lo, yaxshi, qoniqarli va hokazo baholovchi fikrlar yordamida qayd etiladi. Har bir
baholovchi  fikrga  oldindan  kelishilgan  (belgilangan)  ma'lum  ball,  ko'rsatkich
(masalan,  o'rin -  1, 2, 3, 4 va hokazo)  tayinlanadi. Bunda baho  o'lchash  va
hisoblashlar natijasida olinadigan son emas, balki baholovchi fikrga yuklangan
ma'no  ekanini  unutmaslik  muhim.  Baholovchi  son  sifatida  qo'llashga  berilib
ketishning oldini olish uchun bir qator mamlakatlarda baholar harfli (A, V, S, D va
hokazo) ifodaga ega. Bahoni amalda egallangan bilim, ko'nikma va malakalar bilan
davlat  ta'lim  standartiga  ko'ra  o'zlashtirilishi  belgilangan  bilim,  ko'nikma  va
malakalar umumiy hajmi o'rtasidagi nisbat sifatida tushunish (ta'riflash)dan ta'lim
darajasining miqdoriy mazmuni kelib chiqadi.
 O'zlashtirish (ta'lim samaradorligi) ko'rsatkichi BqA/T yuz foiz nisbat
asosida hisoblanadi. Bunda:
B - o'zlashtirish (ta'lim samaradorligi) bahosi;
A - amalda o'zlashtirilgan bilim, ko'nikma va malakalarning hajmi;
T - o'zlashtirish nazarda tutilgan bilim, ko'nikma va malakalarning to'liq
hajmi.
Ko'rinib turibdiki, o'zlashtirish ko'rsatkichi (baho) bu o'rinda 100 foiz -
axborotni to'liq o'zlashtirish va 0 foiz - uning umuman mavjud emasligi o'rtasida
bo'ladi.  Ma'dlumki,  baholash  funksiyasi  ta'lim  darajasini  qayd  etish  bilangina
cheklanmaydi.  Baho  -  pedagog  ixtiyoridagi  o'qish,  ijodiy  motivasiyani
rag'batlantirish, shaxsga ta'sir ko'rsatish vositasi. Aynan xolis (ob'ektiv) baholash
ta'sirida  o'quvchilarda  adekvat  o'z-o'zini  baholash,  shaxsiy  muvaffaqiyatlarga
tanqidiy munosabat yuzaga keladi. Shu bois bahoning ahamiyati, vazifalarining
Logotip
belgilangan maqsadga muvofiq tarzda mavjad bilim darajasi (sifati)ni tashhislashdir. Tekshirishdan tashqari nazorat o'z ichiga baholash (jarayon sifatida) va baho (natija sifatida) ham oladi. O'zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va hokazolar baho ko'rinishida qayd etiladi. O'quvchining o'zlashtirish darajasini baholash uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo'ladi. Bunda o'quvchilar ishining ham sifat, ham miqdor ko'rsatkichlari hisobga olinadi. Miqdor ko'rsatkichlari ko'proq ballar yoki foizlarda. Sifat ko'rsatkichlari esa a'lo, yaxshi, qoniqarli va hokazo baholovchi fikrlar yordamida qayd etiladi. Har bir baholovchi fikrga oldindan kelishilgan (belgilangan) ma'lum ball, ko'rsatkich (masalan, o'rin - 1, 2, 3, 4 va hokazo) tayinlanadi. Bunda baho o'lchash va hisoblashlar natijasida olinadigan son emas, balki baholovchi fikrga yuklangan ma'no ekanini unutmaslik muhim. Baholovchi son sifatida qo'llashga berilib ketishning oldini olish uchun bir qator mamlakatlarda baholar harfli (A, V, S, D va hokazo) ifodaga ega. Bahoni amalda egallangan bilim, ko'nikma va malakalar bilan davlat ta'lim standartiga ko'ra o'zlashtirilishi belgilangan bilim, ko'nikma va malakalar umumiy hajmi o'rtasidagi nisbat sifatida tushunish (ta'riflash)dan ta'lim darajasining miqdoriy mazmuni kelib chiqadi. O'zlashtirish (ta'lim samaradorligi) ko'rsatkichi BqA/T yuz foiz nisbat asosida hisoblanadi. Bunda: B - o'zlashtirish (ta'lim samaradorligi) bahosi; A - amalda o'zlashtirilgan bilim, ko'nikma va malakalarning hajmi; T - o'zlashtirish nazarda tutilgan bilim, ko'nikma va malakalarning to'liq hajmi. Ko'rinib turibdiki, o'zlashtirish ko'rsatkichi (baho) bu o'rinda 100 foiz - axborotni to'liq o'zlashtirish va 0 foiz - uning umuman mavjud emasligi o'rtasida bo'ladi. Ma'dlumki, baholash funksiyasi ta'lim darajasini qayd etish bilangina cheklanmaydi. Baho - pedagog ixtiyoridagi o'qish, ijodiy motivasiyani rag'batlantirish, shaxsga ta'sir ko'rsatish vositasi. Aynan xolis (ob'ektiv) baholash ta'sirida o'quvchilarda adekvat o'z-o'zini baholash, shaxsiy muvaffaqiyatlarga tanqidiy munosabat yuzaga keladi. Shu bois bahoning ahamiyati, vazifalarining
xilma-xilligi o'quvchilar o'quv faoliyatining barcha jihatlarini aks ettiradigan va
ularni aniqlashni ta'minlaydigan ko'rsatkichlarni izlab topishni taqozo etadi.
Hisobga olish - bu ta'limning muayyan davrida o'quvchilar va o'qituvchi
faoliyatini  umumlashtirib,  xulosalash  demak.O'quvchilarning  o'zlashtirish
natijalarini hisobga olishda quyidagilarga e'tiborni qaratish lozim:
1) o'quv dasturi asosida mavzu va bulimni o'rganishda o'quvchilarning
bilim, ko'nikma va malakalarini har tomonlama nazorat qilish;
2) har bir yakunlangan mavzu bo'yicha o'quvchilarning faoliyati to'g'risida
xulosa chiqarish;
3)  o'rtacha  arifmetik  ma'lumotlarga  tayanibgina  o'quvchilarning
o'zlashtirish darajasini baholamaslik;
4) o'quvchilarning mavjud bilimlariga aniq, batafsil ma'lumot (tavsif) berish
uchun  ularning  bir  necha  o'quv  yilidagi  statistik  o'zlashtirish  ma'lumotlarga
asoslanib tahlil etish.
Demak, o'zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o'qitish,
tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi:
Nazorat qilish vazifasi o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarining
qanday  darajada  ekanligini  aniqlashdan  iborat.  Bu  o'quv  materiallarini
o'rganishning  keyingi  bosqichiga  o'tish  imkoniyatlarini  aniqlashtiradi  va
o'qituvchining o'quv  metod  hamda usullarini  to'g'ri  tanlaganini  nazorat  qiladi.
Nazorat qilish vazifasi o'quv materiallarini o'rganishning maqbul yo'llarini topish
bilan bog'liqdir.
Logotip
xilma-xilligi o'quvchilar o'quv faoliyatining barcha jihatlarini aks ettiradigan va ularni aniqlashni ta'minlaydigan ko'rsatkichlarni izlab topishni taqozo etadi. Hisobga olish - bu ta'limning muayyan davrida o'quvchilar va o'qituvchi faoliyatini umumlashtirib, xulosalash demak.O'quvchilarning o'zlashtirish natijalarini hisobga olishda quyidagilarga e'tiborni qaratish lozim: 1) o'quv dasturi asosida mavzu va bulimni o'rganishda o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarini har tomonlama nazorat qilish; 2) har bir yakunlangan mavzu bo'yicha o'quvchilarning faoliyati to'g'risida xulosa chiqarish; 3) o'rtacha arifmetik ma'lumotlarga tayanibgina o'quvchilarning o'zlashtirish darajasini baholamaslik; 4) o'quvchilarning mavjud bilimlariga aniq, batafsil ma'lumot (tavsif) berish uchun ularning bir necha o'quv yilidagi statistik o'zlashtirish ma'lumotlarga asoslanib tahlil etish. Demak, o'zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o'qitish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi: Nazorat qilish vazifasi o'quvchilarning bilim, ko'nikma va malakalarining qanday darajada ekanligini aniqlashdan iborat. Bu o'quv materiallarini o'rganishning keyingi bosqichiga o'tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi va o'qituvchining o'quv metod hamda usullarini to'g'ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish vazifasi o'quv materiallarini o'rganishning maqbul yo'llarini topish bilan bog'liqdir.
Ta'lim vazifasi o'quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko'rinadi. Yangi
mavzuni  mustahkamlash  jarayonida  yoki  uy  vazifalarini  tekshirishda
o'quvchilarning  o'tilgan  mavzuni  takrorlashga,  ular  uchun  tushunarsiz  bo'lgan
ma'lumotlarni  bilish  olishlariga  imkon  tug'iladi.  Chunki  guruhdagi  boshqa
o'quvchilar javob berayotgan o'quvchining fikrlarini diqqat bilan tinglashadi va
avval  egallangan  bilimlarni  mustahkamlab,  qo'shimcha  ma'lumotlar  bilan
boyitishadi. O'rtoqlarining javoblariga qo'shimcha qilishga yoki yeilmay qolgan
savollarga javob berishga shaylanish orqali o'rganilgan mavzuni aniqlashtirishga
harakat qiladi. Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o'quvchilar har
doim  tekshirishga  tayyor  bo'lish  uchun  darslarni  o'z  vaqtida  tayyorlaydi,
ko'ngilochar o'yinlardan o'zlarini tiyishga kuch topadi, intizomga o'rganadi.
Shuningdek,  tekshirish  va  baholash  o'quvchining  o'z  bilimlari  va
qobiliyatlarini  o'zi  mustahil  aniqlashiga  ham  yordam  beradi.  O'zidagi
kamchiliklarni ko'ra olishga va uni tugatish yo'llarini izlashga ko'maklashadi. Lekin
o'quvchining bilimini baholashda o'qituvchi nohaqlikka yo'l qo'ysa, o'quvchi bilan
o'qituvchi o'rtasida ziddiyat kelib chiqadi. Uy vazifalarining esa haddan ziyod ko'p
bo'lishi ham o'quvchilarning yuzaki dars tayyorlashiga olib keladi.
Eng asosiysi,  o'zlashtirishni  hisobga  olish shaxsning  ijobiy fazilatlarini
shakllantirish,  yaxshi  o'qishga  xohish  uyg'otish,  o'quv  ishlariga  vijdonan
yogdashish, javob berishga tayyorlanishda mustaqil bo'lish hamda bilish faoliyatini
chuqurlashtirishga yo'naltirilmog'i lozim.
Agar nazoratning o'qitish va tarbiyalash vazifalari to'g'ri amalga oshirilsa,
shaxsning  tafakkurini  rivojlantirish  hamda  his-tuyg'ulari  va  axloqiy  sifatlarini
tarbiyalashga imkon tug'iladi. Bu o'z-o'zidan nazoratning rivojlantiruvchi vazifasi
sanaladi. O'qituvchi mazkur vazifalardan xabardor bo'lish asosida o'quvchilarning
o'zlashtirish darajasini hisobga olishni to'g'ri tashkil etadi.
3.  Ta'lim  natijalarini  tekshirish  va  baholashga  qo'yiladigan  talablar.
O'quvchilarning ta'lim natijalarini tekshirish va baholashga qo'yiladigan pedagog
talablar (buni pedagog olim N.A.Sorokin ta'rifida berishni ma'qul deb topdik) ta'lim
nazariyasi va amaliyotida quyidagicha belgilangan:
Logotip
Ta'lim vazifasi o'quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko'rinadi. Yangi mavzuni mustahkamlash jarayonida yoki uy vazifalarini tekshirishda o'quvchilarning o'tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo'lgan ma'lumotlarni bilish olishlariga imkon tug'iladi. Chunki guruhdagi boshqa o'quvchilar javob berayotgan o'quvchining fikrlarini diqqat bilan tinglashadi va avval egallangan bilimlarni mustahkamlab, qo'shimcha ma'lumotlar bilan boyitishadi. O'rtoqlarining javoblariga qo'shimcha qilishga yoki yeilmay qolgan savollarga javob berishga shaylanish orqali o'rganilgan mavzuni aniqlashtirishga harakat qiladi. Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o'quvchilar har doim tekshirishga tayyor bo'lish uchun darslarni o'z vaqtida tayyorlaydi, ko'ngilochar o'yinlardan o'zlarini tiyishga kuch topadi, intizomga o'rganadi. Shuningdek, tekshirish va baholash o'quvchining o'z bilimlari va qobiliyatlarini o'zi mustahil aniqlashiga ham yordam beradi. O'zidagi kamchiliklarni ko'ra olishga va uni tugatish yo'llarini izlashga ko'maklashadi. Lekin o'quvchining bilimini baholashda o'qituvchi nohaqlikka yo'l qo'ysa, o'quvchi bilan o'qituvchi o'rtasida ziddiyat kelib chiqadi. Uy vazifalarining esa haddan ziyod ko'p bo'lishi ham o'quvchilarning yuzaki dars tayyorlashiga olib keladi. Eng asosiysi, o'zlashtirishni hisobga olish shaxsning ijobiy fazilatlarini shakllantirish, yaxshi o'qishga xohish uyg'otish, o'quv ishlariga vijdonan yogdashish, javob berishga tayyorlanishda mustaqil bo'lish hamda bilish faoliyatini chuqurlashtirishga yo'naltirilmog'i lozim. Agar nazoratning o'qitish va tarbiyalash vazifalari to'g'ri amalga oshirilsa, shaxsning tafakkurini rivojlantirish hamda his-tuyg'ulari va axloqiy sifatlarini tarbiyalashga imkon tug'iladi. Bu o'z-o'zidan nazoratning rivojlantiruvchi vazifasi sanaladi. O'qituvchi mazkur vazifalardan xabardor bo'lish asosida o'quvchilarning o'zlashtirish darajasini hisobga olishni to'g'ri tashkil etadi. 3. Ta'lim natijalarini tekshirish va baholashga qo'yiladigan talablar. O'quvchilarning ta'lim natijalarini tekshirish va baholashga qo'yiladigan pedagog talablar (buni pedagog olim N.A.Sorokin ta'rifida berishni ma'qul deb topdik) ta'lim nazariyasi va amaliyotida quyidagicha belgilangan:
1) har bir o'quvchining o'quv faoliyatini nazorat qilishni talab etadigan, sinf
yoki guruhning o'quv ishi  natijalari  o'quvchining shaxsiy natijalarining o'rnini
almashtirishga yo'l bermaydigan nazoratning individual tavsifi;
2) nazoratni ta'lim jarayonining barcha bosqichlarida: boshlang'ich idrok
etishdan to bilimlarni amalda qo'llashgacha bo'lgan bosqichlarida o'quvchilarning
o'quv faoliyatlarining boshqa tomonlari bilan birgalikda olib borishning tizimliligi;
3)  nazoratning  o'qitish,  tarbiyalash  va  rivojlantirish  vazifalarini  hal
etadigan, uni olib borishga o'quvchilarni qiziqtiradigan turli shakllari;
4)  o'quv  dasturining  barcha  qismlarini  qamrab  olgan,  o'quvchilarning
nazariy bilimlari, intellektual hamda amaliy ko'nikma va malakalarini tekshirishdan
iborat nazoratning keng ko'lamliligi;
5)  o'quvchilarni  har  jihatdan  bilib  olmasdan  turib,  o'qituvchining  xato
xulosalar chiqarish, sub'ektiv munosabatda bo'lishiga yo'l qo'ymasligi, shuningdek,
o'zlashtirish natijalarini baholashda baho mezonlariga qat'iy rioya qilishni talab
etadigan nazoratning xolisligi (ob'ektivligi);
6)  har  bir  fan,  uning  bo'limlarining  maxsus  xususiyatlari,  shuningdek,
o'quvchilarning  shaxsiy  qobiliyatlarini  hisobga  olgan  holda  turli  nazorat
metodlarini tanlashning tabaqalashganligi;
7) muayyan sinf (guruh) o'quvchilarining o'quv ishlarini nazorat qilishda
barcha o'qituvchilar tomonidan qo'yiladigan talablarning bir xil bo'lishi.
Yuqorida ko'rsatilgan talablarga rioya qilish orqali nazoratning ishonchliligi
ortadi va yoquv jarayonida o'z vazifalarini hal qilishga imkon yaratiladi.
      4. O'quv faoliyati natijalarini hisobga olish turlari, shakl va metodlari.
Pedagogika fani bilimlarni o'z vaqtida nazorat qilish va baholashning uchta vazifasi
borligini alohida uqtiradi:
1. O'zlashtirishni nazorat qilish va baholash natijalariga qarab davlat ta'lim
standartlari qanday bajarilayotganligi nazorat qilinadi va vazifalar belgilanadi.
2. Bilimlarni nazorat qilish va baholash natijasida o'quvchilarda bilimlar
yanada kengayadi. Bu bilan ta'lim muassasalari oldida turgan ta'limiy maqsad
bajariladi.
3. Ta'lim sohasida yaxshi natijalar yoshlar tarbiyasiga ham ta'sir ko'rsatadi,
ularda  ko'tarinki  ruh,  o'z  kuchiga  bo'lgan  ishonch  va  qiziqish  paydo  bo'ladi.
Logotip
1) har bir o'quvchining o'quv faoliyatini nazorat qilishni talab etadigan, sinf yoki guruhning o'quv ishi natijalari o'quvchining shaxsiy natijalarining o'rnini almashtirishga yo'l bermaydigan nazoratning individual tavsifi; 2) nazoratni ta'lim jarayonining barcha bosqichlarida: boshlang'ich idrok etishdan to bilimlarni amalda qo'llashgacha bo'lgan bosqichlarida o'quvchilarning o'quv faoliyatlarining boshqa tomonlari bilan birgalikda olib borishning tizimliligi; 3) nazoratning o'qitish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini hal etadigan, uni olib borishga o'quvchilarni qiziqtiradigan turli shakllari; 4) o'quv dasturining barcha qismlarini qamrab olgan, o'quvchilarning nazariy bilimlari, intellektual hamda amaliy ko'nikma va malakalarini tekshirishdan iborat nazoratning keng ko'lamliligi; 5) o'quvchilarni har jihatdan bilib olmasdan turib, o'qituvchining xato xulosalar chiqarish, sub'ektiv munosabatda bo'lishiga yo'l qo'ymasligi, shuningdek, o'zlashtirish natijalarini baholashda baho mezonlariga qat'iy rioya qilishni talab etadigan nazoratning xolisligi (ob'ektivligi); 6) har bir fan, uning bo'limlarining maxsus xususiyatlari, shuningdek, o'quvchilarning shaxsiy qobiliyatlarini hisobga olgan holda turli nazorat metodlarini tanlashning tabaqalashganligi; 7) muayyan sinf (guruh) o'quvchilarining o'quv ishlarini nazorat qilishda barcha o'qituvchilar tomonidan qo'yiladigan talablarning bir xil bo'lishi. Yuqorida ko'rsatilgan talablarga rioya qilish orqali nazoratning ishonchliligi ortadi va yoquv jarayonida o'z vazifalarini hal qilishga imkon yaratiladi. 4. O'quv faoliyati natijalarini hisobga olish turlari, shakl va metodlari. Pedagogika fani bilimlarni o'z vaqtida nazorat qilish va baholashning uchta vazifasi borligini alohida uqtiradi: 1. O'zlashtirishni nazorat qilish va baholash natijalariga qarab davlat ta'lim standartlari qanday bajarilayotganligi nazorat qilinadi va vazifalar belgilanadi. 2. Bilimlarni nazorat qilish va baholash natijasida o'quvchilarda bilimlar yanada kengayadi. Bu bilan ta'lim muassasalari oldida turgan ta'limiy maqsad bajariladi. 3. Ta'lim sohasida yaxshi natijalar yoshlar tarbiyasiga ham ta'sir ko'rsatadi, ularda ko'tarinki ruh, o'z kuchiga bo'lgan ishonch va qiziqish paydo bo'ladi.
Shuning uchun ham ta'lim natijalarini nazorat qilish va baholash ta'lim tizimining
ajralmas qismidir. Ana shu vazifalardan kelib chiqib o'quvchilar o'quv faoliyatini
hisobga olishning bir qator shakl va metodlari asoslangan.
Har  bir  fan  bo'yicha  o'quvchining  o'quv  faoliyatini  nazorat  qilish  va
baholash chorak yoki yarim yillik davomida muntazam ravishda olib boriladi va
quyidagi nazorat turlari orqali baholanadi:
- joriy nazorat;
- oraliq nazorat;
- yakuniy nazorat.
Joriy  nazorat -  bu  o'rganilayotgan  mavzularni  o'quvchilar  tomonidan
qanday o'zlashtirayotganini muntazam ravishda dars jarayonida nazorat qilishdan
iborat. Bu nazorat o'qituvchi tomonidan o'tkazilib, o'quvchilarning bilim darajasini
aniqlash fanning har bir mavzusi bo'yicha kundalik ballar qo'yib borishni nazarda
tutadi.
Oraliq  nazorat -  bu  mazkur  fan  bo'yicha  o'tilgan  (mavzular  bo'yicha
yozma, og'zaki, test shaklida o'tkaziladi) bir necha mavzularni o'z ichiga olgan
bo'lim bo'yicha o'quvchilarning bilimlarni aniqlash.
Yakuniy nazorat - bu nazorat chorak yoki yarim yillik uchun belgilangan
mavzular to'liq o'tib bo'lingach, o'tilgan mavzular bo'yicha yozma, og'zaki, test
shaklida o'tkaziladi. O'quvchilarning faoliyatini hisobga olish metodlari og'zaki,
yozma, test hamda amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan bo'lishi mumkin.
Og'zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning
ancha keng tarqalgan an'anaviy usullaridan biridir.Og'zaki tekshirishning mohiyati
shunda ko'rinadiki, o'qituvchi o'quvchilarga o'rganilgan mavzuning mazmunidan
kelib  chiqib,  ularning  o'zlashtirish  darajasini  aniqlaydi.  Og'zaki  tekshirish
o'quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi.
Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham atashadi. Og'zaki tekshirishda
o'qituvchi o'rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan
o'quvchilarga  savollar  beradi.  Biroq,  o'quvchilarning  nutqini  o'stirish  hamda
ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo'lishlari uchun ulardan shu yoki
oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Ko'pgina fanlarda
og'zaki  tekshirish  o'quvchilarning  javoblarini  yozma  mashqlarni  tashkil  etish
Logotip
Shuning uchun ham ta'lim natijalarini nazorat qilish va baholash ta'lim tizimining ajralmas qismidir. Ana shu vazifalardan kelib chiqib o'quvchilar o'quv faoliyatini hisobga olishning bir qator shakl va metodlari asoslangan. Har bir fan bo'yicha o'quvchining o'quv faoliyatini nazorat qilish va baholash chorak yoki yarim yillik davomida muntazam ravishda olib boriladi va quyidagi nazorat turlari orqali baholanadi: - joriy nazorat; - oraliq nazorat; - yakuniy nazorat. Joriy nazorat - bu o'rganilayotgan mavzularni o'quvchilar tomonidan qanday o'zlashtirayotganini muntazam ravishda dars jarayonida nazorat qilishdan iborat. Bu nazorat o'qituvchi tomonidan o'tkazilib, o'quvchilarning bilim darajasini aniqlash fanning har bir mavzusi bo'yicha kundalik ballar qo'yib borishni nazarda tutadi. Oraliq nazorat - bu mazkur fan bo'yicha o'tilgan (mavzular bo'yicha yozma, og'zaki, test shaklida o'tkaziladi) bir necha mavzularni o'z ichiga olgan bo'lim bo'yicha o'quvchilarning bilimlarni aniqlash. Yakuniy nazorat - bu nazorat chorak yoki yarim yillik uchun belgilangan mavzular to'liq o'tib bo'lingach, o'tilgan mavzular bo'yicha yozma, og'zaki, test shaklida o'tkaziladi. O'quvchilarning faoliyatini hisobga olish metodlari og'zaki, yozma, test hamda amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan bo'lishi mumkin. Og'zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha keng tarqalgan an'anaviy usullaridan biridir.Og'zaki tekshirishning mohiyati shunda ko'rinadiki, o'qituvchi o'quvchilarga o'rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, ularning o'zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og'zaki tekshirish o'quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham atashadi. Og'zaki tekshirishda o'qituvchi o'rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan o'quvchilarga savollar beradi. Biroq, o'quvchilarning nutqini o'stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo'lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Ko'pgina fanlarda og'zaki tekshirish o'quvchilarning javoblarini yozma mashqlarni tashkil etish