TA’LIMNI TEXNOLOGIYALASHTIRISHGA KIRISH
I. Reja:
1.Ta’limga texnologik yondoshuvning mohiyati.
2.Ta’limni texnologiyalashtirish doirasida asosiy turkum va tushunchalar.
3. Ta’lim texnologiyaning asosiy belgilari va xususiyati.
4.Zamonaviy ta’lim texnologiyasida asoslangan (yaratilgan) an’anaviy
ta’limning farqi.
5.Zamonaviy o‘qitish texnologiyasining konseptual asoslari.
II. Asosiy turkum va tushunchalar:
Texnologik yondoshuv, ta’limni texnologiyalashtirish, texnologiya, ishlab
chiqarish texnologiyasi, o‘qitish texnologiyasi (O‘T), ta’lim texnologiyasi (TT),
pedagogik texnologiya (PT), pedagogik tizim (PT), ta’lim berish metodikasi
(uslubiyoti), fan metodikasi (FM), konsepsiya, shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim, tizimli
yondoshuv, faoliyatli yondoshuv, diologik (muloqotli) yondoshuv, muammoli
ta’lim, xamkorlikdagi ta’lim.
1. Ta’limga texnologik yondoshuvning mohiyati va
uning rivojlanish evolyusiyasi
Ta’limni texnologiyalashtirish fikri bu yangilik emas. Yan Amos Komenskiy
ta’limning shunday umumiy tartibini topishga xarakat qilgan-ki, u inson
tabiatining umumiy qonuniyatlari bo‘yicha amalga oshiriladi. Shunda
Komenskiy «og‘irligi tenglashgan soatning yurishidek hamma narsa aniq va ravshan
rivojlanib boradi va bu shu turdagi avtomat moslamasiga yoqimli va quvonch bilan
qaragandek yoqimli va quvonchlidir» deb taxmin qiladi.
Didaktik mashina uchun 1) aniq qo‘yilgan maqsad; 2) bu maqsadni amalga
oshirish uchun kerak bo‘ladigan vositalar, 3) va albatta, maqsadga erishish uchun bu
vositalardan qanday foydalanishning aniq qonun-qoidalari»ni topish zarur deb
yozgan
edi
Komenskiy
(Kom.S.472).
Ya’ni
300
yil
oldin
ta’limni
texnologiyalashtirishning asosiy yondoshuvlari shakllangan edi: (1) ta’lim
maqsadini aniqlashtirish; (2) bu maqsadlarga erishishning optimal (oson) yo‘l va
vositalarini tanlash; (3) qo‘yilgan maqsadga erishishni kafolatlaydigan ta’lim
modelini loyixalashtirishni belgilovchi qonun-qoidalar xajmi (12 bo‘yicha).
Oldin pedagogik amaliyotga keyin pedagogikaga qaratilgan o‘qitish
texnologiyasi XX asrning 30 yillarida AQSh da shakllangan. Keyinchalik esa u 80
yillarga kelib deyarli barcha rivojlangan mamlakatlarni qamrab oldi va YuNESKO
tomonidan tasdiqlandi. Shu davr ichida ta’limni texnologiyalashtirishga yondoshuv
kuchaydi va aynan «ta’lim texnologiyasi» tushunchasiga ancha o‘zgartirishlar va
aniqliklar kiritildi.
Xozirgi kunda ta’lim va tarbiya ishlarini pedagogik texnologiyalar
doirasiga o‘tkazish degani bu maktab amaliyotida pedagogik jarayonni ixtiyoriy
tuzishni va uni amalga oshirishni xal qiluvchi o‘zgartirishlarga olib kelinishini
bildiradi (L.G. – biz tomondan).
uning har bir tarkibiy qismi va bosqichlari bir tekisda asoslanganligi
(ta’lim jarayoni algoritmini yasash – uni aniq qismlarga asoslangan holda, bo‘lib
tashlash orqali maksimal shaklga keltirish, aniq tarkibiy qismlar bo‘yicha
rasmiylashtirish – ketma-ketlik bilan ta’lim berish yo‘llari va vositalarini,
kommunikatsiya, axborotlashtirish va boshqarish bo‘yicha tartibga keltirish – L.G.);
ob’ektiv ravishda aniqlangan yakuniy natijaga qaratish» (V. Bespalko
1989);
Ta’lim jarayonida oldinga qo‘yilgan ta’lim maqsadlari natijasiga
erishishni kafolatlaydigan va ko‘rsatilgan vaqt mobaynida ijobiy natijani olish
mumkin bo‘lgan mukammal, tekis, bosiq, aniq yo‘lga qo‘yilgan ishlab chiqarish
texnologik jarayoni beriladi;
Insoniy (zo‘r berish, vaqt) va texnik imkoniyatlarni va ta’lim jarayonini
samaradorligini ta’minlash maqsadida jarayonni to‘liq boshqarish.
1.1.Iqtisodiyot OO‘Yu da ta’limga texnologik
yondoshuvning mohiyati.
Tаълим мақсадини аниқлашtириш
Ўқув мақсадларга эришишнинг оптимал йиллари ва воситаларини танлаш
Таълим жараёнини максимал расмийлаштириш
Кутиладиган ўқув натижалар шаклида ва педагогик вазифаларда таълим мақсадларига
батафсил изох берилди ва баён этилди
Умумлашган таълим моделини ташкил этадиган ва таълим мақсадларига берилган талаб
бўйича ва курсатилган вақт ичида эришишни кафолатлайдиган фақатгина таълим бериш
йиллари ва воситалари, коммуникация ва бошқарувигина танланади.
Таълим жараёни аниқ тизимга солинган: ўқув машғулотининг технологик
харитасида педагогик ва ўқув харакатлар баён этилади, ўқув жараёни давомида
назорат остида мақсадга қаратилган ва қўйилган талабларга мос келган равишда
коммуникатив, ахборот ва бошқарув операциялари технологик жараён турини ташкил
этади ва босқичма-босқич тартиблаштирилади.
Таълим жараёнини бутунлигича бошқариш
Харакатнинг кетмакетлилиги: лойихалаштириш, аниқлаш, қайтар алоқа, мониторинг ва
тахлилни баҳолаш асосида, тезликда бошқарув хулосасини қабул қилиш – буларнинг
ҳаммаси оптимал инсон имкониятларини сарфлаш ва техник ресурслардан фойдаланиш
бўйича самарали натижани таъминлашга имкон яратади.
2. Ta’limni texnologiyalashtirish doirasida
asosiy turkum va tushunchalar.
2.1. «Ta’limni texnologiyalashtirish», «ta’lim texnologiyasi», «o‘qitish
texnologiyasi» va «pedagogik texnologiya» tushunchalari
«Texnologiya» atamasi ishlab chiqarish doirasidan yuqori komponentli
psixologo-pedagogik injeneriyali muhitga kiritilgan pedagogik muhitdan olingan.
Ta’limni texnologiyalashtirish – bu pedagogika fanining yo‘nalishi
xisoblanib, tadqiqot qiluvchi va qonuniyatlarni ochib beruvchi, ta’lim
jarayoniga texnologik yondoshuv asosida ta’lim maqsadlariga samarali
erishishning optimal yo‘llari va vositalaridir.
Ta’lim texnologiyasi - pedagogik texnologiyaning ilmiy aspektini belgilash
uchun ishlatiladi. Bu (fan predmeti), «texnik va inson resurslarini hamda
ularning o‘z oldiga ta’lim shakllarini optimallashtirish vazifasini qo‘yuvchi
hamkorligini hisobga olgan holda dars berish va bilimlarni o‘zlashtirishning
barcha jarayonlarini yaratish, qo‘llash va belgilashning tizimli usuli »
xisoblanadi (YuNESKO).
O‘qitish texnologiyasi -
bu ta’lim, kommunikatsiya, axborot va boshqaruvning jamlangan va
tartibga solingan optimal yo‘llari va vositalaridir, bu ta’lim jarayonini
o‘zgaruvchan sharoitlarda, ajratilgan vaqt davomida samarali natijalarga
kafolatli erishishni va aniq ta’lim jarayonlarini amalga oshirishni instrumental
ta’minlovchisi hisoblanadi (PT jarayonli –bayonli aspekti);
bu mavjud jarayondir, ta’lim jarayoni sub’ektlarining xamkorlikdagi
yuzaga kelgan tartibli xarakatidir (PT jarayonli xarakat aspekti).
Pedagogik texnologiya – bu ta’limni texnologiyalashtirish soxasida pedagogik
xodisalar va jarayonlarda qo‘llaniladigan tushuncha
2.2. «Pedagogik tizim», «ta’lim texnologiyasi» va «fan metodikasi»
tushunchalari va ularning bir-biridan farqi
Pedagogik tizim – belgilangan sifatlarga ega shaxsni shakllantirishga
qaratilgan, maqsadli va oldindan belgilangan pedagogik ta’sir ko‘rsatish
uchun zarur bo‘lgan o‘zaro bog‘liq vositalar, usullar, jarayonlar birligidan
iborat ma’lum bir butunlik (V.Bespalko).
Ta’limning predmet metodikasi – ta’lim tizimida quyidagi predmetning
ahamiyati va o‘rni, uning vazifalari va ta’lim mazmunini aniqlab beradi.
Shu predmet yuzasidan ta’lim usullari, shakllari va vositalaridan qanday
foydalanish va boshqarilishiga izox keltiradi.
Tizimli turkum (kategoriya) kabi ta’lim texnologiyasi quyidagilarni
ifodalaydi:
(1) pedagogik tizimning tarkibiy qismlarini (komponentlarini), (2) ta’lim
texnologiyasining tarkibiy qismlarini (elementlarini), uning protsessual qismini,
(3) ta’lim metodikasining keyingi darajasini – maqsadga erishish uchun uslubiy
(metodik) tizimni o‘quv jarayoni qatnashchilarining xarakat izchilligiga
aylantiradi.
Predmet metodikasidan o‘qitish texnologiyasining farqi:
faqatgina «qanday o‘rgatish?» savoliga javob bermay, balki u
muhim qo‘shimchalar qiladi - «samarali natija olish uchun qanday o‘rgatish va
qanday optimal o‘quv jarayonini tashkillashtirish?»;
aniq talablarga va taxminiy natijalarga emas balki aniq vazifalarga
tayangan holda aniq pedagogik g‘oya asosida loyixalashtiriladi;
natijalarni qayta ishlab chiqish bilan farq qiladi;
bilim olishda, ta’lim beruvchiga yo‘naltirilgan, darsning metodik
ishlanmalaridan farqli o‘laroq, shaxsiy faoliyatlarini xisobga olgan holda
yutug‘larni ta’minlaydi va ta’lim oluvchilarga yo‘naltiradi.
Pedagog-texnologning uslubiyotchidan (metodistdan) farqi:
tajriba o‘tkazmaydi: u aniq belgilangan natijalar bilan ish olib
boradi;
ma’lum muddatda va talab bo‘yicha qo‘yilgan maqsadni amalga
oshirishda shubxa tug‘dirmaydigan, faqatgina asoslangan ta’lim modeliga
tayanadi;
ta’lim masadi qo‘yilgandan so‘ng, pedagogik vazifalar aniq
belgilangandan so‘ng, taxmin qilingan o‘quv natijalari shakllangandan so‘ng va
ta’lim jarayonining ketishi bo‘yicha qo‘yilgan talablardan so‘nggina xarakatni
boshlashi mumkin.
2.3. «Pedagogik tizim», «o‘qitish texnologiyasi», «ta’lim texnologiyasi» va
«predmet metodikasi» tushunchalari: tizimli
komponentlari va elementlari
Таълим
берувчи
Таълим олувчилар
Концептуал
асослари
М А Қ С А Д Л А Р
Натижалар
Ўқув ахборотлар
Бошқариш йўллари ва воситалари
Таълим модели
қайтар алоқанинг йўллари ва воситалари
К
О
М
П
О
Н
Е
Н
Т
Л
А
Р
Б
Е
Л
Г
И
Л
А
Р
И
Педагогик
тизим
Таълим
технологияси
Ўқитиш
технологияси
Предмет
методикаси
Ўқитиш усуллари
Ўқитиш шакллари
Ўқитиш воситалари
Кузатув
Ташхис
Текширув
Баҳо
Аниқлаштириш
Ахборот
Режалаштириш
Назорат
қуйидаги ўқув предметнинг
ахамияти ва унинг таълим
тизимидаги ўрнини белгилаш
қуйидаги ўқув предметни
ўқитиш вазифаларини
аниқлаш
қуйидаги ўқув предметни
ўқитиш мазмунини аниқлаш
қўллаш быйича баён қилиш
ва бошқариш
М
О
Н
И
Т
О
Р
И
Н
Г
Усулларни
Шаклини
Таълим
восита-
ларини
Бошқарув
вазифвсини қабул
қилиш
3. Ta’lim texnologiyasining tub ma’noli belgilari
va xususiyatlari
Концептуаллилик
ТТ таълим мақсади фалсафий, психологик, дидактик ва ижтимоий-
педагогик асосларни ўз ичига олган аниқ илмий концепция асосида ша-
клланади.
Тизимлилик
(1) ЎТ моҳияти – аниқ тартибдалиги: таълим жараёнини бир бутун ва
якунланган аниқ педагогик ғоялар асосида олдиндан аниқлаштирилган-
лиги, лойихалаштирилганлиги ва режалаштирилганлигидадир. (2) Тех-
нологик жараённинг аниқ тизимлаштирилганлиги: таълим мақсади
бўлимларининг аниқ шаклга эга бўлган баёни бўйича аниқ мақсадга мо-
слашган маълум педагогик ва ўқув харакатларнинг аниқ кетма-
кетликдаги харакати, операциялар ва коммуникацияларнинг босқичма-
босқич тартиблаштирилиши: педагогик вазифалар ва аниқ белгиланган
ва кутилаётган таълим натижалари. (3) Технологик жараён келишилган
асосда дифференциалланиш ва индивидуаллик принципларини, муноза-
ра (полилогадан) фойдаланишни назарда тутган щолда таълим олувчи
ва таълим берувчи ўртасидаги алоқа фаолиятини кўзда тутади. (4) Тизи-
мли
тезкор
қайтар
алоқадан
фойдаланиш
узлуксиз
кузатувни,
аниқлаштиришни ва таълим жараёнининг кундалик натижаларини тез-
корликда баҳолашни таъминлаб беради. (5) Аниқлаштириш (диогности-
ка) тартиби аниқ бир маъноли туркумларни (критерияларни), фаолият
натижаларини баҳолаш кўрсаткичларини ва ўлчаш инструментарийла-
рини ўз ичига олади. (6) Тузатиш жараёни таълим олувчиларнинг хато-
ларини эмас, балки таълим олувчининг олдига қўйган мақсадига эри-
шишни таъминлаб бериш учун унга алоқадор былган таълим жараёнини
ташкиллаштириш йўлларини ўзгартиради.
ТТ тизимнинг щамма белгиларига эга: бир бутунлигига, тизимлилигига,
щамма компонентларнинг (таркибий қисмларнинг) узвийлигига, иерар-
хиясига, тизим ва мущитнинг бир-бирига боғлиқлигига.
қайта ишлаш
Бош=арув
қайтариш имконияти былиши мумкин: хоҳлаган таълим берувчи шу
кетма-кетликдаги тахнологик опрацияларни, шу бошланғич талаблардан
фойдаланган ҳолда керакли натижаларни олиши мумкин.
Самаралилилик
Эффективность
Оптималлилик
ЎТ самарали натижани ва таълим мақсадларига эришиш кафолатини
таъминлаб беради.
Бу технологиканинг универсал тизимли белгисидир. ЎТ – бу кўзланган
мақсадга кўрсатилган шароитда эришишнинг оптимал йўллари ва воси-
талари йиғиндисидир.
4. Zamonaviy o‘qitish texnologiyasida asoslangan ana’naviy ta’limning farqi
An’anaviy ta’lim
Texnologik yondoshuv
asosidagi ta’lim
1. Konseptual asoslar
(1)
Pedagogikada
majburlash, ta’lim oluvchiga
nasihatgo‘ylik
bilan
yondashish,
ustun
usul
(metod)ni
reproduktivligi
(esda
qolgan
narsani
tiklashga oid), ta’lim berishni
tashkillashtirishda
qattiqqo‘llik-
ning
avtoritarligi,
ta’lim
oluvchining tashabbuskorligi
va
mustaqilligining
so‘nishiga asoslanadi.
(2) O‘qitish o‘rta bilimli
o‘quvchining
imkoniyatlariga,
bilimlarni
o‘zlashtirish
va
yuzaga
chiqarishiga yo‘naltirilgan.
(3) O‘qish – eslab qolish
funksiyasi, o‘qitish esa –
yetakchi faoliyat.
(4)
Ta’lim
paradigmasi:
ta’lim beruvchi – darslik -
ta’lim oluvchi.
(1) Shaxsga yo‘naltirilgan, ta’limga asoslangan.
Ta’lim oluvchi shaxsning butunligi – ta’lim
jarayonining
markaziy
shakli.
Munosabatlarni
insonparvarligi
va
demokratlashuvi,
o‘qishga
majburlashdan voz kechish.
(2) O‘qitishga differensiyalashgan yondoshuv:
ta’lim oluvchining umuman intelektual rivojlanish
doirasini va uni, ushbu predmetni, mavzuni
o‘zlashtirishni, uning qobiliyatlarini va sifatlarini
hisobga olish.
(3) O‘qish faoliyati – bilimlarni mustaqil egallash va
ta’lim oluvchi tomonidan o‘zlashtirilgan bilimlarni
qo‘llash:
xususiyati
bo‘yicha
muammoli-
izlanuvchan, ijodiy.
(4) Ta’limning yangi paradigmasi: ta’lim oluvchi –
darslik – ta’lim beruvchi.
(5) Shaxsning xabardorligi
uning
madaniyati
ustidan
primatligi.
(5) Ta’lim va tarbiyaning bir butunligi, shaxs
madaniyatini rivojlantirishga yo‘naltirish.
2. Ta’lim oluvchining tutgan yo‘li va vazifasi (funksiyasi)
(1)
Ta’lim
beruvchi
ta’sirining tobe ob’ekti.
(2)
Bilim
–
birdan-bir
maqsad
(3) Xato - jazolanish.
(1) Ta’lim jarayonining teng xuquqli sub’ekti,
mustaqil ravishda bilish faoliyatini olib boradi.
(2) Bilim – shaxsiy muammolarni yechish vositasi
(3) Xato qilishga xaqqi bor – xatolarda o‘rganadi.
3. Ta’lim beruvchining tutgan yo‘li va vazifasi (funksiyasi)
Yagona tashabbuskor shaxs,
kitob bilan birga – bilimning
asosiy
va
ayniqsa
kompetentli manbasi, bilish
sub’ektini
nazorat
qiladi,
boshqaruv
organlarining
ko‘rsatmalarini bajaradi.
Tashkilotchi ta’lim oluvchilarning mustaqil, faol
bilish faoliyatida tashkilotchi, ularning kompetentli
maslaxatchisi va yordamchisidir.
Faqatgina ta’lim oluvchilar bilim, malaka va
ko‘nikmalari nazoratini ta’minlab beribgina qolmay,
balki kutilayotgan kamchiliklarga o‘z vaqtida
o‘zgartirishlar kiritish maqsadida qay darajada
o‘rganganliklarini aniqlab beradi.
4. Ta’lim berish va o‘qitish usullari
Verbal bayoni orqali tayyor
bilimlardan
ma’lumotlar
berish.
Aloxidalikdan
umumiylikka
induktiv
mantiqqa asoslangan holda,
mexanik
hotira
bilan,
reproduktiv (o‘zgartirishsiz
eslash)
bayonda
namuna
bo‘yicha o‘qitish. Natijada
ta’lim oluvchilarni sustlikka,
Muammoli vaziyatlarni ishlab chiqishga, faol bilim
orrtirishga,
ijodiy-tadqiqot
faoliyatlariga
asoslangan, muammolarni izlashda va ularni
yechishga
yo‘naltirilgan,
olgan
bilimlarini
amaliyotda qo‘llashda ta’limning faol usullari.
sust nutq qobiliyatiga olib
keladi.
5. Ta’lim berish vositalari
Ta’lim beruvchining so‘zi,
ko‘rgazmali
va
texnik
vositalar. Murakkab (texnik
til bilan) yozilgan o‘quv
kitoblar,
shuning
uchun
ularni tushunish qiyin; asosan
ular
uy
vazifalar
uchun
ishlatiladi.
Ta’limning ana’naviy vositalari bilan birgalikda –
axborot texnologiyalari. O‘quv materiallar ta’lim
oluvchilar tomonidan asosan bilimlarni mustaqil
izlashda foydalaniladi.
6. Ta’lim berish shakllari
Ommaviy
ta’lim:
ta’lim
oluvchilar bir-birlari bilan
muloqot
qila
olmaydilar,
mustaqillikning yo‘qligi.
Diolog, polilog, munozara, xamkorlik va o‘zaro
ta’limga asoslangan kollektiv va guruxlar shaklida
faoliyat turlarini tashkillashtirish.
7. Boshqaruv yo‘llari va vositalari
(1)
Maqsadlashtirish:
mezonlar
bo‘yicha
belgilangan yakuniy o‘quv
natijalar
kabi
aniqlangan
maqsad vazifalariga erishish
uchun kafolatlangan natijani
joriy qilish; mezonlari va
olingan natijalarni o‘lchash
instrumentlari bor.
(2)
Faqatgina
pedagogik
faoliyatni
aniqlashtirish,
loyixalashtirish
va
rejalashtirishgina emas, balki
(1) Maqsadlashtirish: yakuniy o‘quv natijalarini
tanqidiy-qayd (kriterial-fiksatsiya) qilinganligi kabi
tashxislangan
vazifalar
maqsadiga
kafolatli
erishishni joriy etish; olingan natijalar sifatini
o‘lchashning me’zonlari va asbob anjomlar mavjud;
(2) Nafaqat pedagogik faoliyatni tashxislaydilar,
loyixalashtiradilar, rejalashtiradilar, balki o‘quv
faoliyatining
tuzilishi
va
mazmunini
ishlab
chiqadilar,
mustaqil
o‘quv-o‘rganishni
prognozlashda, rejalashtirishda va tashkillashtirishda
o‘quv faoliyatning tuzilishini
va mazmunini ishlab chiqadi,
ta’lim oluvchilarga mustaqil
o‘quv-bilish
faoliyatini
aniqlashda,
rejalashtirishda
va tashkillashtirishda yordam
beradi.
Ta’lim
beruvchi
ta’lim
jarayonini ta’lim oluvchilar
bilan o‘quv diolog kabi
quradi; mustaqil fikr yuritish,
mustaqil
ta’lim
olish
qobiliyati, mustaqil aniqlash,
mustaqil amalga oshirish va
mustaqil
ravishda
prezintatsiya
qilish
motivatsiyalarini
rivojlantirish uchun ularga
sharoitlar yaratadi.
(3)
Faqatgina
BMKni
nazorat qilish emas, balki
bilimlilik,
rivojlanish,
tarbiyaviylik
monitoringi
hamdir.
(4) Ta’lim beruvchi umumiy
natijaga
baho beradi
va
o‘zining ta’lim oluvchilar
bilan hamkorlikdagi ishini
taxlil qiladi: rejalashtirilgan
natijani
nega
ta’lim oluvchilarning tashabbuskorligini oshiradilar
va qo‘llab-quvvatlaydilar.
Ta’lim beruvchi bilim berish jarayonini ta’lim
oluvchilar bilan o‘tadigan dialog sifatida tuzadi;
ularga mustaqil bo‘lish uchun motivatsiyani, o‘z
bilimini oishirish, o‘z-o‘zini anglash, o‘z-o‘zini
yaratish va o‘z-o‘zini chiqishlar bilan namoyish
etishni rivojlantirish uchun shart-sharoitlarni yaratib
beradi.
(3)Faqat BMKni nazorat qilish emas, ta’lim olish
monitoringini, rivojlanishni, tarbiyani ham.
(4)Ta’lim beruvchi umumiy natijalarni baholaydi
vata’lim oluvchilar bilan birga qilgan mehnatini
taxlili qiladi: nima uchun rejalashtirilgan natijaga
erishilmagan yoki qisman erishilganligi haqidagi
ma’lumotlar.
bajarilmaganligi yoki yarmi
bajarilganligi
xaqida
ma’lumot.
5. Zamonaviy ta’lim texnologiyasining konseptual asoslari
Konsepsiya – bu qarashlar tizimi, umumiy fikr yoki taxminlar, biron bir narsa
to‘g‘risida tushuncha
O‘T aniq pedagogik fikrga ko‘ra ishlab chiqiladi, uning asosida:
(1) muallifning ma’lum bir uslubiy, falsafiy tutgan yo‘li (pozitsiyasi) yotadi;
(2) pedagogik, psixologik, ijtimoiy fanlar va pedagogik amaliyot yutug‘lari –
konseptual asoslar yotadi.
Ko‘pgina chet el davlatlariga o‘xshab mamlakatimiz ta’lim tizimi falsafa,
psixologiya va pedagogikaning gumanistik (insonparvarlik g‘oyalari) yo‘nalishi
prinsiplari asosida qurilmoqda. Pedagogikadaga bu yo‘nalishning asosiy xususiyati
ta’lim oluvchilarga shaxs sifatida alohida e’tibor berish, ongli ravishda mustaqil
tanqidiy fikrlashni rivojlantirish xisoblanadi, xar bir ta’lim oluvchining, ularning
o‘ziga xos xususiyatlari va imkoniyatlarini xisobga olgan holda mustaqil faol bilish
faoliyatlarining aniq yo‘l-yo‘riqlari belgilanadi. Jaxon pedagogikasi amaliyotida bu
yondoshuv ta’lim oluvchilarning tayyor bilimlarni egallashlari va ularni eslashlariga
asoslangan alternativ ana’aviylik sifatida ko‘riladi.
Gumanistik (insonparvarlik) prinsiplar yo‘nalishiga qaratilgan zamonaviy
ta’lim texnologiyasi taxmin qiladi:
(1) shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim,
(2) tizimli yondoshuv,
(3) faoliyatli yondoshuv,
(4) diologli yondoshuv,
(5) hamkorlikdagi ta’limni tashkillashtirish,
(6) muammoli ta’lim,
(7) axborotlarning yangicha yo‘l va vositalarini qo‘llashni ko‘rsatish – ta’lim
jarayonida yangi axborot texnologiyalarini qo‘llash.
5.1. Zamonaviy ta’lim texnologiyasining konseptual asoslari
ТТ ЛОЙИХАЛАШТИ
РИШНИНГ
КОНЦЕПТУАЛ
АСОСЛАРИ
Диологли
ёндошув
Ахборот технологиялари
Шахсга
йўналтирилган
таълим
Хамкорликдаги
таълим
Тизимли
ёндошув
Фаолиятли
ёндошув
Муаммоли
таълим
Психология ва педагогикада
гуманистик ёндошув
5.2. Psixologiya va pedagogikada gumanistik
yo‘nalish prinsiplari (qoidalari)
ПСИХОЛОГИЯДА ГУМАНИСТИК ЙЎНАЛИШ
ПРИНЦИПЛПРИ (Карл Роджерс, 1991)
1.Бир шахс доимо ызгариб турувчи
дуне марказида туради. Бу ерда
педагоглар учун жуда зарур былган
иккита хулосани чиқариш мумкин:
хар бир шахс атрофидаги борлиқни
ўзининг шахсий идроки бўйича қабул
қилади; бу ички дунени охиригача
билиб бўлмайди.
2. Мустақил камолга етиш (ўзини ўзи
ўстириши): ривожланиш бу одамлар
билан мулоқот даврида юзага келади.
Инсон учун ташқи баҳо ташқи ёки ёпиқ
мулоқот натижасида юзага келадиган
ўзини ўзи англашида жуда муҳим
ўринни эгаллайди.
5. Шахс ривожланиши учун щамфикрлилик
жуда зарур ва у мулоқот орқали амалга
оширилади.
3. Инсон атрофдаги борликни ўзининг
дахлдорлиги ва тушунчаси быйича
тушунади.
4. Шахс мустақил билишга ва мустақил
амалга оширишга интилади; у ўзини
камолга етказишнинг ички талабларига
эга.
Педагогикада гуманистик йўналиш принциплари
Таълим тизимига ва бутун таълим жараёнига йўналтирилган ривожланиш ва
умуминсоний қадриятлар асосида шахс ўзини ызи ривожлантириши
Муносабатларни ривожлантириш ва
таркиб топишига, таълим берувчи ва
таълим олувчилар ўртасидаги ўзаро
хурматга
Хар бир таълим олувчининг унинг
ызига
хос
хусусиятлари
ва
имкониятларини хисобга олган ҳолда
мустақил фаол билиш фаолиятига
Соғлиқни сақлаш ва
мустахкамлаш учун
Шахсий потенциални
ривожлантиришга
Мустақил танқидий фикрлашни
ривожлантиришга
Ўз қадрини билишни ривожлантиришга
5.3. Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim va uni amalga
oshirish shart-sharoitlari
Asosiy nazorat
holatlar
Amalga oshirish sharoitlari
Ta’lim
oluvchilarning
shaxsi – ta’lim tizimining
maqsadi,
prioritetli
(ustunligi,
birinchiligi)
sub’ekt.
Ta’lim
jarayonining
barcha
qatnashchilarini
to‘laqonli rivojlanishi;
O‘qitish
jarayonini
indiividuallashtirish
va
differerensiyalashtirish:
DTS
talablariga
rioya
qilgan
holda
ta’lim
oluvchi
shaxsni
rivojlanishini
individual
traektoriyasiga
yo‘naltirish.
Ta’lim oluvchi shaxsini har tomonlama erkin va
ijodiy rivojlanishi uchun shart-sharoitlar yaratish,
ziddiyatlarsiz va xavfsiz sharoitlarni ta’minlash,
uning tabiiy imkoniyatlarini amalga oshirish.
Ta’lim beruvchi tomonidan ta’lim oluvchi shaxsni
qabul qilish: uning maqsadlarini, hayajonlarini,
qiziqishlarini, qarashlarini, munosabatlarini hisobga
olish, ularni qimmatli xususiyat sifatida tan olish,
ularga ishonish, uning kuchi va imkoniyatlariga
ishonch xosil qilish.
Ta’lim texnologiyasini ishlab chiqish va amalga
oshirish jarayonida quyidagilarni hisobga olish:
- ushbu bilim sohasida o‘qimishlilik darajasini va
shaxs
madaniyatining
umumiy
rivojlanganlik
darajasini;
-
ta’lim
oluvchining
psixologik–fiziologik
xususiyatlarini;
- o‘ziga xos xususiyatlari va serg‘ayratliligini.
Har bir ta’lim oluvchi uchun, o‘quv dasturidan farqli
ravishda
tuzilgan
ta’lim
dasturi
individual
xarakterga
ega,
shu
bilan
birga
individual
xususiyatlarga asoslanadi va imkoniyatlarga tez
moslasha oladi, ya’ni ta’lim ta’siri ostida rivojlanish
dinamikasi, o‘z-o‘zini rivojlantirishda, o‘z-o‘zini
baholashda, o‘zligini anglashda yordam ko‘rsatish.
Ta’lim
oluvchilarning
psixologik-kasbiy
va
shaxsiy
xususiyatlarini,
qobiliyatlarini
hisobga
olish.
O‘quv
jarayoni
qatnashchilari faoliyatini
shaxsiy
ishontirishga
yo‘naltirish (ta’minlash).
Ta’lim oluvchining inelektual va shaxs sifatida
rivojlanishida ob’ektiv tekshiruv va tashxislash
uning rivojlanish istiqbolini yoki rivojlanishning
so‘nishini aniqlash, keyin esa unga tuzatishlar
kiritish uchun amalga oshiriladi.
Ta’lim beruvchining o‘zligining, umumpedagogik
bilimlarining rivojlanish texnologiyalarini nafaqat
mutaxassis sifatida, balki shaxs sifatida qayta ishlash
va amalga oshirish lozim.
Ushbu maqsad, o‘qitish va shaxsni rivojlantirish,
ta’lim beruvchi hamda ta’lim oluvchi uchun hayotiy
va kasbiy mohiyatga ega bo‘lganda, Ushbu faoliyatga
nisbatan mustaxkam qiziqish paydo bo‘lganda,
o‘qish va rivojlanish shaxsning hayotiy extiyojiga
aylangandagina erishilgan deb hisoblanishi mumkin.
5.4. Ta’limni tashkillashtirishning tizimli yondoshuvi va
uni amalga oshirish shart-sharoitlari
Asosiy nazariy
holatlar
Amalga oshirish shartlari
PT aniq bir butun
pedagogik
tizim
(tarkibi va mazmuni
jixatidan) komponenti
sifatida tushuniladi.
Ta’lim
texnologiyasi
oldindan
maqsadni
mo‘ljallash
va
faoliyat
natijalarini
shakllantirishdan boshlanib, to pedagogik va
o‘qitish jarayonini borishi ustidan tashxis va
nazorat
qilish
tizimini
tuzishgacha
loyixalashtiriladi.
Bu,
nafaqat,
qo‘yilgan
maqsadlarga erishish kafolatlarini ta’minlaydi,
balki ko‘rsatilgan jarayonlarni qurish va amalga
oshirishdagi ixtiyoriylikdan kelib chiqadigan
negativ oqibatlarni oldini oladi, o‘quv tarbiya
faoliyati davomida korreksiya (tuzatish kiritish)
qilish ehtimolini bartaraf qiladi.
5.5. Ta’limga faoliyatli yondoshuv va uni amalga oshirish
shart-sharoitlari
Asosiy nazariy
holatlar
Amalga oshirish shartlari
Faoliyat – bu asos,
vosita
va
shaxs
rivojlanishida
xal
qiluvchi
shart-
sharoitlardir.
Ta’lim
oluvchining
shaxsiy
jarayoniy
sifatlarini
shakllantirishga, uning
faoliyatini faollashtirish
va
jadallashtirishga
yo‘naltirilgan
rivojlantiruvchi ta’lim
konsepsiyasini amalga
oshirish.
Faoliyat – o‘zlashtirish
ob’ekti.
Ta’limga
shaxsiy
va
rivojlantiruvchi
yondoshuvlar
bilan
uzviy bog‘langan holda
amalga oshirish.
Ta’lim beruvchining rolini o‘zgartirish: ta’lim
oluvchilarga nafaqat bilim berish, balki ta’lim
oluvchilarni mustaqil ravishda izlanishlari, taxlil
qilishlari,
taqqoslashlari,
tuzatish
kiritishlari,
hayotiy muhim vazifalarni yechishda qo‘llashlari,
hayot
faoliyatining
barcha
davrida
bilimlar
zahirasini yangilab va to‘ldirib turishlarini ham
o‘rgatish muhimdir. Buning uchun ta’lim beruvchi
barcha to‘g‘ri yechimlarni malakali namoyish
qiluvchi
bo‘lishi
shart
emas,
balki
o‘quv
jarayonning
tashkilotchisi,
maslaxatchisi
va
nazoratchisi bo‘lishi zarur; bilimlar berishning kam
samarali
verbal
usullarini
minimumigacha
kamaytirish zarurdir.
Ta’limni tashkil etishda bilvosita juft yoki guruxiy
ko‘rinishlar
bilan
amalga
oshiriladigan
o‘zgaruvchan yo‘nalishga ega bo‘lgan diolog va
poliolog jarayonlarida ta’lim oluvchi faolligining
yuqori
bo‘lishini
ta’minlash;
o‘quv
anglash
faoliyatini tashkillashtirishda, rejalashtirishda va
prognozlashda ta’lim oluvchiga mustaqil ish
faoliyati mobaynida tashabbus ko‘rsatish va qo‘llab
quvvatlash nimani anglatadi.
5.6. Ta’limga diologik yondoshuv va uni amalga
oshirish shart-sharoitlari
Asosiy nazariy
Holatlar
Amalga oshirish shartlari
Tanxolikda
va
faoliyatlilikda
gumanistik
pedagogikaning
mohiyatini tashkil qiladigan ta’lim
oluvchi va ta’lim beruvchining
o‘quv
diologi
kabi
dasturiy
faoliyatni
birgalikda
ishlab
chiqishga
qaratilgan
ta’lim
jarayonining tuzilishini aks ettiradi.
Ulardan
birgalikda
foydalanish
quyidagilarga olib keladi:
sub’etlarning psixologik birligi va
o‘zaro birgalikdagi xarakatiga –
ta’lim
jarayoni
qatnashchilari
«borliqdagi»
xarakatning
ijodiy
jarayonga,
ya’ni
bir-biri
bilan
rivojlanishi
va
o‘zini-o‘zi
rivojlantirishga
joy
bo‘shatib
berishiga;
ta’lim jarayoni qatnashchilarining
erkinlik choralarini ko‘paytirishga;
shaxs o‘zini-o‘zi faollashtirishi
va
mustaqil
prezintatsiya
qilishiga.
Ta’lim beruvchining vazifasi:
-ta’lim oluvchilar bilan shaxsiy teng
xuquqli vaziyatni yaratish;
- faqatgina o‘qitish emas, balki ta’lim
oluvchilarga rivojlanishi uchun omil,
uning mustaqil siljishi uchun sharoitlar
yaratish;
- mustaqil fikrlashlari uchun ta’lim
oluvchilarda
motivatsiyani,
mustaqil
rejalashtirish
qobiliyatini,
muammolarni yechish yo‘llarini taklif
eta
olishini,
olingan
natijalarni
baholanishiga yoki tekshirilishiga tayyor
bo‘lishlarini shakllantirish.
Nima uchun amalga oshirish: muammoli
loyixalashtirish; mantiqiy-izlanuvchan
diolog;
o‘quv
vazifalarni
xayotiy
muammolar
kontekstiga
kirgazish;
ta’lim oluvchilarda mustaqil, ta’lim
olish, mustaqil aniqlay olish, mustaqil
amalga
oshira
olish
va
mustaqil
prezintatsiya qila olish qobiliyatlarini
rivojlantirish uchun sharoitlar yaratish;
5.7. Ta’limga muammoli yondoshuv va uni amalga
oshirish shart-sharoitlari
Asosiy nazariy holatlar
Amalga oshirish shartlari
Ta’lim
oluvchilarning
ta’limda
taqdim
etilgan muammoli vaziyatning mazmuni
bilan ta’lim beruvchilarni xamjixatlikdagi
faol yo‘llarining o‘zaro ta’siri. Bu xarakat
davomida ular ilmiy bilimlarning ob’ektiv
qaramaqarshiliklarida va ularni yechish
yo‘llarida ishtirok etadilar. Ta’lim oluvchilar
fikrlashni o‘rganadilar, bilimlarni ijodiy
egallaydilar.
Alohida fikrlash yo‘llarini, bilimlarining
mustaxkamligini, amaliy faoliyatda ulardan
ijobiy foydalanishni ta’minlab beradi.
Ta’lim
oluvchilarning
shaxsiy
motivatsiyalarini, ularni bilim egallashga
qiziqishlarini shakllantiradi, ularning fikrash
qobiliyatlarini
rivojlantiradi,
ta’lim
oluvchilarning
dialektik
fikrlashlarini
shakllantirish va rivojlantirishga yordam
beradi, o‘rganilayotgan borliqda va ob’ektiv
qonuniyatlarda
yangi
aloqalarni
ochib
berishni ta’minlab beradi.
Ta’lim
oluvchilarda
ma’lum
bir
dunyoqarashni
shakllantirishga
yordam
beradi. Bilim egallashda yuqori darajada
mustaqil bo‘lishga va ularni ishontirishda
tarsformatsiya
imkoniyatlarini
kelitirib
chiqaradi.
Ta’lim oluvchilarning bilim
orrtirishlik
muammolari
oldida
ketma-ketlik
va
maqsadga
yo‘naltirilgan
xarakat, ta’lim beruvchining
rahbarligi ostida ular faol yangi
bilimlarni egallashadi.
Sxema bo‘yicha mustaqil ijodiy
bilim orrtirishlik ta’minoti:
Muammoli
vaziyat
→
muammoni shakllantirish →
uni yechish yo‘llarini izlash →
yechimini tekshirish.
5.8. Hamkorlikdagi ta’lim va uni amalga
oshirish shart-sharoitlari
Asosiy nazariy
xolatlar
Amalga oshirish shartlari
Ta’limda shaxsga yo‘naltirilgan
fikrlarni aks ettiradi:
(1) ularning o‘ziga xos individual
rivojlanish
xususiyatlarining
mosligi darajasida har bir ta’lim
oluvchi BMKlarni egallashi;
(2) kommunikativ malakalarini
shakllantirish:
birgalikda
ishlashga,
o‘qishga
va
ijod
qilishga o‘rganadi, har doim bir-
biriga yordam berishda tayyor
turishga, yutug‘ quvonchlarini
baham
ko‘rishga
va
omadi
chopmagan vaqitlarda
dalda
bo‘lishga o‘rgatadi.
Faqatgina birgalikda vazifalarni
bajarish-musobaqa
o‘tkazish
emas, balki birgalikda o‘qish;
hamkorlikda bo‘lish lozim.
Hamkorlikdagi
ta’limni
tashkillashtirishning
asosiy
prinsiplari:
(1) gurux uchun bitta vazifa;
(2) bitta rag‘batlantirish;
Maqsadlashtirish
jarayonida
amalga
oshiriladi.
Individual mustaqil ish → guruxlarda
birgalikda
ishlash
→
hamkorlikdagi
ta’limda bilim orttirish jarayonining
dialektik bog‘likliqligi shundadir.
Ta’lim beruvchining holatini o‘zgarishi:
ta’lim oluvchilar bilan yangi (frantal
emas) aloqalarga tayyorligi va layoqati. (1)
shaxs tengxuquqligiga va hurmatini joyiga
qo‘yishga, to‘laqonli muloqot va bir-birini
tushunishga o‘tish; (2) ta’lim jarayoni
qatnashchilari birgalikdagi haraktining
yangicha shakli: ta’lim beruvchi →gurux
→ ta’lim oluvchilar, ta’lim oluvchilar →
ta’lim oluvchilar.
(1) butun guruxga bajarishlari uchun bitta
vazifa beriladi;
(3) shaxsiy yutuqlari va boshqa
gurux a’zolarining yutuqlarida
har
birining
shaxsiy
javobgarligi;
(4) birgalikdagi faoliyat;
(5) yutuqlarga erishishda teng
imkoniyatlar.
(2,3) gurux hamkorlikda ishlash bo‘yicha
bahoni hammaga bitta oladi (bunda
umumiy natijaga erishish uchun ta’lim
oluvchilar
tomonidan
sarf
qilingan
xarakatlar
baholanadi),
akademik
natijalar bo‘yicha ham, ya’ni gurux
(kamandaning) muvoffaqiyatiga har bir
qatnashchining qo‘shgan hissasi ham
inobatga olinadi;
(4) o‘zaro harakatdagi bunday omilkorlik
yo‘li
-
bu
guruxlararo
munozara,
hamkorlik, bir-biriga yordam, birgalikda
faoliyatlardir;
(5) xar bir ta’lim oluvchi o‘zining shaxsiy
yutuqlari uchun, o‘zini bilim olishida
shaxsiy imkoniyatlari va qobiliyatlarini
xisobga olgan holda motivatsiya qilingan
bo‘lishi
lozim.
Bularning
hammasi
boshqalar
bilan
teng
xuquqlikda
baholanadi.
III. Mavzuning alohida savollari, ularni chuqurroq o‘rganish uchun
foydalanilgan va tavsiya etiladigan adabiyotlar ro‘yxati:
1. O‘zbekiston Respublikasi «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi». - T.:
O‘zbekiston, 1997.
2. Karimov I.A. Barkamol avlod – O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. -
T.: O‘zbekiston, 1997.
3. Karimov I.A. O‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida. - T.: O‘zbekiston, 1999.
4. Azizxodjaeva N.N. Pedagogicheskie texnologii i pedagogicheskoe
masterstvo. T.: TGPU im. Nizami, 2003.
5. Baubekova G.D., Xalikova G.M. Obrazovanie: opo‘t, problemo‘,
perspektivo‘. T., 2001.
6. Bershadskiy M.E., V kakix znacheniyax ispolzuetsya ponyatie
«texnologiya» v pedagogicheskoy literature? // Shkolno‘e texnologii. 2002. №
1.S.3-18.
7. Bespalko V.P. Slagaemo‘e pedagogicheskoy texnologii – M.: Pedagogika,
1989.
8. Bogolyubov V.I. Evolyusiya pedagogicheskix texnologiy // Shkolno‘e
texnologii. 2004. № 4.S.12-21.
9. Golish L.V. Texnologii obucheniya na leksiyax i seminarax/Uchebnoe
posobie// Pod obhey redaksiey akademika S.S.Gulyamova. - T.:TGEU, 2005.
10. Golish L.V., Chto nujno znat obuchayuhemu o sovremenno‘x
texnologiyax obucheniya? // Eksperimentalnoe uchebno-metodicheskoe posobie.
Tashkent: IRSSPO, 2002.
11. Yepisheva O.B. Osnovno‘e parametro‘ texnologii obucheniya //
Shkolno‘e texnologii, 2004. № 4.
12. Klarin M.V. Pedagogicheskaya texnologiya v uchebnom protsesse. Analiz
zarubejnogo opo‘ta // M.: Znanie, 1989 / Novoe v jizni, nauke, texnike. Ser.
«Pedagogika i psixologiya». № 6.
13. Kushnir A.M. Metodicheskiy plyuralizm // Shkolno‘e texnologii, 2004.
№ 4. S.3-11.
14. Selevko G.K. Sovremenno‘e obrazovatelno‘e texnologii / Uchebnoe
posobie. M.: Narodnoe obrazovanie, 1998.
15. Farberman B.L. Peredovo‘e pedagogicheskie texnologii – T.: FAN, 2000.
16. Internet resurso‘: http://www.referat.ru; www.inter-pedagogika.ru;
www.school.edu.ru; www.inter-nastavnik.iatp.bu
IV. Mustaxkamlash uchun savol va vazifalar:
1.
Ta’limga texnologik yondoshuvning mohiyati nimalardan iborat?
2.
«Texnologiya», «ishlab chiqarish texnologiyasi» va «pedagogik
texnologiya» tushunchalariga izox bering.
3.
«Ishlab
chiqarish
texnologiyasi»dan
«o‘qitish
texnologiyasi»
tushunchasi kelib chiqqan degan fikrga qanday qaraysiz?
4.
«Pedagogik tizim», «o‘qitish texnologiyasi» «ta’lim texnologiyasi» va
«fanni o‘qitish metodikasi» tushunchalarining o‘zaro bog‘liqligini belgilang.
5.
Zamonaviy ta’lim texnologiyasida asoslangan an’anaviy ta’limning
farqini ta’riflab bering.
6.
O‘qitish texnologiyasining asosiy belgilariga aniqlik kiriting.
7.
Ta’limning xammualliflik texnologiyasini loyixalashtirishda siz
qanday konseptual qarorlarga tayanasiz? Nima uchun?