Tanlovlarning mazmuni va ularni tashkil qilish usullari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

22,0 KB


Tanlovlarning mazmuni va ularni tashkil qilish usullari
Reja:
1.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlar 
2.Sinfdan tashqari ishlarning shakllari va vazifalari 
3.Kuni uzaytirilgan guruhlarning ish turlari
Logotip
Tanlovlarning mazmuni va ularni tashkil qilish usullari Reja: 1.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlar 2.Sinfdan tashqari ishlarning shakllari va vazifalari 3.Kuni uzaytirilgan guruhlarning ish turlari
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  uchun  tavsiya  qilinayotgan  tadbirlar
mavzuining asosiy maqsadi, mazmuni asosan o‘zbekcha to‘g‘ri talaffuz, imlo va
ifodali  o‘qish  yuzasidan  o‘quvchilar  egallagan  bilim  va  malakalarini
takomillashtirish  masalalariga  qaratiladi.  Аyni  maqsadda  quyidagi  mavzularni
tavsiya qilamiz:
1. «Kimning nutqi ifodali?» ruknida eng yaxshi talaffuz uchun sinflar va
yaqin maktablar o‘rtasida tanlovlar tashkil qilish.
2. Tanish va notanish matndan ifodali o‘qish mashg‘ulotlari tashkil etish.
Bunday  mashg‘ulotlar  boshlang‘ich  taʼlimni  bitiruvchilarning  tayyorgarlik
darajasiga qo‘yiladigan bir daqiqada 70-100 so‘z tezligida o‘qish (DTS. 252) kabi
minimal talabni bajarishning tajribada sinalgan omillaridan biridir. 
3. «Savodxonlikning siri nimada?» ruknida o‘zbekqoraqalpoq yoki o‘zbek-
qozoq tillarida «Unli  tovushlar  bahslashadi»,  «Undosh tovushlar  bahslashadi»,
«Qo‘shimchalar  bahslashadi»  kabi  mavzularda  muloqot,  munozara  kechalari
o‘tkazish: ota-ata; basbos: kelbel: tosh-bosh va shu kabilar. Bu tadbirda didaktik
tamoyilga amal qilish lozim: А-O: huro nimayu, xurmo nima? Yoki amir nimayu
amr nima? Аfzal nimayu abzal nima? meʼyorida murakkablasha boradi. Bu rukn
yozuv, yozma nutqqa qo‘yilgan talablarni bajarishda samarador usuldir. (DTS.254)
4.  Sheʼrxonlar  bellashuvi  -  mushoira.  Bu  DTS  da  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilari  uchun meʼyor  sifatida taʼkidlangan 20-25 ta sheʼrni  yoddan ayta
bilish, 12-15 ta matnni sinfdan tashqari o‘qishga daʼvat qiluvchi (DTS. 254) o‘yin-
musobaqa xarakteridagi eng samarador omildir. 
5. Mohir maqolchilar bellashuvi. Buni tanlagan, yaʼni bahs obʼekti bo‘lmish
mavzu doirasidagina tashkil qilgan maʼqul: 
a) «Do‘stlik» mavzusi bellashudi. I guruh vakili aytadi: Do‘stinga qo‘shiq ayt,
mehringni qo‘shib ayt. II guruh vakili javob beradi: Do‘stlik ipi uzilmasin, qonun
yo‘li buzilmasin… 
b) «Ilm» mavzusi bellashadi.
v) «Odob» mavzusi bellashadi kabilar. 
Birinchi  bosqichda  imloviy  malakalarni  takomillashtirishga  oid  sinfdan
tashqari  ishlarning  eng  samaradori  didaktik  xarakterdagi  grammatik  o‘yinlar
Logotip
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun tavsiya qilinayotgan tadbirlar mavzuining asosiy maqsadi, mazmuni asosan o‘zbekcha to‘g‘ri talaffuz, imlo va ifodali o‘qish yuzasidan o‘quvchilar egallagan bilim va malakalarini takomillashtirish masalalariga qaratiladi. Аyni maqsadda quyidagi mavzularni tavsiya qilamiz: 1. «Kimning nutqi ifodali?» ruknida eng yaxshi talaffuz uchun sinflar va yaqin maktablar o‘rtasida tanlovlar tashkil qilish. 2. Tanish va notanish matndan ifodali o‘qish mashg‘ulotlari tashkil etish. Bunday mashg‘ulotlar boshlang‘ich taʼlimni bitiruvchilarning tayyorgarlik darajasiga qo‘yiladigan bir daqiqada 70-100 so‘z tezligida o‘qish (DTS. 252) kabi minimal talabni bajarishning tajribada sinalgan omillaridan biridir. 3. «Savodxonlikning siri nimada?» ruknida o‘zbekqoraqalpoq yoki o‘zbek- qozoq tillarida «Unli tovushlar bahslashadi», «Undosh tovushlar bahslashadi», «Qo‘shimchalar bahslashadi» kabi mavzularda muloqot, munozara kechalari o‘tkazish: ota-ata; basbos: kelbel: tosh-bosh va shu kabilar. Bu tadbirda didaktik tamoyilga amal qilish lozim: А-O: huro nimayu, xurmo nima? Yoki amir nimayu amr nima? Аfzal nimayu abzal nima? meʼyorida murakkablasha boradi. Bu rukn yozuv, yozma nutqqa qo‘yilgan talablarni bajarishda samarador usuldir. (DTS.254) 4. Sheʼrxonlar bellashuvi - mushoira. Bu DTS da boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun meʼyor sifatida taʼkidlangan 20-25 ta sheʼrni yoddan ayta bilish, 12-15 ta matnni sinfdan tashqari o‘qishga daʼvat qiluvchi (DTS. 254) o‘yin- musobaqa xarakteridagi eng samarador omildir. 5. Mohir maqolchilar bellashuvi. Buni tanlagan, yaʼni bahs obʼekti bo‘lmish mavzu doirasidagina tashkil qilgan maʼqul: a) «Do‘stlik» mavzusi bellashudi. I guruh vakili aytadi: Do‘stinga qo‘shiq ayt, mehringni qo‘shib ayt. II guruh vakili javob beradi: Do‘stlik ipi uzilmasin, qonun yo‘li buzilmasin… b) «Ilm» mavzusi bellashadi. v) «Odob» mavzusi bellashadi kabilar. Birinchi bosqichda imloviy malakalarni takomillashtirishga oid sinfdan tashqari ishlarning eng samaradori didaktik xarakterdagi grammatik o‘yinlar
hisoblanadi. 
Zero, grammatik o‘yin o‘quvchining til sezgirligiyu didi va nihoyat, iqtidori,
ijodini namoyish qiluvchi asosiy omildir.Tajribada sinalgan, ijobiy natija berib
kelayotgan,  o‘quvchilarni  til  o‘rganishga  qziqtiradigan  didaktik  xarakterdagi
grammatik o‘yinlar (mavzulari turlari)ga baʼzi bir namunalar: 
1. O‘rganilayotgan til va ona tili (o‘zb-qq, o‘zb-qozoq, o‘zbturkman) alifbosi
tartibida o‘ngdan chapga, chapdan o‘ngga bir xil o‘qiladigan so‘zlarga misollar
(meʼyori tadbir rejasi, dasturiga bog‘liq) keltirng va maʼnosini sharhlang. Ularning
har ikki tildagi shaklini (muqobil variantini) xattaxtada yozib ko‘rsating, fonetik
farqlarini tushuntiring. Misollar: aka, amma, arra…non, …tut…qochoq. 
   Mazkur o‘yindan tubandagi uch maqsad nazarda tutilmoqda: o‘quvchida
so‘zga zaruriyat hissini orttirish, o‘sha so‘zlarning ikki tildagi lug‘aviy maʼnosini
o‘rgatish, nihoyat, ularning har ikki tildagi imlosini o‘rgatish. Zero, o‘quvchi daryo
o‘rtasida  turib  suv  izlayotgan  kimsadir.  Daryo  to‘la  suv-o‘quvchi  chanqoq.
Lug‘atlarimiz grammatik o‘yinning mazkur turiga alifbo sirasidagi harflardan 2-3
tasi ilgaridan aniq belgilanadi. Chunki bellashuvchilar faqat o‘sha harflargagina
so‘z topadilar, aksincha o‘yin qoidasi buziladi. Ilovalarga qarang.so‘zdan to‘lib
toshgan; o‘quvchi bisotida so‘z yo‘q. Ijodiy fikr mahsulotini og‘zaki va yozma
shakllarda to‘g‘ri ravon ifodalash uchun o‘quvchiga so‘z kerak. (А. Q. G‘ulomov
«Buxoro muallimi» 2000 yil, №23, 1-15 dekabr). 
Fikrimizcha, so‘zga chanqoq o‘quvchining ehtiyojini qondirishda didaktik
xarakterdagi grammatik o‘yin topshiriqlari eng samarador lisoniy-didaktik omildir. 
2.  Harf  miqdoriga  ko‘ra:  «Uchlik»,  «To‘rtlik»,  «Beshlik»  tarzida
nomlanadigan o‘yinlar. Bu o‘yin o‘quvchilarning so‘z zaxirasini boyitadi, imloviy
malakalarinimustahkamlaydi, takomillashtira boradi. O‘yinning sharti va tartibi:
uch, to‘rt, yoki besh marta yozilgan 
birinchi qatordagi so‘zlar ikkinchi, uchinchi, to‘rtinchi, beshinchi qatorlarda
takrorlanmasligi lozim. Ikkinchidan, «Uchlik», «To‘rtlik», «Beshlik» larni chapdan
o‘ngga, yuqoridan pastga o‘qilganda ayni o‘sha so‘z kelib chiqishi shart:
1. non non non non non non ota ona opa ost ort ola nok nay nom nam nil nor 
2. olma olma olma olma olma olma olma olma lola lo‘li lanj lama lavr lavh
lupa lutf mavj maza makr mashq mavr madh mana maosh adib ajib azob amal amin
Logotip
hisoblanadi. Zero, grammatik o‘yin o‘quvchining til sezgirligiyu didi va nihoyat, iqtidori, ijodini namoyish qiluvchi asosiy omildir.Tajribada sinalgan, ijobiy natija berib kelayotgan, o‘quvchilarni til o‘rganishga qziqtiradigan didaktik xarakterdagi grammatik o‘yinlar (mavzulari turlari)ga baʼzi bir namunalar: 1. O‘rganilayotgan til va ona tili (o‘zb-qq, o‘zb-qozoq, o‘zbturkman) alifbosi tartibida o‘ngdan chapga, chapdan o‘ngga bir xil o‘qiladigan so‘zlarga misollar (meʼyori tadbir rejasi, dasturiga bog‘liq) keltirng va maʼnosini sharhlang. Ularning har ikki tildagi shaklini (muqobil variantini) xattaxtada yozib ko‘rsating, fonetik farqlarini tushuntiring. Misollar: aka, amma, arra…non, …tut…qochoq. Mazkur o‘yindan tubandagi uch maqsad nazarda tutilmoqda: o‘quvchida so‘zga zaruriyat hissini orttirish, o‘sha so‘zlarning ikki tildagi lug‘aviy maʼnosini o‘rgatish, nihoyat, ularning har ikki tildagi imlosini o‘rgatish. Zero, o‘quvchi daryo o‘rtasida turib suv izlayotgan kimsadir. Daryo to‘la suv-o‘quvchi chanqoq. Lug‘atlarimiz grammatik o‘yinning mazkur turiga alifbo sirasidagi harflardan 2-3 tasi ilgaridan aniq belgilanadi. Chunki bellashuvchilar faqat o‘sha harflargagina so‘z topadilar, aksincha o‘yin qoidasi buziladi. Ilovalarga qarang.so‘zdan to‘lib toshgan; o‘quvchi bisotida so‘z yo‘q. Ijodiy fikr mahsulotini og‘zaki va yozma shakllarda to‘g‘ri ravon ifodalash uchun o‘quvchiga so‘z kerak. (А. Q. G‘ulomov «Buxoro muallimi» 2000 yil, №23, 1-15 dekabr). Fikrimizcha, so‘zga chanqoq o‘quvchining ehtiyojini qondirishda didaktik xarakterdagi grammatik o‘yin topshiriqlari eng samarador lisoniy-didaktik omildir. 2. Harf miqdoriga ko‘ra: «Uchlik», «To‘rtlik», «Beshlik» tarzida nomlanadigan o‘yinlar. Bu o‘yin o‘quvchilarning so‘z zaxirasini boyitadi, imloviy malakalarinimustahkamlaydi, takomillashtira boradi. O‘yinning sharti va tartibi: uch, to‘rt, yoki besh marta yozilgan birinchi qatordagi so‘zlar ikkinchi, uchinchi, to‘rtinchi, beshinchi qatorlarda takrorlanmasligi lozim. Ikkinchidan, «Uchlik», «To‘rtlik», «Beshlik» larni chapdan o‘ngga, yuqoridan pastga o‘qilganda ayni o‘sha so‘z kelib chiqishi shart: 1. non non non non non non ota ona opa ost ort ola nok nay nom nam nil nor 2. olma olma olma olma olma olma olma olma lola lo‘li lanj lama lavr lavh lupa lutf mavj maza makr mashq mavr madh mana maosh adib ajib azob amal amin
alif alam alla 
3. bodom bodom bodom bodom bodom bodom bodom ovoza ovqat ozg‘in
olmosh ozuqa osmon olqish davra dalil darg‘a devon do‘kon devon 
Daroz oshpaz oshxo‘r oshko‘k oqshom ochqich ochko‘z ofto mavzu madad
mayna makka masal muqim muhim
-Bu o‘yin ijrosidan nimaga erishdik?
-Keltirilganlarning  birinchisidan  7  yoki  17,  ikkinchisidan  13  yoki  26,
uchinchisidan 20 ta, jami 40 ta yoki 69 ta so‘zning maʼnosi, talaffuzi va imlosi
grammatik o‘yin vositasida osongina o‘rgatiladi. 
 Аgar  bunga  ikkinchi  guruhniki  ham  qo‘shilsa,  yuzdan  ortiq  so‘zning
maʼnosiyu imlosi va talaffuziga doir mashq bajarilgan bo‘ladi. Xuddi shunday, bu
o‘yin  topshirig‘iga  ishtirokchilarning  ona  tili  materiallariga  ham  qiyoslashi,
aniqrog‘i, muqobil variantlaridan birini tanlab oddiy tarjima qilishlari ham talab
qilinsa, o‘qituvchi beqiyos muvoffaqiyatga erishgan hisoblanishi tabiiy, albatta. 
Shuningdek, DTS da belgilangan 700 so‘zning faol o‘zlashtirilishiga katta
ulush qo‘shildi, umumiy o‘rta taʼlimda leksika yuzasidan o‘zlashtiriladigan 1400
yangi so‘zga (DTS. 252, 255) lisoniy baza yaratildi. 
3. «Unli tovushlar bahslashadi»,  «Undoshlar bahslashadi» ruknlarida harf
almashtirish, harflardan birining o‘rnini o‘zgartirish, harflardan birini tushirish,
harf  orttirish  kabi  grammatik  o‘yinlar  ikkinchi  tilni  o‘rganuvchilarning  so‘z
boyligini orttirishga qaratilgan samarali didaktik tadbirlardan biri hisoblanadi: toy,
tosh, tol, tok, tor…temir, ko‘mir, parcha, archa…barra, arra, malla, alla, patir, atir;
asta, xasta, dasta va sh.k.
O‘yinning tartibi va shartlari:
Boshlovchi yoki o‘qituvchi guruhlardan o‘yinga ishtirok qiluvchilarga o‘yin
davomida «Unlini o‘zgart, hosil qilingan so‘z maʼnosini tushuntir», «Undoshlardan
birini o‘zgart, hosil qilingan so‘z maʼnosini tushuntir», «Unli harf qo‘sh», «Undosh
harf  qo‘sh»  kabi  ko‘rsatmalar  berib  turadi.  O‘yin  davomida  har  ikki  so‘z
ishtirokida gap tuzish,  uni  ona  tiliga  (qq, qozoq,  turkman)  qiyoslash  fonetik,
lug‘aviy  farqlarini  aniqlash  kabi  topshiriqlar  ham  didaktik  tamoyil  meʼyorida
qo‘shila  boradi.  Аyni  holat  pirovard  maqsad  hisoblanadi.Аyrim  metodik
qo‘llanmalarda  grammatik  o‘yinning  ayni  ko‘rinishiga  to‘la  mos  keladigan
Logotip
alif alam alla 3. bodom bodom bodom bodom bodom bodom bodom ovoza ovqat ozg‘in olmosh ozuqa osmon olqish davra dalil darg‘a devon do‘kon devon Daroz oshpaz oshxo‘r oshko‘k oqshom ochqich ochko‘z ofto mavzu madad mayna makka masal muqim muhim -Bu o‘yin ijrosidan nimaga erishdik? -Keltirilganlarning birinchisidan 7 yoki 17, ikkinchisidan 13 yoki 26, uchinchisidan 20 ta, jami 40 ta yoki 69 ta so‘zning maʼnosi, talaffuzi va imlosi grammatik o‘yin vositasida osongina o‘rgatiladi. Аgar bunga ikkinchi guruhniki ham qo‘shilsa, yuzdan ortiq so‘zning maʼnosiyu imlosi va talaffuziga doir mashq bajarilgan bo‘ladi. Xuddi shunday, bu o‘yin topshirig‘iga ishtirokchilarning ona tili materiallariga ham qiyoslashi, aniqrog‘i, muqobil variantlaridan birini tanlab oddiy tarjima qilishlari ham talab qilinsa, o‘qituvchi beqiyos muvoffaqiyatga erishgan hisoblanishi tabiiy, albatta. Shuningdek, DTS da belgilangan 700 so‘zning faol o‘zlashtirilishiga katta ulush qo‘shildi, umumiy o‘rta taʼlimda leksika yuzasidan o‘zlashtiriladigan 1400 yangi so‘zga (DTS. 252, 255) lisoniy baza yaratildi. 3. «Unli tovushlar bahslashadi», «Undoshlar bahslashadi» ruknlarida harf almashtirish, harflardan birining o‘rnini o‘zgartirish, harflardan birini tushirish, harf orttirish kabi grammatik o‘yinlar ikkinchi tilni o‘rganuvchilarning so‘z boyligini orttirishga qaratilgan samarali didaktik tadbirlardan biri hisoblanadi: toy, tosh, tol, tok, tor…temir, ko‘mir, parcha, archa…barra, arra, malla, alla, patir, atir; asta, xasta, dasta va sh.k. O‘yinning tartibi va shartlari: Boshlovchi yoki o‘qituvchi guruhlardan o‘yinga ishtirok qiluvchilarga o‘yin davomida «Unlini o‘zgart, hosil qilingan so‘z maʼnosini tushuntir», «Undoshlardan birini o‘zgart, hosil qilingan so‘z maʼnosini tushuntir», «Unli harf qo‘sh», «Undosh harf qo‘sh» kabi ko‘rsatmalar berib turadi. O‘yin davomida har ikki so‘z ishtirokida gap tuzish, uni ona tiliga (qq, qozoq, turkman) qiyoslash fonetik, lug‘aviy farqlarini aniqlash kabi topshiriqlar ham didaktik tamoyil meʼyorida qo‘shila boradi. Аyni holat pirovard maqsad hisoblanadi.Аyrim metodik qo‘llanmalarda grammatik o‘yinning ayni ko‘rinishiga to‘la mos keladigan
«Tovushdosh  so‘zlar»  atamasi  ishlatilgan.  Qo‘llanma  mualliflari  bu  atama
mazmunidagi  tadbirlarning  maktabda  fonetikani  o‘rgatish  jarayonida  tovush
juftlarining maʼno farqlash vazifalari ekanligini juda to‘g‘ri taʼkidlab, uni o‘yin-
mashqlari sirasiga kiritganlar.
  Fikrimizcha, fonetikani o‘rgatishda o‘quvchilar so‘z boyligini oshirishning
muhim  omili  hisoblanuvchi  mazkur  o‘yin-mashqlarini  noo‘zbek  sinflarda
o‘kaziladigan sinfdan tashqari ishlarda ham «Tovushdosh so‘zlar» o‘yini atamasi
bilan kiritib, uni qisman murakkabroq mazmunda qo‘llanish, shubhasiz, samarali
tadbir  bo‘ladi.  Tadqiqotchilar  tavsiyasiga  ko‘ra,  o‘qituvchi  topshirig‘i  bilan
o‘quvchilar berilgan so‘zga, birinchidan, tovushdosh so‘zlar tanlaydilar: ot-ol-osh;
ot-it-o‘t-et; aka-ada-aya; bir-pir-kir-qir; loy-moy soytoy-boy va sh.k.Ikkinchidan,
faqat unlilarni almashtirib, ularning maʼno farqlash vazifasini aniqlaydilar: u-o:
bur-bor, tur-tor, qurqor, dur-dor7 va sh.k.
  Аyrim metodik qo‘llanmalarda bunday tadbirlar majmuiga nisbatan tilsim
topishmoqlar atamasi ishlatilgan. 
Darhaqiqat,  muallif  o‘yin-topshiriqlarining  keng  maʼnoda  didaktik
xarakterdagi  serqirra  grammatik  o‘yinlarning  o‘quvchi  nutqiy  salohiyatini
takomillashtirish,  uni  izlanuvchanlik,  ijodkorlik  va  mustaqil  fikrlashga
o‘rgatishdagi umumdidaktik 
ahamiyatini  taʼlim  aksiomasi  darajasida  to‘g‘ri  ko‘rsatgan.Boshlang‘ich
sinfo‘quvchilari  bilan  o‘tkaziladigan  sinfdan  tashqari  mashg‘ulotlar  dasturidan
«Sheʼrxonlar»,  «Mohir  maqolchilar»  bellashuvi  ruknida  olib  boriladigan
mashg‘ulot  bahsmushoira  tarzida  bo‘ladi.  Uning  tartibi  va  sharti:  O‘yinni
boshlovchi-olib  boruvchi  yoki  o‘qituvchi  topshirig‘i  bilan  guruhlardan  2-
3nafardanjami 4 yoki 6 nafar o‘quvchi taklif qilinadi. Ular ikki tomonda safga
tizilib turadilar. Kurʼa tashlash yo‘li bilan birinchi bo‘lgan guruhdan bir vakil
alifboning  biror  harfi  bilan  ikki  yoki  to‘rt  misra  sheʼr  aytib,  uning  muallifi
kimligini taʼkidlaydi. Unga «raqib» bo‘lgan tomon vakili birinchi guruh boshlagan
harf bilan ikki, to‘rt misra sheʼrni yod o‘qiydi. Belgilangan vaqtda o‘sha harf bilan
boshlanuvchi  yoki  tugovchi  sheʼriy  misra  keltirolmagan  tomon  mag‘lub
hisoblanadi. 
Namunalar:
Logotip
«Tovushdosh so‘zlar» atamasi ishlatilgan. Qo‘llanma mualliflari bu atama mazmunidagi tadbirlarning maktabda fonetikani o‘rgatish jarayonida tovush juftlarining maʼno farqlash vazifalari ekanligini juda to‘g‘ri taʼkidlab, uni o‘yin- mashqlari sirasiga kiritganlar. Fikrimizcha, fonetikani o‘rgatishda o‘quvchilar so‘z boyligini oshirishning muhim omili hisoblanuvchi mazkur o‘yin-mashqlarini noo‘zbek sinflarda o‘kaziladigan sinfdan tashqari ishlarda ham «Tovushdosh so‘zlar» o‘yini atamasi bilan kiritib, uni qisman murakkabroq mazmunda qo‘llanish, shubhasiz, samarali tadbir bo‘ladi. Tadqiqotchilar tavsiyasiga ko‘ra, o‘qituvchi topshirig‘i bilan o‘quvchilar berilgan so‘zga, birinchidan, tovushdosh so‘zlar tanlaydilar: ot-ol-osh; ot-it-o‘t-et; aka-ada-aya; bir-pir-kir-qir; loy-moy soytoy-boy va sh.k.Ikkinchidan, faqat unlilarni almashtirib, ularning maʼno farqlash vazifasini aniqlaydilar: u-o: bur-bor, tur-tor, qurqor, dur-dor7 va sh.k. Аyrim metodik qo‘llanmalarda bunday tadbirlar majmuiga nisbatan tilsim topishmoqlar atamasi ishlatilgan. Darhaqiqat, muallif o‘yin-topshiriqlarining keng maʼnoda didaktik xarakterdagi serqirra grammatik o‘yinlarning o‘quvchi nutqiy salohiyatini takomillashtirish, uni izlanuvchanlik, ijodkorlik va mustaqil fikrlashga o‘rgatishdagi umumdidaktik ahamiyatini taʼlim aksiomasi darajasida to‘g‘ri ko‘rsatgan.Boshlang‘ich sinfo‘quvchilari bilan o‘tkaziladigan sinfdan tashqari mashg‘ulotlar dasturidan «Sheʼrxonlar», «Mohir maqolchilar» bellashuvi ruknida olib boriladigan mashg‘ulot bahsmushoira tarzida bo‘ladi. Uning tartibi va sharti: O‘yinni boshlovchi-olib boruvchi yoki o‘qituvchi topshirig‘i bilan guruhlardan 2- 3nafardanjami 4 yoki 6 nafar o‘quvchi taklif qilinadi. Ular ikki tomonda safga tizilib turadilar. Kurʼa tashlash yo‘li bilan birinchi bo‘lgan guruhdan bir vakil alifboning biror harfi bilan ikki yoki to‘rt misra sheʼr aytib, uning muallifi kimligini taʼkidlaydi. Unga «raqib» bo‘lgan tomon vakili birinchi guruh boshlagan harf bilan ikki, to‘rt misra sheʼrni yod o‘qiydi. Belgilangan vaqtda o‘sha harf bilan boshlanuvchi yoki tugovchi sheʼriy misra keltirolmagan tomon mag‘lub hisoblanadi. Namunalar: