Taqriz. Taqriz turlari.
Taqriz (arab. - ijobiy baho) - adabiy tanqid janri; yangi badiiy, ilmiy yoki
ilmiy-ommabop asar tahlili. Taqrizda asarning bibliografik tavsifi, shuningdek,
mazmuni, unda ko‘tarilgan muammolar, asarning g’oyaviy badiiy
xususiyatlari, muallif ijodida, adabiyotda tutgan o‘rni haqida ma’lumot bo‘ladi;
asarga baho beriladi, uning asosiy fazilatlari va nuqsonlari qayd qilinadi. Taqriz
asosan keng kitobxonlar ommasi uchun mo‘ljallanadi, ularni yangi asarlardan ogoh
qiladi, zarurini tanlab olishga ko‘maklashadi. Ichki Taqriz ham bo‘ladi. Masalan,
nashriyotga kelgan badiiy, tanqidiy va ilmiy-ommabop asar ichki taqrizga
beriladi, biroq bu taqriz matbuotda e’lon qilinmaydi.
Ilm [bilim; fan; nazariya] – O‘qish-o‘rganish va tadqiqot, tahlil etish bilan
erishiladigan bilim; ko‘nikma, ma’lumot.
Fan [mahorat; ilm, bilim] - Tabiat va jamiyatning taraqqiyot qonuniyatlarini ochib
beruvchi hamda o‘zi erishgan natijalar bilan atrof-muhitga ta’sir ko‘rsatuvchi
bilimlar tizimi.
Taqriz - sаylаnmа bаyоnning bir turi. U bаdiiy, ilmiy, mеtоdik vа bоshqа
аsаrlаrgа bеrilgаn bаhоdir. Taqrizdа аsаr tаnqidiy tаhlil еtilаdi, shu nuqtаi
nаzаrdаn bаhоlаnаdi. Аsаrning yutuqlаri hаm, nuqsоnlаri hаm ko‘rsаtilаdi.
Tаqrizchi o‘zining dа’vоlаrini turli dаlillаr аsоsidа isbоtlаy bоrаdi, аsаrgа ilmiy
izоhlаr bеrаdi.
Taqriz yоzish оdоbi хоlislikni, hаqiqаtdаn chеtlаshmаslikni tаlаb еtаdi. Tаqriz
qilinаyоtgаn аsаrning yutuq vа kаmchiliklаri, nаzаriy vааmаliy аhаmiyati hаqqоniy
ko‘rsаtilishi lоzim. Аsаrgа bаhо bеrishdа muаllifning shахsiyati, оbro‘si еmаs,
bаlki uning (аsаrning) хususiyatlаri, аhаmiyati ko‘zdа tutilаdi.
Taqriz yozishda quyidagi sxemaga amal qilinadi:
1. Tezis (umumiy holati) va uni ochib berish.
2. Kitob (film, teatr)ning baholanishi.
Taqrizning boshlang’ich qismida quyidagi konstruksiyalardan foydalaniladi:
Kitob (film, teatr)da hikoya qilinadi.
Kitob (film, teatr)da muammolar ko‘tariladi.
Taqrizni baholash qismida quyidagi konstruksiyalardan foydalaniladi:
Men … hisoblayman, mening fikrimcha…, mening nazarimda…, … menga yoqdi,
… menda katta taassurot uyg’otdi, kitob (film, teatr) …o‘rgatadi.
Taqriz muallifi o‘quvchiga yangi chiqqan kitob, asar haqida batafsil ma’lumot
berishi, uni o‘quvchiga ishonchli qabul qildira olishi, asar muallifi va ijodiy
jamoani o‘z ishlariga ob’ektiv baho berganda asarning kamchiliklarini va uni
bartaraf etish yo‘llarini ko‘rsatgan holda qabul qilishga o‘rgatishi talab etiladi. Bir
so‘z bilan aytganda taqrizchi yozuvchi bilan o‘quvchini, olim bilan uning
hamfikrini orasida vositachidir.
Taqrizchi taqriz yozganda ikkita maqsadni oldiga qo‘yadi. Birinchisi-
axboriy bilish (idrok etish), ya’ni asar va uning muallifiga tegishli bo‘lgan turli xil
axborotlarni qo‘llay bilishi, ikkinchisi tadqiqot orqali, asarning haqiqiy qimmatini
tahlil qilib berish kerak.
Taqrizning maqola janri bilan o‘xshash tomonlari shundaki, har ikkala
janrda ham nazariy xarakteri kamroq, ko‘proq umumiy savollar, masalalar
ko‘riladi.
Faqat, taqrizchi qoidaga ko‘ra yozgan taqrizini voqelikning bir bo‘lagiga
bag’ishlaydi. Maqolada esa, tadqiqot ob’ekti ahamiyatli darajada kengroqdir.
Oxirgi paytlarda taqrizning publitsistikaning korrespondensiya va maqola
janrlari borgan sari yaqinlashayotganini kuzatish mumkin. Hatto taqriz elementlari
to‘la o‘zida aks etgan bu janr turi kamayib ketayotganini e’tirof etish kerak.
Janrlarning o‘zaro yaqinlashuvi yoki aralashuvi tadqiq qilinayotgan asarni yana
ham chuqurroq va maqsadga mavofiq tarzda o‘rganishga, uning yutug’i va
kamchiliklariga tanqidiy baho berishga izn beradigan ob’ektiv sabablarni paydo
qiladi.
Bular adabiy-badiiy taqriz, teatr taqrizi, kinossenariy taqrizlar shuningdek,
janrlar orasida ham turlari mavjud. Masalan, taqriz-maqola, taqriz-ocherk, taqriz-
reportaj va h.k.
Ammo qaysi taqriz turini olib qaramang ularga taalluqli bo‘lgan umumiy
talabalar mavjud.
Taqrizning asosini, tadqiq qilayotgan asarning tahlili tashkil etadi. Imkon
qadar shu tahlil har tomonlama bo‘lishi kerak. Aytaylik, biror film haqida taqriz
yozganda, taqrizchi butun e’tiborni filmni ssenariysiga qaratib, uning mukammal
chiqqani filmning qimmatini belgilanganini aytish filmning qimmatini
belgilanganini
aytish
noto‘g’ri. Bu
erda
rejissura,
ijrochilik
mahorati, kostyumlarning tanlanishi, musiqaning mos tushganligi–shularning bari
bir butunligining uyg’unligi filmni muvaffaqiyatini ta’minlanganini taqrizchi
batafsil ko‘rsatib berish kerak.
Taqrizchi ko‘pincha, badiiy asarlarga taqriz yozganda, uning mazmunini
o‘quvchiga hikoya qilish bilan cheklanib qoladi. Bu ham noto‘g’ri. Aslida taqrizchi
asarda aks etgan ijtimoiy hayotda yoki adabiyotdagi, san’at orasidagi yangilik
uchragan biror yangi hodisa bilaen tanishishi kerak.
Taqrizchi yozmoqchi bo‘lgan taqrizida asar haqida aytmoqchi bo‘lgan
fikrida o‘zining aniq pozitsiyasini bilib olishi kerak. Agar asarning to‘g’ri kelgan
joyida olib, tahlil qilishga harakat qilsa, u o‘quvchini o‘z qarashlariga, bergan
bahosining to‘g’ri ekanligiga ishontira olmaydi. Taqrizchining vazifasi o‘zi
tushunarsiz narsani tushuntirish, noaniq narsani aniqlashtish, murakkab narsani
soddalashtirishdir.
Ko‘p hollarda taqriz yozayotgan tanqidchi publitsistik asarning to‘g’ridan to‘g’ri
tanqid qiladi.
Aslida, o‘quvchining e’tiborini jal qilish to‘g’ri gapirish kerak. Bu erda faqat
haqqoniy tanqidni hal qiluvchi rol o‘ynamaydi, balki shu bilan birga tanqidchining
qarashlarini aniqligi va o‘zining pozitsiyasi ham juda muhim hisoblanadi.
Taqriz ustida ishlash va tahlil qilish:
Taqriz yozish tahlil qilmoqchi bo‘lgan obyektni to‘g’ri tanlay bilishdan
boshlanadi. Ob’ekt tanlanganidan keyin uni tahlil qilish uchun zarur manbalar
yig’iladi. Ana shu tayyorgarlik jarayoni taqrizni muvaffaqiyatli chiqishda muhim
rol o‘ynaydi. Masalan: teatr tanqidchilari taqriz yozish uchun e’tiborni asarning
o‘ziga qaratadi. Haqiqatda esa teatrga borib spektaklni ko‘rish kerak, hatto
repititsiyalarni kuzatish zarur.
Taqrizda muallifning mazkur mavzudagi uzoqni ko‘ra bilishi xal qiluvchi rol
o‘ynaydi. Tanqidchining dunyoqarashi qanchalik keng bo‘lsa. ishonchli sharhlar,
diqqatni tortadigan muallif fikrlari uchun isbot mazmunli tasvir ahamiyat chiqadi.
Asarni tahlil qilish jarayonida kitobning, asarning, filmning yoki
spektaklning g’oyaviy-tematik o‘ziga xosligidan yangilik topishni xarakat qiladi.
Asar tasviridan yangilik topish–bu nafaqat tanqid ko‘lamini kengaytiradi. SHu
bilan birga o‘quvchining diqqatini o‘ziga qaratadi, maqola yoritishda publitsst
faktga asoslangan manbaga ko‘pincha alohida muammo sifatida qarab tahlil qiladi.
Retsepsiyada esa yuqorida aytganimizday, publitsist materialni “ikkinchi qayta”
ko‘rib chiqishdan o‘tkazadi.
Rus tanqidchilari tarixida taqrizning rivojida V.G. Belinskiyning roli katta.
U taqrizni haqiqiy san’at darajasiga ko‘tardi. Taqriz badiiy asar haqida shunshaki
ma’lumot beruvchi janr darajasidan adabiy hayotning muhim masalalarini
ko‘taruvchi , kitobxonni hayot va adbiyot haqida o‘ylashga o‘rgatuvchi uning
estetik didini tarbiyalashga yordam beruvchi janrga aylanadi. Taqriz xarakteriga
ko‘ra xilma-xil bo‘ladi. Masalan, kengaytirilgan annotatsiya tipidagi taqrizda asar
haqida bibliografik ma’lumot beriladi. Tanqidiy yoki publitsistik maketa
taqrizlarida konkret asar munosabati bilan biron muhim masala haqida fikr
yuritiladi. Esse xarakteridagi taqrizda taqrizchi o‘z fikr-tuyg’ularini, asarni o‘qish
jarayonida hosil bo‘lgan taasurotlarini lirik tarzda ifodalaydi. Nihoyat, muallif o‘z