Taqriz. Taqriz turlari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

19,5 KB


Taqriz. Taqriz turlari.
Taqriz (arab. - ijobiy baho) - adabiy tanqid janri; yangi badiiy, ilmiy yoki
ilmiy-ommabop asar tahlili. Taqrizda asarning bibliografik tavsifi, shuningdek,
mazmuni,  unda  ko‘tarilgan  muammolar,  asarning  g’oyaviy  badiiy
xususiyatlari, muallif ijodida, adabiyotda tutgan o‘rni haqida ma’lumot bo‘ladi;
asarga baho beriladi, uning asosiy fazilatlari va nuqsonlari qayd qilinadi. Taqriz
asosan keng kitobxonlar ommasi uchun mo‘ljallanadi, ularni yangi asarlardan ogoh
qiladi, zarurini tanlab olishga ko‘maklashadi. Ichki Taqriz ham bo‘ladi. Masalan,
nashriyotga  kelgan  badiiy,  tanqidiy  va  ilmiy-ommabop asar  ichki  taqrizga
beriladi, biroq bu taqriz matbuotda e’lon qilinmaydi.
Ilm  [bilim;  fan;  nazariya]  –  O‘qish-o‘rganish  va  tadqiqot,  tahlil  etish  bilan
erishiladigan bilim; ko‘nikma, ma’lumot.
Fan [mahorat; ilm, bilim] - Tabiat va jamiyatning taraqqiyot qonuniyatlarini ochib
beruvchi  hamda o‘zi  erishgan  natijalar  bilan  atrof-muhitga  ta’sir  ko‘rsatuvchi
bilimlar tizimi.
Taqriz - sаylаnmа bаyоnning bir turi. U bаdiiy, ilmiy, mеtоdik vа bоshqа
аsаrlаrgа bеrilgаn  bаhоdir.  Taqrizdа аsаr  tаnqidiy  tаhlil  еtilаdi,  shu  nuqtаi
nаzаrdаn  bаhоlаnаdi.  Аsаrning  yutuqlаri  hаm,  nuqsоnlаri  hаm  ko‘rsаtilаdi.
Tаqrizchi o‘zining dа’vоlаrini turli dаlillаr  аsоsidа isbоtlаy bоrаdi,  аsаrgа ilmiy
izоhlаr bеrаdi.
Taqriz yоzish  оdоbi  хоlislikni, hаqiqаtdаn chеtlаshmаslikni tаlаb  еtаdi. Tаqriz
qilinаyоtgаn аsаrning yutuq vа kаmchiliklаri, nаzаriy vааmаliy аhаmiyati hаqqоniy
ko‘rsаtilishi lоzim.  Аsаrgа bаhо bеrishdа muаllifning shахsiyati,  оbro‘si  еmаs,
bаlki uning (аsаrning) хususiyatlаri, аhаmiyati ko‘zdа tutilаdi.
Taqriz yozishda quyidagi sxemaga amal qilinadi:
1. Tezis (umumiy holati) va uni ochib berish.
2. Kitob (film, teatr)ning baholanishi.
Taqrizning boshlang’ich qismida quyidagi konstruksiyalardan foydalaniladi:
Kitob (film, teatr)da hikoya qilinadi.
Kitob (film, teatr)da muammolar ko‘tariladi.
Taqrizni baholash qismida quyidagi konstruksiyalardan foydalaniladi:
Men … hisoblayman, mening fikrimcha…, mening nazarimda…, … menga yoqdi,
… menda katta taassurot uyg’otdi, kitob (film, teatr) …o‘rgatadi.
Logotip
Taqriz. Taqriz turlari. Taqriz (arab. - ijobiy baho) - adabiy tanqid janri; yangi badiiy, ilmiy yoki ilmiy-ommabop asar tahlili. Taqrizda asarning bibliografik tavsifi, shuningdek, mazmuni, unda ko‘tarilgan muammolar, asarning g’oyaviy badiiy xususiyatlari, muallif ijodida, adabiyotda tutgan o‘rni haqida ma’lumot bo‘ladi; asarga baho beriladi, uning asosiy fazilatlari va nuqsonlari qayd qilinadi. Taqriz asosan keng kitobxonlar ommasi uchun mo‘ljallanadi, ularni yangi asarlardan ogoh qiladi, zarurini tanlab olishga ko‘maklashadi. Ichki Taqriz ham bo‘ladi. Masalan, nashriyotga kelgan badiiy, tanqidiy va ilmiy-ommabop asar ichki taqrizga beriladi, biroq bu taqriz matbuotda e’lon qilinmaydi. Ilm [bilim; fan; nazariya] – O‘qish-o‘rganish va tadqiqot, tahlil etish bilan erishiladigan bilim; ko‘nikma, ma’lumot. Fan [mahorat; ilm, bilim] - Tabiat va jamiyatning taraqqiyot qonuniyatlarini ochib beruvchi hamda o‘zi erishgan natijalar bilan atrof-muhitga ta’sir ko‘rsatuvchi bilimlar tizimi. Taqriz - sаylаnmа bаyоnning bir turi. U bаdiiy, ilmiy, mеtоdik vа bоshqа аsаrlаrgа bеrilgаn bаhоdir. Taqrizdа аsаr tаnqidiy tаhlil еtilаdi, shu nuqtаi nаzаrdаn bаhоlаnаdi. Аsаrning yutuqlаri hаm, nuqsоnlаri hаm ko‘rsаtilаdi. Tаqrizchi o‘zining dа’vоlаrini turli dаlillаr аsоsidа isbоtlаy bоrаdi, аsаrgа ilmiy izоhlаr bеrаdi. Taqriz yоzish оdоbi хоlislikni, hаqiqаtdаn chеtlаshmаslikni tаlаb еtаdi. Tаqriz qilinаyоtgаn аsаrning yutuq vа kаmchiliklаri, nаzаriy vааmаliy аhаmiyati hаqqоniy ko‘rsаtilishi lоzim. Аsаrgа bаhо bеrishdа muаllifning shахsiyati, оbro‘si еmаs, bаlki uning (аsаrning) хususiyatlаri, аhаmiyati ko‘zdа tutilаdi. Taqriz yozishda quyidagi sxemaga amal qilinadi: 1. Tezis (umumiy holati) va uni ochib berish. 2. Kitob (film, teatr)ning baholanishi. Taqrizning boshlang’ich qismida quyidagi konstruksiyalardan foydalaniladi: Kitob (film, teatr)da hikoya qilinadi. Kitob (film, teatr)da muammolar ko‘tariladi. Taqrizni baholash qismida quyidagi konstruksiyalardan foydalaniladi: Men … hisoblayman, mening fikrimcha…, mening nazarimda…, … menga yoqdi, … menda katta taassurot uyg’otdi, kitob (film, teatr) …o‘rgatadi.
Taqriz muallifi o‘quvchiga yangi chiqqan kitob, asar haqida batafsil ma’lumot
berishi,  uni  o‘quvchiga  ishonchli  qabul  qildira  olishi,  asar  muallifi  va  ijodiy
jamoani o‘z ishlariga ob’ektiv baho berganda asarning kamchiliklarini va uni
bartaraf etish yo‘llarini ko‘rsatgan holda qabul qilishga o‘rgatishi talab etiladi. Bir
so‘z  bilan  aytganda  taqrizchi  yozuvchi  bilan  o‘quvchini,  olim  bilan  uning
hamfikrini orasida vositachidir.
Taqrizchi  taqriz  yozganda  ikkita  maqsadni  oldiga  qo‘yadi.  Birinchisi-
axboriy bilish (idrok etish), ya’ni asar va uning muallifiga tegishli bo‘lgan turli xil
axborotlarni qo‘llay bilishi, ikkinchisi tadqiqot orqali, asarning haqiqiy qimmatini
tahlil qilib berish kerak.
Taqrizning  maqola  janri  bilan  o‘xshash tomonlari  shundaki,  har  ikkala
janrda  ham  nazariy  xarakteri  kamroq,  ko‘proq  umumiy  savollar,  masalalar
ko‘riladi.
Faqat,  taqrizchi  qoidaga  ko‘ra  yozgan  taqrizini  voqelikning  bir  bo‘lagiga
bag’ishlaydi. Maqolada esa, tadqiqot ob’ekti ahamiyatli darajada kengroqdir.
Oxirgi paytlarda taqrizning publitsistikaning korrespondensiya va maqola
janrlari borgan sari yaqinlashayotganini kuzatish mumkin. Hatto taqriz elementlari
to‘la o‘zida aks etgan bu janr turi kamayib ketayotganini  e’tirof etish kerak.
Janrlarning o‘zaro yaqinlashuvi yoki aralashuvi tadqiq qilinayotgan asarni yana
ham  chuqurroq  va  maqsadga  mavofiq  tarzda  o‘rganishga,  uning  yutug’i  va
kamchiliklariga tanqidiy baho berishga izn beradigan ob’ektiv sabablarni paydo
qiladi.                         
Bular adabiy-badiiy taqriz, teatr taqrizi, kinossenariy taqrizlar shuningdek,
janrlar orasida ham turlari mavjud. Masalan, taqriz-maqola, taqriz-ocherk, taqriz-
reportaj va h.k.
Ammo qaysi taqriz turini olib qaramang ularga taalluqli bo‘lgan umumiy
talabalar mavjud.
Taqrizning asosini, tadqiq qilayotgan asarning tahlili tashkil etadi. Imkon
qadar shu tahlil har tomonlama bo‘lishi kerak. Aytaylik, biror film haqida taqriz
yozganda, taqrizchi butun e’tiborni filmni ssenariysiga qaratib, uning mukammal
chiqqani  filmning  qimmatini  belgilanganini  aytish  filmning  qimmatini
belgilanganini
 
aytish
 
noto‘g’ri. Bu
 
erda
 
rejissura,
 
ijrochilik
mahorati, kostyumlarning tanlanishi, musiqaning mos tushganligi–shularning bari
bir  butunligining  uyg’unligi  filmni  muvaffaqiyatini  ta’minlanganini  taqrizchi
batafsil ko‘rsatib berish kerak.
Taqrizchi ko‘pincha, badiiy asarlarga taqriz yozganda, uning mazmunini
o‘quvchiga hikoya qilish bilan cheklanib qoladi. Bu ham noto‘g’ri. Aslida taqrizchi
asarda aks etgan ijtimoiy hayotda yoki adabiyotdagi, san’at orasidagi yangilik
uchragan biror yangi hodisa bilaen tanishishi kerak.
Logotip
Taqriz muallifi o‘quvchiga yangi chiqqan kitob, asar haqida batafsil ma’lumot berishi, uni o‘quvchiga ishonchli qabul qildira olishi, asar muallifi va ijodiy jamoani o‘z ishlariga ob’ektiv baho berganda asarning kamchiliklarini va uni bartaraf etish yo‘llarini ko‘rsatgan holda qabul qilishga o‘rgatishi talab etiladi. Bir so‘z bilan aytganda taqrizchi yozuvchi bilan o‘quvchini, olim bilan uning hamfikrini orasida vositachidir. Taqrizchi taqriz yozganda ikkita maqsadni oldiga qo‘yadi. Birinchisi- axboriy bilish (idrok etish), ya’ni asar va uning muallifiga tegishli bo‘lgan turli xil axborotlarni qo‘llay bilishi, ikkinchisi tadqiqot orqali, asarning haqiqiy qimmatini tahlil qilib berish kerak. Taqrizning maqola janri bilan o‘xshash tomonlari shundaki, har ikkala janrda ham nazariy xarakteri kamroq, ko‘proq umumiy savollar, masalalar ko‘riladi. Faqat, taqrizchi qoidaga ko‘ra yozgan taqrizini voqelikning bir bo‘lagiga bag’ishlaydi. Maqolada esa, tadqiqot ob’ekti ahamiyatli darajada kengroqdir. Oxirgi paytlarda taqrizning publitsistikaning korrespondensiya va maqola janrlari borgan sari yaqinlashayotganini kuzatish mumkin. Hatto taqriz elementlari to‘la o‘zida aks etgan bu janr turi kamayib ketayotganini e’tirof etish kerak. Janrlarning o‘zaro yaqinlashuvi yoki aralashuvi tadqiq qilinayotgan asarni yana ham chuqurroq va maqsadga mavofiq tarzda o‘rganishga, uning yutug’i va kamchiliklariga tanqidiy baho berishga izn beradigan ob’ektiv sabablarni paydo qiladi. Bular adabiy-badiiy taqriz, teatr taqrizi, kinossenariy taqrizlar shuningdek, janrlar orasida ham turlari mavjud. Masalan, taqriz-maqola, taqriz-ocherk, taqriz- reportaj va h.k. Ammo qaysi taqriz turini olib qaramang ularga taalluqli bo‘lgan umumiy talabalar mavjud. Taqrizning asosini, tadqiq qilayotgan asarning tahlili tashkil etadi. Imkon qadar shu tahlil har tomonlama bo‘lishi kerak. Aytaylik, biror film haqida taqriz yozganda, taqrizchi butun e’tiborni filmni ssenariysiga qaratib, uning mukammal chiqqani filmning qimmatini belgilanganini aytish filmning qimmatini belgilanganini aytish noto‘g’ri. Bu erda rejissura, ijrochilik mahorati, kostyumlarning tanlanishi, musiqaning mos tushganligi–shularning bari bir butunligining uyg’unligi filmni muvaffaqiyatini ta’minlanganini taqrizchi batafsil ko‘rsatib berish kerak. Taqrizchi ko‘pincha, badiiy asarlarga taqriz yozganda, uning mazmunini o‘quvchiga hikoya qilish bilan cheklanib qoladi. Bu ham noto‘g’ri. Aslida taqrizchi asarda aks etgan ijtimoiy hayotda yoki adabiyotdagi, san’at orasidagi yangilik uchragan biror yangi hodisa bilaen tanishishi kerak.
Taqrizchi  yozmoqchi  bo‘lgan  taqrizida  asar  haqida  aytmoqchi  bo‘lgan
fikrida o‘zining aniq pozitsiyasini bilib olishi kerak. Agar asarning to‘g’ri kelgan
joyida olib, tahlil qilishga harakat qilsa, u o‘quvchini o‘z qarashlariga, bergan
bahosining  to‘g’ri  ekanligiga  ishontira  olmaydi.  Taqrizchining  vazifasi  o‘zi
tushunarsiz narsani tushuntirish, noaniq narsani aniqlashtish, murakkab narsani
soddalashtirishdir.
Ko‘p hollarda taqriz yozayotgan tanqidchi publitsistik asarning to‘g’ridan to‘g’ri
tanqid qiladi.
Aslida, o‘quvchining e’tiborini jal qilish to‘g’ri gapirish kerak. Bu erda faqat
haqqoniy tanqidni hal qiluvchi rol o‘ynamaydi, balki shu bilan birga tanqidchining
qarashlarini aniqligi va o‘zining pozitsiyasi ham juda muhim hisoblanadi.
Taqriz ustida ishlash va tahlil qilish:
Taqriz yozish tahlil qilmoqchi bo‘lgan obyektni to‘g’ri tanlay bilishdan
boshlanadi. Ob’ekt tanlanganidan keyin uni tahlil qilish uchun zarur manbalar
yig’iladi. Ana shu tayyorgarlik jarayoni taqrizni muvaffaqiyatli chiqishda muhim
rol o‘ynaydi. Masalan: teatr tanqidchilari taqriz yozish uchun e’tiborni asarning
o‘ziga  qaratadi.  Haqiqatda  esa  teatrga  borib  spektaklni  ko‘rish  kerak,  hatto
repititsiyalarni kuzatish zarur.
Taqrizda muallifning mazkur mavzudagi uzoqni ko‘ra bilishi xal qiluvchi rol
o‘ynaydi. Tanqidchining dunyoqarashi qanchalik keng bo‘lsa. ishonchli sharhlar,
diqqatni tortadigan muallif fikrlari uchun isbot mazmunli tasvir ahamiyat chiqadi.
Asarni  tahlil qilish  jarayonida  kitobning,  asarning,  filmning  yoki
spektaklning g’oyaviy-tematik o‘ziga xosligidan yangilik topishni xarakat qiladi.
Asar tasviridan yangilik topish–bu nafaqat tanqid ko‘lamini kengaytiradi. SHu
bilan birga o‘quvchining diqqatini o‘ziga qaratadi, maqola yoritishda publitsst
faktga asoslangan manbaga ko‘pincha alohida muammo sifatida qarab tahlil qiladi.
Retsepsiyada esa yuqorida aytganimizday, publitsist materialni “ikkinchi qayta”
ko‘rib chiqishdan o‘tkazadi.
Rus tanqidchilari tarixida taqrizning rivojida V.G. Belinskiyning roli katta.
U taqrizni haqiqiy san’at darajasiga ko‘tardi. Taqriz badiiy asar haqida shunshaki
ma’lumot  beruvchi  janr  darajasidan  adabiy  hayotning  muhim  masalalarini
ko‘taruvchi , kitobxonni hayot va adbiyot haqida o‘ylashga o‘rgatuvchi uning
estetik didini tarbiyalashga yordam beruvchi janrga aylanadi. Taqriz xarakteriga
ko‘ra xilma-xil bo‘ladi. Masalan, kengaytirilgan annotatsiya tipidagi taqrizda asar
haqida  bibliografik  ma’lumot  beriladi.  Tanqidiy  yoki  publitsistik  maketa
taqrizlarida  konkret  asar  munosabati  bilan  biron  muhim  masala  haqida  fikr
yuritiladi. Esse xarakteridagi taqrizda taqrizchi o‘z fikr-tuyg’ularini, asarni o‘qish
jarayonida hosil bo‘lgan taasurotlarini lirik tarzda ifodalaydi. Nihoyat, muallif o‘z
Logotip
Taqrizchi yozmoqchi bo‘lgan taqrizida asar haqida aytmoqchi bo‘lgan fikrida o‘zining aniq pozitsiyasini bilib olishi kerak. Agar asarning to‘g’ri kelgan joyida olib, tahlil qilishga harakat qilsa, u o‘quvchini o‘z qarashlariga, bergan bahosining to‘g’ri ekanligiga ishontira olmaydi. Taqrizchining vazifasi o‘zi tushunarsiz narsani tushuntirish, noaniq narsani aniqlashtish, murakkab narsani soddalashtirishdir. Ko‘p hollarda taqriz yozayotgan tanqidchi publitsistik asarning to‘g’ridan to‘g’ri tanqid qiladi. Aslida, o‘quvchining e’tiborini jal qilish to‘g’ri gapirish kerak. Bu erda faqat haqqoniy tanqidni hal qiluvchi rol o‘ynamaydi, balki shu bilan birga tanqidchining qarashlarini aniqligi va o‘zining pozitsiyasi ham juda muhim hisoblanadi. Taqriz ustida ishlash va tahlil qilish: Taqriz yozish tahlil qilmoqchi bo‘lgan obyektni to‘g’ri tanlay bilishdan boshlanadi. Ob’ekt tanlanganidan keyin uni tahlil qilish uchun zarur manbalar yig’iladi. Ana shu tayyorgarlik jarayoni taqrizni muvaffaqiyatli chiqishda muhim rol o‘ynaydi. Masalan: teatr tanqidchilari taqriz yozish uchun e’tiborni asarning o‘ziga qaratadi. Haqiqatda esa teatrga borib spektaklni ko‘rish kerak, hatto repititsiyalarni kuzatish zarur. Taqrizda muallifning mazkur mavzudagi uzoqni ko‘ra bilishi xal qiluvchi rol o‘ynaydi. Tanqidchining dunyoqarashi qanchalik keng bo‘lsa. ishonchli sharhlar, diqqatni tortadigan muallif fikrlari uchun isbot mazmunli tasvir ahamiyat chiqadi. Asarni tahlil qilish jarayonida kitobning, asarning, filmning yoki spektaklning g’oyaviy-tematik o‘ziga xosligidan yangilik topishni xarakat qiladi. Asar tasviridan yangilik topish–bu nafaqat tanqid ko‘lamini kengaytiradi. SHu bilan birga o‘quvchining diqqatini o‘ziga qaratadi, maqola yoritishda publitsst faktga asoslangan manbaga ko‘pincha alohida muammo sifatida qarab tahlil qiladi. Retsepsiyada esa yuqorida aytganimizday, publitsist materialni “ikkinchi qayta” ko‘rib chiqishdan o‘tkazadi. Rus tanqidchilari tarixida taqrizning rivojida V.G. Belinskiyning roli katta. U taqrizni haqiqiy san’at darajasiga ko‘tardi. Taqriz badiiy asar haqida shunshaki ma’lumot beruvchi janr darajasidan adabiy hayotning muhim masalalarini ko‘taruvchi , kitobxonni hayot va adbiyot haqida o‘ylashga o‘rgatuvchi uning estetik didini tarbiyalashga yordam beruvchi janrga aylanadi. Taqriz xarakteriga ko‘ra xilma-xil bo‘ladi. Masalan, kengaytirilgan annotatsiya tipidagi taqrizda asar haqida bibliografik ma’lumot beriladi. Tanqidiy yoki publitsistik maketa taqrizlarida konkret asar munosabati bilan biron muhim masala haqida fikr yuritiladi. Esse xarakteridagi taqrizda taqrizchi o‘z fikr-tuyg’ularini, asarni o‘qish jarayonida hosil bo‘lgan taasurotlarini lirik tarzda ifodalaydi. Nihoyat, muallif o‘z