TARAMNI AJRATISH VA PILTA SHAKLLANTISH.
Reja
1. Tolalarni bosh barabandan ajratish barabaniga o‘tish shartlari
2. Tolali taramni ajratish
3. Tarash mashinasida pilta shakllantirish
4. Tarash darajasi
5. Tarash mashinasining unumdorligi
Tarash mashinasining asosiy tarash zonasida tolali mahsulot taram va
tarandiga ajraladi. Uzun tolalardan iborat bo‘lgan taram bosh baraban sirtida
xarakatlanib, ajratuvchi baraban garniturasi tishlariga borib uriladi va uning sirtiga
o‘tadi. Ajratuvchi baraban garniturasi tishlarining qiyalik burchagi bosh
barabannikiga qaraganda katta bo‘lganligi tolalarni bosh barabandan ajratuvchi
barabanga o‘tishini ta’minlaydi, ammo tolalarning hammasi ham ajratuvchi
barabanga o‘tmaydi (ular birin ketin o‘tadi) tolalar qisman bosh baraban sirtida
qoladi, unga qoldiq qatlam deyiladi. Ajratuvchi baraban tezligi juda kichik, bosh
baraban tezligi ancha katta, shuning uchun ajratuvchi baraban sirtiga o‘tgan tolali
mahsulot qalinlashib (qayta-qayta o‘tish, ya’ni davriy qo‘shilish xisobiga)
tekislanadi.
Tolalarni bosh barabandan ajratuvchi barabanga o‘tish shartlari
1. Bosh baraban bilan ajratuvchi baraban tishlarining o‘zaro qarama- qarshi
joylashganligi va ularni harakat yo‘nalishining teskari ekanligi.
2. Bosh baraban sirtida hosil bo‘ladigan markazdan qochma kuchning ajratuvchi
baraban sirtidagidan 400-500 marta ko‘p ekanligi.
3. Ajratuvchi baraban garnitura tishlarining qiyalik burchagini kattaligi sababli
tolalarni ushlab qolish imkoniyatiga ega ekanligi.
4. Ajratuvchi baraban garniturasi tolalar qatlamini ajratib olish uchun tamomila
tozalangan holda kelishi (bosh barabanda bunday emas).
5. Havo bosimi kuchining kattaligi, havo kuchi yunalishining tola ajralishiga ijobiy
ta’siri.
6. Bosh va ajratuvchi baraban orasidagi razvodka to‘g‘ri tanlanganligi.
Tolali taramni ajratish
Ajratuvchi baraban sirtidagi tolali taram quyidagi moslamalar orqali ajratib
olinadi: tebranma taroqli mexanizm, valikli mexanizm, rotatsion mexanizm,
pnevmatik moslama, elektrostatistik moslama.
1-ajratuvchi baraban, 2-tolali taram, 3-tozalovchi tayoq, 4-ajratib uzatuvchi valik,
5 - ajratuvchi valik, 6 - ezuvchi vallar, 7-zichlagich, 8-cho‘zish juftlari
Valikli mexanizm yangi avlod tarash mashinalarida qo‘llanilib, tolalarni
yaxshi to‘g‘rilashiga va taramdagi tugunchalarni kamayishiga xizmat qiladi.
Bu mexanizmda tolali taram erkin holatda ajralishi uchun quyidagi shart
bajarilishi lozim.
ajr. b-n ajr. uzat. valikajr. valik va R 350 sN
Pilta shakllantirish mexanizmi
Tarash mashinasining ajratuvchi baraban sirtidagi tolali katlam
(taram) ajratuvchi valik, ezuvchi vallar, zichlagich, chuzish asbobi yordamida
piltaga aylantirilib sungra pilta taxlagichda tazga joylanadi.
TS-03 tarash mashinasida taramni ajratish tizimi takomillashgan, taram
ajratuvchi barabandan Webspeed pilta shakllantiruvchi moslamaga avtomatik
yo‘naltiriladi. Webspeed taramni bir joyga to‘plab uni o‘lchovchi zichlagichga
yunaltirishga xizmat qiladi.
1-ajratuvchi baraban, 2-ajratuvchi valik,
3-Nepcontrol moslamasi joyi, 4-ezuvchi
vallar, 5-taramni ko‘tarib turuvchi lotok, 6-
pilta shakllantiruvchi Webspeed qurilmasi,
7-datchik, 8-jipslovchi vallar.
Nepslar miqdorini aniqlovchi Nepcontrol TC-NCT qurilmasini ajratuvchi
baraban zonasida yo‘naltiruvchi profil o‘rniga o‘rnatish mumkin.
Bu moslama nepslar miqdori, xas-cho‘p, iflosliklar va maydalangan chigit
bo‘laklarini aniqlab boshqarish tizimiga axborot uzatadi.
Ezuvchi vallar
Tolali taram tarkibida tozalanmay qolgan iflosliklar va xas-cho‘plarni katta
kuch ta’sirida ezuvchi vallar orqali maydalab, ularni tola bilan ilashish kuchi
kamaytiriladi, natijada ular cho‘zish asbobigacha o‘z og‘irligi bilan tushib ketadi.
Ezuvchi vallar diametri 76 mm bo‘lib qattiq po‘latdan tayyorlanadi va sirti nikel
yoki xrom bilan qoplanadi. ularni aylanishdagi chayqalishi 0,01 mm dan oshmasligi
kerak.
Zichlagich
Tolali taramdan pilta shakllantirish zichlagichlar yordamida amalga
oshiriladi. zichlagich taralgan tolalarni (taramni) bir joyga (markazga) yig‘adi va
harakat yo‘nalishi bo‘ylab zichlashishiga xizmat qiladi. Zichlagichlarning
konstruksiyasi turlicha bo‘lib, ularning takomillashgani mahsulot qalinligini
o‘lchash va nazorat qilish funksiyalarini birgalikda amalga oshiradi eng muqobili
ellips shaklidagi uzaytirilgan zichlagichlar hisoblanadi.
1-pilta, 2-o‘lchovchi zichlagich, 3- o‘lchovchi richag, 4- signal o‘zgartirgich, 5-
datchik.
Uzun qirqimlarda rostlash
Datchik chiqaruvchi voronkada piltaning chiziqiy zichligini o‘lchaydi. Bu
signalga mos ravishda ta’minlovchi silindrning aylanish sonini o‘zgartiradi. Datchik
pilta chiziqiy zichligining barcha diapozonida nazorat qiladi.
Qisqa qirqimlarda rostlash
TS-03 rusumli tarash mashinasi qisqa kesimda piltaning chiziqiy zichligini
boshqarish tizimi bilan jihozlangan. Bu tizim piltaning bir tekisligini sezilarli
darajada yaxshilaydi. U 1 m dan kam uzunlikda ishlaydi. Sensofeed integral tizim
pilta chiziqiy zichligini uzliksiz o‘lchab , o‘lchov natijalari asosida ta’minlovchi
silindrning aylanishlar sonini o‘zgartiradi.
Cho‘zish asbobi
Cho‘zish asbobi zichlagichdan kelayotgan signal asosida cho‘zish juftligi
tezligini avtomatik o‘zgarishini amalga oshirib, bir tekis pilta chiqarish vazifasini
bajaradi.
Cho‘zish asbobi ayrim holatlardagina piltaning chiziqiy zichligini pasaytirishi
yoki ko‘paytirishi mumkin.
Tryuchler firmasining tarash mashinalari pilta taxlagich qurimasida IDF
cho‘zish asbobi ishlatilmoqda. U quyidagi afzalliklarga ega:
- ikki zonali 3x3 cho‘zish asbobi va servouzatmalar bilan jihozlangan;
- kichik inersiya massasi hisobiga yuqori dinamik boshqarish xususiyati 300%
gacha cho‘zish imkonini beradi.
- pilta chiqarish tezligi 500 m/min gacha oshirilgan.
Cho‘zish
asbobi
piltaning
harakat
traektoriyasida
o‘rnatilgan.
6 yoki 8 ta piltani qayta ishlash uchun mo‘ljallangan piltalash mashinasiga
qaraganda qisqa cho‘zish asbobi ancha arzon. Ustki valikning yuklash pnevmatik
usulda amalga oshiriladi
IDF cho‘zish asbobi
1-yo‘naltiruvchi rolik, 2-kirayotgan piltaning chiziqiy zichligini o‘lchovchi
zichlagich, 3 - 3x3 cho‘zish asbobi, 4-sifat datchigi chiqishdagi o‘lchovchi
zichlagich, 5-chiqaruvchi valik, 6-pilta taxlagich tarelkasi
Pilta taxlagichlar
Pilta taxlagich zichlovchi valiklar, ularni yuklovchi moslama, ustki va pastki
tarelka hamda tarelkalarni harakatlantiruvchi moslamadan iborat. Ustki tarelkada
maxsus qiya naycha bo‘lib, u markazga nisbatan ekssentrik holda o‘rnatiladi. Pilta
taxlanganda quyidagilarga e’tibor berilishi shart:
1. Taz ko‘proq to‘lg‘azilishi kerak.
2. Keyingi bosqichda pilta tazdan erkin chiqishi ta’minlanishi kerak.
Avtorostlagichlar va sezgir elementlar
Avtorostlagichlar
elektron
qurilma bo‘lib zichlagichning sezgir
elementi
aniqlagan
signalni
kuchaytirigich
yordamida
servomatorga
uzatib
so‘ngra
ta’minlovchi
silindr
tezligini
o‘zgartirish asosida ishlaydi.
Tarash darajasi
Tarash mashinasi ishini baholash uchun tarash darajasi qabul qilingan. tarash
darajasi bosh baraban sirtidagi tolalar qatlamining qalinligini yoki bitta garnitura
tishiga qancha tola to‘g‘ri kelishini bildiradi.
Ta’minlovchi
silindr
tezligi
oshirilsa, mashinaga berilayotgan tolali qatlam miqdori ortadi va bitta tishga to‘g‘ri
keladigan tolalar soni ko‘payadi. Demak, tola yaxshi taralmaydi, tarash darajasi
pasayadi. Aksincha ta’minlovchi silindr tezligi kamaytirilsa, mashinaga
berilayotgan tolali qatlam miqdori kamayadi, natijada bitta tishga kamroq tola to‘g‘ri
keladi. Demak, tolalar yaxshi taraladi, tarash darajasi ortadi - taram (pilta) sifati
yuqori bo‘ladi.
Tarash darajasini qo‘yidagicha aniqlash mumkin
b b
s
t
b b
b
b
s
t
b
b
n
d
n
d
S
.
.
.
.
.
.
=
=
bu erda:
b.b - bosh barabanning chiziqli tezligi, m/min.
t.s - ta’minlovchi silindrning chiziqli tezligi, m/min
db.b - bosh baraban diametri, mm
nb.b - bosh barabanning aylanishlar soni, min-1.
dt.s - ta’minlovchi silindr diametri, mm
Tarash mashinasining unumdorligi
FCT
FCT
]
/
[
1000
60
2
.
.
soat
kg
е Т
n
d
А
p
а b
а b
=
bu erda:
dab - ajratuvchi baraban diametri,mm
nab - ajratuvchi baraban tezligi, min-1
Tp - piltaning chiziqiy zichligi, teks
e - cho‘zish asbobi va pilta taxlagich orasidagi xususiy cho‘zilish
miqdori.
Nazorat savollari
1. Tolalarni bosh barabandan ajratish barabaniga o‘tish shartlari nimalardan iborat?
2. Taramni ajratuvchi moslamalarning qanday turlari mavjud?
3. Valikli mexanizmning afzalliklari nimada?
4. Ezuvchi vallarning vazifalari nimalardan iborat?
5. Taram qanday qilib piltaga aylantiriladi?
6. Zichlagichlar kanday vazifalarni bajaradi?
7. Tarash darajasi nimani bildiradi?
8. Tarash maninasining unumdorligi qaysi formula bilan aniklanadi?
9. Avtorostlagichlar kanday ishlaydi?