TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA

Yuklangan vaqt

2024-04-13

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

25,1 KB


 
 
 
 
 
 
TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA 
 
 
 
Reja: 
1.  Tarbiya fanining maqsad va vazifalari. 
2. Asosiy kategoriyalari. 
3. Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. 
4. Tarbiya fanining ilmiy tadqiqot metodlari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA Reja: 1. Tarbiya fanining maqsad va vazifalari. 2. Asosiy kategoriyalari. 3. Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. 4. Tarbiya fanining ilmiy tadqiqot metodlari.  
Tayanch so’z va iboralar: Tarbiya, kategoriya, gigiena, Falsafa, psixologiya, 
tarbiya ishlar metodikasi, anatomiya, fiziologiya, etika, pedagogika. 
 
1. Tarbiya fanining maqsad va vazifalari. 
Tarbiya  nazariyasi  pedagogika  fanining tarkibiy  qismi  bo‘lib,  yoshlarni ba
rkamol  insonlar  qilib  tarbiyalashning  mazmuni,  metod  va  usullari  hamda    tas
hkil  etish  masalalarini  o‘rganadi.   Yosh avlodni tarbiyalashda nimalarga  e'tibor 
qaratmoq lozim? Bunday masalalarni hal etishda  avvalo  mamlakatimizda  siyosiy
-ijtimoiy  sohalarda  yuz  berayotgan islohatlar 
mohiyatini chuqur 
va 
atroflicha mushohada qilib olishga to’g’ri keladi.  
Chunki  davr  ham,  inson  tarbiyasi  ham  o’zgarib  bormoqda.  Ayniqsa,  XX
I  asr insoniyat  tarixida  kompyuter  davri  bo’lib  kirib  keldi.  Biroq,  fan-
texnika qanchalik  jadal  rivojlanib,  jamiyat  hayotida  muhim  joy  olib,  ishlab     
chiqarish jarayonlarini tezlashuviga qanchalik samarali ta'sir etmasin, tarbiya         
nazariyasida shaxsni  komil  etib  tarbiyalash,  bu  borada  Markaziy  Osiyo         m
utafakkirlari,  xalq pedagogikasi hamda jahon pedagogikasining ilg’or fikrlariga  ta
yanib ish ko’rish zarur  bo’ladi.   
Yoshlarni  barkamol  inson  qilib  tarbiyalashda  birinchi  navbatda Sharq  mu
tafakkirlarining  qimmatli  ma'naviy  meroslari muhim  dasturil  amal ahamiya-
tiga ega bo’ladi. Muhammad alXorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Abu Ali Ibn Sino, 
Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al-Farg’oniy, Imom Ismoil al-
Buxoriy,  Ahmad Yassaviy, Bahovuddin Nahshband, Amir Temur, Muhammad Ta
rag’ay 
Ulug’bek,  Alisher  Navoy  va  Zahiriddin  Muhammad  Bobur  singari  olamg
a mashhur allomalarining ijtimoiy, siyosiy va falsafiy qarashlari barcha zamonlar  
uchun  muhim  ahamiyat  kasb  etadi.  O’z  o’tmish  madaniy  merosini  chuqur  
o’rganmagan va e'zozlamagan, ajdod-avlodlari bosib o’tgan tarixiy yo’lni idrok  
etmagan, milliy mustaqillik yo’lida jon fido qilgan buyuk ajdodlar faoliyatidan  
xabardor bo’lmagan inson o’zligini hech hachon anglab yetolmaydi. O’tmish  mad
Tayanch so’z va iboralar: Tarbiya, kategoriya, gigiena, Falsafa, psixologiya, tarbiya ishlar metodikasi, anatomiya, fiziologiya, etika, pedagogika. 1. Tarbiya fanining maqsad va vazifalari. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining tarkibiy qismi bo‘lib, yoshlarni ba rkamol insonlar qilib tarbiyalashning mazmuni, metod va usullari hamda tas hkil etish masalalarini o‘rganadi. Yosh avlodni tarbiyalashda nimalarga e'tibor qaratmoq lozim? Bunday masalalarni hal etishda avvalo mamlakatimizda siyosiy -ijtimoiy sohalarda yuz berayotgan islohatlar mohiyatini chuqur va atroflicha mushohada qilib olishga to’g’ri keladi. Chunki davr ham, inson tarbiyasi ham o’zgarib bormoqda. Ayniqsa, XX I asr insoniyat tarixida kompyuter davri bo’lib kirib keldi. Biroq, fan- texnika qanchalik jadal rivojlanib, jamiyat hayotida muhim joy olib, ishlab chiqarish jarayonlarini tezlashuviga qanchalik samarali ta'sir etmasin, tarbiya nazariyasida shaxsni komil etib tarbiyalash, bu borada Markaziy Osiyo m utafakkirlari, xalq pedagogikasi hamda jahon pedagogikasining ilg’or fikrlariga ta yanib ish ko’rish zarur bo’ladi. Yoshlarni barkamol inson qilib tarbiyalashda birinchi navbatda Sharq mu tafakkirlarining qimmatli ma'naviy meroslari muhim dasturil amal ahamiya- tiga ega bo’ladi. Muhammad alXorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Abu Ali Ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al-Farg’oniy, Imom Ismoil al- Buxoriy, Ahmad Yassaviy, Bahovuddin Nahshband, Amir Temur, Muhammad Ta rag’ay Ulug’bek, Alisher Navoy va Zahiriddin Muhammad Bobur singari olamg a mashhur allomalarining ijtimoiy, siyosiy va falsafiy qarashlari barcha zamonlar uchun muhim ahamiyat kasb etadi. O’z o’tmish madaniy merosini chuqur o’rganmagan va e'zozlamagan, ajdod-avlodlari bosib o’tgan tarixiy yo’lni idrok etmagan, milliy mustaqillik yo’lida jon fido qilgan buyuk ajdodlar faoliyatidan xabardor bo’lmagan inson o’zligini hech hachon anglab yetolmaydi. O’tmish mad aniy  merosini  o’rganish  murakkab  jarayoni  sanaladi. Madaniy merosi namunala
ri va ularda ilgari surilgan ezgu g’oyalarni yosh avlod ongiga  singdirish  uzluksiz, 
 izchil,  tizimli  hamda  maqsadga  muvofiq  amalga oshirilishi zarur.   
 Tarbiya  tarixiy-ijtimoiy  tajribaga  
tayangan  holda  shaxsni  ma'lum  maqsad  asosida  ijtimoiy  hayotga  tayyorlovch 
faoliyat  jarayonidir.  Turli  zamon  va  makonda  ijtimoiy  tarbiya  mohiyatan  
turlicha  ifodalab  kelingan  bo’lib,  uning  mazmuni  ijtimoiy  maqsadlardan  kelib
chiqib asoslangan. Tarbiya  maqsadi  kelajakda  nimaga  erishish,  uning  uchun  qa
nday  sa'yi- 
harakatlarni  amalga  oshirish  bilan  bog’lik  jarayondir.  Eng  oddiy  harakatdan  
tortib  to  keng  ko’lamli  davlat  dasturi  asosida  tashkil  etiluvchi  tarbiya  doimo  
muayyan maqsadga yo’naltirilgan bo’ladi.  
Maqsadsiz, ma'lum g’oyani ifoda etmaydigan tarbiya bo’lmaydi. Tarbiya  
maqsadi asosida uning mazmuni asoslanib, maqsadni amalga oshirishga xizmat  
qiluvchi  metod  va  usullar  aniqlanadi.  Tarbiya  maqsadining  muammosi  pedago
gikaning dolzarb masalalaridan biri sanaladi.  
Tarbiya maqsadi umumiy va individual xarakterga ega bo’lishi mumkin.  
Ilg’or  pedagogika  umumiy  va  individual  maqsadlar  birligi  va  uyg’unligini  
namoyon etadi.  
Maqsad  tarbiyaning  umumiy  ijtimoiy  maqsadni  ijobiy  hal  etishga  
yo’naltiriladi  hamda  aniq  vazifalar  tizimi  sifatida  namoyon  bo’ladi.  Demak,  
tarbiya  maqsadi - bu  tarbiya  orqali  hal  etiladigan  vazifalar  tizimidir.  Tarbiya  
Tarbiya tushunchasi. TARBIYA– shaxsda muayyan jismoniy, ruhiy, 
axloqiy, ma’naviy sifatlarni shakllantirishga qaratilgan amaliy pedagogik jarayon, 
insonning jamiyatda yashashi uchun zarur bo‘lgan xususiyatlarga ega bo‘lishini 
ta’minlash yo‘lida ko‘riladigan chora-tadbirlar yig‘indisi. Tarbiya insonning 
insonligini 
ta’minlaydigan 
eng 
qadimgi 
va 
abadiy 
qadriyatdir. 
Tarbiya – har bir insonning hayotda yashashi jarayonida orttirgan saboqlari va 
intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini o‘zgalarga berish jarayoni. 
Chunonchi, tarbiya keng sotsial ma’noda ijtimoiy hodisa sifatida qo‘llanilganda 
aniy merosini o’rganish murakkab jarayoni sanaladi. Madaniy merosi namunala ri va ularda ilgari surilgan ezgu g’oyalarni yosh avlod ongiga singdirish uzluksiz, izchil, tizimli hamda maqsadga muvofiq amalga oshirilishi zarur. Tarbiya tarixiy-ijtimoiy tajribaga tayangan holda shaxsni ma'lum maqsad asosida ijtimoiy hayotga tayyorlovch faoliyat jarayonidir. Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyatan turlicha ifodalab kelingan bo’lib, uning mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya maqsadi kelajakda nimaga erishish, uning uchun qa nday sa'yi- harakatlarni amalga oshirish bilan bog’lik jarayondir. Eng oddiy harakatdan tortib to keng ko’lamli davlat dasturi asosida tashkil etiluvchi tarbiya doimo muayyan maqsadga yo’naltirilgan bo’ladi. Maqsadsiz, ma'lum g’oyani ifoda etmaydigan tarbiya bo’lmaydi. Tarbiya maqsadi asosida uning mazmuni asoslanib, maqsadni amalga oshirishga xizmat qiluvchi metod va usullar aniqlanadi. Tarbiya maqsadining muammosi pedago gikaning dolzarb masalalaridan biri sanaladi. Tarbiya maqsadi umumiy va individual xarakterga ega bo’lishi mumkin. Ilg’or pedagogika umumiy va individual maqsadlar birligi va uyg’unligini namoyon etadi. Maqsad tarbiyaning umumiy ijtimoiy maqsadni ijobiy hal etishga yo’naltiriladi hamda aniq vazifalar tizimi sifatida namoyon bo’ladi. Demak, tarbiya maqsadi - bu tarbiya orqali hal etiladigan vazifalar tizimidir. Tarbiya Tarbiya tushunchasi. TARBIYA– shaxsda muayyan jismoniy, ruhiy, axloqiy, ma’naviy sifatlarni shakllantirishga qaratilgan amaliy pedagogik jarayon, insonning jamiyatda yashashi uchun zarur bo‘lgan xususiyatlarga ega bo‘lishini ta’minlash yo‘lida ko‘riladigan chora-tadbirlar yig‘indisi. Tarbiya insonning insonligini ta’minlaydigan eng qadimgi va abadiy qadriyatdir. Tarbiya – har bir insonning hayotda yashashi jarayonida orttirgan saboqlari va intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini o‘zgalarga berish jarayoni. Chunonchi, tarbiya keng sotsial ma’noda ijtimoiy hodisa sifatida qo‘llanilganda jamiyatning 
barcha 
tarbiyaviy 
vositalarini 
o‘z 
ichiga 
oladi. 
Tarbiyaning ob’ektiv qonunlari – o‘quv-tarbiyaviy jarayonni tashkil etish va 
ijtimoiy hayotning shaxsni, uni o‘ziga xosligi hamda sifatlarini shakllantirish 
talabalardagi turg‘un bo‘lgan an’analardir. Darhaqiqat, tarbiya ijtimoiy hayot uchun 
zarur bo‘lgan hodisalardir. Tarbiya yuksak ma’naviy, jismoniy barkamollik, 
yaxshining yomondan farqini anglash, yuksak insoniy fazilatlarini shakllantirish 
qudratiga egadir. Tarbiya kishilik jamiyatining xamma bosqichlarida rivojlanib, 
o‘sib, avloddan-avlodga vorislik vazifasini bajaradigan hodisa. Lekin har bir 
jamiyatda tarbiyaning maqsadi, vazifasi, mazmuni o‘ziga xosligi bilan farq qiladi. 
Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo‘la olmaydi. Chunki 
odam va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar tarbiya tufayligina bir 
avloddan boshqasiga o‘tadi. Pedagogik adabiyotlarda «Tarbiya» atamasi keng va tor 
ma’nolarda ishlatiladi. Keng ma’noda tarbiya inson shaxsini shakllantirishga, uning 
jamiyat ishlab chiqarishi va ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy hayotida faol ishtirokini 
ta’minlashga qaratilgan barcha ta’sirlar, tadbirlar, harakatlar, intilishlar yig‘indisini 
anglatadi. Bunday tushunishda tarbiya faqat oila, maktab, bolalar va yoshlar 
tashkilotlarida olib boriladigan tarbiyaviy ishlarni emas, balki butun ijtimoiy tuzum, 
uning yetakchi g‘oyalari, adabiyot, san’at, kino, radio, televidenieva boshqalarni 
ham o‘z ichiga oladi. Shuningdek, keng ma’nodagi tarbiya tushunchasi ichiga 
ta’limva ma’lumotolish ham kiradi. Tor ma’noda tarbiya shaxsning jismoniy rivoji, 
dunyoqarashi, ma’naviy-axloqiy qiyofasi, estetik didi o‘stirilishiga yo‘naltirilgan 
pedagogik faoliyatni anglatadi. Buni oilava tarbiyaviy muassasalar hamda jamoat 
tashkilotlari amalga oshiradi. Ta’lim va ma’lumot olish tor ma’nodagi tarbiya ichiga 
kirmaydi. Lekin har qanday tarbiya ta’lim bilan chambarchas bog‘liq holdagina 
mavjud bo‘ladi. Chunki ta’lim va ma’lumot olish jarayonida shaxsning faqat bilimi 
ko‘payibgina qolmay, balki axloqiy-ma’naviy sifatlari qarortopishi ham tezlashadi. 
Tarbiya har qanday jamiyat va har qanday mamlakathayotida halqiluvchi ahamiyat 
kasbetadi. Yosh avlodning, umuman, jamiyat a’zolarining tarbiyasi bilan yetarlicha 
shug‘ullanmagan mamlakat turg‘unlikva inqirozga mahkumdir. Negaki, o‘sishi va 
rivojlanishi uchun har qanday jamiyatda ham moddiy va ma’naviy boyliklar ishlab 
jamiyatning barcha tarbiyaviy vositalarini o‘z ichiga oladi. Tarbiyaning ob’ektiv qonunlari – o‘quv-tarbiyaviy jarayonni tashkil etish va ijtimoiy hayotning shaxsni, uni o‘ziga xosligi hamda sifatlarini shakllantirish talabalardagi turg‘un bo‘lgan an’analardir. Darhaqiqat, tarbiya ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan hodisalardir. Tarbiya yuksak ma’naviy, jismoniy barkamollik, yaxshining yomondan farqini anglash, yuksak insoniy fazilatlarini shakllantirish qudratiga egadir. Tarbiya kishilik jamiyatining xamma bosqichlarida rivojlanib, o‘sib, avloddan-avlodga vorislik vazifasini bajaradigan hodisa. Lekin har bir jamiyatda tarbiyaning maqsadi, vazifasi, mazmuni o‘ziga xosligi bilan farq qiladi. Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo‘la olmaydi. Chunki odam va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar tarbiya tufayligina bir avloddan boshqasiga o‘tadi. Pedagogik adabiyotlarda «Tarbiya» atamasi keng va tor ma’nolarda ishlatiladi. Keng ma’noda tarbiya inson shaxsini shakllantirishga, uning jamiyat ishlab chiqarishi va ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy hayotida faol ishtirokini ta’minlashga qaratilgan barcha ta’sirlar, tadbirlar, harakatlar, intilishlar yig‘indisini anglatadi. Bunday tushunishda tarbiya faqat oila, maktab, bolalar va yoshlar tashkilotlarida olib boriladigan tarbiyaviy ishlarni emas, balki butun ijtimoiy tuzum, uning yetakchi g‘oyalari, adabiyot, san’at, kino, radio, televidenieva boshqalarni ham o‘z ichiga oladi. Shuningdek, keng ma’nodagi tarbiya tushunchasi ichiga ta’limva ma’lumotolish ham kiradi. Tor ma’noda tarbiya shaxsning jismoniy rivoji, dunyoqarashi, ma’naviy-axloqiy qiyofasi, estetik didi o‘stirilishiga yo‘naltirilgan pedagogik faoliyatni anglatadi. Buni oilava tarbiyaviy muassasalar hamda jamoat tashkilotlari amalga oshiradi. Ta’lim va ma’lumot olish tor ma’nodagi tarbiya ichiga kirmaydi. Lekin har qanday tarbiya ta’lim bilan chambarchas bog‘liq holdagina mavjud bo‘ladi. Chunki ta’lim va ma’lumot olish jarayonida shaxsning faqat bilimi ko‘payibgina qolmay, balki axloqiy-ma’naviy sifatlari qarortopishi ham tezlashadi. Tarbiya har qanday jamiyat va har qanday mamlakathayotida halqiluvchi ahamiyat kasbetadi. Yosh avlodning, umuman, jamiyat a’zolarining tarbiyasi bilan yetarlicha shug‘ullanmagan mamlakat turg‘unlikva inqirozga mahkumdir. Negaki, o‘sishi va rivojlanishi uchun har qanday jamiyatda ham moddiy va ma’naviy boyliklar ishlab chiqarish to‘xtovsiz ravishda yuksalib borishi lozim. Buning uchun yosh 
avlodmoddiy va ma’naviy boyliklar yetishtirishni ajdodlari darajasida, ulardan ham 
yaxshiroq ishlab chiqara bilishlari kerak. Yosh avlodda ana shunday moddiy va 
ma’naviy qobiliyatlarni shakllantira bilish uchun esa, jamiyat uzluksiz ravishda 
samarali faoliyat ko‘rsatadigan tarbiyaviy ishlar tizimiga ega bo‘lishi lozim. 
Tarbiya jamiyat taraqqiyotining turli davrlarida turlicha izohlab kelingan. Sho‘ro 
zamonida hukmron kommunistik mafkura tarbiyaga sinfiy va partiyaviy hodisa 
sifatida yondashishni talab etgan. Shuning uchun ham sinfiy jamiyatda tarbiya faqat 
sinfiy xususiyatga ega bo‘ladi va turli sinflarning tarbiyasi bir-biriga qarama-qarshi 
turadi, degan qarash qaror topgan. Holbuki, dunyo ilmi, ayniqsa, Sharq 
tarbiyashunosligi va o‘zbek xalq pedagogikasi tajribasi tarbiyaning sinfiy 
ko‘rinishga ega emasligini isbot etdi. Shuningdek, kommunistik mafkura tazyiqi 
tufayli tarbiyada ijtimoiy muassasalarning o‘rniga ortiqcha baho berildi, bu 
jarayonda 
irsiy 
va 
biologik 
xususiyatlar 
deyarli 
hisobga 
olinmadi. 
Sho‘rolar pedagogikasida tarbiya orkali har qanday odamni istagan ijtimoiy 
qiyofaga solish mumkin, degan qarash hukmron bo‘lganligi uchun ham uning 
shaxsni shakllantirishdagi o‘rniga ortiqcha baho berildi. Tarbiyalanuvchi shaxsining 
tarbiyaga berilish yoki berilmaslik xususiyatlarining hisobga olinmasligi tarbiyaviy 
tadbirlarga mahliyo bo‘lishdek pedagogik xatolikka olib keldi. Buning natijasida 
tarbiya maqsadsiz bo‘lib qoldi, tarbiyalanuvchilarga alohida shaxssifatida emas, 
istalgan ijtimoiy yo‘nalishga solinishi mumkin bo‘lgan qiyofasiz to‘da, olomon 
tarzida qarash qaror topdi, Bu holtarbiyaning samarasizligiga olib keldi. Chunki 
tarbiyaning asosiy ob’ekti bo‘lmish shaxs va uning o‘ziga xoslik jihatlari unutilgan 
edi. Sho‘ro pedagogik tizimidagi kamchiliklarning ildizi, asosan, manashu 
yondashuv 
tarziga 
borib 
taqaladi. 
O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, tarbiya va unga bog‘liq jarayonlarga yangi 
hamda sog‘lom pedagogik tafakkurga tayangan holda yondashuv qaror topa 
boshladi. Uni izohlashda g‘ayriilmiy sinfiy-partiyaviy yondashuvdan voz kechildi. 
Tarbiyaning milliyligiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Buning uchun xalq 
pedagogikasi 
boyliklari, 
o‘zbek 
mutafakkirlarining 
pedagogik 
qarashlari 
chiqarish to‘xtovsiz ravishda yuksalib borishi lozim. Buning uchun yosh avlodmoddiy va ma’naviy boyliklar yetishtirishni ajdodlari darajasida, ulardan ham yaxshiroq ishlab chiqara bilishlari kerak. Yosh avlodda ana shunday moddiy va ma’naviy qobiliyatlarni shakllantira bilish uchun esa, jamiyat uzluksiz ravishda samarali faoliyat ko‘rsatadigan tarbiyaviy ishlar tizimiga ega bo‘lishi lozim. Tarbiya jamiyat taraqqiyotining turli davrlarida turlicha izohlab kelingan. Sho‘ro zamonida hukmron kommunistik mafkura tarbiyaga sinfiy va partiyaviy hodisa sifatida yondashishni talab etgan. Shuning uchun ham sinfiy jamiyatda tarbiya faqat sinfiy xususiyatga ega bo‘ladi va turli sinflarning tarbiyasi bir-biriga qarama-qarshi turadi, degan qarash qaror topgan. Holbuki, dunyo ilmi, ayniqsa, Sharq tarbiyashunosligi va o‘zbek xalq pedagogikasi tajribasi tarbiyaning sinfiy ko‘rinishga ega emasligini isbot etdi. Shuningdek, kommunistik mafkura tazyiqi tufayli tarbiyada ijtimoiy muassasalarning o‘rniga ortiqcha baho berildi, bu jarayonda irsiy va biologik xususiyatlar deyarli hisobga olinmadi. Sho‘rolar pedagogikasida tarbiya orkali har qanday odamni istagan ijtimoiy qiyofaga solish mumkin, degan qarash hukmron bo‘lganligi uchun ham uning shaxsni shakllantirishdagi o‘rniga ortiqcha baho berildi. Tarbiyalanuvchi shaxsining tarbiyaga berilish yoki berilmaslik xususiyatlarining hisobga olinmasligi tarbiyaviy tadbirlarga mahliyo bo‘lishdek pedagogik xatolikka olib keldi. Buning natijasida tarbiya maqsadsiz bo‘lib qoldi, tarbiyalanuvchilarga alohida shaxssifatida emas, istalgan ijtimoiy yo‘nalishga solinishi mumkin bo‘lgan qiyofasiz to‘da, olomon tarzida qarash qaror topdi, Bu holtarbiyaning samarasizligiga olib keldi. Chunki tarbiyaning asosiy ob’ekti bo‘lmish shaxs va uning o‘ziga xoslik jihatlari unutilgan edi. Sho‘ro pedagogik tizimidagi kamchiliklarning ildizi, asosan, manashu yondashuv tarziga borib taqaladi. O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, tarbiya va unga bog‘liq jarayonlarga yangi hamda sog‘lom pedagogik tafakkurga tayangan holda yondashuv qaror topa boshladi. Uni izohlashda g‘ayriilmiy sinfiy-partiyaviy yondashuvdan voz kechildi. Tarbiyaning milliyligiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Buning uchun xalq pedagogikasi boyliklari, o‘zbek mutafakkirlarining pedagogik qarashlari sinchkovlik bilan o‘rganilayotir. Natijada, O‘zbekiston pedagogika fani va 
amaliyotida oila tarbiyasining ham, ijtimoiy tarbiyaning ham o‘ziga xos o‘rni borligi 
tan olina boshlandi. Shuningdek, tarbiyada irsiy va biologik omillar ham hisobga 
olinadigan bo‘ldi. Ayni vaqtda, shaxsning shakllanishida tarbiyaning o‘rniga 
keragidan ortiq baho berish ham barham topdi. Bu hol tarbiyaga doir hodisa va 
holatlarni to‘g‘ri izohlash, tarbiyaviy tadbirlar tizimini to‘g‘ri tayin etish imkonini 
berdi. 
2. Asosiy kategoriyalari.  
Bizga yaxshi ma’lumki, har bir fan o‘zining tayanch tushunchalari, 
qonuniyatlari, tamoyillari, qoidalari tizimiga ega. Aynan mana shu holat uning fan 
sifatida e’tirof etilishini kafolatlaydi. Fanning mohiyatini ochib beruvchi eng 
muhim, asosiy tushuncha kategoriya deb ataladi. Pedagogika fanining asosiy 
kategoriyalari shaxs kamolotini ta’minlash, ta’lim va tarbiya samaradorligiga 
erishishga qaratilgan jarayonlarning umumiy mohiyatini yoritadi. Eng muhim 
kategoriyalar sirasiga quyidagilar kiradi: shaxs, tarbiya, ta’lim (o‘qitish, o‘qish), 
bilim, ko‘nikma, malaka, ma’lumot va rivojlanish. 
Shaxs – psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-
harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va 
dunyoqarashga ega bo‘lgan jamiyat a’zosi. 
Tarbiya – muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh 
avlodni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib 
toptirish jarayoni. 
Ta’lim – o‘quvchilarni nazariy bilim, amaliy ko‘nikma va malakalar bilan 
qurollantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o‘stirish va dunyoqarashlarini 
shakllantirishga yo‘naltirilgan jarayon. 
Bilim – shaxsning ongida tushunchalar, sxemalar, ma’lum obrazlar 
ko‘rinishida aks etuvchi borliq haqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui. 
Ko‘nikma – shaxsning muayyan faoliyatni tashkil eta olish qobiliyati. 
Malaka – muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan 
shakli. 
sinchkovlik bilan o‘rganilayotir. Natijada, O‘zbekiston pedagogika fani va amaliyotida oila tarbiyasining ham, ijtimoiy tarbiyaning ham o‘ziga xos o‘rni borligi tan olina boshlandi. Shuningdek, tarbiyada irsiy va biologik omillar ham hisobga olinadigan bo‘ldi. Ayni vaqtda, shaxsning shakllanishida tarbiyaning o‘rniga keragidan ortiq baho berish ham barham topdi. Bu hol tarbiyaga doir hodisa va holatlarni to‘g‘ri izohlash, tarbiyaviy tadbirlar tizimini to‘g‘ri tayin etish imkonini berdi. 2. Asosiy kategoriyalari. Bizga yaxshi ma’lumki, har bir fan o‘zining tayanch tushunchalari, qonuniyatlari, tamoyillari, qoidalari tizimiga ega. Aynan mana shu holat uning fan sifatida e’tirof etilishini kafolatlaydi. Fanning mohiyatini ochib beruvchi eng muhim, asosiy tushuncha kategoriya deb ataladi. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari shaxs kamolotini ta’minlash, ta’lim va tarbiya samaradorligiga erishishga qaratilgan jarayonlarning umumiy mohiyatini yoritadi. Eng muhim kategoriyalar sirasiga quyidagilar kiradi: shaxs, tarbiya, ta’lim (o‘qitish, o‘qish), bilim, ko‘nikma, malaka, ma’lumot va rivojlanish. Shaxs – psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti- harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo‘lgan jamiyat a’zosi. Tarbiya – muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh avlodni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Ta’lim – o‘quvchilarni nazariy bilim, amaliy ko‘nikma va malakalar bilan qurollantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o‘stirish va dunyoqarashlarini shakllantirishga yo‘naltirilgan jarayon. Bilim – shaxsning ongida tushunchalar, sxemalar, ma’lum obrazlar ko‘rinishida aks etuvchi borliq haqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui. Ko‘nikma – shaxsning muayyan faoliyatni tashkil eta olish qobiliyati. Malaka – muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan shakli. Ma’lumot – ta’lim-tarbiya natijasida o‘zlashtirilgan va tizimlashtirilgan bilim, 
hosil qilingan ko‘nikma va malakalar hamda tarkib topgan dunyoqarash majmui. 
Rivojlanish – shaxsning fiziologik va intellektual o‘sishida namoyon 
bo‘ladigan miqdor va sifat o‘zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayon. 
3. Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi.  
1. Tarbiya fanini o‘qitish metodikasi fanini o‘rganishda O‘zbekiston 
Respublikasining ―Ta‘lim to‘g‘risidagi Qonuni, talablariga mos ravishda bir 
qancha ta‘lim-tarbiyaga oid fanlarga bog‘liq holda olib borish maqsadga muvofiq 
bo‘ladi. 
Har qanday fanlarni o‘qitishning maqsadi yosh avlodga to‘g‘ri tarbiya berish, 
ularning 
dunyoqarashini 
shakllantirishni 
bilish 
nazariyasining 
umumiy 
qonuniyatlari asosida hosil bo‘lib, har qanday shaxs faoliyatida metodologik asos 
bo‘lib xizmat qiladigan falsafa fanining roli beqiyosdir. Shuning uchun shaxs 
tarbiyasi jarayoni bilan shug‘ullanadigan Tarbiya fanini o‘qitish metodikasi fani 
falsafa fani bilan bog‘liqdir. Tarbiya fanini o‘qitish metodikasi fani ta‘lim 
muassasalaridagi tarbiya jarayonini to‘g‘ri tashkil etish shug‘ullanganligi sababli 
pedagogika fani bilan uzviy bog‘liqdir. Chunki pedagogika fani bola tarbiyasi va 
ularni o‘qitish jarayoni bilan bog‘liq bo‘lgan muassalarni amalga oshiradi. 
Tarbiyaviy ishlar tizimini amalga oshirish va uning samaradorlik darajasi shaxsning 
qanday tarbiya topganligiga bog‘liq. Shuning uchun tarbiya jarayoni Tarbiyaviy 
ishlar bilan bog‘liq holda rivojlanganligi tufayli pedagogikaning qonuniyatlariga 
tayanadi. Tarbiya ishlar jarayoni tarbiyalanuvchilarning ma‘lum bir faoliyatlarida 
amalga oshiriladi. Bunda tarbiyalanuvchilarning ruhiy holatini bilmasdan turib, 
tarbiya jarayonida yuqori samaradorlikka erishib bo‘lmaydi. Shaxsning ruhiy holati 
va yosh xususiyatlarini o‘rganadigan fan psixologiya fani hisoblanadi. Tarbiyaviy 
ishlarni tashkil qilish shaxsning psixologik xususiyatlariga bog‘liq bo‘lganligi uchun 
psixologiya 
fanining 
yutuqlariga 
tayanib 
ish 
olib 
boradi. 
Tarbiya fanini o‘qitish asoslari metodikasining fanlar bilan bog‘liqligini 
quyidagicha ifodalash mumkin:  
- Falsafa 
Ma’lumot – ta’lim-tarbiya natijasida o‘zlashtirilgan va tizimlashtirilgan bilim, hosil qilingan ko‘nikma va malakalar hamda tarkib topgan dunyoqarash majmui. Rivojlanish – shaxsning fiziologik va intellektual o‘sishida namoyon bo‘ladigan miqdor va sifat o‘zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayon. 3. Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. 1. Tarbiya fanini o‘qitish metodikasi fanini o‘rganishda O‘zbekiston Respublikasining ―Ta‘lim to‘g‘risidagi Qonuni, talablariga mos ravishda bir qancha ta‘lim-tarbiyaga oid fanlarga bog‘liq holda olib borish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Har qanday fanlarni o‘qitishning maqsadi yosh avlodga to‘g‘ri tarbiya berish, ularning dunyoqarashini shakllantirishni bilish nazariyasining umumiy qonuniyatlari asosida hosil bo‘lib, har qanday shaxs faoliyatida metodologik asos bo‘lib xizmat qiladigan falsafa fanining roli beqiyosdir. Shuning uchun shaxs tarbiyasi jarayoni bilan shug‘ullanadigan Tarbiya fanini o‘qitish metodikasi fani falsafa fani bilan bog‘liqdir. Tarbiya fanini o‘qitish metodikasi fani ta‘lim muassasalaridagi tarbiya jarayonini to‘g‘ri tashkil etish shug‘ullanganligi sababli pedagogika fani bilan uzviy bog‘liqdir. Chunki pedagogika fani bola tarbiyasi va ularni o‘qitish jarayoni bilan bog‘liq bo‘lgan muassalarni amalga oshiradi. Tarbiyaviy ishlar tizimini amalga oshirish va uning samaradorlik darajasi shaxsning qanday tarbiya topganligiga bog‘liq. Shuning uchun tarbiya jarayoni Tarbiyaviy ishlar bilan bog‘liq holda rivojlanganligi tufayli pedagogikaning qonuniyatlariga tayanadi. Tarbiya ishlar jarayoni tarbiyalanuvchilarning ma‘lum bir faoliyatlarida amalga oshiriladi. Bunda tarbiyalanuvchilarning ruhiy holatini bilmasdan turib, tarbiya jarayonida yuqori samaradorlikka erishib bo‘lmaydi. Shaxsning ruhiy holati va yosh xususiyatlarini o‘rganadigan fan psixologiya fani hisoblanadi. Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilish shaxsning psixologik xususiyatlariga bog‘liq bo‘lganligi uchun psixologiya fanining yutuqlariga tayanib ish olib boradi. Tarbiya fanini o‘qitish asoslari metodikasining fanlar bilan bog‘liqligini quyidagicha ifodalash mumkin: - Falsafa - Psixologiya 
- Gigiyena 
- Tarbiya ishlar metodikasi 
- Anatomiya, fiziologiya 
- Etika 
- Pedagogika 
O‘quvchilarni to‘g‘ri tarbiyalash, ularga ta‘lim berish jarayonida ular 
organizmining rivojlanish bosqichlariga e‘tiborni qaratish tarbiya tizimining 
samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Chunki o‘quvchi organizmining 
rivojlanishini 
bilmasdan 
unga 
ta‘sir 
ko‘rsatib 
bo‘lmaydi. 
Anatomiya, 
fiziologiya fanlari odam organizmi, uning rivojlanishi, tuzilishini o‘rgatuvchi fan 
hisoblanadi. Shuning uchun ham Tarbiya fani anatomiya, fiziologiya fanlari bilan 
chambarchas bog‘liq ish ko‘radi. Har qanday Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda 
o‘quvchilarning gigiyenik qoidalariga asosan tashkil etishda yaratilgan shart-
sharoitlar muhim rol o‘ynaydi. Ko‘rinib turibdiki, Tarbiyaviy ishlar metodikasi fani 
gigiyena 
fani 
bilan 
ham 
bog‘langan. 
Tarbiya jarayonida o‘quvchilarning ahloqiy sifatlari tarkib toptirish muhim 
masalalardan biri hisoblanadi. Ahloq normalarini o‘quvchilar ongiga singdirish 
zarur. Ahloq normalari va ahloqshunoslik bilan etika fani shug‘ullanadi. Shunday 
ekan, Tarbiya ishlar metodikasi fani etika bilan ham uzviy bog‘liqdir. 
4. Tarbiya fanining ilmiy tadqiqot metodlari. 
Tarbiyaning ilmiy-tadqiqot metodlari qanchalik mukammal, aqlga muvofiq, 
to`g’ri tanlansa ta`lim-tarbiya mazmunni yangilash va takomillashtirish shu darajada 
yaxshilanadi, pedagogika fani ham boyib boradi. 
Hozirgacha mavjud va ishlab chiqilgan quyidagi ilmiy tadqiqot metodlariga 
tayanib fikr yuritsa bo`ladi: 1) kuzatish metodi; 2) suhbat metodi; 3) bolalar ijodini 
o`rganish metodi; 4) test, so`rovnomalar metodi; 5) maktab hujjatlarini tahlil qilish 
metodi; 6) eksperiment-tajriba sinov metodi; 7) statistika ma`lumotlarini tahlil qilish 
metodi; 8) matematika-kibernetika metodi; 
- Psixologiya - Gigiyena - Tarbiya ishlar metodikasi - Anatomiya, fiziologiya - Etika - Pedagogika O‘quvchilarni to‘g‘ri tarbiyalash, ularga ta‘lim berish jarayonida ular organizmining rivojlanish bosqichlariga e‘tiborni qaratish tarbiya tizimining samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Chunki o‘quvchi organizmining rivojlanishini bilmasdan unga ta‘sir ko‘rsatib bo‘lmaydi. Anatomiya, fiziologiya fanlari odam organizmi, uning rivojlanishi, tuzilishini o‘rgatuvchi fan hisoblanadi. Shuning uchun ham Tarbiya fani anatomiya, fiziologiya fanlari bilan chambarchas bog‘liq ish ko‘radi. Har qanday Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda o‘quvchilarning gigiyenik qoidalariga asosan tashkil etishda yaratilgan shart- sharoitlar muhim rol o‘ynaydi. Ko‘rinib turibdiki, Tarbiyaviy ishlar metodikasi fani gigiyena fani bilan ham bog‘langan. Tarbiya jarayonida o‘quvchilarning ahloqiy sifatlari tarkib toptirish muhim masalalardan biri hisoblanadi. Ahloq normalarini o‘quvchilar ongiga singdirish zarur. Ahloq normalari va ahloqshunoslik bilan etika fani shug‘ullanadi. Shunday ekan, Tarbiya ishlar metodikasi fani etika bilan ham uzviy bog‘liqdir. 4. Tarbiya fanining ilmiy tadqiqot metodlari. Tarbiyaning ilmiy-tadqiqot metodlari qanchalik mukammal, aqlga muvofiq, to`g’ri tanlansa ta`lim-tarbiya mazmunni yangilash va takomillashtirish shu darajada yaxshilanadi, pedagogika fani ham boyib boradi. Hozirgacha mavjud va ishlab chiqilgan quyidagi ilmiy tadqiqot metodlariga tayanib fikr yuritsa bo`ladi: 1) kuzatish metodi; 2) suhbat metodi; 3) bolalar ijodini o`rganish metodi; 4) test, so`rovnomalar metodi; 5) maktab hujjatlarini tahlil qilish metodi; 6) eksperiment-tajriba sinov metodi; 7) statistika ma`lumotlarini tahlil qilish metodi; 8) matematika-kibernetika metodi; I. Kuzatish metodi 
Pedagogikaning kuzatish metodi ta`lim-tarbiya jarayonlarining amaldagi holati 
bilan tanishtiradi, ularning oqibat natijalarini bilishga yordam beradi va shu asnoda 
yaratilgan yangi kashfiyotlar uchun dalillar, omillar yig’ish imkonini tug’diradi. Bu 
metodni qo`llanish jarayoni ancha murakkab bo`lib, nazarda tutilgan maqsad qanday 
amalga oshayotganligini aniqlash, o`qituvchi va o`quvchilarning o`zaro aloqalari, 
individual farqlarini qiyoslash uchun ham qo`llaniladi. 
Tajribalarning ko`rsatishicha, maqsad asosidagi kuzatuv ma`lum reja asosida 
yig’ilgan dalillarni haqiqiy tahlil qilish, qiyoslash asosida tashkil etilsagina samarali 
bo`ladi. 
Kuzatishlar faqat oddiy hodisalarni kuzatish, ayrim dalillarni yig’ish, hisobga 
olish, aniqlash uchungina emas, balki ta`lim-tarbiya jarayonini yaxshilash va 
mukammallashtirish maqsadida amalga  oshiriladi. 
Odatda pedagogik kuzatish orqali o`quvchilarning fanlarni o`zlashtirishlari, 
ularning xulq-atvori va muomalalaridagi o`zgarishlarni hisobga olish va tegishli 
ta`limiy-tarbiyaviy ta`sir ko`rsatish yo`llarini belgilash uchun qo`llaniladi. 
Ilmiy kuzatishlar esa nafaqat o`quvchilarning tabiiy faoliyatini, balki ularning 
ilmiy 
dunyoqarashlarini 
shakllanishi, 
fikrlash 
jarayoni 
kuchi, 
xulosalar 
chiqarishdagi faolliklarini aniqlaydi, ularni tahlil etadi va tegishli xulosalar 
chiqarishga 
imkoniyat 
tug’diradi. 
Bunday 
kuzatishlar 
pedagogika 
fani 
mazmuninining boyishiga sabab bo`ladi. 
II. Suhbat metodi 
Ta`lim-tarbiya jarayonini yaxshilash yoki yaratilgan ilmiy farazlarning 
qanchalik to`g’ri ekanligini aniqlash maqsadida suhbat metodidan foydalaniladi. 
Odatda, suhbat metodi maktab o`qituvchilar va o`quvchilar jamoasi bilan, ota-ona 
va keng jamoatchilik bilan yakka va guruhli tartibda ish olib borilganda qo`llaniladi. 
Bunda suhbat metodini tadbiq etishdan oldin maqsadli reja tuziladi, amalga oshirish 
yo`llari belgilanadi, natijalar tahlil qilinadi va tegishli xulosa chiqariladi. 
Shuningdek, tadqiqotchining suhbat olib borish va uni kerakli tomonga yo`naltira 
I. Kuzatish metodi Pedagogikaning kuzatish metodi ta`lim-tarbiya jarayonlarining amaldagi holati bilan tanishtiradi, ularning oqibat natijalarini bilishga yordam beradi va shu asnoda yaratilgan yangi kashfiyotlar uchun dalillar, omillar yig’ish imkonini tug’diradi. Bu metodni qo`llanish jarayoni ancha murakkab bo`lib, nazarda tutilgan maqsad qanday amalga oshayotganligini aniqlash, o`qituvchi va o`quvchilarning o`zaro aloqalari, individual farqlarini qiyoslash uchun ham qo`llaniladi. Tajribalarning ko`rsatishicha, maqsad asosidagi kuzatuv ma`lum reja asosida yig’ilgan dalillarni haqiqiy tahlil qilish, qiyoslash asosida tashkil etilsagina samarali bo`ladi. Kuzatishlar faqat oddiy hodisalarni kuzatish, ayrim dalillarni yig’ish, hisobga olish, aniqlash uchungina emas, balki ta`lim-tarbiya jarayonini yaxshilash va mukammallashtirish maqsadida amalga oshiriladi. Odatda pedagogik kuzatish orqali o`quvchilarning fanlarni o`zlashtirishlari, ularning xulq-atvori va muomalalaridagi o`zgarishlarni hisobga olish va tegishli ta`limiy-tarbiyaviy ta`sir ko`rsatish yo`llarini belgilash uchun qo`llaniladi. Ilmiy kuzatishlar esa nafaqat o`quvchilarning tabiiy faoliyatini, balki ularning ilmiy dunyoqarashlarini shakllanishi, fikrlash jarayoni kuchi, xulosalar chiqarishdagi faolliklarini aniqlaydi, ularni tahlil etadi va tegishli xulosalar chiqarishga imkoniyat tug’diradi. Bunday kuzatishlar pedagogika fani mazmuninining boyishiga sabab bo`ladi. II. Suhbat metodi Ta`lim-tarbiya jarayonini yaxshilash yoki yaratilgan ilmiy farazlarning qanchalik to`g’ri ekanligini aniqlash maqsadida suhbat metodidan foydalaniladi. Odatda, suhbat metodi maktab o`qituvchilar va o`quvchilar jamoasi bilan, ota-ona va keng jamoatchilik bilan yakka va guruhli tartibda ish olib borilganda qo`llaniladi. Bunda suhbat metodini tadbiq etishdan oldin maqsadli reja tuziladi, amalga oshirish yo`llari belgilanadi, natijalar tahlil qilinadi va tegishli xulosa chiqariladi. Shuningdek, tadqiqotchining suhbat olib borish va uni kerakli tomonga yo`naltira olishni bilishi, suhbatdoshining ruhiy holatiga qarab suhbat ohangini moslashtira 
bilishi g’oyat muhimdir. 
Bunda: 
 suhbat uchun oldindan savol tuzish; 
 vaqti va o`tkazish joyini belgilash; 
 suhbat ishtirokchilarining soni va kasblaridan xabardor bo`lishi; 
 suhbat uchun qulay sharoit va erkin gaplashish imkonini yaratish; 
 mahmadona va bachkana bo`lmaslik; 
6)suhbatdoshning kimligini, harakter hususiyatini esdan chiqarmaslik; 
7) suhbat natijalarini zudlik bilan tahlil qilish, qiyoslash, tegishli xulosa 
chiqarish, lozim bo`lsa qo`shimchalar kiritish va maktab hayotiga tadbiq etish 
pedagogik jihatdan qimmatlidir. 
III. 
Bolalar ijodini o`rganish metodi 
Pedagogik tadqiqot metodlari ichida bolalar ijodini tabiiy holatda o`rganish va 
ilmiy xulosalar chiqarish metodi mavjud. Bunda maktab o`quvchilarning o`ziga xos 
individual tartibdagi faoliyatlariga doir ma`lumotlar tahlil qilinadi, xulosalar 
chiqariladi. Maqsad O`zbekiston yoshlarining tipik obrazlari va ularda ijobiy 
xislatlarni shakllantirishdir. Shu sababli yoshlarning turli yozma daftarlari, tutgan 
kundaliklari, yozgan xatlari, she`r va hikoyalari, hayotiy rejalari, insholari, turli 
yozma hisobotlari bolalar ijodini o`rganish uchun manba bo`lib xizmat qiladi. 
Oqibatda, maktab o`quvchilari orasidan etishib chiqayotgan qobiliyatli, 
iste`dodli yoshlarni ertaroq aniqlash, ularning iste`dodlarining namoyon bo`lishi 
uchun reja va sharoitlar yaratish imkoni yaratiladi. Odatda, bolalar ijodini o`rganish 
manbai ko`p bo`lib, ular: fan olimpiadalari, mavzular bo`yicha konkurslar, 
maktablar bo`yicha ko`rgazmalar, musobaqalar, ekskursiyalar va sayllar va hokazo. 
IV. Test, so`rovnomalar metodi 
Pedagogik ilmiy-tadqiqot metodlari ichida yetakchi metod so`rovnoma va test 
savollardan foydalanishdir. So`rovnoma-anketa (fransuzcha “tekshirish” ma`nosini 
bildiradi) metodi qo`llanilganda yaratilgan ilmiy farazning yangiligini bilish, 
aniqlash, o`quvchilarning yakka yoki guruhli fikrlarini, qarashlarini, qanday 
olishni bilishi, suhbatdoshining ruhiy holatiga qarab suhbat ohangini moslashtira bilishi g’oyat muhimdir. Bunda:  suhbat uchun oldindan savol tuzish;  vaqti va o`tkazish joyini belgilash;  suhbat ishtirokchilarining soni va kasblaridan xabardor bo`lishi;  suhbat uchun qulay sharoit va erkin gaplashish imkonini yaratish;  mahmadona va bachkana bo`lmaslik; 6)suhbatdoshning kimligini, harakter hususiyatini esdan chiqarmaslik; 7) suhbat natijalarini zudlik bilan tahlil qilish, qiyoslash, tegishli xulosa chiqarish, lozim bo`lsa qo`shimchalar kiritish va maktab hayotiga tadbiq etish pedagogik jihatdan qimmatlidir. III. Bolalar ijodini o`rganish metodi Pedagogik tadqiqot metodlari ichida bolalar ijodini tabiiy holatda o`rganish va ilmiy xulosalar chiqarish metodi mavjud. Bunda maktab o`quvchilarning o`ziga xos individual tartibdagi faoliyatlariga doir ma`lumotlar tahlil qilinadi, xulosalar chiqariladi. Maqsad O`zbekiston yoshlarining tipik obrazlari va ularda ijobiy xislatlarni shakllantirishdir. Shu sababli yoshlarning turli yozma daftarlari, tutgan kundaliklari, yozgan xatlari, she`r va hikoyalari, hayotiy rejalari, insholari, turli yozma hisobotlari bolalar ijodini o`rganish uchun manba bo`lib xizmat qiladi. Oqibatda, maktab o`quvchilari orasidan etishib chiqayotgan qobiliyatli, iste`dodli yoshlarni ertaroq aniqlash, ularning iste`dodlarining namoyon bo`lishi uchun reja va sharoitlar yaratish imkoni yaratiladi. Odatda, bolalar ijodini o`rganish manbai ko`p bo`lib, ular: fan olimpiadalari, mavzular bo`yicha konkurslar, maktablar bo`yicha ko`rgazmalar, musobaqalar, ekskursiyalar va sayllar va hokazo. IV. Test, so`rovnomalar metodi Pedagogik ilmiy-tadqiqot metodlari ichida yetakchi metod so`rovnoma va test savollardan foydalanishdir. So`rovnoma-anketa (fransuzcha “tekshirish” ma`nosini bildiradi) metodi qo`llanilganda yaratilgan ilmiy farazning yangiligini bilish, aniqlash, o`quvchilarning yakka yoki guruhli fikrlarini, qarashlarini, qanday kasblarga qiziqishlarini, kelajak orzu-istaklarini bilish va tegishli xulosalar 
chiqarish, tavsiyalar berish maqsadida o`tkaziladi. 
O`zbekiston, ta`bir joiz bo`lsa Markaziy Osiyoda birinchi bo`lib test metodini 
maktab, 
oliy 
va 
o`rta 
maxsus 
ta`lim 
tizimiga 
tadbiq   
etdi.  
Test 
sinovlaridan  ko`zlangan   maqsad oz vaqt ichida o`quvchilarning bilimlarini 
yoppasiga aniqlash, baholashdir. 
Bunda test savollarini qanchalik aniqlik va aql bilan, fikrlash jarayoniga zarar 
tegmaydigan qilib tuzish ahamiyatli ekanligini nazarda tutish lozim. Test 
savollarining o`rni va ularni mazmunan rang-barang qilib tuzilishi, o`quvchilarning 
mustaqil fikrlarini o`stiradi, kelajakni real baholash imkonini beradi. 
V. 
Maktab hujjatlarini tahlil qilish metodi 
Respublikamiz rahbariyatining xalq ta`limi yuzasidan qabul qilingan qaror va 
yo`l-yo`riqlari asosida maktabda bajarilgan va bajarilayotgan ta`limtarbiya ishlarini 
yuritilgan hujjatlar orqali aniqlash metodi ham mavjuddir. 
Maktab hujjatlarini tekshirish orqali o`qituvchilar va o`quvchilar jamoasi, 
ularning pedagogik faoliyati haqida aniq  ma`lumotlar olinadi. 
Umuman, maktab hujjatlari deyilganda; o`qituvchi va o`quvchilarning soni va 
sifati; o`quvchilarning shaxsiy hujjatlari, sinf jurnallari, kundalik daftarlari, buyruq 
daftarlari, pedagoglar kengashining qarorlari daftari, maktabning rejadagi pul hisobi 
va uning sarflanishiga doir hujjatlar, turli inventarlar daftari va boshqalar 
tushuniladi. 
Maktab hujjatlarini tahlil qilishda o`quvchilarning umumiy miqdori, uning 
o`sishi yoki kamayish sabablari tavsifi, o`quvchilarning fanlar bo`yicha o`zlashtirish 
darajasiga, sinfda qolishning oldini olish, rag’batlantirish va jazolash choralari, 
turlariga, maktabning moddiy bazasiga e`tibor beriladi. 
Ularni tahlil qilish, hisobotlarni ko`zdan kechirish, to`g’ri yoki noto`g’riligini 
aniqlash, o`quvchilar faolliklarining o`sishi bilan taqqoslash,ilg’or pedagogik 
tajribalarning umumlashtirilishi va joriy etilishi va nihoyat, o`qituvchi-
tarbiyachilarning 
ilmiy-pedagogik 
kasblarga qiziqishlarini, kelajak orzu-istaklarini bilish va tegishli xulosalar chiqarish, tavsiyalar berish maqsadida o`tkaziladi. O`zbekiston, ta`bir joiz bo`lsa Markaziy Osiyoda birinchi bo`lib test metodini maktab, oliy va o`rta maxsus ta`lim tizimiga tadbiq etdi. Test sinovlaridan ko`zlangan maqsad oz vaqt ichida o`quvchilarning bilimlarini yoppasiga aniqlash, baholashdir. Bunda test savollarini qanchalik aniqlik va aql bilan, fikrlash jarayoniga zarar tegmaydigan qilib tuzish ahamiyatli ekanligini nazarda tutish lozim. Test savollarining o`rni va ularni mazmunan rang-barang qilib tuzilishi, o`quvchilarning mustaqil fikrlarini o`stiradi, kelajakni real baholash imkonini beradi. V. Maktab hujjatlarini tahlil qilish metodi Respublikamiz rahbariyatining xalq ta`limi yuzasidan qabul qilingan qaror va yo`l-yo`riqlari asosida maktabda bajarilgan va bajarilayotgan ta`limtarbiya ishlarini yuritilgan hujjatlar orqali aniqlash metodi ham mavjuddir. Maktab hujjatlarini tekshirish orqali o`qituvchilar va o`quvchilar jamoasi, ularning pedagogik faoliyati haqida aniq ma`lumotlar olinadi. Umuman, maktab hujjatlari deyilganda; o`qituvchi va o`quvchilarning soni va sifati; o`quvchilarning shaxsiy hujjatlari, sinf jurnallari, kundalik daftarlari, buyruq daftarlari, pedagoglar kengashining qarorlari daftari, maktabning rejadagi pul hisobi va uning sarflanishiga doir hujjatlar, turli inventarlar daftari va boshqalar tushuniladi. Maktab hujjatlarini tahlil qilishda o`quvchilarning umumiy miqdori, uning o`sishi yoki kamayish sabablari tavsifi, o`quvchilarning fanlar bo`yicha o`zlashtirish darajasiga, sinfda qolishning oldini olish, rag’batlantirish va jazolash choralari, turlariga, maktabning moddiy bazasiga e`tibor beriladi. Ularni tahlil qilish, hisobotlarni ko`zdan kechirish, to`g’ri yoki noto`g’riligini aniqlash, o`quvchilar faolliklarining o`sishi bilan taqqoslash,ilg’or pedagogik tajribalarning umumlashtirilishi va joriy etilishi va nihoyat, o`qituvchi- tarbiyachilarning ilmiy-pedagogik faoliyatlarini   tekshirish,   tegishli   chora,   tadbirlar   belgilash   maqsadida 
o`tkaziladi. 
VI. 
Eksperiment-tajriba sinov metodi 
“Eksperiment”so`zi lotincha “sinab ko`rish”, “tajriba qilib ko`rish” ma`nosini 
anglatadi. 
Odatda eksperimental-tajriba ishlari ta`lim-tarbiya jarayoniga aloqador ilmiy 
faraz yoki amaliy ishlarning tadbiqi jarayonlarini tekshirish, aniqlash maqsadida 
o`tkaziladi. Bunda ham ilmiy farazlarning didaktik yoki amaliy ahamiyatiga e`tibor 
beriladi. 
O`tkaziladigan tajriba ishlari ta`lim va tarbiya o`rtasidagi qonuniy aloqalarni 
aniqlash, natijalarni hisobga olish asosida yangi metodlarni tadbiq etishga, ta`lim-
tarbiya samaraligini oshirishga qaratiladi. Shuningdek, ta`lim-tarbiya jarayonining 
borishini, tuzilishi va natijalarini oldindan ko`ra bilish imkoniyatini beradi. 
Eksperiment metodi sharoitga qarab 3 xilda o`tkaziladi: 
1)  tabiiy eksperiment;  2)  laboratoriya eksperimenti; 3)  amaliy  tajriba. 
Pedagogik 
eksperiment 
o`z 
mazmuniga 
ko`ra 
didaktik, 
tarbiyaviy, 
maktabshunoslik muammolari yuzasidan o`tkaziladi. 
Pedagogik eksperiment tajriba ishlarini o`tkazishda quyidagi talablar mavjud: 
 ishning aniq,    ilmiy    jihatdan    asoslangan    farazini    aniqlash va 
kutilishi lozim bo`lgan natija uchun reja belgilash lozim. 
 ilmiy ish yoki  pedagogik  faoliyat  uchun  aniq ob`ekt  belgilash, 
amalga oshirish borasida qo`shimcha metodlarni aniqlash. 
 tajriba ishi o`tkazish vaqtini va muddatini belgilash. 
 tajriba uchun lozim bo`lgan asbob-uskuna va boshqa hokazolarning 
tayyor turishi; 
4) eksperiment natijalarini zudlik bilan tahlil qilish va tegishli xulosa chiqarish 
va tavsiyalar berish kerak. 
VII. Statistika ma`lumotlarini tahlil qilish metodi 
Pedagogik tadqiqot statistika ma`lumotlarisiz, ularning tahlilisiz o`zligini 
namoyon eta olmaydi. Chunki nafaqat ilmiy izlanishlar borasidagi, balki xalq ta`limi 
faoliyatlarini tekshirish, tegishli chora, tadbirlar belgilash maqsadida o`tkaziladi. VI. Eksperiment-tajriba sinov metodi “Eksperiment”so`zi lotincha “sinab ko`rish”, “tajriba qilib ko`rish” ma`nosini anglatadi. Odatda eksperimental-tajriba ishlari ta`lim-tarbiya jarayoniga aloqador ilmiy faraz yoki amaliy ishlarning tadbiqi jarayonlarini tekshirish, aniqlash maqsadida o`tkaziladi. Bunda ham ilmiy farazlarning didaktik yoki amaliy ahamiyatiga e`tibor beriladi. O`tkaziladigan tajriba ishlari ta`lim va tarbiya o`rtasidagi qonuniy aloqalarni aniqlash, natijalarni hisobga olish asosida yangi metodlarni tadbiq etishga, ta`lim- tarbiya samaraligini oshirishga qaratiladi. Shuningdek, ta`lim-tarbiya jarayonining borishini, tuzilishi va natijalarini oldindan ko`ra bilish imkoniyatini beradi. Eksperiment metodi sharoitga qarab 3 xilda o`tkaziladi: 1) tabiiy eksperiment; 2) laboratoriya eksperimenti; 3) amaliy tajriba. Pedagogik eksperiment o`z mazmuniga ko`ra didaktik, tarbiyaviy, maktabshunoslik muammolari yuzasidan o`tkaziladi. Pedagogik eksperiment tajriba ishlarini o`tkazishda quyidagi talablar mavjud:  ishning aniq, ilmiy jihatdan asoslangan farazini aniqlash va kutilishi lozim bo`lgan natija uchun reja belgilash lozim.  ilmiy ish yoki pedagogik faoliyat uchun aniq ob`ekt belgilash, amalga oshirish borasida qo`shimcha metodlarni aniqlash.  tajriba ishi o`tkazish vaqtini va muddatini belgilash.  tajriba uchun lozim bo`lgan asbob-uskuna va boshqa hokazolarning tayyor turishi; 4) eksperiment natijalarini zudlik bilan tahlil qilish va tegishli xulosa chiqarish va tavsiyalar berish kerak. VII. Statistika ma`lumotlarini tahlil qilish metodi Pedagogik tadqiqot statistika ma`lumotlarisiz, ularning tahlilisiz o`zligini namoyon eta olmaydi. Chunki nafaqat ilmiy izlanishlar borasidagi, balki xalq ta`limi sohasidagi, jumladan, 
ajratilgan mablag’larning oshirilishi, xalq ta`limi 
muassasalarinng doimo o`sib borishi, darslik va o`quv qo`llanmalari, xo`jalik 
shartnomalari va ulardan tushayotgan mablag’larni statistika metodi orqali 
aniqlanadi. 
Respublikamizning deyarli barcha ta`lim-tarbiya muassasalari statistika 
ma`lumotlari bilan qurollangan, kelajak rivojlanish rejalariga ega. 
Respublikamizning 
mustaqil 
bo`lguniga 
qadar 
statistika 
sohasidagi 
chalkashliklar, atayin ortirib, qo`shib yozishlar xalq ta`limi tizimida ham mavjud 
edi. Ularning nazorati bo`shligi va ob`ektiv emasligi xalq ta`limi sohasidagi chuqur 
islohot o`tkazilishiga olib keldi. Demak, statistik ma`lumot aniq, hayotiy bo`lsa 
bajarilayotgan ta`lim-tarbiya yoki ilmiy tadqiqotning qimmati yuqori bo`ladi. 
 
sohasidagi, jumladan, ajratilgan mablag’larning oshirilishi, xalq ta`limi muassasalarinng doimo o`sib borishi, darslik va o`quv qo`llanmalari, xo`jalik shartnomalari va ulardan tushayotgan mablag’larni statistika metodi orqali aniqlanadi. Respublikamizning deyarli barcha ta`lim-tarbiya muassasalari statistika ma`lumotlari bilan qurollangan, kelajak rivojlanish rejalariga ega. Respublikamizning mustaqil bo`lguniga qadar statistika sohasidagi chalkashliklar, atayin ortirib, qo`shib yozishlar xalq ta`limi tizimida ham mavjud edi. Ularning nazorati bo`shligi va ob`ektiv emasligi xalq ta`limi sohasidagi chuqur islohot o`tkazilishiga olib keldi. Demak, statistik ma`lumot aniq, hayotiy bo`lsa bajarilayotgan ta`lim-tarbiya yoki ilmiy tadqiqotning qimmati yuqori bo`ladi.