TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

21,7 KB


TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA
1.Tarbiya fanining maqsad va vazifalari.
2. Asosiy kategoriyalari. 
3.Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi.
4. Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlari.
Tayanch  so’zlar:
 tarbiya,  Kategoriya,  itegratsiya,ilmiy  tadqiqot
metodologiyasi, barkamol inson, komil inson.
1.Tarbiya fanining predmeti, maqsad va vazifalari.
TARBIYA–shaxsda muayyan jismoniy, ruhiy, axloqiy, ma’naviy sifatlarni
shakllantirishga  qaratilgan  amaliy  pedagogik  jarayon,  insonning  jamiyatda
yashashi  uchun zarur bo‘lgan xususiyatlarga ega bo‘lishini  ta’minlash yo‘lida
ko‘riladigan  chora-tadbirlar  yig‘indisi.  Tarbiya  insonning  insonligini
ta’minlaydigan eng qadimgi va abadiy qadriyatdir.
Tarbiya – har bir insonning hayotda yashashi jarayonida orttirgan saboqlari va
intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini o‘zgalarga berish jarayoni.
Chunonchi,  tarbiya  keng  sotsial  ma’noda  ijtimoiy  hodisa  sifatida
qo‘llanilganda jamiyatning barcha tarbiyaviy vositalarini o‘z ichiga oladi.
Tarbiyaning obyektiv qonunlari – o‘quv-tarbiyaviy jarayonni tashkil etish va
ijtimoiy  hayotning  shaxsni,  uni  o‘ziga  xosligi  hamda  sifatlarini  shakllantirish
talabalardagi turg‘un bo‘lgan an’analardir.
Logotip
TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA 1.Tarbiya fanining maqsad va vazifalari. 2. Asosiy kategoriyalari. 3.Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. 4. Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlari. Tayanch so’zlar: tarbiya, Kategoriya, itegratsiya,ilmiy tadqiqot metodologiyasi, barkamol inson, komil inson. 1.Tarbiya fanining predmeti, maqsad va vazifalari. TARBIYA–shaxsda muayyan jismoniy, ruhiy, axloqiy, ma’naviy sifatlarni shakllantirishga qaratilgan amaliy pedagogik jarayon, insonning jamiyatda yashashi uchun zarur bo‘lgan xususiyatlarga ega bo‘lishini ta’minlash yo‘lida ko‘riladigan chora-tadbirlar yig‘indisi. Tarbiya insonning insonligini ta’minlaydigan eng qadimgi va abadiy qadriyatdir. Tarbiya – har bir insonning hayotda yashashi jarayonida orttirgan saboqlari va intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini o‘zgalarga berish jarayoni. Chunonchi, tarbiya keng sotsial ma’noda ijtimoiy hodisa sifatida qo‘llanilganda jamiyatning barcha tarbiyaviy vositalarini o‘z ichiga oladi. Tarbiyaning obyektiv qonunlari – o‘quv-tarbiyaviy jarayonni tashkil etish va ijtimoiy hayotning shaxsni, uni o‘ziga xosligi hamda sifatlarini shakllantirish talabalardagi turg‘un bo‘lgan an’analardir.
Darhaqiqat, tarbiya ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan hodisalardir. Tarbiya
yuksak ma’naviy, jismoniy barkamollik, yaxshining yomondan farqini anglash,
yuksak  insoniy  fazilatlarini  shakllantirish  qudratiga  egadir.  Tarbiya  kishilik
jamiyatining  xamma  bosqichlarida  rivojlanib,  o‘sib,  avloddan-avlodga  vorislik
vazifasini  bajaradigan  hodisa.  Lekin  har  bir  jamiyatda  tarbiyaning  maqsadi,
vazifasi, mazmuni o‘ziga xosligi bilan farq qiladi.
Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo‘la olmaydi.
Chunki  odam  va  jamiyatning  mavjudligini  ta’minlaydigan  qadriyatlar  tarbiya
tufayligina bir avloddan boshqasiga o‘tadi.
Pedagogik  adabiyotlarda  «Tarbiya»  atamasi  keng  va  tor  ma’nolarda
ishlatiladi. Keng ma’noda tarbiya inson shaxsini shakllantirishga, uning jamiyat
ishlab  chiqarishi  va  ijtimoiy,  madaniy,  ma’rifiy  hayotida  faol  ishtirokini
ta’minlashga qaratilgan barcha ta’sirlar, tadbirlar, harakatlar, intilishlar yig‘indisini
anglatadi.  Bunday  tushunishda  tarbiya  faqat  oila,  maktab,  bolalar  va  yoshlar
tashkilotlarida  olib  boriladigan  tarbiyaviy  ishlarni  emas,  balki  butun  ijtimoiy
tuzum,  uning  yetakchi  g‘oyalari,  adabiyot,  san’at,  kino,  radio,  televidenieva
boshqalarni ham o‘z ichiga oladi. Shuningdek, keng ma’nodagi tarbiya tushunchasi
ichiga ta’limva ma’lumotolish ham kiradi.
Tor  ma’noda  tarbiya  shaxsning  jismoniy  rivoji,  dunyoqarashi,  ma’naviy-
axloqiy  qiyofasi,  estetik  didi  o‘stirilishiga  yo‘naltirilgan  pedagogik  faoliyatni
anglatadi. Buni oilava tarbiyaviy muassasalar hamda jamoat tashkilotlari amalga
oshiradi. Ta’lim va ma’lumot olish tor ma’nodagi tarbiya ichiga kirmaydi. Lekin
har qanday tarbiya ta’lim bilan chambarchas bog‘liq holdagina mavjud bo‘ladi.
Chunki ta’lim va ma’lumot olish jarayonida shaxsning faqat bilimi ko‘payibgina
qolmay, balki axloqiy-ma’naviy sifatlari qarortopishi ham tezlashadi.
Tarbiya har qanday jamiyat va har qanday mamlakathayotida halqiluvchi
ahamiyat kasbetadi. Yosh avlodning, umuman, jamiyat a’zolarining tarbiyasi bilan
yetarlicha shug‘ullanmagan mamlakat turg‘unlikva inqirozga mahkumdir. Negaki,
o‘sishi va rivojlanishi uchun har qanday jamiyatda ham moddiy va ma’naviy
boyliklar ishlab chiqarish to‘xtovsiz ravishda yuksalib borishi lozim. Buning uchun
yosh  avlodmoddiy  va  ma’naviy  boyliklar  yetishtirishni  ajdodlari  darajasida,
ulardan ham yaxshiroq ishlab chiqara bilishlari kerak. Yosh avlodda ana shunday
Logotip
Darhaqiqat, tarbiya ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan hodisalardir. Tarbiya yuksak ma’naviy, jismoniy barkamollik, yaxshining yomondan farqini anglash, yuksak insoniy fazilatlarini shakllantirish qudratiga egadir. Tarbiya kishilik jamiyatining xamma bosqichlarida rivojlanib, o‘sib, avloddan-avlodga vorislik vazifasini bajaradigan hodisa. Lekin har bir jamiyatda tarbiyaning maqsadi, vazifasi, mazmuni o‘ziga xosligi bilan farq qiladi. Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo‘la olmaydi. Chunki odam va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar tarbiya tufayligina bir avloddan boshqasiga o‘tadi. Pedagogik adabiyotlarda «Tarbiya» atamasi keng va tor ma’nolarda ishlatiladi. Keng ma’noda tarbiya inson shaxsini shakllantirishga, uning jamiyat ishlab chiqarishi va ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy hayotida faol ishtirokini ta’minlashga qaratilgan barcha ta’sirlar, tadbirlar, harakatlar, intilishlar yig‘indisini anglatadi. Bunday tushunishda tarbiya faqat oila, maktab, bolalar va yoshlar tashkilotlarida olib boriladigan tarbiyaviy ishlarni emas, balki butun ijtimoiy tuzum, uning yetakchi g‘oyalari, adabiyot, san’at, kino, radio, televidenieva boshqalarni ham o‘z ichiga oladi. Shuningdek, keng ma’nodagi tarbiya tushunchasi ichiga ta’limva ma’lumotolish ham kiradi. Tor ma’noda tarbiya shaxsning jismoniy rivoji, dunyoqarashi, ma’naviy- axloqiy qiyofasi, estetik didi o‘stirilishiga yo‘naltirilgan pedagogik faoliyatni anglatadi. Buni oilava tarbiyaviy muassasalar hamda jamoat tashkilotlari amalga oshiradi. Ta’lim va ma’lumot olish tor ma’nodagi tarbiya ichiga kirmaydi. Lekin har qanday tarbiya ta’lim bilan chambarchas bog‘liq holdagina mavjud bo‘ladi. Chunki ta’lim va ma’lumot olish jarayonida shaxsning faqat bilimi ko‘payibgina qolmay, balki axloqiy-ma’naviy sifatlari qarortopishi ham tezlashadi. Tarbiya har qanday jamiyat va har qanday mamlakathayotida halqiluvchi ahamiyat kasbetadi. Yosh avlodning, umuman, jamiyat a’zolarining tarbiyasi bilan yetarlicha shug‘ullanmagan mamlakat turg‘unlikva inqirozga mahkumdir. Negaki, o‘sishi va rivojlanishi uchun har qanday jamiyatda ham moddiy va ma’naviy boyliklar ishlab chiqarish to‘xtovsiz ravishda yuksalib borishi lozim. Buning uchun yosh avlodmoddiy va ma’naviy boyliklar yetishtirishni ajdodlari darajasida, ulardan ham yaxshiroq ishlab chiqara bilishlari kerak. Yosh avlodda ana shunday
moddiy va ma’naviy qobiliyatlarni shakllantira bilish uchun esa, jamiyat uzluksiz
ravishda samarali faoliyat ko‘rsatadigan tarbiyaviy ishlar tizimiga ega bo‘lishi
lozim.
Tarbiya jamiyat  taraqqiyotining turli  davrlarida turlicha izohlab kelingan.
Sho‘ro zamonida hukmron kommunistik mafkura tarbiyaga sinfiy va partiyaviy
hodisa sifatida yondashishni talab etgan.
Shuning uchun ham sinfiy jamiyatda tarbiya faqat sinfiy xususiyatga ega
bo‘ladi va turli sinflarning tarbiyasi bir-biriga qarama-qarshi turadi, degan qarash
qaror topgan. Holbuki, dunyo ilmi, ayniqsa, Sharq tarbiyashunosligi va o‘zbek xalq
pedagogikasi tajribasi tarbiyaning sinfiy ko‘rinishga ega emasligini isbot etdi.
Shuningdek,  kommunistik  mafkura  tazyiqi  tufayli  tarbiyada  ijtimoiy
muassasalarning o‘rniga ortiqcha baho berildi, bu jarayonda irsiy va biologik
xususiyatlar deyarli hisobga olinmadi.
Sho‘rolar pedagogikasida tarbiya orkali har qanday odamni istagan ijtimoiy
qiyofaga solish mumkin, degan qarash hukmron bo‘lganligi uchun ham uning
shaxsni  shakllantirishdagi  o‘rniga  ortiqcha  baho  berildi.  Tarbiyalanuvchi
shaxsining  tarbiyaga  berilish  yoki  berilmaslik  xususiyatlarining  hisobga
olinmasligi tarbiyaviy tadbirlarga mahliyo bo‘lishdek pedagogik xatolikka olib
keldi.  Buning  natijasida  tarbiya  maqsadsiz  bo‘lib  qoldi,  tarbiyalanuvchilarga
alohida shaxssifatida emas, istalgan ijtimoiy yo‘nalishga solinishi mumkin bo‘lgan
qiyofasiz  to‘da,  olomon  tarzida  qarash  qaror  topdi,  Bu  holtarbiyaning
samarasizligiga olib keldi. Chunki tarbiyaning asosiy ob’ekti bo‘lmish shaxs va
uning  o‘ziga  xoslik  jihatlari  unutilgan  edi.  Sho‘ro  pedagogik  tizimidagi
kamchiliklarning ildizi, asosan, manashu yondashuv tarziga borib taqaladi.
O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, tarbiya va unga bog‘liq jarayonlarga
yangi hamda sog‘lom pedagogik tafakkurga tayangan holda yondashuv qaror topa
boshladi. Uni izohlashda g‘ayriilmiy sinfiy-partiyaviy yondashuvdan voz kechildi.
Tarbiyaning  milliyligiga  alohida  e’tibor  qaratilmoqda.  Buning  uchun  xalq
pedagogikasi  boyliklari,  o‘zbek  mutafakkirlarining  pedagogik  qarashlari
sinchkovlik  bilan  o‘rganilayotir.  Natijada,  O‘zbekiston  pedagogika  fani  va
amaliyotida oila tarbiyasining ham, ijtimoiy tarbiyaning ham o‘ziga xos o‘rni
borligi tan olina boshlandi. Shuningdek, tarbiyada irsiy va biologik omillar ham
Logotip
moddiy va ma’naviy qobiliyatlarni shakllantira bilish uchun esa, jamiyat uzluksiz ravishda samarali faoliyat ko‘rsatadigan tarbiyaviy ishlar tizimiga ega bo‘lishi lozim. Tarbiya jamiyat taraqqiyotining turli davrlarida turlicha izohlab kelingan. Sho‘ro zamonida hukmron kommunistik mafkura tarbiyaga sinfiy va partiyaviy hodisa sifatida yondashishni talab etgan. Shuning uchun ham sinfiy jamiyatda tarbiya faqat sinfiy xususiyatga ega bo‘ladi va turli sinflarning tarbiyasi bir-biriga qarama-qarshi turadi, degan qarash qaror topgan. Holbuki, dunyo ilmi, ayniqsa, Sharq tarbiyashunosligi va o‘zbek xalq pedagogikasi tajribasi tarbiyaning sinfiy ko‘rinishga ega emasligini isbot etdi. Shuningdek, kommunistik mafkura tazyiqi tufayli tarbiyada ijtimoiy muassasalarning o‘rniga ortiqcha baho berildi, bu jarayonda irsiy va biologik xususiyatlar deyarli hisobga olinmadi. Sho‘rolar pedagogikasida tarbiya orkali har qanday odamni istagan ijtimoiy qiyofaga solish mumkin, degan qarash hukmron bo‘lganligi uchun ham uning shaxsni shakllantirishdagi o‘rniga ortiqcha baho berildi. Tarbiyalanuvchi shaxsining tarbiyaga berilish yoki berilmaslik xususiyatlarining hisobga olinmasligi tarbiyaviy tadbirlarga mahliyo bo‘lishdek pedagogik xatolikka olib keldi. Buning natijasida tarbiya maqsadsiz bo‘lib qoldi, tarbiyalanuvchilarga alohida shaxssifatida emas, istalgan ijtimoiy yo‘nalishga solinishi mumkin bo‘lgan qiyofasiz to‘da, olomon tarzida qarash qaror topdi, Bu holtarbiyaning samarasizligiga olib keldi. Chunki tarbiyaning asosiy ob’ekti bo‘lmish shaxs va uning o‘ziga xoslik jihatlari unutilgan edi. Sho‘ro pedagogik tizimidagi kamchiliklarning ildizi, asosan, manashu yondashuv tarziga borib taqaladi. O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, tarbiya va unga bog‘liq jarayonlarga yangi hamda sog‘lom pedagogik tafakkurga tayangan holda yondashuv qaror topa boshladi. Uni izohlashda g‘ayriilmiy sinfiy-partiyaviy yondashuvdan voz kechildi. Tarbiyaning milliyligiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Buning uchun xalq pedagogikasi boyliklari, o‘zbek mutafakkirlarining pedagogik qarashlari sinchkovlik bilan o‘rganilayotir. Natijada, O‘zbekiston pedagogika fani va amaliyotida oila tarbiyasining ham, ijtimoiy tarbiyaning ham o‘ziga xos o‘rni borligi tan olina boshlandi. Shuningdek, tarbiyada irsiy va biologik omillar ham
hisobga  olinadigan  bo‘ldi.  Ayni  vaqtda,  shaxsning  shakllanishida  tarbiyaning
o‘rniga keragidan ortiq baho berish ham barham topdi. Bu hol tarbiyaga doir
hodisa va holatlarni to‘g‘ri izohlash, tarbiyaviy tadbirlar tizimini to‘g‘ri tayin etish
imkonini beradi.
2.Asosiy kategoriyalari.  Kategoriyalar (yun. kategoria — mulohaza, fikr;
belgi) (falsafada)— voqelikdagi hodisalar va bilishning muhim, umumiy xususiyat
hamda  munosabatlarini  aks  ettiruvchi  eng  umumiy  va  asosiy  tushunchalar.
Kategoriya  bilish  va  ijtimoiy  amaliyot  tarixiy  taraqqiyotining  umumlashgan
natijasi boʻlib vujudga kelgan.
Boshlang’ich  ta’limda  tarbiya  fanining  predmeti  bo’lajak  o’qituvchi-
tarbiyachilarga kelajak avlodni ma’naviy yuksak fazilatlar egasi qilib tarbiyalash
sanatining qirralari, shakl va yo’llari hamda bilim, ko’nikma va malaka hosil qilish
haqida bahs yuritadi. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining o’rganish obyektini
esa  ta’lim  muassalaridagi  uzluksiz  ta’lim  –tarbiya  jarayoni  tashkil  etadi.
Tarbiyaviy ishlarni  tashkil  qilish  metodikasi  ijtimoiy faollikni  shakllantirishga
xizmat  qiladi. Tarbiya - yosh avlodni har  tamonlama voyaga yetkazish,  unda
ijtimoiy  ong  va  xulq-atvorni  tarkib  toptirishga  yo’naltirilgan  faoliyat
bo’lib, shaxsni  aqliy
 
   ,jismoniy,  axloqiy,  ma’naviy  sifatlarini  shakllantirishga
qaratilgan bo’lib, insonning jamiyatda yashashini ta’minlash uchun zarur bo’lgan
xususiyatlarini  tarkib  toptirishning  jarayonlaridir.  Tarbiya  shaxsni  tarkib
toptirishga qaratilgan bo’lib, shaxs va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan
qadriyatlar asosida rivojlanadi.
Boshlang’ich  ta’limda  tarbiya  fanining  asosiy  maqsadi,  bugungi  kun
talabiga  javob  beradigan  barkamol  shaxsni  shakllantirishga  qaratilgan  ekan,
aynipaytda  bu  o’qituvchilarga  katta  mas’uliyatni  yuklaydi.  Shu  jihatdan  ham
o’qituvchining pedagogik faoliyat yuritishi davr talabiga javob bermog’i lozim.
Shu  jihatdan  ham  yosh  avlodni  barkamol  qilib  voyaga  yetkazish  uchun
Respublikamizda  ijtimoiy  – tashkiliy,  tarbiyaviy  ishlar  amalga  oshirilmoqda.
Barkamol  avlodni  tarbiyalash,  ma’naviy,  ma’rifiy,  tashkiliy  uslubiy,  ijtimoiy-
iqtisodiy  jihatlari  bilan  murakkab  tarbiyaviy  ishlar  tizimi  kundan-kunga
takomillashib bormoqda.Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy  vazifasi
Logotip
hisobga olinadigan bo‘ldi. Ayni vaqtda, shaxsning shakllanishida tarbiyaning o‘rniga keragidan ortiq baho berish ham barham topdi. Bu hol tarbiyaga doir hodisa va holatlarni to‘g‘ri izohlash, tarbiyaviy tadbirlar tizimini to‘g‘ri tayin etish imkonini beradi. 2.Asosiy kategoriyalari. Kategoriyalar (yun. kategoria — mulohaza, fikr; belgi) (falsafada)— voqelikdagi hodisalar va bilishning muhim, umumiy xususiyat hamda munosabatlarini aks ettiruvchi eng umumiy va asosiy tushunchalar. Kategoriya bilish va ijtimoiy amaliyot tarixiy taraqqiyotining umumlashgan natijasi boʻlib vujudga kelgan. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining predmeti bo’lajak o’qituvchi- tarbiyachilarga kelajak avlodni ma’naviy yuksak fazilatlar egasi qilib tarbiyalash sanatining qirralari, shakl va yo’llari hamda bilim, ko’nikma va malaka hosil qilish haqida bahs yuritadi. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining o’rganish obyektini esa ta’lim muassalaridagi uzluksiz ta’lim –tarbiya jarayoni tashkil etadi. Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilish metodikasi ijtimoiy faollikni shakllantirishga xizmat qiladi. Tarbiya - yosh avlodni har tamonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat bo’lib, shaxsni aqliy   ,jismoniy, axloqiy, ma’naviy sifatlarini shakllantirishga qaratilgan bo’lib, insonning jamiyatda yashashini ta’minlash uchun zarur bo’lgan xususiyatlarini tarkib toptirishning jarayonlaridir. Tarbiya shaxsni tarkib toptirishga qaratilgan bo’lib, shaxs va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar asosida rivojlanadi. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy maqsadi, bugungi kun talabiga javob beradigan barkamol shaxsni shakllantirishga qaratilgan ekan, aynipaytda bu o’qituvchilarga katta mas’uliyatni yuklaydi. Shu jihatdan ham o’qituvchining pedagogik faoliyat yuritishi davr talabiga javob bermog’i lozim. Shu jihatdan ham yosh avlodni barkamol qilib voyaga yetkazish uchun Respublikamizda ijtimoiy – tashkiliy, tarbiyaviy ishlar amalga oshirilmoqda. Barkamol avlodni tarbiyalash, ma’naviy, ma’rifiy, tashkiliy uslubiy, ijtimoiy- iqtisodiy jihatlari bilan murakkab tarbiyaviy ishlar tizimi kundan-kunga takomillashib bormoqda.Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy vazifasi