TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA
1.Tarbiya fanining maqsad va vazifalari.
2. Asosiy kategoriyalari.
3.Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi.
4. Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlari.
Tayanch so’zlar:
tarbiya, Kategoriya, itegratsiya,ilmiy tadqiqot
metodologiyasi, barkamol inson, komil inson.
1.Tarbiya fanining predmeti, maqsad va vazifalari.
TARBIYA–shaxsda muayyan jismoniy, ruhiy, axloqiy, ma’naviy sifatlarni
shakllantirishga qaratilgan amaliy pedagogik jarayon, insonning jamiyatda
yashashi uchun zarur bo‘lgan xususiyatlarga ega bo‘lishini ta’minlash yo‘lida
ko‘riladigan chora-tadbirlar yig‘indisi. Tarbiya insonning insonligini
ta’minlaydigan eng qadimgi va abadiy qadriyatdir.
Tarbiya – har bir insonning hayotda yashashi jarayonida orttirgan saboqlari va
intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini o‘zgalarga berish jarayoni.
Chunonchi, tarbiya keng sotsial ma’noda ijtimoiy hodisa sifatida
qo‘llanilganda jamiyatning barcha tarbiyaviy vositalarini o‘z ichiga oladi.
Tarbiyaning obyektiv qonunlari – o‘quv-tarbiyaviy jarayonni tashkil etish va
ijtimoiy hayotning shaxsni, uni o‘ziga xosligi hamda sifatlarini shakllantirish
talabalardagi turg‘un bo‘lgan an’analardir.
Darhaqiqat, tarbiya ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan hodisalardir. Tarbiya
yuksak ma’naviy, jismoniy barkamollik, yaxshining yomondan farqini anglash,
yuksak insoniy fazilatlarini shakllantirish qudratiga egadir. Tarbiya kishilik
jamiyatining xamma bosqichlarida rivojlanib, o‘sib, avloddan-avlodga vorislik
vazifasini bajaradigan hodisa. Lekin har bir jamiyatda tarbiyaning maqsadi,
vazifasi, mazmuni o‘ziga xosligi bilan farq qiladi.
Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo‘la olmaydi.
Chunki odam va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar tarbiya
tufayligina bir avloddan boshqasiga o‘tadi.
Pedagogik adabiyotlarda «Tarbiya» atamasi keng va tor ma’nolarda
ishlatiladi. Keng ma’noda tarbiya inson shaxsini shakllantirishga, uning jamiyat
ishlab chiqarishi va ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy hayotida faol ishtirokini
ta’minlashga qaratilgan barcha ta’sirlar, tadbirlar, harakatlar, intilishlar yig‘indisini
anglatadi. Bunday tushunishda tarbiya faqat oila, maktab, bolalar va yoshlar
tashkilotlarida olib boriladigan tarbiyaviy ishlarni emas, balki butun ijtimoiy
tuzum, uning yetakchi g‘oyalari, adabiyot, san’at, kino, radio, televidenieva
boshqalarni ham o‘z ichiga oladi. Shuningdek, keng ma’nodagi tarbiya tushunchasi
ichiga ta’limva ma’lumotolish ham kiradi.
Tor ma’noda tarbiya shaxsning jismoniy rivoji, dunyoqarashi, ma’naviy-
axloqiy qiyofasi, estetik didi o‘stirilishiga yo‘naltirilgan pedagogik faoliyatni
anglatadi. Buni oilava tarbiyaviy muassasalar hamda jamoat tashkilotlari amalga
oshiradi. Ta’lim va ma’lumot olish tor ma’nodagi tarbiya ichiga kirmaydi. Lekin
har qanday tarbiya ta’lim bilan chambarchas bog‘liq holdagina mavjud bo‘ladi.
Chunki ta’lim va ma’lumot olish jarayonida shaxsning faqat bilimi ko‘payibgina
qolmay, balki axloqiy-ma’naviy sifatlari qarortopishi ham tezlashadi.
Tarbiya har qanday jamiyat va har qanday mamlakathayotida halqiluvchi
ahamiyat kasbetadi. Yosh avlodning, umuman, jamiyat a’zolarining tarbiyasi bilan
yetarlicha shug‘ullanmagan mamlakat turg‘unlikva inqirozga mahkumdir. Negaki,
o‘sishi va rivojlanishi uchun har qanday jamiyatda ham moddiy va ma’naviy
boyliklar ishlab chiqarish to‘xtovsiz ravishda yuksalib borishi lozim. Buning uchun
yosh avlodmoddiy va ma’naviy boyliklar yetishtirishni ajdodlari darajasida,
ulardan ham yaxshiroq ishlab chiqara bilishlari kerak. Yosh avlodda ana shunday
moddiy va ma’naviy qobiliyatlarni shakllantira bilish uchun esa, jamiyat uzluksiz
ravishda samarali faoliyat ko‘rsatadigan tarbiyaviy ishlar tizimiga ega bo‘lishi
lozim.
Tarbiya jamiyat taraqqiyotining turli davrlarida turlicha izohlab kelingan.
Sho‘ro zamonida hukmron kommunistik mafkura tarbiyaga sinfiy va partiyaviy
hodisa sifatida yondashishni talab etgan.
Shuning uchun ham sinfiy jamiyatda tarbiya faqat sinfiy xususiyatga ega
bo‘ladi va turli sinflarning tarbiyasi bir-biriga qarama-qarshi turadi, degan qarash
qaror topgan. Holbuki, dunyo ilmi, ayniqsa, Sharq tarbiyashunosligi va o‘zbek xalq
pedagogikasi tajribasi tarbiyaning sinfiy ko‘rinishga ega emasligini isbot etdi.
Shuningdek, kommunistik mafkura tazyiqi tufayli tarbiyada ijtimoiy
muassasalarning o‘rniga ortiqcha baho berildi, bu jarayonda irsiy va biologik
xususiyatlar deyarli hisobga olinmadi.
Sho‘rolar pedagogikasida tarbiya orkali har qanday odamni istagan ijtimoiy
qiyofaga solish mumkin, degan qarash hukmron bo‘lganligi uchun ham uning
shaxsni shakllantirishdagi o‘rniga ortiqcha baho berildi. Tarbiyalanuvchi
shaxsining tarbiyaga berilish yoki berilmaslik xususiyatlarining hisobga
olinmasligi tarbiyaviy tadbirlarga mahliyo bo‘lishdek pedagogik xatolikka olib
keldi. Buning natijasida tarbiya maqsadsiz bo‘lib qoldi, tarbiyalanuvchilarga
alohida shaxssifatida emas, istalgan ijtimoiy yo‘nalishga solinishi mumkin bo‘lgan
qiyofasiz to‘da, olomon tarzida qarash qaror topdi, Bu holtarbiyaning
samarasizligiga olib keldi. Chunki tarbiyaning asosiy ob’ekti bo‘lmish shaxs va
uning o‘ziga xoslik jihatlari unutilgan edi. Sho‘ro pedagogik tizimidagi
kamchiliklarning ildizi, asosan, manashu yondashuv tarziga borib taqaladi.
O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, tarbiya va unga bog‘liq jarayonlarga
yangi hamda sog‘lom pedagogik tafakkurga tayangan holda yondashuv qaror topa
boshladi. Uni izohlashda g‘ayriilmiy sinfiy-partiyaviy yondashuvdan voz kechildi.
Tarbiyaning milliyligiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Buning uchun xalq
pedagogikasi boyliklari, o‘zbek mutafakkirlarining pedagogik qarashlari
sinchkovlik bilan o‘rganilayotir. Natijada, O‘zbekiston pedagogika fani va
amaliyotida oila tarbiyasining ham, ijtimoiy tarbiyaning ham o‘ziga xos o‘rni
borligi tan olina boshlandi. Shuningdek, tarbiyada irsiy va biologik omillar ham
hisobga olinadigan bo‘ldi. Ayni vaqtda, shaxsning shakllanishida tarbiyaning
o‘rniga keragidan ortiq baho berish ham barham topdi. Bu hol tarbiyaga doir
hodisa va holatlarni to‘g‘ri izohlash, tarbiyaviy tadbirlar tizimini to‘g‘ri tayin etish
imkonini beradi.
2.Asosiy kategoriyalari. Kategoriyalar (yun. kategoria — mulohaza, fikr;
belgi) (falsafada)— voqelikdagi hodisalar va bilishning muhim, umumiy xususiyat
hamda munosabatlarini aks ettiruvchi eng umumiy va asosiy tushunchalar.
Kategoriya bilish va ijtimoiy amaliyot tarixiy taraqqiyotining umumlashgan
natijasi boʻlib vujudga kelgan.
Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining predmeti bo’lajak o’qituvchi-
tarbiyachilarga kelajak avlodni ma’naviy yuksak fazilatlar egasi qilib tarbiyalash
sanatining qirralari, shakl va yo’llari hamda bilim, ko’nikma va malaka hosil qilish
haqida bahs yuritadi. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining o’rganish obyektini
esa ta’lim muassalaridagi uzluksiz ta’lim –tarbiya jarayoni tashkil etadi.
Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilish metodikasi ijtimoiy faollikni shakllantirishga
xizmat qiladi. Tarbiya - yosh avlodni har tamonlama voyaga yetkazish, unda
ijtimoiy ong va xulq-atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat
bo’lib, shaxsni aqliy
,jismoniy, axloqiy, ma’naviy sifatlarini shakllantirishga
qaratilgan bo’lib, insonning jamiyatda yashashini ta’minlash uchun zarur bo’lgan
xususiyatlarini tarkib toptirishning jarayonlaridir. Tarbiya shaxsni tarkib
toptirishga qaratilgan bo’lib, shaxs va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan
qadriyatlar asosida rivojlanadi.
Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy maqsadi, bugungi kun
talabiga javob beradigan barkamol shaxsni shakllantirishga qaratilgan ekan,
aynipaytda bu o’qituvchilarga katta mas’uliyatni yuklaydi. Shu jihatdan ham
o’qituvchining pedagogik faoliyat yuritishi davr talabiga javob bermog’i lozim.
Shu jihatdan ham yosh avlodni barkamol qilib voyaga yetkazish uchun
Respublikamizda ijtimoiy – tashkiliy, tarbiyaviy ishlar amalga oshirilmoqda.
Barkamol avlodni tarbiyalash, ma’naviy, ma’rifiy, tashkiliy uslubiy, ijtimoiy-
iqtisodiy jihatlari bilan murakkab tarbiyaviy ishlar tizimi kundan-kunga
takomillashib bormoqda.Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy vazifasi