TARBIYA JARAYONI MOHIYATI VA PRINSIPLARI (Tarbiya jarayonining maqsadi, Ijtimoiy tarbiyaning asosiy vazifalari, Tarbiya qonuniyatlari, Tarbiya prinsiplari)
Yuklangan vaqt
2024-04-30
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
33,7 KB
Ilmiybaza.uz
TARBIYA JARAYONI MOHIYATI VA PRINSIPLARI
Reja:
1. Tarbiya jarayonining maqsadi.
2. Tarbiya jarayonining mazmuni.
3. Ijtimoiy tarbiyaning asosiy vazifalari.
4. Tarbiya qonuniyatlari.
5. Tarbiya prinsiplari.
Ilmiybaza.uz
Tayanch iboralar: Tarbiya jarayoni, tarbiya nazariyasi, tarbiya jarayoni
xususiyatlari, tarbiya mazmuni, jjtimoiy tarbiya, tarbiya prinsiplari, tarbiya
qonuniyatlari.
1. Tarbiya jarayonining maqsadi.
Pedagogika fanining muhim tarkibiy qismlaridan biri – bu tarbiya nazariyasi
sanaladi.
Hayotga yangicha siyosiy va iqtisodiy nuqtai nazardan yondashish o‘sib
kelayotgan yosh avlod tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni ham qaytadan ko‘rib
chiqishni taqozo etmoqda.
Tarbiya nazariyasi Sharq mutafakkirlari va xalq pedagogikasining tarbiya
borasidagi boy tajribalariga tayanadi. Tarbiya nazariyasi o‘z qoidalarini asoslash
uchun falsafa, sotsiologiya, etika, estetika, fiziologiya, psixologiya kabi fanlarning
ma’lumotlaridan
foydalanadi.
Tarbiya
nazariyasi
pedagogikaning
boshqa
bo‘limlari: umumiy asoslari, ta’lim nazariyasi va xalq ta’limi tizimini boshqarish
bilan uzviy bog‘liq.
Tarbiya haqida tushuncha. Tarbiya jarayonini tashkil etishda, eng avvalo,
jamiyatning ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va madaniy sohalarida yuz berayotgan
o‘zgarishlar, amalga oshirilayotgan islohotlar mohiyatini chuqur anglab yetish talab
etiladi. Binobarin, kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyotining turli davrlarida shaxs
tarbiyasiga yondashuv ham mazmunan, ham shaklan o‘zgarib boradi. XXI asr
insoniyat tarixida “kompyuter davri” bo‘lib qolmoqda. Bu esa shaxsni tarbiyalashga
o‘ziga xos yondashuvni qaror toptirishni taqozo etadi.
Biroq, fan-texnika qanchalik jadal rivojlanib, jamiyat hayotidan muhim joy
olib, ishlab chiqarish jarayonlarining tezlashuviga qanchalik samarali ta’sir etmasin,
tarbiya nazariyasida shaxsni komil etib tarbiyalash, bu borada Markaziy Osiyo
mutafakkirlari, xalq pedagogikasi hamda jahon pedagogikasining ilg‘or fikrlariga
tayanib ish ko‘rish zarur.
Ilmiybaza.uz
Tarbiya maqsadi va vazifalari. Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyatan
turlicha ifodalab kelingan bo‘lib, uning mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib
asoslangan.
Maqsadsiz ma’lum g‘oyani ifoda etmaydigan tarbiya bo‘lmaydi. Tarbiya
Tarbiya maqsadi asosida uning mazmuni asoslanib, maqsadni amalga oshirishga
xizmat qiluvchi metod va usullar aniqlanadi. Uning muammosi pedagogikaning
dolzarb masalalaridan biri sanaladi.
Tarbiya maqsadi umumiy va individual xarakterga ega bo‘lishi mumkin.
Ilg‘or pedagogika umumiy va individual maqsadlar birligi va uyg‘unligini namoyon
etadi.
Tarbiya jarayoni umumiy ijtimoiy maqsadni hal etishga yo‘naltiriladi va aniq
vazifalar tizimi sifatida namoyon bo‘ladi. Shunga ko‘ra tarbiya maqsadi tarbiya
jarayonini tashkil etishda hal etiladigan vazifalar tizimidir.
Tarbiya maqsadi qanday shakllanadi? Uning shakllanishida ko‘plab obyektiv
sabablar yetakchi rol o‘ynaydi. Organizmning fiziologik yetilish qonuniyatlari,
insonning ruhiy rivojlanishi, falsafiy va pedagogik fikrlar yutug‘i, ijtimoiy
madaniyat darajasi maqsadga umumiy yo‘nalish beradi. Biroq asosiy omil doimo
davlat mafkurasining yetakchi g‘oyalari bo‘lib qolaveradi.
Shaxs kamolotida muhim o‘rin tutuvchi ma’naviy va axlohiy poklik, iymon, insof,
diyonat, or-nomus, mehr-oqibat, keksalarga hurmat singari insoniy fazilatlar o‘z-
o‘zidan shakllanmaydi. Ularning asosida yosh avlodga oila, umumiy o‘rta, o‘rta
maxsus, kasb-hunar va oliy ta’lim tizimida amalga oshirilayotgan ta’lim-tarbiya
mazmuni, g‘oyaviy yo‘nalishi va samarasi yotadi.
Har qanday ijtimoiy jamiyatda yosh avlod tarbiyasi muayyan maqsad asosida
tashkil etiladi. Tarbiya maqsadi ijtimoiy jamiyat taraqqiyoti, uning rivojlanish
yo‘nalishi, ijtimoiy munosabatlar mazmunidan kelib chiqib belgilanadi. Bugungi
kunda O‘zbekiston Respublikasida tashkil etilayotgan tarbiyaning asosiy maqsadi
komil shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat.
Tarbiya jarayonining natijasi. Tarbiyaning natijasi yuksak ma’naviy va axloqiy
talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrlarni tarbiyalashdir. Bu jarayon ikki
Ilmiybaza.uz
tomonlama bo‘lib, uyushtirish va rahbarlik, shuningdek, o‘quvchi shaxsining o‘zi
tomonidan faollik ko‘rsatilishini taqozo etadi. Bu jarayonda pedagog yetakchi rol
o‘ynaydi. U ijtimoiy tarbiyaning umumiy maqsadini tushunadi, unga erishish yo‘lida
amalga oshiriladigan vazifalar tizimidan xabardor, tarbiya shakl, metod, vositalarini
to‘g‘ri tanlay oladi va tarbiya jarayoniga tadbiq etadi.
Tarbiya jarayonining mohiyatini tarbiyaga har tomonlama yondashish bilan
muvaffaqiyatli tarzda, ilmiy tahlil qilish mumkin.
Shaxs tarbiyaning natijasi sifatida shakllanadigan ijtimoiy mavjudotdir. Shaxsning
ko‘pdan-ko‘p xislatlari bir-biridan ajratilgan emas, balki o‘zaro mustahkam
bog‘langan. Tarbiya jarayonida bolaning shaxsiyati ayrim-ayrim emas, balki yaxlit
ravishda rivojlanadi.
Bola o‘sib va rivojlanib borgani sari tarbiya vazifalari murakkablashib,
chuqurlashib, tabaqalashib boradi.
Har tomonlama yetuk shaxsni tarbiyalash unga izchil ravishda aqliy, g‘oyaviy-
siyosiy, axloqiy, mehnat, estetik, jismoniy, ekologik, iqtisodiy hamda huquqiy
tarbiya berish, o‘quvchilarning ongi, xulq-atvori va faoliyatining birligi,
shuningdek, tarbiya jarayonini tashkil etishning yakka, guruhli va ommaviy
shakllarini qo‘shib olib borilishini ta’minlaydigan pedagogik tizimlarni vujudga
keltirish va bu tizim g‘oyalariga amal qilishni talab etadi.
Ijtimoiy tarbiya jarayoni shaxsning ijtimoiy fazilatlarini shakllantirish, uning
atrof-tevarak, jamiyat, odamlar hamda o‘ziga nisbatan munosabatlari doirasini
vujudga keltirish va uni kengaytirishga qaratilgan. Shaxs ishtirok etadigan ijtimoiy
munosabatlar tizimi qanchalik keng, xilma-xil va chuqur bo‘lsa, uning ma’naviyati
boy bo‘ladi.
O‘z tabiatiga ko‘ra tarbiya jarayoni ko‘p omilli xarakterga ega. YA’ni, bola
shaxsining qaror topishi oila, ta’lim muassasasi, jamoatchilik, ijtimoiy muhit,
shuningdek, vaziyatlar xilma-xilligi, bevosita va bilvosita ta’sirlar ostida ro‘y beradi.
Tarbiya jarayonining natijalari odatda bir xil xarakterda bo‘lmaydi. Bu narsa
o‘quvchilarning psixologik (individual, tipologik), fiziologik va jismoniy
xususiyatlari, ularning hayotiy va ma’naviy tajribasi, shaxsiy pozitsiyasiga bog‘liq.
Ilmiybaza.uz
Tarbiya jarayoni, odatda, o‘z-o‘zini tarbiyalash, o‘z-o‘zini qayta tarbiyalash,
bolaning atrof-muhitdagi u yoki bu hodisalar bilan salbiy aloqasi natijasida vujudga
keladigan munosabatlar va ularning xususiyatlarini bartaraf etish bilan olib boriladi.
O‘zini o‘zi tarbiyalash shaxsni o‘zida ijtimoiy qadrga ega bo‘lgan fazilatlarni hosil
qilish va takomillashtirishga hamda salbiy xislatlarni bartaraf etishga qaratilgan
ichki faoliyat sifatida ta’riflanadi.
O‘z-o‘zini qayta tarbiyalash shaxsning o‘zidagi salbiy odatlar, xarakteridagi
zararli sifatlarni yo‘qotish, ularni bartaraf etishga qaratilgan ichki faoliyati
jarayonidir. Bola xulqidagi “og‘ish”lar oiladagi nosog‘lom muhit, ota-onaning
tarbiyada yo‘l qo‘ygan xatolari, o‘qituvchi faoliyatidagi kamchiliklar asosida
vujudga keladi. Qayta tarbiyalash jarayonida salbiy xulqni hosil qilgan sabab,
sharoit o‘zgartiriladi, qayta tarbiyalashda maktab va shaxsning shaxsiy ta’sirini oila,
shu jumladan, ota-ona ham ma’qullashi lozim. Demak, qayta tarbiyalash
o‘quvchining o‘zigagina emas, balki uning ota-onasiga ham qaratilishi lozim.
Tarbiya. O‘sib kelayotgan yosh avlodning zamon talablariga mos, barkamol
inson bo‘lib shakllanishlari uchun ijtimoiy tarbiyaning muhim tarkibiy qismlari –
aqliy, ma’naviy-axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, huquqiy, ekologik, iqtisodiy,
jinsiy tarbiyani tashkil etishga nisbatan yangicha yondashish, ularni samarali tashkil
etish yo‘llarini ishlab chiqish alohida dolzarblik kasb etadi. Bu esa tarbiyadagi eng
muhim vazifalardir.
2. Tarbiya jarayonining mazmuni. Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya
mohiyati turlicha bo‘lib, uning mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib
asoslangan. Tarbiya g‘oyasi turlicha ifodalangan bo‘lsada, ammo yo‘naltiruvchanlik
xususiyati hamda obyektiga ko‘ra yakdillikni ifoda etadi.
Tarbiya xususida taniqli o‘zbek pedagogi Abdulla Avloniy shunday deydi: “Al-
hosil, tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot – yo falokat, yo saodat – yo
falokat masalasidur”(. Ushbu fikrlardan anglaniladiki, shaxs tarbiyasi xususiy ish
emas, balki ijtimoiy, milliy ishdir. Zero, har bir xalqning taraqqiy etishi,
davlatlarning qudratli bo‘lishi avlodlar tarbiyasiga ko‘p jihatdan bog‘liq.
Ilmiybaza.uz
O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy-siyosiy mustaqillikni qo‘lga kiritgach, ijtimoiy
hayotning barcha sohalarida tub islohotlar olib borilmoqda. Islohotlarning asosiy
g‘oyasi respublikaning riojlanish va taraqqiyot yo‘li deb e’tirof etilgan demokratik,
insonparvar, huquqiy jamiyatni barpo etish uchun xizmat qiladi. Demokratik,
insonparvar, huquqiy jamiyatni barpo etish vazifasi o‘sib kelayotgan yosh avlod
zimmasiga yuklanadi. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni,
“Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” hamda O‘zbekiston Respublikasi birinchi
Prezidenti I.A.Karimovning qator asar va nutqlari, chunonchi, “Barkamol avlod –
O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori”, “O‘zbekiston XXI asrga intilmoqda” nomli
asarlarida mustaqil respublikada ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish maqsadi va
vazifalari belgilab berilgan.
Tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar
o‘rtasida tashkil etiluvchi hamda aniq maqsadga yo‘naltirilgan hamkorlik
jarayonidir. Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his-
tuyg‘ulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil
etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo‘ladi.
Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan to‘g‘ri
uyushtirish g‘oyat muhimdir. Faoliyat jarayonida bola tashqaridan kelayotgan
tarbiyaviy ta’sirlarga nisbatan ma’lum munosabatda bo‘ladi. Bu munosabat
shaxsning ichki ehtiyoj va xohishlarini ifodalaydi. Psixolog va pedagoglarning
tadqiqotlari shaxsga tashqi omillarning (xoh salbiy, xoh ijobiy) ta’siri bolaning
ularga munosabatiga bog‘liqligini ko‘rsatadi. Bola faoliyatini uyushtirishgina emas,
balki tarbiyalanuvchining bu faoliyatga nisbatan turli kechinmalarni qanday
anglashi, baholashi, his qilishi, ulardan o‘zi uchun nimalarni olayotganligini bilishi
zarur. Zero, tarbiya ijtimoiy munosabatlarning murakkablashib borishi asosida
kechadi.
Tarbiya jarayonida o‘quvchining ongigina emas, balki his-tuyg‘ularini ham
o‘stirib borish, unda jamiyatning shaxsga qo‘yadigan axloqiy talablariga muvofiq
keladigan xulqiy malaka va odatlarini hosil qilish lozim. Bunga erishish uchun
o‘quvchining ongi, hissiyoti va irodasiga ta’sir etib boriladi. Agar bularning birortasi
Ilmiybaza.uz
e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Tarbiya jarayoniga
o‘qituvchi rahbarlik qiladi. U o‘quvchilar faoliyatini belgilaydi, ularning ijtimoiy
jarayonda ishtirok etishlari uchun shart-sharoit yaratadi.
Ijtimoiy jarayonda faol ishtirok etish orqali o‘quvchilarning mustaqilligi,
ijodiy tashabbuskorligi ortib boradi. Faoliyat o‘quvchilar jamoasi manfaati va istagi
asosida uyushtirilsa, bu jarayonda bolaning tengdoshlari va o‘zini o‘zi anglash
jarayoni yuzaga keladi. Bola o‘z xulqi, xatti-harakati uchun jamoa oldida
javobgarlikni sezishga erishgach, ijrochi emas, balki umumiy ishning faol
qatnashchisi bo‘lib qoladi.
Tarbiyani samarali yo‘lga qo‘yish uchun uning harakatlantiruvchi kuchi,
tarbiya jarayonining manbaini yaxshi bilish va hisobga olish muhimdir. Bu tarbiya
jarayonidagi ichki va tashqi qarama-qarshiliklardan iborat.
Tarbiyada o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasi ham hisobga olinadi.
Tarbiyachi bola shaxsining o‘quvchilik yillarida uning ongiga turli faoliyat (o‘qish,
mehnat, ijtimoiy ishlar, o‘yin, sport, badiiy havaskorlik) yordami bilan maxsus ta’sir
etish muhimdir.
Tarbiya yaxlit jarayonda amalga oshirilib, uning tarkibiy qismlari ayni bir
vaqtda, faoliyatning biror turi asosida namoyon bo‘ladi.
Tarbiya jarayonida uning maqsadi, shakl va metodlari, shaxsning o‘zini-o‘zi
tarbiyalash va qayta tarbiyalash jihatlari muhim o‘rin tutadi. Tarbiya mazmuni
ijtimoiy tuzum buyurtmasi asosida belgilanib, uning amalga oshishi uchun ma’lum
shart-sharoitlarning mavjudligi talab etiladi:
Tarbiya jarayonining o‘ziga xosligi. Ijtimoiy tarbiya maqsadi hamda
vazifalarini amalga oshirish uchun tarbiya jarayonining o‘ziga xosligini anglab olish
muhimdir. Tarbiya jarayoni o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Uning eng muhim
xususiyati aniq maqsadga yo‘naltirilganligidir.
Zamonaviy talqinda tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi
muayyan maqsadga erishishga qaratilgan samarali hamkorlik demakdir. Zero,
tarbiya jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatlari tashkil
Ilmiybaza.uz
etiladi, boshqariladi va nazorat qilinadi. Yagona maqsadga erishish yo‘li zamonaviy
tarbiya jarayonining maqsadini tavsiflaydi.
Tarbiya jarayoni ko‘p qirrali jarayon bo‘lib, unda tarbiya mohiyatini yoritishga
xizmat qiluvchi ichki va tashkil (subyektiv va obyektiv) omillar ko‘zga tashlanadi.
Subyektiv omillar shaxsning ichiki ehtiyojlari, qiziqishlari, hayotiy munosabatlari
mazmunini anglashga yordam bersa, obyektiv omillar shaxsning hayot kechirishi,
shakllanishi, hayotiy muammolarni ijobiy hal etish uchun sharoit yaratadi. Tarbiya
faoliyatining mazmuni, yo‘nalishi va shakli obektiv sharoitlar bilan qanchalik
mutanosib kelsa, shaxsni shakllantirish borasida shunday muvaffaqiyatga erishiladi.
Tarbiya jarayonining tashkil etilishi va boshqarilishida nafaqat o‘qituvchi faoliyati,
balki o‘quvchining yosh va psixologik shaxsiy xususiyatlari, o‘y-fikrlari, hayotiy
qarashlari hami muhim o‘rin tutadi.
Tarbiya jarayonining yana bir xususiyati uning uzoq muddat davom etishidir.
Tarbiya natijalari tez sur’atda yoki yaqqol ko‘zga tashlanmaydi. O‘zida insoniy
sifatlarni namoyon eta olgan shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazishda uzoq muddatli
davr talab etiladi. Shaxsning muayyan vaqtning o‘zida, turli-tuman qarashlar mavjud
sharoitda
harakat
qilishi
tarbiya
jarayonini
murakkablashtiradi.
Ta’lim
muassasalarida
olib
borilayotgan
tarbiya
shaxs
ongi,
dunyoqarashini
shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. Binobarin, yoshlik yillarida insonning asab
tizimi yuqori darajada ta’sirchan hamda beqaror bo‘ladi. Shu bois tarbiya
muvaffaqiyati ayni o‘quvchilik yillarida shaxsga to‘g‘ri tarbiya berish lozimligini
talab etadi.
Tarbiya jarayonining yana bir xususiyati uning uzluksizligi sanaladi. Ta’lim
muassasasida olib borilayotgan tarbiya jarayoni bu – o‘qituvchi va o‘quvchilarning
birgalikdagi uzluksiz, tizimli harakatlari jarayonidir. O‘quvchilarda ijobiy sifatlarni
qaror toptirishda yagona maqsad sari yo‘naltirilgan, bir-birini to‘ldiruvchi, boyitib
boruvchi, takomillashtiruvchi faoliyat alohida ahamiyat kasb etadi. Shu bois oila,
ta’lim muassasalari, jamoatchilik hamkorligida tashkil etilayotgan tarbiyaviy
tadbirlarning uzluksiz o‘tkazilishiga erishish maqsadga muvofiqdir.
Ilmiybaza.uz
Bolani tarbiyalashda maktab yetakchi o‘rin egallasa ham, bolalarga uzluksiz
tarbiyaviy ta’sir o‘tkaza olmaydi, chunki, bolalar ma’lum muddatgina ta’lim
muassasasida, o‘qituvchining tarbiyaviy ta’siri ostida bo‘lib, qolgan vaqtining
asosiy qismini oilada, ko‘chada, jamoat orasida o‘tkazadilar. Kuzgi, qishki, bahorgi
va ayniqsa, yozgi ta’tillar davrida o‘quvchilar ta’lim muassasasi o‘qituvchisi
ta’siridan chetda qoladilar. Demak, ta’lim muassasasida bolalarni tarbiyalash vaqt
jihatidan chegaralangan bo‘lib, sinfdan va maktabdan tashqarida amalga
oshiriladigan tarbiyaviy ishlardan holi vaqtda ular o‘qituvchi yoki tarbiyachining
ta’siri hamda nazoratida uzoqlashadilar.
O‘quvchilarga nisbatan ta’lim muassasasining ta’sirini susaytirmaslik maqsadida
sinfdan, maktabdan tashqarida va ta’til davrida ham tarbiyaviy ishlarni tashkil
etishga alohida e’tibor beriladi. Ana shu maqsadda bir qator tarbiyaviy ishlar olib
boriladi.
Ayni
vaqtida
respublikada
o‘quvchilarning
ta’lim
muassasalaridan
uzoqlashtirmaslik maqsadida qo‘shimcha ta’lim muassasalari faoliyat olib
bormoqda. Qo‘shimcha ta’lim muassasalarida o‘quvchilar xususiy fanlar hamda
xorijiy tillarni mukammal o‘zlashtirishlari, texnik va badiiy yo‘nalishlar bo‘yicha
bilim olishlari, amaliy faoliyat ko‘nikma va malakalariga ega bo‘lishlari mumkin.
Qo‘shimcha ta’lim muassasalarida tashkil etilayotgan tarli yo‘nalish va
mavzulardagi uchravshuvlar, ko‘rgazmalar, ko‘riklar, suhbatlar o‘quvchilarning
tafakkurini boyitishda, ularda mustahkam xaraktar va irodani tarkib toptirishda
muhim o‘rin tutmoqda.
Tarbiya jarayonining yana bir xususiyati – bu uning yaxlit holda tizimli tashkil
etilishidir. Yaxlitlik shundan iboratki, tarbiya jarayonining maqsadi, mazmuni va
metodlarini birligi shaxsni shakllantirish g‘oyasini amalga oshirish uchun xizmat
qiladi. Shaxs ma’naviy-axloqiy sifatlarni ketma-ket emas, balki yaxlit o‘zlashtirib
boradi, shu bois pedagogik ta’sir yaxlitlik, tizimlilik kasb etadi.
Tarbiya jarayonining yaxlitlik, tizimlilik xususiyati bir qator muhim pedagogik
talablarga amal qilish, o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi hamkorlikni qaror
toptirishni talab etadi.
Ilmiybaza.uz
Tarbiyaning yana bir xususiyati shundan iboratki, bu jarayon ikki tomonlama aloqa
xususiyatiga ega bo‘lib, unda bolaning o‘zi ham faol ishtirok etadi.
Ikki tomonlama aloqa ikki yo‘nalishda, ya’ni, o‘qituvchining o‘quvchiga
ko‘rsatadigan ta’siri (to‘g‘ri aloqa) hamda o‘quvchining o‘qituvchiga nisbatan
munosabati (teskari aloqa) tarzida tashkil etiladi.
Tarbiyaning pedagogik texnologiya nazariyasi g‘oyasiga muvofiq, endilikda
o‘quvchi tarbiya jarayonining obyektigina bo‘lib qolmasdan, subyekti sifatida ham
faoliyat ko‘rsatadi. Shuning uchun o‘qituvchi o‘quvchining ichki imkoniyatlari,
unga nisbatan bo‘layotgan tashqi ta’sirlar va axborot manbalarini inobatga olishi
zarur. Agarda mazkur talab unutilsa, shaxsni tarbiyalash qiyinlashadi yoki barcha
urinishlr samarasiz yakun topadi. Mana shundan tarbiya jarayonining yana bir
xususiyati – tarbiyada qarama-qarshilikning mavjudligi kelib chiqadi. Qaram-
qarshiliklar o‘quvchilarga o‘z tushunchalariga muvofiq paydo bo‘lgan dastlabki
sifatlar o‘rtasida yoki o‘quvchilarga qo‘yiladigan talablar bilan ularni bajarish
imkoniyatlari o‘rtasidagi ziddiyatlarning kelib chiqishi uchun zamin yaratadi.
Undan tashqari bu qarama-qarshiliklar ko‘pincha bolaning ongi bilan xulqi bir-
biriga muvofiq bo‘lmasligidan, o‘qituvchi va tarbiyachilarning o‘quvchilar yosh,
psixologik, fiziologik xususiyatlari (fe’l-atvori, xarakteri, qiziqishlari, jismoniy,
ruhiy hamda fiziologik jihatdan sog‘lomligi)ni yaxshi bilmasliklari oqibatida kelib
chiqadi.
Demak, tarbiya muayyan, aniq maqsad va ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida
shaxsni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori, dunyoqarashini tarkib
toptirish jarayonidir. Ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish jarayonida bir qator vazifalar
hal etiladi. Tarbiyaning maqsad va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot
darajasi, ijtimoiy munosabatlar mazmuni, fuqarolarning dunyoqarashi, intilishlarida
belgilanadi. Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash, tarbiyani tashkil
etishda ularni inobatga olish ma’lum pedagogik vazifalarni ijobiy hal etish imkonini
beradi.
3. Ijtimoiy tarbiyaning asosiy vazifalari. Ijtimoiy tarbiyani tashkil etish jarayonida
bir qator vazifalar hal etiladi. Vazifalar ijtimoiy tarbiya maqsadidan kelib chiqib
Ilmiybaza.uz
belgilanadi. Mustaqil O‘zRda yosh avlodni tarbiyalash jarayonida quyidagi
vazifalarni hal etilmoqda:
1) yoshlarni ijtimoiy hayotga tayyorlash, ularda keng dunyoqarashni tarkib toptirish,
o‘z shaxsiy turmushiga maqsadli yondashuv, reja va amal birligi hissini uyg‘otish;
2) o‘quvchilarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar mohiyatidan ogoh etish, chuqur
bilim va tafakkurga ega yoshlarni tarbiyalash, ularning ongini boyitish;
3) umuminsoniy axloq meyorlari (odamiylik, kamtarlik, o‘zaro yordam, mehr-
muhabbat, muruvvat, alodatni yoqlash, insonparvarlik, axloqsizlikka nisbatan nafrat
va hokazolar)ning mohiyatini anglash, o‘quvchilarda muomala odobi, yuksak
madaniyatni qaror toptirishga erishish;
4) o‘quvchilarda huquqiy va axloqiy meyorlarga hurmat ruhida yondashish hissi va
fuqarolik tuyg‘usi, ijtimoiy burchga mas’ullikni qaror toptirish;
5) tabiatni muhofaza qilish, ekologik muvozanatni yuzaga keltirish borasidagi
mas’uliyatni tarkib toptirish;
6) vatanparvarlik va baynalminallik tuyg‘usini shakllantirish, o‘zga millat va
xalqlarni hurmat qilish, ularning huquq va burchlarini kamsitmaslik tuyg‘usini qaror
toptirish;
7) mustaqil davlat – O‘zbekiston Respublikasining ichki va tashqi siyosatiga to‘g‘ri
va xolisona baho berishga o‘rganish;
8) insonni oliy qadriyat sifatida qadrlash, uning sha’ni, or-nomusi, qadr-qimmati,
huquq va burchlarini hurmat qilishga o‘rgatish va boshqalar.
Respublikada olib borilayotgan ijtimoiy tarbiyaning umumiy vazifalari ana
shulardan iborat. Shu bilan birga ijtimoiy tarbiya yo‘nalishlari – axloqiy, aqliy,
jismoniy, ekologik, iqtisodiy, huquqiy va siyosiy tarbiyaning xususiy maqsadidan
kelib chiqqan holda bir qator vazifalar amalga oshiriladi. Chunonchi,
1) axloqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida o‘quvchilarni ijtimoiy-axloqiy meyorlar
mazmunidan xabardor etish, ularga axloqiy meyorlarning ijtimoiy hayotdagi
ahamiyatini tushuntirish, ularda ijtimoiy-axloqiy meyorlar (talab va ta’qiqlar)ga
nisbatan hurmat hissini qaror toptirish asosida axloqiy ong va madaniyatni
shakllantirish;
Ilmiybaza.uz
2) aqliy tarbiyani yo‘lga qo‘yish chog‘ida o‘quvchilarni ilm-fan, texnika va
texnologiya sohasida erishilayotgan yutuqlar, yangilik va kashfiyotlardan boxabar
etish, ularga ijtimoiy va tabiiy fanlar bo‘yicha bilimlarni berish orqali tafakkur va
dunyoqarashni rivojlantirish;
3) jismoniy tarbiyani tashkil etish jarayonida o‘quvchilarni o‘z sog‘liqlarini saqlash
va mustahkamlash, organizmni chiniqtirish, jismoniy jihatdan to‘g‘ri rivojlanishi
hamda uning ishchanlik qobiliyatini oshirish borasida g‘amxo‘rlik qilish tuyg‘usini
yuzaga keltirish, ularda yangi harakat to‘rlari borasida ko‘nikma va malakalarni
hosil qilish, ularni maxsus bilimlar bilan qurollantirish, o‘quvchilarning yoshi,
jinsiga muvofiq keladigan (kuch, tezkorlik, chaqqonlik, chidamlilik, sabot, mehnat,
chidam, iroda, xarakterni qaror toptirish) jismoniy sifatlarni rivojlantirish, shaxsiy
gigiyenani saqlashga nisbatan ongli munosabatlarni tarbiyalash;
4) estetik tarbiyani olib borish jarayonida o‘quvchilarda estetik his-tuyg‘u, estetik
didni tarbiyalash, ularning ijodiy qobiliyatlari, estetik ehtiyojlari va go‘zallikni
sevish, go‘zallikka intilish tuyg‘ularini rivojlantirish, estetik madaniyatni
shakllantirish;
5) ekologik tarbiyani olib borish chog‘ida o‘quvchilarga ekologik bilimlar berish
asosida shaxs, jamiyat va tabiat birligi hamda aloqadorligini o‘quvchilarga
tushuntirish, ularda ekotizimning inson, insoniyat, jamiyat taraqqiyotidagi muhim
o‘rni va mohiyati borasidagi tushunchalarni qaror toptirish, tabiatga nisbatan
ehtiyotkorona va mas’uliyat bilan munosabatda bo‘lish, tabiatni asrash to‘g‘risida
g‘amxo‘rlik qilish tuyg‘ularni qaror toptirish, ekologik madaniyatni shakllantirish;
6) iqtisodiy tarbiyani tashkil etish jarayonida o‘quvchilarga iqtisodiy bilimlarni
berish asosida mamlakat iqtisodiy barqarorligini ta’minlash, bozor infrastrukturasi
qoidalariga amal qilish, ichki bozorni to‘ldirish, kichik va o‘rta biznesni yaratish
borasidagi faoliyat jarayonida ishtirok etish ko‘nikma, malakalarini hosil qilish,
inson mehnati bilan yaratilgan moddiy boylikni asrash, ularni ko‘paytirish borasida
qayg‘urish tuyg‘ularini qaror toptirish, iqtisodiy madaniyatni shakllantirish;
7) huquqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida o‘quvchilarga davlat Konstitutsiyasi,
davlat haqidagi ta’limot, fuqarolik, oila, mehnat, xo‘jalik, ma’muriy nafaqa, sud
Ilmiybaza.uz
ishlarini yuritish va boshqarishga oid huquqlar mohiyatini tushuntirish, ularda
ijtimoiy-huquqiy meyorlarning shaxs va jamiyat hayotidagi ahamiyatiga oid
tushunchani hosil qilish, huquqiy munosabatlar borasida tasavvurga ega bo‘lishlarini
ta’minlash, huquqiy ong hamda huquqiy faoliyatni tashkil etish borasidagi ko‘nikma
va malakalarni hosil qilish, huquqiy madaniyatni shaklllantirish;
8) fuqarolik tarbiyasini tashkil etish jarayonida o‘quvchilarga siyosiy bilimlarni
berish, O‘zR Konstitutsiyasi, fuqarolik jamiyati asoslari, milliy davlat tuzilishi,
davlat organlari faoliyati, shuningdek, respublikaning ichki va tashqi siyosati
mazmunini o‘rganishni ta’minlash asosida o‘quvchilarda siyosiy faoliyat ko‘nikma
va malakalarini tarkib toptirish, siyosiy madaniyatni shakllantirish va hokazolar.
4. Tarbiya qonuniyatlari. Tarbiya jarayoni ijtimoiy hodisa sifatida quyidagi
qonuniyatlar asosida kechadi:
5. Tarbiya prinsiplari. Tarbiya prinsiplari – tarbiya jarayonini mazmuni, metod va
vositalariga qo‘yiladigan talablar yoki tarbiya jarayonini tashkil qilishda tarbiyachi
amal qilishi kerak bo‘lgan qoidalar majmuidir.
Tarbiya prinsiplari:
Ijtimoiy hayot va mehnat bilan birlik pringsipi;
Tarbiyada insonparvarlik prinsipi;
Tarbiyalanuvchilarga xususiy yondashuv;
Tarbining bir masadga aratilganligi.
Ijtimoiy hayot va mehnat bilan birlik prinsipi. Ushbu prinsipning mazmuni
tarbiyalanuvchini ijtimoiy hayotning faol ishtirokchisi qilib tarbiyalashni nazarda
tutadi. Jumladan, tarbiyalanuvchilar davlat ramzlarini mazmun-mohiyatini bilishi,
madhiyani yoddan aytib berishi, vatani tarixini, davlat tilini bilishi, tabiiy
resurslardan oqilona foydalanish ko‘nikmasi bo‘lishi, milliy urf-odatlarni bilishi va
boshqalar talab etiladi. Shuningdek, tarbiyachi ijtimoiy hayotda bo‘layotgan
voqealardan xabardor bo‘lishi hamda tarbiyalanvchilarga axborotlarni to‘g‘ri tahlil
qilib berishi kerak bo‘ladi.
Ilmiybaza.uz
Tarbiyada insonparvarlik prinsipi. Ushbu prinsip tarbiyalanuvchi shaxsiga nisbatan
talabchanlik
va
hurmat
bilan
yondashishni
talab
qiladi.
Jumladan,
tarbiyalanuvchilarga
nisbatan
talabchanlik
ularning
yosh
va
individual
xususiyatlariga mos bo‘lishi bilan birgalikda, oqilona va puxta o‘ylab ko‘rilgan
bo‘lishi kerak. Tarbiyalanuvchiga ruhiy azob va jismoniy jazo bermaslik ham ushbu
prinsipning asosiy qoidasi sanaladi.
Tarbiyalanuvchilarga xususiy yondashuv. Eramizdan avvalgi davrda Qadimgi
Yunonistonda faylasuf-pedagoglar tarbiyada yosh va individual psixologik
xususiyatlarni hisobga olib tarbiya metodlarini qo‘llashni bilishgan hamda tarbiya
jarayonida buni e’tiborga olishgan. So‘nggi yillarda pedagoglar va psixologlarning
tadqiqot natijalariga ko‘ra, tarbiya jarayonida nafaqat yosh va individual psixologik
xususiyatlarini hisobga olishni, balki tarbiyalanuvchilarning o‘ziga xosligini
hisobga
olib
tarbiya
jarayonini
tashkil
qilish
kerakligi
ta’kidlanadi.
Tarbiyalanuvchiga xususiy yondashuv, deganda tarbiyalanuvchining hayotiy
ko‘rsatmalari, qiziqishlari, orzulari, maqsadlari, biror xatti-harakatga keltiruvchi
motivlari kabilardir. Demak, tarbiyachi tarbiya jarayonini tashkil qilishda
tarbiyalanvchilarning yuqoridagi jihatlarini ham hisobga olishi muhimdir.
Tarbiyaning bir maqsadga qaratilganligi. Tarbiyaning bir maqsadga qaratilganligi
deganda, oila jamiyat va ta’lim muassasasining shaxs tarbiyasida maqsadlarining
birligi tushuniladi.
Nazorat uchun savollar:
Tarbiya jarayonining mohiyatini qisqacha tavsiflang.
Tarbiya maqsadi nimadan iborat?
Tarbiya jarayonining o‘ziga xos xususiyatlari nimalardan iborat?
Tarbiya jarayonida qanday vazifalar hal etiladi?
5. Tarbiya jarayoni qanday qonuniyatlar asosida kechadi?
6. Tarbiya jarayoni qanday prinsiplar asosida tashkil etiladi?