TARBIYA JARAYONINI SAMARADORLIGINI OSHIRISHDA ILG‘OR
XORIJIY TAJRIBALAR
Reja:
1.Jahon tarbiya konsepsiyalari.
2. Jahonning rivojlangan mamlakatlari tarixi, maqsadli, uzluksiz ma’naviy
tarbiyaning tutgan o‘rni.
3.Yaponiyada fuqaroni tarbiyalash–“axloqiy tarbiya” tizimi “xarakterni
shakllantirishga yo‘naltirilgan ta’lim”, “davlat uchun maqbul axloqiy sifatlarni
tarbiyalashga qaratilgan faoliyat”, “fuqarolik axloqi asoslarini tarbiyalash”
tizimi.
4. Xitoyda Konfusiylik axloqining besh asosiy ustuni.
Tayanch atamalar: Tarbiya konsepsiyasi, Axloqiy tarbiya tizimi,Konfutsiylik
asosi.
1. Ta’lim- tarbiya samaradorligini oshirishda innovatsion yondashuvning
zaruriyati. Hozirgi sharoitda innovatsion faollik oliy ta’limning ham mazmun hamda
tashkiliy tuzilmaviy jihatdan qayta ishlab chiqish bilan bevosita bog‘liq. Bu
jarayonlarning asosi bo‘lib oxirgi uch, o‘n yillikda pedagogik ta’lim nazariyasini
tezkor ishlab chiqilishi bo‘ldi.
8(A.A.Abdulina, Ye.V.Bondarevskaya,
V.I.Zagvyazinskiy, V.S.Ilin, N.M.Kan-Kalik, V.A.Slastenin va b.q) Pedagogik ta’lim
rivojlanishining zamonaviy innovatsion yo‘nalishlarini ichida xususiy innovatsion
nazariyani shaxsiy (xususiy) yo‘nalishli ta’lim sohasidagi ishlanmalarni, ta’limni
tashkiliy-tuzilmaviy modelini, ta’limni ko‘p darajali tizimini rivojlantirishni ajratib
ko‘rsatish mumkin. Hayotiy kelajakni amalga oshirish uchun inson ongli tarzda qayta
o‘z-o‘zini faoliyatini yo‘lga qo‘yadi va buning uchun ta’lim jarayoni
imkoniyatlaridan foydalanadi. Ayniqsa, bu jarayon talaba yoshi davri, yoshlik davri
ayni ushbu jarayonni yo‘lga qo‘yish uchun muhim bosqich davri hisoblanadi. Ushbu
konsepsiyaning keyingi g‘oyasi pedagogik sub’ektivlikni rivojlanishi bilan bog‘liq:
talaba “o‘rganuvchi”, “o‘quvchi”, “o‘qitadigan” pozitsiya orqali o‘tadi. Agar oliy
o‘quv yurti “o‘qish joyi va vaqti emas, balki yigit va qizlarni katta bo‘lish
maydoni”(D.B.Elkonin) deb qaralsa, u holda ushbu oliy o‘quv yurtidagi pedagogik
jarayon uni amalga oshirish orqali ta’lim olayotgan talabaning o‘z-o‘zini
rivojlantirishini faollashtiruvchi, hech bir narsa bilan qiyoslab bo‘lmaydigan
pedagogik jarayonni ijodiy-o‘zini qayta qurish sub’ekti ham talaba, ham pedagog
uchun imkoniyatlar hisoblanadi. O‘qituvchi faoliyati ham o‘zgaradi: “usta” ishlari
orqali bilimlarini pedagogik texnologiya asosida yetkazishdan, talabalarda pedagogik
qobiliyatni shakllantirish maqsadida birgalikdagi faoliyatni tashkil etuvchi
“maslahatchi” pozitsiyada talabalar bilan birgalikda uning kelajak kasbiy faoliyatini
loyihalovchiga aylanadi. Shunga ko‘ra integrativ ta’lim texnologiyalarini yo‘lga
qo‘yish dolzarb bo‘lib qoladi. Ushbu masalada ta’limni loyihalash bilan
shug‘ullanuvchi muammolar instituti bugungi kundagi dolzarb masalada yetakchilik
qilmog‘i zarur. Bundan tashqari oliy ta’limda har bir fanlarni o‘qitish sohasida
pedagogika va psixologiya fanlari bloki tezkor texnologik izlanishlarni amalga
oshirish bilan shug‘ullanishlari kerak. Pedagogik ta’lim amalga oshirishining
tashkiliy-tuzilmaviy modeli haqida alohida to‘xtalish kerakligi e’tiborga loyiq. Bular:
kichik darajadagi, ko‘p bosqichli va ko‘p darajadagi modellarga qaratilishidan iborat.
Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan har bir model mustaqil yaxlit ta’lim sifatida qaralib, ular
o‘zlarining jilg‘alariga ega bo‘lib, aniq ijtimoiy-madaniy va iqtisodiy xolatlar bilan
bevosita bog‘liq. Kichik darajadagi tizim – bu oliy ta’limdagi an’anaviy tizim
hisoblanib, u qat’iy hisoblanib, bunda tor mutaxassislar tayyorlanib, ta’lim jarayonida
o‘qitish variantlarini tanlash imkoniyati mavjud emas. Qabul qilingan 1998yildagi
DTS da variativ qismi kiritilgan bo‘lsada, lekin bu tizim ham baribir shaxs tanlash
imkoniyatlarini chagaralaydi. Ko‘p bosqichli tizimda o‘rta maxsus ta’lim tizimi
asosida oliy ta’lim olish uchun imkoniyatlar mavjud bo‘lib, o‘zaro bog‘lovchi o‘quv
rejasi ishlab chiqilgan. Ushbu tizim ixcham hisoblanib, bitiruvchilarni uchinchi
kursga qabul qilish bilan bog‘liq ko‘plab muammolar kelib chiqadi: qaysi mablag‘
asosida o‘qitish, birinchi o‘rinda pedagogika bilim yurti va pedagogika kollejlarida
talabalarni egallagan bilimlari sifati masalasi turlicha gumon uyg‘otadi. 1997 yilda
qabul qilingan “Ta’lim to‘g‘risida” gi Qonunga muvofiq oliy ta’limning ko‘p
bosqichli tizimi yo‘lga qo‘yildi. Oliy ta’limning ko‘p bosqichli tizimini ishlab chiqish
va joriy etishni kuchli innovatsion jarayon sifatida belgilash mumkin. Ushbu
masalada G‘arbiy Yevropa mamlakatlari tajribasi har tomonlama tahlil etilib, baho
berildi va O‘zbekiston Respublikasi sharoitida o‘zimizning mentalitetimizdan kelib
chiqib, oliy ta’limning o‘ziga xos ko‘p bosqichli tizimi yaratildi. Oliy pedagogik
ta’limni ko‘p bosqichli mazmuni bizning sharoitimizda ikki darajali model:
umumiy (bazaviy-bakalaviriat va to‘liq (magistratura) ko‘rinishida
amalga oshirilib, har biri o‘ziga avtonom hisoblanadi;
yaxlit tizim ko‘rinishiga ega; bozor iqtisodiyoti talablariga to‘la javob
beradi;
ta’limni ko‘pgina yo‘llari orqali egallash imkonini beradi;
o‘qiyotganlarni akademik va kasbiy yo‘naltirishga rag‘batlantiradi;
o‘z-o‘zini anglash, uning qimmatli yo‘nalishlarini va hayot tarzini
belgilash asosida shaxs rivojlanishi uchun imkoniyatlar yaratib beradi. O‘qitish
asosiga ta’limiy-kasbiy dasturlar qo‘yilgan bo‘lib, ular beshta blok-model prinsipidan
tashkil topgan:
ijtimoiy-iqtisodiy va gumanitar fanlar, matematik va tabiiy-ilmiy fanlar,
umumkasbiy fanlar, ixtisoslik fanlari hamda qo‘shimcha fanlar tizimidan iborat.
Texnologik jihatidan kasbiy ta’limning mazmuni, metodlari va metodikasini
tanlashga madaniy yondashuv bilan bevosita bog‘liq.
Ushbu dasturlarni ishlab chiqilishida har bir blokning vazifasi, bloklar
o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik tashkiliy, didaktik-texnologik ishlar va malakali
mutaxassislar bilan hamkorlikda amalga oshirilgani ko‘zga tashlanadi.
Olib borilgan tadqiqotlar natijasi shuni ko‘rsatadiki, fakultetlarda oliy
ta’limdagi ko‘p bosqichli tizim (OTKT) asosida ishlash va an’anaviy tizim bilan
ishlash qiyosiy taqqoslab ko‘rilganda, talabalar (OTKT) yangicha ta’lim tizimida
ongli, ijodiy ishlashga ko‘proq e’tibor qaratgani, talabalarda ta’lim motivatsiyasi
darajasi yuqori ekanligi ko‘zga tashlanadi. Oliy ta’limni fakultetlari va kafedralarida
tuzilmaviy-funksional va mazmunli-texnologik qayta qurish amalga oshiriladi.
Umuman olganda oliy ta’limda individual-ijodiy va jamoaviy-ijodiy faoliyat sohasida
bugungi kunga kelib sezilarli tajribalar to‘plandi, o‘quv pedagogik jarayoni
ishtirokchilari o‘rtasida sub’ekt-sub’ekt munosabatlari rivojlanishida o‘zgarishlar
sodir bo‘layotganini kuzatish mumkin. Ushbu tizim orqali talabalarni mustaqil
ishlashga ishtiyoqi ortib, reyting tizimida ularning faol ishtiroki ta’minlansa, ikkinchi
tomondan pedagoglar tomonidan talabalar faoliyatini boshqarishda metodik
madaniyat darajasi o‘sib borishi kuzatiladi.
2. O‘qitish jarayonida innovatsion uslublarni ishlab chiqish va joriy etishning
tashkiliy jihatlari.Ma’lumki, didaktikaning predmetini o‘rgatish, o‘rganish ta’lim
mazmunini tashkil qiladi. Bunda ishtirok etayotgan uchta komponent bir-birlari bilan
shunday uzviy aloqadaki, ulardan birini e’tibordan chetda qoldirish mumkin emas.
Xo‘sh, nimani nimadan boshlash kerak? Ishni o‘rganish yoki o‘rgatishdan boshlasak,
tabiiy ravishda savol tug‘iladi: nimani (qanday mazmundagi o‘quv materialini)
o‘rganmoqchisiz yoki o‘rgatmoqchisiz? O‘rgatish ham, o‘rganish ham asosiy
maqsadga yo‘naltirilgan ta’lim ob’ekti va oxirgi natija mahsuli bo‘lmish ta’lim
mazmuniga bog‘liq. Har xil mazmun uni o‘zlashtirishning o‘ziga xos usullari bilan
farq qilganligi uchun o‘rganishning qanday bo‘lishi uning mazmuniga bog‘liq, bu esa
o‘rganishni tashkil etuvchi o‘rgatuvchiga bog‘liq. Shunday qilib, didaktik tafakkur -
bu o‘rganish, o‘rgatish va ta’lim mazmunining doimiy aloqalari, munosabatlarini
izlash, aniqlash demakdir. O‘qituvchi o‘quvchini faollashtiradigan, o‘zi va
o‘rganuvchi uchun qulay bo‘lgan yo‘llarni, usul va uslublarni, o‘qitish shakllari,
metod va vositalarni izlaydi, ularni takomillashtiradi. Shu boisdan ham “pedagogik
texnologiya”, “didaktik texnologiya”, “ta’lim texnlogiyasi” atamalari qatoridan
“pedagogik innovatsiyalar” atamasi ham mustahkam o‘rin olmoqda. Yuqorida sanab
o‘tilgan tarzda o‘rgatish, o‘rganishda ta’lim mazmuni asosiy o‘rin tutadi. Shuning
uchun ham, o‘z oldimizga Davlat ta’lim standartlarini yaratish birinchi galdagi vazifa
qilib qo‘yildi. Bu vazifaning uddasidan chiqdik. Davlat ta’lim standartlari
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanib, har bir ta’lim
muassasalariga, har bir o‘quvchiga yetkazildi. Endigi vazifa shu standartlarni tezroq
hayotga tatbiq etish mexanizmini yaratishdan iborat. Biroq, e’tirof qilish kerakki, hali
Respublikamizda yangi pedagogik texnologiyalarni, ta’lim innovatsiyalarini to‘plash,
ular ichidan faoliyatimizda eng ko‘p samara beradiganlarini tanlash, tajriba-sinovdan
o‘tkazish va qo‘llash- joriy etishni yo‘lga qo‘yadigan tizim (mexanizm)
shakllantirilmagan edi. “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun9, “Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi” talablari asosida ishlab chiqilgan umumiy ta’lim fanlari bo‘yicha Davlat
ta’lim standartlari ishlab chiqilib, bosqichma-bosqich amalga oshirishga
kirishilgandan keyin bu sohadagi ishlarni aniq bir tizimga solish, qo‘llab - quvvatlash,
yangiliklarni joriy etishga yetarli shart-sharoitlar yaratadigan tuzilmalarga bo‘lgan
ehtiyoj yaqqol ko‘zga tashlandi. Chunki, Davlat ta’lim standartlari o‘quvchilar
bilimiga qo‘yiladigan majburiy minimal daraja bo‘lib, davr o‘quvchilarga ta’lim
standartlari darajasi talablaridan oshirib bilim, iqtidor va ko‘nikmalar berishni taqozo
etadi. Bu masalani ijobiy hal qilish ilg‘or tajribalar, yangi pedagogik texnologiyalarni
izlash, ularning didaktik imkoniyatlarini sinab ko‘rgan holda amaliyotga tatbiq
etishga bo‘lgan hayotiy ehtiyojni oshirib yubordi. Bundan kelib chiqadigan amaliy
hulosa - ilg‘or ta’limiy yangiliklarni aniqlash, ularning jamg‘armalarini tashkil etish,
sinab ko‘rish, pedagogik amaliyotga joriy qilishning, ilmiy xulosalarini ishlab chiqish
va amaliyotga tatbiq etish tizimini yaratish masalasining dolzarbligini oshirdi. Hozirgi
kunda bu tizimni yaratish yo‘lida bir qator izlanishlar, sa’y- harakatlar boshlab
yuborilgan. Jumladan, vazirlik, viloyat xalq ta’limi boshqarmalari tarkibida Davlat
ta’lim standartlari boshqarmalari va bo‘limlari (monitoringi) tashkil etilgan.
Ta’limni boshqarish tizimida tashkil qilingan yangi bo‘g‘inlar quyidagi
vazifalarni amalga oshirib bormoqda:
ta’lim sohasidagi qonunlar, me’yoriy hujjatlarning bajarilish nazoratini
yuritish;
Pedagogik innovatsiyalarni amaliyotga tatbiq etishning tashkiliy
asoslarini yaratish
zarur. Buning uchun:
“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni hayotga, tatbiq etish, Davlat ta’lim
standartlari va dasturlari bajarilishining monitoringini olib borish;
ta’limni boshqarish mahalliy organlari va o‘quv muassasalarining
umumiy tashkiliy pedagogik ishlari qatori pedagogik innovatsiyalarning
samaradorligini tahlil qilib borish;
pedagogik tajribalarning borishini analitik tahlil qilish, umumlashtirish,
ommalashtirish bo‘yicha tavsiyalar tayyorlash;
pedagogik texnologiyalarni kuzatuvchi, nazorat qiluvchi va joriy
etuvchilarni o‘quv ishini tashkil qilish shu masalaga oid seminarlar o‘tkazish,
treninglar tayyorlash choralarini ko‘rish;
pedagogik texnologiyalarni rivojlajtirish haqida tegishli ma’lumotlar
jamg‘armasini yaratish, tahlil qilish va tartibga solib turish.
Yuqorida ta’kidlanganidek, Davlat ta’lim standartlari- bu o‘quvchilar bilim
saviyasining minimal darajasini belgilaydi, bu darajadan yuqori ko‘rsatkichlarga
erishish uchun ma’lum izlanish hamda tashabbus lozim, pedagogik innovatsiyalarni
yaratish, shuningdek, ularni boshqarish avvalam bor, ana shu dorlzarb vazifalarni hal
qilishga xizmat qiladi. Shu boisdan ham pedagogik iinovatsiyalarni izlab topish.
o‘rganish, tahlillar ostida eng ko‘p samara beradiganlarini tanlab olish va ularni
amaliyotda qo‘llash tartibini belgilab beradigan tizimni yaratish maqsadga
muvofiqdir. Fikrimizcha, buning uchun, innovatsiyalar haqida aniq ma’lumotlar
jamg‘armasini yaratish zarur bo‘lib, buni shartli ravishda innovatsiyalarni “to‘plash”
jarayoni deb qabul qilamiz. Innovatsion yangiliklarni to‘plovchilar jadvalga ko‘ra
vazirlik tizimida yangi tashkil qilingan markazlar, jumladan, xalq ta’limi xodimlari
malakasini oshirish instituti barcha talim muassasalari rahbarlari malakasini oshirish
bo‘yicha doimiy ishlovchi Respublika doimiy kursi qoshidagi monitoring markazi va
respublika ta’lim markazi asosiy bo‘g‘in hisoblanadi. Pedagogik innovatsiyalarni
qo‘llash bilan uni to‘plab, ilmiy jihatdan xulosalar tayyorlovchi bo‘g‘in o‘rtasidagi
“Pedagogik matbuot” asosan nashr ishlari, ommalashtirish, keng pedagogik jamoalar,
ilmiy-pedagogik xodimlarga ularni yetkazish, ularning taklif va mulohazalarini olish,
tajriba-sinov xulosalari asosida innovatsiyalarni yanada takomillashtirish ishlari bilan
shug‘ullanadi. O‘ylaymizki, ta’lim texnologiyasi va pedagogik innovatsiyalarga
bunday tizimli yondashuv Davlat ta’lim standartlarini amalga oshirishda o‘z
samarasini ko‘rsatadi. O‘qituvchining pedagogik faoliyatini olib borishga halaqit
beradigan psixologik to‘siqlarni umumlashtirib yangilik kiritishlarga
o‘qituvchilarning ko‘proq qarshilik bildirishini keltiradigan sabablarni ta’kidlab o‘tish
zarur.
1. O‘zgarishning maqsadi o‘qituvchilarga tushuntirilmagan yashirin, gapning
ikki ma’nosi xavotir va noma’lumlikni keltiradi. Noma’lumdan qo‘rquv har qaysi
yangi usulga o‘qituvchilarni yo‘llashi mumkin.
2. O‘qituvchilar yangilikni kiritishda rejalashtirish va ishlab chiqarishda
qatnashmaganlar.
3. Jamoa an’analarini e’tiborga olmaslik va o‘z ishining odatiy usuliga rioya
qilish.
4. Yangi usullarga sub’ektiv munosabat va qo‘rquv, statusni yo‘qotish xislari.
5. Ish xajmining ko‘payishi rahbar o‘qituvchilar faoliyatida o‘zgarishlarni
rejalashtirmasligi oqibatida qo‘rqish paydo bo‘ladi.
Yangilik kirituvchi tashabbuskor odam hurmat va ishonchga ega bo‘lmasa.
Afsus, ko‘pincha o‘qituvchilar loyihaga emas, uning muallifiga qaraydi. Agar bu
insonning hurmati past bo‘lsa, pedagog uning qadrligiga qaramay, bu odamga
ishonchsizligi uning g‘oyasiga o‘tkaziladi. O‘qituvchi ijodkorligini shaxsiyatning
axloqiy munosabatiga qarab mulohaza qilish mumkin. Agar ijodiy faollik asossiz va
mavjud qadriyatlarga e’tiborini qaratmasa, demak bu faollik juda xavfli. Yosh
o‘qituvchining bilim berishi va kasbiy faoliyatida ijodiy rivojlanishi uchun ko‘p
variantli yechimlarga olib boruvchi mashqlarni topmaganlar. O‘quvchilarga ularning
ijodiy faoliyatidagi ma’nosini umumiy yo‘nalishlarini anglashga yordam berish, o‘z
imkoniyatlarning rivojlanishini bilish. Bunday tushunchasiz ijodiy faoliyatni
kuchaytiradigan mashqlar o‘yin sifatida o‘zlashtiriladi. Yuqorida sanab o‘tilgan
maslahatlar erkin muloqotda, fikr-almashuvda, ijodiy bahslashuvda eksperimental ish
jarayonida bo‘lib o‘tishi mumkin. Misol uchun qobiliyatlar rivojlanishining natijasini
ko‘rib chiqamiz: “Shuni ko‘rib o‘tish kerakki, hozir nimalarni mulohaza qilsa, uni
hammasini tushunarmikan..? Nimaga u o‘z qarashiga meni ishontirmoqchi?”.
Menimcha: “ma’lumotlarim yetarli emas: yetmagan to‘la to‘kislarni bilib olsam,
yaxshi bo‘ladi... U nohaq deb aytyapmanmi yoki ochiqchasiga o‘z munosabatimni
bildiryapmanmi? Bu holda men ishonchliroq tarzda o‘z fikrimni o‘zgartirishim
kerak”. O‘quvchilarda ijodiy fikrlashni rivojlantiish metodlarini va mazmunini
didaktik izlash bilim va usullarni shakllantirishga olib keldi. Shunday tadqiqiy mo‘ljal
o‘quv jarayoniga pedagogik yondashuvni o‘ziga xos tarzda yo‘lga qo‘yishni taqozo
etadi. Bu esa o‘z o‘rnida ta’limning maqsadi yosh o‘qituvchilarda yangi tajriba,
kasbiy – tadqiqiy faoliyatda yangi bilimlar bilan qurollanishni, rolli va o‘xshatish kabi
modellashlarni o‘zlashtirish imkoniyatini yaratadi. Bolalar tomonidan mazmunan
ma’lumotlarni o‘zlashtirishi bilan bog‘liq bo‘lgan aniq shakllarga murojaat qilamiz.
Talim modellarining misollar orasida biz muammolarni tizimli yechim asosida ijobiy
izlanishning tashkillashtirishni bahslashuv va didaktik o‘yinlarini ajratamiz. Sanab
o‘tilgan modellar orasida biz didaktik va rolli o‘quv o‘yinlariga alohida e’tibor
qaratamiz. Didaktik o‘yinlar metodikasining asosiylari ularning tizimida o‘rnatilgan 4
bosqichni ajratsa bo‘ladi. Orientatsiya – o‘rnatiladigan mavzuning tasavvuri,
o‘xshatilishi va uning qoidalar harakteristikasi, o‘yin mulohazalarining bayoni, o‘yin
o‘tkazishda uning sahnalashtirishi, o‘yin mazmunining detallarini ishlab chiqarish
katta ahamiyatga ega. Sahna – bu o‘yinning tashkiliy va syujetli sxemasi, umumiy
rejasi ekan.
3.
Innovatsion yondashuv asosida ta’lim-tarbiya jarayonida
samaradorlikka erishish aspektlari.Ta’lim tizimida yangiliklar kiritish mazmuni va
yo‘nalishlari masalasini o‘rganishga kirishishdan oldin “Pedagogik tizim” va
“Pedagogik tizimda yangiliklar kiritish” tushunchasini aniqlab olaylik. Pedagogik
jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi. Pedagogik tizim - bu
tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular o‘zgarishlarda ham
barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik kiritish) qandaydir mumkin
bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning o‘rniga yangi boshqa
hususiyatli tizim yuzaga keladi. Pedagogik tizim - elementlarning juda mustahkam
birlashuvidir. Har qanday pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi
elementlar yig‘indisidan iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi ko‘rinishga
ega: o‘quvchi; tarbiyaning maqsadi; tarbiya mazmuni; tarbiya jarayoni; o‘qituvchilar
(yoki TTV - ta’limning texnik vositalari); tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan
iborat bo‘ladi. Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada
elementlarga bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin. Ko‘rilgan tizimni mukammal
tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga
qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek,
“natijalar”, “o‘quv tarbiyaviy jarayonni boshqarish”, “texnologiya”lardan iborat, deb
ham hisoblashlari mumkin. Ular berilgan chizmadagi pedagogik tizim modelida
ko‘zga tashlanadi. Maqsadlar natijalar bilan mos kelib, uzluksiz jarayon tashkil etadi.
Maqsadlarning natija bilan to‘la mos kelishi pedagogik jarayonning ishonchi, o‘lchov
ko‘rsatkichi bo‘lib xizmat qiladi. Pedagogik tizim boshqaruv, birlashtiruvchi hamma
tarkibiy qismlari nisbatan mustaqil qism hisoblanadi, chunki ular o‘z maqsad va
tuzilishlariga egadir. Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida
alohida omillar birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya
jarayonining texnologiyasi deb ko‘rsatadilar.
Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan maqsadga erishishni
ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks bo‘ladi. Shuni ta’kidlash
kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir. Ana shu belgisi bo‘yicha
pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy “to‘plamidan” ajratib olish osondir.
Texnologiya - bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini belgilovchi
tizimning ichki sifatidir. Shu bilan birga topshiriqni baholash darajasining o‘zidayoq,
texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga tayanadi. Ma’lum jarayonlar
muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi, ajoyib xodisalar natijalari esa
yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga oshiriladi. O‘quv texnologiyalarni
loyihalashtirish metodik “tajribalarni umumlashtirishdan” farqli “mumkin emas”
xulosasini bermaydi. Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va harajatlar masalasidir.
Texnolog faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan, asoslangan, shubha
qilinmaydigan fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan
natijalar bilan ish olib boradi. Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy
vazifasi -aniq kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy yechimida
oddiydir. Asosiy yechimni tushunish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar
tizimi, tartibining mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib
tashlab bo‘lmaydi, u yerda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas. Bu juda
murakkab holat, har ikkinchi o‘qituvchi izlash - tadqiqotchilik tartibida ish olib boradi
va shu bilan bolaning maktabdagi hayoti natijasining noaniqligini kuchaytiradi. Har
doim, ayniqsa “aniq” fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari orasida pedagoglarni
harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek pedagogika tizimi
modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan boshlaydilar. Endi quyida
pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig ba’zi prinsipial
harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz.
Pedagogik tizimining har bir aniq modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga
erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu
imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan qat’iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda
biz ta’lim va tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak,
unda shunga mos pedagogik tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi
pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va intensivligini ta’minlashi zarur. Buning
natijasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning yanada yuqoriroq samaradorligi, har doim
pedagogik tizimni takomillashtirish oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni
ishlab chiqishga dunyoda endi kirishilmoqda. Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p
ko‘rinishli ko‘rsatgich, “harajat” va “natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va
ushbu muammoning foydaliligini aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish
imkonini beradi. Intuitiv va sub’ektiv baholarni juda oson noto‘g‘ri deyish mumkin
va bu yerda vaziyatdan chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat bo‘ladi. Har
qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan maqsadga
to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan pastroq
darajada bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim tuzilishiga nazar
tashlaylik, u “yomon” va “yaxshi” pedagogik tizim uchun ham birdir. Uning uchun
o‘qituvchi ham birdir. Uni o‘qituvchi, o‘quvchilar munosabatigacha soddalashtiramiz.
Bu munosabatlar ilgari o‘rganilgan edi va umumiy xulosa ma’lum: deyarli 50%
o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog‘liq.
Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning
samaradorligi, aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga
oshirmagan holda, ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An’anaviy
pedagogik tizimning foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi.
Bu esa maktab tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog‘i dasturni
to‘la o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy
nazariyasidan ma’lumki tizimni baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash
mumkin emas. To‘g‘ri yo‘l yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga ishonch hosil
qilib, har tomonlama tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab kiritishdan iborat.
Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan
ham yomon ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni
yengish kerak. Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv
va ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar xisobiga,
ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish - ya’ni, vositalar, asbob-uskunalar,
texnologiyalar xisobiga takomillashtirishni ko‘zda tutadi.
Pedagogik texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb
hisoblanadi: maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni sinab
ko‘rib bo‘lgan, hozirgi pedagoglar nasibasi qaytarish, tarbiya mazmuni va vazifasini,
mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib borishdan
iborat. Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda u
yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu faqatgina o‘zining
konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki, juda yaqin vaqt
ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni - orqaga, o‘tmishga, o‘ylab va oqilona
tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va tirishishlarsiz tinch tizimga
qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar. G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l
bilan pedagogik mahsulotni yangi informatsion texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv
faoliyatlariga taqsimlash, sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga
oshirish bilan rivojlanib bormoqda. Shu bilan pedagogik mahsulot sifati
yaxshilanmoqdaki, bu savol aniqligicha qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar
bunga ishonchsizlik bildirmoqdalar. Bu holatdan chiqish yo‘li “O‘zaro bog‘liqlikdagi
innovatsiya (yangiliklar)” deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga
imkon beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning
foydalanish imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli
ko‘rinishdagi turli harakterli va turli darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari
uchrashgan nuqtada namoyon bo‘ladi. Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan
mustahkamlab, pedagogik tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi.
Bunday yondashishda innovatsiya o‘ylab topilgai “tashqi” chora bo‘lib ko‘rilmaydi,
balki chuqur mazmunli talab va tizimni bilish, anglab yetilgan qayta tuzish
hisoblanadi. Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda
deyarli yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun
yangi “retsept”lar ham yo‘q. Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat
taraqiyoti jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni hal
qilishga ilgari qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq amaliy texnologiyalardan
olingan yuqori natijalarni kiritishga majburmiz. Pedagogika fanida berilgan
g‘oyalarni ishlanganlik darajasining muvofiqlik jihatlari bo‘yicha umumiy va qisman
innovatsion loyihalar miqdori, shuningdek, pedagogik amaliyotda ulardan
foydalanishning tahliliy umumiy pedagogik innovatsiyalarga kiritish imkonini berdi.
Nazorat shakllari: tayanch konspekt bo‘yicha yozma ish, mustaqil ishlar, baland
ovozda so‘rash, magnitafonda, juftlikda o‘zaro nazorat, guruhdagi o‘zaro nazorat va
uy nazorati, o‘z-o‘zini baholash. O‘quvchi tomonidan olingan har bir baho bilimlar
uchun maxsus ochilgan ko‘zguga qo‘yib boriladi. U go‘yo o‘quvchiga xizmat
qiladigan ro‘yxat vazifasini bajaradi. Baholar yesa ijobiy shifrlangan tavsifnoma
ahamiyatiga yega bo‘ladi. Bunday tavsifnomani ye’lon qilish katta tarbiyaviy
ahamiyatga yega bo‘ladi. Bu tavsifnomaning yeng muhim tomoni shundaki, unda
o‘quvchi xohlagan vaqtida har qanday bahoni nisbatan yuqori bahoga o‘zgartirishi
mumkin. Ochiq imkoniyat tamoyilining mohiyati ham shunda. Har bir baho, - deb
ta’kidlaydi V.F. Shatalov, awalambor, o‘quvchida ijobiy ye’tiborni qo‘zg‘atadigan
vosita, turtki bo‘lib xizmat qilishi lozim. Ikki baho salbiy hislarga sabab bo‘ladi
hamda o‘qituvchi va fan bilan ziddiyatni keltirib chiqaradi. Shatalov bunday konfliktli
vaziyatlarni bartaraf qiladi. V.F.Shatalov tomonidan ishlab chiqilgan o‘quv faoliyati
tizimi maktab o‘quvchilarida eksperiment qilingan, lekin uning metodikasi
matematika o‘qitish doirasidan chiqib, nafaqat tabiiy fanlar, balki gumanitar fanlar:
til, tarix kabi fanlarni o‘qitishda ham keng tarqaldi. G.K.Selevko pedagogik
texnologiyani rejalashtiriladigan natijalar bilan birga boshqariladigan tizim deb
ta’riflaydi. Texnologik jarayon tuzilmasini axborotlarning uch asosiy harakat
yo‘nalishi bilan tavsiya etiladi. Bu tuzilmada G.K.Selevko10 uch shahobchani
belgilaydi:
1. Asosiy shahobcha — mazmunning harakati bo‘lib, u axborotning manba
(o‘qituvchi)dan qabul qiluvchi (talaba)ga uzatish (o‘quvchilar ye’tiboriga uzatish,
o‘quv-bilish faoliyatiga rahbarlik qilish, o‘quvchilar tomonidan bilimlarni idrok
yetish, o‘zlashtirish va mustahkamlash). Unda axborotlarni qo‘shimcha boshqarish
manbalari — kitoblar, texnik vositalar, kompyuterlar va o‘quvchi tomonidan ularni
mustaqil idrok etish (o‘z-o‘zini boshqarish jarayoni) muhim holat hisoblanadi.
2. Boshqarishga ta’sir o‘tkazish shahobchasi. U o‘z ichiga rejalashtirishni
(strategik va taktik), ta’limiy axborotlarning asosiy psixologik harakati korreksiyasini
qamrab oladi.
3. Jarayonlar haqidagi (qayta bog‘lanish, nazorat, baholash, qo‘shimcha
axborotlar shahobchasi) axborotlar o‘qituvchidan o‘quvchiga uzatilish shahobchasi.
O‘quv jarayonining samaradorligi:
• o‘quv axborotlari mazmunining yeng maqbul tuzilmasi;
• boshqarish samaradorligi va bilish faoliyatini tashkil etish;
•axborotlarni
o‘zlashtirishda
individual
o‘z-o‘zini
boshqarish
imkoniyatlaridan foydalanish;
• axborotlarni o‘zlashtirishning samarali nazoratini tashkil etishga bog‘liq.
Tayanch sxemalar izohidan foydalangan holda istiqbolli o‘qitishni boshqarish
S.N.Lisenkova texnologiyasi. Bu texnologiya asosida quyidagilar yotadi:
• hamkorlik pedagogikasiga bo‘lgan shaxsiy yondashuv;
• o‘zlashtirish (muvaffaqiyat) - o‘qitish jarayonida bolalar rivojlanishining eng
muhim sharti;
• sinfdagi fayz: xayrixohlik, o‘zaro yordam;
• xatolaridan ogoh qilish, lekin xatolar ustida ishlash emas;
• o‘quv materialining ketma-ketligi, izchilligi;
• vazifaning har bir o‘quvchiga qulayligi va ularga alohida-alohida bo‘lib
berilishi;
• asta-sekin to‘liq mustaqillikka o‘tish;
• bilag‘on o‘quvchi vositasida bilmaydigan o‘quvchilarni o‘qitish.
S.N.Lisenkova metodikasining xususiyati shundaki, qiyin mavzular dasturda
belgilangan soatlarda emas, balki undan oldin o‘rganila boshlanadi. Bu istiqbolli
tayyorgarlikdir. Istiqbolli tayyorgarlik o‘rganilishi yaqinlashib kelayotgan qiyin
mavzularni yo‘l-yo‘lakay o‘tishning boshlanishidir. Umumlashtirish bu muayyan
bilimlar asosidagi mavzuni umumlashtirishdir. S.N.Lisenkova metodikasi asosida
materialni o‘zlashtirish uch bosqichda kechadi:
1.Kelgusida o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan bilimlarni oldindan kichik
hajmlarda berib borish;
2.Yangi tushunchalarni aniqlashtirish, ularni wnumlashtirish va qo‘llash;
3.Fikrlash usullari va o‘quv xatti-harakatlarining ravonligini rivojlantirish.
Inge Unt, A.S. Graniskaya, V.D. Shadrikov tadqiqotlarida individual o‘qitish
o‘quv jarayonini tashkil etish shakli, modeli sifatida belgilanadi. Unda:
• pedagog faqat birgina talaba bilan o‘zaro munosabatda bo‘ladi;
• bir talaba faqat o‘qitish vositalari (kitoblar, kompyuter va b.) bilan o‘zaro
aloqada bo‘ladi. Individual o‘qitishda faoliyatning mazmuni, metodlari va surati
talabaning xususiyatlariga moslashtiriladi. Shaxsiy yondoshish deganda:
• pedagogikaning tamoyili bo‘lib, unga ko‘ra pedagog o‘quv — tarbiya ishlari
jarayonida talabalarning shaxsiy xislatlarini hisobga olgan holda ayrim talabalar bilan
individual model bo‘yicha o‘zaro munosabatda bo‘lish hamda individual
xususiyatlarga asoslanish;
• o‘quv jarayonida talabalarning individual xususiyatini hisobga olish;
• barcha talabalarning rivojlanishigina emas, balki har bir talabaga alohida
rivojlanish uchun psixologik-pedagogik tadbirlaryaratish tushuniladi. O‘qitishni
individuallashtirish:
• o‘quv jarayonini tashkil yetish bo‘lib, unda o‘qitish usullari, suratini tanlash
talabaning individual xususiyatlari bilan bog‘lanadi;
• individual yondashuvni ta ‘minlovchi turli o‘quv-metodik, psixologik-
pedagogik va tashkiliy-ma ‘muriy tadbirlardir.
Zamonaviy texnik vositalar yordamida 100-150 kishidan iborat katta
guruhlarda yuksak malakali o‘qituvchilar, proffcssorlar leksiya o‘qiydilar. 10-15
kishidan iborat kichik guruhlar esa leksiya materiallarini muhokama qiladilar, bahs
yuritadilar. Individual ishlar esa maktab kabinetlarida, laboratoriyalarida o‘tkaziladi.
Leksiya mashg‘ulotlariga 40%, kichik guruhlardagi mashg‘ulotlarga 20%, kabinet va
laboratoriyalardagi individual ishlarga yesa 40% ajratiladi. Odatdagi sinf tushunchasi
yo‘q, kichik guruhlar ham doimiy emas. Dasturlashtirilgan o‘qitish XX asrning 50-
yillari boshida paydo bo‘ldi. U amerikalik psixolog B.Skinner11 nomi bilan bog‘liq. U
materiallarning o‘zlashtirilishini boshqarishning samaradorligini oshirishda,
axborotlarni qismma-qism uzatishning muntazam programmasi asosiga qurish va uni
nazorat qilishni tavsiya etdi. V.P.Bespalko bilish faoliyatini tashkil yetish va
boshqarish namunasidagi pedagogik texnologiya tasnifini tavsiya etdi. U o‘qituvchi
va ta’lim oluvchi (boshqariluvchi) munosabatlarini quyidagicha belgilaydi:
• berk- (o‘quvchilarning nazorat qilinmaydigan va tuzatilmaydigan faoliyati);
• davriy (nazorat, o‘z-of’zini nazorat qilish, o‘zaro nazorat);
• tarqoq — (frontal) yoki yo‘nalganlik (individuallik);
• goh (og‘zaki) yoki avtomatlar (o‘quv vositalari) orqali.
Dasturlashtirilgan o‘qitishning beshta asosiy tamoyili farqlanadi:
1. Boshqarish qurilmalarining muayyan bosqichliligi (ierarxiya) tamoyili. Bu
programmalashtirilgan o‘qitish texnologiyasining ierarxiya tuzilmasida avvalambor
pedagog turadi, va bu fanda dastlabki umumiy mo‘ljal hisoblanadi; o‘qitishning
murakkab nostandart vaziyatlarida individual yordam va korreksiya o‘rin oladi.
2. Qayta aloqa tamoyili. U o‘quv faoliyatining har bir tadbiri bo‘yicha o‘quv
jarayonini boshqarishning davriy tashkil yetish tizimini talab qiladi. Bunda awalo
to‘g‘ri aloqa o‘rnatiladi - zaruriy harakat obrazi to‘g‘risidagi axborot boshqaruvchi
obektdan boshqariluvchiga uzatiladi. Qayta aloqa, V.P.Bespalko ta’kidlashicha,
pedagog uchungina emas, balki ta’lim oluvchiga ham zarur birinchisiga korreksiya
uchun, ikkinchisiga esa o‘quv materialini tushunish uchun. Ichki va tashqi qayta aloqa
ham mavjud. Ichki qayta aloqa ta’lim oluvchilarning o‘z natijalarini va o‘zining aqliy
faoliyati xarakterini mustaqil korreksiya qilish uchun xizmat qiladi. Tashqi qayta
aloqa ta’lim oluvchiga bevosita o‘quv jarayonini boshqaruvchi qurilmalar vositasida
yoki pedagog tomonidan ta’sir etishda amalga oshiriladi.
3. O‘quv materialini yoritish va uzatishda amalga oshiriladigan odimlovchi
texnologik jarayon tamoyili. Odimlovchi o‘quv tadbiri — bu texnologik usul bo‘lib,
unda o‘kuv materiali programmada axborot bo‘laklari va o‘quv vazifalari (bilim va
malakalarni samarali o‘zlashtirishni ta’minlashga xizmat qiladigan va ta’lim
oluvchining bilimlarni o‘zlashtirishning muayyan nazariyasini aks ettirgan)ning
kengligi bo‘yicha alohida, mustaqil, lekin o‘zaro bog‘langan va optimal bo‘lgan
qismlardan iboratdir. To‘g‘ridan-to‘g‘ri va qayta aloqa uchun zarur bo‘lgan
axborotlar to‘plami, bilish harakatlari va qoidalarining ta’limiy programma odimini
hosil qiladi. Bu odim tarkibiga uch o‘zaro aloqador kadr (zveno) qo‘shiladi: axborot,
qayta aloqa tadbiri va nazorat. Odimlovchi o‘quv tadbirlari izchilligi
programmalashtirilgan o‘qitish texnologiyasi asosini tashkil etuvchi ta’limiy
programmani hosil qiladi.
4. O‘qitishda individual namuna va boshqarish tamoyili davom ettiriladi. Bu
tamoyil ta’lim oluvchining har biriga shunday axborot jarayonini yo‘naltiradi va
tavsiya etadiki, u ta’lim oluvchiga mashq jarayonida, tezlikda oldinga siljishga
imkoniyat beradi, chunki uning bilish kuchi unga muvofiq ravishda boshqaruvchi
tomonidan uzatilgan axborotga, moslashishga qulay bo‘ladi.
5. Programmalashtirilgan o‘quv materialini uzatish uchun maxsus texnik
vositalardan foydalanish tamoyili.
Programmalashtirilgan o‘qitish texnologiyasini ilmiy asoslash bir qator
ta’limiy programmalarni farqlash imkoniyatini beradi:
• rayon programmalar;
• tarmoqlanuvchi programmalar;
• soddalashtirilgan programmalar;
• aralash programmalar;
• algoritm;
• blokli o‘qitish;
• modulli o‘qitish;
• bilimlarni to‘la o‘zlashtirish;
Ravon programmalar – bu nazorat topshiriqlari va o‘quv axborotlarining
almashinib turuvchi u qadar katta bo‘lmagan bloklari ketma-ketligidir. Ravon
programmada ta’lim oluvchi to‘g‘ri javob berishi shart. Ba’zan yehtimol deb topilgan
javoblardan birini shunchaki tanlaydi. To‘g‘ri topilgan javobda u yangi o‘quv
axborotiga ega bo‘ladi. Agar javob to‘g‘ri chiqmasa, axborotni qaytadan o‘rganishga
tavsiya etiladi. Tarmoqlanuvchi programma. Ta’lim oluvchi noto‘g‘ri javob berganda,
unga qo‘shimcha o‘quv axboroti beriladi va u ta’lim oluvchiga nazorat topshiriqlarini
bajarish, to‘g‘ri javob qaytarish va o‘quv axborotlarining yangi bo‘laklarini olish
imkoniyatini beradi.
Soddalashtirilgan programma. U ta’lim oluvchiga yangi o‘quv materialini
murakkablik darajasiga qarab tanlab olish, uni o‘zlashtirish jarayonida u yoki bu
tarzda o‘zgartirish, oddiy ma’lumotnoma, lug‘at va qo‘llanmalardan foydalanish
imkoniyatini beradi. Modulli o‘qitish. U modullar bo‘yicha tuzilgan o‘quv
programmalari asosida o‘qitishni tashkil yetishdir. Modul kurs mazmunini uch sathda
qamrab oladi: to‘la, qisqartirilgan va chuqurlashtirilgan. Programma materiallari bir
vaqtning o‘zida barcha yehtimol ko‘rilgan kodlarda: rasm, test, ramzlar va so‘z bilan
berilishi mumkin. O‘qitish moduli o‘quv materialining avtonom (mustaqil) qismi
bo‘lib, quyidagi komponentlardan tashkil topadi:
• aniq ifodaga ega bo‘lgan o‘quv maqsadi (maqsadli programma);
• axborotlar banki: o‘qitish programmasi shaklidagi ayni o‘quv materiali;
• maqsadlarga erishish bo‘yicha metodik qo‘llanma;
• zaruriy malakalarni shakllantirish bo‘yicha amaliy mashgulotlar;
• qo‘yilgan modul maqsadiga qatiy muvofiq keluvchi nazorat ishi.
Bilimlarni to‘la o‘zlashtirish texnologiyasi. O‘quv materiallari bir necha
bo‘laklaiga bo‘linadi: o‘zlashtirilishi tegishli bo‘lgan o‘quv unsurlari, undan so‘ng
bo‘limlar bo‘yicha tekshirish uchun materiallar ishlab chiqiladi, undan so‘ng o‘qitish,
tekshirish — joriy nazorat, korrektirovka va qayta, o‘zgartirilgan tarzda ishlab chiqish
- o‘qitish. Hozirgi davr o‘quv jarayoniga pedagogik texnologiyalarni tatbiq qilish
bilan xarakterlidir. Pedagogik texnologiyalardan foydalanish ta’lim
texnologiyalarining ilmiy asoslarini ishlab chiqish, pedagogik innovatsiyalar,
mualliflik maktablari va yangi texnologiyalarni yeksperiment qilish bilan bog‘liqdir.
Bu tajribalar muayyan tizimni ishlab chiqish va umumlashtirishni talab etadi.
“O‘qitish tizimining qurama texnologiyasi” saviyasiga va darslarda mavzu bo‘yicha
davriylikni rivojlantirishga ko‘ra sinf ichidagi o‘qitishning tabaqalashtirilishi deb
qaraladi, Darslar har bir mavzu bo‘yicha ketma-ket joylashgan besh tipdan iborat
bo‘ladi:
1) mavzuni umumiy tahlil qiluvchi darslar (ular leksiyalar deb yuritiladi);
2) ta’lim oluvchilarning mustaqil ishlari jarayonida o‘quv materialining
chuqurlashtirib ishlab chiqishini ko‘zda tutgan, tuzilgan seminar mashg‘ulotlari
(bunday darslar uchtadan beshtagacha bo‘lishi mumkin);
3) bilimlarni umumlashtirish va tartibga tushirish (gurahlash) darslari
(mavzular bo‘yicha sinovlar);
4) fanlararo materiallarni umumlashtirish (mavzular bo‘yicha vazifalarni
himoya qilish);
5) dars-praktikumlar.
Keyingi bosqichda o‘qituvchi o‘quvchilarning saviyalariga ko‘ra
tabaqalashtirish ishlarini tashkil yetadi. Bu ish yangi materialni berish, uni
mustahkamlash va takrorlash, bilim, malaka va ko‘nikmalarni nazorat qilish orqali
amalga oshiriladi. Bu texnologiyada uchta tabaqalashtirishning turli darajadagi
qiyinchiliklari: “A”,”V”,”S” dasturlari ajralib turadi. Dasturlar quyidagi vazifalarni
hal qiladi:
• muayyan darajadagi bilim, malaka va ko‘nikmalarni yegallashni ta
‘minlaydi;
• talim oluvchilarning ma ‘lum darajadagi mustaqilligini ta’minlaydi; “S”
dasturi tayanch standart sifatida qayd qilinadi. Uni bajarish orqali ta’lim oluvchilar
fan bo‘yicha o‘quv materialini, uni qayta tiklay olish darajasida o‘zlashtiradilar. “S”
dasturi vazifalarini nisbatan qiyin dasturga o‘tmasdan oldin har bir o‘quvchi bajara
olishi lozim.
“V” dasturi mavzuni qo‘llash bilan bog‘liq masalalarni yechish uchun zarar
bo‘lgan o‘quv va aqliy faoliyatining umumiy va o‘ziga xos usullari bilan birga
yegallashni ta’minlaydi. Ushbu dasturga kiritiladigan qo‘shimcha ma’Iumotlar
birinchi bosqich materiallarini kengaytiradi, asosiy bilimlarni isbotlaydi, namoyish
yetadi va oydinlashtiradi hamda tushunchalarning amal qilish va qo‘llanishini
ko‘rsatib turadi. «A» dasturi o‘quvchilarning bilimlarini to‘la anglash, ijodiy qo‘llash
darajasiga ko‘taradi. Bu dasturda ijodiy qo‘llash istiqboli tobora takomillashib
boruvchi ma’lumotlar, chuqurlashtiriladigan materiallar, hamda uning mantiqiy
asoslanganligi joylashtirilgan. Materiallarni takrorlashda turli darajadagi vazifalarni
yerkin tiklash metodikasi qo‘llanadi. Tabaqalashtirilgan vazifalarni nazorat qilishda
individuallikka o‘tiladi va u chuqurlashtiriladi.
4. Rivojlangan xorijiy mamlakatlarda ta'lim-tarbiya
Dunyoning rivojlangan mamlakatlarida har jihatdan rivojlangan kishini
tarbiyalash muammosi hozirgi kunning asosiy talabi bo‘lib turibdi. Chunki, jamiyatda
yuz berayotgan inqilobiy o‘zgarishlarni insonning o‘zini o‘zgartirmasdan amalga
oshirib bo‘lmaydi. Ammo, yangi kishini tarbiyalash o‘z-o‘zidan emas, balki ijtimoiy
munosabatlar yangilanishi jarayonida amalga oshadi. Bu jarayonda maktablar tizimi
muhim ahamiyat kasb etadi.
Axborot texnologiyalari yetakchi o’ringa chiqib olgan hozirgi kunda
rivojlangan mamlakatlarda maktablar tizimini, ta’lim mazmunini yangilash zaruratga
aylandi. Eskicha o‘qitish usullari va metodlari ma’nan eskirib, ta’limning ilg‘or
pedagogik texnologiyalarga asoslangan metodlari va shakllariga ehtiyoj kuchaydi.
Qadimgi ajdodlarimiz olamning murakkab tabiiy jarayonlarini o‘rganib borar
ekan, insonni, uning ma’naviy-axloqiy kamolotini olamdan tashqarida emas, balki
shu olamning ichida deb qaraydilar. Ularning fikricha, odam – olam ichidagi kichik
olam bo‘lib, unda katta olam (olami Kubro) ning barcha xususiyatlari o‘z aksini
topgandir. Bu hol olamni to‘la tasavvur qilishdan oldin odamni, inson olamini yaxshi
bilishni taqozo etadi. Shu nuqtai-nazardan qaraganda, hozirgi davr rivojlangan
mamlakatlarida insonni tabiatning oliy mahsuli sifatida, olamning bir parchasi deb
qarashda biryoqlamalikka berilib ketish kuzga tashlanadi.
Ta`lim - tarbiyada samarali islohotlarni amalga oshirish talab etilayotgan
hozirgi davrda esa ilmiy texnika taraqqiyoti, yangi texnologik revolutsiya sharoitida
muvaffaqiyatli faoliyat ko‘rsata oladigan jamiyat a`zolarini yetishtirib berish, yosh
avlodni kasb – hunarga yo‘naltirishda davlat xizmatini hamda o‘rta ta`limning ko‘p
variantli uchinchi bosqichini joriy etish, ta`lim mazmunini yaxshilashda pedagogik
vositalarni qo‘llash, ta`limda tashabbuskorlik va ijodkorlikka keng yul oshish, uning
muhim tizimlarini yaratish kabi chet el tajribalarini o‘rganish ayni muddaodir.
Rivojlangan xorijiy davlatlarda ta`limning mamlakat ishki siyosatiga faol
ta`sir etadigan ijtimoiy jarayon ekanligi, e`tirof qilingan haqiqatdir. Shu tufayli ham
chet mamlakatlarda maktab ehtiyojini iqtisodiy ta`minlashga ajratilayotgan mablag‘
miqdori yildan yilga - oshib bormoqda.
Yaponlarda masalan, «maktab muvaffaqiyati va farovonlik timsoli» gina
bo‘lib qolmay, «u insonlarni yaxshilaydi», degan fikr ishonch va e`tiqodga aylangan.
Ta`lim to‘g‘risidagi g‘amxo'rlik taniqli siyosatchilarning ham hamisha diqqat –
e’tiborida bo‘lgan. Shuning uchun ham AQSH ning sobiq Prezidenti R.Reyganni,
Buyuk Britaniya Bosh vaziri M.Techcherni, Fransiya Prezidenti F.Mettiranlarni
maktab islohotining tashabbuskorlari deb bejiz aytishmaydi. F.Mitteran maktabni
«Jamiyatini harakatlantiruvchi kuch» deb hisoblagan.
Rivojlangan mamlakatlarda pedagogik tadqiqotlarni amalga oshiradigan ko‘p
sonli ilmiy muassalar ishlab turibdi. Germaniyada ularning ikki mingdan ortiq.
Fransiya, AQSH, Yaponiyada ta`lim tarbiya nazariyasi muammolari bilan yuzlab
davlat va xususiy tashkilotlar Universitetlar pedagogik tadqiqot markazlari
shug‘ullanmoqdalar. Ular faolitini esa xalqaro ta`lim markazlari, masalan, AQSH da
xalqaro instituti muvofiqlashtirib bormoqda. Ko‘pchilikning faoliyati o‘quv dasturini
takomillashtirish va qayta qurishga qaratilgan.
Maktab dasturlarini o‘zgartirish ikki asosiy yo‘nalishda: ekstensiv va intensiv
yo‘l bilan amalga oshiriladi.
Birinchi holatda o‘quv muddati uzaytiriladi, o‘quv materiallari hajmi
ko‘paytiriladi; ikkinchi holda esa mutlaqo yangi dastur yaratiladi. Bu o‘rinda ikkinchi
yo‘l, ko‘pchilik mutaxassislarning e`tiroficha, maqbul hisoblanadi. 1961 yilda «Bosh
yangi bazis» tamoyillari asosida AQSH o‘rta maktablarni islohot qilish boshlangan
edi. Buning mohiyati shundaki, ingliz tili va adabiyoti (to‘rt yil), matematika (to‘rt
yil), tabiiy bilimlar (uch yil), ijtimoiy fanlar (uch yil), kompyuter texnikasi (yarim yil)
kabilardan iborat besh yo‘nalishdagi majburiy ta`lim joriy qilindi.
XX asrning 80- yillarida majburiy ta`lim hajmini qisqartirish jarayoni yanada
chuqurlashtirildi. Hatto ayrim kollejlarda bu sohada uch yangi: ingliz tili va adabiyoti,
matematika, ijtimoiy bilimlar bazislari asosida ish olib borilmoqda. Ta`limning
boshqa turlari esa ihtisoslashtirish davrigacha amalga oshiriladigan bo‘ldi.
Amerikadagi ko‘zga ko‘ringan «Found Karnegi» pedagogik markazi bu dasturni XXI
asr dasturi deb baholamoqda. O‘quv dasturlarini qayta qurish jarayoni G’arbiy
Yevropa davlatlarida ham amalga oshirilmoqda. Masalan, Buyuk Britaniyada ta`lim
vazirligining tavsiyalariga muvofiq o‘quv rejasi va dasturini ta`lim muassasalarining
o‘zlari belgilaydilar mazkur tavsiyalarga muvofiq 50 foiz o‘quv soatlari o‘qitilishi
shart bo‘lgan «yadro» predmetlar: ingliz tili adabiyoti matematika, din darsi jismoniy
tarbiyaga ajratiladi. O‘quv soatlarining boshqa qismi esa o‘qitilish shart hisoblanib,
tanlab olingan predmetlarga (gumanitar, tabiiy matematik) ajratiladi.
80-yillardan boshlab Buyuk Britaniyada ham AQSH dagi singari o‘rganilishi
majburiy bo‘lgan fanlar doirasi kengaytirildi. Ingliz tili va adabiyoti, matematika va
tabiiy fanlar o‘quv setkasining yadrosini tashkil etadigan bo’ldi. Qolgan predmetlarni
tanlab olish o‘quvchilar va ota- onalar ixtiyoridadir. «Yangi dunyo» ning pedagogik
g‘oyalari Fransiya va Germaniya ta`limiga ham sezilarli ta`sir etayotir. Germaniya
to’liqsiz o‘rta maktablarida asosiy predmetlar bilan bir qatorda tanlab olinadigan
ximiya, fizika, chet tillari kiritilgan o‘quv dasturlari ham amalga oshirilayotir. Bu
o‘quv dasturi tobora to‘liqsiz o‘rta maktab doirasida chiqib, o‘rta maktablar va
gimnaziyalarni ham qamrab olmoqda.
Fransiya boshlang‘ich maktablarida ta`lim mazmuni ona tili va adabiyoti
hamda matematikadan iborat asosiy, tarix, geografiya, aholishunoslik, tabiiy fanlar,
mehnat ta`limi, jismoniy va estetik tarbiya kabi yordamchi predmetlarga bo‘linadi.
Yaponiya maktablari ikkinchi jahon urushida keyinroq Amerika ta`limi
yo’lidan bordi. Lekin shunga qaramay, bu ikki mamlakat o‘quv dasturida qator farqlar
ko‘zga tashlanadi. Yaponiyada o‘quv dasturlari jiddiy murakkablashtirilgan asosiy
fanlar majmui ancha keng, bir qator yangi maxsus va o‘quv fakultativ kurslar
kiritilgan.
Germaniya maorifidagi asosiy muammo sobiq GDR dagi ta`limni bir xil
milliy me`yorga solishdan iboratdir. Asosiy vazifa sobiq GDR dagi ta`lim tuzilmasini
yangi me`yorga va o‘lchovga tushirish, oddiy usul bilan GFR dagi ta`lim tizimiga
o‘tkazib o‘qishdan iborat. Ammo, buning ham o‘ziga xos muammolari bor.
Birinchidan mablag‘ masalasi bo‘lsa, ikkinchidan sobiq GDR dagi ta`lim jarayoni
qatnashchilarining bu o‘zgarishga munosabatidir.
Germaniyada ta`lim davlat va jamiyat tomonidan ardoqlanayotgan soha
bo‘lib, u mamlakatning iqtisodiy-ijtimoiy rivojlantirishga barakali hissa qo‘shib
kelmoqda.
Maktabgacha tarbiya Germaniya ta`lim tizimida muhim bosqich hisoblanib,
uning 100 yildan ortiq tarixi bor. Germaniyada bolalar bog‘chalari ta`limning quyi
bosqichi hisoblansada, lekin u davlat ta`lim tizimi tarkibiga kirmaydi.
Eski yerlardagi (sobiq GDR ga kirmagan yerlar) 24000 dan ortiq bog‘chalarni
mablag‘ bilan ta`minlash turli jamoat tashkilotlari, xayriya birlashmalari, korxonalar,
xususiy shaxslar, diniy muassasalar zimmasidadir. Ota onalar ham qisman pul
to‘laydilar. 3 yoshdan 6 yoshgacha bo‘lgan bolalarning 80 foizi bolalar bog‘chasiga
qatnaydi. Bog‘chalarda ta`lim tabaqalashtirib olib boriladi. Germaniyada bolalar
bog‘chalarida odatda bolalar tushgacha tarbiyalanadilar. Kunning ikkinchi yarmida
esa uyda, oilada bo‘ladilar. Kuni uzaytirilgan guruhlar ham mavjud.
Majburiy ta`lim 6 yoshdan 18 yoshgasha bo‘lgan bolalarga tegishli, bu
jarayon 12 yil davom etadi. Bundan 9 yillik (ba`zi bir yerlarda 10 yil) maktabda to‘la
haftalik o‘qishini bitiradi, keyin hunar texnika bilim yurtlarida to‘la bo‘lmagan
haftalik o‘qishida o‘qiydilar. O‘qish davlat maktablarida tekin. Xususiy maktablar
ansha kam. Boshlang‘ish maktab. O‘qish 6 yoshdan boshlanadi va 4 yil davom etadi
(Berlinda 6 yil). Dastlabki ikki yil o‘qish davomida bolalarga baho qo‘yilmaydi.
Boshlang‘ish maktabda 4 yillik o‘qishdan keyin o‘quvshilar yo‘nalish bosqishidagi
maktabga o‘tadilar. Bu yerda 5-6 sinf bosqishdagi yo‘nalish maktab tipiga bog‘liq
yoki bog‘liq bo‘lmagan holda maxsus dastur asosida o‘qitiladi bunda bolalarning ota-
onalari maktab tipini tanlash yoki o‘zgartirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Hunar ta`limi Germaniya ta`lim tizimida muhim ahamiyatga ega. Buning
sababi, Germaniyada yuqori malakali ishchilarga bo‘lgan talabning kuchliligidir.
To‘liqsiz o‘rta maktabni bitiruvchilarning (9-10-sinflar) 79 foizi, to‘liq o‘rta maktabni
bitiruvchilarning esa 20 foizi hunar ta`limi tizimida bilim olishni davom ettiradilar.
Germaniya hunar ta`limi tizimi turli tipdagi o‘quv yurtlari va o‘qitishning turli
shakllariga ega. Eng ko‘p tarqalgan va rivojlangan shakli hunar ta`limining ―Dual
tizimidir. Bu tizimda tayanch maktablarning 50 foizi va to‘liq o‘rta maktablarning 16
foizi o‘qishni davom ettiradi.Maxsus hunar bilim yurtlari va o‘rta maxsus bilim
yurtlariga bu mamlakat tayanch maktablarining 25 foizgacha bitiruvchilari kiradilar.
Bu turdagi o‘quv yurtlarining bitiruvchilari texnika oliy o‘quv yurtlarida o‘qishni
davom ettirishlari mumkin. Oliy ta`lim muassasalarining xususiylari, cherkov va
bundesvegga tegishlilaridan tashqari bo‘lgan oliy o‘quv yurtlari viloyatlar
boshqaruvida bo‘ladi. Ularni yerlar bosh rahbari nomidan oliy ta`lim federatsiyasi
boshqaradi. Oliy maktab o‘z-o‘zini boshqarish huquqiga ega. Ular qonun doirasida
o‘z ustavlarini qabul qiladilar Oliy o‘quv yurtini shtatdagi rektor yoki bir necha yilga
saylanadiganPrezident boshqaradi. Ko‘pchilik viloyatlarda talabalar mustaqil ravishda
o‘z-o‘zini boshqaradilar. Oliy o‘quv yurtlarida o‘qish diplom olish, magistr unvonini
olish yoki davlat imtihonlari topshirish bilan yakunlanadi. Shundan keyin o‘qishni
davom ettirib, doktorlik ilmiy darajasini olish uchun imtihon topshiriladi. Ta`lim
sohasidagi siyosat aholining ko‘plab qatlami uchun oliy o‘quv yurtlari darvozasini
keng oshdi. Federatsiya va viloyatlar nemis oliy o‘quv yurtlarida chet elliklar
o‘qishidan manfaatdordir. 1991 yili ular 76000 ni tashkil etgan.
5. Ilg‘or xorijiy ta’lim tizimlari
FRANSIYADA TA’LIM TIZIMINING AMALGA OSHIRILISHI
Fransiya jahondagi iqtisodiy rivojlangan mamlakatlar ichida yetakchi
o`rinlardan birini egallaydi. Uning ta’lim tizimi ham qadimiy va boy tarixga ega.
Fransiya ta’limining asosiy maqsadi shaxsni har tomonlama kamol topishini
ta’minlash, uni mustaqil faoliyatga tayyorlash, bozor munosabatlarining kamol
topishini taminlash, uni mustaqil faoliyatga tayyorlash bozor munosabati sharoitida
o`quvchilarni tadbirkorlikka, ishbilarmonlik va omilkorlikka o`rgatish va shunga xos
kasbga yo`naltirishdan iborat. Boshlang`ich sinflardagi o`qish ertalabki va tushdan
keyingi qismlarga bo`linadi. Fransiyada boshlang`ich ta’lim maktablariga 6 yoshdan
11 yoshgacha bo`lgan bolalar jalb etiladi. Fransuz maktablarida nafosat ta’limiga ham
alohida ahamiyat beriladi. Bunday ta’lim uch tartibdan iborat: musiqa, tasviriy sanat
va sport. O`quvchilar 11yoshda boshlang`ich maktabni tugallab o`rta maktabga
o`tadilar. Fransiyada oliy ta’lim professional ta’lim berish keyingi 20 yil davomida
qaror topdi. Fransiyada oliy ma’lumot va ixtisoslik beruvchi oliy texnologik institutlar
mavjud. Fransiya ta’lim tizimlarida maktabdan va sinfdan tashqari muassasalar
ko`zda tutilmagan. Biroq maktablarda va liseylarda turli to`garaklar mavjud.
O`quvchilar uchun turli sport seksiyalari sayohatlar, musobaqalar o`quv
muassasasining o`zida tashkil etiladi.Fransuz yoshlari, Fransiyaga bilim olish uchun
kelgan chet el fuqarolari quyidagi bilim maskanlarida oliy ma’lumot oladilar:
Universitetlar;
Oliy texnologiya maktablari;
Oliy muhandislik maktablari;
Oliy arxitektura maktablari;
Oliy tijorat maktablari;
Siyosiy fanlar oliy maktabi;
Oliy pedagogik va filologiya bilimgohlari;
Oliy tibbiyot o`quv muassasalari;
Oliy badiiy maktablar;
O`zluksiz ta’lim [malaka oshirish]
Oliy ta’lim beruvchi universitetlar o`z talabalariga uch siklda bilim beradilar.
Birinchi sikl umumiy yoki biror texnik yoki ilmiy sohada oliy ma’lumot olish bilan
yakunlanib, o`qish ikki yil davom etadi. Talabalar uni metriz, magistr darajalari bilan
yakunlaydilar. Uchinchi siklda o`qish bir ikki yil davom etadi.
biron-bir predmetni chuqurlashtirib o`rganilganligi haqida diplom (bir yil);
ixtisoslashtirilgan oliy ma’lumot to`g`risida diplom (bir yil);
uchinchi sikl doktorlik dissertasiyasi (bir, ikki yil);
davlat doktorlik dissertasiyasi-biron-bir sohani mukammal o`rganib,
dissertasiya yozish kabi hujjatlar olish mumkin.
Fransiyada oliy ma’lumot va ixtisos beruvchi oliy texnalogik institutlar
mavjud.
Ular odatda sanoat, maishiy xizmat ko`rsatish, informatika
mutaxassisliklariga ixtisoslashtirilgan. O`qish muddati 2 yil bo`lib, darslar haftasiga
30-35 soatni tashkil etadi. O`qish davomida 8 haftalik ishlab chiqarish amaliyoti ham
ko`zda tutilgan. Fransiyada mingdan ortiq ana shunday insitutlar faoliyat ko`rsatib,
qishloq ho`jaligi ishlab chiqarishi, san’at, informatika, ma’muriy boshqaruv,
buxgalterlik hisobi, amaliy san’at bo`yicha mutaxassislar tayyorlaydilar. Bunday
insitutlarga kirish imtixonsiz amalga oshiriladi.
GERMANIYADA MAKTAB VA OLIY TA’LIM
Takidlab o`tish lozimki, Germaniyaning bozor iqtisodiyotiga o`tish yo`li
bizning Respublikamizdagiga o`xshab ketadi. Jahonning ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy
rivojlanishiga katta hissa qo`shib kelayotgan dunyoning iqtisodiy rivojlangan
davlatlari ichida kuchli davlatlar qatoriga kirgan Germaniyada ham ta’lim tizimi o`z
rivojlanish bosqichiga ega. Maktabgacha ta’lim tizimi Germaniya ta’lim tizimida
muhim bosqich hisoblanadi. Uning yuz yildan ortiq tarixi mavjud. Majburiy ta’lim 6
yoshdan 18 yoshgacha bo`lgan bolalar uchun. O`qitish davlat maktablarida tekin,
o`quvchilar darslik va o`quv qo`llanmalari bilan tekin ta’minlanadi.
Germaniyada maktab ta’limi qanday qurilgan va o`qitish faoliyati qanday
tartibda tashkil etiladi? Boshlang`ich maktabda to`la to`rt yillik o`qishdan keyin
o`quvchilar yo`nalish asosidagi maktablarda ta’limni davom ettiradilar. Asosiy
maktab dasturi yilma –yil tahlil etib boriladi. Germaniyada o`z vaqtida ta’lim ola
olmagan katta yoshdagilar uchun bilim olishga imkoniyat yaratib qo`yilgan. Kechki
gimnaziyada sanoat, qishloq xo`jaligi kabi sohalarda ishlovchilar 3-6 yil davomida
o`quv ko`rsini o`taganidan keyin etuklik attestatini olish uchun imtixon topshiradilar.
Germaniyada hunar ta’lim tizimi katta ahamiyatga ega chunki, Germaniyada yuqori
malakali ishchilarga bo`lgan talab yuqori hisoblanadi.
Germaniya ta’lim tizimining o`ziga xos tomonlaridan yana biri hunar
diplomlari oliy o`quv yurtlariga kirib o`qish huquqini bermaydi. O`qishga qabul qilish
imtixonsiz maktab ta’limi to`g`risidagi hujjatga asoslangan holda amalga oshiriladi.
Oliy o`quv yurtini shtatdagi rektor yoki bir necha yilga saylangan prezident
boshqaradi. Oliy o`quv yurtlarida tatqiqotning asosiy yo`nalishi fundamental amaliy
tadqiqot bo`lib, ularga boshqa ilmiy tekshirish institutlari, sanoat laboratoriyalari
yaqindan yordam beradi .
Oliy ta’lim muassasalarining xususiylari, cherkov va bundesverga
tegishlilaridan tashqari bo`lgan oliy o`quv yurtlari viloyatlar boshqaruvida bo`ladilar.
Ularni yerlar bosh rahbari nomidan oliy ta’lim federatsiyasi boshqaradi. Federatsiya
oliy ta’lim tizimiga taalluqli umumiy prinsplarni tartibga solib turadi. Jumladan,
federasiya oliy o`quv yurti qurilishi va oliy o`quv yurtidagi tadqiqotlarning bir
qismini mablag` bilan ta’minlashni o`z ustiga oladi.
Oliy maktab o`z-o`zini boshqarish huquqiga ega. Ular qonun doirasida o`z
ustavlarini qabul qiladilar.
Agar biz AQSh pedagogikasidagi:
-bolani o`z kuchi va imkoniyatiga ishonch ruhida tarbiyalash;
-o`quvchining eng kichik shaxsiy imkoniyatlarini ro`yobga chiqarish uchun
ko`rash;
-bolani kamsitmaslik, insoniy qadriyatlarini va g`ururini yerga urmaslik;
-Vataniga faxr va iftixor ruhida tarbiyalash va h.k.
Yaponiya ta’limidagi;
-bolani maktabga puxta tayyorlash;
-kichkintoylar ta’lim va tarbiyasiga ota-onalar masuliyatini kuchaytirish;
-o`quvchilarni nafosat, jismoniy kamolotiga berilayotgan e’tibor;
-o`qituvchi kadrlarga yuksak talabchanlik;
-yosh iqtidor soxiblari bilan olib borilayotgan izchil ishlar;
Germaniya ta’limidagi:
-tabaqalashtirib o`qitishga berilayotgan jiddiy e’tibor;
-o`qituvchilarning mehnat ta’limini mustahkamlash;
-kasbga yo`naltirish;
Fransiya ta’limidagi :
-maktabgacha davridanoq o`quvni predmetlashtirib tashkil etish;
- boshlang`ich ta’limni uch bosqichda puxta amalga oshirish;
- o`quvni didaktik vositalar bilan ta’minlashga berilayotgan katta e’tibor;