TARBIYA JARAYONINI SAMARADORLIGINI OSHIRISHDA ILG‘OR XORIJIY TAJRIBALAR (Rivojlangan xorijiy mamlakatlarda ta'lim-tarbiya)

Yuklangan vaqt

2024-04-21

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

33,1 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
TARBIYA JARAYONINI SAMARADORLIGINI OSHIRISHDA ILG‘OR 
XORIJIY TAJRIBALAR 
 
 
Jahon tarbiya konsepsiyalari. Jahonning rivojlangan mamlakatlari tarixi, 
maqsadli, uzluksiz ma’naviy tarbiyaning tutgan o‘rni. Yaponiyada fuqaroni 
tarbiyalash – “axloqiy tarbiya” tizimi “xarakterni shakllantirishga yo‘naltirilgan 
ta’lim”, “davlat uchun maqbul axloqiy sifatlarni tarbiyalashga qaratilgan 
faoliyat”, “fuqarolik axloqi asoslarini tarbiyalash” tizimi. Xitoyda Konfutsiylik 
axloqining besh asosiy ustuni. 
 
 
Rivojlangan xorijiy mamlakatlarda ta'lim-tarbiya 
Dunyoning rivojlangan mamlakatlarida har jihatdan rivojlangan kishini 
tarbiyalash muammosi hozirgi kunning asosiy talabi bo‘lib turibdi. Chunki, 
jamiyatda yuz berayotgan inqilobiy o‘zgarishlarni insonning o‘zini o‘zgartirmasdan 
amalga oshirib bo‘lmaydi. Ammo, yangi kishini tarbiyalash o‘z-o‘zidan emas, balki 
ijtimoiy munosabatlar yangilanishi jarayonida amalga oshadi. Bu jarayonda 
maktablar tizimi muhim ahamiyat kasb etadi.  
Axborot texnologiyalari yetakchi o’ringa chiqib olgan hozirgi kunda 
rivojlangan mamlakatlarda maktablar tizimini, ta’lim mazmunini yangilash 
zaruratga aylandi. Eskicha o‘qitish usullari va metodlari ma’nan eskirib, ta’limning 
ilg‘or pedagogik texnologiyalarga asoslangan metodlari va shakllariga ehtiyoj 
kuchaydi. 
Ilmiybaza.uz TARBIYA JARAYONINI SAMARADORLIGINI OSHIRISHDA ILG‘OR XORIJIY TAJRIBALAR Jahon tarbiya konsepsiyalari. Jahonning rivojlangan mamlakatlari tarixi, maqsadli, uzluksiz ma’naviy tarbiyaning tutgan o‘rni. Yaponiyada fuqaroni tarbiyalash – “axloqiy tarbiya” tizimi “xarakterni shakllantirishga yo‘naltirilgan ta’lim”, “davlat uchun maqbul axloqiy sifatlarni tarbiyalashga qaratilgan faoliyat”, “fuqarolik axloqi asoslarini tarbiyalash” tizimi. Xitoyda Konfutsiylik axloqining besh asosiy ustuni. Rivojlangan xorijiy mamlakatlarda ta'lim-tarbiya Dunyoning rivojlangan mamlakatlarida har jihatdan rivojlangan kishini tarbiyalash muammosi hozirgi kunning asosiy talabi bo‘lib turibdi. Chunki, jamiyatda yuz berayotgan inqilobiy o‘zgarishlarni insonning o‘zini o‘zgartirmasdan amalga oshirib bo‘lmaydi. Ammo, yangi kishini tarbiyalash o‘z-o‘zidan emas, balki ijtimoiy munosabatlar yangilanishi jarayonida amalga oshadi. Bu jarayonda maktablar tizimi muhim ahamiyat kasb etadi. Axborot texnologiyalari yetakchi o’ringa chiqib olgan hozirgi kunda rivojlangan mamlakatlarda maktablar tizimini, ta’lim mazmunini yangilash zaruratga aylandi. Eskicha o‘qitish usullari va metodlari ma’nan eskirib, ta’limning ilg‘or pedagogik texnologiyalarga asoslangan metodlari va shakllariga ehtiyoj kuchaydi. Ilmiybaza.uz 
Qadimgi ajdodlarimiz olamning murakkab tabiiy jarayonlarini o‘rganib 
borar ekan, insonni, uning ma’naviy-axloqiy kamolotini olamdan tashqarida emas, 
balki shu olamning ichida deb qaraydilar. Ularning fikricha, odam – olam ichidagi 
kichik olam bo‘lib, unda katta olam (olami Kubro) ning barcha xususiyatlari o‘z 
aksini topgandir. Bu hol olamni to‘la tasavvur qilishdan oldin odamni, inson olamini 
yaxshi bilishni taqozo etadi. Shu nuqtai-nazardan qaraganda, hozirgi davr 
rivojlangan mamlakatlarida insonni tabiatning oliy mahsuli sifatida, olamning bir 
parchasi deb qarashda biryoqlamalikka berilib ketish kuzga tashlanadi.  
Ta`lim - tarbiyada samarali islohotlarni amalga oshirish talab etilayotgan 
hozirgi davrda esa ilmiy texnika taraqqiyoti, yangi texnologik revolutsiya sharoitida 
muvaffaqiyatli faoliyat ko‘rsata oladigan jamiyat a`zolarini yetishtirib berish, yosh 
avlodni kasb – hunarga yo‘naltirishda davlat xizmatini hamda o‘rta ta`limning ko‘p 
variantli uchinchi bosqichini joriy etish, ta`lim mazmunini yaxshilashda pedagogik 
vositalarni qo‘llash, ta`limda tashabbuskorlik va ijodkorlikka keng yul oshish, uning 
muhim tizimlarini yaratish kabi chet el tajribalarini o‘rganish ayni muddaodir. 
Rivojlangan xorijiy davlatlarda ta`limning mamlakat ishki siyosatiga faol 
ta`sir etadigan ijtimoiy jarayon ekanligi, e`tirof qilingan haqiqatdir. Shu tufayli ham 
chet mamlakatlarda maktab ehtiyojini iqtisodiy ta`minlashga ajratilayotgan mablag‘ 
miqdori yildan yilga - oshib bormoqda.  
Yaponlarda masalan, «maktab muvaffaqiyati va farovonlik timsoli» gina 
bo‘lib qolmay, «u insonlarni yaxshilaydi», degan fikr ishonch va e`tiqodga aylangan. 
Ta`lim to‘g‘risidagi g‘amxo'rlik taniqli siyosatchilarning ham hamisha diqqat – 
e’tiborida bo‘lgan. Shuning uchun ham AQSH ning sobiq Prezidenti R.Reyganni, 
Buyuk Britaniya Bosh vaziri M.Techcherni, Fransiya Prezidenti F.Mettiranlarni 
maktab islohotining tashabbuskorlari deb bejiz aytishmaydi. F.Mitteran maktabni 
«Jamiyatini harakatlantiruvchi kuch» deb hisoblagan. 
Rivojlangan mamlakatlarda pedagogik tadqiqotlarni amalga oshiradigan 
ko‘p sonli ilmiy muassalar ishlab turibdi. Germaniyada ularning ikki mingdan ortiq. 
Fransiya, AQSH, Yaponiyada ta`lim tarbiya nazariyasi muammolari bilan yuzlab 
davlat va xususiy tashkilotlar Universitetlar pedagogik tadqiqot markazlari 
Ilmiybaza.uz Qadimgi ajdodlarimiz olamning murakkab tabiiy jarayonlarini o‘rganib borar ekan, insonni, uning ma’naviy-axloqiy kamolotini olamdan tashqarida emas, balki shu olamning ichida deb qaraydilar. Ularning fikricha, odam – olam ichidagi kichik olam bo‘lib, unda katta olam (olami Kubro) ning barcha xususiyatlari o‘z aksini topgandir. Bu hol olamni to‘la tasavvur qilishdan oldin odamni, inson olamini yaxshi bilishni taqozo etadi. Shu nuqtai-nazardan qaraganda, hozirgi davr rivojlangan mamlakatlarida insonni tabiatning oliy mahsuli sifatida, olamning bir parchasi deb qarashda biryoqlamalikka berilib ketish kuzga tashlanadi. Ta`lim - tarbiyada samarali islohotlarni amalga oshirish talab etilayotgan hozirgi davrda esa ilmiy texnika taraqqiyoti, yangi texnologik revolutsiya sharoitida muvaffaqiyatli faoliyat ko‘rsata oladigan jamiyat a`zolarini yetishtirib berish, yosh avlodni kasb – hunarga yo‘naltirishda davlat xizmatini hamda o‘rta ta`limning ko‘p variantli uchinchi bosqichini joriy etish, ta`lim mazmunini yaxshilashda pedagogik vositalarni qo‘llash, ta`limda tashabbuskorlik va ijodkorlikka keng yul oshish, uning muhim tizimlarini yaratish kabi chet el tajribalarini o‘rganish ayni muddaodir. Rivojlangan xorijiy davlatlarda ta`limning mamlakat ishki siyosatiga faol ta`sir etadigan ijtimoiy jarayon ekanligi, e`tirof qilingan haqiqatdir. Shu tufayli ham chet mamlakatlarda maktab ehtiyojini iqtisodiy ta`minlashga ajratilayotgan mablag‘ miqdori yildan yilga - oshib bormoqda. Yaponlarda masalan, «maktab muvaffaqiyati va farovonlik timsoli» gina bo‘lib qolmay, «u insonlarni yaxshilaydi», degan fikr ishonch va e`tiqodga aylangan. Ta`lim to‘g‘risidagi g‘amxo'rlik taniqli siyosatchilarning ham hamisha diqqat – e’tiborida bo‘lgan. Shuning uchun ham AQSH ning sobiq Prezidenti R.Reyganni, Buyuk Britaniya Bosh vaziri M.Techcherni, Fransiya Prezidenti F.Mettiranlarni maktab islohotining tashabbuskorlari deb bejiz aytishmaydi. F.Mitteran maktabni «Jamiyatini harakatlantiruvchi kuch» deb hisoblagan. Rivojlangan mamlakatlarda pedagogik tadqiqotlarni amalga oshiradigan ko‘p sonli ilmiy muassalar ishlab turibdi. Germaniyada ularning ikki mingdan ortiq. Fransiya, AQSH, Yaponiyada ta`lim tarbiya nazariyasi muammolari bilan yuzlab davlat va xususiy tashkilotlar Universitetlar pedagogik tadqiqot markazlari Ilmiybaza.uz 
shug‘ullanmoqdalar. Ular faolitini esa xalqaro ta`lim markazlari, masalan, AQSH da 
xalqaro instituti muvofiqlashtirib bormoqda. Ko‘pchilikning faoliyati o‘quv 
dasturini takomillashtirish va qayta qurishga qaratilgan.  
Maktab dasturlarini o‘zgartirish ikki asosiy yo‘nalishda: ekstensiv va 
intensiv yo‘l bilan amalga oshiriladi. 
Birinchi holatda o‘quv muddati uzaytiriladi, o‘quv materiallari hajmi 
ko‘paytiriladi; ikkinchi holda esa mutlaqo yangi dastur yaratiladi. Bu o‘rinda 
ikkinchi yo‘l, ko‘pchilik mutaxassislarning e`tiroficha, maqbul hisoblanadi. 1961 
yilda «Bosh yangi bazis» tamoyillari asosida AQSH o‘rta maktablarni islohot qilish 
boshlangan edi. Buning mohiyati shundaki, ingliz tili va adabiyoti (to‘rt yil), 
matematika (to‘rt yil), tabiiy bilimlar (uch yil), ijtimoiy fanlar (uch yil), kompyuter 
texnikasi (yarim yil) kabilardan iborat besh yo‘nalishdagi majburiy ta`lim joriy 
qilindi. 
XX asrning 80- yillarida majburiy ta`lim hajmini qisqartirish jarayoni 
yanada chuqurlashtirildi. Hatto ayrim kollejlarda bu sohada uch yangi: ingliz tili va 
adabiyoti, matematika, ijtimoiy bilimlar bazislari asosida ish olib borilmoqda. 
Ta`limning boshqa turlari esa ihtisoslashtirish davrigacha amalga oshiriladigan 
bo‘ldi. Amerikadagi ko‘zga ko‘ringan «Found Karnegi» pedagogik markazi bu 
dasturni XXI asr dasturi deb baholamoqda. O‘quv dasturlarini qayta qurish jarayoni 
G’arbiy Yevropa davlatlarida ham amalga oshirilmoqda. Masalan, Buyuk 
Britaniyada ta`lim vazirligining tavsiyalariga muvofiq o‘quv rejasi va dasturini 
ta`lim muassasalarining o‘zlari belgilaydilar mazkur tavsiyalarga muvofiq 50 foiz 
o‘quv soatlari o‘qitilishi shart bo‘lgan «yadro» predmetlar: ingliz tili adabiyoti 
matematika, din darsi jismoniy tarbiyaga ajratiladi. O‘quv soatlarining boshqa qismi 
esa o‘qitilish shart hisoblanib, tanlab olingan predmetlarga (gumanitar, tabiiy 
matematik) ajratiladi. 
80-yillardan boshlab Buyuk Britaniyada ham AQSH dagi singari o‘rganilishi 
majburiy bo‘lgan fanlar doirasi kengaytirildi. Ingliz tili va adabiyoti, matematika va 
tabiiy fanlar o‘quv setkasining yadrosini tashkil etadigan bo’ldi. Qolgan 
predmetlarni tanlab olish o‘quvchilar va ota- onalar ixtiyoridadir. «Yangi dunyo» 
Ilmiybaza.uz shug‘ullanmoqdalar. Ular faolitini esa xalqaro ta`lim markazlari, masalan, AQSH da xalqaro instituti muvofiqlashtirib bormoqda. Ko‘pchilikning faoliyati o‘quv dasturini takomillashtirish va qayta qurishga qaratilgan. Maktab dasturlarini o‘zgartirish ikki asosiy yo‘nalishda: ekstensiv va intensiv yo‘l bilan amalga oshiriladi. Birinchi holatda o‘quv muddati uzaytiriladi, o‘quv materiallari hajmi ko‘paytiriladi; ikkinchi holda esa mutlaqo yangi dastur yaratiladi. Bu o‘rinda ikkinchi yo‘l, ko‘pchilik mutaxassislarning e`tiroficha, maqbul hisoblanadi. 1961 yilda «Bosh yangi bazis» tamoyillari asosida AQSH o‘rta maktablarni islohot qilish boshlangan edi. Buning mohiyati shundaki, ingliz tili va adabiyoti (to‘rt yil), matematika (to‘rt yil), tabiiy bilimlar (uch yil), ijtimoiy fanlar (uch yil), kompyuter texnikasi (yarim yil) kabilardan iborat besh yo‘nalishdagi majburiy ta`lim joriy qilindi. XX asrning 80- yillarida majburiy ta`lim hajmini qisqartirish jarayoni yanada chuqurlashtirildi. Hatto ayrim kollejlarda bu sohada uch yangi: ingliz tili va adabiyoti, matematika, ijtimoiy bilimlar bazislari asosida ish olib borilmoqda. Ta`limning boshqa turlari esa ihtisoslashtirish davrigacha amalga oshiriladigan bo‘ldi. Amerikadagi ko‘zga ko‘ringan «Found Karnegi» pedagogik markazi bu dasturni XXI asr dasturi deb baholamoqda. O‘quv dasturlarini qayta qurish jarayoni G’arbiy Yevropa davlatlarida ham amalga oshirilmoqda. Masalan, Buyuk Britaniyada ta`lim vazirligining tavsiyalariga muvofiq o‘quv rejasi va dasturini ta`lim muassasalarining o‘zlari belgilaydilar mazkur tavsiyalarga muvofiq 50 foiz o‘quv soatlari o‘qitilishi shart bo‘lgan «yadro» predmetlar: ingliz tili adabiyoti matematika, din darsi jismoniy tarbiyaga ajratiladi. O‘quv soatlarining boshqa qismi esa o‘qitilish shart hisoblanib, tanlab olingan predmetlarga (gumanitar, tabiiy matematik) ajratiladi. 80-yillardan boshlab Buyuk Britaniyada ham AQSH dagi singari o‘rganilishi majburiy bo‘lgan fanlar doirasi kengaytirildi. Ingliz tili va adabiyoti, matematika va tabiiy fanlar o‘quv setkasining yadrosini tashkil etadigan bo’ldi. Qolgan predmetlarni tanlab olish o‘quvchilar va ota- onalar ixtiyoridadir. «Yangi dunyo» Ilmiybaza.uz 
ning pedagogik g‘oyalari Fransiya va Germaniya ta`limiga ham sezilarli ta`sir 
etayotir. Germaniya to’liqsiz o‘rta maktablarida asosiy predmetlar bilan bir qatorda 
tanlab olinadigan ximiya, fizika, chet tillari kiritilgan o‘quv dasturlari ham amalga 
oshirilayotir. Bu o‘quv dasturi tobora to‘liqsiz o‘rta maktab doirasida chiqib, o‘rta 
maktablar va gimnaziyalarni ham qamrab olmoqda. 
Fransiya boshlang‘ich maktablarida ta`lim mazmuni ona tili va adabiyoti 
hamda matematikadan iborat asosiy, tarix, geografiya, aholishunoslik, tabiiy fanlar, 
mehnat ta`limi, jismoniy va estetik tarbiya kabi yordamchi predmetlarga bo‘linadi.  
Yaponiya maktablari ikkinchi jahon urushida keyinroq Amerika ta`limi 
yo’lidan bordi. Lekin shunga qaramay, bu ikki mamlakat o‘quv dasturida qator 
farqlar ko‘zga tashlanadi. Yaponiyada o‘quv dasturlari jiddiy murakkablashtirilgan 
asosiy fanlar majmui ancha keng, bir qator yangi maxsus va o‘quv fakultativ kurslar 
kiritilgan. 
Germaniya maorifidagi asosiy muammo sobiq GDR dagi ta`limni bir xil 
milliy me`yorga solishdan iboratdir. Asosiy vazifa sobiq GDR dagi ta`lim 
tuzilmasini yangi me`yorga va o‘lchovga tushirish, oddiy usul bilan GFR dagi ta`lim 
tizimiga o‘tkazib o‘qishdan iborat. Ammo, buning ham o‘ziga xos muammolari bor. 
Birinchidan mablag‘ masalasi bo‘lsa, ikkinchidan sobiq GDR dagi ta`lim jarayoni 
qatnashchilarining bu o‘zgarishga munosabatidir.  
Germaniyada ta`lim davlat va jamiyat tomonidan ardoqlanayotgan soha 
bo‘lib, u mamlakatning iqtisodiy-ijtimoiy rivojlantirishga barakali hissa qo‘shib 
kelmoqda.  
Maktabgacha tarbiya Germaniya ta`lim tizimida muhim bosqich hisoblanib, 
uning 100 yildan ortiq tarixi bor. Germaniyada bolalar bog‘chalari ta`limning quyi 
bosqichi hisoblansada, lekin u davlat ta`lim tizimi tarkibiga kirmaydi. 
Eski yerlardagi (sobiq GDR ga kirmagan yerlar) 24000 dan ortiq 
bog‘chalarni mablag‘ bilan ta`minlash turli jamoat tashkilotlari, xayriya 
birlashmalari, korxonalar, xususiy shaxslar, diniy muassasalar zimmasidadir. Ota 
onalar ham qisman pul to‘laydilar. 3 yoshdan 6 yoshgacha bo‘lgan bolalarning 80 
foizi bolalar bog‘chasiga qatnaydi. Bog‘chalarda ta`lim tabaqalashtirib olib boriladi. 
Ilmiybaza.uz ning pedagogik g‘oyalari Fransiya va Germaniya ta`limiga ham sezilarli ta`sir etayotir. Germaniya to’liqsiz o‘rta maktablarida asosiy predmetlar bilan bir qatorda tanlab olinadigan ximiya, fizika, chet tillari kiritilgan o‘quv dasturlari ham amalga oshirilayotir. Bu o‘quv dasturi tobora to‘liqsiz o‘rta maktab doirasida chiqib, o‘rta maktablar va gimnaziyalarni ham qamrab olmoqda. Fransiya boshlang‘ich maktablarida ta`lim mazmuni ona tili va adabiyoti hamda matematikadan iborat asosiy, tarix, geografiya, aholishunoslik, tabiiy fanlar, mehnat ta`limi, jismoniy va estetik tarbiya kabi yordamchi predmetlarga bo‘linadi. Yaponiya maktablari ikkinchi jahon urushida keyinroq Amerika ta`limi yo’lidan bordi. Lekin shunga qaramay, bu ikki mamlakat o‘quv dasturida qator farqlar ko‘zga tashlanadi. Yaponiyada o‘quv dasturlari jiddiy murakkablashtirilgan asosiy fanlar majmui ancha keng, bir qator yangi maxsus va o‘quv fakultativ kurslar kiritilgan. Germaniya maorifidagi asosiy muammo sobiq GDR dagi ta`limni bir xil milliy me`yorga solishdan iboratdir. Asosiy vazifa sobiq GDR dagi ta`lim tuzilmasini yangi me`yorga va o‘lchovga tushirish, oddiy usul bilan GFR dagi ta`lim tizimiga o‘tkazib o‘qishdan iborat. Ammo, buning ham o‘ziga xos muammolari bor. Birinchidan mablag‘ masalasi bo‘lsa, ikkinchidan sobiq GDR dagi ta`lim jarayoni qatnashchilarining bu o‘zgarishga munosabatidir. Germaniyada ta`lim davlat va jamiyat tomonidan ardoqlanayotgan soha bo‘lib, u mamlakatning iqtisodiy-ijtimoiy rivojlantirishga barakali hissa qo‘shib kelmoqda. Maktabgacha tarbiya Germaniya ta`lim tizimida muhim bosqich hisoblanib, uning 100 yildan ortiq tarixi bor. Germaniyada bolalar bog‘chalari ta`limning quyi bosqichi hisoblansada, lekin u davlat ta`lim tizimi tarkibiga kirmaydi. Eski yerlardagi (sobiq GDR ga kirmagan yerlar) 24000 dan ortiq bog‘chalarni mablag‘ bilan ta`minlash turli jamoat tashkilotlari, xayriya birlashmalari, korxonalar, xususiy shaxslar, diniy muassasalar zimmasidadir. Ota onalar ham qisman pul to‘laydilar. 3 yoshdan 6 yoshgacha bo‘lgan bolalarning 80 foizi bolalar bog‘chasiga qatnaydi. Bog‘chalarda ta`lim tabaqalashtirib olib boriladi. Ilmiybaza.uz 
Germaniyada bolalar bog‘chalarida odatda bolalar tushgacha tarbiyalanadilar. 
Kunning ikkinchi yarmida esa uyda, oilada bo‘ladilar. Kuni uzaytirilgan guruhlar 
ham mavjud.  
Majburiy ta`lim 6 yoshdan 18 yoshgasha bo‘lgan bolalarga tegishli, bu 
jarayon 12 yil davom etadi. Bundan 9 yillik (ba`zi bir yerlarda 10 yil) maktabda to‘la 
haftalik o‘qishini bitiradi, keyin hunar texnika bilim yurtlarida to‘la bo‘lmagan 
haftalik o‘qishida o‘qiydilar. O‘qish davlat maktablarida tekin. Xususiy maktablar 
ansha kam. Boshlang‘ish maktab. O‘qish 6 yoshdan boshlanadi va 4 yil davom etadi 
(Berlinda 6 yil). Dastlabki ikki yil o‘qish davomida bolalarga baho qo‘yilmaydi. 
Boshlang‘ish maktabda 4 yillik o‘qishdan keyin o‘quvshilar yo‘nalish bosqishidagi 
maktabga o‘tadilar. Bu yerda 5-6 sinf bosqishdagi yo‘nalish maktab tipiga bog‘liq 
yoki bog‘liq bo‘lmagan holda maxsus dastur asosida o‘qitiladi bunda bolalarning 
ota-onalari maktab tipini tanlash yoki o‘zgartirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.  
Hunar ta`limi Germaniya ta`lim tizimida muhim ahamiyatga ega. Buning 
sababi, Germaniyada yuqori malakali ishchilarga bo‘lgan talabning kuchliligidir. 
To‘liqsiz o‘rta maktabni bitiruvchilarning (9-10-sinflar) 79 foizi, to‘liq o‘rta 
maktabni bitiruvchilarning esa 20 foizi hunar ta`limi tizimida bilim olishni davom 
ettiradilar. Germaniya hunar ta`limi tizimi turli tipdagi o‘quv yurtlari va o‘qitishning 
turli shakllariga ega. Eng ko‘p tarqalgan va rivojlangan shakli hunar ta`limining 
―Dual tizimidir. Bu tizimda tayanch maktablarning 50 foizi va to‘liq o‘rta 
maktablarning 16 foizi o‘qishni davom ettiradi. 
Maxsus hunar bilim yurtlari va o‘rta maxsus bilim yurtlariga bu mamlakat 
tayanch maktablarining 25 foizgacha bitiruvchilari kiradilar. Bu turdagi o‘quv 
yurtlarining bitiruvchilari texnika oliy o‘quv yurtlarida o‘qishni davom ettirishlari 
mumkin.  
Oliy ta`lim muassasalarining xususiylari, cherkov va bundesvegga 
tegishlilaridan tashqari bo‘lgan oliy o‘quv yurtlari viloyatlar boshqaruvida bo‘ladi. 
Ularni yerlar bosh rahbari nomidan oliy ta`lim federatsiyasi boshqaradi.  
Ilmiybaza.uz Germaniyada bolalar bog‘chalarida odatda bolalar tushgacha tarbiyalanadilar. Kunning ikkinchi yarmida esa uyda, oilada bo‘ladilar. Kuni uzaytirilgan guruhlar ham mavjud. Majburiy ta`lim 6 yoshdan 18 yoshgasha bo‘lgan bolalarga tegishli, bu jarayon 12 yil davom etadi. Bundan 9 yillik (ba`zi bir yerlarda 10 yil) maktabda to‘la haftalik o‘qishini bitiradi, keyin hunar texnika bilim yurtlarida to‘la bo‘lmagan haftalik o‘qishida o‘qiydilar. O‘qish davlat maktablarida tekin. Xususiy maktablar ansha kam. Boshlang‘ish maktab. O‘qish 6 yoshdan boshlanadi va 4 yil davom etadi (Berlinda 6 yil). Dastlabki ikki yil o‘qish davomida bolalarga baho qo‘yilmaydi. Boshlang‘ish maktabda 4 yillik o‘qishdan keyin o‘quvshilar yo‘nalish bosqishidagi maktabga o‘tadilar. Bu yerda 5-6 sinf bosqishdagi yo‘nalish maktab tipiga bog‘liq yoki bog‘liq bo‘lmagan holda maxsus dastur asosida o‘qitiladi bunda bolalarning ota-onalari maktab tipini tanlash yoki o‘zgartirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Hunar ta`limi Germaniya ta`lim tizimida muhim ahamiyatga ega. Buning sababi, Germaniyada yuqori malakali ishchilarga bo‘lgan talabning kuchliligidir. To‘liqsiz o‘rta maktabni bitiruvchilarning (9-10-sinflar) 79 foizi, to‘liq o‘rta maktabni bitiruvchilarning esa 20 foizi hunar ta`limi tizimida bilim olishni davom ettiradilar. Germaniya hunar ta`limi tizimi turli tipdagi o‘quv yurtlari va o‘qitishning turli shakllariga ega. Eng ko‘p tarqalgan va rivojlangan shakli hunar ta`limining ―Dual tizimidir. Bu tizimda tayanch maktablarning 50 foizi va to‘liq o‘rta maktablarning 16 foizi o‘qishni davom ettiradi. Maxsus hunar bilim yurtlari va o‘rta maxsus bilim yurtlariga bu mamlakat tayanch maktablarining 25 foizgacha bitiruvchilari kiradilar. Bu turdagi o‘quv yurtlarining bitiruvchilari texnika oliy o‘quv yurtlarida o‘qishni davom ettirishlari mumkin. Oliy ta`lim muassasalarining xususiylari, cherkov va bundesvegga tegishlilaridan tashqari bo‘lgan oliy o‘quv yurtlari viloyatlar boshqaruvida bo‘ladi. Ularni yerlar bosh rahbari nomidan oliy ta`lim federatsiyasi boshqaradi. Ilmiybaza.uz 
Oliy maktab o‘z-o‘zini boshqarish huquqiga ega. Ular qonun doirasida o‘z 
ustavlarini qabul qiladilar Oliy o‘quv yurtini shtatdagi rektor yoki bir necha yilga 
saylanadigan 
Prezident boshqaradi. Ko‘pchilik viloyatlarda talabalar mustaqil ravishda 
o‘z-o‘zini boshqaradilar. Oliy o‘quv yurtlarida o‘qish diplom olish, magistr unvonini 
olish yoki davlat imtihonlari topshirish bilan yakunlanadi. Shundan keyin o‘qishni 
davom ettirib, doktorlik ilmiy darajasini olish uchun imtihon topshiriladi. Ta`lim 
sohasidagi siyosat aholining ko‘plab qatlami uchun oliy o‘quv yurtlari darvozasini 
keng oshdi. Federatsiya va viloyatlar nemis oliy o‘quv yurtlarida chet elliklar 
o‘qishidan manfaatdordir. 1991 yili ular 76000 ni tashkil etgan. 
 Ilg‘or xorijiy ta’lim tizimlari 
FRANSIYADA TA’LIM TIZIMINING AMALGA OSHIRILISHI  
Fransiya jahondagi iqtisodiy rivojlangan mamlakatlar ichida yetakchi 
o`rinlardan birini egallaydi. Uning ta’lim tizimi ham qadimiy va boy tarixga ega. 
Fransiya ta’limining asosiy maqsadi shaxsni har tomonlama kamol topishini 
ta’minlash, uni mustaqil faoliyatga tayyorlash, bozor munosabatlarining kamol 
topishini taminlash, uni mustaqil faoliyatga tayyorlash bozor munosabati sharoitida 
o`quvchilarni tadbirkorlikka, ishbilarmonlik va omilkorlikka o`rgatish va shunga 
xos kasbga yo`naltirishdan iborat. Boshlang`ich sinflardagi o`qish ertalabki va 
tushdan keyingi qismlarga bo`linadi.  
Fransiyada boshlang`ich ta’lim maktablariga 6 yoshdan 11 yoshgacha 
bo`lgan bolalar jalb etiladi. Fransuz maktablarida nafosat ta’limiga ham alohida 
ahamiyat beriladi. Bunday ta’lim uch tartibdan iborat: musiqa, tasviriy sanat va 
sport. O`quvchilar 11yoshda boshlang`ich maktabni tugallab o`rta maktabga 
o`tadilar.  
Fransiyada oliy ta’lim professional ta’lim berish keyingi 20 yil davomida 
qaror topdi. Fransiyada oliy ma’lumot va ixtisoslik beruvchi oliy texnologik 
institutlar mavjud. Fransiya ta’lim tizimlarida maktabdan va sinfdan tashqari 
muassasalar ko`zda tutilmagan. Biroq maktablarda va liseylarda turli to`garaklar 
mavjud. O`quvchilar uchun turli sport seksiyalari sayohatlar, musobaqalar o`quv 
Ilmiybaza.uz Oliy maktab o‘z-o‘zini boshqarish huquqiga ega. Ular qonun doirasida o‘z ustavlarini qabul qiladilar Oliy o‘quv yurtini shtatdagi rektor yoki bir necha yilga saylanadigan Prezident boshqaradi. Ko‘pchilik viloyatlarda talabalar mustaqil ravishda o‘z-o‘zini boshqaradilar. Oliy o‘quv yurtlarida o‘qish diplom olish, magistr unvonini olish yoki davlat imtihonlari topshirish bilan yakunlanadi. Shundan keyin o‘qishni davom ettirib, doktorlik ilmiy darajasini olish uchun imtihon topshiriladi. Ta`lim sohasidagi siyosat aholining ko‘plab qatlami uchun oliy o‘quv yurtlari darvozasini keng oshdi. Federatsiya va viloyatlar nemis oliy o‘quv yurtlarida chet elliklar o‘qishidan manfaatdordir. 1991 yili ular 76000 ni tashkil etgan. Ilg‘or xorijiy ta’lim tizimlari FRANSIYADA TA’LIM TIZIMINING AMALGA OSHIRILISHI Fransiya jahondagi iqtisodiy rivojlangan mamlakatlar ichida yetakchi o`rinlardan birini egallaydi. Uning ta’lim tizimi ham qadimiy va boy tarixga ega. Fransiya ta’limining asosiy maqsadi shaxsni har tomonlama kamol topishini ta’minlash, uni mustaqil faoliyatga tayyorlash, bozor munosabatlarining kamol topishini taminlash, uni mustaqil faoliyatga tayyorlash bozor munosabati sharoitida o`quvchilarni tadbirkorlikka, ishbilarmonlik va omilkorlikka o`rgatish va shunga xos kasbga yo`naltirishdan iborat. Boshlang`ich sinflardagi o`qish ertalabki va tushdan keyingi qismlarga bo`linadi. Fransiyada boshlang`ich ta’lim maktablariga 6 yoshdan 11 yoshgacha bo`lgan bolalar jalb etiladi. Fransuz maktablarida nafosat ta’limiga ham alohida ahamiyat beriladi. Bunday ta’lim uch tartibdan iborat: musiqa, tasviriy sanat va sport. O`quvchilar 11yoshda boshlang`ich maktabni tugallab o`rta maktabga o`tadilar. Fransiyada oliy ta’lim professional ta’lim berish keyingi 20 yil davomida qaror topdi. Fransiyada oliy ma’lumot va ixtisoslik beruvchi oliy texnologik institutlar mavjud. Fransiya ta’lim tizimlarida maktabdan va sinfdan tashqari muassasalar ko`zda tutilmagan. Biroq maktablarda va liseylarda turli to`garaklar mavjud. O`quvchilar uchun turli sport seksiyalari sayohatlar, musobaqalar o`quv Ilmiybaza.uz 
muassasasining o`zida tashkil etiladi.Fransuz yoshlari, Fransiyaga bilim olish uchun 
kelgan chet el fuqarolari quyidagi bilim maskanlarida oliy ma’lumot oladilar: 
Universitetlar;  
Oliy texnologiya maktablari; 
Oliy muhandislik maktablari;  
Oliy arxitektura maktablari; 
Oliy tijorat maktablari;  
Siyosiy fanlar oliy maktabi; 
Oliy pedagogik va filologiya bilimgohlari;  
Oliy tibbiyot o`quv muassasalari; 
Oliy badiiy maktablar;  
O`zluksiz ta’lim [malaka oshirish] 
Oliy ta’lim beruvchi universitetlar o`z talabalariga uch siklda bilim beradilar. 
Birinchi sikl umumiy yoki biror texnik yoki ilmiy sohada oliy ma’lumot olish bilan 
yakunlanib, o`qish ikki yil davom etadi. Talabalar uni metriz, magistr darajalari 
bilan yakunlaydilar. Uchinchi siklda o`qish bir ikki yil davom etadi.  
biron-bir predmetni chuqurlashtirib o`rganilganligi haqida diplom (bir yil); 
ixtisoslashtirilgan oliy ma’lumot to`g`risida diplom (bir yil);  
uchinchi sikl doktorlik dissertasiyasi (bir, ikki yil); 
davlat doktorlik dissertasiyasi-biron-bir sohani mukammal o`rganib, 
dissertasiya yozish kabi hujjatlar olish mumkin.  
Fransiyada oliy ma’lumot va ixtisos beruvchi oliy texnalogik institutlar 
mavjud. 
Ular 
odatda 
sanoat, 
maishiy 
xizmat 
ko`rsatish, 
informatika 
mutaxassisliklariga ixtisoslashtirilgan. O`qish muddati 2 yil bo`lib, darslar haftasiga 
30-35 soatni tashkil etadi. O`qish davomida 8 haftalik ishlab chiqarish amaliyoti 
ham ko`zda tutilgan.  
Fransiyada mingdan ortiq ana shunday insitutlar faoliyat ko`rsatib, qishloq 
ho`jaligi ishlab chiqarishi, san’at, informatika, ma’muriy boshqaruv, buxgalterlik 
hisobi, amaliy san’at bo`yicha mutaxassislar tayyorlaydilar. Bunday insitutlarga 
kirish imtixonsiz amalga oshiriladi.  
Ilmiybaza.uz muassasasining o`zida tashkil etiladi.Fransuz yoshlari, Fransiyaga bilim olish uchun kelgan chet el fuqarolari quyidagi bilim maskanlarida oliy ma’lumot oladilar: Universitetlar; Oliy texnologiya maktablari; Oliy muhandislik maktablari; Oliy arxitektura maktablari; Oliy tijorat maktablari; Siyosiy fanlar oliy maktabi; Oliy pedagogik va filologiya bilimgohlari; Oliy tibbiyot o`quv muassasalari; Oliy badiiy maktablar; O`zluksiz ta’lim [malaka oshirish] Oliy ta’lim beruvchi universitetlar o`z talabalariga uch siklda bilim beradilar. Birinchi sikl umumiy yoki biror texnik yoki ilmiy sohada oliy ma’lumot olish bilan yakunlanib, o`qish ikki yil davom etadi. Talabalar uni metriz, magistr darajalari bilan yakunlaydilar. Uchinchi siklda o`qish bir ikki yil davom etadi. biron-bir predmetni chuqurlashtirib o`rganilganligi haqida diplom (bir yil); ixtisoslashtirilgan oliy ma’lumot to`g`risida diplom (bir yil); uchinchi sikl doktorlik dissertasiyasi (bir, ikki yil); davlat doktorlik dissertasiyasi-biron-bir sohani mukammal o`rganib, dissertasiya yozish kabi hujjatlar olish mumkin. Fransiyada oliy ma’lumot va ixtisos beruvchi oliy texnalogik institutlar mavjud. Ular odatda sanoat, maishiy xizmat ko`rsatish, informatika mutaxassisliklariga ixtisoslashtirilgan. O`qish muddati 2 yil bo`lib, darslar haftasiga 30-35 soatni tashkil etadi. O`qish davomida 8 haftalik ishlab chiqarish amaliyoti ham ko`zda tutilgan. Fransiyada mingdan ortiq ana shunday insitutlar faoliyat ko`rsatib, qishloq ho`jaligi ishlab chiqarishi, san’at, informatika, ma’muriy boshqaruv, buxgalterlik hisobi, amaliy san’at bo`yicha mutaxassislar tayyorlaydilar. Bunday insitutlarga kirish imtixonsiz amalga oshiriladi. Ilmiybaza.uz 
GERMANIYADA MAKTAB VA OLIY TA’LIM  
Takidlab o`tish lozimki, Germaniyaning bozor iqtisodiyotiga o`tish yo`li 
bizning Respublikamizdagiga o`xshab ketadi. Jahonning ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy 
rivojlanishiga katta hissa qo`shib kelayotgan dunyoning iqtisodiy rivojlangan 
davlatlari ichida kuchli davlatlar qatoriga kirgan Germaniyada ham ta’lim tizimi o`z 
rivojlanish bosqichiga ega. Maktabgacha ta’lim tizimi Germaniya ta’lim tizimida 
muhim bosqich hisoblanadi. Uning yuz yildan ortiq tarixi mavjud. Majburiy ta’lim 
6 yoshdan 18 yoshgacha bo`lgan bolalar uchun. O`qitish davlat maktablarida tekin, 
o`quvchilar darslik va o`quv qo`llanmalari bilan tekin ta’minlanadi.  
Germaniyada maktab ta’limi qanday qurilgan va o`qitish faoliyati qanday 
tartibda tashkil etiladi? Boshlang`ich maktabda to`la to`rt yillik o`qishdan keyin 
o`quvchilar yo`nalish asosidagi maktablarda ta’limni davom ettiradilar. Asosiy 
maktab dasturi yilma –yil tahlil etib boriladi. Germaniyada o`z vaqtida ta’lim ola 
olmagan katta yoshdagilar uchun bilim olishga imkoniyat yaratib qo`yilgan. Kechki 
gimnaziyada sanoat, qishloq xo`jaligi kabi sohalarda ishlovchilar 3-6 yil davomida 
o`quv ko`rsini o`taganidan keyin etuklik attestatini olish uchun imtixon 
topshiradilar. Germaniyada hunar ta’lim tizimi katta ahamiyatga ega chunki, 
Germaniyada yuqori malakali ishchilarga bo`lgan talab yuqori hisoblanadi.  
Germaniya ta’lim tizimining o`ziga xos tomonlaridan yana biri hunar 
diplomlari oliy o`quv yurtlariga kirib o`qish huquqini bermaydi. O`qishga qabul 
qilish imtixonsiz maktab ta’limi to`g`risidagi hujjatga asoslangan holda amalga 
oshiriladi. Oliy o`quv yurtini shtatdagi rektor yoki bir necha yilga saylangan 
prezident boshqaradi. Oliy o`quv yurtlarida tatqiqotning asosiy yo`nalishi 
fundamental amaliy tadqiqot bo`lib, ularga boshqa ilmiy tekshirish institutlari, 
sanoat laboratoriyalari yaqindan yordam beradi .  
Oliy ta’lim muassasalarining xususiylari, cherkov va bundesverga 
tegishlilaridan tashqari bo`lgan oliy o`quv yurtlari viloyatlar boshqaruvida 
bo`ladilar. Ularni yerlar bosh rahbari nomidan oliy ta’lim federatsiyasi boshqaradi. 
Federatsiya oliy ta’lim tizimiga taalluqli umumiy prinsplarni tartibga solib turadi. 
Ilmiybaza.uz GERMANIYADA MAKTAB VA OLIY TA’LIM Takidlab o`tish lozimki, Germaniyaning bozor iqtisodiyotiga o`tish yo`li bizning Respublikamizdagiga o`xshab ketadi. Jahonning ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy rivojlanishiga katta hissa qo`shib kelayotgan dunyoning iqtisodiy rivojlangan davlatlari ichida kuchli davlatlar qatoriga kirgan Germaniyada ham ta’lim tizimi o`z rivojlanish bosqichiga ega. Maktabgacha ta’lim tizimi Germaniya ta’lim tizimida muhim bosqich hisoblanadi. Uning yuz yildan ortiq tarixi mavjud. Majburiy ta’lim 6 yoshdan 18 yoshgacha bo`lgan bolalar uchun. O`qitish davlat maktablarida tekin, o`quvchilar darslik va o`quv qo`llanmalari bilan tekin ta’minlanadi. Germaniyada maktab ta’limi qanday qurilgan va o`qitish faoliyati qanday tartibda tashkil etiladi? Boshlang`ich maktabda to`la to`rt yillik o`qishdan keyin o`quvchilar yo`nalish asosidagi maktablarda ta’limni davom ettiradilar. Asosiy maktab dasturi yilma –yil tahlil etib boriladi. Germaniyada o`z vaqtida ta’lim ola olmagan katta yoshdagilar uchun bilim olishga imkoniyat yaratib qo`yilgan. Kechki gimnaziyada sanoat, qishloq xo`jaligi kabi sohalarda ishlovchilar 3-6 yil davomida o`quv ko`rsini o`taganidan keyin etuklik attestatini olish uchun imtixon topshiradilar. Germaniyada hunar ta’lim tizimi katta ahamiyatga ega chunki, Germaniyada yuqori malakali ishchilarga bo`lgan talab yuqori hisoblanadi. Germaniya ta’lim tizimining o`ziga xos tomonlaridan yana biri hunar diplomlari oliy o`quv yurtlariga kirib o`qish huquqini bermaydi. O`qishga qabul qilish imtixonsiz maktab ta’limi to`g`risidagi hujjatga asoslangan holda amalga oshiriladi. Oliy o`quv yurtini shtatdagi rektor yoki bir necha yilga saylangan prezident boshqaradi. Oliy o`quv yurtlarida tatqiqotning asosiy yo`nalishi fundamental amaliy tadqiqot bo`lib, ularga boshqa ilmiy tekshirish institutlari, sanoat laboratoriyalari yaqindan yordam beradi . Oliy ta’lim muassasalarining xususiylari, cherkov va bundesverga tegishlilaridan tashqari bo`lgan oliy o`quv yurtlari viloyatlar boshqaruvida bo`ladilar. Ularni yerlar bosh rahbari nomidan oliy ta’lim federatsiyasi boshqaradi. Federatsiya oliy ta’lim tizimiga taalluqli umumiy prinsplarni tartibga solib turadi. Ilmiybaza.uz 
Jumladan, federasiya oliy o`quv yurti qurilishi va oliy o`quv yurtidagi 
tadqiqotlarning bir qismini mablag` bilan ta’minlashni o`z ustiga oladi.  
Oliy maktab o`z-o`zini boshqarish huquqiga ega. Ular qonun doirasida o`z 
ustavlarini qabul qiladilar. 
Agar biz AQSh pedagogikasidagi:  
-bolani o`z kuchi va imkoniyatiga ishonch ruhida tarbiyalash; 
-o`quvchining eng kichik shaxsiy imkoniyatlarini ro`yobga chiqarish uchun 
ko`rash;  
-bolani kamsitmaslik, insoniy qadriyatlarini va g`ururini yerga urmaslik; 
-Vataniga faxr va iftixor ruhida tarbiyalash va h.k.  
Yaponiya ta’limidagi;  
-bolani maktabga puxta tayyorlash; 
-kichkintoylar ta’lim va tarbiyasiga ota-onalar masuliyatini kuchaytirish;  
-o`quvchilarni nafosat, jismoniy kamolotiga berilayotgan e’tibor; 
-o`qituvchi kadrlarga yuksak talabchanlik;  
-yosh iqtidor soxiblari bilan olib borilayotgan izchil ishlar; 
Germaniya ta’limidagi:  
-tabaqalashtirib o`qitishga berilayotgan jiddiy e’tibor; 
-o`qituvchilarning mehnat ta’limini mustahkamlash;  
-kasbga yo`naltirish; 
Fransiya ta’limidagi :  
-maktabgacha davridanoq o`quvni predmetlashtirib tashkil etish; 
- boshlang`ich ta’limni uch bosqichda puxta amalga oshirish;  
- o`quvni didaktik vositalar bilan ta’minlashga berilayotgan katta e’tibor; 
-o`quv muassasalarning turli firmalar, konsernlar, korxonalar mustahkam 
aloqalari va boshqa ibratli jihatlar bizning ta’limga ham kuchsa, bizning 
pedagogikamiz olg`a qarab dadil qadam bosgan bular edi.  
Albatta, ta’limga har qanday yangilik, o`zgarish jiddiy tahlillar, tajribalar 
asosida kirib keladi. “Zo`rlab tiqishtirish” bizning uslubiyat emas. Ayni paytda 
ta’limni bir saviyada qotib qolishiga ham yo`l qo`yib bo`lmaydi. 
Ilmiybaza.uz Jumladan, federasiya oliy o`quv yurti qurilishi va oliy o`quv yurtidagi tadqiqotlarning bir qismini mablag` bilan ta’minlashni o`z ustiga oladi. Oliy maktab o`z-o`zini boshqarish huquqiga ega. Ular qonun doirasida o`z ustavlarini qabul qiladilar. Agar biz AQSh pedagogikasidagi: -bolani o`z kuchi va imkoniyatiga ishonch ruhida tarbiyalash; -o`quvchining eng kichik shaxsiy imkoniyatlarini ro`yobga chiqarish uchun ko`rash; -bolani kamsitmaslik, insoniy qadriyatlarini va g`ururini yerga urmaslik; -Vataniga faxr va iftixor ruhida tarbiyalash va h.k. Yaponiya ta’limidagi; -bolani maktabga puxta tayyorlash; -kichkintoylar ta’lim va tarbiyasiga ota-onalar masuliyatini kuchaytirish; -o`quvchilarni nafosat, jismoniy kamolotiga berilayotgan e’tibor; -o`qituvchi kadrlarga yuksak talabchanlik; -yosh iqtidor soxiblari bilan olib borilayotgan izchil ishlar; Germaniya ta’limidagi: -tabaqalashtirib o`qitishga berilayotgan jiddiy e’tibor; -o`qituvchilarning mehnat ta’limini mustahkamlash; -kasbga yo`naltirish; Fransiya ta’limidagi : -maktabgacha davridanoq o`quvni predmetlashtirib tashkil etish; - boshlang`ich ta’limni uch bosqichda puxta amalga oshirish; - o`quvni didaktik vositalar bilan ta’minlashga berilayotgan katta e’tibor; -o`quv muassasalarning turli firmalar, konsernlar, korxonalar mustahkam aloqalari va boshqa ibratli jihatlar bizning ta’limga ham kuchsa, bizning pedagogikamiz olg`a qarab dadil qadam bosgan bular edi. Albatta, ta’limga har qanday yangilik, o`zgarish jiddiy tahlillar, tajribalar asosida kirib keladi. “Zo`rlab tiqishtirish” bizning uslubiyat emas. Ayni paytda ta’limni bir saviyada qotib qolishiga ham yo`l qo`yib bo`lmaydi. Ilmiybaza.uz 
Keyingi paytlarda ilmiy asoslanmagan, sinab ko`rilmagan “Islohotlar” ni 
joriy etish, yangi o`quv muassasalari to`g`risida ham ta’lim vazirligi tasdiqlagan 
Nizomdan chetga chiqish hollari ro`y bermoqda, aksariyat shunday “isloh” qilingan 
maktablar, sinflar ko`zlagan samaradorlikni bermaganligi uchun oddiy maktablar va 
sinflarga aylantirilmoqda.  
Fikrimizcha, turli islohotlarni, shu jumladan, chet el ta’limidagi u yoki bu 
ibratli ish uslubini joriy qilishda Pedagogika ilmiy-tadqiqot instituti, o`quv uslubiyat 
markazlari bilan bamaslahat ish ko`rish maqsadga muvoffiqdir. O`ylaymizki, 
pedagogika fanlari ilmiy-tadqiqot insitituti Respublika o`quv-metodika markazlari 
ham chet el ta’limini joriy etish bo`yicha o`quv muassasalarimizga o`zlarining 
nazariy-metadologik tavsiyalarini beradilar. 
Berilgan yangiliklar, ma’lumotlar, axborotlar asosida har bir pedagogik 
jamoa o`z pedagogik faoliyatlarini tahlil etib, uni qayta ko`rib chiqadilar. 
Mamlakatimiz ta’limini yangi bosqichlarga ko`tarishga o`z hissalarini qo`shadilar 
degan umiddamiz.  
 
 
Ilmiybaza.uz Keyingi paytlarda ilmiy asoslanmagan, sinab ko`rilmagan “Islohotlar” ni joriy etish, yangi o`quv muassasalari to`g`risida ham ta’lim vazirligi tasdiqlagan Nizomdan chetga chiqish hollari ro`y bermoqda, aksariyat shunday “isloh” qilingan maktablar, sinflar ko`zlagan samaradorlikni bermaganligi uchun oddiy maktablar va sinflarga aylantirilmoqda. Fikrimizcha, turli islohotlarni, shu jumladan, chet el ta’limidagi u yoki bu ibratli ish uslubini joriy qilishda Pedagogika ilmiy-tadqiqot instituti, o`quv uslubiyat markazlari bilan bamaslahat ish ko`rish maqsadga muvoffiqdir. O`ylaymizki, pedagogika fanlari ilmiy-tadqiqot insitituti Respublika o`quv-metodika markazlari ham chet el ta’limini joriy etish bo`yicha o`quv muassasalarimizga o`zlarining nazariy-metadologik tavsiyalarini beradilar. Berilgan yangiliklar, ma’lumotlar, axborotlar asosida har bir pedagogik jamoa o`z pedagogik faoliyatlarini tahlil etib, uni qayta ko`rib chiqadilar. Mamlakatimiz ta’limini yangi bosqichlarga ko`tarishga o`z hissalarini qo`shadilar degan umiddamiz.