TARBIYA JARAYONINI TEXNOLOGIYALASHTIRISH. PEDAGOGIK IJODKORLIK VA PEDAGOGIK REFLEKSIYA

Yuklangan vaqt

2024-07-22

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

20,4 KB


 
 
 
 
 
 
TARBIYA JARAYONINI TEXNOLOGIYALASHTIRISH. PEDAGOGIK 
IJODKORLIK VA PEDAGOGIK REFLEKSIYA 
 
REJA: 
1.Tarbiyaviy texnologiyalar. 
2. 2. Tarbiya printsplari 
3. Tarbiyalanuvchilar faoliyatining darsdan tashqari tizimini loyihalash 
 
Bizga yaxshi ma’lumki, tarbiya jarayoni uzoq muddatli, murakkab, uzluksiz 
bo‘lib, u o‘ziga xos hususiyatlarga ega. Garchi zamonaviy ta’lim texnologiyasi 
o‘quvchining ta’lim jarayonidagi yetakchilik rolini yoqlayotgan bo‘lsada, tarbiya 
jarayonida tarbiyalanuvchi asosiy mavqeini egallay olmaydi. CHunkiy unda 
xarakter, dunyoqarash yetarlicha shakllanmagan bo‘lib, u bu borada tarbiyachining 
yordamiga extiyoj sezadi shu bois tarbiya texnologiyasi mantiqiy, ham tarkibiy 
jihatdan ta’lim texnologiyasidan farq qiladi. Tarbiya texnologiyasi asosida 
tarbiyaviy jarayon yotadi. Ukuvchilar faoliyatini tashkil etuvchilar bщlib, ular 
tomonidan erishiladigan natijalarni rejalashtirish va unga erishish usullari, bu 
usullarni modellashtirish ishlab chiыarilgan reja va modellarni rщyobga chiыarish, 
bu rejalarni amalga oshiruvchi shaxsning faoliyati va axloыini boshыarish kabilar 
xisoblanadi.  
Tarbiya – tarbiyachi va tarbiyalanuvchi faoliyatlarini o‘z ichiga olgan ikki yoqlama 
jarayon. Tarbiyachilar-bilan va tarbiyaga ega bo‘lgan kishilar tarbiyalanuvchilar-
bilim va tajriba o‘rganuvchi yoshlardir. Ammo tarbiyalanuvchilar muayyon darajada 
aktiv faoliyat ko‘rsatmasalar tajrib va bilim o‘rgana olmaydilar.  
Tarbiya jarayoni: 
 -maqsadga yo‘nalganlik;  
TARBIYA JARAYONINI TEXNOLOGIYALASHTIRISH. PEDAGOGIK IJODKORLIK VA PEDAGOGIK REFLEKSIYA REJA: 1.Tarbiyaviy texnologiyalar. 2. 2. Tarbiya printsplari 3. Tarbiyalanuvchilar faoliyatining darsdan tashqari tizimini loyihalash Bizga yaxshi ma’lumki, tarbiya jarayoni uzoq muddatli, murakkab, uzluksiz bo‘lib, u o‘ziga xos hususiyatlarga ega. Garchi zamonaviy ta’lim texnologiyasi o‘quvchining ta’lim jarayonidagi yetakchilik rolini yoqlayotgan bo‘lsada, tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchi asosiy mavqeini egallay olmaydi. CHunkiy unda xarakter, dunyoqarash yetarlicha shakllanmagan bo‘lib, u bu borada tarbiyachining yordamiga extiyoj sezadi shu bois tarbiya texnologiyasi mantiqiy, ham tarkibiy jihatdan ta’lim texnologiyasidan farq qiladi. Tarbiya texnologiyasi asosida tarbiyaviy jarayon yotadi. Ukuvchilar faoliyatini tashkil etuvchilar bщlib, ular tomonidan erishiladigan natijalarni rejalashtirish va unga erishish usullari, bu usullarni modellashtirish ishlab chiыarilgan reja va modellarni rщyobga chiыarish, bu rejalarni amalga oshiruvchi shaxsning faoliyati va axloыini boshыarish kabilar xisoblanadi. Tarbiya – tarbiyachi va tarbiyalanuvchi faoliyatlarini o‘z ichiga olgan ikki yoqlama jarayon. Tarbiyachilar-bilan va tarbiyaga ega bo‘lgan kishilar tarbiyalanuvchilar- bilim va tajriba o‘rganuvchi yoshlardir. Ammo tarbiyalanuvchilar muayyon darajada aktiv faoliyat ko‘rsatmasalar tajrib va bilim o‘rgana olmaydilar. Tarbiya jarayoni: -maqsadga yo‘nalganlik;  
 
- ko‘p omillik;  
- jo‘shqinlik;  
- davomiylik;  
- uzluksizlik;  
- komplekslilik;  
- varitlilik;  
- ikki tomonli xarakter;  
- natijalarning olisligi.  
Tarbiya vazifalari:  
1.O‘z vatanini fuqorosini tarbiyalash. Tarbiyaning bu vazifalarni amalga oshirish 
quyidagilarni taqazo etadi: Milliy vatanparvarlik, o‘z vataniga, tarixiga, 
madaniyatiga iftixor tuyg‘usi; Millatlar aro madaniy munosabatlar, siyosiy 
madaniyat.  
2.SHaxsning ma’naviyatini shakllantirish. Ma’naviyat kishining ichki dunyosi 
bo‘lib, uning jamiyat va tabiatdagi «Men»i, obrazi, taqdiri va rolini ifoda etadi. 
Ma’naviyat darajasig‘bu, ma’lum ma’noda, insoniylik mezonidir. Ma’naviyatni 
shakllantirish bu uning shaxsiy xarakatlari, intilishlari, refleksiyasi bilan kishining 
ichki dunyosini vjudga keltirishdir.  
3.Mexnatkash inonni iqtisodiy tafakkurini tarbiyalash mexnotga, kasbga xurmat va 
ijtimoiyg‘psixologik jihatdan yoshlarda mustaqillik, ijod, ishchanlik, faollik, yuqori 
kasbiy tayyorgarlik sifatlarini kuchaytirish zarur.  
4.Ruxiy - jismoniy sog‘lomlikni tarbiyalash. Bu axloqiy – xayotiy  muvozatat va 
psixologik qulaylik xolatini ushlab turish xamda jismoniy rivojlanish me’yoridan 
uzoqlashib ketishga yo‘l qo‘ymaslik ko‘nikmalarini shakllantirishdir.  
5.Kishining tabiat bilan munosabatini uyg‘unlashtirish. Ekologik fojia muammosi 
davrimizning eng dolzarb muammolaridan biridir. Kishining tabiat bilan 
munosabatini uyg‘unlashtirish konkret xududiy o‘ziga xoslikni xisobga olgan xolda 
o‘lkashunoslik va tabiatshunoslik bo‘yicha amalitsy faoliyatni kuchaytirish va 
kengaytirishni talab etadi. Bu esa, o‘z navbatida, tarbiyalanuvchilarga nafaqat 
ekologik xavfsizlik qoidalarin anglab yetish balki, tabiatni qo‘riqlash ishida shaxsan 
- ko‘p omillik; - jo‘shqinlik; - davomiylik; - uzluksizlik; - komplekslilik; - varitlilik; - ikki tomonli xarakter; - natijalarning olisligi. Tarbiya vazifalari: 1.O‘z vatanini fuqorosini tarbiyalash. Tarbiyaning bu vazifalarni amalga oshirish quyidagilarni taqazo etadi: Milliy vatanparvarlik, o‘z vataniga, tarixiga, madaniyatiga iftixor tuyg‘usi; Millatlar aro madaniy munosabatlar, siyosiy madaniyat. 2.SHaxsning ma’naviyatini shakllantirish. Ma’naviyat kishining ichki dunyosi bo‘lib, uning jamiyat va tabiatdagi «Men»i, obrazi, taqdiri va rolini ifoda etadi. Ma’naviyat darajasig‘bu, ma’lum ma’noda, insoniylik mezonidir. Ma’naviyatni shakllantirish bu uning shaxsiy xarakatlari, intilishlari, refleksiyasi bilan kishining ichki dunyosini vjudga keltirishdir. 3.Mexnatkash inonni iqtisodiy tafakkurini tarbiyalash mexnotga, kasbga xurmat va ijtimoiyg‘psixologik jihatdan yoshlarda mustaqillik, ijod, ishchanlik, faollik, yuqori kasbiy tayyorgarlik sifatlarini kuchaytirish zarur. 4.Ruxiy - jismoniy sog‘lomlikni tarbiyalash. Bu axloqiy – xayotiy muvozatat va psixologik qulaylik xolatini ushlab turish xamda jismoniy rivojlanish me’yoridan uzoqlashib ketishga yo‘l qo‘ymaslik ko‘nikmalarini shakllantirishdir. 5.Kishining tabiat bilan munosabatini uyg‘unlashtirish. Ekologik fojia muammosi davrimizning eng dolzarb muammolaridan biridir. Kishining tabiat bilan munosabatini uyg‘unlashtirish konkret xududiy o‘ziga xoslikni xisobga olgan xolda o‘lkashunoslik va tabiatshunoslik bo‘yicha amalitsy faoliyatni kuchaytirish va kengaytirishni talab etadi. Bu esa, o‘z navbatida, tarbiyalanuvchilarga nafaqat ekologik xavfsizlik qoidalarin anglab yetish balki, tabiatni qo‘riqlash ishida shaxsan  
 
qatnashish zarurligiga ishonch xosil qilish imkonini xam beradi. 6. SHaxsda 
induviduallik va jamoviylikni tarbiyalash. Sobiq Ittifoq davrida pedagogika shaxsni 
jamoada va jamoa orqali tarbiyalashga yo‘naltirilgan edi. Xozirgi paytda ayrim 
pedagogik doiralarda individual tarbiya xaddan tashqari maqtalmoqda. Aslida 
individual va jamoaviy tarbiya birg‘biriga zid emas. Individuallik tabiat tuxfasi 
bo‘lib, uni rivojlantirish zarur, Modamiki, inson jaimyatda yashar ekan, u 
jamiyatdagi axloq va xuquq me’’zonlarini, ijtimoiy fikrlarni xurmat qilishi lozim. 
Mexnatning aksariyat ko‘rinishlari uchun jamoa xarakati zarur bo‘ladi. SHu tufayli 
jamoaviylik ruxida tarbiyalash dolzarb masala bo‘lib xisoblanadi. Ayni chog‘da 
individual tarbiya nixoyatda muximdir, chunki bunga dastlab yetarlicha e’tibor 
berilmagan edi, xozir esa buni zamonaviy ijtimoiyg‘iqtisodiy o‘zgarishlar talab 
etmoqda.  
Tarbiya tiziminnig milliy xususiyatlari:  
-milliy tarix va madaniyatning o‘ziga xos jihatlarini xisobga olish;  
-tarbiyaviy ishlarda milliy udumlar, an’analar, urfg‘odatlar, diniy marosimlardan 
foydalanish;  
-milliy madaniyat jaxon madaniyatining bir bo‘lagi ekanligi tushunchasini 
shakllantirish.  
 Tarbiya printsplari  
 Tarbiya printsiplari – bu umumiy qoida bo‘lib unda tarbiyaviy jarayonini tashkil 
qilish mazmuni, metodlari shakllariga bo‘lgan asosiy talablar aks etgan. Ta’lim 
printsplaridan farqli ravishda ular o‘qituvchilar tomonidan tarbiyaviy vazifalarni xal 
etishda qo‘llaniladi. Bu printsiplarning asosiy jihatlari: majburiylik, komplekslilik 
(uyg‘unlilik), teng axamiyatlilik bo‘lib xisoblanadi. Tarbiya printsplari – bu 
tarbiyachilar uchun tayyor va xar narsaga yaraydigan qoida emas, chunki uni 
qo‘llash bilan yuqari natijalarga erishib qolinmaydi. Bu tarbiyachining na tajribasini, 
na maxoratini almashtira oladi, ularning amalga oshirishi shaxs faoliyati bilan 
shakllangan. Tarbiyaviy jarayon tayanuvchi printsiplar tizimida quyidagilarni 
ajratish mumkin: -tarbiyaning ijtimoiy yo‘nalganligi; -tarbiyaning xayot va mexnat 
bilan 
bog‘liqligi; 
-tarbiyada 
ijobiy 
jihatlarga 
tayanish; 
- 
tarbiyani 
qatnashish zarurligiga ishonch xosil qilish imkonini xam beradi. 6. SHaxsda induviduallik va jamoviylikni tarbiyalash. Sobiq Ittifoq davrida pedagogika shaxsni jamoada va jamoa orqali tarbiyalashga yo‘naltirilgan edi. Xozirgi paytda ayrim pedagogik doiralarda individual tarbiya xaddan tashqari maqtalmoqda. Aslida individual va jamoaviy tarbiya birg‘biriga zid emas. Individuallik tabiat tuxfasi bo‘lib, uni rivojlantirish zarur, Modamiki, inson jaimyatda yashar ekan, u jamiyatdagi axloq va xuquq me’’zonlarini, ijtimoiy fikrlarni xurmat qilishi lozim. Mexnatning aksariyat ko‘rinishlari uchun jamoa xarakati zarur bo‘ladi. SHu tufayli jamoaviylik ruxida tarbiyalash dolzarb masala bo‘lib xisoblanadi. Ayni chog‘da individual tarbiya nixoyatda muximdir, chunki bunga dastlab yetarlicha e’tibor berilmagan edi, xozir esa buni zamonaviy ijtimoiyg‘iqtisodiy o‘zgarishlar talab etmoqda. Tarbiya tiziminnig milliy xususiyatlari: -milliy tarix va madaniyatning o‘ziga xos jihatlarini xisobga olish; -tarbiyaviy ishlarda milliy udumlar, an’analar, urfg‘odatlar, diniy marosimlardan foydalanish; -milliy madaniyat jaxon madaniyatining bir bo‘lagi ekanligi tushunchasini shakllantirish. Tarbiya printsplari Tarbiya printsiplari – bu umumiy qoida bo‘lib unda tarbiyaviy jarayonini tashkil qilish mazmuni, metodlari shakllariga bo‘lgan asosiy talablar aks etgan. Ta’lim printsplaridan farqli ravishda ular o‘qituvchilar tomonidan tarbiyaviy vazifalarni xal etishda qo‘llaniladi. Bu printsiplarning asosiy jihatlari: majburiylik, komplekslilik (uyg‘unlilik), teng axamiyatlilik bo‘lib xisoblanadi. Tarbiya printsplari – bu tarbiyachilar uchun tayyor va xar narsaga yaraydigan qoida emas, chunki uni qo‘llash bilan yuqari natijalarga erishib qolinmaydi. Bu tarbiyachining na tajribasini, na maxoratini almashtira oladi, ularning amalga oshirishi shaxs faoliyati bilan shakllangan. Tarbiyaviy jarayon tayanuvchi printsiplar tizimida quyidagilarni ajratish mumkin: -tarbiyaning ijtimoiy yo‘nalganligi; -tarbiyaning xayot va mexnat bilan bog‘liqligi; -tarbiyada ijobiy jihatlarga tayanish; - tarbiyani  
 
insonparvarlashtirish; -shaxsiy yondoshish; -tarbiyaviy ta’sirning umumiyligi. 
Tarbiyaning ijtimoiy yo‘nalganligi. Ilg‘or o‘qituvchilar tarbiyani ijtimoiy inistitut 
sifatida tushunganlar. Turli davlarda yo ijtimoiy,yo davlat, yoki shaxsiy yo‘nalish 
kasb etib, uning mazmun printsplari o‘zgargan. Mazkur printsp o‘qituvchining 
barcha faoliyati tarbiyaning davlat strategiyasiga mos xolda o‘sib kelayotgan 
avlodini tarbiya vazifalariga bo‘ysundirishni talab qiladi va tarbiyachilar faoliyatini 
shaxsni ijtimoiylashtirishga yo‘naltiradi. Bu printsplarni amalga oshirishning asosiy 
qoidalari tarbiyaviy (mexnot, ijtimoiy, o‘yin va b.) faoliyat jarayonida o‘quvchilarda 
faoliyatning ijtimoiy qimmat va muxim sababga molik, ijtimoiylashtirish suratini 
tezlashtirishni tashkillashtirish zaruriyati bilan bog‘langan. Tarbiyaning xayot va 
mexnat bilan bog‘liqligi Mazkur printsp o‘qituvchilar faoliyatining ikki asosiy 
yo‘nalishini ko‘zda tutadi: 132 a) tarbiyalanuvchilarni kishilarning ijtimoiy va 
mexnat faoliyati, unda ro‘y berayotgan o‘zgarishlar bilan atroflicha va darxol 
tanishtirish; b) tarbiyalanuvchilarni xaqiqiy xayotiy munosabatlar, ijtimoiy foydali 
faoliyatning turli ko‘rinishlariga jalb qilish. Tarbiyaning xayot bilan bog‘liqligi 
printspini amalga oshirish o‘qituvchidan quyidagilarni ta’minlash maxoratini talab 
etadi: tarbiyalanuvchilar tomonidan mexnatning jamiyat va aloxida shaxs 
xayotidagi rolini tushunish; fuqorolarning o‘sib borayotgan talablarini qondirish 
uchun iqtisodiy bazaning axamiyati; moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratuvchi 
mexnat kishilariga xurmat; ijodiy mexnatga bo‘lgan qobiliyatini rivojlantirish; 
zamonaviy ishlab chiqarishning umumiy asoslarini tushunish; iqtisodiy 
bilimlarni egallash; umumiy madaniyat, mexnatni ilmiy tashkil etish; mexnat 
faoliyatiga shaxsiy va ijtimoiy qarashlarni qo‘shib olib borish; jamiyat mulki va 
tabiat 
boyliklariga 
extiyotkorona 
munosabatda 
bo‘lish; 
xo‘jasizlik, 
ma’suliyatsizlik, boqimandalik, tekinxo‘rlik ko‘rinishlariga murosasiz munosabatda 
bo‘lish. Tarbiyaning xayot, mexnat bilan aloqasi printspi quyidagi shartlarga rioya 
qilib amalga oshiriladi: ijtimoiy, iqtisodiy va mexnat tarbiyasida mavxumlik va 
aqidaparastlilikni bartaraf etish; tarbiyalanuvchilarning faoliyatining turli 
ko‘rinishlarida( shu jumladan, kanikul davridagi ishlarni qo‘shgan xolda) ishtirok 
insonparvarlashtirish; -shaxsiy yondoshish; -tarbiyaviy ta’sirning umumiyligi. Tarbiyaning ijtimoiy yo‘nalganligi. Ilg‘or o‘qituvchilar tarbiyani ijtimoiy inistitut sifatida tushunganlar. Turli davlarda yo ijtimoiy,yo davlat, yoki shaxsiy yo‘nalish kasb etib, uning mazmun printsplari o‘zgargan. Mazkur printsp o‘qituvchining barcha faoliyati tarbiyaning davlat strategiyasiga mos xolda o‘sib kelayotgan avlodini tarbiya vazifalariga bo‘ysundirishni talab qiladi va tarbiyachilar faoliyatini shaxsni ijtimoiylashtirishga yo‘naltiradi. Bu printsplarni amalga oshirishning asosiy qoidalari tarbiyaviy (mexnot, ijtimoiy, o‘yin va b.) faoliyat jarayonida o‘quvchilarda faoliyatning ijtimoiy qimmat va muxim sababga molik, ijtimoiylashtirish suratini tezlashtirishni tashkillashtirish zaruriyati bilan bog‘langan. Tarbiyaning xayot va mexnat bilan bog‘liqligi Mazkur printsp o‘qituvchilar faoliyatining ikki asosiy yo‘nalishini ko‘zda tutadi: 132 a) tarbiyalanuvchilarni kishilarning ijtimoiy va mexnat faoliyati, unda ro‘y berayotgan o‘zgarishlar bilan atroflicha va darxol tanishtirish; b) tarbiyalanuvchilarni xaqiqiy xayotiy munosabatlar, ijtimoiy foydali faoliyatning turli ko‘rinishlariga jalb qilish. Tarbiyaning xayot bilan bog‘liqligi printspini amalga oshirish o‘qituvchidan quyidagilarni ta’minlash maxoratini talab etadi: tarbiyalanuvchilar tomonidan mexnatning jamiyat va aloxida shaxs xayotidagi rolini tushunish; fuqorolarning o‘sib borayotgan talablarini qondirish uchun iqtisodiy bazaning axamiyati; moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratuvchi mexnat kishilariga xurmat; ijodiy mexnatga bo‘lgan qobiliyatini rivojlantirish; zamonaviy ishlab chiqarishning umumiy asoslarini tushunish; iqtisodiy bilimlarni egallash; umumiy madaniyat, mexnatni ilmiy tashkil etish; mexnat faoliyatiga shaxsiy va ijtimoiy qarashlarni qo‘shib olib borish; jamiyat mulki va tabiat boyliklariga extiyotkorona munosabatda bo‘lish; xo‘jasizlik, ma’suliyatsizlik, boqimandalik, tekinxo‘rlik ko‘rinishlariga murosasiz munosabatda bo‘lish. Tarbiyaning xayot, mexnat bilan aloqasi printspi quyidagi shartlarga rioya qilib amalga oshiriladi: ijtimoiy, iqtisodiy va mexnat tarbiyasida mavxumlik va aqidaparastlilikni bartaraf etish; tarbiyalanuvchilarning faoliyatining turli ko‘rinishlarida( shu jumladan, kanikul davridagi ishlarni qo‘shgan xolda) ishtirok  
 
etish xoxishlarini qo‘llab quvvatlash; tarbiyaviy ishlarda maxalliy o‘lkashunoslik 
materiallaridan foydalanish; qabul qilinayotgan qarorlarga mas’ullik xissini 
o‘rgatish; 133 ijtimoiy iqtisodiy sohalarda bo‘layotgan o‘zgarishlarga muvofiq 
tarbiyaning mazmuni, metodi, vosita va shakllarini yangilash. Tarbiyaviy jarayonni 
shunday tashkil etish kerakki, tarbiyalanuvchilar o‘z mexnatlarining kishilar jamiyat 
uchun zarurligini ularga manfaat keltirishni sezsinlar. Foydali ishlarga tayanish. 
Tarbiyada foydali io‘ga tayanish kishidagi ijobiy xislatlarni va shu asosda yetarlicha 
shakllanmagan yoki salbiy shakllangan sifatlarni zarur daraja va uyg‘unlikda 
aniqlashni ko‘zda tutadi. Printspni amalga oshirish quyidagi qoidalarga asoslanadi: 
- tarbiyaviy jarayonda adovat, tarbiyalochining tarbiyalanuvchi kurashi kuch va 
pozitsiyalarini qaramag‘qarshi qo‘yish mumkin emas; - ijobiy natijalar 
tarbiyalanuvchi taqdirida tarbiyalovchining xamkorlik, toqat va manfaat ko‘ruvchi 
sifatida ishtirok etish imkoniyatini beradi; - tarbiyalanuvchining axloqida yuzaga 
kelgan kamchiliklarga diqqatni qaratmaslik, ijobiylarini aniqlash va qo‘llabg‘ 
quvvatlash zarur; - o‘quv yurtida ijobiy tarbiyaviy muxit, ruxiy psixologik iqlim 
yuzaga 
keltirish, 
saramjong‘sarishtalik 
, 
tozalikni 
saqlash 
zarur; 
- 
tarbiyalanuvchilarni yuqori natijalarga erishish imkoniyati mavjudligiga ishonch 
xosil qilish. Tarbiyani insonparvarlashtirish. Bu printspga qo‘yiladigan asosiy 
talablar: -tarbiyalanuvchi shaxsiga insoniy munosabat; -uning xuquqi va erkinligini 
xurmat qilish; -tarbiyalanuvchiga kuchi y e tadigan va oqilona shakllantirilgan 
talablarni qo‘yish; -tarbiyalanuvchining xolatini xatto u taqdim etilgan talablarni 
bajarishidan bosh tortgan paytda xam tushunish; -kishining o‘zibilan o‘zi bo‘lish 
xuquqini xurmat qilish; -tarbiyalanuvchilar ongiga tarbiyaning maqsad va 
vazifalarini yetkazish; 134 -talab etilayotgan sifatlarni majburiy shakllantirmaslik; -
shaxsning or-nomus va qadr-qimmatini kamsituvchi jazoga yo‘l qo‘ymaslik; -
ma’lum sabablar bilan shaxsning xaqligiga zid keluvchi sifatlarni shakllanishini 
uning tomonidan to‘liq rad etilish xuquqini tan olish. Tarbiyaviy jarayonning 
insonparvarlashtirilishi uning demokratlashtirilishi bilan bevosita bog‘langan. 
Demokratlashtirish, dastavval tarbiyaviy tizimning barcha bosqichlarini uslib va 
metodlarida ko‘rinadi. SHu ma’noda demokratlash avtoritarizmning aksidir. 
etish xoxishlarini qo‘llab quvvatlash; tarbiyaviy ishlarda maxalliy o‘lkashunoslik materiallaridan foydalanish; qabul qilinayotgan qarorlarga mas’ullik xissini o‘rgatish; 133 ijtimoiy iqtisodiy sohalarda bo‘layotgan o‘zgarishlarga muvofiq tarbiyaning mazmuni, metodi, vosita va shakllarini yangilash. Tarbiyaviy jarayonni shunday tashkil etish kerakki, tarbiyalanuvchilar o‘z mexnatlarining kishilar jamiyat uchun zarurligini ularga manfaat keltirishni sezsinlar. Foydali ishlarga tayanish. Tarbiyada foydali io‘ga tayanish kishidagi ijobiy xislatlarni va shu asosda yetarlicha shakllanmagan yoki salbiy shakllangan sifatlarni zarur daraja va uyg‘unlikda aniqlashni ko‘zda tutadi. Printspni amalga oshirish quyidagi qoidalarga asoslanadi: - tarbiyaviy jarayonda adovat, tarbiyalochining tarbiyalanuvchi kurashi kuch va pozitsiyalarini qaramag‘qarshi qo‘yish mumkin emas; - ijobiy natijalar tarbiyalanuvchi taqdirida tarbiyalovchining xamkorlik, toqat va manfaat ko‘ruvchi sifatida ishtirok etish imkoniyatini beradi; - tarbiyalanuvchining axloqida yuzaga kelgan kamchiliklarga diqqatni qaratmaslik, ijobiylarini aniqlash va qo‘llabg‘ quvvatlash zarur; - o‘quv yurtida ijobiy tarbiyaviy muxit, ruxiy psixologik iqlim yuzaga keltirish, saramjong‘sarishtalik , tozalikni saqlash zarur; - tarbiyalanuvchilarni yuqori natijalarga erishish imkoniyati mavjudligiga ishonch xosil qilish. Tarbiyani insonparvarlashtirish. Bu printspga qo‘yiladigan asosiy talablar: -tarbiyalanuvchi shaxsiga insoniy munosabat; -uning xuquqi va erkinligini xurmat qilish; -tarbiyalanuvchiga kuchi y e tadigan va oqilona shakllantirilgan talablarni qo‘yish; -tarbiyalanuvchining xolatini xatto u taqdim etilgan talablarni bajarishidan bosh tortgan paytda xam tushunish; -kishining o‘zibilan o‘zi bo‘lish xuquqini xurmat qilish; -tarbiyalanuvchilar ongiga tarbiyaning maqsad va vazifalarini yetkazish; 134 -talab etilayotgan sifatlarni majburiy shakllantirmaslik; - shaxsning or-nomus va qadr-qimmatini kamsituvchi jazoga yo‘l qo‘ymaslik; - ma’lum sabablar bilan shaxsning xaqligiga zid keluvchi sifatlarni shakllanishini uning tomonidan to‘liq rad etilish xuquqini tan olish. Tarbiyaviy jarayonning insonparvarlashtirilishi uning demokratlashtirilishi bilan bevosita bog‘langan. Demokratlashtirish, dastavval tarbiyaviy tizimning barcha bosqichlarini uslib va metodlarida ko‘rinadi. SHu ma’noda demokratlash avtoritarizmning aksidir.  
 
SHaxsiy yondoshish. Bunday yondoshish tarbiyalanuvchilarning shaxsiy sifatlariga 
tayanishni ko‘zlaydi va tarbiyachidan quyidagilarni tadab etadi: shaxsning 
individual xususiyatlarini (xarakteri, mijozi(temperamenti), qarashlari, odatlari va 
b.) muntazam o‘rganish va yaxshi bilish; moxirona tashxislash va shaxsiy 
sifatlarning real shakllanganlik darajasini bilish; tarbiyalanuvchini shaxsning 
rivojlanishini 
ta’minlovchi 
murakkablashib 
boradigan 
faoliyatga 
tortish; 
shaxsning aktivligiga tayanish; shaxsni tarbiyalashdan o‘zg‘o‘zini tarbiyalashga 
o‘tish, maqsadni, mazmuni, metodlarni o‘z –o‘zini tarbiyalashning shakllarini 
belgilash maxoratini xosil qilish; faoliyatning muvaffaqiyatga olib keluvchi 
mustaqillik, tashabbus, tarbiyalanuvchilarning tashabbuskorligini, moxirona tashkil 
etish va yo‘naltirishni rivojlantirish. Tarbiyaviy ta’sirning birligi. Bu printsp 
tarbiyaga daxldor bo‘lgan barcha shaxslar, tashkilotlar, ijtimoiy institutlar, 
pedagogik ta’sirni 
o‘zaro to‘ldirgan 
xolda, 
birlashib 
xarakat 
qilishlari 
tarbiyalanuvchilarga kelishilgan xolda talablar qo‘yishlari, birg‘birlari yordam 
berishlari talab etiladi. Printspni amalga oshirishnig asosiy qoidalari: 135 -
tarbiyachilar tomonidan tarbiyaviy ta’sir etishning boshqa sohalarini xisobga olib 
borish; -o‘quvchilarning oilasi bilan aloqada bo‘lish, tarbiyaviy vazifalarni xal 
etishda unga tayanish, tarbiyaviy xarakatlarni kelishib olish; -tarbiyachining o‘zi 
tarbiyalangan bo‘lishi kerak (o‘z tarbiyalanuvchilariga singdirilishi lozim bo‘lgan 
sifatlarga ega bo‘lish); -tarbiyachining tarbiyaviy jarayondagi boshqa su’ektlarbilan 
xamkorligida birlashtiruvchi(ayiruvchi emas) omilga tayanish; -o‘z xamkasblari, 
jamoasi, ijtimoiy tashkilotlar va boshqalarning ma’qul talablarining tarbiyachi 
tomonidan qo‘llabg‘quvvatlanishi; -tarbiyaviy ta’sir etishda an’anaviylik, tarbiyaviy 
jarayonda muntazamlik; -tarbiyaviy jarayonning barcha sub’ektlari orasida 
aloqalarni o‘rnatish. Tarbiya jarayonining mazmuni-bu bilimlar, e’tiqodlar, 
ko‘nikmalar, sifatlar, shaxs qiyofasi, axloqning barqaror odatlari sistemasi bo‘lib, 
tarbiyalanuvchilar qo‘yilgan maqsad va vazifalarga muvofiq ularni egallab olishlari 
zarur. Tarbiyaning asosiy g‘oyalari: 1.Tarbiya maqsadlari realizmi. 2.Tarbiyachi va 
tarbiyalanuvchilarning birgalikdagi faoliyati. 3.O‘z yo‘lini belgilab olish. 
4.Tarbiyachining shaxsiy yo‘nalganligi. 5.Ixtiyoriylik. 6.Jamoviylikka yo‘nalganlik. 
SHaxsiy yondoshish. Bunday yondoshish tarbiyalanuvchilarning shaxsiy sifatlariga tayanishni ko‘zlaydi va tarbiyachidan quyidagilarni tadab etadi: shaxsning individual xususiyatlarini (xarakteri, mijozi(temperamenti), qarashlari, odatlari va b.) muntazam o‘rganish va yaxshi bilish; moxirona tashxislash va shaxsiy sifatlarning real shakllanganlik darajasini bilish; tarbiyalanuvchini shaxsning rivojlanishini ta’minlovchi murakkablashib boradigan faoliyatga tortish; shaxsning aktivligiga tayanish; shaxsni tarbiyalashdan o‘zg‘o‘zini tarbiyalashga o‘tish, maqsadni, mazmuni, metodlarni o‘z –o‘zini tarbiyalashning shakllarini belgilash maxoratini xosil qilish; faoliyatning muvaffaqiyatga olib keluvchi mustaqillik, tashabbus, tarbiyalanuvchilarning tashabbuskorligini, moxirona tashkil etish va yo‘naltirishni rivojlantirish. Tarbiyaviy ta’sirning birligi. Bu printsp tarbiyaga daxldor bo‘lgan barcha shaxslar, tashkilotlar, ijtimoiy institutlar, pedagogik ta’sirni o‘zaro to‘ldirgan xolda, birlashib xarakat qilishlari tarbiyalanuvchilarga kelishilgan xolda talablar qo‘yishlari, birg‘birlari yordam berishlari talab etiladi. Printspni amalga oshirishnig asosiy qoidalari: 135 - tarbiyachilar tomonidan tarbiyaviy ta’sir etishning boshqa sohalarini xisobga olib borish; -o‘quvchilarning oilasi bilan aloqada bo‘lish, tarbiyaviy vazifalarni xal etishda unga tayanish, tarbiyaviy xarakatlarni kelishib olish; -tarbiyachining o‘zi tarbiyalangan bo‘lishi kerak (o‘z tarbiyalanuvchilariga singdirilishi lozim bo‘lgan sifatlarga ega bo‘lish); -tarbiyachining tarbiyaviy jarayondagi boshqa su’ektlarbilan xamkorligida birlashtiruvchi(ayiruvchi emas) omilga tayanish; -o‘z xamkasblari, jamoasi, ijtimoiy tashkilotlar va boshqalarning ma’qul talablarining tarbiyachi tomonidan qo‘llabg‘quvvatlanishi; -tarbiyaviy ta’sir etishda an’anaviylik, tarbiyaviy jarayonda muntazamlik; -tarbiyaviy jarayonning barcha sub’ektlari orasida aloqalarni o‘rnatish. Tarbiya jarayonining mazmuni-bu bilimlar, e’tiqodlar, ko‘nikmalar, sifatlar, shaxs qiyofasi, axloqning barqaror odatlari sistemasi bo‘lib, tarbiyalanuvchilar qo‘yilgan maqsad va vazifalarga muvofiq ularni egallab olishlari zarur. Tarbiyaning asosiy g‘oyalari: 1.Tarbiya maqsadlari realizmi. 2.Tarbiyachi va tarbiyalanuvchilarning birgalikdagi faoliyati. 3.O‘z yo‘lini belgilab olish. 4.Tarbiyachining shaxsiy yo‘nalganligi. 5.Ixtiyoriylik. 6.Jamoviylikka yo‘nalganlik.  
 
Uyushgan tarbiya insonni xayotdagi uchta asosiy rolga: fuqorolikka, xodimlikka va 
oilaparvarlikka tayyorlash lozim. Fuqorolikni shakllantirish chog‘ida aniq mo‘ljalga 
asoslanish: - fuqorolik majburiyatlari-Vatan, jamiyat, otag‘ona oldidagi majburiyat 
hissi, milliy iftixor va vatanparvarlik tuyg‘usi; - davlat Konustitutsiyasi, davlat 
xokimiyati organlari, mamlakat Prezidenti, davlat ramizlari (gerb, bayroq, 
madhiya)ga hurmat; 136 - mamlakat taqdiriga javobgarlik; - jamoat tartibi va 
yashash madaniyati; - mamlakatning milliy boyligi, tili, madaniyati, ana’nalarini 
asrab avaylash; - ijtimoiy aktivlik; - demokratik tamoyillarga roya etish; - tabiatni 
asrabg‘avaylash; - o‘zgalarni huquq va erkini hurmat qilish; - aktiv hayotiy 
pozitsiya; - o‘z huquqini anglash va fuqorolik mas’uliyati; - halollik, rostgo‘ylik, 
sezgirlik, mehr-shavqat; - o‘z ishi va qilmishlariga javobgarlik; - xalqaro hamkorlik, 
boshqa mamlakatlar xalqiga hurmat va boshqalar. Xodimni farqlovchi belgilar: -
intizomlilik va mas’uliyat; -ishchanlik va tashkilotchilik; -umumiy, maxsus va 
iqtisodiy bilimlar; -siyosiy bilimlar; -mehnatga ijodiy yondoshish; -qat’iyat, 
topshirilgan vazifani tez va sifatli bajarishga intilish; -kasbiy g‘urur, mahoratga 
hurmat ko‘rsatish; -onglilik, hushmuomalalik, batartiblik; -mexnat faoliyati 
tajribasi; -mehnatga, hayotga, faoliyatga estetik munosabat; -jamoaviy, birlashib 
mehnat qilish layoqati; -tashabbuskorlik, mustaqillik, Vatan, jamiyat ravnaqi uchun 
ko‘p va samarali mehnat qilishga tayyorlik; -ishchanlik va uddaburonlik; -mehnat 
kishilariga, ishlab chiqarish ustalarga hurmat va boshqalar. Oilaparvarlikni 
farqlovchi belgilar: -mehnatsevarlik, 137 -mas’uliyatlilik; -hushmuomalalilik, 
muloyimlik,aloqa madaniyati; -o‘zini jamoada tuta bilish; -pokizalik, ozodalik, 
gigenik ko‘nikmalar; -salomatlik, aktiv turmush tarziga ko‘nikish; -dam olishni 
tashkil etish o‘tkazish omilkorligi; -har tomonlama bilimdonlik; -huquqiy normalar 
va qonunlarni bilash; - bolalarni tarbiyalash layoqati; -nikohdan o‘tishga 
tayyorgarlik va oilaviy vazifalarni bajarish; -o‘z ota- onalari, yoshi ulug‘ kishilarga 
hurmat va boshqalar. Dunyoqarashni shakllantirish. Dunyoqarash-bu kishi ongining 
bilimlar, qarashlar, maslak va oliy maqsadlarni qamragan, tabiat va jamiyatning 
rivojlanishiga uning munosabatini ko‘rsatadigan, Uning ijtimoiyg‘siyosiy va 
axloqiy- estetik mavqei va xulqini xayotning turli sohalarida belgilaydigan o‘ziga 
Uyushgan tarbiya insonni xayotdagi uchta asosiy rolga: fuqorolikka, xodimlikka va oilaparvarlikka tayyorlash lozim. Fuqorolikni shakllantirish chog‘ida aniq mo‘ljalga asoslanish: - fuqorolik majburiyatlari-Vatan, jamiyat, otag‘ona oldidagi majburiyat hissi, milliy iftixor va vatanparvarlik tuyg‘usi; - davlat Konustitutsiyasi, davlat xokimiyati organlari, mamlakat Prezidenti, davlat ramizlari (gerb, bayroq, madhiya)ga hurmat; 136 - mamlakat taqdiriga javobgarlik; - jamoat tartibi va yashash madaniyati; - mamlakatning milliy boyligi, tili, madaniyati, ana’nalarini asrab avaylash; - ijtimoiy aktivlik; - demokratik tamoyillarga roya etish; - tabiatni asrabg‘avaylash; - o‘zgalarni huquq va erkini hurmat qilish; - aktiv hayotiy pozitsiya; - o‘z huquqini anglash va fuqorolik mas’uliyati; - halollik, rostgo‘ylik, sezgirlik, mehr-shavqat; - o‘z ishi va qilmishlariga javobgarlik; - xalqaro hamkorlik, boshqa mamlakatlar xalqiga hurmat va boshqalar. Xodimni farqlovchi belgilar: - intizomlilik va mas’uliyat; -ishchanlik va tashkilotchilik; -umumiy, maxsus va iqtisodiy bilimlar; -siyosiy bilimlar; -mehnatga ijodiy yondoshish; -qat’iyat, topshirilgan vazifani tez va sifatli bajarishga intilish; -kasbiy g‘urur, mahoratga hurmat ko‘rsatish; -onglilik, hushmuomalalik, batartiblik; -mexnat faoliyati tajribasi; -mehnatga, hayotga, faoliyatga estetik munosabat; -jamoaviy, birlashib mehnat qilish layoqati; -tashabbuskorlik, mustaqillik, Vatan, jamiyat ravnaqi uchun ko‘p va samarali mehnat qilishga tayyorlik; -ishchanlik va uddaburonlik; -mehnat kishilariga, ishlab chiqarish ustalarga hurmat va boshqalar. Oilaparvarlikni farqlovchi belgilar: -mehnatsevarlik, 137 -mas’uliyatlilik; -hushmuomalalilik, muloyimlik,aloqa madaniyati; -o‘zini jamoada tuta bilish; -pokizalik, ozodalik, gigenik ko‘nikmalar; -salomatlik, aktiv turmush tarziga ko‘nikish; -dam olishni tashkil etish o‘tkazish omilkorligi; -har tomonlama bilimdonlik; -huquqiy normalar va qonunlarni bilash; - bolalarni tarbiyalash layoqati; -nikohdan o‘tishga tayyorgarlik va oilaviy vazifalarni bajarish; -o‘z ota- onalari, yoshi ulug‘ kishilarga hurmat va boshqalar. Dunyoqarashni shakllantirish. Dunyoqarash-bu kishi ongining bilimlar, qarashlar, maslak va oliy maqsadlarni qamragan, tabiat va jamiyatning rivojlanishiga uning munosabatini ko‘rsatadigan, Uning ijtimoiyg‘siyosiy va axloqiy- estetik mavqei va xulqini xayotning turli sohalarida belgilaydigan o‘ziga  
 
xos sohadir. Bilimlar dunyoqarashning ob’ektiv komponenti sifati shaxsning 
tavsifiy, tasdiqlanuvchi muloxazasi shakliga ega bo‘lib ilmiy xaqiqat tarzida 
tasavvur etiladi. Qarashlar - bu xikmatning tabiat va jamiyatda uchrovchi u yoki bu 
xodisalarni tushuntirish, bu xodisalarga o‘zining munosabatini ko‘rsatish bilan 
bog‘liq bo‘lgan xukumlar, sub’ektiv xulosalardir. Ishonch - bu chuqur anglangan va 
xayajon bilan boshdan kechirgan g‘oyalarni majmui bo‘lib, ular mafkura, siyosat, 
axloq va sanatga daxldor bo‘lgan shaxsning xayotiy mavqei xamda faoliyati va 
axloqi xarakterining barqaror ekanligini bildiradi. Oliy maqsad – anglab yetilgan va 
ta’sirchan idrok etishing oliy kamolati bo‘lib, shaxsning faoliyat maqsadi va xayotiy 
maslagidir. Dunyoqarash vazifalari: - axborot – iniqosli; - orentirli – boshqaruvchi; 
138 - baxolovchi. Dunyoqarashning asosiy ko‘rinishlari: ilmiy; diniy; kundalik 
(xayotiy). Ilmiy bilimlarni maslakka aylanishiga yordam beruvchi psixolopedagogik 
mexanizmlar va pedagogik shart-sharoitlari:  bilimlarni chuqur va mustaxkam 
o‘zlashtirish;  dunyoqarash xarakteridagi barcha dalil va asoslarning mantiqan 
isbot etiluvchi va o‘zaro zid emasligini chuqur ilmiy asoslash;  ta’lim va 
tarbiyaning fuqorolik yo‘nalishi; tarixiylik printspini amalga oshirish;  bilish 
aktivligi va mustaqilligini rivojlantirish;  o‘rganayotganlarning o‘rganilayotgan 
materialga nisbatan xissiy munosabatini o‘yg‘otish;  o‘qituvchi shaxsining ijobiy 
ta’siri. Fuqoro - bu muayyan davlatda doimo yashaydigan, uning ximoyasida 
foydalanadigan, xuquq va burchlar majmuiga ega bo‘lgan shaxsdir. Vatanparvarlik 
–O‘z vataniga, xalqiga sadoqat va mexr muxabbatdir. Kishining tug‘ilib o‘sgan 
joyiga bog‘liqlik, ona tiliga bo‘lgan xurmat, vatan manfaatlarga sodiqlik va –
amxo‘rlik, uning erkin va mustaqilligini ximoyalash; ijtimoiy va madaniy 
yutuqlaridan faxrlanish; tarixiy o‘tmish va axloqiy an’analarga xurmat munosabati; 
o‘zining mexnati, kuchi va qobiliyatini vatan ravnaqiga bag‘ishlash xissi 
vatanparvarlikda 
namoyon 
bo‘ladi. 
Xalqaro 
munosabatlar 
madaniyati 
turlixalqlarning xalqaro iqtisodiy, ma’naviy axloqlari, turli millat vakillarining 
o‘zaro xurmat qilishlari, muayyan axloqiy xushmuomalalikning saqlashni, boshqa 
xalqlarning tili, odatlari va an’analarini mensimaslikka yo‘l qo‘ymaslikda ko‘rinadi, 
bu munosabatlarning yuqori darajadagi takomili va rivojlanishini ko‘zda tutadi. 139 
xos sohadir. Bilimlar dunyoqarashning ob’ektiv komponenti sifati shaxsning tavsifiy, tasdiqlanuvchi muloxazasi shakliga ega bo‘lib ilmiy xaqiqat tarzida tasavvur etiladi. Qarashlar - bu xikmatning tabiat va jamiyatda uchrovchi u yoki bu xodisalarni tushuntirish, bu xodisalarga o‘zining munosabatini ko‘rsatish bilan bog‘liq bo‘lgan xukumlar, sub’ektiv xulosalardir. Ishonch - bu chuqur anglangan va xayajon bilan boshdan kechirgan g‘oyalarni majmui bo‘lib, ular mafkura, siyosat, axloq va sanatga daxldor bo‘lgan shaxsning xayotiy mavqei xamda faoliyati va axloqi xarakterining barqaror ekanligini bildiradi. Oliy maqsad – anglab yetilgan va ta’sirchan idrok etishing oliy kamolati bo‘lib, shaxsning faoliyat maqsadi va xayotiy maslagidir. Dunyoqarash vazifalari: - axborot – iniqosli; - orentirli – boshqaruvchi; 138 - baxolovchi. Dunyoqarashning asosiy ko‘rinishlari: ilmiy; diniy; kundalik (xayotiy). Ilmiy bilimlarni maslakka aylanishiga yordam beruvchi psixolopedagogik mexanizmlar va pedagogik shart-sharoitlari:  bilimlarni chuqur va mustaxkam o‘zlashtirish;  dunyoqarash xarakteridagi barcha dalil va asoslarning mantiqan isbot etiluvchi va o‘zaro zid emasligini chuqur ilmiy asoslash;  ta’lim va tarbiyaning fuqorolik yo‘nalishi; tarixiylik printspini amalga oshirish;  bilish aktivligi va mustaqilligini rivojlantirish;  o‘rganayotganlarning o‘rganilayotgan materialga nisbatan xissiy munosabatini o‘yg‘otish;  o‘qituvchi shaxsining ijobiy ta’siri. Fuqoro - bu muayyan davlatda doimo yashaydigan, uning ximoyasida foydalanadigan, xuquq va burchlar majmuiga ega bo‘lgan shaxsdir. Vatanparvarlik –O‘z vataniga, xalqiga sadoqat va mexr muxabbatdir. Kishining tug‘ilib o‘sgan joyiga bog‘liqlik, ona tiliga bo‘lgan xurmat, vatan manfaatlarga sodiqlik va – amxo‘rlik, uning erkin va mustaqilligini ximoyalash; ijtimoiy va madaniy yutuqlaridan faxrlanish; tarixiy o‘tmish va axloqiy an’analarga xurmat munosabati; o‘zining mexnati, kuchi va qobiliyatini vatan ravnaqiga bag‘ishlash xissi vatanparvarlikda namoyon bo‘ladi. Xalqaro munosabatlar madaniyati turlixalqlarning xalqaro iqtisodiy, ma’naviy axloqlari, turli millat vakillarining o‘zaro xurmat qilishlari, muayyan axloqiy xushmuomalalikning saqlashni, boshqa xalqlarning tili, odatlari va an’analarini mensimaslikka yo‘l qo‘ymaslikda ko‘rinadi, bu munosabatlarning yuqori darajadagi takomili va rivojlanishini ko‘zda tutadi. 139  
 
13.3. Tarbiyalanuvchilar faoliyatining darsdan tashqari tizimini loyihalash Darsdan 
tashqari faoliyat tizimi o‘qitishning Nazariy va amaliy tizimini to‘ldiradi. Uning 
asosiy vazifasi o‘qitishdan tashqari vaqtini o‘zinig‘o‘zi tarbiyalash va ijtimoiy 
faoliyatini mexnat bilan shag‘illanish uchun oqilona taqsimlashga yordam berishdir. 
Ta’lim olayotganlarning darsdan tashqari faoliyatini loixalash vazifalari: - ijtimoiy 
moslashuv zonasini tashkil etish va o‘qiyotganlarni ijtimoiy xarakatchanligini 
ko‘rsatish; - bo‘lajak mutaxassislarni kasbiy moslashuvi uchun shart-sharoitlar 
yaratish; - o‘qiyotganlarning mustaqil o‘qish yo‘li bilan ta’limni davom ettirishga 
yo‘llash; - har bir ta’lim oluvchining qobiliyati qiziqishi va ishtiyoqini rivojlantirish 
uchun shart-sharoitlar yaratish; - o‘quvchilarni erkin vaqtdan unumli foydalanish 
dam olish maxoratini egallashga o‘rgatish. Tarbiya jarayoninig moxiyati, 
qonuniyatlari va o‘ziga xos jihatlari hususidagi mavjud nazariy va amaliy g‘oyalarga 
pedogogik bilimlarga tayangan holda tarbiya texnologiyasinig tarkibiy qismlarini 
quyidagicha belgiladi: 1) tarbiya jarayonini umumiy loyihasi; 2) tarbiyani tashkil 
etishga bo‘lgan ijtimoiy extiyoj (rag‘bat); 3) tarbiya maqsadi. 4) tarbiya 
mazmuni(shakl, metod, usul va texnik vositalar); 5) o‘qituvchi (tarbiyachi) faoliyati; 
6) o‘quvchi(tarbiyalanuvchi faoliyati); 7) tarbiya samarasi(natija). Tarbiya 
nazariyasi – pedogogikaning bir qismi bo‘lib, tarbiyaviy jarayonni mazmuni, usuli 
va tashkil etilishi masalalarini o‘rganadi. 140 Hayotga yangicha siyosi va iqtisodiy 
nuqtai nazardan yondoshish o‘sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasi bilan bog‘liq 
jarayonni ham qayta ko‘rib chiqishni taqazo etmoqda. Hozirgi zamon 
pedogogikasida tarbiya tarbiyachining tarbiyalanuvchi shaxsiga oddiy ta’sir 
ko‘rsatishi emas, balki tarbiyachilar va tarbiyalanuvchilarni aniq bir maqsadga 
qaratilgan, birg‘biri bilan hamkorlikda qiladigan munosabatlari va o‘zaro ta’sir 
ko‘rsatishi ekanligi alohida ta’kidlanadi. Bugungi kunda shunchakibilim egasi 
bo‘lgan insonni emas, balki ijodkor, o‘z iste’dodi bilan ajralib turuvchi ishbilarmon 
insonni tarbiyalash zamon taqazosidir. O‘quv yurtlarida tarbiyaviy jarayonni tashkil 
qilish asosiga ilg‘or milliy, ma’naviy ahloqiy qadriyatlar va mezonlar, xalq 
pedagogikasi, marosimlar, bayramlar, o‘yinlar va boshqalar qo‘yilishi kerak. SHu 
bilan birga tarbiya jarayonida kishining turli qobiliyatlari rivojlanadi, g‘oyaviy, 
13.3. Tarbiyalanuvchilar faoliyatining darsdan tashqari tizimini loyihalash Darsdan tashqari faoliyat tizimi o‘qitishning Nazariy va amaliy tizimini to‘ldiradi. Uning asosiy vazifasi o‘qitishdan tashqari vaqtini o‘zinig‘o‘zi tarbiyalash va ijtimoiy faoliyatini mexnat bilan shag‘illanish uchun oqilona taqsimlashga yordam berishdir. Ta’lim olayotganlarning darsdan tashqari faoliyatini loixalash vazifalari: - ijtimoiy moslashuv zonasini tashkil etish va o‘qiyotganlarni ijtimoiy xarakatchanligini ko‘rsatish; - bo‘lajak mutaxassislarni kasbiy moslashuvi uchun shart-sharoitlar yaratish; - o‘qiyotganlarning mustaqil o‘qish yo‘li bilan ta’limni davom ettirishga yo‘llash; - har bir ta’lim oluvchining qobiliyati qiziqishi va ishtiyoqini rivojlantirish uchun shart-sharoitlar yaratish; - o‘quvchilarni erkin vaqtdan unumli foydalanish dam olish maxoratini egallashga o‘rgatish. Tarbiya jarayoninig moxiyati, qonuniyatlari va o‘ziga xos jihatlari hususidagi mavjud nazariy va amaliy g‘oyalarga pedogogik bilimlarga tayangan holda tarbiya texnologiyasinig tarkibiy qismlarini quyidagicha belgiladi: 1) tarbiya jarayonini umumiy loyihasi; 2) tarbiyani tashkil etishga bo‘lgan ijtimoiy extiyoj (rag‘bat); 3) tarbiya maqsadi. 4) tarbiya mazmuni(shakl, metod, usul va texnik vositalar); 5) o‘qituvchi (tarbiyachi) faoliyati; 6) o‘quvchi(tarbiyalanuvchi faoliyati); 7) tarbiya samarasi(natija). Tarbiya nazariyasi – pedogogikaning bir qismi bo‘lib, tarbiyaviy jarayonni mazmuni, usuli va tashkil etilishi masalalarini o‘rganadi. 140 Hayotga yangicha siyosi va iqtisodiy nuqtai nazardan yondoshish o‘sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni ham qayta ko‘rib chiqishni taqazo etmoqda. Hozirgi zamon pedogogikasida tarbiya tarbiyachining tarbiyalanuvchi shaxsiga oddiy ta’sir ko‘rsatishi emas, balki tarbiyachilar va tarbiyalanuvchilarni aniq bir maqsadga qaratilgan, birg‘biri bilan hamkorlikda qiladigan munosabatlari va o‘zaro ta’sir ko‘rsatishi ekanligi alohida ta’kidlanadi. Bugungi kunda shunchakibilim egasi bo‘lgan insonni emas, balki ijodkor, o‘z iste’dodi bilan ajralib turuvchi ishbilarmon insonni tarbiyalash zamon taqazosidir. O‘quv yurtlarida tarbiyaviy jarayonni tashkil qilish asosiga ilg‘or milliy, ma’naviy ahloqiy qadriyatlar va mezonlar, xalq pedagogikasi, marosimlar, bayramlar, o‘yinlar va boshqalar qo‘yilishi kerak. SHu bilan birga tarbiya jarayonida kishining turli qobiliyatlari rivojlanadi, g‘oyaviy,  
 
ahloqiy, irodaviy, estetik hislatlari shakllanadi, jismoniy kuch quvvatlari 
mustaxkamlanadi. 
Nazorat savollari 
1. Oliy ta’lim sohasidagi insonparvarlik yondashuvni qanday tushunasiz? 
 2. Erkin tarbiya texnologiyasida asosiy urg‘u nimaga qaratiladi?  
3. Tarbiya jarayoni qanday xususiyatlarga ega?  
4. Tarbiya texnologiyasining qanday tarkibiy qismlari mavjud?  
5. Qanday malaka axborotli malaka deb ataladi? 
ahloqiy, irodaviy, estetik hislatlari shakllanadi, jismoniy kuch quvvatlari mustaxkamlanadi. Nazorat savollari 1. Oliy ta’lim sohasidagi insonparvarlik yondashuvni qanday tushunasiz? 2. Erkin tarbiya texnologiyasida asosiy urg‘u nimaga qaratiladi? 3. Tarbiya jarayoni qanday xususiyatlarga ega? 4. Tarbiya texnologiyasining qanday tarkibiy qismlari mavjud? 5. Qanday malaka axborotli malaka deb ataladi?