Tarbiya jarayonining mazmuni, mohiyati va metodologik asoslari. Talabalarni o’qitish va tarbiyalashning tashkiliy shakllarining asoslari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

42,5 KB


Tarbiya jarayonining mazmuni, mohiyati va metodologik asoslari.
Talabalarni o’qitish va tarbiyalashning tashkiliy shakllarining asoslari
 Umumiy ma’lumot. Tarbiya nazariyasining mohiyati.  Tarbiya
nazariyasi pedagogika  fanining  muhim  tarkibiy  qismi  bo‘lib,  tarbiyaviy
jarayonning mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari hamda uni tashkil etish
muammolarini o‘rganadi. Hayotga yangicha siyosiy va iqtisodiy nuqati nazardan
yondashish o‘sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni ham
qaytadan ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda.
  Tarbiya  nazariyasi  Sharq  mutafakkirlari  va  xalq  pedagogikasining  tarbiya
borasidagi boy tajribalariga tayanadi. Tarbiya nazariyasi o‘z qoidalarini asoslash
uchun falsafa, sotsiologiya, etika, estetika, fiziologiya, psixologiya kabi fanlarning
ma’lumotlaridan  foydalanadi.  Tarbiya  nazariyasi  pedagogikaning  boshqa
bo‘limlari: pedagogikaning umumiy asoslari, ta’lim nazariyasi hamda xalq ta’limi
tizimini boshqarish bilan uzviy bog‘liq.
Tarbiya jarayonining mazmuni.
Tarbiya  -  muayyan,  aniq  maqsad  hamda  ijtimoiy-tarixiy  tajriba  asosida
shaxsni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib
toptirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan
maqsad yo‘lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-
atvorni tarkib toptirishga yo‘naltirilgan faoliyat jarayonidir.
Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyati turlicha bo‘lib, uning
mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya g‘oyasi turlicha
ifodalangan bo‘lsada, ammo yo‘naltiruvchanlik xususiyati hamda ob’ektiga ko‘ra
yakdillikni ifoda etadi.
Tarbiya  xususida  taniqli  o‘zbek  pedagogi  Abdulla  Avloniy  shunday
deydi: ,,Tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot - yo falokat, yo saodat -
Logotip
Tarbiya jarayonining mazmuni, mohiyati va metodologik asoslari. Talabalarni o’qitish va tarbiyalashning tashkiliy shakllarining asoslari Umumiy ma’lumot. Tarbiya nazariyasining mohiyati. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, tarbiyaviy jarayonning mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari hamda uni tashkil etish muammolarini o‘rganadi. Hayotga yangicha siyosiy va iqtisodiy nuqati nazardan yondashish o‘sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni ham qaytadan ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda. Tarbiya nazariyasi Sharq mutafakkirlari va xalq pedagogikasining tarbiya borasidagi boy tajribalariga tayanadi. Tarbiya nazariyasi o‘z qoidalarini asoslash uchun falsafa, sotsiologiya, etika, estetika, fiziologiya, psixologiya kabi fanlarning ma’lumotlaridan foydalanadi. Tarbiya nazariyasi pedagogikaning boshqa bo‘limlari: pedagogikaning umumiy asoslari, ta’lim nazariyasi hamda xalq ta’limi tizimini boshqarish bilan uzviy bog‘liq. Tarbiya jarayonining mazmuni. Tarbiya - muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan maqsad yo‘lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq- atvorni tarkib toptirishga yo‘naltirilgan faoliyat jarayonidir. Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyati turlicha bo‘lib, uning mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya g‘oyasi turlicha ifodalangan bo‘lsada, ammo yo‘naltiruvchanlik xususiyati hamda ob’ektiga ko‘ra yakdillikni ifoda etadi. Tarbiya xususida taniqli o‘zbek pedagogi Abdulla Avloniy shunday deydi: ,,Tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot - yo falokat, yo saodat -
yo falokat masalasidur”. Ushbu fikrlardan anglaniladiki, shaxs tarbiyasi xususiy
ish emas, balki ijtimoiy, milliy ishdir. Zero, har bir xalqning taraqqiy etishi,
davlatlarning qudratli bo‘lishi avlodlar tarbiyasiga ko‘p jihatdan bog‘liq.
O‘zbekiston  Respublikasi  ijtimoiy-siyosiy  mustaqillikni  qo‘lga  kiritgach,
ijtimoiy hayotning barcha sohalarida tub islohotlar olib borilmoqda. Islohotlarning
asosiy g‘oyasi respublikaning riojlanish va taraqqiyot yo‘li deb e’tirof etilgan
demokratik, insonparvar, huquqiy jamiyatning barpo etish uchun xizmat qiladi.
Demokratik,  insonparvar,  huquqiy  jamiyatning  barpo  etish  vazifasi  o‘sib
kelayotgan
 
yosh
 
avlod
 
zimmasiga
 
yuklanadi.
 
O‘zbekiston
Respublikasining  ,,Ta’lim  to‘qrisida”  gi  Qonuni,  ,,Kadrlar  tayyorlash  Milliy
dasturi” da mustaqil respublikada ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish maqsadi va
vazifalari belgilab berilgan.
Tarbiya - shaxsni maqsadga muvofiq takomillashtirish uchun uyushtirilgan
pedagogik jarayon bo‘lib, tarbiyalanuvchining shaxsiga muntazam va tizimli ta’sir
etish imkonini beradi.
Tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar
o‘rtasida  tashkil  etiluvchi  hamda  aniq  maqsadga  yo‘naltirilgan  hamkorlik
jarayonidir. Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his-
tuyg‘ulari  rivojlanadi,  ijtimoiy  hayot  uchun  zarur  bo‘lgan  ijtimoiy  aloqalarni
tashkil etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo‘ladi.
Tarbiya  jarayonida  bolalarning  hayoti  va  faoliyatini  pedagogik  jihatdan
to‘g‘ri  uyushtirish  g‘oyat  muhimdir.  Faoliyat  jarayonida  bola  tashqaridan
kelayotgan  tarbiyaviy  ta’sirlarga  nisbatan  ma’lum  munosabatda  bo‘ladi.  Bu
munosabat  shaxsning  ichki  ehtiyoj  va  xohishlarini  ifodalaydi.  Psixolog  va
pedagoglarning tadqiqotlari shaxsga tashqi omillarning (xoh salbiy, xoh ijobiy)
ta’siri  bolaning  ularga  munosabatiga  bog‘liqligini  ko‘rsatadi.  Bola  faoliyatini
uyushtirishgina  emas,  balki  tarbiyalanuvchining  bu  faoliyatga  nisbatan  turli
kechinmalarni qanday anglashi, baholashi, his qilishi, ulardan o‘zi uchun nimalarni
olayotganligini  bilishi  zarur.  Zero,  tarbiya  ijtimoiy  munosabatlarning
murakkablashib borishi asosida kechadi.
Tarbiya jarayonida o‘quvchining ongigina emas, balki his-tuyg‘ularini ham
o‘stirib borish, unda jamiyatning shaxsga qo‘yadigan axloqiy talablariga muvofiq
Logotip
yo falokat masalasidur”. Ushbu fikrlardan anglaniladiki, shaxs tarbiyasi xususiy ish emas, balki ijtimoiy, milliy ishdir. Zero, har bir xalqning taraqqiy etishi, davlatlarning qudratli bo‘lishi avlodlar tarbiyasiga ko‘p jihatdan bog‘liq. O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy-siyosiy mustaqillikni qo‘lga kiritgach, ijtimoiy hayotning barcha sohalarida tub islohotlar olib borilmoqda. Islohotlarning asosiy g‘oyasi respublikaning riojlanish va taraqqiyot yo‘li deb e’tirof etilgan demokratik, insonparvar, huquqiy jamiyatning barpo etish uchun xizmat qiladi. Demokratik, insonparvar, huquqiy jamiyatning barpo etish vazifasi o‘sib kelayotgan yosh avlod zimmasiga yuklanadi. O‘zbekiston Respublikasining ,,Ta’lim to‘qrisida” gi Qonuni, ,,Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” da mustaqil respublikada ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish maqsadi va vazifalari belgilab berilgan. Tarbiya - shaxsni maqsadga muvofiq takomillashtirish uchun uyushtirilgan pedagogik jarayon bo‘lib, tarbiyalanuvchining shaxsiga muntazam va tizimli ta’sir etish imkonini beradi. Tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar o‘rtasida tashkil etiluvchi hamda aniq maqsadga yo‘naltirilgan hamkorlik jarayonidir. Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his- tuyg‘ulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo‘ladi. Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan to‘g‘ri uyushtirish g‘oyat muhimdir. Faoliyat jarayonida bola tashqaridan kelayotgan tarbiyaviy ta’sirlarga nisbatan ma’lum munosabatda bo‘ladi. Bu munosabat shaxsning ichki ehtiyoj va xohishlarini ifodalaydi. Psixolog va pedagoglarning tadqiqotlari shaxsga tashqi omillarning (xoh salbiy, xoh ijobiy) ta’siri bolaning ularga munosabatiga bog‘liqligini ko‘rsatadi. Bola faoliyatini uyushtirishgina emas, balki tarbiyalanuvchining bu faoliyatga nisbatan turli kechinmalarni qanday anglashi, baholashi, his qilishi, ulardan o‘zi uchun nimalarni olayotganligini bilishi zarur. Zero, tarbiya ijtimoiy munosabatlarning murakkablashib borishi asosida kechadi. Tarbiya jarayonida o‘quvchining ongigina emas, balki his-tuyg‘ularini ham o‘stirib borish, unda jamiyatning shaxsga qo‘yadigan axloqiy talablariga muvofiq
keladigan xulqiy malaka va odatlarini hosil qilish lozim. Bunga erishish uchun
o‘quvchining  ongi,  hissiyoti  va  irodasiga  ta’sir  etib  boriladi.  Agar  bularning
birortasi  e’tibordan  chetda  qolsa,  maqsadga  erishish  qiyinlashadi.  Tarbiya
jarayoniga  o‘qituvchi  rahbarlik  qiladi.  U  o‘quvchilar  faoliyatini  belgilaydi,
ularning ijtimoiy jarayonda ishtirok etishlari uchun shart-sharoit yaratadi.
Ijtimoiy  jarayonda  faol  ishtirok  etish  orqali  o‘quvchilarning  mustaqilligi,
ijodiy tashabbuskorligi ortib boradi. Faoliyat o‘quvchilar jamoasi manfaati va
istagi  asosida  uyushtirilsa,  bu  jarayonda bolaning  tengdoshlari  va o‘zini  o‘zi
anglash jarayoni yuzaga keladi. Bola o‘z xulqi, xatti-harakati uchun jamoa oldida
javobgarlikni  sezishga  erishgach,  ijrochi  emas,  balki  umumiy  ishning  faol
qatnashchisi bo‘lib qoladi.
Tarbiyani  samarali  yo‘lga  qo‘yish  uchun  uning  harakatlantiruvchi  kuchi,
tarbiya jarayonining manbaini yaxshi bilish va hisobga olish muhimdir. Bu tarbiya
jarayonidagi ichki va tashqi qarama-qarshiliklardan iborat.
Tarbiyada  o‘quvchilarning  tarbiyalanganlik  darajasini  ham  hisobga  olish
kerak bo‘ladi. Bu jihat unutilsa, muayyan qarama-qarshiliklar vujudga keladi.
Faoliyat jarayonida hosil bo‘lgan malaka va odatlar axloq me’yorlariga rioya
qilishni yengillashtiradi.
Demak, tarbiyachi bola shaxsining tez rivojlanadigan davri - o‘quvchilik
yillarida uning ongiga turli faoliyat (o‘qish, mehnat, ijtimoiy ishlar, o‘yin, sport,
badiiy havaskorlik) yordami bilan maxsus ta’sir etish muhimdir. Aks holda xulq
me’yorlari, axloq talablarini yaxshi tushunmay qolishi natijasida shaxs ijtimoiy
munosabatlarda beqaror, tasodifiy ta’sirga beriluvchan bo‘lib qolishi mumkin.
Tarbiya yaxlit jarayonda amalga oshirilib, uning tarkibiy qismlari ayni bir
vaqtda, faoliyatning biror turi asosida namoyon bo‘ladi.
Umumiy  pedagogika  jarayonida  tarbiya  muhim  o‘rin  tutadi.  Shaxsni
shakllantirish, boshqarish, nazorat xarakteriga ega bo‘lib, bu borada belgilangan
vazifalar  tasodifiy harakatlar  orqali  emas, balki  oldinda belgilangan va puxta
o‘ylangan rejalar asosida hal etib boriladi. Tarbiya jarayonida uning maqsadi, shakl
va metodlari, shaxsning o‘zini-o‘zi tarbiyalash va qayta tarbiyalash jihatlari muhim
o‘rin tutadi. Tarbiya mazmuni ijtimoiy tuzum buyurtmasi asosida belgilanib, uning
amalga oshishi uchun ma’lum shart-sharoitlarning mavjudligi talab etiladi. Ushbu
Logotip
keladigan xulqiy malaka va odatlarini hosil qilish lozim. Bunga erishish uchun o‘quvchining ongi, hissiyoti va irodasiga ta’sir etib boriladi. Agar bularning birortasi e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Tarbiya jarayoniga o‘qituvchi rahbarlik qiladi. U o‘quvchilar faoliyatini belgilaydi, ularning ijtimoiy jarayonda ishtirok etishlari uchun shart-sharoit yaratadi. Ijtimoiy jarayonda faol ishtirok etish orqali o‘quvchilarning mustaqilligi, ijodiy tashabbuskorligi ortib boradi. Faoliyat o‘quvchilar jamoasi manfaati va istagi asosida uyushtirilsa, bu jarayonda bolaning tengdoshlari va o‘zini o‘zi anglash jarayoni yuzaga keladi. Bola o‘z xulqi, xatti-harakati uchun jamoa oldida javobgarlikni sezishga erishgach, ijrochi emas, balki umumiy ishning faol qatnashchisi bo‘lib qoladi. Tarbiyani samarali yo‘lga qo‘yish uchun uning harakatlantiruvchi kuchi, tarbiya jarayonining manbaini yaxshi bilish va hisobga olish muhimdir. Bu tarbiya jarayonidagi ichki va tashqi qarama-qarshiliklardan iborat. Tarbiyada o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini ham hisobga olish kerak bo‘ladi. Bu jihat unutilsa, muayyan qarama-qarshiliklar vujudga keladi. Faoliyat jarayonida hosil bo‘lgan malaka va odatlar axloq me’yorlariga rioya qilishni yengillashtiradi. Demak, tarbiyachi bola shaxsining tez rivojlanadigan davri - o‘quvchilik yillarida uning ongiga turli faoliyat (o‘qish, mehnat, ijtimoiy ishlar, o‘yin, sport, badiiy havaskorlik) yordami bilan maxsus ta’sir etish muhimdir. Aks holda xulq me’yorlari, axloq talablarini yaxshi tushunmay qolishi natijasida shaxs ijtimoiy munosabatlarda beqaror, tasodifiy ta’sirga beriluvchan bo‘lib qolishi mumkin. Tarbiya yaxlit jarayonda amalga oshirilib, uning tarkibiy qismlari ayni bir vaqtda, faoliyatning biror turi asosida namoyon bo‘ladi. Umumiy pedagogika jarayonida tarbiya muhim o‘rin tutadi. Shaxsni shakllantirish, boshqarish, nazorat xarakteriga ega bo‘lib, bu borada belgilangan vazifalar tasodifiy harakatlar orqali emas, balki oldinda belgilangan va puxta o‘ylangan rejalar asosida hal etib boriladi. Tarbiya jarayonida uning maqsadi, shakl va metodlari, shaxsning o‘zini-o‘zi tarbiyalash va qayta tarbiyalash jihatlari muhim o‘rin tutadi. Tarbiya mazmuni ijtimoiy tuzum buyurtmasi asosida belgilanib, uning amalga oshishi uchun ma’lum shart-sharoitlarning mavjudligi talab etiladi. Ushbu
g‘oyalar yaxlit tarzda quyidagicha aks etadi:
Har qanday ijtimoiy
jamiyatda yosh avlod tarbiyasi muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Tarbiya
maqsadi  ijtimoiy  jamiyat  taraqqiyoti,  uning  rivojlanish  yo‘nalishi,  ijtimoiy
munosabatlar mazmunidan kelib chiqib belgilanadi. Bugungi kunda O‘zbekiston
Respublikasida  tashkil  etilayotgan  tarbiyaning  asosiy  maqsadi  komil  shaxsni
tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat.
Tarbiya tamoyillari.
Tarbiya mazmunida oldinga qo‘yilgan maqsad va vazifalarga muvofiq o‘quvchilar
tomonidan o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar, shaxs xulq-
atvori  hamda  sifatlari  mohiyati  aks  etadi.  Tarbiya  mazmuni  shaxsning
shakllanishiga qo‘yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat bo‘lib, ijtimoiy-
iqtisodiy  taraqqiyot,  kishilik  munosabatlari  mohiyati  va  darajasi,  shuningdek,
jamiyat mafkurasi g‘oyalari asosda belgilanadi. Zamonaviy tarbiya mazmunida
quyidagi tamoyillar yotadi:
  1.Tarbiya maqsadining aniqligi. O‘zbekiston Respublikasi  ijtimoiy - siyosiy
mustaqilligining  dastlabki  yillaridayoq  respublikada,  amalga  oshirilishi  ko‘zda
tutilayotgan  tarbiya  maqsadi  aniq  belgilab  olindi.  O‘zbekiston
Respublikasining ,,Ta’lim to‘g’risida”gi Qonuni hamda ,,Kadrlar tayyorlash Milliy
dasturi” g‘oyalariga ko‘ra ijtimoiy tarbiyaning asosiy maqsadi - erkin, ijodkor,
mustaqil fikr egasi bo‘lgan komil inson va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga
yetkazishdan iborat. Ushbu maqsadga erishish yо‘lidagi asosiy vazifa - bu shaxsda
umumiy madaniyat unsurlari, ya’ni, shaxsning aqliy, axloqiy, jismoniy, estetik,
iqtisodiy, ekologik, huquqiy, siyosiy hamda mehnat madaniyatini tarbiyalashdan
iborat.
  2. Bolalar va kattalarning birgalikdagi faoliyati. O‘qituvchilarning bolalar bilan
ma’naviy  madaniyatini  shakllantirishning  eng  yaxshi  namunasini  izlash,  shu
asosida tarbiyachi ishining hayotiy me’yor va qadriyatlarini aniqlash о‘quvchining
tarbiya jarayonidagi faolligini ta’minlashga olib keladi. Dunyoqarashi hali to‘la-
to‘kis  shakllanmagan  bolalar  uchun  kattalarning  hayotiy  tajribalari,  ularning
shaxsiy namunalari tarbiyaviy ta’sir kuchiga ega.
  3.O‘z-o‘zini anglash. Tarbiya insonda e’tiqod, demokratik qarashlar va hayotiy
pozitsiyaning  shakllanishiga  olib  keladi.  Tarbiya  mazmunining  eng  muhim
unsurlaridan biri - bu insonning hayotiy o‘z-o‘zini anglashi, uning o‘z shaxsiy
Logotip
g‘oyalar yaxlit tarzda quyidagicha aks etadi: Har qanday ijtimoiy jamiyatda yosh avlod tarbiyasi muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Tarbiya maqsadi ijtimoiy jamiyat taraqqiyoti, uning rivojlanish yo‘nalishi, ijtimoiy munosabatlar mazmunidan kelib chiqib belgilanadi. Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasida tashkil etilayotgan tarbiyaning asosiy maqsadi komil shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat. Tarbiya tamoyillari. Tarbiya mazmunida oldinga qo‘yilgan maqsad va vazifalarga muvofiq o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar, shaxs xulq- atvori hamda sifatlari mohiyati aks etadi. Tarbiya mazmuni shaxsning shakllanishiga qo‘yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat bo‘lib, ijtimoiy- iqtisodiy taraqqiyot, kishilik munosabatlari mohiyati va darajasi, shuningdek, jamiyat mafkurasi g‘oyalari asosda belgilanadi. Zamonaviy tarbiya mazmunida quyidagi tamoyillar yotadi: 1.Tarbiya maqsadining aniqligi. O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy - siyosiy mustaqilligining dastlabki yillaridayoq respublikada, amalga oshirilishi ko‘zda tutilayotgan tarbiya maqsadi aniq belgilab olindi. O‘zbekiston Respublikasining ,,Ta’lim to‘g’risida”gi Qonuni hamda ,,Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” g‘oyalariga ko‘ra ijtimoiy tarbiyaning asosiy maqsadi - erkin, ijodkor, mustaqil fikr egasi bo‘lgan komil inson va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat. Ushbu maqsadga erishish yо‘lidagi asosiy vazifa - bu shaxsda umumiy madaniyat unsurlari, ya’ni, shaxsning aqliy, axloqiy, jismoniy, estetik, iqtisodiy, ekologik, huquqiy, siyosiy hamda mehnat madaniyatini tarbiyalashdan iborat. 2. Bolalar va kattalarning birgalikdagi faoliyati. O‘qituvchilarning bolalar bilan ma’naviy madaniyatini shakllantirishning eng yaxshi namunasini izlash, shu asosida tarbiyachi ishining hayotiy me’yor va qadriyatlarini aniqlash о‘quvchining tarbiya jarayonidagi faolligini ta’minlashga olib keladi. Dunyoqarashi hali to‘la- to‘kis shakllanmagan bolalar uchun kattalarning hayotiy tajribalari, ularning shaxsiy namunalari tarbiyaviy ta’sir kuchiga ega. 3.O‘z-o‘zini anglash. Tarbiya insonda e’tiqod, demokratik qarashlar va hayotiy pozitsiyaning shakllanishiga olib keladi. Tarbiya mazmunining eng muhim unsurlaridan biri - bu insonning hayotiy o‘z-o‘zini anglashi, uning o‘z shaxsiy
hayoti va faoliyatining subyekti sifatida e’tirof etilishi bilan tavsiflanadi. Inson
kamolotida  fuqarolik,  kasbiy  va  axloqiy  o‘z-o‘zini  anglash  jihatlari  muhim
ahamiyatga egadir.
  4.Tarbiyaning  shaxsga  yo‘naltirilganligi.  Mazkur  g‘oya  ta’lim  muassasasi
amaliyotining  markaziy  nuqtasida  tarbiyaviy  ishlar  dasturi,  tadbirlar,  ularning
shakl, metod va vositalari emas. Balki o‘quvchi turganligini anglatishga xizmat
qiladi. Tarbiya jarayonida uning shaxsiy xususiyatlari, qiziqishlari, o‘ziga xos
xarakteri, o‘z qadr-qimmatini anglash tuyg‘ulari rivojlantirilib borilishi zarur.
 
 5.Ixtiyoriylik.  Tarbiyalanuvchilarning  iroda  erkinligisiz  tarbiya  g‘oyalari
mohiyatini qaror toptirish mumkin emas. Tarbiya jarayoni, agar u oqilona tashkil
etilsa,  bir  vaqtning  o‘zida  ham  o‘quvchi,  ham  o‘qituvchi  ma’naviyatining
boyitilishiga  xizmat  qiladi.  Agar  tarbiyachi  o‘quvchining  qiziqishi,  faoliyati,
o‘rtoqlik va fuqarolik burchini anglash, mustaqillikka intilish tuyg‘ularini ko‘ra va
anglay olsagina uning irodali ekanligi ayon bo‘ladi. Tarbiyalanuvchining irodali
bo‘lishi ta’minlangan sharoitda uning shaxsiga ta’sir ko‘rsatishga yo‘naltirilgan
faoliyat jarayonida samaraga erishiladi.
  6.Jamoa  yo‘nalishi.  Tarbiyaviy  ishlar  mazmunida  jamoaga  nisbatan  ijobiy
munosabatni  qaror  toptirish  yotadi.  Jamoa  yordamida  shaxsni  har  tomonlama
kamoloti, uning dunyoni anglash, uni to‘laqonli talqin etish, insonparvarlik va
o‘zaro  hamkorlik  tuyg‘ularini  yuzaga  kelishi  va  rivojlanib  borishi  kabi  holat
amalga oshiriladi.
  Tarbiya  qonuniyatlari.  Ijtimoiy  tarbiya  maqsadi  hamda  vazifalarini  amalga
oshirish uchun tarbiya jarayonining o‘ziga xos qonuniyatlarini anglab olish muhim
ahamiyatga ega.
Tarbiya jarayoni o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Uning eng muhim xususiyati
aniq maqsadga yo‘naltirilganligidir.
Zamonaviy talqinda tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi
muayyan  maqsadga  erishishga  qaratilgan  samarali  hamkorlik  demakdir.  Zero,
tarbiya jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatlari tashkil
etiladi,  boshqariladi  va  nazorat  qilinadi.  Yagona  maqsadga  erishish  yo‘li
zamonaviy tarbiya jarayonining maqsadini tavsiflaydi.
Zamonaviy tarbiya mazmuni va ularda ilgari surilgan g‘oyalar yaxlit tarzda
Logotip
hayoti va faoliyatining subyekti sifatida e’tirof etilishi bilan tavsiflanadi. Inson kamolotida fuqarolik, kasbiy va axloqiy o‘z-o‘zini anglash jihatlari muhim ahamiyatga egadir. 4.Tarbiyaning shaxsga yo‘naltirilganligi. Mazkur g‘oya ta’lim muassasasi amaliyotining markaziy nuqtasida tarbiyaviy ishlar dasturi, tadbirlar, ularning shakl, metod va vositalari emas. Balki o‘quvchi turganligini anglatishga xizmat qiladi. Tarbiya jarayonida uning shaxsiy xususiyatlari, qiziqishlari, o‘ziga xos xarakteri, o‘z qadr-qimmatini anglash tuyg‘ulari rivojlantirilib borilishi zarur. 5.Ixtiyoriylik. Tarbiyalanuvchilarning iroda erkinligisiz tarbiya g‘oyalari mohiyatini qaror toptirish mumkin emas. Tarbiya jarayoni, agar u oqilona tashkil etilsa, bir vaqtning o‘zida ham o‘quvchi, ham o‘qituvchi ma’naviyatining boyitilishiga xizmat qiladi. Agar tarbiyachi o‘quvchining qiziqishi, faoliyati, o‘rtoqlik va fuqarolik burchini anglash, mustaqillikka intilish tuyg‘ularini ko‘ra va anglay olsagina uning irodali ekanligi ayon bo‘ladi. Tarbiyalanuvchining irodali bo‘lishi ta’minlangan sharoitda uning shaxsiga ta’sir ko‘rsatishga yo‘naltirilgan faoliyat jarayonida samaraga erishiladi. 6.Jamoa yo‘nalishi. Tarbiyaviy ishlar mazmunida jamoaga nisbatan ijobiy munosabatni qaror toptirish yotadi. Jamoa yordamida shaxsni har tomonlama kamoloti, uning dunyoni anglash, uni to‘laqonli talqin etish, insonparvarlik va o‘zaro hamkorlik tuyg‘ularini yuzaga kelishi va rivojlanib borishi kabi holat amalga oshiriladi. Tarbiya qonuniyatlari. Ijtimoiy tarbiya maqsadi hamda vazifalarini amalga oshirish uchun tarbiya jarayonining o‘ziga xos qonuniyatlarini anglab olish muhim ahamiyatga ega. Tarbiya jarayoni o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Uning eng muhim xususiyati aniq maqsadga yo‘naltirilganligidir. Zamonaviy talqinda tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi muayyan maqsadga erishishga qaratilgan samarali hamkorlik demakdir. Zero, tarbiya jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatlari tashkil etiladi, boshqariladi va nazorat qilinadi. Yagona maqsadga erishish yo‘li zamonaviy tarbiya jarayonining maqsadini tavsiflaydi. Zamonaviy tarbiya mazmuni va ularda ilgari surilgan g‘oyalar yaxlit tarzda
quyidagi ko‘rinishga ega bo‘ladi:Tarbiya jarayoni ko‘p qirrali jarayon bo‘lib, unda
tarbiya  mohiyatini  yoritishga  xizmat  qiluvchi  ichki  va  tashqi  (subyektiv  va
ob’ektiv) omillar ko‘zga tashlanadi. Subyektiv omillar shaxsning ichki ehtiyojlari,
qiziqishlari, hayotiy munosabatlari mazmunini anglashga yordam bersa, ob’ektiv
omillar shaxsning hayot kechirishi, shakllanishi, hayotiy muammolarni ijobiy hal
etish uchun sharoit yaratadi. Tarbiya faoliyatining mazmuni, yo‘nalishi va shakli
obektiv sharoitlar bilan qanchalik mutanosib kelsa, shaxsni shakllantirish borasida
shunday  muvaffaqiyatga  erishiladi.  Tarbiya  jarayonining  tashkil  etilishi  va
boshqarilishida nafaqat o‘qituvchi faoliyati, balki o‘quvchining yosh va psixologik
shaxsiy xususiyatlari, o‘y-fikrlari, hayotiy qarashlari hami muhim o‘rin tutadi.
Yuqorida  bayon  etilgan  fikr-mulohazalarga  tayangan  holda  mavzuga
quyidgicha xulosa qilish mumkin:
  1.Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni
har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish
jarayoni bo‘lib, har qanday tuzum va zamonda ijtimoiy munosabatlar mazmunini
aniqlash, ularni tashkil etish asosi bo‘lib kelgan.
  2.Yosh avlod tarbiyasi turli makon va zamonda muayyan maqsad asosida tashkil
etiladi. Ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish jarayonida bir qator vazifalar hal etiladi.
Tarbiyaning maqsad va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot darajasi,
ijtimoiy munosabatlar mazmuni, shuningdek, jamiyat fuqarolarining dunyoqarashi,
intilishlari, orzu-niyatlari asosida belgilanadi.
  3.Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash va ularni inobatga olgan
holda tarbiyani tashkil etish oldinga qo‘yilgan maqsadga erishish, shuningdek, bu
boradagi vazifalarni ijobiy hal etish imkonini beradi.
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash
milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko‘lamining kengayishi
o‘sib kelayotgan avlodni o‘ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga
har  tomonlama  yetuk  etib  tayyorlash  vazifasini  qo‘ymoqda.  Psixologik,
intellektual va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan,
turli buzg‘unchi g‘oyalar ta’siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va
noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o‘zini saqlab qola oladi. Shuningdek,
shaxsning  aqliy  salohiyatga  egaligi  jamiyat  ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanishini
Logotip
quyidagi ko‘rinishga ega bo‘ladi:Tarbiya jarayoni ko‘p qirrali jarayon bo‘lib, unda tarbiya mohiyatini yoritishga xizmat qiluvchi ichki va tashqi (subyektiv va ob’ektiv) omillar ko‘zga tashlanadi. Subyektiv omillar shaxsning ichki ehtiyojlari, qiziqishlari, hayotiy munosabatlari mazmunini anglashga yordam bersa, ob’ektiv omillar shaxsning hayot kechirishi, shakllanishi, hayotiy muammolarni ijobiy hal etish uchun sharoit yaratadi. Tarbiya faoliyatining mazmuni, yo‘nalishi va shakli obektiv sharoitlar bilan qanchalik mutanosib kelsa, shaxsni shakllantirish borasida shunday muvaffaqiyatga erishiladi. Tarbiya jarayonining tashkil etilishi va boshqarilishida nafaqat o‘qituvchi faoliyati, balki o‘quvchining yosh va psixologik shaxsiy xususiyatlari, o‘y-fikrlari, hayotiy qarashlari hami muhim o‘rin tutadi. Yuqorida bayon etilgan fikr-mulohazalarga tayangan holda mavzuga quyidgicha xulosa qilish mumkin: 1.Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni bo‘lib, har qanday tuzum va zamonda ijtimoiy munosabatlar mazmunini aniqlash, ularni tashkil etish asosi bo‘lib kelgan. 2.Yosh avlod tarbiyasi turli makon va zamonda muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish jarayonida bir qator vazifalar hal etiladi. Tarbiyaning maqsad va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot darajasi, ijtimoiy munosabatlar mazmuni, shuningdek, jamiyat fuqarolarining dunyoqarashi, intilishlari, orzu-niyatlari asosida belgilanadi. 3.Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash va ularni inobatga olgan holda tarbiyani tashkil etish oldinga qo‘yilgan maqsadga erishish, shuningdek, bu boradagi vazifalarni ijobiy hal etish imkonini beradi. Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko‘lamining kengayishi o‘sib kelayotgan avlodni o‘ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo‘ymoqda. Psixologik, intellektual va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli buzg‘unchi g‘oyalar ta’siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o‘zini saqlab qola oladi. Shuningdek, shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini