Tarbiya jarayonining mohiyati va mazmuni. Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari

Yuklangan vaqt

2024-09-27

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

22

Faytl hajmi

47,1 KB


 
 
 
 
 
 
Tarbiya jarayonining mohiyati va mazmuni. Tarbiya qonuniyatlari va 
tamoyillari 
 
 
 
Reja: 
1. 
Tarbiya tushunchasi, tarbiyaning maqsadi va umumiy vazifalari.  
2. 
Tarbiya jarayonining o’ziga xos xususiyatlari.  
3. 
Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari. 
 
 
 Tayanch iboralar: tarbiya, aqliy tarbiya, jismoniy tarbiya, axloqiy tarbiya, 
mehnat tarbiyasi, nafosat tarbiyasi, aniq maqsadga yo'naltirilgan jarayon, ko'p qirrali 
jarayon, uzoq muddatli jarayon, yaxlit tizimlilik jarayon, ikki tomonlama aloqa 
jarayoni, qarama-qarshiliklardan iborat jarayon. 
 
 
Tarbiya haqida tushuncha. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining tarkibiy 
qismi bo'lib, tarbiyaviy jarayon mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari hamda uni 
tashkil etish muammolarini o'rganadi. Yosh avlodni tarbiyalashda nimalarga e'tibor 
qaratmoq lozim? Bunday masalalarni hal etishda, avvalo mamlakatimizda, siyosiy-
ijtimoiy sohalarda yuz berayotgan islohotlar mohiyatini chuqur va atroflicha 
mushohada qilib olishga to'g'ri keladi. Chunki davr ham, inson tarbiyasi ham o'zgarib 
bormoqda. Ayniqsa, -XXI asr insoniyat tarixida komputer davri bo'lib kirib keldi. 
Biroq, fan-texnika qanchalik jadal rivojlanib, jamiyat hayotida muhim joy olib, 
ishlab chiqarish jarayonlarini tezlashuviga qanchalik samarali ta'sir etmasin, tarbiya 
nazariyasida shaxsni komil inson etib tarbiyalash, bu borada Markaziy Osiyo 
mutafakkirlari, xalq pedagogikasi hamda jahon pedagogikasining ilg'or fikrlariga 
Tarbiya jarayonining mohiyati va mazmuni. Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari Reja: 1. Tarbiya tushunchasi, tarbiyaning maqsadi va umumiy vazifalari. 2. Tarbiya jarayonining o’ziga xos xususiyatlari. 3. Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari. Tayanch iboralar: tarbiya, aqliy tarbiya, jismoniy tarbiya, axloqiy tarbiya, mehnat tarbiyasi, nafosat tarbiyasi, aniq maqsadga yo'naltirilgan jarayon, ko'p qirrali jarayon, uzoq muddatli jarayon, yaxlit tizimlilik jarayon, ikki tomonlama aloqa jarayoni, qarama-qarshiliklardan iborat jarayon. Tarbiya haqida tushuncha. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining tarkibiy qismi bo'lib, tarbiyaviy jarayon mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari hamda uni tashkil etish muammolarini o'rganadi. Yosh avlodni tarbiyalashda nimalarga e'tibor qaratmoq lozim? Bunday masalalarni hal etishda, avvalo mamlakatimizda, siyosiy- ijtimoiy sohalarda yuz berayotgan islohotlar mohiyatini chuqur va atroflicha mushohada qilib olishga to'g'ri keladi. Chunki davr ham, inson tarbiyasi ham o'zgarib bormoqda. Ayniqsa, -XXI asr insoniyat tarixida komputer davri bo'lib kirib keldi. Biroq, fan-texnika qanchalik jadal rivojlanib, jamiyat hayotida muhim joy olib, ishlab chiqarish jarayonlarini tezlashuviga qanchalik samarali ta'sir etmasin, tarbiya nazariyasida shaxsni komil inson etib tarbiyalash, bu borada Markaziy Osiyo mutafakkirlari, xalq pedagogikasi hamda jahon pedagogikasining ilg'or fikrlariga
 
 
tayanib ish ko'rish zarur bo'ladi. Yoshlarni barkamol inson qilib tarbiyalashda, 
birinchi navbatda Sharq mutafakkirlarining qimmatli ma'naviy meroslari muhim 
dasturil amal ahamiyatiga ega bo'ladi. Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, 
Abu Ali ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al-Farg'oniy, Imom Ismoil al-
Buxoriy, Ahmad Yassaviy, Bahovuddin Naqshband, Amir Temur, Muhammad 
Tarag'ay Ulug'bek, Alisher Navoiy va Zahiriddin Muhammad Bobur singari olamga 
mashhur allomalarining ijtimoiy, siyosiy va falsafiy qarashlari barcha zamonlar 
uchun muhim ahamiyat kasb etadi. O'z o'tmish madaniy merosini chuqur 
o'rganmagan va e'zozlamagan, ajdod-avlodlari bosib o'tgan tarixiy yo'lni idrok 
etmagan, milliy mustaqillik yo'lida jon fido qilgan buyuk ajdodlar faoliyatidan 
xabardor bo'lmagan inson o'zligini hech qachon anglab yetolmaydi. 
O'tmish madaniy merosini o'rganish murakkab jarayon sanaladi. Madaniy 
meros namunalari va ularda ilgari surilgan ezgu g'oyalarni yosh avlod ongiga 
singdirish uzluksiz, izchil, tizimli hamda maqsadga muvofiq amalga oshirilishi 
zarur. 
Tarbiya maqsadi va vazifalari. Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-
tarixiy tajriba asosida yosh avlodni har tomonlama o'stirish, uning ongi, xulq-atvori 
va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayonidir. Turli zamon va makonda ijtimoiy 
tarbiya mohiyatan turlicha ifodalab kelingan bo'lib, uning mazmuni ijtimoiy 
maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya xususida taniqli o'zbek pedagogi 
Abdulla Avloniy shunday deydi: «Al-hosil, tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, 
yo najot - yo falokat, yo saodat - yo falokat masalasidur»'. Ushbu fikrlardan 
anglaniladiki, shaxs tarbiyasi xususiy ish emas, balki ijtimoiy, milliy ishdir. Zero, 
har bir xalqning taraqqiy etishi, davlatlarning qudratli bo'lishi avlodlar tarbiyasiga 
ko'p jihatdan bog'liq. Tarbiya maqsadi ijtimoiy buyurtma asosida belgilanadi. Eng 
oddiy harakatdan tortib to keng ko'lamli davlat dasturi asosida tashkil etiluvchi 
tarbiya doimo muayyan maqsadga yo'naltirilgan bo'ladi. Maqsadsiz, ma'lum g'oyani 
ifoda etmaydigan tarbiya bo'lmaydi. Tarbiya maqsadi asosida uning mazmuni 
asoslanib, maqsadni amalga oshirishga xizmat qiluvchi metod va usullar aniqlanadi. 
Tarbiya maqsadining muammosi pedagogikaning dolzarb masalalaridan biri 
sanaladi. 
Tarbiya maqsadi umumiy va individual xarakterga ega bo'lishi mumkin. Ilg'or 
tayanib ish ko'rish zarur bo'ladi. Yoshlarni barkamol inson qilib tarbiyalashda, birinchi navbatda Sharq mutafakkirlarining qimmatli ma'naviy meroslari muhim dasturil amal ahamiyatiga ega bo'ladi. Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Abu Ali ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al-Farg'oniy, Imom Ismoil al- Buxoriy, Ahmad Yassaviy, Bahovuddin Naqshband, Amir Temur, Muhammad Tarag'ay Ulug'bek, Alisher Navoiy va Zahiriddin Muhammad Bobur singari olamga mashhur allomalarining ijtimoiy, siyosiy va falsafiy qarashlari barcha zamonlar uchun muhim ahamiyat kasb etadi. O'z o'tmish madaniy merosini chuqur o'rganmagan va e'zozlamagan, ajdod-avlodlari bosib o'tgan tarixiy yo'lni idrok etmagan, milliy mustaqillik yo'lida jon fido qilgan buyuk ajdodlar faoliyatidan xabardor bo'lmagan inson o'zligini hech qachon anglab yetolmaydi. O'tmish madaniy merosini o'rganish murakkab jarayon sanaladi. Madaniy meros namunalari va ularda ilgari surilgan ezgu g'oyalarni yosh avlod ongiga singdirish uzluksiz, izchil, tizimli hamda maqsadga muvofiq amalga oshirilishi zarur. Tarbiya maqsadi va vazifalari. Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy- tarixiy tajriba asosida yosh avlodni har tomonlama o'stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayonidir. Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyatan turlicha ifodalab kelingan bo'lib, uning mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya xususida taniqli o'zbek pedagogi Abdulla Avloniy shunday deydi: «Al-hosil, tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot - yo falokat, yo saodat - yo falokat masalasidur»'. Ushbu fikrlardan anglaniladiki, shaxs tarbiyasi xususiy ish emas, balki ijtimoiy, milliy ishdir. Zero, har bir xalqning taraqqiy etishi, davlatlarning qudratli bo'lishi avlodlar tarbiyasiga ko'p jihatdan bog'liq. Tarbiya maqsadi ijtimoiy buyurtma asosida belgilanadi. Eng oddiy harakatdan tortib to keng ko'lamli davlat dasturi asosida tashkil etiluvchi tarbiya doimo muayyan maqsadga yo'naltirilgan bo'ladi. Maqsadsiz, ma'lum g'oyani ifoda etmaydigan tarbiya bo'lmaydi. Tarbiya maqsadi asosida uning mazmuni asoslanib, maqsadni amalga oshirishga xizmat qiluvchi metod va usullar aniqlanadi. Tarbiya maqsadining muammosi pedagogikaning dolzarb masalalaridan biri sanaladi. Tarbiya maqsadi umumiy va individual xarakterga ega bo'lishi mumkin. Ilg'or
 
 
pedagogika umumiy va individual maqsadlar birligi va uyg'unligini namoyon etadi. 
Maqsad tarbiyaning umumiy ijtimoiy maqsadni ijobiy hal etishga yo'naltiriladi 
hamda aniq vazifalar tizimi sifatida namoyon bo'ladi. Demak, tarbiya maqsadi 
tarbiya jarayonini tashkil etish asosida hal etiladigan vazifalar tizimidir. Tarbiya 
maqsadlari mohiyati va ko'lamiga ko'ra umumiy va aniq vazifalar sifatida 
guruhlanadi. 
Tarbiya maqsadi qanday shakllanadi? Uning shakllanishida ko'plab obyektiv 
sabablar yetakchi rol o'ynaydi. Organizmning fiziologik yetilish qonuniyatlari, 
insonning ruhiy rivojlanishi, falsafiy va pedagogik fikrlar yutug'i, ijtimoiy madaniyat 
darajasi maqsadga umumiy yo'nalish beradi. Biroq asosiy omil doimo davlat 
mafkurasi va siyosati bo'lib qolaveradi. 
Hozirgi paytda O'zbekiston Respublikasi rahbariyati yoshlar orasidan eng 
iqtidorli, salohiyatlilarini tanlab, saralab olib, ularni ilmiy, madaniy-ma'naviy 
jihatdan kamolotga erishishlari, zamonaviy fan-texnika asoslarini puxta o'zlashtirib 
olishlari uchun g'amxo'rlik qilmoqda. O'zbekiston Respublikasining istiqboli 
nazarda tutilib, ko'pgina yoshlarning Turkiya, Xitoy, Yaponiya, AQSH, Germaniya 
kabi rivojlangan xorijiy mamlakatlarga tahsil olish uchun yuborilayotganliklari 
fikrimizning yorqin dalilidir. Bugungi kunda O'zbekiston Respublikasining «Ta'lim 
to'g'risida»gi Qonunini hayotga joriy etish, ta'lim-tarbiya, sog'liqni saqlash hamda 
umumiy tibbiyot muammolarini zamon talablari darajasida olib borish, maktablarni 
milliylashtirish, o'rta maxsus hamda oliy o'quv yurtlariga kirish imtihonlarini test 
usulida o'tkazish borasida amalga oshirilayotgan ijobiy ishlar o'z samarasini 
bermoqda. 
Jamiyat ma'naviyati va shaxs kamolotida muhim o'rin tutuvchi ma'naviy va 
axloqiy poklik, iymon, insof, diyonat, or-nomus, mehr-oqibat, keksalarga hurmat 
singari insoniy fazilatlar o'z-o'zidan shakllanmaydi. Barchasining asosida yosh 
avlodga oila, umumiy o'rta, o'rta maxsus, kasb-hunar hamda oliy ta'lim tizimida 
amalga oshirilayotgan ta'lim-tarbiya mazmuni, g'oyaviy yo'nalishi va samarasi 
yotadi. O'sib kelayotgan yosh avlodning zamon talablariga mos, barkamol inson 
bo'lib shakllanishlari uchun ijtimoiy tarbiyaning muhim tarkibiy qismlari - aqliy, 
ma'naviy-axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, huquqiy, ekologik, iqtisodiy hamda 
jinsiy tarbiyani tashkil etishga nisbatan yangicha nuqtayi nazardan yondashish, 
pedagogika umumiy va individual maqsadlar birligi va uyg'unligini namoyon etadi. Maqsad tarbiyaning umumiy ijtimoiy maqsadni ijobiy hal etishga yo'naltiriladi hamda aniq vazifalar tizimi sifatida namoyon bo'ladi. Demak, tarbiya maqsadi tarbiya jarayonini tashkil etish asosida hal etiladigan vazifalar tizimidir. Tarbiya maqsadlari mohiyati va ko'lamiga ko'ra umumiy va aniq vazifalar sifatida guruhlanadi. Tarbiya maqsadi qanday shakllanadi? Uning shakllanishida ko'plab obyektiv sabablar yetakchi rol o'ynaydi. Organizmning fiziologik yetilish qonuniyatlari, insonning ruhiy rivojlanishi, falsafiy va pedagogik fikrlar yutug'i, ijtimoiy madaniyat darajasi maqsadga umumiy yo'nalish beradi. Biroq asosiy omil doimo davlat mafkurasi va siyosati bo'lib qolaveradi. Hozirgi paytda O'zbekiston Respublikasi rahbariyati yoshlar orasidan eng iqtidorli, salohiyatlilarini tanlab, saralab olib, ularni ilmiy, madaniy-ma'naviy jihatdan kamolotga erishishlari, zamonaviy fan-texnika asoslarini puxta o'zlashtirib olishlari uchun g'amxo'rlik qilmoqda. O'zbekiston Respublikasining istiqboli nazarda tutilib, ko'pgina yoshlarning Turkiya, Xitoy, Yaponiya, AQSH, Germaniya kabi rivojlangan xorijiy mamlakatlarga tahsil olish uchun yuborilayotganliklari fikrimizning yorqin dalilidir. Bugungi kunda O'zbekiston Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi Qonunini hayotga joriy etish, ta'lim-tarbiya, sog'liqni saqlash hamda umumiy tibbiyot muammolarini zamon talablari darajasida olib borish, maktablarni milliylashtirish, o'rta maxsus hamda oliy o'quv yurtlariga kirish imtihonlarini test usulida o'tkazish borasida amalga oshirilayotgan ijobiy ishlar o'z samarasini bermoqda. Jamiyat ma'naviyati va shaxs kamolotida muhim o'rin tutuvchi ma'naviy va axloqiy poklik, iymon, insof, diyonat, or-nomus, mehr-oqibat, keksalarga hurmat singari insoniy fazilatlar o'z-o'zidan shakllanmaydi. Barchasining asosida yosh avlodga oila, umumiy o'rta, o'rta maxsus, kasb-hunar hamda oliy ta'lim tizimida amalga oshirilayotgan ta'lim-tarbiya mazmuni, g'oyaviy yo'nalishi va samarasi yotadi. O'sib kelayotgan yosh avlodning zamon talablariga mos, barkamol inson bo'lib shakllanishlari uchun ijtimoiy tarbiyaning muhim tarkibiy qismlari - aqliy, ma'naviy-axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, huquqiy, ekologik, iqtisodiy hamda jinsiy tarbiyani tashkil etishga nisbatan yangicha nuqtayi nazardan yondashish,
 
 
ularning samarali yo'llarini ishlab chiqish alohida dolzarblik kasb etadi. Bu esa 
tarbiyadagi eng muhim vazifalardir. 
Tarbiya mazmuni. Aqliy tarbiya - shaxsga tabiat va jamiyat taraqqiyoti 
to'g'risidagi bilim asoslarini berish, uning aqliy (bilish) qobiliyati, tafakkurini 
shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik faoliyat jarayoni bo'lib, shaxs tomonidan 
tabiat, jamiyat, shuningdek, inson tafakkuri haqidagi bilimlarni o'zlashtirish, unda 
ilmiy dunyoqarashni shakllantiradi. Aqliy tarbiya yuksak ma'naviy va axloqiy 
sifatlarga ega shaxsni tarbiyalashda yetakchi o'rin tutadi. 
Bilimlar tizimini ongli ravishda o'zlashtirish mantiqiy fikrlash, xotira, diqqat, 
idrok etish, aqliy qobiliyat, moyillik va iqtidorni rivojlantirishga ko'maklashadi.  
Aqliy tarbiyaning vazifalari quyidagilar sanaladi: 
- shaxs tomonidan ilmiy bilimlarning muayyan hajmini o'zlashtirilishiga 
erishish; 
- bilishga bo'lgan qiziqishlarni yuzaga keltirish; 
- aqliy qobiliyat va iqtidorni rivojlantirish; 
- bilishga bo'lgan faollikni kuchaytirish; 
- mavjud bilimlarni muntazam ravishda boyitib borish, umumiy o'rta ta'lim va 
maxsus kasbiy tayyorgarlik darajasini oshirishga bo'lgan ehtiyojni rivojlantirish. 
- ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. 
Muhammad alayhissalom o'z hadislarida: «Ilmga ilm olmoq yo'li bilan 
erishilgaydir. Ulmu hunarni Xitoyga borib bo'lsa ham o'rganinglar. ... Ilm egallang. 
Ilm sahroda do'st, hayot yo'llarida tayanch, yolg'iz damlarda yo'ldosh, baxtsiz 
daqiqalarda rahbar, qayg'uli onlarda madadkor, odamlar orasida zebu-ziynat, 
dushmanlarga qarshi kurashishda quroldir»,- deydi. Shuningdek, Hadisi Sharifda 
«Ilm olmoqqa intilish har bir muslim va muslima uchun farzdir» deydilar. Alisher 
Navoiy o'zining «Farhod va Shirin» dostonida Farhodning aqlu-idrokli, bilimdon, 
hunarmand, kamtar, insonparvar, irodali va e'tiqodli bo'lganligini tasvirlaydi. 
Jismoniy tarbiya o'quvchilarda jismoniy va irodaviy sifatlarni shakllantirish, 
ularni aqliy va jismoniy jihatdan mehnat hamda Vatan mudofaasiga tayyorlashga 
yo'naltirilgan pedagogik jarayon bo'lib, ijtimoiy tarbiyaning ajralmas tarkibiy qismi 
sifatida namoyon bo'ladi. Yuqori darajada rivojlangan ishlab chiqarishga asoslangan 
mavjud ijtimoiy sharoit jismonan baquvvat, ishlab chiqarish jarayonida yuqori unum 
ularning samarali yo'llarini ishlab chiqish alohida dolzarblik kasb etadi. Bu esa tarbiyadagi eng muhim vazifalardir. Tarbiya mazmuni. Aqliy tarbiya - shaxsga tabiat va jamiyat taraqqiyoti to'g'risidagi bilim asoslarini berish, uning aqliy (bilish) qobiliyati, tafakkurini shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik faoliyat jarayoni bo'lib, shaxs tomonidan tabiat, jamiyat, shuningdek, inson tafakkuri haqidagi bilimlarni o'zlashtirish, unda ilmiy dunyoqarashni shakllantiradi. Aqliy tarbiya yuksak ma'naviy va axloqiy sifatlarga ega shaxsni tarbiyalashda yetakchi o'rin tutadi. Bilimlar tizimini ongli ravishda o'zlashtirish mantiqiy fikrlash, xotira, diqqat, idrok etish, aqliy qobiliyat, moyillik va iqtidorni rivojlantirishga ko'maklashadi. Aqliy tarbiyaning vazifalari quyidagilar sanaladi: - shaxs tomonidan ilmiy bilimlarning muayyan hajmini o'zlashtirilishiga erishish; - bilishga bo'lgan qiziqishlarni yuzaga keltirish; - aqliy qobiliyat va iqtidorni rivojlantirish; - bilishga bo'lgan faollikni kuchaytirish; - mavjud bilimlarni muntazam ravishda boyitib borish, umumiy o'rta ta'lim va maxsus kasbiy tayyorgarlik darajasini oshirishga bo'lgan ehtiyojni rivojlantirish. - ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. Muhammad alayhissalom o'z hadislarida: «Ilmga ilm olmoq yo'li bilan erishilgaydir. Ulmu hunarni Xitoyga borib bo'lsa ham o'rganinglar. ... Ilm egallang. Ilm sahroda do'st, hayot yo'llarida tayanch, yolg'iz damlarda yo'ldosh, baxtsiz daqiqalarda rahbar, qayg'uli onlarda madadkor, odamlar orasida zebu-ziynat, dushmanlarga qarshi kurashishda quroldir»,- deydi. Shuningdek, Hadisi Sharifda «Ilm olmoqqa intilish har bir muslim va muslima uchun farzdir» deydilar. Alisher Navoiy o'zining «Farhod va Shirin» dostonida Farhodning aqlu-idrokli, bilimdon, hunarmand, kamtar, insonparvar, irodali va e'tiqodli bo'lganligini tasvirlaydi. Jismoniy tarbiya o'quvchilarda jismoniy va irodaviy sifatlarni shakllantirish, ularni aqliy va jismoniy jihatdan mehnat hamda Vatan mudofaasiga tayyorlashga yo'naltirilgan pedagogik jarayon bo'lib, ijtimoiy tarbiyaning ajralmas tarkibiy qismi sifatida namoyon bo'ladi. Yuqori darajada rivojlangan ishlab chiqarishga asoslangan mavjud ijtimoiy sharoit jismonan baquvvat, ishlab chiqarish jarayonida yuqori unum
 
 
bilan ishlashga qodir, qiyinchiliklardan cho'chimaydigan, shuningdek, Vatan 
himoyasiga doimo tayyor bo'lgan yosh avlodni tarbiyalash zarurligini ko'rsatmoqda. 
Jismoniy tarbiyaning vazifalari quyidagilardan iborat: 
- 
o'quvchilarning 
sog'lig'ini 
mustahkamlash, 
ularni 
to'g'ri 
jismoniy 
rivojlantirish; 
- o'quvchilarning aqliy va jismoniy ish qobiliyatlarini oshirish; 
- ularning tabiiy harakatchanligini rivojlantirish va mukammallashtirish; 
- o'quvchilarni harakatning yangi turlariga o'rgatish; 
- ularning irodaviy sifatlari (kuch, chaqqonlik, uquvlilik va boshqalar)ni 
rivojlantirish; 
- o'quvchilarning gigiyenik ko'nikmalarini rivojlantirish; 
- ularda ma'naviy-axloqiy sifatlar (dadillik, qat'iyatlilik, intizomlilik, 
mas'uliyatlilik, jamoa bilan bo'lish)ni tarbiyalash; 
- o'quvchilarda jismoniy tarbiya va sport bilan doimiy va muntazam 
shug'ullanishga bo'lgan ehtiyojni shakllantirish; 
-o'quvchilarning 
sog'lom 
va 
baquvvat 
bo’lishlariga 
erishish. 
Jismoniy tarbiyani bolalarning maktabgacha yoshidan boshlab muntazam tashkil 
etish maqsadga muvofiqdir. Jismoniy tarbiya ta'lim muassasalarida o'qitilishi yo'lga 
qo'yilgan fanlardan biri sanaladi. Sinfdan va maktabdan tashqari sharoitlarda tashkil 
etiluvchi jismoniy mashg'ulotlar jismoniy tarbiya darslarining samaradorligini 
ta'minlovchi qo'shimcha tadbir hisoblanadi. Jismoniy tarbiya tarbiyaning boshqa 
tarkibiy qismlari bilan mustahkam bog'langan hamda ular bilan birgalikda har 
tomonlama rivojlangan shaxsni shakllantirish vazifalarini hal etadi. Demak, 
yuqorida ta'kidlanganidek, yoshlarni aqliy jihatdan kamol toptirishning birinchi 
sharti ularni ilm olishga da'vat etishdir. 
Axloqiy tarbiya muayyan jamiyat tomonidan tan olingan va rioya qilinishi 
zarur bo'lgan tartib, odob, o'zaro munosabat, muloqot va xulq-atvor qoidalari, 
mezonlarini o'quvchilar ongi, hayoti, turmush tarziga singdirish maqsadida tashkil 
etiluvchi pedagogik jarayondir. Axloqiy tarbiya ham ijtimoiy tarbiyaning muhim 
tarkibiy qismlaridan biri sanaladi. Axloqiy tarbiya asosini shaxsni ijtimoiy-axloqiy 
me'yorlardan xabardor etish tashkil qiladi. Axloq (lot. «moralis» - xulq-atvor 
ma'nosini bildiradi) ijtimoiy ong shakllaridan biri hisoblanib, ijtimoiy munosabatlar 
bilan ishlashga qodir, qiyinchiliklardan cho'chimaydigan, shuningdek, Vatan himoyasiga doimo tayyor bo'lgan yosh avlodni tarbiyalash zarurligini ko'rsatmoqda. Jismoniy tarbiyaning vazifalari quyidagilardan iborat: - o'quvchilarning sog'lig'ini mustahkamlash, ularni to'g'ri jismoniy rivojlantirish; - o'quvchilarning aqliy va jismoniy ish qobiliyatlarini oshirish; - ularning tabiiy harakatchanligini rivojlantirish va mukammallashtirish; - o'quvchilarni harakatning yangi turlariga o'rgatish; - ularning irodaviy sifatlari (kuch, chaqqonlik, uquvlilik va boshqalar)ni rivojlantirish; - o'quvchilarning gigiyenik ko'nikmalarini rivojlantirish; - ularda ma'naviy-axloqiy sifatlar (dadillik, qat'iyatlilik, intizomlilik, mas'uliyatlilik, jamoa bilan bo'lish)ni tarbiyalash; - o'quvchilarda jismoniy tarbiya va sport bilan doimiy va muntazam shug'ullanishga bo'lgan ehtiyojni shakllantirish; -o'quvchilarning sog'lom va baquvvat bo’lishlariga erishish. Jismoniy tarbiyani bolalarning maktabgacha yoshidan boshlab muntazam tashkil etish maqsadga muvofiqdir. Jismoniy tarbiya ta'lim muassasalarida o'qitilishi yo'lga qo'yilgan fanlardan biri sanaladi. Sinfdan va maktabdan tashqari sharoitlarda tashkil etiluvchi jismoniy mashg'ulotlar jismoniy tarbiya darslarining samaradorligini ta'minlovchi qo'shimcha tadbir hisoblanadi. Jismoniy tarbiya tarbiyaning boshqa tarkibiy qismlari bilan mustahkam bog'langan hamda ular bilan birgalikda har tomonlama rivojlangan shaxsni shakllantirish vazifalarini hal etadi. Demak, yuqorida ta'kidlanganidek, yoshlarni aqliy jihatdan kamol toptirishning birinchi sharti ularni ilm olishga da'vat etishdir. Axloqiy tarbiya muayyan jamiyat tomonidan tan olingan va rioya qilinishi zarur bo'lgan tartib, odob, o'zaro munosabat, muloqot va xulq-atvor qoidalari, mezonlarini o'quvchilar ongi, hayoti, turmush tarziga singdirish maqsadida tashkil etiluvchi pedagogik jarayondir. Axloqiy tarbiya ham ijtimoiy tarbiyaning muhim tarkibiy qismlaridan biri sanaladi. Axloqiy tarbiya asosini shaxsni ijtimoiy-axloqiy me'yorlardan xabardor etish tashkil qiladi. Axloq (lot. «moralis» - xulq-atvor ma'nosini bildiradi) ijtimoiy ong shakllaridan biri hisoblanib, ijtimoiy munosabatlar
 
 
hamda shaxs xatti-harakatini tartibga soluvchi, muayyan jamiyat tomonidan tan 
olingan va rioya qilinishi zarur bo'lgan tartib, odob, o'zaro munosabat, muloqot va 
xulq-atvor qoidalari, mezonlarining majmui sifatida aks etadi. 
Qur'oni Karim va Hadisi Shariflardagi axloqqa oid ibratli maslahatlar, 
hikoyatlar asrlar davomida tarkib topgan milliy urf-odatlar, an'ana va qadriyatlar 
mazmunida o'z ifodasiga ega bo'lgan. Sharq mutafakkirlari Muhammad al-
Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Abu Ali ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al-
Farg'oniy, Imom Ismoil al-Buxoriy, Ahmad Yassaviy, Bahovuddin Naqshband, 
Amir Temur, Muhammad Tarag'ay Ulug'bek, Abdurahmon Jomiy, Sa'diy Sheroziy, 
Alisher Navoiy va Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqalarning axloq haqidagi 
qarashlari bugungi kunda ham o'z ifodasini topgan. 
O'zbekiston Respublikasining 1-Prezidenti I.A.Karimov ta'kidlaganidek: 
«Kattalarni hurmat qilish, oila va farzandlar to'g'risida g'amxo'rlik qilish, ochiq 
ko'ngillik, millatidan qat'i nazar odamlarga xayrixohlik bilan munosabatda bo'lish va 
o'zaro yordam tuyg'usi-kishilar o'rtasidagi munosabatlarning me'yori hisoblanadi. 
O'zbeklar diyoriga, o'z Vataniga mehr-muhabbat, mehnatsevarlik, bilimga, 
ustozlariga, ma'rifatparvarlarga nisbatan alohida hurmat-ehtirom O'zbekiston 
aholisiga xos fazilatlardir». 
Amir Temur axloqi xusniya - yaxshi xulqlar egasi bo'lgan. U oqil va tadbirli 
sarkarda sifatida kishilami turli lavozimlarga tayinlash va vazifasidan ozod etishda 
ham shoshma-shosharlik va adolatsizlikka yo'l qo'ymagan, balki yetti o'lchab, bir 
kesgan. 
Imom Ismoil al-Buxoriy «Axloqning yaxshi bo'lishi, taomning pokizaligi, 
rostlik va omonatga xiyonat qilmaslik - mana shu to'rt xislatni Olloh Taolo senga 
bergan bo'lsa, dunyoviy ishlardan chetda qolgan bo'lsang ham, zarari yo'qdir», degan 
edi. 
Demak, axloqiy tarbiya barkamol inson tarbiyasida yetakchi bo'g'in, insoniy 
sifatlarni yaratuvchi, shakllantiruvchi, mukammallikka erishtiruvchi vosita 
hisoblanadi. Abdulla Avloniy ta'kidlaganidek, axloqiy tarbiya insonlarni yaxshilikka 
chaqiruvchi, yomonlikdan qaytaruvchi bir omildir. Yaxshi xulqlarning yaxshiligi, 
yomon xulqlarning yomonligini dadil va misollar bilan bayon qiladurg'on kitobdir. 
Xuddi shu ma'noda axloq kishining xulq-atvori, e'tiqod-iymoni, yurish-turishi, 
hamda shaxs xatti-harakatini tartibga soluvchi, muayyan jamiyat tomonidan tan olingan va rioya qilinishi zarur bo'lgan tartib, odob, o'zaro munosabat, muloqot va xulq-atvor qoidalari, mezonlarining majmui sifatida aks etadi. Qur'oni Karim va Hadisi Shariflardagi axloqqa oid ibratli maslahatlar, hikoyatlar asrlar davomida tarkib topgan milliy urf-odatlar, an'ana va qadriyatlar mazmunida o'z ifodasiga ega bo'lgan. Sharq mutafakkirlari Muhammad al- Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Abu Ali ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al- Farg'oniy, Imom Ismoil al-Buxoriy, Ahmad Yassaviy, Bahovuddin Naqshband, Amir Temur, Muhammad Tarag'ay Ulug'bek, Abdurahmon Jomiy, Sa'diy Sheroziy, Alisher Navoiy va Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqalarning axloq haqidagi qarashlari bugungi kunda ham o'z ifodasini topgan. O'zbekiston Respublikasining 1-Prezidenti I.A.Karimov ta'kidlaganidek: «Kattalarni hurmat qilish, oila va farzandlar to'g'risida g'amxo'rlik qilish, ochiq ko'ngillik, millatidan qat'i nazar odamlarga xayrixohlik bilan munosabatda bo'lish va o'zaro yordam tuyg'usi-kishilar o'rtasidagi munosabatlarning me'yori hisoblanadi. O'zbeklar diyoriga, o'z Vataniga mehr-muhabbat, mehnatsevarlik, bilimga, ustozlariga, ma'rifatparvarlarga nisbatan alohida hurmat-ehtirom O'zbekiston aholisiga xos fazilatlardir». Amir Temur axloqi xusniya - yaxshi xulqlar egasi bo'lgan. U oqil va tadbirli sarkarda sifatida kishilami turli lavozimlarga tayinlash va vazifasidan ozod etishda ham shoshma-shosharlik va adolatsizlikka yo'l qo'ymagan, balki yetti o'lchab, bir kesgan. Imom Ismoil al-Buxoriy «Axloqning yaxshi bo'lishi, taomning pokizaligi, rostlik va omonatga xiyonat qilmaslik - mana shu to'rt xislatni Olloh Taolo senga bergan bo'lsa, dunyoviy ishlardan chetda qolgan bo'lsang ham, zarari yo'qdir», degan edi. Demak, axloqiy tarbiya barkamol inson tarbiyasida yetakchi bo'g'in, insoniy sifatlarni yaratuvchi, shakllantiruvchi, mukammallikka erishtiruvchi vosita hisoblanadi. Abdulla Avloniy ta'kidlaganidek, axloqiy tarbiya insonlarni yaxshilikka chaqiruvchi, yomonlikdan qaytaruvchi bir omildir. Yaxshi xulqlarning yaxshiligi, yomon xulqlarning yomonligini dadil va misollar bilan bayon qiladurg'on kitobdir. Xuddi shu ma'noda axloq kishining xulq-atvori, e'tiqod-iymoni, yurish-turishi,
 
 
fikr-mulohazalari, mushohada va muloqotida namoyon bo'ladi. Axloqli inson o'zini 
qattiq hurmat qiladi, unda ichki intizom kuchli bo'ladi. Suhbatdoshning ko'ngliga 
qarab gapiradi, kishining dilini og'ritmaydi, muloqot odobiga rioya qiladi. 
Ijtimoiy tarbiyaning yana bir muhim tarkibiy qismi mehnat tarbiyasi sanaladi. 
Mehnat tarbiyasi shaxsga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish, ularda 
mehnatga ongli munosabat, shuningdek, muayyan ijtimoiy-foydali harakat yoki 
kasbiy ko'nikma va malakalarni shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik jarayondir. 
Asosiysi, hayot manbayi, umr mazmuni hisoblanadi. Mehnat tarbiyasidan 
ko'zlangan maqsad, avvalo, o'quvchilarga mehnatning mohiyati, mazmunini chuqur 
anglatishdan iboratdir. 
Mehnat ijtimoiy hayotning muhim asosi, shaxsda ma'naviy-axloqiy va irodaviy 
sifatlarni shakllantirishning kafolatidir. Mehnat qilayotgan kishi o'zi bajarayotgan 
ishning natijalarini ko'rsa, his qilsa, o'sha natijalardan qoniqsa, rohatlansagina 
mehnat tarbiyaviy ahamiyat kasb etadi. Halol mehnat - kishi hayotining mazmunini 
tashkil qiladi. 
Xalqimizning «Mehnat - mehnatning tagi rohat», «Bugungi ishni ertaga 
qoldirma», «Daryo suvini bahor toshirar, inson qadrini mehnat oshirar», «Ishlagan 
tishlaydi, ishlamagan kishnaydi», «Mehnatdan qo'rqma, minnatdan qo'rq», 
«Odamning husni mehnat» kabi maqollar bejiz yaratilmagan. Buyuk alloma 
Bahovuddin Naqshbandning «Dil ba yoru, dast ba kor» degan hikmati bugungi kunda 
ham o'z ahamiyatini yo'qotmagan. Allomaning fikricha, «Agar kishi hunarli bo'lsa, u 
bilimini haqiqatga bag'ishlaydi, o'z mehnati bilan kun kechiradi, bordi-yu kasbi 
bo'lmasa, bilimini kun kechirishga sarflaydi, halollikni unutadi». 
Ta'kidlash lozimki, mehnatsiz kelgan boylik inson ruhiyatini buzadi, har qanday 
muqaddas narsani qadrsizlantiradi. Mehnat jarayonida kishilarda do'stlik, birodarlik, 
jamoa bo'lib ishlash kabi barcha tarbiyaviy sifatlar shakllanadi. Eng muhimi, mehnat 
muhtojlik, bekorchilik, axloqiy jihatdan buzilishdan saqlaydi. Mehnat orqali inson 
o'zining va o'zgalarning qadrini biladi. 
Ajdodlarimiz bola tarbiyasida, eng avvalo, uni mehnatga o'rgatish, kasb-
hunarga 
qiziqtirishga 
alohida 
e'tibor 
berishgan. 
O'zlari 
farzandlariga 
mehnatsevarliklari bilan namuna bo’lganlar. O'zbekiston Respublikasining birinchi 
Prezidenti I.A.Karimov ta'kidlaganidek: «Har bir insonning, ayniqsa, endigina 
fikr-mulohazalari, mushohada va muloqotida namoyon bo'ladi. Axloqli inson o'zini qattiq hurmat qiladi, unda ichki intizom kuchli bo'ladi. Suhbatdoshning ko'ngliga qarab gapiradi, kishining dilini og'ritmaydi, muloqot odobiga rioya qiladi. Ijtimoiy tarbiyaning yana bir muhim tarkibiy qismi mehnat tarbiyasi sanaladi. Mehnat tarbiyasi shaxsga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish, ularda mehnatga ongli munosabat, shuningdek, muayyan ijtimoiy-foydali harakat yoki kasbiy ko'nikma va malakalarni shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik jarayondir. Asosiysi, hayot manbayi, umr mazmuni hisoblanadi. Mehnat tarbiyasidan ko'zlangan maqsad, avvalo, o'quvchilarga mehnatning mohiyati, mazmunini chuqur anglatishdan iboratdir. Mehnat ijtimoiy hayotning muhim asosi, shaxsda ma'naviy-axloqiy va irodaviy sifatlarni shakllantirishning kafolatidir. Mehnat qilayotgan kishi o'zi bajarayotgan ishning natijalarini ko'rsa, his qilsa, o'sha natijalardan qoniqsa, rohatlansagina mehnat tarbiyaviy ahamiyat kasb etadi. Halol mehnat - kishi hayotining mazmunini tashkil qiladi. Xalqimizning «Mehnat - mehnatning tagi rohat», «Bugungi ishni ertaga qoldirma», «Daryo suvini bahor toshirar, inson qadrini mehnat oshirar», «Ishlagan tishlaydi, ishlamagan kishnaydi», «Mehnatdan qo'rqma, minnatdan qo'rq», «Odamning husni mehnat» kabi maqollar bejiz yaratilmagan. Buyuk alloma Bahovuddin Naqshbandning «Dil ba yoru, dast ba kor» degan hikmati bugungi kunda ham o'z ahamiyatini yo'qotmagan. Allomaning fikricha, «Agar kishi hunarli bo'lsa, u bilimini haqiqatga bag'ishlaydi, o'z mehnati bilan kun kechiradi, bordi-yu kasbi bo'lmasa, bilimini kun kechirishga sarflaydi, halollikni unutadi». Ta'kidlash lozimki, mehnatsiz kelgan boylik inson ruhiyatini buzadi, har qanday muqaddas narsani qadrsizlantiradi. Mehnat jarayonida kishilarda do'stlik, birodarlik, jamoa bo'lib ishlash kabi barcha tarbiyaviy sifatlar shakllanadi. Eng muhimi, mehnat muhtojlik, bekorchilik, axloqiy jihatdan buzilishdan saqlaydi. Mehnat orqali inson o'zining va o'zgalarning qadrini biladi. Ajdodlarimiz bola tarbiyasida, eng avvalo, uni mehnatga o'rgatish, kasb- hunarga qiziqtirishga alohida e'tibor berishgan. O'zlari farzandlariga mehnatsevarliklari bilan namuna bo’lganlar. O'zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti I.A.Karimov ta'kidlaganidek: «Har bir insonning, ayniqsa, endigina
 
 
hayotga qadam qo'yib kelayotgan yoshlarning ongiga shunday fikrni singdirish 
kerakki, ular o'rtaga qo'yilgan maqsadlarga erishish o'zlariga bog'liq ekanligini, 
ya'ni, bu narsa ularning sobitqadam, g'ayrat-shijoatiga, to'la-to'kis fidokorligiga va 
cheksiz mehnatsevarligiga bog'liq ekanligini anglab yetishlari kerak. Xuddi shu narsa 
davlatimiz va xalqimizning ravnaq topishining asosiy shartidir». Bu vazifalami 
amalga oshirishda ota-ona, ustoz va murabbiy, keng jamoatchilik o'z mehnatini 
ayamasliklari, ayniqsa, maktab o'quvchilarida mehnatga va mehnat ahliga to'g'ri 
munosabatni shakllantirishdagi mas'uliyatni chuqur his qilishlari kerak. 
Nafosat tarbiyasi (estetik tarbiya: lot. «estezio» - «go'zallikni his etaman» 
ma'nosini bildiradi) shaxsni ijtimoiy voqelik, tabiat va mehnat munosabatlari hamda 
turmush go'zalliklarini anglash, idrok etish, to'g'ri tushunishni o'rgatish, ularning 
estetik didini o'stirish, ularda go'zallikka muhabbat uyg'otish, shuningdek, go'zallikni 
yaratish qobiliyatlarini tarbiyalash jarayoni bo’lib, ijtimoiy tarbiyaning yana bir 
muhim tarkibiy qismi sanaladi. Aqliy, axloqiy, mehnat tarbiyasini estetikasiz 
tasavvur qilib bo'lmaydi. Estetik tarbiyaning vazifalari quyidagilardan iborat: 
- shaxsga ijtimoiy voqelik, tabiat va mehnat munosabatlari hamda turmush 
go'zalliklari va ularni anglash to'g'risidagi bilimlarni berish; 
- shaxsda ijtimoiy voqelik, tabiat va mehnat munosabatlari hamda turmush 
go'zalliklarini anglash va idrok qilish qobiliyatini tarbiyalash, 
- unda mavjud go'zalliklarni qadrlash hissi hamda estetik didni shakllantirish, 
go'zallikka muhabbat uyg'otish; 
- go'zallikni yaratish ehtiyojini qarortoptirish, bu boradagi qobiliyat va estetik 
madaniyatni shakllantirish. 
Estetik tarbiya axloqiy qiyofa, ijobiy xulq-atvor me'yorlarini tarkib toptirish, 
ularning ijodiy qobiliyatlarini taraqqiy ettirishga katta ta'sir ko'rsatadi. Ta'lim 
muassasalarida musiqa va tasviriy san'at darslari, adabiyot kabi fanlarning o'qitilishi 
estetik tarbiyani samarali yo'lga qo'yish vositasi hisoblanadi. 
Estetik tarbiya bola tug'ilgandan boshlab umrining oxirigacha amalga oshiriladi. 
Shu sababli, u nafaqat maktabda, balki sinfdan va maktabdan tashqari sharoitlarda 
uyushtiriluvchi tadbirlarda, turli anjumalarda yosh avlodni go'zallik va nafosatni his 
etishga undovchi vositadir. 
Xalqimizda, «Oq bo'lmasin, pok bo'lsin», «Pokliging - sog'lig'ing», «Sog' yuray 
hayotga qadam qo'yib kelayotgan yoshlarning ongiga shunday fikrni singdirish kerakki, ular o'rtaga qo'yilgan maqsadlarga erishish o'zlariga bog'liq ekanligini, ya'ni, bu narsa ularning sobitqadam, g'ayrat-shijoatiga, to'la-to'kis fidokorligiga va cheksiz mehnatsevarligiga bog'liq ekanligini anglab yetishlari kerak. Xuddi shu narsa davlatimiz va xalqimizning ravnaq topishining asosiy shartidir». Bu vazifalami amalga oshirishda ota-ona, ustoz va murabbiy, keng jamoatchilik o'z mehnatini ayamasliklari, ayniqsa, maktab o'quvchilarida mehnatga va mehnat ahliga to'g'ri munosabatni shakllantirishdagi mas'uliyatni chuqur his qilishlari kerak. Nafosat tarbiyasi (estetik tarbiya: lot. «estezio» - «go'zallikni his etaman» ma'nosini bildiradi) shaxsni ijtimoiy voqelik, tabiat va mehnat munosabatlari hamda turmush go'zalliklarini anglash, idrok etish, to'g'ri tushunishni o'rgatish, ularning estetik didini o'stirish, ularda go'zallikka muhabbat uyg'otish, shuningdek, go'zallikni yaratish qobiliyatlarini tarbiyalash jarayoni bo’lib, ijtimoiy tarbiyaning yana bir muhim tarkibiy qismi sanaladi. Aqliy, axloqiy, mehnat tarbiyasini estetikasiz tasavvur qilib bo'lmaydi. Estetik tarbiyaning vazifalari quyidagilardan iborat: - shaxsga ijtimoiy voqelik, tabiat va mehnat munosabatlari hamda turmush go'zalliklari va ularni anglash to'g'risidagi bilimlarni berish; - shaxsda ijtimoiy voqelik, tabiat va mehnat munosabatlari hamda turmush go'zalliklarini anglash va idrok qilish qobiliyatini tarbiyalash, - unda mavjud go'zalliklarni qadrlash hissi hamda estetik didni shakllantirish, go'zallikka muhabbat uyg'otish; - go'zallikni yaratish ehtiyojini qarortoptirish, bu boradagi qobiliyat va estetik madaniyatni shakllantirish. Estetik tarbiya axloqiy qiyofa, ijobiy xulq-atvor me'yorlarini tarkib toptirish, ularning ijodiy qobiliyatlarini taraqqiy ettirishga katta ta'sir ko'rsatadi. Ta'lim muassasalarida musiqa va tasviriy san'at darslari, adabiyot kabi fanlarning o'qitilishi estetik tarbiyani samarali yo'lga qo'yish vositasi hisoblanadi. Estetik tarbiya bola tug'ilgandan boshlab umrining oxirigacha amalga oshiriladi. Shu sababli, u nafaqat maktabda, balki sinfdan va maktabdan tashqari sharoitlarda uyushtiriluvchi tadbirlarda, turli anjumalarda yosh avlodni go'zallik va nafosatni his etishga undovchi vositadir. Xalqimizda, «Oq bo'lmasin, pok bo'lsin», «Pokliging - sog'lig'ing», «Sog' yuray
 
 
desang, ozoda bo'l», «Yaxshi libos tanga oroyish» kabi maqollari bilan yoshlarimizni 
tabiat va jamiyatdagi go'zalliklarni ko'ra bilishga, ularni qadrlashga o'rgatib 
kelishgan. 
Estetik tarbiya faqat narsa va hodisalarning mohiyatini anglash, go'zal 
jihatlarini ko'ra bilishnigina emas, balki ichki go'zallikni his qilish xislatini ham 
tarbiyalaydi. Insondagi xulqiy go'zallikning qadriga yetishga undaydi. 
Alisher Navoiy o'zining «Farhod va Shirin» dostonida Shirinni zohiriy va 
botiniy go'zallik sohibasi sifatida tasvirlaydi. Bilamizki, uning bu darajaga 
yetishishida xolasi Mehribonuning tarbiyaviy ta'siri katta bo'lgan. Shirin mamlakat 
obodonchiligi, kanal qizish, suv chiqarish kabi ishlarda ishtirok etadi va o'sha xayrli 
ishlarga rahbarlik qiladi. 
Shirin eng og'ir damlarda ham Farhodga vafodor, sadoqatli, irodali yor bo'lishi 
bilan birga tadbirli murabbiya, odil va donishmand davlat arbobi, komila, oqila va 
fazilatli, latofatli qiz edi. Shirinning bu fazilatlari minglab qizlarga o'rnak bo'lib keldi 
va bundan keyin ham shunday bo'lib qoladi. Estetik tarbiya tomonidan amalga 
oshiriluvchi vazifalarini shartli ravishda quyidagi ikki guruhga ajratish mumkin: 
1) o'quvchilarga nazariy estetik bilimlarni berish; 
2) ularda amaliy estetik ko'nikmalarni shakllantirish. 
Nazariy va amaliy estetik bilimlarni egallash asosida o'quvchilarda quyidagi 
holatlar ko'zga tashlanadi: 
- estetik bilimlarning tarkib topganligi; 
- estetik madaniyatning tarbiyalanganligi; 
- estetik va madaniy meros namunalaridan xabardor bo'lish; 
- estetik tuyg'uning rivojlanganligi; 
- ijtimoiy hayot, tabiat va mehnat go'zalliklarini his etishi;  
- go'zallikka intilish ehtiyojining rivojlanganligi;  
- estetik idealning shakllanganligi; 
- fikrlash, faoliyat, xatti-harakat hamda tashqi ko'rinishda go'zallikga intilish. 
Estetik faoliyatga kirishish vazifasi har bir tarbiyalanuvchining tasviriy san'at, 
musiqa, xoreografiya to'garaklarida faol ishtirok etishi, ijodiy birlashmalar, guruhlar, 
studiyalar va hokazolarda qatnashishini nazarda tutadi. 
Tarbiya jarayonining o’ziga xos xususiyatlari. Ijtimoiy tarbiya maqsadi va 
desang, ozoda bo'l», «Yaxshi libos tanga oroyish» kabi maqollari bilan yoshlarimizni tabiat va jamiyatdagi go'zalliklarni ko'ra bilishga, ularni qadrlashga o'rgatib kelishgan. Estetik tarbiya faqat narsa va hodisalarning mohiyatini anglash, go'zal jihatlarini ko'ra bilishnigina emas, balki ichki go'zallikni his qilish xislatini ham tarbiyalaydi. Insondagi xulqiy go'zallikning qadriga yetishga undaydi. Alisher Navoiy o'zining «Farhod va Shirin» dostonida Shirinni zohiriy va botiniy go'zallik sohibasi sifatida tasvirlaydi. Bilamizki, uning bu darajaga yetishishida xolasi Mehribonuning tarbiyaviy ta'siri katta bo'lgan. Shirin mamlakat obodonchiligi, kanal qizish, suv chiqarish kabi ishlarda ishtirok etadi va o'sha xayrli ishlarga rahbarlik qiladi. Shirin eng og'ir damlarda ham Farhodga vafodor, sadoqatli, irodali yor bo'lishi bilan birga tadbirli murabbiya, odil va donishmand davlat arbobi, komila, oqila va fazilatli, latofatli qiz edi. Shirinning bu fazilatlari minglab qizlarga o'rnak bo'lib keldi va bundan keyin ham shunday bo'lib qoladi. Estetik tarbiya tomonidan amalga oshiriluvchi vazifalarini shartli ravishda quyidagi ikki guruhga ajratish mumkin: 1) o'quvchilarga nazariy estetik bilimlarni berish; 2) ularda amaliy estetik ko'nikmalarni shakllantirish. Nazariy va amaliy estetik bilimlarni egallash asosida o'quvchilarda quyidagi holatlar ko'zga tashlanadi: - estetik bilimlarning tarkib topganligi; - estetik madaniyatning tarbiyalanganligi; - estetik va madaniy meros namunalaridan xabardor bo'lish; - estetik tuyg'uning rivojlanganligi; - ijtimoiy hayot, tabiat va mehnat go'zalliklarini his etishi; - go'zallikka intilish ehtiyojining rivojlanganligi; - estetik idealning shakllanganligi; - fikrlash, faoliyat, xatti-harakat hamda tashqi ko'rinishda go'zallikga intilish. Estetik faoliyatga kirishish vazifasi har bir tarbiyalanuvchining tasviriy san'at, musiqa, xoreografiya to'garaklarida faol ishtirok etishi, ijodiy birlashmalar, guruhlar, studiyalar va hokazolarda qatnashishini nazarda tutadi. Tarbiya jarayonining o’ziga xos xususiyatlari. Ijtimoiy tarbiya maqsadi va
 
 
vazifalarini amalga oshirish uchun tarbiya jarayonining xususiyatlarini anglab olish 
muhim ahamiyatga ega. Tarbiya iaravoni o'ziga xos xususiyatlarga ega. Uning 
muhim xususiyati aniq maqsadga yo'naltirilganligidir. Zamonaviy talqinda tarbiya 
jarayoni o'qituvchi va o'quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar o'rtasida tashkil 
etiluvchi hamda aniq maqsadga yo'naltirilgan samarali hamkorlik jarayoni 
demakdir. Zero, tarbiya jarayonida o'qituvchi va o'quvchilarning faoliyatlari tashkil 
etiladi, boshqariladi va nazorat qilinadi. 
Tarbiya jarayoni ko'p qirrali jarayon bo'lib, ular tarbiya mohiyatini yoritishga 
xizmat qiluvchi ichki va tashqi (subyektiv va obyektiv) omillar asosida tashkil etiladi. 
Subyektiv omillar shaxsning ichki ehtiyojlari, qiziqishlari, hayotiy munosabatlarini 
anglatish, obyektiv omillar esa shaxsning hayot kechirishi, shakllanishi, hayotiy 
muammolarini ijobiy hal etishi uchun sharoit yaratadi. Tarbiya maqsadi pedagogik 
faoliyat mazmuni, yo'nalishi, shakli hamda obyektiv sharoitlar bilan qanchalik 
mutanosib kelsa, shaxsni shakllantirish borasida shunchalik muvaffaqiyatga 
erishiladi. Tarbiya jarayonining tashkil etilishi va boshqarilishida nafaqat o'qituvchi 
faoliyati, balki o'quvchining yosh va psixologik xususiyatlari, o'y-fikrlari, hayotiy 
qarashlari ham muhim o'rin tutadi. 
Tarbiya jarayonining yana bir xususiyati uning uzoq muddat davom etishidir. 
Tarbiya natijalari tez sur'atda yaqqol ko'zga tashlanmaydi. O'zida insoniyat sifatlarini 
namoyon eta olgan shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazishda uzoq muddatli davr talab 
etiladi. Maktab tarbiyasi shaxs ongi, dunyoqarashini shakllantirishda muhim o'rin 
tutadi. Chunki yoshlik yillarida insonda odob tizimi yuqori darajada ta'sirchan hamda 
beqaror bo'ladi. Shu bois tarbiya muvaffaqiyati ayni o'quvchilik yillarida shaxsga 
to'g'ri tarbiya berish lozimligini taqozo etadi. Tarbiya jarayonining yana bir muhim 
xususiyati uning uzluksizligi sanaladi. Tarbiya jarayoni o'quvchilar va 
o'qituvchining birgalikdagi uzluksiz, tizimli harakatlari jarayonidir. O'quvchilarda 
ijobiy sifatlarni qaror toptirishda yagona maqsad sari yo'naltirilgan, bir-birini 
to'ldiruvchi, boyitib boruvchi, takomillashtiruvchi tarbiyani tashkil etish alohida 
ahamiyat kasb etadi. Shu bois, oila, ta'lim muassasalari va jamoatchilik hamkorligida 
tashkil etilayotgan tarbiyaviy tadbirlarni uzluksiz o'tkazilishiga erishish maqsadga 
muvofiqdir. 
Maktab yoshidagi bolani tarbiyalashda maktab yetakchi o'rin egallasa ham, 
vazifalarini amalga oshirish uchun tarbiya jarayonining xususiyatlarini anglab olish muhim ahamiyatga ega. Tarbiya iaravoni o'ziga xos xususiyatlarga ega. Uning muhim xususiyati aniq maqsadga yo'naltirilganligidir. Zamonaviy talqinda tarbiya jarayoni o'qituvchi va o'quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar o'rtasida tashkil etiluvchi hamda aniq maqsadga yo'naltirilgan samarali hamkorlik jarayoni demakdir. Zero, tarbiya jarayonida o'qituvchi va o'quvchilarning faoliyatlari tashkil etiladi, boshqariladi va nazorat qilinadi. Tarbiya jarayoni ko'p qirrali jarayon bo'lib, ular tarbiya mohiyatini yoritishga xizmat qiluvchi ichki va tashqi (subyektiv va obyektiv) omillar asosida tashkil etiladi. Subyektiv omillar shaxsning ichki ehtiyojlari, qiziqishlari, hayotiy munosabatlarini anglatish, obyektiv omillar esa shaxsning hayot kechirishi, shakllanishi, hayotiy muammolarini ijobiy hal etishi uchun sharoit yaratadi. Tarbiya maqsadi pedagogik faoliyat mazmuni, yo'nalishi, shakli hamda obyektiv sharoitlar bilan qanchalik mutanosib kelsa, shaxsni shakllantirish borasida shunchalik muvaffaqiyatga erishiladi. Tarbiya jarayonining tashkil etilishi va boshqarilishida nafaqat o'qituvchi faoliyati, balki o'quvchining yosh va psixologik xususiyatlari, o'y-fikrlari, hayotiy qarashlari ham muhim o'rin tutadi. Tarbiya jarayonining yana bir xususiyati uning uzoq muddat davom etishidir. Tarbiya natijalari tez sur'atda yaqqol ko'zga tashlanmaydi. O'zida insoniyat sifatlarini namoyon eta olgan shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazishda uzoq muddatli davr talab etiladi. Maktab tarbiyasi shaxs ongi, dunyoqarashini shakllantirishda muhim o'rin tutadi. Chunki yoshlik yillarida insonda odob tizimi yuqori darajada ta'sirchan hamda beqaror bo'ladi. Shu bois tarbiya muvaffaqiyati ayni o'quvchilik yillarida shaxsga to'g'ri tarbiya berish lozimligini taqozo etadi. Tarbiya jarayonining yana bir muhim xususiyati uning uzluksizligi sanaladi. Tarbiya jarayoni o'quvchilar va o'qituvchining birgalikdagi uzluksiz, tizimli harakatlari jarayonidir. O'quvchilarda ijobiy sifatlarni qaror toptirishda yagona maqsad sari yo'naltirilgan, bir-birini to'ldiruvchi, boyitib boruvchi, takomillashtiruvchi tarbiyani tashkil etish alohida ahamiyat kasb etadi. Shu bois, oila, ta'lim muassasalari va jamoatchilik hamkorligida tashkil etilayotgan tarbiyaviy tadbirlarni uzluksiz o'tkazilishiga erishish maqsadga muvofiqdir. Maktab yoshidagi bolani tarbiyalashda maktab yetakchi o'rin egallasa ham,
 
 
bolalarga uzluksiz ta'sir o'tkaza olmaydi. Chunki bolalar ma'lum muddatgina 
maktab, o'qituvchining tarbiyaviy ta'siri ostida bo'lib, qolgan vaqtning asosiy qismini 
oilada, ko'chada, jamoat orasida o'tkazadiiar. Kuzgi, qishki, bahorgi va ayniqsa, 
yozgi ta'til davrlarida o'quvchilar maktab, o'qituvchi ta'siridan chetda qoladilar. 
Demak, maktabda bolalarni tarbiyalash vaqt jihatidan chegaralangan bo'lib, sinfdan 
va maktabdan tashqari amalga oshiriladigan tarbiyaviy ishlardan holi vaqtda ular 
o'qituvchi yoki tarbiyachining tarbiyaviy ta'siri va nazoratidan uzoqlashadilar. 
O'quvchilarga nisbatan maktab (ta'lim muassasasi)ning ta'sirini susaytirmaslik 
maqsadida, sinfdan va maktabdan tashqari hamda ta'til davrlarida tarbiyaviy ishlarga 
alohida e'tibor beriladi. 
Ayni vaqtda, respublikada o'quvchilarning ta'lim-tarbiya muassasalaridan 
uzoqlashtirmaslik maqsadida qo'shimcha ta'lim muassasalari faoliyat ko'rsatmoqda. 
Qo'shimcha ta'lim muassasalarida o'quvchilar xususiy fanlar va xorijiy tiilarni 
mukammal o'rganishlari, texnika va badiiy yo'nalishlar bo'yicha bilim olishlari, 
amaliy faoliyat ko'nikmalariga ega bo'lishlari mumkin. Qo'shimcha ta'lim 
muassasalarida tashkil etilayotgan turli yo'nalish va mavzulardagi uchrashuv, 
ko'rgazma, ko'rik va suhbatlar o'quvchilarning tafakkur dunyosini boyitishda, ularda 
mustahkam xarakter va irodani tarkib toptirishda muhim o'rin tutadi. 
Tarbjya jarayonining yana bir xususiyati uning yaxlit tarzda tizimli tashkil 
etilishida. Yaxlitlik shundan iboratki, tarbiya jarayonining maqsadi, mazmuni, 
vazifalari va metodlarining birligi shaxsni shakllantirish g'oyasini amalga oshirish 
uchun xizmat qiladi. Bizga ma’lumki, shaxs sifatlari navbatma-navbat emas, balki 
yaxlit tarzda takomillashtiriladi. Shu bois pedagogik ta'sir ham yaxlitdir, tizimlilik 
xarakteriga ega bo'lishi mumkin. Tarbiya jarayonining yaxlitlik, tizimlilik xususiyati 
bir qator muhim pedagogik talablarga amal qilishi o'qituvchi bilan o'quvchilar 
o'rtasidagi hamkorlikni ehtiyotkorlik bilan qaror toptirishini talab qiladi. 
 
Indecent, the whole thing as a 
man or a nation's values and 
disrespectful to the specific social 
practices which do not comply with 
Odobsizlik esa, butun insoniyat yoki bir 
millat qadriyat deb qabul qilgan narsa va 
hodisalarga 
behurmatlik 
ko’rsatish, 
muayyan jamiyatda urf bo’lgan axloq va 
bolalarga uzluksiz ta'sir o'tkaza olmaydi. Chunki bolalar ma'lum muddatgina maktab, o'qituvchining tarbiyaviy ta'siri ostida bo'lib, qolgan vaqtning asosiy qismini oilada, ko'chada, jamoat orasida o'tkazadiiar. Kuzgi, qishki, bahorgi va ayniqsa, yozgi ta'til davrlarida o'quvchilar maktab, o'qituvchi ta'siridan chetda qoladilar. Demak, maktabda bolalarni tarbiyalash vaqt jihatidan chegaralangan bo'lib, sinfdan va maktabdan tashqari amalga oshiriladigan tarbiyaviy ishlardan holi vaqtda ular o'qituvchi yoki tarbiyachining tarbiyaviy ta'siri va nazoratidan uzoqlashadilar. O'quvchilarga nisbatan maktab (ta'lim muassasasi)ning ta'sirini susaytirmaslik maqsadida, sinfdan va maktabdan tashqari hamda ta'til davrlarida tarbiyaviy ishlarga alohida e'tibor beriladi. Ayni vaqtda, respublikada o'quvchilarning ta'lim-tarbiya muassasalaridan uzoqlashtirmaslik maqsadida qo'shimcha ta'lim muassasalari faoliyat ko'rsatmoqda. Qo'shimcha ta'lim muassasalarida o'quvchilar xususiy fanlar va xorijiy tiilarni mukammal o'rganishlari, texnika va badiiy yo'nalishlar bo'yicha bilim olishlari, amaliy faoliyat ko'nikmalariga ega bo'lishlari mumkin. Qo'shimcha ta'lim muassasalarida tashkil etilayotgan turli yo'nalish va mavzulardagi uchrashuv, ko'rgazma, ko'rik va suhbatlar o'quvchilarning tafakkur dunyosini boyitishda, ularda mustahkam xarakter va irodani tarkib toptirishda muhim o'rin tutadi. Tarbjya jarayonining yana bir xususiyati uning yaxlit tarzda tizimli tashkil etilishida. Yaxlitlik shundan iboratki, tarbiya jarayonining maqsadi, mazmuni, vazifalari va metodlarining birligi shaxsni shakllantirish g'oyasini amalga oshirish uchun xizmat qiladi. Bizga ma’lumki, shaxs sifatlari navbatma-navbat emas, balki yaxlit tarzda takomillashtiriladi. Shu bois pedagogik ta'sir ham yaxlitdir, tizimlilik xarakteriga ega bo'lishi mumkin. Tarbiya jarayonining yaxlitlik, tizimlilik xususiyati bir qator muhim pedagogik talablarga amal qilishi o'qituvchi bilan o'quvchilar o'rtasidagi hamkorlikni ehtiyotkorlik bilan qaror toptirishini talab qiladi. Indecent, the whole thing as a man or a nation's values and disrespectful to the specific social practices which do not comply with Odobsizlik esa, butun insoniyat yoki bir millat qadriyat deb qabul qilgan narsa va hodisalarga behurmatlik ko’rsatish, muayyan jamiyatda urf bo’lgan axloq va
 
 
the norms of morality and ethics, 
ignored, trampled on. For example, 
deny the universal value of work, 
are unemployed or are too lazy to 
walk to work is considered 
indecent. 
Or 
knowledge 
of 
universal values. Conditions while, 
parents and others: 'O people, read, 
understood, - I have not, but 
knowledge is delighted beating. 
Beating unforgivable and most 
brutal appearance, and the lovers 
g'ayrilik resistance to them, or even 
more hideous, vile, attempts were 
vanquished. We will learn that the 
man is not only a rebellion against 
the Islamic resistance, is also a 
violation 
of 
human 
rights. 
Disrespectful to the elderly, young 
children and women offended by 
mankind is too indecent in any case 
be 
forgiven. 
Similar 
national 
values, traditions, customs and 
traditions, disrespectful to the 
nation, beating 
odob normalariga rioya qilmay, ularni 
mensimay, oyoq osti qilishdir. Masalan, 
umuminsoniy qadriyat hisoblangan mehnat 
qilishni inkor etib, beish yurish yoki ish 
bo’lganda ham, dangasalik qilib ishlamaslik 
katta odobsizlik hisoblanadi. Yoki bilim 
egallash umuminsoniy qadriyat. SHaroiti 
bo’la turib, ota-onasi va boshqalarning: «Ey 
inson, o’qisangchi, bilim olsangchi», — 
deganiga qaramay bilim olmasligi benihoya 
odobsizlikdir. 
Odobsizlikning 
kechirib 
bo’lmaydigan va eng vahshiy ko’rinishi, 
sevishganlarni 
g’ayrilik 
qilib, 
ularga 
qarshilik 
ko’rsatish 
yoki 
undan 
ham 
jirkanchlisi, ularni badnom qilib, beobro’ 
qilishga urinishdir. Bilim olaman degan 
odamga 
qarshilik 
ko’rsatish, 
islomga 
nisbatan isyon bo’libgina qolmay, inson 
huquqini poymol qilish hamdir. Kattalarga 
behurmatlik, yosh bolalar va ayollarni hafa 
qilish ham o’ta odobsizlik bo’lib, insoniyat 
tomonidan hech bir vaziyatda kechirilmaydi. 
SHunga o’xshash milliy qadriyat, urf odat va 
an’analarni 
behurmat 
qilish 
millatga 
nisbatan odobsizlikdir1. 
 
Ikki tomonlama aloqa ikki yo'nalishda, ya'ni, o'qituvchining o'quvchiga 
nisbatan ko'rsatadigan ta'siri (to'g'ri aloqa) hamda o'quvchining o'qituvchiga nisbatan 
munosabati (teskari aloqa) tarzda tashkil etiladi. 
Tarbiyaning pedagogik texnologiyasi nazariyasi g'oyasiga muvofiq endilikda 
                                                           
1 Educational Psychology: A Tool for Effective Teaching. Chapter One 
the norms of morality and ethics, ignored, trampled on. For example, deny the universal value of work, are unemployed or are too lazy to walk to work is considered indecent. Or knowledge of universal values. Conditions while, parents and others: 'O people, read, understood, - I have not, but knowledge is delighted beating. Beating unforgivable and most brutal appearance, and the lovers g'ayrilik resistance to them, or even more hideous, vile, attempts were vanquished. We will learn that the man is not only a rebellion against the Islamic resistance, is also a violation of human rights. Disrespectful to the elderly, young children and women offended by mankind is too indecent in any case be forgiven. Similar national values, traditions, customs and traditions, disrespectful to the nation, beating odob normalariga rioya qilmay, ularni mensimay, oyoq osti qilishdir. Masalan, umuminsoniy qadriyat hisoblangan mehnat qilishni inkor etib, beish yurish yoki ish bo’lganda ham, dangasalik qilib ishlamaslik katta odobsizlik hisoblanadi. Yoki bilim egallash umuminsoniy qadriyat. SHaroiti bo’la turib, ota-onasi va boshqalarning: «Ey inson, o’qisangchi, bilim olsangchi», — deganiga qaramay bilim olmasligi benihoya odobsizlikdir. Odobsizlikning kechirib bo’lmaydigan va eng vahshiy ko’rinishi, sevishganlarni g’ayrilik qilib, ularga qarshilik ko’rsatish yoki undan ham jirkanchlisi, ularni badnom qilib, beobro’ qilishga urinishdir. Bilim olaman degan odamga qarshilik ko’rsatish, islomga nisbatan isyon bo’libgina qolmay, inson huquqini poymol qilish hamdir. Kattalarga behurmatlik, yosh bolalar va ayollarni hafa qilish ham o’ta odobsizlik bo’lib, insoniyat tomonidan hech bir vaziyatda kechirilmaydi. SHunga o’xshash milliy qadriyat, urf odat va an’analarni behurmat qilish millatga nisbatan odobsizlikdir1. Ikki tomonlama aloqa ikki yo'nalishda, ya'ni, o'qituvchining o'quvchiga nisbatan ko'rsatadigan ta'siri (to'g'ri aloqa) hamda o'quvchining o'qituvchiga nisbatan munosabati (teskari aloqa) tarzda tashkil etiladi. Tarbiyaning pedagogik texnologiyasi nazariyasi g'oyasiga muvofiq endilikda 1 Educational Psychology: A Tool for Effective Teaching. Chapter One
 
 
o'quvchi tarbiya jarayonining obyektigina bo'lib qolmasdan, subyektiv sifatida ham 
faoliyat ko'rsatadi. Shuning uchun o'qituvchi o'quvchining ichki imkoniyatlari, unga 
nisbatan bo'layotgan tashqi ta'sirlar, axborot manbalarini inobatga olishi zarur. 
Agarda, mazkur talab unutilsa, shaxsni tarbiyalash qiyinlashadi yoki barcha 
urinishlar samarasiz yakunlanadi. 
Mana shundan tarbiya jarayonining yana bir muhim xususiyati - tarbiyada 
qarama-qarshiliklarning mavjudligi kelib chiqadi. Ushbu qarama-qarshiliklar 
o'quvchilarda o'z tushunchalariga muvofiq paydo bo'lgan dastlabki sifatlar o'rtasida 
yoki o'quvchilarga qo'yiladigan talablar bilan ularni bajarish imkoniyatlari o'rtasida 
ziddiyatlarning kelib chiqishi uchun zamin yaratadi. Bundan tashqari, bu qarama-
qarshiliklar ko'pincha bolaning ongi bilan xulqi bir-biriga muvofiq bo'lmasligidan, 
o'qituvchi va tarbiyachiiarning o'quvchilar yosh va shaxsiy psixologik xususiyatlari 
(fe'1-atvori, xarakteri, qiziqishlari, jismoniy, ruhiy va fiziologik sog'lomligi)ni 
yaxshi bilmasligi oqibatida kelib chiqadi. Demak, tarbiya jarayoni o'zida quyidagi 
xususiyatlarni namoyon etadi: 
1) aniq maqsadga yo'naltirilgan jarayon; 
2) ko'p qirrali jarayon; 
3) uzoq muddatli jarayon; 
4) yaxlit tizimlilik jarayon; 
5) ikki tomonlama aloqa jarayoni; 
6) qarama-qarshiliklardan iborat jarayon. 
Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari. Tarbiya mazmunida oldinga qo'yilgan 
maqsad va vazifalarga muvofiq o'quvchilar tomonidan o'zlashtirilishi lozim bo'lgan 
bilim, ko'nikma va malakalar, shaxs xulq-atvori hamda sifatlari mohiyati aks etadi. 
Tarbiya mazmuni shaxsning shakllanishiga qo'yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan 
iborat bo'lib, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot, kishilik munosabatlari mohiyati va 
darajasi, shuningdek, jamiyat mafkurasi g'oyalari asosida belgilanadi. Zamonaviy 
tarbiya mazmunida quyidagi tamoyillar yotadi: 
1. Tarbiya maqsadining aniqligi. O'zbekiston Respublikasi ijtimoiy-siyosiy 
mustaqilligining dastlabki yillaridayoq respublikada, amalga oshirilishi ko'zda 
tutilayotgan tarbiya maqsadi aniq belgilab olindi. O'zbekiston Respublikasining 
«Ta'lim to'g'risida»gi Qonuni hamda «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» g'oyalariga 
o'quvchi tarbiya jarayonining obyektigina bo'lib qolmasdan, subyektiv sifatida ham faoliyat ko'rsatadi. Shuning uchun o'qituvchi o'quvchining ichki imkoniyatlari, unga nisbatan bo'layotgan tashqi ta'sirlar, axborot manbalarini inobatga olishi zarur. Agarda, mazkur talab unutilsa, shaxsni tarbiyalash qiyinlashadi yoki barcha urinishlar samarasiz yakunlanadi. Mana shundan tarbiya jarayonining yana bir muhim xususiyati - tarbiyada qarama-qarshiliklarning mavjudligi kelib chiqadi. Ushbu qarama-qarshiliklar o'quvchilarda o'z tushunchalariga muvofiq paydo bo'lgan dastlabki sifatlar o'rtasida yoki o'quvchilarga qo'yiladigan talablar bilan ularni bajarish imkoniyatlari o'rtasida ziddiyatlarning kelib chiqishi uchun zamin yaratadi. Bundan tashqari, bu qarama- qarshiliklar ko'pincha bolaning ongi bilan xulqi bir-biriga muvofiq bo'lmasligidan, o'qituvchi va tarbiyachiiarning o'quvchilar yosh va shaxsiy psixologik xususiyatlari (fe'1-atvori, xarakteri, qiziqishlari, jismoniy, ruhiy va fiziologik sog'lomligi)ni yaxshi bilmasligi oqibatida kelib chiqadi. Demak, tarbiya jarayoni o'zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi: 1) aniq maqsadga yo'naltirilgan jarayon; 2) ko'p qirrali jarayon; 3) uzoq muddatli jarayon; 4) yaxlit tizimlilik jarayon; 5) ikki tomonlama aloqa jarayoni; 6) qarama-qarshiliklardan iborat jarayon. Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari. Tarbiya mazmunida oldinga qo'yilgan maqsad va vazifalarga muvofiq o'quvchilar tomonidan o'zlashtirilishi lozim bo'lgan bilim, ko'nikma va malakalar, shaxs xulq-atvori hamda sifatlari mohiyati aks etadi. Tarbiya mazmuni shaxsning shakllanishiga qo'yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat bo'lib, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot, kishilik munosabatlari mohiyati va darajasi, shuningdek, jamiyat mafkurasi g'oyalari asosida belgilanadi. Zamonaviy tarbiya mazmunida quyidagi tamoyillar yotadi: 1. Tarbiya maqsadining aniqligi. O'zbekiston Respublikasi ijtimoiy-siyosiy mustaqilligining dastlabki yillaridayoq respublikada, amalga oshirilishi ko'zda tutilayotgan tarbiya maqsadi aniq belgilab olindi. O'zbekiston Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi Qonuni hamda «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» g'oyalariga
 
 
ko'ra ijtimoiy tarbiyaning asosiy maqsadi - erkin, ijodkor, mustaqil fikr egasi bo'lgan 
komil inson va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat. Ushbu 
maqsadga erishish yo'lidagi asosiy vazifa - bu shaxsda umumiy madaniyat unsurlari, 
ya'ni, shaxsning aqliy, axloqiy, jismoniy, estetik, iqtisodiy, ekologik, huquqiy, 
siyosiy hamda mehnat madaniyatini tarbiyalashdan iborat. Bolalar va kattalarning 
birgalikdagi faolivati. O'qituvchilarning bolalar bilan ma'naviy madaniyatini 
shakllantirishning eng yaxshi namunasini izlash, shu asosida tarbiyachi ishining 
hayotiy me'yor va qadriyatlarini aniqlash o'quvchining tarbiya jarayonidagi faolligini 
ta'minlashga olib keladi. Dunyoqarashi hali to'la-to'kis shakllanmagan bolalar uchun 
kattalarning hayotiy tajribalari, ularning shaxsiy namunalari tarbiyaviy ta'sir kuchiga 
ega. 
2. O'z-o'zini anglash. Tarbiya insonda e'tiqod, demokratik qarashlar va hayotiy 
pozitsiyaning shakllanishiga olib keladi. Tarbiya mazmunining eng muhim 
unsurlaridan biri — bu insonning hayotiy o'z-o'zini anglashi, lining o'z shaxsiy 
hayoti va faoliyatining subyekti sifatida e'tirof etilishi bilan tavsiflanadi. Inson 
kamolotida fuqarolik, kasbiy va axloqiy o'z-o'zini anglash jihatlari muhim 
ahamiyatga egadir. 
3. Tarbiyaning shaxsga vo'naltirilganligi. Mazkur g'oya ta'lim muassasasi 
amaliyotining markaziy nuqtasida tarbiyaviy ishlar dasturi, tadbirlar, ularning shakl, 
metod va vositalari emas, balki o'quvchi turganligini anglatishga xizmat qiladi. 
Tarbiya jarayonida uning shaxsiy xususiyatlari, qiziqishlari, o'ziga xos xarakteri, o'z 
qadr-qimmatini anglash tuyg'ulari rivojlantirilib borilishi zarur. 
5. Ixtiyoriylik. Tarbiyalanuvchilarning iroda erkinligisiz tarbiya g'oyalari 
mohiyatini qaror toptirish mumkin emas. Tarbiya jarayoni, agar u oqilona tashkil 
etilsa, bir vaqtning o'zida ham o'quvchi, ham o'qituvchi ma'naviyatining boyitilishiga 
xizmat qiladi. Agar tarbiyachi o'quvchining qiziqishi, faoliyati, o'rtoqlik va fuqarolik 
burchini anglash, mustaqillikka intilish tuyg'ularini ko'ra va anglay olsagina uning 
irodali ekanligi ayon bo'ladi. Tarbiyalanuvchining irodali bo'lishi ta'minlangan 
sharoitda uning shaxsiga ta'sir ko'rsatishga yo'naltirilgan faoliyat jarayonida 
samaraga erishiladi. 
6. Jamoa yo'nalishi. Tarbiyaviy ishlar mazmunida jamoaga nisbatan ijobiy 
munosabatni qaror toptirish yotadi. Jamoa yordamida shaxsni hartomonlama 
ko'ra ijtimoiy tarbiyaning asosiy maqsadi - erkin, ijodkor, mustaqil fikr egasi bo'lgan komil inson va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat. Ushbu maqsadga erishish yo'lidagi asosiy vazifa - bu shaxsda umumiy madaniyat unsurlari, ya'ni, shaxsning aqliy, axloqiy, jismoniy, estetik, iqtisodiy, ekologik, huquqiy, siyosiy hamda mehnat madaniyatini tarbiyalashdan iborat. Bolalar va kattalarning birgalikdagi faolivati. O'qituvchilarning bolalar bilan ma'naviy madaniyatini shakllantirishning eng yaxshi namunasini izlash, shu asosida tarbiyachi ishining hayotiy me'yor va qadriyatlarini aniqlash o'quvchining tarbiya jarayonidagi faolligini ta'minlashga olib keladi. Dunyoqarashi hali to'la-to'kis shakllanmagan bolalar uchun kattalarning hayotiy tajribalari, ularning shaxsiy namunalari tarbiyaviy ta'sir kuchiga ega. 2. O'z-o'zini anglash. Tarbiya insonda e'tiqod, demokratik qarashlar va hayotiy pozitsiyaning shakllanishiga olib keladi. Tarbiya mazmunining eng muhim unsurlaridan biri — bu insonning hayotiy o'z-o'zini anglashi, lining o'z shaxsiy hayoti va faoliyatining subyekti sifatida e'tirof etilishi bilan tavsiflanadi. Inson kamolotida fuqarolik, kasbiy va axloqiy o'z-o'zini anglash jihatlari muhim ahamiyatga egadir. 3. Tarbiyaning shaxsga vo'naltirilganligi. Mazkur g'oya ta'lim muassasasi amaliyotining markaziy nuqtasida tarbiyaviy ishlar dasturi, tadbirlar, ularning shakl, metod va vositalari emas, balki o'quvchi turganligini anglatishga xizmat qiladi. Tarbiya jarayonida uning shaxsiy xususiyatlari, qiziqishlari, o'ziga xos xarakteri, o'z qadr-qimmatini anglash tuyg'ulari rivojlantirilib borilishi zarur. 5. Ixtiyoriylik. Tarbiyalanuvchilarning iroda erkinligisiz tarbiya g'oyalari mohiyatini qaror toptirish mumkin emas. Tarbiya jarayoni, agar u oqilona tashkil etilsa, bir vaqtning o'zida ham o'quvchi, ham o'qituvchi ma'naviyatining boyitilishiga xizmat qiladi. Agar tarbiyachi o'quvchining qiziqishi, faoliyati, o'rtoqlik va fuqarolik burchini anglash, mustaqillikka intilish tuyg'ularini ko'ra va anglay olsagina uning irodali ekanligi ayon bo'ladi. Tarbiyalanuvchining irodali bo'lishi ta'minlangan sharoitda uning shaxsiga ta'sir ko'rsatishga yo'naltirilgan faoliyat jarayonida samaraga erishiladi. 6. Jamoa yo'nalishi. Tarbiyaviy ishlar mazmunida jamoaga nisbatan ijobiy munosabatni qaror toptirish yotadi. Jamoa yordamida shaxsni hartomonlama
 
 
kamoloti, uning dunyoni anglash, uni to’laqonli talqin etish, insonparvarlik va o'zaro 
hamkorlik tuyg'ularini yuzaga kelishi va rivojlanib borishi kabi holat amalga 
oshiriladi.  
 Zamonaviy pedagogik jarayonda tarbiyalanuvchiga: inson aqliy, estetik, 
axloqiy, jismoniy, siyosiy-g'oyaviy, iqtisodiy, ekologik hamda diniy tarbiya olishi 
lozimligini uqtirishining o'zigina kam samara beradi.  
 
Being due to the formation of 
the human bio social creatures, as 
well as the development of biological 
and social development, and a person 
at a certain stage of perfection. Man 
found a number of social, scientific-
based 
forms 
of 
independent 
thought.Social 
Development 
- 
external and internal factors and 
qarilmaydigan a positive impact, and 
that the process of formation of the 
person. 
Human 
and 
social 
development of targeted education 
and 
training 
leading 
position.Educational activities - in 
order to meet the training needs of 
the society is based on the scientific 
development of human attributes and 
qualities of the implementation of the 
program, according to the plan, the 
generations to prepare a social 
activity.Educational 
process 
- 
teachers or tutors, students or schools 
between information and knowledge, 
SHaxs 
shakllanishi 
— 
inson 
bioijtimoiy mavjudot bo’lganligi tufayli, 
biologik rivoji bilan bir qatorda u ijtimoiy 
rivojlanib ham boradi va kamolotning 
ma’lum bir bosqichida shaxsga aylanadi. 
Kishida bir qator ijtimoiy sifatlar tarkib 
topib, ilmiy asoslangan mustaqil fikr 
shakllanadi.Ijtimoiy taraqqiyot tashqi va 
ichki, 
boshqariladigan 
va 
bosh              
qarilmaydigan omillar bilan kishiga ijobiy 
ta’sir etish, ya’ni shaxsning shakllanish 
jarayoni. Insonning ijtimoiy taraqqiyotida 
maqsadga 
yo’naltirilgan 
ta’lim-tarbiya 
yetakchi 
o’rinni 
egallaydi.Pedagogik 
faoliyat 
jamiyatning 
ta’lim-tarbiyaga 
bo’lgan ehtiyojini qondirish maqsadida 
umuminsoniy 
sifatlar 
va 
fazilatlarni 
shakllantirishni ilmiy asoslangan reja-
dasturga muvofiq amalga oshirish, ya’ni 
avlodni hayotga tayyorlaydigan ijtimoiy 
zarur faoliyat turi. 
Pedagogik jarayon — o’qituvchi yoki 
tarbiyachi, o’quvchi yoki tarbiyalanuvchi 
orasidagi bilim berish va bilim olish, 
kamoloti, uning dunyoni anglash, uni to’laqonli talqin etish, insonparvarlik va o'zaro hamkorlik tuyg'ularini yuzaga kelishi va rivojlanib borishi kabi holat amalga oshiriladi. Zamonaviy pedagogik jarayonda tarbiyalanuvchiga: inson aqliy, estetik, axloqiy, jismoniy, siyosiy-g'oyaviy, iqtisodiy, ekologik hamda diniy tarbiya olishi lozimligini uqtirishining o'zigina kam samara beradi. Being due to the formation of the human bio social creatures, as well as the development of biological and social development, and a person at a certain stage of perfection. Man found a number of social, scientific- based forms of independent thought.Social Development - external and internal factors and qarilmaydigan a positive impact, and that the process of formation of the person. Human and social development of targeted education and training leading position.Educational activities - in order to meet the training needs of the society is based on the scientific development of human attributes and qualities of the implementation of the program, according to the plan, the generations to prepare a social activity.Educational process - teachers or tutors, students or schools between information and knowledge, SHaxs shakllanishi — inson bioijtimoiy mavjudot bo’lganligi tufayli, biologik rivoji bilan bir qatorda u ijtimoiy rivojlanib ham boradi va kamolotning ma’lum bir bosqichida shaxsga aylanadi. Kishida bir qator ijtimoiy sifatlar tarkib topib, ilmiy asoslangan mustaqil fikr shakllanadi.Ijtimoiy taraqqiyot tashqi va ichki, boshqariladigan va bosh qarilmaydigan omillar bilan kishiga ijobiy ta’sir etish, ya’ni shaxsning shakllanish jarayoni. Insonning ijtimoiy taraqqiyotida maqsadga yo’naltirilgan ta’lim-tarbiya yetakchi o’rinni egallaydi.Pedagogik faoliyat jamiyatning ta’lim-tarbiyaga bo’lgan ehtiyojini qondirish maqsadida umuminsoniy sifatlar va fazilatlarni shakllantirishni ilmiy asoslangan reja- dasturga muvofiq amalga oshirish, ya’ni avlodni hayotga tayyorlaydigan ijtimoiy zarur faoliyat turi. Pedagogik jarayon — o’qituvchi yoki tarbiyachi, o’quvchi yoki tarbiyalanuvchi orasidagi bilim berish va bilim olish,