TARBIYA VA SPORT PEDAGOGIKASINING UMUMIY ASOSLARI

Yuklangan vaqt

2024-06-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

40,0 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
1 – MODUL. JISMONIY TARBIYA VA SPORT PEDAGOGIKASI 
UMUMIY ASOSLARI 
 
TARBIYA VA SPORT PEDAGOGIKASINING UMUMIY ASOSLARI 
 
Reja: 
1.1.Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasining predmeti, maqsadi, vazifalari 
va tamoyillari. 
1.2. Pedagogika fanining kategoriyalari, tarmoqlari, fanlar bilan bog‘liqligi, 
ilmiy-tadqiqot metodlari. 
 
 
Bugungi kunda dunyo hamjamiyati iqtisodiy - moliyaviy inqirozni boshdan 
kechirayotgan bir vaqtda mamlakatimiz jamiyat uchun yetuk, malakali 
mutaxassislar tayyorlashga katta e’tibor qaratib kelinmoqda. Bunga O‘zbekiston 
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qator qarorlari qabul qilinishi aholi 
salomatligini 
yaxshilash, 
o‘quvchi-yoshlar 
hamda 
talabalarning 
jismoniy 
barkamolligini tarbiyalash bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan muhim muammolarni hal 
etishga qaratilgan. Buyuk davlatni qurayotgan kishilarning tafakkuri, yangi iqtisodiy 
munosabatlarni tiklashga, moddiy ne’matlar ishlab chiqarishga astoydil kirishib 
doimo yonib yashash hissi bilan sug‘orilgan bo‘lishi lozim. Mana shunday ijobiy 
xislatlarga boy insonni tarbiyalash pedagogika o‘quv yurtlarining, o‘quv 
muassasasi, litsey, gimnaziya, kollej, institut va universitetlarning asosiy vazifasi 
hisoblanadi.  
Buyuk alloma A.Avloniy ta’kidlaganlaridek: “Tarbiya biz uchun yo hayot. yo 
mamot, yo najot, yo halokat, yo saodat, yo falokat masalasidir”. Haqiqatan ham 
inson hayotini saodatga, sof insoniy faoliyatga erishishida tarbiyaning roli nihoyatda 
muhim. Yoshlarni tarbiyalashda biz uchun qadrli bo‘lgan milliy urf-odatlarimiz,  
Ilmiybaza.uz 1 – MODUL. JISMONIY TARBIYA VA SPORT PEDAGOGIKASI UMUMIY ASOSLARI TARBIYA VA SPORT PEDAGOGIKASINING UMUMIY ASOSLARI Reja: 1.1.Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasining predmeti, maqsadi, vazifalari va tamoyillari. 1.2. Pedagogika fanining kategoriyalari, tarmoqlari, fanlar bilan bog‘liqligi, ilmiy-tadqiqot metodlari. Bugungi kunda dunyo hamjamiyati iqtisodiy - moliyaviy inqirozni boshdan kechirayotgan bir vaqtda mamlakatimiz jamiyat uchun yetuk, malakali mutaxassislar tayyorlashga katta e’tibor qaratib kelinmoqda. Bunga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qator qarorlari qabul qilinishi aholi salomatligini yaxshilash, o‘quvchi-yoshlar hamda talabalarning jismoniy barkamolligini tarbiyalash bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan muhim muammolarni hal etishga qaratilgan. Buyuk davlatni qurayotgan kishilarning tafakkuri, yangi iqtisodiy munosabatlarni tiklashga, moddiy ne’matlar ishlab chiqarishga astoydil kirishib doimo yonib yashash hissi bilan sug‘orilgan bo‘lishi lozim. Mana shunday ijobiy xislatlarga boy insonni tarbiyalash pedagogika o‘quv yurtlarining, o‘quv muassasasi, litsey, gimnaziya, kollej, institut va universitetlarning asosiy vazifasi hisoblanadi. Buyuk alloma A.Avloniy ta’kidlaganlaridek: “Tarbiya biz uchun yo hayot. yo mamot, yo najot, yo halokat, yo saodat, yo falokat masalasidir”. Haqiqatan ham inson hayotini saodatga, sof insoniy faoliyatga erishishida tarbiyaning roli nihoyatda muhim. Yoshlarni tarbiyalashda biz uchun qadrli bo‘lgan milliy urf-odatlarimiz,
Ilmiybaza.uz 
 
an’analarimiz, o‘chmas merosimizga mehr-muhabbat ularga sodiqlik ruhini 
shakllanitira olsak har birimiz uchun ijobiy natija bajarayotgan ishlarimizning 
mahsuli ekanligi bilinadi. 
Buning uchun avvalo milliy g‘urur, milliy ong, milliy g‘oya, ma’naviyat, 
yuksak madaniyat egasi kabi tushunchalarni yoshlarning ongiga singdirishimiz 
lozim. Chunki tarixni bilmasdan, o‘rganmasdan undan ruhiy, ma’naviy ozuqa 
olmasdan turib, kelajakni, kelajakdagi orzu umidlarga erishib bo‘lmaydi.  
Hozirgi kunda, murabbiyning jismoniy tarbiya sohasidagi pedagogik 
faoliyatini o‘rganuvchi, “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi” fani va predmeti 
nisbatan yoshroq maxsus bilimlar sifatida keng tarqalmoqda. Uning paydo bo‘lishi 
va tez rivojlanishida Germaniya, Shveysariya, AQSH, Yaponiya, Shvetsiya, Rossiya 
olimlarining qiziqishi va hissasi katta bo‘ldi. 1975 yilda sport pedagogikasi bo‘yicha 
Xalqaro qo‘mita tuzildi va shu vaqtdan boshlab mana shu ilmiy muammoga 
qaratilgan masalalar bo‘yicha olimlarning doimiy xalqaro kongressi o‘tkazib 
kelinadi. Ko‘pchilik G‘arbiy Evropa mamlakatlarida, masalan Germaniya va 
Shveysariyada, sport pedagogikasi bo‘yicha institut va kafedralarning yaratilishi 
uning juda muhimligiga yaqqol misol bo‘la oladi. Mana 20 yildan buyon sport 
pedagogikasi bo‘yicha xalqaro jurnal chop etiladi. 1973 yildan esa “Gyumnazion” 
nemis nashriyotida “Sport pedagogikasi” xalqaro jurnali chop etiladi  
R.Xel`man (1975), U.Noyman (1975), X.Shvidman (1976), G. Ryors (1979), 
O.Grupp (1979), Yu.Lange (1983) X.Xaag (1988), E.Maynberg (1995)larning 
ko‘pdan ko‘p maqolalari sport pedagogikasi fani va predmeti jamiyat ehtiyojiga 
aylanganligini ko‘rsatadi. X. Shvidman va R. Xelmanning ta’kidlashicha, sport 
pedagogkasi predmeti bu sport faoliyatidir (ayniqsa, sport yutuqlariga erishish 
faoliyati). Bu sportchi shaxsini har tomonlama rivojlantirish maqsadida qilinadigan 
qiyin va serqirrali jarayon bo‘lib, maktab ishlab chiqarish va oiladagi tarbiyaviy 
jarayonlardan farqli, u xususiyatlariga egadir. Sport pedagogikasi mana shu 
xususiyatlarni ko‘rsatib, nazariy tomondan ifodalaydi.  
Jismoniy tarbiya muammolarini kompleksli hal etishda butun bir olimlar 
jamoalari, mutaxassislashtirilgan ilmiy va o‘quv muassasalari samarali mehnat 
Ilmiybaza.uz an’analarimiz, o‘chmas merosimizga mehr-muhabbat ularga sodiqlik ruhini shakllanitira olsak har birimiz uchun ijobiy natija bajarayotgan ishlarimizning mahsuli ekanligi bilinadi. Buning uchun avvalo milliy g‘urur, milliy ong, milliy g‘oya, ma’naviyat, yuksak madaniyat egasi kabi tushunchalarni yoshlarning ongiga singdirishimiz lozim. Chunki tarixni bilmasdan, o‘rganmasdan undan ruhiy, ma’naviy ozuqa olmasdan turib, kelajakni, kelajakdagi orzu umidlarga erishib bo‘lmaydi. Hozirgi kunda, murabbiyning jismoniy tarbiya sohasidagi pedagogik faoliyatini o‘rganuvchi, “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi” fani va predmeti nisbatan yoshroq maxsus bilimlar sifatida keng tarqalmoqda. Uning paydo bo‘lishi va tez rivojlanishida Germaniya, Shveysariya, AQSH, Yaponiya, Shvetsiya, Rossiya olimlarining qiziqishi va hissasi katta bo‘ldi. 1975 yilda sport pedagogikasi bo‘yicha Xalqaro qo‘mita tuzildi va shu vaqtdan boshlab mana shu ilmiy muammoga qaratilgan masalalar bo‘yicha olimlarning doimiy xalqaro kongressi o‘tkazib kelinadi. Ko‘pchilik G‘arbiy Evropa mamlakatlarida, masalan Germaniya va Shveysariyada, sport pedagogikasi bo‘yicha institut va kafedralarning yaratilishi uning juda muhimligiga yaqqol misol bo‘la oladi. Mana 20 yildan buyon sport pedagogikasi bo‘yicha xalqaro jurnal chop etiladi. 1973 yildan esa “Gyumnazion” nemis nashriyotida “Sport pedagogikasi” xalqaro jurnali chop etiladi R.Xel`man (1975), U.Noyman (1975), X.Shvidman (1976), G. Ryors (1979), O.Grupp (1979), Yu.Lange (1983) X.Xaag (1988), E.Maynberg (1995)larning ko‘pdan ko‘p maqolalari sport pedagogikasi fani va predmeti jamiyat ehtiyojiga aylanganligini ko‘rsatadi. X. Shvidman va R. Xelmanning ta’kidlashicha, sport pedagogkasi predmeti bu sport faoliyatidir (ayniqsa, sport yutuqlariga erishish faoliyati). Bu sportchi shaxsini har tomonlama rivojlantirish maqsadida qilinadigan qiyin va serqirrali jarayon bo‘lib, maktab ishlab chiqarish va oiladagi tarbiyaviy jarayonlardan farqli, u xususiyatlariga egadir. Sport pedagogikasi mana shu xususiyatlarni ko‘rsatib, nazariy tomondan ifodalaydi. Jismoniy tarbiya muammolarini kompleksli hal etishda butun bir olimlar jamoalari, mutaxassislashtirilgan ilmiy va o‘quv muassasalari samarali mehnat
Ilmiybaza.uz 
 
qildilar. Amaliy materiallarning mo‘lligi, yangi qonuniyatlarning ochilishi, dastlabki 
yagona jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyatining differensiyalanishiga olib 
keldi. Yangi maxsus fanlar “Jismoniy madaniyatni tashkillash va boshqarish”, 
“Jismoniy mashqlar biomexanikasi”, “Sport psixologiyasi”, “Sport metrologiyasi”, 
“Sport fiziologiyasi”, “Davolash fizkul’turasi”, “Jismoniy mashqlar gigienasi”, 
“Valeologiya” “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi ”va boshqalar ajralib chiqdi. 
Yuqoridagi fanlarning ayrim sohalari jismoniy tarbiya jarayonida bir necha aralash 
fanlarning bilimlaridan keng foydalanish lozimligini ilmiy-amaliy isbotladi. 
Masalan, bolalarning sport mutaxassisligi muammosi – bu faqatgina sport 
pedagogikasi muammosigina bo‘lib qolmay, ijtimoiy, psixologik, sotsiologik va 
biologik muammolardir. “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi” kursi pedagogik 
jarayon muammolarini “Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati”, “Umumiy 
psixologiya”, “Fiziologiya”, “Anatomiya” va boshqa fanlarning dalillarsiz to‘la 
izohlab olishni isbotladi. 
O‘quv muassasasidagi o‘quv jarayonida ta’lim, tarbiya va ma’lumot o‘zaro 
bog‘liq ravishda amalga oshiriladi. Har qanday fan o‘rgatilishi mobaynida pedagog 
tarbiyalanuvchilar dunyoqarashini shakllantiradi, madaniy xulq - atvorini 
tarbiyalaydi.  
“Pedagogika” atamasi qadimiy Yunonistondan kelib chiqqan. Bu yerda 
quldorlar farzandlarini o‘quv muassasasiga kuzatib qo‘yadigan, olib boradigan 
odamlarni “pedagog” deb atashgan. Keyinchalik bu atamaning ma’nosi birmuncha 
o‘zgardi. Maxsus tayyorgarlik ko‘rgan va tarbiya bilan shug‘ullangan shaxslar 
“pedagog” deb atala boshlagan. Ko‘p vaqtlar pedagogika ilmiy fan sifatida faqat 
o‘sib kelayotgan yosh avlodning tarbiyasini o‘rganadi, deb qaralgan. Ammo hayot 
amaliyoti tarbiyasiga emas, balki kattalar tarbiyasiga ham taalluqli ekanligini 
ko‘rsatdi. Shuning uchun ham keyingi paytlarda pedagogikani yosh avlodni va katta 
yoshdagi odamlarni tarbiyalash va o‘qitish, ularga ma’lumot berish qonuniyatlarini 
o‘rganuvchi fan, deb belgilash odatga aylandi. Oldiniga tarbiya jarayoni kattalar 
tomonidan bevosita mehnat faoliyatida amalga oshirilgan bo‘lsa, jamiyat rivojlana 
borgan sari bunday yo‘l talabga javob bermay qo‘ydi. Endi tarbiya bilan bilimdon, 
Ilmiybaza.uz qildilar. Amaliy materiallarning mo‘lligi, yangi qonuniyatlarning ochilishi, dastlabki yagona jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyatining differensiyalanishiga olib keldi. Yangi maxsus fanlar “Jismoniy madaniyatni tashkillash va boshqarish”, “Jismoniy mashqlar biomexanikasi”, “Sport psixologiyasi”, “Sport metrologiyasi”, “Sport fiziologiyasi”, “Davolash fizkul’turasi”, “Jismoniy mashqlar gigienasi”, “Valeologiya” “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi ”va boshqalar ajralib chiqdi. Yuqoridagi fanlarning ayrim sohalari jismoniy tarbiya jarayonida bir necha aralash fanlarning bilimlaridan keng foydalanish lozimligini ilmiy-amaliy isbotladi. Masalan, bolalarning sport mutaxassisligi muammosi – bu faqatgina sport pedagogikasi muammosigina bo‘lib qolmay, ijtimoiy, psixologik, sotsiologik va biologik muammolardir. “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi” kursi pedagogik jarayon muammolarini “Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati”, “Umumiy psixologiya”, “Fiziologiya”, “Anatomiya” va boshqa fanlarning dalillarsiz to‘la izohlab olishni isbotladi. O‘quv muassasasidagi o‘quv jarayonida ta’lim, tarbiya va ma’lumot o‘zaro bog‘liq ravishda amalga oshiriladi. Har qanday fan o‘rgatilishi mobaynida pedagog tarbiyalanuvchilar dunyoqarashini shakllantiradi, madaniy xulq - atvorini tarbiyalaydi. “Pedagogika” atamasi qadimiy Yunonistondan kelib chiqqan. Bu yerda quldorlar farzandlarini o‘quv muassasasiga kuzatib qo‘yadigan, olib boradigan odamlarni “pedagog” deb atashgan. Keyinchalik bu atamaning ma’nosi birmuncha o‘zgardi. Maxsus tayyorgarlik ko‘rgan va tarbiya bilan shug‘ullangan shaxslar “pedagog” deb atala boshlagan. Ko‘p vaqtlar pedagogika ilmiy fan sifatida faqat o‘sib kelayotgan yosh avlodning tarbiyasini o‘rganadi, deb qaralgan. Ammo hayot amaliyoti tarbiyasiga emas, balki kattalar tarbiyasiga ham taalluqli ekanligini ko‘rsatdi. Shuning uchun ham keyingi paytlarda pedagogikani yosh avlodni va katta yoshdagi odamlarni tarbiyalash va o‘qitish, ularga ma’lumot berish qonuniyatlarini o‘rganuvchi fan, deb belgilash odatga aylandi. Oldiniga tarbiya jarayoni kattalar tomonidan bevosita mehnat faoliyatida amalga oshirilgan bo‘lsa, jamiyat rivojlana borgan sari bunday yo‘l talabga javob bermay qo‘ydi. Endi tarbiya bilan bilimdon,
Ilmiybaza.uz 
 
tajribasi etarli odamlar shug‘ullana boshladi. Mashg‘ulotlar tobora tashkiliy 
shakllarga, ko‘rinishlarga ega bo‘lib bordi va sekin-asta o‘quv muassasalari paydo 
bo‘ldi.  
Pedagogika uzoq taraqqiyot yo‘lini bosib o‘tib, hozirgi vaqtda ilmiy 
bilimlarning yaxshi shakllangan, katta nazariy va amaliy materiallarni o‘z ichiga 
olgan tarmog‘iga aylandi. Bularning barchasi pedagogikaning tabaqalanishi, ya’ni 
uning alohida tarmoqlarga ajralishiga sabab bo‘ldi.  
Shuningdek “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi” tarmog‘i har bir 
mustaqil fan o‘zining predmeti va metodik asosiga ega bo‘lgani kabi fan sifatida 
shakllanib, o‘z predmetiga ega bo‘ldi. Barcha ijtimoiy fanlar kabi jamiyatdagi 
o‘zgarishlar, inqiroz, yuksalishlar “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi” fanining 
metodologiyasi, o‘qitish jarayoni, g‘oyalar rivojiga ham o‘z navbatida ta’sirini 
ko‘rsatadi.  
Jismoniy tarbiya va sport pedagogika fanining ob’ekti - jismoniy tarbiyasini 
uyushtiruvchi darslar, sinfdan va maktabdan tashqari ishlar, sog‘lomlashtirish va 
badantarbiya tadbirlari, sport to‘garaklari, sport trenirovkalari, sportda mustaqil 
harakat faoliyati, bolalar va o‘smirlar sport maktablaridagi o‘quv jarayonlari va 
boshqalar) 
Jismoniy tarbiya va sport pedagogika fanining predmeti- jismoniy tarbiya 
jarayonida sportchi shaxsini shakllantirishning zamonaviy qonuniyatlari, mazmuni, 
usullari, vositalarining umumiy qonuniyatlarini o‘rganadi  
Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi – o‘quvchilar va sportchilarda 
jismoniy barkamollikni, har tomonlama taraqqiy etgan yuksak madaniyat va 
axloqni tarbiyalash bo‘yicha ta’lim-tarbiya jarayonlarini ilmiy asosda qurishni 
belgilaydi.  
Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi fani - jismoniy tarbiyaning 
umumiy nazariyasi bilan yagona mazmunga ega bo‘lib, jismoniy tarbiyalash 
qonuniyatlarini hamda shunga muvofiq bolaning ta’lim va tarbiya jarayonida 
rivojlantirishni boshqarishning umumiy qonuniyatlarini o‘rganadi. Shuningdek, 
umumiy ma’lumotlar, amaliy va ilg‘or tajribalarni umumlashtiradi, tegishli 
Ilmiybaza.uz tajribasi etarli odamlar shug‘ullana boshladi. Mashg‘ulotlar tobora tashkiliy shakllarga, ko‘rinishlarga ega bo‘lib bordi va sekin-asta o‘quv muassasalari paydo bo‘ldi. Pedagogika uzoq taraqqiyot yo‘lini bosib o‘tib, hozirgi vaqtda ilmiy bilimlarning yaxshi shakllangan, katta nazariy va amaliy materiallarni o‘z ichiga olgan tarmog‘iga aylandi. Bularning barchasi pedagogikaning tabaqalanishi, ya’ni uning alohida tarmoqlarga ajralishiga sabab bo‘ldi. Shuningdek “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi” tarmog‘i har bir mustaqil fan o‘zining predmeti va metodik asosiga ega bo‘lgani kabi fan sifatida shakllanib, o‘z predmetiga ega bo‘ldi. Barcha ijtimoiy fanlar kabi jamiyatdagi o‘zgarishlar, inqiroz, yuksalishlar “Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi” fanining metodologiyasi, o‘qitish jarayoni, g‘oyalar rivojiga ham o‘z navbatida ta’sirini ko‘rsatadi. Jismoniy tarbiya va sport pedagogika fanining ob’ekti - jismoniy tarbiyasini uyushtiruvchi darslar, sinfdan va maktabdan tashqari ishlar, sog‘lomlashtirish va badantarbiya tadbirlari, sport to‘garaklari, sport trenirovkalari, sportda mustaqil harakat faoliyati, bolalar va o‘smirlar sport maktablaridagi o‘quv jarayonlari va boshqalar) Jismoniy tarbiya va sport pedagogika fanining predmeti- jismoniy tarbiya jarayonida sportchi shaxsini shakllantirishning zamonaviy qonuniyatlari, mazmuni, usullari, vositalarining umumiy qonuniyatlarini o‘rganadi Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi – o‘quvchilar va sportchilarda jismoniy barkamollikni, har tomonlama taraqqiy etgan yuksak madaniyat va axloqni tarbiyalash bo‘yicha ta’lim-tarbiya jarayonlarini ilmiy asosda qurishni belgilaydi. Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi fani - jismoniy tarbiyaning umumiy nazariyasi bilan yagona mazmunga ega bo‘lib, jismoniy tarbiyalash qonuniyatlarini hamda shunga muvofiq bolaning ta’lim va tarbiya jarayonida rivojlantirishni boshqarishning umumiy qonuniyatlarini o‘rganadi. Shuningdek, umumiy ma’lumotlar, amaliy va ilg‘or tajribalarni umumlashtiradi, tegishli
Ilmiybaza.uz 
 
jismoniy 
tarbiya 
vazifalarini 
belgilaydi, 
jismoniy 
tarbiya 
jarayonini 
uyushtirishning samarali vositalari qonuniyatlari va metodlarining maqsadga 
muvofiq shakllarini majmuali ravishda ochib beradi. 
Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi shaxsni har tomonlama ta’lim 
berish va tarbiyalashda muhim komponent hisoblanadi, ayni paytda u shu 
jarayonda aqliy va axloqiy, estetik, mehnat tarbiyasi vazifalarini kompleks tarzda 
hal etadi.  
Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi - jismoniy tarbiya tizimining 
maqsadi, vazifalari va prinsiplarini o‘rganadi hamda tarbiyaning boshqa turlari 
(aqliy, axloqiy, estetik va mehnat) bilan jismoniy tarbiyaning qonuniy aloqasini 
ochib boradi. 
Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasining maqsadi va vazifalari. 
Jismoniy tarbiyaning maqsadi - ruhiy tetik, tanasi chiniqqan, sog‘ligi 
mustahkam yoshlarni tarbiyalash. Qo‘yilgan maqsadga etishish uchun umumiy va 
maxsus ta’lim vazifalari majmuasini amalga oshirish kerak bo‘ladi.  
Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasining vazifalari quyidagilar; 
 Ta’lim-tarbiya samaradorligini tinmay oshirish va dunyo talablari 
darajasiga olib chiqish masalalariga ijodiy yondashish; 
 Umuminsoniy qadriyat va milliy madaniyatning asoslarini e’tiborga olib, 
ta’lim-tarbiya mazmunini, milliy mafkurani shakllantirib borish imkonini yaratish; 
 Pedagogika - tarbiyashunoslik qoida, qonunlarni ilg‘or tajribalar asosida 
boyitib borish va yangi ish shakllarini izlashga tadbirlar belgilash; 
 Uzluksiz ta’lim tizimini yanada rivojlashtirish muammolarini hal qilish; 
 “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni amalga oshirish; 
 Har bir sportchiga taaluqli jismoniy sifatlarini rivojlantirish yo‘llarini 
ishlab chiqish.; 
 Har tomonlama jismoniy tarbiyalashda inson jismoniy tayyorgarligi 
uchun keng imkoniyat yaratish qonuniyatlarini o‘rganish; 
 Jamiyat va davlatning jismoniy tarbiya mazmuni hamda natijasiga bo‘lgan 
talablarini aks ettiradigan darslik va me’yorlar yaratish; 
Ilmiybaza.uz jismoniy tarbiya vazifalarini belgilaydi, jismoniy tarbiya jarayonini uyushtirishning samarali vositalari qonuniyatlari va metodlarining maqsadga muvofiq shakllarini majmuali ravishda ochib beradi. Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi shaxsni har tomonlama ta’lim berish va tarbiyalashda muhim komponent hisoblanadi, ayni paytda u shu jarayonda aqliy va axloqiy, estetik, mehnat tarbiyasi vazifalarini kompleks tarzda hal etadi. Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasi - jismoniy tarbiya tizimining maqsadi, vazifalari va prinsiplarini o‘rganadi hamda tarbiyaning boshqa turlari (aqliy, axloqiy, estetik va mehnat) bilan jismoniy tarbiyaning qonuniy aloqasini ochib boradi. Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasining maqsadi va vazifalari. Jismoniy tarbiyaning maqsadi - ruhiy tetik, tanasi chiniqqan, sog‘ligi mustahkam yoshlarni tarbiyalash. Qo‘yilgan maqsadga etishish uchun umumiy va maxsus ta’lim vazifalari majmuasini amalga oshirish kerak bo‘ladi. Jismoniy tarbiya va sport pedagogikasining vazifalari quyidagilar;  Ta’lim-tarbiya samaradorligini tinmay oshirish va dunyo talablari darajasiga olib chiqish masalalariga ijodiy yondashish;  Umuminsoniy qadriyat va milliy madaniyatning asoslarini e’tiborga olib, ta’lim-tarbiya mazmunini, milliy mafkurani shakllantirib borish imkonini yaratish;  Pedagogika - tarbiyashunoslik qoida, qonunlarni ilg‘or tajribalar asosida boyitib borish va yangi ish shakllarini izlashga tadbirlar belgilash;  Uzluksiz ta’lim tizimini yanada rivojlashtirish muammolarini hal qilish;  “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni amalga oshirish;  Har bir sportchiga taaluqli jismoniy sifatlarini rivojlantirish yo‘llarini ishlab chiqish.;  Har tomonlama jismoniy tarbiyalashda inson jismoniy tayyorgarligi uchun keng imkoniyat yaratish qonuniyatlarini o‘rganish;  Jamiyat va davlatning jismoniy tarbiya mazmuni hamda natijasiga bo‘lgan talablarini aks ettiradigan darslik va me’yorlar yaratish;
Ilmiybaza.uz 
 
 
1.2. Pedagogika fanining kategoriyalari, tarmoqlari, fanlar bilan 
bog‘liqligi, ilmiy-tadqiqot metodlari. 
Pedagogika fanining kategoriyalari. 
Bizga yuqoridagi fikrlardan ma’lum bo‘ldiki, pedagogika fani ta’lim-tarbiya 
maqsadini jamiyat talablariga va o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga qarab 
mazmunan o‘zgarishini o‘rgatadi, tarbiyaning tarkibiy qismlarini va ular o‘rtasidagi 
bog‘lanishlarni ochib beradi. Shu asnoda ta’lim va tarbiya sohasidagi tajribalarni 
umumlashtiradi, tarbiyaning kelgusidagi rivojlanish istiqbollarini, yo‘llarini 
ko‘rsatib beradi. Pedagogikaning asosiy kategoriyalariga tarbiya, ta’lim, ma’lumot 
kiradi. Lekin, hozirgi pedagogikani taraqqiy etib borishida, asosiy pedagogik 
kategoriyalar qatoriga rivojlanish va shakllanishni ham kiritsa bo‘ladi. 
Tarbiya - o‘sib kelayotgan avlodda hosil qilingan bilimlar asosida aqliy 
kamolot – dunyoqarashni, insoniy e’tiqod, burch va ma’suliyatni, jamiyatimiz 
kishilariga 
xos 
bo‘lgan 
axloqiy 
fazilatlarni 
yaratishdagi 
maqsadni 
ifodalaydi.Tarbiya bola tug‘ilgandan boshlab umrining oxirigacha oilada, maktabda 
va jamoatchilik ta’sirida shakllanib boradigan jarayondir.1 
 
Ta’lim – maxsus tayyorlangan kishilar rahbarligida o‘tkaziladigan, 
o‘quvchilarni bilim, ko‘nikma va malakalar bilan qurollantiradigan, bilim, 
qobiliyatlarini o‘stiradigan, ularning dunyoqarashini tarkib toptiradigan jarayondir. 
Ta’lim jarayoni o‘qituvchi bilan o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyati bo‘lib, ikki 
tamonlama xarakterga egadir. O‘qituvchining faoliyati tufayli ta’lim puxta o‘ylab 
chiqilgan maqsad, mazmun va dasturlar asosida olib boriladigan jarayonga aylanib, 
kutilgan natijani beradi. Ta’lim jarayonini mazmunini bilim, ko‘nikma va malaka 
tashkil qiladi. 
Bilim – bu o‘quvchilar o‘qish orqali bilim bilan qurollanadilar. Bilimni 
hayotda ko‘p unum beradigan qilib qo‘llay olish uchun bilim bilan birga ko‘nikma 
va malaka hosil qilish lozim. 
                                                           
11.И.П.Подласий.Педагогика.Владос.2003.25-стр. 
Ilmiybaza.uz 1.2. Pedagogika fanining kategoriyalari, tarmoqlari, fanlar bilan bog‘liqligi, ilmiy-tadqiqot metodlari. Pedagogika fanining kategoriyalari. Bizga yuqoridagi fikrlardan ma’lum bo‘ldiki, pedagogika fani ta’lim-tarbiya maqsadini jamiyat talablariga va o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga qarab mazmunan o‘zgarishini o‘rgatadi, tarbiyaning tarkibiy qismlarini va ular o‘rtasidagi bog‘lanishlarni ochib beradi. Shu asnoda ta’lim va tarbiya sohasidagi tajribalarni umumlashtiradi, tarbiyaning kelgusidagi rivojlanish istiqbollarini, yo‘llarini ko‘rsatib beradi. Pedagogikaning asosiy kategoriyalariga tarbiya, ta’lim, ma’lumot kiradi. Lekin, hozirgi pedagogikani taraqqiy etib borishida, asosiy pedagogik kategoriyalar qatoriga rivojlanish va shakllanishni ham kiritsa bo‘ladi. Tarbiya - o‘sib kelayotgan avlodda hosil qilingan bilimlar asosida aqliy kamolot – dunyoqarashni, insoniy e’tiqod, burch va ma’suliyatni, jamiyatimiz kishilariga xos bo‘lgan axloqiy fazilatlarni yaratishdagi maqsadni ifodalaydi.Tarbiya bola tug‘ilgandan boshlab umrining oxirigacha oilada, maktabda va jamoatchilik ta’sirida shakllanib boradigan jarayondir.1 Ta’lim – maxsus tayyorlangan kishilar rahbarligida o‘tkaziladigan, o‘quvchilarni bilim, ko‘nikma va malakalar bilan qurollantiradigan, bilim, qobiliyatlarini o‘stiradigan, ularning dunyoqarashini tarkib toptiradigan jarayondir. Ta’lim jarayoni o‘qituvchi bilan o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyati bo‘lib, ikki tamonlama xarakterga egadir. O‘qituvchining faoliyati tufayli ta’lim puxta o‘ylab chiqilgan maqsad, mazmun va dasturlar asosida olib boriladigan jarayonga aylanib, kutilgan natijani beradi. Ta’lim jarayonini mazmunini bilim, ko‘nikma va malaka tashkil qiladi. Bilim – bu o‘quvchilar o‘qish orqali bilim bilan qurollanadilar. Bilimni hayotda ko‘p unum beradigan qilib qo‘llay olish uchun bilim bilan birga ko‘nikma va malaka hosil qilish lozim. 11.И.П.Подласий.Педагогика.Владос.2003.25-стр.
Ilmiybaza.uz 
 
Ko‘nikma – mashq qilish natijasida beriladigan harakatlar yig‘indisidir. 
Iqtidor va ko‘nikma mashq qilish va takrorlash orqali malakaga aylanadi. Bilim 
asosida ko‘nikma va malaka paydo bo‘ladi. Bilim bahsda kerak bo‘lsa, ko‘nikma 
mehnatda, dunyoni o‘zlashtirishda zarur. 
Ma’lumot – ta’lim –tarbiya natijasida olingan va tizimlashtirilgan bilim, hosil 
qilingan ko‘nikma va malakalar hamda shakllangan dunyoqarashlar majmuidir. 
Pedagogika fanining tarmoqlari.  
Tarixiylik tamoyili har qanday fan rivojlanishining zarur tamoyili hisoblanadi. 
Zero o‘tmishni hozirgi davr bilan qiyoslash faqat hozirgi hodisalarning asosiy 
rivojlanish bosqichlarini yaxshi kuzatib borishga yoki o‘tmishning bebaho tajribasi 
hamda erishilgan yutuqlardan foydalanishga yordam berib qolmay, shu bilan birga, 
bu sohada xatolarga yo‘l qo‘yishdan saqlaydi va kelajakka yo‘naltirilgan amaliy 
takliflar, maqsadli izlanishlarni amalga oshirishga ko‘p darajada asos bo‘ladi. 
Jamiyat hayotini qayta qurish, o‘sib kelayotgan yosh avlodni shuningdek, hamma 
mehnatkashlar tabaqalarini tarbiyalashni kuchaytirishni talab etadi. Bunday 
sharoitda pedagogikaning tadqiqot sohalari doirasi kengayadi. Hozirgi kunda 
pedagogikani asosiy tarmoqlari sifatida kuyidagilarni keltirib o‘tamiz.  
Sport pedagogikasi - jismoniy mashqlar va sport bilan shug‘ullanish va shu 
jarayonlarni boshqarishda ta’lim va tarbiyaning maqsadi, mazmuni va 
qonuniyatlarini o‘rganadi. 
Yosh davrlari pedagogikasi - mazkur guruhlar bilan olib boriladigan 
tarbiyaviy-tashkiliy ishlarning qonuniyligini tadqiq etadi hamda eng avvalo ularni 
tarbiyalanuvchilarning o‘quv muassasalari shart-sharoitlarida amalga oshirish 
dasturini ishlab chiqadi. 
Katta yoshdagilar pedagogikasida - oliy o‘quv yurti shart-sharoitlarida 
yoshlarni tarbiyalashning nazariy masalalari va metodikasini ishlab chiqadigan 
pedagogika tarmog‘i sifatida oliy o‘quv yurti pedagogikasining shakllanayotganligi, 
uning aniqlashib borayotganligi ko‘zga tashlanadi. 
Ilmiybaza.uz Ko‘nikma – mashq qilish natijasida beriladigan harakatlar yig‘indisidir. Iqtidor va ko‘nikma mashq qilish va takrorlash orqali malakaga aylanadi. Bilim asosida ko‘nikma va malaka paydo bo‘ladi. Bilim bahsda kerak bo‘lsa, ko‘nikma mehnatda, dunyoni o‘zlashtirishda zarur. Ma’lumot – ta’lim –tarbiya natijasida olingan va tizimlashtirilgan bilim, hosil qilingan ko‘nikma va malakalar hamda shakllangan dunyoqarashlar majmuidir. Pedagogika fanining tarmoqlari. Tarixiylik tamoyili har qanday fan rivojlanishining zarur tamoyili hisoblanadi. Zero o‘tmishni hozirgi davr bilan qiyoslash faqat hozirgi hodisalarning asosiy rivojlanish bosqichlarini yaxshi kuzatib borishga yoki o‘tmishning bebaho tajribasi hamda erishilgan yutuqlardan foydalanishga yordam berib qolmay, shu bilan birga, bu sohada xatolarga yo‘l qo‘yishdan saqlaydi va kelajakka yo‘naltirilgan amaliy takliflar, maqsadli izlanishlarni amalga oshirishga ko‘p darajada asos bo‘ladi. Jamiyat hayotini qayta qurish, o‘sib kelayotgan yosh avlodni shuningdek, hamma mehnatkashlar tabaqalarini tarbiyalashni kuchaytirishni talab etadi. Bunday sharoitda pedagogikaning tadqiqot sohalari doirasi kengayadi. Hozirgi kunda pedagogikani asosiy tarmoqlari sifatida kuyidagilarni keltirib o‘tamiz. Sport pedagogikasi - jismoniy mashqlar va sport bilan shug‘ullanish va shu jarayonlarni boshqarishda ta’lim va tarbiyaning maqsadi, mazmuni va qonuniyatlarini o‘rganadi. Yosh davrlari pedagogikasi - mazkur guruhlar bilan olib boriladigan tarbiyaviy-tashkiliy ishlarning qonuniyligini tadqiq etadi hamda eng avvalo ularni tarbiyalanuvchilarning o‘quv muassasalari shart-sharoitlarida amalga oshirish dasturini ishlab chiqadi. Katta yoshdagilar pedagogikasida - oliy o‘quv yurti shart-sharoitlarida yoshlarni tarbiyalashning nazariy masalalari va metodikasini ishlab chiqadigan pedagogika tarmog‘i sifatida oliy o‘quv yurti pedagogikasining shakllanayotganligi, uning aniqlashib borayotganligi ko‘zga tashlanadi.
Ilmiybaza.uz 
 
Milliy armiyamiz uchun mutaxassislar tayyorlaydigan harbiy o‘quv yurtlarida 
yoshlarga ta’lim berish hamda tarbiyalash muammolari bilan harbiy pedagogika 
sohasi shug‘ullanadi. 
Bulardan tashqari oila pedagogikasi bugungi kundagi dolzarb vazifalardan 
birini tashkil etib, oilalarda, oila markazlarida, mahallalarda, jamoat tashkilotlarida, 
oila - nikoh muassasalarida amalga oshirilayotgan tadbirlarda namoyon bo‘ladi.  
Umumiy pedagogika - tarbiyalanuvchilar orasida mafkuraviy targ‘ibot va 
madaniy ma’rifiy ishlar ham o‘ziga xos tarmoqlariga egadir. Pedagogika fanining 
hamma tarmoqlari o‘zining turli rivojlanish, taraqqiyot bosqichlariga egadir: 
Ularning ayrimlari aniq shakllanib bo‘lgan va yetarli darajada keng ishlab chiqilgan 
boshqalari o‘zining shakllanish jarayonini boshdan kechirmoqda (masalan, oliy 
o‘quv yurti muassasasi pedagogikasi, ishlab chiqarish pedagogikasi) ba’zi bir 
tarmoqlar pedagogikasining ajralib chiqishi endigina boshlanmoqda. Umumta’lim 
o‘quv yurtlarida emas, balki yordamchi o‘quv yurtlarida shug‘ullanishlari mumkin 
bo‘lgan shaxslar ya’ni, ko‘rish, eshitish, so‘zlash a’zolarida kamchiliklari bo‘lgan 
shaxslarni mehnat faoliyatiga tayyorlash, tarbiyalash va ta’lim berishning o‘ziga xos 
tomonlarini tadqiq etuvchi fanlar pedagogika fanining maxsus guruhini tashkil etadi. 
Pedagogikaning bu maxsus tarmoqlari defektologiya yoki maxsus guruhga 
birlashtirilgan. 
Defektologiya fanlari- o‘z navbatida alohida mustaqil bo‘lgan tarmoqlarga 
bo‘linadi:  
Surdopedagogika - kar va gung tarbiyalanuvchilar ta’lim-tarbiyasi 
masalalari bilan; 
Tiflopedagogika - ko‘zi ojiz tarbiyalanuvchilar ta’lim-tarbiyasi bilan;  
Oligofrenopedagogika - aqli ojizlar ta’lim - tarbiyasi bilan shug‘ullanadi. 
Bunday ilmiy ishlar bilan shug‘ullanadigan institutlar Respublikamizda turli 
tavsiyalar berish, metodikani ishlab chiqish bilan bir qatorda ilmiy izlanishlar, 
tajriba almashinish bilan ham samarali tadbirlarni olib borishadi.  
Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi. 
Ilmiybaza.uz Milliy armiyamiz uchun mutaxassislar tayyorlaydigan harbiy o‘quv yurtlarida yoshlarga ta’lim berish hamda tarbiyalash muammolari bilan harbiy pedagogika sohasi shug‘ullanadi. Bulardan tashqari oila pedagogikasi bugungi kundagi dolzarb vazifalardan birini tashkil etib, oilalarda, oila markazlarida, mahallalarda, jamoat tashkilotlarida, oila - nikoh muassasalarida amalga oshirilayotgan tadbirlarda namoyon bo‘ladi. Umumiy pedagogika - tarbiyalanuvchilar orasida mafkuraviy targ‘ibot va madaniy ma’rifiy ishlar ham o‘ziga xos tarmoqlariga egadir. Pedagogika fanining hamma tarmoqlari o‘zining turli rivojlanish, taraqqiyot bosqichlariga egadir: Ularning ayrimlari aniq shakllanib bo‘lgan va yetarli darajada keng ishlab chiqilgan boshqalari o‘zining shakllanish jarayonini boshdan kechirmoqda (masalan, oliy o‘quv yurti muassasasi pedagogikasi, ishlab chiqarish pedagogikasi) ba’zi bir tarmoqlar pedagogikasining ajralib chiqishi endigina boshlanmoqda. Umumta’lim o‘quv yurtlarida emas, balki yordamchi o‘quv yurtlarida shug‘ullanishlari mumkin bo‘lgan shaxslar ya’ni, ko‘rish, eshitish, so‘zlash a’zolarida kamchiliklari bo‘lgan shaxslarni mehnat faoliyatiga tayyorlash, tarbiyalash va ta’lim berishning o‘ziga xos tomonlarini tadqiq etuvchi fanlar pedagogika fanining maxsus guruhini tashkil etadi. Pedagogikaning bu maxsus tarmoqlari defektologiya yoki maxsus guruhga birlashtirilgan. Defektologiya fanlari- o‘z navbatida alohida mustaqil bo‘lgan tarmoqlarga bo‘linadi: Surdopedagogika - kar va gung tarbiyalanuvchilar ta’lim-tarbiyasi masalalari bilan; Tiflopedagogika - ko‘zi ojiz tarbiyalanuvchilar ta’lim-tarbiyasi bilan; Oligofrenopedagogika - aqli ojizlar ta’lim - tarbiyasi bilan shug‘ullanadi. Bunday ilmiy ishlar bilan shug‘ullanadigan institutlar Respublikamizda turli tavsiyalar berish, metodikani ishlab chiqish bilan bir qatorda ilmiy izlanishlar, tajriba almashinish bilan ham samarali tadbirlarni olib borishadi. Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi.
Ilmiybaza.uz 
 
Pedagogika insonlar orasidagi munosabatlarni va ijtimoiy muhitning insonga 
ta’sirini tadqiq etuvchi fan sifatida iqtisodiyot, madaniyat rivojlanishining o‘ziga 
xosligi hamda ularning inson shaxsi shakllanishiga ta’sirini o‘rganadi. Shu bilan 
birga, pedagogika o‘quv muassasasi tizimining tashkiliy jihatlaridagi ko‘pgina 
masalalarni hal etishga, shaxslarni tarbiyalashda o‘quv muassasasi, oila va 
jamoatchilikning o‘zaro hamkorlikda ish olib borishiga yordam beradi. 
“Pedagogika” tarbiya jarayonini ijtimoiy hodisa sifatida o‘rganar ekan, tabiiy 
ravishda jamiyatdagi barcha fanlar bilan bog‘liqdir. “Falsafa” fan sifatida insoniyat 
jamiyati, tabiat rivojlanishining umumiy qonuniyatlarini tashkil etadigan, ya’ni 
pedagogikaning taraqqiy etib borishiga imkon beradigan ilmiy manbaidir. Shu bilan 
birga, faylasuflar va pedagogika fanlari vakillari tomonidan ishlab chiqilgan bir 
qator umumiy masalalar falsafada ham, pedagogikada ham barobar mavjuddir. 
Bular jumlasiga tarbiya bilan boshqa ijtimoiy hodisalar orasidagi o‘zaro 
aloqalar; dunyoqarashni, axloqiy, mehnat va estetik tarbiyani shakllantirish 
masalalari; shaxs va jamoa munosabatlari; ta’lim jarayoni mohiyatini tushunish 
hamda bilishning dialektik nazariyasini ishlab chiqish bilan bog‘liq bo‘lgan 
gneseologik masalalar va boshqa muammolar kiradi. 
Pedagogikaning aniq masalalarini ishlab chiqishda falsafaning sotsiologiya, 
etika, estetika kabi tarmoqlari katta ahamiyatga egadir. 
Etika falsafaning axloqiy va tarbiya masalalari bilan bevosita bog‘liqdir. 
Ularni hal etishda pedagogika axloqning umuminsoniy qadriyatlariga suyanadi. 
Estetika (nafosat tarbiyasi) insonning estetik ideallarini shakllantirish, 
madaniyatga va voqelikka estetik munosabatlari umumiy qonuniyatlarini o‘rganadi 
va estetik tarbiyani ilmiy jihatdan asoslash uchun xizmat qiladi. Bu asoslarni 
pedagogika fani ishlab chiqadi, yoshlarni go‘zallikni his qila olish, tushunishga 
o‘rganish vositalari va yo‘llari belgilab beradi. 
Pedagogikaning falsafa va boshqa ijtimoiy fanlar bilan bog‘liqligini, hal 
etadigan ilmiy masalalarning umumiyligini pedagogikaning ijtimoiy xususiyati, 
uning mafkuraviy yo‘nalishga ega ekanligini ta’kidlab turadi. Tarbiyaning hamma 
muammolarini boshqa siyosiy, ijtimoiy masalalar bilan bir qatorda hal etish 
Ilmiybaza.uz Pedagogika insonlar orasidagi munosabatlarni va ijtimoiy muhitning insonga ta’sirini tadqiq etuvchi fan sifatida iqtisodiyot, madaniyat rivojlanishining o‘ziga xosligi hamda ularning inson shaxsi shakllanishiga ta’sirini o‘rganadi. Shu bilan birga, pedagogika o‘quv muassasasi tizimining tashkiliy jihatlaridagi ko‘pgina masalalarni hal etishga, shaxslarni tarbiyalashda o‘quv muassasasi, oila va jamoatchilikning o‘zaro hamkorlikda ish olib borishiga yordam beradi. “Pedagogika” tarbiya jarayonini ijtimoiy hodisa sifatida o‘rganar ekan, tabiiy ravishda jamiyatdagi barcha fanlar bilan bog‘liqdir. “Falsafa” fan sifatida insoniyat jamiyati, tabiat rivojlanishining umumiy qonuniyatlarini tashkil etadigan, ya’ni pedagogikaning taraqqiy etib borishiga imkon beradigan ilmiy manbaidir. Shu bilan birga, faylasuflar va pedagogika fanlari vakillari tomonidan ishlab chiqilgan bir qator umumiy masalalar falsafada ham, pedagogikada ham barobar mavjuddir. Bular jumlasiga tarbiya bilan boshqa ijtimoiy hodisalar orasidagi o‘zaro aloqalar; dunyoqarashni, axloqiy, mehnat va estetik tarbiyani shakllantirish masalalari; shaxs va jamoa munosabatlari; ta’lim jarayoni mohiyatini tushunish hamda bilishning dialektik nazariyasini ishlab chiqish bilan bog‘liq bo‘lgan gneseologik masalalar va boshqa muammolar kiradi. Pedagogikaning aniq masalalarini ishlab chiqishda falsafaning sotsiologiya, etika, estetika kabi tarmoqlari katta ahamiyatga egadir. Etika falsafaning axloqiy va tarbiya masalalari bilan bevosita bog‘liqdir. Ularni hal etishda pedagogika axloqning umuminsoniy qadriyatlariga suyanadi. Estetika (nafosat tarbiyasi) insonning estetik ideallarini shakllantirish, madaniyatga va voqelikka estetik munosabatlari umumiy qonuniyatlarini o‘rganadi va estetik tarbiyani ilmiy jihatdan asoslash uchun xizmat qiladi. Bu asoslarni pedagogika fani ishlab chiqadi, yoshlarni go‘zallikni his qila olish, tushunishga o‘rganish vositalari va yo‘llari belgilab beradi. Pedagogikaning falsafa va boshqa ijtimoiy fanlar bilan bog‘liqligini, hal etadigan ilmiy masalalarning umumiyligini pedagogikaning ijtimoiy xususiyati, uning mafkuraviy yo‘nalishga ega ekanligini ta’kidlab turadi. Tarbiyaning hamma muammolarini boshqa siyosiy, ijtimoiy masalalar bilan bir qatorda hal etish