TARBIYANING UMUMIY METODLARI, SHAKLLARI VA VOSITALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

22,5 KB


TARBIYANING UMUMIY METODLARI, SHAKLLARI VA VOSITALARI
Reja:
1.Tarbiya shakllari (turlari) haqida tushuncha. 
2.Tarbiyaning umumiy metodlari va vositalari. 
3.Boshlang‘ich sinflarda tarbiya metodlari, vositalari tasnifi va ularni  tanlab olish
shartlari.
Tayanch so’zlar:  Tarbiya shakllari, tarbiyaning umumiy metodlari,tarbiyaning
vositalari.,maqsad, mazmun, shakl.
Maqsad, mazmun, shakl, metod va vositalar kabi tushunchalar tarbiya jarayonining
mohiyatini ochib beradi. Biroq, tarbiya mohiyatini yoritishda o’ziga xos ahamiyatga
ega bo’lgan yana bir tushuncha ham mavjud, bu tarbiya metodlari tushunchasidir.
Tarbiya metodi (yunoncha «metodos» – yo’l) tarbiya maqsadiga erishishning yo’li;
tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg’ulari va xulqiga ta’sir etish usullari. Maktab
amaliyotiga  tatbiq  etilganda,  metodlar  –  bu  tarbiyalanuvchilarning  ongi,  irodasi,
tuyg’ulari va xulqiga ta’sir etish usullaridir.
Tarbiyaning mutlaqo yangi metodlarini yaratishga bironta tarbiyachining kuchi
yetmaydi. Metodlarni takomillashtirish muammosi doimo mavjud, har bir tarbiyachi
o’zining  imkoniyatiga  ko’ra  uni  hal  qiladi,  tarbiya  jarayonining  aniq  shart-
sharoitlariga mos ravishda o’zining xususiy qarashlarini ifoda etish asosida umumiy
metodikani boyitadi.
Metodning ijobiy va salbiysi bo’lmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yo’lni yuqori
darajadagi  samarali  va  samarasiz  deya  baholash  mumkin  emas.  Metodning
Logotip
TARBIYANING UMUMIY METODLARI, SHAKLLARI VA VOSITALARI Reja: 1.Tarbiya shakllari (turlari) haqida tushuncha. 2.Tarbiyaning umumiy metodlari va vositalari. 3.Boshlang‘ich sinflarda tarbiya metodlari, vositalari tasnifi va ularni tanlab olish shartlari. Tayanch so’zlar: Tarbiya shakllari, tarbiyaning umumiy metodlari,tarbiyaning vositalari.,maqsad, mazmun, shakl. Maqsad, mazmun, shakl, metod va vositalar kabi tushunchalar tarbiya jarayonining mohiyatini ochib beradi. Biroq, tarbiya mohiyatini yoritishda o’ziga xos ahamiyatga ega bo’lgan yana bir tushuncha ham mavjud, bu tarbiya metodlari tushunchasidir. Tarbiya metodi (yunoncha «metodos» – yo’l) tarbiya maqsadiga erishishning yo’li; tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg’ulari va xulqiga ta’sir etish usullari. Maktab amaliyotiga tatbiq etilganda, metodlar – bu tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg’ulari va xulqiga ta’sir etish usullaridir. Tarbiyaning mutlaqo yangi metodlarini yaratishga bironta tarbiyachining kuchi yetmaydi. Metodlarni takomillashtirish muammosi doimo mavjud, har bir tarbiyachi o’zining imkoniyatiga ko’ra uni hal qiladi, tarbiya jarayonining aniq shart- sharoitlariga mos ravishda o’zining xususiy qarashlarini ifoda etish asosida umumiy metodikani boyitadi. Metodning ijobiy va salbiysi bo’lmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yo’lni yuqori darajadagi samarali va samarasiz deya baholash mumkin emas. Metodning
samaradorligini  u  qo’llanilayotgan  sharoit  nuqtai  nazaridan  baholash  mumkin.
Tarbiya  metodlarini  maqsadga  muvofiq  tanlash  bir  qator  omillarga
bog’liq.Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiya maqsadi va mazmuni metodlarni
to’g’ri  muvofiq  bo’lishi  zarur.  Tarbiyaning  mazmuni  shaxsning  shakllanishiga
qo’yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat. Unutmaslik kerakki, aynan bitta
vazifa turli xil fikrlar bilan to’ldirilgan bo’lishi mumkin. Shuning uchun metodlarni
umuman mazmun bilan emas, balki aniq fikr bilan bog’lash g’oyat muhimdir.
3.2.Tarbiya metodlari tasnifi.
Metodlarni bilish ularni biror asos, belgi bo’yicha guruhlarga ajratishga olib keladi.
Pedagogikada  biron  bir  asos  bo’yicha  metodlarni  qat’iy  klassifikatsiyasi  ishlab
chiqilmagan. Mutaxassislar metodlarni ko’p qo’llanishiga qarab ishontirish, mashq,
namuna, taqdirlash, jazolash metodlarini o’rganganlar. Albatta pedagogik amaliyotda
ushbu metodlarni ko’p uchratamiz. Pedagog o’quvchilar bilan birgalikda axloqiy
normalarni muhokama qilib, tushuntirib, ularni faoliyatga jalb etib, ularga namuna
bo’lib tarbiyalaydi. Va nihoyat u o’quvchilarni xatti-harakatlarini muhokama qilib,
ularni stimullashtiradi hamda xulq-atvorini tuzatib, rivojlantiradi.
Ilmiy tavsiflash obyektlarni bir-biridan farqlash uchun qat’iy asos va belgiga ko’ra
ajratishni  talab  etadi.  Shuning  uchun  metodlar  klassifikatsiyasi  ularni  bilishni,
ikkinchidan ularni ongli, samarali qo’llashni ifodalaydi.Tahlillar shuni ko’satadiki,
klassifikatsiyalar asosini shaxsning u yoki bu sohasiga (ongiga, xulqiga, hissiyotiga)
ta’sir etish yo’naltirilishi bilan xarakterlanadi. Boshqacha aytganda shaxsni bilimini,
qarashlarini,  idrokini  shakllantirishga  yo’naltirilgan  metodlar  bor.  Ular  ongni
shakllantiruvchi  metodlar  deyiladi.  Bundan  tashqari,  shaxsni  xulq-atvoriga  va
faoliyatiga  yo’naltirilgan  metodlar  mavjud.  Bularni  xulqni  shakllantiruvchi  va
faoliyatni  tashkil  etuvchi  metodlar  deyiladi.  Yana  xulqni  stimullashtirishga  va
tuzatishga  yo’naltirilga  metodlar  mavjud  bo’lib,  ular  xulqni  stimullashtiruvchi
metodlar  deyiladi.Yu.K.Babanskiy  tomonidan  tavsiya  etilgan  ta’lim  va  tarbiya
metodlari klassifikatsiyasining asosini faoliyat konsepsiyasi tashkil etadi. Unga ko’ra
har qanday faoliyat komponentlarini anglash, tashkil etish, stimullashtirish va nazorat
tashkil  etadi.  Faoliyat  tarbiya  jarayoni  tuzilishida  muhim  o’rin  egallab,  butun
pedagogik jarayonni umumiy metodlarini to’rt guruhga ajratishning asosi hisoblanadi.
Logotip
samaradorligini u qo’llanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan baholash mumkin. Tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga bog’liq.Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiya maqsadi va mazmuni metodlarni to’g’ri muvofiq bo’lishi zarur. Tarbiyaning mazmuni shaxsning shakllanishiga qo’yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat. Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan to’ldirilgan bo’lishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan emas, balki aniq fikr bilan bog’lash g’oyat muhimdir. 3.2.Tarbiya metodlari tasnifi. Metodlarni bilish ularni biror asos, belgi bo’yicha guruhlarga ajratishga olib keladi. Pedagogikada biron bir asos bo’yicha metodlarni qat’iy klassifikatsiyasi ishlab chiqilmagan. Mutaxassislar metodlarni ko’p qo’llanishiga qarab ishontirish, mashq, namuna, taqdirlash, jazolash metodlarini o’rganganlar. Albatta pedagogik amaliyotda ushbu metodlarni ko’p uchratamiz. Pedagog o’quvchilar bilan birgalikda axloqiy normalarni muhokama qilib, tushuntirib, ularni faoliyatga jalb etib, ularga namuna bo’lib tarbiyalaydi. Va nihoyat u o’quvchilarni xatti-harakatlarini muhokama qilib, ularni stimullashtiradi hamda xulq-atvorini tuzatib, rivojlantiradi. Ilmiy tavsiflash obyektlarni bir-biridan farqlash uchun qat’iy asos va belgiga ko’ra ajratishni talab etadi. Shuning uchun metodlar klassifikatsiyasi ularni bilishni, ikkinchidan ularni ongli, samarali qo’llashni ifodalaydi.Tahlillar shuni ko’satadiki, klassifikatsiyalar asosini shaxsning u yoki bu sohasiga (ongiga, xulqiga, hissiyotiga) ta’sir etish yo’naltirilishi bilan xarakterlanadi. Boshqacha aytganda shaxsni bilimini, qarashlarini, idrokini shakllantirishga yo’naltirilgan metodlar bor. Ular ongni shakllantiruvchi metodlar deyiladi. Bundan tashqari, shaxsni xulq-atvoriga va faoliyatiga yo’naltirilgan metodlar mavjud. Bularni xulqni shakllantiruvchi va faoliyatni tashkil etuvchi metodlar deyiladi. Yana xulqni stimullashtirishga va tuzatishga yo’naltirilga metodlar mavjud bo’lib, ular xulqni stimullashtiruvchi metodlar deyiladi.Yu.K.Babanskiy tomonidan tavsiya etilgan ta’lim va tarbiya metodlari klassifikatsiyasining asosini faoliyat konsepsiyasi tashkil etadi. Unga ko’ra har qanday faoliyat komponentlarini anglash, tashkil etish, stimullashtirish va nazorat tashkil etadi. Faoliyat tarbiya jarayoni tuzilishida muhim o’rin egallab, butun pedagogik jarayonni umumiy metodlarini to’rt guruhga ajratishning asosi hisoblanadi.
Shunday  qilib,  an’anaviy  pedagogika  fanida  tarbiya  metodlarini  to’rt  guruhga
ajratilganligini ko’plab mutaxassislar tomonidan guvohi bo’lamiz:
a) ongni shakllantirish metodlari: hikoya, suhbat, ma’ruza, munozara, muhokama;
b)  faoliyatni  tashkil  etish  va  xulq-atvorni  shakllantirish  metodlari:  mashq,
o’rgatish, topshiriq, talab va tarbiyaviy vaziyatlarni yaratish;
d) xulqni stimullashtiruvchi metodlar: musobaqa, o’yin, taqdirlash va jazolash;
e) nazorat, o’z-o’zini nazorat va baholash metodlari: kuzatish, so’rov, faoliyat
natijalarini tahlil qilish.
Metodlarni guruhlar bo’yicha ajratish mumkin, lekin shaxs qismlar bo’yicha emas,
balki bir butun holda shakllanadi, nimagaki ong, munosabatlar, xulq, atvor har qanday
holatda  mo’ljalli  va  tasodifiy  harakatlar  ta’sirida  butunlikda  shakllanadi.
Psixologiyada  ong  va  faoliyat  birligi  prinsipi  mavjud,  ya’ni  ong  faoliyatda
shakllanadi.  Birinchi  guruh  metodlarining  asosiy  vazifasi  tarbiyalanuvchilarda
munosabatlarni, yo’nalganlikni, ishonch va qarashlarni  shakllantirish hisoblanadi.
Bular asosida xulq-atvor normalari, ijtimoiy qadriyatlar to’g’risidagi bilimlar yotadi.
Birinchi  navbatda  insonni  ishonchi  uning  xattiharakatlarida  ifodalanadi.Ikkinchi
guruh metodlari tarbiyani faoliyatda amalga oshishi prinsipiga amal qilishni talab
etadi. Shaxsda  u yoki  bu sifatlarni  sharoit  yaratmasdan  shakllantirib bo’lmaydi.
Pedagoglarni vazifasi ana shunday sharoitlarni hosil qilish hisoblanadi. Uchinchi
guruh  metodlari  yordamida  pedagoglar  va  tarbiyalanuvchilarni  o’zlari  o’z  xatti-
harakatlarini nazorat qilib, tarbiyalanuvchilarni faoliyat motivlariga ta’sir etadilar.
Nazorat va o’z-o’zini nazorat qilish metodlari tarbiya natijalarini baholashga va
tahlil etishga yo’naltirilgan bo’lib, tarbiyalanuvchilarni shakllanashiga ta’sir etadi.
Agar tarbiya natijalari tarbiyalanuvchilar bilan birga tahlil etilsa, samaradorlilikka
erishiladi hamda ularni o’z-o’zini tarbiyalashi stimullashadi.
3.3. Ijtimoiy ongini shakllantiruvchi metodlar.
Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi metodlar o’quvchilarda ma’naviy-axloqiy sifatlar,
e’tiqod hamda dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ularning ongi, histuyg’usi va
irodasiga ta’sir ko’rsatish usullari sanaladi. Bu guruh usullarining mohiyati shundaki,
ular orqali o’quvchilar ongiga jamiyatda ustuvor o’rin tutuvchi ijtimoiy g’oya va
maqsadlar  singdiriladi.  Yoshlar  dunyoqarashini  shakllantirish,  ularning  hayot
mazmunini tushunib olishlariga ko’maklashish uchun ijtimoiy ongni shakllantiruvchi
Logotip
Shunday qilib, an’anaviy pedagogika fanida tarbiya metodlarini to’rt guruhga ajratilganligini ko’plab mutaxassislar tomonidan guvohi bo’lamiz: a) ongni shakllantirish metodlari: hikoya, suhbat, ma’ruza, munozara, muhokama; b) faoliyatni tashkil etish va xulq-atvorni shakllantirish metodlari: mashq, o’rgatish, topshiriq, talab va tarbiyaviy vaziyatlarni yaratish; d) xulqni stimullashtiruvchi metodlar: musobaqa, o’yin, taqdirlash va jazolash; e) nazorat, o’z-o’zini nazorat va baholash metodlari: kuzatish, so’rov, faoliyat natijalarini tahlil qilish. Metodlarni guruhlar bo’yicha ajratish mumkin, lekin shaxs qismlar bo’yicha emas, balki bir butun holda shakllanadi, nimagaki ong, munosabatlar, xulq, atvor har qanday holatda mo’ljalli va tasodifiy harakatlar ta’sirida butunlikda shakllanadi. Psixologiyada ong va faoliyat birligi prinsipi mavjud, ya’ni ong faoliyatda shakllanadi. Birinchi guruh metodlarining asosiy vazifasi tarbiyalanuvchilarda munosabatlarni, yo’nalganlikni, ishonch va qarashlarni shakllantirish hisoblanadi. Bular asosida xulq-atvor normalari, ijtimoiy qadriyatlar to’g’risidagi bilimlar yotadi. Birinchi navbatda insonni ishonchi uning xattiharakatlarida ifodalanadi.Ikkinchi guruh metodlari tarbiyani faoliyatda amalga oshishi prinsipiga amal qilishni talab etadi. Shaxsda u yoki bu sifatlarni sharoit yaratmasdan shakllantirib bo’lmaydi. Pedagoglarni vazifasi ana shunday sharoitlarni hosil qilish hisoblanadi. Uchinchi guruh metodlari yordamida pedagoglar va tarbiyalanuvchilarni o’zlari o’z xatti- harakatlarini nazorat qilib, tarbiyalanuvchilarni faoliyat motivlariga ta’sir etadilar. Nazorat va o’z-o’zini nazorat qilish metodlari tarbiya natijalarini baholashga va tahlil etishga yo’naltirilgan bo’lib, tarbiyalanuvchilarni shakllanashiga ta’sir etadi. Agar tarbiya natijalari tarbiyalanuvchilar bilan birga tahlil etilsa, samaradorlilikka erishiladi hamda ularni o’z-o’zini tarbiyalashi stimullashadi. 3.3. Ijtimoiy ongini shakllantiruvchi metodlar. Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi metodlar o’quvchilarda ma’naviy-axloqiy sifatlar, e’tiqod hamda dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ularning ongi, histuyg’usi va irodasiga ta’sir ko’rsatish usullari sanaladi. Bu guruh usullarining mohiyati shundaki, ular orqali o’quvchilar ongiga jamiyatda ustuvor o’rin tutuvchi ijtimoiy g’oya va maqsadlar singdiriladi. Yoshlar dunyoqarashini shakllantirish, ularning hayot mazmunini tushunib olishlariga ko’maklashish uchun ijtimoiy ongni shakllantiruvchi
usullar  qo’llaniladi.  O’quvchilarda  g’oyaviy  onglilik  va  ijtimoiy  faollik,  ya’ni,
davlatning  ichki  va  xalqaro  siyosati  mazmunini  tushunish  va  idrok  qilish
ko’nikmalarini tarbiyalash lozim. Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda eng
ko’p  ishlatiladigan  usuldir.Tushuntirishning  vazifasi  o’quvchilarni  yuksak
madaniyatli, milliy g’urur tuyg’usiga ega bo’lib voyaga yetishlarini tarbiyalashga
yordam berishdan iborat.
Tushuntirishda o’quvchilarga mamlakat fuqarosining davlatga nisbatan muayyan
huquq va burchlar asosida bog’langanligi borasida ma’lumotlar beriladi. Bunda davlat
bayrog’i, gerbi, madhiyasi hamda konstitusiyasiga sadoqat ruhida tarbiya berishning
ahamiyati  katta.  Shu  sababli  davlat  bayrog’i,  gerbi,  madhiyasi  hamda
konstitusiyasining mohiyati tushuntirialdi.
Suhbat. O’quvchi shaxsini g’oyaviy va ma’naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda
o’qituvchining  jonli  so’zi  eng ta’sirchan  usul  hisoblanadi.  Suhbat  uchun  mavzu
tanlashda uning mazkur sinf o’quvchilari uchun dolzarbligi, o’quvchilarda ma’naviy-
axloqiy  ishonch  uyg’otishning  suhbat  mazmuniga  bo’lgan  munosabatlari  va
suhbatdan kutilayotgan natijani hisobga olish zarur. Suhbat quyidagi mavzularda
uyushtirilishi mumkin:
a) etik mavzular (ijtimoiy ma’naviy-axloqiy me’yorlar, jamiyatda ustuvor o’rin
tutuvchi ijtimoiy munosabatlar, jamoa orasida o’zini tutish qoidalari va boshqalar);
b) estetik mavzular (tabiat go’zalligi, shaxslararo munosabatlar, inson go’zalligi);
v) siyosiy mavzular (davlatning ichki va tashqi siyosati, dunyo voqealari, xalqaro
munosabatlar va boshqalar);
g)  ta’lim  va bilishga  oid  mavzular  (koinot, hayvonot  va o’simliklar  dunyosi,
elektronika va boshqalar).
Suhbatlarning,  shuningdek,  ijtimoiy-foydali  mehnatni  tashkil  etish,  huquqiy,
ekologik,  iqtisodiy  va  gigienik  mavzularda  ham  tashkil  etilishi  o’zining  ijobiy
natijalarini beradi. Suhbat davomida o’quvchilarga ularning o’z fikrlarini erkin ifoda
etishlari hamda mustaqil fikrlashlariga imkon beruvchi savollar bilan murojaat qilish
juda  muhimdir.  Bu  borada  bahs-munozaralarning  ahamiyati  katta.  Hikoya.
O’quvchilar  odatda  hayot  va  turli  adabiyotlardan  olingan  aniq  misollar  bilan
boyitilgan hikoyalarni katta qiziqish bilan tinglaydilar. Ularga axloq me’yorlari, xalq
o’tmishi, tabiiy boylar, qahramonlar hayoti va jasorati, shuningdek, tarix, adabiyot va
Logotip
usullar qo’llaniladi. O’quvchilarda g’oyaviy onglilik va ijtimoiy faollik, ya’ni, davlatning ichki va xalqaro siyosati mazmunini tushunish va idrok qilish ko’nikmalarini tarbiyalash lozim. Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda eng ko’p ishlatiladigan usuldir.Tushuntirishning vazifasi o’quvchilarni yuksak madaniyatli, milliy g’urur tuyg’usiga ega bo’lib voyaga yetishlarini tarbiyalashga yordam berishdan iborat. Tushuntirishda o’quvchilarga mamlakat fuqarosining davlatga nisbatan muayyan huquq va burchlar asosida bog’langanligi borasida ma’lumotlar beriladi. Bunda davlat bayrog’i, gerbi, madhiyasi hamda konstitusiyasiga sadoqat ruhida tarbiya berishning ahamiyati katta. Shu sababli davlat bayrog’i, gerbi, madhiyasi hamda konstitusiyasining mohiyati tushuntirialdi. Suhbat. O’quvchi shaxsini g’oyaviy va ma’naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda o’qituvchining jonli so’zi eng ta’sirchan usul hisoblanadi. Suhbat uchun mavzu tanlashda uning mazkur sinf o’quvchilari uchun dolzarbligi, o’quvchilarda ma’naviy- axloqiy ishonch uyg’otishning suhbat mazmuniga bo’lgan munosabatlari va suhbatdan kutilayotgan natijani hisobga olish zarur. Suhbat quyidagi mavzularda uyushtirilishi mumkin: a) etik mavzular (ijtimoiy ma’naviy-axloqiy me’yorlar, jamiyatda ustuvor o’rin tutuvchi ijtimoiy munosabatlar, jamoa orasida o’zini tutish qoidalari va boshqalar); b) estetik mavzular (tabiat go’zalligi, shaxslararo munosabatlar, inson go’zalligi); v) siyosiy mavzular (davlatning ichki va tashqi siyosati, dunyo voqealari, xalqaro munosabatlar va boshqalar); g) ta’lim va bilishga oid mavzular (koinot, hayvonot va o’simliklar dunyosi, elektronika va boshqalar). Suhbatlarning, shuningdek, ijtimoiy-foydali mehnatni tashkil etish, huquqiy, ekologik, iqtisodiy va gigienik mavzularda ham tashkil etilishi o’zining ijobiy natijalarini beradi. Suhbat davomida o’quvchilarga ularning o’z fikrlarini erkin ifoda etishlari hamda mustaqil fikrlashlariga imkon beruvchi savollar bilan murojaat qilish juda muhimdir. Bu borada bahs-munozaralarning ahamiyati katta. Hikoya. O’quvchilar odatda hayot va turli adabiyotlardan olingan aniq misollar bilan boyitilgan hikoyalarni katta qiziqish bilan tinglaydilar. Ularga axloq me’yorlari, xalq o’tmishi, tabiiy boylar, qahramonlar hayoti va jasorati, shuningdek, tarix, adabiyot va
san’at haqida hikoya qilib berish mumkin. Badiiy adabiyot namunalari, shuningdek,
ommaviy axborot vositalari - radio, televideniya, gazeta va jurnallar sahifalarida e’lon
qilingan ma’lumotlar ham o’quvchilar uchun qimmatli material bo’ladi. Suhbat ham,
hikoya  ham  o’quvchilarning  yoshiga  mos  mavzularda  ular  tushunadigan  so’zlar
vositasida  adabiy  tilda  o’tkazilishi  maqsadga  muvofiqdir.  Suhbat  yoki  hikoya
mavzusining  o’quvchilar  tomonidan  belgilanishi,  ularning  samarali  kechishini
ta’minlaydi,  buning  natijasida  o’quvchilar  ilgari  surilayotgan  mavzuga  befarq
qaramaydilar.
O’quvchilar o’z atrofidagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy sifatlarni ko’rishlari va
ibrat  olishlari  nihoyatda  muhim.O’qituvchining  shaxsan  o’zi  namuna  bo’lishi,
ayniqsa, yoshlarga kata ta’sir ko’rsatadi. Ular o’qituvchining darsda va hayotda o’zini
qanday tutishini, kishilar bilan qanday muomala qilishini, o’z vazifalarini qanday
bajarishini kuzatib yuradilar.
O’quvchilar  o’zlariga  yaqin  kishilarning  xulq-atvoriga  taqlid  qiladilar,  xulq-
atvorlar  bolalarda yaxshi  sifatlarning, ba’zan esa  yomon sifatlarning ham  tarkib
topishiga ta’sir ko’rsatadi. Shuning uchun o’qituvchi va ota-onalar har qanday holatda
ham o’zlarini tuta bilishlari kerak. Ular qayerda bo’lishmasin, atroflarida bolalar
borligini  his  etishlari  lozim.  Kattalarning  so’zi  bilan  yurishturishi  va  xatti-
harakatlarida tafovut bo’lmasligi kerak.
Ilg’or kishilarning hayoti va faoliyatidan olingan ma’lumotlar, adabiy asar,kinofilm
va  spektakllar  qahramonlarining  xatti-harakatidagi  yaxshi  namunalar  bolalarning
ongiga kuchli ta’sir qiladi. Maktablarda ishlab chiqarish ilg’orlari bilan uchrashuvlar
o’tkaziladi.
O’quvchilar  o’z  ota-onalarining  ishlab  chiqarishdagi  muvaffaqiyatlari  bilan
faxrlanadilar,  ularga  taqlid  qilishga  intiladilar.  Namunada  xalq  pedagogikasi
g’oyalaridan ham foydalaniladi. Ota-onalar o’z farzandlarini hamisha katta hayotiy
tajribaga ega, dunyoqarashi va bilim doirasi keng kishilardan ibrat olishga da’vat qilib
kelganlar. Masalan, «qush uyasida ko’rganini qiladi». Juda oddiy xulosa. Shu oddiy
xulosa  ostida  qancha  fikrlar  jamlanib  yotganligini  hamisha  ham  fahmiga
boravermaymiz. Bu bilan xalq «uyingda tartibli bo’l, aks holda bolang ko’chada
tartibsiz  bo’ladi»,  «bola  oldida  birovlarning  g’iybatini  qilma,  bolang  g’iybatchi
bo’ladi».
Logotip
san’at haqida hikoya qilib berish mumkin. Badiiy adabiyot namunalari, shuningdek, ommaviy axborot vositalari - radio, televideniya, gazeta va jurnallar sahifalarida e’lon qilingan ma’lumotlar ham o’quvchilar uchun qimmatli material bo’ladi. Suhbat ham, hikoya ham o’quvchilarning yoshiga mos mavzularda ular tushunadigan so’zlar vositasida adabiy tilda o’tkazilishi maqsadga muvofiqdir. Suhbat yoki hikoya mavzusining o’quvchilar tomonidan belgilanishi, ularning samarali kechishini ta’minlaydi, buning natijasida o’quvchilar ilgari surilayotgan mavzuga befarq qaramaydilar. O’quvchilar o’z atrofidagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy sifatlarni ko’rishlari va ibrat olishlari nihoyatda muhim.O’qituvchining shaxsan o’zi namuna bo’lishi, ayniqsa, yoshlarga kata ta’sir ko’rsatadi. Ular o’qituvchining darsda va hayotda o’zini qanday tutishini, kishilar bilan qanday muomala qilishini, o’z vazifalarini qanday bajarishini kuzatib yuradilar. O’quvchilar o’zlariga yaqin kishilarning xulq-atvoriga taqlid qiladilar, xulq- atvorlar bolalarda yaxshi sifatlarning, ba’zan esa yomon sifatlarning ham tarkib topishiga ta’sir ko’rsatadi. Shuning uchun o’qituvchi va ota-onalar har qanday holatda ham o’zlarini tuta bilishlari kerak. Ular qayerda bo’lishmasin, atroflarida bolalar borligini his etishlari lozim. Kattalarning so’zi bilan yurishturishi va xatti- harakatlarida tafovut bo’lmasligi kerak. Ilg’or kishilarning hayoti va faoliyatidan olingan ma’lumotlar, adabiy asar,kinofilm va spektakllar qahramonlarining xatti-harakatidagi yaxshi namunalar bolalarning ongiga kuchli ta’sir qiladi. Maktablarda ishlab chiqarish ilg’orlari bilan uchrashuvlar o’tkaziladi. O’quvchilar o’z ota-onalarining ishlab chiqarishdagi muvaffaqiyatlari bilan faxrlanadilar, ularga taqlid qilishga intiladilar. Namunada xalq pedagogikasi g’oyalaridan ham foydalaniladi. Ota-onalar o’z farzandlarini hamisha katta hayotiy tajribaga ega, dunyoqarashi va bilim doirasi keng kishilardan ibrat olishga da’vat qilib kelganlar. Masalan, «qush uyasida ko’rganini qiladi». Juda oddiy xulosa. Shu oddiy xulosa ostida qancha fikrlar jamlanib yotganligini hamisha ham fahmiga boravermaymiz. Bu bilan xalq «uyingda tartibli bo’l, aks holda bolang ko’chada tartibsiz bo’ladi», «bola oldida birovlarning g’iybatini qilma, bolang g’iybatchi bo’ladi».
Izohlash – tarbiyalanuvchiga hissiy-og’zaki ta’sir etish usuli. Izohlashning hikoya
va tushuntirishdan farqlanadigan muhim belgisi muayyan guruh yoki alohida shaxsga
yo’naltirilganligidir. Ushbu metodni qo’llash sinfning o’quvchilarining umumiy yoki
jamoa  a’zolarining  shaxsiy  xususiyatlarini  bilishga  asoslanadi.  Boshlang’ich  sinf
o’quvchilari  bilan  ish  olib  borishda  izohlashning  elementar  usul  va  vositalari
qo’llaniladi: «Shunday harakat qilish kerak», «Hamma shunday qiladi». O’smirlar
bilan ishlaganda ma’naviy-axloqiy tushunchalarning ijtimoiy ahamiyati va ma’nosini
izohlash zarur. Izohlash quyidagi holatlarni yuzaga keltirish uchun qo’llaniladi:
1) yangi ma’naviy-axloqiy sifatlar yoki xulq ko’nikmalarini tarkib toptirish va
mustahkamlash;
2) tarbiyalanuvchilarning sodir etilgan muayyan hodisa (masalan, sinf o’quvchilari
ommaviy ravishda darsga kelmaganlari)ga to’g’ri, ongli munosabatni hosil qilish.
Maktab amaliyotida izohlash ishontirishga tayanadi. Ishontirish vositasida o’quvchi
ruhiyatiga  sezilarsiz  holda  ta’sir  etiladi.  Boshlang’ich  sinf  o’quvchilari  hamda
o’smirlar ishonuvchan bo’lishadi. Pedagog ishontirishdan tarbiyalanuvchi ma’lum
ko’rsatmani qabul qilishi zarur bo’lgan vaziyatlarda foydalanadi. Mazkur metoddan
boshqa  metodlarning  ta’sirini  kuchaytirish  uchun  ham  foydalaniladi.  Munozara
tarbiyalanuvchilarga hissiy-og’zaki ta’sir ko’rsatish asosida ularda ma’naviy-axloqiy
sifatlarni  shakllantirishga  yo’naltirilgan  bahs-munozara  usuli  bo’lib,  siyosiy,
iqtisodiy, madaniy, estetik va huquqiy mavzular («Did haqida bahs», «Mashhur
bo’lish  yo’llari»,  «Biz  madaniyatli  kishilarmizmi?»  va  hokazolar)da  o’tkaziladi.
Munozara turli nuqtai nazarlar to’qnashgan vaziyatda o’quvchilarda ma’lum hodisaga
nisbatan ishonch hosil qilishga yordam beradi. Munozara asosida turli qarashlar
yotadi.  Bahs  ijobiy  natija  berishi  uchun  puxta  tayyorgarlik  ko’rish  maqsadga
muvofiq. Munozara uchun mustaqil mulohaza va qarashni yuzaga keltiruvchi 5-6 ta
savol  tayyorlanadi.  Ushbu  savollar  bilan  munozara  ishtirokchilari  oldindan
tanishtiriladilar. Ba’zan  tarbiyachi  munozara  ishtirokchilarini  o’zi  tayinlashi  ham
mumkin. Chiqishlar jonli, erkin va qisqa bo’lishi zarur. Matnni yozish kerak emas,
agar shunday holat yuz bersa munozara
zerikarli tus oladi. Pedagog munozara ishtirokchilariga fikrlarini ixcham, asosli va
dalillar asosida bayon etishga yordam beradi.
Logotip
Izohlash – tarbiyalanuvchiga hissiy-og’zaki ta’sir etish usuli. Izohlashning hikoya va tushuntirishdan farqlanadigan muhim belgisi muayyan guruh yoki alohida shaxsga yo’naltirilganligidir. Ushbu metodni qo’llash sinfning o’quvchilarining umumiy yoki jamoa a’zolarining shaxsiy xususiyatlarini bilishga asoslanadi. Boshlang’ich sinf o’quvchilari bilan ish olib borishda izohlashning elementar usul va vositalari qo’llaniladi: «Shunday harakat qilish kerak», «Hamma shunday qiladi». O’smirlar bilan ishlaganda ma’naviy-axloqiy tushunchalarning ijtimoiy ahamiyati va ma’nosini izohlash zarur. Izohlash quyidagi holatlarni yuzaga keltirish uchun qo’llaniladi: 1) yangi ma’naviy-axloqiy sifatlar yoki xulq ko’nikmalarini tarkib toptirish va mustahkamlash; 2) tarbiyalanuvchilarning sodir etilgan muayyan hodisa (masalan, sinf o’quvchilari ommaviy ravishda darsga kelmaganlari)ga to’g’ri, ongli munosabatni hosil qilish. Maktab amaliyotida izohlash ishontirishga tayanadi. Ishontirish vositasida o’quvchi ruhiyatiga sezilarsiz holda ta’sir etiladi. Boshlang’ich sinf o’quvchilari hamda o’smirlar ishonuvchan bo’lishadi. Pedagog ishontirishdan tarbiyalanuvchi ma’lum ko’rsatmani qabul qilishi zarur bo’lgan vaziyatlarda foydalanadi. Mazkur metoddan boshqa metodlarning ta’sirini kuchaytirish uchun ham foydalaniladi. Munozara tarbiyalanuvchilarga hissiy-og’zaki ta’sir ko’rsatish asosida ularda ma’naviy-axloqiy sifatlarni shakllantirishga yo’naltirilgan bahs-munozara usuli bo’lib, siyosiy, iqtisodiy, madaniy, estetik va huquqiy mavzular («Did haqida bahs», «Mashhur bo’lish yo’llari», «Biz madaniyatli kishilarmizmi?» va hokazolar)da o’tkaziladi. Munozara turli nuqtai nazarlar to’qnashgan vaziyatda o’quvchilarda ma’lum hodisaga nisbatan ishonch hosil qilishga yordam beradi. Munozara asosida turli qarashlar yotadi. Bahs ijobiy natija berishi uchun puxta tayyorgarlik ko’rish maqsadga muvofiq. Munozara uchun mustaqil mulohaza va qarashni yuzaga keltiruvchi 5-6 ta savol tayyorlanadi. Ushbu savollar bilan munozara ishtirokchilari oldindan tanishtiriladilar. Ba’zan tarbiyachi munozara ishtirokchilarini o’zi tayinlashi ham mumkin. Chiqishlar jonli, erkin va qisqa bo’lishi zarur. Matnni yozish kerak emas, agar shunday holat yuz bersa munozara zerikarli tus oladi. Pedagog munozara ishtirokchilariga fikrlarini ixcham, asosli va dalillar asosida bayon etishga yordam beradi.
3.4. Faoliyatni tashkil etish va ijtimoiy xulq - atvor me’yorlarinishakllantirish.
Mashq va o’rgatish (faoliyatda mashqlantirish) metodlari muayyan mashq yordamida
bolalar faoliyatini oqilona, maqsadga muvofiq va har tomonlama puxta tashkil qilish,
ularni axloq me’yorlari va xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantirishdir. Odatlar
bolalikdan  tarkib  topadi  va  shaxs  rivojlanishining  keying  bosqichlarida
mustahkamlanib  boradi.O’qituvchi  hamda  ota-onalar  bolalarda  ijobiy  odatlarning
tarbiyalanib  borayotganligini  kuzatib  borishlari  kerak.  O’quvchilar  odatlarni  o’z
yaqinlaridan  meros  qilib  olmaydi,  balki  ular  atrofdagilar  bilan  faol  muloqotga
kirishishlari tufayli taqlid qilish, uzluksiz tarbiyani yo’lga qo’yish asosida tarkib
toptiriladi. Natijada odat xarakterga aylanadi. Mashq muayyan xatti-harakatlarni ko’p
marotaba takrorlashni o’z ichiga oladi. Mashq va odatlantirish o’quvchi uchun ongli,
ijobiy jarayondir. Mashq natijasini ko’nikma, odat, yangi bilimlar hosil qilinadi,
o’quvchining aqliy
qobiliyati  rivojlanadi,  ma’naviy-axloqiy  sifatlari  boyiydi,  hayotiy  tajribasi
ortadi.O’rgatish  tarbiyalanuvchilar  ijtimoiy  xulq-atvor  ko’nikmalari,  odatlarini
shakllantirish maqsadida rejali va izchil tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy
ishlardir.O’rgatish bir necha izchil harakatlar yig’indisidir. O’qituvchi bu harakatlarni
ko’rsatib berishi, tushuntirishi, kuzatishi lozim.
Tarbiya amaliyotida mashq qilishning turli xili mavjud:
1) faoliyatda mashq qilish;
2) kun tartibi mashqlari;
3) maxsus mashqlar.
Faoliyatda mashq qilish mehnat, ijtimoiy hamda jamoa faoliyatini tashkil etish va
o’zaro munosabatni yo’lga qo’yish odatlarini tarbiyalashga qaratilgandir. Kun tartibi
mashqlari belgilangan kun tartibiga amal qilish, shu bilan bog’liq istak va harakatlarni
boshqarish,  ish  va  bo’sh  vaqtdan  to’g’ri  foydalanish  odatiga  o’rgatadi.  Maxsus
mashqlar  madaniy  xulq  ko’nikma  va  malakalarini  hosil  qiladi,
mustahkamlaydi.Topshiriq o’quvchilarda mehnat, ijtimoiy xulq va hayotiy tajriba
ko’nikmalarini shakllantirish maqsadida qo’llaniladigan usul.
O’quvchilarning  topshiriqlarni  jamoa  bo’lib  bajarishlari  ularda  ijtimoiy  xulq
tajribalarini  shakllantirishda  alohida  ahamiyatga  ega.  O’quvchilar  o’z  kuchlarini
unum ishiga sarflashga, jamoa uchun ma’suliyatni his etishga o’rganadilar, mehnat
Logotip
3.4. Faoliyatni tashkil etish va ijtimoiy xulq - atvor me’yorlarinishakllantirish. Mashq va o’rgatish (faoliyatda mashqlantirish) metodlari muayyan mashq yordamida bolalar faoliyatini oqilona, maqsadga muvofiq va har tomonlama puxta tashkil qilish, ularni axloq me’yorlari va xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantirishdir. Odatlar bolalikdan tarkib topadi va shaxs rivojlanishining keying bosqichlarida mustahkamlanib boradi.O’qituvchi hamda ota-onalar bolalarda ijobiy odatlarning tarbiyalanib borayotganligini kuzatib borishlari kerak. O’quvchilar odatlarni o’z yaqinlaridan meros qilib olmaydi, balki ular atrofdagilar bilan faol muloqotga kirishishlari tufayli taqlid qilish, uzluksiz tarbiyani yo’lga qo’yish asosida tarkib toptiriladi. Natijada odat xarakterga aylanadi. Mashq muayyan xatti-harakatlarni ko’p marotaba takrorlashni o’z ichiga oladi. Mashq va odatlantirish o’quvchi uchun ongli, ijobiy jarayondir. Mashq natijasini ko’nikma, odat, yangi bilimlar hosil qilinadi, o’quvchining aqliy qobiliyati rivojlanadi, ma’naviy-axloqiy sifatlari boyiydi, hayotiy tajribasi ortadi.O’rgatish tarbiyalanuvchilar ijtimoiy xulq-atvor ko’nikmalari, odatlarini shakllantirish maqsadida rejali va izchil tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy ishlardir.O’rgatish bir necha izchil harakatlar yig’indisidir. O’qituvchi bu harakatlarni ko’rsatib berishi, tushuntirishi, kuzatishi lozim. Tarbiya amaliyotida mashq qilishning turli xili mavjud: 1) faoliyatda mashq qilish; 2) kun tartibi mashqlari; 3) maxsus mashqlar. Faoliyatda mashq qilish mehnat, ijtimoiy hamda jamoa faoliyatini tashkil etish va o’zaro munosabatni yo’lga qo’yish odatlarini tarbiyalashga qaratilgandir. Kun tartibi mashqlari belgilangan kun tartibiga amal qilish, shu bilan bog’liq istak va harakatlarni boshqarish, ish va bo’sh vaqtdan to’g’ri foydalanish odatiga o’rgatadi. Maxsus mashqlar madaniy xulq ko’nikma va malakalarini hosil qiladi, mustahkamlaydi.Topshiriq o’quvchilarda mehnat, ijtimoiy xulq va hayotiy tajriba ko’nikmalarini shakllantirish maqsadida qo’llaniladigan usul. O’quvchilarning topshiriqlarni jamoa bo’lib bajarishlari ularda ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirishda alohida ahamiyatga ega. O’quvchilar o’z kuchlarini unum ishiga sarflashga, jamoa uchun ma’suliyatni his etishga o’rganadilar, mehnat