TARBIYASI OGʻIR BOLALAR BILAN ISHLASHNING IJTIMOIY PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

23,5 KB


TARBIYASI OGʻIR BOLALAR BILAN ISHLASHNING IJTIMOIY
PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARI
1. Ijtimoiy pedagogning tarbiyasi ogʻir oʻspirinlar bilan ish olib boorish
2. Tarbiyasi ogʻir oʻsmirlar guruhlari bilan ijtimoiy pedagogik ish olib borishning
uslublari va texnologiyalari
Tayanch tushunchalar:  tarbiya, tarbiyasi og‘ir bolalar, o‘spirin,
xotira, tafakkur, tasavvur, Pedagogik taʼsir, kompleks tizimi, tarbiya vositalari,
shakl, mazmun.
28.1.  Ijtimoiy  pedagogning  tarbiyasi  ogʻir  oʻspirinlar  bilan  ish  olib
borish.  Maktab  ijtimoiy  pedagogikasining  asosiy  muammosi  tarbiyasi  ogʻir
oʻspirinlar hisoblanadi. 12-16 yoshli oʻgʻil-qizlar oʻspirin hisoblanishadi. Bu davr
shaxs shakllanishi jarayonida nihoyatda katta ahamiyatga ega. Shu bilan birga ham
oʻsmirlar ham  tarbiyachilar uchun qiyin davrdir. Oʻspirinlik yoshida bolaning
hayot sharoitlari va faoliyati ancha oʻzgaradi, ruhiyatining qayta qurilishi roʻy
beradi.  Tengqurlari  bilan  muomala  qilishning  yangi  shakllari  paydo  boʻladi.
Jamoada oʻspirinning ijtimoiy maqomida oʻzgarishlar roʻy beradi,ota-onalar va
ustozlar tomonidan unga talablar kuchayadi. Bu yoshda oʻspirinning vaqtinchalik
oila va maktabda ruhiy ajralishi sodir boʻladi. Oʻspirinning shakllanishida ota-
onaning  ahamiyati  pasayadi.  Odatda  u  rasmiy  jamoa  va  norasmiy  muomala
guruhini tanlash bilan band boʻladi va oxir oqibat oʻzini qulay sezadigan, unga
Logotip
TARBIYASI OGʻIR BOLALAR BILAN ISHLASHNING IJTIMOIY PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARI 1. Ijtimoiy pedagogning tarbiyasi ogʻir oʻspirinlar bilan ish olib boorish 2. Tarbiyasi ogʻir oʻsmirlar guruhlari bilan ijtimoiy pedagogik ish olib borishning uslublari va texnologiyalari Tayanch tushunchalar: tarbiya, tarbiyasi og‘ir bolalar, o‘spirin, xotira, tafakkur, tasavvur, Pedagogik taʼsir, kompleks tizimi, tarbiya vositalari, shakl, mazmun. 28.1. Ijtimoiy pedagogning tarbiyasi ogʻir oʻspirinlar bilan ish olib borish. Maktab ijtimoiy pedagogikasining asosiy muammosi tarbiyasi ogʻir oʻspirinlar hisoblanadi. 12-16 yoshli oʻgʻil-qizlar oʻspirin hisoblanishadi. Bu davr shaxs shakllanishi jarayonida nihoyatda katta ahamiyatga ega. Shu bilan birga ham oʻsmirlar ham tarbiyachilar uchun qiyin davrdir. Oʻspirinlik yoshida bolaning hayot sharoitlari va faoliyati ancha oʻzgaradi, ruhiyatining qayta qurilishi roʻy beradi. Tengqurlari bilan muomala qilishning yangi shakllari paydo boʻladi. Jamoada oʻspirinning ijtimoiy maqomida oʻzgarishlar roʻy beradi,ota-onalar va ustozlar tomonidan unga talablar kuchayadi. Bu yoshda oʻspirinning vaqtinchalik oila va maktabda ruhiy ajralishi sodir boʻladi. Oʻspirinning shakllanishida ota- onaning ahamiyati pasayadi. Odatda u rasmiy jamoa va norasmiy muomala guruhini tanlash bilan band boʻladi va oxir oqibat oʻzini qulay sezadigan, unga
hurmat  bilan  munosabatda  boʻlinadigan  guruhni  tanlaydi.  Bu  sport,  texnika
toʻgaragi boʻlishi mumkin. Shu bilan birga bu guruh oʻsmirlar yigʻilishib, ichib-
chekib oʻtirishadigan yertoʻla ham boʻlishi mumkin. 
Bu yoshda oʻspirinlarning kattalar xususan ota-onalar bilan muammolari
paydo boʻladi. Ota-ona oʻz farzandiga yosh bolaga boʻlganday qarashadi, bola esa
bu gʻamxoʻrlikdan chiqib ketmoqchi boʻladi. Shuning uchun uning kattalar bilan
munosabatida koʻp nizolar kelib chiqadi, bolada kattalar fikrlariga tanqid bilan
qarash kuchayadi. Kattalar bilan munosabatlar xarakteri ham oʻzgaradi: boʻysunish
pozitsiyasidan bola tenglik pozitsiyasiga oʻtmoqchi boʻladi. Bir vaqtning oʻzida
tengdoshlar bilan ham oʻzaro munosabatlarning xarakteri oʻzgaradi. Oʻspirinda
kattalik xissi tugʻiladi va xissiyot mustaqil boʻlishga intilish, kattalarning xohish
istaklariga  qarshi  chiqishda  namoyon  boʻladi.  Kichkina  bolaga  qaraganda
oʻspirinning qiziqishlari ham ancha oʻzgaradi. Ijodiy faoliyatga intilish bilan bir
qatorda  oʻspiringa  qiziqishlarning  beqarorligi  ham  xosdir.  Shunday  qilib
oʻspirinlik  yoshining  quyidagi  oʻziga  xos  xususiyatlarni  ajratsak  boʻladi:
emotsional voyaga yetmaganlik, oʻz xulq-atvorini toʻliq nazorat qila olmaslik, oʻz
ehtiyojlarini qondirish uchun imkoniyat va xohishlarini toʻgʻri baholay olmaslik,
katta boʻlishga intilish.
Oʻspirin yetarlicha voyaga yetgan shaxs emas. U insonning eng muhim
xislatlari va jihatlari shakllanishi bosqichida boʻlgan shaxsdir. Bu bosqich bolalik
va kattalik oʻrtasidagi davrdir. Shaxs hali oʻzini katta deb hisoblashi uchun yetarli
rivojlanmagan, biroq shu bilan birga atrofdagilar bilan munosabatga kirishishi va
oʻz harakatlarida ijtimoiy norma va qoidalar talablariga amal qilishi uchun yetarli
rivojlangan. 
Oʻspirin aqlli qarorlar qabul qilishga ongli harakatlar sodir etishga va ular
uchun axloqiy va huquqiy jihatdan masʼul boʻlishga qodir. Shuni taʼkidlash joizki,
oʻspirin oʻz xatti-harakatlari uchun huquqiy javobgarlikka tortiladigan shaxsdir.
Garchi qonun voyaga yetmaganlarning ijtimoiy psixologik rivojlanishini inobatga
olib,  ular  uchun  cheklangan  javobgarlikni  belgilasa  ham  katta  oʻspirinlik  va
oʻsmirlik  davrini  shaxsiy  javobgarlik  bilan  xarakterlanadigan  yosh  deb  qabul
Logotip
hurmat bilan munosabatda boʻlinadigan guruhni tanlaydi. Bu sport, texnika toʻgaragi boʻlishi mumkin. Shu bilan birga bu guruh oʻsmirlar yigʻilishib, ichib- chekib oʻtirishadigan yertoʻla ham boʻlishi mumkin. Bu yoshda oʻspirinlarning kattalar xususan ota-onalar bilan muammolari paydo boʻladi. Ota-ona oʻz farzandiga yosh bolaga boʻlganday qarashadi, bola esa bu gʻamxoʻrlikdan chiqib ketmoqchi boʻladi. Shuning uchun uning kattalar bilan munosabatida koʻp nizolar kelib chiqadi, bolada kattalar fikrlariga tanqid bilan qarash kuchayadi. Kattalar bilan munosabatlar xarakteri ham oʻzgaradi: boʻysunish pozitsiyasidan bola tenglik pozitsiyasiga oʻtmoqchi boʻladi. Bir vaqtning oʻzida tengdoshlar bilan ham oʻzaro munosabatlarning xarakteri oʻzgaradi. Oʻspirinda kattalik xissi tugʻiladi va xissiyot mustaqil boʻlishga intilish, kattalarning xohish istaklariga qarshi chiqishda namoyon boʻladi. Kichkina bolaga qaraganda oʻspirinning qiziqishlari ham ancha oʻzgaradi. Ijodiy faoliyatga intilish bilan bir qatorda oʻspiringa qiziqishlarning beqarorligi ham xosdir. Shunday qilib oʻspirinlik yoshining quyidagi oʻziga xos xususiyatlarni ajratsak boʻladi: emotsional voyaga yetmaganlik, oʻz xulq-atvorini toʻliq nazorat qila olmaslik, oʻz ehtiyojlarini qondirish uchun imkoniyat va xohishlarini toʻgʻri baholay olmaslik, katta boʻlishga intilish. Oʻspirin yetarlicha voyaga yetgan shaxs emas. U insonning eng muhim xislatlari va jihatlari shakllanishi bosqichida boʻlgan shaxsdir. Bu bosqich bolalik va kattalik oʻrtasidagi davrdir. Shaxs hali oʻzini katta deb hisoblashi uchun yetarli rivojlanmagan, biroq shu bilan birga atrofdagilar bilan munosabatga kirishishi va oʻz harakatlarida ijtimoiy norma va qoidalar talablariga amal qilishi uchun yetarli rivojlangan. Oʻspirin aqlli qarorlar qabul qilishga ongli harakatlar sodir etishga va ular uchun axloqiy va huquqiy jihatdan masʼul boʻlishga qodir. Shuni taʼkidlash joizki, oʻspirin oʻz xatti-harakatlari uchun huquqiy javobgarlikka tortiladigan shaxsdir. Garchi qonun voyaga yetmaganlarning ijtimoiy psixologik rivojlanishini inobatga olib, ular uchun cheklangan javobgarlikni belgilasa ham katta oʻspirinlik va oʻsmirlik davrini shaxsiy javobgarlik bilan xarakterlanadigan yosh deb qabul
qilsak  boʻladi.Tarbiyasi  ogʻir  oʻspirinlar  jismoniy  jihatdan  sogʻ-salomatdirlar,
biroq ularning taʼlim-tarbiyasi buzilgan. Ular oʻz tengdoshlaridan oʻqishda ortda
qoladilar, chunki ularda xotira, tafakkur va tasavvur xislari yaxshi rivojlanmagan. 
Garchi ular oʻzlariga qiziqarli narsani bajarishsa ham ular mehnat qilishni
yoqtirishmaydi, oʻzlarini biror ishni bajarishga majbur qila olmaydi, ular tizimli
shugʻullana olishmaydi. Tarbiyasi ogʻir oʻspirinlar maktab intizomi va tartibini
buzishadi,  oʻqishni  xohlashmaydi,  oʻqituvchilar,  tengdoshlar,  ota-ona  bilan
nizolashadilar. Maktabni tashlab ketishadi, oʻzlarini omadsiz deb bilishadi, ular
daydilik  qilishadi,  spirtli  ichimlik,  giyohvand  moddalar  isteʼmol  qilishadi,
huquqbuzarliklar sodir etishadi. Aynan oʻspirinlar jismoniy yoki jinsiy zoʻrlik
oqibatida oʻz jonlariga qasd qilishadi. 
Oʻspirinlarning  pedagogik  jihatdan  tarbiyalanmaganliklari  ijtimoiy
pedagogik hodisa boʻlib, oilaviy va maktab tarbiyasining kamchiligidir, maktabdan
tashqari tarbiya ishining qoniqarsiz yoʻlga qoʻyilganligi natijasidir. Amaliyotda
isbotlanganidek  oʻspirinni  oʻrab  turgan  bu  mihit  shakllari  odatda  ijtimoiy
pedagogik darajalari, yoʻnalishlari, oʻspiringa taʼsir qilish jihatidan turli boʻladi.
Agar oila, maktab, maktabdan tashqari muassasada bolani tarbiyalovchi omillarni
boshqarsa, koʻcha-koʻyda ularni boshqarib boʻlmaydi. Bu tarbiya jarayonida aks
etmasligi mumkin emas. Chunki oʻspirinlar boʻsh vaqtlarining aksariyati aynan
koʻchada oʻtkazishadi. U yerda ularning muomalasi, yaʼni eng muhim ijtimoiy
ehtiyojlaridan  biri  shakllanadi.  Oʻquvchi  oʻspirinlar  uchun  asosiy  faoliyat  bu
oʻqishdir.  Biroq  oʻqish  tarbiyasi  ogʻir  oʻspirinlar  uchun  oʻqituvchilar  va
tengqurlarining hurmatini qozona olish vositasi emas. Shuning uchun ular oʻzlariga
muhim boʻlgan faoliyatni maktabdan tashqarida izlashadi. Aynan shu yerda, oʻzi
kabi  oʻspirinlar  davrasida  ularga  yomon  xislatlar  va  qoʻpollik  uchun  tanbeh
berishmaydi, aksincha bu kamchiliklarni kattalik alomati deb bilishadi.
Biroq hozirgi kunda maktabda, yashash joylarida bolalar bilan birgalikda
ijtimoiy ish olib borish amaliyoti paydo boʻlmoqda. Bu faoliyat mikrotuman va
maktabda taʼlim-tarbiya ishlarini olib borishning yagona rejasi boʻyicha maktab va
barcha ijtimoiy xizmatlarni bolalar tarbiyasi va himoyasi muammosini yechish
Logotip
qilsak boʻladi.Tarbiyasi ogʻir oʻspirinlar jismoniy jihatdan sogʻ-salomatdirlar, biroq ularning taʼlim-tarbiyasi buzilgan. Ular oʻz tengdoshlaridan oʻqishda ortda qoladilar, chunki ularda xotira, tafakkur va tasavvur xislari yaxshi rivojlanmagan. Garchi ular oʻzlariga qiziqarli narsani bajarishsa ham ular mehnat qilishni yoqtirishmaydi, oʻzlarini biror ishni bajarishga majbur qila olmaydi, ular tizimli shugʻullana olishmaydi. Tarbiyasi ogʻir oʻspirinlar maktab intizomi va tartibini buzishadi, oʻqishni xohlashmaydi, oʻqituvchilar, tengdoshlar, ota-ona bilan nizolashadilar. Maktabni tashlab ketishadi, oʻzlarini omadsiz deb bilishadi, ular daydilik qilishadi, spirtli ichimlik, giyohvand moddalar isteʼmol qilishadi, huquqbuzarliklar sodir etishadi. Aynan oʻspirinlar jismoniy yoki jinsiy zoʻrlik oqibatida oʻz jonlariga qasd qilishadi. Oʻspirinlarning pedagogik jihatdan tarbiyalanmaganliklari ijtimoiy pedagogik hodisa boʻlib, oilaviy va maktab tarbiyasining kamchiligidir, maktabdan tashqari tarbiya ishining qoniqarsiz yoʻlga qoʻyilganligi natijasidir. Amaliyotda isbotlanganidek oʻspirinni oʻrab turgan bu mihit shakllari odatda ijtimoiy pedagogik darajalari, yoʻnalishlari, oʻspiringa taʼsir qilish jihatidan turli boʻladi. Agar oila, maktab, maktabdan tashqari muassasada bolani tarbiyalovchi omillarni boshqarsa, koʻcha-koʻyda ularni boshqarib boʻlmaydi. Bu tarbiya jarayonida aks etmasligi mumkin emas. Chunki oʻspirinlar boʻsh vaqtlarining aksariyati aynan koʻchada oʻtkazishadi. U yerda ularning muomalasi, yaʼni eng muhim ijtimoiy ehtiyojlaridan biri shakllanadi. Oʻquvchi oʻspirinlar uchun asosiy faoliyat bu oʻqishdir. Biroq oʻqish tarbiyasi ogʻir oʻspirinlar uchun oʻqituvchilar va tengqurlarining hurmatini qozona olish vositasi emas. Shuning uchun ular oʻzlariga muhim boʻlgan faoliyatni maktabdan tashqarida izlashadi. Aynan shu yerda, oʻzi kabi oʻspirinlar davrasida ularga yomon xislatlar va qoʻpollik uchun tanbeh berishmaydi, aksincha bu kamchiliklarni kattalik alomati deb bilishadi. Biroq hozirgi kunda maktabda, yashash joylarida bolalar bilan birgalikda ijtimoiy ish olib borish amaliyoti paydo boʻlmoqda. Bu faoliyat mikrotuman va maktabda taʼlim-tarbiya ishlarini olib borishning yagona rejasi boʻyicha maktab va barcha ijtimoiy xizmatlarni bolalar tarbiyasi va himoyasi muammosini yechish
uchun  birlashtiradi.  yagona  reja  bo‘yicha  ish  yuritish  maktab  pedagogik
jamoasining faoliyatini tubdan oʻzgartiradi. Pedagoglar maktabdan tashqari bolalar
muassasi, sinf rahbarlari, guruh tarbiyachilari faoliyatiga qoʻshilishadi va ular bilan
yaqin hamkorlikda boʻlishadi. Bu faoliyatda asosiysi bola hisoblanadi, shuning
uchun pedagogik jamoa faoliyati maktab devorlari ichida qolib ketmaydi, ular
bolaga, oilasiga, bolalar birlashmalariga, tengdoshlar muhitiga murojaat qilishadi.
Pedagogik tarbiyasi ogʻir bolalar bilan ishlashda ijtimoiy pedagog maktab va
maktabdan  tashqari  jamoaning  ularning  xulq-atvoriga  taʼsirini  oʻrganadi.  Ular
bilan  ish  olib  borishda  yaxshi  natijalarga  erishish  uchun  bir  qator  shartlarni
bajarishi lozim:
1. Oʻspirin bilan aloqa oʻrnatish;
2. Oʻspirin bilan yaxshi oʻzaro munosabatlarni oʻrnatish;
3. Uning  reaksiyasi,  fikri,  intilishlari,  qiziqishlari,  kelajakdagi  rejalarini
oʻrganish.  Psixolog  A.B.Filonov  tomonidan  ishlab  chiqarilgan  pedagogik
texnologiya ham samarali hisoblanadi. Unda ijtimoiy pedagogning oʻspirin bilan
aloqasining bir nechta bosqichlari koʻrsatilgan:
1. Qarashlarida roziliklarning toʻplanishi;
2. Uning qiziqishlarini bilib olish;
3. Oʻsmirlikning roziligi;
4. Xususiyatlari va sabablarini tushunish;
5. Uning shaxsiyatining salbiy xislatlarini oʻrganish;
6. Yurish-turish va oʻzaro munosabatning umumiy normalarini ishlab chiqish
Yu.V.Vasilkova tarbiyasi ogʻir oʻspirinning tarbiyasiga bosqichma-bosqich
yondoshuvni ilgari suradi:
I. Oʻspirin bilan yaxshi munosabatlarni oʻrnatish;
II. Oʻspirinning shaxsiy ishi bilan tanishib chiqish;
III.Pedagogik tarbiyasi ogʻirligining sabablarini aniqlash;
Psixologik va ijtimoiy pedagogik xaritalarini tuzish;
Oʻspirin shaxsiyatiga ijobiy taʼsir qiluvchi faoliyat turini tanlash;
Logotip
uchun birlashtiradi. yagona reja bo‘yicha ish yuritish maktab pedagogik jamoasining faoliyatini tubdan oʻzgartiradi. Pedagoglar maktabdan tashqari bolalar muassasi, sinf rahbarlari, guruh tarbiyachilari faoliyatiga qoʻshilishadi va ular bilan yaqin hamkorlikda boʻlishadi. Bu faoliyatda asosiysi bola hisoblanadi, shuning uchun pedagogik jamoa faoliyati maktab devorlari ichida qolib ketmaydi, ular bolaga, oilasiga, bolalar birlashmalariga, tengdoshlar muhitiga murojaat qilishadi. Pedagogik tarbiyasi ogʻir bolalar bilan ishlashda ijtimoiy pedagog maktab va maktabdan tashqari jamoaning ularning xulq-atvoriga taʼsirini oʻrganadi. Ular bilan ish olib borishda yaxshi natijalarga erishish uchun bir qator shartlarni bajarishi lozim: 1. Oʻspirin bilan aloqa oʻrnatish; 2. Oʻspirin bilan yaxshi oʻzaro munosabatlarni oʻrnatish; 3. Uning reaksiyasi, fikri, intilishlari, qiziqishlari, kelajakdagi rejalarini oʻrganish. Psixolog A.B.Filonov tomonidan ishlab chiqarilgan pedagogik texnologiya ham samarali hisoblanadi. Unda ijtimoiy pedagogning oʻspirin bilan aloqasining bir nechta bosqichlari koʻrsatilgan: 1. Qarashlarida roziliklarning toʻplanishi; 2. Uning qiziqishlarini bilib olish; 3. Oʻsmirlikning roziligi; 4. Xususiyatlari va sabablarini tushunish; 5. Uning shaxsiyatining salbiy xislatlarini oʻrganish; 6. Yurish-turish va oʻzaro munosabatning umumiy normalarini ishlab chiqish Yu.V.Vasilkova tarbiyasi ogʻir oʻspirinning tarbiyasiga bosqichma-bosqich yondoshuvni ilgari suradi: I. Oʻspirin bilan yaxshi munosabatlarni oʻrnatish; II. Oʻspirinning shaxsiy ishi bilan tanishib chiqish; III.Pedagogik tarbiyasi ogʻirligining sabablarini aniqlash; Psixologik va ijtimoiy pedagogik xaritalarini tuzish; Oʻspirin shaxsiyatiga ijobiy taʼsir qiluvchi faoliyat turini tanlash;
Tarbiya va oʻz-oʻzini tarbiyalash jarayonining birlashishi, oʻspirin faoliyatini oʻz-
oʻzini mukammallashtirishga qaratish. Tarbiya jarayoniga kompleks yondoshuv
oʻspirinlar guruhlari paydo boʻladigan mikro muhitlarga faol taʼsir qilishni talab
qiladi.  Kriminologlarning  maʼlumotiga  koʻra  voyaga  yetmaganlar  aksar
jinoyatlarini  guruh  boʻlib  sodir  etishadi.  Biroq  voyaga  yetmaganlar  orasida
huquqbuzarlikni bartaraf etish boʻyicha koʻpgina tafsiyalar indevidual profilaktika
tavsiyalari hisoblanadi. Amaliyotda isbotlanganidek ajratib olingan oʻspirinning
huquqbuzarliklarini bartaraf etishga qaratilgan pedagogik faoliyat har doim ham
kutilgan natijalarga olib kelmaydi. Bu holat  huquqbuzar  oʻspirinning yashash
joyidagi guruhning aʼzosi boʻlganligi va uning xatti-harakatlari guruh kayfiyati,
ularning hayot tarzi, fikrlashi, boshqa aʼzolariga bogʻliq boʻlishi bilan izohlanadi.
Demak  biz  pedagogik  tarbiyasi  ogʻir  bolalar  bilan  individual  faoliyat  olib
borishning muhimligini eʼtirof etgan holda oʻspirinlarni oʻrab turgan mikro muhit
bilan oʻzaro aloqalarini oʻrganish zarurligini ham taʼkidlab oʻtamiz.
Pedagogik  taʼsirlarning  kompleks  tizimi,  tarbiya  vositalari,  shakl  va
mazmunini  bildirib,  bu  faoliyatning  maqsadi  deb  pedagogik  tarbiyasi  ogʻir
bolalarni  sinf  jamoasi,  oʻqituvchilar,  sinfdoshlar  bilan  munosabatlarining
normallashuvi natijasida oʻsmir guruhlarning rejali qayta toʻgʻirlash hisoblanadi.
Bu munosabatlarning normallashuvi oʻsmir shaxsning shakllanishiga hal qiluvchi
taʼsir  koʻrsatadi.  Tarbiyasi  ogʻir  oʻsmirlar  bilan  ish  olib  borish  ommaviy
soʻrovnoma va anketa toʻldirish bilan amalga oshiriladi. Bu usullar pedagogik
qarovsiz oʻsmirlar guruhlarining qayerda paydo boʻlganligi haqida maʼlumot olish
imkonini beradi. Tarbiyasi ogʻir oʻsmirlar bilan ish olib borishda pedagog quyidagi
parametrlarni inobatga olishi lozim: guruh hajmi, ularning yosh va ijtimoiy tarkibi,
muomala  qilish  joylar  va  vaqti,  guruh  faoliyatining  mazmuni  va  yoʻnalishi.
Muomalaning  bu  parametrlarini  bilsh  tarbiyachiga  tuman,  shaharda  oʻsmir
guruhlari bilan ishlashning eng toʻgʻri va samarali shakl-vositalarini qoʻllashga
yordam beradi, ijtimoiy pedagog oʻsmirlar guruhining ijtimoiy tarkibini bilish ham
muhim.  Ijtimoiy  tarkibi  turli  boʻlgan  oʻsmirlar  guruhlarida  oʻzaro  axborot
almashuv va muomala qilish qiziqarli boʻladi. Biroq bu guruhlarda hayot haqida
Logotip
Tarbiya va oʻz-oʻzini tarbiyalash jarayonining birlashishi, oʻspirin faoliyatini oʻz- oʻzini mukammallashtirishga qaratish. Tarbiya jarayoniga kompleks yondoshuv oʻspirinlar guruhlari paydo boʻladigan mikro muhitlarga faol taʼsir qilishni talab qiladi. Kriminologlarning maʼlumotiga koʻra voyaga yetmaganlar aksar jinoyatlarini guruh boʻlib sodir etishadi. Biroq voyaga yetmaganlar orasida huquqbuzarlikni bartaraf etish boʻyicha koʻpgina tafsiyalar indevidual profilaktika tavsiyalari hisoblanadi. Amaliyotda isbotlanganidek ajratib olingan oʻspirinning huquqbuzarliklarini bartaraf etishga qaratilgan pedagogik faoliyat har doim ham kutilgan natijalarga olib kelmaydi. Bu holat huquqbuzar oʻspirinning yashash joyidagi guruhning aʼzosi boʻlganligi va uning xatti-harakatlari guruh kayfiyati, ularning hayot tarzi, fikrlashi, boshqa aʼzolariga bogʻliq boʻlishi bilan izohlanadi. Demak biz pedagogik tarbiyasi ogʻir bolalar bilan individual faoliyat olib borishning muhimligini eʼtirof etgan holda oʻspirinlarni oʻrab turgan mikro muhit bilan oʻzaro aloqalarini oʻrganish zarurligini ham taʼkidlab oʻtamiz. Pedagogik taʼsirlarning kompleks tizimi, tarbiya vositalari, shakl va mazmunini bildirib, bu faoliyatning maqsadi deb pedagogik tarbiyasi ogʻir bolalarni sinf jamoasi, oʻqituvchilar, sinfdoshlar bilan munosabatlarining normallashuvi natijasida oʻsmir guruhlarning rejali qayta toʻgʻirlash hisoblanadi. Bu munosabatlarning normallashuvi oʻsmir shaxsning shakllanishiga hal qiluvchi taʼsir koʻrsatadi. Tarbiyasi ogʻir oʻsmirlar bilan ish olib borish ommaviy soʻrovnoma va anketa toʻldirish bilan amalga oshiriladi. Bu usullar pedagogik qarovsiz oʻsmirlar guruhlarining qayerda paydo boʻlganligi haqida maʼlumot olish imkonini beradi. Tarbiyasi ogʻir oʻsmirlar bilan ish olib borishda pedagog quyidagi parametrlarni inobatga olishi lozim: guruh hajmi, ularning yosh va ijtimoiy tarkibi, muomala qilish joylar va vaqti, guruh faoliyatining mazmuni va yoʻnalishi. Muomalaning bu parametrlarini bilsh tarbiyachiga tuman, shaharda oʻsmir guruhlari bilan ishlashning eng toʻgʻri va samarali shakl-vositalarini qoʻllashga yordam beradi, ijtimoiy pedagog oʻsmirlar guruhining ijtimoiy tarkibini bilish ham muhim. Ijtimoiy tarkibi turli boʻlgan oʻsmirlar guruhlarida oʻzaro axborot almashuv va muomala qilish qiziqarli boʻladi. Biroq bu guruhlarda hayot haqida