TARBIYAVIY ISHLAR METODIKASI FANING MAQSAD VA VAZIFALARI (Tarbiyaviy ishlarini tashkil etish metodikasi kursi maqsadi va vazifalari)

Yuklangan vaqt

2024-04-07

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

106,0 KB


 
 
 
 
 
 
 
TARBIYAVIY ISHLAR METODIKASI FANING MAQSAD VA 
VAZIFALARI 
 
 
 
REJA:  
1. Tarbiyaviy ishlarini tashkil etish metodikasi  
2. Tarbiyaviy ishlarini tashkil etish metodikasi kursi predmeti  
3. Tarbiyaviy ishlarini tashkil etish metodikasi kursi maqsadi va vazifalari 
 
 
Tayanch iboralar: Bola shaxsi, sinf rahbari, pedagogik ta’sir, pedagogik mahorat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TARBIYAVIY ISHLAR METODIKASI FANING MAQSAD VA VAZIFALARI REJA: 1. Tarbiyaviy ishlarini tashkil etish metodikasi 2. Tarbiyaviy ishlarini tashkil etish metodikasi kursi predmeti 3. Tarbiyaviy ishlarini tashkil etish metodikasi kursi maqsadi va vazifalari Tayanch iboralar: Bola shaxsi, sinf rahbari, pedagogik ta’sir, pedagogik mahorat.  
Sinf rahbari deganda о‘quvchilarni bir xil saviyada, bir xil yoshda, bilimi jihatidan 
ham teng bо‘lgan jamoani boshqarib turuvchi pedagog sinf rahbari deb ataladi. 
Sinf rahbarining asosiy maqsadi, о‘quvchilarini tо‘g‘ri tarbiyalash jarayonida 
о‘quvchi va sinf rahbari bilan bir-birini tuShuna olishi va sinf rahbari tomonidan 
о‘quvchilarga e’tiborliroq bо‘lishi kerak. 
Maktabda о‘quvchilarga tarbiya sinf rahbarining ishlari orqali beriladi. 
Jumladan, tadbirlar, mushoiralar, har xil kechalar, uchraShuvlar, tanlovlar va 
boshqa о‘yinlar orqali о‘kuvchilarga ta’lim tarbiya beriladi. Shunga qarab 
о‘quvchilarning fikrlash qobiliyati rivojlanib boradi. 
Sinf rahbari maktab ma’muriyati bilan birgalikda va mahalla jamoasi,ota-onalar 
bilan hamkorlikda tarbiyaviy ishlarni olib boradi. Maktab ma’muriyati sinf rahbari 
va uning olib borayotgan ishlarini doimo qо‘llab-kuvvatlashlari lozim. Chunki sinf 
rahbari о‘z о‘quvchilarini yaxshi biladi va ularni tarbiyalash uchun nimalar 
kerakligini hisobga olib ish yuritadi. Sinf rahbari ishini ma’naviyat va ma’rifat 
ishlari bо‘yicha ya’ni tashkilotchi direktor о‘rinbosari boshqarib turadi. 
Sinf rahbarining ish rejasini maktab direktori va direktor о‘rinbosari tuzadi va 
nazorat qilib boradi. 
Boshlang‘ich sinf maktab ta’limining dastlabki bosqichi bolalar о‘qituvchi 
rahbarligida ta’limda birinchi qadam qо‘yadilar. О‘quv faoliyatida bilim, kо‘nikma 
va malakalarni egallaydilar. О‘qituvchi sinf bilan kо‘pgina yolg‘iz ishlaydi va 
tarbiyachi sifatida ish yuritadi. 
О‘qituvchilik 
bolalarga 
bо‘lgan 
munosabatda, 
katta 
mehribonligi 
bilan 
g‘amhо‘rligi harakterlanadi. Bular esa kata talabchanlik bilan olib boriladi. 
О‘quvchilar bilan bо‘ladigan о‘zaro munosabatlarni tо‘g‘ri yо‘lga qо‘yish hamda 
о‘quvchilarning о‘sishi va rivojlanishiga qarab ularni kayta qurish xususiyati ham 
sinf rahbari uchun muhim ahamiyatga ega. 
О‘qituvchilar tomonidan о‘quvchilarga qо‘yiladigan pedagogik talablar berishga 
erishadi, ota-onalar, kuni uzaytirilgan gruppa tarbiyachilari jamoatchilik bilan 
doimo aloqa bog‘lab turadi. Zarur bо‘lgan vaqtda о‘qishda о‘quvchilarga yordam 
Sinf rahbari deganda о‘quvchilarni bir xil saviyada, bir xil yoshda, bilimi jihatidan ham teng bо‘lgan jamoani boshqarib turuvchi pedagog sinf rahbari deb ataladi. Sinf rahbarining asosiy maqsadi, о‘quvchilarini tо‘g‘ri tarbiyalash jarayonida о‘quvchi va sinf rahbari bilan bir-birini tuShuna olishi va sinf rahbari tomonidan о‘quvchilarga e’tiborliroq bо‘lishi kerak. Maktabda о‘quvchilarga tarbiya sinf rahbarining ishlari orqali beriladi. Jumladan, tadbirlar, mushoiralar, har xil kechalar, uchraShuvlar, tanlovlar va boshqa о‘yinlar orqali о‘kuvchilarga ta’lim tarbiya beriladi. Shunga qarab о‘quvchilarning fikrlash qobiliyati rivojlanib boradi. Sinf rahbari maktab ma’muriyati bilan birgalikda va mahalla jamoasi,ota-onalar bilan hamkorlikda tarbiyaviy ishlarni olib boradi. Maktab ma’muriyati sinf rahbari va uning olib borayotgan ishlarini doimo qо‘llab-kuvvatlashlari lozim. Chunki sinf rahbari о‘z о‘quvchilarini yaxshi biladi va ularni tarbiyalash uchun nimalar kerakligini hisobga olib ish yuritadi. Sinf rahbari ishini ma’naviyat va ma’rifat ishlari bо‘yicha ya’ni tashkilotchi direktor о‘rinbosari boshqarib turadi. Sinf rahbarining ish rejasini maktab direktori va direktor о‘rinbosari tuzadi va nazorat qilib boradi. Boshlang‘ich sinf maktab ta’limining dastlabki bosqichi bolalar о‘qituvchi rahbarligida ta’limda birinchi qadam qо‘yadilar. О‘quv faoliyatida bilim, kо‘nikma va malakalarni egallaydilar. О‘qituvchi sinf bilan kо‘pgina yolg‘iz ishlaydi va tarbiyachi sifatida ish yuritadi. О‘qituvchilik bolalarga bо‘lgan munosabatda, katta mehribonligi bilan g‘amhо‘rligi harakterlanadi. Bular esa kata talabchanlik bilan olib boriladi. О‘quvchilar bilan bо‘ladigan о‘zaro munosabatlarni tо‘g‘ri yо‘lga qо‘yish hamda о‘quvchilarning о‘sishi va rivojlanishiga qarab ularni kayta qurish xususiyati ham sinf rahbari uchun muhim ahamiyatga ega. О‘qituvchilar tomonidan о‘quvchilarga qо‘yiladigan pedagogik talablar berishga erishadi, ota-onalar, kuni uzaytirilgan gruppa tarbiyachilari jamoatchilik bilan doimo aloqa bog‘lab turadi. Zarur bо‘lgan vaqtda о‘qishda о‘quvchilarga yordam kо‘rsatishni tashkil etadi. Sinf rahbari qiladigan ishlari xujjatlarini olib boradi va 
uni maktab ma’muriyatiga taqdim etadi. О‘quvchilar sog‘lig‘ini mustahkamlashga 
doir ishlarni о‘tkazadi va jismoniy hamda aqliy mehnat qilishga  
 
 
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
о‘rgatib boriladi. 
Sinf jamoasini tashkil etishda, sinf majlisini tashkil etishda sinf rahbarining roli 
katta hisoblanadi. Sinf majlisi о‘tkazish uchun avvalo jamoani jipslashtiriladi. Sinf 
rahbari majlisda kо‘plab masalalar kо‘radilar. Sinf majlisida 3-4 ta masalalar 
kо‘rilib muammoli tomonlari tahlil qilinadi va о‘z yechimini topish kerak bо‘ladi. 
Sinf rahbari majlis о‘tkazishi davomida yaxshi о‘qiydigan bolalarni sinfda ya’ni 
jamoa ichida rag‘batlantirish kerak. Bolalar bir-biriga dо‘stona munosabatda 
bо‘lishadi. Ularni bir-biriga intilib, yaxshi о‘qiy boshlashga intiladi. Yomon 
о‘qiydigan bolalar ham yaxshi о‘qiydigan bolalarga intilib, ular ham yaxshi 
о‘qishga intiladi. Bundan tashqari sinf rahbari о‘quvchilarni saviyasi rivojlanishi 
uchun о‘zi sinfga kutubxona qilishi kerak. Bu kutubxonadagi kitoblarni 
о‘quvchilar sinfdan tashqari о‘qish vaqtida yoki darsdan sо‘ng bо‘sh qolgan 
paytlarida о‘qib о‘zlariga foydali tomonlarini olishi mumkin. Bizning yosh avlod 
xalqimizning inqilobiy, mehnat, jangovar an’analarni о‘zlashtirib, о‘ziga katta 
avlodning eng yaxshi fazilatlarini g‘oyaviy e’tiqod va matonatini, Vatanga 
muhabbatini, uning iqtisodiy-siyosiy va jangovar qudratini mustahkamlashda 
ishtirok etishiga intilishini singdiribgina о‘z bobolari va otalari ishini davom ettirib 
va kо‘paytira oladi. 
Oila ham jamiyatning bir bо‘lagi hisoblanadi. Oilada bola tarbiyasini yо‘lga 
qо‘yish juda katta ahamiyatga ega. 
Oila boshqa tarbiyaviy muassasalardan farqli ravishda odamning butun hayoti 
davomida uning barcha tomonlariga dirralariga ta’sir kо‘rsatishga qodirdir va 
odatda ta’sir kо‘rsatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkan miqyosi uning 
kо‘rsatishni tashkil etadi. Sinf rahbari qiladigan ishlari xujjatlarini olib boradi va uni maktab ma’muriyatiga taqdim etadi. О‘quvchilar sog‘lig‘ini mustahkamlashga doir ishlarni о‘tkazadi va jismoniy hamda aqliy mehnat qilishga Ma’ruza mashg‘uloti о‘rgatib boriladi. Sinf jamoasini tashkil etishda, sinf majlisini tashkil etishda sinf rahbarining roli katta hisoblanadi. Sinf majlisi о‘tkazish uchun avvalo jamoani jipslashtiriladi. Sinf rahbari majlisda kо‘plab masalalar kо‘radilar. Sinf majlisida 3-4 ta masalalar kо‘rilib muammoli tomonlari tahlil qilinadi va о‘z yechimini topish kerak bо‘ladi. Sinf rahbari majlis о‘tkazishi davomida yaxshi о‘qiydigan bolalarni sinfda ya’ni jamoa ichida rag‘batlantirish kerak. Bolalar bir-biriga dо‘stona munosabatda bо‘lishadi. Ularni bir-biriga intilib, yaxshi о‘qiy boshlashga intiladi. Yomon о‘qiydigan bolalar ham yaxshi о‘qiydigan bolalarga intilib, ular ham yaxshi о‘qishga intiladi. Bundan tashqari sinf rahbari о‘quvchilarni saviyasi rivojlanishi uchun о‘zi sinfga kutubxona qilishi kerak. Bu kutubxonadagi kitoblarni о‘quvchilar sinfdan tashqari о‘qish vaqtida yoki darsdan sо‘ng bо‘sh qolgan paytlarida о‘qib о‘zlariga foydali tomonlarini olishi mumkin. Bizning yosh avlod xalqimizning inqilobiy, mehnat, jangovar an’analarni о‘zlashtirib, о‘ziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini g‘oyaviy e’tiqod va matonatini, Vatanga muhabbatini, uning iqtisodiy-siyosiy va jangovar qudratini mustahkamlashda ishtirok etishiga intilishini singdiribgina о‘z bobolari va otalari ishini davom ettirib va kо‘paytira oladi. Oila ham jamiyatning bir bо‘lagi hisoblanadi. Oilada bola tarbiyasini yо‘lga qо‘yish juda katta ahamiyatga ega. Oila boshqa tarbiyaviy muassasalardan farqli ravishda odamning butun hayoti davomida uning barcha tomonlariga dirralariga ta’sir kо‘rsatishga qodirdir va odatda ta’sir kо‘rsatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkan miqyosi uning mafkuraviy va psixologik ta’sir kо‘rsatishning chuqur о‘ziga xosligi bilan 
uyg‘unlashib ketadi.Ota-onalar bilan ish shakllari odatda sinf rahbari о‘z shaxsiy 
xususiyatlarini tajribasini о‘quvchilarning oilalarida vujudga kelgan о‘ziga xos 
xususiyatlarni, ota-onalarni bilim va tajribasini, bolalarni tarbiyalashda yuqorida 
kо‘rsatib о‘tilgan xatolar va qiyinchiliklarni, fe’l-atvor xususiyatlarni maktab 
pedagoglar jamoasidagi muhitni ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib topgan 
an’analarni va hokazalarni hisobdan olib belgilaydi. 
Ota-onalarga pedagogik bilim berishni amalga oshirishda faqat bilim berib 
qolmasdan, ularni tarbiya sohasidagi amaliy malaka va kо‘nikmalar bilan 
qurollantirish, ularning pedagogik faoliyatini uyg‘otish mustaqil Shug‘ullanishga 
undash, maqsadga muvofiq oila ichki munosabatlarini yо‘lga qо‘yish g‘oyat 
muhimdir.  
Ota-onalar yig‘ilishlari ota-onalar bilan ish olib borishning an’anaviy tarkib topgan 
shaklidir. Hal qilinayotgan aniq vazifalarga bog‘liq xolda sinf yig‘ilishlarini 
tashkiliy, yakuniy chorak yig‘ilishlarini mavzuga doir yig‘ilish bahs, yig‘ilish 
praktikum, ota-onalarning umumiy ta’limi bо‘yicha sinf rejasiga kо‘ra yig‘ilish 
kabi yig‘ilishlar bо‘lishi mumkin. 
Tashkiliy yig‘ilishlarda ota-onalar qо‘mitasi saylanadi, ish rejasi  
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
tasdiqlanadi. Mikrorayonda pedagogik iqlim о‘rnatish yuzasidan tadbirlar ishlab 
chiqadi, jamoat topshiriqlari taqsimlanadi va turli ish yо‘nalishlariga doir 
tashabbuskor ota-onalar guruhlari tuziladi, otan-onalar ishtirokida umummaktab 
tadbirlarini о‘tkazish rejalari muvofiqlashtiriladi. 
Chorakdagi 
yakunlovchi 
sinf 
majlislari 
ota-onalarning 
e’tiborini 
о‘quvchilarning 
bilimga 
doir 
qiziqishlari, 
qobiliyatini, 
axloqiy 
irodaviy 
fazilatlarini 
rivojlantirishdagi 
yutuqlar, 
kamchiliklari, 
foydalanilmagan 
imkoniyatlarga qaratish maqsadini kо‘zda tutadi. 
Biror mavzuga bag‘ishlangan yilishlari tarbiyaning eng dolzarb muammolari 
yuzasidan 
о‘tkaziladi, 
ularda 
ota-onalar 
qо‘mitasi 
va 
sinf 
rahbarining 
mafkuraviy va psixologik ta’sir kо‘rsatishning chuqur о‘ziga xosligi bilan uyg‘unlashib ketadi.Ota-onalar bilan ish shakllari odatda sinf rahbari о‘z shaxsiy xususiyatlarini tajribasini о‘quvchilarning oilalarida vujudga kelgan о‘ziga xos xususiyatlarni, ota-onalarni bilim va tajribasini, bolalarni tarbiyalashda yuqorida kо‘rsatib о‘tilgan xatolar va qiyinchiliklarni, fe’l-atvor xususiyatlarni maktab pedagoglar jamoasidagi muhitni ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib topgan an’analarni va hokazalarni hisobdan olib belgilaydi. Ota-onalarga pedagogik bilim berishni amalga oshirishda faqat bilim berib qolmasdan, ularni tarbiya sohasidagi amaliy malaka va kо‘nikmalar bilan qurollantirish, ularning pedagogik faoliyatini uyg‘otish mustaqil Shug‘ullanishga undash, maqsadga muvofiq oila ichki munosabatlarini yо‘lga qо‘yish g‘oyat muhimdir. Ota-onalar yig‘ilishlari ota-onalar bilan ish olib borishning an’anaviy tarkib topgan shaklidir. Hal qilinayotgan aniq vazifalarga bog‘liq xolda sinf yig‘ilishlarini tashkiliy, yakuniy chorak yig‘ilishlarini mavzuga doir yig‘ilish bahs, yig‘ilish praktikum, ota-onalarning umumiy ta’limi bо‘yicha sinf rejasiga kо‘ra yig‘ilish kabi yig‘ilishlar bо‘lishi mumkin. Tashkiliy yig‘ilishlarda ota-onalar qо‘mitasi saylanadi, ish rejasi Ma’ruza mashg‘uloti tasdiqlanadi. Mikrorayonda pedagogik iqlim о‘rnatish yuzasidan tadbirlar ishlab chiqadi, jamoat topshiriqlari taqsimlanadi va turli ish yо‘nalishlariga doir tashabbuskor ota-onalar guruhlari tuziladi, otan-onalar ishtirokida umummaktab tadbirlarini о‘tkazish rejalari muvofiqlashtiriladi. Chorakdagi yakunlovchi sinf majlislari ota-onalarning e’tiborini о‘quvchilarning bilimga doir qiziqishlari, qobiliyatini, axloqiy irodaviy fazilatlarini rivojlantirishdagi yutuqlar, kamchiliklari, foydalanilmagan imkoniyatlarga qaratish maqsadini kо‘zda tutadi. Biror mavzuga bag‘ishlangan yilishlari tarbiyaning eng dolzarb muammolari yuzasidan о‘tkaziladi, ularda ota-onalar qо‘mitasi va sinf rahbarining о‘quvchilarning u yoki bu sohadagi tarbiyalanganlik darajasi tо‘g‘risida tо‘plangan 
materiallardan foydalaniladi. 
Majlis-munozaralar ota-onalar e’tiborini tarbiyaning biror muammosiga jalb etish 
maqsadida о‘tkaziladi. Bunday majlislarni ota-onalar qо‘mitasi a’zoalaida ota-
onalarning bir qismi о‘z vazifalariga, maktabning tavsiyanomalariga notо‘g‘ri 
munosabatda bо‘layotganliklari ota-onalarning bir qismi tayyoragarlik kayfiyatida 
ekanligi haqida ma’lumotlar bо‘lgan taqdirda о‘tkazish tavsiya etiladi. 
Majlis-praktikum, 
ota-onalarning tarbiyaviy 
jarayonlarda ishtirok etishini 
faollashtirish unga maqsadga yо‘naltirilgan tus bag‘ishlash maqsadida о‘tkaziladi. 
Ota-onalarning sinfdagi umumiy ta’limiy rejasiga kо‘ra majlislar, avvaldan 
belgilangan reja, muayyan sistemaga muvofiq ota-onalarga pedagogik bilim 
berishning shakli hisoblanadi.Yakka tartibdagi pedagogik suhbat-sinf rahbarining 
о‘quvchilar ota-onalar bilan olib boradigan ishining eng ommalashgan, qulay va 
samarali shakli hisoblanadi. Suhbat yordamida vujudga keladigan masalalarni tez 
hal etish, ota-onalar bilan ishonchli munosabatlar о‘rnatish, oilaviy tarbiya 
sharoitlari haqida qо‘shimcha ma’lumotlar olish, ota-onalarga pedagogik bilim 
berish, bolaning yakka tarbidagi rivojlanishi dasturini va birgalikdagi pedagogik 
harakatlar 
sistemasini 
ishlab 
chiqish 
ota-onalarning 
tarbiyaviy 
ta’sir 
kо‘rsatishlarini va tarbiyasi qiyin bolalar xulqini tuzatish va о‘quvchilar о‘rtasidagi 
munosabatlarda vujudga keladigan kelishmovchiliklarni hal etish kabi keng 
kо‘lamdagi ta’lim tarbiyasining vazifalari hal qilinadi. 
Tarbiyaviy ta’sir kо‘rsatish samaradorligi kо‘p jihatdan о‘qituvchilar va ota-
onalarning muvofiq harakatlari bilan belgilanishini nazarda tutib, bolaning о‘zig 
xos psixologik xususiyatlarini hisobga olish, uning xulq atvoridagi eng kichik 
chetga chiqishlarga ham о‘z vaqtda e’tibor berishi kerak, bunda sinf rahbari bilan 
ota-onalarning ishonchli munosabatlar о‘rnatish, о‘quvchilaroilaviy tarbiya 
sharoitlari haqida qо‘shimcha ma’lumotlar olish, ota-onalarning ishonchli о‘zaro 
munosabatlarini о‘rgatgandagina erishiladi, bunday munosabatlarni о‘rgatish va 
chuqurlashtirish uchun yakka tartibdagi suhbatlardan foydalanish juda muhim. 
о‘quvchilarning u yoki bu sohadagi tarbiyalanganlik darajasi tо‘g‘risida tо‘plangan materiallardan foydalaniladi. Majlis-munozaralar ota-onalar e’tiborini tarbiyaning biror muammosiga jalb etish maqsadida о‘tkaziladi. Bunday majlislarni ota-onalar qо‘mitasi a’zoalaida ota- onalarning bir qismi о‘z vazifalariga, maktabning tavsiyanomalariga notо‘g‘ri munosabatda bо‘layotganliklari ota-onalarning bir qismi tayyoragarlik kayfiyatida ekanligi haqida ma’lumotlar bо‘lgan taqdirda о‘tkazish tavsiya etiladi. Majlis-praktikum, ota-onalarning tarbiyaviy jarayonlarda ishtirok etishini faollashtirish unga maqsadga yо‘naltirilgan tus bag‘ishlash maqsadida о‘tkaziladi. Ota-onalarning sinfdagi umumiy ta’limiy rejasiga kо‘ra majlislar, avvaldan belgilangan reja, muayyan sistemaga muvofiq ota-onalarga pedagogik bilim berishning shakli hisoblanadi.Yakka tartibdagi pedagogik suhbat-sinf rahbarining о‘quvchilar ota-onalar bilan olib boradigan ishining eng ommalashgan, qulay va samarali shakli hisoblanadi. Suhbat yordamida vujudga keladigan masalalarni tez hal etish, ota-onalar bilan ishonchli munosabatlar о‘rnatish, oilaviy tarbiya sharoitlari haqida qо‘shimcha ma’lumotlar olish, ota-onalarga pedagogik bilim berish, bolaning yakka tarbidagi rivojlanishi dasturini va birgalikdagi pedagogik harakatlar sistemasini ishlab chiqish ota-onalarning tarbiyaviy ta’sir kо‘rsatishlarini va tarbiyasi qiyin bolalar xulqini tuzatish va о‘quvchilar о‘rtasidagi munosabatlarda vujudga keladigan kelishmovchiliklarni hal etish kabi keng kо‘lamdagi ta’lim tarbiyasining vazifalari hal qilinadi. Tarbiyaviy ta’sir kо‘rsatish samaradorligi kо‘p jihatdan о‘qituvchilar va ota- onalarning muvofiq harakatlari bilan belgilanishini nazarda tutib, bolaning о‘zig xos psixologik xususiyatlarini hisobga olish, uning xulq atvoridagi eng kichik chetga chiqishlarga ham о‘z vaqtda e’tibor berishi kerak, bunda sinf rahbari bilan ota-onalarning ishonchli munosabatlar о‘rnatish, о‘quvchilaroilaviy tarbiya sharoitlari haqida qо‘shimcha ma’lumotlar olish, ota-onalarning ishonchli о‘zaro munosabatlarini о‘rgatgandagina erishiladi, bunday munosabatlarni о‘rgatish va chuqurlashtirish uchun yakka tartibdagi suhbatlardan foydalanish juda muhim. Har bir ota-ona о‘z farzandini yaxshi kо‘radi, Shuning uchun ular о‘z farzandida 
hosil bо‘lgan yangi, ijtimoiy jihatlarni mustahkamlash yuzasidan  
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
ehtimol tutilgan birgalikdagi harakatlari xususida maslahatlashishni muhim deb 
hisoblaydigan sinf rahbariga samimiy hurmat va ishonch bilan qaraydilar. 
Sinf rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar ekanlar, eng 
yangi psixologik-pedagogik tadqiqotalr ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham 
muhimdir. Ularga muvofiq о‘sib kelayotgan kishi shaxsini shakllantirishga 
oilaning qо‘shadigan hissasi turli yosh bosqichlarda turlicha bо‘ladi va 
tо‘lqinsimon о‘zgaradi. 
Bunday bilimlarning yо‘qligi oilaviy tarbiyada kо‘plab xatolarga olib keladi. Sinf 
rahbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yо‘q. Bu jihatdan ota-
onalarning bolalarni tarbiyalashdagi quyidagi qiyinchiliklari va xatolarini ajratib 
kо‘rsatish mumkin. 
1. Ota-onalarning 
bolalar 
bilan 
muomilasining 
yetishmasligi. 
Ular 
о‘zlari, 
ishlari 
haqida 
kam 
sо‘zlab 
beradilar. 
Maktab 
boalalari 
jamoasining hayoti, о‘z bolasining qiziqishlari, uning jamoat ishlari bilan ishga 
munosabati va boshqalar bilan kam qiziqadi. 
2. Bolalarni 
mehnat 
jarayonlariga 
jalb 
etish 
orqali 
ularning 
mehnat 
tarbiyasini tashkil qila bilmaslik. 
3. Ota-onalar 
turmushda 
salbiy 
misollarni 
mavjudligi 
maktabning 
pedagogik kuch-g‘ayratini yо‘qqa chiqaradi. 
4. Ota-onalar 
tarbiyaviy 
ta’sirini 
izchil 
emasligini 
onda-sonda 
о‘qitishni tekshirish, biror nojо‘ya ish uchun tozalash axloqiy immunitet 
hosil bо‘lishiga yordam bermaydi. 
5. Oilaviy 
tarbiyaning 
asosi 
sifatida 
ta’qiqlashlar 
sistemasi, 
ijtimoiy namuna asosida tarbiyalay bilmaslik, bola hayotini u har doim 
tо‘g‘ri 
xatti-harakatini 
mashq 
qiladigan 
tarzda 
tashkil 
eta 
olmaslik 
natijasidir. 
Har bir ota-ona о‘z farzandini yaxshi kо‘radi, Shuning uchun ular о‘z farzandida hosil bо‘lgan yangi, ijtimoiy jihatlarni mustahkamlash yuzasidan Ma’ruza mashg‘uloti ehtimol tutilgan birgalikdagi harakatlari xususida maslahatlashishni muhim deb hisoblaydigan sinf rahbariga samimiy hurmat va ishonch bilan qaraydilar. Sinf rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar ekanlar, eng yangi psixologik-pedagogik tadqiqotalr ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham muhimdir. Ularga muvofiq о‘sib kelayotgan kishi shaxsini shakllantirishga oilaning qо‘shadigan hissasi turli yosh bosqichlarda turlicha bо‘ladi va tо‘lqinsimon о‘zgaradi. Bunday bilimlarning yо‘qligi oilaviy tarbiyada kо‘plab xatolarga olib keladi. Sinf rahbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yо‘q. Bu jihatdan ota- onalarning bolalarni tarbiyalashdagi quyidagi qiyinchiliklari va xatolarini ajratib kо‘rsatish mumkin. 1. Ota-onalarning bolalar bilan muomilasining yetishmasligi. Ular о‘zlari, ishlari haqida kam sо‘zlab beradilar. Maktab boalalari jamoasining hayoti, о‘z bolasining qiziqishlari, uning jamoat ishlari bilan ishga munosabati va boshqalar bilan kam qiziqadi. 2. Bolalarni mehnat jarayonlariga jalb etish orqali ularning mehnat tarbiyasini tashkil qila bilmaslik. 3. Ota-onalar turmushda salbiy misollarni mavjudligi maktabning pedagogik kuch-g‘ayratini yо‘qqa chiqaradi. 4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirini izchil emasligini onda-sonda о‘qitishni tekshirish, biror nojо‘ya ish uchun tozalash axloqiy immunitet hosil bо‘lishiga yordam bermaydi. 5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida ta’qiqlashlar sistemasi, ijtimoiy namuna asosida tarbiyalay bilmaslik, bola hayotini u har doim tо‘g‘ri xatti-harakatini mashq qiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. 6. Harakatlarning maktab bilan muvofiqlashtirilmaganligi yoki u bilan 
kelishmovchiligidadir. 
7. 
Ayrim 
ota-onalarning 
bolalar 
ulg‘ayib 
borishi 
bilan 
tarbiyaviy 
faolligini 
susaytirib 
yuborishlari, 
bu 
esa 
bolalarning 
ota-onalardan 
uzoqlaShuviga, maktabga qiziqishi pasayishiga olib keladi. 
8. 
Qarorlar qabul qilishda kechikish. Bola katta bо‘lgandan keyin aqli 
kirib, tuzaladi deb о‘ylash odatda о‘zini oqlamaydi, kо‘pincha qayta 
tarbiyalashni talab etadigan pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib 
keladi.  
Pedagogik lektsiya pedagogik bilim berishning eng mashhur shakllaridan biridir. 
Keyingi paytlarda ota-onalarga pedagogik bilim berish keng miqyos kasb etib, 
onalarga pedagogik bilm berish korxonalardagi, klublar, madaniyat uylari 
huzuridagi turar joylardagi va ota-onalar pedagogika universitetlari orqali turli 
shakllarda amalga oshiriladi. 
Ochiq eshiklar kuni yoki ota-onalar kuni, odatda maktab ta’tillari paytida  
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
о‘tkaziladi. Ularni tashkil etish shakllari xilma-xil bо‘lishi mumkin. Bu tarkib 
topgan an’analarga va sinf rahbari ijodkorligiga bog‘liqdir. Oilaning yuksak 
tarbiyaviy imkonriyati bolalar va ota-onalarning о‘zig hos xususiyatlari: qon-
qarindoshligi, muhabbati, yaqinligi, ishonchi, burch hissi obrо‘liligi bilan 
ta’minlanadi. О‘z farzandining barcha zaif va kuchli tomonlariniyо‘rgakdagi 
chog‘idan biladigan, ularning qalbidagi eng kichik harakatni ham sezadigan va 
tuShunadigan unga ta’sir etishni biladigan onadan va otadan yaxshiroq kim ham 
ezgulikka, mehnatsevarlikka, dо‘stlikka, birodarlikka, muhabbatga о‘rgata boradi. 
Xulosa, qilb aytadigan bо‘lsak, sinf rahbari har doim о‘kuvchilaridan xabardor 
bо‘lib turishi kerak. Masalan, bir о‘quvchining о‘zlashtirishi yomon bо‘lsa, uni 
yaxshilash uchun о‘qituvchi birinchi о‘rinda ota-onasi bilan uchrashib, surishtirsh 
kerak. Nimaga yaxshi о‘qimayapti, nima uchun darslarni о‘z vaqtida qilmaydi, 
Shular haqida ota-onasi bilan suhbat olib borish kerak. Agar bolaning oilasida 
6. Harakatlarning maktab bilan muvofiqlashtirilmaganligi yoki u bilan kelishmovchiligidadir. 7. Ayrim ota-onalarning bolalar ulg‘ayib borishi bilan tarbiyaviy faolligini susaytirib yuborishlari, bu esa bolalarning ota-onalardan uzoqlaShuviga, maktabga qiziqishi pasayishiga olib keladi. 8. Qarorlar qabul qilishda kechikish. Bola katta bо‘lgandan keyin aqli kirib, tuzaladi deb о‘ylash odatda о‘zini oqlamaydi, kо‘pincha qayta tarbiyalashni talab etadigan pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi. Pedagogik lektsiya pedagogik bilim berishning eng mashhur shakllaridan biridir. Keyingi paytlarda ota-onalarga pedagogik bilim berish keng miqyos kasb etib, onalarga pedagogik bilm berish korxonalardagi, klublar, madaniyat uylari huzuridagi turar joylardagi va ota-onalar pedagogika universitetlari orqali turli shakllarda amalga oshiriladi. Ochiq eshiklar kuni yoki ota-onalar kuni, odatda maktab ta’tillari paytida Ma’ruza mashg‘uloti о‘tkaziladi. Ularni tashkil etish shakllari xilma-xil bо‘lishi mumkin. Bu tarkib topgan an’analarga va sinf rahbari ijodkorligiga bog‘liqdir. Oilaning yuksak tarbiyaviy imkonriyati bolalar va ota-onalarning о‘zig hos xususiyatlari: qon- qarindoshligi, muhabbati, yaqinligi, ishonchi, burch hissi obrо‘liligi bilan ta’minlanadi. О‘z farzandining barcha zaif va kuchli tomonlariniyо‘rgakdagi chog‘idan biladigan, ularning qalbidagi eng kichik harakatni ham sezadigan va tuShunadigan unga ta’sir etishni biladigan onadan va otadan yaxshiroq kim ham ezgulikka, mehnatsevarlikka, dо‘stlikka, birodarlikka, muhabbatga о‘rgata boradi. Xulosa, qilb aytadigan bо‘lsak, sinf rahbari har doim о‘kuvchilaridan xabardor bо‘lib turishi kerak. Masalan, bir о‘quvchining о‘zlashtirishi yomon bо‘lsa, uni yaxshilash uchun о‘qituvchi birinchi о‘rinda ota-onasi bilan uchrashib, surishtirsh kerak. Nimaga yaxshi о‘qimayapti, nima uchun darslarni о‘z vaqtida qilmaydi, Shular haqida ota-onasi bilan suhbat olib borish kerak. Agar bolaning oilasida hamma sharoit bо‘lib, bola о‘zi yaxshi о‘qishni hoxlasada, о‘zi о‘ylagan natijaga 
erisha olmayotgan bо‘lsa, о‘qituvchi bolaning yaxshi о‘qiydigan о‘rtog‘ining 
yoniga о‘tqizib qо‘yish kerak. Bundan tashqari о‘shanga о‘xshagan passiv 
о‘quvchilarni tо‘plab har xil fanlardan, masalan, matematika, ona tili, о‘qish va 
boshqalardan qо‘shimcha darslarni tashkil etib, bolalarni о‘qishga bо‘lgan talabini, 
qiziqishini yanada oshirishga о‘qituvchi harakat qilish kerak. О‘qituvchi 
о‘quvchilarning ota-onalari bilan faol ishlash kerak. Negaki, maktabda sinfda 
bо‘layottan ishlardan ota-onalar ham xabar topib, qiynalgan vaqtida hamroh 
bо‘lish lozim. Buning uchun ota-onalar bilan о‘qituvchining о‘rtasida bog‘lab 
turuvchi aloqa daftarchasini tutishi va uni doim qoldirmasdan yuritib turishi 
darkor. 
1. Hozirgi zamon pedagogika fani oldida turgan muhim muammolardan biri 
о‘qituvchi va pedagogika mehnat sharoiti muammosi hisoblanadi. Chunki 
о‘qituvchida barcha pedagogik g‘oyalar mujassamlangan bо‘lib, uning faoliyati 
orqali bu pedagogik g‘oyalar amalga oshiriladi va hayotga tatbiq etiladi. 
О‘qituvchining kо‘p qirrali va murakkab faoliyati zaminida yosh avlodni odobli, 
e’tiborli qilib tarbiyalash, ularni ilmiy bilimlar bilan qurollantirish kabi muhim 
vazifalar yotadi. Bularni amalga oshirish esa о‘qituvchining xilma-xil faoliyatiga 
bog‘liq: bolalarni о‘qitish, maktabdan va sinfdan tashqari ishlarni tashkil eta bilish, 
о‘tkazish, ota-onalar о‘rtasida pedagogik targ‘ibot ishlarni olib borish va hakozo. 
Bularni hammasi о‘qituvchilardan chuqur bilimlarga ega bо‘lishni, о‘z sohasini, 
bolalarni sevishni talab etadi. 
Respublikamiz mustaqilligi e’lon qilingan sana 1991 yil 31 avgust xalqimiz 
hayotida ulug‘vor voqealardan hisoblanadi. Endi xalqimiz о‘zining boy tarixi, 
madaniyati, urf-odatlarini о‘rganishi, targ‘ib qilish, о‘zligini tanishi imkoniyatiga 
ega bо‘ladi. Bu voqeadan sо‘ng kо‘p sonli о‘qituvchilar jamoalari oldiga Vatan 
ravnaqi uchun xormay-tolmay xizmat qila oladigan, buyuk vatan yо‘llarida о‘z 
jonini ham ayamaydigan yoshlarni tarbiyalash vazifasi kо‘ndalang qо‘yiladi. Bu  
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
hamma sharoit bо‘lib, bola о‘zi yaxshi о‘qishni hoxlasada, о‘zi о‘ylagan natijaga erisha olmayotgan bо‘lsa, о‘qituvchi bolaning yaxshi о‘qiydigan о‘rtog‘ining yoniga о‘tqizib qо‘yish kerak. Bundan tashqari о‘shanga о‘xshagan passiv о‘quvchilarni tо‘plab har xil fanlardan, masalan, matematika, ona tili, о‘qish va boshqalardan qо‘shimcha darslarni tashkil etib, bolalarni о‘qishga bо‘lgan talabini, qiziqishini yanada oshirishga о‘qituvchi harakat qilish kerak. О‘qituvchi о‘quvchilarning ota-onalari bilan faol ishlash kerak. Negaki, maktabda sinfda bо‘layottan ishlardan ota-onalar ham xabar topib, qiynalgan vaqtida hamroh bо‘lish lozim. Buning uchun ota-onalar bilan о‘qituvchining о‘rtasida bog‘lab turuvchi aloqa daftarchasini tutishi va uni doim qoldirmasdan yuritib turishi darkor. 1. Hozirgi zamon pedagogika fani oldida turgan muhim muammolardan biri о‘qituvchi va pedagogika mehnat sharoiti muammosi hisoblanadi. Chunki о‘qituvchida barcha pedagogik g‘oyalar mujassamlangan bо‘lib, uning faoliyati orqali bu pedagogik g‘oyalar amalga oshiriladi va hayotga tatbiq etiladi. О‘qituvchining kо‘p qirrali va murakkab faoliyati zaminida yosh avlodni odobli, e’tiborli qilib tarbiyalash, ularni ilmiy bilimlar bilan qurollantirish kabi muhim vazifalar yotadi. Bularni amalga oshirish esa о‘qituvchining xilma-xil faoliyatiga bog‘liq: bolalarni о‘qitish, maktabdan va sinfdan tashqari ishlarni tashkil eta bilish, о‘tkazish, ota-onalar о‘rtasida pedagogik targ‘ibot ishlarni olib borish va hakozo. Bularni hammasi о‘qituvchilardan chuqur bilimlarga ega bо‘lishni, о‘z sohasini, bolalarni sevishni talab etadi. Respublikamiz mustaqilligi e’lon qilingan sana 1991 yil 31 avgust xalqimiz hayotida ulug‘vor voqealardan hisoblanadi. Endi xalqimiz о‘zining boy tarixi, madaniyati, urf-odatlarini о‘rganishi, targ‘ib qilish, о‘zligini tanishi imkoniyatiga ega bо‘ladi. Bu voqeadan sо‘ng kо‘p sonli о‘qituvchilar jamoalari oldiga Vatan ravnaqi uchun xormay-tolmay xizmat qila oladigan, buyuk vatan yо‘llarida о‘z jonini ham ayamaydigan yoshlarni tarbiyalash vazifasi kо‘ndalang qо‘yiladi. Bu Ma’ruza mashg‘uloti vazifa oliy ta’lim kontseptsiyasida alohida ta’kidlanadi. 
Shuning uchun bunday ulkan vazifani amalga oshirishda sinf rahbari ham о‘zining 
beqiyos hissasini qо‘shadi. Sinf rahbarining asosiy vazifalaridan biri bizning 
kelajagimiz bо‘lmish yosh avlodni tо‘g‘ri, insonparvarlik ruhida tarbiyalashdan 
iborat. Tarbiya jarayonida о‘qituvchi va sinf rahbari bir-birini tuShunish kerak va 
sinf rahbari о‘qituvchilarga e’tiborliroq bо‘lishini taqozo qiladi. 
Sinf rahbari ishini maktab ma’muriyati bilan birgalikda va maxalla jamoasi bilan 
hamkorlikda tarbiyaviy ishlarni olib boradi. Maktab ma’muriyati sinfda rahbari va 
u olib borayotgan ishlarni qо‘llab quvvatlash lozim. Chunki sinf rahbari о‘z 
о‘qituvchilarini yaxshi biladi va ularni tarbiyalashni uchun nimalar qilishi 
kerakligini hisobga olib ish yuritadi. 
Sinf rahbari ishini ma’naviyat ishlari bо‘yicha derektor о‘rinbosari boshqaradi. 
Sinf rahbarining ish rejasini maktab direktori va ma’naviyat va ma’rifat ishlari 
bо‘yicha derektor о‘rinbosarlari tuzadi va boshqaradi. Boshlang‘ich sinflar maktab 
ta’limining dastlabki bosqichi bolalar о‘qituvchi rahbarligida ta’limga 1-qadamni 
qо‘yadilar. 
О‘quv faoliyatida bilim, kо‘nikma va malakani egallaydilar. О‘qituvchi sinf bilan 
yolg‘iz ishlaydi va kо‘pincha tarbiyachi sifatida ish yuritadi. О‘qituvchilarning 
bolalarga 
bо‘lgan 
munosabati 
katta 
mexribonlik 
va 
g‘amxо‘rlik 
bilan 
harakterlanadi. Bu esa talabchanlik bilan olib boriladi. О‘qituvchilar bilan 
bо‘ladigan о‘zaro munosabatlarni tо‘g‘ri yо‘lga qо‘yish hamda о‘quvchilarning 
о‘sishi va rivojlanishiga qarab ularni qayta qurish xususiyati ham sinf rahbari 
uchun muhim ahamiyatga ega. Maktab ustavida sinf rahbarining asosiy vazifalari 
belgilab berilgan. Sinf rahbari barcha о‘qituvchilar bilan birgalikda aloqada bо‘lib, 
о‘zining sinfi bilan tarbiyaviy ishlarni olib boradi. О‘qituvchilar tamonidan 
о‘quvchilarga qо‘yiladigan pedagogik talablar birligiga erishadi. Ota-onalar, kun 
uzaytirilgan gruppa tarbiyachilari, jamoatchilik bilan doimo aloqada bо‘lib turadi. 
Zarur bо‘lgan vaqitda yordam kо‘rsatilinib tashkil qiladi. Sinfda belgilangan 
xujjatlarni olib boradi va uni maktab ma’muriyatiga taqdim etadi. О‘qituvchilar 
sog‘ligini mustaxkamlashga doir ishlarni о‘tkazadi va mehnat qilishga о‘rgatadi. 
vazifa oliy ta’lim kontseptsiyasida alohida ta’kidlanadi. Shuning uchun bunday ulkan vazifani amalga oshirishda sinf rahbari ham о‘zining beqiyos hissasini qо‘shadi. Sinf rahbarining asosiy vazifalaridan biri bizning kelajagimiz bо‘lmish yosh avlodni tо‘g‘ri, insonparvarlik ruhida tarbiyalashdan iborat. Tarbiya jarayonida о‘qituvchi va sinf rahbari bir-birini tuShunish kerak va sinf rahbari о‘qituvchilarga e’tiborliroq bо‘lishini taqozo qiladi. Sinf rahbari ishini maktab ma’muriyati bilan birgalikda va maxalla jamoasi bilan hamkorlikda tarbiyaviy ishlarni olib boradi. Maktab ma’muriyati sinfda rahbari va u olib borayotgan ishlarni qо‘llab quvvatlash lozim. Chunki sinf rahbari о‘z о‘qituvchilarini yaxshi biladi va ularni tarbiyalashni uchun nimalar qilishi kerakligini hisobga olib ish yuritadi. Sinf rahbari ishini ma’naviyat ishlari bо‘yicha derektor о‘rinbosari boshqaradi. Sinf rahbarining ish rejasini maktab direktori va ma’naviyat va ma’rifat ishlari bо‘yicha derektor о‘rinbosarlari tuzadi va boshqaradi. Boshlang‘ich sinflar maktab ta’limining dastlabki bosqichi bolalar о‘qituvchi rahbarligida ta’limga 1-qadamni qо‘yadilar. О‘quv faoliyatida bilim, kо‘nikma va malakani egallaydilar. О‘qituvchi sinf bilan yolg‘iz ishlaydi va kо‘pincha tarbiyachi sifatida ish yuritadi. О‘qituvchilarning bolalarga bо‘lgan munosabati katta mexribonlik va g‘amxо‘rlik bilan harakterlanadi. Bu esa talabchanlik bilan olib boriladi. О‘qituvchilar bilan bо‘ladigan о‘zaro munosabatlarni tо‘g‘ri yо‘lga qо‘yish hamda о‘quvchilarning о‘sishi va rivojlanishiga qarab ularni qayta qurish xususiyati ham sinf rahbari uchun muhim ahamiyatga ega. Maktab ustavida sinf rahbarining asosiy vazifalari belgilab berilgan. Sinf rahbari barcha о‘qituvchilar bilan birgalikda aloqada bо‘lib, о‘zining sinfi bilan tarbiyaviy ishlarni olib boradi. О‘qituvchilar tamonidan о‘quvchilarga qо‘yiladigan pedagogik talablar birligiga erishadi. Ota-onalar, kun uzaytirilgan gruppa tarbiyachilari, jamoatchilik bilan doimo aloqada bо‘lib turadi. Zarur bо‘lgan vaqitda yordam kо‘rsatilinib tashkil qiladi. Sinfda belgilangan xujjatlarni olib boradi va uni maktab ma’muriyatiga taqdim etadi. О‘qituvchilar sog‘ligini mustaxkamlashga doir ishlarni о‘tkazadi va mehnat qilishga о‘rgatadi. Sinf rahbari ishining о‘ziga xos xususiyatini Shundan iboratki, u oddiy bolalar 
jamoasini emas, balki о‘quvchilar jamoasini shakllantiradi. О‘quvchilarning asosiy 
vazifasi о‘qishidan iborat. Shuning uchun sinf rahbari dast avval bolalarning 
о‘qishiga qanday munosabatda ekanliklarini, о‘zlarini qanday tutishlarini uy 
vazifalarini sidqidildan bajarishlarini yoki bajarmasliklarini aniqlaydi. Va nihoyat 
eng muhimi ularning о‘qishidagi mо‘ljallari nimalardan iborat. Bu mо‘ljallar 
ijtimoiy mohiyatga molik yoki molik emasligi hisoblanadi. Pedagog sinf bilan 
ishlashning dastlabki bosqichida turli vaziyatlarga duch kelishi mumkin. 
Sinf rahbari jamoa rivojlanishining aniqlangan darajasiga qarab tarbiya usullarini 
darajasiga qarab tarbiya usullarini tanlaydi. Bundan о‘qituvchilarning yosh 
xususiyatlarini hisobga olish qо‘shimcha shart hisoblanadi. Pedagog shaxsni  
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
har tamonlama yetuk kamol toptirishda katta rolь о‘ynaydi. Aqliy tarbiya shaxsni 
har tomonlama taraqqiy ettirishda muhim rolь о‘ynaydi. О‘qituvchi axloqiy 
tarbiyasining vazifasi va mazmunini о‘qituvchilardan ekologik ong va madaniyatni 
shakllantiradi. 
2. О‘qituvchilik kasbiga Shu jumladan sinf rahbari kasbiga xos bо‘lgan muhim 
fazilatlardan biri – bolalarni sevishi, ularning xisiyoti bilan qiziqishi, har bir 
shaxsni xurmat qilishdan iborat. Bolani sevgan butun kuch va bilimini bolalarning 
kelajagi buyuk vatanga sodiq fuqaro qilib tarbiyalashgan safarbar qila oladigan 
odamgina haqiqiy о‘qituvchi bо‘la oladi. Bolaga befarq, uning kelajagi bilan 
qiziqmaydigan, о‘qituvchilik kasbiga loqayd odam haqiqiy о‘qituvchi bо‘la 
olmaydi. 
«Boshlang‘ich ta’lim kontseptsiyasi»da boshlang‘ich sinf о‘qituvchisi qiyofasi 
ta’riflanadi: «...eng muhimi balalarda о‘qish, о‘rganishga chinakkam xavas, 
ishtiyoq uyg‘otuvchi, e’tiqod xosil qiluvchi ustoz sifatida alohida о‘rin tutadi.» va 
yana Shu kontseptsiyadan boshlang‘ich sinf о‘qituvchisi fazilatlariga qо‘shimcha 
keltiriladi. О‘qituvchi: «...О‘zbekiston kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan 
milliy iftixorli bо‘lishi; 
Sinf rahbari ishining о‘ziga xos xususiyatini Shundan iboratki, u oddiy bolalar jamoasini emas, balki о‘quvchilar jamoasini shakllantiradi. О‘quvchilarning asosiy vazifasi о‘qishidan iborat. Shuning uchun sinf rahbari dast avval bolalarning о‘qishiga qanday munosabatda ekanliklarini, о‘zlarini qanday tutishlarini uy vazifalarini sidqidildan bajarishlarini yoki bajarmasliklarini aniqlaydi. Va nihoyat eng muhimi ularning о‘qishidagi mо‘ljallari nimalardan iborat. Bu mо‘ljallar ijtimoiy mohiyatga molik yoki molik emasligi hisoblanadi. Pedagog sinf bilan ishlashning dastlabki bosqichida turli vaziyatlarga duch kelishi mumkin. Sinf rahbari jamoa rivojlanishining aniqlangan darajasiga qarab tarbiya usullarini darajasiga qarab tarbiya usullarini tanlaydi. Bundan о‘qituvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish qо‘shimcha shart hisoblanadi. Pedagog shaxsni Ma’ruza mashg‘uloti har tamonlama yetuk kamol toptirishda katta rolь о‘ynaydi. Aqliy tarbiya shaxsni har tomonlama taraqqiy ettirishda muhim rolь о‘ynaydi. О‘qituvchi axloqiy tarbiyasining vazifasi va mazmunini о‘qituvchilardan ekologik ong va madaniyatni shakllantiradi. 2. О‘qituvchilik kasbiga Shu jumladan sinf rahbari kasbiga xos bо‘lgan muhim fazilatlardan biri – bolalarni sevishi, ularning xisiyoti bilan qiziqishi, har bir shaxsni xurmat qilishdan iborat. Bolani sevgan butun kuch va bilimini bolalarning kelajagi buyuk vatanga sodiq fuqaro qilib tarbiyalashgan safarbar qila oladigan odamgina haqiqiy о‘qituvchi bо‘la oladi. Bolaga befarq, uning kelajagi bilan qiziqmaydigan, о‘qituvchilik kasbiga loqayd odam haqiqiy о‘qituvchi bо‘la olmaydi. «Boshlang‘ich ta’lim kontseptsiyasi»da boshlang‘ich sinf о‘qituvchisi qiyofasi ta’riflanadi: «...eng muhimi balalarda о‘qish, о‘rganishga chinakkam xavas, ishtiyoq uyg‘otuvchi, e’tiqod xosil qiluvchi ustoz sifatida alohida о‘rin tutadi.» va yana Shu kontseptsiyadan boshlang‘ich sinf о‘qituvchisi fazilatlariga qо‘shimcha keltiriladi. О‘qituvchi: «...О‘zbekiston kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy iftixorli bо‘lishi; – bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda milliy qadriyatlarimiz asosida 
tarbiyalay olishi; 
– nutqiy ravon, xalq tili boyligi ifoda usuli va tasvir vositalarini adabiy til uslubi va 
me’yorini tо‘la egallagan bо‘lishi» zarur. 
О‘qituvchilik kasbiga xos bо‘lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik odob sinf 
rahbarining yuksak kasbiy fazilatidir. U о‘qituvchining savotli bо‘lishiga, о‘z 
xissiyotini idora eta olishiga, bolalarga pedagogik ta’sir о‘tkazish vosita va 
me’yorlarni belgilash, aniqlashda yordam beradigan fazilat hisoblanadi. Yuksak 
pedagogik odobga ega bо‘lgan sinf rahbarigina sinfda mо‘tadil psixologik iqlim 
о‘rnata oladi, bolalar qalbiga tez yо‘l topa oladi. 
О‘z xizmati xususiyatiga kо‘ra sinf rahbari tashkilotchilik fazilatiga ham ega 
bо‘lmog‘i lozim. Buning uchun о‘qituvchi tashabbuskorlik va tashkilotchilik 
qobilyatiga ega bо‘lib har doim tetik, g‘ayratli, о‘z kuchi va imkoniyatiga ishongan 
bо‘lmog‘i zarur. Tashabbuskor va g‘ayratli sinf rahbari bolalarni о‘z orqasidan 
ergashtira oladi, о‘quvchilar unga ergashadi. 
О‘qituvchilik kasbi juda katta ruhiy va jismoniy kuch talab etadi, Shuning uchun 
о‘qituvchining salomatligi ham ma’lum talablar qо‘yiladi. О‘qituvchining ovoz 
paychalari rivojlangan, kо‘rish qobilyati yaxshi bо‘lishi kerak. Uzoq tikka tura 
olishi, kо‘p yurishi, epchillik kabi fazilatlarga ham ega bо‘lmog‘i muqarrar. 
О‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim kontsepsiyasida mutaxassis vazifalari 
quyidagicha belgilangan: «... mutaxassis о‘z faoliyatini sohasidagi qat’iy nazar, 
ijodiy jamoalarda ishlay olish qobilyatiga, menejment va marketing soxalarida 
tayyorgarlikka ega bо‘lishi, yangi texnologiyalarni joriy etishning xо‘jalik ijtimoiy 
va madaniy jihatlarini aniq tasavvur qila olishi kerak». 
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
Ushbu fikrlar о‘qituvchilarga ham ya’ni mohir sinf rahbarlariga ham bevosita 
taalluqlidir. Chunki, jamiyatimizda sodir bо‘layotgan tub о‘zgarishlar, bozor 
munosabatlariga kirib borishimiz о‘qituvchilarni nafaqat kasbiy bilimlarini, balki 
iqtisodiy yuridik, texnikaviy bilimlaridan ham xabardor bо‘lishini taqozo 
– bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda milliy qadriyatlarimiz asosida tarbiyalay olishi; – nutqiy ravon, xalq tili boyligi ifoda usuli va tasvir vositalarini adabiy til uslubi va me’yorini tо‘la egallagan bо‘lishi» zarur. О‘qituvchilik kasbiga xos bо‘lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik odob sinf rahbarining yuksak kasbiy fazilatidir. U о‘qituvchining savotli bо‘lishiga, о‘z xissiyotini idora eta olishiga, bolalarga pedagogik ta’sir о‘tkazish vosita va me’yorlarni belgilash, aniqlashda yordam beradigan fazilat hisoblanadi. Yuksak pedagogik odobga ega bо‘lgan sinf rahbarigina sinfda mо‘tadil psixologik iqlim о‘rnata oladi, bolalar qalbiga tez yо‘l topa oladi. О‘z xizmati xususiyatiga kо‘ra sinf rahbari tashkilotchilik fazilatiga ham ega bо‘lmog‘i lozim. Buning uchun о‘qituvchi tashabbuskorlik va tashkilotchilik qobilyatiga ega bо‘lib har doim tetik, g‘ayratli, о‘z kuchi va imkoniyatiga ishongan bо‘lmog‘i zarur. Tashabbuskor va g‘ayratli sinf rahbari bolalarni о‘z orqasidan ergashtira oladi, о‘quvchilar unga ergashadi. О‘qituvchilik kasbi juda katta ruhiy va jismoniy kuch talab etadi, Shuning uchun о‘qituvchining salomatligi ham ma’lum talablar qо‘yiladi. О‘qituvchining ovoz paychalari rivojlangan, kо‘rish qobilyati yaxshi bо‘lishi kerak. Uzoq tikka tura olishi, kо‘p yurishi, epchillik kabi fazilatlarga ham ega bо‘lmog‘i muqarrar. О‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim kontsepsiyasida mutaxassis vazifalari quyidagicha belgilangan: «... mutaxassis о‘z faoliyatini sohasidagi qat’iy nazar, ijodiy jamoalarda ishlay olish qobilyatiga, menejment va marketing soxalarida tayyorgarlikka ega bо‘lishi, yangi texnologiyalarni joriy etishning xо‘jalik ijtimoiy va madaniy jihatlarini aniq tasavvur qila olishi kerak». Ma’ruza mashg‘uloti Ushbu fikrlar о‘qituvchilarga ham ya’ni mohir sinf rahbarlariga ham bevosita taalluqlidir. Chunki, jamiyatimizda sodir bо‘layotgan tub о‘zgarishlar, bozor munosabatlariga kirib borishimiz о‘qituvchilarni nafaqat kasbiy bilimlarini, balki iqtisodiy yuridik, texnikaviy bilimlaridan ham xabardor bо‘lishini taqozo qilmoqda. Bu о‘rinda boshlang‘ich sinf о‘qituvchilari, sinf rahbarlarining xizmati 
katta. 
3. Boshlang‘ich sinflar jamoasini jipslashtiruvchi omillardan biri о‘quv tarbiya 
mazmunidir. 
Davlat 
ta’lim 
standarti 
asosida 
belgilangan 
fanlarning mazmuni salohiyati о‘quvchilarning ma’naviy-axloqiy tarbiyasi bilan 
birga jamoaga xos bо‘lgan о‘rtoqlik, dо‘stlik, hamkorlik, adolatparvarlik, mexru 
shavqat kabi fazilatlarni uyg‘unligi tufayli jipslashadi. Shu tufayli davlatimiz 
darsliklarini yangi avlodni tuzish kontseptsichsiga e’tibor qaratadi, hamda ta’lim 
mazmunini milliy istiqlol g‘oyasi asosiy tamoillari bilan boyitishga e’tibor 
kuchayadi. Sinf rahbari ishida о‘quvchilar jamoasini shakllantirish markaziy vazifa 
hisoblanadi. Chunki jamoa tojini tarbiyalash kommunistik tarbiya-etakchi 
printsipidir. Tarbiya metodlarini tanlashda ularning jamoadan rivojlanishi 
darajasiga mosligi muvafaqiyatining muhim sharti hisoblanadi. О‘qituvchilar 
jamoasini 
mustaxkamlovchi о‘quvchi faoliyatini harakatlantiruvchi muhim manbalardan 
foydalanish metodikasidir. 
Darslikdagi matnlarni va xarakter xususiyatiga kо‘ra о‘quvchilar jamoasini 
mustaxkamlovchi matnlarga yondagi matnlarni tanlash tarbiyalash tarbiyaviy 
tadbirlarni jamoani mustaxkamlash bilan о‘tkazish. 
Sinf majlisi har bir sinf uchun alohida sinf rahbarligi boshligida о‘tkaziladi. Sinf 
majlisida kо‘riladigan masalalar sinf faollari bilan birgalikda kelishib bajariladi. 
Sinf majlisida asosiy mavzu tarbiyachi qaratilganligi uchun tarbiyachi oid bо‘lgan 
maqolalar, ertak-matnlar, she’rlar asosida bayon etiladi. 
4. Hozirgi zamon о‘qituvchisining asosiy fazilatlaridan biri о‘z kasbiga 
sadoqatliligi, g‘oyaviy e’tiqodligiga, о‘z kasbini sevishi, bu kasbga bо‘lgan cheksiz 
sadoqat о‘qituvchini boshqa kasb egalaridan ajratib turadi. Chunki maktabda 
ta’lim-tarbiya ishning yuqori saviyada о‘qituvchiga, uning kasbiy tayyorgarliga 
bog‘liq. 
Sinf rahbari shahsiga qо‘yiladigan muhim talablardan biri sinf rahbarining о‘z 
ishini yaxshi bilishidir. Uning metodikasini puxta о‘zlashtirgan bо‘lishi zarur. 
qilmoqda. Bu о‘rinda boshlang‘ich sinf о‘qituvchilari, sinf rahbarlarining xizmati katta. 3. Boshlang‘ich sinflar jamoasini jipslashtiruvchi omillardan biri о‘quv tarbiya mazmunidir. Davlat ta’lim standarti asosida belgilangan fanlarning mazmuni salohiyati о‘quvchilarning ma’naviy-axloqiy tarbiyasi bilan birga jamoaga xos bо‘lgan о‘rtoqlik, dо‘stlik, hamkorlik, adolatparvarlik, mexru shavqat kabi fazilatlarni uyg‘unligi tufayli jipslashadi. Shu tufayli davlatimiz darsliklarini yangi avlodni tuzish kontseptsichsiga e’tibor qaratadi, hamda ta’lim mazmunini milliy istiqlol g‘oyasi asosiy tamoillari bilan boyitishga e’tibor kuchayadi. Sinf rahbari ishida о‘quvchilar jamoasini shakllantirish markaziy vazifa hisoblanadi. Chunki jamoa tojini tarbiyalash kommunistik tarbiya-etakchi printsipidir. Tarbiya metodlarini tanlashda ularning jamoadan rivojlanishi darajasiga mosligi muvafaqiyatining muhim sharti hisoblanadi. О‘qituvchilar jamoasini mustaxkamlovchi о‘quvchi faoliyatini harakatlantiruvchi muhim manbalardan foydalanish metodikasidir. Darslikdagi matnlarni va xarakter xususiyatiga kо‘ra о‘quvchilar jamoasini mustaxkamlovchi matnlarga yondagi matnlarni tanlash tarbiyalash tarbiyaviy tadbirlarni jamoani mustaxkamlash bilan о‘tkazish. Sinf majlisi har bir sinf uchun alohida sinf rahbarligi boshligida о‘tkaziladi. Sinf majlisida kо‘riladigan masalalar sinf faollari bilan birgalikda kelishib bajariladi. Sinf majlisida asosiy mavzu tarbiyachi qaratilganligi uchun tarbiyachi oid bо‘lgan maqolalar, ertak-matnlar, she’rlar asosida bayon etiladi. 4. Hozirgi zamon о‘qituvchisining asosiy fazilatlaridan biri о‘z kasbiga sadoqatliligi, g‘oyaviy e’tiqodligiga, о‘z kasbini sevishi, bu kasbga bо‘lgan cheksiz sadoqat о‘qituvchini boshqa kasb egalaridan ajratib turadi. Chunki maktabda ta’lim-tarbiya ishning yuqori saviyada о‘qituvchiga, uning kasbiy tayyorgarliga bog‘liq. Sinf rahbari shahsiga qо‘yiladigan muhim talablardan biri sinf rahbarining о‘z ishini yaxshi bilishidir. Uning metodikasini puxta о‘zlashtirgan bо‘lishi zarur. Shuni tо‘g‘ri tashkil qilish va uni bolalar bilan tuShunarli, qiziqarli va mas’uliyatli 
xis qilgan holda olib borish kerak. О‘quvchilar о‘qituvchi bilimini bolalarga 
yetkaza olishi imkoniyatlarni qadirlabgina qolmay, balki uning Shu predmetga 
bо‘lgan qiziqishini, uning fidoiligini ham qadirlashadi, taqdirlashadi. 
Sinf rahbarining yuksak madaniyati, uning teran bilim doirasi (ayniqsa, 
О‘zbekiston 
mustaqilikka 
erishgandan 
sо‘ng 
xalqimizning 
о‘z 
tarixini, 
madaniyatini, urf-odatini о‘rganishiga, bilishga bо‘lgan qiziqishi ortib borayotgan  
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
davrda) ta’lim-tarbiya ishlarini muvoffaqiyatli kechishga yordam beradi. Hozirgi 
zamon о‘qituvchisi ayniqsa sinf rahbari milliy qadriyatlarimizni bilibgina qolmay, 
uni keng ota-onalar jamoatchiligi ichida, sinfda otashin targ‘ibotchisi ham bо‘lishi 
kerak. 
О‘qituvchilik kasbi juda katta va ruhiy va jismoniy kuch talab etadi. Shuning 
uchun о‘qituvchining ayniqsa sinf rahbarining salomatligiga ham ma’lum talablar 
qо‘yiladi. 
О‘qituvchi shaxsiga qо‘yiladigan umumiy talablar bilan boshlang‘ich sinf 
о‘qituvchisining kasbini о‘ziga xosligi ayrim spetsifik talablarni keltirib chiqaradi. 
Chunonchi, boshlang‘ich sinf о‘qituvchisi anatomiya, fizologiya, maktab gigienasi 
fanlaridan xabardor bо‘lmog‘i, о‘quvchilar faoliyatini Shu fanlar tavsiyasi asosida 
tashkil etishi lozim; (sinf gigienik talabga javob berishi, о‘quvchilar rejimi, 
ularning aqliy va jismoniy rivojlanishini kuzatishi va tо‘g‘ri yо‘naltirish); 
о‘qituvchi о‘z nutqini iroda qilishi; adabiy nurq normalariga rioya qilishi; 
ovozning baland pastligiga ahamiyat berishi, nutqining jonli, ifodali bо‘lishiga 
e’tibor berishi; bolalarni charchatib qо‘ymaslik maqsadida ish turlarini tez-tez 
о‘zgartira olishi, ota-onalar о‘rtasida pedagogik bilimlarni targ‘ib qilishi, ular bilan 
yaqindan aloqa о‘rnata olishi (bu faoliyati turi boshlang‘ich sinf о‘qituvchilarini, 
jismoniy xolatini о‘rganishga yordam beradi) va ularga tarbiyaviy ta’sir 
о‘tkazishga yordamlashishi kerak. 
Shuni tо‘g‘ri tashkil qilish va uni bolalar bilan tuShunarli, qiziqarli va mas’uliyatli xis qilgan holda olib borish kerak. О‘quvchilar о‘qituvchi bilimini bolalarga yetkaza olishi imkoniyatlarni qadirlabgina qolmay, balki uning Shu predmetga bо‘lgan qiziqishini, uning fidoiligini ham qadirlashadi, taqdirlashadi. Sinf rahbarining yuksak madaniyati, uning teran bilim doirasi (ayniqsa, О‘zbekiston mustaqilikka erishgandan sо‘ng xalqimizning о‘z tarixini, madaniyatini, urf-odatini о‘rganishiga, bilishga bо‘lgan qiziqishi ortib borayotgan Ma’ruza mashg‘uloti davrda) ta’lim-tarbiya ishlarini muvoffaqiyatli kechishga yordam beradi. Hozirgi zamon о‘qituvchisi ayniqsa sinf rahbari milliy qadriyatlarimizni bilibgina qolmay, uni keng ota-onalar jamoatchiligi ichida, sinfda otashin targ‘ibotchisi ham bо‘lishi kerak. О‘qituvchilik kasbi juda katta va ruhiy va jismoniy kuch talab etadi. Shuning uchun о‘qituvchining ayniqsa sinf rahbarining salomatligiga ham ma’lum talablar qо‘yiladi. О‘qituvchi shaxsiga qо‘yiladigan umumiy talablar bilan boshlang‘ich sinf о‘qituvchisining kasbini о‘ziga xosligi ayrim spetsifik talablarni keltirib chiqaradi. Chunonchi, boshlang‘ich sinf о‘qituvchisi anatomiya, fizologiya, maktab gigienasi fanlaridan xabardor bо‘lmog‘i, о‘quvchilar faoliyatini Shu fanlar tavsiyasi asosida tashkil etishi lozim; (sinf gigienik talabga javob berishi, о‘quvchilar rejimi, ularning aqliy va jismoniy rivojlanishini kuzatishi va tо‘g‘ri yо‘naltirish); о‘qituvchi о‘z nutqini iroda qilishi; adabiy nurq normalariga rioya qilishi; ovozning baland pastligiga ahamiyat berishi, nutqining jonli, ifodali bо‘lishiga e’tibor berishi; bolalarni charchatib qо‘ymaslik maqsadida ish turlarini tez-tez о‘zgartira olishi, ota-onalar о‘rtasida pedagogik bilimlarni targ‘ib qilishi, ular bilan yaqindan aloqa о‘rnata olishi (bu faoliyati turi boshlang‘ich sinf о‘qituvchilarini, jismoniy xolatini о‘rganishga yordam beradi) va ularga tarbiyaviy ta’sir о‘tkazishga yordamlashishi kerak. Nihoyat u о‘z ustida tinmay ishlamosh lozim. Ayniqsa qadriyatlarimizni 
о‘rganishga, о‘zligimizni bilishga ehtiyoj katta bо‘lmoqda, zero bu narsalarni 
bilmay turib mustaqilligimizni mustaxkamlab, buyuk davlat qurib bо‘lmaydi. 
Shunday ekan, boshlang‘ich sinfdan boshlab bolalar sharqona tarbiya ta’siriga 
olmog‘i, о‘z qadriyatlarini bilmog‘i lozim. Bu о‘qituvchidan qolaversa sinf 
rahbaridan chuqur bilimli bо‘lishni talab etadi. 
5. Rabbim – fan, payg‘ambarim bilimdir. 
(Abduraif Fitrat). 
Ustozlik – bu kelajak, istiqbol uchun meros qilib qoldiriladigan boylikdir. Bu 
boylikning qadr-qiymati Shu qadar buyukki, u odamni ma’naviy jihatdan boy qilib, 
qalbini baxtga iloxiy nurga tо‘ldiradi. 
«Ustoz» sо‘ziga berilgan ta’rifga e’tibor bering-a, uning mazmuni naqadar boy: 
Ustoz – muayyan fan, bilim gohida botakror olim, pedagog mutaxassis, о‘z 
yо‘nalishi bо‘yicha barcha yangiliklardan boxabar, hayyotda о‘z о‘rnini topgan 
mavqei, salohiyati va maktabiga ega; olim fuzalo, oqil komil о‘rnak bо‘ladigan, 
о‘zining ilg‘or tajribasiga ega va kelajakni ilmiy tasavvur qiladigan; ilmiy, bilimli, 
hamma tomondan tan olingan malaxatgо‘y inson. 
Dunyoda biron kimsa yо‘qki, uning ustozi bо‘lmasa. U hukumat rahbarimi, buyuk 
allomami, vazir yoki iqtidorli shifokormi, xalq mehrini qozongan yozuvchimi yoki 
qо‘li gul kosibmi, qarangki barcha-barchaning о‘z ustozi va hayot yо‘lini 
charog‘on etib turuvchi yо‘lboshchisi bо‘ladi. Siz о‘zingizni ustozlik baxt  
Ma’ruza mashg‘uloti 
 
sohibi hisoblasangiz, quyidagilarni unutmaslik kerak. 
– «О‘zbekiston kelajagi buyuk davlat» g‘oyasi sizning har kungi faoliyatingiz 
uchun dasturulamol bо‘lsin va Shu buyuk xalq va davlatga munosib shogirdlar 
tayyorlang. 
Ustozning eng buyuk burchi – xalqqa nafi tegadigan aql idrokli, qobiliyatli 
о‘quvchi shogirdlar tayyorlashdan iborat. Ustoz yaxshi shogrd tayyorlash uchun 
eng avvalo uning о‘zi ma’naviy jihatdan barkamol, fikrlash tarzi noyob, dunyo 
Nihoyat u о‘z ustida tinmay ishlamosh lozim. Ayniqsa qadriyatlarimizni о‘rganishga, о‘zligimizni bilishga ehtiyoj katta bо‘lmoqda, zero bu narsalarni bilmay turib mustaqilligimizni mustaxkamlab, buyuk davlat qurib bо‘lmaydi. Shunday ekan, boshlang‘ich sinfdan boshlab bolalar sharqona tarbiya ta’siriga olmog‘i, о‘z qadriyatlarini bilmog‘i lozim. Bu о‘qituvchidan qolaversa sinf rahbaridan chuqur bilimli bо‘lishni talab etadi. 5. Rabbim – fan, payg‘ambarim bilimdir. (Abduraif Fitrat). Ustozlik – bu kelajak, istiqbol uchun meros qilib qoldiriladigan boylikdir. Bu boylikning qadr-qiymati Shu qadar buyukki, u odamni ma’naviy jihatdan boy qilib, qalbini baxtga iloxiy nurga tо‘ldiradi. «Ustoz» sо‘ziga berilgan ta’rifga e’tibor bering-a, uning mazmuni naqadar boy: Ustoz – muayyan fan, bilim gohida botakror olim, pedagog mutaxassis, о‘z yо‘nalishi bо‘yicha barcha yangiliklardan boxabar, hayyotda о‘z о‘rnini topgan mavqei, salohiyati va maktabiga ega; olim fuzalo, oqil komil о‘rnak bо‘ladigan, о‘zining ilg‘or tajribasiga ega va kelajakni ilmiy tasavvur qiladigan; ilmiy, bilimli, hamma tomondan tan olingan malaxatgо‘y inson. Dunyoda biron kimsa yо‘qki, uning ustozi bо‘lmasa. U hukumat rahbarimi, buyuk allomami, vazir yoki iqtidorli shifokormi, xalq mehrini qozongan yozuvchimi yoki qо‘li gul kosibmi, qarangki barcha-barchaning о‘z ustozi va hayot yо‘lini charog‘on etib turuvchi yо‘lboshchisi bо‘ladi. Siz о‘zingizni ustozlik baxt Ma’ruza mashg‘uloti sohibi hisoblasangiz, quyidagilarni unutmaslik kerak. – «О‘zbekiston kelajagi buyuk davlat» g‘oyasi sizning har kungi faoliyatingiz uchun dasturulamol bо‘lsin va Shu buyuk xalq va davlatga munosib shogirdlar tayyorlang. Ustozning eng buyuk burchi – xalqqa nafi tegadigan aql idrokli, qobiliyatli о‘quvchi shogirdlar tayyorlashdan iborat. Ustoz yaxshi shogrd tayyorlash uchun eng avvalo uning о‘zi ma’naviy jihatdan barkamol, fikrlash tarzi noyob, dunyo qarshi sog‘lom, о‘z yurti va xalqining g‘oyasi va ilg‘or mafkuraning baytrog‘dori 
bо‘lishi kerak. 
 
qarshi sog‘lom, о‘z yurti va xalqining g‘oyasi va ilg‘or mafkuraning baytrog‘dori bо‘lishi kerak.