TARBIYAVIY ISHLAR USLUBIYOTI FANINI O‘QITISHDA YANGI PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA USULLARIDAN FOYDALANISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

17

File size

Fayl hajmi

43,6 KB


TARBIYAVIY ISHLAR USLUBIYOTI FANINI O‘QITISHDA YANGI
PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA USULLARIDAN FOYDALANISH.
Reja:
7.1.“Tarbiyaviy  ishlar  uslubiyoti”  fanini  o‘qitishda  yangi  pedagogik
texnologiyalarning o‘rni.
.7.2.Dars jarayonida treninglarni tashkil qilish va uning tarkibiy qismlari.
7.3.Treninglarni o‘tkazishda guruhlar bilan ishlash va ularga rahbarlik qilish.
7.4.Guruh tarkibini almashuvchan harakterini hisobga olish.
7.5. Sotsiometriya uslubi  bilan guruhli o‘rganish.
Bugungi kunda jamiyatimizda yangi ijtimoiy munosabatlarning shakllanishi,
ta’limning  dunyo  ta’lim  tizimiga  integratsiyalashuvi,  demokratiyalash  va
insonparvarlashtirish  jarayonlarining  rivojlanishi  ta’lim  jarayonida  zamonaviy
pedagogik texnologiyalarga yangicha yondashuv zarurligini taqozo etmoqda.
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da zamonaviy pedagogik texnologiyalarni
joriy  qilish  va  o‘zlashtirish  zarurligi  ko‘p  marta  takrorlanib,  ularni  o‘quv
muassasalariga olib kirish zarurligi uqtirilgan.
Respublikamizning  taniqli  olimlari  ilmiy  asoslangan,  mintaqamizning
ijtimoiy-pedagogik sharoitiga moslashgan pedagogik texnologiyalarni yaratish va
ularni ta’lim-tarbiya amaliyotida qo‘llashga intilmoqda.
Shu o‘rinda savol tug‘iladi. Pedagogik texnologiya atamasining mohiyati
nimada? «Texnologiya» yunoncha so‘z bo‘lib, «techne»-mahorat, san’at, «Iogos»-
tushuncha, o‘rganish demakdir.
Bugungi kunda «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» talablaridan biri ta’lim
jarayonida yangi pedagogik va axborot texnologiyalarini qo‘llash, tayyorgarlikning
Logotip
TARBIYAVIY ISHLAR USLUBIYOTI FANINI O‘QITISHDA YANGI PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA USULLARIDAN FOYDALANISH. Reja: 7.1.“Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti” fanini o‘qitishda yangi pedagogik texnologiyalarning o‘rni. .7.2.Dars jarayonida treninglarni tashkil qilish va uning tarkibiy qismlari. 7.3.Treninglarni o‘tkazishda guruhlar bilan ishlash va ularga rahbarlik qilish. 7.4.Guruh tarkibini almashuvchan harakterini hisobga olish. 7.5. Sotsiometriya uslubi bilan guruhli o‘rganish. Bugungi kunda jamiyatimizda yangi ijtimoiy munosabatlarning shakllanishi, ta’limning dunyo ta’lim tizimiga integratsiyalashuvi, demokratiyalash va insonparvarlashtirish jarayonlarining rivojlanishi ta’lim jarayonida zamonaviy pedagogik texnologiyalarga yangicha yondashuv zarurligini taqozo etmoqda. «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da zamonaviy pedagogik texnologiyalarni joriy qilish va o‘zlashtirish zarurligi ko‘p marta takrorlanib, ularni o‘quv muassasalariga olib kirish zarurligi uqtirilgan. Respublikamizning taniqli olimlari ilmiy asoslangan, mintaqamizning ijtimoiy-pedagogik sharoitiga moslashgan pedagogik texnologiyalarni yaratish va ularni ta’lim-tarbiya amaliyotida qo‘llashga intilmoqda. Shu o‘rinda savol tug‘iladi. Pedagogik texnologiya atamasining mohiyati nimada? «Texnologiya» yunoncha so‘z bo‘lib, «techne»-mahorat, san’at, «Iogos»- tushuncha, o‘rganish demakdir. Bugungi kunda «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» talablaridan biri ta’lim jarayonida yangi pedagogik va axborot texnologiyalarini qo‘llash, tayyorgarlikning
modul tizimidan foydalangan  holda ta’lim oluvchilarni o‘qitishni jadallashtirish
sanaladi.
Respublikamizda ta’lim jarayonida pedagogik va axborot texnologiyalarini
qo‘llashga doir keng ko‘lamda ish olib borilmoqda. Ushbu muammoning ilmiy-
nazariy asoslari,  har bir pedagogik texnologiyaning o‘ziga xos jihatlari ishlab
chiqilib,  yetarli  darajada  tajribalar  to‘plandi.  Ta’lim  jarayoniga  pedagogik  va
axborot texnologiyalarni joriy etishda xorijiy mamlakatlarning tegishli tashkilotlari
yaqindan yordam ko‘rsatmoqda.
«Pedagogik texnologiya» so‘z birikmasi asosida «texnologiya», «texnologik
jarayon»  tushunchalari  yotadi.  Ushbu  tushunchalar  orqali  sanoatda  tayyor
mahsulotni  olish  uchun  bajariladigan  ishlarning  ketma-ketligi  haqidagi  texnik
hujjat, ta’limda esa fan bo‘yicha uslubiy tadbirlar majmuasi tushuniladi.
Bugungi kunda pedagogik texnologiyani tushunish uchun asosiy yo‘li aniq
belgilangan  maqsadlarga  qaratilganlik,  ta’lim  oluvchi  bilan  muntazam  o‘zaro
aloqani  o‘rnatish, pedagogik texnologiyaning falsafiy  asosi  hisoblangan ta’lim
oluvchining xatti-harakati orqali o‘qitishdir. O‘zaro aloqa pedagogik texnologiya
asosini tashkil qilib, o‘quv jarayonini to‘liq qamrab olishi kerak.
Pedagogik texnologiya atamasiga  har bir didakt olim o‘z nuqtai nazaridan
kelib chiqqan holda ta’rif bergan. Hali bu tushunchaga to‘liq va yagona ta’rif qabul
qilinmagan. Ushbu ta’riflar ichida eng maqsadga muvofig‘i YuNESKO tomonidan
berilgan ta’rif sanaladi.
Pedagogik  texnologiya  –  ta’lim  shakllarini  optimallashtirish  maqsadida
o‘qitish  va  bilimlarni  o‘zlashtirish  jarayonining  inson  salohiyati  va  texnik
resurslarni  qo‘llash, ularning o‘zaro ta’sirini aniqlashga imkon beradigan tizimli
metodlar majmuasidir.
Shuningdek, texnologiya deganda, sub’ekt tomonidan ob’ektga ko‘rsatilgan
ta’sir  natijasida sub’ektda sifat  o‘zgarishiga olib keluvchi  jarayon tushuniladi.
Texnologiya  har  doim  zaruriy  vositalar  va  sharoitlardan  foydalanib,  ob’ektga
yo‘naltirilgan aniq maqsadli amallarni muayyan ketma-ketlikda bajarishni ko‘zda
tutadi.
Logotip
modul tizimidan foydalangan holda ta’lim oluvchilarni o‘qitishni jadallashtirish sanaladi. Respublikamizda ta’lim jarayonida pedagogik va axborot texnologiyalarini qo‘llashga doir keng ko‘lamda ish olib borilmoqda. Ushbu muammoning ilmiy- nazariy asoslari, har bir pedagogik texnologiyaning o‘ziga xos jihatlari ishlab chiqilib, yetarli darajada tajribalar to‘plandi. Ta’lim jarayoniga pedagogik va axborot texnologiyalarni joriy etishda xorijiy mamlakatlarning tegishli tashkilotlari yaqindan yordam ko‘rsatmoqda. «Pedagogik texnologiya» so‘z birikmasi asosida «texnologiya», «texnologik jarayon» tushunchalari yotadi. Ushbu tushunchalar orqali sanoatda tayyor mahsulotni olish uchun bajariladigan ishlarning ketma-ketligi haqidagi texnik hujjat, ta’limda esa fan bo‘yicha uslubiy tadbirlar majmuasi tushuniladi. Bugungi kunda pedagogik texnologiyani tushunish uchun asosiy yo‘li aniq belgilangan maqsadlarga qaratilganlik, ta’lim oluvchi bilan muntazam o‘zaro aloqani o‘rnatish, pedagogik texnologiyaning falsafiy asosi hisoblangan ta’lim oluvchining xatti-harakati orqali o‘qitishdir. O‘zaro aloqa pedagogik texnologiya asosini tashkil qilib, o‘quv jarayonini to‘liq qamrab olishi kerak. Pedagogik texnologiya atamasiga har bir didakt olim o‘z nuqtai nazaridan kelib chiqqan holda ta’rif bergan. Hali bu tushunchaga to‘liq va yagona ta’rif qabul qilinmagan. Ushbu ta’riflar ichida eng maqsadga muvofig‘i YuNESKO tomonidan berilgan ta’rif sanaladi. Pedagogik texnologiya – ta’lim shakllarini optimallashtirish maqsadida o‘qitish va bilimlarni o‘zlashtirish jarayonining inson salohiyati va texnik resurslarni qo‘llash, ularning o‘zaro ta’sirini aniqlashga imkon beradigan tizimli metodlar majmuasidir. Shuningdek, texnologiya deganda, sub’ekt tomonidan ob’ektga ko‘rsatilgan ta’sir natijasida sub’ektda sifat o‘zgarishiga olib keluvchi jarayon tushuniladi. Texnologiya har doim zaruriy vositalar va sharoitlardan foydalanib, ob’ektga yo‘naltirilgan aniq maqsadli amallarni muayyan ketma-ketlikda bajarishni ko‘zda tutadi.
Yuqorida keltirilgan tushunchalarni o‘quv jarayoniga ko‘chiradigan bo‘lsak,
pedagogning  o‘qitish  vositalari  yordamida  o‘quvchi-talabalarga  muayyan
sharoitlarda ko‘rsatgan tizimli ta’siri natijasida ularda jamiyat uchun zarur bo‘lgan
va oldindan belgilangan ijtimoiy sifatlarni intensiv tarzda shakllantiruvchi ijtimoiy
hodisa yoki, boshqacha aytganda pedagog tomonidan o‘qitish vositalari yordamida
talabalarga ta’sir ko‘rsatish va bu faoliyat mahsuli sifatida ularda oldindan belgilab
olingan shaxs sifatlarini shakllantirish jarayoni deb ta’riflash mumkin.
«Pedagogik texnologiya»ning ta’limdagi amaliylik jihati va tashkiliy-uslubiy
imkoniyatlardan foydalanishga yo‘naltirilganligi, uning aniq vositalar yordamida
hayotga  tatbiq  etilishi  jahon  pedagoglarining  unga  bo‘lgan  e’tiborini
kuchaytirmoqda. Texnologik yo‘nalishga nisbatan turlicha qarashlar mavjud. Ba’zi
pedagoglar  «pedagogik  texnologiya»  tushunchasi  mazmunida  ta’limni
differensiallash vositasini ko‘rayotgan bo‘lsalar, boshqalar undagi kam mehnat
sarflab yuqori natijalarga erishish imkoniyatlari hamda  barcha ta’lim oluvchilarni
oldindan  belgilangan  bilim,  ko‘nikma  va  malakalar  darajasiga  yetkazish
mumkinligi
 
bilan
 
qiziqmoqdalar.
 
Ayrim
 
pedagoglar
 
ta’limni
«texnologiya»lashtirish  yordamida  ommaviy  ta’lim  amaliyotida  tub  burilish
yasalishiga umid bog‘lamoqdalar.
50-yillarning  o‘rtalarida  ta’limda  texnik  vositalarni  qo‘llash  masalasi
«pedagogik texnologiya» yo‘nalishi bilan qo‘shilib ketdi. Bunda asosiy e’tibor
o‘quvchilar auditoriyasini kengaytirishda texnik vositalar imkoniyatlarini oshirish,
axborot  sig‘imi  hamda  ularni  uzatish  sifatlari,  shuningdek,  ta’limni
individuallashtirishga  qaratildi.  Ushbu  yondoshuv  hozirga  qadar  ham  mavjud
bo‘lib, u texnik vositalarning  imkoniyatlarini tayanch nuqta sifatida baholab,
asosiy  e’tiborni  o‘quv  jarayonini  «texnologiya»lashtirishning  tashqi  jihatlariga
qaratadi.
60-yillarning  boshlariga  kelib  dasturlashtirilgan  ta’limni  tashkil  etish
«texnologiya»  tushunchasining  asosi  bo‘lib  qoldi.  Dasturlashtirilgan  ta’limni
amalga oshirishda ta’lim jarayoniga alohida qism sifatida emas, balki izchil jarayon
tarzida yondoshiladi. Dasturlashtirilgan ta’lim va o‘rgatuvchi mashinalar bo‘yicha
birlashgan qo‘mita (AQSh) tavsiyalarida yaxlit ta’lim dasturining «texnologik»
tushunchasi  ilgari  surildi.  U  o‘z  ichiga  ta’lim  maqsadi,  ularni  o‘zgartirish  va
Logotip
Yuqorida keltirilgan tushunchalarni o‘quv jarayoniga ko‘chiradigan bo‘lsak, pedagogning o‘qitish vositalari yordamida o‘quvchi-talabalarga muayyan sharoitlarda ko‘rsatgan tizimli ta’siri natijasida ularda jamiyat uchun zarur bo‘lgan va oldindan belgilangan ijtimoiy sifatlarni intensiv tarzda shakllantiruvchi ijtimoiy hodisa yoki, boshqacha aytganda pedagog tomonidan o‘qitish vositalari yordamida talabalarga ta’sir ko‘rsatish va bu faoliyat mahsuli sifatida ularda oldindan belgilab olingan shaxs sifatlarini shakllantirish jarayoni deb ta’riflash mumkin. «Pedagogik texnologiya»ning ta’limdagi amaliylik jihati va tashkiliy-uslubiy imkoniyatlardan foydalanishga yo‘naltirilganligi, uning aniq vositalar yordamida hayotga tatbiq etilishi jahon pedagoglarining unga bo‘lgan e’tiborini kuchaytirmoqda. Texnologik yo‘nalishga nisbatan turlicha qarashlar mavjud. Ba’zi pedagoglar «pedagogik texnologiya» tushunchasi mazmunida ta’limni differensiallash vositasini ko‘rayotgan bo‘lsalar, boshqalar undagi kam mehnat sarflab yuqori natijalarga erishish imkoniyatlari hamda barcha ta’lim oluvchilarni oldindan belgilangan bilim, ko‘nikma va malakalar darajasiga yetkazish mumkinligi bilan qiziqmoqdalar. Ayrim pedagoglar ta’limni «texnologiya»lashtirish yordamida ommaviy ta’lim amaliyotida tub burilish yasalishiga umid bog‘lamoqdalar. 50-yillarning o‘rtalarida ta’limda texnik vositalarni qo‘llash masalasi «pedagogik texnologiya» yo‘nalishi bilan qo‘shilib ketdi. Bunda asosiy e’tibor o‘quvchilar auditoriyasini kengaytirishda texnik vositalar imkoniyatlarini oshirish, axborot sig‘imi hamda ularni uzatish sifatlari, shuningdek, ta’limni individuallashtirishga qaratildi. Ushbu yondoshuv hozirga qadar ham mavjud bo‘lib, u texnik vositalarning imkoniyatlarini tayanch nuqta sifatida baholab, asosiy e’tiborni o‘quv jarayonini «texnologiya»lashtirishning tashqi jihatlariga qaratadi. 60-yillarning boshlariga kelib dasturlashtirilgan ta’limni tashkil etish «texnologiya» tushunchasining asosi bo‘lib qoldi. Dasturlashtirilgan ta’limni amalga oshirishda ta’lim jarayoniga alohida qism sifatida emas, balki izchil jarayon tarzida yondoshiladi. Dasturlashtirilgan ta’lim va o‘rgatuvchi mashinalar bo‘yicha birlashgan qo‘mita (AQSh) tavsiyalarida yaxlit ta’lim dasturining «texnologik» tushunchasi ilgari surildi. U o‘z ichiga ta’lim maqsadi, ularni o‘zgartirish va
baholashning mezonlari, ta’lim muhitining aniq tavsifini qamrab oladi. Bu esa
o‘rgatish majmuasini to‘laligicha qayta tashkil etish tushunchasiga mos keladi.
Ta’limni «texnologik» yo‘nalishda qurishning umumiy mezoni uning aniq va
batafsil  belgilangan  maqsadga  yo‘naltirilganligidadir.  Bu  holatda  xususiy
maqsadlarni amalga oshirish uchun alohida qonuniyat, jarayon, ketma-ketlik va
ularga mos amallar majmuining mavjud bo‘lishi asos sifatida olinadi. «Pedagogik
texnologiya»ning vositaviy yo‘naltirilganligi uning turli uslublar asosida ta’lim
tizimlarini  shakllantirish  borasidagi  imkoniyatlarini  belgilab  beradi.  Bunda
ta’limning  tashkiliy  jihatlari,  oldindan,  go‘yoki  tashqaridan  belgilangan
maqsadlarga erishish usuli sifatida qaraladi. Mos ravishda amalga oshirilishi talab
etiladigan jarayonlar tahlili va ularni saralash o‘quv faoliyati mazmunini hisobga
olmagan  holda  olib  boriladi.  Pedagogik  texnologiya  doirasidagina  aniqlab
olinadigan maqsadlarning empirik tahlili beriladi. Ta’lim maqsadlarining ajratilgan
tahlili  texnologik  ishlanmalarning  didaktik  jihatdan  to‘laqonliligi  bo‘lmagan
vaziyatda empirik tavsif asosida ochib beriladi. Umumiy didaktik maqsadlarning
texnik reduksiyasi tahlili pedagogik texnologiya didaktik imkoniyatlari tahlilining
muhim jihati hisoblanadi. Ta’lim maqsadlarining tahliliy bayonidan tashqari har bir
o‘quv jarayoni uchun ta’lim uslublarini tanlashning sharti sifatida bilim darajasini
oldindan  tashhislash,  uni  muayyan  ko‘nikma  va  malakalari  mavjud  bo‘lgan
tinglovchilar bilim darajasi bilan taqqoslash qabul qilingan. Ta’lim jarayonining
borishi o‘quvchilarning belgilangan maqsad sari harakatlanishini uzluksiz nazorat
qilishni ko‘zda tutadi. Uzluksiz nazoratni tashkil qilish ta’lim texnologik tizimi
yuqori vositali imkoniyatlarining asosi hisoblanadi.
2. Mustaqil shaxsni shakllantirish jarayoni uzoq va murakkab bo‘lib, bir
tomondan, barcha davlat tuzilmalari hamda ijtimoiy tashkilotlarning va ayniqsa,
ta’lim tizimi mazmunining takomillashtirilishini, ikkinchi tomondan esa, bevosita
ushbu masalani amalga oshirishni ta’minlovchi yagona tarbiya tizimini barpo etish
lozimligini taqozo etadi. Bu jarayonda kadrlar tayyorlashning yaqin kunlardagi va
istiqboldagi vazifalari quyidagilardan iborat:
Birinchidan,  erkin  tafakkur  qila  oladigan  shaxsni,  mustaqillik  va
demokratiya g‘oyalariga sodiq bo‘lgan ongli fuqaroni, o‘z Vatanining jonkuyari
Logotip
baholashning mezonlari, ta’lim muhitining aniq tavsifini qamrab oladi. Bu esa o‘rgatish majmuasini to‘laligicha qayta tashkil etish tushunchasiga mos keladi. Ta’limni «texnologik» yo‘nalishda qurishning umumiy mezoni uning aniq va batafsil belgilangan maqsadga yo‘naltirilganligidadir. Bu holatda xususiy maqsadlarni amalga oshirish uchun alohida qonuniyat, jarayon, ketma-ketlik va ularga mos amallar majmuining mavjud bo‘lishi asos sifatida olinadi. «Pedagogik texnologiya»ning vositaviy yo‘naltirilganligi uning turli uslublar asosida ta’lim tizimlarini shakllantirish borasidagi imkoniyatlarini belgilab beradi. Bunda ta’limning tashkiliy jihatlari, oldindan, go‘yoki tashqaridan belgilangan maqsadlarga erishish usuli sifatida qaraladi. Mos ravishda amalga oshirilishi talab etiladigan jarayonlar tahlili va ularni saralash o‘quv faoliyati mazmunini hisobga olmagan holda olib boriladi. Pedagogik texnologiya doirasidagina aniqlab olinadigan maqsadlarning empirik tahlili beriladi. Ta’lim maqsadlarining ajratilgan tahlili texnologik ishlanmalarning didaktik jihatdan to‘laqonliligi bo‘lmagan vaziyatda empirik tavsif asosida ochib beriladi. Umumiy didaktik maqsadlarning texnik reduksiyasi tahlili pedagogik texnologiya didaktik imkoniyatlari tahlilining muhim jihati hisoblanadi. Ta’lim maqsadlarining tahliliy bayonidan tashqari har bir o‘quv jarayoni uchun ta’lim uslublarini tanlashning sharti sifatida bilim darajasini oldindan tashhislash, uni muayyan ko‘nikma va malakalari mavjud bo‘lgan tinglovchilar bilim darajasi bilan taqqoslash qabul qilingan. Ta’lim jarayonining borishi o‘quvchilarning belgilangan maqsad sari harakatlanishini uzluksiz nazorat qilishni ko‘zda tutadi. Uzluksiz nazoratni tashkil qilish ta’lim texnologik tizimi yuqori vositali imkoniyatlarining asosi hisoblanadi. 2. Mustaqil shaxsni shakllantirish jarayoni uzoq va murakkab bo‘lib, bir tomondan, barcha davlat tuzilmalari hamda ijtimoiy tashkilotlarning va ayniqsa, ta’lim tizimi mazmunining takomillashtirilishini, ikkinchi tomondan esa, bevosita ushbu masalani amalga oshirishni ta’minlovchi yagona tarbiya tizimini barpo etish lozimligini taqozo etadi. Bu jarayonda kadrlar tayyorlashning yaqin kunlardagi va istiqboldagi vazifalari quyidagilardan iborat: Birinchidan, erkin tafakkur qila oladigan shaxsni, mustaqillik va demokratiya g‘oyalariga sodiq bo‘lgan ongli fuqaroni, o‘z Vatanining jonkuyari
sifatida ijtimoiy-siyosiy hayotga ongli ishtirok etishga, ijtimoiy jarayonga faol
ta’sir ko‘rsatishga, mamlakat taqdiri uchun zimmasiga mas’uliyat ola bilishga qodir
shaxsni kamol toptirish uchun shart-sharoitlar yaratish;
Ikkinchidan,  mamlakatning  ijtimoiy-siyosiy  hayotiga,  tub  ma’nodagi
fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat qurish ishiga demokratiya asoslarini joriy
etish  jarayonlarini  jadallashtirish,  tafakkur  va  bahslashish  madaniyatini
rivojlantirish, shaxsning ichki  dunyosini  boyitish, binobarin, yangicha ijtimoiy
qadriyatlar va munosabatlarni shakllantirishdir. Boshqacha aytganda, yosh avlodda
yangicha ong shakllanishi uchun barcha shart-sharoit yaratilmog‘i kerak;
Uchinchidan, yosh avlod milliy istiqlol g‘oyasini anglab olishi, bu g‘oyaning
har bir fuqaro uchun, Vatanning obod va farovon bo‘lishi uchun hayotiy zarurat
ekanligiga ishonch hosil qilish uchun aniq maqsadga yo‘naltirilgan chora-tadbirlar
tizimini ro‘yobga chiqarish lozim.
.7.2.Dars jarayonida treninglarni tashkil qilish va uning tarkibiy qismlari.
Treninglarni o‘tkazishda guruhlar bilan ishlash va ularga rahbarlik qilish.
Bugungi  kunda  pedagogikada  talabalarning  ta’lim  jarayonidagi  faollligini
oshirishga qaratilgan bir  nechta o‘qitish  uslublari  ishlab chiqilgan:  muammoli
o‘qitish,  ish  faoliyatini  ifodalovchi  turli  rolli  o‘yinlar,  treninglar,  bahs
munozaralarni tashkil qilish va hokazolardir. Tarbiyaviy ishlarni tashkil  qilish
jarayonida  ayniqsa  treninglarning  o‘rni  beqiyosdir.  Sababi  trening  o‘tkazish
jarayonida talabaning nutqi o‘sadi, tafakkuri rivojlanadi, muloqatga tez kirisha
oladigan bo‘ladi. Shu sababli trening verbal va noverbal ko‘rinishda tashkil etish
mumkin.
Treningni noverbal (so‘zsiz, mimika, pantomimika, qarash va hakozolar)
ko‘rinishda tashkil qilgan tarbiyachi gapirayotganida har bir qatnashuvchini ko‘z
ostida tutishi, hammaga bir xil e’tibor berishi va  guruhdagi ba’zi odamlarga
xayrixoh bo‘lib qolmasligi lozim. Xonada guruhning diqqatini buzmasdan harakat
qilishi  (tez-tez  va  maqsadsiz  yurishlardan  qochishi,  shuningdek,  guruhga  o‘zi
ko‘rinmaydigan joydan turib gapirishi) kerak bo‘ladi. Qatnashuvchilarning bosh
qimirlatishi, tabassumi va xatti-harakatlari nimanidir aytmoqchi ekanligiga, xohishi
borligiga e’tibor berishi kerak bo‘ladi.
Logotip
sifatida ijtimoiy-siyosiy hayotga ongli ishtirok etishga, ijtimoiy jarayonga faol ta’sir ko‘rsatishga, mamlakat taqdiri uchun zimmasiga mas’uliyat ola bilishga qodir shaxsni kamol toptirish uchun shart-sharoitlar yaratish; Ikkinchidan, mamlakatning ijtimoiy-siyosiy hayotiga, tub ma’nodagi fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat qurish ishiga demokratiya asoslarini joriy etish jarayonlarini jadallashtirish, tafakkur va bahslashish madaniyatini rivojlantirish, shaxsning ichki dunyosini boyitish, binobarin, yangicha ijtimoiy qadriyatlar va munosabatlarni shakllantirishdir. Boshqacha aytganda, yosh avlodda yangicha ong shakllanishi uchun barcha shart-sharoit yaratilmog‘i kerak; Uchinchidan, yosh avlod milliy istiqlol g‘oyasini anglab olishi, bu g‘oyaning har bir fuqaro uchun, Vatanning obod va farovon bo‘lishi uchun hayotiy zarurat ekanligiga ishonch hosil qilish uchun aniq maqsadga yo‘naltirilgan chora-tadbirlar tizimini ro‘yobga chiqarish lozim. .7.2.Dars jarayonida treninglarni tashkil qilish va uning tarkibiy qismlari. Treninglarni o‘tkazishda guruhlar bilan ishlash va ularga rahbarlik qilish. Bugungi kunda pedagogikada talabalarning ta’lim jarayonidagi faollligini oshirishga qaratilgan bir nechta o‘qitish uslublari ishlab chiqilgan: muammoli o‘qitish, ish faoliyatini ifodalovchi turli rolli o‘yinlar, treninglar, bahs munozaralarni tashkil qilish va hokazolardir. Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilish jarayonida ayniqsa treninglarning o‘rni beqiyosdir. Sababi trening o‘tkazish jarayonida talabaning nutqi o‘sadi, tafakkuri rivojlanadi, muloqatga tez kirisha oladigan bo‘ladi. Shu sababli trening verbal va noverbal ko‘rinishda tashkil etish mumkin. Treningni noverbal (so‘zsiz, mimika, pantomimika, qarash va hakozolar) ko‘rinishda tashkil qilgan tarbiyachi gapirayotganida har bir qatnashuvchini ko‘z ostida tutishi, hammaga bir xil e’tibor berishi va guruhdagi ba’zi odamlarga xayrixoh bo‘lib qolmasligi lozim. Xonada guruhning diqqatini buzmasdan harakat qilishi (tez-tez va maqsadsiz yurishlardan qochishi, shuningdek, guruhga o‘zi ko‘rinmaydigan joydan turib gapirishi) kerak bo‘ladi. Qatnashuvchilarning bosh qimirlatishi, tabassumi va xatti-harakatlari nimanidir aytmoqchi ekanligiga, xohishi borligiga e’tibor berishi kerak bo‘ladi.
Treningni  verbal ko‘rinishda  tashkil  etilsa,  pedagog  savollarni  shunday
tuzishi kerakki, asosan qatnashuvchilar gapirsin. Bunda tarbiyachiga ochiq savollar
yordam beradi: “Siz bu haqda nima deysiz? ”, “Nimaga?”, “Qanday...?”, “Agar…”
va hokazolar. Agar qatnashuvchi “Ha”, “Yo‘q” deb javob bersa, “Nimaga shunday
gapiryapsiz?” deb so‘rash maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bundan tashqari boshqa
qatnashuvchilardan ham so‘rash kerak tasdiqlangan fikrlarga qo‘shiladimi?
Pedagog trening o‘tkazish jarayonida o‘z ovozining ohangiga e’tibor ham
e’tibor berishi, sekin va aniq gapirishi kerak bo‘ladi. qatnashuvchilarni ko‘proq
gapirishga  undash  kerak.  Tarbiyachi  o‘zining  va  qatnashuvchilarning  so‘zga
chiqishi  vaqtini  hisoblashi  lozim  bo‘ladi.Hamma  savollarga  faqat  o‘zi  javob
bermasligi, qatnashuvchilar bir-birlarining savollariga javob berishi mumkinligini
unutmasligi  lozim.  Baxs  natijalarini  xulosa  qilishda  har  bir  mashg‘ulot
qatnashchisining  muhokama  qilinayotgan  muammoni  mohiyatini  to‘g‘ri
tushunayotganini  aniqlab,  keyin  umumiy  xulosa  chiqarish  kerak.  Agar
tarbiyachining  shaxsiy  tajribasi  mazkur  baxsga  mos  kelsa,  qatnashuvchilar
fikrlarini  mustahkamla  “Bu  menga  o‘tgan  yilgi  voqeani  eslatadi”  –  deyishi
mumkin.
Yaxshi trening o‘tkazishning bir nechta tarkibiy qismlari mavjud.
Izyuminka. (  Bolalar  bilan  ishlashning  o‘ziga  xos  ajoyib  tomo-ni.)
Qatnashuvchilarning treninga qiziqishini uyg‘otish uchun qisqa baxs boshlang,
savollar bering, provokatsion ta’kidlashlarini ilgari suring yeki qandaydir faoliyat
turini faraz qiling. O‘qish qatnashchilarining avvalgi bilimlari va ularning haetiy
tajribalarini bog‘lashga harakat qiling. Trening nima uchun ahamiyatli ekanligi
sabablarini tushuntiring.
Qatnashuvchilar uchun natijalarini ta’kidlash. Qatnashuvchilarga ulardan
nima kutilaetganligi tushuntiring. Qatnashuvchilar uchun natijalar quyidagi savolga
javob berishi kerak: “Bu treningdan keyin qatnashuvchilar nimalarni bilishini va
qilishini xohlamayman?”.
Trenerning hissasi.Trening uchun kerakli boshlang‘ich ma’lumot va yetarli
bilimlar (matn, ma’ruza, xujjatlar, o‘qish) va biror faoliyat turini o‘tkazish uchun
Fan mazmunini namoyish qiling.
Logotip
Treningni verbal ko‘rinishda tashkil etilsa, pedagog savollarni shunday tuzishi kerakki, asosan qatnashuvchilar gapirsin. Bunda tarbiyachiga ochiq savollar yordam beradi: “Siz bu haqda nima deysiz? ”, “Nimaga?”, “Qanday...?”, “Agar…” va hokazolar. Agar qatnashuvchi “Ha”, “Yo‘q” deb javob bersa, “Nimaga shunday gapiryapsiz?” deb so‘rash maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bundan tashqari boshqa qatnashuvchilardan ham so‘rash kerak tasdiqlangan fikrlarga qo‘shiladimi? Pedagog trening o‘tkazish jarayonida o‘z ovozining ohangiga e’tibor ham e’tibor berishi, sekin va aniq gapirishi kerak bo‘ladi. qatnashuvchilarni ko‘proq gapirishga undash kerak. Tarbiyachi o‘zining va qatnashuvchilarning so‘zga chiqishi vaqtini hisoblashi lozim bo‘ladi.Hamma savollarga faqat o‘zi javob bermasligi, qatnashuvchilar bir-birlarining savollariga javob berishi mumkinligini unutmasligi lozim. Baxs natijalarini xulosa qilishda har bir mashg‘ulot qatnashchisining muhokama qilinayotgan muammoni mohiyatini to‘g‘ri tushunayotganini aniqlab, keyin umumiy xulosa chiqarish kerak. Agar tarbiyachining shaxsiy tajribasi mazkur baxsga mos kelsa, qatnashuvchilar fikrlarini mustahkamla “Bu menga o‘tgan yilgi voqeani eslatadi” – deyishi mumkin. Yaxshi trening o‘tkazishning bir nechta tarkibiy qismlari mavjud. Izyuminka. ( Bolalar bilan ishlashning o‘ziga xos ajoyib tomo-ni.) Qatnashuvchilarning treninga qiziqishini uyg‘otish uchun qisqa baxs boshlang, savollar bering, provokatsion ta’kidlashlarini ilgari suring yeki qandaydir faoliyat turini faraz qiling. O‘qish qatnashchilarining avvalgi bilimlari va ularning haetiy tajribalarini bog‘lashga harakat qiling. Trening nima uchun ahamiyatli ekanligi sabablarini tushuntiring. Qatnashuvchilar uchun natijalarini ta’kidlash. Qatnashuvchilarga ulardan nima kutilaetganligi tushuntiring. Qatnashuvchilar uchun natijalar quyidagi savolga javob berishi kerak: “Bu treningdan keyin qatnashuvchilar nimalarni bilishini va qilishini xohlamayman?”. Trenerning hissasi.Trening uchun kerakli boshlang‘ich ma’lumot va yetarli bilimlar (matn, ma’ruza, xujjatlar, o‘qish) va biror faoliyat turini o‘tkazish uchun Fan mazmunini namoyish qiling.
Interfaol.Bu  –  trening  yuragi.  Interfaol  uslubietda  foydalanadigan  ish
tartibini qisqacha baen qiling. Interfaol uslub – bu jamoaviy muxokamani tashkil
etish, fikrlarni erkin aytish, muhokama, tahlil va faoliyatni baholashdir. Umuman
treningdagi faoliyatning ushbu turida qatnashishning barcha qadamlarini chizib
chiqing. Ayniqsa, guruhda ishlash uchun aniq va qisqa tushuntirishlar olib boring.
Tushuntirishini tekshiring va tushuntirishlar bering.
Treningni to‘liq yakunlashga vaqt yetishi uchun uning har bir qismini diqqat
bilan tashkil qiling. Treningni o‘tkazish savollari bu yerda muhim ahamiyatga ega
(guruhni o‘lchovi, guruhga shaxsiy yerdam, tushunishini tekshirish). Aynan shu
narsalar treningni o‘tishiga yerdam beradi. Trener mashqlarni bajarish jaraenida
qatnashuvchilarni topshiriqlarni to‘g‘ri bajarishini kuzatib boradi.
Debrifing (xulosa) baholash. Qatnashuvchilar o‘zlari yodlagan, o‘rgangan
yo‘nalishlari bo‘yicha xulosa qiladilar, olingan ma’lumotlar va malakalarni boshqa
holatlarda, bolalar bilan ishlashda qo‘llashni muhokama qiladilar.
Bu – treningni baholash qismidir. «Qatnashuvchilar  nimani o‘rgandilar?”.
Trening davomida o‘rganganlari yeki ko‘rsatganlari natijalar Bilan mos kelishini
tekshiring.
“Muammoli bola” treningni o‘tkazish texnologiyasi.
treningni maqsadi:
–
Qatnashuvchilarga muammoli bolalar bilan o‘zaro til topishishning
hamda  ular  bilan  bo‘ladigan  turli  vaziyatlarda  to‘g‘ri  yechimni  topishlarga
yerdamlashish.
–
Muammoning mohiyatini aniqlashda malakani shakllantirish.
–
Tirbiyaning ba’zi usullari bilan tanishtirish, bolalar va o‘smirlar bilan
ishlashda ushbu uslublarni to‘g‘ri tanlashni o‘rgatish.
–
Muammoli  bolalarning  paydo  bo‘lish  sabablari  va  yetakchi
tarbiyachilarning  ushbu  muammoni  yechishdagi  xatti-harakatlarini  to‘g‘ri
anivlashni o‘rgatish. 
7.3.Treninglarni o‘tkazishda guruhlar bilan ishlash va ularga rahbarlik
qilish.
Logotip
Interfaol.Bu – trening yuragi. Interfaol uslubietda foydalanadigan ish tartibini qisqacha baen qiling. Interfaol uslub – bu jamoaviy muxokamani tashkil etish, fikrlarni erkin aytish, muhokama, tahlil va faoliyatni baholashdir. Umuman treningdagi faoliyatning ushbu turida qatnashishning barcha qadamlarini chizib chiqing. Ayniqsa, guruhda ishlash uchun aniq va qisqa tushuntirishlar olib boring. Tushuntirishini tekshiring va tushuntirishlar bering. Treningni to‘liq yakunlashga vaqt yetishi uchun uning har bir qismini diqqat bilan tashkil qiling. Treningni o‘tkazish savollari bu yerda muhim ahamiyatga ega (guruhni o‘lchovi, guruhga shaxsiy yerdam, tushunishini tekshirish). Aynan shu narsalar treningni o‘tishiga yerdam beradi. Trener mashqlarni bajarish jaraenida qatnashuvchilarni topshiriqlarni to‘g‘ri bajarishini kuzatib boradi. Debrifing (xulosa) baholash. Qatnashuvchilar o‘zlari yodlagan, o‘rgangan yo‘nalishlari bo‘yicha xulosa qiladilar, olingan ma’lumotlar va malakalarni boshqa holatlarda, bolalar bilan ishlashda qo‘llashni muhokama qiladilar. Bu – treningni baholash qismidir. «Qatnashuvchilar nimani o‘rgandilar?”. Trening davomida o‘rganganlari yeki ko‘rsatganlari natijalar Bilan mos kelishini tekshiring. “Muammoli bola” treningni o‘tkazish texnologiyasi. treningni maqsadi: – Qatnashuvchilarga muammoli bolalar bilan o‘zaro til topishishning hamda ular bilan bo‘ladigan turli vaziyatlarda to‘g‘ri yechimni topishlarga yerdamlashish. – Muammoning mohiyatini aniqlashda malakani shakllantirish. – Tirbiyaning ba’zi usullari bilan tanishtirish, bolalar va o‘smirlar bilan ishlashda ushbu uslublarni to‘g‘ri tanlashni o‘rgatish. – Muammoli bolalarning paydo bo‘lish sabablari va yetakchi tarbiyachilarning ushbu muammoni yechishdagi xatti-harakatlarini to‘g‘ri anivlashni o‘rgatish. 7.3.Treninglarni o‘tkazishda guruhlar bilan ishlash va ularga rahbarlik qilish.
Eng avvalo, ta’limning guruhli shakli “ta’lim beruvchi – ta’lim oluvchi”
dialogidan  voz  kechishni  va  “ta’lim  beruvchi  –  guruh  –  ta’lim  oluvchi”
ko‘rinishidagi uch tomonlama o‘zaro munosabatga o‘tishni nazarda tutadi. O‘quv
guruhi, tarkibi bo‘yicha harakatchan kichik guruhlarga bo‘linadi va ularning har –
biri o‘zicha o‘quv materialini o‘zlashtiradi. Tajriba shuni ko‘rsatadiki, shu tufayli
siz bilan ta’lim oluvchilar o‘rtasida ancha mustahkam kontakt o‘rnatiladi, shaxsiy
va bir vaqtning o‘zida ta’lim jarayonida jamoaviy ruhiy holat kuchayadi.
Ta’lim oluvchilarning hamkorlikdagi harakti tashkillashadi, bu esa, o‘quv –
bilish  jarayonini  faollashtirishga,  ularda  empatiyani,  kommunikativlikni
shakllantirishga ko‘maklashadi:
-vazifani hamkorlikda o‘rtoqlari tomonidan bildirilgan fikirlarni muhokama
qilishga motivatsiya paydo bo‘ladi;
-ta’lim  oluvchilar  bir-  biriga  savollar  beradilar,  shuning  uchun,  ular
savollarni  aniq  shakllantirishni  bilishlari  zarur,  javoblarni-argumentlashtirishni,
tushunishga erishish uchun esa, ular bir birlarini diqqat bilan eshitishlari kerak;
-guruhlarda ishlash paytida, zarurati bo‘lganda, ta’lim oluvchilar yordam
berishlarini so‘raydilar va boshqalarga yordam berishni o‘rganadilar.
Har bir ta’lim oluvchining potensial imkoniyatlarini rivojlanishi va amalga
oshirilishi ta’minlaydi:
-qobiliyatli va iqtidorli bolalar, ularni «maqtanganlik» larida ayblashlaridan
cho‘chimasdan o‘z qobiliyatlarini ko‘rsatishlari mumkin. Ular, guruhda nafaqat
ta’lim  beruvchi  rolida  bo‘lishlari,  balki  ta’lim  oluvchirolida  ham  bo‘lishlari
mumkin va ta’lim beruvchi rolidagi o‘z o‘rtoqlari tomonidan baholanishi, raqib
bo‘lmasdan ulardan o‘rganishi mumkin;
-o‘rtacha  qobiliyatga  ega  yoki  harakteri  bo‘yicha  qo‘rqoq  bolalar  o‘z
bilimlari va mahoratlarini namoyon qilish imkoniyatini oladilar.
Kichik  guruhlarda  ishlash,  ularni  stress  holatlardan  xalos  etadi,  ya’ni
noto‘g‘ri javob berganda butun jamoa oldida izza bo‘lishdan qo‘rqishdan holi
bo‘ladi. Guruh a’zolari, javobni do‘stona baholab, ularda o‘ziga ishonch tuyg‘usini
uyg‘otish imkonini beradilar. 4 -5 kishidan iborat  guruhda, qo‘rqoq kishi, 25
kishilik guruh oldida o‘zini tutishga nisbatan, o‘zini ancha erkin his etadi;
Logotip
Eng avvalo, ta’limning guruhli shakli “ta’lim beruvchi – ta’lim oluvchi” dialogidan voz kechishni va “ta’lim beruvchi – guruh – ta’lim oluvchi” ko‘rinishidagi uch tomonlama o‘zaro munosabatga o‘tishni nazarda tutadi. O‘quv guruhi, tarkibi bo‘yicha harakatchan kichik guruhlarga bo‘linadi va ularning har – biri o‘zicha o‘quv materialini o‘zlashtiradi. Tajriba shuni ko‘rsatadiki, shu tufayli siz bilan ta’lim oluvchilar o‘rtasida ancha mustahkam kontakt o‘rnatiladi, shaxsiy va bir vaqtning o‘zida ta’lim jarayonida jamoaviy ruhiy holat kuchayadi. Ta’lim oluvchilarning hamkorlikdagi harakti tashkillashadi, bu esa, o‘quv – bilish jarayonini faollashtirishga, ularda empatiyani, kommunikativlikni shakllantirishga ko‘maklashadi: -vazifani hamkorlikda o‘rtoqlari tomonidan bildirilgan fikirlarni muhokama qilishga motivatsiya paydo bo‘ladi; -ta’lim oluvchilar bir- biriga savollar beradilar, shuning uchun, ular savollarni aniq shakllantirishni bilishlari zarur, javoblarni-argumentlashtirishni, tushunishga erishish uchun esa, ular bir birlarini diqqat bilan eshitishlari kerak; -guruhlarda ishlash paytida, zarurati bo‘lganda, ta’lim oluvchilar yordam berishlarini so‘raydilar va boshqalarga yordam berishni o‘rganadilar. Har bir ta’lim oluvchining potensial imkoniyatlarini rivojlanishi va amalga oshirilishi ta’minlaydi: -qobiliyatli va iqtidorli bolalar, ularni «maqtanganlik» larida ayblashlaridan cho‘chimasdan o‘z qobiliyatlarini ko‘rsatishlari mumkin. Ular, guruhda nafaqat ta’lim beruvchi rolida bo‘lishlari, balki ta’lim oluvchirolida ham bo‘lishlari mumkin va ta’lim beruvchi rolidagi o‘z o‘rtoqlari tomonidan baholanishi, raqib bo‘lmasdan ulardan o‘rganishi mumkin; -o‘rtacha qobiliyatga ega yoki harakteri bo‘yicha qo‘rqoq bolalar o‘z bilimlari va mahoratlarini namoyon qilish imkoniyatini oladilar. Kichik guruhlarda ishlash, ularni stress holatlardan xalos etadi, ya’ni noto‘g‘ri javob berganda butun jamoa oldida izza bo‘lishdan qo‘rqishdan holi bo‘ladi. Guruh a’zolari, javobni do‘stona baholab, ularda o‘ziga ishonch tuyg‘usini uyg‘otish imkonini beradilar. 4 -5 kishidan iborat guruhda, qo‘rqoq kishi, 25 kishilik guruh oldida o‘zini tutishga nisbatan, o‘zini ancha erkin his etadi;
Ta’limning ushbu shakli, ta’lim oluvchilar bilimini o‘zaro hamkorlikdagi
boyishini ta’minlaydi: faqatgina kooperatsiya va harakatlar (bilish) usullari bilan
o‘zaro almashish umumiy mahsulot olish – muammoni yechish imkonini beradi.
Shuning  uchun,  guruhda  ta’lim  berishda,  biz,  jamoaviy  muhokama  qilishdan,
o‘zaro konsultatsiyalar berishda maksimal foydalanamiz.
Guruhlarda ishlash, atrofdagilarga bo‘lgan munosabatni o‘zgartiradi, «men
va ular»dan «biz»ga o‘tishni ta’minlaydi va o‘zini guruhning bir bo‘lagi sifatida his
qilish imkonini beradi.
4. Guruhlarni shakllantirish tamoyillari. Avvalombor, «tamoyil» tushunchasi
nimani anglatishini aniqlab olaylik.
Guruhlarni shakllantirish tamoyillari:
-bu,  guruhlarni  shakllantirish  bo‘yicha  ishlarni  tashkil  qilishga  bo‘lgan
asosiy talablar ifoda qilingan, umumiy, birlamchi qoidalardir.
Shu bilan birga, guruhlarni shakllantirish tamoyillari:
-bu tayyor retsept va universal qoida emaski, unga rioya qilgan holda yuqori
natijalarga erishishga umid qilsak. Ularni amalda bajarish quyidagi xususiy omillar
bilan belgilanadi:
 bizning  va  ta’lim  oluvchilarning  motivatsiyasi  bilan:  nafaqat  bizning
o‘zimiz, balki har bir ta’lim oluvchi ham, ushbu talim shaklini mohiyatini tushunib
yetishi juda muhimdir;
 bilimlar va tajribalar bilan;
 bizning pedagogik mahoratimiz bilan.
Shunday  qilib,  ta’lim  oluvchilar  guruhlarini  shakllantirishda,  qanday
tamoyillardan foydalanamiz?
1.
Ta’lim oluvchilarni guruhlarga ajratish paytida o‘qitish maqsadlarini,
natijalarini va usullarini hisobga olish.
Ta’lim  shaklini  tanlashni  belgilovchi  asosiy  omil,  ta’lim  maksadlari
hisoblanishini biz aniqlab bo‘ldik.
Ushbu ta’riflanishdan ko‘rinib turibdiki, ta’lim maqsadlari deganda, nafaqat
maqsadlarning o‘zi, balki natijalar ham tushiniladi. Shuning uchun, biz, guruhli
bilish faoliyatini amalga oshirish uchun guruhlarni shakllantiramiz, ya’ni:
Logotip
Ta’limning ushbu shakli, ta’lim oluvchilar bilimini o‘zaro hamkorlikdagi boyishini ta’minlaydi: faqatgina kooperatsiya va harakatlar (bilish) usullari bilan o‘zaro almashish umumiy mahsulot olish – muammoni yechish imkonini beradi. Shuning uchun, guruhda ta’lim berishda, biz, jamoaviy muhokama qilishdan, o‘zaro konsultatsiyalar berishda maksimal foydalanamiz. Guruhlarda ishlash, atrofdagilarga bo‘lgan munosabatni o‘zgartiradi, «men va ular»dan «biz»ga o‘tishni ta’minlaydi va o‘zini guruhning bir bo‘lagi sifatida his qilish imkonini beradi. 4. Guruhlarni shakllantirish tamoyillari. Avvalombor, «tamoyil» tushunchasi nimani anglatishini aniqlab olaylik. Guruhlarni shakllantirish tamoyillari: -bu, guruhlarni shakllantirish bo‘yicha ishlarni tashkil qilishga bo‘lgan asosiy talablar ifoda qilingan, umumiy, birlamchi qoidalardir. Shu bilan birga, guruhlarni shakllantirish tamoyillari: -bu tayyor retsept va universal qoida emaski, unga rioya qilgan holda yuqori natijalarga erishishga umid qilsak. Ularni amalda bajarish quyidagi xususiy omillar bilan belgilanadi:  bizning va ta’lim oluvchilarning motivatsiyasi bilan: nafaqat bizning o‘zimiz, balki har bir ta’lim oluvchi ham, ushbu talim shaklini mohiyatini tushunib yetishi juda muhimdir;  bilimlar va tajribalar bilan;  bizning pedagogik mahoratimiz bilan. Shunday qilib, ta’lim oluvchilar guruhlarini shakllantirishda, qanday tamoyillardan foydalanamiz? 1. Ta’lim oluvchilarni guruhlarga ajratish paytida o‘qitish maqsadlarini, natijalarini va usullarini hisobga olish. Ta’lim shaklini tanlashni belgilovchi asosiy omil, ta’lim maksadlari hisoblanishini biz aniqlab bo‘ldik. Ushbu ta’riflanishdan ko‘rinib turibdiki, ta’lim maqsadlari deganda, nafaqat maqsadlarning o‘zi, balki natijalar ham tushiniladi. Shuning uchun, biz, guruhli bilish faoliyatini amalga oshirish uchun guruhlarni shakllantiramiz, ya’ni:
 biz  qo‘ygan  ta’lim  maqsadlaridan  (o‘qituvchi,  tarbiyalovchi,
rivojlantiruvchi, motivatsion) kelib chiqqan holda (2 – jadvalga qarang);
 ta’lim texnologiyalari loyihasiga kiritilgan ta’lim usulini e’tiborga olgan
holda (3 – jadvalga qarang);
Bunda, ta’lim oluvchilarni guruhlarga birlashtirishni, biz quydagi belgilarga
qarab amalga oshirdik:
*birinchidan, tasodifiy belgi bo‘yicha:
-buning uchun, ta’lim oluvchilarga 1 dan 5 gacha ketma – ket sanashlarini
iltimos qilamiz, keyin esa, «birinchilarni»
«ikkinchilarni», «uchinchilarni», va h. k. kichik guruhlarga birlashtiramiz;
-yoki ta’lim oluvchilarni, auditoriyada joylashganliklariga
qarab, ixtiyoriy guruhlarga birlashtirishimiz mumkin.
 ikkinchidan,  ularni  o‘qishda  erishgan  yutuqlari  darajasini  belgilash
asosida:
-baravarlashtirish guruhi;
-qo‘llab – quvatlash guruhi;
-rivojlantirish guruhi (Guzeev V. V,, 1996).
2.
Guruhning  son  tarkibini  aniqlash  paytida  paytida  vazifaning
harakterini hisobga olish.
 kichik vazifalarni bajarish uchun guruhning maqbo‘l tarkibi
3-5 kishi (mashqlar, o‘quv turniri, kitob bilan ishlash va boshqalar).
 ko‘p  mehnat  talab  qiladigan  (chet  tillar  bo‘yicha  mashg‘ulotlarda)
murakkab vazifalar uchun ko‘p sonli guruh tuzish zarur;
 bir  –  birini  tushunishni  talab  qiladigan  (chet  tillar  bo‘yicha
darslarda)mashqlar uchun juftliklarda ishlash yaxshi.
3.
Guruhlarni faoliyat ko‘rsatishda vaqt omilini hisobga olish. Har bir
guruh, unga yuklatilgan vazifani bajarish uchun ajratilgan vaqt qancha bo‘lsa,
shuncha vaqt faoliyat ko‘rsatadi. Albatta, bir nechta o‘quv mashg‘uloti paytida
ishlashni talab qiladigan muammoli tadqiqotni bajarish vazifasi qo‘yilgan bo‘lsa,
unda ushbu guruh bir nechta darsda faoliyat ko‘rsatadi. 
Vaqt tugashi bilan, guruh hisobot beradi va o‘z faoliyatini tugalaydi. 
Logotip
 biz qo‘ygan ta’lim maqsadlaridan (o‘qituvchi, tarbiyalovchi, rivojlantiruvchi, motivatsion) kelib chiqqan holda (2 – jadvalga qarang);  ta’lim texnologiyalari loyihasiga kiritilgan ta’lim usulini e’tiborga olgan holda (3 – jadvalga qarang); Bunda, ta’lim oluvchilarni guruhlarga birlashtirishni, biz quydagi belgilarga qarab amalga oshirdik: *birinchidan, tasodifiy belgi bo‘yicha: -buning uchun, ta’lim oluvchilarga 1 dan 5 gacha ketma – ket sanashlarini iltimos qilamiz, keyin esa, «birinchilarni» «ikkinchilarni», «uchinchilarni», va h. k. kichik guruhlarga birlashtiramiz; -yoki ta’lim oluvchilarni, auditoriyada joylashganliklariga qarab, ixtiyoriy guruhlarga birlashtirishimiz mumkin.  ikkinchidan, ularni o‘qishda erishgan yutuqlari darajasini belgilash asosida: -baravarlashtirish guruhi; -qo‘llab – quvatlash guruhi; -rivojlantirish guruhi (Guzeev V. V,, 1996). 2. Guruhning son tarkibini aniqlash paytida paytida vazifaning harakterini hisobga olish.  kichik vazifalarni bajarish uchun guruhning maqbo‘l tarkibi 3-5 kishi (mashqlar, o‘quv turniri, kitob bilan ishlash va boshqalar).  ko‘p mehnat talab qiladigan (chet tillar bo‘yicha mashg‘ulotlarda) murakkab vazifalar uchun ko‘p sonli guruh tuzish zarur;  bir – birini tushunishni talab qiladigan (chet tillar bo‘yicha darslarda)mashqlar uchun juftliklarda ishlash yaxshi. 3. Guruhlarni faoliyat ko‘rsatishda vaqt omilini hisobga olish. Har bir guruh, unga yuklatilgan vazifani bajarish uchun ajratilgan vaqt qancha bo‘lsa, shuncha vaqt faoliyat ko‘rsatadi. Albatta, bir nechta o‘quv mashg‘uloti paytida ishlashni talab qiladigan muammoli tadqiqotni bajarish vazifasi qo‘yilgan bo‘lsa, unda ushbu guruh bir nechta darsda faoliyat ko‘rsatadi. Vaqt tugashi bilan, guruh hisobot beradi va o‘z faoliyatini tugalaydi.
7.4.Guruh tarkibini almashuvchan harakterini hisobga olish.
Guruhlar doimiy tarkibda faoliyat ko‘rsatsa,  guruhda ishlash mazmunini
buzilishiga olib kelishi mumkin. Jamoa uchun maksimal samara bilan guruhdagi
har bir a’zoning o‘qish imkoniyatlari amalga oshishi maqsadida, guruhda ishlash,
barcha ta’lim oluvchilarni faolligini, mutanosib rivojlanishini ta’minlashi zarur.
Talabalarning darsga bo‘lgan qiziqishini yanada oshirish maqsadida dars
jarayonida turli mavzularda bahs – munozaralarning o‘tkazilib to‘rishi maqsadga
muvofiqdir.zaro  munosabatlarini  yanada  yaxshilash,  bir-birlariga  tezlik  bilan
ko‘nikishlari uchun ba’zida bolalar guruhlari bahslar tashkil tilib turilsa maqsadga
muvofiq bo‘ldi. Chunki bunday bahslar talabalarni o‘z fikrlarni charxlab olishga,
haetga va turli muammolarga bo‘lgan munosabatini aniqlab olishga katta yerdam
berdi. Bahs mvzularni talabalarning o‘zlari aytib berishlari mumkin. Bu mavzular
talabalarning bahsga chorlovchi, muammoli, qiziqarli bo‘lishi kerak, bo‘lmasam,
bahs davomida o‘z fikrlarni baen eta olmaydilar yeki bahsga qo‘shilib o‘z fikrlarni
isbotlar himoya qila olmaydilar. Bahslar talabalarni ba’zi yanglish fikrlarga qarshi
kurashishga  o‘rgatadi,  atrofdagi  bo‘laetgan  voqealarga  tushungan  holda  qarab
ularni to‘g‘ri sharhlashga, o‘z pozitsiyasida turishga noo‘rin fikrlarga o‘z vaqtida
qarshilik ko‘rsatishga hamda har bir fikrni to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri ekanligini aniqlab
olishga, shu bilan bir qatorda o‘rtoqlari bilan suhbat qilish, bahslashish, o‘z fikrini
boshqalarga  o‘tkaza  olish,ta’sir  eta  olish  madaniyatiga  o‘rgatadi.  Bahslarni
samarali  o‘tishi, albatta, ularning oldindan qanday tayyorlanganligiga bog‘liq. Biz
quyidagi  bahslarga  tayyorgarlik  ko‘rishning  ba’zi  bir  bosqichlarini  ajratib
ko‘rsatmoqchimiz:
1.
Bahs mavzusini tanlash va uni tasliqlab olish.
2.
Tarbiyaviy vazifalarni aniqlab olish.
3.
Oldindan  bahs  mavzusini  e’lon  qilish  va  bahs  davomida
muhokama qilinadigan savollarni belgilab qo‘yish.
4.
Talabalarni  bahs  davomida  muhokama  qiladigan  savollarni
to‘laroq yoritishga yordam beradigan qo‘shimcha materiallarni to‘plash.
5.
Bahsni o‘tkazish  uchun mas’ul va boshlovchilarni tayinlash.
6.
Bahs o‘tkaziladigan joyni jihozlash.
Logotip
7.4.Guruh tarkibini almashuvchan harakterini hisobga olish. Guruhlar doimiy tarkibda faoliyat ko‘rsatsa, guruhda ishlash mazmunini buzilishiga olib kelishi mumkin. Jamoa uchun maksimal samara bilan guruhdagi har bir a’zoning o‘qish imkoniyatlari amalga oshishi maqsadida, guruhda ishlash, barcha ta’lim oluvchilarni faolligini, mutanosib rivojlanishini ta’minlashi zarur. Talabalarning darsga bo‘lgan qiziqishini yanada oshirish maqsadida dars jarayonida turli mavzularda bahs – munozaralarning o‘tkazilib to‘rishi maqsadga muvofiqdir.zaro munosabatlarini yanada yaxshilash, bir-birlariga tezlik bilan ko‘nikishlari uchun ba’zida bolalar guruhlari bahslar tashkil tilib turilsa maqsadga muvofiq bo‘ldi. Chunki bunday bahslar talabalarni o‘z fikrlarni charxlab olishga, haetga va turli muammolarga bo‘lgan munosabatini aniqlab olishga katta yerdam berdi. Bahs mvzularni talabalarning o‘zlari aytib berishlari mumkin. Bu mavzular talabalarning bahsga chorlovchi, muammoli, qiziqarli bo‘lishi kerak, bo‘lmasam, bahs davomida o‘z fikrlarni baen eta olmaydilar yeki bahsga qo‘shilib o‘z fikrlarni isbotlar himoya qila olmaydilar. Bahslar talabalarni ba’zi yanglish fikrlarga qarshi kurashishga o‘rgatadi, atrofdagi bo‘laetgan voqealarga tushungan holda qarab ularni to‘g‘ri sharhlashga, o‘z pozitsiyasida turishga noo‘rin fikrlarga o‘z vaqtida qarshilik ko‘rsatishga hamda har bir fikrni to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri ekanligini aniqlab olishga, shu bilan bir qatorda o‘rtoqlari bilan suhbat qilish, bahslashish, o‘z fikrini boshqalarga o‘tkaza olish,ta’sir eta olish madaniyatiga o‘rgatadi. Bahslarni samarali o‘tishi, albatta, ularning oldindan qanday tayyorlanganligiga bog‘liq. Biz quyidagi bahslarga tayyorgarlik ko‘rishning ba’zi bir bosqichlarini ajratib ko‘rsatmoqchimiz: 1. Bahs mavzusini tanlash va uni tasliqlab olish. 2. Tarbiyaviy vazifalarni aniqlab olish. 3. Oldindan bahs mavzusini e’lon qilish va bahs davomida muhokama qilinadigan savollarni belgilab qo‘yish. 4. Talabalarni bahs davomida muhokama qiladigan savollarni to‘laroq yoritishga yordam beradigan qo‘shimcha materiallarni to‘plash. 5. Bahsni o‘tkazish uchun mas’ul va boshlovchilarni tayinlash. 6. Bahs o‘tkaziladigan joyni jihozlash.