TARIXIY JARAYONDA JAMIYATNING MADANMY VA MA’NAVIY KADRIYATLARI. JAMIYAT VA TARIX FALSAFASI (Jamiyat va tarix falsafasi, Sivilizatsiya tushunchasining tahlili va turli yondashuvlar tasnifi, Moddiy va ma’naviy qadriyatlarning o‘zaro aloqador)
Yuklangan vaqt
2024-05-11
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
22
Faytl hajmi
64,1 KB
Ilmiybaza.uz
TARIXIY JARAYONDA JAMIYATNING MADANMY VA MA’NAVIY
KADRIYATLARI. JAMIYAT VA TARIX FALSAFASI
Reja
1. Jamiyat va tarix falsafasi.
2. Tarix falsafasining tuzilishi va funksiyalari.
3. Sivilizatsiya tushunchasining tahlili va turli yondashuvlar tasnifi.
4. Moddiy va ma’naviy qadriyatlarning o‘zaro aloqador.
Ilmiybaza.uz
Inson va insoniyat borlig‘i o‘ziga xos betakrordir. Bu borliqning hamma
odamlarga xos tomonlari bor. Inson borliq sifatida tabiat bilan uzviy bog‘liq.
Chunki inson kosmosning (koinotning) faol qismi sifatida u bilan bog‘liq holda
yashaydi, mavjud bo‘ladi. Inson tabiat evolyusiyasining ajralmas qismi sifatida
o‘ziga xos ijtimoiy evolyusiyani tashkil etadi. Insonlar esa o‘zaro birlikda
jamiyatni tashkil etadi.
Sotsial falsafa jamiyatning mohiyati va uning o‘ziga xos xususiyatlarini
o‘rganadi. Biz falsafa tarixiga nazar solsak jamiyat sirlarini ochish uchun harakat
qilmagan falsafiy yo‘nalishni ko‘rmaymiz. Platon o‘zining «Davlat» nomli
asarida jamiyat to‘g‘risidagi ta’limotni g‘oyalar dunyosining sir-asrori bilan
bog‘liq holda o‘rgandgan. Abu Nasr Forobiy «Fozil odamlar shaxri» asarida
insonlar o‘rtasidagi munosabat, birgalikda yashash, tinch-totuv bo‘lish to‘g‘risida
«hamkorlik, moddiy va ma’naviy totuvlik jamiyatning asosini tashkil etadi»,- deb
ta’kidlaydi.
O‘rta asr g‘arb falsafasida jamiyat to‘g‘risidagi qarashlarda teotsentrik
nazariya ustuvor bo‘lgan. Yangi zamon falsafaning vakillari, Gobbs va Lokklar
davlatning shartnoma konsepsiyasini va shu asosda ijtimoiy shartnoma
konsepsiyasini ishlab chiqdilar. Falsafa kursida ijtimoiy shartnoma bo‘lishi va
uning huquqiy, dunyoqarash ahamiyati bayon etila bordi. Gegel jamiyat,
madaniyat sohalarning ilmiy-falsafiy asoslarini maydonga tashladi. Ijtimoiy hayot
ham tabiat singari ob’ektiv qonunlarga ega. Bu qonunlar inson irodasiga,
xohishiga bog‘liq bo‘lmagan holda mavjud deb ko‘rsatdi.
Marks jamiyatni ijtimoiy munosabatlar yig‘indisidan iborat deb aytdi.
Biroq Gegel ham, Marks ham jamiyatdagi qonunlarni mavhum, konkret shaxs
faoliyatidan ajralgan holda o‘rgandi. Pozitivizm (Kont, Spenser) tabiat fanlaridan
maxsus ijtimoiy fanlarni ajratdi va jamiyat uning o‘ziga xos xususiyatlari
o‘rganuvchi – sotsiologiyaga asos soldi. Hayot falsafasi va fenomologiya
(Gusserl, Shyus) kundalik hayot sotsialogiyasini o‘rgandi.
Ilmiybaza.uz
Hozirgi zamon sotsial falsafasining o‘ziga xos tomoni nimada? Bunda gap
sotsial jarayonlarga falsafiy yondoshish xaqida ketadi.
Afsuski, uzoq vaqt davomida-sho‘rolar hukmron bo‘lgan davrda jamiyat
to‘g‘risidagi ta’limotda markscha – lenincha qarashlar hukmron edi. Bugungi
kunda ham bu qarash ijtimoiy hayotni yangicha tahlil qilishga halaqit bermoqda.
Zamonaviy sotsial falsafada jamiyat ma’naviy birlik, inson faoliyati, inson
mahsuldorligi hamda mantiqiylik nuqtai nazarda tahlil qilinmoqda.
Insonning «Tabiatdan jamiyatga» konsepsiyasi falsafada jamiyatni
naturalistik tushunish deb ataladi. Bu konsepsiyada jamiyatning rivojlanishida
geografik va demografik omillarning o‘rni qaraladi asosiy deb. Odamning paydo
bo‘lishi Darvin ta’limoti asosida tushuntiriladi. Sotsial borliqqa biolog –
tabiatshunos ko‘zi bilan qaraladi.
Psixologizm konsepsiyasi. Bunda sotsial hodisani insonning murakkab
ruhiyati bilan bog‘laydilar. Ularning fikricha, ijtimoiy hayot ruhiy – fiziologik
holat bilan belgilanadi. Biroq madaniyat, inson amaliy faoliyatini ruhiy –
fiziologik nuqtai nazardan to‘la – butkul izohlab bo‘lmaydi.
Hozirgi kunda sotsial hayotni tekshirishda ruhiy tahlil nazariyasi
o‘stivorlik qilmoqda. Ruhiy tahlil asoschisi Freyd jamiyatni inson ruhiy
dunyosidagi instinkt bilan izohlaydi. Uning fikricha, ikki instinkt inson hayotida
eng muhim ahamiyatga ega. Gap hayot instinkti eros va o‘lish instinkti tanatos
haqida boradi.
Insonning jinsiy moyilligi negizidagi ikki instinkt kurashi
sotsial borliqning asosida turadi.
(1) Freyd.
Din, axloq, sotsial hissiyotlar tajovuzkorlik instinktini bo‘shashtiradi.
Sotsial va axloqiy qoidalar insonning ongsiz faoliyatiga zid kelganligi uchun
muayyan sivilizatsiya taqiqlagan, ongdan ustun turgan normalarni inson ba’zan
buzadi.
Ruhiy tahlil falsafasining vakili Fromm insonning ma’naviy hayotini
sotsial munosabatlar va inson xarakteri nuqtai nazaridan izohlaydi.
Ilmiybaza.uz
Inson xarakteri ijod qiluvchi, yaratuvchilikka qaratilgan
bo‘lib, inson o‘z borlig‘ini, insoniyligini namoyon qilib
yashaydi. Inson ana shunday faoliyatini namoyon qilishi
uchun sotsial sharoit bo‘lishi kerak.
(2) Fromm.
XX asr falsafasidagi sotsial psixologik oqim o‘z qarashlarini sotsial
amaliy ta’sir konsepsiyasida (M. Veber, G. Parsons) davom ettirdi. Ular
harakatdagi shaxsning boshqa odamlarga, boshqa ob’ektga ta’siri haqida fikr
yuritadilar. Har bir individ (yakka shaxs) sotsial normalarni o‘zicha
«dasturlantiradi» va sotsial hayotni o‘zining ana shu mustaqil nuqtai nazaridan
baholaydi, masalalarni hal qilish bo‘yicha qaror qabul qiladi va shu asosda
faoliyatda bo‘lib, u yoki bu vazifalarni bajaradi. Butun jamiat sotsial amaliy ta’sir
tizimi sifatida namoyon bo‘ladi. Bu konsepsiya ko‘pincha sotsial aloqa tizimida
shaxsni mutlaqlashtirishni qoralaydi. Bunga javoban simvolik interaksionizm
o‘zaro talab javobini beradi (J. Mid).
Midning fikricha, o‘zaro ta’sir (interaksiya) simvolik ta’sir bo‘lishi
mumkin. Ta’sir etuvchi shaxs, albatta, boshqa odam ta’siriga javob beradi.
Faoliyatda bo‘lgan har bir ob’ekt o‘zi bajarayotgan jarayon uchun simvolik bo‘lib
xizmat qiladi. Har bir odam o‘z rolini o‘ynaydi; shifokor, olim, talaba va hokazo
kim bo‘lmasin, baribir hammalarining o‘z roli bor.
... dunyo – teatr, Bunda ayollar, erkaklarning har biri
artistdir, Ularning sahnaga chiqishi, ketishi bor, Har biri
o‘z rolini boshqacha o‘ynaydi.
U.Shekspir
«Men» – sotsial tajriba belgilagan rolni o‘ynayman. Individ sotsial
munosabatlar asosida shakllanib boradi. Uning sotsiallashishi ana shu tarzda
namoyon bo‘ladi.
Inson predmet ta’sirida emas, balki sotsial omillar ta’sir shakllanib boradi,
deb ta’kidlaydi Marks. XX asrdagi sotsial konsepsiyalardan biri «Lingvistik tub
o‘zgarish» deb ataladi. Ularning fikricha, til insonning eng muhim belgisi, shu
Ilmiybaza.uz
bois u jamiyatning qiyofasini belgilaydi. Yu. Xabermas odamlar orasidagi
munozara ma’lum qoidalarga asoslanadiki, shu asosda munosabatlar shakllanadi,
birgalikda faoliyatda bo‘lish tamoyillari ishlab chiqiladi, deb yozadi. Jamiyat
kommunikativ – diskurtiv (birgalikda dunyoni tushunish) bir butunlik asosida
tashkil topadi. Bunda oshkoralik, demoqratiya, tanqidiylik hukmron bo‘ladi.
Biz yuqorida ijtimoiy falsafaning turli konsepsiyalarini ko‘rib chiqdik.
Ayrim shaxs faoliyati asosida butun bir xalq, millat haqida hulosa
chiqarish mumkinmi?
Bu savolga sotsial falsafa hozircha «yo‘q» deb javob bermoqda. Jamiyat
shunday tashkil qilingan tizimki, unda alohida shaxsdan tashqari ma’naviy hayot,
inson simvolik (ramziy) dunyosi va shu faoliyatning natijasi ham mavjuddir.
Demak, jamiyat insonlarning tizimli tashkil qilingan birgalikdagi hayotiy
faoliyatidan iborat. Sotsiallik – jamiyatga tizimli tavsif berish demakdir.
Sotsiallik (ijtimoiyllik) deganda insonlarning birgalikda mavjud bo‘lishini
xarakterlaydigan hamma hodisalar tushuniladi, bu tabiiy – fiziologik – biologik
jihatdan farq qiladigan tomonidir. Sotsial yoki ijtimoiylik odamlar o‘rtasidagi
bevosita yoki bilvosita munosabatlarning o‘zaro ta’siri natijasida jamiyatning turli
qatlamlarga bo‘linishidir. Insonlar munosabatisiz sotsiallik mavjud bo‘lmaydi.
Uning tashuvchisi inson va mahsulotlar yaratishdagi insonning faoliyatidir.
Ijtimoiylik (sotsiallik) har qanday shaxsga xos xususiyat. Insonning
ijtimoiylashuv jarayonini o‘rganish alohida shaxs ongining sotsial tomonini
o‘rganishdan boshlanadi. Alohida odam ijtimoiylikdan tashqarida qaraladigan
bo‘lsa, faqat uning ongi ruhiy, neyrofiziologik jihatdan qatnashganligi
o‘rganiladi, xolos.
Ijtimoiylik boshqa odamning ta’siri, unga bo‘lgan munosabatda paydo
bo‘ladi. Natijada insonning ruhiy dunyosi yangi sotsial darajaga ko‘tariladi.
Jamiyat o‘ziga xos eng ko‘zga ko‘rinmas munosabatlar asosida yakka shaxslar
o‘rtasidagi o‘zaro munosabatning natijasi sifatida namoyon bo‘ladi. Demak, ular
o‘rtasida ma’lum aloqalar mavjud bo‘ladi.
Ilmiybaza.uz
Jamiyat makrostrukturasi jihatdan odamlar, mutaxassislik, demografik,
iqtisodiy - siyosiy dunyoqarash mazmuniga ko‘ra, o‘zaro turli xil aloqada
bo‘ladilar. Bu aloqalar kichik guruhlardan tortib xalq, millatqacha bo‘lgan
munosabatlarni o‘z ichiga oladi.
Sotsial tuzilishni o‘rganganda jamiyatning makrostrukturasini aniqlash
juda murakkab masala. Ularda umumiy o‘zak, umumiy jismoniy birlik yo‘q.
Lekin ma’naviy birlik, fikrlash birligi, umumiy ong – ijtimoiy ong mavjud.
Jamiyatning makrotuzilishi tizimli (sistemali) xarakterga ega. Uning
sistemaliligi bir butun jamiyatni tashkil etadi. Jamiyatning bir butun tizimliligi bir
makonda bo‘laklarning birgalikda faoliyatda bo‘lishini, jamiyatning birgalikda
ishlashini ta’minlaydi.
Alohida shaxslar ruhiyati – ongi asosida ijtimoiy ong vujudga keladi.
Jamiyatning makrotuzilishga ega bo‘lgan ijtimoiy hayoti bir butun ong va
ruhiyatni tashkil qilishining sababi uning bir butun tizimli tuzilishga ega
bo‘lishidadir.
Til, madaniyat, amaliyot, san’at, fan, axloqlarning ma’lum tizimga
tushganligini hamma biladi. Biz tizim nuqtai nazardan qaraydigan bo‘lsak,
shaxsning ichki o‘zgarish jarayonining ham bir butun sistemadan iborat
ekaniligini ko‘ramiz. Uning ongi, hissiyoti, tili va madaniyati, dunyoqarashi
kabilar bir butun tizimga ega ekaniligini ko‘rsatadi.
Tizim oz sonli odamlardan, millat va xalqlardan ularning his tuyg‘ulari,
fikrlari, dunyoqarashining o‘zaro birligi asosida tashkil topishi mumkin. Tizimda
tartibsizlik (xaos) tartibga aylanib boradi. Ana shu tartib asosida madaniyat,
san’at, axloq, til normalari vujudga keladi. Xalq, millatning ko‘pchiligi unga amal
qiladi.
Ma’lum tizimdagi odamlarning juda ko‘p umumiy tomonlari bor (urf –
odat, an’ana, fikrlash stili va boshqalar). Biroq ularning o‘ziga xos tomoni ham
bor.
Demak, ijtimoiylik tizimlilik ta’siri asosida umumiylik va o‘ziga xoslikni
o‘z ichiga oladi.
Ilmiybaza.uz
Jamiyat taraqqiyotida ratsionallikning ahamiyati
Falsafa fanni tahlil qilar ekan, uning asosiy xususiyatlari, bir butun umumiy
yo‘nalishlariga ahamiyat beradi.
Ijtimoiy taraqqiyotning umumiy yo‘nalishini harakatga keltiruvchi kuch
nima?
Falsafa bu savolga javob beradi.
Ijtimoiy hayotni ilmiy tahlil qiladigan falsafa bormi?
Ba’zi faylasuflar bu savolga salbiy javob beradilar. Chunki tabiatda
zaruriyat, qonuniyat hukmron bo‘lsa, jamiyatda erkinlik mavjud, shuning uchun
inson irodasi, erkin tafakkurni qonunlashtirib bo‘lmaydi, deydilar ular.
Gegel va Markslar ijtimoiy hayotning o‘z qonunlari bor va bu qonunlar inson
ongidan tashqarida, uning ongiga, irodasiga bog‘liq bo‘lmagan holda mavjud, deb
aytdilar. Marks ijtimoiy - iqtisodiy formatsiya haqida o‘z ta’limotini yaratdi. Bu
konsepsiyaga ko‘ra, jamiyat boshlang‘ich jamoa tuzumidan qulchilikka,
qulchilikdan feodalizmga, feodalizmdan kapitalizmga va undan kommunizmga
muqarrar o‘tadi. Bu Marks ta’limoti chiziqli, bir yoqlama tafakkurga
asoslanganligidan dalolat beradi. Ikkinchidan, Gegel ham, Marks ham ijtimsoiy
qonunlarni shaxs faoliyatidan ajratib qo‘yganlar. Ular individning jamiyatdagi
betakror o‘rni va rolini inobatga olmaganlar.
Strukturalistlar esa jamiyatning insondan tashqarida inson irodasiga bog‘liq
bo‘lmagan tuzilishi haqida fikr yuritadilar. Ular jamiyat ma’lum qonuniyatlar
asosida rivojlanadi, deb ko‘rsatadilar va inson faoliyatiga e’tibor berish masalasida
kamchilikka yo‘l qo‘yadilar.
XX asrning ikkinchi yarmida falsafada "lingvistik" tub o‘zgarish yuz berdi.
Mantiqiy pozitivizm, analitik falsafa tarafdorlari, keyinchalik Vitgenshteyn kabi
olimlar falsafada burilish yasadilar. Ular jamiyat to‘g‘risidagi fanni ma’lum fikrlarni
ifoda etish bilan bog‘ladilar. 1942 yilda Gempel ijtimoiy fan soha vakillariga
mulohaza orqali deduktiv xulosa chiqarish modeliga o‘tishni taklif qiladi. Biroq bu
maktabning ayrim vakillari, jumladan, Vitgenshteyn Gempel mantig‘i tor doirada
ekanligini, tilning imkoniyati keng ekanligini, bitta sxema doirasida ish ko‘rish
Ilmiybaza.uz
mumkin emasligini ta’kidladilar. Bir necha bor munozaradan so‘ng ijtimoiy
qonunlar tabiat qonunlaridan farq qilishini tan olishdi. Biroq munozara hamon
davom etmoqda.
Tajribalar, eksperimentlar ijtimoiy hodisalarga ham tatbiq etildi. Natijada
jamiyat o‘rganish bo‘yicha empirik sotsiologiya kabi fanlar paydo bo‘ldi.
Neopozitivizm va postpozitivizmning fan dasturi sotsial hayotga ham tatbiq etildi.
Sotsial sohalar matematik model bilan o‘rganilib, ma’lum muvaffaqiyatlarga
erishildi.
Nima uchun matematik formulalar, o‘zining aniqligi bilan ajralib tursa-da,
sotsial sohada fizik formulalardan ustun tura olmadi?
Matematik modelning iqtisodiyot sohasida qo‘llanilishi juda katta natija
bergan bo‘lsa-da, tabiatdagi (oniy) lahza-tezlik, iqtisoddagi qiymat ko‘rinishi
fizikaviy model bilan hal qilindi. Zarrachalarning holati xuddi insonlar
faoliyatidagidek erkin, oldindan bilib bo‘lmas darajada ekan. Fizik-tadqiqotchi katta
miqdordagi zarrachalarning holatini aniqlash uchun statistik qonunlarni ishlatadi.
Alohida, yakka zarrachaning holati uchun esa ehtimollik nazariyasini qo‘llaydi.
Shunga o‘xshash sotsial hodisalarda ham alohida olingan odam faoliyatini
ehtimollik nazariyasi asosida qayd qilinsa, ko‘pchilikning faoliyati esa statistik
qonun asosida yoziladi.
Demak, jamiyat qonunlari o‘ziga xos xarakterga ega bo‘lish bilan birga
tabiat qonunlari bilan o‘xshashligi ham bor.
Germenevtik metod esa sotsial hodisalarning o‘ziga xos tomonini talqin
qiladi. (M.Veber, G.Parsons).
Tabiat bizga begona... jamiyat esa-bizning dunyo
(3) V.Diltey
Biroq tabiat haqidagi ta’limot ham inson faoliyatining shaklidir. Ularni
tushunish, anglash eng muhim masalalardan biridir.
Jamiyat to‘g‘risidagi fan bormi?
Ilmiybaza.uz
Albatta bor. Ma’lum faktlar, tajribalar asosida jamiyatni ilmiy o‘rganishga
kirishiladi. Inson o‘zining bilimlari asosida jamiyatning rivojlanish yo‘llarini,
umumiy tendensiyalarini topadi. Bu esa fan yo‘lidir.
Jamiyatning inson o‘rganmagan biror sohasi yo‘q. Insonning qalbi kabi
hodisalar borki, ular ham ilmiy tahlil qilinadi. Fan hamma vaqt haqiqatni ochishga
intiladi.
Fan uchun aqllilik eng asosiy o‘rinni egallaydi. Demak, ijtimoiy hayot aqliy
metod orqali, jamiyatning rivojlanishi esa uning normalari, usullari orqali esa
o‘rganiladi. Fan inson hayotining ichki, murakkab tomonlarini o‘rganadi. Buni
kundalik ong bilan hal qilib bo‘lmaydi. Ilmiy tahlil, oldindan bilish ijtimoiy hayotga
ham tegishli. Bu ilmiy-ratsional metod orqali amalga oshadi. Bu yuksak tipdagi
(ratsionalllikdir) aqllilikdir.
Ratsionallik insonning ongli, maqsadga qaratilgan faoliyati sifatida
qaraladi.
Veber insonnda to‘rtta sotsial ta’sir mavjudligini aytadi ko‘rsatadi. Ular
qattiq hayajon, an’anaviylik, ratsional qadriyatlar uva ratsionallikdir. Uning
fikricha, eng asosiysi qattiq hayajondir. Bunda inson o‘z xohishini qondirishga
intiladi. Individ ana shu ustunlik asosida ish tutadi. +attiq hayajon hamma vaqt
ham natija beravermaydi. Chunki u hamma vaqt ham o‘ylangan, atroflicha
fikrlangan bo‘lmaydi. Bunda an’anaviy ta’sir, qoida va qonunlar ish beradi.
O‘tmishga tahlid qilish an’ana va odatlarga asoslangan bo‘ladi. Bular qat’iy
xulosalar bo‘lib, odatda tanqid qilinmaydi. Ratsional qadriyatlar ma’lum
mustaqil harakatga ma’lum dastur asosida faoliyatda bo‘ladi.
Nihoyat maqsadli-ratsional faoliyat. Bunda sub’ekt aniq dastur asosida
maqsadga qaratilgan bo‘ladi. Bu ijtimoiy hayotni o‘rganishdagi ratsional (aqliy)
momentning o‘sib borishidir. Faoliyatni o‘rganishning ratsional modeli maqsadli
aqllilikni tashkil etadi.
Jamiyat haqidagi fan avvalo maqsadli ratsional-aqliy faoliyat bo‘lib, bunda
pragmatik metod ustun turadi. Tabiat fanlari esa pragmatik metodga emas, balki
gipotetik-deduktiv metodga asoslanadi.
Ilmiybaza.uz
Gipotetik-deduktiv metod fanda ish qanday holatda bo‘ladi, degan savolga
javob bersa, pragmatik metod o‘ylangan maqsadga erishish uchun nima qilish
kerak, degan savolga javob beradi.
Sotsial falsafa
Falsafa tarixida
Jamiyat nima? Jamiyatning mohiyati, xususiyati
+adimgi
fal-
safada
U yoki bu darajada muvaffaqiyatli, birligidan iborat.
Jamiyatda adolatning adolatsizlik ustidan g‘alabasi (Avesto)
O‘rta asrlarda
Dunyoviy haqiqatdan ilohiy haqiqatga intilish. Foniy
dunyodan boqiy dunyoga tayyorgarlik. Yashashdan murod
ezgulik (Ibn Sino). Jamiyat – insonlikdir. Insonlik mohiyati
haqiqiy baxt saodatga erishuv ekan, inson bu maqsadni
o‘zining oliy g‘oyasi va istagiga aylantirib, bu yo‘lda barcha
imkoniyatlardan
foydalansa,
u
baxt–saodatga
erishadi
(Forobiy)
Yangi zamonda Insonlik tuzilgan ijtimoiy shartnoma asosida birgalikda
yashashdir. (Lokk, Russo)
Insonlarning birgalikda mehnat qilishi jarayonidagi o‘zaro
munosabat.
XX asrda
Insonlarning sotsial ta’siri tizimi bo‘lib, u qadriyatlarni
yaratish bilan belgilanadi (Veber, Parsons, Sorokin va
boshqalar)
Insonlarning yaxshi tashkil qilingan munozara normalari asosi
yangi kommunikatsiya aloqalaridir (Xabermas va boshqalar)
Jamiyat taraqqiyotining asosi uni muqarrar halokatdan
qutqarib qoladigan yagona kuch-ma’rifatdir (I. Karimov)
Tarix yunoncha historia so‘zidan olingan bo‘lib, o‘tmish voqealar haqida
hikoya, bo‘lgan hodisalar degan ma’noni anglatadi.
Ilmiybaza.uz
+adimgi dunyodayoq tarixga universal bilish sifatida qarab kelingan.
O‘tmishning bugun va kelajak bilan aloqadaligini tarix ko‘rsatadi.
O‘tmishni qanday bilish mumkin? O‘tmish bugungi kun bilan, kelajak
bilan qanday aloqada bo‘ladi? U yoki bu xalq tarixining bir butun universal
ma’nosi bormi?
Bu va shu kabi savolllarga tarix faldsafasi javob beradi. Demak, tarix
falsafasini yaratish uchun bir butun inson evolyusiyasini, uning ma’no va
mazmunini tahlil qilish kerak. Tarix falsafasi tarixni anglash, uning orqaga
qaytmas jarayonini tushunib olishdir.
Tarixning dramatik jarayonlarida insonning ishtiroki qanday?
Bu savol ham bugungi kunda eng muhim masala bo‘lib qoldi. Chunki har bir
shaxs o‘z o‘tmishini va undagi ishtirok etgan avlodlarni bilishga qiziqadi, tarixiy
jarayonda o‘zining o‘rnini belgilab olishga harakat qiladi. Demak, inson o‘zining
shu jarayondagi o‘rnini, o‘z ishtirokini, o‘zining qadr - qiymatini bilishni
istaydi.
Inson tarixiy mavjudot sifatida vaqtning davomiyligini his qilib, unda o‘z
zimmasiga nimalar yuklanishini tushunib yashashga intiladi. Inson hayotning
ma’nosini anglar ekan, u nafaqat bugungi kun tashvishi bilan yashaydi, balki o‘tmish
va kelajak haqida fikr yuritib, o‘ylab, iztiroob chekib, quyinib, mamnun bo‘lib
yashaydi. Bu esa tarixni keng ma’noda tushunish demakdir.
Yunonlar tarixga dunyoni estetik anglash, kosmosning garmoniyasi va
undagi davriylikning yakuni sifatida qaraganlar. Kosmosda ham, inson hayotida
ham uzluksiz almashish, aylanish yuz berishini qayd etdilar. Tabiatda issiqning -
sovuq, yozning – kuz, qishning - bahor almashinuvi, ijtimoiy hayotda esa yaxshining
- yomon, yovuzlikning - ezgulik bilan almashinuvi aylanma shaklda borayotganini
ko‘rdilar. Bu doira shakli abadiylik va o‘tkinchilikning geometrik ramzini anglatadi,
(doira boshlanishi ham, oxiri ham yo‘q) degan fikrga keldilar.
Bobokalon allomalarimiz dunyoni charxpalak shaklida ifodalashgan.
Inson o‘z tarixini o‘zi yaratadi, undagi muammolarni keltirib
chiqaruvchi ham, hal qiluvchisi ham insonning o‘zidir.
Ilmiybaza.uz
+adimgi falsafa tarixi, A.F.Losevning fikricha, abadiy tashkil topuvchi,
abadiy qaytish, davriy bo‘ladigan dunyo ongini (Geraklit) ruhning davomiyligi va
ruhiyatning namoyon bo‘lishi (Platon) shaklida ifodalagan. Yunonlar tarixning
davomiyligini bilib, fojiali hollarni ham ko‘rsatishgan.
Tarixning fojiasi universal xarakterga ega emas. Tarixning oxiri yo‘q.
Biroq, qadimgi yahudiylar ta’limotiga ko‘ra, tarix tugaydi, uning oxiri bor
deyilgan. Tarixning oxiri borligi to‘g‘risidagi ta’limot esxologiya deb ataladi.
Barcha dinlarda inson olloh tomondan yaratilgani va insoniyat tarixi ilohiy
ifodaning sistematik reallashuvi ekanligi aytiladi (Avgustin). Esxologiya
konsepsiyasi providensial (taqdir, ilohiy reja demakdir) ta’limot bilan
uyg‘unlashtiriladi.
Bu konsepsiyaga Gegelning tarix falsafasi ham mos keladi. Gegel, yuqorida
aytilganidek, tarixni tasodifiy, tartibsiz hodisa emas, balki ichki qonuniyat asosida
rivojlanuvchi jarayon, deb qaradi. Biroq u tarixni bir chiziqda, bir yo‘nalishda olg‘a
qarab ketuvchi jarayon, deb tushundi. Uningcha, tarixiy taraqqiyot o‘zining olg‘a
qarab taraqqiy etishini ta’minlaydi. Natijada o‘zining oxirgi maqsadiga erishadi.
Fojialar, tarixiy iztiroblar, o‘lish va adoyilikdagi azoblar, urushlar va shu kabi
dramatik, tragedik hodisalar, Gegel fikriga ko‘ra, tarixiy taqdirning reallashuv
taraqqiyoti bo‘lib, uning umumiy yo‘nalishini, kelajagini o‘zgartirmaydi.
Taqdir konsepsiyasiga ko‘ra, dunyo tarixi turli egri bugri yo‘llar bilan
olg‘a qarab ketadi.
Marksizm ham ana shu g‘oyadan kelib chiqib, tarixni olg‘a qarab boradi va
oxirgi sinfsiz, har qanday muammolar hal qilingan kommunizmga o‘tiladi, deb
ko‘rsatadi. Jamiyat XX asr falsafasida bunday qarashlarga qarshi ta’limotlar vujudga
keldi.
XX asr falsafasi kelajak ravnaqiga qarshi emas, kelajakka umidsizlik bilan
qarashni ham targ‘ib etmaydi. aksincha XIX asrda yaratilgan progress
tushunchasining kamchiliklarini tushuntirib, kelajak to‘g‘risida kafolatli, tarixning
mazmuni va mohiyatini ifodalovchi konsepsiyani yaratishga intildi. Gegel va Marks
konsepsiyalarining asosiy xatosi shundaki, ular kelajakni ilohiylashtirib, uning
Ilmiybaza.uz
ahamiyatini o‘tmish va bugungi kunga past nazar bilan qarash hisobiga
ko‘tarmoqchi bo‘ldilar, noaniq kelajakni o‘tmish va bugungi hayotdan, ustun
qo‘yadilar. Butun o‘tmish, bugungi hayot kelajak uchun qurbon qilinadi. Marks esa
butun insoniyat tarixi adashuvlardan iborat, haqiqiy tarix kommunizmdan
boshlanadi, deb aytgan edi. Kelajak albatta yaxshi bo‘ladi, undan g‘am qilmasa ham
bo‘ladi, deb insonlarni mas’uliyatsiz bo‘lishga chorlaydi. Kelajak to‘g‘risida
konkret tizimni emas mavhumlikni maydonga tashlaydi. Bu nazariya xatosi
kelajak muqarrar, u inson irodasi, xohishidan qat’iy nazar, ob’ektiv vujudga
keladi deb, inson sub’ekti va inson faoliyatining hal qiluvchilik ahamiyatini
tushunib yetmadi, tan olganda ham, ikkinchi darajali ahamiyatga ega, deb
ko‘rsatdi.
XX asr falsafasi insonlar kelajak to‘g‘risida o‘ylar ekanlar, mavhum,
odamlarga va’da beradigan jamiyat to‘g‘risida emas, balki kelajakning abadiyligi
to‘g‘risida, tarixiy taraqqiyotning doimiyligi kafolatlangan taraqqiyot to‘g‘risida
fikr yuritishlari kerak, deb o‘rgatadi. Bu falsafaga, inson faoliyatimiz ana shu
abadiylikning lahzasi sifatida tarixning taqdiriga ta’sir etishini tushunish asosida
borishi kerak.
Bizning xatti-harakatimiz mahsuli kelajak uchun, kelajak
qadriyatlari uchun qanday bo‘ladi. degan masala
to‘g‘risida hukm chiqarish bizning ishimiz emas, zero biz
har daqiqada tarixiy taqdirga, abadiy olamga o‘z
munosabatimizni bildirib yashashimiz kerak.
(4) N.Berdyaev
Boshqacha qilib aytganda, kelajakda uchun maxsus yashash shart emas.
Ammo inson o‘zining faoliyat yo‘nalishda qadriyatlar, burch, insonning qadr-
qimmati kabi universal xarakterdagi masalalarga o‘tkinchi deb emas, balki abadiy
insoniy munosabatlar deb, tarixning ma’nosi sifatida qarashi kerak.
Tarixning ma’nosi nima?
Tarixning ma’nosi shundan iboratki, u muammosiz, yomonliksiz
yashamaydi. Bir muammo hal qilinsa, ikkinchi muammo kelib chiqaveradi. Inson
Ilmiybaza.uz
o‘z muammolarini keltirib chiqarish bilan birga uni hal qilishga ham qodir. Mana
shu asosiy, hal qilish kerak bo‘lgan masalalarni yechish va yangi muammolarga
tayyor turish, uni maydonga tashlash tarixning ma’nosini tashkil etadi. Bularning
barchasi inson faoliyati orqali amalga oshadi. Demak, inson butun tarixning
yo‘nalishiga o‘ta mas’uldir. Insonning amaliy faoliyatiga baho bermaslik,
«hamma narsa o‘tib ketadi», deb beparvo bo‘lish o‘z uyini buzishga olib
kelishi mumkin. O‘z Vatanini himoya qilmaslik, o‘z uyida tartib
o‘rnatmaslik, inson faoliyatini tuzishga emas, aksincha, buzishga qaratish
butun insoniyatni halokat yoqasiga olib keladi.
Tarixning
mohiyati.
Tarix
mohiyatini
tushunish
dunyoqarash
ahamiyatiga ega. Bu, o‘z navbatida, inson faoliyati qachon va qanday
sharoitlarda buzish, yo‘q qilish va o‘ldirishga qaratilgan bo‘ladi; qaysi vaziyatda
o‘z-o‘zini rivojlantiruvchi, yaratuvchanlik va bunyodkorlik faoliyatida bo‘ladi;
tarixning sog‘lom rivojlanishiga kafolat berad, kabi masalalarni oydinlashtirishni
taqozo etadi.
Bu falsafa tilida tarixning mohiyati deb ataladi.
Biz tarix mohiyatini aniqlash bilan tarixning mavjud bo‘lishi chegarasini
aniqlaymiz. Tarix mavzusida bo‘lishi uchun o‘zining yo‘qotgan qadriyatlarini
tiklashi, buzmasdan, to‘siq bo‘lmasdan harakat qilishi, rivojlanishi kerak.
Zamonaviy mutaffakkirlar ta’limotiga ko‘ra tarixning olg‘a ketishi
progressga kafolat bermasa-da, uning mavjud bo‘lishiga, abadiyligiga kafolat
beradi.
XX asr falsafasi XIX asr falsafasidan farqli o‘laroq o‘tmishning bugun va
kelajak bilan aloqasi asosida kafolatli taraqqiyotni ko‘rsatib berdi. Buning eng
asosiylari quyidagicha:
Birinchidan, hozirgi zamon tarix falsafasi sotsial amneziya (xotiraning
yo‘qolishi) ga alohida e’tibor bermoqda. X1X asr falsafasi shu narsani aniqladiki,
xalq, millat o‘z tarixini esdan chiqarishi hollari yuz berishi mumkin ekan. Bunday
jarayon alohida shaxslarda ham uchrashi mumkin. Bunda shaxs o‘z o‘tmishin
esdan chiqarsa, amneziya kasalligi deb ataladi. Sotsial bu ma’noda u yoki bu
Ilmiybaza.uz
xalqning tarixini butunlay yoki uning bir qismini unutishini anglatadi. Bunda
xalqning o‘tmishi bilan bugungi kun o‘rtasida izchil aloqa yo‘qoladi yoki
kamayadi. Bu nafaqat tarixiy jarayonlarda, balki biror bir davrning tarixiy
shaxslari bilan ham yuz beradi. Masalan, sho‘rolar davrida o‘zbek xalqning bir
qator ziyoli farzandlari «xalq dushmanlari» timg‘asi ostida qatag‘on qilindilar…
Bu ularning halqimiz xotirasidan o‘chirilishlariga, keyingi avlodda ular tug‘risida
yomon taassurot qilishiga olib keldi.
Ikkinchidan, tarixni buzishga, yo‘q qilishga qaratilgan kuchlar haqida
gapirar ekanmiz, XX asrda bo‘lgan ikkita jahon urushlarini tilga olishga to‘g‘ri
keladi. Bu urushlar shunday oqibatlarga olib keldiki, sivilizatsiyani vayron qilib, uni
halokat yoqasiga keltirib qo‘ydi qoldi.
Ilgarigi zamonlarda harbiy to‘qnashishlar jahonshumul ahamiyatga ega
emas edi. Gegelning «urushlar tarixiy jarayonlarni o‘zgartishi mumkin emas»,
degan fikri hozirgi sharoitda to‘g‘ri kelmay qoldi. Shu ma’noda shaxsning tarix
oldida o‘ta mas’uliyati tarixning kafolatli davom etishida asosiy kuchga aylanib
qoldi.
Uchinchidan, insonlar faoliyatida yuz berayotgan g‘ayri insoniy xatti-
harakatlar jamiyatning o‘zini o‘zi yo‘q qilishiga olib keldi. Jahonda yadro, ekologik,
demografik fojialar va shu kabi global muammolar paydo bo‘ldi. Olimlar,
faylasuflar, tarixchilar jamiyatning kafolatli taraqqiyoti bo‘yicha inson faoliyatining
dasturini ishlab chiqdilar. Dasturda tarixiy vorislikni ishga tushirish, insoniyat
tarixini saqlab qolish mumkin deb ko‘rsatildi. Buning uchun odamlar real hayotni
to‘g‘ri tushunishlari, tarixni saqlab qolish va kafolatli taraqqiyot mohiyatini chuqur
anglashi kerak. Har bir shaxs o‘zining qobiliyati va iste’dodini reallashtirib,
namoyon qilib, ishonch, e’tiqod, sevish bilan odamgarchilikni birinchi o‘ringa
qo‘yib yashashi kerak. Bugungi kunda har bir shaxs, millat, xalq butun tarixiy
jarayonlarni o‘zida namoyon qilib, o‘ziga xos, o‘ziga mos yo‘lni topib yashashni
ta’minlamasa, dunyo tarixi quruq bir sxemaga aylanib qoladi. Har bir shaxs, millat,
xalq hayot betakror ekanligi hisobga olinishi zarur, aks holda tarix oddiy andozadan
iborat bo‘lib qoladi. Tarixning mazmuni ana shular bilan to‘ldiriladi
Ilmiybaza.uz
XX asr falsafasi «o‘tmish bilan bugungi kun va kelajak bir butun jarayonni
tashkil etar ekan, bu jarayon alohida shaxsda qanday yuz beradi?» degan savolga
javob beradi. Demak, tarixiylik shaxs va har bir avlod taqdirini tarix taqdiri
bilan uzviy bog‘liqlikda olib qaraydi. Bular avlodlar bilan jonli munosabat,
ularning o‘zaro bog‘liqligi, ma’naviy muloqotda bo‘lishi tarixning kafolatli abadiy
yashashini ta’minlaydi. Bu dunyodagi barcha odamlarning bir-birlari bilan o‘zaro
hamkorlikda bo‘lishi, o‘zaro bir-birini tushunishi, o‘zaro ishonch asosida boradi.
+aerda shaxs taqdiri har bir avlod taqdiri bilan bog‘liq holda o‘zaro
munosabatda bo‘lsa, o‘sha yerda tarixning taraqqiyot kafolati ta’minlanadi.
Tarixning mohiyati har bir insonning tarix jarayonlari bilan turlicha
munosabatda bo‘lishi orqali belgilanadi.
XX asr falsafasida tarixning mohiyati har bir shaxs uchun tarixiy davrning
uch o‘lchovi bilan belgilanadigan tushunchalar orqali ochib beriladi. Bu uch o‘lchov
shaxsning o‘tmish, bugungi kun va kelajakka bo‘lgan munosabatini ta’minlaydi.
Mana shu o‘tmish, bugungi kun va kelajak tarix jarayonida shaxsning vaqtga
bo‘lgan munosabatini ifoda etadi. Bu o‘lchov ma’lum tarixiy davrda avlodlarning
o‘zaro ma’naviy munosabatini ta’minlaydi.
Birinchidan, tarixda ma’naviy farzandlik tushunchasi amal qiladi. Inson
dunyoda yashar ekan, o‘tmish avlodning farzandi sifatida yuzaga keladi, yashaydi.
Biroq u butun yumushni boshidan boshlamaydi, ajdodlar yaratgan moddiy va
ma’naviy madaniyatning davomchisi, o‘zi yashayotgan jamiyat, vaqt nuqtai
nazaridan baholovchi, bajaruvchi sifatida mavjud bo‘ladi. Chunki ota-onadan
qolgan moddiy va ma’naviy boylikning egasidek, shu jarayonni davom ettiruvchi
farzand sifatida yashaydi. Ma’naviy farzandlik shaxsning ma’naviy dunyosining
tarkibiy qismidir. Ayni bir vaqtda u tarixning vorisi sifatida namoyon bo‘ladi. Tarix,
bu jihatiga ko‘ra, avlodlarning almashuv jarayonidagi munosabatni anglab
yetishdir.
Ma’naviy farzandlik ma’nosini tushunmaslik avlodlar qadriga yetmaslikdir.
Bunda shaxs ajdodlarini tanimaydigan mavjudotga aylanib qoladi.
Ilmiybaza.uz
Tarixni bilmaslik o‘z ajdodini bilmaslikdir, demak, ma’naviy farzandlikdan
mahrum bo‘lish demakdir. Bundan shunday hulosa kelib chiqadiki, har bir inson
o‘tmish ota - bobolari yaratgan bilimlardan, madaniyat va qadriyatlardan foydalanar
ekan, u o‘z davrining farzandi sifatida yashaydi.
Inson o‘z davrininggina emas, o‘z tarixi, o‘z
avlodining farzandidir. Bizdagi g‘urur, iftixor, insoniylik
o‘tmish avloddan meros bo‘lib qolgan.
Ikkinchidan, bugungi kun tarix falsafasi ma’naviy birodarlik tushunchasini
maydonga tashladi. Biz shunday tarixiy davrda yashamoqdamizki, har bir shaxsning
dunyo oldidagi mas’ulligini anglab yetishi masalasi asosiy o‘ringa chiqib qoldi.
Dunyodagi ziddiyatlar, muammolarni hal qilish uchun odamlar bir – birlari bilan
do‘st – birodar bo‘lib yashashi eng muhim masalaga aylanib qoldi. Dunyodagi
urushlar, o‘ldirishlar odamlar o‘rtasidagi dushmanlik tuyg‘usi asosida paydo
bo‘ladi. Insonlarning bir-biri bilan do‘st bo‘lishini ta’minlash insoniy xislatlarni
namoyon qilish demakdir.
Shu vaqtgacha bu tushunchaga unchalik etibor berilmagan edi. Do‘stlik,
birodarlik juda deganda yaxshilik deb qaralgan edi. Endilikda real hayot, bir
sayyorada, bir yer sharida yashaydigan odamlarning hamkorligi muqaddas qat’iy
qoidalarga aylanishini taqozo qilmoqda. Chunki sayyoramiz, ayrimlar o‘ylagandek,
juda mustahkam emas ekan. Mana shu umumiy uyimizni avaylab saqlab qolish
uchun faqat hamkorlikda yashash kerak. Yadro fojialarini, ekologik buhronlarni
birodarlik bilangina hal qilish mumkin.
Barcha insonlar, sotsial ahvoli, boy – kambag‘alligidan qat’iy nazar Yerda
hayotni saqlab qolishga, butun insoniyat taqdiriga mas’ul ekan, birgalikda hamkor
bo‘lib yashashning hayot tarziga aylanib borishidan – bu davra bugungi kun
talabidir. Ma’naviy birodarlik ziddiyatli masalalarni tinch va osoyishta hal qilishni
ko‘zda tutadi. Inson o‘zligini, o‘z qadr - qimmatini anglab yetishi va shu qadr -
qimmatni ruyobga chiqarishga o‘ta ma’sul ekanligini his qilishi o‘ta dolzarb
masalaga aylandi.
Ilmiybaza.uz
O‘zbekiston XXI asrga qadam qo‘yar ekan, tinchlik, birodarlik, millatlararo
va fuqarolararo totuvlikni, barqarorlikni ta’minlash g‘oyasi bilan jahon
hamjamiyatiga kirib bormoqda. Bu g‘oya tarixiy taraqqiyotning mohiyatini
belgilaydi. Chunki odamlar o‘rtasidagi urushlar, bir- biriga tajovuz qilish, insonga
qarshi g‘ayriinsoniy faoliyatda bo‘lish g‘oyasi XX asrda qolib ketgani yaxshi. XX1
asr insoniylik asri bo‘lishi, insonlar o‘z hayotlari ro‘yobga chiqarishlari uchun to‘liq
imkoniyat yaratilishi kerak. Jamiyatimizdagi tinchlik, osoyishtalik, birodarlik,
o‘zaro hamkorlikning samarasi ham shunda. Yurtboshimiz bu tamoyil nafaqat
alohida olingan millat va, xalqning, balki dunyo xalqlarining ma’naviy birodarlik
tamoyiligiga aylanishi kerakligini nazarda tutadi. Bizning jamiyatimiz boshqa
xalqlar, mamlakatlar bilan birodarlik murosa qilish konsepsiyasi asosida ish
ko‘radi.
Uchinchidan, tarix falsafasi kelajak haqida fikr byuritar ekan, ma’naviy
otalik g‘oyasini maydonga tashladi. Otalik mas’uliyati kelajak oldida mas’uliyat
yukini ko‘tarish demakdir. Kelajak avlod bugungi avlodni, ya’ni bizni o‘z taqdirini
hal qilishga qaratilgan namuna sifatida baholaydi. Boshqacha qilib aytganda, biz
ota-bobolarimiz ishini davom ettirib, kelgusiga zamin yaratdik. Demak, biz
boshlagan ishni kelgusi avlod davom ettiradi va qanday baholaydi. Biz kelgusi
avlodga nisbatan boshlovchi sifatida ish qilmoqdamiz. Biz o‘z hayot tarzimizni
tanlash bilan kelgusiy avlod taqdirini hal qilishning turli vositalarini ham tanlab
olamiz.
Biz bugungi faoliyatimiz bilan kelajakka zamin tayyorlaymiz, kelgusi avlodni
davom ettirishning asosini yaratamiz Xush, shunday ekan, biz kelgusi avlodga
yuksak ma’naviyat, ozod, obod Vatanni qodiramizmi yoki uni buzib, otalik
burchimizni bajarolmaymizmi? Bunday savollarga har bir inson, yashayotgan
avlod javob berishi kerak. O‘tmishda ham, bugun ham, kelajakda ham biz kabi
insonlar yashashini unutmaslik kerak.
Tarixning ma’nosi. «Tarixning olg‘a qarab borishi (progress) konsepsiyasiga
ko‘ra, jamiyat borgan sari yaxshilanib, rivojlanib boradi. Shuning uchun ko‘p
qayg‘uurishning hojati yo‘q. Tarix muqarrar ravishda, ertami – kechmi,
Ilmiybaza.uz
mukammallashgan, har tomonlama rivojlangan jamiyatga keladi. Odamlar hech
qanday muammosiz farovon hayotga yetib keladi»,-deb fikrlangan yaqin
o‘tmishimizda. Bunda tarixning asl ma’nosi ikkinchi o‘ringa surib qo‘yilgan edi.
Biroq tarixiy taraqqiyot jarayoni shuni ko‘rsatdiki, tarixning olg‘a qarab borishi
ta’minlanmadi va kafolatlanmadi.
XX asrdagi jahon urushlari ko‘p vayronagarchilikka olib keldi. Millionlab
qurbonlar, rahmsiz diktatorlik, totalitarizm, ommaviy genotsid (u yoki bu xalqni
yo‘q qilib tashlash) odamlarning ommaviy qashshoqlashuvi kabi hodisalar asr fojiasi
bo‘ldi. Jahon urushlari, vayronagarchiliklar, insoniyatning yer yuzidan yo‘qolib
ketishi mumkinligi kabi masalalar jamiyatning olg‘a qarab ketishiga kafolat bermas
edi. Jamiyatning bir butun taraqqiyoti masalasiga ham shubha bilan qaraydigan
bo‘ldilar. Haqiqatdan ham odamlar mehnat qildilar, o‘z asrining fidoiysi sifatida,
jismoniy va aqliy faoliyatda bo‘ldilar. Yangi texnika, yangi moddiy ne’matlar
yaratdilar. Biroq odamlar ahvoli, avlodlari hayoti yaxshilanmoqdami? degan savol
maydonga endi tashlandi.
Keyingi uch yuz yil ichida odamlarning moddiy ahvoli
o‘ttiz martta oshishi uchun imkoniyat tug‘ildi, hamma
narsa o‘zgardi, faqat insonning o‘zida o‘zgarish bo‘lmadi,
K. Yaspers
Hayotda yomonlik borgan sari ortib bordi. Adolatsizlik, ma’naviy
qashshoqlik ham avjiga chiqdi. Ana shunday sharoitda odamlarning baxtli hayot
kechirishi mumkinmi, degan savolni maydonga tashladi nemis faylasufi K Yaspers.
Shuning uchun faylasuflar o‘z nigohlarini tarixning mavjudligini, uning abadiyligini
kafolantiradigan zamonga qaratdilar. Bu tarixning ma’nosini anglash zarurati
edi.
Biroq tarixning ma’nosini aniqlash juda mushkul masala. Faylasuflar hech
qachon oson yo‘ldan bormagan. Hozirgi zamon falsafasi X1X asr falsafasidan farqli
o‘laroq ijtimoiy hayot, tarix murakkab, ko‘p qirrali jarayon bo‘lib, uning
yo‘nalishini oldindan bilish qiyin ekanligini anglab yetdi. Faylasuflarning
ko‘pchiligi tarixning taqdirini shaxs taqdiri bilan bog‘liq holda o‘rgandilar. Uni turli
Ilmiybaza.uz
tomondan tekshirishda N. Berdyaev, K. Yaspers, J. Maritien va boshqalarning
xizmatlari katta. Dastavval, ijtimoiy tarix insonlar tarixidan iborat ekanligini
tan olish kerak. X1X asr falsafasida tarix ob’ektiv, insondan tashqaridagi jarayon
sifatida o‘rganilib shaxs bu jarayondan chiqarib tashlangan edi.
Tarix esa konkret odamlarsiz yuz bermaydi. Chunki tarixda inson o‘z
mehnati, faoliyati, kurashi, sevishi, azoblanishi, o‘y-fikrlari bilan ishtirok etadi.
Har bir odam tarixiy jarayonda ishtirok etar ekan, u yoki bu darajada iz qoldiradi.
Ammo tarixiy burilishlar, ijtimoiy-iqtisodiy, ilmiy, madaniy-ma’rifiy o‘zgarishlar
to‘g‘risida fikr yuritirganda, asosiy shu jarayon va o‘zgarishlarga xazmati singan
ayrim birok tarixiy shahslar va mutafakirlarda.
Har bir inson betakror, uning qilgan faoliyati ham jozibador.
Hamma odamlar fan bilan shug‘ullanib, tarixiy subekt sifatida namoyon
bo‘lavermaydi, biroq tarixda hamma vaqt konkret shaxs sifatida ishtirok etadi,
muammolarni hal qilishda u yoki bu darajada ishtirok etib, o‘zi qanday bo‘lsa,
shunday namoyon qiladi. Har bir shaxs, yuqorida aytganimizdek kabi tarixiy
tajribalardan foydalanib, tarixda ishtirok etadi va kelajakka zamin tayyorlaydi. Biroq
ularni o‘z dunyoqarashdan kelib chiqib qabul qiladi, amalga oshiradi.
Tarixiy jarayonlarni payqash hammaga ham nasib bo‘lavermaydi. Ko‘plar
bu jarayonlarni payqamaydilar ham. Buyuk shaxslar, salohiyatli insonlar bu
jarayonni ilmiy amaliy tahlil qilish qudratiga egadirlar.
Inson o‘tmish bilan munosabatda bo‘lar ekan, bu inson yashashining
umumiy shartidir. Agar insonni o‘tmishdan mahrum qilinsa, bu uni o‘ziga xos
yo‘ldan, o‘z qadriyatidan mahrum qilishdir. O‘tmishga faqat ob’ekt sifatida qaray
olmaymiz. O‘tmish borlig‘imizning, qadriyatlarimizning tarkibiy qismidir. U
o‘zligimizni anglashning, mustaqil fikrlashimizning zaminidir. O‘tmish
ajdodlarimiz o‘zi xohlaganicha, mustaqil qadriyat sifatida yashagan. Biz ulardan
tamomila boshqacha emasmiz. Ularning vorislarimiz. Demak, tarix har bir
shaxsning o‘tmishga munosabatda bo‘lishi, tarixiy jarayonda ishtirok etishining
betakrorligini ifodalaydi.
Ilmiybaza.uz
Tarixga har bir shaxs o‘z fikri, e’tiqodi, dunyoqarashi bilan mustaqil
munosabatda bo‘ladi. Bu esa shaxsning umumiy tarixiy jarayonlarda ishtiroki
mazmunini tashkil etadi. Shundan ko‘rinadiki, umumiy jarayonlar sifatida tarix
shaxsning qadr-qimmatining o‘ziga xosligini namoyon qilish asosida boradi.
Bugungi dunyoda haxsning qadr-qimmatini namoyon qilishiga to‘sqinlik
qiluvchi omillar juda ko‘p. Boylik orqasidan quvish, amalga intilish, shon-shuhratga
berilish, nopoklik va boshqalar qadr-qimmatni oshirish emas, aksincha, shaxsning
o‘zi o‘zini pastga urishi ekanligini hamma vaqt ham payqamaydilar. «Oddiy»
odamga e’tibor bermaslik, «yuqoriga» qarab «pastni» ko‘ra bilmaslik shaxsning
qadr-qimmatini pastga uradi. Hozirgi zamon gumanizmi har bir shaxsning qadr-
qimmatini oshirishga, uning borlig‘ini, yashashini qolishi, tarixiy jarayonda faol
ishtirokini ta’minlashga qaratilgan.
Milliy ma’naviyatimiz, milliy g‘oyamiz ana shularni ifoda etadi. O‘zbekiston
Konstitutsiyasi xalqaro huquq normalariga amal qilgan holda inson erkinligi va
huquqlariga kafolat beradi. Xalqimizning bugungi kunda millatga, jamiyatga, o‘z-
o‘ziga, boshqa xalqlar qadriyatlariga bo‘lgan munosabati tarixga bo‘lgan
munosabat mezoni bilan o‘lchanadi.
Tarixning ma’nosi umuminsoniy ma’no bo‘lib, hamma vaqt konkret
shaxs bilan bog‘langan holda namoyon bo‘ladi. Tarixning ma’nosi deganda sof
ob’ektiv yoki sof sub’ektiv deb qaramaslik kerak.
«Ma’no» tushunchasi (kimgadir, nimagadir) insonga bo‘lgan munosabatni
ko‘zda tutadi. «Ma’no» inson borligi jarayonida ijod qilishi, dunyoni bilib borishi,
payqashi kabilar bilan birgalikda namoyon bo‘ladi.
Inson o‘z ijodiy faoliyatida insoniylikni namoyon qiladi. Shu asosda
tarixning ma’nosini kashf qiladi. Tarixning ma’nosiga tashqi jarayon sifatida emas,
balki insonning ichki ma’naviy dunyosi sifatida, hamma jarayonlarning inson
ko‘zgusidan o‘tishi nuqtai nazaridan qarash kerak. Tarixning ma’nosi - meniki, men
uchun, deb qarashni, butun tarixiy borliq men uchun daxldor deb, qarashni ko‘zda
tutadi.
Ilmiybaza.uz
Tarixga ijodiy munosabatda bo‘lish, uni yaratish va uni anglab yetish-
muhim masala. Biror narsaga ma’no berar ekanman, men o‘z yashashimning bir
qismidan ajralaman (vaqtim, umrim ketadi), biroq qashshoqlashib, kuchsizlashib
qolmayman, aksincha, ma’naviy boyib boraman. Yangi bilimlarga ega bo‘laman,
dunyoni chuqurroq anglayman. Ana shuning uchun, yuqorida aytilganidek, «tarix –
meniki, men uchun»
Kimki o‘tmishni ardoqlar ekan, tarixiy xotira bilan yashar ekan, tarixning
betakrorligi, uning qadr-qimmatini va shu bilan birga o‘z qadr-qimmatini anglab
yetadi, shakllantiradi. Shaxsning o‘ziga xos faoliyati tarixning ichki rivojlanish
jarayoniga aylanadi. Demak, tarixning universal ma’nosi shaxsning o‘z
qadriyatlarini namoyon qilishi, bilishi, o‘tmishga bo‘lgan munosabati orqali
uyg‘unlashib boradi.
Shaxs qadr-qimmati inson faoliyatining bunyodkorligi, insonga, tarixga
bo‘lgan munosabati, insoniy (odamiy) xislatlarining ro‘yobga chiqishi asosida
namoyon bo‘ladi. Biroq inson hech qachon maqsadlarning amalga oshish vositasi
bo‘lmasligi kerak, deb yozadi I.Kant. Inson uchun qoidalar, tartib qoidalar, axloqiy
prinsiplar umumiy, biroq inson maqsadlarini amalga oshirish qurboniga
aylanmasligi kerak. Bugungi kunda xalqimizning abadiyligini, mustaqilligimizning
orqaga qaytmasligini anglab yashash tarixni har bir shaxs hayotining mazmuniga
aylantirib bormoqda. Abadiylik-bu insonlarning yaxlitligidir. Abadiylik uchun
yashash-bu o‘tmish, bugungi kun va kelajak avlodlar bilan yashash demakdir.
Abadiylik olamida yashash o‘z qadr-qimmatini avaylab, o‘z fikr-
mulohazalarini bayon etib (davrga, o‘zgarib turadigan dunyoga moslashib yashashni
o‘z fikrlash tarzi deb qabul qilmay), mustaqil hayot kechirib, dunyoda o‘z o‘rnini
topa bilish, odamlarga o‘xshab hayot kechirishdir.