TASHKILOTCHINING OILA VA JAMOATCHILIK BILAN HAMKORLIKDAGI TARBIYAVIY ISHLAR METODIKASI
Yuklangan vaqt
2024-10-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
35,8 KB
TASHKILOTCHINING OILA VA JAMOATCHILIK BILAN
HAMKORLIKDAGI TARBIYAVIY ISHLAR METODIKASI
Maktab va maktabdan tashqari muassasalarning tashkiliy shakllarini, mazmuni
va maqsadini belgilash bugungi kunimizning barcha qirralarini hisobga olishini talab
etmoqda.
Sinf va maktabdan tashqari mazkur tarbiyaviy ishlar shaxs kamoloti
bosqichlarini belgilab olishga qaratilganligi bilan tavsiflanadi. Mazkur muammoni
ijobiy hal etish uchun sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar tizimida
quyidagilar bo’lishi lozim:
Ulg’ayayotgan inson shaxsini tarbiyada oliy ijtimoiy qadriyat deb tan
olish, har bir bola, o’smir va yosh yigitning betakror va o’ziga xosligini
hurmatlash, ijtimoiy xuquqini e’tiborda tutish zarur.
Milliylikning o’ziga xos an’ana vositalariga tayanish.
- Pedagoglar o’rtasida o’zaro hurmat munosabatlarini shakllantirish.
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar o’quvchilarni darsdan bo’sh vaqtlardagi o’quv
tarbiya jarayonini to’ldiradi va kengaytradi, o’quvchilarni mustaqil bilim olishlari,
ijodiy qobiliyatlarini, tashabbuskorligini oshirishga imkoniyat yaratadi. Sinfdan
tashqari tashkil etiladigan tadbirlarda fan o’qituvchilari o’z faniga qiziqqan
o’quvchilar bilan mashg’ulot o’tqazib, o’quvchilarning qiziqishlarini o’stiradi.
Sinfdan tashqari ishlarni to’la qamrab olgan to’garaklar bir necha xilda bo’lishi
mumkin:
A) fan to’garaklari
B) mohir qo’llar to’garaklari
V) sport to’garaklari
G) badiiy havaskorlik to’garagi
O’rta umum ta’lim maktablarida bu ishlarni sinf rahbari va tarbiyaviy ishlar
tashkilotchisi uyushtiradi. Sinf rahbari sinfdan tashqari ishlarni uyushtirishda
to’garak rahbarlariga yaqindan yordam beradi. Qiziqishlari, intilishlari bir xil
bo’lgan o’z o’quvchilarini biror to’garakka a’zo bo’lishga chorlaydi. Ularni qaysi
to’garakda mashg’ul bo’lishlari hisboga olinadi.
Maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar bolalarni ijodkorlikka da’vat etuvchi
tarbiyaviy maskandir. Pedagogik tajribalar shuni ko’rsatmoqdaki, hozirgi sharoitda
maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarni olib boruvchi bolalar uylari, yoshlar
saroylari, yosh texniklar saroylari, yosh texniklar uylari maktab tarbiyasining uzviy
davomchisi bo’lib qolishi kerak. O’zbekiston Respublikasining «Sinfdan va
maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar konsepsiyasi», bu ishlarni rejalashtirish va
amalga oshirishda asos bo’ladi.
Ma’lumki, o’quvchilarni g’oyaviy-siyosiy, axloqiy, mehnat, nafosat va
jismoniy jihatdan to’liq shakllangan kishilar qilib tarbiyalash dars jarayonidan
boshlanadi. Biroq o’quvchilarning kundalik o’sib borayotgan ehtiyojlari, talablari va
barcha qiziqishlarini faqat dars jarayoni bilangina cheklab bo’lmaydi.
Bunday ko’p qirrali qiziqishlarni sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy
ishlarni uzviy bog’lanish asosidagina qondirish mumkin. SHu sababli keyinga
davrda o’quvchilarning darsdan tashqari vaqtlarini ko’ngilli uyushtirishga alohida
ahamiyat berilmoqda.
Sinfdan va maktabdan tashqari tashkil qilingan ishlar – o’quvchilar hayotidagi
tarbiyaviy faoliyatni to’ldiradi. Ularning dunyoqarashini to’g’ri shakllanishiga,
axloqiy kamol topishiga ko’maklashadi. Nazariy bilimlarni amaliyot, ishlab
chiqarish bilan chambarchas bog’lanishiga zamin yaratadi. Sinfdan va maktabdan
tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi tashkilotchining vazifalari ham ko’p qirralidir.
Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkilotchisining vazifalariga
quyidagilar kiradi:
-
darsdan
tashqari
tarbiyavity
ishlarni
rejalashtirish
va
amalga
oshirishni nazorat qilish;
- o’quvchilarning sinfdan va maktabdan tashqari ko’p qirrali ishlarini
pedagogik jamoa, o’quvchilar tashkilotlari, sinf faollari yordamida yo’lga
ko’yish;
- sinfdan va maktabdan tashqari ishlar yo’nalishiga bevosita rahbarlik qilgan
holda
o’qituvchilar,
ota-onalar,
sinf
faollari,
uslubiy
yordam ko’rsatish;
- umummaktab va maktablararo o’tkaziladigan eng muhim tarbiyaviy
tadbirlarda qatnashish;
- o’quvchilarning bo’sh vaqtlarini tashkil qilishda tarbiya va madaniyat
muassasalari hamda jamoatchilik kuchidan keng foydalanish.
Bu borada tashkilotchilar faolligini 3 ta asosiy tomonini ko’rish mumkin: 1-
tashkilotchilik, 2- usuliy, 3-ma’muriy.
Bular ko’pincha o’zaro uzviy bog’langan holda namoyon bo’ladi.
Tashkilotchining tashkilotchilik faoliyatiga quyidagi bir qator ishlarni kiritish
mumkin:
- tarbiyaviy ishlar sohasida erishilgan yutuq va kamchiliklarni tahlil qilish
- tarbiyaviy ishlarni maqsad va vazifalarini aniqlash
- tarbiyaviy, ommaviy-siyosiy ishlarni rejalashtirish va ularning mazmuni,
shakl va usullarini aniqlash;
- sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarni guruhlashtirish,
boshqaruvchi shaxslarni aniqlash.
Maktabda tarbiyaviy ishlarni aniq rejalashtirmasdan, uning mazmuni, shakl va
usullarini aniqlamasdan, ma’lum bir tizimga solmasdan turib ko’zda tutilgan
maqsadga erishi qiyin.
Oila – tarbiya o’chog’i. Oila – jamiyat negizi. Har bir insonda ilk yoshligidan
boshalb ongida shakllanadigan barcha insoniy fazilatlar, ezgu niyat, maslaklar,
qadriyatlar takomil topadigan, mafkuraviy va ma’naviy tarbiya amalga oshiriladigan
muhitdir. O’zbek oilasi o’zida ko’p asrlik mustahkam ma’naviy qadriyatlarimiz
ravnaq topadigan shunday maskanki, uning barqarorligi va mustahkamligi
jamiyatimiz rivojining muhim omillaridan biridir. Agar oiladagi muhit sog’lom
bo’lsa, unda kamol topayotgan yosh avlod qalbi va ruhiga ezgu xususiyatlar, milliy
va umuminsoniy qadriyatlarni, milliy istiqlol g’oyasini singdirish uchun qulay
sharoit yaratilgan bo’ladi.
Oila manfaatlarini ta’minlash borasida 1998 yilda qabul qilingan va
muvaffaqiyatli amalga oshirilayotgan tadbirlar to’g’risida davlat dasturi va Ushbu
dasturda belgilangan tadbirlarning strategik yo’nalishlariga e’tibor berilsa, ular
mamlakatimizdagi oilalarning mustahkam bo’lishiga imkon beruvchi vazifalarni
nazarda tutadi.
1998 yilning «Oila yili» deb e’lon qilinishi vash u yilning o’zida Oila
kodeksining qabul qilinishi hamda mamlakatimiz tarixda ilk bor tashkil etilgan
Respublika «Oila» ilmiy-amaliy markazining maqsadi ham davlatimizning oilani
har tomonlama mustahkamlash, himoya etish borasidagi siyosatiga hamohang
bo’lib, oilaga taalluqli boy va sermazmun milliy an’analarni avylab-asrash, ularni
umuminsoniy qadriyatlar bilan uyg’unlashtirish, oila va nikohning muqaddasligini
yosh avlod ongiga chuqur singdirish yo’li bilan oilani mustahkamligi, barqarorligini
ta’minlash, oila a’zolarining xuquqiy savodxonligini oshirish muammolarini ilmiy
o’rganish, oilaviy hayotga bog’liq muammolarni tadqiq eti shva fuqarolarga bu
masalalarda amaliy yordam berishdan iboratdir.
Markazning muhim maqsad va vazifalaridan biri oila konsepsiyasini yaratish
va uni hayotga joriy etishning uslub va vositalarini joriy etish orqali
hukumatimizning ijtimoiy sohadagi insonparvar siyosatini amalda har bir fuqaro
ongiga oila instituti orqali singdirishdan iboratdir.
Davlatimiz rahbari I.A.Karimov har chiqishlarida oila masalalariga katta
e’tibor berar ekanlar, uning tarbiya beradigan maskanlar orasida eng muhimi qadrli
ekanligiga oid fikrlari alohida ahamiyatga ega. «Oila haqida gapirar ekanmiz,
avvalambor oila hayotning abadiyligini, avlodlarning davomiyligini ta’minlaydigan
muqaddas urf-odatlarimizni saqlaydigan, shu bilan birga kelajak nasllar qanday
inson bo’lib yetishishiga bevosita ta’sir ko’rsatadigan tarbiya o’chog’i ekanligini tan
olishimiz darkor». Mustaqillik yillarida respublika hukumati va Prezidenti
I.A.Karimov
tomonidan
oilaga
ko’rsatilayotgan
etibor,
yillarga
maqom
berilayotganda oialni mustahamlash, nikohni qadriyat sifatida e’zozlashga
qaratilgan chora tadbirlar tom ma’noda yurtimizda oila va farzandlar hukumatning
doimiy g’amxo’rligi ekanligidan dalolatdir.
Taqdim
etilayotgan
konsepsiya
oila
institutini
yurtimizda
yanada
mustahkamlash, u orqali milliy istiqlol g’oyasini fuqarolar ongiga singdirish ishlari
uchun dasturulamol bo’lib xizmat qiladi.
Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan demokratik o’zgarishlar, yangilanish
jarayonlari va islohotlardan ko’zlangan asosiy maqsad ozod va obod Vatan,
rivojlangan fuqarolik jamiyati barpo etish, shu tarzda xalq farovonligini ta’minlash,
jahon hamjamiyatidan munosib o’rin egallash, oilaning barkarorligiga erishish ekan,
oila bag’ishlangan konsepsiyaning vujudga kelishi o’ta dolzarbdir. Zero,
Respublikamiz
o’z
iqtisodiyotini
yangi
bosqichga
ko’tarish,
jamiyatni
erkinlashtirish va demokratiyalash siyosatini izchil olib borar ekan, bizga
jamiyatning negizi bo’lgan oilalar muammolari va istiqboliga qaratilgan konsepsiya
zarur. Darhaqiqat, konsepsiya O’zbekistondagi oilalarning rivojlanishi istiqbolini
tasavvur qilish, oila borasidagi ijobiy va muammoli masalalarni oldindan bashorat
qilish uchun, mavjud muammolarning sabab va omillarini belgilab olish uchun ham
xizmat qiladi.
SHuni alohida ta’kidlash lozimki «Oila» konsepsiyasini yaratish va bu bilan
bog’liq ishlarning dolzarbligi hamda bajarilishining maqsadga muvofiqligi
mustaqillik yillarida Respublika rahbari I. A. Karimov tashabbusi bilan yillarga
berilgan maqomlar doirasida amalga oshirilayotgan davlat dasturlarining oilani, ona
va bolani ijtimoiy muhofaza qilishga qaratilganligi, xukumat tomonidan oila
manfaatlariga ajratilayotgan sarmoyalarning amalda oqlanishi zarurati bilan
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2001 yil 5 fevral 6-sonli «Ona
va bola» Davlat dasturi to’g’risidagi qarorida belgilangan vazifalarning muhimlligi
va dolzarbligidan ham kelib chiqadi.
Oila va jamiyat - mohiyatan bir-biri bilan chambarchas bog’liq bo’lib, oilada
jamiyatning tub mohiyati va muammolari o’z aksini topadi. SHuning uchun ham
oilani kichik jamiyat deyish mumkin. Har bir jamiyat a’zosi oila bagrida voyaga
yetadi, ijtimoiy munosabatlarni o’zlashtiradi va insoniy fazilatlarni namoyon etadi.
Barkamol insonni shakllantirish, uni hayotga, mehnatga tayyorlash oilaning
muqaddas vazifasidir. Oilani mustahkamlash jamiyat barqarorligi va qudratining
muhim shartidir. SHu boisdan ham davlat oilani o’z himoyasiga oladi.
Oila qanday bo’lsa, jamiyat ham shunday bo’ladi. Mamlakatimizda milliy
mustaqillik yillarida ma’naviyat sohasida amalga oshirilayotgan islohatlar, avvalo,
oila qadriyatlarini eng ilg’or an’analarini tiklashga qaratilgandir.
Oilaviy tarbiya oilada ota-onalar, vasiylar yoki kata kishilar tomonidan
bolalarni tarbiyalash, yosh avlodning har tomonlama rivojlanishida muhim o’rin
tutadi. Oila tarbiyasida doimiy tarbiyaviy ta’sirchan kuch-oilaviy tartibdir.
Oila va mahalla boshqa tarbiyaviy muassasalardan farqli ravishda odamning
butun hayoti davomida uning barcha tomonlariga, qirralariga ta’sir ko’rsatishga
qodirdir va odatda ta’sir ko’rsatadi. Oila va mahalla hamkorligidagi tarbiya
vazifasining bu ulkan miqyosi uning mafkuraviy va psixologik ta’sir ko’rsatishning
chuqur o’ziga xosligi bilan uyg’unlashib ketadi. Bu esa uni oliy darajada ta’sirchan
qilibgina qolmay, shu bilan birga shaxsni shakllantirish jarayonining zarur
bo’g’iniga ham aylantiradi.
Oila va mahallaning yuksak tarbiyaviy imkoniyati bolalar va ota-onalarning
o’ziga xos xususiyatlari:qon-qarindoshligi, qo’ni-qo’shniligi, muhabbati, yaqinligi,
ishonchi, burch xissi, obro’ligi va hokazolar bilan ta’minlanadi.
Ma’lumki, xilma-xil faoliyat sharoitida bolaning qobiliyatlari eng samarali
rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi, bolani oila va mahalladan boshqa
qaerda ham faoliyatning xilma-xil turlariga jalb etish mumkin. Oila va mahalla
hamkorligidagi tarbiyaning qimmatliligi va ahamiyati YAna shundaki, kichik
bolalik paytida oilada egallagan narsalar bir umr saqlanib qoladi. Xuddi shuning
uchun ota-onalarning bolalarni har tomonlama tarbiyalash majburiyati qonuniy
tarzda belgilab qo’yilgan.
Oila va mahalla hamkorlikda tarbiyaviy ishni tashkil etar ekanlar, eng yangi
psixologik-pedagogik tadqiqotlar ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham muhimdir,
ularga muvofiq o’sib kelayotgan kishi shaxsini shakllantirishga oilani qo’shadigan
hissasi turli yosh bosqichlarda turlicha bo’ladi va to’lqinsimon o’zgaradi.
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning tarbiyaviy ta’siri ko’p darajada o’quv
jarayonini tashkil etish saviyasiga hamda o’quvchilar jamoasininig xilma -xil
ishlarni qanday yo’lga qo’yishlariga bog’liqdir. Sinfdan tashqari faoliyat majburiy
dastur bilan chegaralanmaydi, balki yoshlar har xil o’quvchilarni ixtiyoriy ravishda
birlashtiradi. Ularning tashabbusi asosida ishlarni amalga oshiradi, fanga qiziqtiradi,
ularni xalqning madaniy hayoti muhitiga olib keladi. Sinfdan tashqari ishlar
shaxsdagi ijtimoiy faollik, ijtimoiy ong hamda axloqiy odatlarni tarkib toptirishning
eng muhim omilidir.
O’quvchilar maktabdan tashqari ishlarda qatnashib, turli kishilar bilan
muayyan munosabatta kirishadilar, turli vaziyatlarga duch keladilar.
SHuning uchun ham o’quvchilarning maktabdan tashqari faoliyatlari qanchalik
xilma-xil bo’lsa, ularning munosabatlari shunchalik boy, munosabat doirasi keng va
ma’naviy o’sishi samarali bo’ladi. Maktabdan tashqaridagi tarbiyaviy ishlarda
o’quvchilar jamoada ishlashni o’rganadilar, ijtimoiy mehnat quvonchini his
qiladilar,
ishlab
chiqarish
mehnatiga
qo’shiladilar,
jamoatchilik
fikriga
bo’ysunishga, jamoa sharafi uchun kurashishga odatlanadilar.
Maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar unda qatnashuvchilarning ma’naviy va
jismoniy rivojlanishi hamda yosh xususiyatlariga ko’ra belgilanadi. Bu jarayonda
ular ta’lim olayotgan maktabning sharoiti ham ta’sir etadi.
Tarbiyaviy ish pedagogdan butun qobiliyatini ishga solishni, tinmay ishlashni
taqozo etadi.
Sinfdan va maktvbdan tashqari tarbiyaviy ishlarni ko’ngildagiday olib borishda
o’sib kelayotgan yosh avlodni yetuk va barkamol inson qilib tarbiyalashda oila va
mahalla hamkorlikda ish olib orishi lozim deb o’ylayman. CHunki kelajak avlod
tarbiyalangan, uyushgan, axil, jonajon Vatanimizning haqiqiy fuqarosi bo’lishlari
lozim.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. «O’zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»,
«Barkamol avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori» – Toshkent: SHarq,
1997-65 b.
2. Karimov I.A. «O’zbekiston kelajagi buyuk davlat». Toshkent:
O’zbekiston 1992-62 b.
3. Karimov I.A. «YAngi uyni qurmay turib, eskisii buzmang» – Toshkent:
O’zbekiston 1993. – 24 b.
4. Karimov I.A. «Ozod va obod Vatan, erkin va faravon hayot-pirovard
maqsadimiz». 8-jild. – Toshkent: O’zbekiston, 2000.
5. «Axloq-odobga oid hadis namunalari». – Toshkent: Fan, 1990, – 72 b.
6. A.Avloniy. «Turkiy Guliston yoxud axloq» (nashrga tayyorlovchi
Xoliqov L.) –Toshkent: O’qituvchi, 1992. 160 b.
7. Inomova K.M. «Oilada bolalarning ma’naviy-axloqiy tarbiyasi» –
Toshkent: Fan, 1999, – 151 b.
8. Yo’ldoshev J.G’. Xasanov S. «Avestoda axloqiy-ta’limiy qarashlar». –
Toshkent: O’qituvchi 1992, – 28 b.
9. Kaykavus. «Qobusnoma». – Toshkent: O’qituvchi 1986, – 118 b.
10. Musurmonova O. «Oila ma’naviyat-milliy g’urur». – Toshkent:
O’qituvchi. 1999, – 200 b.
11. Munavvarov A.K. «Oila pedagogikasi». – T.: O’qituvchi, 1994, – 112
b.
12. Ochilova M. Ochilova N. «O’qituvchi odobi». – Toshkent: O’qituvchi,
1993\7. – 136 b.
13. Ochilova M. «Axloqiy tarbiya». – Toshkent: O’qituvchi, 1979, – 232
b.
14. Jo’raev A.J. Tarbiyaviy darslarni o’tish. T.: “O’qituvchi”, 1994.
15. Munavvarov A.K. Oila pedagogikasi. T.: “O’qituvchi”. 1994.
16. Mirqosimov M. Maktabni boshqarishning nazariy va pedagogik
asoslari. T.: 1996 y.
17. Ochil S. Mustaqillik va tarbiya masalalari. T.: “O’zbekiston”, 1995.
18. Popov G.X. O’quvchining shaxsiy ishini tashkil etish. T.: “O’qituvchi”,
1992 y.
19. Solixo’jaeva S.S. Bolalar va o’smirlar gigenasi. T.: “Ibn Sino”, 1991.
20. Uzoqov X., G’ozieva E.., Tojiev A. Oila etikasi va psixologiyasi. T.:
“O’qituvchi”. 1992.
21. Farobiy A.N. Fozil odamlar shahri. T.: A.Qodiriy, 1993.
22. Frolov P.T. YOsh direktor maktabi. T.: “O’qituvchi”, 1991.
23. Jo’raev A. Tarbiyaviy darslar o’tish. T.: “O’qituvchi”, 1994.
24. Hasanboeva O. Uzaytirilgan guruhlarga tarbiyaviy ishlar. T.:
“O’qituvchi”, 1994.
25. Safo Ochil. Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari. T.:
“O’qituvchi”, 1995.
26. Mahkamov U. Ahloq-odob saboqlari. T.: “Fan”, 1994.