TASHQI IQTISODIY XAVFSIZLIKNI VA MAMLAKATNING RAQOBATBARDOSHLILIGINI TA’MINLASH
Yuklangan vaqt
2025-09-10
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
35
Faytl hajmi
68,5 KB
TASHQI IQTISODIY XAVFSIZLIKNI VA MAMLAKATNING
RAQOBATBARDOSHLILIGINI TA’MINLASH
18.1.
Tashqi iqtisodiy faoliyat va milliy manfaatlarga tahdidlar
Zamonaviy jahon iqtisodiyoti xalqaro mehnat taqsimoti asosida milliy
iqtisodiyotlar o‘rtasida barqaror, har tomonlama o‘zaro aloqadorlikning shakllanishi
oqibatida xo‘jalik hayotining xalqaro miqyosida internatsionallashuvini ifodalaydi.
Buning oqibatida zamonaviy iqtisodiy makon vujudga kelmoqda. Ushbu makonda
xalqaro tovarlar, xizmatlar, xom ashyo resurslari, moliyaviy mablag‘lar, kapital,
ishchi kuchi bozorlari vujudga kelib, ular o‘rtasida o‘zaro aloqadorlik hamda
bog‘liqlik kuchaymoqda. Jahon miqyosida global-texnologik, moliyaviy, axborot,
madaniy tizimlar intensiv ravishda rivojlanmoqda.
Milliy iqtisodiyot xalqaro mehnat taqsimotiga ko‘ra ixtisoslashuvi, o‘zining
foydali qazilma boyliklari, geografik joylashuvi, fan-texnika taraqqiyoti, ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlanish darajasi, xalqaro savdo, xalqaro iqtisodiy faoliyatining
faolligiga muvofiq jahon iqtisodiy tizimida o‘ziga xos o‘rinni egallaydi. Jahon
iqtisodiyotiga integratsiyalashish uchun milliy iqtisodiyot xalqaro hamkorlik uchun
ochiq bo‘lishi, ya’ni ochiq iqtisodiyot tavsifiga ega bo‘lishi lozim. Ochiq
iqtisodiyotning xususiyatlari va potensial imkoniyatlarini quyidagicha tavsiflash
mumkin:
o‘tish davrini o‘z boshidan kechirayotgan mamlakatda bozor mexanizmi va
unsurlari, raqobat muhiti shakllanishining jadallashuvi;
jahon xo‘jaligi bilan o‘zaro aloqada milliy iqtisodiyot an’anaviy tovar
ayirboshlashdan tashqari, kapitalni chetga chiqarish va chetdan kiritish, ilmiy-
texnikaning kooperatsiyalashuvi, ishlab chiqarish integratsiyasi kabi shakllarda
integrallashadi;
-
xalqaro resurslar aylanmasi va uning samaradorligini oshirishga asoslangan
holda ichki ishlab chiqarish hajmlariga nisbatan milliy daromadning o‘sishi;
-
xalqaro ayirboshlashning mutanosib iqtisodiy o‘sish omili sifatidagi rolining
ortishi;
-
xalqaro resurslar aylanmasi va uning samaradorligini oshirish hisobiga ichki
ishlab chiqarish ko‘lamiga nisbatan milliy daromadning ko‘proq o‘sishi.
O‘zbekiston mustaqillikka erishganidan so‘ng, xalqaro mehnat taqsimotida faol
ishtirok etish yo‘li bilan ochiq turdagi bozor iqtisodiyotini vujudga keltirmoqda.
Mamlakatimizda ochiq iqtisodiyotni shakllantirish va uni rivojlantirish istiqbollari
ustun darajada jahon xo‘jaligi tizimiga kirib borishiga bog‘liqdir. Ushbu maqsadni
amalga oshirish uchun O‘zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti I.A.
Karimov tomonidan respublikamiz tashqi iqtisodiy siyosatining quyidagi
tamoyillarga asoslanishi belgilab berilgan:
-
mafkuraviy kurashlardan qat’iy nazar tashqi munosabatlarda oshkoralik;
-
teng huquqli va o‘zaro manfaatli hamkorlik, boshqa mamlakatlarning ichki
ishlariga aralashmaslik;
-
o‘zining milliy davlat manfaatlari ustuvorligida o‘zaro manfaatlarni har
tomonlama hisobga olish;
-
to‘la ishonch, xalqaro iqtisodiy va moliyaviy tashkilotlar doirasidagi
hamkorlikni chuqurlashtirish asosida ikki tomonlama va ko‘p tomonlama tashqi
aloqalar o‘rnatish va ularni rivojlantirish;
-
umume’tirof etilgan xalqaro huquq normalariga rioya qilish va xalqaro
tartiblarga izchillik bilan o‘tish.Davlatning tashqi iqtisodiy siyosati respublikaning
jahon bozoridagi mavqeini mustahkamlashga, uning to‘lov balansini kuchaytirishga
va xorijiy investitsiya uchun qulay muhitni vujudga keltirishga qaratilgandir.
Iqtisodiyotning
ochiqligini
ta’minlash
va
tashqi
iqtisodiy
faoliyatni
erkinlashtirishga qaratilgan chora-tadbirlarning amalga oshirilishi oqibatida
mamlakatga xorijiy investitsiyalar kirib kela boshladi, qo‘shma korxonalar ko‘paya
bordi, ichki bozor tovarlar bilan to‘la boshladi. Bu borada O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev “Xalqaro munosabatlarda ochiq va amaliy, faol tashqi
siyosat olib borilayotgani tufayli ishonchli hamkor sifatida mamlakatimizning
xalqaro obro‘si tobora ortib bormoqda. Barcha qo‘shnilarimiz bilan do‘stona va
o‘zaro ishonch ruhidagi munosabatlarni yanada mustahkamlash bizning asosiy
vazifalarimizdan biriga aylandi. 2018 yilda 18 ta davlatlararo rasmiy tashriflar
amalga oshirildi va 52 milliard dollarlik 1 ming 80 ta loyiha bo‘yicha kelishuvlarga
erishildi. Jahon banki, Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki, Islom va Osiyo
taraqqiyot banklari, boshqa xalqaro moliya institutlari bilan hamkorlikdagi
investitsiyalar hajmi 8,5 milliard dollarni tashkil etdi. Bugungi kunda yurtimizda,
chet el investitsiyalari hisobidan qiymati 23 milliard dollarlik 456 ta loyiha amalga
oshirilmoqda”1,-deb ta’kidlagan.
Shu bilan birga buning mamlakat manfaatlariga zid holatlar ham mavjud. Bu
holatlar quyidagilarda namoyon bo‘ldi:
-
respublikaning ilg‘or texnologiyalarga ega bo‘lishiga cheklovlarning
mavjudligi;
-
mamlakatga ma’naviy va moddiy eskirgan texnika va texnologiyalarni olib
kirishga urinish;
-
milliy raqobatbardosh mahsulotlarni xorijiy bozorlarga chiqarishga to‘sqinlik
qilish, ilgari o‘zlashtirilgan bozorlardan siqib chiqarishga urinish;
-
milliy boylikning bir qismini xorijiy kapital tomonidan qo‘lga kiritishga
intilish;
-
muhim xom ashyo tovarlari va kapitalni chetga chiqarish ustidan nazorat qilish
mexanizmining yetarli darajada shakllanmaganligi.
Tashqi iqtisodiy aloqalarning erkinlashtirilishi sharoitida xo‘jalik sub’ektlari
faoliyatini nazorat qilish mexanizmining takomillashmaganligi tufayli, bu sohada
jinoiy guruhlar, korrupsiya, xufyona iqtisodiyot, narkobiznes, iqtisodiy qaroqchilik
ham jonlana boshladi. Shuningdek, ayrim holatlarda jahon xo‘jaligi tizimiga
integratsiyalashuv maqsadlari bilan milliy ishlab chiqaruvchilar manfaatlari
1 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga murojaatnomasi, 2018 yil 28dekabr. //Xalq so‘zi,
2018 yil 29 dekabr.
o‘rtasida ziddiyatning vujudga kelganligi tufayli, asosiy energiya va xom ashyo
mahsulotlarining jahon va ichki narxlari o‘rtasida nomutanosibliklar vujudga keladi.
O‘tish iqtisodiyotiga ega mamlakatlarda iqtisodiyotni tezda ochiq qilib qo‘yish,
tashqi iqtisodiy faoliyatni jadal erkinlashtirish mamlakat iqtisodiy xavfsizligiga
tahdidlarning kuchayishiga olib keldi. Bu holat esa milliy ishlab chiqaruvchilar
faolligining cheklab qo‘yilishiga, moliyaviy pul tizimining normal faoliyatiga xavf
tug‘ilishiga, importga, xalqaro iqtisodiy tashkilotlarga o‘ta qaram bo‘lib qolishga
olib kelishi mumkin.
Bozor iqtisodiyotiga o‘tish sharoitida xalqaro mehnat taqsimotida faol
qatnashish, fan-texnika sohasida o‘zaro manfaatli hamkorlik qilish yo‘li bilangina
ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotga erishish mumkin. Tashqi iqtisodiy faoliyatni
rivojlantirishda jahon iqtisodiy tizimidagi raqobatning kuchayishi, o‘zaro hisob-
kitob va transport aloqalarining murakkablashuvi, kerakli tajribaning kamligi,
yuqori malakali mutaxassis kadrlarning yetishmasligiga alohida e’tibor qaratish
lozim bo‘ladi. Tashqi iqtisodiy faoliyat sohasidagi asosiy vazifa chet el mamlakatlari
bilan savdo, ilm-fan, texnika, ta’lim, investitsiya va shu singari sohalarda o‘zaro
manfaatli iqtisodiy munosabatlarni ta’minlash orqali mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishdan iboratdir.
Tashqi iqtisodiy faoliyatning muhim yo‘nalishi xalqaro savdo bo‘lib, bunda
mamlakat chegarasidan tashqarida amalga oshiriladigan tovar va xizmatlar
almashuvi tushuniladi. Xalqaro savdoning vujudga kelishi mutlaq xarajatlardagi
tafovutlar va qiyosiy xarajatlardagi tavofutlar bilan tavsiflanadi. Shunga ko‘ra
korxonalar (yoki mamlakatlar) tashqi savdoni amalga oshirayotganida, o‘zlari ishlab
chiqarmagan (yoki bu ular uchun chetdan sotib olish arzonga tushadigan)
mahsulotlarni sotib oladilar hamda o‘zlari foydalanmaydigan (yoki foydalanishdan
ortib qoladigan) mahsulotlarni chet el mamlakatlari yoki korxonalariga sotadilar. Bu
hol ularning ma’lum tovar va xizmatlarni ishlab chiqarishga ixtisoslashishini
bildiradi. Bunday ixtisoslashuv savdoda ustunlikni vujudga keltirib, ularga foyda
keltirada. Mamlakat va xorij o‘rtasida ma’lum vaqt oralig‘ida amalga oshirilgan
transoperatsiyalar statistikada to‘lov balansida aks ettiriladi.
To‘lov balansi joriy moddalar, ya’ni savdo balansi, xizmatlar va o‘tkaziladigan
balanslar, shuningdek, kapital harakati balansini o‘z ichiga oladi.
18.2. Tashqi iqtisodiy faoliyat xavfsizligini ta’minlash yo‘llari
Mamlakat iqtisodiy xavfsizligiga, manfaatlariga tahdidlardan himoyalanish
uchun quyidagilarni amalga oshirish lozim:
-
taklif etilayotgan investitsion loyiha va xorijiy hamkorlar bilan tuzilgan yirik
bitimlarni iqtisodiy xavfsizlik talablarini hisobga olgan holda, dastlabki mustaqil
ekspertizadan o‘tkazish;
-
xorijiy kapital uchun ustuvor soha va tarmoqlar bilan bir qatorda ularning
kiritilishi man qilinadigan soha va tarmoqlar ham qonuniy asosda belgilab qo‘yilishi
kerak;
-
xorijiy investorlar tomonidan ayrim sohalarda aktsiyalarni xarid qilish
protseduralarini qat’iylashtirish;
-
xorijiy investorlarning strategik tarmoqlarda milliy boyliklarimizning katta
qismini qo‘lga kiritishlariga yo‘l qo‘ymaslik;
-
mamlakat bank tizimining ishonchligini himoyalash;
-
tashqi faoliyat bilan shug‘ullanuvchi xo‘jalik sub’ektlaridagi rahbar
kadrlarning malakasini oshirish, ularni o‘qitish va qayta tayyorlash;
-
ichki bozorni, milliy ishlab chiqaruvchilarni tashqi raqobatchilar tajovuzidan
himoya qilish;
-
tashqi iqtisodiy aloqalar infratuzilmasini rivojlantirish;
-
tashqi bozorlarda milliy eksportchilar va ishlab chiqaruvchilarimizning
diskriminatsiya qilinishidan, kamsitilishidan himoya qilish;
-
tashqi iqtisodiy faoliyat sohasidagi nizo va kelishmovchiliklarni ko‘p
tomonlama tartibga solish mexanizmlari, teng huquqli shartnomalar tuzish orqali hal
qilishga intilish lozim bo‘ladi. Bunda asosiy e’tibor mamlakat tovar ishlab
chiqaruvchilari va fuqarolarimizning manfaatlarini himoya qilishga qaratiladi;
-
chet ellardagi respublikamulkini himoya qilish;
-
tashqi iqtisodiy faoliyat tashqi savdodan yuqori foyda, iqtisodiy samara
olishga intilish bilan bir vaqtda, mamlakatning jahon iqtisodiyoti tizimida o‘ziga
mos nufuzli o‘rinni egallashiga intilishi kabilarni amalga oshirish maqsadga
muvofiqdir.
Ochiq iqtisodiyotga ega mamlakatlarda tashqi savdo faoliyati ancha
erkinlashtirilgan. Ammo barcha mamlakatlarda hukumatlar ta’sirida cheklangan,
tartibga solinadigan tashqi savdo amalga oshiriladi. Uning asosiy vositasi tarif bareri
deb ataladigan bojxona boji (poshlinasi) hisoblanadi. Shuningdek, tarifsiz
cheklashlar ham mavjud bo‘lib, u import va eksport kvotalarini belgilashni hamda
o‘zini-o‘zi cheklash usulini o‘z ichiga oladi. O‘zini-o‘zi cheklash usuli eksport
qiluvchi mamlakat hukumati o‘zining eksport qiluvchi korxonalaridan tashqi savdo
bozoriga chiqariladigan tovarlarining ma’lum yillik hajmidan (qiymatidan) oshib
ketmaslikni talab qilgan holda namoyon bo‘ladi. Mamlakatda ishlab chiqarilgan
mahsulotdan foydalanish limitini belgilash ham tashqi savdoni cheklashning o‘ziga
xos turi hisoblanadi.
Hukumat tomonidan tarifli va tarifsiz cheklashlardan maqsad mamlakatda ishlab
chiqarilgan mahsulotlarning ichki bozorda sotilishini oshirish yo‘li bilan to‘lov va
tashqi savdo balansining musbat samarasini olish, shuningdek, milliy tovar ishlab
chiqaruvchilarni tashqi raqobatchilar tajovuzidan himoya qilishdan iborat.
Jahon xo‘jalik tizimiga integratsiyalashuv sharoitida mamlakatning iqtisodiy
xavfsizligini ta’minlash uchun quyidagilarni amalga oshirish lozim bo‘ladi:
-
eksportning optimal tarkibini shakllantirish. Uning tarkibida tayyor yuqori
texnologik, ilmtalab mahsulotlar va yuqori sifatli xizmatlarning ulushini keskin
oshirish chora-tadbirlarini ko‘rish lozim bo‘ladi;
-
mamlakatning mavjud raqobat ustunligi imkoniyatlaridan foydalanib, milliy
tovar ishlab chiqaruvchilarning mahsulotlarini eksport qilishning yangi, istiqbolli
bozorlarini o‘zlashtirish;
-
ularda muvaffaqiyat qozonish uchun xalqaro marketing strategiyalarini
amalga oshirish;
-
ishlab chiqarish kooperatsiyasini, injiniring, lizingni rivojlantirish;
-
chet el mamlakatlari, ularning savdo-iqtisodiy tashkilotlari, uyushma va
ittifoqlari bilan o‘zaro munosabatlarda qulay imtiyozli savdo rejimlariga erishish;
-
mamlakat korxonalariga eksport va import qiluvchi sifatida xalqaro
zamonaviy mashina, texnika va texnologiyalar, asbob-uskunalar, axborot va kapital
bozorlariga chiqishlari, transport kommunikatsiyalaridan foydalanishlari uchun
sharoitlar yaratishga ko‘maklashish;
-
kreditor mamlakatlar va xalqaro tashkilotlar hamda qarzdor davlatlar bilan
bo‘ladigan o‘zaro valyuta, moliyaviy muammolarni tartibga solish.
Ushbu chora-tadbirlarni amalga oshirishda belgilangan huquqiy me’yor va
normalar asos bo‘lib xizmat qiladi. Bu normalar o‘z navbatida tovar va xizmatlar,
intellektual mehnat natijalari, shuningdek, jismoniy hamda huquqiy shaxslarning
mamlakatlararo harakat yo‘nalishlari, shakllari, usullari, shartlarini belgilab beradi.
Mamlakatning iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash uchun davlat tashqi iqtisodiy
faoliyatni tartibga soladi. Davlatning tashqi iqtisodiy faoliyatni tartibga solish
mexanizmi iqtisodiy va huquqiy-ma’muriy usullarni o‘z ichiga oladi.
Iqtisodiy tartibga solish usullari bojxona boj (poshlina) lari, yig‘imlari,
qo‘shilgan qiymat solig‘i, aksizlardan iborat.
Huquqiy-ma’muriy
usullar
litsenziyalash,
kvotalash,
tovar
sifatini
sertifikatsiyalash, ayrim tovarlar eksporti
va importiga davlat monopoliyasini o‘rnatish, shuningdek, bojxona chegaralari
orqali tovarlar, kapitallar va xizmatlarning o‘tib turishi bilan bog‘liq tashkiliy-
huquqiy va tashkiliy-texnik chora-tadbirlarni o‘z ichiga oladi.
Mamlakatning eksport va import qilish bilan bog‘liq milliy manfaatlari va
xavfsizligini himoya qilish uchun samarali va moslashuvchan eksport nazorati
tizimini shakllantirish muhim ahamiyat kasb etadi. Eksport nazorati asosida eksport
shartnomalarining xalqaro majburiyatlarga, mamlakat iqtisodiy xavfsizligi
talablariga mosligi ta’minlanadi.
Shuningdek, mamlakat iqtisodiy xavfsizligi uchun muhim ahamiyatga ega
bo‘lgan tovar va texnologiyalar eksporta litsenziyalashtiriladi. Ushbu nazorat
asosida biron-bir strategik ahamiyatga ega bo‘lgan mahsulotni eksport qilish man
qilinsa, undan mamlakat ichida foydalanish imkoniyatlari yaratilishi kerak.
Bozor qonunlari asosida rivojlanayotgan va davlat aralashuvi yuqori bo‘lgan
mamlakatlarning barchasida davlat erkin xalqaro ayirboshlash yo‘liga ma’lum
to‘siqlar qo‘yadi va bunday holat milliy manfaatlarni himoya qilish zarurligi bilan
tushuntiriladi. Bularga mamlakat iste’mol bozorlarini himoyalash, ichki bandlikni
oshirish, yangi tarmoqlarni rivojlantirish va hokazolar kiradi.
Iqtisodiy raqobatga bardoshli bo‘lgan davlatlar ham, bunday raqobatga
chidamsiz davlatlar ham litsenziyalash va kvotalarni o‘rnatish, bojxona bojlari va
tariflarni kiritish, mahsulot sifati va uning xavfsizligini ta’minlovchi standartlarni
o‘rnatish hamda tashqi iqtisodiy faoliyatga ta’sir etuvchi boshqa bir qator
vositalardan keng foydalanadilar, shu orqali o‘z tashqi iqtisodiy siyosatlarini
yurgizadilar.
Davlat tomonidan amalga oshiriladigan mamlakatning tashqi iqtisodiy faoliyati
kundalik va strategik maqsadlarga muvofiq uning tashqi iqtisodiy siyosatiga
asoslangan. Mamlakatning tashqi iqtisodiy siyosati deganda, boshqa mamlakatlar
bilan iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish va tartibga solishga qaratilgan faoliyat
tushuniladi.
Davlatni xalqaro savdo jarayonlariga aralashuvi darajasiga ko‘ra xalqaro savdo
siyosati proteksionistik savdo siyosatiga hamda erkin savdo siyosatiga bo‘linadi.
Erkin savdo - davlatni tashqi savdo jarayonlariga aralashuvini kamayishi, ya’ni
tashqi savdoni erkin bozor talabi va taklifiga asosan rivojlanishidir.
Proteksionizm - tarif va notarif usullarini qo‘llash orqali ichki bozorni chet el
raqobatchilaridan himoya qilishga qaratilgan davlat siyosati.
Erkinlashtirish va proteksionizm siyosati dunyodagi xar qanday davlat uchun
xos. Hozirgi paytda tashqi savdoni erkinlashtirishga moyillik kuzatilayapti. Bu
jarayon uch xil ko‘rinishda amalga oshirilayapti:
-
alohida mamlakatlar o‘rtasidagi o‘zaro savdoda;
-
yagona bojxona ittifoqiga kiruvchi alohida davlatlar o‘rtasida;
-
Jahon
savdo
tashkiloti,
Savdo
va
rivojlanish
buyicha
BMTning
konferensiyalari (YuNKTAD), BMTning Yevropa iktisodiy komissiyasi (YeIK)
doirasida ko‘p tomonlama kelishuvlar asosida amalga oshiriladi.
Tashqi iqtisodiy siyosat - bu milliy joriy va strategik maqsadlarga muvofiq tashqi
iqtisodiy munosabatlar sohasida davlat idoralari tomonidan amalga oshiriladigan
chora-tadbirlar yig‘indisidir.
Tashqi iqtisodiy siyosatning makon jihati jahon va mamlakat iqtisodiyotiga ta’sir
ko‘rsatishning asosiy yo‘nalishlari bo‘yicha davlatning harakatlarini belgilaydi.
Ushbu belgiga binoan, davlatning tashqi iqtisodiy siyosati tarkibiga tashqi savdo
siyosati, tashqi investitsiya siyosati, valyuta siyosati, bojxona siyosati kiradi.
(19.2.1.-rasm.)
19.2.1-rasm. Davlat tashqi iqtisodiy siyosatning asosiy shakllari.
Davlatning tashqi savdo siyosati xalqaro darajada tovarlar, ishlar, xizmatlar,
axborotlar, intellektual faoliyat natijalari bilan amalga oshiriladigan ayirboshlashni
qamrab oladi. Davlatning eksport hamda import siyosatlari birgalikda tashqi savdo
siyosatini tashkil etadi.
Tashqi savdo bo‘yicha davlatning eksport siyosati deganda mamlakatning
raqobatbardosh tovarlar, xizmatlar va intellektual mulklarni jahon bozorida sotishga
va ushbu tovarlarni ishlab chiqarishni rag‘batlantirishga yo‘naltirilgan chora-
Tashki savdo
siyosati
Tashki iqtisodiy siyosati
Tashki
investitsiya
siyosati
Valyuta
siyosati
Ishchi kuchining
tashqi migratsiya
siyosati
jorii siyesat
millii
investitsiyalarni
eksporti siyosati
diskont(foiz)
siyosati
Ishchi kuchini
eksporti siyosati
Bojxona
siyosati
uzoq muddatli siyosat
xorijii investitsiyalarni importa
siyosat
deviz siyesati
Valyuta subsidiyalas siyosati
valyuta zaxiralarini
deversifikatsiyalash
Ishchi kuchini importa
siyosati
tashqi savdoga oid eksport
siyosat
tashqi savdoga oid import
siyosat
tadbirlar yig‘indisi tushuniladi. Eksport qiluvchi korxonalarni rag‘batlantirishda
davlat buyurtmalari, budjetdan moliyalash, imtiyozli kreditlar berish, ilmiy-tadqiqot
va tajriba-konstruktorlik ishlarini moliyalash va hokazolardan foydalaniladi.
Tashqi savdo bo‘yicha davlatning import siyosati deganda mamlakatga xorijdan
tovarlar, ishlar, xizmatlar va intel lektual mulklarning kelishini tartibga solishga
yo‘naltirilgan chora-tadbirlar tushuniladi. Bunday tartibga solishning vositasi
sifatida mamlakat iqtisodiyotini himoya qilish maqsadida importni to‘g‘ridan-to‘g‘ri
cheklash xisoblanadi. Bunda litsenziyalash va kontingentlash, importga oid
antidemping va kompensatsiya bojlari, eng kam import narxlari tizimi va hokazolar
qo‘llaniladi.
Tashqi investitsiya siyosati xorijiy investitsiyalarini mamlakat xududiga jalb
etish va ulardan foydalanish hamda milliy investitsiyalarini xorijga olib chiqishni
tartibga solishga doir chora-tadbirlar majuidan iborat.
Valyuta siyosati davlat va xalqaro valyuta-moliya tashkilotlari tamonidan
amalga oshiriladigan valyuta munosabatlari sohasidagi iqtisodiy choralar hamda
tashkiliy shakl v usullar yig‘indisini tashkil etadi. Valyuta siyosati davlatning
valyuta mablag‘laridan maqsadli foydalanish bo‘lib, o‘z ichiga valyuta
mablag‘larini shakllantirish va ishlatishning asosiy yo‘nalishlarini hamda bunday
mablag‘lardan samarali foydalanishga yo‘natirilgan chora-tadbirlarni ishlab
chiqishni oladi.
Valyuta siyosatining amal qilish sohasi bo‘lib valyuta bozori, qimmatbaho
metallar va toshlar bozori hisoblanadi. Davlatning valyuta siyosati diskont va deviz
siyosatlariga bo‘linib, moliya tizimining bir maromli faoliyatini va mamlakat to‘lov
balansi muvozanatini ta’minlash kabi vazifalarni qamrab oladi.
Diskont siyosati investitsiyalar harakatlarini tartibga solish va to‘lov
majburiyatlarini muvozanatlashtirish, valyuta kursini taxminiy tuzatish uchun
foizning hisob stavkasidan foydalanish bo‘yicha chora-tadbirlar tizimini o‘z ichiga
oladi. Ushbu siyosat pul talabi holatiga, narx dinamikasi va darajasiga, pul massasi
hajmiga, qisqa muddatli investitsiyalar migratsiyasiga ta’sir ko‘rsatishda namoyon
bo‘ladi. Devis siyosativalyuta intervensiyasi va valyuta cheklashlari yordamida
valyutani xarid qilish va sotish bilan valyuta kursini tartibga solish tizimidir.
Valyuta intervensiyasi Markaziy bankning xorijiy valyutaning oldi-sotdisi
bo‘yicha maqsadli operatsiyalari bo‘lib, u milliy valyuta kursi dinamikasini uni
oshirish yoki pasaytirishning muayyan chegaralari bilan cheklash maqsadini
ko‘zlaydi. Valyuta cheklashlari milliy va xorijiy valyuta, oltin va xokazolarga doir
operatsiyalarni tartibga soladigan iqtisodiy, xuquqiy, tashkiliy chora-tadbirlar
majmuidan iborat.
Ishchi kuchining tashqi migratsiya siyosati ishchi kuchi eksporti siyosati va
ishchi kuchi importi siyosatlariga bo‘linadi. Ishchi kuchi eksporti siyosati deganda
bir mamlakat hududidan ikkinchi bir mamlakatga ishchi kuchining ko‘chishi uchun
qulay sharoit yaratish yoki ta’qiqlash borasidagi davlat tomonidan amalga
oshiriladigan chora-tadbirlar yig‘indisi tushuniladi. Ishchi kuchini eksport qilish
natijasida mamlakatda ishsizlik darajasini kamaytirish va mamlakatga qo‘shimcha
valyuta daromadlarini paydo qilish imkoniyati yuzaga keladi. Ishchi kuchini import
siyosati deganda mamlakatga xorijdan ishchi kuchining kirib kelishi uchun qulay
sharoit yaratish yoki to‘siqlar qo‘yish borasidagi davlat tomonidan amalga
oshiriladigan chora-tadbirlar yig‘indisi tushuniladi.
Hozirgi paytda dunyo mamlakatlarida tashqi iqtisodiy siyosatni yuritishda
yuqoridagi holatlarni hisobga olgan holda, tashqi iqtisodiy faoliyatni tartibga solish
tizimidan samarali foydalanilmoqda va uning tarkibiga kirgan tashkilot va
muassasalar
faoliyati
takomillashtirilmokda.
Mamlakatimizda
iqtisodiyotni
modernizatsiyalash sharoitida tashqi iqtisodiy faoliyatni boshqarish tizimining
asosiy vazifalari bo‘lib quyidagilar hisoblanadi:
— respublika milliy manfaatlariga javob beruvchi va uning jahon
hamjamiyatidagi o‘rnini ta’minlovchi tashqi iqtisodiy siyosatni takomillashtirish va
amaliyotga joriy etish;tashqi iqtisodiy faoliyatni tashkil etishning qonuniy asoslarini
takomillashtirish va yanada erkinlashtirish;
— mulkchilik ko‘rinishining turli shakllaridan qat’iy nazar, tashqi iqtisodiy
faoliyatni barcha ishtirokchilari uchun eng yuqori samaradorlikni ta’minlash,
ularning faoliyati va manfaatlarini himoya qilish;
— milliy iqtisodiyotning tarkibiy bo‘g‘inlarini modernizatsiyalashda tashqi
iqtisodiy omillardan oqilona foydalanish.
Ushbu vazifalarni amalga oshirishda, tashqi iqtisodiy faoliyat ishtirokchilarining
xatti-harakatlarini tartibga solishda va erkinlashtirishda umume’tirof etilgan
bilvosita va bevosita usullaridan foydalaniladi.
Tashqi iqtisodiy faoliyatni davlat tomonidan tartibga solishning bilvosita
usullari bo‘lib tashqi iqtisodiy aloqalarda qatnashuvchilarning iqtisodiy manfaatlari,
ularning daromadini taqsimlashga, bitim shartlarini bajarishga ta’sir etuvchi,
bojxona tariflari va bojlari, turli soliqlar, valyutadan tushgan puldan ajratmalar
me’yori, xalqaro operatsiyalarni kreditlash va sug‘urtalashning foiz stavkalari
kabilar hisoblanib, xo‘jalik sub’ektlariga u yoki bu harakatni tanlash imkonini
beradi.
Tashqi iqtisodiy faoliyatni davlat tomonidan tartibga solishning bilvosita
usullariga qaraganda bevosita usullaridan kengroq foydalaniladi. Bevosita usullar
o‘zining mazmuniga ko‘ra iqtisodiy, ma’muriy, me’yoriy-huquqiy ko‘rinishga ega
bo‘lishi mumkin. Bevosita usullariga litsenziyalash va kvotalash iqtisodiy
xarakterdagi usullar ichida keng tarqalgani hisoblanadi
19.3. Tashqi iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashdabojxona organlarining o‘rni va
roli.
Mamlakatning iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashda davlatning bojxona organlari
muhim rol o‘ynaydi. Bojxona organlari chetga ruxsatsiz, noqonuniy ravishda
kapital, milliy va madaniy boyliklar, intellektual mahsulotlarning olib ketilishi,
noqonuniy valyuta operatsiyalari, qurol-yarog‘, strategik material va narkotik
moddalar kontrabandasining oldini olishga qaratilgan faoliyat yuritadilar.
Bojxona siyosati - davlat tashqi savdo faoliyatining bir qismi bo‘lib, tovarlarni
eksport va import qilishning shart-sharoitlari, hajmi va tarkibini tartibga solib turadi.
Bojxona siyosatining mohiyati bojxona - tarif qonunchiligida, bojxona ittifoqlari va
konvensiyalari, erkin zonalar, tarif blokadalari va boshqalarni tashkil etishda
namoyon bo‘ladi. Tovarlarni olib kirish yoki olib chiqishning davlat tomonidan
rag‘batlantirilishi yoki chegaralanishiga bog‘liq holda iqtisodiy va bojxona
siyosatining quyidagi to‘rt asosiy turini ajratish mumkin:
1. Qisman cheklash siyosati. Bu siyosat ichki bozorga ba’zi tovarlarni, masalan,
mamlakat milliy mafkurasiga hamda aholi turmush tarziga va ma’naviyatiga salbiy
ta’sir qiladigan kino - video mahsulotlari va turli nashrlarni kiritmaslik maqsadida
qo‘llaniladi.
2. Proteksionizm siyosati. Bu ichki bozorni xorijiy raqobatdan himoyalashdir.
Z.Erkin savdo siyosati - «fritrederlik». Bu tashqi savdodagi cheklashlarni eng
minimumiga tushirishdir. Odatda, u o‘z tovarlarining raqobatbardoshligi yuqori
bo‘lgan va bozorlarda yetakchi mavqega ega mamlakatlar tomonidan qo‘llaniladi.
4.Taqchil bozorni to‘yintirish - «teskari proteksionizm» siyosati. Bu faqat milliy
bozorda chuqur taqchillik sharoiti yuz berganda va unda hammaga o‘rin topiladigan
sharoitdagina samarali hisoblanadi.
Bojxona siyosatining asosiy vazifalari quyidagilardan iboratdir:
1) tashqi savdoning rivojlanishiga ko‘mak berish;
2) davlatning iqtisodiy o‘sishini tezlashtirish;
3) xalqaro mehnat taqsimotida qatnashishdan foyda olish;
4) mamlakat savdo va to‘lov balansining ijobiy saldosini ta’minlash;
5) davlat budjeti daromadlarini o‘stirish;
6) xorijiy davlatlar va ular ittifoqlarining diskriminatsion chora-tadbirlariga
qarshi harakat olib borish;
7) davlatning savdo - siyosiy pozitsiyasini mustahkamlash;
8) korxonalar, tashkilotlar va tadbirkorlarning tashqi bozorga chiqishini
ta’minlash;
9) milliy iqtisodiyotning tarkibiy qayta qurilishiga ko‘mak berish;
10) mamlakat xalq xo‘jaligining jahon iqtisodiyotiga integratsiyalashuvini
chuqurlashtirish;
11) bozor faoliyatiga shart - sharoit yaratish.
O‘zbekiston Respublikasi bojxona siyosatining asosiy
tamoyillari Jahon savdo tashkiloti (JST) hujjatlarida qayd etilgan bojxona
siyosatining xalqaro tajribalariga hamda O‘zbekistonning tashqi va ichki siyosati
tamoyillariga asoslangan bo‘lib, quyidagilardan iborat:
1.Xalqaro huquq normalarining ichki davlat normalari oldida ustunligini tan
olish tamoyli. Uning mohiyati shundaki, o‘z milliy huquq tizimini yaratayotgan
milliy davlatimiz xalqaro huquq normalarining ichki davlat normalari oldida ustun
turishini tan oladi. O‘zbekiston Respublikasining BMT, JST va boshqa xalqaro
tashkilotlarga a’zo bo‘lishi bojxona ishi sohasidagi umumjahon muammolarni hal
etishda faol ishtirok etishiga keng imkoniyatlar ochib berdi va respublika zimmasiga
bir qator majburiyatlarni ham yukladi.
2. O‘zbekistonda amalga oshiriladigan bojxona siyosatining yagonaligi
tamoyili. Bu Uzbekistan Respublikasining bojxona hududida yagona bojxona
siyosatining olib borilishini anglatadi.
3. Ikki va ko‘p tomonlama aloqalarni o‘rnatish va rivojlantirish tamoyili. Bu
tamoyil O‘zbekiston Respublikasining bojxona ishi sohasida xalqaro hamkorlik olib
borishga faol intilishi orqali amalga oshiriladi.
4. Milliy davlat manfaatlari ustunligini hisobga olgan holda o‘zaro savdo
kelishuvlarida yon berishlik tamoyili. Bojxona siyosati hamkor mamlakatlarning
joriy manfaatlarini hisobga olsa hamda o‘zaro munosabatlarda ma’lum bir
kelishuvlarni qabul qilsa, uning samaradorligi yanada oshadi. Ammo, bunda
davlatning milliy xavfsizligi xavf ostiga qo‘yilishi mumkin emas.
5. O‘zaro kamsitmaslik tamoyili. Davlat o‘z iqtisodiy manfaatlarini himoya
qilish maqsadida bojxona siyosati dastaklari orqali u yoki bu milliy bozorda
chegaralash choratadbirlarini qo‘llaydi. Ularni qo‘llash diskriminatsion (kamsitish)
ko‘rinishda bo‘lmasligi, ya’ni bazi mamlakatlarga nisbatan emas, balki barcha
qatnashuvchi mamlakatlarga nisbatan birdek qo‘llanishi lozim.
6. Bir tomonlama harakatlarga yo‘l qo‘ymaslik. Milliy bozorni himoya qilish
bo‘yicha qarorlar ko‘p tomonlama maslahatlashuvlardan so‘ng qabul qilinishi kerak.
7. Demokratizm tamoyili. Demokratizm tamoyili bojxona siyosatini ishlab
chiqish va uni hayotga qo‘llashda xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar hamda
fuqarolarning bojxona ishi sohasidagi huquqlarining himoyalanishini talab qiladi.
Davlat bojxona organlari bojxona nazorati vazifalarini bajarish uchun xalqaro
tajribada ko‘p qo‘llaniladigan quyidagi usullardan foydalaniladi:
bojxona yig‘imlari miqdorini tartibga solish orqali mamlakatga kirib kelayotgan
tovarlar tarkibiga ta’sir ko‘rsatish. Bunda tovarlarning mamlakat hayot faoliyati
uchun qay darajada muhimligi e’tiborga olinadi. Aholi va mamlakat ehtiyojlari
uchun muhim bo‘lgan import mahsulotlariga boj to‘lovlari kamaytiriladi yoki bekor
qilinadi. Boshqa tovarlarga esa boj to‘lovlari yuqori darajada belgilanadi;
-
mamlakatning hisob va to‘lov balansining holatini hisobga olgan holda tarif
qoidalarini tartibga solish;
-
milliy iqtisodiyotni jahon bozoridagi mahsulotlar sifat ko‘rsatkichlari, ishlab
chiqarish xarajatlaridagi farqlar hamda ichki va tashqi bozorlardagi narx qaychisi
tufayli yuzaga keladigan salbiy omillar ta’siridan himoya qilish. Ichki va jahon
bozorlari narxlarini muvofiqlashtirish uchun bojxona dastaklari va vositalaridan
foydalaniladi2.
Bojxona organlarining muhim vazifalaridan biri muhim strategik xom-
ashyolarni, valyutalarni noqonuniy tarzda chetga olib chiqib ketilishiga yoki eksport
va barter operatsiyalari tufayli olingan valyuta tushumlarining qaytmasligiga hamda
kontrabandaga yo‘l qo‘ymaslik hisoblanadi.
Iqtisodiy kontrabandaga qarshi kurash muhim ahamiyatga ega. Tashkiliy jinoiy
guruhlar va ayrim tadbirkorlar tomonidan mamlakatga noqonuniy tarzda tovarlarini
olib kelinishi ichki bozorlardagi tovarlarning raqobatbardoshliligiga ta’sir
ko‘rsatadi. Chunki kontrabanda tovarlari bojxona to‘lovlarini, soliqlarni
to‘lamasdan olib kirilgani uchun ichki bozordagi milliy tovarlarga nisbatan arzon
bo‘ladi. Natijada ular milliy tovarlar bozorini kasod qilib, tovar ishlab
chiqaruvchilarning xonavayron bo‘lishiga olib keladi. Kontrabandistlarning
maqsadi qisqa muddatda tovarlarini sotib, foyda olishdan iborat. Iqtisodiy
kontrabandaga qarshi kurashning asosiy yo‘llari quyidagilardan iborat:
-
barcha transport vositalaridan foydalanib, bojxona nazoratidan yashirincha
bojxona chegaralari orqali tovar, boyliklar va boshqa buyumlarni olib o‘tishga
2 Экономическая безопасность хозяйственньк систем. Учебник М., Изд-во РАГС, 2001.- С.400; Кочергина Е.Т.
Экономическая безопасность -Ростов н /Д.: Феникс, 2007.- С.365-388
bo‘lgan urinishlarni aniqlash va ularning oldini olish;
-
kontrabanda buyumlarini o‘z vaqtida aniqlash va ularni musodara qilishning
texnologik sxemalarini ishlab chiqish. Buning uchun bojxona chegara postlarini
zamonaviy texnika va texnologiyalar bilan jihozlash, yuqori malakali bojxona
xodimlarini tayyorlash va ularni vatanparvar qilib tarbiyalash lozim bo‘ladi.
Shuningdek, kontrabanda bilan shug‘ullanuvchi shaxslarning javobgarligini, ularni
jazoga tortishning qonuniy-me’yoriy asoslarini kuchaytirish kerak;
-
tashqi iqtisodiy faoliyat ishtirokchilari o‘rtasida profilaktika ishlarini olib
borish;
-
davlat bojxona organlarining xavfsizlik va huquq-tartib organlari hamda
jamoatchilik bilan hamkorlikda faoliyat olib borishlarini ta’minlash;
-
kontrabandaga qarshi kurash bo‘yicha chora-tadbirlarni tartibga soluvchi,
ularning qonuniyligini ta’minlovchi hujjatlarni ishlab chiqish.
19.4. Xorijiy investitsiyalarni jalb etish bilan bog‘liq xavfsizlik va
mamlakatning raqobatbardoshligi
Bozor
iqtisodiyotiga
o‘tish
sharoitida
milliy
iqtisodiyotga
xorijiy
investitsiyalarni jalb etish muhim ahamiyat kasb etadi. Xorijiy kapitalning kirib
kelishi O‘zbekiston iqtisodiyotida tarkibiy qayta qurishni, istiqbolli, zamonaviy
tarmoqlarni vujudga keltirishga, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilishga, ichki
bozorni tovarlar va xizmatlar bilan to‘ldirishga, tovarlarni eksport qilishning yangi
bozorlarini, xo‘jalik sub’ektlarini boshqarishni zamonaviy menejment asosida qayta
tashkil etish va takomillashtirishga, yangi ishchi o‘rinlarini yaratishga imkon beradi.
Kapital kirituvchi xorijiy investorning investitsiyalardan kutilayotgan daromadi
kapital evaziga olish mumkin bo‘lgan foiz stavkasidan yuqoriroq darajada bo‘lishi
kerak.
O‘zbekiston Respublikasida iqtisodiyotga xorijiy investitsiyalarning kirib
kelishi uchun qulay sharoitlar yaratilgan. Mavjud qonunchilikka binoan xorijiy
investorlar o‘z investitsiyalarini respublika hududida quyidagi yo‘llar bilan amalga
oshirish imkoniyatlariga ega:
-
davlat mulkini xususiylashtirish orqali yangidan tashkil etilayotgan
korxonalar, banklar va boshqa tashkilotlarda o‘z ulushini qo‘yishi, ya’ni qo‘shma
korxona tashkil etish yoki butunlay korxonani sotib olish;
-
mulkni, aksiyalarni va boshqa qimmatli qog‘ozlarni xarid etish;
-
mustaqil yoki milliy ho‘jalik sub’ektlari ishtirokida xususiylashtirilayotgan
davlat ob’ektlariga mulkiy huquqni sotib olish, ya’ni tabiiy resurslardan foydalanish
huquqini xarid qilish.
Respublikamizda xorijiy investitsiyalarni jalb etishda quyidagi sohalarga
ustuvorlik beriladi:
-
zamonaviy texnologiya asosida iste’mol tovarlarini ishlab chiqish, qishloq
xo‘jalik mahsulotlarini qayta ishlash;
-
uskunasozlik,
asbob-uskunalar
va
radiotexnika,
elektrotexnika,
avtomobilsozlik mahsulotlarini ishlab chiqarish;
-
xom ashyo va energoresurslarni tejamli ishlatish imkoniyatini beruvchi
uskunalarni ishlab chiqarish;
-
ehtiyot qismlar va detallar ishlab chiqarishni yo‘lga qo‘yish. Bu ishlar
mahalliylashtirish dasturi asosida amalga oshiriladi;
-
zamonaviy axborot va telekommunikatsiyalar tizimini barpo etish;
-
xom ashyo, tabiiy resurslarni qazib chiqarish va ekologik jihatdan sof usullar
bilan ularni qayta ishlab chiqarish;
-
dori-darmon va zamonaviy tibbiy texnikani ishlab chiqarish.
Mamlakatimizda xorijiy investorlarga O‘zbekiston Respublikasining chet el
investitsiyasi to‘g‘risidagi qonunlari asosida kafolat va imtiyozlar yaratilgan. Xorijiy
investorlar ba’zi soliqlardan ozod qilingan bo‘lib, ular soliq va bojxona to‘lovlarida
imtiyozlarga egalar.
Mamlakatimizda xorijiy investitsiyalarni iqtisodiyotga jalb etish uchun qulay
muhitning yaratilganligi sababli asosiy kapitalga investitsiyalarning moliyalashtirish
manbalari bo‘yicha tarkibida xorijiy investitsiyalarning ulushi ortib bormoqda. Agar
1990 yilda mamlakatimizning investitsiya portfelida xorijiy investitsiyalar deyarli
mavjud bo‘lmagan bo‘lsa, 2000 yilda chet el investitsiya va kreditlarining ulushi
23,2 foizni, jumladan, hukumat kafolati bilan jalb etilgan xorijiy investitsiya va
kreditlar 19,8 foizni, to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar esa 3,4 foizni tashkil
qildi. 2017 yilda esa xorijiy investitsiyalarning jami kapital qo‘yilmalar tarkibidagi
ulushi 25,1 foizni, jumladan, to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar 18,7 foizni
tashkil etdi3.
O‘zbekistonda 2017 yilda 17146,5 mlrd. so‘m (dollar ekvivalentida 3348,2 mln.
AQSh dollari) yoki 2016 yilga nisbatan 134,9 % asosiy kapitalga xorijiy investitsiya
va kreditlar o‘zlashtirildi hamda uning jami asosiy kapitalga investitsiyalardagi
ulushi tashkil etdi. Asosiy kapitalga xorijiy investitsiya va kreditlarning YaIMdagi
ulushi 2017 yilda 6,7 %ni tashkil etib, 2016 yildagi ko‘rsatkichga nisbatan 1,4 %
punktga ko‘paydi.
Qulay investitsiya muhitini shakllantirish va investitsiyalarni keng jalb qilish
maqsadida olib borilgan qator islohotlar natijasida o‘zlashtirilgan to‘ridan-to‘g‘ri
xorijiy investitsiya va kreditlar hajmi 2017 yilda 12768,6 mlrd. so‘mni (dollar
ekvivalentida 2493,3 mln. AQSh dollari) tashkil etib, 2016 yilga nisbatan 44,9 % ga
ko‘paydi va jami investitsiyalardagi ulushi 18,7%ni tashkil etdi4.
2018 yilning yanvar-dekabrida 31350,0 mlrd. so‘m (dollar ekvivalentida 3,9
mlrd.AQSh dollari) yoki 2017 yilning shu davriga nisbatan 136,6% asosiy kapitalga
xorijiy investitsiya va kreditlar o‘zlashtirildi. Xorijiy investitsiya va kreditlarning
jami asosiy kapitalga o‘zlashtirilgan investitsiyalardagi ulushi 29,2%ni tashkil etdi.
2018yilda o‘zlashtirilgan xorijiy investitsiya va kreditlarning YaIMga nisbati
7,7%ni tashkil etib, 2017 yilga nisbatan 2,0% punktga ko‘paydi. To‘g‘ridan - to‘g‘ri
xorijiy investitsiya va kreditlar 1816,9 mln.AQSh dollarini yoki jami xorijiy
investitsiya va kreditlarning 46,8%ni tashkil etdi. Ularning hajmi 2017 yilga
nisbatan 14,2%ga kamaydi5.
Shuni aytish joizki, milliy iqtisodiyotga xorijiy investitsiyalarni jalb etish bilan
bir qatorda ushbu jarayonlarda yuzaga keladigan tahdidlarning oldini olish, iqtisodiy
3 O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiy-ijtimoiy taraqqiyotining mustaqillik yillaridagi (1990-2010 yillar) asosiy
tendensiya va ko‘rsatkichlari hamda 20112015 yillarga mo‘ljallangan prognozlari: statistik to‘plam. -T.: O‘zbekiston,
2011. 53-54-betlar; Asosiy kapitalga investitsiyalar/https: //stat.uz/uploads/docs/ investitsiya-yan-dek-2017uz1.pdf
4 Asosiy kapitalga investitsiyalar/https: //stat.uz/uploads/docs/investitsiya-yan-dek- 2017uz1.pdf
5 O‘zbekiston Respublikasining ijtimoiy-iqtisodiy holati. 2018 yil yan- var-dekabr.-T., DSQ, 2019.-112,113,114-
betlar
xavfsizligini ta’minlash chora-tadbirlarini ishlab chiqish lozim bo‘ladi. Chunki
xorijiy investorlar tomonidan insofsiz xatti harakatlar sodir etilishi mumkin. Bunday
insofsizliklar quyidagi shakllarda namoyon bo‘ladi:
chayqovchilik kelishuvlari. Davlat mulkini xususiylashtirish jarayonida ishtirok
etib, biron-bir korxonani qo‘lga kiritadi. So‘ngra uni yoki undagi noyob texnika,
asbob-uskunalarni yuqori bahoda sotadi;
-
qisqa muddatda yuqori foyda olish uchun kapital kiritadi. Foyda olgach, o‘z
faoliyatini to‘xtatib qo‘yadi;
-
xorijdagi korxonalar uchun raqobatlasha oladigan milliy korxonani qo‘lga
kiritib, unda ishlab chiqarish jarayonlarini to‘xtatib qo‘yadi, iloji boricha, ishlab
chiqarishni xorijga ko‘chirishga harakat qiladi;
-
korxonadagi ilmiy-texnikaviy va tajriba-konstruktorlik ishlarini to‘xtatib
qo‘yadi, oxir-oqibatda xorijiy kompaniyaning o‘zini mustaqil rivojlantira
olmaydigan bir bo‘limiga aylantirib qo‘yadi;
-
qo‘lga kiritilgan mulkdan noiqtisodiy maqsadlarda foydalanish6;
-
strategik ahamiyatga molik sohalarga kirib olib, mamlakatning mudofaa
qobiliyatini pasaytirishga urinish; strategik xom ashyo resurslarini arzon narxlarda
chetga tashib ketish;
-
tabiiy resurslarni qazib chiqarish va qayta ishlash hamda ekologik jihatdan
xavfli ishlab chiqarishlarga sarmoya kiritib, iqtisodiy va ekologik talablarga rioya
etmaslikka urinadilar;
-
hamkorlarning hududlariga rivojlangan mamlakatlarda foydalanish man
etilgan texnologiyalarni, zararli ishlab chiqarish chiqindilarini olib kirishga harakat
qiladilar;
-
investitsion loyihalarning maqsadga muvofiqligi, investitsion muhitni
o‘rganish bahonasida davlatning siyosiy va iqtisodiy sirlarini bilib olishga, ko‘proq
o‘zlarining boshqa noxolis maqsadlari uchun axborotlari to‘plashga harakat
6 Основн экономического безопасти. Под ред. Олесникова Е.А. - М., ЗАО “Бизнес школа”, “Интел Синтез”,
1987.- С.67-81. Экономическая безопасть- ность хозяйственньк систем. Учебник. - М., Изд-во РАГС, 2001.-
С.409-410.
qiladilar. Bunda turli sohalarni isloh qilishga bag‘ishlangan, davlat boshqaruv
organlari hamda ilmiy jamoatchilik ishtirokidagi ilmiy-amaliy anjumanlarni tashkil
etishni moliyalashtirish usullaridan foydalaniladi.
Davlat xorijiy investitsiyalarni milliy iqtisodiyotga jalb etish jarayonlarini
tartibga solish orqali yuqorida keltirilgan noxush-salbiy xatti-harakatlarga qarshi o‘z
mexanizmini yaratdi. Davlatning investitsion siyosati quyidagilarni o‘z ichiga olishi
kerak:
-
iqtisodiy va siyosiy manfaatlardan kelib chiqib, ichki ijtimoiy-iqtisodiy
barqarorlikni saqlagan holda tashqi iqtisodiy faoliyatni erkinlashtirib borish;
-
xorijiy kapitalning strategik ahamiyatga molik soha, tarmoq va korxonalar
faoliyatiga
bo‘lgan
ta’sirining
oldini
olish
uchun
to‘g‘ridan-to‘g‘ri
investitsiyalarning joylashtirilishini tartibga solish;
-
samarali faoliyat yuritayotgan milliy kompaniya va korxonalarni xorijiy
investorlar va transmilliy kompaniyalar tomonidan butunlay sotib olinishiga yoki
qo‘shib olishlariga yo‘l qo‘ymaslik.
Mamlakatimizning
xalqaro
kapital
bozorlaridagi
raqobatbardoshliligini
mustahkamlash investitsion jarayonlar samaradorligi bilan uzviy aloqadorlikda
bo‘lgan quyidagi uchta asosiy omilga bog‘liq bo‘ladi:
-
davlat boshqaruvining raqobatbardoshligini kuchaytirish. Buning uchun
davlatchilik funksiyalarining optimal va boshqa mamlakatlardagiga nisbatan yanada
samarali tashkil qilishga imkoniyat beruvchi tamoyillarni ishlab chiqish va
amaliyotga tatbiq etish kerak. Shuningdek, amaldagi va yangi qonunlarni xalqaro
talablar asosida unifikatsiyalash, ularni maqsadli qo‘llanishini ta’minlash,
fuqarolarning erkinliklari va huquqlarini himoya qilish hamda iqtisodiy erkinliklarni
ta’minlash jarayonlarini takomillashtirish zarur;
-
mahalliy biznes va tadbirkorlikning raqobatbardoshliligini kuchaytirish.
Buning uchun moliyaviy sektorni isloh qilish, uning kichik biznes va xususiy
tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash mexanizmini takomillashtirish lozim bo‘ladi;
inson kapitalining, fuqarolarimizning ish bilan ta’minlanish va daromad olish
imkoniyatlari, biznesdagi yuqori raqobat muhiti sharoitida faoliyat yurita olish
qobiliyatlari bilan belgilanadi7.
Jamiyatni demokratlashtirish va yangilash, mamlakatni modernizatsiya va isloh
qilishni
jadallashtirish
orqali
mamlakatning
jahon
iqtisodiy
tizimidagi
raqobatbardoshliligini yanada oshirish uchun imkoniyatlar yaratiladi.
19.5. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarda milliy manfaatlarni himoyalash va
iqtisodiyot raqobatbardoshligini ta’minlash yo‘llari
Mamlakatimizda ochiq iqtisodiyotini shakllanishi va uning rivojlanish
istiqbollari ustuvor darajada jahon ho‘jaligi tizimiga kirib borishiga bog‘liqdir.
Hozirgi davrda O‘zbekistonni mustaqil davlat sifatida dunyodagi 150 dan ortiq
davlat tan oldi. O‘zbekiston xalqaro iqtisodiy tashkilotlarda faol ishtirok eta
boshladi. Jumladan, O‘zbekiston Birlashgan Millatlar Tashkilotining iqtisodiy
muassasalari, Umumjahon Bank guruhi, Xalqaro Valyuta fondi, Xalqaro Mehnat
tashkiloti, Jahon Sog‘liqni saqlash tashkiloti, Yevropa ta’mirlash va taraqqiyot
banki, Osiyo taraqqiyot banki kabi xalqaro moliyaviy-iqtisodiy tashkilotlarga a’zo
bo‘lgan. Shuningdek, O‘zbekiston Markaziy Osiyo davlatlari bilan birgalikda
iqtisodiy hamkorlik tashkilotiga a’zo bo‘lib kirdi va mazkur tashkilot doirasida
dunyo dengiz portlari, mamlakatlararo transport tarmoqlari, jahon tovar va kapital
bozorlariga chiqish imkonini beradigan xalqaro yo‘llarni qurish loyihalarini ishlab
chiqish va amalga oshirishda faol qatnashmoqda.
O‘zbekistonning xalqaro iqtisodiy tashkilotlar bilan hamkorligi uzoq va qisqa
muddatli muhim vazifalarni uzviy birga qo‘shish nuqtai nazaridan amalga
oshirilmoqda. Bu boradagi vazifalarni belgilab berar ekan O‘zbekiston
Respublikasining birinchi Prezidenti I.A.Karimov, shunday deb ta’kidlagan edi:
“Birinchidan, jahon iqtisodiyotiga qo‘shilishdan iborat bo‘lgan strategik integratsion
vazifa - O‘zbekistondagi barcha xo‘jalik sub’ektlarining tashqi dunyo bilan o‘zaro
aloqalari uchun teng huquqli va milliy manfaatlarga mos keladigan shart-sharoitlar
yaratish asosida xalqaro valyuta moliya va savdo mexanizmlariga bevosita
qo‘shilish nazarda tutiladi. Ikkinchidan, respublikaning joriy muammolarini hal
7 Yuldashev Sh. Investitsiya jarayonlari va milliy iqtisodiyotning raqobatbar- doshliligini ta’minlash muammolari // Erkin
iqtisodiyot tamoyillari (H.P.A- bulqosimov va b.) - T., Akademiya, 2005. - 39-40-bet
etish bevosita ko‘maklashish, mavjud xalqaro iqtisodiy tajriba asosida, yuqorida
sanab o‘tilgan masalalardan moliyaviy, texnikaviy yordam va maslahat olish yo‘li
bilan o‘tkazilayotgan islohotlarni qo‘llab-quvvatlash
ko‘zda tutilmoqda 8.
Ushbu vazifalarni amalga oshirish uchun O‘zbekistonning Jahon savdo
tashkiloti faoliyatida ishtirok etishi muhim ahamiyatga ega bo‘ladi. O‘zbekistonning
Jahon savdo tashkilotiga a’zo bo‘lishi mazkur ko‘p tomonlama shartnomaga a’zo
bo‘lgan 130 dan ortiq mamlakat bilan savdo to‘siqlarisiz past bojxona poshlinalari
to‘lagan holda savdo - sotiq qilish uchun mustahkam huquqiy asoslarga va
imtiyozlarga ega bo‘lish imkonini beradi.
Mamlakatimizni xalqaro savdo tizimiga integratsiyalashuvining quyidagi shart-
sharoitlarini yaratish lozim bo‘ladi:
-
iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish va iqtisodiyotni yanada erkinlashtirish,
shu jumladan tashqi iqtisodiy faoliyatni erkinlashtirish;
-
rivojlanish strategiyasini shakllantirish; xalqaro marketingni yo‘lga qo‘yish;
-
tashqi iqtisodiy faoliyatni, shu jumladan xalqaro savdoni tartibga salish va
qo‘llab-quvvatlash;
-
xalqaro savdoni moliyalashtirish va infratuzilmani shakllantirish;
-
malakali kadrlarni tayyorlash.
O‘zbekiston Jahon savdo tashkiloti faoliyatida 1994 yildan buyon kuzatuvchi
maqomida ishtirok etmoqda. Endilikda JSTga a’zo bo‘lib kirishga tayyorlanmoqda.
Bunda respublikaning JSTga a’zo bo‘lishining ijobiy va salbiy oqibatlarini baholash
maqsadga muvofiqdir. Chunki mazkur tashkilotga a’zo bo‘lib kirish bilan bog‘liq
ijobiy imkoniyatlarni va xavf-xatarni to‘g‘ri baholash lozim bo‘ladi. Buning uchun
JSTning majburiyatlarini chuqur o‘rganish, boshqa mamlakatlar tajribasini tahlil
qilish, a’zo bo‘lib kirish oqibatlarini baholash uchun yondashuvlarni ishlab chiqish,
shuningdek, iqtisodiyot tarmoqlarining ta’sirchanligini tahlil qilish va oqibatlarni
miqdoriy baholash kerak. Ushbu ishlarni amalga oshirish asosida JST talablariga
moslashish bo‘yicha takliflar tayyorlanadi.
8 Karimov I.A. O‘zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yo‘lida. -T.,O‘zbekiston, 1995. - 108-bet.
Prof.D.Q.Axmedovning O‘zbekistonning JSTga a’zo bo‘lishi natijasida
kutilayotgan ijobiy va salbiy oqibatlar to‘g‘risidagi fikrlari e’tiborga sazovardir.
Uning fikricha, O‘zbekiston JSTga a’zo bo‘lishi natijasida kutilayotgan ijobiy
oqibatlar quyidagilardan iborat:
-
JSTning boshqa a’zolari bilan savdo qilishda mumkin qadar qulay rejimiga
ega mamlakat maqomini olish;
-
tarif va notarif to‘siqlarning bekor qilinishi natijasida tashqi bozorga, eng
avvalo rivojlangan mamlakatlar bozoriga kirish imkoniyatlarining kengayishi
(ayniqsa, qishloq xo‘jaligi mahsulotlari, teri, to‘qimachilik mahsulotlari, kimyo va
sanoat mahsulotlariga nisbatan);
-
savdo munosabatlarida diskriminatsiyani bartaraf etish, o‘zbek eksporterlari
manfaatlarini xorijda himoya qilish, buning natijasida mamlakat eksporti uchun
preferensial rejimning barpo bo‘lishiga imkon yaratiladi;
-
xorijiy
sarmoyadorlarning
ishonchi
mustaxkamlanadi,
respublika
iqtisodiyotiga xorijiy sarmoyalarning oqimi ortadi, O‘zbekistoning xalqaro kapital
bozoridagi o‘rni mustahkamlanadi;
-
yuklarni JSTga a’zo davlatlar hududi orqali erkin tranzit qilish huquqidan
foydalaniladi;
-
standartlashtirish va sertifikatsiyalash tizimi asosida savdoda notarif
cheklovlardan, shu bilan birga ichki bozorni himoya qilish bo‘yicha tarif chora-
tadbirlari ahamiyatini kamaytirishda sanitar va fitosanitar chora-tadbirlardan
kompensatsion mexanizmlar sifatida keng qamrovli foydalanish imkoniyati
yaratiladi;
-
savdo sheriklari bilan yuzaga keladigan tushunmovchilik va bahslarni JST
tomonidan belgilangan mexanizmlar va qoidalar yordamida hal qilish;
-
savdoda vujudga kelgan muammolar yuzasidan JST a’zolaridan maslahatlar
olish, tashqi iqtisodiy siyosat hamda hukumatlar va ishtirokchi mamlakatlarning
maqsadlari bo‘yicha tezkor ma’lumotlarga ega bo‘lish;
-
eksport, import, xorijiy va mahalliy sarmoyalar salmog‘ining ortishi natijasida
davlatning fiskal daromadlari oshadi;
-
ishlab chiqarish jarayonida import xom ashyosidan, yarimfabrikatlardan
foydalanadigan mahalliy ishlab chiqaruvchilarning ishlab chiqarish xarajatlari
qisqaradi9.
JSTga a’zo bo‘lish natijasida kutilayotgan salbiy oqibatlar, ya’ni xavf-xatarlar
ham mavjud bo‘lib, ular prof. D.Q.Axmedovning xulosalariga ko‘ra quyidagilarda
namoyon bo‘ladi:
-
mamlakatning iqtisodiy xavfsizligiga tahdidlar ortadi, milliy iqtisodiyotning
ko‘p jihatdan ochiqligi natijasida ayrim tarmoqlarning barqaror rivojlanishi xavf
ostida qolishi mumkin;
tashqi shoklarga nisbatan mamlakat iqtisodiyotining zaifligi ortadi hamda jahon
bozoridagi narxlarning tebranishi respublika to‘lov balansiga ta’sir etishi mumkin;
-
Respublikamizda ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarga aynan o‘xshash
bo‘lgan mahsulotlarni nisbatan arzon narxlarda import qilish (tovar intervensiyasi)
natijasida sanoat tarmog‘ining ayrim bazaviy tarmoqlarida raqobatbardoshlik
pasayishi mumkin;
-
muzokaralar jarayonida JSTga a’zo mamlakatlar bosimi ostida amaliyotga
joriy qilinishi lozim bo‘lgan bojxona tariflari va bojlarining kamaytirilishi natijasida
ilk bosqichlarda davlat budjetining daromadlar qismi qisqarishi mumkin;
-
iqtisodiyotning ayrim strategik tarmoqlarini to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llab-
quvvatlash bo‘yicha hukumat imkoniyatlarining kamayishi;
-
transmilliy korporatsiyalar va xorijiy firmalarning mamlakatdagi mavqei
oshishi natijasida ular milliy iqtisodiyotning asosiy tarmoqlarini tartibga solish
jarayoniga aralashishlari mumkin;
-
ichki bozor narxlari, monopoliyalar tariflari, texnik normalar va standartlar,
intellektual mulkdan foydalanish qoidalari kabi amaliyotda mavjud bo‘lgan tartibga
solish usullarini o‘zgarmagan holda saqlab qolish imkoniyati kamayadi10.
Mamlakatning jahon xo‘jalik tizimiga kirib borishi va xalqaro iqtisodiy
tashkilotlarga, shu jumladan Jahon Savdo tashkilotiga a’zo bo‘lishi jarayonlarida
9 Prof. D.Q.Axmedovning Davlat va jamiyat qurilishi akademiyasi tinglovchi- lariga o‘qigan ma’ruza matni
10 Prof. D.Q.Axmedovning Davlat va jamiyat qurilishi akademiyasi tinglovchi- lariga o‘qigan ma’ruzasi matni