Tashqi savdo siyosati

Yuklangan vaqt

2024-10-19

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

36,2 KB


 
 
 
 
 
 
Tashqi savdo siyosati 
 
 
 
Reja: 
1. Tashqi savdo siyosatining mohiyati va vositalari. 
2. Importga ta’riflar. Importga tariflar kiritilishining  iqtisodiy oqibatlari. 
3. Ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalari va importni kvotalar orqali tartibga solish.  
4. Eksport subsidiyalari.  Eksport bojlari va eksportni ixtiyoriy cheklash. 
 
 
Tayanch iboralar: jahon savdosi, tashqi savdo, xalqaro ayirboshlash 
shakllari, mutlaq ustunlik nazariyasi, nisbiy ustunlik nazariyasi, Xeksher-Olin 
konsepsiyasi, Leontev paradoksi, Porter nazariyasi. 
   
Tashqi savdo siyosati – byudjet-soliq siyosatining tashqi savdo hajmlarini 
soliqlar, subsidiyalar, valyuta nazorati va import yoki eksportni to‘g‘ridan-to‘g‘ri 
cheklashlar orqali tartibga solishni o‘z ichiga olgan nisbatan mustaqil yo‘nalishidir. 
Tashqi savdoni cheklash borasida olib borilayotgan har qanday chora-tadbirlar 
qisqa muddatli samara beradi. Uzoq davrda esa, faqat erkin savdogina iqtisodiy 
resurslarni samarali joylashtirish imkonini beradi 
Tashqi savdoni cheklash usullarining 50 dan oshiqroq turi mavjud. Ularning 
ayrimlari davlat g‘aznasini to‘ldirishga yo‘naltirilgan bo‘lsa, ba’zilari umuman 
importni cheklashga va yana boshqasi esa eksportni cheklashga yoki 
rag‘batlantirishga yo‘naltirilgan. Amaliyotda tashqi savdoni tartibga solishning 
ta’rif va nota’rif usullaridan foydalaniladi. 
Tashqi savdo siyosati Reja: 1. Tashqi savdo siyosatining mohiyati va vositalari. 2. Importga ta’riflar. Importga tariflar kiritilishining iqtisodiy oqibatlari. 3. Ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalari va importni kvotalar orqali tartibga solish. 4. Eksport subsidiyalari. Eksport bojlari va eksportni ixtiyoriy cheklash. Tayanch iboralar: jahon savdosi, tashqi savdo, xalqaro ayirboshlash shakllari, mutlaq ustunlik nazariyasi, nisbiy ustunlik nazariyasi, Xeksher-Olin konsepsiyasi, Leontev paradoksi, Porter nazariyasi. Tashqi savdo siyosati – byudjet-soliq siyosatining tashqi savdo hajmlarini soliqlar, subsidiyalar, valyuta nazorati va import yoki eksportni to‘g‘ridan-to‘g‘ri cheklashlar orqali tartibga solishni o‘z ichiga olgan nisbatan mustaqil yo‘nalishidir. Tashqi savdoni cheklash borasida olib borilayotgan har qanday chora-tadbirlar qisqa muddatli samara beradi. Uzoq davrda esa, faqat erkin savdogina iqtisodiy resurslarni samarali joylashtirish imkonini beradi Tashqi savdoni cheklash usullarining 50 dan oshiqroq turi mavjud. Ularning ayrimlari davlat g‘aznasini to‘ldirishga yo‘naltirilgan bo‘lsa, ba’zilari umuman importni cheklashga va yana boshqasi esa eksportni cheklashga yoki rag‘batlantirishga yo‘naltirilgan. Amaliyotda tashqi savdoni tartibga solishning ta’rif va nota’rif usullaridan foydalaniladi.  
 
Ta’rif usullariga import va eksport bojlarini joriy qilish kirsa,  nota’rif 
usullariga eksporterlar va ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalar berish, kvotalash,  
litsenziyalash kabilar kiradi. 
Bojxona bojlari avvalo import bojlari va eksport bojlariga ajraladi. 
Import bojlari davlat byudjetini to‘ldirish maqsadida va ichki bozorlarga 
tushadigan chet el tovarlari oqimini tartibga solish uchun belgilanadi. Eksport bojlari 
mamlakat ichida talab ko‘p bo‘lgan mahsulotlar taqchilligining oldini olish 
maqsadida belgilanadi. 
Boj olinadigan mahsulotlar, boj olinmaydigan mahsulotlar, olib kelish va olib 
ketish taqiqlangan mahsulotlar, shuningdek, bojxona bojlari stavkasi, ya’ni, ularning 
tartibga solingan ro‘yxati bojxona tariflari deb ataladi. 
  Importga ta’riflar. Importga tariflar kiritilishining  iqtisodiy oqibatlari 
Xalqaro savdoni tartibga solishda eng ko‘p qo‘llaniladigan usul bo‘lib tarif, 
ya’ni importga solinadigan bojxona boji hisoblanadi. 
       Aytaylik,  import tariflari joriy qilingunga qadar ichki ishlab chiqarish hajmi S1, 
ichki talab hajmi esa D1 teng bo‘lgan. Talab va taklif o‘rtasidagi farq (D1-S1) import 
hisobiga qoplangan. Mamlakat iqtisodiyoti yopiq bo‘lganida  baholar darajasi Re ga  
teng, talab va taklif muvozanati esa E nuqtada o‘rnatilgan bo‘lar edi. Mamlakat 
iqtisodiyoti ochiq bo‘lgani va importga cheklovlar yo‘qligi tufayli milliy   bozordagi  
narxlar         jahon bozori narxlari Rw bilan bir xil. Importga  tarif  joriy qilinishi 
natijasida ichki baholar Rw dan Rd ga qadar ko‘tariladi. Natijada: 
Rd = Rw+( Rw×  Tarif stavkasi) 
                                               
 
 
 
 
 
 
 
Ta’rif usullariga import va eksport bojlarini joriy qilish kirsa, nota’rif usullariga eksporterlar va ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalar berish, kvotalash, litsenziyalash kabilar kiradi. Bojxona bojlari avvalo import bojlari va eksport bojlariga ajraladi. Import bojlari davlat byudjetini to‘ldirish maqsadida va ichki bozorlarga tushadigan chet el tovarlari oqimini tartibga solish uchun belgilanadi. Eksport bojlari mamlakat ichida talab ko‘p bo‘lgan mahsulotlar taqchilligining oldini olish maqsadida belgilanadi. Boj olinadigan mahsulotlar, boj olinmaydigan mahsulotlar, olib kelish va olib ketish taqiqlangan mahsulotlar, shuningdek, bojxona bojlari stavkasi, ya’ni, ularning tartibga solingan ro‘yxati bojxona tariflari deb ataladi. Importga ta’riflar. Importga tariflar kiritilishining iqtisodiy oqibatlari Xalqaro savdoni tartibga solishda eng ko‘p qo‘llaniladigan usul bo‘lib tarif, ya’ni importga solinadigan bojxona boji hisoblanadi. Aytaylik, import tariflari joriy qilingunga qadar ichki ishlab chiqarish hajmi S1, ichki talab hajmi esa D1 teng bo‘lgan. Talab va taklif o‘rtasidagi farq (D1-S1) import hisobiga qoplangan. Mamlakat iqtisodiyoti yopiq bo‘lganida baholar darajasi Re ga teng, talab va taklif muvozanati esa E nuqtada o‘rnatilgan bo‘lar edi. Mamlakat iqtisodiyoti ochiq bo‘lgani va importga cheklovlar yo‘qligi tufayli milliy bozordagi narxlar jahon bozori narxlari Rw bilan bir xil. Importga tarif joriy qilinishi natijasida ichki baholar Rw dan Rd ga qadar ko‘tariladi. Natijada: Rd = Rw+( Rw× Tarif stavkasi)  
 
 
 
    P 
                                                                     Sd 
 
 
 
 
 
 
                                                                               Ichki narx (tarif bilan birga)  
                        
Pw          a                   b            c           d                        jaxon bozori narxi    
 
 
 
                                                                                     Dd 
                                                                              Tariflar joriy kilingandan keyingi   
                                                                                                         import 
 
                      S1         S2              D2          D1                        Q              
        
        Tariflar joriy kilingunga kadar bulgan import 
 
     3-chizma. Import tariflari kiritilishi natijalari 
 
Oqibatda ite’molchilar ma’lum bir yo‘qotishlarga duch keladilar. Bu 
yo‘qotishlar grafikda a,b,c,d sohalar bilan ko‘rsatilgan. 
Baholarning ko‘tarilishi ilgari raqobatbardosh bo‘lmagan ayrim ichki ishlab 
chiqaruvchilar uchun ham foyda ko‘rib ishlashga imkon beradi. Umuman shu 
P Sd Ichki narx (tarif bilan birga) Pw a b c d jaxon bozori narxi Dd Tariflar joriy kilingandan keyingi import S1 S2 D2 D1 Q Tariflar joriy kilingunga kadar bulgan import 3-chizma. Import tariflari kiritilishi natijalari Oqibatda ite’molchilar ma’lum bir yo‘qotishlarga duch keladilar. Bu yo‘qotishlar grafikda a,b,c,d sohalar bilan ko‘rsatilgan. Baholarning ko‘tarilishi ilgari raqobatbardosh bo‘lmagan ayrim ichki ishlab chiqaruvchilar uchun ham foyda ko‘rib ishlashga imkon beradi. Umuman shu  
 
sohada band milliy ishlab chiqaruvchilar ishlab chiqarish hajmini S1 dan S2 ga qadar  
oshiradi va S2-S1 hajmdagi mahsulot Pd bahoda sotiladi. SHu hajmdagi mahsulotni 
iste’molchilar oshirilgan narxda sotib oladilar va a sohaga teng yo‘qotishga duch 
keladilar. Ammo, bu yo‘qotish ichki ishlab chiqaruvchilarning o‘sgan foydasiga 
aylanadi. 
Tarif kiritilishi oqibatida iste’molchilar talabi arzon import tovaridan qimmat 
ichki tovarga yo‘naltiriladi. Iste’molchilarning o‘sgan to‘lovlari yuqori chegaraviy 
xarajatga ega, raqobatbardosh bo‘lmagan samarasiz ichki ishlab chiqarishni 
kengayishiga olib keladi. Iste’molchilarning bu yo‘qotish v sohasi bilan belgilangan 
bo‘lib tarifning «ishlab chiqarish samarasi» deyiladi va hech kimning foydasi 
bilan qoplanmaydi. 
 
Iste’molchilarning 
yo‘qotishlari 
Ishlab 
chiqaruvchilar  
foydasi     
Davlat daromadi 
Jamiyatning sof 
yo‘qotishi 
a + b+ c + d         --      a                     -- s                    = 
b + a 
 
 
Bojxona tariflarini kirtishni yoqlovchi mutaxassislar fikriga ko‘ra import 
tariflari:  
 mamlakatda bandlilik darajasi o‘sishini ta’minlaydi va yalpi talabni 
rag‘batlantiradi, importning nisbatan cheklanishi natijasida sof eksport o‘sadi 
va joriy operatsiyalar bo‘yicha to‘lov balansi xolati yaxshilanadi; 
 milliy iqtisodiyotdagi yangi tarmoqlarni himoya qilish uchun zarur; 
 davlat byudjeti daromadlarini to‘ldirish manbai bo‘lib xizmat qiladi; 
 milliy ishlab chiqaruvchilarni demping ko‘rinishidagi chet el raqobatidan 
himoya qiladi; 
 iqtisodiyot tuzilishini qayta qurishni boshqarish vositasi hisoblanadi va ular 
yordamida mamlakat iqtisodiyotidagi ilg‘or siljishlar rag‘batlantiriladi va h.k. 
sohada band milliy ishlab chiqaruvchilar ishlab chiqarish hajmini S1 dan S2 ga qadar oshiradi va S2-S1 hajmdagi mahsulot Pd bahoda sotiladi. SHu hajmdagi mahsulotni iste’molchilar oshirilgan narxda sotib oladilar va a sohaga teng yo‘qotishga duch keladilar. Ammo, bu yo‘qotish ichki ishlab chiqaruvchilarning o‘sgan foydasiga aylanadi. Tarif kiritilishi oqibatida iste’molchilar talabi arzon import tovaridan qimmat ichki tovarga yo‘naltiriladi. Iste’molchilarning o‘sgan to‘lovlari yuqori chegaraviy xarajatga ega, raqobatbardosh bo‘lmagan samarasiz ichki ishlab chiqarishni kengayishiga olib keladi. Iste’molchilarning bu yo‘qotish v sohasi bilan belgilangan bo‘lib tarifning «ishlab chiqarish samarasi» deyiladi va hech kimning foydasi bilan qoplanmaydi. Iste’molchilarning yo‘qotishlari Ishlab chiqaruvchilar foydasi Davlat daromadi Jamiyatning sof yo‘qotishi a + b+ c + d -- a -- s = b + a Bojxona tariflarini kirtishni yoqlovchi mutaxassislar fikriga ko‘ra import tariflari:  mamlakatda bandlilik darajasi o‘sishini ta’minlaydi va yalpi talabni rag‘batlantiradi, importning nisbatan cheklanishi natijasida sof eksport o‘sadi va joriy operatsiyalar bo‘yicha to‘lov balansi xolati yaxshilanadi;  milliy iqtisodiyotdagi yangi tarmoqlarni himoya qilish uchun zarur;  davlat byudjeti daromadlarini to‘ldirish manbai bo‘lib xizmat qiladi;  milliy ishlab chiqaruvchilarni demping ko‘rinishidagi chet el raqobatidan himoya qiladi;  iqtisodiyot tuzilishini qayta qurishni boshqarish vositasi hisoblanadi va ular yordamida mamlakat iqtisodiyotidagi ilg‘or siljishlar rag‘batlantiriladi va h.k.  
 
Bojxona bojlarini joriy qilishni qo‘llovchi fikrlarga aksincha bo‘lgan 
mulohazalar ham mavjud. Chunki sanab o‘tilgan natijalarga boshqa usullar bilan 
kamroq yo‘qotishlar hisobiga ham erishsa bo‘ladi degan fikrlar ham qaysidir 
darajada asoslidir. 
Birinchidan, import tariflari iste’molchilar turmush darajasining pasayishiga 
olib keladi. 
Ikkinchidan, import tariflari kiritilishi oqibatida ular vositasida himoya 
qilinayotgan tarmoqlarda resurslar samarasiz sarflanadi. 
Uchinchidan, tariflarni kiritish va ular stavkasini belgilash masalasida 
mamlakat imkoniyatlari xalqaro bitimlar bilan cheklangan.  
 
4. Ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalari va importni kvotalar orqali 
tartibga solish 
 Miliy ishlab chiqaruvchilarni xorijiy firmalar raqobatidan himoya qilishning 
muqobil usuli ularga bevosita subsidiya berish hisoblanadi. 
Ishlab chiqarish subsidiyasining tariflardan afzalligi shundan iboratki, u bir 
tomondan, milliy ishlab chiqarishni o‘sishini ta’minlasa, ikkinchi tomondan, 
iste’molning mutlaq kamayishiga olib kelmaydi. Chunki, ichki narxlar jahon 
narxlaridan qimmatlashmaydi. 
Ammo subsidiyalarni joriy qilgandan so‘ng ularni bekor qilish qiyin bo‘ladi, 
raqobat muhiti yo‘qoladi hamda bu xarajatlarni moliyalashtirish muammosi 
kuchayib boraveradi 
 
Jahon amaliyotida tashqi iqtisodiy faoliyatni tartibga solishning bilvosita 
usullariga qaraganda bevosita usllaridan kengroq foydalaniladi. Bevosita usullar 
mazmuniga ko‘ra, iqtisodiy, ma’muriy, me’yoriy-huquqiy ko‘rinishga ega 
bo‘lishi mumkin. 
Litsenziyalash va kvotalash iqtisodiy xarakterdagi bevosita usullar ichida keng 
tarqalgani hisoblanadi. 
Litsenziyalash – bu, tashqi iqtisodiy operatsiyalarni amalga oshirishga davlat 
tashkilotlaridan ruxsat olishning ma’lum tartibidir.  
Bojxona bojlarini joriy qilishni qo‘llovchi fikrlarga aksincha bo‘lgan mulohazalar ham mavjud. Chunki sanab o‘tilgan natijalarga boshqa usullar bilan kamroq yo‘qotishlar hisobiga ham erishsa bo‘ladi degan fikrlar ham qaysidir darajada asoslidir. Birinchidan, import tariflari iste’molchilar turmush darajasining pasayishiga olib keladi. Ikkinchidan, import tariflari kiritilishi oqibatida ular vositasida himoya qilinayotgan tarmoqlarda resurslar samarasiz sarflanadi. Uchinchidan, tariflarni kiritish va ular stavkasini belgilash masalasida mamlakat imkoniyatlari xalqaro bitimlar bilan cheklangan. 4. Ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalari va importni kvotalar orqali tartibga solish Miliy ishlab chiqaruvchilarni xorijiy firmalar raqobatidan himoya qilishning muqobil usuli ularga bevosita subsidiya berish hisoblanadi. Ishlab chiqarish subsidiyasining tariflardan afzalligi shundan iboratki, u bir tomondan, milliy ishlab chiqarishni o‘sishini ta’minlasa, ikkinchi tomondan, iste’molning mutlaq kamayishiga olib kelmaydi. Chunki, ichki narxlar jahon narxlaridan qimmatlashmaydi. Ammo subsidiyalarni joriy qilgandan so‘ng ularni bekor qilish qiyin bo‘ladi, raqobat muhiti yo‘qoladi hamda bu xarajatlarni moliyalashtirish muammosi kuchayib boraveradi Jahon amaliyotida tashqi iqtisodiy faoliyatni tartibga solishning bilvosita usullariga qaraganda bevosita usllaridan kengroq foydalaniladi. Bevosita usullar mazmuniga ko‘ra, iqtisodiy, ma’muriy, me’yoriy-huquqiy ko‘rinishga ega bo‘lishi mumkin. Litsenziyalash va kvotalash iqtisodiy xarakterdagi bevosita usullar ichida keng tarqalgani hisoblanadi. Litsenziyalash – bu, tashqi iqtisodiy operatsiyalarni amalga oshirishga davlat tashkilotlaridan ruxsat olishning ma’lum tartibidir.  
 
Litsenziyalar berish huquqiga O‘zbekiston Respublikasining quyidagi 
boshqaruv tashkilotlari ega: Vazirlar Mahkamasi, Moliya, Adliya, Ichki ishlar, 
Sog‘liqni saqlash, Xalq ta’limi vazirliklari, shuningdek, Markaziy bank. 
Litsenziyalash bilan bir qatorda jahon amaliyotida mahsulotlarni, shuningdek, 
ishchi kuchi eksport va importini chegaralash maqsadida kvotalash keng 
qo‘llaniladi. 
Bu usulning mohiyati shundan iboratki, unda vakolatli davlat yoki xalqaro 
tashkilot alohida mahsulotlar, xizmatlar, mamlakatlar va mamlakatlar guruhi 
bo‘yicha ma’lum davrga eksport va importga miqdoriy yoki qiymat chegaralarini 
belgilaydi. Davlat tomonidan tartibga solish tadbiri sifatida kvotalash to‘lov 
balanslarini ichki bozorda talab va taklifni balanslashtirish uchun muzokaralarda 
o‘zaro kelishuvga erishish uchun qo‘llaniladi. O‘zbekistonda kvotalash xalq 
iste’moli mollarini va strategik xom ashyoning muhim turlarini olib chiqishni 
chegaralash usuli sifatida qo‘llanilmoqda.  
Kvotalash faqat mahsulot oqimlarinigina emas, balki ishchi kuchi oqimlarini 
tartibga solishda ham qo‘llaniladi. Ko‘pgina rivojlangan mamlakatlar ichki mehnat 
bozorini himoyalash maqsadida xorijdan ishchi kuchi importiga kvotalar o‘rnatadi. 
Import kvotalari erkin raqobat sharoitiga ko‘proq mos keladi. Tariflarga 
nisbatan kvotalarni joriy qilishdan ko‘riladigan farovonlikdagi yo‘qotishlar ikki 
holatda katta bo‘ladi. Birinchidan, kvotalar mahsulotlar import qilayotgan milliy 
ishlab chiqaruvchilar yoki xorijiy firmalar monopol hukumronligi darajasini oshirsa. 
Ikkinchidan, importga litsenziyalar samarasiz joylashtirilsa. 
 
5. Eksport subsidiyalari. Eksport bojlari va eksportni ixtiyoriy cheklash 
 
Ko‘pchilik hollarda eksportni davlat tomonidan rag‘batlantirish tadbiri 
sifatida ko‘pgina mamlakatlarda eksport subsidiyalari qo‘llaniladi. Bunda tajriba - 
konstruktorlik ishlari va eksportga mo‘ljallangan ishlab chiqarishni bevosita 
moliyalashtirish yoki bu maqsadlarga davlat byudjetidan imtiyozli kreditlar berish 
ko‘zda tutiladi. 
 
 
Eksport subsidiyalari turli shakllarda  qo‘llaniladi. Bularga: 
Litsenziyalar berish huquqiga O‘zbekiston Respublikasining quyidagi boshqaruv tashkilotlari ega: Vazirlar Mahkamasi, Moliya, Adliya, Ichki ishlar, Sog‘liqni saqlash, Xalq ta’limi vazirliklari, shuningdek, Markaziy bank. Litsenziyalash bilan bir qatorda jahon amaliyotida mahsulotlarni, shuningdek, ishchi kuchi eksport va importini chegaralash maqsadida kvotalash keng qo‘llaniladi. Bu usulning mohiyati shundan iboratki, unda vakolatli davlat yoki xalqaro tashkilot alohida mahsulotlar, xizmatlar, mamlakatlar va mamlakatlar guruhi bo‘yicha ma’lum davrga eksport va importga miqdoriy yoki qiymat chegaralarini belgilaydi. Davlat tomonidan tartibga solish tadbiri sifatida kvotalash to‘lov balanslarini ichki bozorda talab va taklifni balanslashtirish uchun muzokaralarda o‘zaro kelishuvga erishish uchun qo‘llaniladi. O‘zbekistonda kvotalash xalq iste’moli mollarini va strategik xom ashyoning muhim turlarini olib chiqishni chegaralash usuli sifatida qo‘llanilmoqda. Kvotalash faqat mahsulot oqimlarinigina emas, balki ishchi kuchi oqimlarini tartibga solishda ham qo‘llaniladi. Ko‘pgina rivojlangan mamlakatlar ichki mehnat bozorini himoyalash maqsadida xorijdan ishchi kuchi importiga kvotalar o‘rnatadi. Import kvotalari erkin raqobat sharoitiga ko‘proq mos keladi. Tariflarga nisbatan kvotalarni joriy qilishdan ko‘riladigan farovonlikdagi yo‘qotishlar ikki holatda katta bo‘ladi. Birinchidan, kvotalar mahsulotlar import qilayotgan milliy ishlab chiqaruvchilar yoki xorijiy firmalar monopol hukumronligi darajasini oshirsa. Ikkinchidan, importga litsenziyalar samarasiz joylashtirilsa. 5. Eksport subsidiyalari. Eksport bojlari va eksportni ixtiyoriy cheklash Ko‘pchilik hollarda eksportni davlat tomonidan rag‘batlantirish tadbiri sifatida ko‘pgina mamlakatlarda eksport subsidiyalari qo‘llaniladi. Bunda tajriba - konstruktorlik ishlari va eksportga mo‘ljallangan ishlab chiqarishni bevosita moliyalashtirish yoki bu maqsadlarga davlat byudjetidan imtiyozli kreditlar berish ko‘zda tutiladi. Eksport subsidiyalari turli shakllarda qo‘llaniladi. Bularga:  
 
- eksportyor firmalarga yoki xorijiy sheriklarga past foizli kreditlar berish; 
- reklama xarajatlarini davlat hisobidan  qoplash, bozor konyukturasi haqida tekin  
axborot etkazib berish; 
-  firmalarga ishlab chiqarish hajmidagi eksport ulushiga muvofiq  soliq 
imtiyozlarini berish; 
- bevosita subsidiyalash kiradi.  
  
Eksport subsidiyalarining berilishi  milliy ishlab chiqaruvchilarining tashqi 
bozorda raqobatbardoshligini oshiradi. Ammo importyor davlatlar tomonidan 
kiritiladigan kompensatsion import bojlari bu yutuqni yo‘qqa chiqarishi mumkin. 
Oqibatda eksportyor davlat byudjeti yo‘qotishga uchraydi, importyor davlat byudjeti 
esa qo‘shimcha daromad ko‘radi. Bu tadbir  dempingga qarshi kurash 
ko‘rinishlaridan biridir.  
Eksportga tariflar yoki eksport bojlari kiritilishining  oqibati import bojlari 
kiritilishi oqibatining aynan aksidir. Eksport bojlari kiritishishi sharoitida 
mahsulotlar ichki bahosi ularning tashqi bahosidan  pasayadi. Bunday vaziyatlarda 
ichki iste’mol  o‘sadi, ishlab chiqarish va eksport kamayadi. Eksportga bojlarni joriy 
qilish natijasida milliy ishlab chiqaruvchilarda yo‘qotishga duch bo‘ladilar. Tanqi 
bozordagi baholarga nisbatan ichki bahoning kamayishidan iste’molchilar  yutuqqa 
erishsa, davlat esa daromadga ega bo‘ladi.  
Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash eksport kvotalarining bir turi bo‘lib, xorij 
mamlakatlarining 
ayrim 
mamlakatlarga 
“ixtiyoriy” 
eksport 
miqdorlarini 
cheklashdan iborat.  
Bu erda «ixtiyoriy so‘zi» shartli xarakterga ega. Chunki, eksport qilayotgan 
mamlakat savdo siyosatida o‘z hamkorlari tomonidan birorta noxushlikka duch 
kelmasligi uchun eksport miqdorini cheklaydi. 
Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash ikki xil xususiyatga ega: 
1. Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash milliy iste’molchilar uchun tarif va 
kvotalarni belgilashga nisbatan ancha sezilarsiz. SHuning uchun iste’molchilar 
ularni e’tiborsiz qabul qiladilar va hukumatga norozilik bildirmaydilar. 
- eksportyor firmalarga yoki xorijiy sheriklarga past foizli kreditlar berish; - reklama xarajatlarini davlat hisobidan qoplash, bozor konyukturasi haqida tekin axborot etkazib berish; - firmalarga ishlab chiqarish hajmidagi eksport ulushiga muvofiq soliq imtiyozlarini berish; - bevosita subsidiyalash kiradi. Eksport subsidiyalarining berilishi milliy ishlab chiqaruvchilarining tashqi bozorda raqobatbardoshligini oshiradi. Ammo importyor davlatlar tomonidan kiritiladigan kompensatsion import bojlari bu yutuqni yo‘qqa chiqarishi mumkin. Oqibatda eksportyor davlat byudjeti yo‘qotishga uchraydi, importyor davlat byudjeti esa qo‘shimcha daromad ko‘radi. Bu tadbir dempingga qarshi kurash ko‘rinishlaridan biridir. Eksportga tariflar yoki eksport bojlari kiritilishining oqibati import bojlari kiritilishi oqibatining aynan aksidir. Eksport bojlari kiritishishi sharoitida mahsulotlar ichki bahosi ularning tashqi bahosidan pasayadi. Bunday vaziyatlarda ichki iste’mol o‘sadi, ishlab chiqarish va eksport kamayadi. Eksportga bojlarni joriy qilish natijasida milliy ishlab chiqaruvchilarda yo‘qotishga duch bo‘ladilar. Tanqi bozordagi baholarga nisbatan ichki bahoning kamayishidan iste’molchilar yutuqqa erishsa, davlat esa daromadga ega bo‘ladi. Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash eksport kvotalarining bir turi bo‘lib, xorij mamlakatlarining ayrim mamlakatlarga “ixtiyoriy” eksport miqdorlarini cheklashdan iborat. Bu erda «ixtiyoriy so‘zi» shartli xarakterga ega. Chunki, eksport qilayotgan mamlakat savdo siyosatida o‘z hamkorlari tomonidan birorta noxushlikka duch kelmasligi uchun eksport miqdorini cheklaydi. Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash ikki xil xususiyatga ega: 1. Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash milliy iste’molchilar uchun tarif va kvotalarni belgilashga nisbatan ancha sezilarsiz. SHuning uchun iste’molchilar ularni e’tiborsiz qabul qiladilar va hukumatga norozilik bildirmaydilar.  
 
2. Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash sharoitida xorij iste’molchilari ular 
sotib olayotgan eksport mahsulotiga yuqoriroq narx belgilashlari mumkin.  
 
 
2. Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash sharoitida xorij iste’molchilari ular sotib olayotgan eksport mahsulotiga yuqoriroq narx belgilashlari mumkin.