TASHQI SAVDO SIYOSATINING MOLIYAVIY USULLARI

Yuklangan vaqt

2024-06-04

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

253,2 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
TASHQI SAVDO SIYOSATINING MOLIYAVIY USULLARI 
  
 
Ushbu bobda quyidagi bilimlar bayon etilgan:  
 Tashqi savdo subsidiyasining zaruriyati.  
 Tashqi savdo subsidiyasining konpensatsion bojlar bilan oʻzaro 
muvozanati.   
 Eksport subsidiyasining afzalliklari va kamchiliklari  
 Eksport subsidiyasining mamlakatlar iqtisodiyotiga ta’siri.  
  Eksport kreditlarining mohiyati va zaruriyati.  
 Eksport kreditlarining tartibga solish mexanizmlari.  
 Demping siyosatining kelib chiqish sabablari, turlari.  
 Demping siyosatining bartaraf etish choralari.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz TASHQI SAVDO SIYOSATINING MOLIYAVIY USULLARI Ushbu bobda quyidagi bilimlar bayon etilgan:  Tashqi savdo subsidiyasining zaruriyati.  Tashqi savdo subsidiyasining konpensatsion bojlar bilan oʻzaro muvozanati.  Eksport subsidiyasining afzalliklari va kamchiliklari  Eksport subsidiyasining mamlakatlar iqtisodiyotiga ta’siri.  Eksport kreditlarining mohiyati va zaruriyati.  Eksport kreditlarining tartibga solish mexanizmlari.  Demping siyosatining kelib chiqish sabablari, turlari.  Demping siyosatining bartaraf etish choralari.
Ilmiybaza.uz 
 
Kirish  
  
Oʻzbekiston Respublikasi oldida turgan muhim strategik vazifalardan biri 
ochiq iqtisodiyotni shakllantirish orqali milliy iqtisodiyotni jahon xoʻjaligi bilan 
integratsiyalashuvini ta’minlash va globalizatsiya hamda xalqaro mehnat taqsimoti 
afzalliklaridan samarali foydalanishdir. Bu dolzarb muammoni muvaffaqiyatli 
yechish 
mamlakatimizning 
xalqaro 
iqtisodiy 
munosabatlarini 
yanada 
rivojlantirishni, ularning samaradorligini oshirishni talab qiladi.  
Tashqi iqtisodiy soha - milliy va xalqaro xuquq normalari bilan tartibga 
solinadigan turli subyektlar oʻrtasidagi oʻzaro hamkorlikning murakkab tizimi.  
Tashqi iqtisodiy faoliyatni davlat tomonidan tartibga solish aynan tashqi 
savdo siyosatining moliyaviy usullari orqali tashqi aloqalarni boshqarishda ularni 
takomillashtirish, ularning samaradorligini oshirishning iqtisodiy vositalarini ishlab 
chiqish va amalga oshirish, shuningdek ma’muriy va operatsion choralar bilan 
bogʻliq bir qator chora-tadbirlar yordamida amalga oshiriladi.  
  
  
  
  
  
  
  
  
9.1. Tashqi savdo subsidiyasining zaruriyati va konpensatsion bojlar bilan 
oʻzaro muvozanati  
  
Ichki bozorni chet eldagi importdan miqdoriy va yashirin notarif usullari 
yordamida himoyalashdan tashqari xalqaro savdo amaliyotida eksportni oshirish 
usullari keng ishlatiladi. Ularning kattaroq qismi hukumat tomonidan milliy 
eksportyorlarga tugʻri yoki bilvosita kafolat berish va subsidiyalashga asoslangan. 
Ilmiybaza.uz Kirish Oʻzbekiston Respublikasi oldida turgan muhim strategik vazifalardan biri ochiq iqtisodiyotni shakllantirish orqali milliy iqtisodiyotni jahon xoʻjaligi bilan integratsiyalashuvini ta’minlash va globalizatsiya hamda xalqaro mehnat taqsimoti afzalliklaridan samarali foydalanishdir. Bu dolzarb muammoni muvaffaqiyatli yechish mamlakatimizning xalqaro iqtisodiy munosabatlarini yanada rivojlantirishni, ularning samaradorligini oshirishni talab qiladi. Tashqi iqtisodiy soha - milliy va xalqaro xuquq normalari bilan tartibga solinadigan turli subyektlar oʻrtasidagi oʻzaro hamkorlikning murakkab tizimi. Tashqi iqtisodiy faoliyatni davlat tomonidan tartibga solish aynan tashqi savdo siyosatining moliyaviy usullari orqali tashqi aloqalarni boshqarishda ularni takomillashtirish, ularning samaradorligini oshirishning iqtisodiy vositalarini ishlab chiqish va amalga oshirish, shuningdek ma’muriy va operatsion choralar bilan bogʻliq bir qator chora-tadbirlar yordamida amalga oshiriladi. 9.1. Tashqi savdo subsidiyasining zaruriyati va konpensatsion bojlar bilan oʻzaro muvozanati Ichki bozorni chet eldagi importdan miqdoriy va yashirin notarif usullari yordamida himoyalashdan tashqari xalqaro savdo amaliyotida eksportni oshirish usullari keng ishlatiladi. Ularning kattaroq qismi hukumat tomonidan milliy eksportyorlarga tugʻri yoki bilvosita kafolat berish va subsidiyalashga asoslangan.
Ilmiybaza.uz 
 
Moliyalash eksport mahsulotining narxini pasaytirishga va shu orqali uning jahon 
bozoridagi raqobatbardoshligini oshirishga yoʻnaltirilgan.  
Eksportni moliyalash davlat budjeti hisobidan hamda xususiy sektor, ya’ni 
eksport qiluvchilar va ularga xizmat koʻrsatadigan banklar tomonidan amalga 
oshirilishi mumkin.  
Moliyalash savdo siyosati usuli sifatida milliy ishlab chiqaruvchilar va 
eksportyorlar foydasiga chet el korxonalarga qarshi diskriminatsiyani koʻzda tutadi. 
Savdo siyosatining eng keng tarqalgan moliyaviy usullariga subsidiyalar, kredit 
berish va demping kiradi. Agar hukumat milliy ishlab chiqaruvchilar eksportini 
ragʻbatlantirish kerak deb topsa, u ularga u yoki bu shaklda budjetdan subsidiya 
berishi mumkin.  
Subsidiya – milliy ishlab chiqaruvchilarni qoʻllab quvvatlash va importni 
diskriminatsiya qilishga yoʻnaltirilgan pul toʻlovi. Toʻlov harakteri boʻyicha 
subsidiyalar quyidagilarga boʻlinadi: toʻgʻridan toʻgʻri – eksport operatsiyasini 
amalga oshirganidan keyin eksporterga uning harajatlari miqdoridan u olgan 
daromadlarning ayirmasi qiymatiga beriladigan toʻlovlar.  
Bilvosita – soliqlar toʻlash boʻyicha imtiyozlar, sugʻurtaning imtiyozli 
shartlari, bozor foiz stavkasidan past boʻlgan stavka boʻyicha kreditlar berish, 
import bojlarning summasini qaytarib berish va boshq. orqali eksportyorlarni 
yashirin moliyalash.  
Subsidiyalar import bilan raqobatlashuvchi hamda eksportga sotiladigan 
mahsulotlarning ishlab chiqaruvchilariga berilishi mumkin. Ichki subsidiya – savdo 
siyosatining moliyaviy usuli boʻlib, import bilan raqobatlashuvchi mahsulotlarni 
mamlakat ichida ishlab chiqarishni budjet tomonidan moliyalashni koʻzda tutadi. 
Import bilan raqobatlashuvchi mahsulotlarning ishlab chiqaruvchilarini qoʻllab 
quvvatlash uchun hukumat ularga ichki subsidiya berishni qaror qiladi. Subsidiya 
qilinayotgan mahsulotning narxi subsidiya razmeriga pasayadi, va uning maxalliy 
ishlab chiqaruvchilari tomonidan taklif chizigʻi Sd dan Ss darajasiga suriladi (1 - 
rasm). Mahsulotning ichki ishlab chiqarish hajmi 2 dan 7 gacha koʻpayadi. Ichki 
Ilmiybaza.uz Moliyalash eksport mahsulotining narxini pasaytirishga va shu orqali uning jahon bozoridagi raqobatbardoshligini oshirishga yoʻnaltirilgan. Eksportni moliyalash davlat budjeti hisobidan hamda xususiy sektor, ya’ni eksport qiluvchilar va ularga xizmat koʻrsatadigan banklar tomonidan amalga oshirilishi mumkin. Moliyalash savdo siyosati usuli sifatida milliy ishlab chiqaruvchilar va eksportyorlar foydasiga chet el korxonalarga qarshi diskriminatsiyani koʻzda tutadi. Savdo siyosatining eng keng tarqalgan moliyaviy usullariga subsidiyalar, kredit berish va demping kiradi. Agar hukumat milliy ishlab chiqaruvchilar eksportini ragʻbatlantirish kerak deb topsa, u ularga u yoki bu shaklda budjetdan subsidiya berishi mumkin. Subsidiya – milliy ishlab chiqaruvchilarni qoʻllab quvvatlash va importni diskriminatsiya qilishga yoʻnaltirilgan pul toʻlovi. Toʻlov harakteri boʻyicha subsidiyalar quyidagilarga boʻlinadi: toʻgʻridan toʻgʻri – eksport operatsiyasini amalga oshirganidan keyin eksporterga uning harajatlari miqdoridan u olgan daromadlarning ayirmasi qiymatiga beriladigan toʻlovlar. Bilvosita – soliqlar toʻlash boʻyicha imtiyozlar, sugʻurtaning imtiyozli shartlari, bozor foiz stavkasidan past boʻlgan stavka boʻyicha kreditlar berish, import bojlarning summasini qaytarib berish va boshq. orqali eksportyorlarni yashirin moliyalash. Subsidiyalar import bilan raqobatlashuvchi hamda eksportga sotiladigan mahsulotlarning ishlab chiqaruvchilariga berilishi mumkin. Ichki subsidiya – savdo siyosatining moliyaviy usuli boʻlib, import bilan raqobatlashuvchi mahsulotlarni mamlakat ichida ishlab chiqarishni budjet tomonidan moliyalashni koʻzda tutadi. Import bilan raqobatlashuvchi mahsulotlarning ishlab chiqaruvchilarini qoʻllab quvvatlash uchun hukumat ularga ichki subsidiya berishni qaror qiladi. Subsidiya qilinayotgan mahsulotning narxi subsidiya razmeriga pasayadi, va uning maxalliy ishlab chiqaruvchilari tomonidan taklif chizigʻi Sd dan Ss darajasiga suriladi (1 - rasm). Mahsulotning ichki ishlab chiqarish hajmi 2 dan 7 gacha koʻpayadi. Ichki
Ilmiybaza.uz 
 
ishlab chiqarish miqdori oshishi hamda talab hajmi oʻzgarmaganligi natijasida 
mahsulotning import hajmi 12 dan 7 gacha kamayadi.  
  
 
  
9.1-rasm. Ichki subsidiya berilishining iqtisodiy oqibatlari  
  
Ichki ishlab chiqarish hajmini Q2=7 ta’minlashda, ishlab chiqaruvchi oʻz 
mahsuloti uchun PS=425 narxni oladi. Ushbu narx iste’molchi toʻlaydigan narxdan 
PW=400 va hukumatdan olinadigan subsidiyadan tashkil topadi PWPS=25. 
Hukumatning subsidiya toʻlash uchun harajatlari PWPS*Q2=25*7=175.  
Ishlab chiqarish harajatlari pasayishini va milliy mahsulotlarning 
raqobatbardoshligi oshishini ragʻbatlantirish uchun hukumat ishlab chiqaruvchiga u 
import mavjud boʻlmagan paytda ichki bozorga har bir mahsulot birligiga olgan 
foydadan kichikroq daromad ta’minlaydigan subsidiya kiritadi. Ichki subsidiya 
berilishi natijasida ikki iqtisodiy samara vujudga keladi. Subsidiyaning bir qismi 
ishlab chiqaruvchining yutugʻi shaklida ushbu mahsulotning samaraliroq milliy 
ishlab chiqaruvchilariga tushadi (а segmenti). Iqtisodiyot uchun yoʻqotish boʻlgan 
himoya samarasi (bsegmenti) subsidiya olish natijasida samarasiz maxalliy ishlab 
chiqaruvchilar oʻz mahsulotini sotish imkoniyatiga ega boʻlgani sababli vujudga 
keladi.  
Import bilan raqobatlashuvchi mahsulotlarning ishlab chiqaruvchilariga 
beriladigan subsidiyalar import tarifi yoki kvotasiga nisbatan iqtisodiy qulayroq 
  
  
  
  
  
  
    
  
  
  
  
  
  
  
Ilmiybaza.uz ishlab chiqarish miqdori oshishi hamda talab hajmi oʻzgarmaganligi natijasida mahsulotning import hajmi 12 dan 7 gacha kamayadi. 9.1-rasm. Ichki subsidiya berilishining iqtisodiy oqibatlari Ichki ishlab chiqarish hajmini Q2=7 ta’minlashda, ishlab chiqaruvchi oʻz mahsuloti uchun PS=425 narxni oladi. Ushbu narx iste’molchi toʻlaydigan narxdan PW=400 va hukumatdan olinadigan subsidiyadan tashkil topadi PWPS=25. Hukumatning subsidiya toʻlash uchun harajatlari PWPS*Q2=25*7=175. Ishlab chiqarish harajatlari pasayishini va milliy mahsulotlarning raqobatbardoshligi oshishini ragʻbatlantirish uchun hukumat ishlab chiqaruvchiga u import mavjud boʻlmagan paytda ichki bozorga har bir mahsulot birligiga olgan foydadan kichikroq daromad ta’minlaydigan subsidiya kiritadi. Ichki subsidiya berilishi natijasida ikki iqtisodiy samara vujudga keladi. Subsidiyaning bir qismi ishlab chiqaruvchining yutugʻi shaklida ushbu mahsulotning samaraliroq milliy ishlab chiqaruvchilariga tushadi (а segmenti). Iqtisodiyot uchun yoʻqotish boʻlgan himoya samarasi (bsegmenti) subsidiya olish natijasida samarasiz maxalliy ishlab chiqaruvchilar oʻz mahsulotini sotish imkoniyatiga ega boʻlgani sababli vujudga keladi. Import bilan raqobatlashuvchi mahsulotlarning ishlab chiqaruvchilariga beriladigan subsidiyalar import tarifi yoki kvotasiga nisbatan iqtisodiy qulayroq
Ilmiybaza.uz 
 
importni cheklash usuli hisoblanadi. Tarif va kvota ichki narxlarni oʻzgarishiga olib 
kelishidan tashqari, ular natijasida import qiluvchi mamlakatga yuklangan 
iste’molchilar yoʻqotishlarida ifodalangan iste’mol iqtisodiy samarasi vujudga 
keladi (d segmenti). Ishlab chiqaruvchilarga beriladigan subsidiya tarif va kvota 
singari milliy iqtisodiyot uchun kamroq yoʻqotishlar hisobidan importni cheklashni 
ta’minlaydi.  
  
    
  
?  
  
  
  9.1  1. 
Tashqi savdoni tartibga solishning notarif metodlari nima 
va uning qanday turlari mavjud?  
2. 
Notarif usullarining saqlanib qolishining asosiy sabablari 
nimada?  
3. 
Tashqi savdoni miqdoriy jihatdan cheklashning qanday 
usullari mavjud?  
    
  
  
  
9.2. Eksport subsidiyasining afzalliklari, kamchiliklari va mamlakatlar 
iqtisodiyotiga ta’siri  
  
Eksport subsidiyasi – milliy eksporterlarga budjetdan toʻlovlarni koʻzda 
tutuvchi savdo siyosatining moliyaviy notarif usuli. Boj singari, eksport subsidiyasi 
maxsus yoki qiymatli boʻlishi mumkin. Davlat eksport subsidiyasini toʻlaganda, 
eksport qiluvchilar mahsulotni uning ichki narxi tashqi bozordagi narxdan 
berilayotgan subsidiya qiymatiga katta boʻlmaguncha eksport qiladilar. Faraz 
qilamiz, katta iqtisodiyotli mamlakat mahsulotning eksportyorlariga subsidiya 
ajratmoqda. (9.2 rasm).  
Subsidiya berish natijasida eksport qiluvchi mamlakatning narxi  
Ilmiybaza.uz importni cheklash usuli hisoblanadi. Tarif va kvota ichki narxlarni oʻzgarishiga olib kelishidan tashqari, ular natijasida import qiluvchi mamlakatga yuklangan iste’molchilar yoʻqotishlarida ifodalangan iste’mol iqtisodiy samarasi vujudga keladi (d segmenti). Ishlab chiqaruvchilarga beriladigan subsidiya tarif va kvota singari milliy iqtisodiyot uchun kamroq yoʻqotishlar hisobidan importni cheklashni ta’minlaydi. ? 9.1 1. Tashqi savdoni tartibga solishning notarif metodlari nima va uning qanday turlari mavjud? 2. Notarif usullarining saqlanib qolishining asosiy sabablari nimada? 3. Tashqi savdoni miqdoriy jihatdan cheklashning qanday usullari mavjud? 9.2. Eksport subsidiyasining afzalliklari, kamchiliklari va mamlakatlar iqtisodiyotiga ta’siri Eksport subsidiyasi – milliy eksporterlarga budjetdan toʻlovlarni koʻzda tutuvchi savdo siyosatining moliyaviy notarif usuli. Boj singari, eksport subsidiyasi maxsus yoki qiymatli boʻlishi mumkin. Davlat eksport subsidiyasini toʻlaganda, eksport qiluvchilar mahsulotni uning ichki narxi tashqi bozordagi narxdan berilayotgan subsidiya qiymatiga katta boʻlmaguncha eksport qiladilar. Faraz qilamiz, katta iqtisodiyotli mamlakat mahsulotning eksportyorlariga subsidiya ajratmoqda. (9.2 rasm). Subsidiya berish natijasida eksport qiluvchi mamlakatning narxi
Ilmiybaza.uz 
 
PW dan PS gacha koʻtariladi, ammo import qiluvchi mamlakatning narxi PW dan 
PS* gacha pasaygani uchun, ichki narxning oshishi subsidiya oʻlchamidan pastroq 
boʻladi. Eksport subsidiyasi berilishi natijasida erkin savdo holatiga nisbatan 
mahsulotning ichki taklifi hajmi koʻpayadi, ichki talab hajmi esa kamayadi, uning 
eksport hajmi esa ortadi. Natijada mahsulotning iste’molchilari zarar koʻradilar va 
davlat budjeti xarajat qiladi. Eksport ishlab chiqaruvchilari esa yutadilar.  
  
1. Eksport subsidiyasi natijasida Narx p ichki narx PW dan PS gacha oshadi.  
 
    
  
9.2-rasm. Eksport subsidiyasining katta iqtisodiyot uchun iqtisodiy 
oqibatlari.  
  
Bunda:  
P- 
narx  
Q- 
miqdor Pw ichki narx  
Eksport subsidiyasining iqtisodiy samaralari:  
 Ishlab chiqaruvchilarning yutugʻi (a+b+c);  
 Iste’molchilarning yoʻqotishlari (a+b);  
  
  
    
  
  
  
    
  
  
      
  
  
  
  
    
  
  
  
  
  
  
  
    
    
  
  
  
    
      
  
  
Ilmiybaza.uz PW dan PS gacha koʻtariladi, ammo import qiluvchi mamlakatning narxi PW dan PS* gacha pasaygani uchun, ichki narxning oshishi subsidiya oʻlchamidan pastroq boʻladi. Eksport subsidiyasi berilishi natijasida erkin savdo holatiga nisbatan mahsulotning ichki taklifi hajmi koʻpayadi, ichki talab hajmi esa kamayadi, uning eksport hajmi esa ortadi. Natijada mahsulotning iste’molchilari zarar koʻradilar va davlat budjeti xarajat qiladi. Eksport ishlab chiqaruvchilari esa yutadilar. 1. Eksport subsidiyasi natijasida Narx p ichki narx PW dan PS gacha oshadi. 9.2-rasm. Eksport subsidiyasining katta iqtisodiyot uchun iqtisodiy oqibatlari. Bunda: P- narx Q- miqdor Pw ichki narx Eksport subsidiyasining iqtisodiy samaralari:  Ishlab chiqaruvchilarning yutugʻi (a+b+c);  Iste’molchilarning yoʻqotishlari (a+b);
Ilmiybaza.uz 
 
 Davlatning subsidiya berishga xarajatlari(a+b+c+d+e+f+g);  Millatning sof 
yoʻqotishlari (b+d+e+f+g); b – himoya samarasi;  
 d – iste’mol samarasi.  
Import bojidan farqli ravishda eksport subsidiyasi katta iqtisodiyotning savdo 
shartlarini yomonlashtiradi, chunki u mahsulotning chet el bozoridagi narxini PW 
dan Ps* gacha pasayishiga olib keladi. (е+f+g) – savdo shartlari samarasi = (PW-
PS*) * Qehp. Shunday qilib, eksport subsidiyalarni ajratishdan kelib chiqadigan 
yoʻqotishlar undan olinadigan yutuqlardan kattaroq boʻladi. JST tartiblariga binoan 
eksport subsidiyalari noxaq raqobat instrumenti hisoblanadi va ularni qoʻllash 
ta’kidlanadi. Import qiluvchi mamlakat eksport qiluvchi mamlakat tomonidan 
eksport subsidiyasi berilganini aniqlasa, kompensatsion boj kiritish xuquqiga ega. 
Kompensatsion bojning iqtisodiy oqibatlarini Janubiy Koreyadan AQSHga import 
qilinayotgan poʻlat bozori misolida koʻrib chiqamiz. Erkin savdo sharoitida bozor 
A nuqtasida muvozanatga intiladi (9.3 - rasm).  
  
Eksportga subsidiya va kompensatsiya boji  
 
 
  
9.3-rasm. Eksport subsidiyasi va kompensatsion bojning iqtisodiy oqibatlari  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
Ilmiybaza.uz  Davlatning subsidiya berishga xarajatlari(a+b+c+d+e+f+g); Millatning sof yoʻqotishlari (b+d+e+f+g); b – himoya samarasi;  d – iste’mol samarasi. Import bojidan farqli ravishda eksport subsidiyasi katta iqtisodiyotning savdo shartlarini yomonlashtiradi, chunki u mahsulotning chet el bozoridagi narxini PW dan Ps* gacha pasayishiga olib keladi. (е+f+g) – savdo shartlari samarasi = (PW- PS*) * Qehp. Shunday qilib, eksport subsidiyalarni ajratishdan kelib chiqadigan yoʻqotishlar undan olinadigan yutuqlardan kattaroq boʻladi. JST tartiblariga binoan eksport subsidiyalari noxaq raqobat instrumenti hisoblanadi va ularni qoʻllash ta’kidlanadi. Import qiluvchi mamlakat eksport qiluvchi mamlakat tomonidan eksport subsidiyasi berilganini aniqlasa, kompensatsion boj kiritish xuquqiga ega. Kompensatsion bojning iqtisodiy oqibatlarini Janubiy Koreyadan AQSHga import qilinayotgan poʻlat bozori misolida koʻrib chiqamiz. Erkin savdo sharoitida bozor A nuqtasida muvozanatga intiladi (9.3 - rasm). Eksportga subsidiya va kompensatsiya boji 9.3-rasm. Eksport subsidiyasi va kompensatsion bojning iqtisodiy oqibatlari
Ilmiybaza.uz 
 
Bunda: P - taklif chizigʻi M-import АSEF- import qiluvchi mamlakatning sof 
yutugʻi. Koreya hukumati tomonidan beriladigan eksport subsidiyalari elastikligi 
tugalmas boʻlgan P0 taklif chizigʻini pastga P1 darajasigacha tushiradi va importni 
М0 dan M1 gacha oshiradi. Butun jahon nuqtai nazaridan ushbu savdo hajmi juda 
katta hisoblanadi. AQSH korxonalariga Koreya poʻlatini S nuqtasigacha ishlatish 
foydali boʻladi. Ushbu nuqtada ular uchun oxirgi tonnaning qiymati P1 ni tashkil 
qiladi, jahon xoʻjaligiga esa ushlab oxirgi tonnaning ishlab chiqarish harajatlari R0 
ga teng boʻladi. Ushbu resurslarni samarasiz sarflash oqibatida kelib chiqadigan 
ortiqcha savdo jahon xoʻjaligiga АBS uchburchak hajmida zarar keltiradi. Ammo 
bu import qiluvchi mamlakat uchun foydali: АSEF yuzasi – import qiluvchi 
mamlakatning sof yutugʻi. Agar AQSH koreyalik subsidiyalarni neytralizatsiya 
qilish uchun kompensatsion bojlarni kiritganida, bozor erkin raqobat sharoitida A 
nuqtasidagi oldingi narxga P0 va savdo hajmiga М0 qaytgan boʻlar edi. Natijada 
jahon hoʻjaligining yoʻqotishlari bekor qilinadi (ABS yuzasi).  
Import qiluvchi mamlakat (AQSH):  
Yutuq – ADEF yuzasi (davlat byudjetining yutugʻi).  
Yutqazish – ASEF yuzasi (iste’molchilar yutqazishi). Sof yutqazish 
– ASD yuzasi (millat yutqazishi).  
Eksport qiluvchi mamlakat (Кoreya):  
Yutqazish – ADEF yuzasi.   
Eksport subsidiyasi berilishi va unga qarshi kompensatsiya boji kiritilishi 
natijasida eksport qiluvchi va import qiluvchi mamlakat yutqazadi,jahon hoʻjaligi 
esa yutadi.  
Eksportni subsidiyalash siyosatiga juda oʻxshash boʻlgan davlat tashqi savdo 
siyosatining navbatdagi yoʻnalishi demping deb ataladi  
  
  
  
 9.2 1. Kvotalash bilan Ingentlashtirish oʻrtasida qanday farq ? mavjud?  
2. Litsenziyalash nima va u qanday usullar yordamida tarqatiladi?  
3. Savdo siyosatining moliyaviy metodlariga qaysi usullar kiradi?  
Ilmiybaza.uz Bunda: P - taklif chizigʻi M-import АSEF- import qiluvchi mamlakatning sof yutugʻi. Koreya hukumati tomonidan beriladigan eksport subsidiyalari elastikligi tugalmas boʻlgan P0 taklif chizigʻini pastga P1 darajasigacha tushiradi va importni М0 dan M1 gacha oshiradi. Butun jahon nuqtai nazaridan ushbu savdo hajmi juda katta hisoblanadi. AQSH korxonalariga Koreya poʻlatini S nuqtasigacha ishlatish foydali boʻladi. Ushbu nuqtada ular uchun oxirgi tonnaning qiymati P1 ni tashkil qiladi, jahon xoʻjaligiga esa ushlab oxirgi tonnaning ishlab chiqarish harajatlari R0 ga teng boʻladi. Ushbu resurslarni samarasiz sarflash oqibatida kelib chiqadigan ortiqcha savdo jahon xoʻjaligiga АBS uchburchak hajmida zarar keltiradi. Ammo bu import qiluvchi mamlakat uchun foydali: АSEF yuzasi – import qiluvchi mamlakatning sof yutugʻi. Agar AQSH koreyalik subsidiyalarni neytralizatsiya qilish uchun kompensatsion bojlarni kiritganida, bozor erkin raqobat sharoitida A nuqtasidagi oldingi narxga P0 va savdo hajmiga М0 qaytgan boʻlar edi. Natijada jahon hoʻjaligining yoʻqotishlari bekor qilinadi (ABS yuzasi). Import qiluvchi mamlakat (AQSH): Yutuq – ADEF yuzasi (davlat byudjetining yutugʻi). Yutqazish – ASEF yuzasi (iste’molchilar yutqazishi). Sof yutqazish – ASD yuzasi (millat yutqazishi). Eksport qiluvchi mamlakat (Кoreya): Yutqazish – ADEF yuzasi. Eksport subsidiyasi berilishi va unga qarshi kompensatsiya boji kiritilishi natijasida eksport qiluvchi va import qiluvchi mamlakat yutqazadi,jahon hoʻjaligi esa yutadi. Eksportni subsidiyalash siyosatiga juda oʻxshash boʻlgan davlat tashqi savdo siyosatining navbatdagi yoʻnalishi demping deb ataladi 9.2 1. Kvotalash bilan Ingentlashtirish oʻrtasida qanday farq ? mavjud? 2. Litsenziyalash nima va u qanday usullar yordamida tarqatiladi? 3. Savdo siyosatining moliyaviy metodlariga qaysi usullar kiradi?
Ilmiybaza.uz 
 
4. Ichki va eksport subsidiyalarining milliy iqtisodiyotga ta’siri 
qanday?  
  
  
  
  
  
9.3. Eksport kreditlarining mohiyati, zaruriyati va tartibga solish 
mexanizmlari  
  
Eksport kreditlari tashqi savdo siyosatining moliyaviy usuli boʻlib, milliy 
firmalarning eksport salohiyatini rivojlantirishni davlat tomonidan moliyaviy 
ragʻbatlantirishni nazarda tutadi.  
Eksport kreditlari quyidagi koʻrinishlarda boʻlishi mumkin:  
 
milliy eksportiyorlarga subsidiyalashgan kreditlar berish-davlat 
banklari tomonidan bozor stavkasidan past stavkalarda kreditlar ajratish;   
 
kredit bergan mamlakat tovarini sotib olish sharti bilan xorijiy 
importiyorlarga davlat kreditlarini berish;  
 
milliy eksportiyorlarni eksport risklaridan sugʻurtalash.  
Eksport kreditlari qisqa, oʻrta va uzoq muddatli boʻlishi mumkin. Eksport 
kreditlari boʻyicha eng yirik uyushmalardan biri IHTT doirasida eksportni 
kreditlash boʻyicha hukumat va agentliklar vakillaridan iborat guruh-Eksport krediti 
guruhi xisoblandi. Bu guruh ikki yil va undan ortiq muddatga berilgan eksport 
kreditlarini tartibgasoladi.  
Ikkinchi yirik tashkilot kreditlar va investitsiyalarni sugʻurtalash boʻyicha 
xalqaro ittifoq—Bern ittifoqi hisoblanadi.  
Ba’zi hollarda eksport kreditlari boshqa davlatlarga tashqi yordam berish 
shakli sifatida talqin etiladi.  
Demping-tovarni tashqi bozorga mamlakatda mavjud normal bahoga 
qaraganda past baholarda eksportga chiqarish. Tashqi savdo amaliyotida 
dempinning quyidagi shakllaridan foydalaniladi:  
Ilmiybaza.uz 4. Ichki va eksport subsidiyalarining milliy iqtisodiyotga ta’siri qanday? 9.3. Eksport kreditlarining mohiyati, zaruriyati va tartibga solish mexanizmlari Eksport kreditlari tashqi savdo siyosatining moliyaviy usuli boʻlib, milliy firmalarning eksport salohiyatini rivojlantirishni davlat tomonidan moliyaviy ragʻbatlantirishni nazarda tutadi. Eksport kreditlari quyidagi koʻrinishlarda boʻlishi mumkin:  milliy eksportiyorlarga subsidiyalashgan kreditlar berish-davlat banklari tomonidan bozor stavkasidan past stavkalarda kreditlar ajratish;  kredit bergan mamlakat tovarini sotib olish sharti bilan xorijiy importiyorlarga davlat kreditlarini berish;  milliy eksportiyorlarni eksport risklaridan sugʻurtalash. Eksport kreditlari qisqa, oʻrta va uzoq muddatli boʻlishi mumkin. Eksport kreditlari boʻyicha eng yirik uyushmalardan biri IHTT doirasida eksportni kreditlash boʻyicha hukumat va agentliklar vakillaridan iborat guruh-Eksport krediti guruhi xisoblandi. Bu guruh ikki yil va undan ortiq muddatga berilgan eksport kreditlarini tartibgasoladi. Ikkinchi yirik tashkilot kreditlar va investitsiyalarni sugʻurtalash boʻyicha xalqaro ittifoq—Bern ittifoqi hisoblanadi. Ba’zi hollarda eksport kreditlari boshqa davlatlarga tashqi yordam berish shakli sifatida talqin etiladi. Demping-tovarni tashqi bozorga mamlakatda mavjud normal bahoga qaraganda past baholarda eksportga chiqarish. Tashqi savdo amaliyotida dempinning quyidagi shakllaridan foydalaniladi:
Ilmiybaza.uz 
 
  
  ?   
qanday  tartibda   joriy etiladi ?   
  
    
 
sporadic demping-tashqi bozorga ortiqcha Tovar zaxiralarini past 
baholarda epizodik sotish;  
 
oldindan oʻylangan yoki ataylab qilingan demping-bozordagi raqibni 
siqib chiqarish va keyinchalik monopol baho oʻrnatish maqsadida eksport 
baholarini vaqtinchalik pasaytirish;  
 
doimiy-demping doimiy ravishda tovarlarning eksport bahosini normal 
bahoga nisbatan pastroq baholarda sotish  
 
teskari demping — tovarlar eksport bahosining mamlakat ichki 
bozoridagi baholarga nisbatan oshib ketishi.  
 
Oʻzaro demping-ikkita mamlakatning bir hil tovarlar boʻyicha past 
baholarda oʻzaro savdoga kirishishi.  
Dempingdan, eng avvalo, davriy pasayishlar va ichki talab kamayganda, 
iqtisodiyotni tarkibiy qayta qurish davrida foydalaniladi. Masalan, ХХ asrning30-
yillarida shunga oʻxshash hodisa Sharqiy Yevropa mamlakatlaridan import 
qilinuvchi qishloq xoʻjaligi mahsulotlari bozorida kuzatildi, 70-yillarda AQSH va 
Yevropa Ittifoqi tomonidan Yaponiyaga nisbatan demping-dan foydalanish ayblovi 
ilgari surildi. Vaqtinchalik va ayniqsa, doimiy dempingga qarash importyor 
mamlakatlar JST modsalariga asoslangan holda importga qarshi import bojlarini 
joriy etish xuquqiga ega boʻlganligi sababli keyingi yillarda yashirin demping keng 
tarqalmokda. Bu eksportyor va importyorlar oʻrtasida importyorlar tomonidan oʻz 
milliy bozorida tovarlarni eksport yetkazib bergan narxdan past baholarda sotish 
haqida yashirin kelishuvni nazarda tutadi. Yashirin demping yirik TMKlar 
tomonidan firma ichida qoʻllaniladagan butlovchi qismlarning transferta 
amaliyotida keng tarqalgan (masalan, yapon TMKlari ichida).  
  
  
 9.3 1. Savdo siyosatining yashirin metodlari qanday usullardan iborat?  
2. Dunyo amaliyotida tashqi savdoni tartibga solishning yashirin usullari 
nima uchun keng tarqalgan?  
3. Tartibga solishning noiqtisodiy metodlari nima va ular  
Ilmiybaza.uz ? qanday tartibda joriy etiladi ?  sporadic demping-tashqi bozorga ortiqcha Tovar zaxiralarini past baholarda epizodik sotish;  oldindan oʻylangan yoki ataylab qilingan demping-bozordagi raqibni siqib chiqarish va keyinchalik monopol baho oʻrnatish maqsadida eksport baholarini vaqtinchalik pasaytirish;  doimiy-demping doimiy ravishda tovarlarning eksport bahosini normal bahoga nisbatan pastroq baholarda sotish  teskari demping — tovarlar eksport bahosining mamlakat ichki bozoridagi baholarga nisbatan oshib ketishi.  Oʻzaro demping-ikkita mamlakatning bir hil tovarlar boʻyicha past baholarda oʻzaro savdoga kirishishi. Dempingdan, eng avvalo, davriy pasayishlar va ichki talab kamayganda, iqtisodiyotni tarkibiy qayta qurish davrida foydalaniladi. Masalan, ХХ asrning30- yillarida shunga oʻxshash hodisa Sharqiy Yevropa mamlakatlaridan import qilinuvchi qishloq xoʻjaligi mahsulotlari bozorida kuzatildi, 70-yillarda AQSH va Yevropa Ittifoqi tomonidan Yaponiyaga nisbatan demping-dan foydalanish ayblovi ilgari surildi. Vaqtinchalik va ayniqsa, doimiy dempingga qarash importyor mamlakatlar JST modsalariga asoslangan holda importga qarshi import bojlarini joriy etish xuquqiga ega boʻlganligi sababli keyingi yillarda yashirin demping keng tarqalmokda. Bu eksportyor va importyorlar oʻrtasida importyorlar tomonidan oʻz milliy bozorida tovarlarni eksport yetkazib bergan narxdan past baholarda sotish haqida yashirin kelishuvni nazarda tutadi. Yashirin demping yirik TMKlar tomonidan firma ichida qoʻllaniladagan butlovchi qismlarning transferta amaliyotida keng tarqalgan (masalan, yapon TMKlari ichida). 9.3 1. Savdo siyosatining yashirin metodlari qanday usullardan iborat? 2. Dunyo amaliyotida tashqi savdoni tartibga solishning yashirin usullari nima uchun keng tarqalgan? 3. Tartibga solishning noiqtisodiy metodlari nima va ular