TASVIRIY FAOLIYAT MASHG'ULOTLARIDA BOLALARNI MAKTABGA TAYYORLASH

Yuklangan vaqt

2024-09-23

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

19,1 KB


 
 
 
 
 
 
TASVIRIY FAOLIYAT MASHG'ULOTLARIDA BOLALARNI 
MAKTABGA TAYYORLASH 
 
 
 
 
Reja: 
 
1.Tasviriy faoliyat mashg'ulotlarida bolalarni maktabga tayyorlash 
2. Mashg'ulotga tarbiyachining tayyorlanishi 
3. Bolalarni mashg'ulotlarda o'qitish 
4. Mashg'ulotlarni kuzatish bo'yicha umumiy ko'rsatmalar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TASVIRIY FAOLIYAT MASHG'ULOTLARIDA BOLALARNI MAKTABGA TAYYORLASH Reja: 1.Tasviriy faoliyat mashg'ulotlarida bolalarni maktabga tayyorlash 2. Mashg'ulotga tarbiyachining tayyorlanishi 3. Bolalarni mashg'ulotlarda o'qitish 4. Mashg'ulotlarni kuzatish bo'yicha umumiy ko'rsatmalar  
 
Tayanch so’zlar: Rasm, loy, qirqib yopishtirish, ta'sviriy faoliyat, rasm chizish, 
badiiy ijod, estetik sezgi, san'at asarlari  
 
Tasviriy faoliyat bo'yicha maktabgacha ta'lim muassasasi dasturi va maktabda 
tasviriy san'at dasturi bolalarda tevarak-atrofga nisbatan estetik munosabatni 
tarbiyalash, ijodiy qobiliyat va badiiy tasvirlarni rivojlantirishni ko'zda tutadi. 
Maktabgacha ta'lim muassasasi mashg'ulotlarida, maktabda muvaffaqiyatli o'qib 
ketishlari uchun zarur bo'lgan vazifalar hal etiladi. Rasm, applikatsiya, loy ishlari 
jarayonida bolalarda fikr yuritishning tahlil, sintez, takrorlash, aniqlashtirish kabi 
jihatlari shakllanadi. Shuningdek, bu jarayonlarda bolalar jamoada ishlashga, o'z 
harakatini o'rtoqlarining harakatiga bo'ysindirishga o'rganadilar. Bolalar bog'chasida 
tasviriy faoliyat mashg'ulotlari bolalarda, o'quv faoliyatida zarur bo'lgan malaka va 
ko'nikmalarni shakllantiradi. Bunday malaka va ko'nikmalarga: topshiriqni tinglash 
va yodda tutish, ma'lum vaqt orasida bajarish, o'z ishini rejalashtirish va baholash, 
boshlangan ishni oxiriga etkazish, xato va kamchiliklarini topish va uni tuzatish, 
material, ish qurollari va ish joyini tartibli saqlash va boshqalar kiradi. 
Pedagoglarning olib borgan tekshirishlari shuni ko'rsatadiki, bolalar bog'chasida 
ta'lim-tarbiyaning bunday tuzimi bolalarni maktabga tayyorlashga katta ta'sir 
ko'rsatadi. Shuningdek, psixologlardan E.A.Labunskiy va boshqalar tomonidan 
maktab o'quvchilarining tasviriy faoliyatini o'rganish jarayonlari shuni ko'rsatib 
o'tadiki, maktabda tasviriy san'at darslarining tuzilishi, bolalar bog'chasida olgan 
bilim, malaka va ko'nikmalari asosida, ularni hisobga olgan holda tashkil etiladi. 
Maktabgacha ta'lim muassasalarida tasviriy faoliyat mashg'ulotlarida bolalar 
asosan amaliy ish bajaradilar, san'at asarlari bilan rasmga qarab hikoya qilish, 
kitobdagi illustratsiyalarni ko'rib chiqish jarayonida tanishadilar. Maktabda tasviriy 
san'atning turlari - rangtasvir, grafika, haykaltaroshlik va dekorativ san'at asarlari 
bilan yanada chuqurroq tanishadilar. Maktabgacha ta'lim muassasasida tasviriy 
faoliyal mashg'ulotlari xilma-xildir. Masalan, rasm, mazmunli dekorativ va loy 
applikatsiya 
mashg'ulotlari. 
Maktabgacha 
ta'lim 
muassasalarida 
barcha 
mashg'ulotlarga katta ahamiyat beriladi. Maktabda esa tasviriy san'at darslarida rasm 
Tayanch so’zlar: Rasm, loy, qirqib yopishtirish, ta'sviriy faoliyat, rasm chizish, badiiy ijod, estetik sezgi, san'at asarlari Tasviriy faoliyat bo'yicha maktabgacha ta'lim muassasasi dasturi va maktabda tasviriy san'at dasturi bolalarda tevarak-atrofga nisbatan estetik munosabatni tarbiyalash, ijodiy qobiliyat va badiiy tasvirlarni rivojlantirishni ko'zda tutadi. Maktabgacha ta'lim muassasasi mashg'ulotlarida, maktabda muvaffaqiyatli o'qib ketishlari uchun zarur bo'lgan vazifalar hal etiladi. Rasm, applikatsiya, loy ishlari jarayonida bolalarda fikr yuritishning tahlil, sintez, takrorlash, aniqlashtirish kabi jihatlari shakllanadi. Shuningdek, bu jarayonlarda bolalar jamoada ishlashga, o'z harakatini o'rtoqlarining harakatiga bo'ysindirishga o'rganadilar. Bolalar bog'chasida tasviriy faoliyat mashg'ulotlari bolalarda, o'quv faoliyatida zarur bo'lgan malaka va ko'nikmalarni shakllantiradi. Bunday malaka va ko'nikmalarga: topshiriqni tinglash va yodda tutish, ma'lum vaqt orasida bajarish, o'z ishini rejalashtirish va baholash, boshlangan ishni oxiriga etkazish, xato va kamchiliklarini topish va uni tuzatish, material, ish qurollari va ish joyini tartibli saqlash va boshqalar kiradi. Pedagoglarning olib borgan tekshirishlari shuni ko'rsatadiki, bolalar bog'chasida ta'lim-tarbiyaning bunday tuzimi bolalarni maktabga tayyorlashga katta ta'sir ko'rsatadi. Shuningdek, psixologlardan E.A.Labunskiy va boshqalar tomonidan maktab o'quvchilarining tasviriy faoliyatini o'rganish jarayonlari shuni ko'rsatib o'tadiki, maktabda tasviriy san'at darslarining tuzilishi, bolalar bog'chasida olgan bilim, malaka va ko'nikmalari asosida, ularni hisobga olgan holda tashkil etiladi. Maktabgacha ta'lim muassasalarida tasviriy faoliyat mashg'ulotlarida bolalar asosan amaliy ish bajaradilar, san'at asarlari bilan rasmga qarab hikoya qilish, kitobdagi illustratsiyalarni ko'rib chiqish jarayonida tanishadilar. Maktabda tasviriy san'atning turlari - rangtasvir, grafika, haykaltaroshlik va dekorativ san'at asarlari bilan yanada chuqurroq tanishadilar. Maktabgacha ta'lim muassasasida tasviriy faoliyal mashg'ulotlari xilma-xildir. Masalan, rasm, mazmunli dekorativ va loy applikatsiya mashg'ulotlari. Maktabgacha ta'lim muassasalarida barcha mashg'ulotlarga katta ahamiyat beriladi. Maktabda esa tasviriy san'at darslarida rasm  
 
(naturaga qarab) mavzu asosida va dekorativ turlari o'tkaziladi. Bunda predmetli rasm 
bo'yicha naturaga qarab rasm chizish o'quv predmeti alohida ahamiyatga ega bo'ladi. 
Loy applikatsiya, qurish-yasash bo'yicha amaliy ishlar maktabda qo'l mexnatiga 
kiritiladi. Boshlang'ich sinf tasviriy san'at dasturining tahlili shuni ko'rsatadiki, 
predmetli, rasm bo'yicha o'quv vazifalari ancha murakkab tarzda kiritilishidan 
tashqari, bolalar bog'cha dasturi bo'yicha ayrim takrorlash ishlari kiritildi. 1-sinfda 
bolalar doira, kvadrat, to'rtburchak, oval kabi tuzilishga ega bo'lgan predmetlarni 
aniqlashga o'rganadilar, bog'chada bolalar oldiga qo'yilgan vazifa rasm chizish 
texnikasini egallashdir. Bunga sabab, hamma bolalar bog'chadan maktabga 
kelmaydilar va shu bois bolalar bilan ishni maktabga kelguncha, tayyorlov guruhda 
olgan bilimlardan boshlash lozim. Mavzu asosida rasm chizish maktabgacha ta'lim 
muassasasida o'tkaziladigan mazmunli rasmning davomi sifatida o'tkaziladi. Bolalar 
tevarak-atrofdagi hodisa va predmetlarni kuzatib, ko'rib chiqadilar, so'ng xotiralariga 
asoslanib, 
ularni 
chizadilar. 
O'quvchilar 
ob'ektlar 
o'rtasidagi 
mazmunli 
bog'lanishlarda uzoqdagi predmetlarni kichiklashtirib tasvirlaydilar. Dekorativ rasm 
bo'yicha maktabda texnik tartibga doir vazifalar qo'yiladi, ya'ni naqsh tuzilishi ketma-
ketligida tasviri bilan birgalikda, yordamchi chiziqlardan foydalanish va o'z 
ixtiyorlari bilan xalq amaliy-dekorativ san'at elementlaridan foydalanish va san'at 
haqida o'tkaziladigan dars-suhbat jarayonida o'rganadilar. Bolalarni tasviriy san'atga 
o'rgatish metodlari bolalarning xususiyatlarini hisobga olgan holda olib boriladi. 
Katta maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar va kichik o'quvchilarning ish 
xususiyatlari o'rtasida ancha yaqinlik bor. Shuning uchun u yoki bularni o'rgatish 
metodikasi o'rtasida ham ko'p o'xshashlik bor. Maktabda o'qituvchining rasmini ba'zi 
bir elementini ko'rsatish va shu jarayonida tushuntirish tarbiyachining ish usullarini 
ko'rsatib berishga yaqin turadi. Maktabda ishning ketma-ketligi tartibli ko'rinishda 
bo'ladi. Agar tasvirlanayotgan predmetning tuzilishi sodda bo'lsa, tartib 
tushuntirilgandan so'ng, o'chirib tashlanadi. Agar murakkab tuzilishga ega bo'lgan 
predmet tasvirlansa, o'qituvchining doskada ko'rsatib berishi bilan ketma-ket 
tasvirlanadi. O'qituvchi predmetning umumiy konturini qalamning uchi bilan 
yengilgina belgilab chiqadi hamda uning kengligini, balandligini ham ko'rsatadi. 
(naturaga qarab) mavzu asosida va dekorativ turlari o'tkaziladi. Bunda predmetli rasm bo'yicha naturaga qarab rasm chizish o'quv predmeti alohida ahamiyatga ega bo'ladi. Loy applikatsiya, qurish-yasash bo'yicha amaliy ishlar maktabda qo'l mexnatiga kiritiladi. Boshlang'ich sinf tasviriy san'at dasturining tahlili shuni ko'rsatadiki, predmetli, rasm bo'yicha o'quv vazifalari ancha murakkab tarzda kiritilishidan tashqari, bolalar bog'cha dasturi bo'yicha ayrim takrorlash ishlari kiritildi. 1-sinfda bolalar doira, kvadrat, to'rtburchak, oval kabi tuzilishga ega bo'lgan predmetlarni aniqlashga o'rganadilar, bog'chada bolalar oldiga qo'yilgan vazifa rasm chizish texnikasini egallashdir. Bunga sabab, hamma bolalar bog'chadan maktabga kelmaydilar va shu bois bolalar bilan ishni maktabga kelguncha, tayyorlov guruhda olgan bilimlardan boshlash lozim. Mavzu asosida rasm chizish maktabgacha ta'lim muassasasida o'tkaziladigan mazmunli rasmning davomi sifatida o'tkaziladi. Bolalar tevarak-atrofdagi hodisa va predmetlarni kuzatib, ko'rib chiqadilar, so'ng xotiralariga asoslanib, ularni chizadilar. O'quvchilar ob'ektlar o'rtasidagi mazmunli bog'lanishlarda uzoqdagi predmetlarni kichiklashtirib tasvirlaydilar. Dekorativ rasm bo'yicha maktabda texnik tartibga doir vazifalar qo'yiladi, ya'ni naqsh tuzilishi ketma- ketligida tasviri bilan birgalikda, yordamchi chiziqlardan foydalanish va o'z ixtiyorlari bilan xalq amaliy-dekorativ san'at elementlaridan foydalanish va san'at haqida o'tkaziladigan dars-suhbat jarayonida o'rganadilar. Bolalarni tasviriy san'atga o'rgatish metodlari bolalarning xususiyatlarini hisobga olgan holda olib boriladi. Katta maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar va kichik o'quvchilarning ish xususiyatlari o'rtasida ancha yaqinlik bor. Shuning uchun u yoki bularni o'rgatish metodikasi o'rtasida ham ko'p o'xshashlik bor. Maktabda o'qituvchining rasmini ba'zi bir elementini ko'rsatish va shu jarayonida tushuntirish tarbiyachining ish usullarini ko'rsatib berishga yaqin turadi. Maktabda ishning ketma-ketligi tartibli ko'rinishda bo'ladi. Agar tasvirlanayotgan predmetning tuzilishi sodda bo'lsa, tartib tushuntirilgandan so'ng, o'chirib tashlanadi. Agar murakkab tuzilishga ega bo'lgan predmet tasvirlansa, o'qituvchining doskada ko'rsatib berishi bilan ketma-ket tasvirlanadi. O'qituvchi predmetning umumiy konturini qalamning uchi bilan yengilgina belgilab chiqadi hamda uning kengligini, balandligini ham ko'rsatadi.  
 
So'ng o'quvchi predmetining xomaki rasmi bilan naturani solishtirib, uning qismlarini, 
shaklini aniqlaydi, tuzatadi. Ish jarayonida ko'rsatish va tahlil qilish uchun rasmlar 
to'plarni, bolalar kitobchalaridagi rangli rasmlar, shuningdek, o'quv xarakteriga ega 
bo'lgan alohida rasmlardan foydalanadi. Rasm bo'yicha o'tkaziladigan har bir dars 
o'qituvchining suhbatidan va rasmni nimadan boshlash kerakligini tushuntirishdan 
boshlanadi. Ishning amaliy bajarilishiga o'tishda o'qituvchi bolalarning tartibli 
ravishda chizish qoida va yo'llarni eslatib turadi. Katta bog'cha yoshidagi bolalar va 
kichik maktab o'quvchilarining ishiga yoki rasmiga qo'yilgan talablar bir-biriga juda 
yaqin. Bolalar ishini tahlil qilishda diqqatni predmet proportsiyasi, konstniksiyasi, 
qismlarining bog'liqligi, rang va kompozitsion tuzilishiga tortish lozim. Shunday qilib, 
boshlang'ich sinflarda ta'lim-tarbiya masalalarining muvaffaqiyatli hal etilishi, bolalar 
bog'chasida olib boriladigan tasviriy faoliyati mashg'ulotlari bilan uzviy ravishda olib 
boriladi. Bolalarni maktabga tayyorlash maktabgacha ta'lim muassasasida amalga 
oshiriladi. Maktabgacha ta'lim muassasasida katta guruhdagi kuzatishlar bo'yicha 
rasm chizishga katta e'tibor beriladi, chunki bu narsa bolalarni naturaga qarab rasm 
chizishga tayyorlashda dastlabki bosqich hisoblanadi. Bu narsa bolalarda ko'rish 
xotirasini rivojlantiradi, ba'zida predmet bolalarda natura sifatida to'g'ri tasvirga 
yordam beradi. Bolalar guruhdagi olib boriladigan tasviriy faoliyati mashg'ulotlarida, 
qalamdan, mo'yqalamdan erkin foydalanishga o'z xarakterini va qo'l kuchini idora 
etishga o'rganadilar. Bu malakani egallash, bolalarda qo'lini yengil, erkin, bir 
tekisdagi harakat qilish xususiyatlari rivojlanadi. Bolalar turli shakldagi, kattalikdagi, 
turli proportsiyadagi predmetlarni chizish jarayonida predmetning ish xususiyatiga 
qarab yo'nalishni saqlash zarurligiga, harakatini, predmetning uzunligiga mos 
ravishda harakatlanishga o'rganadilar. Maktabgacha ta'lim muassasasida olib 
boriladigan tasviriy faoliyati materialdan toza va tartibli foydalanishga o'rganadilar, 
ularni toza saqlashga, faqat zarur materiallardan foydalanishga, ularni ishlatish 
yo'llarini rejalashtirishga o'rganadilar, katta ahamiyat beriladi. Bu mashg'ulot 
bolalarda diqqatni, ko'rish xotirasini rivojlantiradi. Bolalar bog'chasining tayyorlov 
guruhida naturaga qarab rasm chizish yoki tasvirga nisbatan talablar oshadi va bu 
talablar maktab talabiga yaqinlashadi. Bolalar naturani tahlil qilishga butun umumiy 
So'ng o'quvchi predmetining xomaki rasmi bilan naturani solishtirib, uning qismlarini, shaklini aniqlaydi, tuzatadi. Ish jarayonida ko'rsatish va tahlil qilish uchun rasmlar to'plarni, bolalar kitobchalaridagi rangli rasmlar, shuningdek, o'quv xarakteriga ega bo'lgan alohida rasmlardan foydalanadi. Rasm bo'yicha o'tkaziladigan har bir dars o'qituvchining suhbatidan va rasmni nimadan boshlash kerakligini tushuntirishdan boshlanadi. Ishning amaliy bajarilishiga o'tishda o'qituvchi bolalarning tartibli ravishda chizish qoida va yo'llarni eslatib turadi. Katta bog'cha yoshidagi bolalar va kichik maktab o'quvchilarining ishiga yoki rasmiga qo'yilgan talablar bir-biriga juda yaqin. Bolalar ishini tahlil qilishda diqqatni predmet proportsiyasi, konstniksiyasi, qismlarining bog'liqligi, rang va kompozitsion tuzilishiga tortish lozim. Shunday qilib, boshlang'ich sinflarda ta'lim-tarbiya masalalarining muvaffaqiyatli hal etilishi, bolalar bog'chasida olib boriladigan tasviriy faoliyati mashg'ulotlari bilan uzviy ravishda olib boriladi. Bolalarni maktabga tayyorlash maktabgacha ta'lim muassasasida amalga oshiriladi. Maktabgacha ta'lim muassasasida katta guruhdagi kuzatishlar bo'yicha rasm chizishga katta e'tibor beriladi, chunki bu narsa bolalarni naturaga qarab rasm chizishga tayyorlashda dastlabki bosqich hisoblanadi. Bu narsa bolalarda ko'rish xotirasini rivojlantiradi, ba'zida predmet bolalarda natura sifatida to'g'ri tasvirga yordam beradi. Bolalar guruhdagi olib boriladigan tasviriy faoliyati mashg'ulotlarida, qalamdan, mo'yqalamdan erkin foydalanishga o'z xarakterini va qo'l kuchini idora etishga o'rganadilar. Bu malakani egallash, bolalarda qo'lini yengil, erkin, bir tekisdagi harakat qilish xususiyatlari rivojlanadi. Bolalar turli shakldagi, kattalikdagi, turli proportsiyadagi predmetlarni chizish jarayonida predmetning ish xususiyatiga qarab yo'nalishni saqlash zarurligiga, harakatini, predmetning uzunligiga mos ravishda harakatlanishga o'rganadilar. Maktabgacha ta'lim muassasasida olib boriladigan tasviriy faoliyati materialdan toza va tartibli foydalanishga o'rganadilar, ularni toza saqlashga, faqat zarur materiallardan foydalanishga, ularni ishlatish yo'llarini rejalashtirishga o'rganadilar, katta ahamiyat beriladi. Bu mashg'ulot bolalarda diqqatni, ko'rish xotirasini rivojlantiradi. Bolalar bog'chasining tayyorlov guruhida naturaga qarab rasm chizish yoki tasvirga nisbatan talablar oshadi va bu talablar maktab talabiga yaqinlashadi. Bolalar naturani tahlil qilishga butun umumiy  
 
shaklni qog'ozga xomaki tushirib olishga, rasmni naturaga solishtirishga, xato va 
kamchiliklarini to'g'rilashga, naturaga o'xshatishga urinadilar. Naturaga qarab 
tasvirda ishning kclma-ketligini ko'rsatish, maktabgacha ta'lim muassasining 
tayyorlov va katta guruhida o'rganishning boshlang'ich bosqichidagina amalga 
oshiriladi. Ko'rsatishdan doimo foydalanish, bolalarni rasmni mcxanik ravishda 
ishlashga odatlantirib qo'yadi. Bolalarning tasviriy faoliyati mashg'ulotlari geometrik 
shakllarni topa yoki ko'ra olishga, ularni terminlar bilan atashga, kengligi, kattaligi, 
n/.unligi, balandligini, qismlarning bir-biriga nisbatan fazoviy joylashishi bilan 
tnnishishni bolalarni maktabning 1-sinfida elementar matcinatik tushunchalarini 
puxta egallashlariga yordam beradi. Maktabgacha ta'lim muassasasida kerakli 
materiallardan qurish-yasash bolalarda ko'z bilan chamalashni shakllantiradi va 
bolalarni maktabdagi Icxnik darslarni cgallashiga yoki o'zlashtirishiga yordam beradi. 
Maktabgacha ta’lim muassasasining katta guruhidagi naturaga qarab rasm chizish 
mashg'ulotlarda mantiqiy fikr yuritishga, kuzatishga, asosiy ajratib ko'rishgn 
predmetning fazoviy xususiyatlarini tahlil qilishga, o'zlari mustaqil ravishda tasviriy 
vositalarni tanlashga o'rganadilar. Biilarning hnmmasi esa maktabda o'qish 
jarayonida zarurdir. Shunday qilib, bolalarning tasviriy faoliyati mashg'ulotlarida 
maktabda o'qishga tayyorlash axloqiy, estetik tarbiyalab, ulardabadiiy did va ijodiy 
qobiliy.it larni o'stiradi.Mashg’ulot ta`lim muassasida bolalarga ta`lim berishning 
asosiy shaklidir. Mashg’ulot – pedagogning bolalarni kerakli bilim va malakalardan 
frontal holda xabardor qilishidir. Tarbiyachi bolalarga ta`lim berishni kun davomida 
amalga oshiradi: ularning bilimlarini boyitadi, madaniy, gigenik, xulq madaniyati, 
gaplashish nutqi, sanoq-hisob harakatlari kabi turli tuman malaka va ko’nikmalarini 
shakllantirib boradi. Ammo ta`lim berishda bosh rolni mashg’ulot egallaydi. 
Mashg’ulotlar 
maktabgacha 
ta`lim 
muassasasida 
ta`limni 
tashkil 
etish 
shaklidir.Bolalarga bilim berishning jamoa usulida olib borish katta ahamiyatga ega: 
birgalikdagi faoliyatda bolalar bir-birlariga faol ta`sir etishadi, o’z tashabbusi, 
topog’onligini namoyon qilish imkoniyati tug’iladi. Bolalar oldiga umumiy zo’r 
berishning talab etuvchi vazifa qo’yilganda birgalikda qayg’urishadi, jamoatchilik 
xissi shakllanadi. Ekskursiyalar, rasm qirqib yopishtirish, qurish yasash ishlarini 
shaklni qog'ozga xomaki tushirib olishga, rasmni naturaga solishtirishga, xato va kamchiliklarini to'g'rilashga, naturaga o'xshatishga urinadilar. Naturaga qarab tasvirda ishning kclma-ketligini ko'rsatish, maktabgacha ta'lim muassasining tayyorlov va katta guruhida o'rganishning boshlang'ich bosqichidagina amalga oshiriladi. Ko'rsatishdan doimo foydalanish, bolalarni rasmni mcxanik ravishda ishlashga odatlantirib qo'yadi. Bolalarning tasviriy faoliyati mashg'ulotlari geometrik shakllarni topa yoki ko'ra olishga, ularni terminlar bilan atashga, kengligi, kattaligi, n/.unligi, balandligini, qismlarning bir-biriga nisbatan fazoviy joylashishi bilan tnnishishni bolalarni maktabning 1-sinfida elementar matcinatik tushunchalarini puxta egallashlariga yordam beradi. Maktabgacha ta'lim muassasasida kerakli materiallardan qurish-yasash bolalarda ko'z bilan chamalashni shakllantiradi va bolalarni maktabdagi Icxnik darslarni cgallashiga yoki o'zlashtirishiga yordam beradi. Maktabgacha ta’lim muassasasining katta guruhidagi naturaga qarab rasm chizish mashg'ulotlarda mantiqiy fikr yuritishga, kuzatishga, asosiy ajratib ko'rishgn predmetning fazoviy xususiyatlarini tahlil qilishga, o'zlari mustaqil ravishda tasviriy vositalarni tanlashga o'rganadilar. Biilarning hnmmasi esa maktabda o'qish jarayonida zarurdir. Shunday qilib, bolalarning tasviriy faoliyati mashg'ulotlarida maktabda o'qishga tayyorlash axloqiy, estetik tarbiyalab, ulardabadiiy did va ijodiy qobiliy.it larni o'stiradi.Mashg’ulot ta`lim muassasida bolalarga ta`lim berishning asosiy shaklidir. Mashg’ulot – pedagogning bolalarni kerakli bilim va malakalardan frontal holda xabardor qilishidir. Tarbiyachi bolalarga ta`lim berishni kun davomida amalga oshiradi: ularning bilimlarini boyitadi, madaniy, gigenik, xulq madaniyati, gaplashish nutqi, sanoq-hisob harakatlari kabi turli tuman malaka va ko’nikmalarini shakllantirib boradi. Ammo ta`lim berishda bosh rolni mashg’ulot egallaydi. Mashg’ulotlar maktabgacha ta`lim muassasasida ta`limni tashkil etish shaklidir.Bolalarga bilim berishning jamoa usulida olib borish katta ahamiyatga ega: birgalikdagi faoliyatda bolalar bir-birlariga faol ta`sir etishadi, o’z tashabbusi, topog’onligini namoyon qilish imkoniyati tug’iladi. Bolalar oldiga umumiy zo’r berishning talab etuvchi vazifa qo’yilganda birgalikda qayg’urishadi, jamoatchilik xissi shakllanadi. Ekskursiyalar, rasm qirqib yopishtirish, qurish yasash ishlarini  
 
birgalikda bajarish, umumiy raqs-o’yinlarini ijro etish, badiiy asarlarni eshitish, 
o’qishda paydo bo’lgan birgalikdagi kechinmalar bolalarning birlashgan do’stona 
jamoasini yaratishga yordam beradi. Mashg’ulotda ta`lim berish orqali bolalarda 
maktabdagi o’qishga qiziqish tarbiyalanadi, javobgarlik xissi, o’zini tuta olish, 
mehnat qilishga intilish odati, topshirilgan ishni bajarish kabi to’g’ri sifatlar hosil 
qilinadi. 
Test. 
1. Ta'sviriy faoliyat haqida to’g’ri xukmni aniklang 
a) tushuntirish, bayon qilish, xikoya qilish  
v) savol-javob, so’zlashish, so’zlab bеrish 
s) savollarga javob bеrish, ukib bеrish 
d) mavzuga doir savol-javobdan iborat bulgan dialogik nutq  
е) barcha javoblar noto’g’ri. 
 2. Ta'sviriy faoliyat mеtodini tavsiya etgan buyuk mutafakkirlarni aniklang. 
a) Abu Rayxon Bеruniy, Ibn Sino 
v) Ibn Sino, A. Navoiy, Z. Bobur 
s) Burxoniddin Zarnuji, Ibn Sino, Farobiy 
d) Farobiy, Al Xorazmiy 
е) b va d javoblar. 
3. Suhbat mеtodining turlari to’g’ri bеrilgan javobni aniklang. 
a) kundalik xayotiy voqеalar xakida suhbat 
v) kuzatish, sayr, ekskursiyaga chikishdan oldingi suhbat 
s) kirish suhbati, asosiy suhbat, yakuniy suhbat 
d) badiiy-adabiy asar, sayr xakida   suhbat 
birgalikda bajarish, umumiy raqs-o’yinlarini ijro etish, badiiy asarlarni eshitish, o’qishda paydo bo’lgan birgalikdagi kechinmalar bolalarning birlashgan do’stona jamoasini yaratishga yordam beradi. Mashg’ulotda ta`lim berish orqali bolalarda maktabdagi o’qishga qiziqish tarbiyalanadi, javobgarlik xissi, o’zini tuta olish, mehnat qilishga intilish odati, topshirilgan ishni bajarish kabi to’g’ri sifatlar hosil qilinadi. Test. 1. Ta'sviriy faoliyat haqida to’g’ri xukmni aniklang a) tushuntirish, bayon qilish, xikoya qilish v) savol-javob, so’zlashish, so’zlab bеrish s) savollarga javob bеrish, ukib bеrish d) mavzuga doir savol-javobdan iborat bulgan dialogik nutq е) barcha javoblar noto’g’ri. 2. Ta'sviriy faoliyat mеtodini tavsiya etgan buyuk mutafakkirlarni aniklang. a) Abu Rayxon Bеruniy, Ibn Sino v) Ibn Sino, A. Navoiy, Z. Bobur s) Burxoniddin Zarnuji, Ibn Sino, Farobiy d) Farobiy, Al Xorazmiy е) b va d javoblar. 3. Suhbat mеtodining turlari to’g’ri bеrilgan javobni aniklang. a) kundalik xayotiy voqеalar xakida suhbat v) kuzatish, sayr, ekskursiyaga chikishdan oldingi suhbat s) kirish suhbati, asosiy suhbat, yakuniy suhbat d) badiiy-adabiy asar, sayr xakida suhbat  
 
е) a va s javoblar. 
4. Kuyidagi xukm suhbatning kaysi turi xakida ekanli-gini aniklang.  
Bolalarni mashg’ulot, sayr, ekskursiya, kuzatish jarayoni-dagi topshiriklarni 
bajarishga jalb etadi. 
a) savol-javob tashkil etish. 
v) kirish suhbati 
s) asosiy suhbat  
d) yakuniy suhbat 
е) barcha javoblar to’g’ri 
5. Kuyidagi xukm kanday suhbat xakida ekanligini aniklang.  
Bolalarning oldingi bilim-tajribalari asosida tash-kil etiladi, bolalarning 
savolga anik, lunda tartibli javob bеrishi talab etiladi. 
a) oddiy savol-javob, so’zlashish. 
v) yakuniy suhbat  
s) kirish suhbati 
d) asosiy suhbat 
е) a, v va s javoblar. 
6. Kuyidagi fikr muallifi to’g’ri bеrilgan javobni aniklang.  
“Siz buxbatda xayrixoxlik talablariga rioya kilgan xolda ish kursangiz, yuldan 
adashmaysiz.” 
a) B. Zarnuji  
v) A. Farobiy  
s) A. Navoiy  
е) a va s javoblar. 4. Kuyidagi xukm suhbatning kaysi turi xakida ekanli-gini aniklang. Bolalarni mashg’ulot, sayr, ekskursiya, kuzatish jarayoni-dagi topshiriklarni bajarishga jalb etadi. a) savol-javob tashkil etish. v) kirish suhbati s) asosiy suhbat d) yakuniy suhbat е) barcha javoblar to’g’ri 5. Kuyidagi xukm kanday suhbat xakida ekanligini aniklang. Bolalarning oldingi bilim-tajribalari asosida tash-kil etiladi, bolalarning savolga anik, lunda tartibli javob bеrishi talab etiladi. a) oddiy savol-javob, so’zlashish. v) yakuniy suhbat s) kirish suhbati d) asosiy suhbat е) a, v va s javoblar. 6. Kuyidagi fikr muallifi to’g’ri bеrilgan javobni aniklang. “Siz buxbatda xayrixoxlik talablariga rioya kilgan xolda ish kursangiz, yuldan adashmaysiz.” a) B. Zarnuji v) A. Farobiy s) A. Navoiy  
 
d) Ibn Sino 
е) a va b javoblar. 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI 
Hasanboyeva O.U. va boshqalar. Maktabgacha ta'lim pedagogikasi. T.: «Ilm ziyo». 
2006. 
Hasanboyeva O.U. va boshqalar. Oilada barkamol avlod tarbiyasi. T.: «Fan va 
texnologiya», 2010. 
Hasanboyeva O.U va boshqalar. Oila pedagogikasi. G«G«Darslik T:- 
«Aloqachi» 2007. 
Maktabgacha tarbiya pedagogikasi. V.I.Loginova, P.G.Samorukovalar tahriri 
ostida. T: O'qituvchi, 1991. 
Uchinchi ming yillikning bolasi. Ma'rifat-madadkor. T. 2002. 
Bolalar bog'chasida estetik tarbiya (N.A.Vetlugina tahriri ostida). T., O'qituvchi, 
1981. 
Loginova V.I., Samarukova T.G. tahriri ostida. Maktabgacha tarbiya 
pedagogikasi. 2 qismli. 1- qism. T: O'qituvchi, 1991. 
T.S.Komarova. Metodika 
obucheniya 
izobrazitelnoy 
deyatelnosti 
i 
konstruirovaniyu. M.: Prosveshenie, 1991. 
Teoriya i metodika izobrazitelnoy deyatelnosti v detskom sadu. 
M.: Prosveshenie. 1997. 
Sakulina N.P. Risunok, applikatsiya, rabota s glinoy v detskom sadu. 
M.: Prosveshenie, 1993.\ 
L.V.Kutsakova. «Konstruktirovanie i ruchnoy trud v detskom sadu». 
M.: «Prosveshenie», 1990. 
O. Jamollidinova. «Katta bog'cha bolalarini xalq hunarmandchiligiga o'rgatish 
bo'yicha ish dasturi» T.: 1996. 
Z.V.Lishtvan. «Konstruirovanie» M.: «Prosveshenie».1981g. M.A.Gusakova. 
Applikatsiya. M.., «Prosveshenie» 1977.Sakulina N.P. Risunok, 
d) Ibn Sino е) a va b javoblar. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI Hasanboyeva O.U. va boshqalar. Maktabgacha ta'lim pedagogikasi. T.: «Ilm ziyo». 2006. Hasanboyeva O.U. va boshqalar. Oilada barkamol avlod tarbiyasi. T.: «Fan va texnologiya», 2010. Hasanboyeva O.U va boshqalar. Oila pedagogikasi. G«G«Darslik T:- «Aloqachi» 2007. Maktabgacha tarbiya pedagogikasi. V.I.Loginova, P.G.Samorukovalar tahriri ostida. T: O'qituvchi, 1991. Uchinchi ming yillikning bolasi. Ma'rifat-madadkor. T. 2002. Bolalar bog'chasida estetik tarbiya (N.A.Vetlugina tahriri ostida). T., O'qituvchi, 1981. Loginova V.I., Samarukova T.G. tahriri ostida. Maktabgacha tarbiya pedagogikasi. 2 qismli. 1- qism. T: O'qituvchi, 1991. T.S.Komarova. Metodika obucheniya izobrazitelnoy deyatelnosti i konstruirovaniyu. M.: Prosveshenie, 1991. Teoriya i metodika izobrazitelnoy deyatelnosti v detskom sadu. M.: Prosveshenie. 1997. Sakulina N.P. Risunok, applikatsiya, rabota s glinoy v detskom sadu. M.: Prosveshenie, 1993.\ L.V.Kutsakova. «Konstruktirovanie i ruchnoy trud v detskom sadu». M.: «Prosveshenie», 1990. O. Jamollidinova. «Katta bog'cha bolalarini xalq hunarmandchiligiga o'rgatish bo'yicha ish dasturi» T.: 1996. Z.V.Lishtvan. «Konstruirovanie» M.: «Prosveshenie».1981g. M.A.Gusakova. Applikatsiya. M.., «Prosveshenie» 1977.Sakulina N.P. Risunok,  
 
 applikatsiya, rabota s glinoy v detskom sadu. M.: Prosveshenie. 1993. 
 
 
applikatsiya, rabota s glinoy v detskom sadu. M.: Prosveshenie. 1993.