1
Temir yo‘l transport infratuzilma
Temir yo‘l infratuzilmasi - bu umumiy foydalaniladigan temir yo‘llarni, temir
yo‘l stansiyalarini, ushbu majmuaning ishlashini ta’minlaydigan boshka tuzilmalar
va kurilmalarni o‘z ichiga olgan texnik majmua bo‘lib, ularning yordamida
tashuvchilar yuklarni tashishni amalga oshiradilar.
Temir yo‘l transporti ob’ektlari - texnologik majmua, shu jumladan
umumfoydalaniladigan temir yo‘l yo‘llari, temir yo‘l stansiyalari, elektr ta’minoti
qurilmalari, aloqa tarmoqlari, signalizatsiya, markazlashtirish va blokirovka qilish
tizimlari, axborot komplekslari va harakatlanishni boshqarish tizimlari hamda
ishlashni ta’minlaydigan boshqa binolar, inshootlar, moslamalar, qurilmalar,
uskunalar va boshqalar
Transport infratuzilmasi ob’ektlarini taksimlash (tasniflash) turli xil
mezonlarga ko‘ra, xususan, foydalanuvchilar uchun transport infratuzilmasi
mavjudligiga, mulkchilik turiga, transport turiga, transport jarayonida bajariladigan
vazifasiga muvofik amalga oshirilishi mumkin.
Foydalanuvchilar uchun transport infratuzilmasining maqbulligiga ko‘ra, uni
umumfoydalaniladigan va umumfoydalanmaydigan transport infratuzilmasi bo‘lish
mumkin.
Umumfoydalaniladigan temir yo‘l transporti infratuzilmasi - bu o‘z
faoliyati uchun zarur bo‘lgan umumiy temir yo‘l yo‘llari va inshootlarini (ko‘priklar,
tunnellar va boshkalar), temir yo‘l stansiyalarini, elektr ta’minoti moslamalarini,
aloka tarmoklarini, signalizatsiya, markazlashtirish va blokirovka kilish tizimlarini,
axborot komplekslarini va xarakatlanishni o‘z ichiga olgan texnologik majmua.
boshkaruv tizimi va ushbu majmuaning ishlashini ta’minlaydigan boshka binolar,
2
inshootlar, kurilmalar va uskunalar, vositalari xarakati uchun mo‘ljallangan
ob’ektlar kiradi.
Umumiy bo‘lmagan transport infratuzilmasi ob’ektlariga davlat
xokimiyati ijro etuvchi organlari, jismoniy yoki yuridik shaxslar egalik kiladigan,
egalik kiladigan yoki foydalanadigan va ular fakat o‘z extiyojlari uchun yoki davlat
yoki shaxar extiyojlari uchun foydalanadigan ob’ektlar kiradi.
Infratuzilma egasi - infratuzilmani egalik huquqi yoki boshqa huquq
asosida egalik qiladigan, undan o‘z ehtiyojlari uchun foydalanadigan yoki
tashuvchiga tuzilgan shartnoma asosida undan foydalanish bo‘yicha xizmat
ko‘rsatadigan yuridik yoki yakka tartibdagi tadbirkor hisoblanadi. Temir yo‘l
tarmog‘i temir yo‘l yo‘llar to‘plamidan tashkil topgan va umumiy foydalanish temir
yo‘llari bo‘lgan barcha stansiyalar o‘rtasida tashishlarni amalga oshirishga imkon
beradi.
Harakat jadalligi bo‘yicha temir yo‘l liniyalari bir nechta toifalarga bo‘linadi
va ularning mumkin bo‘lgan tezligiga ko‘ra odatdagi tezyurar liniyalarga
ko‘shimcha ravishda yukori tezlikda xarakatlanadigan liniyalar rejalashtirilmokda.
Temir yo‘l
infratu-
zilmasi
katego-
riyasi
Poezdlar harakatining
ruxsat etilgan maksimal
tezligi, km/soat
Kategoriyani aniqlaydigan
harakat turi
1
200 km/soat va undan
ortiq
Yo‘lovchi poezdlarining yuqori
tezlikdagi harakatlanishi
2
141-200 km/soat
Yo‘lovchi poezdlarining tezlikdagi
harakatlanishi
3
101-140 km/soat
Tezlashtirilgan yuk va yo‘lovchi
poezdlari
3
4
81-100 km/soat
Yuk poezdi harakati
5
61-90 km/soat
Yuqori massa uzunlikka ega yuk
poezlari harakati
6
41-60 km/soat
Murakkab plan va profilga ega
uchastkalarda
yuqori
massa
uzunlikka ega yuk poezlari harakati
7
40 va undan past
Stansiyalar , o‘tish yo‘llari va
boshqa
yo‘llar
oralig‘ida
harakatlanish
8
25 km/soat gacha
Yuklash-tushirish yo‘llari bo‘ylab
poezdlar harakatlanishi
Temir yo‘l stansiyalar - poezdlar katnovini jadval asosida ta’minlash;
barcha poezdlarning sostavlarini shakllantirish rejasiga kat’iy muvofik ravishda
jo‘natish; texnik va tijorat jixatdan soz holatda ushlash; poezdlarni kabul kilish,
jo‘natish va o‘tkazish, manevrlar kilish, tovarlarni joylashtirish va ta’minlash
bo‘yicha operatsiyalarni bajarishda xarakat xavfsizligini ta’minlash; tashiladigan
tovarlarning xavfsizligi; temir yo‘l orkali yo‘lovchilarga xavfsiz xizmat ko‘rsatish
va tashishni ta’minlaydi.
Oraliq stansiyalar - temir yo‘l tarmog‘idagi bo‘linish nuktalarining eng keng
tarkalgan shakli. Ular bir yo‘lli, ikki yo‘lli va ko‘p yo‘lli liniyalarga bo‘linib, ular
orasida 20 dan 40 km gacha masofada joylashtiriladi. Ushbu stansiyalar yuk
poezdlarining to‘xtovsiz o‘tishini, shuningdek, poezdlarni kabul kilish va jo‘nab
ketishni to‘xtash joylari bilan ta’minlaydi.
Uchastka stansiyalari. Ularning asosiy maksadi - tranzit poezdlarni
boshkarish, lokomotivlar va lokomotiv brigadalarini almashtirish, uchastka va guruh
poezdlarini shakllantirish va tarkatish, yo‘lovchi, yuk va tijorat operatsiyalarini
bajarish.
4
Saralash stansiyalar. Ular bir nechta temir yo‘l liniyalari tutashgan joylarida,
yirik sanoat markazlarida, tovarlarni ommaviy ravishda yuklash va tushirish
joylarida (daryo va dengiz portlari, kon xavzalari yakinida) joylashgan va
kelayotgan poezdlarda vagonlarni tarkatib yuborish va ommaviy ravishda saralashga
mo‘ljallangan.
Yuk stansiyalari. Ular asosan yuk bilan bog‘liq operatsiyalarni bajaradilar.
Ushbu stansiyalar tashish uchun kabul kilish, tortish, kiska muddatli saklash,
yuklarni ortish, tushirish, saralash va yetkazib berish, yuk xujjatlarini
rasmiylashtirish uchun mo‘ljallangan; shuningdek, yuk poezdlarini kabul kilish,
tarkatish, shakllantirish va jo‘natish, vagonlarni topshirish; vagonlarni yetkazib
berish, kirish yo‘llarini saklash va jo‘natuvchilar va kabul kiluvchilar uchun
ekspeditorlik xizmatlarini tashkil etish.
Yo‘lovchi stansiyalari. Ular yo‘lovchilarga xizmat ko‘rsatish va xar xil
toifadagi yo‘lovchi poezdlari bilan operatsiyalarni bajarish uchun mo‘ljallangan
bo‘lib, yo‘lovchi tashish xajmi sezilarli bo‘lgan yirik shaxarlarda va sanoat
markazlarida joylashgan.
Temir yo‘l stansiyalar - poezdlar katnovini jadval asosida ta’minlash;
barcha poezdlarning sostavlarini shakllantirish rejasiga kat’iy muvofik ravishda
jo‘natish; texnik va tijorat jixatdan soz holatda ushlash; poezdlarni kabul kilish,
jo‘natish va o‘tkazish, manevrlar kilish, tovarlarni joylashtirish va ta’minlash
bo‘yicha operatsiyalarni bajarishda xarakat xavfsizligini ta’minlash; tashiladigan
tovarlarning xavfsizligi; temir yo‘l orkali yo‘lovchilarga xavfsiz xizmat ko‘rsatish
va tashishni ta’minlaydi.
Oraliq stansiyalar - temir yo‘l tarmog‘idagi bo‘linish nuktalarining eng keng
tarkalgan shakli. Ular bir yo‘lli, ikki yo‘lli va ko‘p yo‘lli liniyalarga bo‘linib, ular
orasida 20 dan 40 km gacha masofada joylashtiriladi. Ushbu stansiyalar yuk
poezdlarining to‘xtovsiz o‘tishini, shuningdek, poezdlarni kabul kilish va jo‘nab
ketishni to‘xtash joylari bilan ta’minlaydi.
Uchastka stansiyalari. Ularning asosiy maksadi - tranzit poezdlarni
boshkarish, lokomotivlar va lokomotiv brigadalarini almashtirish, uchastka va guruh
5
poezdlarini shakllantirish va tarkatish, yo‘lovchi, yuk va tijorat operatsiyalarini
bajarish.
Temir yo‘l uzellari - bu bir nechta liniyalarning birlashish yoki kesishish
nuktalari, shuningdek bir-biri bilan texnik jixatdan bog‘langan bir nechta
stansiyalarning bir yo‘nalishidagi joylashish punktlari, bunda odatdagi uchastka va
boshka stansiya operatsiyalaridan tashkari tranzit yo‘lovchi va yuk poezdlar o‘tadi,
vagonlar guruxlari bir yo‘nalishdan ikkinchisiga o‘tkaziladi, yo‘lovchilarni tashish,
yuk poezdlarini ko‘shni yo‘nalishlarda vagonlarni saralash bilan ishlov berish kabi
ishlar bajariladi.
Temir yo‘l infratuzilmasi ob’ektlari:
Yer qoplamasi, o‘tkazish strelkalari, vagonlarni sekinlashtirish qurilmalari,
sun’iy
inshootlar,
markaziy
blokirovka
tizimlari,
aloqa
vositalari,
avtomatlashtirilgan kommutatsiya tizimlari, stansiya binolari va inshootlari,
yuklash-tushirish joylari, suv taqsimlash kolonkalari
Yo‘l o‘tkazgichlar – temir yo‘l va avtomobil yo‘llari yoki ikki temir yo‘l
liniyalari kesishadigan joylarda quriladi. Ular kesishmalar har xil balandlikda
bo‘lganligi uchun transportlarning erkin va xavfsiz o‘tkazilishini ta’minlaydi.
Viaduklar – chuqur jarlik, tog‘ darasi bilan kesishgan yo‘lda tosh, temir beton
yoki metalldan qurilgan ko‘prik turidagi transport inshooti/
Yo‘l o‘tkazgichlar - ular shaxarlarda katta to‘siklar o‘rniga yaratilgan bo‘lib,
u yerda ular ko‘chalarni kamrok cheklaydi va ularning ostidan o‘tishni ta’minlaydi,
shuningdek suv toshkini paytida keng toshkinli daryolar bo‘ylab katta ko‘priklarga
yakinlashadi.
Ko‘chkilarga karshi galareylar ko‘chkilar sodir bo‘lishi mumkin bo‘lgan
joylarda, loy toshlaridan okimlarning tushishi mumkin bo‘lgan joylarda quriladi -
toshkinlar joylashgan.
Markaziy blokirovkalash tizimi – poezdlar harakati xavfsizligini tartibga solish
va ta’minlash uchun mo‘ljallangan bo‘lib, u avtomatik yoki telemexanik
boshqariladi. Blokirovkalash tizimi elementlari:
• yo‘l blokirovkasi;
6
• elektr tizimi;
• strelka va signallarni markazlashtirish;
• saralash stansiyalarini avtomatik va telemexanik qurilmalari;
• poezdlar harakatini avtomatik tartibga solish;
• markaziy dispetcherlik
Vagon xo‘jaligi ob’ektlari:
• vagonlarni ta’mirlovchi va ularga xizmat ko‘rsatish bilan bog‘lik ishlab
chiqarish uchastkalari;
• ta’mirlash zavodlari;
• yoqish-isitish stansiyalari;
• vagonlarni tashishi uchun tayyorlash;
• vagonlarni yuvish va dezinfeksiya qilish punktlari.
• lokomotiv xo‘jaligi ob’ektlari:brigadalarni almashtirish punktlari;
• lokomotivlarni jihozlash punktlari;
• lokomotivlarga texnik xizmat ko‘rsatish punktlari;
• lokomotivlarni ta’mirlash zavodlari
• konteynerlar maydoni va terminallar;
• yuk hovlilari;
• yo‘l xo‘jaligi binolari, qurilmalari va ishlab chiqarish uchastkalari
binolari;
• baza va omborlar;
Тортувчи
транспорт
воситаси
Транспорт воситаси
Тортилмайдиг
ан транспорт
воситаси
Моторвагон
транспорт
воситаси
7
Elektrovoz
-
bu
unga
o‘rnatilgan
tortish
dvigatellari
tomonidan
boshkariladigan, aloka tarmog‘i orkali tortish podstansiyalari orkali elektr
energiyasining tashki manbalaridan kuvvat oladigan (ayrim xollarda, bort
batareyalaridan) ishlaydigan avtonom bo‘lmagan lokomotiv.
Dizel lokomotivi - bu ichki yonish dvigateliga ega avtonom lokomotiv,
ko‘pincha dizel, uning energiyasi elektr uzatish orkali amalga oshiriladi.
Gazoturbovoz- gaz turbinali dvigatel bilan ishlaydigan lokomotiv/
Elektr poezdi - bu avtonom bo‘lmagan ko‘p kismli transport vositasining bir
turi, bu energiyani tokopriyomniklar yordamida tashki aloka tarmog‘idan oladi.
Dizel poezd - bu dizel dvigatellaridan energiya oladigan ko‘p kismli transport
vositasining bir turi.
Avtomotris - bu yo‘lovchilar va temir yo‘l xodimlarini tashish, temir yo‘l
yo‘llarini ta’mirlash va boshka extiyojlar uchun ishlatiladigan motorli o‘ziyurar
temir yo‘l vagonidir.