TEXNOLOGIYA DARSLARIDA AXBOROT VA INNOVATSION TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH
Yuklangan vaqt
2024-07-11
Yuklab olishlar soni
8
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
32,1 KB
TEXNOLOGIYA DARSLARIDA AXBOROT VA INNOVATSION
TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH
Reja:
1. Axborot kommunikatsion texnologiyalari haqida ma’lumot.
2. Texnologiya ta’limi darslarida AKTdan foydalanishning o‘ziga xos
xususiyatlari.
3.
Innovatsion texnologiyalar haqida ma‘lumot.
4.
Innovatsion texnologiyalardan foydalanishning shakl va metodlari.
5.
Innovatsion texnologiyalardan ta‘lim jarayonida foydalanish usullari.
Respublikamizda ta’lim tizimini isloh qilishda ko‘zlangan asosiy vazifalardan
biri
ta’lim
jarayonida
o‘qitishning
zamonaviy
pedagogik
va
axborot
texnologiyalarini joriy etish, yoshlarda kitobxonlikga boTgan qiziqishini oshirish,
ularni har tamonlama yetuk, mustaqil fikrlovchi, intellektual salohiyatga ega bo‘lgan
yosh avlodni tayyorlashdir. Ma’lumki, ta’limda o‘qitishning innovatsion didaktik
vositalari ya'ni, audio, video, chizma grafika va animatsiyalar foydalanish,
zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarining samarali usullarini qo‘llash
muhim hisoblanadi. Jumladan, boshlang‘ich ta’limda o‘qitishning muhim
vazifalardan biri o‘quvchilarni texnologiya darslarida mustaqil fikrlashga undashi,
intellektual salohiyati yuqori bo‘lgan yosh avlodni tayyorlashdan iboratdir.
Boshlang‘ich sinf texnologiya ta’limi darslaridagi ta’lim-tarbiyaviy vazifalar
umumiy o‘rta ta’lim maktablaridagi texnologiya ta’limining umumiy vazifalaridan
kelib chiqib, quyidagi ish turlarida amalga oshiriladi:
a) qog‘oz va karton bilan ishlash;
b) gazlama va tolali materiallar bilan ishlash;
d) tabiiy va turli materiallar bilan ishlash;
e) badiiy qurish-yasash va texnik modellashtirish.
Texnologiya darslari xavfsizlik texnikasi qoidalariga rioya qilgan holda tashkil
etiladi. Boshlang‘ich sinf texnologiya darslarida o‘quvchilarni aqliy va jismoniy
mehnat turlari, kasblar bilan tanishtirish, kasb tanlashga tayyorlash, mehnatni
qadrlash, o‘quvchilarda dastlabki nazariy va amaliy mehnat tajribalarini hosil qilish,
zamonaviy multimediali vositalar borasidagi bilimlari doirasini yanada kengaytirish,
kishilar mehnati va mehnat jarayoniga nisbatan ijobiy munosabatda bo‘lishga
tayyorlash, o‘ziga topshirilgan har qanday ishni chin yurakdan uddalay bilish, did-
farosatli hamda mehnat qurollari, vositalari, jarayonlari, hududiy ishlab
chiqarishning asoslarini o‘rgatish, texnika va texnologiya ta’limi multimediali
vositalar zamonaviy (texnologiya) asosida egallanayotgan kasb-hunar sohasi
xususiyatlari, shu sohaning ilg‘or vakillari faoliyati bilan tanishtirish orqali kelajak
hayotga tayyorlash nazarda tutiladi.
Boshlang‘ich sinf texnologiya fanlarini, ilmiy-metodik adabiyotlarni o‘rganish
natijalari shuni ko‘rsatadiki, texnologiya fani bo‘yicha o‘quv mashg‘ulotlarini
o‘qitishning yangi usullaridan foydalanib, aniq amaliy ishlanmalarga tayangan holda
tashkil etish lozim. Shundagina o‘quvchilarda kasb-hunar tushunchalarini
shakllanish darajasi jadal kechadi. Bu esa, o‘z navbatida, boshlang‘ich ta’limda
texnologiya ta’limi yo‘nalishidagi darsliklarning jiddiy ravishda qayta ishlab
chiqilishini taqozo etadi.
Kelgusida
yaratiladigan
o‘quv
qo‘llanmalar,
ayni
paytda
mavjud
qo‘llanmalardan tuzilishi va mazmuni, o‘quv materiallarining takomillashganligi
bilan farq qilishi lozim. Boshlang‘ich texnologiya ta’limi mazmunining asosiy
tashkil etuvchilari hisoblangan fundamental va amaliy xarakterdagi o‘quv
materiallari har bir ta’lim muassasasining ta’lim va ixtisoslik yo‘nalishidan kelib
chiqadi. O‘quv materiallari milliy qadriyatlar zamirida yetakchi nazariya va
qonuniyatlar atrofida umumlashtiriladi. Boshlang’ich ta’lim muassasalarida
texnologiya ta’limi uchun har bir sinflarda 34 soatdan vaqt ajratilgan. Texnologiya
ta’limi bo‘yicha mavjud bo‘lgan o‘quv reja, dasturlarni va darslik, o‘quv
qo‘llanmalarni qiyosiy tahlil etish, ta’lim texnologiyalar asosida texnologiya
ta’limini amalda joriy etish hamda predmetlararo bog‘lanish asosida texnologiya
ta’limi o‘qitish usullarini o‘rganish shundan dalolat beradiki, o‘quvchilarda kasb-
hunar tushunchalarini shakllantirishga yo‘naltirilgan mashg‘ulotlar haligacha tashkil
etilmagan. Shu bois texnologiya darslariga yangicha integratsion yondashgan holda
darslarni tashkil etishni quyidagi darslar misolida ko‘rib chiqamiz.
Qog‘oz va kartonni oddiy usullar bilan buklab usullari. (2-sinf)
O‘qituvchiga tavsiya: Qog‘oz va kartonni oddiy va murakkab usullarda
buklash. Qog‘oz va kartonlarni oddiydan murakkab usulda buklab, buklash chiziqlar
grafikasi chiziqli shakllar va burchaklar hosil qilish. Buklash chiziqlari orqali qog‘oz
va kartonlardan har xil maketlar yasash (mashina, daraxt, har xil gul shakllar,
mushukcha, ot, quyoncha, sumkacha, soat, qayiqcha, xo‘tikcha, kitob, qo‘ziqorin,
savatcha, kapalak, tuzdon, qurbaqa, oqqush, quloqli shapka, soyabonli shapka,
qaldirg‘och). Boshlang‘ich sinflarda ta’limda texnologiya darslarini olib borilishi. 1-
soatlik dars ishlanmasi.
Mavzu
Qog‘oz va kartonni oddiy usullar bilan buklab usullari
(2-sinf)
Darsning maqsadi
Ta’limiy maqsad: Cho‘lda yashovchi hayvonlar haqida
tushuncha berish . Qog‘oz va kartonlardan buklash usulida
mushukcha va xo‘tikcha shaklini yasash usullarini o‘rgatish.
Tarbiyaviy maqsad: Hayvonlarga ozor bermaslik.Xavfsizlik
qoidalariga rioya qilishni tarbiyalash.
Rivojlantiruvchi maqsad: Kasb turlari haqida ma’lumot berish
va qiziqishni shakllantirish.
Darsning jihozlari
Ko‘rgazmali vositalar: Multimediali vositalar, slaydlar.
Ishjihozlari: Rangli qog‘oz va kartonlar to‘plami, qaychi,
qalam, chizg‘ich, yelim, latta va ip.
Darsni amalga
oshirish
texnologiyasi
Uslub: Suhbat va savol-javob bayon qilish, tushuntirish, tahlil
qilish, ko‘rgazmalilik, “Aqliy hujum”, amaliy ish.
Shakl: Amaliy mashg‘ulot
Baholash: 5 ballik tizimda baholash
Darsni amalga
oshirish bosqichlari
Tashkiliy qism:
7 daqiqa
Darsga tayyor bo‘lish
3 daqiqa
Uy vazifalarini tekshirish
10 daqiqa
Asosiy qism:
28 daqiqa
Aqliy hujum
10 daqiqa
Yangi mavzu bayoni etish 3-daqiqa
Amaliy ish
10 daqiqa
Kasblar bo‘yicha ma’lumot
7 daqiqa
Yakuniy qism:
5 daqiqa
O‘quvchilar ishini baholash
5 daqiqa
Topshiriqlar berish
2daqiqa
Amaliy ish bosqichlari o‘rganilgandan so‘ng, o‘quvchilarni kasb-hunarga
yo‘naltirish ishlari olib boriladi. Baliqlar bilan shug‘ullanuvchi kasb egalari
to‘g‘risida boshqotirma beriladi. O‘quvchilar boshqotirmani mustaqil bajaradilar.
Masalan,belgilar o‘rniga harflarni qo‘yib baliq tutuvch kasb egasi nomini toping.
Boshqotirma natijalari e’lon qilingan so‘ng, o‘quvchilarga baliqchi to‘g‘risida
ma’lumotlar beriladi.
Baliqchi fursat kutar, Baliqchi baliq
tutar. Baliq tutish vaqti bor, Bunga berar
e’tibor. Tashlar qarmoq yoki to‘r
Ov bo‘lishi uchun zo‘r.
Izlar baliq ko‘p joyni Daryo, ko‘l
yoki soyni. Qayiqda daryo kezar Yaxshi
ov joyin sezar.
Xulosa qilib oladigan bo‘lsak, boshlang’ich sinflarda o‘quvchilarni texnologiya
fanlariga bo‘lgan qiziqishini yuksaltirish bilim, ko‘nikma va malakalarni oshirish.
Har bir dars mashg‘ulotida o‘quvchilarni kasblar bilan tanishtirish. Mehnatga
qiziqish hamda insonparvarlikka, vatanparvarlikka, mehnatsevarlik va ota-onaga
bo‘lgan muhabbatini shakllantirish. Zamonaviy texnika borasidagi bilimlari
doirasini yanada kengaytirish, ularda o‘ziga topshirilgan vazifalarga mustaqil fikirlar
asosida yondashish va uddalay bilish, o‘z ishini va o‘rtoqlarining ishlarini
rejalashtirish hamda tashkil eta olishga o‘rgatish orqali kelajakdada yetuk bir kasb
egasi bo‘lib yetishiga imkoniyatlar yaratib berishdir.
Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi texnologiya ta’limi bo‘yicha ishlarni amalga
oshirayotganda o‘quvchilar u yoki bu ishni bajarish natijasida qanday ko‘nikma,
bilim va malakalarni egallashlarini aniq bilish kerak. Ana shunday holda o‘qituvchi
sinf uchun shu vaqtda zarur bo‘lgan materiallarni tanlash imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Bu o‘rinda muhimi o‘quvchilar mazkur materiallarni tayyorlash jarayonida dastur
nazarda tutgan bilim va malakalarni egallab olishlaridan iborat. Boshlang‘ich sinf
texnologiya ta’limi darslaridagi ta’lim-tarbiyaviy vazifalar umumta’li m
maktablaridagi texnologiya ta’limining umumiy vazifalaridan kelib chiqib, quyidagi
mashg‘ulot turlari jarayonida amalga oshiriladi:
1-4-sinflar uchun
1.
Qog‘oz va karton bilan ishlash
2.
Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash
3.
Tabiiy va turli materiallar bilan ishlash
4.
Badiiy qurish-yasash va texnik modellashtirish.
Ta'limga innovatsion yondashuv o'quv jarayonini shunday tashkil etish
imkonini beradiki, dars shunchaki o'yin-kulgi yoki o'yinga aylanmasdan, bola uchun
ham qiziqarli, ham foydali bo'ladi. Va, ehtimol, aynan shunday darsda, Tsitseron
aytganidek, "tinglovchining ko'zlari so'zlovchining ko'ziga qarshi yonadi".
“Innovatsion ta’lim” nima va uning xususiyatlari qanday?
Pedagogik mezon sifatida “yangilik” ta’rifi keng tarqalgan bo‘lib, odatda
“innovatsiya”, “yangilik” tushunchalariga qisqartiriladi. Shu bilan birga, lotin tilidan
aniq tarjimada innovatsiya "yangi" emas, balki "yangiga" degan ma'noni anglatadi.
Aynan shu semantik yuk o'tgan asrning oxirida J.Botkin tomonidan "innovatsion"
atamasiga kiritilgan. U bu usulning "didaktik portreti" ning asosiy xususiyatlarini
belgilab berdi, u o'quvchining o'z-o'zini takomillashtirish, mustaqil ravishda yechim
izlash va yangi vaziyatda birgalikdagi faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan.
Innovatsion ta'limning dolzarbligi quyidagilardan iborat:
- ta'limni insonparvarlashtirish konsepsiyasiga muvofiqligi;
- o‘qitish tizimidagi rasmiyatchilik, avtoritar uslubni yengish;
- o'quvchiga yo'naltirilgan ta'limdan foydalanish;
- talabaning ijodiy salohiyatini ochib berish uchun sharoitlarni izlash;
- zamonaviy jamiyatning mustaqil ijodiy faoliyatga bo'lgan ijtimoiy-madaniy
ehtiyojlarini qondirish.
Innovatsion ta'lim quyidagi texnologiyalarga asoslanadi:
- ta'limni rivojlantirish;
- muammoli ta'lim;
- tanqidiy fikrlashni rivojlantirish;
- ta'limga tabaqalashtirilgan yondashuv;
- sinfda muvaffaqiyatga erishish vaziyatini yaratish.
Innovatsion ta'limning asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat:
- ijodkorlik (ijodkorlikka yo'naltirilganlik);
- tizimdagi bilimlarni o'zlashtirish;
- darsning noan'anaviy shakllari;
- ko'rinishdan foydalanish.
Og'zaki o'qitish usullarini qo'llashda mehnat ta'limi o'qituvchisi ularga
qo'llaniladigan umumiy pedagogik talablarga amal qilishi kerak.
Hikoya. O'qituvchi tomonidan o'quv materialini ma'lum bir ketma-ketlikda
taqdim etish. Ushbu taqdimot boshqa usullar bilan to'ldirilsa, masalan, armatura
namoyishi yoki jihozlarning ishlashini namoyish qilish samaraliroq bo'ladi.
Tushuntirish. Ba'zi mehnat ta'limi o'qituvchilari tushuntirish va hikoyani
farqlamaydilar, garchi ular orasida farq bor. Hikoyadan farqli o'laroq, tushuntirish
talabalarni o'rganilayotgan masalalar bilan kengroq tanishtirishni o'z ichiga oladi.
Mehnat ta'limida tushuntirishning quyidagi turlaridan foydalanish maqsadga
muvofiqdir: operativ - o'rganilayotgan har bir operatsiyani izchil tushuntirish;
istiqbol - mehnat vazifasini bajarish bilan bog'liq barcha operatsiyalarni tushuntirish:
kombinatsiyalangan - operativ va istiqbolli tushuntirishlarning kombinatsiyasi.
Hikoya-ma'ruza. Bu usul so'nggi paytlarda, asosan, talabalarga etarlicha keng
nazariy ma'lumot berish talab qilinadigan hollarda qo'llanilmoqda.
Hikoya - ma'ruza shunday qurilganki, material qat'iy ketma-ketlikda taqdim
etiladi va maktab o'quvchilarining e'tibori asosiy masalalarga qaratiladi.
Hikoya singari, hikoya-ma'ruza ham turli diagrammalar, diagrammalar va
boshqalar bilan tasvirlangan bo'lishi tavsiya etiladi.
O'qitish usuli (og'zaki va yozma). Yo'riqnoma - bu ish topshirig'ini bajarish
uchun bilimlarni qo'llash ko'nikma va ko'nikmalarini rivojlantirish yo'llari, vositalari
va usullarini ko'rsatadigan tushuntirish. Og'zaki ta'limning ahamiyati, birinchidan,
uning qisqaligida, ikkinchidan, o'quvchilarga ish usullari, operatsiyalari va yangi
texnologik jarayonlarning mohiyatini ochib beradigan va eng oqilona mehnat
usullari va usullarini ko'rsatadigan ma'lum mazmun bilan to'yinganligidadir.
Maktab o`quvchilarini mehnatga o`rgatish metodikasida og`zaki (kirish, joriy,
yakuniy) va yozma ko`rsatmalar farqlanadi.
Mehnatni o'rgatish darsidagi kirish brifingi o'qituvchiga butun maktab
o'quvchilari uchun aniq mehnat texnikasini namoyish etish uchun mo'ljallangan.
Shuning uchun o'qituvchining ish joyi baland bo'lishi, ekran, kerakli jihozlar, doska,
ko'rgazmali qurollar uchun javon bilan jihozlangan bo'lishi kerak.
Ish usullarini shaxsan ko'rsatib, o'qituvchi talabalardan mahsulotlarga
qo'yiladigan barcha texnik talablarga qat'iy rioya qilishni, xavfsizlik qoidalariga
rioya qilishni talab qiladi, chizmalar va texnik hujjatlardan qanday foydalanishni
tushuntiradi, amaliy ishni nazariy bilimlar bilan bog'lashni o'rgatadi, eng ko'p
uchraydigan xatolarni ko'rsatadi. va ularning ko'rinishini ogohlantiradi.
Brifingning davomiyligi o'rganilayotgan materialga qarab belgilanadi.
O'qituvchilarni mehnatga o'rgatish amaliyotida ikkita ekstremal holat mavjud:
ba'zi o'qituvchilar o'zlarini takrorlashni istamay, mavzuni o'rganishdan oldin faqat
birinchi darsda kirish brifingini o'tkazadilar: boshqalar uchun kirish brifing
ko'pincha darsning muhim qismini egallaydi. dars.
To'liq brifing faqat talabalar yangi ish bilan tanishtirilganda kerak bo'ladi.
Ammo agar to'liq o'qitish ko'p marta takrorlansa, bu nafaqat o'qish vaqtini keraksiz
yo'qotishga, balki talabalar hamma narsani tayyor holda olishga odatlanishiga olib
keladi. To'liq bo'lmagan ko'rsatma ularni ko'proq o'ylashga, mustaqil ishlashga
majbur qiladi. Shunday qilib, o'qitishning to'liqlik darajasi mehnat operatsiyalarini
o'zlashtirishning mazmuni, bosqichi va davriga qarab, shuningdek, ma'lum sinf
(guruh) o'quvchilarining nazariy va amaliy tayyorgarlik darajasini hisobga olgan
holda belgilanadi. Bu erda shablon bo'lmasligi kerak, lekin siz kirish brifingining
taxminiy konturini tasvirlashingiz mumkin.
Barcha holatlarda, kirish brifingini o'tkazar ekan, o'qituvchi talabalarni ijodiy
fikrlashga va faol amaliy harakatlar qilishga undaydigan muammoli vaziyatlarni
yaratishga intilishi kerak.
Kirish brifingining maqsadlaridan biri maktab o'quvchilarining bilimlari amaliy
mashg'ulotlarni bajarish uchun etarli yoki yo'qligini tekshirishdir. Agar bu bilim
etarli bo'lmasa, unda brifing davomida bo'shliq yo'q qilinadi.
Kirish brifingi, hatto eng yaxshi tarzda o'tkazilgan bo'lsa ham, maktab
o'quvchilari tomonidan ish topshirig'ini to'g'ri bajarishiga hali kafolat bermaydi.
Shuning uchun, kirish brifingidan so'ng odatda davom etuvchi brifing o'tkaziladi.
Amaldagi yo'riqnoma to'g'ridan-to'g'ri talabaning ish joyida individual asosda
beriladi va talabalar tomonidan ish usullarini amalga oshirishda, ish joyini tashkil
etishda va hokazolarda yo'l qo'yilgan kamchiliklar va kamchiliklarni tahlil qilish
imkonini beradi.
Joriy murabbiylik quyidagilarni o'z ichiga oladi:
- maktab o'quvchilari tomonidan asosiy va yordamchi mehnat usullari,
harakatlar, operatsiyalarning to'g'ri bajarilishini aniqlash;
- maktab o'quvchilari mehnatining intensivligi va sifat ko'rsatkichlarini nazorat
qilish;
- ehtimoliy nikohning oldini olish;
- xavfsizlik qoidalarini buzish xavfini tushuntirish.
Joriy brifing odatda ish joyiga ekskursiya paytida o'tkaziladi. O'qituvchi maktab
o'quvchilarining ishini kuzatib, zarurat tug'ilganda darhol qo'shimcha tushuntirishlar
beradi, ish usullarini ko'rsatadi, maktab o'quvchilarining harakatlarini to'g'rilaydi,
ularni mustaqil harakatlar qilishga undaydi, ular yo'l qo'ygan xatolarning oldini oladi
yoki tuzatadi.
Pedagogik amaliyot joriy brifing uchun boshqa tavsiyalarni ham ishlab chiqdi,
masalan:
-
maktab
o‘quvchilarining
mehnatiga
alohida
ehtiyoj
bo‘lmaganda
aralashmaslik, shuningdek, nazoratni ish oxirigacha qoldirmaslik, operativ nazoratni
yanada kengroq qo‘llash;
- maktab o'quvchilarini to'g'ri qilinmagan narsa uchun "jazolashga"
shoshilmaslik kerak, buni qanday qilish kerakligini ko'rsatgan ma'qul;
- esda tutingki, nit terish maktab o'quvchilarini asabiylashtiradi, ularning o'ziga
bo'lgan ishonchini pasaytiradi va yordamdan ko'ra zarar keltiradi;
- maktab o'quvchilarini muvaffaqiyatsizlikda ayblashga shoshilmang, balki
sababni aniqlash;
- talabani maqtashni unutmang - har qanday muvaffaqiyatni qayd etish kerak,
lekin shu bilan birga maqtovga loyiq bo'lishi kerakligini unutmaslik kerak;
- talabaga xatoni tuzatish bo'yicha darhol ko'rsatma bermasligingiz kerak, balki
uning o'zi xatoni tushunishi va anglashi va uni bartaraf etish va oldini olish yo'lini
topishiga ishonch hosil qiling;
- siz hech qachon - o'qituvchi o'quvchilarning o'zlari qila oladigan ishni
qilmasligingiz kerak, chunki bu ularni topshirilgan vazifaga mas'uliyatsiz
munosabatda bo'lishga odatlantiradi.
O'qituvchi dars tugashidan oldin har bir o'quvchining ishini tekshirishi, bajarish
foizini yoki ishlash me'yorlarini belgilashi va uning ishini baholashi kerak.
Bajarilgan ishlarni tahlil qilishda maktab o‘quvchilarining o‘zlari ishtirok etishi
ularning mas’uliyati va mustaqilligini oshiradi.
Keyin o'qituvchi yakuniy brifingga o'tadi. Yakuniy brifing uchun material,
shuningdek, dars davomida maktab o'quvchilari tomonidan turli xil mehnat
vazifalarini bajarishini kuzatish (bu eng muhimi). Agar talabalardan birortasi
xavfsizlik qoidalarini buzgan bo'lsa, bu haqda butun guruh xabardor qilinadi.
O'qituvchi o'quvchilarning ko'nikma va malakalarni egallashda qanchalik oldinga
siljishini qayd etadi.
Yozma brifing
Amaliyot shuni ko'rsatdiki, kirish guruhi brifingidan so'ng yangi texnikani
o'rganishda ba'zi talabalar darhol qo'shimcha individual ko'rsatmalarga muhtoj.
O'qituvchi har doim ham o'quvchilarga tez yordam ko'rsatish imkoniyatiga ega emas
va ular o'qish vaqtlarini behuda o'tkazishadi. Yozma brifinglardan foydalanish
barcha talabalarga kirish brifingidan so'ng darhol ishga kirishish imkonini beradi.
Maktab o'quvchilarini mehnatga o'rgatishda yozma ko'rsatmalarning quyidagi
turlari ko'pincha qo'llaniladi: o'quv ko'rsatma va o'quv operativ kartasi; o'quv kartasi
- topshiriq.
Muayyan harakatlarni o'rgatish uchun o'quv ko'rsatma kartasi tuziladi:
nayranglar, o'tishlar, pozitsiyalar, o'rnatish va umuman operatsiyalarni bajarish. U
texnologik jarayonning butun tuzilishining eng to'liq dekodlanishini o'z ichiga oladi.
Bunday xaritalar asosan laboratoriyalarda, o'quv ustaxonalarida va ishlab
chiqarish
mashg'ulotlarida
guruh
va
individual
o'qitish
maqsadlarida
foydalaniladigan barcha o'quv mashg'ulotlari uchun tuziladi.
O'quv yo'riqnomalarini tuzishda ular ishni ketma-ket murakkablashtirish va har
bir muntazam ishda nafaqat yangi, balki, birinchi navbatda, o'zlashtirilgan mehnat
texnikasini kiritish tamoyillariga asoslanadi, ularni mustahkamlash uchun ularni tez-
tez takrorlash talab etiladi.
Hozirgi kunda ta’lim jarayonida interfaol uslublar (innovatsion pedagogik va
axborot texnologiyalari)dan foydalanib, ta’limning samaradorligini ko‘tarishga
bo‘lgan qiziqish, e’tibor kundan-kunga kuchayib bormoqda. Zamonaviy
texnologiyalar qo‘llanilgan mashg’ulotlar o‘quvchilar egallayotgan bilimlarni
o‘zlari qidirib topishlariga, mustaqil o‘rganib, tahlil qilishlariga, hatto xulosalarni
ham o‘zlari keltirib chiqarishlariga qaratilgan. O‘qituvchi bu jarayonda shaxs va
jamoaning rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi,
shu bilan bir qatorda, boshqaruvchilik, yo‘naltiruvchilik vazifasini bajaradi. Bunday
o‘quv jarayonida o‘quvchi asosiy figuraga aylanadi.
Pedagog - olimlarning yillar davomida ta’lim tizimida Nega o‘qitamiz? Nimani
o‘qitamiz? Qanday o‘qitamiz? savollariga javob izlash bilan bir qatorda qanday qilib
samarali va natijali o‘qitish mumkin? - degan savoliga ham javob qidirdilar.
Ta’limning bugungi vazifasi o‘quvchilarni kun sayin ortib borayotgan
axborot — ta’lim muhiti sharoitida mustaqil faoliyat ko‘rsata olish, turli sohalarda
zamonaviy axborot texnologiyalarini samarali qo‘llash va axborot oqimidan oqilona
foydalanishga o‘rgatishdan iborat. So’nggi yillarda ta’lim tizimiga shiddat bilan
kirib kelayotgan yangi pedagogik texnalogiyalar, innovatsiyalar, yangi-yangi
pedagogik-psixologik tushunchalar, interfaol metodlarni ta’lim beruvchi tomonidan
o’zlashtirilib va qo’llanib borilishi ta’lim mazmunini tubdan o’zgartirib yubordi
desak mubolag’a bo’lmaydi.
Zamonaviy o’qituvchi dars jarayonida “aktyor” emas “rejissyor” bo’lishi kerak.
U o’z o’quvchilarini fanga ijodkorlik bilan qarashlarini tashkil etish, ularda
izlanuvchanlik xususiyatlarini shakllantirish, shuningdek yangi pedagogik
texnologiyalardan foydalangan holda darsni tashkil etishi kerak. Buning uchun esa
o’qituvchi yangi ta’lim usullari va me’todlarini bilishi, dars jarayonida ulardan
samarali foydalanishi maqsadga muvofiq.
Jamiyatning axborotlashuvi ta’lim tizimida uzluksiz innovatsiyalarni talab
etadi. Bugun har qanday uslub darhol eskirishi va yangi metodlar bilan boyitilishi
mumkin. Dunyoning turli mamlakatlarida ko‘plab tadqiqotchilar tomonidan ta’limda
innovatsiyalarni qo‘llash bo‘yicha izlanishlar olib borilgan. Ularda «innovatsiya»,
«interfaol usullar», «innovatsion texnologiyalar» to‘g‘risida yaxshi axborotlar
to‘plangan, biroq axborot texnologiyalarini ta’lim muassasalarida o‘rgatish
samaradorligini orttirish bo‘yicha aniq tavsiyalar yetarli emas. Ta’lim jarayoniga
innovatsiyalarni qo‘llash bugungi kunda quyidagi vazifalarni amalga oshirishni talab
etadi:
o‘quv fanining aniq maqsadini aniqlash;
fanning hajmi va mazmunini aniqlash;
zarur bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va tavsiya etish;
fanning moddiy va texnik ta’minotini yaratish;
ta’lim oluvchilarning xususiyatlarini o‘rganish;
o‘qituvchining tayyorgarligi va dars mashg‘ulotini loyihalash.
Yuqoridagi vazifalar ichida eng muhimi, bu o‘quv jarayonini tashkil etish
uchun eng maqbul bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va uni amaliyotda
samarali qo’llashdir. Interfaol usullardan foydalanish, barkamol va komil shaxslarni
tarbiyalash uchun xizmat qiladi.
Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o’qitishning zamonaviy metodlari keng
qo’llanilmoqda. O’qitishning zamonaviy metodlarini qo’llash o’qitish jarayonida
yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Bu metodlarni har bir darsning
didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq. An’anaviy dars
shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan turli-
tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o’zlashtirish darajasi o’sishiga
olib keladi.
Interfaol metodlar deganda – ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va
mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi
bo’lgan metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo’llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim
oluvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida
ishtirok etadi. Ta’lim oluvchi markazda bo’lgan yondashuvning foydali jihatlari
quyidagilarda namoyon bo’ladi:
ta’lim samarasi yuqoriroq bo’lgan o’qish-o’rganish;
ta’lim oluvchining yuqori darajada rag’batlantirilishi;
ilgari orttirilgan bilimlarning ham e’tiborga olinishi;
ta’lim jarayoni ta’lim oluvchining maqsad va extiyojlariga muvofiqlashtirilishi;
ta’lim oluvchining tashabbuskorligi va mas’uliyatining qo’llab-quvvatlanishi;
amalda bajarish orqali o’rganilishi;
ikki taraflama fikr-mulohazalarga sharoit yaratilishi.
Shunday qilib, fanlarni o’qitish jarayonida interfaol metodlardan foydalanish
o’ziga xos xususiyatga ega. Ta’lim amaliyotida foydalanilayotgan har bir interfaol
metodni sinchiklab o’rganish va amalda qo’llash o’quvchilarning fikrlashini
kengaytiradi hamda muammoning to’g’ri yechimini topishlariga ijobiy ta’sir
ko’rsatadi. O’quvchilarning ijodkorligini va faolligini oshiradi. Turli xil nazariy va
amaliy muammolar interfaol metodlar orqali tahlil etilganda o’quvchilarning bilim,
ko’nikma, malakalari kengayishi va chuqurlashishiga erishiladi.
“Qor
bo’ron”
metodi
Ikkiga ajratilgan guruh a’zolari bir muammo yuzasidan eng ko’p to’g’ri javoblar
topish maqsadida birgalikda muhokama yuritishadi. Har bir to’g’ri javob
yumaloqlangan qor ko’rinishida o’sha guruh hisobiga yozib qo’yiladi; to’plangan
umumiy ballar miqdori asosida guruhlar baholanadi.
Muammo bitta guruhda yoki ikki kichik guruhlarda muhokama qilinadi. Bunda
topshiriqlar har xil yoki butun guruhga bitta bo’lishi mumkin. Guruhlar qo’yilgan
muammoni ma’lum muddat muhokama etib, natijani boshqalarga ma’lum qilishadi.
Muammo yechimining eng yaxshi varianti tanlab olinadi.
Yelpig’ich
(VEER)
METODI
Bu metod murakkab, ko’p tarmoqli, ko’pincha muammoli xarakterga ega
bo’lgan mavzularni o’rganishga qaratilgan. Metodning mohiyati shundan iboratki,
unda mavzuning barcha jihatlari (masalan, ijobiy va salbiy tomonlari, afzallik va
kamchiliklari, foyda va zararlari, boshqa fazilatlari) to’g’risida bir yo’la sharh
beriladi. Ayni paytda ularning har biri alohida belgilanadi va tegishlicha muhokama
etiladi.
Bu interfaol metod o’quvchilarda tanqidiy, tahliliy, aniq, mantiqiy fikrlashning
muvaffaqiyatli rivojlanishiga hamda o’z g’oyalari, fikrlarini yozma va og’zaki
shaklda ixcham bayon etish, himoya qilish qobiliyatini rivojlantirishga imkoniyat
yaratadi.
Yelpig’ich metodi umumiy mavzuning ayrim jihatlarini alohida muhokama
qiluvchi kichik guruhlarning hamda har bir ishtirokchining va shu bilan birga, butun
guruhning faol ishlashini tashkil qilishga yo’naltirilgan.
Yelpig’ich metodini mavzuni o’rganishning turli bosqichlarida qo’llash
mumkin:
boshlanishida: o’quvchilarning bilimlarini erkin faollashtirish;
mavzuni o’rganish jarayonida: uning asoslarini chuqur fahmlash va anglab
yetish;
yakunlash bosqichida: olingan bilimlarni tartibga solish.
Bu
metodni
qo’llashda
mavzu
bo’yicha
quyidagi
asosiy
tushunchalar o’rganiladi:
mavzuga tegishli tushunchalar, nuqtayi nazarlar, predmet, hodisalar;
afzallik – biror narsa bilan qiyoslagandagi ustunpik, imtiyoz;
nuqson—nomukammallik, qoidalarga, mezonlarga nomuvofiqlik;
fazilat – ijobiy sifatlar;
xulosa – muayyan bir fikrga, mantiqiy qoidalar bo’yicha dalildan natijaga
kelish.
Yelpig’ich metodi ta’lim maqsadidan tashqari tarbiyaviy xarakterdagi
quyidagi vazifalarni amalga oshirish imkonini ham beradi:
jamoa, guruhlarda ishlash mahorati;
muammolar, vaziyatlarni turli nuqtayi nazardan muhokama qilish mahorati;
murosali qarorlarni topa olish mahorati;
o’zgalar fikriga hurmat;
xushmuomalalik;
ishga ijobiy yondashish;
faollik;
muammoga diqqatini jamlay olish mahoratini shakllantirish va mustahkamlash.
«Qalin
va
ingichka
savollar»
metodi
Bu metod «Qalin» va «ingichka» savollar metodi deb atalishining sababi
quyidagicha.
Ta’lim
jarayonida
savollardan
foydalanishda
ularni
ikki
turga: oddiy va murakkab savollarga ajratish qabul qilingan. Bunda oddiy savollar
“ha” yoki “yo’q” yoxud boshqa birorta so’zlar bilan javob berish mumkin bo’lgan
savollardan iborat. Ularni boshqachasiga qisqa yoki ixcham obrazli qilib esa,
ingichka savollar deb ham atash mumkin. Murakkab savollar ularga bir nechta
so’zlar, iboralar, gaplar yoki tegishlicha bayon qilish, tushuntirish bilan javob berish
lozim bo’lgan savollardan iborat. Ularni boshqachasiga to’liq yoki yoyiq obrazli
qilib esa, qalin savollar deb atash ham mumkin.
Shunga ko’ra ushbu «Qalin» va «ingichka» savollar metodining nomini
boshqachasiga «To’liq» va «qisqa» yoki «Yoyiq» va «ixcham» savollar metodi deb
ham atash mumkin. Bu metoddan o’quvchi- talabalarning o’zlashtirishini tezkor
nazorat qilish hamda faolliklarini oshirish maqsadlarida mashg’ulotning turli
bosqichlarida foydalanish mumkin. Buning uchun o’qituvchi darsning mavzusiga
tegishli «Qalin» va «ingichka» savollar jadvalini oldindan tuzib olishi kerak. Bunday
jadvaldagi savollardan darsning uchta bosqichlaridan boshlanish (chaqiruv)
bosqichida – mavzuni o’rganilgunicha savollar; anglab yetish bosqichida — o’qish,
eshitish jarayonidagi o’rganilayotgan ma’lumotlarni faol qayd etishga, fikrlashga
yordam beruvchi savollar; o’tilgan mavzuni mustahkamlash bosqichida — darsdagi
ma’lumotlarning to’g’ri va to’liq o’zlashtirilganligini nazorat qilish hamda ularni
takrorlashga yo’naltirilgan savollardan foydalanish mumkin.
Bolaning o‘quv faoliyatini rivojlantirishda turli o‘yinlardan foydalanish katta
ahamiyat kasb etadi. Bolalar o‘yin orqali o‘z bilimlarini mukammallashtiradilar va
uni chuqur o‘zlashtiradilar. Shu jihatdan qaraganda, ta’lim jarayonida qo`llanadigan
didaktik o‘yinlarning roli beqiyosdir. Didaktik o‘yinlar ta’lim jarayoni
samaradorligini oshiradi, ta’lim jarayonida o‘quvchilar faolligini, o‘qish motivlarini
rivojlantiradi. O‘qish motivlari ta’lim jarayonini pedagogik texnologiyalar asosida
tashkil etishda ham muhim o‘rin tutadi.
Hozirgi davrda intergaol usullar asosida ta’limni tashkil etishga katta e’tibor
qaratilmoqda.
Interfaol usullar o‘quvchilar qobiliyati, imkoniyati va ehtiyojlarini hisobga
olgan holda, ta’lim shakllarini amalga oshirish uchun ko‘zlangan natijaga erishishda
eng qulay yo‘l va usullarning tanlash va ishlab chiqish mahorati ekan, u haqiqatdan
ham ta’lim jarayoni unumdorligini oshiradi, o’quvchilarning mustaqil fikrlash
jarayonini shakllantiradi, o‘quvchilarda bilimga ishtiyoq va qiziqishni oshiradi,
bilimlarni mustahkam o‘zlashtirish, ulardan amaliyotda erkin foydalanish ko‘nikma
va malakalarini shakllantiradi.
Boshlang‘ich sinf o’qituvchilarining har bir darsni tashkil etish uchun turli
didaktik o‘yinlardan foydalanishlari yaxshi samara beradi.
Chunki 6-7 yoshli bolalar hayotida maktab davri ancha murakkab davr bo‘lib,
bolalar oldida jiddiy sinov turadi. Bola yangi hayot - maktab hayotiga kirib boradi.
Endi u yangi jamoaning a’zosi ekanligini his etishga, intizomga bo‘ysunishga, yangi
rejimga moslashishga majbur bo`lmaydi. Bola yosh bo‘lishiga qaramay, endi uning
maktabda oqish, uy vazifalarini bajarish, murakkab materiallarni o‘rganish kabi
zarur yumushlari ko‘p. Muhimi, o‘yindan maktabga, kundalik majburiy va davomli
mehnatga o‘tish bola hayotida tub burilishdir. Hatto maktabgacha tarbiya
muassasalaridan kelgan bolalar uchun ham bu oson kechmaydi. Uydan maktabga
kelgan bolalarga esa yana ham qiyin. Ayniqsa, sinfda 40-45 daqiqalik darsda o‘tirish,
tinglash va topshiriqlarni bajarish, uzoq aqliy mehnat bolani tez toliqtiradi. Bola
maktabdan, o‘qishdan sovib ketishi mumkin. Shuning uchun ham o‘qituvchilar
bolalarning maktabdagi hayotini qiziqarli tashkil etishga intilishlari, motiv hosil
qilish va uni rivojlantirishga harakat qilishlari lozim. Motiv o‘z-o‘zidan hosil
bolmaydi. Uni bolalar yoshiga va psixologik xususiyatlariga mos didaktik o‘yinlar
va mustaqil ishlar vositasida hosil qilish mumkin.
Ayniqsa boshlang‘ich ta’lim jarayonida interfaol usullardan foydalangan holda
darslarni qiziqarli olib borish natijasida o’quvchilarni darsga jalb etish samarali
bo‘ladi. Shunday darslarda bolalar diqqati to’liq jalb etiladi, xotirasi yaxshi ishlaydi.
Motivlar o‘quvchilarning bilimlarini chuqur egallashlariga yordam beradi. Shuning
uchun ham boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari ta’lim jarayonini qiziqarli motivlar
asosida tashkil etishga e’tibor qaratishlari zarur.
Hikoya usuli boshlang'ich sinflarda ko`p qo`llaniladi. Ta'lim mazmuni
o`quvchiga qisman tanish bo`lsa suhbat usuli qo`llaniladi. Og`zaki bayon qilish
usulida har ikkala faoliyatning o`qituvchining bayon qilishi va o`quvchilarning shu
bayon qilingan bilimlarini diqqat bilan tinglab ongli va mustahkam o`zlashtirishlari
birligiga amal qiladi.
Hikoya maktab ta'lim tizimida eng ko`p qo`llanadigan usul bo`lib, u hamma
sinflarda barcha fanlarni o`qitishda, maktab ta'limining hamma bosqichlarida
qo`llaniladi. Boshlang`ich sinflarda bu ancha qisqa va aniq bo`ladi, sinflarning o`rta
guruhiga kеlib hikoya ancha kattaroq hajmda va davomli bo`ladi.
O`quvchilar darsga yetarli darajada tayyor bo`lsa o`qituvchi rahbarligida
muammoli savollarga javoblarni o`zlari axtarib topadigan suhbatlar maqsadga
muvofiqdir. Bunday suhbatlar evritsik izlanish, ahtarib topish haraktеrida bo`ladi.
Suhbatlar, ayniqsa, o`qitishning tarbiyalovchilik haraktеrida dunyoqarash,
e’tiqodni tarkib toptirishda qo`l kеladi. Suhbatlar butun sinf hamda o`quvchilarning
ayrim guruhlari bilan ham o`tkaziladi.
Texnologiya darslarini interfaol usullar asosida tashkil etish, o’quvchilar
bilimini oshirish, og’zaki nutqini o’stirish maqsadida “Reklama” metodidan
foydalandik. Bu metod boshlang’ich sinf texnologiya darslarida qo’llanilsa
o’quvchilarning kitob o’qishga bo’lgan ishtiyoqi, og’zaki nutqi shakllanadi, so’z
boyligi oshadi, har bir mavzuga savol tuza olishga, erkin va mustaqil fikrlashga
o’rganadilar. Ushbu metod orqali o’quvchilar bajargan ishlarini, yasagan narsalarini
reklama qiladilar. Reklama qilish jarayonida tayyorlangan buyumga xos sifatlarni
ochib beradilar.
Xulosa qilib aytganda boshlang’ich sinf o’quvchilari boshqarishga moyil,
qiziquvchan, ta’sirchan bo’lganliklari uchun ham o’qituvchidan o’quvchilarning
yosh xususiyatlariga mos bo’lgan, darsni oson o’zlashtirishlarini, bilimlarni
mustahkam o’rganishni kafolatlaydigan metodlarni tanlashi va foydalanishi talab
etiladi.
Interfaol usulardan foydalanishda ta`limning mazmunini belgilash, ta`lim-
tarbiyaning shakllari va vositalarini tayyorlash, o’quvchilarning bilimlarni keng
egallashi va ma`naviy fazilatlarni o’zlashtirishga yo`naltirilgan topshiriqlar tizimini
ishlab chiqish, ta`limning natijasi va o’zlashtirish darajasini aniqlash ularni ob`ektiv
baholash uchun test vazifalarini tayyorlash kabilar tashkil qiladi. Ta’lim, ilim berish
– tarbiyani ham o’z ichiga oladi. Ta’lim ishi – Respublikamizni aql – zakovat va ilm
borasidagi kuch quvvatini rivojlantirish, jamiyat, davlat va oila oldidagi o’z
mas’uliyatini anglaydigan har jihatdan barkamol, erkin shaxslarni shakllantirishni
o’z oldiga maqsad qilib qo’yadi.
Savollar.
1.
Axborot texnologiyalari deganda nimani tushunasiz?
2.
Innovatsion texnologiya deganda nimani tushunasiz?
3.
Innovatsion ta’lim texnologiyalaridan namuna keltiring.
4. Interfaol usullar deganda nimani tushunasiz?
5. Interfaol usullardan foydalanishning asosiy maqsadi nima?
6. Texnologiya darslarida qaysi interfaol usullardan foydalanish mumkin?
7. Dars jarayonida innovatsion texnologiyalardan foydalanishning ahamiyati
haqida gapiring.
8. Darsda interfaol usullardan nima maqsadda foydalaniladi?