TEXNOLOGIYA DARSLARIDA AXBOROT VA INNOVATSION TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH

Yuklangan vaqt

2024-07-11

Yuklab olishlar soni

9

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

32,1 KB


 
 
 
 
TEXNOLOGIYA DARSLARIDA AXBOROT VA INNOVATSION 
TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH 
 
 
Reja: 
1. Axborot kommunikatsion texnologiyalari haqida ma’lumot. 
2. Texnologiya ta’limi darslarida AKTdan foydalanishning o‘ziga xos 
xususiyatlari.  
3. 
Innovatsion texnologiyalar haqida ma‘lumot.  
4. 
Innovatsion texnologiyalardan foydalanishning shakl va metodlari. 
5. 
Innovatsion texnologiyalardan ta‘lim jarayonida foydalanish  usullari.  
 
Respublikamizda ta’lim tizimini isloh qilishda ko‘zlangan asosiy vazifalardan 
biri 
ta’lim 
jarayonida 
o‘qitishning 
zamonaviy 
pedagogik 
va 
axborot 
texnologiyalarini joriy etish, yoshlarda kitobxonlikga boTgan qiziqishini oshirish, 
ularni har tamonlama yetuk, mustaqil fikrlovchi, intellektual salohiyatga ega bo‘lgan 
yosh avlodni tayyorlashdir. Ma’lumki, ta’limda o‘qitishning innovatsion didaktik 
vositalari ya'ni, audio, video, chizma grafika va animatsiyalar foydalanish, 
zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarining samarali usullarini qo‘llash 
muhim hisoblanadi. Jumladan, boshlang‘ich ta’limda o‘qitishning muhim 
vazifalardan biri o‘quvchilarni texnologiya darslarida mustaqil fikrlashga undashi, 
intellektual salohiyati yuqori bo‘lgan yosh avlodni tayyorlashdan iboratdir. 
Boshlang‘ich sinf texnologiya ta’limi darslaridagi ta’lim-tarbiyaviy vazifalar 
umumiy o‘rta ta’lim maktablaridagi texnologiya ta’limining umumiy vazifalaridan 
kelib chiqib, quyidagi ish turlarida amalga oshiriladi:  
a) qog‘oz va karton bilan ishlash;  
b) gazlama va tolali materiallar bilan ishlash;  
d) tabiiy va turli materiallar bilan ishlash;  
e) badiiy qurish-yasash va texnik modellashtirish. 
TEXNOLOGIYA DARSLARIDA AXBOROT VA INNOVATSION TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH Reja: 1. Axborot kommunikatsion texnologiyalari haqida ma’lumot. 2. Texnologiya ta’limi darslarida AKTdan foydalanishning o‘ziga xos xususiyatlari. 3. Innovatsion texnologiyalar haqida ma‘lumot. 4. Innovatsion texnologiyalardan foydalanishning shakl va metodlari. 5. Innovatsion texnologiyalardan ta‘lim jarayonida foydalanish usullari. Respublikamizda ta’lim tizimini isloh qilishda ko‘zlangan asosiy vazifalardan biri ta’lim jarayonida o‘qitishning zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini joriy etish, yoshlarda kitobxonlikga boTgan qiziqishini oshirish, ularni har tamonlama yetuk, mustaqil fikrlovchi, intellektual salohiyatga ega bo‘lgan yosh avlodni tayyorlashdir. Ma’lumki, ta’limda o‘qitishning innovatsion didaktik vositalari ya'ni, audio, video, chizma grafika va animatsiyalar foydalanish, zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarining samarali usullarini qo‘llash muhim hisoblanadi. Jumladan, boshlang‘ich ta’limda o‘qitishning muhim vazifalardan biri o‘quvchilarni texnologiya darslarida mustaqil fikrlashga undashi, intellektual salohiyati yuqori bo‘lgan yosh avlodni tayyorlashdan iboratdir. Boshlang‘ich sinf texnologiya ta’limi darslaridagi ta’lim-tarbiyaviy vazifalar umumiy o‘rta ta’lim maktablaridagi texnologiya ta’limining umumiy vazifalaridan kelib chiqib, quyidagi ish turlarida amalga oshiriladi: a) qog‘oz va karton bilan ishlash; b) gazlama va tolali materiallar bilan ishlash; d) tabiiy va turli materiallar bilan ishlash; e) badiiy qurish-yasash va texnik modellashtirish.
 
 
Texnologiya darslari xavfsizlik texnikasi qoidalariga rioya qilgan holda tashkil 
etiladi. Boshlang‘ich sinf texnologiya darslarida o‘quvchilarni aqliy va jismoniy 
mehnat turlari, kasblar bilan tanishtirish, kasb tanlashga tayyorlash, mehnatni 
qadrlash, o‘quvchilarda dastlabki nazariy va amaliy mehnat tajribalarini hosil qilish, 
zamonaviy multimediali vositalar borasidagi bilimlari doirasini yanada kengaytirish, 
kishilar mehnati va mehnat jarayoniga nisbatan ijobiy munosabatda bo‘lishga 
tayyorlash, o‘ziga topshirilgan har qanday ishni chin yurakdan uddalay bilish, did-
farosatli hamda mehnat qurollari, vositalari, jarayonlari, hududiy ishlab 
chiqarishning asoslarini o‘rgatish, texnika va texnologiya ta’limi multimediali 
vositalar zamonaviy (texnologiya) asosida egallanayotgan kasb-hunar sohasi 
xususiyatlari, shu sohaning ilg‘or vakillari faoliyati bilan tanishtirish orqali kelajak 
hayotga tayyorlash nazarda tutiladi. 
Boshlang‘ich sinf texnologiya fanlarini, ilmiy-metodik adabiyotlarni o‘rganish 
natijalari shuni ko‘rsatadiki, texnologiya fani bo‘yicha o‘quv mashg‘ulotlarini 
o‘qitishning yangi usullaridan foydalanib, aniq amaliy ishlanmalarga tayangan holda 
tashkil etish lozim. Shundagina o‘quvchilarda kasb-hunar tushunchalarini 
shakllanish darajasi jadal kechadi. Bu esa, o‘z navbatida, boshlang‘ich ta’limda 
texnologiya ta’limi yo‘nalishidagi darsliklarning jiddiy ravishda qayta ishlab 
chiqilishini taqozo etadi. 
Kelgusida 
yaratiladigan 
o‘quv 
qo‘llanmalar, 
ayni 
paytda 
mavjud 
qo‘llanmalardan tuzilishi va mazmuni, o‘quv materiallarining takomillashganligi 
bilan farq qilishi lozim. Boshlang‘ich texnologiya ta’limi mazmunining asosiy 
tashkil etuvchilari hisoblangan fundamental va amaliy xarakterdagi o‘quv 
materiallari har bir ta’lim muassasasining ta’lim va ixtisoslik yo‘nalishidan kelib 
chiqadi. O‘quv materiallari milliy qadriyatlar zamirida yetakchi nazariya va 
qonuniyatlar atrofida umumlashtiriladi. Boshlang’ich ta’lim muassasalarida 
texnologiya ta’limi uchun har bir sinflarda 34 soatdan vaqt ajratilgan. Texnologiya 
ta’limi bo‘yicha mavjud bo‘lgan o‘quv reja, dasturlarni va darslik, o‘quv 
qo‘llanmalarni qiyosiy tahlil etish, ta’lim texnologiyalar asosida texnologiya 
ta’limini amalda joriy etish hamda predmetlararo bog‘lanish asosida texnologiya 
ta’limi o‘qitish usullarini o‘rganish shundan dalolat beradiki, o‘quvchilarda kasb-
hunar tushunchalarini shakllantirishga yo‘naltirilgan mashg‘ulotlar haligacha tashkil 
Texnologiya darslari xavfsizlik texnikasi qoidalariga rioya qilgan holda tashkil etiladi. Boshlang‘ich sinf texnologiya darslarida o‘quvchilarni aqliy va jismoniy mehnat turlari, kasblar bilan tanishtirish, kasb tanlashga tayyorlash, mehnatni qadrlash, o‘quvchilarda dastlabki nazariy va amaliy mehnat tajribalarini hosil qilish, zamonaviy multimediali vositalar borasidagi bilimlari doirasini yanada kengaytirish, kishilar mehnati va mehnat jarayoniga nisbatan ijobiy munosabatda bo‘lishga tayyorlash, o‘ziga topshirilgan har qanday ishni chin yurakdan uddalay bilish, did- farosatli hamda mehnat qurollari, vositalari, jarayonlari, hududiy ishlab chiqarishning asoslarini o‘rgatish, texnika va texnologiya ta’limi multimediali vositalar zamonaviy (texnologiya) asosida egallanayotgan kasb-hunar sohasi xususiyatlari, shu sohaning ilg‘or vakillari faoliyati bilan tanishtirish orqali kelajak hayotga tayyorlash nazarda tutiladi. Boshlang‘ich sinf texnologiya fanlarini, ilmiy-metodik adabiyotlarni o‘rganish natijalari shuni ko‘rsatadiki, texnologiya fani bo‘yicha o‘quv mashg‘ulotlarini o‘qitishning yangi usullaridan foydalanib, aniq amaliy ishlanmalarga tayangan holda tashkil etish lozim. Shundagina o‘quvchilarda kasb-hunar tushunchalarini shakllanish darajasi jadal kechadi. Bu esa, o‘z navbatida, boshlang‘ich ta’limda texnologiya ta’limi yo‘nalishidagi darsliklarning jiddiy ravishda qayta ishlab chiqilishini taqozo etadi. Kelgusida yaratiladigan o‘quv qo‘llanmalar, ayni paytda mavjud qo‘llanmalardan tuzilishi va mazmuni, o‘quv materiallarining takomillashganligi bilan farq qilishi lozim. Boshlang‘ich texnologiya ta’limi mazmunining asosiy tashkil etuvchilari hisoblangan fundamental va amaliy xarakterdagi o‘quv materiallari har bir ta’lim muassasasining ta’lim va ixtisoslik yo‘nalishidan kelib chiqadi. O‘quv materiallari milliy qadriyatlar zamirida yetakchi nazariya va qonuniyatlar atrofida umumlashtiriladi. Boshlang’ich ta’lim muassasalarida texnologiya ta’limi uchun har bir sinflarda 34 soatdan vaqt ajratilgan. Texnologiya ta’limi bo‘yicha mavjud bo‘lgan o‘quv reja, dasturlarni va darslik, o‘quv qo‘llanmalarni qiyosiy tahlil etish, ta’lim texnologiyalar asosida texnologiya ta’limini amalda joriy etish hamda predmetlararo bog‘lanish asosida texnologiya ta’limi o‘qitish usullarini o‘rganish shundan dalolat beradiki, o‘quvchilarda kasb- hunar tushunchalarini shakllantirishga yo‘naltirilgan mashg‘ulotlar haligacha tashkil
 
 
etilmagan. Shu bois texnologiya darslariga yangicha integratsion yondashgan holda 
darslarni tashkil etishni quyidagi darslar misolida ko‘rib chiqamiz. 
Qog‘oz va kartonni oddiy usullar bilan buklab usullari. (2-sinf) 
O‘qituvchiga tavsiya: Qog‘oz va kartonni oddiy va murakkab usullarda 
buklash. Qog‘oz va kartonlarni oddiydan murakkab usulda buklab, buklash chiziqlar 
grafikasi chiziqli shakllar va burchaklar hosil qilish. Buklash chiziqlari orqali qog‘oz 
va kartonlardan har xil maketlar yasash (mashina, daraxt, har xil gul shakllar, 
mushukcha, ot, quyoncha, sumkacha, soat, qayiqcha, xo‘tikcha, kitob, qo‘ziqorin, 
savatcha, kapalak, tuzdon, qurbaqa, oqqush, quloqli shapka, soyabonli shapka, 
qaldirg‘och). Boshlang‘ich sinflarda ta’limda texnologiya darslarini olib borilishi. 1-
soatlik dars ishlanmasi. 
Mavzu 
Qog‘oz va kartonni oddiy usullar bilan buklab usullari 
(2-sinf) 
Darsning maqsadi 
Ta’limiy maqsad: Cho‘lda yashovchi hayvonlar haqida 
tushuncha berish . Qog‘oz va kartonlardan buklash usulida 
mushukcha va xo‘tikcha shaklini yasash usullarini o‘rgatish. 
Tarbiyaviy maqsad: Hayvonlarga ozor bermaslik.Xavfsizlik 
qoidalariga rioya qilishni tarbiyalash. 
Rivojlantiruvchi maqsad: Kasb turlari haqida ma’lumot berish 
va qiziqishni shakllantirish. 
Darsning jihozlari 
Ko‘rgazmali vositalar: Multimediali vositalar, slaydlar. 
Ishjihozlari: Rangli qog‘oz va kartonlar to‘plami, qaychi, 
qalam, chizg‘ich, yelim, latta va ip. 
Darsni amalga 
oshirish 
texnologiyasi 
Uslub: Suhbat va savol-javob bayon qilish, tushuntirish, tahlil 
qilish, ko‘rgazmalilik, “Aqliy hujum”, amaliy ish. 
Shakl: Amaliy mashg‘ulot 
Baholash: 5 ballik tizimda baholash 
Darsni amalga 
oshirish bosqichlari 
Tashkiliy qism: 
7 daqiqa 
Darsga tayyor bo‘lish 
3 daqiqa 
Uy vazifalarini tekshirish 
10 daqiqa 
Asosiy qism: 
28 daqiqa 
Aqliy hujum 
10 daqiqa 
Yangi mavzu bayoni etish 3-daqiqa 
 
Amaliy ish 
10 daqiqa 
etilmagan. Shu bois texnologiya darslariga yangicha integratsion yondashgan holda darslarni tashkil etishni quyidagi darslar misolida ko‘rib chiqamiz. Qog‘oz va kartonni oddiy usullar bilan buklab usullari. (2-sinf) O‘qituvchiga tavsiya: Qog‘oz va kartonni oddiy va murakkab usullarda buklash. Qog‘oz va kartonlarni oddiydan murakkab usulda buklab, buklash chiziqlar grafikasi chiziqli shakllar va burchaklar hosil qilish. Buklash chiziqlari orqali qog‘oz va kartonlardan har xil maketlar yasash (mashina, daraxt, har xil gul shakllar, mushukcha, ot, quyoncha, sumkacha, soat, qayiqcha, xo‘tikcha, kitob, qo‘ziqorin, savatcha, kapalak, tuzdon, qurbaqa, oqqush, quloqli shapka, soyabonli shapka, qaldirg‘och). Boshlang‘ich sinflarda ta’limda texnologiya darslarini olib borilishi. 1- soatlik dars ishlanmasi. Mavzu Qog‘oz va kartonni oddiy usullar bilan buklab usullari (2-sinf) Darsning maqsadi Ta’limiy maqsad: Cho‘lda yashovchi hayvonlar haqida tushuncha berish . Qog‘oz va kartonlardan buklash usulida mushukcha va xo‘tikcha shaklini yasash usullarini o‘rgatish. Tarbiyaviy maqsad: Hayvonlarga ozor bermaslik.Xavfsizlik qoidalariga rioya qilishni tarbiyalash. Rivojlantiruvchi maqsad: Kasb turlari haqida ma’lumot berish va qiziqishni shakllantirish. Darsning jihozlari Ko‘rgazmali vositalar: Multimediali vositalar, slaydlar. Ishjihozlari: Rangli qog‘oz va kartonlar to‘plami, qaychi, qalam, chizg‘ich, yelim, latta va ip. Darsni amalga oshirish texnologiyasi Uslub: Suhbat va savol-javob bayon qilish, tushuntirish, tahlil qilish, ko‘rgazmalilik, “Aqliy hujum”, amaliy ish. Shakl: Amaliy mashg‘ulot Baholash: 5 ballik tizimda baholash Darsni amalga oshirish bosqichlari Tashkiliy qism: 7 daqiqa Darsga tayyor bo‘lish 3 daqiqa Uy vazifalarini tekshirish 10 daqiqa Asosiy qism: 28 daqiqa Aqliy hujum 10 daqiqa Yangi mavzu bayoni etish 3-daqiqa Amaliy ish 10 daqiqa
 
 
Kasblar bo‘yicha ma’lumot 
7 daqiqa 
Yakuniy qism: 
5 daqiqa 
O‘quvchilar ishini baholash 
5 daqiqa 
Topshiriqlar berish 
2daqiqa 
 
Amaliy ish bosqichlari o‘rganilgandan so‘ng, o‘quvchilarni kasb-hunarga 
yo‘naltirish ishlari olib boriladi. Baliqlar bilan shug‘ullanuvchi kasb egalari 
to‘g‘risida boshqotirma beriladi. O‘quvchilar boshqotirmani mustaqil bajaradilar. 
Masalan,belgilar o‘rniga harflarni qo‘yib baliq tutuvch kasb egasi nomini toping. 
Boshqotirma natijalari e’lon qilingan so‘ng, o‘quvchilarga baliqchi to‘g‘risida 
ma’lumotlar beriladi. 
Baliqchi fursat kutar, Baliqchi baliq 
tutar. Baliq tutish vaqti bor, Bunga berar 
e’tibor. Tashlar qarmoq yoki to‘r 
Ov bo‘lishi uchun zo‘r. 
Izlar baliq ko‘p joyni Daryo, ko‘l 
yoki soyni. Qayiqda daryo kezar Yaxshi 
ov joyin sezar. 
Xulosa qilib oladigan bo‘lsak, boshlang’ich sinflarda o‘quvchilarni texnologiya 
fanlariga bo‘lgan qiziqishini yuksaltirish bilim, ko‘nikma va malakalarni oshirish. 
Har bir dars mashg‘ulotida o‘quvchilarni kasblar bilan tanishtirish. Mehnatga 
qiziqish hamda insonparvarlikka, vatanparvarlikka, mehnatsevarlik va ota-onaga 
bo‘lgan muhabbatini shakllantirish. Zamonaviy texnika borasidagi bilimlari 
doirasini yanada kengaytirish, ularda o‘ziga topshirilgan vazifalarga mustaqil fikirlar 
asosida yondashish va uddalay bilish, o‘z ishini va o‘rtoqlarining ishlarini 
rejalashtirish hamda tashkil eta olishga o‘rgatish orqali kelajakdada yetuk bir kasb 
egasi bo‘lib yetishiga imkoniyatlar yaratib berishdir. 
Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi texnologiya ta’limi bo‘yicha ishlarni amalga 
oshirayotganda o‘quvchilar u yoki bu ishni bajarish natijasida qanday ko‘nikma, 
bilim va malakalarni egallashlarini aniq bilish kerak. Ana shunday holda o‘qituvchi 
sinf uchun shu vaqtda zarur bo‘lgan materiallarni tanlash imkoniyatiga ega bo‘ladi. 
Bu o‘rinda muhimi o‘quvchilar mazkur materiallarni tayyorlash jarayonida dastur 
nazarda tutgan bilim va malakalarni egallab olishlaridan iborat. Boshlang‘ich sinf 
texnologiya ta’limi darslaridagi ta’lim-tarbiyaviy vazifalar umumta’li m 
Kasblar bo‘yicha ma’lumot 7 daqiqa Yakuniy qism: 5 daqiqa O‘quvchilar ishini baholash 5 daqiqa Topshiriqlar berish 2daqiqa Amaliy ish bosqichlari o‘rganilgandan so‘ng, o‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirish ishlari olib boriladi. Baliqlar bilan shug‘ullanuvchi kasb egalari to‘g‘risida boshqotirma beriladi. O‘quvchilar boshqotirmani mustaqil bajaradilar. Masalan,belgilar o‘rniga harflarni qo‘yib baliq tutuvch kasb egasi nomini toping. Boshqotirma natijalari e’lon qilingan so‘ng, o‘quvchilarga baliqchi to‘g‘risida ma’lumotlar beriladi. Baliqchi fursat kutar, Baliqchi baliq tutar. Baliq tutish vaqti bor, Bunga berar e’tibor. Tashlar qarmoq yoki to‘r Ov bo‘lishi uchun zo‘r. Izlar baliq ko‘p joyni Daryo, ko‘l yoki soyni. Qayiqda daryo kezar Yaxshi ov joyin sezar. Xulosa qilib oladigan bo‘lsak, boshlang’ich sinflarda o‘quvchilarni texnologiya fanlariga bo‘lgan qiziqishini yuksaltirish bilim, ko‘nikma va malakalarni oshirish. Har bir dars mashg‘ulotida o‘quvchilarni kasblar bilan tanishtirish. Mehnatga qiziqish hamda insonparvarlikka, vatanparvarlikka, mehnatsevarlik va ota-onaga bo‘lgan muhabbatini shakllantirish. Zamonaviy texnika borasidagi bilimlari doirasini yanada kengaytirish, ularda o‘ziga topshirilgan vazifalarga mustaqil fikirlar asosida yondashish va uddalay bilish, o‘z ishini va o‘rtoqlarining ishlarini rejalashtirish hamda tashkil eta olishga o‘rgatish orqali kelajakdada yetuk bir kasb egasi bo‘lib yetishiga imkoniyatlar yaratib berishdir. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi texnologiya ta’limi bo‘yicha ishlarni amalga oshirayotganda o‘quvchilar u yoki bu ishni bajarish natijasida qanday ko‘nikma, bilim va malakalarni egallashlarini aniq bilish kerak. Ana shunday holda o‘qituvchi sinf uchun shu vaqtda zarur bo‘lgan materiallarni tanlash imkoniyatiga ega bo‘ladi. Bu o‘rinda muhimi o‘quvchilar mazkur materiallarni tayyorlash jarayonida dastur nazarda tutgan bilim va malakalarni egallab olishlaridan iborat. Boshlang‘ich sinf texnologiya ta’limi darslaridagi ta’lim-tarbiyaviy vazifalar umumta’li m
 
 
maktablaridagi texnologiya ta’limining umumiy vazifalaridan kelib chiqib, quyidagi 
mashg‘ulot turlari jarayonida amalga oshiriladi: 
1-4-sinflar uchun 
1. 
Qog‘oz va karton bilan ishlash 
2. 
Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash 
3. 
Tabiiy va turli materiallar bilan ishlash 
4. 
Badiiy qurish-yasash va texnik modellashtirish. 
Ta'limga innovatsion yondashuv o'quv jarayonini shunday tashkil etish 
imkonini beradiki, dars shunchaki o'yin-kulgi yoki o'yinga aylanmasdan, bola uchun 
ham qiziqarli, ham foydali bo'ladi. Va, ehtimol, aynan shunday darsda, Tsitseron 
aytganidek, "tinglovchining ko'zlari so'zlovchining ko'ziga qarshi yonadi". 
“Innovatsion ta’lim” nima va uning xususiyatlari qanday? 
Pedagogik mezon sifatida “yangilik” ta’rifi keng tarqalgan bo‘lib, odatda 
“innovatsiya”, “yangilik” tushunchalariga qisqartiriladi. Shu bilan birga, lotin tilidan 
aniq tarjimada innovatsiya "yangi" emas, balki "yangiga" degan ma'noni anglatadi. 
Aynan shu semantik yuk o'tgan asrning oxirida J.Botkin tomonidan "innovatsion" 
atamasiga kiritilgan. U bu usulning "didaktik portreti" ning asosiy xususiyatlarini 
belgilab berdi, u o'quvchining o'z-o'zini takomillashtirish, mustaqil ravishda yechim 
izlash va yangi vaziyatda birgalikdagi faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan. 
Innovatsion ta'limning dolzarbligi quyidagilardan iborat: 
- ta'limni insonparvarlashtirish konsepsiyasiga muvofiqligi; 
- o‘qitish tizimidagi rasmiyatchilik, avtoritar uslubni yengish; 
- o'quvchiga yo'naltirilgan ta'limdan foydalanish; 
- talabaning ijodiy salohiyatini ochib berish uchun sharoitlarni izlash; 
- zamonaviy jamiyatning mustaqil ijodiy faoliyatga bo'lgan ijtimoiy-madaniy 
ehtiyojlarini qondirish. 
Innovatsion ta'lim quyidagi texnologiyalarga asoslanadi: 
- ta'limni rivojlantirish; 
- muammoli ta'lim; 
- tanqidiy fikrlashni rivojlantirish; 
- ta'limga tabaqalashtirilgan yondashuv; 
- sinfda muvaffaqiyatga erishish vaziyatini yaratish. 
maktablaridagi texnologiya ta’limining umumiy vazifalaridan kelib chiqib, quyidagi mashg‘ulot turlari jarayonida amalga oshiriladi: 1-4-sinflar uchun 1. Qog‘oz va karton bilan ishlash 2. Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash 3. Tabiiy va turli materiallar bilan ishlash 4. Badiiy qurish-yasash va texnik modellashtirish. Ta'limga innovatsion yondashuv o'quv jarayonini shunday tashkil etish imkonini beradiki, dars shunchaki o'yin-kulgi yoki o'yinga aylanmasdan, bola uchun ham qiziqarli, ham foydali bo'ladi. Va, ehtimol, aynan shunday darsda, Tsitseron aytganidek, "tinglovchining ko'zlari so'zlovchining ko'ziga qarshi yonadi". “Innovatsion ta’lim” nima va uning xususiyatlari qanday? Pedagogik mezon sifatida “yangilik” ta’rifi keng tarqalgan bo‘lib, odatda “innovatsiya”, “yangilik” tushunchalariga qisqartiriladi. Shu bilan birga, lotin tilidan aniq tarjimada innovatsiya "yangi" emas, balki "yangiga" degan ma'noni anglatadi. Aynan shu semantik yuk o'tgan asrning oxirida J.Botkin tomonidan "innovatsion" atamasiga kiritilgan. U bu usulning "didaktik portreti" ning asosiy xususiyatlarini belgilab berdi, u o'quvchining o'z-o'zini takomillashtirish, mustaqil ravishda yechim izlash va yangi vaziyatda birgalikdagi faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan. Innovatsion ta'limning dolzarbligi quyidagilardan iborat: - ta'limni insonparvarlashtirish konsepsiyasiga muvofiqligi; - o‘qitish tizimidagi rasmiyatchilik, avtoritar uslubni yengish; - o'quvchiga yo'naltirilgan ta'limdan foydalanish; - talabaning ijodiy salohiyatini ochib berish uchun sharoitlarni izlash; - zamonaviy jamiyatning mustaqil ijodiy faoliyatga bo'lgan ijtimoiy-madaniy ehtiyojlarini qondirish. Innovatsion ta'lim quyidagi texnologiyalarga asoslanadi: - ta'limni rivojlantirish; - muammoli ta'lim; - tanqidiy fikrlashni rivojlantirish; - ta'limga tabaqalashtirilgan yondashuv; - sinfda muvaffaqiyatga erishish vaziyatini yaratish.
 
 
Innovatsion ta'limning asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat: 
- ijodkorlik (ijodkorlikka yo'naltirilganlik); 
- tizimdagi bilimlarni o'zlashtirish; 
- darsning noan'anaviy shakllari; 
- ko'rinishdan foydalanish. 
Og'zaki o'qitish usullarini qo'llashda mehnat ta'limi o'qituvchisi ularga 
qo'llaniladigan umumiy pedagogik talablarga amal qilishi kerak. 
Hikoya. O'qituvchi tomonidan o'quv materialini ma'lum bir ketma-ketlikda 
taqdim etish. Ushbu taqdimot boshqa usullar bilan to'ldirilsa, masalan, armatura 
namoyishi yoki jihozlarning ishlashini namoyish qilish samaraliroq bo'ladi. 
Tushuntirish. Ba'zi mehnat ta'limi o'qituvchilari tushuntirish va hikoyani 
farqlamaydilar, garchi ular orasida farq bor. Hikoyadan farqli o'laroq, tushuntirish 
talabalarni o'rganilayotgan masalalar bilan kengroq tanishtirishni o'z ichiga oladi. 
Mehnat ta'limida tushuntirishning quyidagi turlaridan foydalanish maqsadga 
muvofiqdir: operativ - o'rganilayotgan har bir operatsiyani izchil tushuntirish; 
istiqbol - mehnat vazifasini bajarish bilan bog'liq barcha operatsiyalarni tushuntirish: 
kombinatsiyalangan - operativ va istiqbolli tushuntirishlarning kombinatsiyasi. 
Hikoya-ma'ruza. Bu usul so'nggi paytlarda, asosan, talabalarga etarlicha keng 
nazariy ma'lumot berish talab qilinadigan hollarda qo'llanilmoqda. 
Hikoya - ma'ruza shunday qurilganki, material qat'iy ketma-ketlikda taqdim 
etiladi va maktab o'quvchilarining e'tibori asosiy masalalarga qaratiladi. 
Hikoya singari, hikoya-ma'ruza ham turli diagrammalar, diagrammalar va 
boshqalar bilan tasvirlangan bo'lishi tavsiya etiladi. 
O'qitish usuli (og'zaki va yozma). Yo'riqnoma - bu ish topshirig'ini bajarish 
uchun bilimlarni qo'llash ko'nikma va ko'nikmalarini rivojlantirish yo'llari, vositalari 
va usullarini ko'rsatadigan tushuntirish. Og'zaki ta'limning ahamiyati, birinchidan, 
uning qisqaligida, ikkinchidan, o'quvchilarga ish usullari, operatsiyalari va yangi 
texnologik jarayonlarning mohiyatini ochib beradigan va eng oqilona mehnat 
usullari va usullarini ko'rsatadigan ma'lum mazmun bilan to'yinganligidadir.  
Maktab o`quvchilarini mehnatga o`rgatish metodikasida og`zaki (kirish, joriy, 
yakuniy) va yozma ko`rsatmalar farqlanadi. 
Innovatsion ta'limning asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat: - ijodkorlik (ijodkorlikka yo'naltirilganlik); - tizimdagi bilimlarni o'zlashtirish; - darsning noan'anaviy shakllari; - ko'rinishdan foydalanish. Og'zaki o'qitish usullarini qo'llashda mehnat ta'limi o'qituvchisi ularga qo'llaniladigan umumiy pedagogik talablarga amal qilishi kerak. Hikoya. O'qituvchi tomonidan o'quv materialini ma'lum bir ketma-ketlikda taqdim etish. Ushbu taqdimot boshqa usullar bilan to'ldirilsa, masalan, armatura namoyishi yoki jihozlarning ishlashini namoyish qilish samaraliroq bo'ladi. Tushuntirish. Ba'zi mehnat ta'limi o'qituvchilari tushuntirish va hikoyani farqlamaydilar, garchi ular orasida farq bor. Hikoyadan farqli o'laroq, tushuntirish talabalarni o'rganilayotgan masalalar bilan kengroq tanishtirishni o'z ichiga oladi. Mehnat ta'limida tushuntirishning quyidagi turlaridan foydalanish maqsadga muvofiqdir: operativ - o'rganilayotgan har bir operatsiyani izchil tushuntirish; istiqbol - mehnat vazifasini bajarish bilan bog'liq barcha operatsiyalarni tushuntirish: kombinatsiyalangan - operativ va istiqbolli tushuntirishlarning kombinatsiyasi. Hikoya-ma'ruza. Bu usul so'nggi paytlarda, asosan, talabalarga etarlicha keng nazariy ma'lumot berish talab qilinadigan hollarda qo'llanilmoqda. Hikoya - ma'ruza shunday qurilganki, material qat'iy ketma-ketlikda taqdim etiladi va maktab o'quvchilarining e'tibori asosiy masalalarga qaratiladi. Hikoya singari, hikoya-ma'ruza ham turli diagrammalar, diagrammalar va boshqalar bilan tasvirlangan bo'lishi tavsiya etiladi. O'qitish usuli (og'zaki va yozma). Yo'riqnoma - bu ish topshirig'ini bajarish uchun bilimlarni qo'llash ko'nikma va ko'nikmalarini rivojlantirish yo'llari, vositalari va usullarini ko'rsatadigan tushuntirish. Og'zaki ta'limning ahamiyati, birinchidan, uning qisqaligida, ikkinchidan, o'quvchilarga ish usullari, operatsiyalari va yangi texnologik jarayonlarning mohiyatini ochib beradigan va eng oqilona mehnat usullari va usullarini ko'rsatadigan ma'lum mazmun bilan to'yinganligidadir. Maktab o`quvchilarini mehnatga o`rgatish metodikasida og`zaki (kirish, joriy, yakuniy) va yozma ko`rsatmalar farqlanadi.
 
 
Mehnatni o'rgatish darsidagi kirish brifingi o'qituvchiga butun maktab 
o'quvchilari uchun aniq mehnat texnikasini namoyish etish uchun mo'ljallangan. 
Shuning uchun o'qituvchining ish joyi baland bo'lishi, ekran, kerakli jihozlar, doska, 
ko'rgazmali qurollar uchun javon bilan jihozlangan bo'lishi kerak. 
Ish usullarini shaxsan ko'rsatib, o'qituvchi talabalardan mahsulotlarga 
qo'yiladigan barcha texnik talablarga qat'iy rioya qilishni, xavfsizlik qoidalariga 
rioya qilishni talab qiladi, chizmalar va texnik hujjatlardan qanday foydalanishni 
tushuntiradi, amaliy ishni nazariy bilimlar bilan bog'lashni o'rgatadi, eng ko'p 
uchraydigan xatolarni ko'rsatadi. va ularning ko'rinishini ogohlantiradi. 
Brifingning davomiyligi o'rganilayotgan materialga qarab belgilanadi. 
O'qituvchilarni mehnatga o'rgatish amaliyotida ikkita ekstremal holat mavjud: 
ba'zi o'qituvchilar o'zlarini takrorlashni istamay, mavzuni o'rganishdan oldin faqat 
birinchi darsda kirish brifingini o'tkazadilar: boshqalar uchun kirish brifing 
ko'pincha darsning muhim qismini egallaydi. dars. 
To'liq brifing faqat talabalar yangi ish bilan tanishtirilganda kerak bo'ladi. 
Ammo agar to'liq o'qitish ko'p marta takrorlansa, bu nafaqat o'qish vaqtini keraksiz 
yo'qotishga, balki talabalar hamma narsani tayyor holda olishga odatlanishiga olib 
keladi. To'liq bo'lmagan ko'rsatma ularni ko'proq o'ylashga, mustaqil ishlashga 
majbur qiladi. Shunday qilib, o'qitishning to'liqlik darajasi mehnat operatsiyalarini 
o'zlashtirishning mazmuni, bosqichi va davriga qarab, shuningdek, ma'lum sinf 
(guruh) o'quvchilarining nazariy va amaliy tayyorgarlik darajasini hisobga olgan 
holda belgilanadi. Bu erda shablon bo'lmasligi kerak, lekin siz kirish brifingining 
taxminiy konturini tasvirlashingiz mumkin. 
Barcha holatlarda, kirish brifingini o'tkazar ekan, o'qituvchi talabalarni ijodiy 
fikrlashga va faol amaliy harakatlar qilishga undaydigan muammoli vaziyatlarni 
yaratishga intilishi kerak. 
Kirish brifingining maqsadlaridan biri maktab o'quvchilarining bilimlari amaliy 
mashg'ulotlarni bajarish uchun etarli yoki yo'qligini tekshirishdir. Agar bu bilim 
etarli bo'lmasa, unda brifing davomida bo'shliq yo'q qilinadi. 
Kirish brifingi, hatto eng yaxshi tarzda o'tkazilgan bo'lsa ham, maktab 
o'quvchilari tomonidan ish topshirig'ini to'g'ri bajarishiga hali kafolat bermaydi. 
Shuning uchun, kirish brifingidan so'ng odatda davom etuvchi brifing o'tkaziladi. 
Mehnatni o'rgatish darsidagi kirish brifingi o'qituvchiga butun maktab o'quvchilari uchun aniq mehnat texnikasini namoyish etish uchun mo'ljallangan. Shuning uchun o'qituvchining ish joyi baland bo'lishi, ekran, kerakli jihozlar, doska, ko'rgazmali qurollar uchun javon bilan jihozlangan bo'lishi kerak. Ish usullarini shaxsan ko'rsatib, o'qituvchi talabalardan mahsulotlarga qo'yiladigan barcha texnik talablarga qat'iy rioya qilishni, xavfsizlik qoidalariga rioya qilishni talab qiladi, chizmalar va texnik hujjatlardan qanday foydalanishni tushuntiradi, amaliy ishni nazariy bilimlar bilan bog'lashni o'rgatadi, eng ko'p uchraydigan xatolarni ko'rsatadi. va ularning ko'rinishini ogohlantiradi. Brifingning davomiyligi o'rganilayotgan materialga qarab belgilanadi. O'qituvchilarni mehnatga o'rgatish amaliyotida ikkita ekstremal holat mavjud: ba'zi o'qituvchilar o'zlarini takrorlashni istamay, mavzuni o'rganishdan oldin faqat birinchi darsda kirish brifingini o'tkazadilar: boshqalar uchun kirish brifing ko'pincha darsning muhim qismini egallaydi. dars. To'liq brifing faqat talabalar yangi ish bilan tanishtirilganda kerak bo'ladi. Ammo agar to'liq o'qitish ko'p marta takrorlansa, bu nafaqat o'qish vaqtini keraksiz yo'qotishga, balki talabalar hamma narsani tayyor holda olishga odatlanishiga olib keladi. To'liq bo'lmagan ko'rsatma ularni ko'proq o'ylashga, mustaqil ishlashga majbur qiladi. Shunday qilib, o'qitishning to'liqlik darajasi mehnat operatsiyalarini o'zlashtirishning mazmuni, bosqichi va davriga qarab, shuningdek, ma'lum sinf (guruh) o'quvchilarining nazariy va amaliy tayyorgarlik darajasini hisobga olgan holda belgilanadi. Bu erda shablon bo'lmasligi kerak, lekin siz kirish brifingining taxminiy konturini tasvirlashingiz mumkin. Barcha holatlarda, kirish brifingini o'tkazar ekan, o'qituvchi talabalarni ijodiy fikrlashga va faol amaliy harakatlar qilishga undaydigan muammoli vaziyatlarni yaratishga intilishi kerak. Kirish brifingining maqsadlaridan biri maktab o'quvchilarining bilimlari amaliy mashg'ulotlarni bajarish uchun etarli yoki yo'qligini tekshirishdir. Agar bu bilim etarli bo'lmasa, unda brifing davomida bo'shliq yo'q qilinadi. Kirish brifingi, hatto eng yaxshi tarzda o'tkazilgan bo'lsa ham, maktab o'quvchilari tomonidan ish topshirig'ini to'g'ri bajarishiga hali kafolat bermaydi. Shuning uchun, kirish brifingidan so'ng odatda davom etuvchi brifing o'tkaziladi.
 
 
Amaldagi yo'riqnoma to'g'ridan-to'g'ri talabaning ish joyida individual asosda 
beriladi va talabalar tomonidan ish usullarini amalga oshirishda, ish joyini tashkil 
etishda va hokazolarda yo'l qo'yilgan kamchiliklar va kamchiliklarni tahlil qilish 
imkonini beradi. 
Joriy murabbiylik quyidagilarni o'z ichiga oladi: 
- maktab o'quvchilari tomonidan asosiy va yordamchi mehnat usullari, 
harakatlar, operatsiyalarning to'g'ri bajarilishini aniqlash; 
- maktab o'quvchilari mehnatining intensivligi va sifat ko'rsatkichlarini nazorat 
qilish; 
- ehtimoliy nikohning oldini olish; 
- xavfsizlik qoidalarini buzish xavfini tushuntirish. 
Joriy brifing odatda ish joyiga ekskursiya paytida o'tkaziladi. O'qituvchi maktab 
o'quvchilarining ishini kuzatib, zarurat tug'ilganda darhol qo'shimcha tushuntirishlar 
beradi, ish usullarini ko'rsatadi, maktab o'quvchilarining harakatlarini to'g'rilaydi, 
ularni mustaqil harakatlar qilishga undaydi, ular yo'l qo'ygan xatolarning oldini oladi 
yoki tuzatadi. 
Pedagogik amaliyot joriy brifing uchun boshqa tavsiyalarni ham ishlab chiqdi, 
masalan: 
- 
maktab 
o‘quvchilarining 
mehnatiga 
alohida 
ehtiyoj 
bo‘lmaganda 
aralashmaslik, shuningdek, nazoratni ish oxirigacha qoldirmaslik, operativ nazoratni 
yanada kengroq qo‘llash; 
- maktab o'quvchilarini to'g'ri qilinmagan narsa uchun "jazolashga" 
shoshilmaslik kerak, buni qanday qilish kerakligini ko'rsatgan ma'qul; 
- esda tutingki, nit terish maktab o'quvchilarini asabiylashtiradi, ularning o'ziga 
bo'lgan ishonchini pasaytiradi va yordamdan ko'ra zarar keltiradi; 
- maktab o'quvchilarini muvaffaqiyatsizlikda ayblashga shoshilmang, balki 
sababni aniqlash; 
- talabani maqtashni unutmang - har qanday muvaffaqiyatni qayd etish kerak, 
lekin shu bilan birga maqtovga loyiq bo'lishi kerakligini unutmaslik kerak; 
- talabaga xatoni tuzatish bo'yicha darhol ko'rsatma bermasligingiz kerak, balki 
uning o'zi xatoni tushunishi va anglashi va uni bartaraf etish va oldini olish yo'lini 
topishiga ishonch hosil qiling; 
Amaldagi yo'riqnoma to'g'ridan-to'g'ri talabaning ish joyida individual asosda beriladi va talabalar tomonidan ish usullarini amalga oshirishda, ish joyini tashkil etishda va hokazolarda yo'l qo'yilgan kamchiliklar va kamchiliklarni tahlil qilish imkonini beradi. Joriy murabbiylik quyidagilarni o'z ichiga oladi: - maktab o'quvchilari tomonidan asosiy va yordamchi mehnat usullari, harakatlar, operatsiyalarning to'g'ri bajarilishini aniqlash; - maktab o'quvchilari mehnatining intensivligi va sifat ko'rsatkichlarini nazorat qilish; - ehtimoliy nikohning oldini olish; - xavfsizlik qoidalarini buzish xavfini tushuntirish. Joriy brifing odatda ish joyiga ekskursiya paytida o'tkaziladi. O'qituvchi maktab o'quvchilarining ishini kuzatib, zarurat tug'ilganda darhol qo'shimcha tushuntirishlar beradi, ish usullarini ko'rsatadi, maktab o'quvchilarining harakatlarini to'g'rilaydi, ularni mustaqil harakatlar qilishga undaydi, ular yo'l qo'ygan xatolarning oldini oladi yoki tuzatadi. Pedagogik amaliyot joriy brifing uchun boshqa tavsiyalarni ham ishlab chiqdi, masalan: - maktab o‘quvchilarining mehnatiga alohida ehtiyoj bo‘lmaganda aralashmaslik, shuningdek, nazoratni ish oxirigacha qoldirmaslik, operativ nazoratni yanada kengroq qo‘llash; - maktab o'quvchilarini to'g'ri qilinmagan narsa uchun "jazolashga" shoshilmaslik kerak, buni qanday qilish kerakligini ko'rsatgan ma'qul; - esda tutingki, nit terish maktab o'quvchilarini asabiylashtiradi, ularning o'ziga bo'lgan ishonchini pasaytiradi va yordamdan ko'ra zarar keltiradi; - maktab o'quvchilarini muvaffaqiyatsizlikda ayblashga shoshilmang, balki sababni aniqlash; - talabani maqtashni unutmang - har qanday muvaffaqiyatni qayd etish kerak, lekin shu bilan birga maqtovga loyiq bo'lishi kerakligini unutmaslik kerak; - talabaga xatoni tuzatish bo'yicha darhol ko'rsatma bermasligingiz kerak, balki uning o'zi xatoni tushunishi va anglashi va uni bartaraf etish va oldini olish yo'lini topishiga ishonch hosil qiling;
 
 
- siz hech qachon - o'qituvchi o'quvchilarning o'zlari qila oladigan ishni 
qilmasligingiz kerak, chunki bu ularni topshirilgan vazifaga mas'uliyatsiz 
munosabatda bo'lishga odatlantiradi. 
O'qituvchi dars tugashidan oldin har bir o'quvchining ishini tekshirishi, bajarish 
foizini yoki ishlash me'yorlarini belgilashi va uning ishini baholashi kerak. 
Bajarilgan ishlarni tahlil qilishda maktab o‘quvchilarining o‘zlari ishtirok etishi 
ularning mas’uliyati va mustaqilligini oshiradi. 
Keyin o'qituvchi yakuniy brifingga o'tadi. Yakuniy brifing uchun material, 
shuningdek, dars davomida maktab o'quvchilari tomonidan turli xil mehnat 
vazifalarini bajarishini kuzatish (bu eng muhimi). Agar talabalardan birortasi 
xavfsizlik qoidalarini buzgan bo'lsa, bu haqda butun guruh xabardor qilinadi. 
O'qituvchi o'quvchilarning ko'nikma va malakalarni egallashda qanchalik oldinga 
siljishini qayd etadi. 
Yozma brifing 
Amaliyot shuni ko'rsatdiki, kirish guruhi brifingidan so'ng yangi texnikani 
o'rganishda ba'zi talabalar darhol qo'shimcha individual ko'rsatmalarga muhtoj. 
O'qituvchi har doim ham o'quvchilarga tez yordam ko'rsatish imkoniyatiga ega emas 
va ular o'qish vaqtlarini behuda o'tkazishadi. Yozma brifinglardan foydalanish 
barcha talabalarga kirish brifingidan so'ng darhol ishga kirishish imkonini beradi. 
Maktab o'quvchilarini mehnatga o'rgatishda yozma ko'rsatmalarning quyidagi 
turlari ko'pincha qo'llaniladi: o'quv ko'rsatma va o'quv operativ kartasi; o'quv kartasi 
- topshiriq. 
Muayyan harakatlarni o'rgatish uchun o'quv ko'rsatma kartasi tuziladi: 
nayranglar, o'tishlar, pozitsiyalar, o'rnatish va umuman operatsiyalarni bajarish. U 
texnologik jarayonning butun tuzilishining eng to'liq dekodlanishini o'z ichiga oladi. 
Bunday xaritalar asosan laboratoriyalarda, o'quv ustaxonalarida va ishlab 
chiqarish 
mashg'ulotlarida 
guruh 
va 
individual 
o'qitish 
maqsadlarida 
foydalaniladigan barcha o'quv mashg'ulotlari uchun tuziladi. 
O'quv yo'riqnomalarini tuzishda ular ishni ketma-ket murakkablashtirish va har 
bir muntazam ishda nafaqat yangi, balki, birinchi navbatda, o'zlashtirilgan mehnat 
texnikasini kiritish tamoyillariga asoslanadi, ularni mustahkamlash uchun ularni tez-
tez takrorlash talab etiladi. 
- siz hech qachon - o'qituvchi o'quvchilarning o'zlari qila oladigan ishni qilmasligingiz kerak, chunki bu ularni topshirilgan vazifaga mas'uliyatsiz munosabatda bo'lishga odatlantiradi. O'qituvchi dars tugashidan oldin har bir o'quvchining ishini tekshirishi, bajarish foizini yoki ishlash me'yorlarini belgilashi va uning ishini baholashi kerak. Bajarilgan ishlarni tahlil qilishda maktab o‘quvchilarining o‘zlari ishtirok etishi ularning mas’uliyati va mustaqilligini oshiradi. Keyin o'qituvchi yakuniy brifingga o'tadi. Yakuniy brifing uchun material, shuningdek, dars davomida maktab o'quvchilari tomonidan turli xil mehnat vazifalarini bajarishini kuzatish (bu eng muhimi). Agar talabalardan birortasi xavfsizlik qoidalarini buzgan bo'lsa, bu haqda butun guruh xabardor qilinadi. O'qituvchi o'quvchilarning ko'nikma va malakalarni egallashda qanchalik oldinga siljishini qayd etadi. Yozma brifing Amaliyot shuni ko'rsatdiki, kirish guruhi brifingidan so'ng yangi texnikani o'rganishda ba'zi talabalar darhol qo'shimcha individual ko'rsatmalarga muhtoj. O'qituvchi har doim ham o'quvchilarga tez yordam ko'rsatish imkoniyatiga ega emas va ular o'qish vaqtlarini behuda o'tkazishadi. Yozma brifinglardan foydalanish barcha talabalarga kirish brifingidan so'ng darhol ishga kirishish imkonini beradi. Maktab o'quvchilarini mehnatga o'rgatishda yozma ko'rsatmalarning quyidagi turlari ko'pincha qo'llaniladi: o'quv ko'rsatma va o'quv operativ kartasi; o'quv kartasi - topshiriq. Muayyan harakatlarni o'rgatish uchun o'quv ko'rsatma kartasi tuziladi: nayranglar, o'tishlar, pozitsiyalar, o'rnatish va umuman operatsiyalarni bajarish. U texnologik jarayonning butun tuzilishining eng to'liq dekodlanishini o'z ichiga oladi. Bunday xaritalar asosan laboratoriyalarda, o'quv ustaxonalarida va ishlab chiqarish mashg'ulotlarida guruh va individual o'qitish maqsadlarida foydalaniladigan barcha o'quv mashg'ulotlari uchun tuziladi. O'quv yo'riqnomalarini tuzishda ular ishni ketma-ket murakkablashtirish va har bir muntazam ishda nafaqat yangi, balki, birinchi navbatda, o'zlashtirilgan mehnat texnikasini kiritish tamoyillariga asoslanadi, ularni mustahkamlash uchun ularni tez- tez takrorlash talab etiladi.
 
 
Hozirgi kunda ta’lim jarayonida interfaol uslublar (innovatsion pedagogik va 
axborot texnologiyalari)dan foydalanib, ta’limning samaradorligini ko‘tarishga 
bo‘lgan qiziqish, e’tibor kundan-kunga kuchayib bormoqda. Zamonaviy 
texnologiyalar qo‘llanilgan mashg’ulotlar o‘quvchilar egallayotgan bilimlarni 
o‘zlari qidirib topishlariga, mustaqil o‘rganib, tahlil qilishlariga, hatto xulosalarni 
ham o‘zlari keltirib chiqarishlariga qaratilgan. O‘qituvchi bu jarayonda shaxs va 
jamoaning rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi, 
shu bilan bir qatorda, boshqaruvchilik, yo‘naltiruvchilik vazifasini bajaradi. Bunday 
o‘quv jarayonida o‘quvchi asosiy figuraga aylanadi. 
Pedagog - olimlarning yillar davomida ta’lim tizimida Nega o‘qitamiz? Nimani 
o‘qitamiz? Qanday o‘qitamiz? savollariga javob izlash bilan bir qatorda qanday qilib 
samarali va natijali o‘qitish mumkin? - degan savoliga ham javob qidirdilar. 
Ta’limning bugungi vazifasi o‘quvchilarni kun sayin ortib borayotgan 
axborot — ta’lim muhiti sharoitida mustaqil faoliyat ko‘rsata olish, turli sohalarda 
zamonaviy axborot texnologiyalarini samarali qo‘llash va axborot oqimidan oqilona 
foydalanishga o‘rgatishdan iborat. So’nggi yillarda ta’lim tizimiga shiddat bilan 
kirib kelayotgan yangi pedagogik texnalogiyalar, innovatsiyalar, yangi-yangi 
pedagogik-psixologik tushunchalar, interfaol metodlarni ta’lim beruvchi tomonidan 
o’zlashtirilib va qo’llanib borilishi ta’lim mazmunini tubdan o’zgartirib yubordi 
desak mubolag’a bo’lmaydi. 
Zamonaviy o’qituvchi dars jarayonida “aktyor” emas “rejissyor” bo’lishi kerak. 
U o’z o’quvchilarini fanga ijodkorlik bilan qarashlarini tashkil etish, ularda 
izlanuvchanlik xususiyatlarini shakllantirish, shuningdek yangi pedagogik 
texnologiyalardan foydalangan holda darsni tashkil etishi kerak. Buning uchun esa 
o’qituvchi yangi ta’lim usullari va me’todlarini bilishi, dars jarayonida ulardan 
samarali foydalanishi maqsadga muvofiq. 
Jamiyatning axborotlashuvi ta’lim tizimida uzluksiz innovatsiyalarni talab 
etadi. Bugun har qanday uslub darhol eskirishi va yangi metodlar bilan boyitilishi 
mumkin. Dunyoning turli mamlakatlarida ko‘plab tadqiqotchilar tomonidan ta’limda 
innovatsiyalarni qo‘llash bo‘yicha izlanishlar olib borilgan. Ularda «innovatsiya», 
«interfaol usullar», «innovatsion texnologiyalar» to‘g‘risida yaxshi axborotlar 
to‘plangan, biroq axborot texnologiyalarini ta’lim muassasalarida o‘rgatish 
Hozirgi kunda ta’lim jarayonida interfaol uslublar (innovatsion pedagogik va axborot texnologiyalari)dan foydalanib, ta’limning samaradorligini ko‘tarishga bo‘lgan qiziqish, e’tibor kundan-kunga kuchayib bormoqda. Zamonaviy texnologiyalar qo‘llanilgan mashg’ulotlar o‘quvchilar egallayotgan bilimlarni o‘zlari qidirib topishlariga, mustaqil o‘rganib, tahlil qilishlariga, hatto xulosalarni ham o‘zlari keltirib chiqarishlariga qaratilgan. O‘qituvchi bu jarayonda shaxs va jamoaning rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi, shu bilan bir qatorda, boshqaruvchilik, yo‘naltiruvchilik vazifasini bajaradi. Bunday o‘quv jarayonida o‘quvchi asosiy figuraga aylanadi. Pedagog - olimlarning yillar davomida ta’lim tizimida Nega o‘qitamiz? Nimani o‘qitamiz? Qanday o‘qitamiz? savollariga javob izlash bilan bir qatorda qanday qilib samarali va natijali o‘qitish mumkin? - degan savoliga ham javob qidirdilar. Ta’limning bugungi vazifasi o‘quvchilarni kun sayin ortib borayotgan axborot — ta’lim muhiti sharoitida mustaqil faoliyat ko‘rsata olish, turli sohalarda zamonaviy axborot texnologiyalarini samarali qo‘llash va axborot oqimidan oqilona foydalanishga o‘rgatishdan iborat. So’nggi yillarda ta’lim tizimiga shiddat bilan kirib kelayotgan yangi pedagogik texnalogiyalar, innovatsiyalar, yangi-yangi pedagogik-psixologik tushunchalar, interfaol metodlarni ta’lim beruvchi tomonidan o’zlashtirilib va qo’llanib borilishi ta’lim mazmunini tubdan o’zgartirib yubordi desak mubolag’a bo’lmaydi. Zamonaviy o’qituvchi dars jarayonida “aktyor” emas “rejissyor” bo’lishi kerak. U o’z o’quvchilarini fanga ijodkorlik bilan qarashlarini tashkil etish, ularda izlanuvchanlik xususiyatlarini shakllantirish, shuningdek yangi pedagogik texnologiyalardan foydalangan holda darsni tashkil etishi kerak. Buning uchun esa o’qituvchi yangi ta’lim usullari va me’todlarini bilishi, dars jarayonida ulardan samarali foydalanishi maqsadga muvofiq. Jamiyatning axborotlashuvi ta’lim tizimida uzluksiz innovatsiyalarni talab etadi. Bugun har qanday uslub darhol eskirishi va yangi metodlar bilan boyitilishi mumkin. Dunyoning turli mamlakatlarida ko‘plab tadqiqotchilar tomonidan ta’limda innovatsiyalarni qo‘llash bo‘yicha izlanishlar olib borilgan. Ularda «innovatsiya», «interfaol usullar», «innovatsion texnologiyalar» to‘g‘risida yaxshi axborotlar to‘plangan, biroq axborot texnologiyalarini ta’lim muassasalarida o‘rgatish
 
 
samaradorligini orttirish bo‘yicha aniq tavsiyalar yetarli emas. Ta’lim jarayoniga 
innovatsiyalarni qo‘llash bugungi kunda quyidagi vazifalarni amalga oshirishni talab 
etadi: 
o‘quv fanining aniq maqsadini aniqlash; 
fanning hajmi va mazmunini aniqlash; 
zarur bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va tavsiya etish; 
fanning moddiy va texnik ta’minotini yaratish; 
ta’lim oluvchilarning xususiyatlarini o‘rganish; 
o‘qituvchining tayyorgarligi va dars mashg‘ulotini loyihalash. 
Yuqoridagi vazifalar ichida eng muhimi, bu o‘quv jarayonini tashkil etish 
uchun eng maqbul bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va uni amaliyotda 
samarali qo’llashdir. Interfaol usullardan foydalanish, barkamol va komil shaxslarni 
tarbiyalash uchun xizmat qiladi. 
Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o’qitishning zamonaviy metodlari keng 
qo’llanilmoqda. O’qitishning zamonaviy metodlarini qo’llash o’qitish jarayonida 
yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Bu metodlarni har bir darsning 
didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq. An’anaviy dars 
shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan turli-
tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o’zlashtirish darajasi o’sishiga 
olib keladi. 
Interfaol metodlar deganda – ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va 
mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi 
bo’lgan metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo’llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim 
oluvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida 
ishtirok etadi. Ta’lim oluvchi markazda bo’lgan yondashuvning foydali jihatlari 
quyidagilarda namoyon bo’ladi: 
ta’lim samarasi yuqoriroq bo’lgan o’qish-o’rganish; 
ta’lim oluvchining yuqori darajada rag’batlantirilishi; 
ilgari orttirilgan bilimlarning ham e’tiborga olinishi; 
ta’lim jarayoni ta’lim oluvchining maqsad va extiyojlariga muvofiqlashtirilishi; 
ta’lim oluvchining tashabbuskorligi va mas’uliyatining qo’llab-quvvatlanishi; 
amalda bajarish orqali o’rganilishi; 
samaradorligini orttirish bo‘yicha aniq tavsiyalar yetarli emas. Ta’lim jarayoniga innovatsiyalarni qo‘llash bugungi kunda quyidagi vazifalarni amalga oshirishni talab etadi: o‘quv fanining aniq maqsadini aniqlash; fanning hajmi va mazmunini aniqlash; zarur bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va tavsiya etish; fanning moddiy va texnik ta’minotini yaratish; ta’lim oluvchilarning xususiyatlarini o‘rganish; o‘qituvchining tayyorgarligi va dars mashg‘ulotini loyihalash. Yuqoridagi vazifalar ichida eng muhimi, bu o‘quv jarayonini tashkil etish uchun eng maqbul bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va uni amaliyotda samarali qo’llashdir. Interfaol usullardan foydalanish, barkamol va komil shaxslarni tarbiyalash uchun xizmat qiladi. Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o’qitishning zamonaviy metodlari keng qo’llanilmoqda. O’qitishning zamonaviy metodlarini qo’llash o’qitish jarayonida yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Bu metodlarni har bir darsning didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq. An’anaviy dars shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan turli- tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o’zlashtirish darajasi o’sishiga olib keladi. Interfaol metodlar deganda – ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo’lgan metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo’llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida ishtirok etadi. Ta’lim oluvchi markazda bo’lgan yondashuvning foydali jihatlari quyidagilarda namoyon bo’ladi: ta’lim samarasi yuqoriroq bo’lgan o’qish-o’rganish; ta’lim oluvchining yuqori darajada rag’batlantirilishi; ilgari orttirilgan bilimlarning ham e’tiborga olinishi; ta’lim jarayoni ta’lim oluvchining maqsad va extiyojlariga muvofiqlashtirilishi; ta’lim oluvchining tashabbuskorligi va mas’uliyatining qo’llab-quvvatlanishi; amalda bajarish orqali o’rganilishi;