Texnologiya darslarida STEM ta’limi
Reja:
1. «STEAM – ta’lim» va uning komponentlari
2. «STEAM – ta’lim» ning asosiy pedagogik tamoyillari
Texnologiyalarning
jadal
rivojlanishi
kelgusida
faoliyati
yuqori
texnologiyalar bilan “IT” mutaxassislar, “big data” mutaxassislari, dasturchilar
kasblariga talab katta bo‘ladi. Bu kabi ijtimoiy buyurtmaga ta’lim tizimi
robototexnika, dasturlash, modellashtirish (STEAM) to‘garaklari sonining ortishi
bilan javob qilmoqda. Biroq ilmiy-texnik bilimlar yetarli emasligi haqida fikr tobora
ko‘p takrorlanmoqda. Kelgusida “4K” deb nom olgan XXI asr ko‘nikmalariga talab
ortadi. Bu ko‘nikmalarni faqat laboratoriyalarda yoki ma’lum matematik
algoritmlarni bilish orqali egallab bo‘lmaydi. Aynan shuning uchun ham
mutaxassislar STEAM-fanlarni ko‘proq va tez-tez o‘qishlariga to‘g‘ri kelmoqda.
«STEAM – ta’lim»ning asosiy komponentlarini joriy qilish har bir umumta’lim
maktabida alohida iqtidorli bolalarni aniqlash uchun eng yaxshi muhitni yaratishga
ko‘mak beradi. «STEAM – ta’lim» XXI asr innovatsion texnologiyalariga
asoslangan, maqsadi bolalarda yangi tipdagi fikrlashni rivojlantirish bo‘lgan yangi
ta’lim tizimidir. Bu –an’anaviy o‘qitish metodikasidan farq qiladigan va ijodiy
hamda tahliliy ko‘nikmalarni rivojlantirishga asoslangan tamomila yangicha
yondashuvdir.
STEM asosida mazkur tushunchaning yangi variantlari shakllandi, ulardan
tobora keng tarqalganlari STEAM (Science – tabiiy fanlar, Technology –
texnologiyalar, Engineering – texnik ijodkorlik, Art – san’at, Mathematics –
matematika) hamda STREM (fan, texnologiyalar, robot texnikasi, injeneriya va
matematika) hisoblanadi.«STEAM – ta’lim» komponentlari quyidagilardan iborat:
fanlararo integrativ yondashuv; ilmiy-texnik bilimlardan real hayotda foydalanish;
tanqidiy fikrlash; o‘z kuchiga ishonchni tarbiyalash; faol kommunikatsiya va
jamoaviy ish; texnik fanlarga qiziqishni rivojlantirish; loyihalarga kreativ va
innovatsion yondashuv; texnik ijodkorlikka motivatsiyani rivojlantirish; kasbga erta
yo‘naltirish.Mazkur yondashuv asosidagi batafsil ko‘rib chiqamiz.U nimasi bilan
an’anaviy ta’limdan farq qiladi va bola tafakurini qanday rivojlantiradi? Masalan,
ikkinchi sinf o‘quvchilariga “Atrof-muhit” mavzusi quyidagicha taqdim qilinadi.
Avval bolalar qisqa hujjatli filmni ko‘radi, mavzuga oid ta’limiy o‘yinlarni
o‘ynaydi, o‘qituvchi bilan birga maxsus topshiriqlarni bajaradi. Ularda turli tirik
mavjudotlar va tabiiy zonalar haqida tasavvur hosil bo‘ladi, ular shu mavzuga
rasmlar chizadi yo turli narsalar yasaydi, shu tariqa tajriba yo‘li bilan bilim oladi.
Keyin ular har bir mavzuni alohida o‘rganadi: audioyozuvlarni tinglaydi, internetdan
kerakli saytlarni ko‘radi, bu mustaqil tayyorgarlik vaqti hisoblanadi. Keyin bolalar
mavzuni qanchalik tushunganini aniqlash uchun test o‘tkaziladi, faqat shundan
keyin o‘quvchilar o‘zi audio yoki videomateriallar tayyorlaydi yoki o‘zining blogida
atrof – olam mavzusida insho, bayon yozadi. Bu bosqich mazmun yaratish deb
yuritiladi. So‘nggi qadam – butun sinf birgalikda atrof-muhitdagi o‘zgarishlar:
aynan havoga zararli gazlar chiqarishni kamaytirish haqida 10 daqiqalik videoni
suratga oladi. Bu bosqichda bolalar o‘zining mavzuga oid bilimlarini (hamma
o‘rganganlarini) namoyish qiladi.
Albatta, «STEAM – ta’lim»yondashuvi an’anaviysidan anchagina farq
qilishini ko‘rib turibmiz:bolalar mustaqil tayyorgarlikka ko‘p vaqt ajratadi,
muammolarni topish va ularni mustaqil hal qilishga o‘rganadi.
Bolalar muvaffaqiyatli yo muvaffaqiyatsiz o‘quv tajribasi bilan o‘rtoqlashadi,
loyihalar va ma’lum muammolarni hal qilish ustida birgalikda ishlaydi. Pirovardida,
«STEAM – ta’lim» yondashuvda, o‘qituvchi tomonidan berilgan materialni yod
olishga emas avvalo, o‘quv ko‘nikmalarini rivojlantirishga e’tibor qaratiladi. Uning
asosini yangi g‘oyalarni yaratish qobiliyati, mustaqil tayyorgarlik ko‘nikmalari,
hamkorlikdagi ish, doimiy ravishda xatolar ustida ishlash va o‘quv masalalarini hal
qilish tashkil etadi. «STEAM – ta’lim» yondashuvning asosiy g‘oyasi shunday:
amaliyot xuddi nazariy bilim kabi muhim, ya’ni o‘qiyotib nafaqat miya, balki
qo‘llarni ham ishlatish lozim. Faqat sinf ichida o‘qitish jadal o‘zgarayotgan
olamning ortidan quvib yetolmaydi. «STEAM – ta’lim»yondashuvning asosiy farqi
ko‘plab predmetlarni muvaffaqiyatli o‘zlashtirish uchun bolalar nafaqat miyasi,
balki qo‘llaridan ham foydalanadi. Olinayotgan bilimlarni ular mustaqil “kashf
etadi”.
«STEAM – ta’lim» yondashuv nafaqat ta’lim metodi, balki tafakkur tarzi
ham. Ushbu ta’lim muhitida bolalar bilim oladi va shu vaqtning o‘zida undan
foydalanishga o‘rganadi. Shu sababli ular katta bo‘lgach, real dunyoda hayotiy
muammo bilan to‘qnash kelib, bu atrof-muhitning ifloslanishi yoki global iqlim
o‘zgarishi bo‘lsin, bu kabi murakkab muammolarni faqat turli sohalarga oid bilimlar
yordamida va birgalikda ishlab hal qilish mumkinligini tushunib yetadi. Bu o‘rinda
birgina fandan olingan bilimlarga tayanish yetarli bo‘lmaydi.
«STEAM – ta’lim» yondashuv ta’lim va o‘qitishga qarashlarni o‘zgartiradi.
Amaliy qobiliyatlarga urg‘u berib, o‘quvchilar o‘z iroda kuchi, ijodiy salohiyati,
egiluvchanligini rivojlantiradi, boshqalar bilan hamkorlikka o‘rganadi. Bu ko‘nikma
va bilimlar asosiy o‘quv vazifalari, ya’ni butun ta’lim tizimi qaysi tomonga
intilishini anglatadi.Bu texnologiya bo‘yicha ishlashning muhim xususiyati – aynan
STEAM–loyiha ustida jamoaviy ishlash miyaning ijod, hissiyotlar uchun javob
beradigan o‘ng yarim sharini ishga solish imkonini beradi. Bu texnologiya bo‘yicha
muvaffaqiyatli loyiha ishlariga ko‘plab misollar keltirish mumkin.
Agarki biz boshlang‘ich ta’limdano‘quvchilarimizni hayotga tayyorlar
ekanmiz, ularga keyinchalik baribir kundalik hayotining bir qismiga aylanadigan
qurollarni qo‘llashga ruxsat berishimiz kerak. Bunda «STEAM – ta’lim» dan
foydalanib ishni tashkil qilishda quyidagi asosiy pedagogik tamoyillarni hisobga
olish zarur:
–integrativlik (ta’lim maqsadi, mazmuni, shakl va metodlarini belgilaydigan
o‘qitish jarayoni komponentlarining o‘zaro aloqadorligi nazarda tutiladi);
–onglilik va faollik (ma’lum va noma’lum o‘rtasida muayyan mantiqiy
aloqalarni belgilash, predmet va hodisalar o‘rtasida sabab-oqibat aloqadorliklarni
tushunishni ta’minlaydigan ta’lim oluvchining individual xususiyatlarini hisobga
oladigan bilimlar bilan ishlashni nazarda tutadi);