Texnologiya darslarida xorijiy ta‘lim tizimidan foydalanish
Reja:
1.Xorijiy mamlakatlar ta’lim tizimi.
2.Texnologiya ta’limining ahamiyati va mohiyati.
3.Modulli ta’lim tizimining mohiyati
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Muammoli o’qitish, ”SINKVEYN”
texnologiysi, FSMU texnologiyasi, SWOT tahlil, Shvetsariya ta’limi.
Islohotlarimizdan ko‘zlangan maqsad va Prezidentimiz siyosatining bosh
omillaridan biri teran fikrlovchi, o‘z mustaqil dunyoqarashiga ega bo‘lgan iqtidorli
yoshlarni qo‘llab quvvatlash va tarbiyalashdir. SHuning uchun zamonaviy talablar
asosida ta’lim mazmunini boyitish, rivojlangan Evropa davlatlari (Germaniya,
Angliya, Fransiya, Kanada), Osiyo mamlakatlari (Yaponiya, Janubiy Koreya) va
Amerika Qo‘shma SHtatlari kabi davlatlarning o‘quv, o‘quv - uslubiy, ilmiy -
tadqiqot jarayonlari, modulli ta’lim tizimi mohiyati, Evropa yagona ta’lim muhiti
(Bolonya jarayoni), modulli - kredit tizimi mohiyati, ESTS kreditlari, uning asosiy
tamoyillari va xususiyatlari haqidagi pedagogik kadrlarining kasbiy kompitentlilik
darajasini raqobatbardosh ta’lim tizimi doirasida shakllantirish muhim ahamiyat
kasb etadi
XXI asrda O‘zbekistonning iqtisodiy rivojlanish modelini shakllantirishning
muhim sharti hisoblangan innovatsion faoliyatni keng ko‘lamda tatbiq etish, ilmiy
bilimlarni, yangi texnologiyalarni qo‘llash malakasini egallash bevosita
texnologiya fanini bilishlariga va kundalik hayotda qo‘llay olishlariga erishish,
o‘quvchilarda mantiqiy va ijodiy fikrlashni shakllantirish, ularni yozma va og‘zaki
muloqot me’yorlarini egallashga hamda o‘z - o‘zini boshqarish va tuta bilishga
o‘rgatish uchun ta’lim tizimining debochasi bo‘lgan boshlang‘ich sinflarda sifatli
ta’limiy faoliyatni tashkil etishga alohida e’tibor qaratish lozim bo‘ladi.
Uzluksiz ta’lim tizimida ro‘y berayotgan o‘zgarishlar ta’lim falsafasi,
didaktika ta’lim nazariyasi paradigmalari uzluksizligini ta’minlash, umumiy o‘rta
ta’lim maktablari boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari kompetentliligi, ijodkorligi,
mustaqilligini rivojlantirish, innovatsiyalarni baholay olishi hamda o‘z faoliyatiga
tatbiq etishi, shuningdek, innovatsion ta’lim texnologiyalaridan unumli foydalanish
uchun maqbul sharoitlar yaratishga tizimli yondashuvni talab qiladi.
Quyida biz rivojlangan xorijiy davlatlarda ta’lim tizimni tashkil qilish
masalalariga to‘xtalamiz. Dunyodagi barcha yangiliklar va yuksalishlar sari
intilish, eng so‘nggi yutuqlardan foydalanish va ularni yanada rivojlantirish - bu
yapon xalqining azaliy milliy odatlariga aylanib qolgan. Bugungi kunda Yaponiya
dunyodagi barcha davlatlar uchun ochiq va xalqaro hamkorlik maydonida faol
ishtirok etib kelmoqda. Yaponiya - juda tez rivojlanayotgan davlat bo‘lib, aqliy
imkoniyatlaridan foydalanuvchi fan va texnikani qo‘llash siyosati asosan
yaponlarning tabiatan mehnatsevarlik va ishbilarmonligidan dalolat bersa, bolalarni
ijodkorlik, mustaqillik, erkin fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish uchun, shart -
sharoitlar yaratish vazifalari yapon tarbiyasining ilmiy asosi bo‘lib xizmat qiladi.
Psixologik adabiyotlar tahlilidan bilamizki, 7 yoshgacha inson bilimlarni 70%
ni, qolgan 30% ni butun qolgan umri davomida o‘zlashtirar ekan. Mazkur teoriyaga
yapon xalqi jiddiy e’tibor qaratgan bo‘lib, ularda maktabgacha tarbiya odatda
oiladan boshlanadi. Milliy mintalitetimiz nuqtai nazari doirasida
solishtirganimizda, yapon ayollari uchun onalik birinchi o‘rinda turadi.
Yaponlar bolaning erta voyaga yetishi tarafdoridirlar. Ular bolalarning yosh
xususiyatlariga qarab tarbiyaning barcha jihatlariga urg‘u beradi. Masalan, 1
yoshda – o‘ziga ishonch hissini uyg‘otish, 2 yoshda – amaliy san’at qo‘l mehnatini
ko‘rsatish, 3 yoshda – burch hissini tarbiyalash, 4 yoshda – yaxshilik va yovuzlikni
farqlashga o‘rgatish. Yаpon tajribasidan kelib chiqib aytish mumkinki, 5 yoshda –
liderlik xislatlarini tarbiyalash, mustaqillikka, reja tuzish va ularni bajarishga
o‘rgatish, bolalarda qiziqishlariga doir yo‘nalishlarni belgilab olish uchun, eng
muhimi o‘zgalar oldida maqsadlarini ifoda qilishga o‘rganishlari uchun katta
e’tibor berilgan. O‘rta maktabda xanlar doimiy emas, ular yangi sharoitlarga tezroq
ko‘nikish uchun har 5 oyda o‘zgartirib turiladi. Yaponiya bog‘chalariga 3-5
yoshdagi bolalar qabul qilinadi. Bolalar bog‘chalarining maqsadi bolalarning aqliy
va jismoniy qobiliyatlarini rivojlantirish, mustaqillik va ichki tartib ko‘nikmalarini
tarbiyalash, jamiyat hodisalariga to‘g‘ri munosabatda bo‘la olishni o‘rgatishdan
iborat. Shuningdek, matematik savodxonlik, og‘zaki nutq, so‘zlarni to‘g‘ri
qo‘llashni o‘rgatishga ham katta e’tibor beriladi. Ertaklar, kitoblar, musiqa, sport
o‘yinlari, rassomlik kabi shaxsning ijodiy xususiyatlariga qiziqish uyg‘otiladi.
Yaponiyada maktabga 6 yoshdan boriladi. Boshlang‘ich maktabga 6 yoshdagi
yapon bolalarning 99 % qatnaydi. 99 % yapon boshlang‘ich maktablari davlat
tasarrufida, 1 % - xususiy. O‘quv rejasiga yapon tili, gumanitar fanlar, arifmetika
kabilar kiradi. Maktablarda o‘qitish dasturi o‘zgaruvchan, lekin Ta’lim vazirligi
tasdiqlagan standartlarga asoslanadi. Boshlang‘ich ta’limni moliyalashtirish,
o‘qituvchilar bilan ta’minlash, maktab dasturlarini yaratish mahalliy hokimiyat
zimmasida. Boshlang‘ich ta’limda bolalar davlat hisobidagi 1945 ta kandji
ieroglifdan 1006 tasini yod olishi kerak.
Boshlang‘ich ta’lim “syogakko” quyidagi vazifalarni hal qiladi:
-o‘quvchilarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash, vataniga, o‘z qadriyatlariga
hurmat hissini o‘rgatish;
-o‘quvchilarni xalqaro hamkorlik ruhida tarbiyalash;
-ona tilidan to‘g‘ri foydalanish;
-iqtisodiy tarbiya berish;
Yuqori o‘rta maktabda yapon tili, matematika, tabiiyot, jamiyatshunoslik va
boshqa majburiy umumta’lim fanlariga qo‘shimcha holda o‘quvchilar tanlov
bo‘yicha fanlarni taklif qiladilar, bu ingliz tili, yoki boshqa chet tillar, shuningdek,
texnik va maxsus fanlar bo‘lishi mumkin.
Germaniya Federativ Respublikasi ta’lim tizimi bir necha bosqichni o‘z ichiga
oladi: elementar ta’lim: maktab ta’limining 1- bosqichiga tegishli bo‘lib,
maktabgacha muassasalar kiradi. Asosan bular bolalar bog‘chalari, tayyorlov
sinflari va kirish guruhlari bo‘lib, bu yerlarga bolalarning qatnashishi 3 yil
davomida ota-onalar xohishiga ko‘ra ixtiyoriydir.
Ta’limning birinchi bosqichi. (Primastufe) boshlang‘ich maktab, unga 6
yoshdan qatnay boshlaydi. O‘qish muddati 4 yil, Berlin va Brandenburgda 6 yil.
Bu bosqichdagi ta’limning maqsadi – bolalarga ta’limning ikkinchi bosqichidagi u
yoki bu maktabda ta’limni davom ettirishga imkon beruvchi asosiy bilimlarni
berishdan iborat.
Ta’limning ikkinchi bosqichi (Sekundastufe I) “yo‘nalishli bosqich” deb
nomlanuvchi bosqichdir, unda bolalarni ularning iqtidoriga ko‘ra o‘quv
muassasalarining kerakli turiga yo‘naltiradi: asosiy maktablar, real maktablar,
gimnaziyalar, kompleks maktablar. O‘quvchilar ta’lim haqidagi attestatni real va
asosiy maktablarni bitirgachgina olishadi. Respublikamizda har yili 1 sentyabrda
maktabga ilk qadam qo‘ygan bolalar uchun “Prezident sovg‘asi” berilgani kabi
Germaniyada boshlang‘ich sinf o‘quvchisiga ilk o‘qish kuni shirinliklar va kerakli
maktab qurollaridan iborat “maktab sovg‘asi (kulyok)” beriladi. Germaniyada
majburiy maktab ta’limi 6 yildan 19 yilni o‘z ichiga oladi, demak maktabda ta’lim
umuman olganda 13 yilni tashkil etadi. Boshlang‘ich maktab-ta’lim tizimining
poydevori hisoblanadi. Bu ta’lim bosqichining vazifasi – bolalarga ta’limni davom
ettirishga imkon beruvchi bilimlar asosini berishdir. Boshlang‘ich maktabdan so‘ng
o‘quvchilar yo‘nalish bosqichidagi maktablarga o‘tadilar. Germaniyada o‘rta
maktab tiplari: asosiy, real, aralash maktablar va gimnaziyalar. O‘quvchilar ularga
tavsiya etilgan o‘quv yo‘nalishlaridan bitta asosiysini tanlab olish imkoniga ega.
Bu tabiiy-matematik, texnik, lingvistik, ijtimoiy-iqtisodiy, ijtimoiy-tibbiy, musiqiy-
badiiy yo‘nalish bo‘lishi mumkin. Boshlang‘ich sinflarda umumta’lim bilimlarni
kengaytirish va chuqurlashtirish va shular asosida o‘quvchilarni zamonaviy
ma’lumotlarni olish va qayta ishlashning ilmiy metodlari bilan tanishtirish, oliy
o‘quv yurtida muvaffaqiyatli o‘qish uchun zarur bo‘lgan shart-sharoitlarni
yaratishdan iborat.Germaniyada boshlahg`ich sinflarda texnologiya fanini
o`qitishda alohida e`tibor qaratiladi. Texnologiya fanini o`qitish jarayonida
o`quvchilari mustaqil va ijodiy fikrlashga o`rgatib boriladi. Bu fan maxsus
jihozlangan sinflarda o`tkaziladi.
Janubiy Koreya Respublikasi ko‘plab tadqiqotchilarning diqqatini o‘ziga
tortmoqda, sababi bu davlat postindustrial sivilizatsiya yutuqlarini egallagan Osiyo
– Tinch okeani regionining noyob davlatlaridan biridir. Koreyaliklar bajarilishi
shart bo‘lgan asosiy vazifa - o‘z an’anaviy madaniyatini saqlash, siyosiy va
ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarni o‘z madaniy-siyosiy identivlik, Sharqning an’anaviy
qadriyatlari va markazlari bilan bog‘lashga intilish deb hisoblaydilar. Bu
davlatning ta’lim tizimi YUNISEF ekspertlari xulosasiga ko‘ra sanoati rivojlangan
davlatlar ichida “eng samaralisi” deb tan olingan. Ko‘pchilikning yagona fikricha,
Janubiy Koreyaning iqtisodiyoti va texnikadagi yutuqlari “inson resursiga
investitsiyani to‘g‘ri tikkanligida” deb ta’kidlashadi. Ko‘p rivojlanayotgan
davlatlarda ta’lim bugungi kunda jamiyatning faqat sarf-harajatlar sohasi emas,
balki asosiy ishlab chiqaruvchi kuchiga aylandi. Ya’ni, ta’lim raqobatbardosh,
jiddiy moliyaviy mablag‘larni olib keluvchi soha bo‘lishi kerakligi isbotlandi.
Ta’limning deyarli 1- bosqichiyoq davlat va iqtisodiyotning rivojlanishiga
qaratilgan bo‘lishi kerak. Faqat bilim olish uchungina emas, balki olingan
bilimlarni amaliyotda samarali qo‘llash uchun o‘qish zarur.
Koreya o`qituvchilarining fikricha 3 yoshgacha bog’chaga brogan bolalarning
fanlarni qabul qilishi, uydan to’g’ri kelgan bolalarning qabul qilishidan yaxshiroq.
Yasli bog’chaga qatnab kelgan bolalar faolroq, qiziquvchan, o’zlashtirish darajasi
yuqori bo’ladi.
Darhaqiqat, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev
aytganlaridek, bolalar tarbiyasi jarayoniga o’z ishini puxta biladigan, malakali va
har bir bolaga individual yondasha oladigan pedagog kadrlarni jalb qilgan holda,
ularni go’dakligidan ongi va tafakkurini to’g’ri shakllantirib bormasak, kelajakda
yuksak saviya, bilim va ma’naviyatga ega bo’lgan barkamol avlodni tarbiyalash
qiyin bo’ladi. (O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev raisligida
14 fevral 2018 yil maktabgacha ta’lim tizimini isloh qilish va rivojlantirish
bo’yicha
ko’rilayotgan
chora-tadbirlar
natijadorligi
tahliliga
bag’ishlanganvideoselektordan).
Koreyada davlat tasarrufidagi boshlang‘ich maktablardan tashqari qator
xususiy maktablar ham mavjud. Bu maktablarning o‘quv dasturlari davlat
maktablari o‘quv dasturlariga birmuncha mos keladi, lekin o‘qitish yuqori darajada
amalga oshiriladi. Masalan, kam sonli o‘quvchilarga ko‘p o‘qituvchilarning jalb
etilishi, qo‘shimcha fanlarning kiritilishi, umuman ta’limning yuqori standartlarga
egaligi va h.k. Shu bois ko‘pchilik ota-onalar o‘z farzandlarini xususiy maktabga
berishga intiladilar. Lekin bunday maktablarda o‘qish narxining balandligi ota-
onalarni o‘ylantirib qo‘yadi. Boshlang‘ich maktabni bitirgan o‘quvchilar keyingi
bosqichlarga imtixonsiz o‘tadilar .Kanadaliklarning eng muhim yutuqlaridan biri -
bu ularning ta’lim tizimidir. Ilg‘or universitet va kollejlardagi ta’lim sifati juda
yuqori va Kanada diplomlari butun dunyoda tan olinadi. Xalqaro reytingda Kanada
ta’limi AQSHdan keyin ikkinchi o‘rinda turadi.
Rivojlangan mamlakatlardagi ta’lim tizimini oladigan bo‘lsak Angliyada
bolalarning maktab yoshi o‘rtasa 5-6 yosh bo‘lib, bolalar sinfda o‘ynaydilar,
mashg‘ulotlar bilan shug‘ullanadilar, ovqatlanadilar. Hamma mashg‘ulotni birta
murabbiy olib boradi. Bolalar ko‘proq ochiq havoda sayr qilishadi.
Fransiya boshlang‘ich maktablarida ta’lim mazmuni ona tili va adabiyoti
hamda matematikadan iborat asosiy, tarix, geografn, aholishunoslik, tabiiy fanlar,
texnologiya fani, jismoniy va estetik tarbiya kabi yordamchi predmetlarga
bo‘linadi. Xuddi shunday Shvetsariyada ham texnologiya fanini o`qitishda
o`quvchilar ijodkorligini oshirish maqsadida sinf xonlarini uy ko`rinishida bezab
qo`yishadi. Bunday jihozlanishda o`quvchilar o`larini uylaridagiday his qilib
mustaqil fikrlashlari uchun zamin yaratiladi.
Shvetsariya va O’zbekistonda boshlang’ich sinflarda Texnologiya fanini
o’qitish holati.
1-slayd. Shetsariyada boshlang’ich ta’limda tahsil olish 4 yoshdan boshlanadi.
Har bir maktab oldida
2-slayd. O’zbekiston Respublikasida boshlang’ich ta’lim uzluksiz ta’limning 2-
bo’gini ya’ni yosh bolalar uchun tayyorlov bo’limlari tashkil qilingan. Hozirgi
kunda Shetsariyada maktabgacha ta’lim muassasalari birlashtirilib,2 yillik majburiy
maktabgacha ta’lim joriy etilishi jarayoni bormoqda. maktabgacha ta’limdan
keying o’rinda turadi. Boshlang’ich ta’limga 6-7 yoshdan qabul qilinadi.
Maktabgacha ta’lim muassasalariga qatnamagan bolalar uchun maktablar qoshida
tayyorlav o’quv kurslari tashkil qilingan.O’zbekistonda YUNISEF tashkiloti
tomonidan 2011-yildan “BILIMDON” dasturi asosida qisqartirilgan guruhlarda
bolalarni maktabga tayyorlash ishlari olib borildi. Bunda bolalarga boshlahg’ich
mehnat elementlari o’rgatiladi.
3-slayd. Shetsariyada boshlang’ich ta’lim maktablari majburiy va bepul.
Boshlang’ich ta’lim jarayoni 6 yilni tashkil etadi. Boshlang’ich ta’lim maktablarida
bolalarni qabul qilishda hech qanday test topshiriqlari va imtihonlar qabul
qilinmaydi. Boshlang’ich maktabda o’quv dasturi jami 23-32 soatni tashkil etadi.