Ilmiybaza.uz
TEXNOLOGIYA DARSLARINI TASHKIL ETISH METODIKASI
Reja:
1. Texnologiya dasturi tashkil etish
2. Texnologiya darslari ish rejasi bilan tanishish
3. Dars ishlanmasini tuzish texnologiyasi
4. .Amaliy mashg’ulot uchun dars ishlanmasini tuzish Texnologiya dasturi
tashkil etish
Ilmiybaza.uz
Dars ishlanmasaini tuzish bosqichlari
1. Kirish qismi – mavzu nechanchi yil o’qitilayotganligi o’quvchilarning o’sish
darajasiga qarab, vaqt jahitdan xiyla uzun yoki qisqa bo’lishi mumkin. Kirish qismi
o’quvchilarni emotsional qiziqtirishi o’quvchi ishlashi lozim bo’lgan biror mehnat
ob’ektini namoyish qilishda go’zallik hissini o’yg’otish lozim.
O’qituvchining ko’rsatmasi – ko’rsatmalikning xilma-xil vositalarini (karton,
maket, ish protsessining bajarilishi keng tasvirlangan shit kabilarni) qo’llab
o’qituvchi darsini bu bosqichida o’quv ishning maqsadiga eng muvofiq izchilligi
bilan tanishtiradi.
O’quvchilarni topshiriqni mustaqil bajarishi – darsning asosiy qismi bo’lib, unga
darsning 2/3 hatto 3/4 ulushi ajratiladi. Bu bosqichda o’qituvchi o’quvchilarni diqqat
bilan kuzatib turadi, ularning ishlariga boshchilik qiladi, ish harakatlaridagi ish
holatlari, asboblardan foydalanishdagi xatolar va kamchiliklarni kuzatadi. Bordi-yu
ish o’quvchilarga qiyinlik qilsa, o’qituvchi o’quvchilarga o’zi bajariyotgan
operatsiyalarga e’tibor berib turishini va uning harakatiga o’xshatib asta-sekin
harakat qilishini aytadi.
a) O’qituvchining ko’rsatmalariga qanday amal qilmoqda.
b) O’quvchilarning mehnat madaniyati va sanitariya-gigiena ko’nikmalari qanday.
v) Material qanday saqlanmoqda, o’quvchilar asboblarni qanday to’g’ri
ishlatmoqdalar.
g) O’quvchilar o’z usullarini qay darajada o’qib oladilar.
Tekshirish va qat’iy baho qo’yish asosida ishni hisobga olish.
O’qituvchi har bir bolaning ishini qisqa tavsiflab jurnalga bah qo’yadi. (
o’quvchilarga yorliq etiketkasi qilib tayyorlangan buyumni yopishtiradilar, yorliqqa
ishning tugallangan vaqti, necha soat vaqt sarflaganligi, bajaruvchining familiyasi
va ismi, sinfi aniq ko’rsatiladi.
Uy vazifasini tushuntirish - darsning bu bosqichida darsda bajarilgan topshiriqning
yakuni bilan bog’liq, o’qituvchi har bir o’quvchining faoliyatiga baho qo’yib,
Ilmiybaza.uz
ishdagi kamchilik tomonlarini ko’rsatadi va uyga berilgan topshiriqni tushntirish
davomida xatolarni tuzatish uchun qo’shimcha ko’rsatmalar beradi.
“Assesment” texnikasi
TEST
1. Texnologiya darslarida axloqiy tarbiya.
A. O’quvchilarni mehnat natijalariga hurmat
bilan yondashishlari nazarda tutiladi.
B. Bolalarga jamoada ishlani, o’zaro do’stona
yordamni,
ijodiy
tashabbuskorlikni,
tashkilotchilik
qobiliyatlarini
namoish
qilishdan iborat.
V.
Mehnat ta’limi
va
tarbiyasi
bilan
o’quvchilarni mehnatga tayyorlash.
G. O’quvchilarni mehnat kishilariga va
mehnat natijalariga yaxshi munosabatda
bo’lish.
2. Texnologiya darslarida ish joyini to’g’ri
tashkil qilish.
A. Stol ustiga salfetka yozib, ung tomoniga
kerakli asbob uskunalar chap tomoniga kerakli
materiallar to’plami, old tomoniga chiqindilar
uchun quticha, yelim va sochiq.
B. Stol ustiga qog’oz yozib darsga kerakli
bo’lgan buyumlarni tayyorlab qo’yish.
V. Bolalarni harakatlariga halaqit qilmaydigan
qilib darsga kerakli
narsalarni tayyorlab qo’yish.
G.Sanitariya-gigiena,
texnika
xavfsizligi,
to’g’ri o’tirish qoidasiga amal qilish. 0-5 ball
MUAMMOLI VAZIYAT
Darsida
talabalar
oraliq
nazorat topshiriqlarini amaliy
bajarish
uchun
ish
ish
materiallari va ish qurollari
olib
kelish
kerak.
Lekin
talabalarning ko’pchiligi bu
narsalarni olib kelishmagan.
Oraliq
nazoratni
hamma
talabalar shu vaqtda bajarish
kerak.
Bunday
vaziyatda
qanday yo’l tutasiz?
Ilmiybaza.uz
1-5 ball
SIMPTON
1.
Boshlang’ich sinflarda qanday ish turlari
mavjud?
2.
Mehnatga
ruhiy
tayyorlash
komponentlari.
1-5 ball
AMALIY KO’NIKMA
1. Qog’ozga ishlov berish
usullari -
2.Texnika
xafvsizligi
qoidalari-
1-5 ball
Javoblar
TEST
1.B
2.A
MUAMMOLI VAZIYAT
Bunday vaziyatda o’qituvchi talabalar
o’rtasida o’zaro do’stona yordam va
hamma bir kishi uchun , bir kishi
hamma uchun iborasiga amal qiladi
SIMPTON
-Qog’oz va karton bilan ishlash
-Gazlama va tola turlari bilan ishlash
-Plastillin va loy bilan ishlash
-Konstruktorlik va modellashtirish
ishlari
-Tabiiy va mahalliy materiallar bilan
ishlash
1.
Sezish, anglash, emotsional idrok,
diqqat, xotira, tafakkur.
AMALIY KO’NIKMA
1.
Qog’ozga ishlov berish usullari:
qog’ozni
qirqish,
yirtish,
chizish,
g’ijimlash, tekislash, qog’ozni ikkiga
buklash, turtga buklash, teng buklash,
uchburchak buklash, kvadrat shakliga
keltirish, ikki tomonini parallel buklash,
konvert
shaklida
buklash,
do’ppi
shaklida buklash .
2.Qaychidan foydalanish qoidalari.
Bigiz bilan ishlash qoidalari
Pichoq bilan ishlash qoidalari.
Nina bilan ishlash qoidalari.
Ilmiybaza.uz
Mavzu:Texnologiya darslarini tashkil etish metodikasi
Reja:
5. Texnologiya dasturi tashkil etish
6. Texnologiya darslari ish rejasi bilan tanishish
7. Dars ishlanmasini tuzish texnologiyasi
8. .Amaliy mashg’ulot uchun dars ishlanmasini tuzish
Dars ishlanmasaini tuzish bosqichlari
1. Kirish qismi – mavzu nechanchi yil o’qitilayotganligi o’quvchilarning o’sish
darajasiga qarab, vaqt jahitdan xiyla uzun yoki qisqa bo’lishi mumkin. Kirish qismi
o’quvchilarni emotsional qiziqtirishi o’quvchi ishlashi lozim bo’lgan biror mehnat
ob’ektini namoyish qilishda go’zallik hissini o’yg’otish lozim.
O’qituvchining ko’rsatmasi – ko’rsatmalikning xilma-xil vositalarini (karton,
maket, ish protsessining bajarilishi keng tasvirlangan shit kabilarni) qo’llab
o’qituvchi darsini bu bosqichida o’quv ishning maqsadiga eng muvofiq izchilligi
bilan tanishtiradi.
O’quvchilarni topshiriqni mustaqil bajarishi – darsning asosiy qismi bo’lib, unga
darsning 2/3 hatto 3/4 ulushi ajratiladi. Bu bosqichda o’qituvchi o’quvchilarni diqqat
bilan kuzatib turadi, ularning ishlariga boshchilik qiladi, ish harakatlaridagi ish
holatlari, asboblardan foydalanishdagi xatolar va kamchiliklarni kuzatadi. Bordi-yu
ish o’quvchilarga qiyinlik qilsa, o’qituvchi o’quvchilarga o’zi bajariyotgan
operatsiyalarga e’tibor berib turishini va uning harakatiga o’xshatib asta-sekin
harakat qilishini aytadi.
a) O’qituvchining ko’rsatmalariga qanday amal qilmoqda.
b) O’quvchilarning mehnat madaniyati va sanitariya-gigiena ko’nikmalari qanday.
v) Material qanday saqlanmoqda, o’quvchilar asboblarni qanday to’g’ri
ishlatmoqdalar.
g) O’quvchilar o’z usullarini qay darajada o’qib oladilar.
Ilmiybaza.uz
Tekshirish va qat’iy baho qo’yish asosida ishni hisobga olish.
O’qituvchi har bir bolaning ishini qisqa tavsiflab jurnalga bah qo’yadi. (
o’quvchilarga yorliq etiketkasi qilib tayyorlangan buyumni yopishtiradilar, yorliqqa
ishning tugallangan vaqti, necha soat vaqt sarflaganligi, bajaruvchining familiyasi
va ismi, sinfi aniq ko’rsatiladi.
Uy vazifasini tushuntirish - darsning bu bosqichida darsda bajarilgan topshiriqning
yakuni bilan bog’liq, o’qituvchi har bir o’quvchining faoliyatiga baho qo’yib,
ishdagi kamchilik tomonlarini ko’rsatadi va uyga berilgan topshiriqni tushntirish
davomida xatolarni tuzatish uchun qo’shimcha ko’rsatmalar beradi.
“Assesment” texnikasi
TEST
1. Texnologiya darslarida axloqiy tarbiya.
A. O’quvchilarni mehnat natijalariga hurmat
bilan yondashishlari nazarda tutiladi.
B. Bolalarga jamoada ishlani, o’zaro do’stona
yordamni,
ijodiy
tashabbuskorlikni,
tashkilotchilik
qobiliyatlarini
namoish
qilishdan iborat.
V.
Mehnat ta’limi
va
tarbiyasi
bilan
o’quvchilarni mehnatga tayyorlash.
G. O’quvchilarni mehnat kishilariga va
mehnat natijalariga yaxshi munosabatda
bo’lish.
2. Texnologiya darslarida ish joyini to’g’ri
tashkil qilish.
A. Stol ustiga salfetka yozib, ung tomoniga
kerakli asbob uskunalar chap tomoniga kerakli
materiallar to’plami, old tomoniga chiqindilar
uchun quticha, yelim va sochiq.
MUAMMOLI VAZIYAT
Darsida
talabalar
oraliq
nazorat topshiriqlarini amaliy
bajarish
uchun
ish
ish
materiallari va ish qurollari
olib
kelish
kerak.
Lekin
talabalarning ko’pchiligi bu
narsalarni olib kelishmagan.
Oraliq
nazoratni
hamma
talabalar shu vaqtda bajarish
kerak.
Bunday
vaziyatda
qanday yo’l tutasiz?
Ilmiybaza.uz
B. Stol ustiga qog’oz yozib darsga kerakli
bo’lgan buyumlarni tayyorlab qo’yish.
V. Bolalarni harakatlariga halaqit qilmaydigan
qilib darsga kerakli
narsalarni tayyorlab qo’yish.
G.Sanitariya-gigiena,
texnika
xavfsizligi,
to’g’ri o’tirish qoidasiga amal qilish. 0-5 ball
1-5 ball
SIMPTON
3.
Boshlang’ich sinflarda qanday ish turlari
mavjud?
4.
Mehnatga
ruhiy
tayyorlash
komponentlari.
1-5 ball
AMALIY KO’NIKMA
1. Qog’ozga ishlov berish
usullari -
2.Texnika
xafvsizligi
qoidalari-
1-5 ball
Javoblar
TEST
1.B
2.A
MUAMMOLI VAZIYAT
Bunday vaziyatda o’qituvchi talabalar
o’rtasida o’zaro do’stona yordam va
hamma bir kishi uchun , bir kishi
hamma uchun iborasiga amal qiladi
SIMPTON
-Qog’oz va karton bilan ishlash
-Gazlama va tola turlari bilan ishlash
-Plastillin va loy bilan ishlash
-Konstruktorlik va modellashtirish
ishlari
-Tabiiy va mahalliy materiallar bilan
ishlash
AMALIY KO’NIKMA
2.
Qog’ozga ishlov berish usullari:
qog’ozni
qirqish,
yirtish,
chizish,
g’ijimlash, tekislash, qog’ozni ikkiga
buklash, turtga buklash, teng buklash,
uchburchak buklash, kvadrat shakliga
keltirish, ikki tomonini parallel buklash,
Ilmiybaza.uz
2.
Sezish, anglash, emotsional idrok,
diqqat, xotira, tafakkur.
konvert
shaklida
buklash,
do’ppi
shaklida buklash .
2.Qaychidan foydalanish qoidalari.
Bigiz bilan ishlash qoidalari
Pichoq bilan ishlash qoidalari.
Nina bilan ishlash qoidalari.
VI-semestr
1-Mavzu:Texnologiya darslarida ish materiallaridan foydalanishning o‘ziga
xos texnikasi. (2soat)
Bolalar portfellarda ortiqcha og`irlik ko`tarib yurmasliklari hamda asboblardan
faqat mo`ljallangan o`rinlarda foydalanishlari uchun eng oddiy asboblarni ham
sinfda saqlash lozim. Qo`l mehnati darslarida odatda bir yoki ikki asbobdan
foydalaniladi. Ularni esa navbatchilar tarqatadilar. Stolning ustida diqqatni
chalg`itadigan xech qanday ortiqcha narsa bo`lmasligi kerak.
Asboblarni ayniqsa kesuvchi asboblarni ortiqcha g`ilofdan saqlagan ma’qul. Har bir
gilof asbobning ma’lum turiga muljallanib u raqamlanadi. Har bir qatorning o`z
g`ilofi bo`ladi. Navbatchi o`quvchi asboblarni tarqatishni doimo 1-partadan
boshlaydi. Bunda bolalar o`z raqamlariga odatlanib qoladilar. Agarda asbob buzilsa
uni kim ishdan chiqarganligini o`qituvchi darxol bilib oladi.
Bolalar tartib va tejamkorlikka odatlanadilar. Chizg`ich burchak sirkul va shu kabi
boshqa asboblar raqamlangan bo`lishi nomerlariga ko`ra uz joyida ma’lum tartibda
saqlanishi va tarqatilishi lozim. Mo`yqalamlar tagliklarda saqlanadi har bir qator
o`zz idishiga ega bo`ladi.
Ilmiybaza.uz
Hamma foydalanadigan asboblar qatorlarga biriktirib qo`yiladi. Barcha asboblar
shkaflarda saqlanadi.Asboblar saqlanadigan moslamalarni yuqori sinf o`quvchilari
beradilar. Ishdan so`ng asboblarni o`quvchilar tozalab yuvib artib navbatchi
o`quvchiga topshiradilar. Ish xonasida o`quvchilarga asboblarni ishlatish va saqlash
qoidalarini eslatib turuvchi plakat eslatmalar osig`lik bo`lishi kerak. Xavfsizlik
texnikasi qoidalariga ko`ra to`lik rioya qilish baxtsiz hodisalarning oldini oluvchi
ishonchli garovdir. Asboblarni ishlatish qoidalarini o`quvchilar vaqti-vaqti bilan
takrorlab turishi lozim.Uyeki bu koidani tushuntirishda o`qituvchi nima uchun
aynan shunday kilish kerakligini bu qoidalarga rioya qilinmasa qanday xodisalar
ro`y berishi mumkinligini uqtirish lozim. Xavfsizlik texnikasining barcha
qoidalarini so`zsiz bajarilishi lozim.
Ish xonalarida ishlash va asboblardan foydalanish bo`yicha qoidalarni quyidagicha
umumlashtirish mumkin.
1. Ish xonasiga faqat o`qituvchi ruxsati bilan kiriladi.
2. Xar bir o`quvchi faqat uz ish joyida ishlaydi.Agarda ish jamoa ravishda
qilinadigan bo`lsa bolalar o`z brigada o`z majburiyatlarini yaxshi biladilar.
3. Ish faqat o`qituvchining ruxsati bilan boshlanadi.
4. Ish boshlanishdan oldin ish joyini tayyorlab asboblarni to`g`ri va qulay
jonlantirish :"O`ng qo`l bilan ishlanadigan asboblarni o`ng tomonga chap qo`l bilan
ushlanadigan asboblarni chap tomonga qo`y, sanchiladigan kesadigan asboblarni
hech qachon ikkita asbob orasiga qo`yma ularni doimo o`z joyiga o`tkir tomonini
narigi dastasini o`zing tomonga qilib kuy. Asboblarni o`ynama ular uyinchoq emas".
5. Ish vaqtida uz joyingni tartibli saqla.
6. O`tmas yoki buzuq asbob bilan ishlama.
7. Asbobni ishlatganda uni o`qituvchi ko`rsatganidek ushla.
8. Asboblarni asra ularni tog`ri o`z o`rnida ishlat ishlatgandan song ularni tozalab
yuviladiganini yuvib artiladiganini artib qo`y.
9. Narsani har bir detalni oldingi safargidek yaxshiroq chiroyliroq tartibliroq
qilishga harakat qil.
10. Ishni tugatdingmi ish joyingni tezda tozalab tartibli qilib qo`y.
Ilmiybaza.uz
Turli asbob va uskunalardan foydalanishda xavfsizlik texnikasi qoidalari.
Ish joyini to’g’ri tashkil etish: O’qituvchi stolning ustiga skater yoki
dasturxon yozib, o’ng tomoniga qaychi, elim uchun cho’tka, chizg’ich, qalam,
o’chirg’ich joylashtiriladi. O’quvchini old tomoniga elim, chiqindilar uchun quticha
va latta joylashtiriladi. O’quvchining chap tomoniga, ish vaqtida xalaqit
bermaydigan qilib turli urug’lar, qog’oz va boshqa kerakli materiallar joylashtiriladi.
Ish jarayonida sanitarik-gigienik talablarga va ish qurollaridan foydalanish
qoidalariga rioya etish kerak.
Turli asbob va uskunalardan foydalanishda xavfsizlik
texnikasi qoidalari:
Qaychidan foydalanish qoidalari.
1. Qaychini belgilangan joyda, belgilangan holatda saqla.
2. Qaychini uchini yuqoriga qilib ushlama.
3. Qaychini ochiq holda qoldirma.
4. Qaychini yurib turganingda ishlatma.
5. Qaychini faqat yopilgan holda uchidan ushlab o’rtog’inga uzat.
6. Qaychini ishlatayotganda kesilishning yo’nalishi va
materialni ushlab turgan chap qo’l barmoqlarini kuzatib tur.
7. Yaroqsiz qaychini ishlatma, o’qituvchiga topshir.
Bigizdan foydalanish qoidalari.
1. Bigizni o’rinsiz ishlatma.
2. Sirti silliq, sirg’anchik qattiq predmetlarni bigiz bilan
teshma.
3.Teshiladigan predmetni qo’lingda ushlama, uni stol, taglik
ustiga quyib tesh.
Pichoq bilan ishlash qoidalari.
1. Uchi yumaloq pichoqdan foydalan.
2. Pichoqni o’qituvchi ko’rsatganidek ishlat, kesganda qattiq bosma.
Nina bilan ishlash qoidalari.
Ilmiybaza.uz
1. Ninani ishlatib bo’lgach, maxsus nina yostiqchaga sanchib qo’y.
2. Ninanni hech qachon og’zingga olma.
3. Ortiqcha ninalarni ignadonda quruq holatda saqla.
4. Ishdan oldin va ishdan keyin ninalarni sanab ko’r, yetishmagan
ninalarni albatta top.
5. Qog’oz va kartondan narsalarni yasaganda birinchi teshikni
albatta bigiz bilan teshib ol.