Texnologiya ta’limining shakl va metodlari (Boshlang‘ich sinflarda texnologiya faning shakl va usullari)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

21,3 KB


Texnologiya ta’limining shakl va metodlari
Reja:
1. Boshlang‘ich sinflarda texnologiya faning shakl va usullari
2. Metod tushunchalari, uning turlari
3. Ertak qahramonlarining modulli origamisini yasash
  Mavzuga oid tayanch tushunchalar:  Boshlang`ich sinfda mehnat shakl  va
usullari, metod, metod turlari, boshlang`ich sinfda mehnatga o`rgatish metodlari,
o`quv bilish faoliyatini tashkil qilish metodi, metodlararo bog`liqlik, o`quvchilarni
mustaqil ishlarga o`rgatish, didaktik ko`rgazmalar yasash metodlari.
  Ilmiy-texnik tafakkurning borgan sari o’sishi va yoshlarning fan-texnikaning
jo’shqin rivojlanishida faol ishtirok etishlari faqat ta’lim mazmunini emas, balki
o’qitish jarayonining usul va shaklini to’g’ri tashkil etilishini, o’qishga qiziqishni,
ijodiy qobiliyatni, egallangan bilimlarni amalda ijodiy qo’llay bilishni rivojlantirish
maqsadlarida  yanada  takomillashtirishni  ham  talab  qiladi.  “Bu  esa  maktab
zimmasiga  yoshlarda  ijodga  ehtiyoj  uyg`otish,  ijodiy  qobiliyatlar,  har  qanday
faoliyatga ijodiy yondashish asoslarini tarkib toptirish, ijodiy masalalarni mustaqil
hal etishga o’rgatish vazifasini yuklaydi”.
  Mazkur shakllar o’quvchilarda mehnatning : 
1. Qоg`оz vа kаrtоn bilаn ishlаsh; 
2. Gаzlаmа bilаn ishlаsh; 
3. Turli mаtеriаllar bilаn ishlаsh; 
4. Tехnik mоdеllаshtirish;
5. Qishlоq хo`jаligi mеhnаti turlari bo’yicha bilim, malaka va 
ko’nikma hosil qilishga da’vat etadi 
Logotip
Texnologiya ta’limining shakl va metodlari Reja: 1. Boshlang‘ich sinflarda texnologiya faning shakl va usullari 2. Metod tushunchalari, uning turlari 3. Ertak qahramonlarining modulli origamisini yasash Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Boshlang`ich sinfda mehnat shakl va usullari, metod, metod turlari, boshlang`ich sinfda mehnatga o`rgatish metodlari, o`quv bilish faoliyatini tashkil qilish metodi, metodlararo bog`liqlik, o`quvchilarni mustaqil ishlarga o`rgatish, didaktik ko`rgazmalar yasash metodlari. Ilmiy-texnik tafakkurning borgan sari o’sishi va yoshlarning fan-texnikaning jo’shqin rivojlanishida faol ishtirok etishlari faqat ta’lim mazmunini emas, balki o’qitish jarayonining usul va shaklini to’g’ri tashkil etilishini, o’qishga qiziqishni, ijodiy qobiliyatni, egallangan bilimlarni amalda ijodiy qo’llay bilishni rivojlantirish maqsadlarida yanada takomillashtirishni ham talab qiladi. “Bu esa maktab zimmasiga yoshlarda ijodga ehtiyoj uyg`otish, ijodiy qobiliyatlar, har qanday faoliyatga ijodiy yondashish asoslarini tarkib toptirish, ijodiy masalalarni mustaqil hal etishga o’rgatish vazifasini yuklaydi”. Mazkur shakllar o’quvchilarda mehnatning : 1. Qоg`оz vа kаrtоn bilаn ishlаsh; 2. Gаzlаmа bilаn ishlаsh; 3. Turli mаtеriаllar bilаn ishlаsh; 4. Tехnik mоdеllаshtirish; 5. Qishlоq хo`jаligi mеhnаti turlari bo’yicha bilim, malaka va ko’nikma hosil qilishga da’vat etadi
  Boshlang’ich  sinflarda  texnologiya  fanini  amalga  oshirib  borishda  boshqa
predmetlarni o’rgatishda bo’lganidek, o’qitishning xilma-xil metodlari qo’llanilib,
o’qitishning xilma-xil metodlari qo’llanilib, o’quvchilarning texnologiyaga bo’lgan
qiziquvchanligini  va  ziyrakligini  oshirib  boradi.  Ma’lum  mavzu  doirasadagi
bilimlarini amalga qo’llay olish usullarini o’rgatadi. O’qitish metodi qisqa vaqt
mobaynida o’quvchilarga ko’proq bilim berishni o’ziga maqsad qilib oladi. 
   O’qitish metodlari bilimlarning shunday darajada egallanishiga xizmat qiishi
kerakki,  unda  o’quvchilar  o’qituvchining  berayotgan  ko’rsatmalari  asosida
o’zlarining  ijodkorliklari,  fantaziyalarini  ishlata  olish,  olingan  bilimlarini  shu
ko’rsatmalar asosida amalda ochib bera olishi kerak. Albattaki, har bir metodni o’z
o’rnida qo’llash kerak, oddiy chizma chizishni butun sinfga barobar o’rgatishda
frontal, amaliy ish bajarishda yakka shakldan foydalaniladi. 
  Bitta darsning o’zida o’qitishning turli usullari qo’llanishi mumkin. 
O`qituvchining  intilishi,  xatti-harakati  darsda  o’quvchilarning  diqqat-e’tiborlari
susaymasligiga, fikrlarining jamlangan bo’lishiga, ularning charchamasliklari va
zerikmasliklariga yo’llangan bo’lishi kerak. 
  Didaktik jarayon tuzilmasiga ko’ra ta’lim metodlari 3 guruhga bo’linadi: 
1. O’quv-bilish faoliyatini tashkil etish va bajarish metodlari; 
2. O’quv- bilish faoliyatini rag’batlantirish va motivlash metodlari; 
3. Nazorat va o’z-o’zini nazorat (boshqarish) qilish metodlari. 
Bilimlarni yetkazish shakliga ko’ra: 

Og’zaki bayon qilish metodlari 

Ko’rgazmali metodlar 

Amaliy metodlar 

Og’zaki metod: Ta’lim metodlari tizimida muhim o’rin 

tutadigan metod bo’lib, o’zi ham quyidagi turlarga bo’linadi: 

hikoya 

suhbat

tushuntirish 

ma’ruza 
  Ko’rgazmali metod: samarali metodlardan biri hisoblanib, zamonaviy ta’limning 
asosini tashkil etadi. 
Logotip
Boshlang’ich sinflarda texnologiya fanini amalga oshirib borishda boshqa predmetlarni o’rgatishda bo’lganidek, o’qitishning xilma-xil metodlari qo’llanilib, o’qitishning xilma-xil metodlari qo’llanilib, o’quvchilarning texnologiyaga bo’lgan qiziquvchanligini va ziyrakligini oshirib boradi. Ma’lum mavzu doirasadagi bilimlarini amalga qo’llay olish usullarini o’rgatadi. O’qitish metodi qisqa vaqt mobaynida o’quvchilarga ko’proq bilim berishni o’ziga maqsad qilib oladi. O’qitish metodlari bilimlarning shunday darajada egallanishiga xizmat qiishi kerakki, unda o’quvchilar o’qituvchining berayotgan ko’rsatmalari asosida o’zlarining ijodkorliklari, fantaziyalarini ishlata olish, olingan bilimlarini shu ko’rsatmalar asosida amalda ochib bera olishi kerak. Albattaki, har bir metodni o’z o’rnida qo’llash kerak, oddiy chizma chizishni butun sinfga barobar o’rgatishda frontal, amaliy ish bajarishda yakka shakldan foydalaniladi. Bitta darsning o’zida o’qitishning turli usullari qo’llanishi mumkin. O`qituvchining intilishi, xatti-harakati darsda o’quvchilarning diqqat-e’tiborlari susaymasligiga, fikrlarining jamlangan bo’lishiga, ularning charchamasliklari va zerikmasliklariga yo’llangan bo’lishi kerak. Didaktik jarayon tuzilmasiga ko’ra ta’lim metodlari 3 guruhga bo’linadi: 1. O’quv-bilish faoliyatini tashkil etish va bajarish metodlari; 2. O’quv- bilish faoliyatini rag’batlantirish va motivlash metodlari; 3. Nazorat va o’z-o’zini nazorat (boshqarish) qilish metodlari. Bilimlarni yetkazish shakliga ko’ra:  Og’zaki bayon qilish metodlari  Ko’rgazmali metodlar  Amaliy metodlar  Og’zaki metod: Ta’lim metodlari tizimida muhim o’rin  tutadigan metod bo’lib, o’zi ham quyidagi turlarga bo’linadi:  hikoya  suhbat  tushuntirish  ma’ruza Ko’rgazmali metod: samarali metodlardan biri hisoblanib, zamonaviy ta’limning asosini tashkil etadi.
  Ko’rgazmali metod 5 turga bo’linadi: 

Namoyish 

Tasvirlash 

Sayohat 

Kino 

Grafik ishlar 
Amaliy ishlar metodi: Nazariy bilimlarimizni amalda tatbiq etish uchun 
eng zarur metod hisoblanadi. 

Mashq 

Laboratoriya 

Amaliy ishlar
   Og`zaki bayon qilish metodi ikki formada mavjud bo’lishi mumkin: 
1. Monologik bayon qilish, bunda faqat o’qituvchi gapiradi, o’quvchilar esa uning
nutqini idrok etib, anglab oladilar. Qo’l mehnati darslarida tushuntirish va hikoya
qilish, instruktaj ko’rinishida bo’ladi.      
2. Dialogik bayon bo’lib bu o’qituvchi va o’quvchilarning o’zaro suhbatidir. 
  Hikoya qilish – bu programma materialini jonli va obrazli bayon qilishdir. Bu
holda  yangi  bilimni  o’qituvchining  o’zi  beradi.  Ba’zan  suhbat  davomida
o’quvchilar  tushuntirilayotgan  narsalarni  qanchalik  o’zlashtirayotganliklarini
aniqlash  maqsadida  ularga  savollar  bilanmurojaat  etish  maqsadga  muvofiqdir.
Hikoya agarda bajarilgan ishlar, natural namunalar, rasmlar, fotosuratlar va shu
kabilarni  ko’rsatib  qilinsa,  anchagina  tushunarliroq  bo’ladi.  Bu  o’rinda
tushuntirayotganingda – ko’rsat, ko’rsat va tushuntir degan qoida bajariladi. Yangi
materialni bayon qilishda o’quvchilarning bir xil emasligini nazarda tutish lozim.
  O`qituvchi hikoyasi quyidagi talablarga javob berishi kerak: 
U mazmuniga ko’ra – programmada nazarda tutilgan barcha 
o’quv materialini aniq va to’liq qamrab olishi kerak; 
Bayon etilish shakliga ko’ra – aniq, tushunarli, mantiqiy, iboralari 
sodda bo’lishi zarur;
  Material qiziqarli va o’quvchilarning fikrini aktivlashtiradigan, 
diqqatini yangilikning asosiy elementlariga jalb qiladigan bo’lishi 
lozim; 
Logotip
Ko’rgazmali metod 5 turga bo’linadi:  Namoyish  Tasvirlash  Sayohat  Kino  Grafik ishlar Amaliy ishlar metodi: Nazariy bilimlarimizni amalda tatbiq etish uchun eng zarur metod hisoblanadi.  Mashq  Laboratoriya  Amaliy ishlar Og`zaki bayon qilish metodi ikki formada mavjud bo’lishi mumkin: 1. Monologik bayon qilish, bunda faqat o’qituvchi gapiradi, o’quvchilar esa uning nutqini idrok etib, anglab oladilar. Qo’l mehnati darslarida tushuntirish va hikoya qilish, instruktaj ko’rinishida bo’ladi. 2. Dialogik bayon bo’lib bu o’qituvchi va o’quvchilarning o’zaro suhbatidir. Hikoya qilish – bu programma materialini jonli va obrazli bayon qilishdir. Bu holda yangi bilimni o’qituvchining o’zi beradi. Ba’zan suhbat davomida o’quvchilar tushuntirilayotgan narsalarni qanchalik o’zlashtirayotganliklarini aniqlash maqsadida ularga savollar bilanmurojaat etish maqsadga muvofiqdir. Hikoya agarda bajarilgan ishlar, natural namunalar, rasmlar, fotosuratlar va shu kabilarni ko’rsatib qilinsa, anchagina tushunarliroq bo’ladi. Bu o’rinda tushuntirayotganingda – ko’rsat, ko’rsat va tushuntir degan qoida bajariladi. Yangi materialni bayon qilishda o’quvchilarning bir xil emasligini nazarda tutish lozim. O`qituvchi hikoyasi quyidagi talablarga javob berishi kerak: U mazmuniga ko’ra – programmada nazarda tutilgan barcha o’quv materialini aniq va to’liq qamrab olishi kerak; Bayon etilish shakliga ko’ra – aniq, tushunarli, mantiqiy, iboralari sodda bo’lishi zarur; Material qiziqarli va o’quvchilarning fikrini aktivlashtiradigan, diqqatini yangilikning asosiy elementlariga jalb qiladigan bo’lishi lozim;
Hikoyada o’qituvchi o’quvchilarbop fakt va tushunchalarga asoslanishi lozim.
Nutq sodda va aniq bo’lmasa o’quvchilarning hikoyaga, keyinchalik predmetga
bo’lgan qiziqishi so’nishi mumkin. O`qituvchi hikoyasida o’quvchilarning nutqini
yangi so’zlar bilan boyituvchi atamalar bo’lishi, ularning ma’nosini shu vaqtning
o’zida tushuntirmog`i shart; 
Hikoya qilinayotgan materialni saralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi.
O’qituvchi  har  bir  darsda  uning  maqsadini  aniq  belgilab  oladi,  asosiy
tushunchalarga alohida urg’u berib, hikoyani qisqa va o’quvchilarda his-hayajon,
mavzuga  qiziqishini  uyg’otib  borishi  lozim,  o’qituvchida  albatta  aktyorlik
qobiliyati bo’lishi, hikoyani obrazga kirib, o’quvchilar e’tiborini jalb qila olish
malakasi mukammal bo’lishi kerak. 
Instruktaj – texnologiya fanining samarali metodlaridan biridir. Instruktajning
maqsadi o’quvchilarning amaliy faoliyatlarini uyushtirish va yo’naltirish orqali
ularning amaliy bilim, ko’nikma va malakalarga ega bo’lishlarini hamda ularda
mehnatga ongli ijodiy yondashishni tarbiyalashni ta’minlashdir. Instruktaj olgan
o’quvchiga  ishning  maqsadi  va  usullari  ravshan  bo’lishi  kerak.  Instruktajning
vazifasi  o’quvchilarga  texnologik  jarayonni  ongli  va  to’g`ri  rejalashtirishni
o’rgatishdan iboratdir. 
Instruktaj olgan o’quvchilar: ishni ratsional usullarda va to’g`ri izchillikda
bajara bilishlari, mehnatni tashkil etishning belgilangan formalari va xavfsizlik
texnikasi qoidalarini amalga oshirishlari, yo’l qo’yilgan xatolarni ish jarayonida
tuzatishlari va ularning paydo bo’lish sabablarini bartaraf eta bilishlari kerak. 
Og`zaki instruktaj suhbat yoki hikoya qilish metodi orqali berilishi mumkin.
Suhbat va hikoya qilish jarayonida ham predmetlar yoki ish usullari namoyish
etilishi  mumkin.  Grafik  ishlar  texnik  mehnatni  o’rgatishda  muhim  o’rinni
egallaydi. Biror narsaning chizmasini chizishga butun bir dars, ba’zan ikki dars
bag`ishlanadi. Shuning uchun texnik texnologiya darslarida chizmani chizishga
kirishishdan oldin, chizmachilikda o’quvchilarni programma asosida chizmalarni
bajarish uchun zarur bo’lgan elementlari bilan tanishtirish lozim. 
Chizmani tayyorlashga kirishishdan oldin masshtabning qanday belgilanishini
chizg’ichlar  yordamida amalga oshirish zarur. Chizmalar  daftarda emas, balki
Logotip
Hikoyada o’qituvchi o’quvchilarbop fakt va tushunchalarga asoslanishi lozim. Nutq sodda va aniq bo’lmasa o’quvchilarning hikoyaga, keyinchalik predmetga bo’lgan qiziqishi so’nishi mumkin. O`qituvchi hikoyasida o’quvchilarning nutqini yangi so’zlar bilan boyituvchi atamalar bo’lishi, ularning ma’nosini shu vaqtning o’zida tushuntirmog`i shart; Hikoya qilinayotgan materialni saralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi. O’qituvchi har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, asosiy tushunchalarga alohida urg’u berib, hikoyani qisqa va o’quvchilarda his-hayajon, mavzuga qiziqishini uyg’otib borishi lozim, o’qituvchida albatta aktyorlik qobiliyati bo’lishi, hikoyani obrazga kirib, o’quvchilar e’tiborini jalb qila olish malakasi mukammal bo’lishi kerak. Instruktaj – texnologiya fanining samarali metodlaridan biridir. Instruktajning maqsadi o’quvchilarning amaliy faoliyatlarini uyushtirish va yo’naltirish orqali ularning amaliy bilim, ko’nikma va malakalarga ega bo’lishlarini hamda ularda mehnatga ongli ijodiy yondashishni tarbiyalashni ta’minlashdir. Instruktaj olgan o’quvchiga ishning maqsadi va usullari ravshan bo’lishi kerak. Instruktajning vazifasi o’quvchilarga texnologik jarayonni ongli va to’g`ri rejalashtirishni o’rgatishdan iboratdir. Instruktaj olgan o’quvchilar: ishni ratsional usullarda va to’g`ri izchillikda bajara bilishlari, mehnatni tashkil etishning belgilangan formalari va xavfsizlik texnikasi qoidalarini amalga oshirishlari, yo’l qo’yilgan xatolarni ish jarayonida tuzatishlari va ularning paydo bo’lish sabablarini bartaraf eta bilishlari kerak. Og`zaki instruktaj suhbat yoki hikoya qilish metodi orqali berilishi mumkin. Suhbat va hikoya qilish jarayonida ham predmetlar yoki ish usullari namoyish etilishi mumkin. Grafik ishlar texnik mehnatni o’rgatishda muhim o’rinni egallaydi. Biror narsaning chizmasini chizishga butun bir dars, ba’zan ikki dars bag`ishlanadi. Shuning uchun texnik texnologiya darslarida chizmani chizishga kirishishdan oldin, chizmachilikda o’quvchilarni programma asosida chizmalarni bajarish uchun zarur bo’lgan elementlari bilan tanishtirish lozim. Chizmani tayyorlashga kirishishdan oldin masshtabning qanday belgilanishini chizg’ichlar yordamida amalga oshirish zarur. Chizmalar daftarda emas, balki
chizmachilikka  mo’ljallangan  albomda  bajariladi.  Chizmaning  butun  texnik
texnologiya fani darslarida bitta albomda bajarilgani qulay, maqsadga muvofiqdir. 
O`quvchilarning chizmalarini muntazam tekshirish va baholab borish 
kerak.  Chizmalarni  qoralama  qog`ozlarga  chizish  tavsiya  etilmaydi.  Chizmani
bevosita  albomga  toza  qilib  chizishga  odatlantirish  kerak.        O`qituvchi
o’quvchilardan chizma va yozuvlarni aniq, ravshan va tartibli bajarishlarini talab
qilishi lozim. Chizmani aniq bajarmay turib, o’quvchilarga chizmani materialga
to’g`ri  ko’chirishga,  chizmani  o’qishga  o’rgatib  bo’lmaydi;  qo’l  mehnati
darslarining  asosiy  vazifasi  esa  ana  shundan  iboratdir.  O`qituvchi  ish  sifatini
o’quvchilarning albomlarni qanday tutganligi bilan baholashi mumkin. 
Amaliy ishlar o’quvchilarga egallagan bilimlarini amalda qo’llashni o’rgatishda
yordam beradi. Amaliy ishlarni bajarish rejasini o’quvchilarning o’zlari mustaqil
tuzishlari katta ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyatga egadir. Ko’rgazmali qurollarning
o’quvchilar  tomonidan  bajarilishini  ham  amaliy  ishlarga  kiritish  mumkin,  bu
egallangan bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi. 
Laboratoriya
 
ishlari
 
ta’limning
 
turli
 
bosqichlarida
 
bo’lishi
mumkin.Laboratoriya ishlarining o’tkazilishi egallangan bilimlarning ishonarlilik
kuchini  oshiradi,  bilimlarni  mustahkamlashga  yordam  beradi,  ularni  amalda
qo’llashga o’rgatish uchun xizmat qiladi. 
Laboratoriya  ishlari  yangi  bilimlarni  berish  maqsadlarida  ham  o’tkazilishi
mumkin. Ushbu jarayonda o’quvchilarda mas’uliyatni his etish, kuzatuvchanlik,
diqqatlilik rivojlanadi. Laboratoriya ishlari o’quvchilarning jihoz, maxsus uskuna,
qurol va turli texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalar o’tkazish metodli
hisoblanadi. Amaliy ishlarning laboratoriyalardan farqi shundaki, nazariy bilimlar
majmuyini  amalda  qo’llash  faoliyatini  tashkil  etadi,  olingan  bilimlar
chuqurlashtiriladi, nazorat qilinadi, kamchiliklar tuzatiladi. 
Amaliy mashg’ulot quyidagi 5 bosqich asosida tashkil etadi.
1. O’qituvchining tushuntirishi, faoliyat mohiyatini nazariy 
jihatdan anglash; 
2. Ko’rsatma va yo’l-yo’riq berish; 
3. Tajribani tashkil etish: (bunda 2-3 nafar o’quvchi amalda bajaradi, qolganlari bu
faoliyatni kuzatib boradi); 
Logotip
chizmachilikka mo’ljallangan albomda bajariladi. Chizmaning butun texnik texnologiya fani darslarida bitta albomda bajarilgani qulay, maqsadga muvofiqdir. O`quvchilarning chizmalarini muntazam tekshirish va baholab borish kerak. Chizmalarni qoralama qog`ozlarga chizish tavsiya etilmaydi. Chizmani bevosita albomga toza qilib chizishga odatlantirish kerak. O`qituvchi o’quvchilardan chizma va yozuvlarni aniq, ravshan va tartibli bajarishlarini talab qilishi lozim. Chizmani aniq bajarmay turib, o’quvchilarga chizmani materialga to’g`ri ko’chirishga, chizmani o’qishga o’rgatib bo’lmaydi; qo’l mehnati darslarining asosiy vazifasi esa ana shundan iboratdir. O`qituvchi ish sifatini o’quvchilarning albomlarni qanday tutganligi bilan baholashi mumkin. Amaliy ishlar o’quvchilarga egallagan bilimlarini amalda qo’llashni o’rgatishda yordam beradi. Amaliy ishlarni bajarish rejasini o’quvchilarning o’zlari mustaqil tuzishlari katta ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyatga egadir. Ko’rgazmali qurollarning o’quvchilar tomonidan bajarilishini ham amaliy ishlarga kiritish mumkin, bu egallangan bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi. Laboratoriya ishlari ta’limning turli bosqichlarida bo’lishi mumkin.Laboratoriya ishlarining o’tkazilishi egallangan bilimlarning ishonarlilik kuchini oshiradi, bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi, ularni amalda qo’llashga o’rgatish uchun xizmat qiladi. Laboratoriya ishlari yangi bilimlarni berish maqsadlarida ham o’tkazilishi mumkin. Ushbu jarayonda o’quvchilarda mas’uliyatni his etish, kuzatuvchanlik, diqqatlilik rivojlanadi. Laboratoriya ishlari o’quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol va turli texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalar o’tkazish metodli hisoblanadi. Amaliy ishlarning laboratoriyalardan farqi shundaki, nazariy bilimlar majmuyini amalda qo’llash faoliyatini tashkil etadi, olingan bilimlar chuqurlashtiriladi, nazorat qilinadi, kamchiliklar tuzatiladi. Amaliy mashg’ulot quyidagi 5 bosqich asosida tashkil etadi. 1. O’qituvchining tushuntirishi, faoliyat mohiyatini nazariy jihatdan anglash; 2. Ko’rsatma va yo’l-yo’riq berish; 3. Tajribani tashkil etish: (bunda 2-3 nafar o’quvchi amalda bajaradi, qolganlari bu faoliyatni kuzatib boradi);