Texnologiya ta’limining shakl va metodlari
Reja:
1. Boshlang‘ich sinflarda texnologiya faning shakl va usullari
2. Metod tushunchalari, uning turlari
3. Ertak qahramonlarining modulli origamisini yasash
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Boshlang`ich sinfda mehnat shakl va
usullari, metod, metod turlari, boshlang`ich sinfda mehnatga o`rgatish metodlari,
o`quv bilish faoliyatini tashkil qilish metodi, metodlararo bog`liqlik, o`quvchilarni
mustaqil ishlarga o`rgatish, didaktik ko`rgazmalar yasash metodlari.
Ilmiy-texnik tafakkurning borgan sari o’sishi va yoshlarning fan-texnikaning
jo’shqin rivojlanishida faol ishtirok etishlari faqat ta’lim mazmunini emas, balki
o’qitish jarayonining usul va shaklini to’g’ri tashkil etilishini, o’qishga qiziqishni,
ijodiy qobiliyatni, egallangan bilimlarni amalda ijodiy qo’llay bilishni rivojlantirish
maqsadlarida yanada takomillashtirishni ham talab qiladi. “Bu esa maktab
zimmasiga yoshlarda ijodga ehtiyoj uyg`otish, ijodiy qobiliyatlar, har qanday
faoliyatga ijodiy yondashish asoslarini tarkib toptirish, ijodiy masalalarni mustaqil
hal etishga o’rgatish vazifasini yuklaydi”.
Mazkur shakllar o’quvchilarda mehnatning :
1. Qоg`оz vа kаrtоn bilаn ishlаsh;
2. Gаzlаmа bilаn ishlаsh;
3. Turli mаtеriаllar bilаn ishlаsh;
4. Tехnik mоdеllаshtirish;
5. Qishlоq хo`jаligi mеhnаti turlari bo’yicha bilim, malaka va
ko’nikma hosil qilishga da’vat etadi
Boshlang’ich sinflarda texnologiya fanini amalga oshirib borishda boshqa
predmetlarni o’rgatishda bo’lganidek, o’qitishning xilma-xil metodlari qo’llanilib,
o’qitishning xilma-xil metodlari qo’llanilib, o’quvchilarning texnologiyaga bo’lgan
qiziquvchanligini va ziyrakligini oshirib boradi. Ma’lum mavzu doirasadagi
bilimlarini amalga qo’llay olish usullarini o’rgatadi. O’qitish metodi qisqa vaqt
mobaynida o’quvchilarga ko’proq bilim berishni o’ziga maqsad qilib oladi.
O’qitish metodlari bilimlarning shunday darajada egallanishiga xizmat qiishi
kerakki, unda o’quvchilar o’qituvchining berayotgan ko’rsatmalari asosida
o’zlarining ijodkorliklari, fantaziyalarini ishlata olish, olingan bilimlarini shu
ko’rsatmalar asosida amalda ochib bera olishi kerak. Albattaki, har bir metodni o’z
o’rnida qo’llash kerak, oddiy chizma chizishni butun sinfga barobar o’rgatishda
frontal, amaliy ish bajarishda yakka shakldan foydalaniladi.
Bitta darsning o’zida o’qitishning turli usullari qo’llanishi mumkin.
O`qituvchining intilishi, xatti-harakati darsda o’quvchilarning diqqat-e’tiborlari
susaymasligiga, fikrlarining jamlangan bo’lishiga, ularning charchamasliklari va
zerikmasliklariga yo’llangan bo’lishi kerak.
Didaktik jarayon tuzilmasiga ko’ra ta’lim metodlari 3 guruhga bo’linadi:
1. O’quv-bilish faoliyatini tashkil etish va bajarish metodlari;
2. O’quv- bilish faoliyatini rag’batlantirish va motivlash metodlari;
3. Nazorat va o’z-o’zini nazorat (boshqarish) qilish metodlari.
Bilimlarni yetkazish shakliga ko’ra:
Og’zaki bayon qilish metodlari
Ko’rgazmali metodlar
Amaliy metodlar
Og’zaki metod: Ta’lim metodlari tizimida muhim o’rin
tutadigan metod bo’lib, o’zi ham quyidagi turlarga bo’linadi:
hikoya
suhbat
tushuntirish
ma’ruza
Ko’rgazmali metod: samarali metodlardan biri hisoblanib, zamonaviy ta’limning
asosini tashkil etadi.
Ko’rgazmali metod 5 turga bo’linadi:
Namoyish
Tasvirlash
Sayohat
Kino
Grafik ishlar
Amaliy ishlar metodi: Nazariy bilimlarimizni amalda tatbiq etish uchun
eng zarur metod hisoblanadi.
Mashq
Laboratoriya
Amaliy ishlar
Og`zaki bayon qilish metodi ikki formada mavjud bo’lishi mumkin:
1. Monologik bayon qilish, bunda faqat o’qituvchi gapiradi, o’quvchilar esa uning
nutqini idrok etib, anglab oladilar. Qo’l mehnati darslarida tushuntirish va hikoya
qilish, instruktaj ko’rinishida bo’ladi.
2. Dialogik bayon bo’lib bu o’qituvchi va o’quvchilarning o’zaro suhbatidir.
Hikoya qilish – bu programma materialini jonli va obrazli bayon qilishdir. Bu
holda yangi bilimni o’qituvchining o’zi beradi. Ba’zan suhbat davomida
o’quvchilar tushuntirilayotgan narsalarni qanchalik o’zlashtirayotganliklarini
aniqlash maqsadida ularga savollar bilanmurojaat etish maqsadga muvofiqdir.
Hikoya agarda bajarilgan ishlar, natural namunalar, rasmlar, fotosuratlar va shu
kabilarni ko’rsatib qilinsa, anchagina tushunarliroq bo’ladi. Bu o’rinda
tushuntirayotganingda – ko’rsat, ko’rsat va tushuntir degan qoida bajariladi. Yangi
materialni bayon qilishda o’quvchilarning bir xil emasligini nazarda tutish lozim.
O`qituvchi hikoyasi quyidagi talablarga javob berishi kerak:
U mazmuniga ko’ra – programmada nazarda tutilgan barcha
o’quv materialini aniq va to’liq qamrab olishi kerak;
Bayon etilish shakliga ko’ra – aniq, tushunarli, mantiqiy, iboralari
sodda bo’lishi zarur;
Material qiziqarli va o’quvchilarning fikrini aktivlashtiradigan,
diqqatini yangilikning asosiy elementlariga jalb qiladigan bo’lishi
lozim;
Hikoyada o’qituvchi o’quvchilarbop fakt va tushunchalarga asoslanishi lozim.
Nutq sodda va aniq bo’lmasa o’quvchilarning hikoyaga, keyinchalik predmetga
bo’lgan qiziqishi so’nishi mumkin. O`qituvchi hikoyasida o’quvchilarning nutqini
yangi so’zlar bilan boyituvchi atamalar bo’lishi, ularning ma’nosini shu vaqtning
o’zida tushuntirmog`i shart;
Hikoya qilinayotgan materialni saralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi.
O’qituvchi har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, asosiy
tushunchalarga alohida urg’u berib, hikoyani qisqa va o’quvchilarda his-hayajon,
mavzuga qiziqishini uyg’otib borishi lozim, o’qituvchida albatta aktyorlik
qobiliyati bo’lishi, hikoyani obrazga kirib, o’quvchilar e’tiborini jalb qila olish
malakasi mukammal bo’lishi kerak.
Instruktaj – texnologiya fanining samarali metodlaridan biridir. Instruktajning
maqsadi o’quvchilarning amaliy faoliyatlarini uyushtirish va yo’naltirish orqali
ularning amaliy bilim, ko’nikma va malakalarga ega bo’lishlarini hamda ularda
mehnatga ongli ijodiy yondashishni tarbiyalashni ta’minlashdir. Instruktaj olgan
o’quvchiga ishning maqsadi va usullari ravshan bo’lishi kerak. Instruktajning
vazifasi o’quvchilarga texnologik jarayonni ongli va to’g`ri rejalashtirishni
o’rgatishdan iboratdir.
Instruktaj olgan o’quvchilar: ishni ratsional usullarda va to’g`ri izchillikda
bajara bilishlari, mehnatni tashkil etishning belgilangan formalari va xavfsizlik
texnikasi qoidalarini amalga oshirishlari, yo’l qo’yilgan xatolarni ish jarayonida
tuzatishlari va ularning paydo bo’lish sabablarini bartaraf eta bilishlari kerak.
Og`zaki instruktaj suhbat yoki hikoya qilish metodi orqali berilishi mumkin.
Suhbat va hikoya qilish jarayonida ham predmetlar yoki ish usullari namoyish
etilishi mumkin. Grafik ishlar texnik mehnatni o’rgatishda muhim o’rinni
egallaydi. Biror narsaning chizmasini chizishga butun bir dars, ba’zan ikki dars
bag`ishlanadi. Shuning uchun texnik texnologiya darslarida chizmani chizishga
kirishishdan oldin, chizmachilikda o’quvchilarni programma asosida chizmalarni
bajarish uchun zarur bo’lgan elementlari bilan tanishtirish lozim.
Chizmani tayyorlashga kirishishdan oldin masshtabning qanday belgilanishini
chizg’ichlar yordamida amalga oshirish zarur. Chizmalar daftarda emas, balki
chizmachilikka mo’ljallangan albomda bajariladi. Chizmaning butun texnik
texnologiya fani darslarida bitta albomda bajarilgani qulay, maqsadga muvofiqdir.
O`quvchilarning chizmalarini muntazam tekshirish va baholab borish
kerak. Chizmalarni qoralama qog`ozlarga chizish tavsiya etilmaydi. Chizmani
bevosita albomga toza qilib chizishga odatlantirish kerak. O`qituvchi
o’quvchilardan chizma va yozuvlarni aniq, ravshan va tartibli bajarishlarini talab
qilishi lozim. Chizmani aniq bajarmay turib, o’quvchilarga chizmani materialga
to’g`ri ko’chirishga, chizmani o’qishga o’rgatib bo’lmaydi; qo’l mehnati
darslarining asosiy vazifasi esa ana shundan iboratdir. O`qituvchi ish sifatini
o’quvchilarning albomlarni qanday tutganligi bilan baholashi mumkin.
Amaliy ishlar o’quvchilarga egallagan bilimlarini amalda qo’llashni o’rgatishda
yordam beradi. Amaliy ishlarni bajarish rejasini o’quvchilarning o’zlari mustaqil
tuzishlari katta ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyatga egadir. Ko’rgazmali qurollarning
o’quvchilar tomonidan bajarilishini ham amaliy ishlarga kiritish mumkin, bu
egallangan bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi.
Laboratoriya
ishlari
ta’limning
turli
bosqichlarida
bo’lishi
mumkin.Laboratoriya ishlarining o’tkazilishi egallangan bilimlarning ishonarlilik
kuchini oshiradi, bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi, ularni amalda
qo’llashga o’rgatish uchun xizmat qiladi.
Laboratoriya ishlari yangi bilimlarni berish maqsadlarida ham o’tkazilishi
mumkin. Ushbu jarayonda o’quvchilarda mas’uliyatni his etish, kuzatuvchanlik,
diqqatlilik rivojlanadi. Laboratoriya ishlari o’quvchilarning jihoz, maxsus uskuna,
qurol va turli texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalar o’tkazish metodli
hisoblanadi. Amaliy ishlarning laboratoriyalardan farqi shundaki, nazariy bilimlar
majmuyini amalda qo’llash faoliyatini tashkil etadi, olingan bilimlar
chuqurlashtiriladi, nazorat qilinadi, kamchiliklar tuzatiladi.
Amaliy mashg’ulot quyidagi 5 bosqich asosida tashkil etadi.
1. O’qituvchining tushuntirishi, faoliyat mohiyatini nazariy
jihatdan anglash;
2. Ko’rsatma va yo’l-yo’riq berish;
3. Tajribani tashkil etish: (bunda 2-3 nafar o’quvchi amalda bajaradi, qolganlari bu
faoliyatni kuzatib boradi);