Texnologiya va uni o‘qitish metodikasi fanining nazariy va amaliy asoslari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

22,4 KB


Texnologiya va uni o‘qitish metodikasi fanining nazariy va amaliy asoslari
Reja:
1.Texnologiya va uni o‘qitish metodikasi fanining o‘qitish metodologiyasi haqida 
tushuncha.
2.Texnologiya fanini o‘qitish tamoyillari va texnologiya fani nazariyasining asosiy 
negizlari.
3. Ertak qahramonlarining modulli origamisini yasash.
Mavzuga  oid  tayanch  tushunchalar:  Texnologiya  haqida  tushuncha,
metodologiya, o’qitish tamoyillari, mehnat tarbiyasi. 
   Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat bo’lib,
u turli fanlar bilan, shu jumladan, mehnat bilan ham qadim-qadim zamonlardan
boshlab bog’liqlikda rivojlanib kelgan.
   Ta’lim-tarbiya tarixiga nazar tashlar ekanmiz, moziyda ham eng muhim, bosh
masala inson, uni mehnat orqali barkamol etib tarbiyalash bo’lganligining guvohi
bo’lamiz. Eng qadimgi manbalardan boshlab, keyinchalik paydo bo’lgan ta’limiy-
axloqiy asarlarda ham mehnatga oid nazariy, ham amaliy masalalar tahlil etilganki,
uning asosida inson shaxsini ma’naviy-axloqiy shakllantirish muammosi markaziy
muammo  bo’lgan.  Yusuf  Xos  Hojibning  "Qutadg’u  bilig"  asaridan  boshlab
Kaykovusning
 
"Qobusnoma",
 
Ahmad
 
Yugnakiyning
 
"Hibat
 
ul-
haqoyiq",Sa’diyning "Guliston", Alisher Navoiyning "Mahbub ul-qulub", Abdulla
Avloniyning  "Turkiy  guliston  yoxud  axloq"  va  boshqa  juda  ko’p  didaktik
asarlarning har birini ta’lim-tarbiyaga oid darslik desak yangilishmagan bo’lamiz.
Mazkur ta'limiy- axloqiy asoslarni insonning ma'naviy kamolga yetishida yuksak
axloqqa ega bo'lishini ilm-fanni egallashi asosidagina amalga oshishi mumkin,
degan g'oya ilgari suradi. 
Logotip
Texnologiya va uni o‘qitish metodikasi fanining nazariy va amaliy asoslari Reja: 1.Texnologiya va uni o‘qitish metodikasi fanining o‘qitish metodologiyasi haqida tushuncha. 2.Texnologiya fanini o‘qitish tamoyillari va texnologiya fani nazariyasining asosiy negizlari. 3. Ertak qahramonlarining modulli origamisini yasash. Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Texnologiya haqida tushuncha, metodologiya, o’qitish tamoyillari, mehnat tarbiyasi. Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat bo’lib, u turli fanlar bilan, shu jumladan, mehnat bilan ham qadim-qadim zamonlardan boshlab bog’liqlikda rivojlanib kelgan. Ta’lim-tarbiya tarixiga nazar tashlar ekanmiz, moziyda ham eng muhim, bosh masala inson, uni mehnat orqali barkamol etib tarbiyalash bo’lganligining guvohi bo’lamiz. Eng qadimgi manbalardan boshlab, keyinchalik paydo bo’lgan ta’limiy- axloqiy asarlarda ham mehnatga oid nazariy, ham amaliy masalalar tahlil etilganki, uning asosida inson shaxsini ma’naviy-axloqiy shakllantirish muammosi markaziy muammo bo’lgan. Yusuf Xos Hojibning "Qutadg’u bilig" asaridan boshlab Kaykovusning "Qobusnoma", Ahmad Yugnakiyning "Hibat ul- haqoyiq",Sa’diyning "Guliston", Alisher Navoiyning "Mahbub ul-qulub", Abdulla Avloniyning "Turkiy guliston yoxud axloq" va boshqa juda ko’p didaktik asarlarning har birini ta’lim-tarbiyaga oid darslik desak yangilishmagan bo’lamiz. Mazkur ta'limiy- axloqiy asoslarni insonning ma'naviy kamolga yetishida yuksak axloqqa ega bo'lishini ilm-fanni egallashi asosidagina amalga oshishi mumkin, degan g'oya ilgari suradi.
  Xususan A.Avloniy o'z asarlarda shunday fikrlarni bildirgan edi: “Bolaning
salomatligi va saodati uchun yaxshi tarbiya qilmoq, yaxshi xulqni o’rgatmoq,
yomon xulqdan saqlab o’stirmoq va mehnat qilishga undamoq yaxshidir.
  Tarbiya  qiluvchi  inson  –  tabibdir.  Tabib  xastaning  kasaligiga  da’vo  qilsa,
tarbiyachi – boladagi yaxshi xulqni, poklikni, mehnatga layoqatni davolaydi.” Xalq
og’zaki va yozma ijodiyoti, xalq yodgorlik obidalari taraqqiyot jarayonida paydo
bo’lgan, rivojlangan qadriyat darajasiga ko’tarilgan an’analar, urf-odatlar, rasm-
rusumlar, amaliy mehnat faoliyatida o’z ifodasini topgan va ularni har tomonlama
rivovlantirilishida katta ahamiyat kasb etgan. 
  Xalq og’zaki ijodiyotida mehnatga oid shakllantirilgan juda ko’p maqollar va
iboralar namunalariga guvoh bo’lamiz: “Mehnat - mehnatning tagi rohat”, “Mehnat
qilgan xor bo’lmas”, “Yozgi mehnat – qishki rohat”, “Bir yigitga yetmish hunar
oz”, “Hunarli kishi xor bo’lmas”, “Ustozidan o’tmagan shogird – shogird emas”.
Texnologiya fani pedagogika fanining metodologiyasiga tayanib faoliyat yuritadi.
Pedagogika  fani  metodologiyasining  yaratilishida  qomusiy  mutafakkirlar  va
mashhur pedagoglarning o’rni diqqatga sazovordir. Al-Xorazmiy, Ibn Sino, Abu
Rayhon Beruniy, Rudakiy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, Voiz Koshifiy, chex olimi
Yan Amos Komenskiy, shvetsariyalik pedagog Iogann Genrix Pestaloststi, nemis
pedagogi Adolf Disterverg, rus pedagogi K.D.Ushinskiy kabilar o’z ijodiyotlarida
pedagogikaning  metodologik  asosini  yaratdilar.  Shularga  ko’ra  texnologiya
fanining mazmuni, maqsadi, vazifalari, tamoyil, uslub va vositalari, har bir inson
uchun zarur bo’lgan tarbiyaviy ta’sirlar yangicha asosga ega bo’lishi kerak.
 
 Texnologiya  fanining  metodologik  asosi,  maqsad  va  vazifalari,  yangi
yo’nalishlari,  texnologiya  fani  va  tarbiyasining  mazmuni,  shakl  va  metodlari
hamda boshqa qator muammolari va ularga yangicha yondashuv milliy istiqlol
g’oyalari va milliy mafkura asosida yaratilishi muhim. "Milliy istiqlol g’oyasi:
asosiy tushuncha va tamoyillar" texnologiya fanining metodologik asosi sanaladi.
Dastlab  “texnologiya”  tushunchasiga  aniqlik  kiritaylik.  Bu  tushuncha  texnika
taraqqiyot  bilan bog’liq holda fanga 1872-yilda kirib keldi  va yunoncha ikki
so’zdan – "texnos" – san’at, mahorat, hunar va "logos" – fan so’zlaridan tashkil
topib "hunar fani" degani. 
Logotip
Xususan A.Avloniy o'z asarlarda shunday fikrlarni bildirgan edi: “Bolaning salomatligi va saodati uchun yaxshi tarbiya qilmoq, yaxshi xulqni o’rgatmoq, yomon xulqdan saqlab o’stirmoq va mehnat qilishga undamoq yaxshidir. Tarbiya qiluvchi inson – tabibdir. Tabib xastaning kasaligiga da’vo qilsa, tarbiyachi – boladagi yaxshi xulqni, poklikni, mehnatga layoqatni davolaydi.” Xalq og’zaki va yozma ijodiyoti, xalq yodgorlik obidalari taraqqiyot jarayonida paydo bo’lgan, rivojlangan qadriyat darajasiga ko’tarilgan an’analar, urf-odatlar, rasm- rusumlar, amaliy mehnat faoliyatida o’z ifodasini topgan va ularni har tomonlama rivovlantirilishida katta ahamiyat kasb etgan. Xalq og’zaki ijodiyotida mehnatga oid shakllantirilgan juda ko’p maqollar va iboralar namunalariga guvoh bo’lamiz: “Mehnat - mehnatning tagi rohat”, “Mehnat qilgan xor bo’lmas”, “Yozgi mehnat – qishki rohat”, “Bir yigitga yetmish hunar oz”, “Hunarli kishi xor bo’lmas”, “Ustozidan o’tmagan shogird – shogird emas”. Texnologiya fani pedagogika fanining metodologiyasiga tayanib faoliyat yuritadi. Pedagogika fani metodologiyasining yaratilishida qomusiy mutafakkirlar va mashhur pedagoglarning o’rni diqqatga sazovordir. Al-Xorazmiy, Ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Rudakiy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, Voiz Koshifiy, chex olimi Yan Amos Komenskiy, shvetsariyalik pedagog Iogann Genrix Pestaloststi, nemis pedagogi Adolf Disterverg, rus pedagogi K.D.Ushinskiy kabilar o’z ijodiyotlarida pedagogikaning metodologik asosini yaratdilar. Shularga ko’ra texnologiya fanining mazmuni, maqsadi, vazifalari, tamoyil, uslub va vositalari, har bir inson uchun zarur bo’lgan tarbiyaviy ta’sirlar yangicha asosga ega bo’lishi kerak. Texnologiya fanining metodologik asosi, maqsad va vazifalari, yangi yo’nalishlari, texnologiya fani va tarbiyasining mazmuni, shakl va metodlari hamda boshqa qator muammolari va ularga yangicha yondashuv milliy istiqlol g’oyalari va milliy mafkura asosida yaratilishi muhim. "Milliy istiqlol g’oyasi: asosiy tushuncha va tamoyillar" texnologiya fanining metodologik asosi sanaladi. Dastlab “texnologiya” tushunchasiga aniqlik kiritaylik. Bu tushuncha texnika taraqqiyot bilan bog’liq holda fanga 1872-yilda kirib keldi va yunoncha ikki so’zdan – "texnos" – san’at, mahorat, hunar va "logos" – fan so’zlaridan tashkil topib "hunar fani" degani.
  Texnologiya va uni o’qitish metodikasi fanining o’qitish metodologiyasi: sharq
mutafakkirlarining  ta’limotlari,  O’zbekiston  Respublikasi  uzluksiz  ta’lim
tizimining  mazmunini  belgilab  beruvchi  direktiv-me’yoriy  hujjatlar,  xususan,
O’zbekiston  Respublikasining  «Ta’lim  to’g’risida»gi  Qonuni  hamda  «Kadrlar
tayyorlash  milliy  dasturi»,  O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasi
tomonidan qabul qilingan qarorlar, O’zbekiston Respublikasi Oliy va O’rta maxsus
ta’lim  vazirligi  tomonidan  qabul  qilingan  me’yoriy  hujjatlarda  ilgari  surilgan
g’oyalardan iborat.     
  O’zbekistonda mustaqillikni saqlab qolish va uni mustahkamlashda texnologiya
fani va uning metodologik asoslariga bevosita bog’langan holda har bir pedagog
masalaga ijodiy, rivojlanuvchi nuqtayi nazaridan yondashishi zarurdir. Ana shunda
mazmunan yangilanayotgan zamon talablari asosida shakllanayotgan mehnatning
yangicha ko’rinishlari-inson ruhiyatiga ta’sir etuvchi zamonaviy metodlar asos
bo’lgandagina  haqiqiy,  milliy  va  zamonaviy  tarbiyashunoslik  faniga  aylanishi
muqarrar.
  O’zbekiston  Respublikasi  siyosiy  mustaqillikni  qo’lga  kiritgan  dastlabki
kunlardayoq Respublikada texnologiya fanini tashkil etish sohasida tub islohotlarni
amalga oshirish, uni yuksak darajada takomillashtirish va jahon texnologiya fani
darajasiga ko’tarish kabi masalalarga alohida e’tibor qaratildi. Ana shu e’tiborning
yorqin  isboti  ta’lim  sohasidagi,  jumladan,  texnologiya  fani  sohasidagi  davlat
siyosatining  asosiy  prinsiplari  hamda  texnologiya  fanining  O’zbekiston
Respublikasi  ijtimoiy  taraqqiyoti  sohasidagi  ustuvor  yo’nalish  deb  e’lon
qilinganligi bilan belgilanadi.
  Texnologiya fani sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari quyidagilardan
iborat: 
  1. Texnologiya ta’limi va tarbiyasining insonparvar, demokratik tavsifda ekanligi.
Davlatimizda tashkil etilayotgan texnologiya fani va tarbiya jarayonida shaxs,
uning qadr-qimmati, ma’naviy hamda ma’rifiy huquqlarini hurmat qilish, uning
iqtidori  va  qobiliyatini  namoyish  etish  uchun  imkoniyat  yaratish,  shuningdek,
mehnat turlariga bo’lgan xohish-istagi va ehtiyojlarini inobatga olish masalalari
nazarda tutiladi. 
Logotip
Texnologiya va uni o’qitish metodikasi fanining o’qitish metodologiyasi: sharq mutafakkirlarining ta’limotlari, O’zbekiston Respublikasi uzluksiz ta’lim tizimining mazmunini belgilab beruvchi direktiv-me’yoriy hujjatlar, xususan, O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonuni hamda «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi», O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan qabul qilingan qarorlar, O’zbekiston Respublikasi Oliy va O’rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan qabul qilingan me’yoriy hujjatlarda ilgari surilgan g’oyalardan iborat. O’zbekistonda mustaqillikni saqlab qolish va uni mustahkamlashda texnologiya fani va uning metodologik asoslariga bevosita bog’langan holda har bir pedagog masalaga ijodiy, rivojlanuvchi nuqtayi nazaridan yondashishi zarurdir. Ana shunda mazmunan yangilanayotgan zamon talablari asosida shakllanayotgan mehnatning yangicha ko’rinishlari-inson ruhiyatiga ta’sir etuvchi zamonaviy metodlar asos bo’lgandagina haqiqiy, milliy va zamonaviy tarbiyashunoslik faniga aylanishi muqarrar. O’zbekiston Respublikasi siyosiy mustaqillikni qo’lga kiritgan dastlabki kunlardayoq Respublikada texnologiya fanini tashkil etish sohasida tub islohotlarni amalga oshirish, uni yuksak darajada takomillashtirish va jahon texnologiya fani darajasiga ko’tarish kabi masalalarga alohida e’tibor qaratildi. Ana shu e’tiborning yorqin isboti ta’lim sohasidagi, jumladan, texnologiya fani sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari hamda texnologiya fanining O’zbekiston Respublikasi ijtimoiy taraqqiyoti sohasidagi ustuvor yo’nalish deb e’lon qilinganligi bilan belgilanadi. Texnologiya fani sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat: 1. Texnologiya ta’limi va tarbiyasining insonparvar, demokratik tavsifda ekanligi. Davlatimizda tashkil etilayotgan texnologiya fani va tarbiya jarayonida shaxs, uning qadr-qimmati, ma’naviy hamda ma’rifiy huquqlarini hurmat qilish, uning iqtidori va qobiliyatini namoyish etish uchun imkoniyat yaratish, shuningdek, mehnat turlariga bo’lgan xohish-istagi va ehtiyojlarini inobatga olish masalalari nazarda tutiladi.
  2. Texnologiya fanining uzluksizligi va izchilligi. Ta’lim jarayonida didaktik
xarakter kasb etib, o’quvchilarga texnologiya fani orqali berilayotgan bilim va
shakllantirilayotgan  ko’nikma  hamda  malakalarning  uzluksiz,  doimiy  ravishda
shakllanishini ta’minlaydi. Uzluksiz va izchillik mehnatga oid ma’lumotlar, ushbu
fan asoslarini o’rganishning tartibga solinishini, avvalgi va keyingi materiallar
o’rtasida  ketma-ketlikni  ta’minlashni  anglatadi.  Har  bir  o’quv  fani  singari
texnologiya  fani  ham  muayyan  mantiqiy  izchillikda  o’qitilishi  lozim.  Mazkur
prinsip shu holatni ifoda etishga xizmat qiladi. 
  Ma’lumki, ta’limning quyidagi qonuniyatlari mavjud: 
  - tarbiyalovchi tarbiya qonuni;
  - har qanday ta’lim faqat o’qitayotgan, o’qiyotgan va o’rganayotgan obyektning
ma’lum bir maqsadga yo’naltirilgan o’zaro ta’siri yordamida amalga oshiriladi; 
  - ta’lim faqatgina o’qituvchining faoliyatiga va o’y-fikrlariga muvofiq ravishda
o’quvchilarning faol faoliyatlari davomida yuz beradi; 
  - o’quv jarayoni o’qituvchi hamda o’quvchining maqsadlari muvofiq kelgan holda
yuz beradi; 
  -  alohida  bir  shaxsni  u  yoki  bu  faoliyatni  o’rganishga  yo’llash  uni  ushbu
faoliyatga jalb etish orqali erishiladi; 
  - ta’limning maqsadi, bilim olishning mazmuni va ta’lim metodlari orasida
doimiy bog’liqlik mavjud bo’ladi; 
  - ta’limning maqsadi ta’lim mazmunini va metodini belgilab beradi. 
  Shunga ko’ra texnologiya fanining qonuniyatlari tarkibiy qism sifatida ta’lim
jarayoniga kiradigan, uning qonuniyatlaridan kelib chiqadigan yaxlit pedagogik
jarayon  bilan  keng  ijtimoiy-iqtisodiy  jarayonlarning  o’zaro  aloqalarini  tahlil
etishdan kelib chiqadi. 
  Texnologiya fani tamoyillari - o’qituvchining faoliyatini va o’quvchining bilish
faoliyati  xususiyatini  belgilovchi  asosiy  boshlanmalardir.  Texnologiya  fani
tamoyillari  o’qituvchi  va  o’quvchi  faoliyatining  muhim  ichki  tomonlarini  aks
ettiradi hamda turli shaklda, turli mazmunda va har xil yo’sinda tashkil etiladigan
texnologiya fanining samaradorligini belgilaydi. Shuning uchun texnologiya fani
tamoyillari mehnatdan ta’lim berishning ma’lum obyektiv qonuniyatlarini o’zida
aks ettiradi. 
Logotip
2. Texnologiya fanining uzluksizligi va izchilligi. Ta’lim jarayonida didaktik xarakter kasb etib, o’quvchilarga texnologiya fani orqali berilayotgan bilim va shakllantirilayotgan ko’nikma hamda malakalarning uzluksiz, doimiy ravishda shakllanishini ta’minlaydi. Uzluksiz va izchillik mehnatga oid ma’lumotlar, ushbu fan asoslarini o’rganishning tartibga solinishini, avvalgi va keyingi materiallar o’rtasida ketma-ketlikni ta’minlashni anglatadi. Har bir o’quv fani singari texnologiya fani ham muayyan mantiqiy izchillikda o’qitilishi lozim. Mazkur prinsip shu holatni ifoda etishga xizmat qiladi. Ma’lumki, ta’limning quyidagi qonuniyatlari mavjud: - tarbiyalovchi tarbiya qonuni; - har qanday ta’lim faqat o’qitayotgan, o’qiyotgan va o’rganayotgan obyektning ma’lum bir maqsadga yo’naltirilgan o’zaro ta’siri yordamida amalga oshiriladi; - ta’lim faqatgina o’qituvchining faoliyatiga va o’y-fikrlariga muvofiq ravishda o’quvchilarning faol faoliyatlari davomida yuz beradi; - o’quv jarayoni o’qituvchi hamda o’quvchining maqsadlari muvofiq kelgan holda yuz beradi; - alohida bir shaxsni u yoki bu faoliyatni o’rganishga yo’llash uni ushbu faoliyatga jalb etish orqali erishiladi; - ta’limning maqsadi, bilim olishning mazmuni va ta’lim metodlari orasida doimiy bog’liqlik mavjud bo’ladi; - ta’limning maqsadi ta’lim mazmunini va metodini belgilab beradi. Shunga ko’ra texnologiya fanining qonuniyatlari tarkibiy qism sifatida ta’lim jarayoniga kiradigan, uning qonuniyatlaridan kelib chiqadigan yaxlit pedagogik jarayon bilan keng ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarning o’zaro aloqalarini tahlil etishdan kelib chiqadi. Texnologiya fani tamoyillari - o’qituvchining faoliyatini va o’quvchining bilish faoliyati xususiyatini belgilovchi asosiy boshlanmalardir. Texnologiya fani tamoyillari o’qituvchi va o’quvchi faoliyatining muhim ichki tomonlarini aks ettiradi hamda turli shaklda, turli mazmunda va har xil yo’sinda tashkil etiladigan texnologiya fanining samaradorligini belgilaydi. Shuning uchun texnologiya fani tamoyillari mehnatdan ta’lim berishning ma’lum obyektiv qonuniyatlarini o’zida aks ettiradi.
  Texnologiya fani tamoyillari tizimiga: texnologiya fanining milliy yo’nalganligi,
texnologiya  fani  va  tarbiyaning  uzviy  bog’liqligi,  mehnat  bo’yicha  iqtidorli
yoshlarni aniqlash, yuqori darajada bilim olishlari uchun shart-sharoitlar yaratish
kabilar. Jamiyat talab qilayotgan uzluksiz ta’limga tegishli bu qonun-qoidalar,
texnologiya fanini o’qitish, bilim berish, ya’ni texnologiya fani jarayoniga samarali
ta’sir ko’rsatadi. 
  Mehnat ta’lim tamoyillari maktab, o’quv yurtlari oldida turgan ulkan vazifalar
asosida belgilanadi. Ular o’zaro bir-biri bilan mustahkam bog’liq holda bir tizimni
tashkil etadi, har bir darsda didaktik tamoyillarning bir nechtasi ishtirok etishi
mumkin. Ular texnologiya fani oldida turgan asosiy maqsadlarni hal etishga o’z
hissasini qo’shadi. Ta’lim tizimi isloh qilinayotgan hozirgi jarayonda o’quvchilarga
mehnat texnologiya fanidan mustahkam bilim berish, ularni erkin, mustaqil fikrlay
oladigan insonlar qilib tarbiyalashda, ta’lim tamoyillarining mohiyatini chuqur
anglash va hayotga tatbiq etish muhim muammolardan biridir. 
  Mehnat sohasida nazariy bilimlarni amaliyot bilan, turmush tajribalari bilan
bog’lab  olib  borish  mehnat  ta’limining  yetakchi  qoidalaridan  hisoblanadi.
Texnologiya fani va tarbiya sohasidagi yutuqlar, eng avvalo, nazariya bilan amaliy
ishlarning o’zaro bog’liqligiga  asoslanadi.  Shundagina o’quvchi  o’rganayotgan
o’quv  materiallarning  tub  mohiyatini  tushunib  yetadi  va  mustaqil  faoliyatda,
amaliy ishlarda ulardan foydalana oladi. Buning uchun o’qituvchi ta’lim jarayonida
o’quvchilarning  faol  ishtirok  etishlariga  erishmoq  lozim.  Faol  ishtirok  esa
bilimlarni ongli, tushunib o’zlashtirishga olib keladi.Texnologiya fanidagi onglilik
va faollik o’quvchilardagi ko’tarinki kayfiyat, ko’proq bilishga intilish, mustaqil
fikrlash va xulosalar chiqarishga undaydi. Mehnatga doir bilimlarni ongli va faol
o’zlashtirish  o’qitish jarayonining psixologik tomonlarida o’z  ifodasini  topadi.
Texnologiya  fanining  ilmiyligi  tamoyili  o’quvchining  o’quv  materialidagi
qonuniyatlarni  aks  ettirishi,  tushunishi  va  o’zlashtirishi  uchun  to’g’ri  sharoit
yaratish maqsadida zarurdir. O’quvchi texnologiya fanida bilimlarni o’zlashtirar
ekan, uning dunyoqarashi ham, irodasi  va axloqiy sifatlari, iymon-e’tiqodi va
qobiliyati ham o’sib rivojlanib boradi. 
  Texnologiya  fanining  tarbiyaviy  imkoniyatlaridan  foydalanishda  o’qituvchi
avvalo,  texnologiya  darslarini  uslubiy  jihatdan  to’g’ri  tashkil  etishga,  o’quv
Logotip
Texnologiya fani tamoyillari tizimiga: texnologiya fanining milliy yo’nalganligi, texnologiya fani va tarbiyaning uzviy bog’liqligi, mehnat bo’yicha iqtidorli yoshlarni aniqlash, yuqori darajada bilim olishlari uchun shart-sharoitlar yaratish kabilar. Jamiyat talab qilayotgan uzluksiz ta’limga tegishli bu qonun-qoidalar, texnologiya fanini o’qitish, bilim berish, ya’ni texnologiya fani jarayoniga samarali ta’sir ko’rsatadi. Mehnat ta’lim tamoyillari maktab, o’quv yurtlari oldida turgan ulkan vazifalar asosida belgilanadi. Ular o’zaro bir-biri bilan mustahkam bog’liq holda bir tizimni tashkil etadi, har bir darsda didaktik tamoyillarning bir nechtasi ishtirok etishi mumkin. Ular texnologiya fani oldida turgan asosiy maqsadlarni hal etishga o’z hissasini qo’shadi. Ta’lim tizimi isloh qilinayotgan hozirgi jarayonda o’quvchilarga mehnat texnologiya fanidan mustahkam bilim berish, ularni erkin, mustaqil fikrlay oladigan insonlar qilib tarbiyalashda, ta’lim tamoyillarining mohiyatini chuqur anglash va hayotga tatbiq etish muhim muammolardan biridir. Mehnat sohasida nazariy bilimlarni amaliyot bilan, turmush tajribalari bilan bog’lab olib borish mehnat ta’limining yetakchi qoidalaridan hisoblanadi. Texnologiya fani va tarbiya sohasidagi yutuqlar, eng avvalo, nazariya bilan amaliy ishlarning o’zaro bog’liqligiga asoslanadi. Shundagina o’quvchi o’rganayotgan o’quv materiallarning tub mohiyatini tushunib yetadi va mustaqil faoliyatda, amaliy ishlarda ulardan foydalana oladi. Buning uchun o’qituvchi ta’lim jarayonida o’quvchilarning faol ishtirok etishlariga erishmoq lozim. Faol ishtirok esa bilimlarni ongli, tushunib o’zlashtirishga olib keladi.Texnologiya fanidagi onglilik va faollik o’quvchilardagi ko’tarinki kayfiyat, ko’proq bilishga intilish, mustaqil fikrlash va xulosalar chiqarishga undaydi. Mehnatga doir bilimlarni ongli va faol o’zlashtirish o’qitish jarayonining psixologik tomonlarida o’z ifodasini topadi. Texnologiya fanining ilmiyligi tamoyili o’quvchining o’quv materialidagi qonuniyatlarni aks ettirishi, tushunishi va o’zlashtirishi uchun to’g’ri sharoit yaratish maqsadida zarurdir. O’quvchi texnologiya fanida bilimlarni o’zlashtirar ekan, uning dunyoqarashi ham, irodasi va axloqiy sifatlari, iymon-e’tiqodi va qobiliyati ham o’sib rivojlanib boradi. Texnologiya fanining tarbiyaviy imkoniyatlaridan foydalanishda o’qituvchi avvalo, texnologiya darslarini uslubiy jihatdan to’g’ri tashkil etishga, o’quv
materiallarining mazmuni bilan bog’liq tarbiyaviy maqsadlarni aniq belgilashga va
bilim  olishga  qiziqtira  olishga  bog’liqdir.  Shu  bilan  birga,  o’qituvchining
o’quvchilar oldidagi obro’-e’tibori ham muhim tarbiyaviy ahamiyatga egadir. 
  Texnologiya fani jarayonini ko’rgazmali tashkil qilish zarur. Ham eshitish, ham
ko’rsatish  orqali  o’quv  materiallarini  idrok  qilish,  ularni  ongli  va  puxta
o’zlashtirish, bilimlarni turmushdagi zaruriyatini anglab yetishlariga asos soladi,
diqqatni barqarorlashtiradi. Shuning uchun ko’rgazmali materiallar o’rganilayotgan
mavzuning  mazmuniga  mos  kelishi,  o’quvchining  yoshi  va  bilim  darajasiga
muvofiqlashgan bo’lishi hamda ulardan foydalanishning samarali yo’l va vositalar
ishlab chiqilgan bo’lishi lozim. 
  Texnologiya fanida bilimlar turli yo’l vositalari orqali puxta o’zlashtirgandagina,
u  mustahkam  esda  qoladi,  bu  esa  o’quv  materiallarini  ongli  o’zlashtirishga,
nazariya bilan amaliyotni bog’lashga, ko’rsatmalikka amal qilishga va bilimlarni
takrorlash orqali mustahkamlashga bog’liqdir. Texnologiya fanining bosh maqsadi
esa bilimlarni tizimli va puxta o’zlashtirishdir. 
  Texnologiya fani va tarbiyasining maqsadi o’quv ishlarida mehnatga nisbatan
ongli munosabatni shakllantirishdan iboratdir. Mazkur maqsadni amalga oshirishda
bir qator vazifalarni hal etish talab qilinadi. Texnologiya fani va tarbiyasini tashkil
etishda  hal  etiluvchi  vazifalar  ko’p  qirrali  bo’lib,  u  o’quvchilarning  mehnat
faoliyatiga amaliy va axloqiy tayyorgarlikning barcha tomonlarini qamrab oladi.
  Texnologiya  fani  va  tarbiyasini  tashkil  etishda  quyidagi  vazifalar  amalga
oshiriladi:
  -  mehnatning  mohiyatini  anglatish  orqali  o’quvchilarga  mehnatning  shaxs
kamoloti va jamiyat taraqqiyotidagi rolini yoritib berish; 
  - inson mehnati hamda mehnat mahsuli bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni
qadrlash, asrab-avaylashga o’rgatish; 
  - mehnat qilishga nisbatan rag’batni, shuningdek, muhabbatni uyg’otish; 
  -  o’quvchilarning  mehnatga  ijtimoiy  burch  sifatida  yondashuvlarini  yuzaga
keltirish; 
  -  mehnat  faoliyatini  tashkil  etishga  ongli  ravishda,  vijdonan  yondashishni
odatlantirish; 
  - mehnat faoliyatini jamoa asosida tashkil etish;
Logotip
materiallarining mazmuni bilan bog’liq tarbiyaviy maqsadlarni aniq belgilashga va bilim olishga qiziqtira olishga bog’liqdir. Shu bilan birga, o’qituvchining o’quvchilar oldidagi obro’-e’tibori ham muhim tarbiyaviy ahamiyatga egadir. Texnologiya fani jarayonini ko’rgazmali tashkil qilish zarur. Ham eshitish, ham ko’rsatish orqali o’quv materiallarini idrok qilish, ularni ongli va puxta o’zlashtirish, bilimlarni turmushdagi zaruriyatini anglab yetishlariga asos soladi, diqqatni barqarorlashtiradi. Shuning uchun ko’rgazmali materiallar o’rganilayotgan mavzuning mazmuniga mos kelishi, o’quvchining yoshi va bilim darajasiga muvofiqlashgan bo’lishi hamda ulardan foydalanishning samarali yo’l va vositalar ishlab chiqilgan bo’lishi lozim. Texnologiya fanida bilimlar turli yo’l vositalari orqali puxta o’zlashtirgandagina, u mustahkam esda qoladi, bu esa o’quv materiallarini ongli o’zlashtirishga, nazariya bilan amaliyotni bog’lashga, ko’rsatmalikka amal qilishga va bilimlarni takrorlash orqali mustahkamlashga bog’liqdir. Texnologiya fanining bosh maqsadi esa bilimlarni tizimli va puxta o’zlashtirishdir. Texnologiya fani va tarbiyasining maqsadi o’quv ishlarida mehnatga nisbatan ongli munosabatni shakllantirishdan iboratdir. Mazkur maqsadni amalga oshirishda bir qator vazifalarni hal etish talab qilinadi. Texnologiya fani va tarbiyasini tashkil etishda hal etiluvchi vazifalar ko’p qirrali bo’lib, u o’quvchilarning mehnat faoliyatiga amaliy va axloqiy tayyorgarlikning barcha tomonlarini qamrab oladi. Texnologiya fani va tarbiyasini tashkil etishda quyidagi vazifalar amalga oshiriladi: - mehnatning mohiyatini anglatish orqali o’quvchilarga mehnatning shaxs kamoloti va jamiyat taraqqiyotidagi rolini yoritib berish; - inson mehnati hamda mehnat mahsuli bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni qadrlash, asrab-avaylashga o’rgatish; - mehnat qilishga nisbatan rag’batni, shuningdek, muhabbatni uyg’otish; - o’quvchilarning mehnatga ijtimoiy burch sifatida yondashuvlarini yuzaga keltirish; - mehnat faoliyatini tashkil etishga ongli ravishda, vijdonan yondashishni odatlantirish; - mehnat faoliyatini jamoa asosida tashkil etish;
  -  mehnatga  hayotiy  zururat,  inson  faoliyatining  asosi  sifatida  munosabatda
bo’lish; 
  - mehnatni ilmiy asosda tashkil etish borasida mehnat ko’nikmasi va malakalarini
shakllantirishni yuzaga keltirish; 
  - o’quvchilarda mehnatsevarlik xislatini tarbiyalash; o’z mehnati samarasidan
g’ururlanish tuyg’usini shakllantirish; 
  - muayyan kasb-hunar sirlarini o’zlashtirishga erishish va hokazolar. 
  Yosh avlodning mehnat faoliyati quyidagi yo’nalishlarida rivojlantiriladi va tarkib
toptiriladi:  mehnat  o’yindan  ajralgan  holda  mustaqil  faoliyat  sifatida
shakllantiriladi;  mehnat  faoliyati  jarayonining  mohiyatini  o’zlashtirilishiga
erishiladi;  mehnat  faoliyatining  turli  shakllari  vujudga  keltiriladi.  O’quvchilar
ta’lim jarayonida va darsdan tashqari sharoitlarda mehnatning ijtimoiy jamiyatda
tutgan  o’rni  va  rolini,  inson  kamolotini  ta’minlash  omili  ekanligini,  shaxsni
qobiliyati va iqtidorini mehnat jarayonida takomillashib borishini hayotiy misollar
yordamida bilib olishlari lozim. Texnologiya fani va tarbiyasini tashkil etishda
bugungi kunda an’anaviy va noan’anaviy shakllardan foydalanilmoqda, xususan,
mehnat bayramlari, ishlab chiqarish ko’rgazmalari, hashar, “mohir qo’llar” tanlovi,
“Quvnoq  shahar  ustaxonasi”,  o’quv  ishlab  chiqarish  kombinatlari  brigadalari,
yordamchi xo’jalik, “Yosh radio-texniklar stansiyasi” va ijodiy markazlar faoliyati,
shuningdek,  ustoz-shogird  an’analari  asosida  faoliyat  olib  boruvchi  yakka
tartibdagi kasb-hunar ta’limi va boshqalar. 
  Mehnat  tarbiyasi  to’g’ri  yo’lga qo’yilgan  ta’lim  muassasalarida  o’quvchilar
maktabga  kelgan  dastlabki  kunlardanoq  o’zlarining  yosh  va  psixologik
xususiyatlariga  mos mehnat  faoliyatiga jalb qilinadilar. Bunda  ular  o’z-o’ziga
xizmat qilish borasidagi eng oddiy yumushlarni bajaradilar (chunonchi, sinf xonasi
ozodaligini  saqlash,  o’quv  qurollarini  ta’mirlash,  kitoblarni  yelimlash,  o’quv
anjomlarini darsga tayyorlash va hokazolar). 
  Mehnatga  ruhiy,  axloqiy  va  amaliy  tayyorlash  jarayonida  o’quvchilarda
mehnatsevarlik, mehnatni tashkil etish jarayonida intizomga bo’ysunish, maqsadni
amalga oshirish yo’lida shijoat, qat’iyat ko’rsatish, axloqiy-irodaviy xususiyatlar
tarbiyalanib boradi. 
Logotip
- mehnatga hayotiy zururat, inson faoliyatining asosi sifatida munosabatda bo’lish; - mehnatni ilmiy asosda tashkil etish borasida mehnat ko’nikmasi va malakalarini shakllantirishni yuzaga keltirish; - o’quvchilarda mehnatsevarlik xislatini tarbiyalash; o’z mehnati samarasidan g’ururlanish tuyg’usini shakllantirish; - muayyan kasb-hunar sirlarini o’zlashtirishga erishish va hokazolar. Yosh avlodning mehnat faoliyati quyidagi yo’nalishlarida rivojlantiriladi va tarkib toptiriladi: mehnat o’yindan ajralgan holda mustaqil faoliyat sifatida shakllantiriladi; mehnat faoliyati jarayonining mohiyatini o’zlashtirilishiga erishiladi; mehnat faoliyatining turli shakllari vujudga keltiriladi. O’quvchilar ta’lim jarayonida va darsdan tashqari sharoitlarda mehnatning ijtimoiy jamiyatda tutgan o’rni va rolini, inson kamolotini ta’minlash omili ekanligini, shaxsni qobiliyati va iqtidorini mehnat jarayonida takomillashib borishini hayotiy misollar yordamida bilib olishlari lozim. Texnologiya fani va tarbiyasini tashkil etishda bugungi kunda an’anaviy va noan’anaviy shakllardan foydalanilmoqda, xususan, mehnat bayramlari, ishlab chiqarish ko’rgazmalari, hashar, “mohir qo’llar” tanlovi, “Quvnoq shahar ustaxonasi”, o’quv ishlab chiqarish kombinatlari brigadalari, yordamchi xo’jalik, “Yosh radio-texniklar stansiyasi” va ijodiy markazlar faoliyati, shuningdek, ustoz-shogird an’analari asosida faoliyat olib boruvchi yakka tartibdagi kasb-hunar ta’limi va boshqalar. Mehnat tarbiyasi to’g’ri yo’lga qo’yilgan ta’lim muassasalarida o’quvchilar maktabga kelgan dastlabki kunlardanoq o’zlarining yosh va psixologik xususiyatlariga mos mehnat faoliyatiga jalb qilinadilar. Bunda ular o’z-o’ziga xizmat qilish borasidagi eng oddiy yumushlarni bajaradilar (chunonchi, sinf xonasi ozodaligini saqlash, o’quv qurollarini ta’mirlash, kitoblarni yelimlash, o’quv anjomlarini darsga tayyorlash va hokazolar). Mehnatga ruhiy, axloqiy va amaliy tayyorlash jarayonida o’quvchilarda mehnatsevarlik, mehnatni tashkil etish jarayonida intizomga bo’ysunish, maqsadni amalga oshirish yo’lida shijoat, qat’iyat ko’rsatish, axloqiy-irodaviy xususiyatlar tarbiyalanib boradi.